Ik denk dat jij deze methode nodig hebt: Spareribs – Fall of the bone 2.0
Deze methode werkt voor ons zeer goed, 2 uur garen, 1/2 uur afgrillen
Supermalse ribben, en echt fall of the bone
http://www.avfoto.nl
Ik denk dat jij deze methode nodig hebt: Spareribs – Fall of the bone 2.0
http://www.avfoto.nl
In de weber 57 zet ik em in het midden van de kolenrooster met kolen rondom, gaat perfect. Ik gebruik zo’n chickensitter met ingebouwde druippan.greatgonzo schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:11:
Hoe zouden jullie dit opbouwen? Ik dacht eerst alleen kolen aan de linkerkant en dan de kip ook op het kolenrooster, maar dan zover mogelijk er van af.
Maar dan nog denk ik dat het zo dicht bij de kolen te hard gaat. En waar laat ik het vocht in druipen..
Iemand tips?
Waar haal jij de kreeften en zijn die een beetje betaalbaar? Je maaltijd zag er weer overheerlijk uit!Koffie schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:15:
[...]
Voor het avondeten hadden we kreeft, zalm teruyaki, gamba's en groene salade
Bedoel je deze methode?InfoTracer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:49:
[...]
Voor mals en dat het van het bot af valt zou ik meer richting de 2-2-0.5 methode gaan. Dit bij wat minder dik beveesde ribben.
De Zalm ziet er erg lekker uit!Koffie schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:15:
[...]
Dat is eigenlijk best wel gelukt
[Afbeelding]
5 zakjes AH Winter thee
rijst
peperkorrels
steranijs
maple hout
Eendenborst ingerubt met een mengsel van suiker, zout, 5 spices en gekneusde zwarte peperkorrels.
Ik heb gerookt tot een graadje of 50, daarna laten rusten en afkoelen en toen nog even in een skillet aangebakken op de eigen vetlaag.
Omdat ik wat eerder klaar was heb ik dit ingepakt en weggelegd en later nog even in de alu folie op de q gelegd.
Daarna in plakjes gesneden voor bij de borrel.
Ook gemaakt voor bij de borre:
Stuk buikspek (eigenlijk 2 losse stukken) een paar uur in de grate goods allbrine laten dobberen. Daarna afgedroogd en flink in de van Beekum "dry rub all use" gezet.
Vervolgens met een stukje kersenhout gerookt tot 70-75 graden. In plakken gesneden en deze vervolgens hot&fast afgegrild.
Voor het avondeten hadden we kreeft, zalm teruyaki,....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Met gestrekt been.
Geheimpje : gewoon bij de Lidlbvsteyn schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 09:46:
[...]
Waar haal jij de kreeften en zijn die een beetje betaalbaar? Je maaltijd zag er weer overheerlijk uit!
Tijd voor een nieuwe sig..
Bedoel onderstaande. Alleen dan staat er in het verhaal een stukje over de tijd om aan te passen naar smaak.THxZ0NE schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:09:
[...]
Bedoel je deze methode?
https://www.mom4real.com/...s-using-the-2-2-1-method/
Thanks. Is teriyaki Koffie in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"copykat schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:14:
[...]
De Zalm ziet er erg lekker uit!
Honing en basterdsuiker?
Kreeftjes ook?Koffie schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:13:
[...]
Geheimpje : gewoon bij de Lidl
Idem voor eendenborstfilet
De zalm haal ik bij de groothandel, de een en kreeft zijn dus van de LidlBoudewijn schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:49:
[...]
Kreeftjes ook?
De zalm en eend is wel goed betaalbaar te roggelen. Kreeft vaak wat lastiger.
Goed om te weten! Zal d'r de volgende keer eens op letten als ik daar ben..Koffie schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:13:
[...]
Geheimpje : gewoon bij de Lidl
Idem voor eendenborstfilet
Was erg lekker, maar mijn bakblik was te groot, daardoor te weinig onder het vocht gestaan. Niet kunnen pullen, maar het was wel lekker mals.PnD schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:58:
Vandaag met dit http://www.bbqforum.nl/fo...hp?24962-Pulled-Riblappen recept aan de slag alleen dan met deze rub https://www.bbq-nl.com/pulled-beef en wat whisky eiken snippers.
Staat sinds 9 uur rond de 90 graden op en om 12 uur de "2e fase" gestart. Lijkt me sterk dat het vlees zoveel vocht gaat loslaten als in het recept dus wellicht nog wat bouillon erbij straks. Ben benieuwd hoe het gaat smaken. Het ruikt in ieder geval 👍🏽👍🏽👍🏽😋😋😋
[Afbeelding]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Gaaf apparaat, maar je kan niet direct boven de kolen afgrillen toch? Of word de hitte zo direct gestuurd dat het effect hetzelfde is?Appie Heijn schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:22:
Hier inmiddels ook wat verder met het "onderzoek", ik twijfel nu nog tussen de
Kamado Joe Classic 1 en de
Masterbuilt Gravity Series 560
Uiterlijk totaal verschillend
De 560 heeft een groter en praktischer kookoppervlak.
Prijs nagenoeg gelijk.
Gevoelsmatig gaat een kamado langer mee echter vind ik de besturing van de 560 ook wel erg interessant. Natuurlijk kan dat achteraf ook nog op de KJ echter is de prijs dan niet meer vergelijkbaar.
Keuzes....
[ Voor 36% gewijzigd door Appie Heijn op 24-05-2020 08:05 ]
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Grappig, sinds de lockdown ook aan het kijken voor een extra Q. Zeker omdat de vrouw liever heeft dat ik een Q koop ipv een teckelpupAppie Heijn schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:22:
Prijs nagenoeg gelijk.
Gevoelsmatig gaat een kamado langer mee echter vind ik de besturing van de 560 ook wel erg interessant. Natuurlijk kan dat achteraf ook nog op de KJ echter is de prijs dan niet meer vergelijkbaar.
Keuzes....
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Gaaf ding, maar wat kost ieAppie Heijn schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:22:
Hier inmiddels ook wat verder met het "onderzoek", ik twijfel nu nog tussen de
Kamado Joe Classic 1 en de
Masterbuilt Gravity Series 560
Uiterlijk totaal verschillend
De 560 heeft een groter en praktischer kookoppervlak.
[ Voor 12% gewijzigd door PWM op 24-05-2020 12:18 ]
[ Voor 13% gewijzigd door Appie Heijn op 24-05-2020 13:03 ]
Uhm nee, ik heb de Masterbuilt gekocht ( wordt "soon" geleverd) en heb een universeel "Dive & conquer" systeem gekocht (Totaal 784 Eur Incl Q.). Dan ben je nog ruim goedkoper uit dan een rode Kamado Joe Classic 1. (850-899).Appie Heijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:59:
@Chevy454
De masterbuilt kamado (broertje van de KJ) heb ik ook nog even aan getwijfeld alleen mist die het flexibele kooksysteem en heeft een volledige heat deflector ipv 2x een halve. Wil je dat aanpassen dan ben je meer kwijt dan wat je voor een KJ betaald, alleen de zwarte kleur van de masterbuilt spreekt mij wel iets meer aan.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Een Yoder kost in de US ook veel minder.PWM schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:53:
Gaaf ding, maar wat kost ieIk zie dat je ze in de US voor ~450,- (€540,- met NL BTW) kan vinden. Hier vind ik ze voor 799,-. Een fors verschil.
De masterbuilt kost 699 en dan nog een het D&C system voor 200 euro erbij en je hebt voor 900 euro een zwarte KJC1 en 2 hele rooster setups. Ook wel handig soms.Appie Heijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:59:
de KJ Classic 1 zie ik voor €850 langs komen. Voor mij is dat vergelijkbaar te noemen.
De masterbuilt kamado (broertje van de KJ) heb ik ook nog even aan getwijfeld alleen mist die het flexibele kooksysteem en heeft een volledige heat deflector ipv 2x een halve. Wil je dat aanpassen dan ben je meer kwijt dan wat je voor een KJ betaald, alleen de zwarte kleur van de masterbuilt spreekt mij wel iets meer aan.
De magneetschakelaars zijn dus al zwak naar wat ik lees. Bij een ei kan de top eraf scheuren en dan zit je met een backorder tgv Corona van 2 maanden. De vuurkorf is sinds het gesegmenteerd is veel robuster.Grootste verschil tussen een KJ en de 560 zal de duurzaamheid schat ik in, aan zo'n ei kan niet veel kapot. Aan een stalen Q met elektronische regeling wel.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Klopt inderdaad die asla zit bij de KJ1 Classic 1 wel maar in hoeverre dat handig is geen idee. Lijkt mij dat het aardig de luchtstroom beïnvloed. Gewoon een universele dacht bij kamado grills.Appie Heijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:42:
@ShadowBumble de KJ heeft ook nog een aslade, geen idee of dat qua gebruiksgemak een enorm verschil maakt...
Welke Divide & Conquer set heb je gekocht voor je masterbuilt?
Hoe meer de grill ruimte open is , des te slechter de efficiëntie met brandstof.Appie Heijn schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:59:
@Chevy454
Energievreter valt mee hoor, keuze tussen briketten(7kg) en houtskool(4,5) hele kolom vol kun je 12-15 uren op stoken. Niet vol gas natuurlijk maar wanneer doe je dat voor langere tijd?
In Duitsland en NL kost de 560 een €799 euro de KJ Classic 1 zie ik voor €850 langs komen. Voor mij is dat vergelijkbaar te noemen.
Echter de Classic 2 is veel duurder met een €1400-1500
Wat verbruikt een 43-46cm aan kolen heel grof zeg maar?
Grootste verschil tussen een KJ en de 560 zal de duurzaamheid schat ik in, aan zo'n ei kan niet veel kapot. Aan een stalen Q met elektronische regeling wel.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
[ Voor 5% gewijzigd door Mivadebe op 24-05-2020 15:48 ]
Het is echt een classic clone inderdaad want alle toebehoren passen erop van de KJ Classic reeks. Ik heb hier al echt een hoop liggen maar het wachten is op de levering van de MB.copykat schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:31:
Masterbuild, geesh, de hoeveelheid merken die een " broertje" zijn van een A-merk loopt aardig op.
Als het een "clone" is dan zouden alle extra's ook passen vd KJC.
[ Voor 30% gewijzigd door ShadowBumble op 24-05-2020 16:11 ]
[ Voor 15% gewijzigd door copykat op 24-05-2020 16:18 ]
Ik heb hem gewoon als klant aangeschaft naar heb er een uurtje of 25 research inzitten omdat ervaringen erg summier waren en ze enorm populair zijn. Dus vandaar dat ik er redelijk wat van dit specifieke type af weet.copykat schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:13:
@ShadowBumble
Heb je ze in een showroom? (als ze binnen zijn bedoel ik)
Of gewoon als klant besteld?
Ik moet zeggen dat het inderdaad interessant is als de belangrijke delen van hogekwaliteit zijn als een KJ maar zonder de hoge prijs..
Zelf 1 maken een optie? Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan en is een leuk projectje. En de kosten zijn een fractie van die standaard tafels.Artbij schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:10:
Ik ben op zoek naar een mooie tafel voor mijn primo oval liefst iets met een kastje en een hard blad. Alles wat ik online vind is schrikbarend duur.
Iemand misschien een tip voor wat vriendelijk geprijsde tafels?
![]() | ![]() |
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Ik heb 3 verkopers gesproken en die bewering dat het een laatste batch is is echt onzin, totaal uit de lucht gegrepen.ShadowBumble schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:58:
[...]
Zoals ik al eerder in het topic heb aangegeven schijnt de batch van Juni ook de laatste batch te zijn van de MasterBuilt Kamado omdat deze dusdanig goed verkoopt dat het de oorspronkelijke Classic reeks in de weg zit.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Of dit de laatste ia geen idee de ene verkoper roept van wel de andere niet. Los dat dat altijd speculatie is want waarom een goed verkopend product stop zetten, echter zal het overigens niet de eerste keer zijn dat MB/KJ dit doen kijk maar maar de zwarte kamado joe’s die iedere keer een enorm succes zijn maar altijd gelimiteerd in oplage en dan weer voor een periode verdwijnen.Martinusz schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:47:
[...]
Ik heb 3 verkopers gesproken en die bewering dat het een laatste batch is is echt onzin, totaal uit de lucht gegrepen.
Sterker nog ze verwachten dat er juist meer hierheen komen omdat ze zo goed verkopen.
spreek een medewerker aan .. vraag of je het show model mee mag nemen .. scheelt je 50% of meer ..PWM schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:41:
Ik was bij de Makro vandaag, waar de Weber E-5770 voor 250,- (in de BTW) verkocht werd. Dat lijkt me een mooi koopje voor degene die die zoekt
Tja vanalles
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 7% gewijzigd door Koffie op 18-05-2022 15:55 ]
Tot van de zomerKoffie schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:58:
FAQ
- Ben je nu eindelijk klaar met bbq's kopen
Voorlopig ben ik wel klaar ja, maar je weet maar nooit
Ik heb 2 weken terug het hout bestelt en ik heb ook absoluut niet de ruimte om nog een overkapping puur voor de BBQ te maken. Dus ik ga waarschijnlijk een stukje overkapping erbij maken ( heb nu een overkapping van 3x3 in mijn tuin) en daaronder een soort van verplaatsbare kar waarin de Kamado komt.Koffie schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:58:
- Het werkblad lijkt hoog, klopt dat?
Ik heb altijd al een hekel gehad aan lage aanrechtbladen waar je de hele tijd gebukt staat te werken. Heel bewust is het werkblad hoger dan normaal (102 cm) en lekker diep (81 cm).
Die ik nu gebruik heb ik ook zelf gemaakt. Maar wil nu iets beters, met kastjes, evt een lade. Als je goede materialen gebruikt weet ik niet of je zo heel veel goedkoper uit bent dan vanuit de winkel.RoelsRules schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:05:
[...]
Zelf 1 maken een optie? Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan en is een leuk projectje. En de kosten zijn een fractie van die standaard tafels.
Het is relatief goed te doen, in ieder geval makkelijker ivt de overkapping die ik speciaal voor de primo heb gemaakt![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
Met gestrekt been.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
De braai heeft uiteraard een rookkanaal, dus daar weinig last van (al wil er met een foute wind wel eens wat rook vanuit de braai slaan).miicker schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:52:
@Koffie heel gaaf! Vraagje, hoe doe je dat met rookontwikkeling van zowel de braai als de Webers? De braai lijkt me niet een groot probleem, die staat bij de opening, maar bij de Webers is het misschien lastiger?
De schuur waar het braaihok tegenaan gebouwd is, was voorheen voornamelijk mijn brouwschuur. Daar stond dus serieus een senseo apparaatje voor tijdens het brouwencopykat schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:05:
@koffie,
"koffie" Is dat een schijnbeweging?
Zie nergens een koffie apparaat wel een hoop klussmeermiddel opgestapeld.... En een infuus....
Ik zie nog wel een Kamado komen,,, ruimte genoeg daarvoor....
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
[ Voor 27% gewijzigd door PnD op 25-05-2020 09:33 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Lijkt me dat deze niet genoeg zuurstof krijgt.Cyberpope schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:36:
Hij ging wel goed aan hoor. Ik zat snel op de 200 graden. Maar hoger ging hij gewoon niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Quadradial op 25-05-2020 09:50 ]
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
https://rtlniels.nl/bbq/pulled-pork/ deze heb ik gebruikt. Was veel te lekker... ik had 2.7kilo en dat is in 2 dagen opgegaan *burp*PnD schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:30:
Ik herbruik mijn kolen ook. Een keer te weinig mijn mandje uitgeschud en toen kreeg ik hem ook niet in een keer goed aan. Ik gok dus op je laatste optie. Ik schud en roer de kolenmand met mijn aspook flink. Dan geen enkel probleem.
Ps. net 3kg procureur gescoord bij de Sligro. Denk dat ik hem in twee delen ga doen aangezien het de eerste keer is dat ik het bereid. Op zoek naar 2 recepten dus 🤗☺
blup
Ik heb hier inderdaad ook al vanalles over gelezen.PWM schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:08:
Ik wil dit weekend eens aan de slag met cederhouten planken. Nu heb ik een redelijk idee van wat ik ga doen. Ik word echter danig in de war gebracht door de video's en pagina's van diverse mensen die er toch verstand van hebben. Het zit hem in 2 dingen:
De helft plaatste de plank boven de warmtebron, de andere helft zegt dat het indirect moet.
De helft zegt dat je hem eerst in het water moet leggen, de andere helft zegt juist dat je dat absoluut niet moet doen
Wat zijn de ervaringen hier? Ik kan zelf het e.e.a. gaan proberen. De kosten van de planken maken mij niet uit. Ik ben echter geen fan van het opofferen van vlees/vis voor wat testjes.
Als je de planken eerst in het water houdt, ben je volgens mij meer aan het stomen dan aan het roken.PWM schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:08:
Ik wil dit weekend eens aan de slag met cederhouten planken. Nu heb ik een redelijk idee van wat ik ga doen. Ik word echter danig in de war gebracht door de video's en pagina's van diverse mensen die er toch verstand van hebben. Het zit hem in 2 dingen:
De helft plaatste de plank boven de warmtebron, de andere helft zegt dat het indirect moet.
De helft zegt dat je hem eerst in het water moet leggen, de andere helft zegt juist dat je dat absoluut niet moet doen
Wat zijn de ervaringen hier? Ik kan zelf het e.e.a. gaan proberen. De kosten van de planken maken mij niet uit. Ik ben echter geen fan van het opofferen van vlees/vis voor wat testjes.
Ik zou als je de ervaring nog niet hebt eerst voor 99 euro met een BBQ van de Lidl proberen. Die doet het op zichzelf prima, en als je het echt wat vindt heb je niet heel veel uitgegeven om daar achter te komen.migchiell schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:28:
Hallo allen,
Sinds vorige week woon ik in een huis met een dakterras, en dus kan ik ook eindelijk gaan barbecuen/grillen!
Ik overweeg om een Weber 5775 te kopen, het lijkt me namelijk erg handig om een deksel met scharnier te hebben en geen los deksel. Een kamado is me te duur.
Mijn vraag is, is Weber inderdaad gewoon het beste merk voor een kogel, of zijn er andere merken die een betere prijs/kwaliteit-verhouding hebben (maw. wat goedkoper zijn maar toch ook goed). Ik zag laatst een kogel bij Lidl staan voor € 99, daar ben ik wat huiverig voor omdat me dat wel heel goedkoop lijkt, ben bang dat ik dan na een jaar ergernis toch een nieuwe moet kopen.
Die afname van temperatuur had ik ook, maar komt dat niet gewoon omdat je eigenlijk van directe naar indirecte warmte gaat?IdieEasy schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:45:
Eerste keer op de lidl kamado ipv op de weber. Was leuk om te doen, wel wat lastig om de temperatuur goed in te schatten tijdens het voorbereiden. Ik ging van 130 graden naar 95 graden toen ik het pannetje (heat deflector) erin had gezet. Dit zal te maken hebben met lucht toevoer, daar moet ik nog wat mee spelen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.
Ik heb precies om die reden een Weber GoAnywhere gekocht bij de Gamma afgelopen weekend voor 75 euro. Toch een Weber en je kan er alle kanten mee op wat betreft indirect en direct grillen en ook roken zou moeten lukken.jbdeiman schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:56:
[...]
Ik zou als je de ervaring nog niet hebt eerst voor 99 euro met een BBQ van de Lidl proberen. Die doet het op zichzelf prima, en als je het echt wat vindt heb je niet heel veel uitgegeven om daar achter te komen.
Kan maar zo zijn dat je er achter komt dat het je hobby totaal niet is, en dan is het zonde als je een Weber hebt gekocht. Zelf zou ik alleen een dure BBQ kopen wanneer ik er ook veel gebruik van wil maken, en dan niet alleen voor gewoon BBQ'en (vlees schransen), maar er meer mee wil doen.
En daar kom je alleen achter door het te proberen.
Combinatie. Je moet later je luchtvervoer ook vergoten, dat pannetje blokkeert de luchtstroom wel redelijk.Devster schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:46:
[...]
Die afname van temperatuur had ik ook, maar komt dat niet gewoon omdat je eigenlijk van directe naar indirecte warmte gaat?
Met de WGA kun je inderdaad al zoveel, check ook even dezeBrilsmurfffje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:01:
[...]
Ik heb precies om die reden een Weber GoAnywhere gekocht bij de Gamma afgelopen weekend voor 75 euro. Toch een Weber en je kan er alle kanten mee op wat betreft indirect en direct grillen en ook roken zou moeten lukken.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
is van jouw Auplex het handvat ook gesneuveld?Wackmack schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:14:
https://bbq-helden.nl/recepten/lamsgehaktballetjes-harissa/
Net dit gemaakt, echt heel lekker op een wrap.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja! Kapot gegaan door het weer. Staat alweer jaartje of 6 buiten.bvsteyn schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:21:
[...]
is van jouw Auplex het handvat ook gesneuveld?![]()
Ziet er lekker uit de Harissa balletjes!
Wat wil je bereiden en welk effect wil je hebben?PWM schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:08:
De marinade heb ik gemaakt met citroenrasp, funghi trifolati kruiden en olijfolie met wat peper & zout naar smaak. Het resultaat is een frisse smaak van de varkenshaas.backupdevice schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:56:
@Hari-Bo zou jij dat Varkenshaas recept wat jij op insta hebt geplaatst willen delen?
[ Voor 4% gewijzigd door Hari-Bo op 26-05-2020 09:09 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Je bouwt er een huis bij dusHari-Bo schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:08:
De schuur heeft een bescheiden formaat van 6,5 mtr breed x 7,5 mtr diep met een volwaardige 1e verdieping.
Komt het wel op neer, alles geisoleerd enkel nog een kachel erin.
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
https://bollensteak.nl/ca.../result/?q=+Baby+backribsJorizzz schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:47:
Wie heeft er hier goede ervaring met online spareribs bestellen ? Ik heb laatst spareribs besteld bij meatfish.nl, maar daar zat wel erg weinig vlees aan. Ik had vijf stukken van bij elkaar 2,8 kg, dus nog geen 600 gram vlees per stuk (gemiddeld, twee stukken waren iets kleiner). Ik heb ze low & slow bereid (2-1-1), maar ze waren toch net een tikkie minder mals dan ik had gewild. Volgens mij omdat ik ze voor de (lage) hoeveelheid vlees toch te lang heb bereid.
Wat ik zoek zijn baby back ribs met een mooie vleeslaag. Er hoeft geen enorme dikke laag op te zitten, maar het vlees moet ook niet alleen tussen de ribben zitten. Iets ertussenin.
Ik zie nu door de bomen het bos niet meer. Welke aanbieders zijn ok in jullie ervaring? Wat is ongeveer het gewicht waar ik op moet mikken?
De bedoeling was zalmzijde te gebruiken icm het plankje.Koffie schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:27:
[...]
Wat wil je bereiden en welk effect wil je hebben?
Eendenborst doe ik op een zeiknatte plank cederhout boven direct vuur
Zalmzijde doe ik indirect op het rooster en leg ik stukjes cederhout op het rooster boven de kooltjes
Neem jij dan de normale, bevleesde of extra dik bevleesde?g00gle schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:49:
[...]
https://bollensteak.nl/ca.../result/?q=+Baby+backribs
Verschillende soorten, altijd erg over te spreken!
Ik ken bollensteak persoonlijk niet, maar als ik bij beefensteak extra dik bevleesd koop zijn het af en toe meer ribroasts dan spareribs.Jorizzz schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:06:
[...]
Neem jij dan de normale, bevleesde of extra dik bevleesde?
Ik ga morgen je recept volgen met een stuk van 1,4kg. Heb de 2,8 maar even door de helft gedaan gezien het de eerste poging is. Jij volgt het letterlijk? Dus bak water erin (ik wil mijn lekschaal eronder vullen) en niet inpakken in alu folie?Bezulba schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:51:
[...]
https://rtlniels.nl/bbq/pulled-pork/ deze heb ik gebruikt. Was veel te lekker... ik had 2.7kilo en dat is in 2 dagen opgegaan *burp*
![]() | ![]() | ![]() |
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Mooi zeg, alles zelf gedaan? Ik had via werkspot een opdracht uitgezet, maar kwam voor alleen een dergelijk frame al op 500 uit.remcoXP schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:46:
Mijn BBQ meubel is bijna klaar,
Wat 2en3én die ik zwart geverfd heb en hardhouten delen heb ik hem gemaakt.
het meubel is goed te verrijden en ik heb van steigerbuis een bartafeltje gemaakt wat ik ernaast of ervoor kan zetten.
Wat ik zelf wel leuk vind, is dat ik van het gat gelijk een snijplank overgehouden heb
Wat ik nog moet doen:
-nog een keer in de olie
- handgrepen magneten en scharnieren bevestigen
- een hoes kopen die geschikt is voor 180 breed 102 hoog (en dan nog het deksel van Egg en 70 diep)
en verder zoek ik nog inspiratie voor haakjes (voor de tools en mogelijk andere handige dingetje (bijvoorbeeld bier opener).
Ik heb hem gister gebruikt en wat ik toen miste is een vuilnis emmertje en keukenrol in de buurt. dus die wil ik achter het deurtje hebben.
maargoed hier mijn foto's hopelijk heeft een ander er ook nog wat aan:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Heel netjes gedaan ziet er mooi strak uit !remcoXP schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:46:
Mijn BBQ meubel is bijna klaar,
Wat 2en3én die ik zwart geverfd heb en hardhouten delen heb ik hem gemaakt.
het meubel is goed te verrijden en ik heb van steigerbuis een bartafeltje gemaakt wat ik ernaast of ervoor kan zetten.
Wat ik zelf wel leuk vind, is dat ik van het gat gelijk een snijplank overgehouden heb
Wat ik nog moet doen:
-nog een keer in de olie
- handgrepen magneten en scharnieren bevestigen
- een hoes kopen die geschikt is voor 180 breed 102 hoog (en dan nog het deksel van Egg en 70 diep)
en verder zoek ik nog inspiratie voor haakjes (voor de tools en mogelijk andere handige dingetje (bijvoorbeeld bier opener).
Ik heb hem gister gebruikt en wat ik toen miste is een vuilnis emmertje en keukenrol in de buurt. dus die wil ik achter het deurtje hebben.
PnD schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:07:
[...]
Mooi zeg, alles zelf gedaan? Ik had via werkspot een opdracht uitgezet, maar kwam voor alleen een dergelijk frame al op 500 uit.
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Ziet er goed uit. Nu wel heel nieuwsgierig hoe je dit zelf kan maken..ShadowBumble schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:56:
[...]
Heel netjes gedaan ziet er mooi strak uit !
Iets met verveling, thuis blijven moet iets maken en de honger naar Grillworst van mijn kinderen. dus zojuist warm van de Q
[Afbeelding: Kip Grillworst]
Kip Grillworst ! Moet zeggen eerste keer dat ik het maakte maar het smaakt toch wel verdomd lekker eentje hebben de kinderen dus net al op gepeuzeld en de andere gaat het ook niet redden tot einde van de week.
Wel pech voor de lokale Slager want ik gaf daar een licht vermogen uit per week aan grillworst
Extra dik, is wel echt dik!Jorizzz schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:06:
[...]
Neem jij dan de normale, bevleesde of extra dik bevleesde?
bvsteyn schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:15:
[...]
Ziet er goed uit. Nu wel heel nieuwsgierig hoe je dit zelf kan maken..
Het is echt een stuk eenvoudiger dan het lijkt (maar ik dacht eerst het precies hetzelfde)
[ Voor 3% gewijzigd door ShadowBumble op 26-05-2020 22:39 ]
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 27-05-2020 08:56 ]
Zeker weten het is een leuke bezigheid het is lekker en zeker voor herhaling vatbaar, maar aangezien de kinderen het hier zo lekker vonden zal ik wat handigheidjes moeten doen want ik ben bang dat er rustig hier 2 kilo per week doorheen gaat. Dus de volgende keer zal het wat meer tegelijkertijd wordenEBOOZ schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:46:
Thanks @ShadowBumble ! Op z'n minst leuk om eens te proberen
Dank je wel! Vond wellicht een alternatief zonder darm voor je:ShadowBumble schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:37:
[...]
[...]
Het is echt een stuk eenvoudiger dan het lijkt (maar ik dacht eerst het precies hetzelfde)
Voor deze versie heb ik "de easy way out" genomen en gewoon kipgehakt gekocht bij de poelier (Ja ze bestaan nog, de enige plek waar je geen water met kipfilet koopt). Daarna bij van Beekum het "grill worst pakket" gekocht waar eigenlijk alles in zat. (Op de all purpose dry rub na)
Dan is het een kwestie van de kunstdarm vullen, even laten afkoelen in de koelkast een half uurtje. Dan in een vispan waarin het water 77 graden is (pokkewerk om deze op temperatuur te houden op een elektrische kookplaat) en dan laten wellen tot de kerntemperatuur 73 graden was.
Dan worst eruit en in een bak met ijskoud water snel laten afkoelen, na een minuutje of 20 de koelkast in.Daar even een paar uur laten liggen en toen de Q op 200 graden en even 10 minuten laten grillen. (Ik heb indirect gedaan).
Lessons learned:
Geen kipgehakt meer, wat een priegel werk is dat om dat goed in de kunstdarm te krijgen. Het smaakt perfect dat is het niet maar dat gekloot om het goed erin te krijgen. Volgende keer lekker met kipfilet en kippedij zelf blokjes maken en gelijk kruiden dan de kleine gekruide blokjes door de gehaktmolen rechtstreeks de darm in.
Eventueel kan je ook nog kaas toevoegen voor de liefhebber, dit was een kilo om te proberen. De verhouding kruiden was 20gr Grillworst mix en 15gr Nitrietzout per kilo vlees dit is uiteraard even uitproberen wat zelf je smaak is.
Ik ben even nieuwsgierig naar het hoe en wat van dat fust Hertog Jan op de achtergrond?robkrekel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 07:48:
Gister mijn recent aangeschafte volwassen ei maar weer eens aangestoken. Beercanburger was het idee, als bijgerecht/opvulling van een restje ovenschotel van de dag ervoor, wat niet genoeg was voor vriendin en linksbovengetekende.
Nu leek me 250 gram gehakt om een bierblikje iets teveel van het goede, en het werd dan ook 170 gram (nog puur zo'n hap) om een olvarit potje![]()
[Afbeelding]
Een mix van ui, courgette, knoflook en salami even geroerbakt en daarna na wat geraspte kaas in de burger gegooid, en nog een plakje courgette als deksel
[Afbeelding]
En op het rooster geschoven. Rookhout erbij en wachten maar
[Afbeelding]
Na een minuut of 35-40 afgetopt met kaas voor mijn en brie voor vriendin, nog even wachten, en klaar![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Was prima te eten, en voor herhaling vatbaar. Zeker als er meerdere mensen te eten (is bij ons ook gelijk vol gas zuipen) komen een ideaal gerecht. Simpel te maken, erg lekker, en vult goed![]()
Wat ik me verder nog afvraag: Bij de foto van de rook is goed te zien dat er veel rook niet uit, maar onder de margrietschijf, vandaan komt. Is het verstandig om dit even af te vilten? Er lekt rook, dus ook lucht uit.
Je kan beter wel vasthouden aan kipgehakt maar geen darm meer gebruiken. Zorg dat je in folie de worst op laat stijven en gril dan (zonder folieShadowBumble schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:37:
[...]
[...]
Voor deze versie heb ik "de easy way out" genomen en gewoon kipgehakt gekocht bij de poelier (Ja ze bestaan nog, de enige plek waar je geen water met kipfilet koopt). Daarna bij van Beekum het "grill worst pakket" gekocht waar eigenlijk alles in zat. (Op de all purpose dry rub na)
Dan is het een kwestie van de kunstdarm vullen, even laten afkoelen in de koelkast een half uurtje. Dan in een vispan waarin het water 77 graden is (pokkewerk om deze op temperatuur te houden op een elektrische kookplaat) en dan laten wellen tot de kerntemperatuur 73 graden was.
Dan worst eruit en in een bak met ijskoud water snel laten afkoelen, na een minuutje of 20 de koelkast in.Daar even een paar uur laten liggen en toen de Q op 200 graden en even 10 minuten laten grillen. (Ik heb indirect gedaan).
Lessons learned:
Geen kipgehakt meer, wat een priegel werk is dat om dat goed in de kunstdarm te krijgen. Het smaakt perfect dat is het niet maar dat gekloot om het goed erin te krijgen. Volgende keer lekker met kipfilet en kippedij zelf blokjes maken en gelijk kruiden dan de kleine gekruide blokjes door de gehaktmolen rechtstreeks de darm in.
Eventueel kan je ook nog kaas toevoegen voor de liefhebber, dit was een kilo om te proberen. De verhouding kruiden was 20gr Grillworst mix en 15gr Nitrietzout per kilo vlees dit is uiteraard even uitproberen wat zelf je smaak is.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Die plaat is hetzelfde materiaal als de roosters toch? Dan zo het er net zo goed tegen moeten kunnen, al zou ik inderdaad ook voorzichtig zijn. Is dit gewoon gietijzer? Dan zou ik gewoon zo'n simpel keukensponsje en warm water doen, krijg je het prima mee schoon.PWM schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:31:
[Afbeelding]
De eerste proef. Maar wat verschillende temperaturen aangezet en ze verspreid om effect te zien. Gaat als een tierelier.
Bij het schoonmaken pakte ik mijn borstel en maakte de roosters schoon. Toen kwam ik echter bij de plaat (rechts op de foto) en wist niet zo goed wat te doen. Kan de borstel daar ook gewoon overheen? De boekjes vermelden er niks over.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mooi geworden! Ik heb zo'n zelfde soort frame gemaakt. Bij de ikea heb je mooie haakjes aan een stang in het zwart. Ik kon nergens een bieropener vinden en heb een uit china besteld. Je kunt ook zo'n plankje bij de slijter kopen en de opener er af halen.remcoXP schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:46:
Xbox: Didoekoe
Das wss voor de XXXXXXL beercan versieKoffie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:31:
[...]
Ik ben even nieuwsgierig naar het hoe en wat van dat fust Hertog Jan op de achtergrond?
De regenton bedoel je?Koffie schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:31:
[...]
Ik ben even nieuwsgierig naar het hoe en wat van dat fust Hertog Jan op de achtergrond?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq