Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 87 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen3950
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:39
Ik heb deze:
https://bbq-helden.nl/easybbq-pro-review/
zeer over te spreken en kan buiten de wifi connectie alles wat je vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:31

ShadowBumble

Professioneel Prutser

bvsteyn schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:20:
[...]

Dank je wel! Vond wellicht een alternatief zonder darm voor je:

https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/kip-grillworst-kaas/
mithras schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:40:
[...]
Je kan beter wel vasthouden aan kipgehakt maar geen darm meer gebruiken. Zorg dat je in folie de worst op laat stijven en gril dan (zonder folie ;) ) de worst in een rub af. Dat is volgens het recept van BBQ Junkie.

Zelf heb ik dat ook zo een keer gedaan (al eens gepost op bbqgenootschap):

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Zelf sous vide gegaard en dan afgrillen op BBQ.
Thanks beide !, heb nog 2 kilo over :) dus zal het eens proberen met keukenplastic.

Wel interessant overigens @mithras of het sous vide te laten wellen, ik zat meer te denken in de richting van een au bain marie voor het garen (aangezien de vispan niet groot genoeg is voor meerdere rollen en de vispan ook een stuk lastiger is op temperatuur te houden met de elektrische kookplaat).maar de hoeveelheid ruimte die dat in beslag neemt is natuurlijk stukken groter. Kwa prijs ontlopen ze elkaar niet geheel.

Eens denken tussen de au bain marie en een souse vide set heeft iemand die vergelijking al eens gedaan ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-09 09:23
PnD schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:36:
Mijn thermometer begint wat raar te doen tijdens mijn PP sessie momenteel :-/

Nu ben ik er toch al niet helemaal over te spreken, want ik zou graag de volgende mogelijkheden willen:
- bereik van 15 meter (door 1 buitenmuur)
- mogelijkheid om elke gewenste temperatuur limiet in te stellen per probe (niet alleen temperaturen o.b.v. vleessoort/bereiding)
- minimaal 2 probes

Dan nog wat wensen/pre's:
- via wifi/cloud inzicht
- temperatuur range per probe instellen (bijv. tussen de 100-125 graden) eronder of erboven een alarm
- temperatuurrange

Volgens mij kan de Inkbird IBBQ-4T dit allemaal. Iemand ervaring hiermee of alternatieven?
1 tip: ga direct voor de 6 ;). Kleine meerprijs, maar veel flexibeler. Met een PP sessie heb je aan 4 genoeg, maar zodra je met wat meer zaken aan de slag gaat, ben je zo over de 4 heen.

Ik heb de 6 bijna 2 jaar in gebruik. Ruim bereik, handige app en betrouwbaar. Nu beginnen 2 diodes te storen, dus binnen de garantie nog even terugsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
ShadowBumble schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:53:
[...]

[...]

Thanks beide !, heb nog 2 kilo over :) dus zal het eens proberen met keukenplastic.

Wel interessant overigens @mithras of het sous vide te laten wellen, ik zat meer te denken in de richting van een au bain marie voor het garen (aangezien de vispan niet groot genoeg is voor meerdere rollen en de vispan ook een stuk lastiger is op temperatuur te houden met de elektrische kookplaat).maar de hoeveelheid ruimte die dat in beslag neemt is natuurlijk stukken groter. Kwa prijs ontlopen ze elkaar niet geheel.

Eens denken tussen de au bain marie en een souse vide set heeft iemand die vergelijking al eens gedaan ?
Sous vide zorgt er voor dat je heel nauwkeurig weet dat de gehele worst een gelijke garing heeft en op de juiste temperatuur is. Het recept online zegt om de worst te koken/pocheren met een probe, maar dan heb je altijd ongelijke garing (ik weet niet wat dat doet met gehakt, eerlijk gezegd).

Au bain marie; dan heb je maar aan 1 kant contactwarmte lijkt me? Dus een kom/pan in een bak met water. Worst ligt dan (omgeven door lucht) in de kom cq pan. Ik vraag me af of je daarmee efficient tot een gelijke en volledige garing kan komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

mithras schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:03:
[...]
Sous vide zorgt er voor dat je heel nauwkeurig weet dat de gehele worst een gelijke garing heeft en op de juiste temperatuur is. Het recept online zegt om de worst te koken/pocheren met een probe, maar dan heb je altijd ongelijke garing (ik weet niet wat dat doet met gehakt, eerlijk gezegd).

Au bain marie; dan heb je maar aan 1 kant contactwarmte lijkt me? Dus een kom/pan in een bak met water. Worst ligt dan (omgeven door lucht) in de kom cq pan. Ik vraag me af of je daarmee efficient tot een gelijke en volledige garing kan komen :)
Thanks ! dat is wel een enorm voordeel voor Sous Vide inderdaad, een vispan lukt een goede garing wel mee, maar lang niet zo tijd/stroom efficient vermoed ik als een sous vide.

Voor de au bain marie zat ik meer te denken om ze in het water te liggen in plaats van in de "bak". Daarbij is het wel een (voor zover ik weet) warmte bron vanaf onder.(dus bodem) en dan zit je inderdaad met de ongelijke garing het lukt wel maar zien mijn eerdere nadeel van de vispan en daarbij de opslag ruimte van zo'n ding.

Denk dat ik er wel uit ben om te kiezen voor sous vide :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
@Apie! Ik zag je berichtje uit 2018 m.b.t. Europees Eiken & Beuken van Flames & Flavour en het roken bij het opstarten. Heb je dat met de hele zak/doos/voorraad gehad? Wilde weer wat houtskool bestellen, deze is redelijk geprijsd maar ik probeer rook wel te matigen vanwege buren. Als het echt zo erg is, is het voor mij een no-go.

Misschien anders toch maar Flames & Flavour Cubaanse Marabu Houtskool proberen. Ietsje duurder, iemand daar ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002

PnD

like in Pinda ^_^

StealthyPeanut schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:57:
[...]

1 tip: ga direct voor de 6 ;). Kleine meerprijs, maar veel flexibeler. Met een PP sessie heb je aan 4 genoeg, maar zodra je met wat meer zaken aan de slag gaat, ben je zo over de 4 heen.

Ik heb de 6 bijna 2 jaar in gebruik. Ruim bereik, handige app en betrouwbaar. Nu beginnen 2 diodes te storen, dus binnen de garantie nog even terugsturen.
Er is toch geen 6 probe met wifi/cloud functie?
Ik kan de situatie nog niet bedenken waarvoor ik er 6 nodig heb. 1 op mijn grill en 3 verschillende stukken vlees zal al nooit gebeuren denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
-MD- schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:50:
@Apie! Ik zag je berichtje uit 2018 m.b.t. Europees Eiken & Beuken van Flames & Flavour en het roken bij het opstarten. Heb je dat met de hele zak/doos/voorraad gehad? Wilde weer wat houtskool bestellen, deze is redelijk geprijsd maar ik probeer rook wel te matigen vanwege buren. Als het echt zo erg is, is het voor mij een no-go.

Misschien anders toch maar Flames & Flavour Cubaanse Marabu Houtskool proberen. Ietsje duurder, iemand daar ervaringen mee?
Gebruik alleen maar Marabu en ben er erg tevreden mee. Sligro heeft een aanbieding van 30% korting.
Daarmee kost een marabu 15KG zak 17,50
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q7yNeYL.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Quadradial op 27-05-2020 12:54 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Quadradial schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:05:
[...]

Gebruik alleen maar Marabu en ben er erg tevreden mee. Sligro heeft een aanbieding van 30% korting.
[Afbeelding]
Momenteel is die aanbieding er toch niet?

edit:
het plaatje was nog niet geladen...en kon hem niet vinden in de folder

[ Voor 10% gewijzigd door PnD op 27-05-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

[...]

[Afbeelding]
Handig om te vermelden dat die 17.50 wel Excl. BTW is, Sligro, Hanos en Makro adverteren enkel met excl. btw prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
@Quadradial Thanks!
Folder is te zien op de website en gaat morgen, donderdag de 28e in. Ik weet waar ik vrijdag even langs rij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
PnD schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:04:
[...]

Er is toch geen 6 probe met wifi/cloud functie?
Ik kan de situatie nog niet bedenken waarvoor ik er 6 nodig heb. 1 op mijn grill en 3 verschillende stukken vlees zal al nooit gebeuren denk ik.
Je hebt gelijk! Ik heb jouw post te vluchtig gelezen ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Ja, het is alweer een tijdje geleden dat ik daar heb besteld, maar ik had dat iedere keer wel weer ,ja. Vandaar ook dat ik er niet zo vaak bestel.

Edit: Zoals ik al zei : het is alweer een tijdje geleden (zomer vorig jaar). Dus misschien had ik wel 'pech' en is de huidige batch weer anders. Your milage may vary :)

[ Voor 10% gewijzigd door Apie! op 27-05-2020 14:36 ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 21:12

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Kijk eens op de site van @Hari-Bo , die heeft een redelijk overzichtje staan qua verschillende houtskolen en heeft er ook bij staan welke roken en wanneer. Geen 100% garantie natuurlijk, maar een mooi begin!

https://kokenmetvuur.nl/info/houtskool-overzicht/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
@IdieEasy Dat is inderdaad een mooi overzicht. Die mag wel een plekje krijgen in de OP onder het kopje houtskool, dan had ik 'm gevonden.

On another note: paar weken terug deze besteld bij Inkbird:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbF2kYRoMHsCArduQXd_otakKNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vg9PJu5krcW6iND6o1lEs068.jpg?f=fotoalbum_large

Is nog steeds onderweg. Ik vond de 'lange' probe (die geleverd worden bij de IBT-6XS) met het klemmetje op het rooster nog best veel ruimte in beslag nemen. Zeker omdat hij met de klem alleen in de lengterichting kan worden geklemd en de achterkant al snel tussen het scharnier terecht kan komen. Eens kijken of dit iets is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moosjes
  • Laatst online: 11:15
PnD schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:36:
Mijn thermometer begint wat raar te doen tijdens mijn PP sessie momenteel :-/

Nu ben ik er toch al niet helemaal over te spreken, want ik zou graag de volgende mogelijkheden willen:
- bereik van 15 meter (door 1 buitenmuur)
- mogelijkheid om elke gewenste temperatuur limiet in te stellen per probe (niet alleen temperaturen o.b.v. vleessoort/bereiding)
- minimaal 2 probes

Dan nog wat wensen/pre's:
- via wifi/cloud inzicht
- temperatuur range per probe instellen (bijv. tussen de 100-125 graden) eronder of erboven een alarm
- temperatuurrange

Volgens mij kan de Inkbird IBBQ-4T dit allemaal. Iemand ervaring hiermee of alternatieven?
ik heb de IBBQ-4T. zeer tevreden over. Enigste wat ik minder vind is dat ik zonder wifi er niet mee kan verbinden volgens mij. Ik wilde deze laatst in de bossen bij Scouting gebruiken en kreeg het niet werkend. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik er ook niet heel veel moeite in heb gestoken. Verder kan hij alles wat je hier boven beschrijft ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Laatst online: 09:01

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Ik overweeg een Weber Master Touch te kopen, maar eentje zonder heat deflector. Ik wil er echter wel een zodat ik een groter oppervlak heb om indirect te garen. De E5750 heeft die niet, maar de E5770 en E5775 hebben die wel. Is zo'n heat deflector makkelijk zelf te maken voor een Weber, zodat ik geen 75 a 100 euro extra hoef te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Ik heb ondertussen de nieuwe base van mijn Kamado Joe Junior binnen. Eigenlijk al twee weken geleden, maar ik heb een beetje erg weinig vrije tijd de laatste tijd. Anyway, dat viel me reuze mee qua doorlooptijd d:)b
Qua garantie is er wel wat veranderd. Blijkbaar wil Kamado Joe tegenwoordig het serienummer uit de meegeleverde handleiding van de kamado bij garantieclaims. Dat was bij de vorige keren niet zo.
Maar goed, verder geen gezeur en lekker snel geleverd.

Waar ik van tevoren niet over na had gedacht, was dat ik nu ook die hele bovenkant los moet schroeven en op de nieuwe base moet plaatsen. Daar heb ik voorlopig helemaal geen tijd voor en/of zin in. Dus voorlopig blijf ik de oude base gebruiken. Ik heb ook niet het idee dat de scheur groter is geworden.
Ik ga onderdelen pas vervangen als het echt moet. De huidige base heeft dan wel een barst, maar het is ook weer niet zo dat ie uit elkaar valt.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
Wat vinden jullie van Weber briketten? Ik heb van alles geprobeerd maar lijk tot zover Weber briketten te prefereren zelfs tegen over houtskool. Ze gaan loei heet , goed te sturen, doen het lang en zijn niet gek duur.

Heb nu een zak black ranch kuba marabu houtskool, en is prima maar haal met de Weber briketten hogere temperaturen en het gaat nog eens langer mee. Die marabu stukken gaan trouwens ook flink vonken als je ze echt heet stookt, oppassen dat je je klauwen niet verbrandt :+ .

Ik wil eigenlijk liever houtskool fijner vinden omdat het toch meer natuurlijk is, maar vind dat tot op heden gewoon niet :X . Wat is jullie mening?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 11:46

copykat

Good copy isn't bad

Misschien leuk om te lezen?
https://rtlniels.nl/bbq/houtskool-of-briketten/
Klopt in de regel behalve dat de houtskool gemaakt van hardere houtsoorten zeer lang en nettjes brand.
Ik gebruik Aziatische Eucalyptus wat rookloos, reukloos en knetterloos brand voor uren in mijn kamado.
Briketten hebben vaak ook "zand" mee geperst en je weet niet wat er nog meer is verwerkt in je brandende briketten waar je eten boven ligt. (Al denk ik dat weber schone briketten maakt.)

kamado liever kolen, makkelijker te regelen.
Metalen(enkellaags) dichte/kogel bbq's verliezen meer warmte met straling dan de kamado's vandaar dat dan de branduren van briketten fijn zijn.

Vond deze ook nog.
https://debuurmanmetdebbq...ratuur-krijgen-en-houden/
gaat er wat dieper op in hoe te gebruiken en waarom.

[ Voor 27% gewijzigd door copykat op 27-05-2020 20:01 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Eerste keer pulled pork en volkoren speltbrood vd cadac 42cm pizzasteen. Was in de supermarkt om ketchup te halen om de bbq saus te maken, maar toen maar een aanbieding met kant en klaar sauzen meegepakt. Genoeg gekokkereld 😜

PP was op een paar plekken iets droog, maar grotendeels perfect. Vanaf 7 uur tot 4 erop gehad volgens dit recept: https://rtlniels.nl/bbq/pulled-pork/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iA9duta5Vg-4Dtikks4SOEDnTYE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shVgF3bG26cBXjlENetwVtVy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtGdHaz_8aZ2quWMGBO7Ec1NyUc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQOlx7WwTKXmkXPyfcYctFop.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3c7AFDqZ5HmIZOL-LC43zR2bCY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpkVvetTrFKI8BBiPT2oVt2y.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

PnD schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:01:
Eerste keer pulled pork en volkoren speltbrood vd cadac 42cm pizzasteen. Was in de supermarkt om ketchup te halen om de bbq saus te maken, maar toen maar een aanbieding met kant en klaar sauzen meegepakt.
Heb ik ook altijd last van, ga voor 1 ding en kom thuis met....
Genoeg gekokkereld 😜

PP was op een paar plekken iets droog, maar grotendeels perfect. Vanaf 7 uur tot 4 erop gehad volgens dit recept: https://rtlniels.nl/bbq/pulled-pork/

Wat ook leuk is : gebruik een cakebakblik om brood deeg in te doen.
Indirect, extra pizza steen, niet te hoog. Krijg je leuke minibroden van.

Ik heb al witbrood, notenbrood en donkerbrood gebakken er mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmMUegb_6mYwZqtTQCW5ylOoh4c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/To409Xi0K59lWvPh1QYpr6D1.jpg?f=user_large

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:30
Tiwazz schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:22:
Wat vinden jullie van Weber briketten? Ik heb van alles geprobeerd maar lijk tot zover Weber briketten te prefereren zelfs tegen over houtskool. Ze gaan loei heet , goed te sturen, doen het lang en zijn niet gek duur.

Heb nu een zak black ranch kuba marabu houtskool, en is prima maar haal met de Weber briketten hogere temperaturen en het gaat nog eens langer mee. Die marabu stukken gaan trouwens ook flink vonken als je ze echt heet stookt, oppassen dat je je klauwen niet verbrandt :+ .

Ik wil eigenlijk liever houtskool fijner vinden omdat het toch meer natuurlijk is, maar vind dat tot op heden gewoon niet :X . Wat is jullie mening?
goede dingen vandaag 4 zakken van 8kg gehaald bij de Gamma 1+1 gratis echt top deal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernts
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:56
apNia schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:00:
Ik overweeg een Weber Master Touch te kopen, maar eentje zonder heat deflector. Ik wil er echter wel een zodat ik een groter oppervlak heb om indirect te garen. De E5750 heeft die niet, maar de E5770 en E5775 hebben die wel. Is zo'n heat deflector makkelijk zelf te maken voor een Weber, zodat ik geen 75 a 100 euro extra hoef te betalen?
Op dit moment gebruik ik geen heat deflectors in m'n MT57.
Zit vaak zelf wat aan te rommelen met aluminium bakjes en -folie.

Ben eigenlijk wel geïnteresseerd in die heat deflector en kolenring. Kan nog nergens vinden of die ook los verkrijgbaar zijn...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Lekker ingekocht vanochtend bij de Sligro...Zak Marabu en een grill/spareribs rekje voor weinig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCA8wW-o-QMlC5yBBHdSZkLUOa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Ac433rqEREE2ShLMEP4f4Vx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-09 12:58
@jaspernts & @apNia,

Die heat deflectors van Weber zijn vrij dun en stralen de warmte redelijk goed door.

Wat wel goed werkt is een grote pizzasteen op 2-3 bakstenen onder je rooster, de pizzasteen werkt dan als "deflector"..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

verstappen33 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:19:
@jaspernts & @apNia,

Die heat deflectors van Weber zijn vrij dun en stralen de warmte redelijk goed door.

Wat wel goed werkt is een grote pizzasteen op 2-3 bakstenen onder je rooster, de pizzasteen werkt dan als "deflector"..
en dan de kolen rondom de bakstenen gok ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
PnD schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:28:
Lekker ingekocht vanochtend bij de Sligro...
Hoe komen die vleesprijzen nu uit met wat je ook online kan vinden? Was er laatst maar eigenlijk niet naar vlees gekeken (vriezer ligt nog vol zat) maar is prijs kwaliteit zoals online? Of zijn de reclameproducten nog scherper geprijsd (uiteraard incl btw rekenen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
apNia schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:19:
[...]

en dan de kolen rondom de bakstenen gok ik?
Onder de pizza steen..
De bakstenen zet je zover mogelijk tegen de rand aan en de pizzasteen leg je er als een "brug" op..
Tussen de 2 bakstenen en dus onder de pizzasteen leg je de kolen neer...
Pizzasteen van 40-44cm voldoet prima onder je rooster..
Bijvoorbeeld deze: https://www.bol.com/nl/p/...rjxRmjL00ME8aAssvEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:19
[...]

[Afbeelding]
Is 1 van deze echt een stuk beter dan de rest? Qua prijs scheelt het elkaar niet zoveel namelijk.

PS: Vanavond dus nog snel een bezoekje aan de Sligro brengen, nog tips voor dingen die ik mee moet nemen? :D

[ Voor 11% gewijzigd door Aquafreak op 28-05-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

greatgonzo

schit-te-rend!

vraagje... als jullie pizza op de bbq knallen (icm pizzasteen), zou je dan toch nog rookhout toevoegen, voor net wat meer die echte houtoven smaak??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:19
greatgonzo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:17:
vraagje... als jullie pizza op de bbq knallen (icm pizzasteen), zou je dan toch nog rookhout toevoegen, voor net wat meer die echte houtoven smaak??
Als je de bbq goed opgestookt hebt ligt de pizza er maar zeer kort op. In die tijd kan de rooksmaak nooit in de pizza trekken lijkt mij. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
Aquafreak schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:16:
[...]

Is 1 van deze echt een stuk beter dan de rest? Qua prijs scheelt het elkaar niet zoveel namelijk.
Ik vind dat deze een subtieler rookt en niet zo'n zware smaak achter laat.
Maarja dat is mijn mening ;)

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Nu online

greatgonzo

schit-te-rend!

heb je een punt...

Van het weekend weer eens proberen.. de laatste keren had ik alleen de pech dat de temp niet echt boven de 200 uit kwam. Misschien had ik de briketten toch even met open ketel volle bak moeten laten trekken, dat ze echt door en door heet zijn. En ik denk zelf aan een onderlaag van gloeiende briketten en dan strooi ik er houtskool op en wacht tot dat flink heet is.

En de steen op een baksteen oid, zodat er meer luchtflow is, zoals in dit filmpje:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-09 21:13

steel123

Cryman9

Nu het toch over pizza gaat. De laatste keer dat ik pizza gemaakt heb op mijn kamado werd de bovenkant van de korst heel erg snel zwart. Terwijl de ingredienten op de pizza zelf nog niet helemaal klaar waren. Onderkant van de pizza was ook nog helemaal niet zwart.

Heb ik een te hoge keteltemperatuur gehad? Deze was zo rond de 330 graden. Normaal gesproken bak ik pizza zo rond de 280 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mivadebe schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:10:
[...]

Ik heb bij het tuincentrum coppelmans in Veldhoven vorige week zo’n pannetje gevonden.
Thanks... voor 9 euro even gehaald. Past perfect.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
Nu het toch over hoge temperaturen gaat, hoelang doen jullie erover om naar de 300graden te gaan?

Hier op de 14 kamado is dat nog een echte uitdaging. Ik haal de margrietschijf er al af tijdens het opstarten maar heb er soms nog een beste ruzie mee om er temperatuur in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:21

Dennis1812

Amateur prutser

DoeEensGek schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:49:
Nu het toch over hoge temperaturen gaat, hoelang doen jullie erover om naar de 300graden te gaan?

Hier op de 14 kamado is dat nog een echte uitdaging. Ik haal de margrietschijf er al af tijdens het opstarten maar heb er soms nog een beste ruzie mee om er temperatuur in te krijgen.
Klein half uurtje zit hij er wel bij mij. (Lidl kamado)
Eerder moeite hem stabiel rond de 100/110 te houden.

Zaterdag buikspek bereiden. Aan de hand van t filmpje van bbquality wat vorige week gedeeld is. De zondag ga ik er de sateetjes van maken. Zin in.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Vandaag maar iets anders als de stukken vlees of een recept. Nu de aflever datum van mijn grote Q langzamer hand steeds dichter bij komt, Tijd om een BBQ Tafel te maken voor de aankomende kamado.

Eerst een tijdje alle maten uitgetekend en gedaan wat heb ik waar van nodig etc etc. Na een weekje was de tekening wel af alles uitgemeten en gedaan dus we kunnen aan de slag !

Vanmorgen stond de houthandel dus voor de deur met een lading hout, helaas geen foto genomen van al het losse zo afgeleverde materiaal. Na het op maat zagen van alles lag er een klein bouw pakket klaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFUSsk1BGOzaD_QRv1Bkpxe0CWg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZBsWtLJmhDPscIHreAq2TrI.jpg?f=fotoalbum_medium

Toen moest het nog in elkaar, lekker in het zonnetje buiten bezig om de boel in elkaar te zetten, maar het tussentijdse resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUdSuflhdrkItM_kLnpooS4zurc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJyycNW6X2JqoXYRmDnU9JQy.jpg?f=fotoalbum_medium

Morgen nog planken halen bij de houthandel om de zijkanten en de achterzijde dicht te maken (behalve de voor en achterkant van het plateau) en wat beits, dan moet er nog een cirkel gezaagd worden in het blad.

Het blad oppervlakte aan de bovenzijde is exact 1.60 bij 80 diep en de hoogte is precies 1 meter, en stiekem staat dat wel heel lekker !

Morgen dus weer verder :D de voorkant ben ik nog niet helemaal over uit maar rechts zal er waarschijnlijk een deurtje in komen en links is even kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

mithras schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:22:
[...]
Hoe komen die vleesprijzen nu uit met wat je ook online kan vinden? Was er laatst maar eigenlijk niet naar vlees gekeken (vriezer ligt nog vol zat) maar is prijs kwaliteit zoals online? Of zijn de reclameproducten nog scherper geprijsd (uiteraard incl btw rekenen)?
Ik heb nog niet eerder online besteld. Koop alles online, maar mooi stuk vlees wil ik toch even beoordelen.

Bavette & entrecote 18,99
Wild zwijn ribs 9,99
Eend 13,99
Buikspek 7,99
Procereur 5,99
Picanha 14,99

Allemaal ex. 8(?)% btw. Ik kan het alleen vergelijken met wat ik in een argentijns restaurant voorgeschoteld krijg en dit is vergelijkbare kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 17:28
Zojuist ongewild de nieuwe pizzasteen op de Cobb(gas) ingewijd. Van maagdelijk geel/wit naar roetzwart in een 1-2 minuten. De vlammen sloegen door de kleine gaatjes door de deksel heen.

Kennelijk is het onder de pizzasteen zo warm geworden dat het vet in de alufolieschaal(entrecote van gisteren) spontaan is gaan ontbranden.

Naja gelukkig buiten wat roet en verkleuring geen verdere schade.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:18
Appie Heijn schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:03:
Zojuist ongewild de nieuwe pizzasteen op de Cobb(gas) ingewijd. Van maagdelijk geel/wit naar roetzwart in een 1-2 minuten. De vlammen sloegen door de kleine gaatjes door de deksel heen.

Kennelijk is het onder de pizzasteen zo warm geworden dat het vet in de alufolieschaal(entrecote van gisteren) spontaan is gaan ontbranden.

Naja gelukkig buiten wat roet en verkleuring geen verdere schade.
Spontaan gaan branden lijkt me zeer onwaarschijnlijk ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 17:28
Martinusz schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:32:
[...]

Spontaan gaan branden lijkt me zeer onwaarschijnlijk ;)
Naja in ieder geval niet door het vet wat rechtstreeks op de brander kwam, de temperatuur moet echr behoorlijk hoog zijn geweest + voldoende zuurstof. Heb het op de ouwe weber ook wel eens gehad maar dat kwam doordat het vet op de kolen kwam.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 18:00
Tiwazz schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:22:

Waar bak je op?
Zover ik weet is op een kogel briketten beter en Kamado houtskool.
Heb zelf een Weber MT en gebruikte ook altijd tot volle tevredenheid de Webers (vroeger bezorgde de Gamma ze nog thuis waarbij de Postnl bezorger niet heel blij was met 4 dozen met elk 16kg aan briketten :*) ) maar ben vorig jaar overgestapt op Ecobrasa.
Ook andere kokosbriketten geprobeerd (Weber, THM en andere goedkope) maar Ecobrasa beviel me het meest.
Is bij aanschaf duurder maar heb het gevoel dat ik wel langer met een pak doe.Bij ons op het winkelcentrum zit een kookwinkel die ze verkoopt voor dezelfde prijzen als online dus meestal haal ik ze daar als ik toch boodschappen moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Dennis1812 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:39:
[...]

Klein half uurtje zit hij er wel bij mij. (Lidl kamado)
Eerder moeite hem stabiel rond de 100/110 te houden.
Poeh. Dan moet ik toch eens gaan uitvogelen wat ik fout doe. Zou dit jaar een cursus bezoeken maja iets met corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

DoeEensGek schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:27:
[...]

Poeh. Dan moet ik toch eens gaan uitvogelen wat ik fout doe. Zou dit jaar een cursus bezoeken maja iets met corona.
Cursus is niet nodig, goed houtskool wel. En eventueel de top vent eraf houde (tijdelijk da he)

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 29-05-2020 00:11 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
franssie schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:54:
[...]

Cursus is niet nodig, goed houtskool wel. En eventueel de top vent eraf houde (tijdelijk da he)
Dat doe ik nu dus, gebruik ook flames en flavour houtskool. Dus daar mag het niet aan liggen. Laat de deksel ook open tot de wokkels goed opgebrand zijn. Volgens de verhalen kan je hem prima starten op 1wokkel maar ik heb minimaal 3 wokkels nodig. Zal eens met de timer ernaast gaan meten en opschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

DoeEensGek schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 07:03:
[...]

Dat doe ik nu dus, gebruik ook flames en flavour houtskool. Dus daar mag het niet aan liggen. Laat de deksel ook open tot de wokkels goed opgebrand zijn. Volgens de verhalen kan je hem prima starten op 1wokkel maar ik heb minimaal 3 wokkels nodig. Zal eens met de timer ernaast gaan meten en opschrijven.
Ik heb exact hetzelfde ei en ook Flames & Flavour houtskool (Zuid Afrikaans nu in gebruik) maar ik heb er ook geen last van om hem stabiel te houden op lage temperaturen. Hoge temperaturen is een kwestie van gewoon laten gaan met alles open.

Wel maakte ik in het begin de fout om hem dan stabiel op een lage temp te hebben en dan pas de "platesetter" erin en dan vergat ik weer het schuifje onder weer verder open te zetten. Gevolg, schommelde temp en moeite om weer op temperatuur te komen als je de deksel open deed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verstappen33
Deze vind ik wel zeer leerzaam om de kamado in te stellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Nu online

greatgonzo

schit-te-rend!

ben nog een beetje een beginnende BBQ- pit master :)
Ik wil zondag eerst beginnen met moink ball's, en dan overgaan op reguliere BBQ worstjes en steak
Die Moink balls moeten een beetje low en slow, maar bij de worstjes mag het wel wat sneller, die steaks moeten echt snel gegrild.

Ik heb een Weber 47. Wat denken jullie, voor de ball's wil ik de roosters op half open zetten, maar daarna moet er weer de fik in.. Als je alle roosters open zet, of misschien zelfs de deksel eraf, krijg je dan weer een hoge temperatuur? Of kun je er dan bijvoorbeeld beter houtskool oid opgooien? (maar dat moet ook weer op temp komen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 21:12

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

greatgonzo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:59:
Ik wil zondag eerst beginnen met moink ball's, en dan overgaan op reguliere BBQ worstjes en steak
Die Moink balls moeten een beetje low en slow, maar bij de worstjes mag het wel wat sneller, die steaks moeten echt snel gegrild.

Ik heb een Weber 47. Wat denken jullie, voor de ball's wil ik de roosters op half open zetten, maar daarna moet er weer de fik in.. Als je alle roosters open zet, of misschien zelfs de deksel eraf, krijg je dan weer een hoge temperatuur? Of kun je er dan bijvoorbeeld beter houtskool oid opgooien? (maar dat moet ook weer op temp komen)
Ik zou voor je steaks zeker een bbq starter aansteken van te voren, en deze brandend erbij gooien.
Anders wordt op zijn best lastig, en op zijn slechtst een lang verhaal.

Na ja, de briketten er dan bij gooien... Zou het aanpassen, maar vindt het beeld van een brandende starter op de bbq te leuk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

greatgonzo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:17:
Nee, rookhout toevoegen niet. Maar ik stook wel hout in mijn bbq als ik pizza ga bakken. Dat doe ik op een temp van 350 --> 400 graden.
Aquafreak schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:19:
[...]

Als je de bbq goed opgestookt hebt ligt de pizza er maar zeer kort op. In die tijd kan de rooksmaak nooit in de pizza trekken lijkt mij. ;)
Jawel, dat proef je wel als je ook met hout stookt.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-09 08:48
St@m schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:38:
[...]

Nee, rookhout toevoegen niet. Maar ik stook wel hout in mijn bbq als ik pizza ga bakken. Dat doe ik op een temp van 350 --> 400 graden.

[...]

Jawel, dat proef je wel als je ook met hout stookt.
Ik heb sinds November een kamado, en daar laatst een pizza op gemaakt.
ik kan je beloven dat je de rook proeft inderdaad zonder rookhout.

En wat ik je kan vertellen, nadat je hem zelf gemaakt heb op ed BBQ wil je NOOIT meer anders. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bootje
  • Laatst online: 15-09 17:22
greatgonzo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:59:

Zelf heb ik een Weber 57 en dan heb je voor Low & Slow Moink balls genoeg aan een grote brikettenstarter voor ongeveer 2/3 gevuld. Hoe meer erin gaat hoe warmer het wordt. En de schuifjes moeten bij mij echt wel bijna dicht staan wil de temperatuur rond de 110 graden krijgen.

Als je daarna weer op een hogere temperatuur wil gaan koken dan zou ik er minimaal weer 1/2 gevulde brikettenstarter bij doen, al dan niet eerst aangestoken. Anders duurt het langer, maar in principe kan je de koude briketten er ook gewoon bij gooien. Duurt alleen langer voordat het op temperatuur is zoals hierboven al aangegeven.
Aquafreak schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:16:
[...]

Dat vraag ik mezelf ook af. Nu heb ik wel dat brandschema op de site van Hari-bo gezien, maar ik vraag me eigenlijk af of veel van deze houtskool 'knetterd' bij het aansteken. Ik had zelf al wat langer een zak Black Ranch liggen en de laatste twee keer dat ik daarmee ging bbq'en was het ook een geknetter niet te kort. Op een gegeven moment werd ik er zelfs enigszins onrustig van (i.v.m. wegwaaien en brandgevaar). Heeft iemand daar ervaring mee?

[ Voor 20% gewijzigd door Bootje op 29-05-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Bootje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:13:
[...]

Zelf heb ik een Weber 57 en dan heb je voor Low & Slow Moink balls genoeg aan een grote brikettenstarter voor ongeveer 2/3 gevuld. Hoe meer erin gaat hoe warmer het wordt. En de schuifjes moeten bij mij echt wel bijna dicht staan wil de temperatuur rond de 110 graden krijgen.

Als je daarna weer op een hogere temperatuur wil gaan koken dan zou ik er minimaal weer 1/2 gevulde brikettenstarter bij doen, al dan niet eerst aangestoken. Anders duurt het langer, maar in principe kan je de koude briketten er ook gewoon bij gooien. Duurt alleen langer voordat het op temperatuur is zoals hierboven al aangegeven.
Ik zou voor low en slow moink balls starten met hooguit 1/3 starter, het ligt er ook aan welke briketten je gebruikt.
In mijn geval gebruik ik ecobrasa blokjes, 15-20 blokjes in de starter is meer dan genoeg om tot 110-120gr te komen en 3-4 uur vol te houden ..

Je geeft zelf al aan dat je bijna alles dicht moet zetten om hoge temperaturen te voorkomen, dit duid op teveel brandende briketten..
Met mijn hoeveelheid kan ik de schuiven bijna helemaal open zetten. (onder helemaal open en boven op 1/2).

Als je daarna de temp flink wil opvoeren dan gooi je er inderdaad nog 1/3 of een halve starter erbij, ligt er ook weer aan hoe groot oppervlak je echt heet wilt maken..

Temperatuur omhoog is vaak het probleem niet, terug naar beneden is vaak lastiger, daarom niet teveel tegelijk aansteken voor low en slow bereidingen..

[ Voor 8% gewijzigd door verstappen33 op 29-05-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bootje
verstappen33 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:18:
[...]
Ik zou voor low en slow moink balls starten met hooguit 1/3 starter, het ligt er ook aan welke briketten je gebruikt.
Denk dat je gelijk hebt. Ik twijfelde zelf tussen 2/3 en 1/2, maar ik bedenk me dat ook de grootte van de bbq ermee te maken heeft uiteraard. Die van mij is 57 die van hem 47, dus dan zal 1/3 sowieso wel genoeg zijn ja.
verstappen33 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:18:
[...]
Temperatuur omhoog is vaak het probleem niet, terug naar beneden is vaak lastiger, daarom niet teveel tegelijk aansteken voor low en slow bereidingen..
Je kan er immers altijd nog een blokje of wat bijgooien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Bootje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:23:
[...]

Denk dat je gelijk hebt. Ik twijfelde zelf tussen 2/3 en 1/2, maar ik bedenk me dat ook de grootte van de bbq ermee te maken heeft uiteraard. Die van mij is 57 die van hem 47, dus dan zal 1/3 sowieso wel genoeg zijn ja.

[...]

Je kan er immers altijd nog een blokje of wat bijgooien. :)
Ik heb zelf ook de 57cm weber, en je hebt echt niet veel nodig hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bootje
verstappen33 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:24:
[...]
Ik heb zelf ook de 57cm weber, en je hebt echt niet veel nodig hoor..
Ik heb dit Pinksterweekend geen Moink Balls op de agenda staan, maar de volgende keer dat ik ze maak ga ik het afmeten! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Tipje voor een (mwah) makkelijk en goedkoop lekkere snack.

Frikadellen van de bbq!

A la spareribs.

Dus mosterd, rubben, 30 min roken, in bakje met bbqsaus, boter en rietsuiker en weer 30 min op de bbq.

Quq smaak echt zeer goed te doen, ook handig met een prikkertje voor bezoek en kost geen zak.

(niet te enthousiast met de rietsuiker, anders plakken ze na wat afkoelen vast aan het bakje)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dhKPMPyY/IMG-20200517-175218.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/JG5Kh9Fm/IMG-20200517-175309.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3WpnsyCk/IMG-20200517-183513.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BX0M4qMM/IMG-20200517-185550.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/q68wyYMs/IMG-20200517-190410.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door NeutraleTeun op 29-05-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:34
Nu het over pizza's gaat; bij de vorige sessie heb ik ook gebakken op 300-350 graden (dome temp, uiteraard inclusief deflector, en pizzasteen op het rooster), maar mijn pizzasteen was na 2 pizza's zo heet dat bloem er direct op verbrandde.

Hoe bakken jullie op ~350 graden zonder dat je je druk hoeft te maken dat de bodem snel verbandt?
Deflector op het rooster plaatsen en daar wat moeren en de pizzasteen op?

Vanavond gaan er weer pizza's op, maar ik neig eerlijk gezegd naar max 250-300 graden, om te voorkomen dat de steen te heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Basfr schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:58:
Nu het over pizza's gaat; bij de vorige sessie heb ik ook gebakken op 300-350 graden (dome temp, uiteraard inclusief deflector, en pizzasteen op het rooster), maar mijn pizzasteen was na 2 pizza's zo heet dat bloem er direct op verbrandde.

Hoe bakken jullie op ~350 graden zonder dat je je druk hoeft te maken dat de bodem snel verbandt?

Vanavond gaan er weer pizza's op, maar ik neig eerlijk gezegd naar max 250-300 graden, om te voorkomen dat de steen te heet wordt.
Even met een natte oude theedoek over de steen wrijven voor je een nieuwe pizza erop gooit.
Dat verlaagd de temperatuur van de steen iets waardoor je pizza niet aanbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Griesmeel gebruiken op de steen en volgens mij moet je bij hoge temperaturen natter deeg maken

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 29-05-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwersbongel
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-08 07:43
NeutraleTeun schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:26:
Tipje voor een (mwah) makkelijk en goedkoop lekkere snack.

Frikadellen van de bbq!
Toevallig net voor ingeslagen. Vanavond eindelijk weer even een biertje drinken met vrienden. Kachel, bbq en koud bier. 8)

Xbox: Didoekoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57

Misschien een domme vraag, maar hoezo zou je op 350 graden willen bakken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dwersbongel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:58:
[...]

Toevallig net voor ingeslagen. Vanavond eindelijk weer even een biertje drinken met vrienden. Kachel, bbq en koud bier. 8)
Eh is t niet bbq, koudbier en kachel?:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Yogibeer schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:30:
[...]

Misschien een domme vraag, maar hoezo zou je op 350 graden willen bakken?
Volgens mij is wat op de doos staat voor heteluchtoven ook geldig voor je kamado...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Zorg voor een extra buffer tussen je pizza-stenen, dan hou je de hitte enigzins binnen de perken

Hari-Bo in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Kraz in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

En mijn opstelling
FreshMaker in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
:+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ayt1q2ia_QpGG-qSbGOY58wHHr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHEpeXwAojMzq5gWoZPzHYmG.jpg?f=fotoalbum_large

Je koopt een 'echte' ;)
apNia schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:10:
FreshMaker, de meest gehaatte man uit het pizzatopic. Met z'n prachtige oven. :@
Not sure if serious .... - zou bijna zeggen, altijd welkom ... maar iets met afstanden en shit :+

[ Voor 27% gewijzigd door FreshMaker op 29-05-2020 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apNia

apNia

FreshMaker, de meest gehaatte man uit het pizzatopic. Met z'n prachtige oven. :@

[ Voor 18% gewijzigd door apNia op 29-05-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Nu online

greatgonzo

schit-te-rend!

noob vraagje erbij (ja, ik krijg de smaak te pakken).. zo'n smoker box.. plaats je die direct op de kolen, of op het grill gedeelte boven de kolen (weber kettle 47)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
greatgonzo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:29:
noob vraagje erbij (ja, ik krijg de smaak te pakken).. zo'n smoker box.. plaats je die direct op de kolen, of op het grill gedeelte boven de kolen (weber kettle 47)
op de kolen, anders wordt het niet heet genoeg. En op het rooster gaat de rook ook niet lang je vlees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:33
Ik ben al sinds vanochtend 7uur met 2.5kg procureur op de Weber bezig. Eerst 6uur niet ingepakt en nu ongeveer 3 uur al ingepakt. Net even opengemaakt maar het vlees is in de verste verte niet mals. Hij moet nu dus ongeveer nog 3 uur. De tempmeter staat continue op circa 110graden. Jullie tips of geruststelling? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
THxZ0NE schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:49:
Ik ben al sinds vanochtend 7uur met 2.5kg procureur op de Weber bezig. Eerst 6uur niet ingepakt en nu ongeveer 3 uur al ingepakt. Net even opengemaakt maar het vlees is in de verste verte niet mals. Hij moet nu dus ongeveer nog 3 uur. De tempmeter staat continue op circa 110graden. Jullie tips of geruststelling? :)
Wat is de kerntemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
Ebbao schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:51:
[...]

Wat is de kerntemperatuur?
Ongeveer 67 graden.

Ik heb net ff 1 kokosbriket in de starter gezet. Maar weet niet of t handig is om de temp van 110 naar bv 140 te brengen.

[ Voor 27% gewijzigd door THxZ0NE op 29-05-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
  • Laatst online: 11:15
heb je goed dicht ingepakt? Of verlies je stoom ergens uit het ingepakte gedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
Moosjes schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:56:
heb je goed dicht ingepakt? Of verlies je stoom ergens uit het ingepakte gedeelte?
Ik denk dat ik t goed heb ingepakt. Ik heb alleen wel een metaalfolie dripbak waar het vlees inzit en dat afgedekt met folie. Maar dat zit goed dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
THxZ0NE schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:54:
[...]

Ongeveer 67 graden.

Ik heb net ff 1 kokosbriket in de starter gezet. Maar weet niet of t handig is om de temp van 110 naar bv 140 te brengen.
dan zit je op/rond de stall. Daarna zal hij sneller gaan oplopen. 20-30 graden er bij kan weinig kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
418O2 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:01:
[...]

dan zit je op/rond de stall. Daarna zal hij sneller gaan oplopen. 20-30 graden er bij kan weinig kwaad.
Oeh vingers crossed. Ik heb hem net even opnieuw ingepakt. Sommige punten waren toch wel wat mals maar de kern totaal niet. Nu 1kokoksbriket (door midden) erbij gedaan en de temp is ongeveer 130 graden. Ik hoop dat het om 1900uur klaar is. Vanaf 7uur deze ochtend in metaalfolie schaal, indirect en niet afgedekt op 110 graden in de Weber met behulp van een snake methode. Tussendoor geïnjecteerd met vocht Om 1300uur heb ik hem ingepakt. Ik ben benieuwd! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
THxZ0NE schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:49:
Nee, hij moet nog zo'n 30 graden ;)

Tijden zijn rekbaar, altijd op kerntemperatuur werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
FreshMaker schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:16:
[...]

Nee, hij moet nog zo'n 30 graden ;)

Tijden zijn rekbaar, altijd op kerntemperatuur werken
Ja goede opmerking :) lastig / niet in tijd om te zetten vrees ik. Ik ga over 2.5 uur dus weer eens meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik ga altijd van zo'n 9u uit, morgen op de planning,
Ze zijn bij ons al bekend met het fenomeen 'we eten wat later vandaag'

Morgen al helemaal spannend, er 'moet' PP klaar zijn rond 17u, maar ook de spareribs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
Oeh dat is vroeg zeg! Ik had mijn wekker om 5:45 gezet deze ochtend maar die van jou gaat morgenvroeg iets eerder denk ik. Je systeem voor morgen er al wel helemaal inzitten? De spareribs moet sowieso wel lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Morgen even wat picanha en buikspek kopen bij de Sligro! Alleen buikspek weleens eerder gemaakt, picanha nog nooit.

Iemand ervaring met lekkere recepten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
StealthyPeanut schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:00:
Morgen even wat picanha en buikspek kopen bij de Sligro! Alleen buikspek weleens eerder gemaakt, picanha nog nooit.

Iemand ervaring met lekkere recepten?
Ik heb gisteren ook buikspek gehaald en wil er graag char siu van maken. Ik twijfel of ik dat op de BBQ ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
THxZ0NE schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:15:
[...]

Oeh vingers crossed. Ik heb hem net even opnieuw ingepakt. Sommige punten waren toch wel wat mals maar de kern totaal niet. Nu 1kokoksbriket (door midden) erbij gedaan en de temp is ongeveer 130 graden. Ik hoop dat het om 1900uur klaar is. Vanaf 7uur deze ochtend in metaalfolie schaal, indirect en niet afgedekt op 110 graden in de Weber met behulp van een snake methode. Tussendoor geïnjecteerd met vocht Om 1300uur heb ik hem ingepakt. Ik ben benieuwd! Thanks!
Ok hij is nu ongeveer 85 graden van binnen en de pin van de thermo ging er heel smooth doorheen. Dit komt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 07:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wat is jullie volgorde bij het opwarmen?

Op mijn mini kamado bereid ik eerst alles voor (verse houtskool erin, as eruit) en direct de hear deflector (pannetje met zilverfolie) en daarop het rooster. Onderin 1 of 2 aanmaakblokjes en dan gaan.

Ik had echter dit keer m'n rooster niet heel best schoongemaakt dus nu liggen er wat resten van de vorige sessie op het aluminiumfolie te bakkeb/roken. Niet zo best dus.

Beter denk ik "kaal" opstoken, rooster er dan op (en schoonmaken) en dan deflector en rooster erop en dan pas beginnen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• THxZ0NE
Gelukkig is alles goed gelukt. Ook een coleslaw gemaakt, mooie ervaring van 12 uur!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1m760-onw79iQNMCJOLxrMaU15E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVBdUb10c9TKz8aOvhg4wvrN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txryMlqKPOB1cVSS52AxzsHIfP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iMcQdR5phKsLwm7PgcbGfXh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wi1Yvh68M0EzwlIL3UXlo6DT3a0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6SFaFMqQnOFPgyBV6i09CU8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:18

World Citizen

FreeReef.nl

Ik heb ook een klein succesje geboekt. Ik heb zelf geen BBQ ivm appartement, maar bij vaders staat wel een simpel BBQ setje. We hebben al genoeg hobby's, dus de hobby "BBQ's gemaakt door Feeën bij het overvliegen van het ISS" slaan we hier over.

Maar dat geeft niet, want vuur is vuur.

Ik zag hier al een aantal keer een pizza voorbij komen die ik ook wel zou lusten. Dus vandaag aan de slag gegaan en pizza gebakken.

Ik dacht altijd dat je daar allemaal speciale ovens en stenen enzo voor nodig hebt, maar dat is dus niet perse zo :).

We hebben gebruikt
- Klein vierkant Weber BBQ ding
- Poffertjesplaat
- Vuur

De pizza is gebouwd
- Pizza bodem van Jumbo
- Tomatensaus met verse knoflook
- Verschillende paddo's
- Mozzarella en nog een ander jonge kaas die de kaasboer in de aanbieding had
- Klein beetje achterham

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9wqUgiwl4zQ5HJt3mTH8J-bQgQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ePBdnVmu9GYPSsR2DQfr1AJp.jpg?f=user_large

Vervolgens eerst de buurt uitroken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5bMOGtbtqHGV2Nt5A-Dcz7_KXU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HiE4tef5bZh5j8qnDzqijdRU.jpg?f=user_large

Dan de poffertjes plaat erop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMl7Mz0cqhcB7eNS1p1bwUUW_UQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eMfyuFNbcmv1aYKZJqI42rkY.jpg?f=user_large

Dan even wachten tot je bier op is, want dan zal de temperatuur vast in orde zijn, en de pizza plaatsen inclusief bakpapier (dit was een tip van een andere user hier. Heel even bakken met bakpapier, en dan het bakpapier er onderuit trekken. Dat was een top tip om inzakkende bodems te voorkomen bij dit soort poffertjespannen :)) (Wel de deksel erop doen natuurlijk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4WCemeCoAPBib6UBzM3TiZNr14=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vbk8WbqTva5WDhO233WyItKI.jpg?f=user_large

Ennnnnn LEKKER MAN! nondeknetters dju allememaggies. Het leek wel of ik in Italie ergens een verse Pizza aan het eten was. Heerlijk en perfect gebakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5mngkXEIijp6lg9trdf5FwOHqc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nxIePqSLIZ2nbUDOo4q0qJ3c.jpg?f=user_large

En vervolgens heb ik nog een ander idee hier ergens uit het topic gejat door gehakt te omwikkelen met spek. Ik heb het opgevuld met wat klein gesneden groente en wat tomatensaus. Beetje knoflook er nog doorheen. Afgetopt met wat mozzarella. Dat was ook een super tip!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsveBxmNTenoDkn4w09iuipf88g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3gTR0CPgxHnqmw19CumofxfO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFodtSMjPUW_OR7OvioPtWrpfY0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qod8BozFcoqlcEWprY2YdONs.jpg?f=user_large

Dat pizza bakken gaat een wekelijks dingetje worden denk ik. Man wat was dat ding lekker zeg.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THxZ0NE
World Citizen schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:22:
Ik heb ook een klein succesje geboekt. Ik heb zelf geen BBQ ivm appartement, maar bij vaders staat wel een simpel BBQ setje. We hebben al genoeg hobby's, dus de hobby "BBQ's gemaakt door Feeën bij het overvliegen van het ISS" slaan we hier over.

Ik zag hier al een aantal keer een pizza voorbij komen die ik ook wel zou lusten. Dus vandaag aan de slag gegaan en pizza gebakken.

Ik dacht altijd dat je daar allemaal speciale ovens en stenen enzo voor nodig hebt, maar dat is dus niet zo :).

We hebben gebruikt
- Poffertjesplaat
- Vuur

De pizza is gebouw
- Pizza bodem van Jumbo
- Tomatensaus met verse knoflook
- Verschillende paddo's
- Mozzarella en nog een ander jonge kaas die de kaasboer in de aanbieding had
- Klein beetje achterham

[Afbeelding]

Vervolgens eerst de buurt uitroken.
[Afbeelding]

Dan de poffertjes plaat erop
[Afbeelding]

Dan even wachten tot je bier op is, want dan zal de temperatuur vast in orde zijn, en de pizza plaatsen inclusief bakpapier (dit was een tip van een andere user hier. Heel even bakken met bakpapier, en dan het bakpapier er onderuit trekken. Dat was een top tip om inzakkende bodems te voorkomen bij dit soort poffertjespannen :)) (Wel de deksel erop doen natuurlijk)
[Afbeelding]

Ennnnnn LEKKER MAN! nondeknetters dju allememaggies. Het leek wel of ik in Italie ergens een verse Pizza aan het eten was. Heerlijk en perfect gebakken.
[Afbeelding]

En vervolgens heb ik nog een ander idee hier ergens uit het topic gejat door gehakt te omwikkelen met spek. Ik heb het zelf opgevuld met wat klein gesneden groente en wat tomatensaus. Beetje knoflook er nog doorheen. Afgetopt met wat mozzarella. Dat was ook een super tip!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat pizza bakken gaat een wekelijks dingetje worden denk ik. Man wat was dat ding lekker zeg.
Haha heerlijk. Ik voel je enthousiasme :) mooie dag gehad zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

FreshMaker schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:04:
[...]
Not sure if serious .... - zou bijna zeggen, altijd welkom ... maar iets met afstanden en shit :+
offtopic:
Hahahhaha nee hoor, super aardig <3 Lijkt me gewoon heerlijk, zo'n ruime oven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:26

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

De lokale slager/vleeshandel had zgn boerenspareribs, geen idee hoe die zijn dus gaan we maar eens testen.
Gisteravond in de rub gezet, tegen het middaguur maar eens op de bbq leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TquLeNLc0myg7V057LLeMiV44sw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzjQ1ZdLIM2zDFlwyshC2A3j.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ps4TaZ5luoi967PqpevoGYJOzSo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IkdXnBq3Y0IN6duXT9IWDVxd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SimSSM1yMD5t8mgg6arclK4R2gk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JBYemXFVOT02Rxe0g4683HUv.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zo. De buikspek ligt in de rub. Rond 12.00 op de bbq

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mivadebe
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:44
De kogel is door de kerk! Het is de Grill Bill (Pro) geworden, met vrijwel alle mogelijke accessoires. Ik kan men zeker aanraden om deze kamado te overwegen. Ik heb vergeleken met de Kamado Joe Classic II Masterbuilt, Grizzly, BGE, Monolith en Bastard.
De Grill Bill was niet de goedkoopste, maar altijd nog gunstig geprijsd ten opzichte van The Bastard, Kamado Joe, en BGE. Na ze allemaal in de winkel gezien te hebben, past de Grill Bill op het eerste oog prima in dat rijtje.
Goed doordacht, degelijk en mooi! Kwalitatief voelt de Grill Bill zeer goed aan! Wat opviel was het gemak waarmee de kamado te openen is. Uiteraard niet zoals de KJ2 en KJ3 maar zeker een van de lichtste.
Het is nu nog even wachten op de levering gezien ze zijn uitverkocht. Zodra ik hem binnen zal ik mijn ervaringen delen hier!

Ik kan niet wachten wat mooie recepten die hier voorbij zijn gekomen te proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Koffie schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:35:
De lokale slager/vleeshandel had zgn boerenspareribs, geen idee hoe die zijn dus gaan we maar eens testen.
Dat zijn mooie units.
De naam, een beetje zoals alles wat er niet 'perfect' uitziet - rustiek, boers of "retro"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
World Citizen schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:22:

Ik dacht altijd dat je daar allemaal speciale ovens en stenen enzo voor nodig hebt, maar dat is dus niet perse zo :).

We hebben gebruikt
- Poffertjesplaat
- Vuur

Die Weber, is een cultdingetje hoor - Het Weber Go Anywhere WGA BBQ Topic

Nou, nog een kleine tip dan ....

Die poffertjes plaat leent zich perfect om 'minipizzas' te maken
Maak zelf deeg ( zie pizzatopic ) en in plaats van 250gr bollen, maak je 60/80gr bollen
Die plaats je 'in' de poffertjes openingen en je heb 'muffins'
Een welkome snack op onze feestjes ( ik gebruik een eenvoudige muffinpan van de action ) maar die gietijzeren pofferplaat - man-man-man _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawofl
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:40

dawofl

?

Koffie schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:35:

Dat lijkt mij een Buikrib, ik geef de voorkeur om die eerst bij te snijden

https://www.bbq-nl.com/st-louis-style-ribs/

I wanted to change the world but god wouldnt give me the source code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
Net een heerlijk stuk Picanha gehaald bij de Sligro. 1 van de laatste ook die er lagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6O3Z2mWssUiLY2X_OLy1oDQv-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKlGjVLbuBW9ahHwdRddXDn2.jpg?f=fotoalbum_large

Nu lees ik op veel plekken dat het dunnere stuk altijd veel gaarder is dan de rest. Logisch ook ivm de dikte.

Is het geen idee om dat stuk op voorhand eraf te snijden en apart te bereiden? Echt zonde om zo'n groot stuk te gaar te laten worden imho.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
StealthyPeanut schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:30:
Net een heerlijk stuk Picanha gehaald bij de Sligro. 1 van de laatste ook die er lagen.

[Afbeelding]

Nu lees ik op veel plekken dat het dunnere stuk altijd veel gaarder is dan de rest. Logisch ook ivm de dikte.

Is het geen idee om dat stuk op voorhand eraf te snijden en apart te bereiden? Echt zonde om zo'n groot stuk te gaar te laten worden imho.
Nee hoor, gewoon zorgen dat het kleine stuk verder van de hitte afligt ( op een kamado naar het midden dus )

Je blijft altijd met een verschil zitten in grote stukken vlees ( binnen/buitenkant )

- hier is de Pulled pork al halverwege, en de ribs er net bij gelegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c03Ii5lNh9zF8JokRdN00EjqwyI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gj0AzG8I7kGGVrS2OK2SQnBA.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Buikspekje ligt erop en past precies.
Dome temperatuur ligt nu 100/110 graden. Ben benieuwd of ik hem stabiel houd. Eerste keer met de houtskool van flavour en flames.

Edit:
Al zeker een uur rond de 65 graden. Temperatuur bbq blijft gelijk. Ben benieuwd.

[ Voor 21% gewijzigd door Dennis1812 op 30-05-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Procureur steaks is toch zelfde als een ribeye steak behandelen? (heb de 1,8kg in plakken gesneden dit keer, kan ik er twee keer van eten.)

Ik dacht grillen op gietijzer op direct vuur tot een bepaalde kern temperatuur?
Halverwege keren klaar.
Of is het handiger de deflector er tussen te houden?

48 voor de ribeye en 70 voor de procureur?

Doe een tonijnsteak dan een ribeye en afronden met procureur. Allemaal redelijk snel te doen.
Kunnen de zoete aardappelen en paprika met knoflook en ui er voor er op.

Eten we toch niet te laat.😋

Pagina: 1 ... 87 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism