Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 367 368 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-07 16:42
418O2 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:25:
[...]

Ja. Maar als je afgrillt heb je veel meer hitte en mogelijk vlammen van het druipende vet. Dat is niet goed voor je probe
Daar heb je gelijk in, maar dat doe ik zelden.

• M_G_
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:25
Afgelopen weekend een Tomahawk bereid. Deze ingerubt met een basicrub die ik voor vaderdag gekregen had (volgens mij van de plaatselijke bouwmarkt). Was erg goed gelukt _/-\o_ al zeg ik het zelf.

Helaas moest ik het bot erafsnijden omdat ie anders niet op mijn compact past. Kreeg wel meteen bevestiging van mijn vrouw dat we dan "misschien toch maar een grotere" moeten overwegen >:) .

Foto's ter bewijs ;) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sMOVGcxR5QYbLYN5yaEEoLCxwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCoEBg2tpO3qTDI58pRZ4gYI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65UcUq2MiraWuzqmHNsogw_Zur0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u28qIYkYIySWdK6AOSMS63eP.jpg?f=fotoalbum_large

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Ik ben toch benieuwd
Poll: Steak
Met rub
Peper en zou, verder niks!
Naturel
Anders...
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=407655&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier
Uitslag:
https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=407655

[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 24-06-2026 14:40 ]

• M_G_
418O2 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:15:
Ik ben toch benieuwd
Met rub
Naturel
Anders...
[Afbeelding]
Een steak met peper en zout. Als het groter is of met rub of peper en zout (ossenhaas bijv.)...

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Voor de uitslagen even deze link gebruiken, het plaatje wordt gecached. :P
https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=407655

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

M_G_ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:18:
[...]

Een steak met peper en zout. Als het groter is of met rub of peper en zout (ossenhaas bijv.)...
Ik heb een keer een diamanthaas met een ketjap-whiskey marinade gemaakt, dat was wel erg lekker. In de regel hou ik het overigens ook simpel

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 17:04
M_G_ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:07:

Helaas moest ik het bot erafsnijden omdat ie anders niet op mijn compact past. Kreeg wel meteen bevestiging van mijn vrouw dat we dan "misschien toch maar een grotere" moeten overwegen >:) .
Dat bot heeft geen added value, toch ?

https://fgheysels.github.io/

• M_G_
whoami schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:23:
[...]

Ik denk het niet, maar het is wel een goed argument voor een grotere kamado 8)

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:26
[...]

Visueel effect en dat beïnvloed natuurlijk smaak.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG3D.com

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Morelleth schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:45:
[...]

Visueel effect en dat beïnvloed natuurlijk smaak.
Dat uitstekende ding doet niets natuurlijk.

• Morelleth
Vlak visuele effecten niet uit.
Een glas wijn smaakt "bewezen" beter als het uit een duur ogende fles geschonken wordt.
(geen idee of het bij echte wijnkenners ook zo was, maar in elk geval bij niet wijnkenners)

Maar bedoelde het sarcastisch ;)

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG3D.com

• Moosjes
  • Laatst online: 02-07 15:43
418O2 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:15:
Ik ben toch benieuwd
Met rub
Naturel
Anders...
[Afbeelding]
Peper, zout en knoflook :)

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:31

copykat

Good copy isn't bad

Verse adumapepersnippers en verse knoflook ook in stukjes in (olijf)olie en die even laten intrekken ( peperolie) en dan als vooraf bereiding op je vlees kwasten, uurtje laten liggen, droog deppen. Beetje zout en zwarte peper op de gedepte kanten. Rozé afbakken.

Heerlijke bite zonder de smaak vh vlees teveel te verbloemen... :9~

Zonnebloemolie kan ook maar dat schijnt in je lichaamsvet te verdwijnen en is slecht voor je..en ik heb al genoeg shit verzamelt in mn vet,,, pac's , microplastics enz. .. aragide, pinda olie als iemand allergisch is :X iemand epipen bij zich?

Olijfolie is prima. Omdat je t droog dept is de verbranding van de olie niet zo aanwezig als in bijv. Je skillet. Daar gebruik ik of echte boter of als t heet moet worden kokosvet.

Maarre jongens ik moet er niet aan denken om nu de BBQ aan te slingeren.. veul te warm......

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-07 07:27
copykat schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:18:
Verse adumapepersnippers en verse knoflook ook in stukjes in (olijf)olie en die even laten intrekken ( peperolie) en dan als vooraf bereiding op je vlees kwasten, uurtje laten liggen, droog deppen. Beetje zout en zwarte peper op de gedepte kanten. Rozé afbakken.

Heerlijke bite zonder de smaak vh vlees teveel te verbloemen... :9~

Zonnebloemolie kan ook maar dat schijnt in je lichaamsvet te verdwijnen en is slecht voor je..en ik heb al genoeg shit verzamelt in mn vet,,, pac's , microplastics enz. .. aragide, pinda olie als iemand allergisch is :X iemand epipen bij zich?

Olijfolie is prima. Omdat je t droog dept is de verbranding van de olie niet zo aanwezig als in bijv. Je skillet. Daar gebruik ik of echte boter of als t heet moet worden kokosvet.

Maarre jongens ik moet er niet aan denken om nu de BBQ aan te slingeren.. veul te warm......
Net gedaan, maar oh oh oh wat stom... Ik had net zo goed binnen op de bank kunnen blijven zitten... Maar goed, straks wel lekker aan de gyros...

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:43

Dennis1812

Amateur prutser

Arachideolie is lekker, gewoon niemand met een pinda allergie uitnodigen :X

Mijn frituurpan zit 5L arachideolie in en mijn snijplank krijgt het ook wekelijks ongeveer. Met een pinda allergie ben je hier in huis vrij snel ten dode opgeschreven.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Te warm? Je moet toch eten.

Picanha churrasco staat hier op het menu voor vrijdag

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 17:04
Grof zout of fleur de sel na het grillen / bij het serveren

Balsamico creme bij het serveren

https://fgheysels.github.io/

• Moosjes
  • Laatst online: 02-07 15:43
copykat schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:18:

Liever die warmte buiten huis door eten in de BBQ op te warmen dan in mijn huis de oven aan...

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Moosjes schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:01:
[...]

Liever die warmte buiten huis door eten in de BBQ op te warmen dan in mijn huis de oven aan...
Dat is het voordeel van een spit. Je jankt de boel aan, spit er op en als de meater piept kan je aansnijden. Je hoeft niet te kijken, niet te draaien, niet te rusten

• MiKeZZa
418O2 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:05:
[...]

Dat is het voordeel van een spit. Je jankt de boel aan, spit er op en als de meater piept kan je aansnijden. Je hoeft niet te kijken, niet te draaien, niet te rusten
Had ik maar ff gekeken. Wilde zo min mogelijk naar buiten; stond hij ineens op 300.... :-(

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-07 15:11

watercoolertje

Untertitel

MiKeZZa schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:11:
[...]

Had ik maar ff gekeken. Wilde zo min mogelijk naar buiten; stond hij ineens op 300.... :-(
Ja zo heet is het buiten ook!

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

MiKeZZa schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:11:
[...]

Echt een n00bactie. Heb je enig idee wat je doet? Is mij zeker al een week niet overkomen! (Letterlijk, vlammen schoten er bijna uit, iets te laks geweest)

Bij het spit doe ik de divider van de kolenmand er meestal in, dan heb je bijna onmogelijk hele hoge temperaturen. Nog een voordeel

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 24-06-2026 17:27 ]

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:24
Vandaag weer eens hotdog 2.0 voor dochter en vriendinnetjes.

De 1 wilde spek om de worstjes, de ander niet.
De 1 wilde er wat saus op, de andere niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov-uWSzNbVCP8Ui2iyTDXnr4pGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvesmrP5EcchcRNspTHDKAxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otD4xFdFyRqE01r8boavxChPEns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaIXzPJQf3rtyWofrrThaYrJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EU1p3NXnfP6g3MaON0JRbYKT5P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s44jZpiFzatWJGcYQcuT6Fki.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TP_VwGvDYrCyLpdgjFf8E0jU2NY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WF8OBJTo2pVjkuEw4CezvRZm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SExOUmYIcuBh-qNUg63NrJ2FNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueZucEtvaLfkrF7RGjVHjSm9.jpg?f=fotoalbum_large

Aanrader, erg lekker.

• MiKeZZa
418O2 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:27:
[...]

Echt een n00bactie. Heb je enig idee wat je doet? Is mij zeker al een week niet overkomen! (Letterlijk, vlammen schoten er bijna uit, iets te laks geweest)

Bij het spit doe ik de divider van de kolenmand er meestal in, dan heb je bijna onmogelijk hele hoge temperaturen. Nog een voordeel
Ja super stom. Had zoveel haast om binnen te komen dat ik de bovenste schuif niet open had gezet dus toen even later hem vol open met het idee dat het wel moeite zou kosten om op gang te komen... Dat viel een beetje mee/tegen...

Uiteindelijk prima gelukt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdbueFrZiQjEaSXM-0Q-KDcL-V0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P2NHc2kv0cILPtvJW31W6mJK.png?f=fotoalbum_large

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

MiKeZZa schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:21:
[...]

Ja super stom. Had zoveel haast om binnen te komen dat ik de bovenste schuif niet open had gezet dus toen even later hem vol open met het idee dat het wel moeite zou kosten om op gang te komen... Dat viel een beetje mee/tegen...

Uiteindelijk prima gelukt...

[Afbeelding]
Dat ziet er inderdaad prima uit

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwaKGyFp5be0TvqBTW9veem63NI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DccUyEdeRQT13hgurKwjyw2M.jpg?f=fotoalbum_large
Had hem nog niet gepost. Maar gisteren een kippetje van het spit. Ingerubt met een Jamaican rub, erg lekker. Al blijft krokant velletje lastig.
De smaak en textuur was perfect verder.

Hierbij hadden we wat flat bread en pita met wat groente en een snelle gegrilde paprika, mais, ananas salade. Drupje witte wijnazijn, draai peper, beetje olie en eten.

Doen vooral niet te moeilijk.

Vandaag had ik kipspiesjes gegrild en satesaus erbij.
Dat met brood naar keuze. Kinderen wilde een naanbrood. Prima. Ik een ciabattini en mijn vrouw eiwitrijk flat bread.
Faja Lobi Satésaus trafasie #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi553529
Die satesaus erbij. Die ooit op Kwaku in een groot verpakking gekocht. Elk jaar neem ik hem daar mee. Maarja.. dat is 1x.
Albert Heijn heeft het dus blijkbaar ook liggen. Maar dan echt wel mini zakjes.
De smaak is hetzelfde. Heerlijk!

Morgen denk ik aan pizza en dan in de oven die in de bijkeuken staat heb ik de hitte niet in de keuken. En het kost weinig moeite

En dan lekker broodje sate, komkommer, mais ananas en paprika en tomaat ernaast om te snoepen.
Toch groenten binnen maar weinig koookwerk.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

@Dennis1812 bij de toko hebben ze ook veel. Haal dat altijd bij de amazing Oriental. Ik maak zelf ongeveer 1x per 2 maanden drie grillkippen en die gaan dan geplukt per 100 gram de vriezer in. Lekker op brood of door de instant noodles "in a pinch"

• Saied_
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:28
Gadgeteer schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:25:
[...]

Ziet er goed uit.
Altijd op zoek naar nieuwe smaken hier. Wat maakt van deze kip 'Surinaamse kip'?
Dat ik Surinaamse roots heb :+

Het volgende zit erin (in poedervorm): uien, knoflook, laos, kentjoer, paprika, gember, 5 spices mix, ketjap manis, black soy, pikante marinade van shishado en natuurlijk een vers gemalen Madame Jeanette.

Vraag me niet naar verhoudingen want alles gaat er uit de losse pols in zoals ik heb geleerd van m’n moeder :*)

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-07 15:12
Hier de bbq ook laten doorschieten naar 300 graden gisteren...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTGR8_0Wsnetu1nDljBW2Ij-myQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hi1VdUI3QB9M9cUOY5wh8VKC.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, dat was juist de bedoeling.. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0c2d3L_kqRAnDOYmDvdEFSLqJaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCwIs7aWmWgMH0xQY0C6moQ8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDMgWDzqPdjhJMkuTUYNq2frhXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIM4FKnVMt4kHx5ZUbDIuiLi.jpg?f=fotoalbum_large

Heb buiten onder de overkapping de pizza's staan maken, maar het was dusdanig warm dat het deeg niet lekker van de schep wilde. Dus vandaar een bakpapiertje ertussen...dat werkte prima verder. Ze waren heerlijk :9 , maar qua temperatuur wel afzien al met al..

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

bvsteyn schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:10:
Hier de bbq ook laten doorschieten naar 300 graden gisteren...

[Afbeelding]

Maar goed, dat was juist de bedoeling.. :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb buiten onder de overkapping de pizza's staan maken, maar het was dusdanig warm dat het deeg niet lekker van de schep wilde. Dus vandaar een bakpapiertje ertussen...dat werkte prima verder. Ze waren heerlijk :9 , maar qua temperatuur wel afzien al met al..
Ik zou een zak semolina/griesmeel halen als ik jou was.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Gister wilde ik biefstuk maken, nadat ik ze 15 minuten op kamertemperatuur had laten komen waren ze helaas al volledig doorbakken...

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:14

Tomatoman

Fulltime prutser

418O2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:48:
[...]

Ik zou dat zelf niet doen. Te meer het geen nut dient
Ik kan moeilijk de kerntemperatuur bepalen zonder de kerntemperatuur te meten.
miicker schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:05:
Gister wilde ik biefstuk maken, nadat ik ze 15 minuten op kamertemperatuur had laten komen waren ze helaas al volledig doorbakken...
:D

Een goede grap mag vrienden kosten.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Tomatoman schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:10:
[...]

Ik kan moeilijk de kerntemperatuur bepalen zonder de kerntemperatuur te meten.

[...]

:D
Als je gaat afgrillen dan schiet dat toch door. Als je rustig direct doet dan houdt die probe het ook wel

• Gonadan

Gonadan

Hebben we het nu nog steeds over hoe iemand zijn eigen probe moet gebruiken? Dat moet ie toch gewoon lekker zelf weten? Wij hoeven geen nieuwe te kopen als het mis gaat. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Gonadan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:29:
Hebben we het nu nog steeds over hoe iemand zijn eigen probe moet gebruiken? Dat moet ie toch gewoon lekker zelf weten? Wij hoeven geen nieuwe te kopen als het mis gaat. :D
Welke probes gebruik jij?

• Gonadan

Gonadan

418O2 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:51:
[...]

Welke probes gebruik jij?
Ik heb zo'n meater pro, die is er sowieso voor gemaakt. En ik vond een draadje niet zo handig in combinatie met m'n rotisserie. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Gonadan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Ik heb zo'n meater pro, die is er sowieso voor gemaakt. En ik vond een draadje niet zo handig in combinatie met m'n rotisserie. :P
Ja zelfde. Maar bij afgrillen gaan die ook janken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WE8XH7UmDm5hmd9FRpPaYBTUfkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sh7zpqbK56T0q3Q10wCgCj8t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ej7BlLaD3O0jVkhLxJB5Tk7aYKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oel33JsFiFvSku1Za3mAKxli.jpg?f=fotoalbum_large
De lunch van vandaag

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-07 12:53

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

418O2 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:10:
[...]

Ja zelfde. Maar bij afgrillen gaan die ook janken.
De Meater Pro waar @Gonadan het over had gaan tot 550°C omgevingstemp, op wat voor inferno temperaturen grill jij af dan? Of doel jij op de gewone meater probes (tot 275°C)?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

418O2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:54:
[...]

Bij het affakelen schiet het toch altijd wat door, dus hoeveel nut heeft het?
418O2 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:19:
[...]

Als je gaat afgrillen dan schiet dat toch door. Als je rustig direct doet dan houdt die probe het ook wel
Wat jij beschrijft als doorschieten, kan met een kernthermometer juist een heel beheerst proces zijn :). Ik weet uit ervaring dat als ik een dik stuk vlees langzaam verhit tot een kerntemperatuur van 40 °C, ik het vlees daarna op hoog direct vuur moet verhitten tot een kerntemperatuur van 48 °C , waarna het buiten de barbecue doorverwarmt en stabiliseert tot een kerntemperatuur van 54-55 °C. Wat ik hier beschrijf is simpelweg een reverse sear waarbij ik de temperatuur meet in plaats van gok en met dat gokwerk hoop op een goed resultaat.

Zo heb ik het ditmaal ook gedaan met de côte de boeuf: met indirecte hitte langzaam naar 40 °C in de kern, dan het vlees van de grill en onder een stuk aluminiumfolie, de platesetter uit de kamado en hem even opstoken naar 275-300 °C. Tot slot het vlees weer terug op de barbecue en op direct vuur naar 48 °C kerntemperatuur. De temperatuurprobe kan dat hebben, want zodra het deksel van de kamado even opengaat om het vlees erop te leggen zakt de temperatuur terug naar een graad of 250. Opletten dat de snoerzijde van de probe niet boven open vlammen komt te hangen, dan gaat dit altijd goed.

In dit geval warmde het vlees door, toen ik het zodra de thermometer 48 °C aangaf van het hoge vuur had afgehaald om te rusten, tot een kerntemperatuur van 54,9 °C. Daarvoor moest ik trouwens wel alert zijn, want het verschil tussen 48 en 49 graden duurt minder dan een minuut.

• ASS-Ware
Stukje kalfs ribeye.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1Yu2kIFwlLQ1mffNfdtGuTAFqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ejuisrog3KPDezUm7S97W5EV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaBUHuB17BpPqN7WDxYN578SWpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkmUh8hu3v3iiXqjPfGp7qm1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfBw2MCn5GXCMMowP4XmjCQa4dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4BvmCOZ6Qb0245ChwNL3JCi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeM5iBdjNd_7UxeyUJoT6JcJKk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2Yf1ApynFmBBtBVIEg7mqbF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HZRmRWJas8osXgSvZ6uS2TXxrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqf5zDFhptFKnTsWdohs4hyu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-FfARPazBB_Ff2LcPwWaE08LlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrDyAxEqk37LtTYjZQNRl6xy.jpg?f=fotoalbum_large

Op de 1 na laatste foto zie je nog een stukje silverskin/membraan, wat lastig weg te snijden is zonder dat je vlees compleet uit elkaar valt, je moet hem helemaal open pulken om dat weg te krijgen.
Dat vind ik altijd wel het nadeel van Ribeye.

Maar het was wel erg lekker.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Kalfsvlees is sowieso echt lekker. Meestal maak ik dat ook wel rondom de zomer. Een kalfsboerderij heeft een automaat geopend hier vlakbij. Binnenkort eens langs voor een mooi stukje. Bij de slager niet meer te krijgen hier. Zou te weinig vraag naar zijn.

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:13
Tomatoman schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:05:
[...]

[...]

Wat jij beschrijft als doorschieten, kan met een kernthermometer juist een heel beheerst proces zijn :). Ik weet uit ervaring dat als ik een dik stuk vlees langzaam verhit tot een kerntemperatuur van 40 °C, ik het vlees daarna op hoog direct vuur moet verhitten tot een kerntemperatuur van 48 °C , waarna het buiten de barbecue doorverwarmt en stabiliseert tot een kerntemperatuur van 54-55 °C. Wat ik hier beschrijf is simpelweg een reverse sear waarbij ik de temperatuur meet in plaats van gok en met dat gokwerk hoop op een goed resultaat.

Zo heb ik het ditmaal ook gedaan met de côte de boeuf: met indirecte hitte langzaam naar 40 °C in de kern, dan het vlees van de grill en onder een stuk aluminiumfolie, de platesetter uit de kamado en hem even opstoken naar 275-300 °C. Tot slot het vlees weer terug op de barbecue en op direct vuur naar 48 °C kerntemperatuur. De temperatuurprobe kan dat hebben, want zodra het deksel van de kamado even opengaat om het vlees erop te leggen zakt de temperatuur terug naar een graad of 250. Opletten dat de snoerzijde van de probe niet boven open vlammen komt te hangen, dan gaat dit altijd goed.

In dit geval warmde het vlees door, toen ik het zodra de thermometer 48 °C aangaf van het hoge vuur had afgehaald om te rusten, tot een kerntemperatuur van 54,9 °C. Daarvoor moest ik trouwens wel alert zijn, want het verschil tussen 48 en 49 graden duurt minder dan een minuut.
Ik heb een inkbird int-12e-bw draadloze probe, kan ik die met direct afgrillen ook in het vlees laten zitten? 😅

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

impactftw schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:07:
[...]

Ik heb een inkbird int-12e-bw draadloze probe, kan ik die met direct afgrillen ook in het vlees laten zitten? 😅
Met draadloze probes is het vaak wat meer opletten, op wat uitzonderingen zoals de Meater Pro na. Even de specificaties opzoeken op de inkbird website / in de handleiding :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Orion84 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:44:
[...]

De Meater Pro waar @Gonadan het over had gaan tot 550°C omgevingstemp, op wat voor inferno temperaturen grill jij af dan? Of doel jij op de gewone meater probes (tot 275°C)?
Ik heb de OG inderdaad.

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:07

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Sinds kort heb ik een Bastard Large Urban en heb deze nu een aantal keer gebruikt. Gisteren gebeurde er iets waar ik graag jullie mening over hoor:

Gisterochtend rond 9u heb ik de schuiven weer opengezet, nadat ik ze donderdagavond rond 6u dicht had gezet nadat we klaar waren met bbqen. Een uurtje later belt mijn vrouw dat er rook uit de bbq kwam. Hij was dus ongeveer 15u nadat ik em dicht heb gezet uit zichzelf weer aangegaan. Blijkbaar was niet al het houtskool gedoofd.

Vraag: is dit naar jullie mening acceptabel?

Steam/Discord: Flimovic

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-07 15:11

watercoolertje

Untertitel

Flimovic schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:14:
Sinds kort heb ik een Bastard Large Urban en heb deze nu een aantal keer gebruikt. Gisteren gebeurde er iets waar ik graag jullie mening over hoor:

Gisterochtend rond 9u heb ik de schuiven weer opengezet, nadat ik ze donderdagavond rond 6u dicht had gezet nadat we klaar waren met bbqen. Een uurtje later belt mijn vrouw dat er rook uit de bbq kwam. Hij was dus ongeveer 15u nadat ik em dicht heb gezet uit zichzelf weer aangegaan. Blijkbaar was niet al het houtskool gedoofd.

Hij is niet uit zichzelf aangegaan, hij is nooit helemaal uit geweest zoals je al zegt. Hij leefde weer op door jouw interactie, dus iok niet echt spontaan oid, gewoon actie > gevolg.

En ja dat heb ik ook weleens, scheelt weer een aanmaakwokkel 8)

Kolen kunnen onder de juiste omstandigheden enorm lang doorgloeien. Vroeger als kind eens met mijn scheenbeen op een gloeiend kooltje gekomen omdat ik aan het spelen was in het zand waar we de dag ervoor de kolen hadden afgedekt met een laag zand (in de woestijn). Heb er nu meer dan 30 jaar later nog een vrij groot litteken van (denk 2de of 3de graads verbrand maar is lang geleden).

Ik zou wel checken of je bbq goed afsluit, de topcap liet bij mij op het begin nog wat lucht door bijv. Dat is door aangekoekt vet/roet ondertussen niet meer zo. Als je er een stukje rookhout op gooit en even goed aan laat gaan en dan alles dichtzet kan je goed zien waar die nog 'lekt'.

[ Voor 19% gewijzigd door watercoolertje op 27-06-2026 11:23 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• Flimovic

Flimovic

watercoolertje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:19:
[...]

Hij is niet uit zichzelf aangegaan, hij is nooit helemaal uit geweest zoals je al zegt. Hij leefde weer op door jouw interactie, dus iok niet echt spontaan oid, gewoon actie > gevolg.

En ja dat heb ik ook weleens, scheelt weer een aanmaakwokkel 8)

Kolen kunnen onder de juiste omstandigheden enorm lang doorgloeien. Vroeger als kind eens met mijn scheenbeen op een gloeiend kooltje gekomen omdat ik aan het spelen was in het zand waar we de dag ervoor de kolen hadden afgedekt met een laag zand (in de woestijn). Heb er nu meer dan 30 jaar later nog een vrij groot litteken van (denk 2de of 3de graads verbrand maar is lang geleden).

Ik zou wel checken of je bbq goed afsluit, de topcap liet bij mij op het begin nog wat lucht door bijv. Dat is door aangekoekt vet/roet ondertussen niet meer zo. Als je er een stukje rookhout op gooit en even goed aan laat gaan en dan alles dichtzet kan je goed zien waar die nog 'lekt'.
Ik had t wat ongelukkig verwoord :+ ik snap dat ie niet uit is geweest.

Bedankt voor bevestigen dat het an sich niet abnormaal is. Bizar hoe lang een kooltje kan door blijven gloeien dan...

Stel ik gooi er wat rookhout op en ik zie dat ie op een aantal punten lekt, wat kan ik er vervolgens aan doen? Anders dan wachten tot ie van zichzelf aankoekt?

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:32

Argarath

MasterBlaster

Flimovic schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:34:
[...]

Bedankt voor bevestigen dat het an sich niet abnormaal is. Bizar hoe lang een kooltje kan door blijven gloeien dan...

Stel ik gooi er wat rookhout op en ik zie dat ie op een aantal punten lekt, wat kan ik er vervolgens aan doen? Anders dan wachten tot ie van zichzelf aankoekt?
Jaar of wat terug is hier half de garage afgefikt door een vuurkorf die al 24 uur had staan afkoelen onder een afdak te zetten. Beetje wind gepakt en hop, daar ging de boel. En dat waren takken en niet eens kooltjes…

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:43

Esumontere

Floep, banaan.

[...]

Mailtje sturen naar Bastard met foto/video en bericht dat je een nieuwe topcap wilt onder garantie. Doen ze niet moeilijk over.

Tis helaas een bekende issue bij deze kamado (wel ongeveer de enige bekende issue voor zover ik weet). De nieuwe topcap op de Core schijnt beter te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Esumontere op 27-06-2026 11:59 ]

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Hebben die nieuwe dat weer? Ik had het een beetje, maar dat lost zichzelf wel op

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

warzaw schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:16:
Ik heb zelf een Zwilling vacuumeerapparaat inclusief een sloot vacuumzakken die je met een QR code in de app kan opslaan. Dan weet je altijd precies wat er in zit en wanneer. Wel iets meer "gedoe", moet je van houden :). Er zijn ook glazen bakjes met zo'n code.

https://www.zwilling.com/nl/keuken-organisatie/vacuum-voedselopslag/vacuum-startersets/
Hoe bevalt dat setje?

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:28
[...]

Ik heb die van mij 6 jaar geleden eerst een goede seasoning gegeven. Heb je dat ook gedaan?

• Asyl
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-06 20:10
Omdat het nooit te warm is voor de braai. Vandaag toch maar ff zonder vuur, oldskool op houtskool 3 kg pulled chicken voor een feestje vanavond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SurwXjTORMC-Ol_sL42ZkCoAeNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twkAK3yJgMDCduncbNed2S7j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqwJIQcKcg0LC__kRT4YDLHR5KY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVhuVKmMBvXG0o2cmsYwPvFl.jpg?f=fotoalbum_large

• Flimovic

Flimovic

Esumontere schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:59:
[...]

Mailtje sturen naar Bastard met foto/video en bericht dat je een nieuwe topcap wilt onder garantie. Doen ze niet moeilijk over.

Tis helaas een bekende issue bij deze kamado (wel ongeveer de enige bekende issue voor zover ik weet). De nieuwe topcap op de Core schijnt beter te zijn.
Thanks, goede tip, ga in doen d:)b

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Ik heb een vraag voor mensen met een vacumeermachine. Ik wil een vacumeermachine aan gaan schaffen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Na wat zoeken in o.a. dit topic vind ik de onderstaande opties. Wat zijn nou belangrijke dingen om op te letten, en welke is de beste keuze?

- Zwilling vacuümsysteem, losse stick op accu. ~60 euro voor de pomp, ruim een euro per zak en zakken zijn vaste maat. Elegant systeem, maar wel vendor lock-in. Te gebruiken met bakjes en zakken, van de zakken zeggen ze dat deze herbruikbaar zijn. Dat lijkt me met rauw vlees wel riskant eerlijk gezegd.

- Solis Vac Premium 574., ~100 euro. Vacuumsealer voor zakken, met eventueel een slangetje voor bakjes. Geen vendor lock-in voor zakken en geen vaste zakmaat.

- Lidl Silvercrest vacumeermachine, ~40 euro voor het "premium" model. Verreweg de goedkoopste, maar doet ie wat ie moet doen?

- Makro huismerk vacumeermachine, ~150 euro. Professioneel model, wel lomp qua formaat.

Hopelijk kunnen jullie adviseren welke de beste aanschaf is.

• parawaus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:04
Esumontere schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:11:
Ik heb een vraag voor mensen met een vacumeermachine. Ik wil een vacumeermachine aan gaan schaffen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Na wat zoeken in o.a. dit topic vind ik de onderstaande opties. Wat zijn nou belangrijke dingen om op te letten, en welke is de beste keuze?

- Zwilling vacuümsysteem, losse stick op accu. ~60 euro voor de pomp, ruim een euro per zak en zakken zijn vaste maat. Elegant systeem, maar wel vendor lock-in. Te gebruiken met bakjes en zakken, van de zakken zeggen ze dat deze herbruikbaar zijn. Dat lijkt me met rauw vlees wel riskant eerlijk gezegd.

- Solis Vac Premium 574., ~100 euro. Vacuumsealer voor zakken, met eventueel een slangetje voor bakjes. Geen vendor lock-in voor zakken en geen vaste zakmaat.

- Lidl Silvercrest vacumeermachine, ~40 euro voor het "premium" model. Verreweg de goedkoopste, maar doet ie wat ie moet doen?

- Makro huismerk vacumeermachine, ~150 euro. Professioneel model, wel lomp qua formaat.

Ik heb hem van het merk Ziva. gebruik ook hun zakken. 60 euro via sousvidekenner.
Prima apparaat, goed vacuüm en sealt heel goed.

• Conteaster
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

Ik heb die van de Lidl. Gebruik hem eigenlijk maar een paar keer per jaar. Doet (voor mij) wat ie moet doen. Echter een paar kilo pulled pork in kleine porties vacumeren duurt even. Hij stopt er dan even mee, lijkt wel of hij moet afkoelen o.i.d. (nooit verder uitgezocht verder)

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik gebruik al vele jaren behoorlijk intensief (> 1x per week) een vacumeerapparaat van FoodSaver. Ik koop nooit kant en klare vacuümzakken, want een lange rol die je zelf op maat snijdt is per zak veel goedkoper.
  • Als je maar heel weinig vacumeert, doet de prijs van de zakken er weinig toe en kun je zelfs een fabrikantgebonden systeem zoals dat van Zwilling overwegen. Je wilt dan het liefste ook een machine die als je hem opbergt maar heel weinig ruimte inneemt. Ik zie geen reden om van een goedkope machine zoals die van Lidl af te zien :)
  • Als je vaker vacumeert, koop je de vacuümzakken of -rollen in de aanbieding bij een goedkope winkel. Niets mis met het aanbod op bijvoorbeeld AliExpress. De zakken van merken als Solis zijn echt niet beter.
Puntje om op te letten bij aanschaf: hoever zit de vacuümgoot in de vacumeermachine van de rand van de machine vandaan? Hoe groter deze afstand, des te meer centimeters van de vacuümzak niet gebruikt kunnen worden om iets in te stoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tomatoman op 27-06-2026 22:33 ]

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

@Tomatoman merk jij verschil tussen gladde en geribbelde zakken? Heb wel eens het idee dat die geribbelde zakken net iets beter sealen. Maar de gladde zakken werken goed genoeg en als ik twijfel doe ik een dubbele seal

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:33
Heel goed, het is erg fijn spul. Ik heb zelf alleen de sous-vide zakken en nog niet de glazen bakjes, maar zit er nog aan te denken die ook te nemen.

Het enige waar je wel goed op moet letten is dat je op tijd stopt en geen vocht meezuigt. Hij kan daar niet (goed) tegen.

• ASS-Ware
Flimovic schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:14:

Ik heb dit 2 keer gehad met Quebracho kolen, 16 uur na afsluiten het deksel geopend en een uur later stond ie weer op standje heet.
Dat spul kan erg lang blijven gloeien.
Met Marabu heb ik dat niet, dat gaat waarschijnlijk eerder uit.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Bedankt allen voor de tips! Mijn conclusie is, gebaseerd op de tips en op mijn andere onderzoek, dat de apparaten eigenlijk allemaal hetzelfde doen en dat je vooral niet voor een vendor lock in moet gaan.

Ik ontdekte dat iBood een Solis Vac Prestige 575 in de aanbieding heeft voor een serieus goede prijs, dus die is besteld! De rollen gaan we morgen vast bij de Makro halen. :)

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Ik heb naast mijn solis een Lidl silvercrest unit en ik heb misschien wel het idee dat die van de lidl sneller is

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-07 18:46
[...]

Zeker wel… zorgt dat zijn vrouw een grotere bbq wil😉😂

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:16
Gisteren iberico varkenshaas gemaakt met warme salie appeltjes, kwam het gerecht tegen was super lekker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mo9QxJTORNUehcTKUu4qgnSLQJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXA9G4pwhstaVGbdgLQfYPwy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAno_GoGX1_IwuueUwQABsMXAWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZjs3xJosLoz8xOmsv5QTJ5U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50ZxjcZ-rGLp0AQ5zaKrrepx1gE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7e1IxM6l0b5pqVL75J1abucM.jpg?f=fotoalbum_large

• Gonadan

Gonadan

Je hebt onderhand al gekozen maar hoe moeten wij nu bepalen wat voor jou de beste aanschaf is? Je soms op wat we als gebruikers zelf al verteld hebben maar vertelt niets over je eigen wensen en voorkeuren, dan adviseert iedereen toch gewoon wat hij zelf heeft? Doe je het topic gewoon nog een keer over. :D
418O2 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:24:
@Tomatoman merk jij verschil tussen gladde en geribbelde zakken? Heb wel eens het idee dat die geribbelde zakken net iets beter sealen. Maar de gladde zakken werken goed genoeg en als ik twijfel doe ik een dubbele seal
100% een groot verschil, die ribbels helpen echt om de lucht erlangs te krijgen. Ik koop dan ook gewoon de originele van Solis. Lekker stevig, geribbeld, en op rol helemaal niet zo duur. Kan allemaal vast goedkoper maar daar ga je de oorlog niet mee winnen. ;)

Qua sealen ben ik blij dat mijn Solis die 'moist' optie heeft. Heb nog nooit gehad dat een zak niet goed dicht zat, zelfs wanneer je de marinade er uit gezogen hebt. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 29-06-2026 09:04 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• M_G_
Afgelopen zaterdag kwam ik bij de slager in het dorp kalfsribeye tegen dus die kon ik niet laten liggen :9 . In het kader van de poll van laatst: enkel peper en zout en daarna afgrillen. Simpele bereiding, zeer goed stuk vlees. Zondag stond lasagne op de planning, maar die kan natuurlijk ook in een kamado en dat geeft net dat beetje extra eerlijk gezegd. In dit geval het gehakt op smaak gemaakt met de No Mercy (koffie) rub van No Rubbish. Smaakte eveneens zeer goed - op naar het volgende weekend B-) .

En om nog even in te haken op de houtskoolervaringen: de ribeye op eik, de lasagne op marabu, maar dat laatste was geen goede keuze; ik heb altijd last om marabu naar hogere (150+) temperaturen te krijgen. Kan ook aan mij(n compact kamado) liggen. De volgende keer doe ik die ook op eik of vergelijkbaar. Ik had nu de overweging low & slow want de lasagne moet toch 30 minuten, wat natuurlijk helemaal niet "slow" is 8)7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2gExn7LCpc2a2S3tpxmy3zJubU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/P3vk50qx3lrAO2odZ1cmpfCL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHaE-S-rBlJaedOZsgMWSdRspwE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KGalDNMK7tDk65PjwIvmd3nu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Uv-X1Kf6Wl2w_vRogoCb5ItGL0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kchnklrojmKX3lBc2MMz01zh.jpg?f=user_large

>past net :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hF2QUc94GKv8MwWySNnuFnHyQSI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Bf4g8C58T2qgoIdOKu5gyOwr.jpg?f=user_large

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@M_G_ welke marabu houtskool gebruik je? Ik heb met die van Smokin’ Flavours geen moeite om mijn GG compact naar hoge temperaturen te krijgen. Het duurt wel even voor hij goed op gang komt, dus op tijd van te voren de boel aansteken, maar dan krijg ik 'm prima naar 200+

Hoe dan ook ziet je lasagna er goed uit in elk geval :Y . De kalfsribeye lijkt wat bleekjes, of is dat de foto? Deels natuurlijk ook het soort vlees, maar ik had wel iets meer kleur op de buitenkant verwacht?

• Gonadan

Gonadan

@M_G_ mijn ervaring met marabu is dat ik de kamado wat langer helemaal open moet laten zodat het echt goed aan kan gaan. Omdat ik meestal gewoon de groene Echt gebruik ben ik geneigd vrij snel de deksel te sluiten omdat die zo vlot aan gaat, maar als ik dat bij marabu doe duurt het te lang om hem op temperatur te krijgen. Die moet echt wat langer met veel zuurstof opstarten, maar daarna is hij wel gewoon goed heet te krijgen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• M_G_
Gonadan schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:37:
@M_G_ mijn ervaring met marabu is dat ik de kamado wat langer helemaal open moet laten zodat het echt goed aan kan gaan. Omdat ik meestal gewoon de groene Echt gebruik ben ik geneigd vrij snel de deksel te sluiten omdat die zo vlot aan gaat, maar als ik dat bij marabu doe duurt het te lang om hem op temperatur te krijgen. Die moet echt wat langer met veel zuurstof opstarten, maar daarna is hij wel gewoon goed heet te krijgen.
Thnx, ga ik de volgende keer proberen :)

• M_G_
Orion84 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:25:
@M_G_ welke marabu houtskool gebruik je? Ik heb met die van Smokin’ Flavours geen moeite om mijn GG compact naar hoge temperaturen te krijgen. Het duurt wel even voor hij goed op gang komt, dus op tijd van te voren de boel aansteken, maar dan krijg ik 'm prima naar 200+

Hoe dan ook ziet je lasagna er goed uit in elk geval :Y . De kalfsribeye lijkt wat bleekjes, of is dat de foto? Deels natuurlijk ook het soort vlees, maar ik had wel iets meer kleur op de buitenkant verwacht?
Ook Smokin' Flavours en een GG compact, maar met de tip van @Gonadan erbij moet het vast lukken ;)

Thnx, ik had voor de kaas een mix van geraspte mozarella en Goudse gebruikt, dan wordt het smeuig en krokant :9 . Ik vond de ribeye ook wat bleekjes, hoewel het in het echt iets donkerder was dan op de foto. De smaak was er niet minder om.

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En dat laatste is uiteindelijk het belangrijkste d:)b

• ASS-Ware
M_G_ schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:10:
En om nog even in te haken op de houtskoolervaringen: de ribeye op eik, de lasagne op marabu, maar dat laatste was geen goede keuze; ik heb altijd last om marabu naar hogere (150+) temperaturen te krijgen. Kan ook aan mij(n compact kamado) liggen.
Misschien niet genoeg luchtstroom, want het kan wel met Marabu hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3NyFONfdudK1csyNj5mBHpvCq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yjRVzPUnFIhcVkOXtIdQzox.jpg?f=fotoalbum_large

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Gonadan schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:45:
[...]

Je hebt onderhand al gekozen maar hoe moeten wij nu bepalen wat voor jou de beste aanschaf is? Je soms op wat we als gebruikers zelf al verteld hebben maar vertelt niets over je eigen wensen en voorkeuren, dan adviseert iedereen toch gewoon wat hij zelf heeft? Doe je het topic gewoon nog een keer over. :D

[...]

100% een groot verschil, die ribbels helpen echt om de lucht erlangs te krijgen. Ik koop dan ook gewoon de originele van Solis. Lekker stevig, geribbeld, en op rol helemaal niet zo duur. Kan allemaal vast goedkoper maar daar ga je de oorlog niet mee winnen. ;)

Qua sealen ben ik blij dat mijn Solis die 'moist' optie heeft. Heb nog nooit gehad dat een zak niet goed dicht zat, zelfs wanneer je de marinade er uit gezogen hebt. :P
Het zou toch zomaar kunnen dat mensen super lyrisch zijn over het Lidl apparaat, of juist zeggen: koop die niet? Of wellicht dat dat Zwilling ding veel te duur is voor wat het doet? Ik weet het niet, ik was gewoon benieuwd naar ervaringen. :)

• Gonadan

Gonadan

Esumontere schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:50:
[...]

Het zou toch zomaar kunnen dat mensen super lyrisch zijn over het Lidl apparaat, of juist zeggen: koop die niet? Of wellicht dat dat Zwilling ding veel te duur is voor wat het doet? Ik weet het niet, ik was gewoon benieuwd naar ervaringen. :)
Snap ik, maar die ervaringen staan reeds in het topic en je gaf zelf aan op basis daarvan tot die shortlist te komen (blij dat er nog mensen zijn die daadwerkelijk terug zoeken). Dus als je er al doorheen gegaan bent heeft de ervaring nog een keer noemen geen zin, want dat geeft dezelfde informatie nog een keer. :P
Tenzij je dus specifieke wensen of vragen hebt, dan kunnen we daar meer op in. Daar was ik dan wel benieuwd naar geweest. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Gonadan schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:15:
[...]

Snap ik, maar die ervaringen staan reeds in het topic en je gaf zelf aan op basis daarvan tot die shortlist te komen (blij dat er nog mensen zijn die daadwerkelijk terug zoeken). Dus als je er al doorheen gegaan bent heeft de ervaring nog een keer noemen geen zin, want dat geeft dezelfde informatie nog een keer. :P
Tenzij je dus specifieke wensen of vragen hebt, dan kunnen we daar meer op in. Daar was ik dan wel benieuwd naar geweest. :)
Ik snap je punt hoor, maar als niemand meer wat vraagt kunnen we dit topic het zo goed opdoeken. :P Voor hetzelfde geld zijn er mensen die in dit topic lezen en nooit reageren, die nu wel iets konden bijdragen. Verder waren mijn wensen vrij onspecifiek; ik wil een vacumeermachine die vacumeert, en het liefst zo makkelijk mogelijk. :p

En aan de andere kant: Ik had schaamteloos gecrosspost in het sous vide topic, en daar was iemand heel blij met mijn opmerking dat die Solis in de aanbieding is bij iBood omdat z'n Lidl apparaat inmiddels niet meer beviel. :)

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-07 14:33
warzaw schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:53:
[...]

Heel goed, het is erg fijn spul. Ik heb zelf alleen de sous-vide zakken en nog niet de glazen bakjes, maar zit er nog aan te denken die ook te nemen.

Het enige waar je wel goed op moet letten is dat je op tijd stopt en geen vocht meezuigt. Hij kan daar niet (goed) tegen.
Hoe (goed) krijg je die zakken (goed) schoon?

(de dubbele goed is pun intended :+)

• HierarchyHero
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-06 20:26
M_G_ schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:10:
In om nog even in te haken op de houtskoolervaringen: de ribeye op eik, de lasagne op marabu, maar dat laatste was geen goede keuze; ik heb altijd last om marabu naar hogere (150+) temperaturen te krijgen. Kan ook aan mij(n compact kamado) liggen. De volgende keer doe ik die ook op eik of vergelijkbaar. I
Ik gebruik ook voornamelijk Marabu van Smoking Flavours maar bijna altijd meng ik dit met wat eik waardoor je dit makkelijker op temperatuur krijgt.

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:33
Dirtbiter schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:22:
[...]

Hoe (goed) krijg je die zakken (goed) schoon?

(de dubbele goed is pun intended :+)
Dat kost wel wat werk inderdaad :). Maar het lukt wel.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-07 16:20
Heb van het weekend in gedachten om een reverse sear picanha met gefermenteerde knoflook te maken. Een recept uit het grote kamado kookboek. Ga aan mn zak Marabu van Smokin flavours beginnen. Ben benieuwd of ik die voor het searen goed heet kan stoken. Black Wattle kreeg ik vrij simpel naar de 300 op een Bastard Core Large.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 30-06-2026 15:30 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• ASS-Ware
Hulleman schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:57:
Heb van het weekend in gedachten om een reverse sear picanha met gefermenteerde knoflook te maken. Een recept uit het grote kamado kookboek. Ga aan mn zak Marabu van Smokin flavours beginnen. Ben benieuwd of ik die voor het searen goed heet kan stoken. Black Wattle kreeg ik vrij simpel naar de 300 op een Bastard Core Large.
Searen gaat toch ook prima op 200C?

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011

ozzynator

Nevermind.

ASS-Ware schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:29:
[...]

op de thermometer staat dat het pas bij 300 kan.... ;)

Moette doen.

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik had eerder al wat gepost over de voorbereidingen van de pulled pork voor een feestje twee weken geleden. Dat was uiteindelijk een erg geslaagd feestje, de bbq gerechten vielen goed in de smaak :*)

Nog even wat foto's van de dag zelf (helaas geen foto's van de kipvleugels).

100 moinkballs op de Masterbuilt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4I9LV2AApIzfqk3m3nM1hmPR-yw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egkOUZ9OabtJiDJfgLaUqjLX.jpg?f=fotoalbum_large

Snel een foto gemaakt van het resultaat voor het op was :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xB0murT7IfwGJIAdp0j-U6xmkzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGJ5QevFF5ihiwVpIasND60J.jpg?f=fotoalbum_large

Sous-vide opwarmen van de pulled pork was ook goed gelukt. Lekker op een vers broodje van de lokale bakker, met ingelegde rode ui, koolsla en een beetje bbq saus. Met er naast nog een stuk jalapeno-cheddar maisbrood. Zowel de koolsla als maisbrood naar recept van Nick Toet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ATNm-yiRbTTznk2DEEi0ohw2B0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2Ajx6eyvv2Y44Sx0wuUgNkH.jpg?f=fotoalbum_large
En terwijl ik daar aan het opbouwen was kreeg ik een belletje of ik dit weekend weer de grillmeister wilde zijn bij de jaarlijkse seizoensafsluiting bij Scouting. Dus eergisteren ook weer lekker staan bakken.

Burgers en vis op de grote masterbuilt, worstjes en sate op de kleine en dan op de kamado nog wat vega spul (vega burgers en sate, gevulde portobello, groente spiezen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqCKtEcmZeK-qoMuP_KfyOsUxa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KVEIDLVlHi80Z69zWR1PiGj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eON1auF3pEPXXhOYO77MmMGsAdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpSZNzHvU7mhk8G5QwfPsGzc.jpg?f=fotoalbum_large

• Hulleman
ozzynator schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:32:
[...]

op de thermometer staat dat het pas bij 300 kan.... ;)
precies :P

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• Hulleman
ASS-Ware schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:29:
[...]

Geen idee eigenlijk. Ik heb dat altijd rond de 250-300 graden gedaan. Dat gaf een mooi resultaat.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:16

Ik heb er 2 van Solis en doen het uitstekend. Het grappige is, ik heb 1 hele oude, ooit van schoonmoeder gekregen. Toen een nieuwe aangeschaft en die zit nog in de doos voor als dit hele oude ding ermee stopt maar die oude blijft maar gaan dus prima kwaliteit.

Adjust non olet, plerumque...

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:24
Even een interesse vraag.

*knip* Prijs checks liever niet in dit topic aub, daar is V&A voor

[ Voor 75% gewijzigd door DexterDee op 01-07-2026 13:23 ]

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Iphone 17 pro:Synology DS220+

• sten123
  • Laatst online: 20:24
Oh excuus was gewoon een interesse vraag aangezien mensen er nog wel verstand van hebben

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Iphone 17 pro:Synology DS220+

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Toevallig hier mensen met ervaring met deze Dutch Oven set van de Lidl?

https://www.lidl.nl/p/gri...sief-gietijzer/p100405809

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quSJgNoZoxYW0XDLs8HFJE270OA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rcHQLHoUWd3TBSHQWchfwJ6.jpg?f=fotoalbum_large

Grote pan: ca. Ø 25 cm, 4,2 l,
Koekenpan: ca. Ø 30 cm,
Sauspan: ca. Ø 19 cm, 1,4 l
Grillplaat: ca. B 50 x L 23 cm,
Onderzetter: ca. Ø 20 cm,
Dekselhaak: ca. 42,5 cm
Houten kist: ca. B 54,5 x D 33 x H 20,8 cm

[ Voor 17% gewijzigd door JBS op 01-07-2026 21:53 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:40

franssie

Save the albatross

JBS schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:53:

[Afbeelding]

Voor dat geld kan je je er eigenlijk geen buil aan vallen. Soms zijn bij die combosetjes de pannen erg klein maar dat lijkt hier ook best mee te vallen. En LIDL verkoopt over het algemeen geen rotzooi als het op kookspullen aankomt.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Deze set zie je in verschillende vormen voorbij komen. Denk dat je je er idd geen buil aan kan vallen
https://amzn.eu/d/0dtOIcub

[ Voor 12% gewijzigd door 418O2 op 01-07-2026 23:33 ]

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28
De Dutch oven van de Lidl is in elk geval prima! Die gebruik in de winter regelmatig voor hachee van de Kamado en tot op heden niks negatiefs aan ontdekt.

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:25

MiBe

Communitymanager
Orion84 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:39:
Zowel de koolsla als maisbrood naar recept van Nick Toet.
Met Korean pepper flakes? :9

Volg zijn recepten ook met grote regelmaat (is ook het enige 'kookprogramma' waar ik een beetje naar kan kijken).

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

MiBe schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:51:
[...]

Met Korean pepper flakes? :9
:D nee, dit zijn twee zeldzame recepten waar dat niet in zit :P

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
@JBS Voor het geld heb je een mooie set.
Houd er wel rekening mee dat 30cm best groot is voor een skillet.
Ik heb zelf ook een 30cm skillet (handvat niet meegemeten), en deze past net op mijn 21" kamado.

• robkrekel
  • Laatst online: 02-07 12:39
JBS schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:53:

[Afbeelding]

Jaren terug exact zo'n setje gekocht. Niks mis mee. Wellicht wat grof gietijzer.
Ik heb 1 handvat van de grillplaat afgehaald zodat ie in mijn kamado L past. Mooi voor smashburgerst oid. De grilplaat past overigens ook mooi op een WGA

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Willybubba
  • Laatst online: 02-07 14:27

Willybubba

Nut up or shut up.

Orion84 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:39:

Zowel de koolsla als maisbrood naar recept van Nick Toet.

[Afbeelding]
Heb je toevallig een link naar dat Maisbrood recept?

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

• Orion84

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Willybubba schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:35:
[...]

Heb je toevallig een link naar dat Maisbrood recept?
Ik heb het uit een van zijn boeken, maar in deze youtube video maakt hij het ook en daar staat het recept in de beschrijving: YouTube: SMOKED BBQ CHICKEN + CHEESY CORNBREAD | BBQ'en met Nick |

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 02-07-2026 09:14 ]

• M_G_
Orion84 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:10:
[...]

Ik heb het uit een van zijn boeken, maar in deze youtube video maakt hij het ook en daar staat het recept in de beschrijving: YouTube: SMOKED BBQ CHICKEN + CHEESY CORNBREAD | BBQ'en met Nick |
Ik ben ook fervent fan van Nick 8) en z'n boeken en video's.

De kip uit deze video ook een paar keer gemaakt, smaakte erg goed :9

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Vandaag weer eens 2.5 kg procureur omgetoverd tot pulled pork. Een impressie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0skyRmBAIBnNRGTcB7tCrAcg4vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DulMOdz0kmvWlO9dc0UETvFW.jpg?f=fotoalbum_large Eerst even getrimd (vooral wat losse flodders weggesneden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xyolzLIiSRKuBmsd9h2_iCBRLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ON9oIl4InFePjpG6DzEZzlNO.jpg?f=fotoalbum_large Insmeren met grove mosterd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxcTDlvDLVOPWNwdb7X0Gl-Pf0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhIozXPL3ixLaft8eF5wtyQL.jpg?f=fotoalbum_large Rub erop!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQbkL07kVCz7Hanzan2QYOSG2uA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYq51zZslfYnPyF1Q5NIVs92.jpg?f=fotoalbum_large Op de kamado!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYQQ3dOxJO6mpv_ut6T4IVAevgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3A6Tys04uMzp7hjIrJq5Qz4Y.jpg?f=fotoalbum_largeNa twee uurtjes al goed op weg, elk uur even natgespoten met een mengsel van whiskey, appelsap en appelazijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqynSs1lKOH5ny8LGACCz0zddRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9sYExaaXv96GgCv66Q7VqX2.jpg?f=fotoalbum_largeNa zes uur bleef hij hangen rond de 70 °C, dus een foliebootje gemaakt om hem door de stall te helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiKKZY98Yy7OPJ-GqY8g5z7R7Dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aevfq0uXu7e9K853igrm2zsa.jpg?f=fotoalbum_largeNa ruim acht uur was de kerntemperatuur 93 °C en was het vlees boterzacht. Even rusten en daarna getrokken. Fantastisch gegeten!

En de restjes natuurlijk gevacumeerd (met de nieuwe Solis) in de vriezer!
Pagina: 1 ... 367 368 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism