Deze post gaat niet over vlees!
Tijdens de bouw van mijn braaihok was een plek voor de biertap ook belangrijk. Tot dan toe had ik een zelfgebouwde mobiele bar/tap met daarin mijn bierkoeler, fusten en co2 en bovenop de dubbele tap.
Uiteindelijk besloten om de tap in het werkblad in te bouwen.
Tegen de tijd dat ik redelijk klaar was met mijn braaihok stond de winter voor de deur, had ik geen fusten op voorraad en moest er nog nieuwe bierleiding gekocht worden.
Besloten om het naar het voorjaar te verschuiven. En toen kwam corona. En ging de brouwmarkt dicht (zit 10 minuten van mijn werk).
Brouwmarkt is zo'n typische winkel waar je een stukje slang op de toonbank gooit en zegt 'geen idee welke dit is, maar ik heb 10 meter nodig'.
Omdat ik het te lang vond duren heb ik na veel zoeken in oude mails gevonden welke diameter leiding ik nodig had. Dit besteld en ister/vandaag met de installatie aan de gang gegaan.
Eerste setup (gisteren):
koeler in de schuur (achter de grijze wand)
fusten en co2 in de schuur
5m leiding (per fust) naar de tapkraan
Niets onder het gootsteen kastje, dus lekker veel ruimte
Na een nachtje slapen vond ik dit toch wel teveel stilstaand bier in de leiding NA de koeler, wat te veel weggooien betekend na een dag niet tappen.
Tweede setup (vandaag gemaakt)
koeler onder het werkblad van de tap
fusten en co2 in de schuur
5m leiding (per fust) naar de koeler
ruimteverlies in het kastje onder de tap
Aantal meters leiding tussen fust en tapkraan is hetzelfde, maar de koeler zit nu op het laatste stukje ipv het eerste stukje
Na aansluiten ook nog eens de gok genemen en een fust gepakt welke 3 jaar geleden aangeslagen is, daarna losgekoppeld en vervolgens 3 jaar lang in de tapkast buiten heeft gestaan.
Schimmel stond op de vlakschuif van het fust, dus dat even schoongemaakt. Daarna aangeslagen. Oh my heerlijk. Een (inmiddels) 3 jaar oude grand prestige van de tap zonder merkbaar kwaliteitsverlies maar wel een mooie veroudering zoals een Grand Prestige altijd ondergaat bij rijping.