Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 344 345 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:30
Rev! schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:47:
Ik vind dat smerig, maar ieder zijn ding ;)

Zal later vandaag eens een foto maken.
Wat is er smerig aan?
De volgende keer staat dat ding weer netjes op te warmen en boven de 100C gaan alle bacteriën toch wel dood.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:49

watercoolertje

Untertitel

Ik laat mijn hond het rooster altijd schoon likken, is beter voor het milieu en bespaard schoonmaakmiddel!

Maar nee ik haal gewoon het ergste vuil er af met z'n (staal)borstel en als die dan nog heel vet is haal ik er ff een (extra sterk) keukenpapiertje overheen. De rest brand er wel af en/of is onderdeel van het volgende gerecht :)

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik zeg toch ieder zijn meug, ik vind dat er gewoon smerig uitzien? Mag toch.

Iemand vroeg schoonmaak tips, en ik gaf er 1.

Dat de meesten hun alleen BBQ schoonbranden en even borstelen dat was wel duidelijk in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:46

Shrien

frequent snoozer

Raymond schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:20:
[...]

Ik heb het vilt van mn bge vervangen. Ik heb daarvoor vilt van houtskool.nl gebruikt.
Bedankt! En waarom vilt boven fiberglas? Gezien het maar een tientje scheelt op die webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThug
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 29-08 16:42

CyberThug

Formatting C: 1%

Martijn1990 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:10:
Vandaag shakshuka gemaakt op de bbq. Niet per se anders dan in de keuken op het fornuis, wel gewoon leuk om te doen! Smaakte erg goed vond het gezin :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat heb je daar voor een mooie gietijzeren roosters en plaat inzitten? Welke zijn dat (als ik vragen mag)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:58
Rev! schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:47:
Ik vind dat smerig, maar ieder zijn ding ;)
Helemaal mee eens hoor, mijn rooster gaat na elke bbq sessie in de wasbak in de bijkeuken met afwasmiddel. Nachtje weken en het is zo schoon, op een paar hardnekkige hoekjes na.
Ga Dasty ook eens proberen

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:53
CyberThug schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:34:
[...]

Wat heb je daar voor een mooie gietijzeren roosters en plaat inzitten? Welke zijn dat (als ik vragen mag)?
Divide & Conquer set van Keij :) De “plaat” die je ziet is 1 van de halve maan heat deflector stenen. Heb ook een halve maan gietijzeren plancha erbij gekregen, maar die staat niet op de foto n

https://allesvoorkamado.n...-large-21-incl-gietijzer/

[ Voor 18% gewijzigd door Martijn1990 op 20-08-2025 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:53
Elac schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:43:
[...]

Helemaal mee eens hoor, mijn rooster gaat na elke bbq sessie in de wasbak in de bijkeuken met afwasmiddel. Nachtje weken en het is zo schoon, op een paar hardnekkige hoekjes na.
Ga Dasty ook eens proberen
Ook je gietijzer standaard met af wasmiddel? Als je gietijzer gebruikt tenminste. Dasty is prima ontvetter voor het aanrecht of kookplaat, maar zou toch bang zijn dat de smaak in het rooster trekt eerlijk gezegd. Is best sterk ruikend spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elac
@Martijn1990 , heb (nog)negen gietijzer alleen een rvs rooster. Kijk al wel verlekkerd naar een Divide & Conquer maar ben bang dat er op een compact te weinig ruimte over blijft om iets mee te doen. Spoel het wel altijd af en droog het af, geen sop in mijn eten >:)

[ Voor 16% gewijzigd door Elac op 20-08-2025 17:53 ]

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 23:29
Shrien schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:45:
[...]

Bedankt! En waarom vilt boven fiberglas? Gezien het maar een tientje scheelt op die webshop.
Omdat er origineel ook vilt op zit. Ik heb daar verder geen goed doordachte argumenten voor :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:33
Over BBQ roosters schoonmaken: leg hem nadat hij afgekoeld is een nachtje omgedraaid in het gras. De volgende ochtend veeg je hem probleemloos schoon. Heb zelf geen gras meer in de tuin maar deze tip ooit gehad en heeft jarenlang fantastisch gewerkt bij mij.

EDIT: spuit 11 ben ik. @418O2 geeft een paar posts boven mij exact dezelfde tip.

[ Voor 16% gewijzigd door donleone83 op 21-08-2025 07:03 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:27
donleone83 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:10:
Over BBQ roosters schoonmaken: leg hem nadat hij afgekoeld is een nachtje omgedraaid in het gras. De volgende ochtend veeg je hem probleemloos schoon. Heb zelf geen gras meer in de tuin maar deze tip ooit gehad en heeft jarenlang fantastisch gewerkt bij mij.
Maar als je dat dus jarenlang doet, verdwijnt je gras blijkbaar :+

https://fgheysels.github.io/

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-08 13:28
Mijn tip voor roosters; ik was ze 1x per jaar in een grote bak met kokend water, ecologisch afbreekbaar vaatwas tablet en stoom reiniger.

tussendoor; ik stook mijn ketels hoog op en gebruik eerst een halve ui, die ik daarna fijn snijd voor in de D.O. en daarna schrobben met een aluminium prop.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Paganstars schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:48:
Mijn tip voor roosters; ik was ze 1x per jaar in een grote bak met kokend water, ecologisch afbreekbaar vaatwas tablet en stoom reiniger.

tussendoor; ik stook mijn ketels hoog op en gebruik eerst een halve ui, die ik daarna fijn snijd voor in de D.O. en daarna schrobben met een aluminium prop.
Dat laatste heb ik 1 keer gedaan, maar dat liet een glimmend laagje alumuniumfolie achter, daar was ik niet zo van gecharmeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:55
Ik gebruik gewoon een pannenspons om mijn roosters schoon te maken. Ook om pannen schoon te maken trouwens, als er erg hardnekkig vuil aangebakken zit. Paar keer vegen en het glimt weer helemaal.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 09:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De kruidvat ovenreiniger is ook mooi spul (die spuitbus voor weinig). Krijg je ook je RVS pannen weer prachtig glimmend mee.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-08 09:22
Ozzie schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:41:
Ik gebruik gewoon een pannenspons om mijn roosters schoon te maken. Ook om pannen schoon te maken trouwens, als er erg hardnekkig vuil aangebakken zit. Paar keer vegen en het glimt weer helemaal.
Als ik ze een keer echt schoon ga maken gebruik ik die ook.

• sten123
  • Laatst online: 29-08 18:43
Gevalletje oeps.

Net in alle haast procureur en speklappen gehaald voor grillworsten maken morgen.
Nu zag ik alleen dat de speklappen waarschijnlijk met zwoerd zijn.
Is dit een probleem of is het zwoerd er makkelijk af te snijden?

Iemand ervaring ermee?

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

• ASS-Ware
sten123 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:35:
Gevalletje oeps.

Net in alle haast procureur en speklappen gehaald voor grillworsten maken morgen.
Nu zag ik alleen dat de speklappen waarschijnlijk met zwoerd zijn.

Iemand ervaring ermee?
Speklappen met zwoerd?
Weet je zeker dat het niet gewoon vet is?

• sten123
  • Laatst online: 29-08 18:43
Deze komen bij Beimer weg en daar staat toch op met zwoerd.

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

• ASS-Ware
sten123 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:49:
Deze komen bij Beimer weg en daar staat toch op met zwoerd.
Zwoerd insnijden, zout er op en een paar uur laten intrekken en aan het eind van het bereiden een beetje direct vuur, misschien krijg je het knapperig a la buikspek met crackle.

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10:18
ASS-Ware schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:55:
[...]

Zwoerd insnijden, zout er op en een paar uur laten intrekken en aan het eind van het bereiden een beetje direct vuur, misschien krijg je het knapperig a la buikspek met crackle.
ik weet niet of dat heel erg zinvol is als je het daarna door de gehaktmolen rost om er worst van te maken.
Ik zou de zwoerd er in dit geval afsnijden.

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

sten123 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:35:
Dat moet wel te doen zijn, je snijdt eigenlijk gewoon in het vet heel dicht op de zwoerd.

Of wat ruimer afsnijden en dat deel dan zoals @ASS-Ware zegt lekker krokant grillen :D

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Rijo038 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:58:
[...]

ik weet niet of dat heel erg zinvol is als je het daarna door de gehaktmolen rost om er worst van te maken.
Ik zou de zwoerd er in dit geval afsnijden.
Proest :F
Daar las ik overheen.

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:27
Heel makkelijk eraf te snijden
Lekker knabbelspek van maken of zo

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-08 16:58
Dit filt liet vandaag los van mijn Bastard , met daaronder een klein laagje papier. Is dit een bekend probleem ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWaJwxQt7qcOww_b8XTacHaishs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ouQmbcEGEHltb7TLLFZL2fkp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door MaStar op 21-08-2025 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-08 13:30
master1104 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:50:
Net heerlijk wat zelf gemaakte pizza’s op de Gril Guru L gebakken, maar helaas vloog daarbij opeens het vilt in de hens 🤔

Daarmee is er na 3 jaar dan toch echt een einde aan het originele vilt gekomen. Grill Guru zelf raad infinity gasket (glasfiber) af omdat het scharnier daar niet goed mee omgaat. Op BBQ genootschap lees ik dan weer wel het verhaal van iemand die dat geplaatst heeft en na afstellen van de scharnier erg blij mee is.

Heeft er hier iemand ervaring met het vervangen van vilt door een betere hoge temperatuur oplossing op de Grill Guru Large? Ben een beetje bang dat het nieuwe vilt ook snel slijt met pizza’s bakken.
Ja, ik heb dat dus gedaan op een Grill Guru L, want met dat vilt vielen er gaten en kieren en ontsnapte de warmte, kwam er valse lucht binnen, en dat maakte de regeling minder prettig. Hier een foto van de bbq met Infinity gasket en nog veel belangrijker buikspek met een glaze van Jack Daniels en Maple syrup.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MbXqIMMppq4ge07SlGmPcT5MpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8sC4giHE831itnp8iBOxK5H.jpg?f=fotoalbum_large
Voor wat betreft het scharnier, het zou wel kunnen dat ze er niet op gemaakt zijn maar hier past het wel gewoon en ik zie geen wankel deksel of dat ik ergens spanning op voel op zie staan... Ik moet wel zeggen dat 2 van de inbus schroefjes, die de 2 delen vh scharnier verbinden, zijn afgebroken, en daar heb ik zelf een ander boutje in gezet. Maar dat was volgens mij al eerder gebeurd, weet ik niet meer zeker. Als deze is versleten zet ik in elk geval er opnieuw een fiber type gasket op.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-08 22:49

Esumontere

Floep, banaan.

MaStar schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:34:
Dit filt liet vandaag los van mijn Bastard , met daaronder een klein laagje papier. Is dit een bekend probleem ?

[Afbeelding]
Dat papier was de tape waarmee het vilt vast zat, gok ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Rev! schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:34:
[...]

Mijn roosters gaan altijd na gebruik in een opbergbox waarin een fles dasty zit aangevuld met water zodat de roosters onder een laag liggen. Voor gebruik maak ik mijn roosters nog even schoon onder de kraan, maar je veegt zo over algemeen zo schoon. Ze zien er nog uit als nieuw uit. Ik zie niet in waarom een BBQ rooster niet gewoon brandschoon moeten zijn, en een normale pan wel.

https://www.action.com/nl-nl/p/3014691/heidrun-opbergbox/

Zoiets, het handigst is om een box te gebruiken die de diameter van je roosters heeft, zodat er niet heel veel water in hoeft. Deze manier levert mij iig het minste werk op :P
Dat je je roosters schoonmaakt snap ik, maar je gebruikt na elke BBQ sessie een hele fles Dasty? Dat lijkt me echt extreem overdreven en daarbij ook behoorlijk belastend voor het milieu. Een paar sprays met wat water zou ook gewoon voldoende moeten zijn (je hebt immers maar en klein laagje nodig).

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-08 23:09
Visitor.q schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 22:32:
[...]

Ja, ik heb dat dus gedaan op een Grill Guru L, want met dat vilt vielen er gaten en kieren en ontsnapte de warmte, kwam er valse lucht binnen, en dat maakte de regeling minder prettig. Hier een foto van de bbq met Infinity gasket en nog veel belangrijker buikspek met een glaze van Jack Daniels en Maple syrup.
[Afbeelding]
Voor wat betreft het scharnier, het zou wel kunnen dat ze er niet op gemaakt zijn maar hier past het wel gewoon en ik zie geen wankel deksel of dat ik ergens spanning op voel op zie staan... Ik moet wel zeggen dat 2 van de inbus schroefjes, die de 2 delen vh scharnier verbinden, zijn afgebroken, en daar heb ik zelf een ander boutje in gezet. Maar dat was volgens mij al eerder gebeurd, weet ik niet meer zeker. Als deze is versleten zet ik in elk geval er opnieuw een fiber type gasket op.
Dank voor het delen! Ik heb zojuist een glasvezel pakking besteld. Ik zal de resultaten hier delen, maar dit geeft mij het vertrouwen dat het zou moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
miicker schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 23:25:
[...]

Dat je je roosters schoonmaakt snap ik, maar je gebruikt na elke BBQ sessie een hele fles Dasty? Dat lijkt me echt extreem overdreven en daarbij ook behoorlijk belastend voor het milieu. Een paar sprays met wat water zou ook gewoon voldoende moeten zijn (je hebt immers maar en klein laagje nodig).
Waar zeg ik dat ik 1 fles dasty per BBQ beurt gebruik? Er gaan er minstens wel 5 doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:31

Dennis1812

Amateur prutser

Nu ben je aan het trollen hoop ik? Dat spoel je ook door het riool?

En je kan ook je andere vaste lasten en vlees nog betalen? Of krijg je palletkortig? Per X aantal mag je je eigen naam erop drukken?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Dennis1812 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 05:38:
Nu ben je aan het trollen hoop ik? Day spoel je ook door het riool?

En je kan ook je andere vaste lasten en vlees nog betalen? Of krijg je palletkortig? Per X aantal mag je je eigen naam erop drukken?
Misschien heeft hij wel een hele grote bbq. Of is hij cateraar. Of beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FR1908MAX
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-08 16:07
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar een thermometer met draadloze probes waarbij ik zowel de kerntemperatuur als de omgevingstemperatuur kan meten. Ook vind ik het handig als er een app is om de temperatuur op afstand te checken. Ik ben tot nu toe de Inkbird INT 12 en verschillende versies van de Meater tegengekomen en vroeg me af wat hier de de ervaringen mee zijn en of er nog andere soorten zijn die aan te raden zijn. Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Esumontere schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 07:25:
[...]

Misschien heeft hij wel een hele grote bbq. Of is hij cateraar. Of beiden.
Voor 1 rooster 5 flessen dasty in een formaat doos waar hij eerder naar linkte.
Tja..
Ik zie hem echt niet.

Ik zou eerder een goede handcrème gaan zoeken. Want je handen gaan naar de klote. Dat sowieso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:08

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Volgens mij bedoelde hij dat hij die bak met schoonmaakmiddel meerdere sessies hergebruikt ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elac
@FR1908MAX ik heb een Typhur duo en ben daar heel tevreden over. Geeft op 5 punten de temperatuur in je vlees en de temperatuur van het rooster. Verbinding met de basis unit is geheel goed. Helpdesk is ook goed en snel met beantwoorden van vragen. Niet onbelangrijk is dat er momenteel geloof ik een kortingsactie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FR1908MAX
@Elac Ziet er ook mooi uit! Bedankt voor de tip. Deze review https://www.smokedmeatsun...ur-sync-gold-dual-review/ ziet er ook heel positief uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
@FR1908MAX ik heb deze, de gold is helaas niet in Europa te krijgen. Enige verschil is de betere verbinding en iets dunnere probe.
https://eu.typhur.com/products/sync-wireless-thermometer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FR1908MAX
@Elac Bedankt, ging voor mij ook niet per se om de gold versie maar de ervaring met het product an sich. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-08 23:11
Zijn er mensen die al eens 2 kippen tegelijk aan het spit hebben gehangen aan de rotisserie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

pina schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:01:
Zijn er mensen die al eens 2 kippen tegelijk aan het spit hebben gehangen aan de rotisserie?
Ja, op de kamado joe classic past dat prima.
Ik geef ze meestal 2 verschillende rubs dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-08 23:11
Dennis1812 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:32:
[...]

Ja, op de kamado joe classic past dat prima.
Ik geef ze meestal 2 verschillende rubs dan.
En lukt dat dan met slechts 2 vorken of heb je nog eentje extra nodig en dat is dan ook niet te zwaar voor op het draaispit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

pina schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:04:
[...]

En lukt dat dan met slechts 2 vorken of heb je nog eentje extra nodig en dat is dan ook niet te zwaar voor op het draaispit?
Nee, 2 vorken.
De Joetisserie kan het goed aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:17
Dit kun je e niet beoorrdem van een foto. Eten ziet er goed en lekker uit, dat is het belangrijk, als je plaat off rooster niet schoon is krijg je last van; Zwarte roet/ aanslag op je eten

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:50
pina schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:01:
Ik doe altijd drie stuks op de large. Grillkippen, dus een kilo het stuk ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-08 22:54
Iemand die mij toevallig kan helpen. Ik ben opzoek naar een Divide and Conquer voor mijn Volt BBQ 24 inch. Buitenmaat 57 binnen ring is 49.

Het zoeken van een universele is echt heel lastig te vinden ik heb de Keij XXL 25 inch geprobeerd maar dit past op 1 cm na net niet. Iemand een idee? of weet welke zou kunnen passen.

Helaas lijkt Volt zelf niks meer te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Extrix schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:58:
Het zoeken van een universele is echt heel lastig te vinden ik heb de Keij XXL 25 inch geprobeerd maar dit past op 1 cm na net niet. Iemand een idee? of weet welke zou kunnen passen.
De Keij van 23 inch?
https://beefensteak.nl/keij-divide-and-conquer-x-large/
Geschikt voor 23" Kamado's met een vuurring binnendiameter van 41 tot 47 cm. De maximale buitenmaat van de Divide and Conquer is 52 cm.
En anders mogelijk:
https://www.toppy.nl/prod...ter-23-5-inch-kamado.html
Meet aan de bovenkant van die firebox (de keramieken bak waar je houtskool in gaat), de binnenste diameter van rand tot rand. AIs deze diameter minimaal 47 cm, maar niet groter dan 50,5 cm? Dan past dit multilevelsysteem in jouw kamado!

[ Voor 48% gewijzigd door watercoolertje op 23-08-2025 19:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vandaag weer lekker gegeten.
Een stukje Cote de Boeuf, 3 weken dry aged, van de lokale slager, en wat hasselbacks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMSPQLsyRWWVJ6sj_G8dRFksCjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuEZIrvD65Vx6OTdQiZ2rkNM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTBbKkFgm8oS18OWZq8cFnzAn1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZjglK3C7c1hhC2N1zgtyQ8f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJkV8RP_y2RF1JmqmDHVXpTgaxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBiYh8CtszNMyMFPZGIzCsGW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqQ18185KaHZE4Nvmq1X_paVxIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j72pce6eWjLVlZBu8qc80O7h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6SYIyWkWNjJSzmPAxr2Sh8auoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTZxgmKzVRbJCiUrcMQeUoRE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckMOxIuRFI6emA99c05VcTmec-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2I17hyd8PCMOiCMyT7a47xj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8FYNxUiJPKAHKk7zYsUs8xVAbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVGcDXibpA6lYiZ6fndqCK61.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Morgen kippetje aan het spit.

Heb een potje Jamaicaanse kruiden meegenomen van de Amazing Oriental met vooral onleesbare tekst.

Ik ga het gewoon proberen.
Kippetje 2 doe in gewoon basaal/zoetig zodat de kinderen er sowieso 1 lusten.
Verder restjes erbij. Wat maïskolven die nog liggen van een boer hier. Wat overgebleven rijst en flatbread.
Ik grill nog wel wat paprika mee. Komkommer schijfjes erbij en misschien een stokbroodje zeezoutboter en ik ben tevreden.

Toetje wordt niet heel boeiend denk ik. Ik gok een part watermeloen.
Lijkt het nog bijna gezond.

Dit keer kippen van de appie. Poelier was uitverkocht.
Des Champs Vert Franse scharrel maiskip #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi375558

Wel de Franse scharrel. Maar ben benieuwd. Meestal heb ik iets kleinere mais kippen. T zal vast wel smaken.
Krokant vel blijft wel een uitdaging .
Zeker omdat we de middag weg zijn dus brinen allemaal weinig tijd voor. En dat lijkt wel de enige werkende methode. Op zwart blakeren na. Maar dat is niet mijn doel.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-08 11:10
Weer 'ns wat anders dan het soort barbecuen dat hier normaal wordt gepost. Koreaanse barbecue:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_wnyYPnltGUol1LOdKWPH0cW1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOqHoNawDKLZlUzfHsqQI6JD.jpg?f=fotoalbum_large

Wagyu A5 (het enige niet Koreaanse gerecht, maar had ik nog in de vriezer liggen en perfect voor op de korean BBQ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xz-AsscTimfidtdt_KTuydZQqx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZluANwBqqYVt4n6bEBxhMTd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Hier zijn er vandaag weer shaslicks op gegaan. Niet moeilijk en zo lekker! :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6Ty4G-enda7QAWHRKF9cUUKOs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J70ybvCbZ7GAAdQM7HHE8Y8I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-08 22:50

V-8

Wat zou een betere koop zijn, deze Grizzly Grills van Welkoop: https://shorturl.at/E9lq7
Of deze Grill Guru van Makro? https://shorturl.at/gRVfJ

De Grizzly lijkt iets completer qua BBQ-accessoires met houtskoolmand en multi level rooster, maar de Grill Guru is dan weer met regenhoes en flip grid system.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:37
V-8 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:00:
Wat zou een betere koop zijn, deze Grizzly Grills van Welkoop: https://shorturl.at/E9lq7
Of deze Grill Guru van Makro? https://shorturl.at/gRVfJ

De Grizzly lijkt iets completer qua BBQ-accessoires met houtskoolmand en multi level rooster, maar de Grill Guru is dan weer met regenhoes en flip grid system.
Volgens mij is de vraag die je stelt niet zo eenvoudig te beantwoorden. Het is voor ons niet te beoordelen hoe waardevol een regenhoes bijvoorbeeld voor jou is... Ook het 'flip grid' systeem kan nuttig zijn, maar ook totaal overbodig als je met halve roosters gaat werken. Het is maar net wat je zelf zoekt.

Verder is het natuurlijk wél mogelijk om de 2 BBQ's inhoudelijk te vergelijken. Daar is in dit topic met de zoekfunctie best wat van terug te vinden. Mijn gevoel zegt dat het mekaar niet zoveel ontloopt, al is Grill Guru volgens mij onderdeel van een wat groter concern. Wat de Grizzly vandaan komen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-08 13:48

rCk

Grill Guru en Grizzly Grills zijn volgens mij beide van hetzelfde bedrijf, maar opereren gewoon onder andere naam met iets andere lijn / accessoires. Verder is het volgens mij wel allemaal hetzelfde qua keramiek.

Vanuit mijn opinie denk ik dat een multi levelsysteem erg waardevol is, mede door de hierboven genoemde halve maan roosters / platesetters. Houtskoolmand is ook fijn.
Het zijn welkome toevoegingen, maar het is niet zo dat je zonder niet kan grillen.

[ Voor 4% gewijzigd door rCk op 25-08-2025 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

Thanks beiden, ik had idd ook gelezen dat het onderdeel is van dezelfde overkoepelende organisatie.
Ik ga er nog ff over nadenken, heb wel al een Grill Guru gereserveerd bij Makro!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-08 13:48

rCk

V-8 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:08:
Thanks beiden, ik had idd ook gelezen dat het onderdeel is van dezelfde overkoepelende organisatie.
Ik ga er nog ff over nadenken, heb wel al een Grill Guru gereserveerd bij Makro!
You're welcome! En voor dat geld, snap ik dat heel goed, echt een mooie prijs! _/-\o_.

Ik ben heel blij met mijn Bastard Large complete (uiteindelijk wel voor een mooie deal gehaald (overschot voorraad tuinwinkel), maar dat scheelt aanzienlijk in de portemonnee :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Voor dat kleine prijsverschil zou ik voor de Grizzly Grills gaan, juiste dat mulit level system en de kolenmand zijn imo onmisbaar, daar ben je ook zo 150~200 voor kwijt als je het nieuw gaat kopen. Hij ziet er ook wat mooier uit.

Basterd, Grill Guru, Grizzly, Inferno en nog wel meer komen allemaal bij hetzelfde bedrijf vandaan, 200 Fahrenheit. Net als HarlemBBQ, dat zit naast hun hoofdkantoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

rCk schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:39:
[...]

You're welcome! En voor dat geld, snap ik dat heel goed, echt een mooie prijs! _/-\o_.

Ik ben heel blij met mijn Bastard Large complete (uiteindelijk wel voor een mooie deal gehaald (overschot voorraad tuinwinkel), maar dat scheelt aanzienlijk in de portemonnee :X
Makro kan de BBQ niet meer leveren, jammer..
Ga dan dus toch voor de Grizzly Grills waarschijnlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• almere
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:39
V-8 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:52:
[...]

Makro kan de BBQ niet meer leveren, jammer..
Ga dan dus toch voor de Grizzly Grills waarschijnlijk!
De grizzly grills large is in de aanbieding bij de welkoop.

I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
almere schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:57:
[...]

Let wel even op dit bericht https://www.bbqgenootscha...vallen.38486/#post-539424

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

almere schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:57:
[...]

Dankje, ja daar had ik hem idd gespot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Ai, dat is niet zo mooi inderdaad. Ik had begrepen dat Grill Guru en Grizzly Grills van hetzelfde bedrijf zijn, en (zo leek mij) ook dezelfde materialen gebruiken. Zou een Grizzly onderdoen voor een Grill Guru?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
V-8 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:07:
[...]

Ai, dat is niet zo mooi inderdaad. Ik had begrepen dat Grill Guru en Grizzly Grills van hetzelfde bedrijf zijn, en (zo leek mij) ook dezelfde materialen gebruiken. Zou een Grizzly onderdoen voor een Grill Guru?
Geen idee, maar er staan wel meer gevallen van deze problemen op dat forum. Weet niet of ik het zou gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Vraagje:

Ik heb een Weber kogelbbq, de master touch 5775 om precies te zijn. Deze is voorzien van een one touch systeem om de as makkelijk in de opvangbak te kunnen schuiven, daarvoor zit er een soort propellor in de bodem van de ketel die je heen en weer kunt schuiven. Afijn, het systeem zal bekend zijn :)

Nu was het vanmiddag tijd voor een flinke schoonmaak van de bbq, en eigenlijk zou ik die propellor even los willen halen om die goed schoon te kunnen maken, en te voorkomen dat er water tussen de bewegende onderdelen blijft zitten met mogelijk roest of aankoekende schmutzigheid tot gevolg. Het lukt me echter niet om dat ding los te krijgen.

Ik vond dit (het gaat dan om de linkerhelft van het plaatje, de rechterhelft is een oudere variant van het systeem) in een handleiding, het ziet er simpel genoeg uit, schroevendraaier ertussen, stangetje van het handvat draaien zodat je het eruit kunt schuiven en dan haal je de onderdelen zo los. Maar dat draaien lukt dus niet.

Heeft iemand tips? Moet ik meer kracht zetten, moet er een clipje losschieten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bgOgRsM8vXayiJp9EYjCI0mQRQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1HuoqIsNLY78A3bvaWuBcV2p.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
migchiell schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:54:
Vraagje:

Ik heb een Weber kogelbbq, de master touch 5775 om precies te zijn. Deze is voorzien van een one touch systeem om de as makkelijk in de opvangbak te kunnen schuiven, daarvoor zit er een soort propellor in de bodem van de ketel die je heen en weer kunt schuiven. Afijn, het systeem zal bekend zijn :)

Nu was het vanmiddag tijd voor een flinke schoonmaak van de bbq, en eigenlijk zou ik die propellor even los willen halen om die goed schoon te kunnen maken, en te voorkomen dat er water tussen de bewegende onderdelen blijft zitten met mogelijk roest of aankoekende schmutzigheid tot gevolg. Het lukt me echter niet om dat ding los te krijgen.

Ik vond dit (het gaat dan om de linkerhelft van het plaatje, de rechterhelft is een oudere variant van het systeem) in een handleiding, het ziet er simpel genoeg uit, schroevendraaier ertussen, stangetje van het handvat draaien zodat je het eruit kunt schuiven en dan haal je de onderdelen zo los. Maar dat draaien lukt dus niet.

Heeft iemand tips? Moet ik meer kracht zetten, moet er een clipje losschieten?
[Afbeelding]
Ik heb de unboxing foto's van mijn Weber kogel er even bijgepakt en daar zat die hendel al aan de onderkant gemonteerd.
Daar zal wel een reden voor zijn.
Ik denk: "Lekker laten zitten".

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Vandaag een heerlijk smokey broodje hete kip gemaakt, naar recept van BBQ Helden: https://bbq-helden.nl/recepten/broodje-hete-kip/

Maar voor twee personen, dus lekker op de kleine kamado in plaats van de Masterbuilt naar buiten te rollen zoals ze in het recept gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncqcMWGGOeBboi3HeFv7Z-WYFx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGf7s8dk2YeZN1PIP3sE4ebM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vR1tXYtiN2bw2nvY6mAqCui-H5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mtAM8V3F9QPaO3EPdNgcyMH.jpg?f=fotoalbum_large

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-08 11:10
Gatver! Op een grill guru! Zal wel vies gesmaakt hebben :'(

grapje, grapje. Ik hoop dat ik niet de schreef over ben gegaan nu. Ziet er heel lekker uit!

[ Voor 8% gewijzigd door Avalaxy op 27-08-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Orion84 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:18:
Vandaag een heerlijk smokey broodje hete kip gemaakt, naar recept van BBQ Helden: https://bbq-helden.nl/recepten/broodje-hete-kip/

Maar voor twee personen, dus lekker op de kleine kamado in plaats van de Masterbuilt naar buiten te rollen zoals ze in het recept gebruiken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Simpel recept maar ziet er lekker uit. Ga ik zeker eens proberen maareh....een hele kipfilet per broodje???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wren schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:44:
[...]

Simpel recept maar ziet er lekker uit. Ga ik zeker eens proberen maareh....een hele kipfilet per broodje???
Ja, dat was achteraf een tikkeltje overkill. Al was dit ons avondeten zonder verdere bijgerechten. Dus qua totale portie op zich geen gekke hoeveelheid. En Bosschenaren staan gelukkig bekend om hun grote mond, dus het paste ook wel O-)

Maar je zou de kip ook prima kunnen snijden en over meer broodjes verdelen. Of misschien kipdij gebruiken (al laat die zich wel minder makkelijk insnijden, want dunner en valt iets makkelijker uit elkaar).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:31
Orion84 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:50:
[...]

Ja, dat was achteraf een tikkeltje overkill. Al was dit ons avondeten zonder verdere bijgerechten. Dus qua totale portie op zich geen gekke hoeveelheid. En Bosschenaren staan gelukkig bekend om hun grote mond, dus het paste ook wel O-)

Maar je zou de kip ook prima kunnen snijden en over meer broodjes verdelen. Of misschien kipdij gebruiken (al laat die zich wel minder makkelijk insnijden, want dunner en valt iets makkelijker uit elkaar).
Te flauw natuurlijk, daarom worden die ook ondersteboven begraven. ;)

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

Vanmiddag de eerste keer mijn eerste Kamado, de Grizzly Grills Large, aansteken. Ik ben erg benieuwd! Het wordt gerookte kipfilet als 1e gerecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:43

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

V-8 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:16:
Vanmiddag de eerste keer mijn eerste Kamado, de Grizzly Grills Large, aansteken. Ik ben erg benieuwd! Het wordt gerookte kipfilet als 1e gerecht.
Ik heb een paar jaar geleden dezelfde gekocht en heb er nog veel plezier van. Fijn formaat en behoorlijk compleet. Qua garantie ook goede ervaringen. Het onderstel was niet goed gecoat, daar hebben ze een nieuwe voor gestuurd. Er was ook een mogelijk probleem met het scharnier, die heb ik ook nog op zolder liggen (bij mij werkt het nog goed)

Heel veel plezier ermee :)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

janvanduschoten schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Ik heb een paar jaar geleden dezelfde gekocht en heb er nog veel plezier van. Fijn formaat en behoorlijk compleet. Qua garantie ook goede ervaringen. Het onderstel was niet goed gecoat, daar hebben ze een nieuwe voor gestuurd. Er was ook een mogelijk probleem met het scharnier, die heb ik ook nog op zolder liggen (bij mij werkt het nog goed)

Heel veel plezier ermee :)
Mooi te horen!

Heb je nog tips voor de opstelling qua roosters / plate setter?

Heb 2 halve roosters en 2 halve plate setters.
Ik heb geen chunks, wel snippers, dus moet waarschijnlijk meermaals snippers toevoegen. Is het dan handig om een half rooster en een halve plate setter te plaatsen, en daaronder het vuur te stoken (met de divider in de kolenmand?) Dan kan ik nog snippers toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

V-8 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Mooi te horen!

Heb je nog tips voor de opstelling qua roosters / plate setter?

Heb 2 halve roosters en 2 halve plate setters.
Ik heb geen chunks, wel snippers, dus moet waarschijnlijk meermaals snippers toevoegen. Is het dan handig om een half rooster en een halve plate setter te plaatsen, en daaronder het vuur te stoken (met de divider in de kolenmand?) Dan kan ik nog snippers toevoegen.
Ik gebruik meestal de half direct, half indirect opstelling (uiteraard afhankelijk van wat je wilt maken, maar dit is vaak de opstelling)Dus een halve deflector/schijf onder 1 rooster, de andere direct boven de kolen.

Ik gebruik alleen chunck, maar snippers zullen redelijk vergelijkbaar werken. Meestal heb ik het hele rooster eruit, en plaatst deze pas als het vuur uit is en de kolen gaan gloeien. Het rooster laat ik een tijdje op temperatuur komen. Met handschoenen pak ik de hele unit eruit, plaats het hout op/vlakbij de kolen, en plaats de hele unit weer terug. Daarna het vlees op het rooster. Tussendoor hout toevoegen heb ik nog nooit nodig gehad.

Ik zou dan, als het nodig is, even het vlees naar 1 kant doen, 1 rooster kantelen en daar het hout toevoegen, en alles weer terug.

Gerookte kip is trouwens erg lekker, prima start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

janvanduschoten schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:42:
[...]

Ik gebruik meestal de half direct, half indirect opstelling (uiteraard afhankelijk van wat je wilt maken, maar dit is vaak de opstelling)Dus een halve deflector/schijf onder 1 rooster, de andere direct boven de kolen.

Ik gebruik alleen chunck, maar snippers zullen redelijk vergelijkbaar werken. Meestal heb ik het hele rooster eruit, en plaatst deze pas als het vuur uit is en de kolen gaan gloeien. Het rooster laat ik een tijdje op temperatuur komen. Met handschoenen pak ik de hele unit eruit, plaats het hout op/vlakbij de kolen, en plaats de hele unit weer terug. Daarna het vlees op het rooster. Tussendoor hout toevoegen heb ik nog nooit nodig gehad.

Ik zou dan, als het nodig is, even het vlees naar 1 kant doen, 1 rooster kantelen en daar het hout toevoegen, en alles weer terug.

Gerookte kip is trouwens erg lekker, prima start
Dank voor de tips!

Zou je die divider gebruiken, zodat je alleen stookt onder de plate setter? Of beter het hele mandje vullen.
(in de gedachte dat het gedeelte kolen zonder plate setter toch teveel warmte af zou geven aan de kip, ik ben niet van plan direct te gaan grillen vandaag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

V-8 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:45:
[...]

Dank voor de tips!

Zou je die divider gebruiken, zodat je alleen stookt onder de plate setter? Of beter het hele mandje vullen.
(in de gedachte dat het gedeelte kolen zonder plate setter toch teveel warmte af zou geven aan de kip, ik ben niet van plan direct te gaan grillen vandaag)
Sorry, ik had wat duidelijker moeten zijn zie ik. In dit geval zou ik beide deflectors (de stenen halve schijven) gebruiken zodat je het volledige grillvlak kunt gebruiken voor de kip, die moet indirect.

Ik gooi meestal de hele mand vol met houtskool, en steek 1 kant aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9r-p1z9IveOKayFqx9dFhOtsNLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6nNnhdKyh3KeFb2x19zZqAR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door janvanduschoten op 29-08-2025 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

janvanduschoten schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:58:
[...]

Sorry, ik had wat duidelijker moeten zijn zie ik. In dit geval zou ik beide deflectors (de stenen halve schijven) gebruiken zodat je het volledige grillvlak kunt gebruiken voor de kip, die moet indirect.

[Afbeelding]
Dank!

Ik was te ongeduldig en kon niet wachten met aansteken, dus heb een halve plate setter gebruikt maar ook alleen kip boven de plate setter gelegd (4 filets, dat paste prima!).
Het resultaat is dan ongeveer hetzelfde denk ik.

Volgende keer ga ik wel chunks gebruiken, ik vind dat er nu weinig rook vanaf komt. Heb de snippers geweekt en ingepakt in alufolie met paar gaatjes, maar ik denk dat het eigenlijk meer rook nodig heeft dan er nu is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 21:27
janvanduschoten schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:58:
[...]

[Afbeelding]
Niet rot bedoeld maar kippendij van de bbq, ook al is het kamado, ik vind het altijd vrij nutteloos om daar probes in te stoppen, tenzij je nog nooit kippendij van een kamado gemaakt hebt. Het is relatief dun vlees ergens en de temp van de dij waar je ze insteekt, zegt precies niks over die van de dij verderop..

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 09:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Kippendij is toch ook juist uitgevonden om gewoon hard te kunnen fikken zonder dat het per ongeluk droog wordt? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Heb de snippers geweekt en ingepakt in alufolie met paar gaatjes, maar ik denk dat het eigenlijk meer rook nodig heeft dan er nu is.
Ja, dan krijg je stoom aan het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalikula
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 05:38
Hallo,

Eerste post hier. Ik had graag willen jubelen over mijn Grill Guru XL (en dat doe ik ook deels). Sinds november vorig jaar in mijn bezit, en al veel lekkers op mogen bereiden. Fijne kamado, met lekker veel ruimte. Bij het wegvegen van de as, zag ik echter vorige week tot mijn grote schrik, een dunne scheur lopen over de bodem van de kamado.
In de kuip:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OYZo45xHyUlD_lFimWiwIdrU2M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YDKDFeCEBFDtQ6f4IOCm6Au2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHcQ6fTKdnUnO18u6te8AZoRFEQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iAQUns3q0fiartbz5hnRq4GS.jpg?f=user_large

Onderkant van de bodem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFkzBC1VIm_ArBD97koUUN_UHz4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fOgZdBYb3VzncZmtQCVbqpJB.jpg?f=user_large

Ik heb niets geks gedaan, de bbq over drie sessies rustig in laten branden. Heb alleen de plaat met gaatjes verruilt voor een kolenmand. Ongeveer 15 keer gebruikt.
Is deze scheur ernstig? Is las dat scheurtjes te behandelen zijn met keramisch cement of hittebestendige siliconen. Heeft een van jullie ervaring met een van de twee, en is er een voorkeur uit te spreken?
Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Kalikula schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:28:
Hallo,

Eerste post hier. Ik had graag willen jubelen over mijn Grill Guru XL (en dat doe ik ook deels). Sinds november vorig jaar in mijn bezit, en al veel lekkers op mogen bereiden. Fijne kamado, met lekker veel ruimte. Bij het wegvegen van de as, zag ik echter vorige week tot mijn grote schrik, een dunne scheur lopen over de bodem van de kamado.
In de kuip:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Onderkant van de bodem:
[Afbeelding]

Ik heb niets geks gedaan, de bbq over drie sessies rustig in laten branden. Heb alleen de plaat met gaatjes verruilt voor een kolenmand. Ongeveer 15 keer gebruikt.
Is deze scheur ernstig? Is las dat scheurtjes te behandelen zijn met keramisch cement of hittebestendige siliconen. Heeft een van jullie ervaring met een van de twee, en is er een voorkeur uit te spreken?
Alvast bedankt.
Even de winkel bellen, lijkt me een garantie kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalikula
En daar schuilt mijn grootste probleem in (naast de daadwerkelijke scheur uiteraard). Ik kocht de kamado in het noorden van het land, helemaal nieuw in doos van een eerste eigenaar. Ik vermoedde een gewonnen prijsvraag of iets dergelijks (had niet gevraagd waarom diegene zijn kamado verkocht). Wij zaten twee en een half uur in de auto om bij aankomst een te ontdekken dat (je raad het al) er geen bon/factuur was. Gevalletje van de vrachtwagen gevallen dus. Ik heb vooraf in de communicatie met de eigenaar ook helemaal niet gevraagd naar een aanwezig betaalbewijs (ik had dit scenario niet echt voorzien). Maar wat moesten wij doen, 5 uur in de auto voor niets. Wij zijn toch maar tot aankoop overgegaan, maar nu zit ik met de gebakken scheur/peren (wel scheur, geen garantie, misschien naïef, maar was helemaal niet van toekomstige schade uitgegaan).
Vandaar mijn vraag over keramisch cement of hittebestendige siliconen. Anders had ik inmiddels netjes de winkel/fabrikant benaderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Kalikula schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:01:
En daar schuilt mijn grootste probleem in (naast de daadwerkelijke scheur uiteraard). Ik kocht de kamado in het noorden van het land, helemaal nieuw in doos van een eerste eigenaar. Ik vermoedde een gewonnen prijsvraag of iets dergelijks (had niet gevraagd waarom diegene zijn kamado verkocht). Wij zaten twee en een half uur in de auto om bij aankomst een te ontdekken dat (je raad het al) er geen bon/factuur was. Gevalletje van de vrachtwagen gevallen dus. Ik heb vooraf in de communicatie met de eigenaar ook helemaal niet gevraagd naar een aanwezig betaalbewijs (ik had dit scenario niet echt voorzien). Maar wat moesten wij doen, 5 uur in de auto voor niets. Wij zijn toch maar tot aankoop overgegaan, maar nu zit ik met de gebakken scheur/peren (wel scheur, geen garantie, misschien naïef, maar was helemaal niet van toekomstige schade uitgegaan).
Vandaar mijn vraag over keramisch cement of hittebestendige siliconen. Anders had ik inmiddels netjes de winkel/fabrikant benaderd.
Zou Grill Guru moelijk doen als je aangeeft dat je de bon niet meer hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalikula
Goede vraag, die ik moet uitzoeken.
Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalikula
Ik lees op hun website, bij de garantievoorwaarden:

Wanneer je de Grill Guru hebt ontvangen als incentive van bijv. je werkgever of hebt gewonnen bij een prijsvraag o.i.d dan kun je als garantiebewijs een documentje (brief of mail) meesturen waaruit blijkt dat je de Grill Guru hebt ontvangen of gewonnen. Onderdelen die hier verplicht op vermeld dienen te staan zijn: naam gever, naam ontvanger (eigenaar), welk type model en de aankoopdatum. Dit dient dan als aankoopbewijs.

Heb je de Grill Guru cadeau gekregen, dan adviseren we je toch om het aankoopbewijs te vragen aan de gever, hoe ongemakkelijk dat soms ook kan zijn.
Zonder aankoopbewijs / ontvangstbewijs kunnen we geen garantie verlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 21:27
Kalikula schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:28:
Hallo,

In de kuip:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Onderkant van de bodem:
[Afbeelding]

Alvast bedankt.
Garantiekwestie, maar daarom wil ik ook nog geen 2k uitgeven voor een mooie kamado, het zijn gewoon gevoelige dingen.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Ziet er uit als een beste scheur... Gevoelsmatig gaat dit vanzelf verder scheuren (vroeg of laat). Ik zou toch contact opnemen, maar vrees dat dit wel een beetje onderdeel is van de deal die je bewust gemaakt heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Kalikula schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:57:
Ik lees op hun website, bij de garantievoorwaarden:

Wanneer je de Grill Guru hebt ontvangen als incentive van bijv. je werkgever of hebt gewonnen bij een prijsvraag o.i.d dan kun je als garantiebewijs een documentje (brief of mail) meesturen waaruit blijkt dat je de Grill Guru hebt ontvangen of gewonnen. Onderdelen die hier verplicht op vermeld dienen te staan zijn: naam gever, naam ontvanger (eigenaar), welk type model en de aankoopdatum. Dit dient dan als aankoopbewijs.

Heb je de Grill Guru cadeau gekregen, dan adviseren we je toch om het aankoopbewijs te vragen aan de gever, hoe ongemakkelijk dat soms ook kan zijn.
Zonder aankoopbewijs / ontvangstbewijs kunnen we geen garantie verlenen.
Dat is toch raar?
Het product is er niet anders om als je geen bon hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:54
ASS-Ware schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:30:
[...]

Dat is toch raar?
Het product is misschien gestolen uit iemand zijn tuin en op marktplaats doorverkocht.
Lijkt me dat je als bedrijf daar niet in mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

1nsane schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:56:
[...]

Niet rot bedoeld maar kippendij van de bbq, ook al is het kamado, ik vind het altijd vrij nutteloos om daar probes in te stoppen, tenzij je nog nooit kippendij van een kamado gemaakt hebt. Het is relatief dun vlees ergens en de temp van de dij waar je ze insteekt, zegt precies niks over die van de dij verderop..
Dit is een foto van een paar jaar geleden, toen stak ik overal nog een probe in. En maakte ik van alles een foto. Inmiddels niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalikula
Wimploo schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:21:
[...]

Het product is misschien gestolen uit iemand zijn tuin en op marktplaats doorverkocht.
Lijkt me dat je als bedrijf daar niet in mee gaat.
In ons geval hagelnieuw, in de beschermende doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 00:55
ASS-Ware schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:30:
[...]

Dat is toch raar?
In feite hoeft de fabrikant helemaal geen garantie te geven. Garantie heb je bij de verkoper. Maar bij een tweedehands is dat natuurlijk niet te claimen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vandaag weer effe snel op gas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMC6GBIgTpQ95OgPy_DDejX7IdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ec8n2C2LzfJv7TUkz4HsA2I7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1nnMgTWaKQ0QFF1LJO8NDrdC5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ksnoFWLQeQCRlhJZeCm663tD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJSa_12eXNzJ1tjhL1rD36Uakvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SaGDCSwKfwMnxJL9EfFzjbUT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euYPP6TKyh2Q17_jWOmDOAGiwNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Haz0mjMTuQbcmx1yWBUwFUvm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7snLXcGhuOAEFXKu8f2LXXacifQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mglh2Vqnri8nJqyZBenucqG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Bovendien wordt garantie gegeven voor een bepaalde periode vanaf de verkoopdatum. Als jij niet kunt laten zien wanneer je het product gekocht hebt wordt die claim lastig. Anders is iedereen die buiten de garantieperiode aanbeland straks zijn bonnetje kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:31
Zo een scheur kun je wel dichten met een specie of keramische wol. Silicone kit zou ik niet aan beginnen.

Misschien zit er in de buurt een kachelzaak, die kan je vast wel helpen.

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

V-8 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:45:
[...]

Dank!

Ik was te ongeduldig en kon niet wachten met aansteken, dus heb een halve plate setter gebruikt maar ook alleen kip boven de plate setter gelegd (4 filets, dat paste prima!).
Het resultaat is dan ongeveer hetzelfde denk ik.

Volgende keer ga ik wel chunks gebruiken, ik vind dat er nu weinig rook vanaf komt. Heb de snippers geweekt en ingepakt in alufolie met paar gaatjes, maar ik denk dat het eigenlijk meer rook nodig heeft dan er nu is.
Prima gelukt wat mij betreft!
Smaakt erg lekker. Voor herhaling vatbaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guKy15pwPTBzNAnvx51flSgGEJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQI4HRoJV5M2Y5naUKI8NT67.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8UqWm_ET6MTj1cpASVIrcZ7H5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klv6X4JNcCp0werDsD2latf3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
V-8 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:09:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tip, de volgende keer dat snoer niet over het open deel leggen, mocht je daar eens direct vuur hebben.
Naar links is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pLabel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06:24
V-8 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:09:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blijft bij jouw Grizzly het bovenste rooster wel oké liggen? Bij mij ligt ie dan vrij los en één keer gehad dat hij al kantelde..
Pagina: 1 ... 344 345 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism