Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 84 ... 329 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heyman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-05 09:24
Het is weer bijna zaterdag en dus (extra) tijd voor de BGE, nu wil ik morgen 'Le Egg' maar eens gaan gebruiken voor een klassieke beef wellington, met als leidraad:
https://www.biggreenegg.e.../recepten/beef-wellington

Iemand anders ervaring met het maken van een beef wellington, volledig vanaf de Q/Egg? Nog tips hiervoor?

Uiteraard zullen er na het weekend foto's volgen (als dat toonbaar is en ze gemaakt worden voordat het op is ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxie
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-04 10:19
Heyman schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:57:
Het is weer bijna zaterdag en dus (extra) tijd voor de BGE, nu wil ik morgen 'Le Egg' maar eens gaan gebruiken voor een klassieke beef wellington, met als leidraad:
https://www.biggreenegg.e.../recepten/beef-wellington

Iemand anders ervaring met het maken van een beef wellington, volledig vanaf de Q/Egg? Nog tips hiervoor?

Uiteraard zullen er na het weekend foto's volgen (als dat toonbaar is en ze gemaakt worden voordat het op is ;) )
Mooi Project. Ik ga zelf voor PP op zaterdag en spare ribs op zondag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-05 19:19
Na vorige week een kleiner stuk (1kg) geprobeerd te hebben op het LIDL kamado'tje, vandaag een poging gewaagd met een stuk varkensnek van 2kg. Het recept komt van Noskos, evenals de rub die ik wel enigszins getweaked heb.

Rond 0830u erop, rond 1200u waren de kolen ver op, even aanvullen en terug erop tot 1330u. Ingepakt en laten garen tot 90 graden. Nog niet helemaal overal even zacht naar m'n zin toen 'ie de 90 graden aantikte, dus nog een kwartiertje laten liggen, hierna prikte ik er zo in en heb ik 'm eraf gehaald. Kwartiertje laten uitwasemen, terug inpakken en 45min laten rusten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWYza8scXYxziholhVfALfR8gVM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaW5VP48CZQdrXNmFhtSfjG9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7bfye0efuUwwdhYZXDWVSb84P8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1m8wnBpe0C1ikVWoTpoiL0x4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Y6PrQ4csZ8RZgHqIB-gozSuHJg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ayn2AwvI2ptXxAnHIfRjc4V1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aS-KFsNAgiru_Q7ZhikccKZ1zo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRHcyX2L75U6FZ26KGWrrFIw.jpg?f=fotoalbum_tile

Voor het serveren, gaat er nog wat bbq saus doorheen. 2kg varkensnek is dus prima te doen op het kleine LIDL eitje :D Ja, dat prachtige roze hoekje wat je ziet, is omdat ik me niet kon inhouden en even moést proeven :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:02
Raek schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:43:
Na vorige week een kleiner stuk (1kg) geprobeerd te hebben op het LIDL kamado'tje, vandaag een poging gewaagd met een stuk varkensnek van 2kg. Het recept komt van Noskos, evenals de rub die ik wel enigszins getweaked heb.

Rond 0830u erop, rond 1200u waren de kolen ver op, even aanvullen en terug erop tot 1330u. Ingepakt en laten garen tot 90 graden. Nog niet helemaal overal even zacht naar m'n zin toen 'ie de 90 graden aantikte, dus nog een kwartiertje laten liggen, hierna prikte ik er zo in en heb ik 'm eraf gehaald. Kwartiertje laten uitwasemen, terug inpakken en 45min laten rusten.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Voor het serveren, gaat er nog wat bbq saus doorheen. 2kg varkensnek is dus prima te doen op het kleine LIDL eitje :D Ja, dat prachtige roze hoekje wat je ziet, is omdat ik me niet kon inhouden en even moést proeven :+ .
te weinig kolen in het begin dat ze zo snel op waren?
Ik kan echt iets van 8-12 uur zonder bijvullen op de mini ei :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raek
Martinusz schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:58:
[...]

te weinig kolen in het begin dat ze zo snel op waren?
Ik kan echt iets van 8-12 uur zonder bijvullen op de mini ei :P
Hm, zou willen dat ik dat haalde... wellicht verschil in houtskool? Ik vul 'm niet tot de nok. Ik begin met kolen, dan alu pakje met houtsnippers, daarop t (welbekende ghetto deflector) pannetje en vervolgens het rooster. Dat scheelt een 'laag' houtskool, gok ik. Stabiel op 120/125 graden, gedurende 4ish uur. Welke houtskool gebruik jij, als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:43

reiker

dan jij!

Hier ook zonder problemen acht uur aan op een flinke lading Marabu. Had nog een stuk langer gekund, kijkend naar wat er overbleef. Geen idee hoeveel ik er precies in had gestopt.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Raek schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:11:
[...]

Hm, zou willen dat ik dat haalde... wellicht verschil in houtskool? Ik vul 'm niet tot de nok. Ik begin met kolen, dan alu pakje met houtsnippers, daarop t (welbekende ghetto deflector) pannetje en vervolgens het rooster. Dat scheelt een 'laag' houtskool, gok ik. Stabiel op 120/125 graden, gedurende 4ish uur. Welke houtskool gebruik jij, als ik vragen mag?
Marabu Cuba geloof ik, ik heb ook het pannetje erin, maar heb echt nog nooit hoeven bijvullen tijdens een sessie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raek
Tweemaal Marabu. Iets zegt me dat het aan mijn houtskool ligt :+ . Momenteel gebruik ik de grote gele zak van Fireup 'Restaurant' kwaliteit. Goed om te horen dat er met betere houtskool langere tijden haalbaar zijn, thanks beiden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:29

copykat

Good copy isn't bad

@Raek check houtskool.nl staat precies bij waar t goed voor is.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:08

Bezulba

Formerly known as Eendje

Hmmmm. Ik wil vanavond pulled pork eten. Ik heb 3 kilo procureur, dus dacht ik dat ik vroeg moet beginnen. om 08:30 lag het erop, temperatuur zo'n 100 graden. 1 uur later is interne temp al op 70 :? en nu 30 minuten later zitten we al op 84.. of ik moet de termometer echt heel erg scheef erin gestoken.. maar dat lijkt me stug!

Ik heb geen plateau gezien :/

update: yup, thermometer zat niet goed ik heb hem eruit getrokken en opnieuw ingestoken, 52 graden. That's better!

[ Voor 14% gewijzigd door Bezulba op 16-05-2020 10:09 ]

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-05 14:00

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Bezulba schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:01:
Hmmmm. Ik wil vanavond pulled pork eten. Ik heb 3 kilo procureur, dus dacht ik dat ik vroeg moet beginnen. om 08:30 lag het erop, temperatuur zo'n 100 graden. 1 uur later is interne temp al op 70 :? en nu 30 minuten later zitten we al op 84.. of ik moet de termometer echt heel erg scheef erin gestoken.. maar dat lijkt me stug!

Ik heb geen plateau gezien :/
Heb je de pulled pork meteen ingepakt?

Edit voor edit:

Ah kijk, dat klinkt logischer!

[ Voor 4% gewijzigd door IdieEasy op 16-05-2020 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

Noskos heeft mijn favoriete recept op film gezet. Dit is al reden om een spit te halen, zo lekker

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Deze post gaat niet over vlees! :o :+

Tijdens de bouw van mijn braaihok was een plek voor de biertap ook belangrijk. Tot dan toe had ik een zelfgebouwde mobiele bar/tap met daarin mijn bierkoeler, fusten en co2 en bovenop de dubbele tap.
Uiteindelijk besloten om de tap in het werkblad in te bouwen.
Tegen de tijd dat ik redelijk klaar was met mijn braaihok stond de winter voor de deur, had ik geen fusten op voorraad en moest er nog nieuwe bierleiding gekocht worden.
Besloten om het naar het voorjaar te verschuiven. En toen kwam corona. En ging de brouwmarkt dicht (zit 10 minuten van mijn werk).
Brouwmarkt is zo'n typische winkel waar je een stukje slang op de toonbank gooit en zegt 'geen idee welke dit is, maar ik heb 10 meter nodig'.
Omdat ik het te lang vond duren heb ik na veel zoeken in oude mails gevonden welke diameter leiding ik nodig had. Dit besteld en ister/vandaag met de installatie aan de gang gegaan.

Eerste setup (gisteren):
koeler in de schuur (achter de grijze wand)
fusten en co2 in de schuur
5m leiding (per fust) naar de tapkraan
Niets onder het gootsteen kastje, dus lekker veel ruimte

Na een nachtje slapen vond ik dit toch wel teveel stilstaand bier in de leiding NA de koeler, wat te veel weggooien betekend na een dag niet tappen.

Tweede setup (vandaag gemaakt)
koeler onder het werkblad van de tap
fusten en co2 in de schuur
5m leiding (per fust) naar de koeler
ruimteverlies in het kastje onder de tap

Aantal meters leiding tussen fust en tapkraan is hetzelfde, maar de koeler zit nu op het laatste stukje ipv het eerste stukje

Na aansluiten ook nog eens de gok genemen en een fust gepakt welke 3 jaar geleden aangeslagen is, daarna losgekoppeld en vervolgens 3 jaar lang in de tapkast buiten heeft gestaan.
Schimmel stond op de vlakschuif van het fust, dus dat even schoongemaakt. Daarna aangeslagen. Oh my heerlijk. Een (inmiddels) 3 jaar oude grand prestige van de tap zonder merkbaar kwaliteitsverlies maar wel een mooie veroudering zoals een Grand Prestige altijd ondergaat bij rijping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qGVBVzmpqu082-CDLqC2JyypKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnHzbNJRjTvR6rXq94Fgv7PI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NgSUC1D1n4hlVDGPLmrZnqTFQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VokXuSq0EafFPKaAXN4VgGVv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z83AG85r8m7sDO161r2lm-Js6_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acsLTktmQfywSeBScJMfhJgP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmreU0HiyZTVdzLa3WUa59OJosE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EASa1TlvajY5ATGgjXdmrpgA.jpg?f=fotoalbum_large

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Laatst online: 22-05 16:25
@Koffie
Wat heb je toch een mooi plekkie, dit maakt het helemaal af!

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

PnD schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 07:25:
Ik heb onlangs de keuze gemaakt en ben voor een large gegaan met een divide systeem. Vind het oppervlak fijn om voor 4 een complete maaltijd van de bbq te kunnen halen. Als ik hem alleen voor vlees/vis bereiding zou ik voor compact/medium gegaan zijn.

Het verdeelsysteem bevalt goed. Tegelijkertijd verschillende bereidingen. Minder gewissel met roosters.

Wat bij mij ook meespeelde was het prijsverschil. 400 voor een incomplete Grill Guru medium vd AH of 640 voor een grizzly grills large inclusief divide systeem.

Energieverbruik zal zeker voor opstoken stuk hoger liggen. Ben benieuwd hoe het voor lange sessies is. Dan zal het een stuk kleiner worden lijkt me.
Even terug op deze post.
Ben even de large versies life gaan bekijken en er stond een compact/medium naast niet geheel eerlijk zonder stand maar dan nog 34 naar 47 grilplaat is een verdubbeling in keramiek denk ik.
En gewicht.
Ik heb besloten eerst de single mode, dus wisselen roosters ed met mn compact, een tijdje te doen.
Resale bedrag is dermate onvoorspelbaar dat afschrijven net zo makkelijk is.
De large en divider zal er zeker komen maar nu eerst leren lopen dan rennen.. :+
Zag er zeker mooi en nuttig uit die large elite of de classic eyecatchers maar voor 2+2 eters effe te groot om effectief te gebruiken. Als er meer aanhang is dan word t aantrekkelijker.
Dus de jeuk onderdrukken.. 8)

Nu nog alleen een roosterverhoger inelkaar knutselen.......

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Wij zijn met twee thuis en dan is de large ruim, maar zodra ik een batch van spare ribs maak, gerookte kip, of een zij zalm, ben ik maar wat blij met de extra ruimte.

Of wanneer ik de hamburgers bak voor 4 personen, staat er ook een pannetje uien bij op.

En verder geef ik je gelijk, het is wel luxe. Maar uiteindelijk toch wel blij dat deze ruimte er is :)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:34

St@m

@ Your Service

418O2 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:40:
[YouTube: Picanha aan het spit met zelfgemaakte chimichurri saus!]

Noskos heeft mijn favoriete recept op film gezet. Dit is al reden om een spit te halen, zo lekker
Vanavond stond er al picanha op het menu, en deze gemaakt. Was erg lekker, maar om nou te zeggen dat ik veel verschil proefde..

Nou eet ik ook niet iedere dag picanha..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
St@m schreef op zondag 17 mei 2020 @ 00:42:
[...]

Vanavond stond er al picanha op het menu, en deze gemaakt. Was erg lekker, maar om nou te zeggen dat ik veel verschil proefde..

Nou eet ik ook niet iedere dag picanha..
Ik eet regelmatig picanha (1 van mijn favoriete cuts), maar toen ik een spit kreeg en daar picanha op maakte proefde ik toch echt wel verschil. Leek een stuk malser en sappiger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Heyman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-05 09:24
Zo, dat was mij een fijne zaterdag avond wel. Een prachtig stuk ossenhaas van de lokale slager, welke zelfs iets te groot was voor Le Egg (vervelend, vanavond weer iets lekker eten)... Ennn vrouwelijke versiering ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n01_s9hvZGa-INRg93EhB_6hE30=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwoh46k61r83CjL9SkTe8YX7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhUvSXexIisVWXwzuWrHv_JPr_M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9exlbOrMWNI9rMfhZYyfSbm6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-wyQ1CfvAuVwOJbMtlCnHdg-ME=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkJN1LvIvivGnKj0yRvdbOmR.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:49

Dennis1812

Amateur prutser

@Heyman ziet er goed uit. Al mis ik toch de foto van je garing a la ramsey.
Goed dat 't smaakte.

Hier vanavond even snel direct wat spiezen e.d die ik nog in de vriezer had liggen opmaken.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18

Stoney3K

Flatsehats!

Ik ben de zondagmiddag maar eens verder gegaan aan een buitenkeuken op 2 hoog :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k2fwVhB.jpg?1

Als je bekijkt dat het zijn leven begonnen is als 3 pakken vurenhout bij de bouwmarkt...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Voor vlees zijn er al geruime tijd prima online aanbieders, maar hoe zit het met vis? In de TS zie ik er niets over staan en ik heb ff online gezocht maar kom weinig tegen.

Wie weet er aanbieders die mooie kwaliteit vis leveren voor een fijne prijs? Een soort Aalvink voor vis zeg maar.

[ Voor 11% gewijzigd door JPS op 17-05-2020 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:48

ShadowBumble

Professioneel Prutser

JPS schreef op zondag 17 mei 2020 @ 16:57:
Voor vlees zijn er al geruime tijd prima online aanbieders, maar hoe zit het met vis? In de TS zie ik er niets over staan en ik heb ff online gezocht maar kom weinig tegen.

Wie weet er aanbieders die mooie kwaliteit vis leveren voor een fijne prijs? Een soort Aalvink voor vis zeg maar.
https://www.schmidtzeevis.nl/ hoor ik regelmatig voorbij komen maar geen idee naar de kwaliteit. Er zitten er hier genoeg die vis ook doen. Die hebben vast ook nog wel goede suggesties.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Inmiddels visvoordeel.nl gevonden, ziet er ook wel aardig uit. Hoor graag de ervaringen en misschien een idee om de bekendere aanbieders in de TS op te nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@World Citizen gaan we weer.
Had nog wat impulsaankoop rubs en mixen staan, vergelijken is dan een mooi excuus om weer een bak te maken. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kecmB0A4iTAi4nE52xZKj8_c0oU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEYUdqWDjJDtO5UmiJogWNpH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoekBcsoXd3mKz0EbwRRWuTHgyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9A1wlFyQe8u9JRcUcKJWYoy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkFWizMCf1tIageLQ-jOkWeuHFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVDjotuDPZfCMcFTMUDEXgZg.jpg?f=fotoalbum_large

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zat even je Aalvink te bekijken, versturings methode is vrij effectief.
Haal wel eens wat bij de Makro als ik iets groter stuk wil. (slagers zijn bijna uit t straat beeld weg geconcureerd door supermarkt) maar dit is ook interessant, vlees is zwaar dus hoe zit dat met vezendkosten?
Is het dan nogsteeds voordelig? Of is het gewoon lekkerder en iets duurder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 19:09

World Citizen

FreeReef.nl

Gonadan schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:51:
Had nog wat impulsaankoop rubs en mixen staan, vergelijken is dan een mooi excuus om weer een bak te maken. :P
Ja nice!

Ik heb 2 weken vakantie dus zal morgen ook eens naar de slager gaan.
Smakelijk!

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ShadowBumble schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:15:
[...]

https://www.schmidtzeevis.nl/ hoor ik regelmatig voorbij komen maar geen idee naar de kwaliteit. Er zitten er hier genoeg die vis ook doen. Die hebben vast ook nog wel goede suggesties.
Prima kwaliteit, wel aan de prijs . Haal vis vaak bij Simonis (duur) of de Hanos. Maar die laatste schijnt per vestiging te verschillen.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

copykat schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:52:
[...]

Zat even je Aalvink te bekijken, versturings methode is vrij effectief.
Haal wel eens wat bij de Makro als ik iets groter stuk wil. (slagers zijn bijna uit t straat beeld weg geconcureerd door supermarkt) maar dit is ook interessant, vlees is zwaar dus hoe zit dat met vezendkosten?
Is het dan nogsteeds voordelig? Of is het gewoon lekkerder en iets duurder?
Goedkoper en beter dan de supermarkt. Maar verwacht niet perfect gesneden stukken of lapjes, je moet zelf nog wel wat doen, met name bijtrimmen. Ook is het niet altijd precies het bestelde gewicht, maar onder de streep altijd prima en naar boven afgerond. Ik had onlangs bijv een diamanthaas van 0,8kg, maar de bavette was daarentegen een ruime 1,2kg.
Ook handig vind ik bijv wat kant&klaar spul voor in de vriezer, zoals voorgebraden gehaktballen.

Zelf bestel ik altijd vrij ruim, zeker 15-20kg en de verzendkosten zijn dan €13,50.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als ik de bestelling binnenkrijg dan portitioneer ik waar nodig, vaccumeer het en vries het in. Dat is ook een voordeel van Aalvink tegen de meeste aanbieders die al ingevroren leveren, dan is het maken van kleinere porties niet mogelijk.
Al met al weegt voor mij het extra werk ruimschoots op tegen het waardeloze en dure supermarkt spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Boudewijn schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:10:
[...]

Prima kwaliteit, wel aan de prijs . Haal vis vaak bij Simonis (duur) of de Hanos. Maar die laatste schijnt per vestiging te verschillen.
Ja flink aan de prijs zag ik ook. Ik hoef geen traiteurspul, maar meer het bbq spul dat ik makkelijk op voorraad kan hebben / uit de vriezer kan pakken. Flinke zalmmoten bijv of hele Dorades voor een scherpe prijs, vandaar ook de vergelijking met Aalvink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Vandaag even de eettafel naar de bbq hoek verplaatst. De tafel is 300x100cm, lijkt toch vrij vors. De breedte van 100cm is echt te veel of niet?

Wat zouden jullie zeggen qua afmetingen als je dit zo ziet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1to3RDTyT_m9bQ-pT9Rr17nZBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Wlj2jAatP8aHbzG3UWj4Rkv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-obRZw3t90g8OQNwOuePgHkiywM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBMWgiFhbtsf6JcyHYlG6Pxb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@Wackmack - voor werktafels altijd 80cm+
Je wilt echt afzet ruimte, zowel opzij, als naar achteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Laatst online: 20:51
418O2 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:40:
[YouTube: Picanha aan het spit met zelfgemaakte chimichurri saus!]

Zojuist een spit gehaald! ;) ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JPS schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:27:
[...]

Ja flink aan de prijs zag ik ook. Ik hoef geen traiteurspul, maar meer het bbq spul dat ik makkelijk op voorraad kan hebben / uit de vriezer kan pakken. Flinke zalmmoten bijv of hele Dorades voor een scherpe prijs, vandaar ook de vergelijking met Aalvink.
Dan zou ik je een hanos- of sligropas aanraden. Minder gezopen prijzen, wel heel aardig spul. Bij Simonis kom ik als het snel moet (10m fietsen) of bij rauwe bereiding. Gewoon omdat ze een enorme doorvoer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Boudewijn schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:52:
[...]

Dan zou ik je een hanos- of sligropas aanraden. Minder gezopen prijzen, wel heel aardig spul. Bij Simonis kom ik als het snel moet (10m fietsen) of bij rauwe bereiding. Gewoon omdat ze een enorme doorvoer hebben.
Hanos en Sligro zijn momenteel toch ook voor particulieren geopend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Volgens mij wel ja. Ik ben ondernemer dus let er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:03

[Afbeelding]
Hoe kom je aan die hot sauce met de houten dop?
Mijn favoriete ontbijt saus met eieren toen ik in de states was! Gebruik thuis In Nederland Franks Hot Sause, maar ondanks de pittigheid vind ik hem elke keer te zuur

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

We er iemand waar je een mooie alternatieve lekbak voor een xl platesetter kunt scoren?
Ik wil mijn platesetter netjes houden maar heb geen zin om 80e af te tikken voor een bakblik-met-de-letters-bge-erop.
Dat dus aan een heel grote boterkoekvorm oid te denken. De wegwerpmodellen van btw zijn 19" , dus ongeveer 50cm.
Wegwerp vind ik tegen mijn principes overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Stinger_Ventura schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:34:
Mijn favoriete ontbijt saus met eieren toen ik in de states was! Gebruik thuis In Nederland Franks Hot Sause, maar ondanks de pittigheid vind ik hem elke keer te zuur
Gekregen van een vriendin, die veel familie heeft in de states, zo'n beetje naast Mexico. Vast niet het antwoord waar je op hoopte. :P

Ben je al eens bij een goede toko gaan kijken? Daar zijn vaak ook heel veel varianten te krijgen, vast ook zoetere.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Laatst online: 22:24
Boudewijn schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:45:
We er iemand waar je een mooie alternatieve lekbak voor een xl platesetter kunt scoren?
Ik wil mijn platesetter netjes houden maar heb geen zin om 80e af te tikken voor een bakblik-met-de-letters-bge-erop.
Dat dus aan een heel grote boterkoekvorm oid te denken. De wegwerpmodellen van btw zijn 19" , dus ongeveer 50cm.
Voor de BGE large gebruik ik deze bak. https://www.action.com/nl-nl/p/barbecue-2/ als lekbak past goed. Maar denk dat ie dan voor de XL te klein is.
NOSKOS gaf een keer in zijn video aan dat ie een dienblad er voor gebruikt. Misschien is dat nog een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
FreshMaker schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:20:
@Wackmack - voor werktafels altijd 80cm+
Je wilt echt afzet ruimte, zowel opzij, als naar achteren
Dus 300x100cm aanhouden of bijvoorbeeld 300x80cm aanhouden? De tafel wordt sowieso een hele grote meerwaarde. Moet nu telkens alles verplaatsen naar de eettafel buiten, verre van ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:47
Ik heb een ander huis gekocht en wil daar binnenkort ook een buitenkeuken bouwen. Hoe beschermen jullie je buitenkeuken/BBQ in de wintermaanden? Ik BBQ deze dan nog wel, maar wel een stuk minder dan in de betere seizoenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:00

Kreeg op insta vanmorgen toevallig reclame voor de bijvangst box. Zie dat ze ook een hoop andere vis hebben. Geen ervaring mee dus maar wellicht is het iets voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Waarom wil je hem netjes houden? :p
Iedere keer gewoon omdraaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Voor mijn Kamado Joe Classic 3 heb ik deze gebruikt:
https://www.vanhattemhore...-h-40-cm-blauwstaal-1738/

Zoekterm pizza pan of bakblik met de juiste diameter en dan hopen dat je iets vind dat geschikt lijkt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimmak
  • Laatst online: 27-05 11:45
Stinger_Ventura schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:34:
[...]

Ik koop mijn Cholula altijd bij Tjin's Toko. Vooral omdat je daar ook mijn andere favoriete saus (Sambal Asli) kunt kopen. Maar je kan het ook via Amazon krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Action - de ronde bbq á 5,95 - heb je gelijk een extra rooster ;)
https://www.action.com/nl-nl/p/barbecue-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

FreshMaker schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:24:
[...]

Action - de ronde bbq á 5,95 - heb je gelijk een extra rooster ;)
https://www.action.com/nl-nl/p/barbecue-2/
Dan kom ik 15cm tekort. Ik zoek dus zoiets maar dan van 50cm. Taartvormen van die maat zijn ook dun gezaaid ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:29:
[...]

Dan kom ik 15cm tekort. Ik zoek dus zoiets maar dan van 50cm. Taartvormen van die maat zijn ook dun gezaaid ;).
https://www.vanhattemhore...wstaal-hendi-617434-8617/

https://www.vanhattemhore...-h-40-cm-blauwstaal-1741/

50cm doorsnee, 4 cm hoog

Ik gebruik een 40cm doorsnee bakblik uit een magnetron ( zelfde materiaal, blauwstaal )
Maar doe ook hierin nog altijd alufolie

* FreshMaker heeft ook een broertjedood aan de schoonmaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wackmack schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:34:
Vandaag even de eettafel naar de bbq hoek verplaatst. De tafel is 300x100cm, lijkt toch vrij vors. De breedte van 100cm is echt te veel of niet?

Wat zouden jullie zeggen qua afmetingen als je dit zo ziet?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Werkruimte kun je bijna nooit te veel hebben, alleen te kort ;)
Lekker zo laten :Y)

Ik weet niet wat voor q je hebt, maar wellicht kun je die er mooi in/op bouwen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Koffie schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:55:
[...]

Werkruimte kun je bijna nooit te veel hebben, alleen te kort ;)
Lekker zo laten :Y)

Ik weet niet wat voor q je hebt, maar wellicht kun je die er mooi in/op bouwen ?
Ja idd, 300x90cm wordt het. Heb een Kamado en een Weber dus ga proberen, beide in te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

Wackmack schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:09:
[...]

Ja idd, 300x90cm wordt het. Heb een Kamado en een Weber dus ga proberen, beide in te bouwen.
Aangenomen dat je de poten moet laten zitten waar ze zitten, zou ik eerst even uittekenen wat het doet als je 2x een BBQ binnen de poten moet plaatsen. Dan zie je hoeveel werkelijke ruimte je in het midden overhoud en of je het blad wel wilt inkorten. Kan prima zijn dat je dan graag nog de 100 cm diepte houdt om te werken.

Uiterst links en uiterst rechts op de tafel kan je wel spullen stallen, maar zal je niet vaak staan om te koken / snijden denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

FreshMaker schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:35:
[...]

50cm doorsnee, 4 cm hoog

Ik gebruik een 40cm doorsnee bakblik uit een magnetron ( zelfde materiaal, blauwstaal )

hmm ja dat wordt hem. Thanks.

Ik vind schoonmaken ook pokkewerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

Boudewijn schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:29:
[...]
hmm ja dat wordt hem. Thanks.

Ik vind schoonmaken ook pokkewerk.
Als je klaar bent met de BGE, lekbak op je rooster, wat water erin gieten en wat soda erbij, dan lost het allemaal zo op. Mocht er nog wat op zitten, wat ik me haast niet kan voorstellen, heb je daarna alles met een staalsponsje zo weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 27-05 13:56

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beef Jerky? Heb je een recept, die staat al heel lang op mijn todo!

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Soda is sowieso briljant spul ja :) . Tenzij je een aluminium lekbak hebt. Ik ga woensdag ff bij de Hanos kijken voor zo'n pizzapan en anders even online bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
dimmak schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:11:
[...]

Ik koop mijn Cholula altijd bij Tjin's Toko. Vooral omdat je daar ook mijn andere favoriete saus (Sambal Asli) kunt kopen. Maar je kan het ook via Amazon krijgen.
Dank voor de tip! Ik kom daar wel eens in de buurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Paitor schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:19:
[...]

Aangenomen dat je de poten moet laten zitten waar ze zitten, zou ik eerst even uittekenen wat het doet als je 2x een BBQ binnen de poten moet plaatsen. Dan zie je hoeveel werkelijke ruimte je in het midden overhoud en of je het blad wel wilt inkorten. Kan prima zijn dat je dan graag nog de 100 cm diepte houdt om te werken.

Uiterst links en uiterst rechts op de tafel kan je wel spullen stallen, maar zal je niet vaak staan om te koken / snijden denk ik?
https://i.imgur.com/PsgOUFO.jpg?1

Deze wil ik namaken en is 240cmx87cm

Zal dan goed kijken waar ik beide bbq plaats. Diameter is twee keer 60cm dus ruimte genoeg straks _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Ik gebruikte eigenlijk nooit een Brine, in water, zout en kruiden je vlees marineren voelde tegen natuurlijk.
Nadat de kip vleugels er soms wat droog vanaf kwamen(kon ook aan de kip liggen, veel verschillende supermarkten), het toch eens geprobeerd om ze te brinen. Viel niet tegen!

Nu met de kippenbouten geprobeerd die we vaak op de markt halen, en man wat een verschil in sappigheid van het vlees! Super mals.... waar het eerst ook dikke prima was, zat ik nu toch echt op een ander niveau.

Brinen jullie nog andere producten voor de Q?
Ik zat aan de kipdijen saté te denken, kan dat? Voordat die 2 dagen in de marinade van ketjap/palmsuiker en kruiden gaat?
Eendenborst file, heeft dit zin om te brinen? Is meer rood vlees dan kip..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Stinger_Ventura schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:30:
Ik gebruikte eigenlijk nooit een Brine, in water, zout en kruiden je vlees marineren voelde tegen natuurlijk.
Nadat de kip vleugels er soms wat droog vanaf kwamen(kon ook aan de kip liggen, veel verschillende supermarkten), het toch eens geprobeerd om ze te brinen. Viel niet tegen!

Nu met de kippenbouten geprobeerd die we vaak op de markt halen, en man wat een verschil in sappigheid van het vlees! Super mals.... waar het eerst ook dikke prima was, zat ik nu toch echt op een ander niveau.

Ik zat aan de kipdijen saté te denken, kan dat? Voordat die 2 dagen in de marinade van ketjap/palmsuiker en kruiden gaat?
Alles de dag van te voren flink zouten, onbedekt in de koelkast leggen en gewoon bereiden.
Hierdoor droogt de buitenkant uit, wat op kip (met vel) en steak een bijzonder krokant korstje geeft.
Eventueel bij de kip ietwat bakpoeder erbij, nog crispier resultaat, terwijl de rest lekker mals en sappig blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:13
Zojuist voor €4 een extra verdieping in m'n Kamado gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2Fd-WK_S7edThAiTSyzaakphvs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2yNviz3ClTBR0t9qc6F9SPHv.jpg?f=user_large
(Ja, ik moet m'n rooster nog schoonmaken :+ )

Misschien niet zo stevig als het onderste rooster en geen idee hoe het in de praktijk gaat werken, maar voor dit geld zeker het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:23
@Flapperbol Slim idee. Waarvandaan heb je die getoverd?

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:06
TheKerremenke schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:59:
Ik gok van de action drippan.
Vind hem zelf niet al te stevig, maar wellicht goed genoeg voor wat kipvleugels/groenten enzo.

40 euro voor een originele is daarentegen ook aardig aan de prijs tov deze oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:13
TheKerremenke schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:59:
Ah, vergeten een linkje erbij te doen.
Ik heb hem tweedehands gekocht (ongebruikt), maar hij lijkt heel erg op deze van de Action van €5,95
(Wij hebben ook geen Action in het dorp, maar iemand 50 meter verder had 'm op marktplaats staan)

Mijn eigen Kamado is 45cm (38cm rooster), en daar past deze erg mooi in. De deksel kan ook nog dicht :p
Basfr schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:05:
[...]

Ik gok van de action drippan.
Vind hem zelf niet al te stevig, maar wellicht goed genoeg voor wat kipvleugels/groenten enzo.

40 euro voor een originele is daarentegen ook aardig aan de prijs tov deze oplossing.
Helemaal goed :)

[ Voor 23% gewijzigd door Flapperbol op 18-05-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:23
Duidelijk en helder verhaal. Gaat bij mij niet passen. Evengoed bedankt voor de snelle reactie.

[ Voor 27% gewijzigd door TheKerremenke op 18-05-2020 22:34 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Pekelen heet dat. En ja, dat heb ik ook wel vaker gedaan. Feitelijk lijkt het wat op injecteren, maar dan minder invasief en met een bult zout erbij.
Of het ook een wereld van verschil is durf ik niet te zeggen, dan zou ik graag een dubbelblinde test willen doen. Maar lekker wordt het er wel van. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

coelho schreef op maandag 18 mei 2020 @ 14:41:
Beef Jerky? Heb je een recept, die staat al heel lang op mijn todo!
Idee was meer richting biltong, maar heb het een beetje lang gedroogd. :+
Qua recepten had ik nu zoals gezegd gewoon een paar mixen gepakt om te kijken hoe die uit pakken op gedroogd vlees. Maar normaal heb ik altijd een basis van soja, worcestershiresaus en meestal een beetje pit zoals tabasco.
Het mooie is dat je verder naar eigen smaak kunt experimenteren met kruiden. Knoflook, paprika, cayennepeper, ui maar je kunt ook met zoetere spullen als honing of stroop aan de gang maar daar ben ik zelf minder fan van bij gedroogd vlees.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 27-05 16:33
Iemand hier ervaring met een pellet smoker? Zie ze steeds meer langskomen op de verschillende youtube channels en begin er ook wel wat in te zien. Vooral gebruiksgemak natuurlijk omdat je simpelweg een temperatuur instelt, neemt aan de ene kant wat werk en derhalve genoegdoening weg, maar aan de andere kant is dat bij een kamado ook zo als je alles al 100x gemaakt hebt.

Vroeg me ook af wat jullie favoriete methode van grillen is. Ik ben op zoek naar de zo goed mogelijk korst (na bijvoorbeeld eerst roken of sous vide) en merk dat mijn kamado daar niet super geschikt voor is. Al stook ik hem tot 500 graden, de afstand tot de kolen is toch redelijk groot. Heb wel wat zitten rommelen met een inlegstuk en een klein gietijzeren rooster waardoor ik zo'n 10cm dichter bij de kolen zat, dit werkte maar maakt het wel lastig het vlees te draaien door de hitte en doordat ik vanaf boven moet draaien ipv de zijkant. Gaat alleen om het grillen, vlees hoeft dus niet verder te garen, doel is daarom zo heet en kort mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Malt007 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:38:
Iemand hier ervaring met een pellet smoker? Zie ze steeds meer langskomen op de verschillende youtube channels en begin er ook wel wat in te zien. Vooral gebruiksgemak natuurlijk omdat je simpelweg een temperatuur instelt, neemt aan de ene kant wat werk en derhalve genoegdoening weg, maar aan de andere kant is dat bij een kamado ook zo als je alles al 100x gemaakt hebt.
Nu twee jaar een pelletsmoker en op BBQ gebied de beste aankoop ooit.

Of dat voor jou ook geldt ligt aan waarom je bbq't. Het geeft een stuk minder voldoening dan zelf schuifjes bedienen, kolen bijvullen, rookhout uitkiezen, etc.
Het is een oven op pellets.

Maar ga je voor resultaat, dan is het een perfecte machine. Weinig moeite voor goede BBQ, binnen een kwartier up and running. Meer of minder rook is met een smokertube prima te regelen (pelletbbqs geven meestal iets minder rook dan wat je gewend bent, maar dat is makkelijk "op te lossen").
Als ik een bv varkensnek wil bbq'en, dan kan ik, bij wijze van spreken, deze om 8 uur op de BBQ leggen, naar het werk gaan, daarna nog even een borrel doen, wetende dat de BBQ zelf gewoon prima op temperatuur blijft. Betrouwbaar en makkelijk, met perfect resultaat.

Persoonlijk gebruik ik mijn andere bbqs bijna niet meer, behalve voor het grillwerk. Er zijn grillplaten te koop voor pelletbbqs, maar ik gebruik het niet, mijn kleine wga is zo opgestart mocht ik iets willen grillen.

Als laatste is het wel belangrijk de juiste pellets te nemen. Gebruik geen pellets die bestemd zijn voor een pelletkachel oid.

[ Voor 8% gewijzigd door Fly-guy op 19-05-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Iemand ervaring met het roken van een stukje eendenborst op thee? Bedoeling is om 'm daarna in mooie dunne plakjes te snijden voor bij de borrel.
Ik heb dit filmpje eens gekeken ter inspiratie: YouTube: Tea Smoked Duck | Potluck Video en moet daar een eind mee komen. Vraag me alleen af wat voor hout hij gebruikt op 3:17

Mocht iemand tips hebben hou ik mij aanbevolen voor dit projectje :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Fly-guy schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:08:
[...]

Of dat voor jou ook geldt ligt aan waarom je bbq't. Het geeft een stuk minder voldoening dan zelf schuifjes bedienen, kolen bijvullen, rookhout uitkiezen, etc.

Maar ga je voor resultaat, dan is het een perfecte machine. Weinig moeite voor goede BBQ, binnen een kwartier up and running. Meer of minder rook is met een smokertube prima te regelen (pelletbbqs geven meestal iets minder rook dan wat je gewend bent, maar dat is makkelijk "op te lossen").
Als ik een bv varkensnek wil bbq'en, dan kan ik, bij wijze van spreken, deze om 8 uur op de BBQ leggen, naar het werk gaan, daarna nog even een borrel doen, wetende dat de BBQ zelf gewoon prima op temperatuur blijft. Betrouwbaar en makkelijk, met perfect resultaat.

Persoonlijk gebruik ik mijn andere bbqs bijna niet meer, behalve voor het grillwerk. Er zijn grillplaten te koop voor pelletbbqs, maar ik gebruik het niet, mijn kleine wga is zo opgestart mocht ik iets willen grillen.

Als laatste is het wel belangrijk de juiste pellets te nemen. Gebruik geen pellets die bestemd zijn voor een pelletkachel oid.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Die voldoening haal ik eigenlijk al een aantal jaar niet meer met een kamado, dat was de eerste maanden zo, maar nu is het eigenlijk ook een oven geworden waarbij je 1x de schuifjes goed zet (ok wellicht eens in de 2/3 uur nog even kijken of de temperatuur veranderd is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
Malt007 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:35:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Die voldoening haal ik eigenlijk al een aantal jaar niet meer met een kamado, dat was de eerste maanden zo, maar nu is het eigenlijk ook een oven geworden waarbij je 1x de schuifjes goed zet (ok wellicht eens in de 2/3 uur nog even kijken of de temperatuur veranderd is).
In dat geval kun je ook overwegen om ipv over te stappen op een nieuw concept met de daarbijbehorende kosten, te investeren in een temperatuurregelaar. Ik heb een heatermeter, een op een Raspberry Pi gebaseerde regelaar. Tot op de tiende graad in te stellen en eenmaal ingesteld verloopt je kamado temperatuur niet meer dan halve graad. Aangesloten op je wifi netwerk dus ook van een afstand te benaderen, te controleren (dome en vleestemp) en aan te passen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 22:08

Bezulba

Formerly known as Eendje

coelho schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:52:
[...]

In dat geval kun je ook overwegen om ipv over te stappen op een nieuw concept met de daarbijbehorende kosten, te investeren in een temperatuurregelaar. Ik heb een heatermeter, een op een Raspberry Pi gebaseerde regelaar. Tot op de tiende graad in te stellen en eenmaal ingesteld verloopt je kamado temperatuur niet meer dan halve graad. Aangesloten op je wifi netwerk dus ook van een afstand te benaderen, te controleren (dome en vleestemp) en aan te passen.
damn.

nu heb ik weer een projectje erbij.. thanks he! :-(

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
Bezulba schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:01:
[...]

damn.

nu heb ik weer een projectje erbij.. thanks he! :-(
Graag gedaan. Stuur maar even een DM voor mijn adres, dan weet je waar je het eerste portie perfect gegaarde spareribs of pulled pork heen mag sturen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

Koffie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:12:
Iemand ervaring met het roken van een stukje eendenborst op thee? Bedoeling is om 'm daarna in mooie dunne plakjes te snijden voor bij de borrel.
Ik heb dit filmpje eens gekeken ter inspiratie: YouTube: Tea Smoked Duck | Potluck Video en moet daar een eind mee komen. Vraag me alleen af wat voor hout hij gebruikt op 3:17

Mocht iemand tips hebben hou ik mij aanbevolen voor dit projectje :Y)
Ik zou in ieder geval zelf kiezen voor lichter en zoeter hout, fruitbomen? Eend is niet zo heel stevig en je hebt al de theebladeren die best zware rook geven, dus ik zou met lichter hout balans proberen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Paitor schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:21:
[...]

Ik zou in ieder geval zelf kiezen voor lichter en zoeter hout, fruitbomen? Eend is niet zo heel stevig en je hebt al de theebladeren die best zware rook geven, dus ik zou met lichter hout balans proberen te houden.
Eens even kijken wat ik in huis heb ...

- appel (chunks)
- kers (chips of chunks)
- maple (chips)
- ceder (kleine stukjes)

Eventueel nog eiken rode wijn chunks? Die heb ik nl. al vaker bij eend gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
coelho schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:52:
[...]

Dit was ook mijn tussenstap en gebruik 'm nog steeds, maar dan alleen als tempprobe.

Maar werkte prima op mijn WSM, ding werd best stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

Koffie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:42:
[...]

- appel (chunks)
- kers (chips of chunks)
- maple (chips)
- ceder (kleine stukjes)

Eventueel nog eiken rode wijn chunks? Die heb ik nl. al vaker bij eend gebruikt.
Als jij het lekker vind, kan ik moeilijk zeggen dat eiken rode wijn een slecht idee is :)

Ik gebruik dit als naslag voor het roken, ze geven wat tips hoe te roken en daarna twee lijsten; eerst hout & type smaak, vervolgens soort vlees en bijpassend hout.

https://bbq-helden.nl/soorten-rookhout-gebruiken/

Uiteindelijk blijft het toch wat je zelf lekker vind. De kok in je filmpje zegt bijvoorbeeld dat hij geen bloesem in thee wilt hebben die je rookt, dus hij wil juist de pure sterke smaak van de zwarte thee. En dan sluit eikenhout met wijn daar misschien juist weer heel goed bij aan. Keuzes, keuzes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 18:29
Ik wil van 't weekend eens pizza op de bbq doen. Ik heb wat tegels over van de badkamer die ik ook al eens in de oven heb gebruikt als pizza steen. Omdat ik geen schuif heb maak ik ze meestal op bakpapier wat ik dan op de steen leg, maar ik zou bij de bbq ook kunnen proberen hem er gewoon direct op te laten schuiven van het papier, dat gaat wat lastig in een oven.

Nog tips/tricks, of gewoon goed heet stoken (niet te veel kolen, want 2 personen, beetje zonde) en gaan. Houtskool ipv brikketten voor de kortere/meer intense hitte en dan deksel er op ventilatie vol open?
Ik verwacht dat de bbq veel heter wordt wat hopelijk leidt tot een mooiere pizza.

Ik heb vorige keer dit deeg gemaakt waar ik blij mee was: YouTube: #8 Homemade Pizza Dough Recipe : Step by Step !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

geen bloem op je steen. Dat verbrand en word bitter. Gebruik poelnta oid op je steen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 14:13

immetjes

HIER is BERN-E

[..]
Alles kan je brinen. Maar waarom 2 dagen in de marinade? Zout trekt in vlees, maar kruiden en suiker -vrijwel- niet. En als er zuur in je marinade zit wordt je vlees ook nog eens zompig. Bespaar je de tijd. Zout lang laten staan heeft wel zin. Hoe langer hoe beter. Met 12-48u ben je er wel, afhankelijk van de dikte van het stuk vlees. Je kunt trouwens ook droog "brinen". Lekker een paar uur van te voren zout (geen ruw zeezout) over je vlees gooien. Zo doe ik het altijd als de tijd er voor is.

Willekeurige google search hierover.
En de "wetenschappelijk" site.
Malt007 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:38:

Vroeg me ook af wat jullie favoriete methode van grillen is. Ik ben op zoek naar de zo goed mogelijk korst (na bijvoorbeeld eerst roken of sous vide) en merk dat mijn kamado daar niet super geschikt voor is. Al stook ik hem tot 500 graden, de afstand tot de kolen is toch redelijk groot. Heb wel wat zitten rommelen met een inlegstuk en een klein gietijzeren rooster waardoor ik zo'n 10cm dichter bij de kolen zat, dit werkte maar maakt het wel lastig het vlees te draaien door de hitte en doordat ik vanaf boven moet draaien ipv de zijkant. Gaat alleen om het grillen, vlees hoeft dus niet verder te garen, doel is daarom zo heet en kort mogelijk.
Een WGA (makkelijker op te slaan) of kettle barbecue kopen en daar met mbv een starter loei-heet gestookte (zachte: Dammers, PEKO) kolen in doen en dan afgrillen?

[ Voor 36% gewijzigd door immetjes op 19-05-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Koffie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:42:
[...]

- appel (chunks)
- kers (chips of chunks)
- maple (chips)
- ceder (kleine stukjes)

sowieso, wil je een boerderijeend of een schieteend?
Dat maakt ook nogal uit qua vleessmaak en vetgehalte. De schieteend is op zijn zachtst gezegd waarschijnlijk niet vers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 18:29
Koffie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:12:
geen bloem op je steen. Dat verbrand en word bitter. Gebruik poelnta oid op je steen
Ik heb semolina voor de laatste fase stretchen/bakken, dat brandt niet zo aan volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Boudewijn schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:51:
[...]
sowieso, wil je een boerderijeend of een schieteend?
Dat maakt ook nogal uit qua vleessmaak en vetgehalte. De schieteend is op zijn zachtst gezegd waarschijnlijk niet vers.
Gewoon ingevroren supermarkt eendenborstfilet uit de vriezer ;) Heb er altijd wel een paar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
immetjes schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:23:
[...]

Alles kan je brinen. Maar waarom 2 dagen in de marinade? Zout trekt in vlees, maar kruiden en suiker -vrijwel niet-
[...]
Voor kip saté gebruik ik het bekroonde DanBras saté recept, dat adviseert 24 tot 48h in een ziplock in de koelkast voor het beste effect.

Vraag me af of het dan nog zin heeft om daarvoor de kippen dijen te brinen voor 2 uur.

[ Voor 20% gewijzigd door Stinger_Ventura op 19-05-2020 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 14:13

immetjes

HIER is BERN-E

Stinger_Ventura schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:27:
[...]

Voor kip saté gebruik ik het bekroonde DanBras saté recept, dat adviseert 24 tot 48h in een ziplock in de koelkast voor het beste effect.

Vraag me af of het dan nog zin heeft om daarvoor de kippen dijen te brinen voor 2 uur.
Ik denk dat er dan zout in zit. Edit: gechecked. Zit geen zout in. Zinloos.

Eigenlijk zou je eens een smaak test moeten doen: 48u vs 1u. Als er al smaakverschil is dan komt dat misschien doordat de ingrediënten met elkaar reageren wat lang marineren misschien wel nuttig maakt.

[ Voor 20% gewijzigd door immetjes op 19-05-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbustr
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-05 00:38
FreshMaker schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:35:
[...]

50cm doorsnee, 4 cm hoog

Als je zo’n bakblik van blauwstaal gebruikt als lekbak, moet je die dan ook eerst ‘seasonen’, zoals je met gietijzer zou doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Nee, of anders gezegd, ik heb het niet gedaan
Het is enigzins hetzelfde als een geëmailleerde schaal.

Maar gebruik er wel alufolie in, en nergens anders meer voor

[ Voor 21% gewijzigd door FreshMaker op 19-05-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbustr
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-05 00:38
Bedankt! De instructies die ik er over kon vinden, moest je er effectief in willen bakken, leken op hoe je met gietijzer hoort om te gaan, waardoor ik me afvroeg of je bij gebruik als lekbak in je kamado, dat ook moet doen als je bvb. roest wil vermijden.

Sowieso was het de bedoeling het ding nergens anders meer voor te gebruiken dan en folie is inderdaad een goede tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
Wel een gaaf ding, zou die door de douane komen?

Heb wel eerder naar zo'n vergelijkbaar ding gekeker die ze graag gebruiken op 'sous vide everything', maar redelijk prijzig en ik vraag me dan altijd af of ze in de USA dezelfde gas-aansluitingen gebruiken, dus dan kijk ik maar weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@Punkbustr
Ach, je kan altijd een paar keer met olie inwrijven, voor je het gaat gebruiken
Dan brandt het vanzelf wel een keer in

Ik vermoed dat mijn schaal dan wat anders is, die komt uit de set van een Siemens combimagnetron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Malt007 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 18:17:
[...]

Wel een gaaf ding, zou die door de douane komen?

Heb wel eerder naar zo'n vergelijkbaar ding gekeker die ze graag gebruiken op 'sous vide everything', maar redelijk prijzig en ik vraag me dan altijd af of ze in de USA dezelfde gas-aansluitingen gebruiken, dus dan kijk ik maar weer verder.
Er moet een verloopje tussen. Waarom zou het niet door de douane komen?

Iemand hier heeft er ook 1 volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 21:37

backupdevice

Boeh!

Fly-guy schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:08:
[...]

Hoeveel pellets draai je er doorheen ongeveer ?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
backupdevice schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:09:
[...]

Hoeveel pellets draai je er doorheen ongeveer ?
Is heel moeilijk te zeggen, het ligt wel iets hoger (in euro) dan in een ei.

Schatting is een 800-1000gr per uur, maar geheel afhankelijk van de gewenste temperatuur, buitentemperatuur, etc.
Dus een kleine 2 euro per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ok thx. Zit te kijken naar een Yoder. Kan alleen nog geen idee krijgen wat pellets kosten qua verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
backupdevice schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:25:
Ok thx. Zit te kijken naar een Yoder. Kan alleen nog geen idee krijgen wat pellets kosten qua verbruik
Als je een yoder kan kopen maken de pellets toch niet zoveel meer uit? Mooie apparaten hoor, zou ik ook graag willen hebben maar je zit al snel op 3k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Malt007 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:29:
[...]

Als je een yoder kan kopen maken de pellets toch niet zoveel meer uit? Mooie apparaten hoor, zou ik ook graag willen hebben maar je zit al snel op 3k.
Tja een Porsche kopen kan iedereen. Maar eentje rijden qua kosten is een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
backupdevice schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:31:
[...]

Tja een Porsche kopen kan iedereen. Maar eentje rijden qua kosten is een ander verhaal
Nou ik kan er prima eentje rijdend houden, ook qua onderhoud bij de porsche dealer, maar die anderhalve ton die je voor een nieuwe moet meenemen is toch wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Oké

Pagina: 1 ... 84 ... 329 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism