Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 85 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Paitor schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:00:
[...]

Als jij het lekker vind, kan ik moeilijk zeggen dat eiken rode wijn een slecht idee is :)

Ik gebruik dit als naslag voor het roken, ze geven wat tips hoe te roken en daarna twee lijsten; eerst hout & type smaak, vervolgens soort vlees en bijpassend hout.

https://bbq-helden.nl/soorten-rookhout-gebruiken/

Uiteindelijk blijft het toch wat je zelf lekker vind. De kok in je filmpje zegt bijvoorbeeld dat hij geen bloesem in thee wilt hebben die je rookt, dus hij wil juist de pure sterke smaak van de zwarte thee. En dan sluit eikenhout met wijn daar misschien juist weer heel goed bij aan. Keuzes, keuzes ;)
Ik heb een pakje winterthee gevonden in de theekast van de vrouw :)
zwarte thee, kaneel,kruidnagel gedroogde appel sinaasappelschil

Ga het daar eens mee proberen met wat maple hout, en dan zien we wel hoe het smaakt :)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
backupdevice schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:25:
Ok thx. Zit te kijken naar een Yoder. Kan alleen nog geen idee krijgen wat pellets kosten qua verbruik
Ik denk dat je met een kilo per uur redelijk goed zit (voor 110 graden). 10 kilo kost een euro of 20-22, dus 2,2 euro per uur gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampre
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 12:01
Raek schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:11:
[...]

Hm, zou willen dat ik dat haalde... wellicht verschil in houtskool? Ik vul 'm niet tot de nok. Ik begin met kolen, dan alu pakje met houtsnippers, daarop t (welbekende ghetto deflector) pannetje en vervolgens het rooster. Dat scheelt een 'laag' houtskool, gok ik. Stabiel op 120/125 graden, gedurende 4ish uur. Welke houtskool gebruik jij, als ik vragen mag?
Net als iedereen gebruik ik ook het pannetje maar heb dan last van stralingswarmte. Ik heb met vuurvast cement dan ook een platesetter er nog in gemaakt. Vullen jullie het pannetje met water oid?

http://specs.tweak.to/6635

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 11:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxfVMdnCkIxP7W8_MFBBNQBqLbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpHfacVnJbhQROzisbvvZ1LW.jpg?f=fotoalbum_large
Zo we kunnen er weer tegenaan. Van de week nog even pizza deeg klaarmaken en het nieuwe vilt aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Stampre schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:48:
[...]

Net als iedereen gebruik ik ook het pannetje maar heb dan last van stralingswarmte. Ik heb met vuurvast cement dan ook een platesetter er nog in gemaakt. Vullen jullie het pannetje met water oid?
Had ik ook bij het kleine ei last van, het pannetje wordt zo heet dat het toch nog te warm wordt af en toe. Ik heb er niks mee gedaan, en de kleine kamado is inmiddels vervangen door een grote.

Wel heb ik ook met het idee van (al dan niet vuurvast) cement oid zitten denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:30

Dennis1812

Amateur prutser

Ik vul het pannetje altijd met water.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Laagjes alufolie of evt een beetje zand helpt. Water haat verdampen bij 100c 3n dat kost veel energie. Op zich niet heel erg bij indirecte bereidingen maar het kan efficiënter.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxie
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-04 10:19
Malt007 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:17:
[...]

Wel een gaaf ding, zou die door de douane komen?

Heb wel eerder naar zo'n vergelijkbaar ding gekeker die ze graag gebruiken op 'sous vide everything', maar redelijk prijzig en ik vraag me dan altijd af of ze in de USA dezelfde gas-aansluitingen gebruiken, dus dan kijk ik maar weer verder.
Onkruidbrander werkt ook prima. BV: https://www.onkruidbrander.com/nl/brands/campingaz/

[ Voor 6% gewijzigd door Faxie op 20-05-2020 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

robkrekel schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 07:33:
[...]
Had ik ook bij het kleine ei last van, het pannetje wordt zo heet dat het toch nog te warm wordt af en toe.
Je blokkeert de directe stralingswarmte en hete lucht door de vlammen maar niet de indirecte stralingswarmte veroorzaakt door de hete deflector.
Een dubbele deflector zou kunnen werken 1 om de vlammen op te vangen (die word dan opgestookt) en 1 om t lekbakje op te zetten , 1 cm er tussen houden als isolator met ceramische blokjes.
Maar ik vrees dat afstand tussen de zones het enige is wat echt helpt. (los van koeling door verdamping van water)
Ik heb er niks mee gedaan, en de kleine kamado is inmiddels vervangen door een grote.
Dat helpt ook ;-)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:15
Dennis1812 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 07:42:
Ik vul het pannetje altijd met water.
Of zand :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 13:44
Goedemorgen!

Ik ga morgen voor het eerst spareribs maken op de kamado van ons. Hebben mensen nog tips/tricks die je graag had willen weten voor je eerste keer ribs? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-08 14:49
Aurum schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:04:
Goedemorgen!

Ik ga morgen voor het eerst spareribs maken op de kamado van ons. Hebben mensen nog tips/tricks die je graag had willen weten voor je eerste keer ribs? :D
Afhankelijk wat voor spareribs je gehaald hebt zou ik voor de 3-2-1 methode gaan. Kan bijna niet mis gaan.
3 uur garen
2 uur ingepakt in folie
1 uur afgelakt

Zelf gebruik ik deze tijden voor schone botjes maar toch een bite.
3 uur garen
1,5 uur ingepakt in folie
30 - 45 min afgelakt

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Aurum schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:04:
Goedemorgen!

Ik heb de laatste keer de easterwood methode gedaan, beviel ook prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-09 13:31
Stampre schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:48:
[...]

Ik doe er soms een stukje alufolie in, maar da's meer omdat ik te lui ben om later de aanbaksels uit het pannetje te schrapen :+ . Wat je zegt, herken ik wel hoor. Wanneer ik kippenpoten erop maak, is de onderkant iets te zwart naar m'n mening. Laatst met de pulledpork viel het juist weer heel veel mee, niet eens die 'echte' bark aan de onderkant. Zand is denk ik nog wel de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 23:47

immetjes

HIER is BERN-E

DoeEensGek schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:26:
[Afbeelding]
Zo we kunnen er weer tegenaan. Van de week nog even pizza deeg klaarmaken en het nieuwe vilt aanbrengen.
Vorige week vrijwel hetzelfde besteld bij Laurens. 2xMarabu, 1x cherry chips en vilt voor m’n Weber 57cm. Hetzelfde kaartje. Maar wat dat cadeautje nu was is mij een raadsel. Weet jij het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Laatst online: 17-09 14:25
immetjes schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:00:
[...]

Vorige week vrijwel hetzelfde besteld bij Laurens. 2xMarabu, 1x cherry chips en vilt voor m’n Weber 57cm. Hetzelfde kaartje. Maar wat dat cadeautje nu was is mij een raadsel. Weet jij het?
meestal een zakje rookhout of een paar handschoenen, soms ook een klein zakje wokkels e.d.
maar misschien dat die het vergeten is bij jou, nu iedereen thuis zit/zat was het daar wat drukker als normaal en dan wordt er wel eens een foutje gemaakt.

maar het is meer het idee wat telt voor mij, rook chips gebruik ik toch nooit, die handschoenen pas ik niet, dus alleen die wokkels heb ik wel is wat aan.
gelukkig is zijn houtskool top en ook het braaihout werkt perfect. verder altijd gratis verzending en die dozen zijn zoveel fijner als die aftandse zakken waar 1/3 al van is gebroken door transport.

(nee ik heb geen aandelen, maar vind het wel een fijne winkel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

dito, eerste keer daar besteld en die dozen zijn top netjes een kunststof "jutezak" en een plasticzak daar weer in. til grepen in de doos. stukken zijn mooi gelijkwaardig geen gruis of halve takken. je kan kiezen welk type brand uren je wilt per kg /load. geen verassingen
En een aanbieding is niet veel duurder dan de bigbags uit de tuincentra's (als ik de frustratie en afval(gruis/troep meetel zelfs goedkoper... :+ )

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 23:47

immetjes

HIER is BERN-E

Denniz0229 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:07:
[...]

meestal een zakje rookhout of een paar handschoenen, soms ook een klein zakje wokkels e.d.
maar misschien dat die het vergeten is bij jou, nu iedereen thuis zit/zat was het daar wat drukker als normaal en dan wordt er wel eens een foutje gemaakt.

maar het is meer het idee wat telt voor mij, rook chips gebruik ik toch nooit, die handschoenen pas ik niet, dus alleen die wokkels heb ik wel is wat aan.
gelukkig is zijn houtskool top en ook het braaihout werkt perfect. verder altijd gratis verzending en die dozen zijn zoveel fijner als die aftandse zakken waar 1/3 al van is gebroken door transport.

(nee ik heb geen aandelen, maar vind het wel een fijne winkel)
Aha, die zwarte plastic handschoenen, ik dacht dat ze per ongeluk onder in de doos waren blijven liggen. Maakt niet uit; dat hand geschreven kaartje vind ik al sympathiek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
De achterkant van mijn kamado sluit niet meer goed. Ik merk het nu een aantal keer, sinds ik de Bastard flink heb opgestookt voor een schoonbrandactie en daarna pizza's. Zie voor en achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kQ92a55cbX8IEFnmqL41vF8pK4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Um2NTcoLlAg2pMXlhg4IBuWN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LE3Ur36n-uiGkNsaFy6GHZuHaWU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sttXi9wP9P40z1ujuYugjBvM.jpg?f=fotoalbum_tile
Is dit iets wat met vilt vervanging opgelost moet worden? Je kan natuurlijk de deksel stellen, maar ik betwijfel of dat lukt bij het scharnier in een verticale beweging. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
mithras schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:59:
De achterkant van mijn kamado sluit niet meer goed. Ik merk het nu een aantal keer, sinds ik de Bastard flink heb opgestookt voor een schoonbrandactie en daarna pizza's. Zie voor en achterkant:
[Afbeelding][Afbeelding]
Is dit iets wat met vilt vervanging opgelost moet worden? Je kan natuurlijk de deksel stellen, maar ik betwijfel of dat lukt bij het scharnier in een verticale beweging. Iemand ervaring mee?
Na het vervangen van vilt had ik dit probleem.
Heb met deksel stellen deze weer goed laten sluiten.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 15:28

Standeman

Prutser 1e klasse

Aangezien ik wat te vieren heb, ben ik op zoek naar een bijzonder stuk vlees op mijn mini-kamado (30cm), het liefst natuurlijk iets wat ik nog niet geprobeerd heb. Wat heb ik dan wel al geprobeerd? Nou, onder andere:
  • Standaard spul (saucijzen, sate, hamburgers)
  • 3-2-1 Spareribs
  • Procureur
  • Picanha (echt geweldig!)
  • Karbonade van Le Capelin varken
Een dry aged t-bone schoot mij naar binnen. Nog geen idee waar ik het kan krijgen en hoe ik het moet bereiden, maar het klinkt goed in de oren.
Heeft er iemand nog meer suggesties waar je van gaat watertanden?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Standeman schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:35:
Inkoppertje :) Smash Burgers natuurlijk ( tenzij die onder "standaard meuk" viel.)

Iets lastiger is runderrollade. Zeker op een kleintje :D

[ Voor 19% gewijzigd door ShadowBumble op 20-05-2020 12:38 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 11:34
mithras schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:59:
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb net uurtje geleden het vilt vervangen en toen hetzelfde euvel. Hier was het een kwestie van afstellen. Boutjes loshalen (niet allen tegelijk) en beetje duwen.

@immetjes Het meest rechtse rookhout zakje was cadeau. Toevallig de smaak waar ik ook een grote zak van had maar het kaartje is al sympathiek genoeg. 2 jaar geleden daar barbecue hout gekocht en gebruik daar nog steeds van. Ook toen zat er een handgeschreven kaart bij. :) Aangezien voor pizza's dit hout werd aangeraden hier en ik toch vilt nodig had maar weer een bestelling bij de beste man gedaan. Maar zoals hierboven te lezen valt zijn er meer tevreden klanten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Vandaag ook mijn flames&flavour bestelling ontvangen, inderdaad met extraatje. Mooie prijs/kwaliteit verhouding en prettige communicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Aangezien ik wat te vieren heb, ben ik op zoek naar een bijzonder stuk vlees op mijn mini-kamado (30cm), het liefst natuurlijk iets wat ik nog niet geprobeerd heb. Wat heb ik dan wel al geprobeerd? Nou, onder andere:
  • Standaard spul (saucijzen, sate, hamburgers)
  • 3-2-1 Spareribs
  • Procureur
  • Picanha (echt geweldig!)
  • Karbonade van Le Capelin varken
Een dry aged t-bone schoot mij naar binnen. Nog geen idee waar ik het kan krijgen en hoe ik het moet bereiden, maar het klinkt goed in de oren.
Porchetta? Bavette rollade? Oerhammetjes/ pig wings? Warm gerookte zalm , zalm teriyaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
Bacon Bomb
Bavette rolade
Ribeye of Flat Iron steak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
Beer can burgers

1x gemaakt, gewoon van gehakt en dan jalapenos en kaas er in, bacon er om heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 18-09 15:28

Standeman

Prutser 1e klasse

@ShadowBumble, @Koffie, @Quadradial Dank jullie wel! Ik heb nu voldoende inspiratie, daar kan ik voorlopig wel even mee vooruit! :)

Denk dat het dit weekend Porchetta wordt :9

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Standeman schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:54:
@ShadowBumble, @Koffie, @Quadradial Dank jullie wel! Ik heb nu voldoende inspiratie, daar kan ik voorlopig wel even mee vooruit! :)

Hey, psssst https://www.vanbeekumspec...en-bbq-porchetta-rub.html ;) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:43

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Standeman schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:54:

Die wilde ik net gaan voorstellen!
Paar weken terug voor het eerst gemaakt, heerlijk! Vooral de verse kruiden deden het hem.
Ik zou er de volgende keer wat knoflook doorheen doen, misschien een teentje en wat gedroogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 11:08
@Standeman
Varianten van deze doet het ook goed:
De fatty van de Bbq, gehakt in een bacon of spek jasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-09 15:19

PnD

like in Pinda ^_^

Na een tip hier ook de BBQ lekschaal van de action gekocht voor mijn Grizzly Large. Als iemand het rekje kan gebruiken laat maar weten. Woon in West Brabant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGTIZe5A0QUqNamnMUQtCoTv8P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPMsoWrBg4vgHw1lj8wRf1q7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
PnD schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:08:
Na een tip hier ook de BBQ lekschaal van de action gekocht voor mijn Grizzly Large. Als iemand het rekje kan gebruiken laat maar weten. Woon in West Brabant.

[Afbeelding]
Beetje afhankelijk van de kwaliteit, maar zo'n "wegwerp" rekje is ideaal om te gebruiken om steaks en lekkere korst te geven na een reverse sear of sous vide.

Zo schoorsteen starter vol met houtskool en als dat goed brandt rekje erop en dan je steak er op.
Binnen no time een lekker korst, maar is niet al te best voor je rekje. Daarom zo'n goedkopere gebruiken ipv je "echte".

[ Voor 3% gewijzigd door Fly-guy op 20-05-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxie
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-04 10:19
Kan je hem niet gebruiken als cheap grillverhoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Ja, daar kan je het voor gebruiken. Ben ik al in voorzien ☺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
robkrekel schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:31:
[...]
Ik heb de laatste keer de easterwood methode gedaan, beviel ook prima!
Prachtig dit. Iedereen: Ribbetjes moeten low & slow. Easterwood methode: Tief de ribbetjes op de BBQ. BBQ wedstrijd gewonnen :Y)

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:26:
[...]

Prachtig dit. Iedereen: Ribbetjes moeten low & slow. Easterwood methode: Tief de ribbetjes op de BBQ. BBQ wedstrijd gewonnen :Y)
Heb je een betere manier, deel die dan

de 3-2-1 methode is een beproefde, en prijswinnende manier, die over de hele BBQ-wereld wordt ingezet.
Het is niet in uren, maar units van tijd en geeft altijd het gewenste resultaat.

Als jij een manier hebt met voorkoken onder de motorkap, afgaren in een verfemmer, en dan crispy maken met een last-diode, EN je wint er prijzen mee, gaan anderen die proberen, en repliceren.
Dan zal DIE in het vervolg genoemd worden.
ShadowBumble schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:37:
[...]
Inkoppertje :) Smash Burgers natuurlijk ( tenzij die onder "standaard meuk" viel.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzTaI0FLT4iRnA4nED0uBu9xmqc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIDJFxz5CX3juUspc27pS2km.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90R0gCUJ41DoeQQCjQbEwl2sPt8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8j0F1WJeJeRxNr5rHBL4d40s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9UsUoikD0Japr6hw-o_5KCh6lw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghZ17TlwCdhGLAZafpHoWjjK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5_EnHoAsK_Qt_vDTMmA2q01txU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XANibrt9DA6LT3ilJQgeopO1.jpg?f=fotoalbum_tile

Yep.. SmshBurgers

Zelf vlees draaien ( 20% vet - 80% mager )
In mijn geval runderriblap en gerookte spekblokjes - nog zoekende naar betere (goedkope) delen om te gebruiken, ik zie Picanha en bovenbil voorbij komen, maar dat is imho niet 'goedkoop' om gehakt te draaien.
Misschien als ik het voor een gezelschap ga maken, maar zomaar tussendoor is sukade en spek prima te doen

Vlees in de Westmark / gehaktmolen op een fijne plaat doordraaien, geen kruiding verder nodig
in bolletjes van 100gr vouwen, en even in de koelkast weer opstijven
Gietijzer lekker heet laten worden, en met een brede spatel ( of RVS plakspaan ) plat drukken op de plaat.
Wat peper en zout er over, en na het flippen de kaas, en burger half opbouwen ( bacon, ui ) en dan per 2 op een broodje ....

[ Voor 65% gewijzigd door FreshMaker op 21-05-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@FreshMaker Verdomm.. ik heb net besloten niet een grotere Kamado te kopen zie ik weer zo'n dichte grill plaat... :-)
Gietijzeren pannetje helpt ook hoop ik... LOL

Jou "cheap quick and easy" vlees ziet er heerlijk uit, maar ik noemde die misvormde burgers altijd mislukte burgers (burger pers en te vochtig gehakt door geen beschuitkrummels maar wel verse ui en verse knoflook en verse rode peper.. paprikapoeder .) met een lekker smaakje. Nu kan ik gewoon vertellen dat het een "smashburger" is en zo hoort.

Net een paar Noskos video's gekeken onder andere de 321methode. (spareribs, wil ik toch eens zelf maken...) Moet zeggen dat hij het simpel en goed laat zien. Als guideline wat te verwachten en hoe te doen voor het eerst, erg prettig.
Daarna is details toe te voegen makkelijker voor persoonlijke smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17

ShadowBumble

Professioneel Prutser

copykat schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:04:
@FreshMaker Verdomm.. ik heb net besloten niet een grotere Kamado te kopen zie ik weer zo'n dichte grill plaat... :-)
Ik ben zelfs opzoek maar een hele grill plaat in plaats van zo een halfje :)

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
ShadowBumble schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:43:
[...]

Ik ben zelfs opzoek maar een hele grill plaat in plaats van zo een halfje :)
Deze heb ik 'geruild' ( nieuw laten aanschaffen door de tegenpartij ;) ) tegen mijn weber gietijzer ( de GBS-dingen )
Deze werken ook prima op een Kamado, maar in zijn nieuwe setup 'paste' het beter
Een Wok, plancha en seargrate tegen een full-grill en 2x half moon was voor mij een goede deal

En anders is 2xde helft ook een hele ;)

https://www.bol.com/nl/p/...mado-21/9200000086897196/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:04:
(spareribs, wil ik toch eens zelf maken...) Moet zeggen dat hij het simpel en goed laat zien. Als guideline wat te verwachten en hoe te doen voor het eerst, erg prettig.
Daarna is details toe te voegen makkelijker voor persoonlijke smaak.
Spareribs kun je bijna niet opkloten. Natuurlijk, ze hoeven niet precies zo te worden als je graag hebt, maar ze zijn altijd lekker, zeker als je de basis regels (3,2,1 werkt altijd, maar let op, het zijn geen uren, maar verhoudingen in tijd) volgt.
Ribs insmeren met basis rub, en een half uur voor het eind met een lekkere BBQ saus en je hebt een mooie basis rib om eventueel op verder te borduren (maar persoonlijk vinden wij deze gewoon het lekkerste).

Wel met een waarschuwing, eens zelf spareribs gemaakt, wil je ze nooit meer in 99% van de restaurants..

[ Voor 12% gewijzigd door Fly-guy op 21-05-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodocus
  • Laatst online: 05-09 15:14
Ik loop steeds tegen het volgende aan en dat is het schoonmaken van het rooster. Niet mijn favoriete onderdeel van het grillen. Met elke hete sessie stook ik de boel goed om om hem schoon te branden en er een staalborstel of een prop aluminiumfolie over te halen. Dat is prima voor tussendoor maar na verloop van tijd gaat er toch ontzettend veel vet en roet tussen de kiertjes zitten. En dat zijn er behoorlijk veel bij een 57" GBS!
En zodra je er vlees op gooit komen er meteen zwarte roetstrepen op en dat staat me tegen. Alsof je met je vlees je rooster staat schoon te maken!
Zodoende ga ik hem af en toe ook met ovenreiniger, afwasmiddel en schuursponsjes te lijf. Zilver hoeft hij niet meer te worden maar ik heb gewoon liever niet dat hij afgeeft.
Wat is jullie ervaring daarin?

Ik weet een grap over UDP maar het kan dat hij niet overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
@Yodocus nachtje in het gras leggen. Dan veeg je het er zo af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

We hebben een buitenkeuken besteld. Er word een Large Green Egg of Basterd ingebouwd (welke er leverbaar is :+ ) en deze komt er ook in:

Afbeeldingslocatie: https://loungeinstyl.nl/wp-content/uploads/2019/09/Boretti-Ligorio-Top-vooraanzicht.jpg

Mijn eerste gas BBQ. Denk toch dat met een grote gas bbq erbij, ik makkelijker wat vaker aan de slag ga. Zijn er mensen die ervaring hebben met de Ligorio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodocus
  • Laatst online: 05-09 15:14
418O2 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:19:
@Yodocus nachtje in het gras leggen. Dan veeg je het er zo af
O ja, en ik heb geen gazon.

Ik weet een grap over UDP maar het kan dat hij niet overkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Yodocus schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:48:
[...]

Nachtje in een bak met ontvetter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:30

Dennis1812

Amateur prutser

mooi stuk van 2 kilo buikspek gehaald.
Iemand nog leuke receptjes of trucks? De oosterse kant op is altijd erg lekker.
Beetje de Mexicaanse kant is ook lekker.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Yodocus schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:48:
[...]

Af laten koelen en in een vuilniszak stoppen met wat schoonmaakmiddel. Dichtknopen en de volgende dag afspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 13:39

Saffie_time

Why use this? 42!

Dennis1812 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:12:
YouTube: YouTube

Je zou deze eens kunnen proberen

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Dennis1812 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:12:
Char siu! Recepten te over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

FreshMaker schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:56:
[...]

Deze heb ik 'geruild' ( nieuw laten aanschaffen door de tegenpartij ;) ) tegen mijn weber gietijzer ( de GBS-dingen )
Deze werken ook prima op een Kamado, maar in zijn nieuwe setup 'paste' het beter
Een Wok, plancha en seargrate tegen een full-grill en 2x half moon was voor mij een goede deal

En anders is 2xde helft ook een hele ;)

https://www.bol.com/nl/p/...mado-21/9200000086897196/
Peeew, ze zijn er ook in 32cm. (geen nieuwe K nodig....:+)
https://www.bol.com/nl/p/...5IEg.1_16.33.ProductTitle
deze is nog best handig. 2cm over voor de lucht verplaatsing.

@Fly-guy goed om te weten. Ik bestel bijna nooit in een restautant (vaak te weinig vlees en meer "garnering" ) dus alleen sparerib exp.... Sweet hot....

:9~ bakvol beetje groenvoer voor de show niks er bij behalve doekjes voor de vingers...

[ Voor 13% gewijzigd door copykat op 21-05-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artfuldodger
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-01 19:35
Ik heb zojuist het vilt van mijn Bastard Urban Large vervangen met nieuw vilt. Dit zou goede kwaliteit zwart Nomex vilt moeten zijn, maar bij het aanbrengen viel me al op dat het een stuk dunner is dan het originele grijze Bastard vilt. Echter het deksel sluit nu niet meer goed. Aan de achterzijde is zeker 3mm speling. Aan de voorkant sluit het deksel wel goed. Heb alle schroeven al losgehad, de ring opnieuw gesteld, geprobeerd het deksel af te stellen. Zonder succes. Zie foto’s voor het resultaat. Iemand een idee wat ik nog meer kan doen? Ondertussen bbq ik met een extra stuk ‘oud’ vilt er tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anHa_D-xK055EfCy4mV-v0SEJYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0fS21f9fsUAOTv7VqEgGXiN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
copykat schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:38:
[...]

Peeew, ze zijn er ook in 32cm. (geen nieuwe K nodig....:+)
https://www.bol.com/nl/p/...5IEg.1_16.33.ProductTitle
deze is nog best handig. 2cm over voor de lucht verplaatsing.

@Fly-guy goed om te weten. Ik bestel bijna nooit in een restautant (vaak te weinig vlees en meer "garnering" ) dus alleen sparerib exp.... Sweet hot....

:9~ bakvol beetje groenvoer voor de show niks er bij behalve doekjes voor de vingers...
En dat is dan ook voorbij ....
Zodra je door hebt, wat het sweet en hot is ( vaak wat cayennepeper en honing + bbqsaus ) kan je die 25€ voor 1000gr investeren in een dik bevleesde 2 kilo met extra's om de kooltjes te betalen ;)
( en 5 uur voorplezier ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironleg
  • Laatst online: 19:49
PWM schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:20:
We hebben een buitenkeuken besteld. Er word een Large Green Egg of Basterd ingebouwd (welke er leverbaar is :+ ) en deze komt er ook in:

[Afbeelding]

Mijn eerste gas BBQ. Denk toch dat met een grote gas bbq erbij, ik makkelijker wat vaker aan de slag ga. Zijn er mensen die ervaring hebben met de Ligorio?
Ik heb zelf omdat ik de keuze niet kon maken tussen gas of houtskool gekozen voor een Boretti ibrido. Die heeft 2/3 gas en 1/3 houtskool. Moet zeggen dat die.me wel heel goed bevalt. Alleen low-and-slow is wat lastig.

Ik heb destijds het meubel laten inbouwen in een steigerhouten verrijdbare buitenkeuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Fly-guy schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:59:
[...]

Wel met een waarschuwing, eens zelf spareribs gemaakt, wil je ze nooit meer in 99% van de restaurants..
Haha dit is zo waar!!!
In ieder geval geen Spareribs meer voor mij in een niet-bbq restaurant. Van Spareribexpress zijn trouwens ook goed :)

As we speak liggen er 2 stukken spareribs op, met cola bbq saus straks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

ironleg schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:26:
[...]

Ik heb zelf omdat ik de keuze niet kon maken tussen gas of houtskool gekozen voor een Boretti ibrido. Die heeft 2/3 gas en 1/3 houtskool. Moet zeggen dat die.me wel heel goed bevalt. Alleen low-and-slow is wat lastig.
Hebben we ook aan gedacht. Maar met de Kamado er naast, voor deze gekozen. Ben benieuwd als het allemaal staat. Word sowieso mooie zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Is dat om een heel elftal te voeden na een toernooi?
Een driepits gas en een large kamado dan heb je genoeg grilrooster oppervlak..😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvHBL-UbhgbQWQ0EovBddSI3DSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XONT8jz3t0aYeveg4NGdfn6n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjy_9PRyutrDsOA9CR1mVwTuhPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQyfPLG3BVaUXBFwLYcCYmrN.jpg?f=fotoalbum_large
nou via de 3:2:1 manier spareribs gebbqt! Was een groot succes en ze waren heerlijk mals en goed sappig, geen droge taaie bende dus wij waren gelukkig! Alleen het laatste stapje met aflakken had ik met meer BBQ saus mogen doen alleen had niet voldoende gemaakt dat was jammer.

Morgen pork Nelly burned ends maken met zelfgemaakte BBQ saus op basis van Port :D

[ Voor 14% gewijzigd door Aurum op 21-05-2020 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat ziet jouw kamado er nog maagdelijk uit zeg :D .

De mijne is vandaag voor de tweede keer klokje rond gegaan. Dit keer wel mijn schuld.

[ Voor 48% gewijzigd door Boudewijn op 21-05-2020 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
Dit was ook zijn eerste rondje :o :o :o al hebben we hem al wel een tijdje hebben we nu pas voor het eerst aangestoken :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11-2024
Vanavond 3 [kg] procureur gebruikt om pulled pork te maken. Eerst de rub erop en 20 uur in de sous vide op 75 graden. Daarna weer rub en op de BBQ, aflakken en nog even op de BBQ en toen pullen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4C6YFerRF-_3BBZPEU_ouhOuF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgEVE9cRaFzp7TRmKiZJInP5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxEs0PYe5zB_B8XH61IzGv3gQfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85HfJvbBLZQY0wmB0HADc59k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 21:34

backupdevice

No Risk , Full Push

artfuldodger schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:17:
Ik heb zojuist het vilt van mijn Bastard Urban Large vervangen met nieuw vilt. Dit zou goede kwaliteit zwart Nomex vilt moeten zijn, maar bij het aanbrengen viel me al op dat het een stuk dunner is dan het originele grijze Bastard vilt. Echter het deksel sluit nu niet meer goed. Aan de achterzijde is zeker 3mm speling. Aan de voorkant sluit het deksel wel goed. Heb alle schroeven al losgehad, de ring opnieuw gesteld, geprobeerd het deksel af te stellen. Zonder succes. Zie foto’s voor het resultaat. Iemand een idee wat ik nog meer kan doen? Ondertussen bbq ik met een extra stuk ‘oud’ vilt er tussen.

[Afbeelding]
Had ik bij mijn KJ ook. Ik heb toen de ring losgemaakt, en de deksel een nacht dicht gelaten. Volgende dag aandraaien en opgelost

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:08
Leuk topic kende ik nog niet,

Vorig jaar een Action kamado gekocht en ik wou een kastje bouwen om de kamado te beschermen tegen omvallen.
Dat kastje werdt op de tekening uiteindelijk een iets groter kastje, toen bedacht ik mij dat een gootsteen wel handig was, een gaspit ook, misschien ook wel handig om blokken van 60 cm aan te houden net als in een keuken, etc.
Ik had een weekje vrij en dacht het wel allemaal even te doen in dat weekje.

Dat weekje werdt uiteindelijk een 9 maanden project, er ging vooral veel tijd zitten in het lezen en leren over het gebruik van tung olie om hout te beschermen en daarna ook nog het daadwerkelijke olien van het hout.

De kosten van de materialen en het gereedschap wat ik heb aangeschaft tijdens de bouw staan ook niet echt meer in verhouding tot de 88 euro action kamado maar vooruit, het was erg leerzaam en leuk om eens te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3qLaRvt4HiPvw2qT_7XFKpulDI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVPUzzDGXODF6wO8bbedThvu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1U0-0rNV8OLFXT6KccX9ISqfJvQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wK0Zm4hgidEg8oSn6OB57foj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9HO6RDOPtTZIAFMQqnUoY9dZmc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1V5RGXUKASmlyNqYDlR6orI1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_DBp7ErBza-2k3cmhJqsd3mpNg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOF97CqS6mwFXxyrmtD14PiZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGNGhG2xTDzI3VPQbyTNFAG-emI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rv4wNmiC6W4kLomLEJLBv7xS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aVU5vXHi4XpcGrFdrISvNrG9zM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVo61VJLMsOTIH7zoDieIi0s.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aQwx4rl44VeJ3ctfD9ZV7_8uWg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09SD9efupipzfSmd6Z7O4iJH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osNYpe3gUB7PrXixT2AdD4OMg0k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmbpobSnNzgt7zpHwoUozlyD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZEB96zjmZW5YJy8t6i-c166BsU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0J1jkDUH9J8AJevcHrXtU2Kf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLK_B3qSnONnQ3t84noCrhe6SWU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4nu2x1qbzknqDIjfdcLSHP5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbUbEGMd5jDSSjM5pdhyAfXBtfw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beGLuFiFr9oVKWGY2I5Z6CDm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkeCEOUI9S4-ioqZwCFQ1AqHDIE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSf3ZK2tjpU0CKiuS9hHjUWz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hF75JtP8B3RsSZpjQRyyWDUKJAk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtaRJLj26lkoMMs9vOxYHNTl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7psHIqfe3QApPVYJsVcF_VjMFA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DE0SvNc4IyYkUViq3LMn7vWL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOp0nVq-ZSWvjZELF2RI3heIJEQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6SvuL0zHmixRppK4IuKqt8Y.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kn96_lJd1vZsc0Sf-9iTDiO8pU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRDB3Pmli8IYsLDAq4L9x606.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iCtGVB9cgSc320LyBYZhQ9w3Zk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuoipsEG8eT4XWrNv9SFEFil.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6F8QG1OkM68DIFszgMLvrYNs19w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xk8QwTh9PE6JR9Wj7RKIPOes.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BznByYcDgcq_edYpfR0vUl2yUvg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZN4RqUAzT1oqJFbSR9HypJ2P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pznsuG-HrE5Dp1SSdE_WTMNcMo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6VC51EqFQOH341C18xNQYA0C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ctrqpKGPoKdfPh4K5cqMlw0tiM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/925nL7d58v7AnyHJpvq0yvlh.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog blank hout

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThwfkqmoOGYwLS24E53Uoh_zn6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6VpZdSQZo4v22f8FL4TcLui.jpg?f=fotoalbum_large

Met tung olie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NusJk82RMYtxViv4WWh65uZCWps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uet2055OVmeLH3954nEbU1GS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HKvPVavppc-l60N5u1pFJlmcmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yzzi0TRBVVmKSCBI7Cw2wbFI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Respect hoor. Ik kan nog geen schroef aandraaien :+

Het het zo gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVV7GxCKrr3N6iccPzfpGpii7Y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PW4sr355BFeddiHRZCQvTqLV.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dan gewoon laten leveren :+

[ Voor 40% gewijzigd door PWM op 22-05-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
PWM schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:58:
[...]

Respect hoor. Ik kan nog geen schroef aandraaien :+

Het het zo gedaan:

[Afbeelding]

Maar dan gewoon laten leveren :+
Ja zo kan het ook, heel mooi ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Chrisje1983 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:03:
[...]

Ja zo kan het ook, heel mooi ding!
Hoe doe je dat met water? Gewoon tuinslang aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gink
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-11-2023
Chrisje1983 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:48:
Leuk topic kende ik nog niet,

Vorig jaar een Action kamado gekocht en ik wou een kastje bouwen om de kamado te beschermen tegen omvallen.
Dat kastje werdt op de tekening uiteindelijk een iets groter kastje, toen bedacht ik mij dat een gootsteen wel handig was, een gaspit ook, misschien ook wel handig om blokken van 60 cm aan te houden net als in een keuken, etc.
Ik had een weekje vrij en dacht het wel allemaal even te doen in dat weekje.

Dat weekje werdt uiteindelijk een 9 maanden project, er ging vooral veel tijd zitten in het lezen en leren over het gebruik van tung olie om hout te beschermen en daarna ook nog het daadwerkelijke olien van het hout.

De kosten van de materialen en het gereedschap wat ik heb aangeschaft tijdens de bouw staan ook niet echt meer in verhouding tot de 88 euro action kamado maar vooruit, het was erg leerzaam en leuk om eens te doen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Nog blank hout

[Afbeelding]

Met tung olie

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel netjes gedaan!

Ik vraag me wel af, hoeveel werkruimte heb je nog daaromheen? Ooit zal ik ook aan zoiets willen beginnen. Maar ik heb het idee dat ik in jouw opstelling nog een echt vrij stuk aan werkruimte mis om mn spullen uit te stallen en mn snijbord neer te zetten voor de brisket bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 22:46
Na lang meegelezen te hebben en in de weekenden allerlei lekkers van varkenshaas tot spareribs gemaakt te hebben in de oven willen wij ook een (goede) BBQ aanschaffen. Met mijn verjaardag aankomende week en vaderdag vlak erna een mooi moment om over te gaan tot aankoop. Nu heb ik hier gezocht op het type wat ik op het oog heb maar heb helaas niet veel ervaringen kunnen vinden van medetweakers dus post ik hier mijn vraag in de hoop dat @Jorizzz / @Fragbeestje / @andydewit nog wat feedback kunnen geven en dat er eventuele betere adviezen van andere tweakers gegeven kunnen worden.

BBQ: Weber Master Touch GBS Premium E-5775 Houtskoolbarbecue 57 cm (vind hem nu voor 359)

Doel:
Als vlees fans willen wij in plaats van de vele uren in de (hetelucht)oven ons vlees heerlijk gaan bereiden op de bbq. Het marineren van vlees is nu al een hobby van mij waardoor ik verwacht dat dit zal toenemen met een juiste BBQ om ons vlees juist te kunnen maken. Daarnaast uiteraard ook de functie als "ouderwetse" BBQ waar gewoon al het vlees direct boven de kolen klaargemaakt gaat worden.

Bekeken alternatieven:
Weber Master Touch GBS E-5755 Houtskoolbarbecue 57 cm - volgens mij hetzelfde als de 5775 zonder sear grate en houtskoolring/Diffuser Plate

Weber Master Touch GBS E-5750 Houtskoolbarbecue 57 cm - Driedubbel verchroomd is dan beter dan verchroomd / RVS ? Verder volgens mij hetzelfde als de 5775 zonder sear grate en houtskoolring/Diffuser Plate

Weber Performer Original GBS System Edition Houtskoolbarbecue - Extra oppervlakte maar vraag mij af of wij dat gaan gebruiken i.v.m. overkapping / Verder volgens mij hetzelfde als de 5775 zonder sear grate en houtskoolring/Diffuser Plate

Vragen:
  • Wat zijn de ervaringen met het deksel van de 5775 van Tweakers hier ten aanzien van een tuck-away deksel?
  • ( ik heb tijdens mijn research ontdekt dat de veren van de 5775 andersom bevestigd moeten worden voor een betere sluiting, zie o.a. hier -> https://www.youtube.com/watch?v=RzWMgP-IPbs)
  • Zijn er betere alternatieven dan Weber / de 5775 die ik niet overzie?
  • Wat doen de alternatieven hierboven benoemd beter ten aanzien van de 5775 wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
PWM schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:05:
[...]

Hoe doe je dat met water? Gewoon tuinslang aansluiten?
Ja, tuinslang eraan.
Gink schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:06:
[...]

Heel netjes gedaan!

Ik vraag me wel af, hoeveel werkruimte heb je nog daaromheen? Ooit zal ik ook aan zoiets willen beginnen. Maar ik heb het idee dat ik in jouw opstelling nog een echt vrij stuk aan werkruimte mis om mn spullen uit te stallen en mn snijbord neer te zetten voor de brisket bijv.
Inderdaad ik heb niet heel veel werkruimte, het was een beetje kiezen tussen veel werkruimte, of toch een gootsteen en een gaspit erbij, ik wou hem niet nog groter hebben.
De gootsteen kan ik overigens afdekken met een snijplank gemaakt van afval hout van het aanrecht blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Laatst online: 18-09 16:54
lubbertkramer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:35:
Na lang meegelezen te hebben en in de weekenden allerlei lekkers van varkenshaas tot spareribs gemaakt te hebben in de oven willen wij ook een (goede) BBQ aanschaffen. Met mijn verjaardag aankomende week en vaderdag vlak erna een mooi moment om over te gaan tot aankoop. Nu heb ik hier gezocht op het type wat ik op het oog heb maar heb helaas niet veel ervaringen kunnen vinden van medetweakers dus post ik hier mijn vraag in de hoop dat @Jorizzz / @Fragbeestje / @andydewit nog wat feedback kunnen geven en dat er eventuele betere adviezen van andere tweakers gegeven kunnen worden.

BBQ: Weber Master Touch GBS Premium E-5775 Houtskoolbarbecue 57 cm (vind hem nu voor 359)

Doel:
Als vlees fans willen wij in plaats van de vele uren in de (hetelucht)oven ons vlees heerlijk gaan bereiden op de bbq. Het marineren van vlees is nu al een hobby van mij waardoor ik verwacht dat dit zal toenemen met een juiste BBQ om ons vlees juist te kunnen maken. Daarnaast uiteraard ook de functie als "ouderwetse" BBQ waar gewoon al het vlees direct boven de kolen klaargemaakt gaat worden.

Bekeken alternatieven:
Weber Master Touch GBS E-5755 Houtskoolbarbecue 57 cm - volgens mij hetzelfde als de 5775 zonder sear grate en houtskoolring/Diffuser Plate

Weber Master Touch GBS E-5750 Houtskoolbarbecue 57 cm - Driedubbel verchroomd is dan beter dan verchroomd / RVS ? Verder volgens mij hetzelfde als de 5775 zonder sear grate en houtskoolring/Diffuser Plate

Weber Performer Original GBS System Edition Houtskoolbarbecue - Extra oppervlakte maar vraag mij af of wij dat gaan gebruiken i.v.m. overkapping / Verder volgens mij hetzelfde als de 5775 zonder sear grate en houtskoolring/Diffuser Plate

Vragen:
  • Wat zijn de ervaringen met het deksel van de 5775 van Tweakers hier ten aanzien van een tuck-away deksel?
  • ( ik heb tijdens mijn research ontdekt dat de veren van de 5775 andersom bevestigd moeten worden voor een betere sluiting, zie o.a. hier -> https://www.youtube.com/watch?v=RzWMgP-IPbs)
  • Wat doen de alternatieven hierboven benoemd beter ten aanzien van de 5775 wat ik over het hoofd zie?
Ik heb nu drie runs met deze bbq gedaan. Een beer can chicken, moink balls en spare ribs. Alle drie gingen meer dan prima, al was het even zoeken hoe het werkt met de temperatuur onder controle houden, zeker over een langere periode.

Om je vragen te beantwoorden:
- In principe is het scharnierende deksel erg handig. Ik vind het persoonlijk veel prettiger werken dan zo'n deksel dat je ergens aan de rand moet hangen. De tijd dat de bbq open staat wordt ook gewoon korter. Mijn deksel heeft ook geen last van het niet goed dicht blijven, dus de veren hoefde ik niet om te draaien. Echter heb ik wel een ander probleem, waar ik ook anderen over gehoord heb. Hoe ik het ook afstel, aan de achterkant en achter-zijkanten (laten we zeggen de verste 1/3 van de cirkel van de voorkant gezien, zit een paar mm speling. Daar ontsnapt zichtbaar rook en dus ook (onzichtbaar) hitte. Ik heb hierover contact gehad met Weber en ze sturen (op basis van mijn serienummer) nu een nieuw, verbeterd scharnier op. Als dat mijn problemen oplost ben ik tevreden en zou ik het niet willen ruilen voor een los deksel.

- Ik heb ook een hele tijd gezocht naar de beste barbecue voor dit prijssegment, met wel een voldoende groot grilloppervlak, en deze Webers zijn eigenlijk simpelweg de beste keuze, ongeacht wie je het vraagt en welke reviews je ook leest.

- De alternatieven die je noemt zijn qua specificaties grotendeels gelijk aan de 5775, met hier en daar minder of minderwaardige opties. De 5775 is de duurste, maar ook de meest premium versie. De kolenring en diffuser plate vind ik persoonlijk érg handig, al zou je ook zonder kunnen. Je levert dan alleen wat indirect oppervlak in. Gisteren met de spare ribs had ik het extra oppervlak wel echt nodig. De sear grate moet ik nog uitproberen, maar gezien de ervaringen van anderen ben ik nu al blij dat hij erbij zit. Dat ding wordt enorm heet, dus voor snel dichtschroeien van en mét fantastische grillmarks op je steaks zit je met de sear grate gebakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 15:32
Kwam zojuist in de Makro folder een kamado (tarrington) 46cm tegen voor €482 euro. Is dit een aanrader? Groot grill oppervlak, RVS beugels en onderstel..
Of hebben jullie betere aanbevelingen.

https://folders.makro.nl/...9166-557156974.1532500523
Pag 14

Ik heb nu een Outdoorchef porto 45cm op gas, deze wil ik vervangen door een ei, echter gaat alles in de buurt van 1000 euro of meer mij wat te gek.

Verder nog een Cobb op gas voor erbij en mee in de caravan. Verder vele jaren met een classic weber op briketten gewerkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Appie Heijn op 22-05-2020 12:54 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StugIII
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 13:33
..

Vragen:
Ik heb spare ribs en short ribs gemaakt met de 5775, beiden met de kolenring en diffuser plate. Waren heerlijke ribs. De temperatuur vasthouden was geen probleem in de 6 uur die ik nodig had. Het deksel is een kwestie van goed vastzetten en dan valt het prima dicht. Voor mij is dit de ideale BBQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
StugIII schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:39:
[...]

Ik heb spare ribs en short ribs gemaakt met de 5775, beiden met de kolenring en diffuser plate. Waren heerlijke ribs. De temperatuur vasthouden was geen probleem in de 6 uur die ik nodig had. Het deksel is een kwestie van goed vastzetten en dan valt het prima dicht. Voor mij is dit de ideale BBQ.
Hoe doe jij dat met die kolenring en diffuser plate? Ik schuif die nu helemaal richting het scharnier, zodat ik aan de voorkant (buiten de kolenring dus) een snake kan leggen. Zo kan ik wanneer ik wil rookhout toevoegen, nieuwe briketten toevoegen (als ze op dreigen te raken), of hete briketten verwijderen als de temp toch te hoog oploopt, ondanks het sluiten van de ventilatieopeningen. Als je de kolenring vol mikt, dan kun je er nooit meer bij, zonder je halve bbq uit elkaar te halen tijdens het bbq-en...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 22:46
Jorizzz schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:14:
[...]

Ik heb nu drie runs met deze bbq gedaan. Een beer can chicken, moink balls en spare ribs. Alle drie gingen meer dan prima, al was het even zoeken hoe het werkt met de temperatuur onder controle houden, zeker over een langere periode.

Om je vragen te beantwoorden:
- In principe is het scharnierende deksel erg handig. Ik vind het persoonlijk veel prettiger werken dan zo'n deksel dat je ergens aan de rand moet hangen. De tijd dat de bbq open staat wordt ook gewoon korter. Mijn deksel heeft ook geen last van het niet goed dicht blijven, dus de veren hoefde ik niet om te draaien. Echter heb ik wel een ander probleem, waar ik ook anderen over gehoord heb. Hoe ik het ook afstel, aan de achterkant en achter-zijkanten (laten we zeggen de verste 1/3 van de cirkel van de voorkant gezien, zit een paar mm speling. Daar ontsnapt zichtbaar rook en dus ook (onzichtbaar) hitte. Ik heb hierover contact gehad met Weber en ze sturen (op basis van mijn serienummer) nu een nieuw, verbeterd scharnier op. Als dat mijn problemen oplost ben ik tevreden en zou ik het niet willen ruilen voor een los deksel.

- Ik heb ook een hele tijd gezocht naar de beste barbecue voor dit prijssegment, met wel een voldoende groot grilloppervlak, en deze Webers zijn eigenlijk simpelweg de beste keuze, ongeacht wie je het vraagt en welke reviews je ook leest.

- De alternatieven die je noemt zijn qua specificaties grotendeels gelijk aan de 5775, met hier en daar minder of minderwaardige opties. De 5775 is de duurste, maar ook de meest premium versie. De kolenring en diffuser plate vind ik persoonlijk érg handig, al zou je ook zonder kunnen. Je levert dan alleen wat indirect oppervlak in. Gisteren met de spare ribs had ik het extra oppervlak wel echt nodig. De sear grate moet ik nog uitproberen, maar gezien de ervaringen van anderen ben ik nu al blij dat hij erbij zit. Dat ding wordt enorm heet, dus voor snel dichtschroeien van en mét fantastische grillmarks op je steaks zit je met de sear grate gebakken ;)
Thanks! Goed om te horen dat Weber meewerkt aan een oplossing voor het scharnier mocht het niet blijven werken. Heb jij de 5775 bij Weber zelf gekocht of via een tussenpartij en toen evengoed contact gezocht met Weber? (de 5775 is duurder bij Weber dan bij Coolblue/Fonq)

De 5775 heeft op dit moment ook onze voorkeur maar omdat hier de BBQ Experts zitten toch nog even ter discussie neergelegd maar als ik jouw verhaal zo lees is de 5775 een goede keuze!
StugIII schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:39:
[...]

Goed om te horen, thanks! Heb je toevallig foto's hoe je het met de kolenring / diffuser plate gedaan hebt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadradial
artfuldodger schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:17:

[Afbeelding]
Ik zou de 6 bovenste en 6 onderste bouten aan de achterzijde een beetje los maken zodat je de dome kan stellen.
Zet de dome recht en gebruik eventueel 2 spanbanden om de deksel op zijn plek te houden.
De spanbanden dan kruislings boven en onder.
Draai daarna de bouten weer vast en haal de spanbanden los.

De officiele manier hieronder:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Appie Heijn schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:34:
Kwam zojuist in de Makro folder een kamado (tarrington) 46cm tegen voor €482 euro. Is dit een aanrader? Groot grill oppervlak, RVS beugels en onderstel..
Of hebben jullie betere aanbevelingen.

https://folders.makro.nl/...9166-557156974.1532500523
Pag 14

Ik heb nu een Outdoorchef porto 45cm op gas, deze wil ik vervangen door een ei, echter gaat alles in de buurt van 1000 euro of meer mij wat te gek.

Verder nog een Cobb op gas voor erbij en mee in de caravan. Verder vele jaren met een classic weber op briketten gewerkt.
Als ik in jou schoenen nu zou staan zou ik een completere set kiezen.
De extra onderdelen die je wilt, en je wilt die geloof me, maken hem net zou duur als een bijv. Grill guru elite large complete. Of de classic.
Zoek uit als je een dividerset en dichte grilplate enz, er bij koopt , indien dit mogelijk is van dat merk, en hoe duur je dan bent. Dat is je marker qua geld dan.

Als ie buiten blijft staan is de kwaliteit van de RVS onderdelen ook belangrijk.
(ik mijn goedkope tuincentrum kamado hout, gietijzeren topvent en rvs in gesmeerd met zonnebloem olie om roesten tegen te gaan.)

Ik heb meer uitgegeven aan de na aan schaf van extra's dan aan de kale kamado. Dus eigenlijk is een 850,00 euro voor een grill guru large met "alles" er bij nog best strak geprijst.

Je zal evengoed dingen er bij kopen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@Chrisje1983
Mooi hoor!
Grote kamado er naast en je kan tuinfeesten geven voor de straat.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andydewit
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-11-2024

Doel:

Bekeken alternatieven:

Vragen:
Heb zelf de Weber 5775 inmiddels ongeveer een jaar en ben er zeer tevreden over, voor mijn gevoel is het een echte all-rounder. Ik kan je echter geen expert-review geven, ben namelijk geen BBQ-expert.

Het openklappen van de deksel ervaar ik als erg fijn. Maar net zoals @Jorizzz aangeeft, ervaar ik ook 'problemen' met het afsluiten van de deksel. Maak namelijk bijna altijd gebruik van de 4-haken-accessoire en het tafeltje. Daardoor valt de deksel niet helemaal dicht en ontsnapt er warmte/rook. Tuck-away deksel heb ik geen ervaring mee, dit is namelijk mijn eerste Weber. Ik kan je dus ook geen alternatief voor de 5775 opnoemen.
De diffuser plate vind ik zelf een echte must-have bij het roken. Ik doe hierdoor een stuk langer met de kolen en kan de temperatuur beter regelen. Sear grate is voor mij meer een nice-to-have. Weinig gebruikt, maar voelt degelijk en maakt een goed stuk vlees nog aantrekkelijker :-) Het is net wat je zelf van plan bent met je Q. Heb de meeste GBS accessoires (behalve dutch oven en poffertjes-ding) en maak er redelijk vaak gebruik van. Een pizza van de BBQ met de pizzasteen is echt magisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
lubbertkramer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:44:
[...]

Thanks! Goed om te horen dat Weber meewerkt aan een oplossing voor het scharnier mocht het niet blijven werken. Heb jij de 5775 bij Weber zelf gekocht of via een tussenpartij en toen evengoed contact gezocht met Weber? (de 5775 is duurder bij Weber dan bij Coolblue/Fonq)

De 5775 heeft op dit moment ook onze voorkeur maar omdat hier de BBQ Experts zitten toch nog even ter discussie neergelegd maar als ik jouw verhaal zo lees is de 5775 een goede keuze!
Ik heb hem 12 mei bij bbqkopen.nl gekocht, 325 euro toen. Gewoon rechtstreeks met Weber contact gezocht. Eerste reactie was: ok, we sturen een nieuw scharnier op. Prima service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vandaag maar even de pizzapan van 50cm gekocht als lekbak. Mede dankzij de tips hier in het topic.

Eergisteren de kamado gechecked: de bovenkant sloot niet helemaal 100% netjes aan op de onderkant en de bovenste luchtregelaar was ook niet helemaal hermetisch. De laatste is vervangen en de eerste heb ik met wat geduld goed gezet, inderdaad de moertjes wat gelost en de boel strak uitgelijnd. Je hoort nu ook echt drukverschillen ontstaan als hij goed warmt wordt. Gisteren nog niet echt opgelet of dit beter gaat met koken, straks wel ff testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 05:59
Ik heb een vraag aan jullie, mijn mede hobbyisten :)

Al geruime tijd BBQ ik op mijn Weber, de kolen leg ik in een snakevorm en doe dan rook / indirecte sessies van 4-8 uur. Het vlees dat ik gebruik is bv een grote buikspek of krabbetjes, ik kies speciaal dit vlees omdat ik nog aan het leren ben en duur vlees niet wil verspillen. Een kameraad van me heeft een EI gekocht en ontzettend malse spareribs gemaakt. Nu komt mijn probleem, het vlees van mij is vaak droog of te droog, ik leg het vlees direct op de gril en indirect van de kolen. De temperatuurmeter in de klep weet ik al constant op ongeveer 100 graden te houden. Af en toe gooi ik er ook hout op voor het roken. Ook leg ik een bakje water in het midden. Ook al eens geprobeerd het vlees 1 nacht in zout water te laten, weinig verschil. Wat doe ik fout? Ik wil het vlees dat van het bot afvalt. Hetgeen ik nog niet heb geprobeerd is het vlees in een metaalfoliebak en de bovenkant dichtmaken zodat het meer kan stomen, dit deed mijn kameraad ook op de EI. Tips zijn welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
@THxZ0NE toch te hoge temperatuur. Regel eens een meter voor het rooster.

En pak je ze in? Dat helpt heel erg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
THxZ0NE schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:19:

Al geruime tijd BBQ ik op mijn Weber, de kolen leg ik in een snakevorm en doe dan rook / indirecte sessies van 4-8 uur. Het vlees dat ik gebruik is bv een grote buikspek of krabbetjes, ik kies speciaal dit vlees omdat ik nog aan het leren ben en duur vlees niet wil verspillen. Een kameraad van me heeft een EI gekocht en ontzettend malse spareribs gemaakt. Nu komt mijn probleem, het vlees van mij is vaak droog of te droog, ik leg het vlees direct op de gril en indirect van de kolen. De temperatuurmeter in de klep weet ik al constant op ongeveer 100 graden te houden. Af en toe gooi ik er ook hout op voor het roken. Ook leg ik een bakje water in het midden. Ook al eens geprobeerd het vlees 1 nacht in zout water te laten, weinig verschil. Wat doe ik fout? Ik wil het vlees dat van het bot afvalt. Hetgeen ik nog niet heb geprobeerd is het vlees in een metaalfoliebak en de bovenkant dichtmaken zodat het meer kan stomen, dit deed mijn kameraad ook op de EI. Tips zijn welkom :)
Je zegt het zelf al inpakken ;) zoek maar eens op 3-2-1 methode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:27

St@m

@ Your Service

Zoek eens op 3-2-1 methode.
En probeer dat eens

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 15:32
copykat schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:58:
[...]

Als ik in jou schoenen nu zou staan zou ik een completere set kiezen.
De extra onderdelen die je wilt, en je wilt die geloof me, maken hem net zou duur als een bijv. Grill guru elite large complete. Of de classic.
Zoek uit als je een dividerset en dichte grilplate enz, er bij koopt , indien dit mogelijk is van dat merk, en hoe duur je dan bent. Dat is je marker qua geld dan.

Als ie buiten blijft staan is de kwaliteit van de RVS onderdelen ook belangrijk.
(ik mijn goedkope tuincentrum kamado hout, gietijzeren topvent en rvs in gesmeerd met zonnebloem olie om roesten tegen te gaan.)

Ik heb meer uitgegeven aan de na aan schaf van extra's dan aan de kale kamado. Dus eigenlijk is een 850,00 euro voor een grill guru large met "alles" er bij nog best strak geprijst.

Je zal evengoed dingen er bij kopen :+
Thanks voor de tips.
Ik kom met een
Grill Guru Kamado Original large grijs 2020 €599
Divider €50 (kamado joe)
Dichte grille €50 (kamado joe)
Ik ga nog maar eens even met de directrice overleggen >:)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 05:59
Thanks voor de tips, ga ik proberen! Nu al zin in :)

Ik ga ook een externe temperatuurmeter aanschaffen.

[ Voor 34% gewijzigd door THxZ0NE op 22-05-2020 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Laatst online: 17-09 11:52

Voor mals en dat het van het bot af valt zou ik meer richting de 2-2-0.5 methode gaan. Dit bij wat minder dik beveesde ribben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Appie Heijn schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:42:
[...]

Thanks voor de tips.
Ik kom met een
Divider €50 (kamado joe)
Je kan de grizzly grill large wellicht overwegen. Is voor 640 al compleet met divider en kolenmand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Appie Heijn schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:42:
[...]

Thanks voor de tips.
Ik kom met een
Divider €50 (kamado joe)
Lees deze effe door,heb je meteen een idee van wat wat is.
http://www.bbqforum.nl/fo...ex-Grill-Guru-The-Bastard

Foto's er bij.

en ik weet niet of de firebox diameter van de gril guru en de Kamado joe t zelfde is.
(of je gekozen divider en dichte grillplate past, hopelijk kunnen anderen dat vertellen.)

In de giriguru compact vs KJ junior gaat het wel goed geloof ik. Ik had weer zo'n afwijkende maat firebox , tuincentrum clone ,wel 34cm grilrooster maar te smalle firebox voor de platesetter van grilguru. 🤬

Oh en HB is dealer dus ze kunnen onderdelen bestellen bij Grill Guru.vraag gewoon na of ze die multicooking system los kunnen leveren... 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

PnD schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 19:45:
[...]

Je kan de grizzly grill large wellicht overwegen. Is voor 640 al compleet met divider en kolenmand
Inderdaad, maar 640? Deze is de goedkoopste die ik kon vinden.
Of toch bijna,,, deze

Las hier dat de grill guru en bastard spullen hier ook in passen.

:)

Zie wel dat ze aan andere , in delen vuurbox hebben en een metalen top , is dat beter?

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 22-05-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

copykat schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:27:
[...]

Inderdaad, maar 640? Deze is de goedkoopste die ik kon vinden.
Of toch bijna,,, deze

Las hier dat de grill guru en bastard spullen hier ook in passen.

:)

Zie wel dat ze aan andere , in delen vuurbox hebben en een metalen top , is dat beter?
Ow helaas, de aanbieding bij Welkoop is voorbij van 20%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 18-09 14:58

greatgonzo

schit-te-rend!

Wil binnenkort eens weer eens een beer can chicken maken.
Maar de vorige keer had ik de kolen links en rechts in het kolengedeelte en de kip bovenop.

Dat was eigenlijk te hoog voor mijn weber 47.. hij zat bovenaan tegen de deksel waardoor hij teveel lucht aanzoog door de spleet en bovenop verbrande door de directe hitte van de deksel.

Hoe zouden jullie dit opbouwen? Ik dacht eerst alleen kolen aan de linkerkant en dan de kip ook op het kolenrooster, maar dan zover mogelijk er van af.
Maar dan nog denk ik dat het zo dicht bij de kolen te hard gaat. En waar laat ik het vocht in druipen..

Iemand tips?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:02:
[...]

Ik heb een pakje winterthee gevonden in de theekast van de vrouw :)
zwarte thee, kaneel,kruidnagel gedroogde appel sinaasappelschil

Ga het daar eens mee proberen met wat maple hout, en dan zien we wel hoe het smaakt :)
Dat is eigenlijk best wel gelukt :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDEi0QQT5AxwEDEPGUIV0d2v6xY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qPyvStTA5HLDB7d0XrPqDDf.jpg?f=fotoalbum_large

5 zakjes AH Winter thee
rijst
peperkorrels
steranijs
maple hout

Eendenborst ingerubt met een mengsel van suiker, zout, 5 spices en gekneusde zwarte peperkorrels.
Ik heb gerookt tot een graadje of 50, daarna laten rusten en afkoelen en toen nog even in een skillet aangebakken op de eigen vetlaag.
Omdat ik wat eerder klaar was heb ik dit ingepakt en weggelegd en later nog even in de alu folie op de q gelegd.
Daarna in plakjes gesneden voor bij de borrel.

Ook gemaakt voor bij de borre:
Stuk buikspek (eigenlijk 2 losse stukken) een paar uur in de grate goods allbrine laten dobberen. Daarna afgedroogd en flink in de van Beekum "dry rub all use" gezet.
Vervolgens met een stukje kersenhout gerookt tot 70-75 graden. In plakken gesneden en deze vervolgens hot&fast afgegrild.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W22UDnalRRa43fTa_oyK1EUwTlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Nf792XzIZI7FlIAOKNrw7ac.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het avondeten hadden we kreeft, zalm teruyaki, gamba's en groene salade

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzydMf4n1z4lbQfdlklC3_iJdvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/euYfmhZDrEqHTLzJPgi1b4Ld.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEGe2aTEs-e7jA_UQrzpHAa1-aQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePj1ZJ92pVL0cPU2OEk8t6C0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ar2oDk4IBsB8ybfHLUObi3PB-80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ke7Mx7O7JkwavafbwDVsqNen.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WfvksNTfCBymTm-dBIzRIcGFoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgV8oG5pzmFtOzCYee6CPvlh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAc6DIeQ6PRarx6ADg7u7gUBfV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYX0N1vQL7cTt3tEhO6oUgCV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SNw7swgiL4slCr8Sq3rTtogsYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8whHCViHVf2iUJRpxF8L15gJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Laatst online: 17-09 11:52
Koffie schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:15:
[...]

Dat is eigenlijk best wel gelukt :Y)

[Afbeelding]

5 zakjes AH Winter thee
rijst
peperkorrels
steranijs
maple hout

Eendenborst ingerubt met een mengsel van suiker, zout, 5 spices en gekneusde zwarte peperkorrels.
Ik heb gerookt tot een graadje of 50, daarna laten rusten en afkoelen en toen nog even in een skillet aangebakken op de eigen vetlaag.
Omdat ik wat eerder klaar was heb ik dit ingepakt en weggelegd en later nog even in de alu folie op de q gelegd.
Daarna in plakjes gesneden voor bij de borrel.

Ook gemaakt voor bij de borre:
Stuk buikspek (eigenlijk 2 losse stukken) een paar uur in de grate goods allbrine laten dobberen. Daarna afgedroogd en flink in de van Beekum "dry rub all use" gezet.
Vervolgens met een stukje kersenhout gerookt tot 70-75 graden. In plakken gesneden en deze vervolgens hot&fast afgegrild.
[Afbeelding]

Voor het avondeten hadden we kreeft, zalm teruyaki, gamba's en groene salade

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben erg benieuwd naar hoe de eend was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

InfoTracer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:25:
[...]

Ben erg benieuwd naar hoe de eend was.
In de smaak niet overheersend, maar bij aansnijden/opdienen een hele mooie frisse geur van thee en kruiden.
Gewoon lekker stukje eend wat niet zwaar is van smaak en prima bij een borrel :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zo sinds kort ook een kamado. Wel eens waar een simpele van de Lidl, maar ben er blij mee.

Nog maar 2x gebruikt en voornamelijk als "standaard" bbq en dat ging goed.
Zal hier eens flink lezen om te kijken wat er allemaal mogelijk is.
Mochten we echt verslaaft raken, gaan we wel eens kijken voor een betere

Iemand nog een tip voor het 20cm gietijzeren pannetje? Xenox, Action, Blokker heb ik al bod gevangen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mivadebe
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01:14
Cyberpope schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:37:
Zo sinds kort ook een kamado. Wel eens waar een simpele van de Lidl, maar ben er blij mee.

Iemand nog een tip voor het 20cm gietijzeren pannetje? Xenox, Action, Blokker heb ik al bod gevangen.
Ik heb bij het tuincentrum coppelmans in Veldhoven vorige week zo’n pannetje gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mivadebe schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:10:
[...]

Ik heb bij het tuincentrum coppelmans in Veldhoven vorige week zo’n pannetje gevonden.
Dat is bij mijn vriendin om de hoek.. volgende week eens even kijken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:23
Cyberpope schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:15:
[...]

Dat is bij mijn vriendin om de hoek.. volgende week eens even kijken.
Iets verder weg van je vriendin maar bij de Intratuin in Nuenen hadden ze ze gister ook. Met en zonder steel voor 10 - 12 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

Cyberpope schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 21:37:

Geen tip behalve zo nu en dan weer kijken. Of toch even een alu schaaltje gebruiken.
Het is een andere manier van de BBQ gebruiken zo een kamado maar het werkt wel erg smaakvol met houtskool dus succes!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 ... 85 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism