Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 70 71 72 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 05:08
g00gle schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:13:
The Bastard is binnen en staat in elkaar! Inderdaad een 2020 model! Moet ik nou nog een eerste keer dat ding aansteken zonder dat ik daadwerkelijk iets ga bereiden? Of is dat een fabeltje?
Ik heb hem zelf wel een paar uurtjes laten draaien zonder iets er op. Gewoon op lage temp

AMD Ryzen 2700x - Asus Strix 2080 - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - 27" 1440p

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
The Bastard is binnen en staat in elkaar! Inderdaad een 2020 model! Moet ik nou nog een eerste keer dat ding aansteken zonder dat ik daadwerkelijk iets ga bereiden? Of is dat een fabeltje?
De eerste paar keer niet te heet opstoken, maar je kan hem wel gewoon gelijk gebruiken. Alleen inderdaad even je rooster boven het vuur leggen voor gebruik zodat hij schoon gebrand is.

Moinkballs zijn een simpel recept daarvoor, temperatuur hoeft niet heel hoog en of je nou op 100 of 130 graden uitkomt heeft niet al teveel effect op het eindresultaat.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 04-04 19:05

Denko

|{ing Øf ßlitz

Nee, je moet hem wel echt een paar keer niet al te hoog voorbereiden (tot 100, dan weer af laten koelen, tot 150, af laten koelen etc) maar er staat een handleiding op de bastard site geloof ik. Welkom bij de familie :p
InfoTracer schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 21:06:
[...]

Ben zelf nu aan het kijken naar een BBQ thermometer die via WIFI gaat. Maar ik lees nog niet hele goede ervaringen met de app. Kan jij er al meer over zeggen?
Ik zit nu zelf te denken om de Inkbird IBBQ-4T te gaan nemen. Ben zelf alleen een beetje huverig voor als de cloud dienst er mee stop of als mijn internet weg valt wat ik er dan nog mee kan.
Ik heb zelf een BT versie die werkt met een app. Werkt in principe toppie. Alleen de chart slaat ie niet op zodra je wat veranderd. Beetje jammer. Maar ik kan in en rond het huis gewoon mijn temp zien met meldingen. Wifi zou idd nog iets handiger zijn, maar ben zelf ook niet echt fan van cloud oplossingen.

PSN: Denkoyugo

• InfoTracer
  • Laatst online: 04-04 19:06
Denko schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:28:
[...]

Nee, je moet hem wel echt een paar keer niet al te hoog voorbereiden (tot 100, dan weer af laten koelen, tot 150, af laten koelen etc) maar er staat een handleiding op de bastard site geloof ik. Welkom bij de familie :p

[...]

Ik heb zelf een BT versie die werkt met een app. Werkt in principe toppie. Alleen de chart slaat ie niet op zodra je wat veranderd. Beetje jammer. Maar ik kan in en rond het huis gewoon mijn temp zien met meldingen. Wifi zou idd nog iets handiger zijn, maar ben zelf ook niet echt fan van cloud oplossingen.
Ik kon het niet laten en heb toch de Inkbird IBBQ-4T besteld. Ik zal laten weten als ie geen internet heeft wat je er dan nog mee kan. Mocht dat te weinig zijn ga ik hem denk ik terug sturen voor een BT variant want ik geloof nooit dat en voor een aantal jaar zo'n cloud dienst in de lucht gaan houden / veilig kunnen houden. Dan maar wat minder gemak.

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

InfoTracer schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:35:
[...]

Ik kon het niet laten en heb toch de Inkbird IBBQ-4T besteld. Ik zal laten weten als ie geen internet heeft wat je er dan nog mee kan. Mocht dat te weinig zijn ga ik hem denk ik terug sturen voor een BT variant want ik geloof nooit dat en voor een aantal jaar zo'n cloud dienst in de lucht gaan houden / veilig kunnen houden. Dan maar wat minder gemak.
Je hebt sowieso wel de meldingen op het ding zelf natuurlijk. Al moet ik eerlijk zeggen. Ik heb een 2 probe model omdat ie 25 euro was oid. Als ik een keuze had zou ik nu voor 3/4 probes. En EIGENLIJK wel zonde dat het wifi model niet ook BT heeft.

• Night-Reveller
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 04-04 16:59
InfoTracer schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:35:
[...]

Ben heel benieuwd naar de review! Ook naar die van @Koffie.

Mijn schoonvader raadt de GTH 1150 van Greisinger aan, vanwege de dune naald die het vlees niet zo beschadigd. Maar die is dus niet met BT/wifi te connecten. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de reviews :)

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Vanavond een Bekvam ophalen voor €20 die er nog als nieuw uit ziet. Van de week mijn Lidl eitje er eens inbouwen. Twijfel om Hem erin te hangen of op pootjes te zetten.

Vandaag beide BBQs schoongebrand (klein Lidl ei en een wat grotere voor t snelle grill werk in grotere groepen). Het Lidl ei staat nu 4 uur later nog op 150 graden. De ander is al omlaag naar 40 graden 😅. Ook een 10kg zak fire up houtskool en zak aanmaakblokjes gehaald. Kan weer even vooruit.

[Voor 6% gewijzigd door Dennis1812 op 28-03-2020 19:21]

Stel je voor. Je wordt wakker na een operatie. Het eerste dat je ziet is mijn gezicht.. succes met je herstel!

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:42

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Er zijn hier wel meer mensen die een barbecue bar gemaakt hebben (of buitenkeuken).
Wij zijn redelijk klaar qua designen, hij wordt ruwweg 2.70m lang en ik wil hem 80cm diep maken (80, als het materiaal mee werkt anders 70cm). Hij zal buiten staan, zonder overkapping, dat is in onze tuin geen haalbare optie die ik mooi vind. Ik zal dus een luxe paraplu of iets anders gebruiken om droog te staan wanneer het regent. Het materiaal van de kastjes e.d. maak ik van douglas hout, daar is de tafel plus bank etc ook van gemaakt en dat matcht goed.
Maar ik wil het aanrechtblad cq bovenkant cq werkblad van een contrasterende kleur en materiaal. Liefst lekker hard en onderhoudsvrij en dacht aanvankelijk aan beton. Qua look and feel top (beton aanrecht steekt dan alle kanten 5cm over de kastjes)...maar ik heb gezien hoe mega bewerkelijk dat is om goed te maken en dat het alsnog poreus en kwetsbaar is. Er komt wel een zeildoek omheen/overheen om hem enigszins in de winter te beschermen (met ademruimte).
Een stenen aanrecht bij de keukenboer bestellen en ik ben 1500 euro verder. Ik heb op zich best wat budget, maar 250 euro ofzo puur voor het blad vind ik ook al wel significant geld. Hebben jullie mooie opties voor weer-vaste werkbladen voor buiten?
(ja hout blijft een optie, maar ook douglas hout zie ik al wel werken, ondanks beits die het moet beschermen)

Veel Canon spullen te koop

• clustor
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 03-04 11:10
Apie! schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:15:
Woei, ik heb weer nieuwe speeltjes:

De Su-V Gun heb ik gekocht om vlees te searen dat ik sous vide of low&slow heb bereid, en de GrillGun om houtskool aan te steken.
voor mensen met een GrillGun of Su-V Gun incl de meegeleverde slang:
deze adapter werkt prima op Nederlandse gasflessen met DIN aansluiting. Hier past de slang op met de Amerikaanse aansluiting
https://www.gaswinkel.com...12_din_x_pol_w_217_hl.htm

• bArT_18
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:33
Nomad schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:01:
Er zijn hier wel meer mensen die een barbecue bar gemaakt hebben (of buitenkeuken).
Wij zijn redelijk klaar qua designen, hij wordt ruwweg 2.70m lang en ik wil hem 80cm diep maken (80, als het materiaal mee werkt anders 70cm). Hij zal buiten staan, zonder overkapping, dat is in onze tuin geen haalbare optie die ik mooi vind. Ik zal dus een luxe paraplu of iets anders gebruiken om droog te staan wanneer het regent. Het materiaal van de kastjes e.d. maak ik van douglas hout, daar is de tafel plus bank etc ook van gemaakt en dat matcht goed.
Maar ik wil het aanrechtblad cq bovenkant cq werkblad van een contrasterende kleur en materiaal. Liefst lekker hard en onderhoudsvrij en dacht aanvankelijk aan beton. Qua look and feel top (beton aanrecht steekt dan alle kanten 5cm over de kastjes)...maar ik heb gezien hoe mega bewerkelijk dat is om goed te maken en dat het alsnog poreus en kwetsbaar is. Er komt wel een zeildoek omheen/overheen om hem enigszins in de winter te beschermen (met ademruimte).
Een stenen aanrecht bij de keukenboer bestellen en ik ben 1500 euro verder. Ik heb op zich best wat budget, maar 250 euro ofzo puur voor het blad vind ik ook al wel significant geld. Hebben jullie mooie opties voor weer-vaste werkbladen voor buiten?
(ja hout blijft een optie, maar ook douglas hout zie ik al wel werken, ondanks beits die het moet beschermen)
Ik heb enkele ceramische tegels (bestrating) in mn meubel liggen. In alle maten en kleuren te krijgen. Gebruik voor veel toch een snijplank oid.. maar ook zonder kan het heel wat hebben.

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Ik heb zelf een blad van stenen vijver randen als werkblad, ongeveer deze https://www.budget-bestra...ne-rand-100x30x3cm-primo/ en dan met een antraciet voeg ertussen.

Dat het vijver randen zijn kwam in mijn geval trouwens doordat de vijver heeft moeten wijken voor een overkapping met buitenkeuken dus die waren over. Na schoonmaken, polijsten en behandelen tegen het intrekken van vet vormen ze een perfect blad. Maar dit kan ook natuurlijk met meerdere soorten tegels e.d.

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

bestratingstegels kwam ik ook op uit, of badkamer tegels (die heb ik dan nog wat van over, maar uiteraard net niet genoeg :P).
Ik zal eens neuzen wat ik aan tegels kan vinden, inderdaad nette voeg ertussen en het lijkt al snel netjes denk ik :)

• TheoQ
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Ik ben al een aantal dagen op zoek waar ik de Weber sensor doorvoer/Gromlet/Thermometer Port  die op de WSM wordt meegeleverd kan bestellen.De mij bekende LH (zijn er niet zo veel) hebben hem niet, of bieden alleen een ander kleiner model aan.
Op ebay en amazon wordt hij wel aangeboden maar geen enkele verkoper verstuurd naar NL.
De klantenservice van Weber heeft nog niet gereageerd, hebben jullie nog tips waar ik deze kan bestellen?
https://tweakers.net/i/C3mgZGXXoz5GiJt5OrQCjzgQGCU=/f/image/Ke2kvZVyn2wDclcgiQS9rl9f.jpg

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 04-04 00:36
Dit weekend ben ik lekker aan het spelen geweest met m'n nieuwe aanwinst. Ik heb de bastard eerst opgestookt tot 100 graden dit voor 2 uurtjes vastgehouden. Vervolgens heb ik hem door gestookt naar 150graden. Ook weer een paar uur proberen vast te houden. Wat heel erg moeizaam ging. (dit was vrijdag). Toen heb ik alle schuiven dichtgezet en is de BBQ netjes uitgegaan.

Op zaterdag heb ik spareribs gemaakt, op 180 graden. Ook nu koste het heel veel moeite om deze temperatuur aan te houden. De BBQ komt er moeilijk naartoe en blijft als hij er eindelijk is met beide schuiven vol open ook op deze temperatuur staan. Maar ook dit kost wederom veel moeite..

Op zondag heb ik grillworst gemaakt, na weer veel gelezen en uitgezocht te hebben het volgende gedaan. In plaats van de BBQ 10 minuten open laten na het aansteken van de kolen de BBQ ongeveer 17 a 18 minuten open gelaten. Met de onderste schuif helemaal open. De BBQ was toen direct bij het sluiten ongeveer 180 graden. Hij is toen langzaam door geklommen naar 200 graden. Dit heeft die netjes 20 minuten volgehouden waarna hij weer begon te zakken (was precies wat ik nodig had om m'n grillworst af te grillen).
Maar dat hij begon te zakken is natuurlijk niet wat ik wilde. Wederom stonde beide schuiven helemaal open.

Nu denk ik dat het volgende aan de hand is;
De nieuwe Bastard 2020 heeft een "fancy" ash tray lifter (KLIK). Ik denk dus dat dit ding ervoor zorgt dat er onvoldoende luchtstroming in de BBQ is waardoor de temperatuur moeilijk kan klimmen. Ik ga de volgende keer is proberen te stoken zonder dat ding erin.

Maar stel nou dit is het geval, wat kan ik hiermee het beste doen, dit lijkt me namelijk niet de bedoeling??

• Wahloh
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 04-04 17:55

Wahloh

Professioneel Nietsnut

g00gle schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:29:
... na het aansteken van de kolen ...
Welke brandstof gebruik je? Ligt dit te dicht op elkaar of te vol?

• g00gle
Wahloh schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:41:
[...]

Welke brandstof gebruik je? Ligt dit te dicht op elkaar of te vol?
Ik heb nu nog een zak "houtskool" van Big Green Egg, dat had ik even snel gehaald. Er is inmdidels een zak houtskool onderweg van bestcharcoal. Misschien dat dit ook al beter gaat. Ik heb overigens ook nog niet getest zonder de ash tray.

• GregoryVG
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 30-03 17:28
...
Nu denk ik dat het volgende aan de hand is;
De nieuwe Bastard 2020 heeft een "fancy" ash tray lifter (KLIK). Ik denk dus dat dit ding ervoor zorgt dat er onvoldoende luchtstroming in de BBQ is waardoor de temperatuur moeilijk kan klimmen. Ik ga de volgende keer is proberen te stoken zonder dat ding erin.

Maar stel nou dit is het geval, wat kan ik hiermee het beste doen, dit lijkt me namelijk niet de bedoeling??
Ik gebruik exact dezeflde ash tray lifter in combinatie met een BGE en dat werkt prima.
Temperaturen van 350+ graden zijn geen probleem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:58
TheoQ schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:23:
Ik ben al een aantal dagen op zoek waar ik de Weber sensor doorvoer/Gromlet/Thermometer Port  die op de WSM wordt meegeleverd kan bestellen.De mij bekende LH (zijn er niet zo veel) hebben hem niet, of bieden alleen een ander kleiner model aan.
Op ebay en amazon wordt hij wel aangeboden maar geen enkele verkoper verstuurd naar NL.
De klantenservice van Weber heeft nog niet gereageerd, hebben jullie nog tips waar ik deze kan bestellen?
[Afbeelding]
Hier of hier bijvoorbeeld

[Voor 6% gewijzigd door Noshi op 30-03-2020 11:56]

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:50
Ik heb hiervoor natuurstenen tegels ooit gekocht voor weinig. Ik heb er nog 6 over die je zo mee mag nemen eventueel. :)

K to the KillaZ

• Catch22
@g00gle gooi je er goed veel houtskool in?

• g00gle
GregoryVG schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:45:
[...]

Ik gebruik exact dezeflde ash tray lifter in combinatie met een BGE en dat werkt prima.
Temperaturen van 350+ graden zijn geen probleem.
Catch22 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:00:
@g00gle gooi je er goed veel houtskool in?
Ik gooi de mand goed vol, eigenlijk wel tot bovenin de mand. Wat wel opvalt dat het niet voornamelijk uit grote brokken bestaat.

Vreemd dat het bij jou wel goed gaat, het kost me erg veel moeite om hem hoog op te stoken, misschien doe ik iets verkeerd?? Maar je zou verwachten dat wanneer hij goed brand en je doet de deksel dicht (na 15 a 20 minuten) dat hij dan meteen door de trek lekker moet gaan stijgen. Maar dit gebeurd dus totaal niet. Als ik de margrietschijf (meer een deksel bij deze) er schuin op zet gaat die wel wat harder.

Ik kan er nog niet echt de vinger op leggen wat het probleem is. Heb wel vaker met kamado's mogen spelen en meestal had ik geen moeite om ze snel en goed op temperatuur te krijgen en ze daar te houden. Maar bij deze vergt het toch wel wat inspanning. Meer als ik zou verwachten. Tips zijn natuurlijk welkom! _/-\o_

• Catch22
Heb je de handleiding gelezen?

• g00gle
Catch22 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:20:
Heb je de handleiding gelezen?
Uiteraard 😄

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

g00gle schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:14:
[...]

[...]

Ik gooi de mand goed vol, eigenlijk wel tot bovenin de mand. Wat wel opvalt dat het niet voornamelijk uit grote brokken bestaat.

Vreemd dat het bij jou wel goed gaat, het kost me erg veel moeite om hem hoog op te stoken, misschien doe ik iets verkeerd?? Maar je zou verwachten dat wanneer hij goed brand en je doet de deksel dicht (na 15 a 20 minuten) dat hij dan meteen door de trek lekker moet gaan stijgen. Maar dit gebeurd dus totaal niet. Als ik de margrietschijf (meer een deksel bij deze) er schuin op zet gaat die wel wat harder.

Ik kan er nog niet echt de vinger op leggen wat het probleem is. Heb wel vaker met kamado's mogen spelen en meestal had ik geen moeite om ze snel en goed op temperatuur te krijgen en ze daar te houden. Maar bij deze vergt het toch wel wat inspanning. Meer als ik zou verwachten. Tips zijn natuurlijk welkom! _/-\o_
Waarmee meet je de temperatuur, niet met het metertje in de dome hoop ik? Want ik heb ook ooit gedacht dat die enigszins nauwkeurig was, maar bij mij zit hij er rustig 100 graden naast. Wilde de kamado opstoken voor pizza, dat ding bleef hangen op 200 max.......ik meten op het rooster met metertje en ik zat op 320 graden (volledig indirecte opstelling, dus geen warmtestraling van de kolen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jaspernts
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 03-04 17:30
Afgelopen zaterdag mooi stuk varkensprocureur gekocht bij de Sligro (aanbieding!).
Zaterdagavond in de mosterd en rub gezet.
https://tweakers.net/i/iNPGKFdsxHlnvgSt117Ys0MEB2k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Q3HmUKB1j91wawzZBymPkXg.jpg?f=fotoalbum_tilehttps://tweakers.net/i/gkYRJ0rbW7CsEuSQF96m6WGNnLc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X242fkEdWPiIARN0KWc32BBg.jpg?f=fotoalbum_tile

Gisteren ochtend om 8 uur m'n Weber GBS opgestookt tot een rooster temperatuur van +/- 110°, door middel van de 2 kolenbakjes te vullen met Ecobrasa en daar een aantal hete Ecobrasa briketten bovenop te leggen.
Om 8.30u ging het vlees indirect erop.

De hele ochtend en tot vroeg in de middag ging dat best goed met hier en daar af en toe bijstellen van de luchtgaten.
Tot de temp. begon te zakken... Toch maar eens het deksel eraf. Bleek de inhoud van het ene kolenbakje nagenoeg opgebrand en het andere was nog helemaal vol maar gedooft.
Gauw het lege kolenbakje gedeeltelijk gevuld koude en daar bovenop hete briketten uit de starter.

Daarna is de temperatuur niet stabiel meer gebleven. Op een begeven moment zakte de temperatuur weer onder de 107°C. Het vlees had een kerntemperatuur van 85°C en het was inmiddels 19.00u.
Daarop besloten om het laatste stuk in de oven te doen tot 92-93°C kerntemperatuur.
De pulled pork was uiteindelijk heerlijk op een broodje met koolsla, rucola, augurkje en Sweet Baby Ray's BBQ saus.
https://tweakers.net/i/vgXfMXiGj9iqUM-2my5M7ACq0S0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvG5KkkwnWFz1CUfKv0axZ8L.jpg?f=fotoalbum_tilehttps://tweakers.net/i/HLj-LLk-4yh6PZhYBcVZuNBmZoA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JXBPfeFACCrnWYUT07ei83VP.jpg?f=fotoalbum_tile

Vraag me af of het soepeler was gegaan als de 2 kolenbakjes alle twee waren aangebleven. Verder niet echt diep onder de indruk van de Ecobrasa. Dat te bedenken dat de hoeveelheid opgebrande briketten haast duurder zijn dan het stuk vlees.

BTW.: ik zag een zak van 10kg Bonfire kokosbriketten voor €7,99 (excl. BTW) liggen bij de Sligro. Iemand ervaring met deze briketten? Is ongeveer een derde van de prijs van de Ecobrasa.

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:32
jaspernts schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:41:
BTW.: ik zag een zak van 10kg Bonfire kokosbriketten voor €7,99 (excl. BTW) liggen bij de Sligro. Iemand ervaring met deze briketten? Is ongeveer een derde van de prijs van de Ecobrasa.
Ik heb die. Ik kan ze niet vergelijken met anderen, want het zijn de enigen die ik heb gebruikt vorig jaar. Bevallen mij wel goed in m'n 57cm weber gbs. Voor dat tientje gewoon meenemen en proberen zou ik zeggen :)

• InfoTracer
jaspernts schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:41:
Afgelopen zaterdag mooi stuk varkensprocureur gekocht bij de Sligro (aanbieding!).
Zaterdagavond in de mosterd en rub gezet.
[Afbeelding][Afbeelding]

Gisteren ochtend om 8 uur m'n Weber GBS opgestookt tot een rooster temperatuur van +/- 110°, door middel van de 2 kolenbakjes te vullen met Ecobrasa en daar een aantal hete Ecobrasa briketten bovenop te leggen.
Om 8.30u ging het vlees indirect erop.

De hele ochtend en tot vroeg in de middag ging dat best goed met hier en daar af en toe bijstellen van de luchtgaten.
Tot de temp. begon te zakken... Toch maar eens het deksel eraf. Bleek de inhoud van het ene kolenbakje nagenoeg opgebrand en het andere was nog helemaal vol maar gedooft.
Gauw het lege kolenbakje gedeeltelijk gevuld koude en daar bovenop hete briketten uit de starter.

Daarna is de temperatuur niet stabiel meer gebleven. Op een begeven moment zakte de temperatuur weer onder de 107°C. Het vlees had een kerntemperatuur van 85°C en het was inmiddels 19.00u.
Daarop besloten om het laatste stuk in de oven te doen tot 92-93°C kerntemperatuur.
De pulled pork was uiteindelijk heerlijk op een broodje met koolsla, rucola, augurkje en Sweet Baby Ray's BBQ saus.
[Afbeelding][Afbeelding]

Vraag me af of het soepeler was gegaan als de 2 kolenbakjes alle twee waren aangebleven. Verder niet echt diep onder de indruk van de Ecobrasa. Dat te bedenken dat de hoeveelheid opgebrande briketten haast duurder zijn dan het stuk vlees.

Ik heb zelf deze https://www.makro.nl/cat/.../Kokosbriketten-10-kg-THM gebruikt in Snake opstelling. Moet zeggen doen het erg goed en blijven goed constant branden. Enige nadeel is wel dat er aardig wat fijne ass achter blijft.

• jaspernts
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 03-04 17:30
Raymond schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:00:
[...]

Ik heb die. Ik kan ze niet vergelijken met anderen, want het zijn de enigen die ik heb gebruikt vorig jaar. Bevallen mij wel goed in m'n 57cm weber gbs. Voor dat tientje gewoon meenemen en proberen zou ik zeggen :)
Ja, heb spijt dat ik ze niet meteen heb meegenomen. Dan nog maar een keertje terug :)
InfoTracer schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:52:
[...]

Ik heb zelf deze https://www.makro.nl/cat/.../Kokosbriketten-10-kg-THM gebruikt in Snake opstelling. Moet zeggen doen het erg goed en blijven goed constant branden. Enige nadeel is wel dat er aardig wat fijne ass achter blijft.
Van tevoren getwijfeld om een snake te bouwen, maar toch voor de 'minion' methode gegaan.
Heb jij een Weber 57 gebruikt i.c.m. een snake? Hoe is jouw ervaring voor zo'n lange low 'n slow sessie?

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Zo, gietijzeren pannetje van de link van jullie is binnen. Stuk procureur gekickt, klaar voor de eerste sessie low n slow

Stel je voor. Je wordt wakker na een operatie. Het eerste dat je ziet is mijn gezicht.. succes met je herstel!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InfoTracer
jaspernts schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:26:
[...]

Ja, heb spijt dat ik ze niet meteen heb meegenomen. Dan nog maar een keertje terug :)

[...]

Van tevoren getwijfeld om een snake te bouwen, maar toch voor de 'minion' methode gegaan.
Heb jij een Weber 57 gebruikt i.c.m. een snake? Hoe is jouw ervaring voor zo'n lange low 'n slow sessie?
Ja ik heb ook een Weber 57.
Ik moet zeggen dat het low 'n slow me erg goed af gaat. De keer dat ik pulled pork had gemaakt had ik een snake gemaakt van helemaal links naar helemaal rechts dus de helft van de bqq en na 10 uur was ie nog niet opgebrand. De rooster temperatuur was steeds rond de 110 graden. Wat ik heb heb gedaan is net zoals bij de minion methode wel de rest van het kolenrooster afgedekt met aluminiumfolie. En de sleuven onder en boven moest ik bijna dicht zetten anders werd het te warm.
Ik heb de briquettes wel met het gat naar beneden gezeten dan een rij van 2 gemaakt.

• Henkie_NtA
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 03-04 17:39
Op zaterdag heb ik spareribs gemaakt, op 180 graden. Ook nu koste het heel veel moeite om deze temperatuur aan te houden. De BBQ komt er moeilijk naartoe en blijft als hij er eindelijk is met beide schuiven vol open ook op deze temperatuur staan. Maar ook dit kost wederom veel moeite..
Als je de schuiven vol open hebt en je komt maar tot 180 graden dan gaat er iets niet goed. Kan maar aan 2 dingen liggen imo. Brandstof en dat zat wel goed of luchtstroom. Staan alle interne delen goed op elkaar uitgelijnd? Weet niet hoe dat op een bastard is, maar bij BGE moeten de interne delen ook goed op elkaar staan uitgelijnd.

• g00gle
Nomad schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:57:
[...]

Waarmee meet je de temperatuur, niet met het metertje in de dome hoop ik? Want ik heb ook ooit gedacht dat die enigszins nauwkeurig was, maar bij mij zit hij er rustig 100 graden naast. Wilde de kamado opstoken voor pizza, dat ding bleef hangen op 200 max.......ik meten op het rooster met metertje en ik zat op 320 graden (volledig indirecte opstelling, dus geen warmtestraling van de kolen).
2 losse probes van Inkbird direct boven het rooster.

En inderdaad alles staat goed op elkaar uitgelijnd dus ik snap er niks van. Ik ga van het weekend nog wel even verder proberen met andere houtskool.

• Chevy454
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
g00gle schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:14:
Een zak houtskool van BGE zegt natuurlijk niet veel. Maar als hij volledig aan is en hij wordt niet warm dan heeft er vocht bij gezeten?

Als ik mijn action ei een maand buiten laat staan (bedekt), nou dan kom ik ook niet tot de150C met een volle mand. Dus denk echt vers houtskool en dan een bekende referentie die je kent. En anders Dammers ofzo. Een zachtere soort brandt harder als ik me niet vergis.

[Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 30-03-2020 19:13]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nielsgaastra
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 03-04 15:59
g00gle schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:51:
[...]

Ik heb nu nog een zak "houtskool" van Big Green Egg, dat had ik even snel gehaald. Er is inmdidels een zak houtskool onderweg van bestcharcoal. Misschien dat dit ook al beter gaat. Ik heb overigens ook nog niet getest zonder de ash tray.
Ik had afgelopen weekend ook problemen om mijn Bastard met BGE houtskool boven de 200 graden te krijgen, terwijl dit normaal nooit een probleem is. De zak zat vol met kleine stukken houtskool, ik vermoed dat de luchtstroom daardoor niet optimaal was.

• Tarkin
  • Laatst online: 03-04 13:12
Heeft er iemand een goed recept voor een zoete (honing?) marinade/rub voor ribs?

Heb tot nu toe al wat pikantere gedaan, maar ik wil ook graag eens naar de zoete kant gaan.

In deze tijden is het vooral belangrijk dat ik gemakkelijk aan de ingredienten kan :p

• Catch22
Tarkin schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:18:
Heeft er iemand een goed recept voor een zoete (honing?) marinade/rub voor ribs?

Heb tot nu toe al wat pikantere gedaan, maar ik wil ook graag eens naar de zoete kant gaan.

In deze tijden is het vooral belangrijk dat ik gemakkelijk aan de ingredienten kan :p
https://www.bbq-nl.com/chinese-spareribs/

Mijn favoriet :)

• Noshi
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:58
Ik heb deze vorige week ook gemaakt en het was een groot succes! :9~

• g00gle
nielsgaastra schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:53:
[...]

Ik had afgelopen weekend ook problemen om mijn Bastard met BGE houtskool boven de 200 graden te krijgen, terwijl dit normaal nooit een probleem is. De zak zat vol met kleine stukken houtskool, ik vermoed dat de luchtstroom daardoor niet optimaal was.
Dat is bij mij dus ook het geval. De hele zal is zo. Ik verwacht binnenkort m'n bestelling houtskool, hopelijk gaat het dan beter.

• Catch22
g00gle schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:08:
[...]

Dat is bij mij dus ook het geval. De hele zal is zo. Ik verwacht binnenkort m'n bestelling houtskool, hopelijk gaat het dan beter.
hoe grotere stukken hoe beter in een kamado

• verstappen33
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 03-04 13:44
Hoi,

Ik ben sinds 2-3 jaar een beetje aan het bbq'en op mijn weber kettle, ik volg veel youtube filmpjes van diverse bbq kanalen en sommige gerechten kan ik prima namaken.
Denk aan ribs, pulled pork en een mooie steak bereiden..

Echter kom ik ook vaak gerechten tegen die ik indirect op hogere temperaturen moet maken, maar op een weber is dit lastig te realiseren vind ik..

Als ik de temperatuur flink opschroef krijg ik het nadeel dat de hitte van 1 kant komt en 1 zijde dus sneller gaart dan de andere kant. ook stralingswarmte via de deksel zorgt voor kans op verbranding of uitdroging..

De meeste mensen gebruiken hiervoor een Kamado met deflector plates, zodat de warmte echt indirect is en bijna overal gelijk is.

Maarja een kamado kost veel geld, en marktplaats staat niet echt vol met die dingen als ik rond kijk voor een 2e handse.

Nu heb ik niet veel vertrouwen in de goedkopere merken, maar dat is misschien ongegrond?
Welk merk heeft het meest bang for bucks??
Ikzelf neig naar een Bastard, maar ook hier lees ik veel problemen mee met de top vent die niet goed sluit.
Kamado Joe of BG Egg zijn me iets te duur, of is dit echt een betere kwaliteit..

Qua grootte zoek ik toch echt wel minimaal 46cm doorsnede ivm 4-8 eters.
En mocht iemand nog hele goede tips om goed indirect te kunnen bbq'en op hoge temperaturen (160-200gr) op een kettle dan hou ik me ook van harte aanbevolen.

• Tsurany
  • Niet online
Die top vent zijn alternatieven, dat is niet onoverkomelijk. En natuurlijk zijn producten als de BGE of de Kamado Joe beter maar ga je dat verschil proeven? Nee.
Zelfs de Kamado's van de Makro of andere budget partijen zullen prima werken, je merkt voornamelijk dat de afwerking wat minder is en de garantie niet zo goed is als bij Kamado Joe of BGE.

• verstappen33
Dat snap ik,
De intentie is om 1x een goede aankoop te doen. (al had ik dit idee ook met mijn kettle 3 jaar geleden)
Waar ik veel waarde aan hecht zijn uitbreidingsmogelijkheden op de lange termijn en betrouwbare service.
Dan kom je toch vaak weer bij de duurdere merken aangezien die daarnaast ook een hele lijn accesoires aanbieden die precies passen en zelfs backward compatible zijn met oudere modellen.

Bij goedkopere merken merk ik op fora's dat je toch vaak afhankelijk bent van 3e partijen met universele spullen die soms net niet goed passen of tweaks nodig hebben om goed te kunnen passen/functioneren.

Misschien toch eens naar een goede BBQ zaak die diverse merken uitgestald heeft staan en mij daar eens laten voorlichten..

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:53
verstappen33 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:37:
Dat snap ik,
De intentie is om 1x een goede aankoop te doen. (al had ik dit idee ook met mijn kettle 3 jaar geleden)
Waar ik veel waarde aan hecht zijn uitbreidingsmogelijkheden op de lange termijn en betrouwbare service.
Dan kom je toch vaak weer bij de duurdere merken aangezien die daarnaast ook een hele lijn accesoires aanbieden die precies passen en zelfs backward compatible zijn met oudere modellen.

Bij goedkopere merken merk ik op fora's dat je toch vaak afhankelijk bent van 3e partijen met universele spullen die soms net niet goed passen of tweaks nodig hebben om goed te kunnen passen/functioneren.

Misschien toch eens naar een goede BBQ zaak die diverse merken uitgestald heeft staan en mij daar eens laten voorlichten..
De Bastard heeft dat issue overigens opgelost bij het huidige model.

Ik denk dat je vooral moet kijken naar format, je kunt prima een goedkoper merk nemen, maar kijk dan bijvoorbeeld naar het formaat. Is het formaat niet een afwijkende rare maat qua diameter bijvoorbeeld, dan past al snel allerlei accessoires van andere merken ook.
Op mijn goedkope blocker kamado, ligt ook een Bastard mini gietijzer rooster bijvoorbeeld.

Je kunt ook kijken naar wat er al bij geleverd wordt bij aanschaf, als hier al bijna alles bij zit, zit je voorlopig wel goed :) Grill guru volgens mij levert ook behoorlijk wat zaken erbij.

Laatst was er 20% korting bij intratuin op alles, die hebben bijvoorbeeld ook eigen merk staan. Ik moet ze nog ff een keer in het echt bekijken, maar zoiets kan natuurlijk ook al dikke prima zijn voor een leuke prijs.

[Voor 8% gewijzigd door Martinusz op 01-04-2020 11:43]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 03-04 15:48

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik ben groot fan van chinese meuk en vraag me af of 1 van jullie een digitale, draadloze thermometer gebruiken van bijvoorbeeld aliexpress. Ik heb nu zo'n anologe meter in de klep maar zou graag de temperatuur in de buurt van het vlees willen monitoren en de temperatuur in het vlees zelf. Zou makkelijk zijn als ik 2 probes continue kan gebruiken.

blup

• wienjo
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23:11
verstappen33 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:02:

Nu heb ik niet veel vertrouwen in de goedkopere merken, maar dat is misschien ongegrond?
Welk merk heeft het meest bang for bucks??
Ikzelf neig naar een Bastard, maar ook hier lees ik veel problemen mee met de top vent die niet goed sluit.
Kamado Joe of BG Egg zijn me iets te duur, of is dit echt een betere kwaliteit..

Qua grootte zoek ik toch echt wel minimaal 46cm doorsnede ivm 4-8 eters.
En mocht iemand nog hele goede tips om goed indirect te kunnen bbq'en op hoge temperaturen (160-200gr) op een kettle dan hou ik me ook van harte aanbevolen.
Ik gebruik zelf een Patton 21" inmiddels voor het 3e jaar. Dit is een goedkoper merk en heb ik aangeschaft destijds voor € 450,- (aanbieding).

Het klopt wat ook al genoemd is, de garantie is anders. Geen 10 jaar o.i.d. maar met beleid en onderhoud is er voor mij geen verschil met een (duurder) ander ei. De BBQ wordt warm, de stukken vlees komen er hetzelfde af als op een duurder ei. Je hebt het allemaal zelf onder controle. Ja, ik moet eens per jaar de boutjes even langslopen en daarvan sommige even een halve slag aandraaien. Maar dat is voor mij geen enkel probleem gezien het verschil in prijs qua aanschaf.

Reden dat ik destijds dit ei heb gekocht is vanwege de prijs. Het leek mij heel erg gaaf om te BBQen op de low en slow manier. Maar vond een aanschafprijs van € 1400,- om even te proberen te hoog. Ik wist op dat moment namelijk niet of ik het na 4 maand nog steeds leuk zou vinden. Inmiddels ben ik een zeer fanatieke BBQer en heb ik de BBQ elke week aan staan.

Zolang deze BBQ nog heel is en geen mankementen vertoont blijf ik genieten van dit apparaat. Is deze BBQ met een jaar of wat stuk dan zal ik wel kijken naar een andere (duurder?) die wat meer opties en accessories mogelijkheden heeft.

Hopelijk kan je hier iets mee. Succes bij het maken van een keuze.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Borisvt
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 03-04 16:01
Bezulba schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:45:
Ik ben groot fan van chinese meuk en vraag me af of 1 van jullie een digitale, draadloze thermometer gebruiken van bijvoorbeeld aliexpress. Ik heb nu zo'n anologe meter in de klep maar zou graag de temperatuur in de buurt van het vlees willen monitoren en de temperatuur in het vlees zelf. Zou makkelijk zijn als ik 2 probes continue kan gebruiken.
Ik gebruik nu 2 seizoenen de inkbird bluetooth thermometer met 2 probes.,
Werkt perfect! voor mijn tuin prima bereik. ( zeker 20 tot 30 mtr inclusief glazen schuifpui ertussen )
temperatuur is spat zuiver, getest in kokend water

Heb hem bij een webshop in NL besteld omdat ik hem direct nodig had voor een 6kg pulled pork sessie.
Mijn vorige meter was een ikea fantast. dus ben geen dure meters gewend.

https://nl.aliexpress.com/item/4000253314683.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.156115104oPKMZ&algo_pvid=12ba124f-f2fc-4c9d-9859-2fbd46ceaeb0&algo_expid=12ba124f-f2fc-4c9d-9859-2fbd46ceaeb0-1&btsid=0b0a0ac215857354609944966ef7e9&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

• Borisvt
Dat snap ik,

Hier ook een merkloos 21 inch kamado.

Ben er erg tevreden mee, komt heerlijk vlees vanaf :P En vindt het qua kwaliteit niet om te huilen..
Garantie zal inderdaad een stuk minder zijn. Het is net wat je er voor over hebt, Ik heb meerdere hobby's dus verdeel het budget over meerdere speeltjes.

De werking van de kamado zal het zelfde zijn!

• Chevy454
  • Niet online
Dat is altijd een goede zaak.

Maar je moet opletten en wat onderzoek doen:
Bastard, Grill Guru en Grizzly grills komen bijvoorbeeld allemaal van 200Fahrenheit.
Dus als een verkoper zegt dat de garantie van een Bastard beter is als van een GG dan kan je hem mooi vertellen dat het even gelijkwaardig ruk is :+ (Zoek maar in dit topic of op google)

Je kan ook naar een Masterbuild kijken welke Kamado Joe heeft opgekocht, die hebben de KJ Classic 1 onder hun eigen Masterbuild op de markt gebracht. Maar dan tegen een scherpe prijs, de vraag is dan hoe de garantie is ;)

In de kamado wereld zijn veel merken maar ze zijn op een hand terug te brengen. Zoals Kamado Joe, BGE, Primo en Auplex.

Maar eerlijk: ik zou voor een goedkope Auplex gaan om te stoeien. Je kan altijd nog een duurdere kopen denk ik dan. Ik ga het 3de jaar met mijn kleine action ei in en het vilt is nu echt wel op zijn tandvlees. Maar voor 90 euro bijna 3 jaar lang plezier gehad.
Martinusz schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:41:
De Bastard heeft dat issue overigens opgelost bij het huidige model.
Die 2020 topvent is inderdaad aangepast maar het is nog wel een beetje vroeg om te zeggen dat het definitief opgelost is toch? Zoveel verkochte model 2020 zullen er nog niet zijn.

[Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 01-04-2020 12:46]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• verstappen33
Ik heb zojuist een telefoontje naar een grote bbq zaak gedaan die diverse merken verkopen.
En ik merkte dat ze heel erg stuurden naar hun eigen ervaring met de leveranciers.

Zo probeerden ze me telkense een BGE aan te smeren vanwege de service, kapotte onderdelen zijn binnen 1-2 dagen vervangen etc.. Allemaal heel mooi..
Kamado Joe waren ze niet heel lyrisch over als het gaat om service/garantie, ze verzekerden mij dat hunzelf alles er aan doen om een defect te verhelpen, maar ze bleven afhankelijk van KJ zelf. Het kon enkele weken duren voordat je bijvoorbeeld een nieuwe vuurring zou ontvangen..

Ook de bastard kreeg er van langs, al gaven ze wel aan dat uiteindelijk wel alles opgelost werd maar het kon wel even duren..

Op de vraag hoeveel issues er zijn met de diverse merken was het eigenlijk minimaal, procentueel schatten ze 3-6% van alle verkopen die een issue hebben binnen een jaar, waarvan de meeste binnen 2 maanden en zijn vaak productiefouten in het keramiek die naar boven komen bij het flink opstoken van de BBQ..

Bottom-line kwam het er voor mij op neer op het volgende: welk model is het meest geschikt en waar hecht je de meeste waarde aan?

BGE heeft de beste service, maar heeft als groot nadeel de platesetter die grote openingen laat langs de randen, zodra je vlees etc dus boven zo'n opening komt dan ben je direct aan het bbq'en ipv indirect..

KJ heeft dit beter voor elkaar en heb je in de praktijk meer indirect oppervlak.. (en zeker met de slow roller die helemaal geen directe hitte doorlaat langs de zijkanten)

Basterd heeft ook vrij grote openingen en zit er een beetje tussenin.

Zie ook een video op YT: YouTube: Big Green Egg vs. Kamado Joe - Which is the best grill? Review & Co...

Ik weet dat ze bij de Makro hier de Grill-Guru en de Basterd hebben staan, zal daar ook eens kijken.

• mekissen
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 01-04 14:43
BBQ keuze stress
Koop advies van gebruikers
Ik heb mij keuze terug gebracht naar 3
Kamado joe junior, Monolith Junior, The Bastard Compact 2020
Hier alle gegevens op een rijtje
Kamado joe junior
https://kamadojoe.nl/wp-content/uploads/2016/02/jr-1.jpg
Productomschrijving:
Hoogwaardige keramische grill met een diameter van 35 cm, op gietijzeren onderstel
Ingebouwde thermometer
Grillrooster van RVS 304
Keramische hitteverdeler
Grilltang
Asschuiver
Gewicht: 31 kg
Advies prijs 499 euro goedkoopte in Nederland 429euro
Monolith Junior
https://www.xp-edition.ch/jtl/media/image/product/5149/lg/monolith-grill-junior-schwarz-solo.jpg

Productomschrijving:
Drie keramische steunen voor standalone uitvoering (Stand-Alone)
RVS Grill-Rooster doorsnede 33 cm
RVS Extra Grillrooster (halve maan rooster)
Indirect Grill-steen met houder
Rookhout toevoer systeem.
Gewicht 35 kg.
Advies prijs 595 euro goedkoopte in Nederland 549 euro
The Bastard Compact 2020
https://www.cookersandgrills.nl/wp-content/uploads/2019/12/The-Bastard-Compact-11-750x750.jpg

Productomschrijving:
Gietijzeren precisie-topschijf
Easy open scharniersysteem
Extra dik 5 mm rvs-grillrooster doorsnede 33 cm
Slijtvast Fibre Glass vilt
Stabieler onderstel van gegalvaniseerd staal
Super compleet geleverd inclusief plate setter, rvs-kolenmand
Gewicht 42 kg
Advies prijs 599 euro goedkoopte in Nederland 599 euro ( uitverkocht )
Voor en nadelen
Nu hebben ze alle 3 voor en nadelen
Kamado joe junior: + goedkoop - rood
Monolith Junior: + rook invoer -?
The Bastard Compact 2020: + compleet – duur
Inbouwen
Ik ben van plan om 1 van deze 3 in te bouwen in een IKEA tafel de BROR Roltafel
Roltafel, zwart, grenen triplex, 85x55 cm
Prijs 99 euro
https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/bror-trolley__0636685_PE697973_S5.JPG

Dus kunnen jullie helpen om een keuze te maken met nog meer voor en nadelen en andere adviezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FightingFalcon
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 03-04 16:18
wienjo schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:50:
[...]

Ik gebruik zelf een Patton 21" inmiddels voor het 3e jaar. Dit is een goedkoper merk en heb ik aangeschaft destijds voor € 450,- (aanbieding).

Het klopt wat ook al genoemd is, de garantie is anders. Geen 10 jaar o.i.d. maar met beleid en onderhoud is er voor mij geen verschil met een (duurder) ander ei. De BBQ wordt warm, de stukken vlees komen er hetzelfde af als op een duurder ei. Je hebt het allemaal zelf onder controle. Ja, ik moet eens per jaar de boutjes even langslopen en daarvan sommige even een halve slag aandraaien. Maar dat is voor mij geen enkel probleem gezien het verschil in prijs qua aanschaf.

Reden dat ik destijds dit ei heb gekocht is vanwege de prijs. Het leek mij heel erg gaaf om te BBQen op de low en slow manier. Maar vond een aanschafprijs van € 1400,- om even te proberen te hoog. Ik wist op dat moment namelijk niet of ik het na 4 maand nog steeds leuk zou vinden. Inmiddels ben ik een zeer fanatieke BBQer en heb ik de BBQ elke week aan staan.

Zolang deze BBQ nog heel is en geen mankementen vertoont blijf ik genieten van dit apparaat. Is deze BBQ met een jaar of wat stuk dan zal ik wel kijken naar een andere (duurder?) die wat meer opties en accessories mogelijkheden heeft.

Hopelijk kan je hier iets mee. Succes bij het maken van een keuze.
Ik kan me hier zeker bij aansluiten. Heb recentelijk ook de Patton gekocht en die bevalt me tot op heden prima ! Waar mijn huisgenoten tot vorig jaar niet zo een fan waren van BBQ vragen ze nu al wekelijks om hem aan te zetten.

Bij de aanschaf heb ik alle mogelijke kamado's bekeken en het werd of The Bastard of deze.

Wat heeft me dan overhaald ? De mensen van Hanos (toch wel redelijk pro) die me echt deze hebben aanbevolen als beste prijs kwaliteit.

Heb er wel het cooking systeem met deflector plates en gietijzeren rooster bijgehaald ...

En een tip, waar ik eerst mee moest lachen, maar nu wel zie dat het zo is ... de kolen doen veel !

Dit weekend weer een een lekkere pulled pork klaarmaken :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

second ^^
third
Ik heb ook een no-name 21 inch barbecue (hornbach) en ik vind het compromisloos goed werken. Heb wel wat upgrades gedaan, zowel een RVS kolenmand er in als een divide-conquer systeem zoals Kamado Joe dat heeft. Bij elkaar een upgrade van 150 euro, maar daardoor zit ik totaal misschien op 650 euro, alsnog een hele mooie besparing.

• BillsGate
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 03-04 13:17

BillsGate

...en er stralend uitzien

mekissen schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:43:
BBQ keuze stress
...

Dus kunnen jullie helpen om een keuze te maken met nog meer voor en nadelen en andere adviezen.
Ik heb de JoeJr. Ben er best over te spreken. Als ik rookhout wil gebruiken, dan maak ik het nat en doe ik het in een pakketje met aluminiumfolie (met wat gaatjes erin). Gaat prima. Rookchip-lade mis ik daardoor niet echt.

Achteraf had ik gewild dat ik wat meer oppervlak/hoogte had gehad. Ik heb nu een gietijzeren pan (dutch oven) die er eigenlijk niet in past. Maar groter is ook meteen een stuk duurder.

Tafeltje ziet er ook leuk uit, zeker voor die prijs. Ik weet niet of je er ook echt veel mee wil gaan rijden en hoe je ondergrond is, maar als je de tafel wat zwaar belaadt (bbq, kolen, potten/pannen...) en je hebt geen hele vlakke vloer, zou ik er betere/grotere wielen onder zetten.

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

• HYM1100S
  • Registratie: maart 2016
  • Niet online
Ik zou gaan voor de Kamado Joe, maar ik ben bevooroordeeld met mijn Kamado Joe Classic 3. >:)

Onlangs een beroep gedaan op de garantie van Kamado Joe. De verf van de topvent begon te af te bladeren. (dit gebeurd helaas vaker). Een berichtje ingevuld op hun website, en 3 dagen later had ik een nieuwe in huis. d:)b

Ik ben zelf nog aan het kijken naar een Kamado Joe Junior voor erbij, maar dan wel op een onderstel:
https://i.imgur.com/UOTGUyO.jpg

Betreft dit onderstel: Dracarys Rolling Cart van ongeveer 120 dollar.

Mogelijk heb je nog wat aan dit draad je op het BBQ Forum waarin compacte Kamado's met elkaar vergeleken worden: Clash of the compacts

[Voor 6% gewijzigd door HYM1100S op 01-04-2020 18:05. Reden: verkeerde quote]

• Basfr
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 04-04 19:21
Iemand ervaring met de Grill Guru Classic Large (nu 449 ex btw bij de Sligro)? Lijkt een leuke upgrade naast de weber 57 en ter vervanging van het action ei wat ik eigenlijk maar 3x gebruikt heb afgelopen jaar.

Twijfel alleen of de weber en een kamado allebei wel voldoende gebruikt gaan worden om de aanschaf te kunnen verkopen thuis :+

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 04-04 19:16
Ik heb deze een keer gemaakt, wel lekker, maar om als zoet honingachtig te definiëren: nee.

Ik ben destijds ook op zoek gegaan naar een zoetpittige marinade en daarom die chinese gemaakt. Ik wil zef nog een keer een soort sweet chili ribs maken. Mijn standaard ribs is altijd 3-2-1 ribs met een USA style dry rub.

Van het weekend nog maar eens wat verzinnen, het wordt in ieder geval BBQ geschikt weer :)

De wijzen komen uit het Oosten!

• Mystikal
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 08:19

Mystikal

It never hurts to help

Borisvt schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:06:
[...]

Ik gebruik nu 2 seizoenen de inkbird bluetooth thermometer met 2 probes.,
Werkt perfect! voor mijn tuin prima bereik. ( zeker 20 tot 30 mtr inclusief glazen schuifpui ertussen )
temperatuur is spat zuiver, getest in kokend water

Heb hem bij een webshop in NL besteld omdat ik hem direct nodig had voor een 6kg pulled pork sessie.
Mijn vorige meter was een ikea fantast. dus ben geen dure meters gewend.

https://nl.aliexpress.com/item/4000253314683.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.156115104oPKMZ&algo_pvid=12ba124f-f2fc-4c9d-9859-2fbd46ceaeb0&algo_expid=12ba124f-f2fc-4c9d-9859-2fbd46ceaeb0-1&btsid=0b0a0ac215857354609944966ef7e9&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Kan je die instellen op elke gewenste temperatuur of zijn er presets. Die van mij heeft presets en dat irriteert me. Ik wil (bij wijze van spreken) instellen op 75 graden en niet tot maximaal 62 graden kunnen gaan.

Basement Bios ---- Exo-S

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 00:06

Boudewijn

omdat het kan

BillsGate schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:00:
[...]

Ik heb de JoeJr. Ben er best over te spreken. Als ik rookhout wil gebruiken, dan maak ik het nat en doe ik het in een pakketje met aluminiumfolie (met wat gaatjes erin). Gaat prima. Rookchip-lade mis ik daardoor niet echt.
Volgens mij is natmaken niet heel zinnig. Je ziet 'rook' eraf komen, maar dat is waterdamp.

Ik ben me ook maar aan het orienteren op een 'echte' kamado, ipv het Lidl-ding. Kan via via 15% korting op BGE krijgen, vrees dat dat er dus een gaat worden. Medium of wellicht Large :X

• mrooding
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 04-04 08:50
Boudewijn schreef op woensdag 1 april 2020 @ 23:41:
[...]

Volgens mij is natmaken niet heel zinnig. Je ziet 'rook' eraf komen, maar dat is waterdamp.

Ik ben me ook maar aan het orienteren op een 'echte' kamado, ipv het Lidl-ding. Kan via via 15% korting op BGE krijgen, vrees dat dat er dus een gaat worden. Medium of wellicht Large :X
Dan zou ik sowieso voor de large gaan. Ik twijfelde ook lang tussen medium en large en heb geen spijt van de keuze

• verstappen33
Tarkin schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:18:

Rub:
1 deel rietsuiker
1/4 deel zout (iets minder dan in het filmpje anders blijf je de hele avond dorst houden)
1 deel paprika
1/8 deel uipoeder
1/8 deel knoflook
1/8 deel kerrie

Saus:
1/4 cup Ketjap (de echte van ABC of Bango)
1/2 cup ketchup
1/4 cup honing
1/4 cup rietsuiker
2 eetlepels worcestershire saus
3 eetlepels van bovenstaande rub

Alle ingredienten van de saus mengen en aan de kook brengen tot er een mooie saus ontstaat.

Heerlijke zoete en sticky ribs.

[Voor 10% gewijzigd door verstappen33 op 02-04-2020 08:57]

• Borisvt
Mystikal schreef op woensdag 1 april 2020 @ 23:22:
[...]

Kan je die instellen op elke gewenste temperatuur of zijn er presets. Die van mij heeft presets en dat irriteert me. Ik wil (bij wijze van spreken) instellen op 75 graden en niet tot maximaal 62 graden kunnen gaan.
Jazeker

Je kunt in de app een aantal preset kiezen OF zelf een preset maken met daarin je eigen beschrijving en temps. Ook kun je de standaard preset wijzigen. ( ik gebruik de IOS app)

Op het display lees je volgens mij alleen de real time temperatuur uit.

er staan ook wat reviews op YouTube.

Laat maar weten of het wat voor je is!

• Apie!
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:09

Apie!

Newer, better & confusinger

Dammit, ik had net de kolen opgestookt voor spareribs en toen zag ik dit :

https://tweakers.net/i/mV2Iy-JNmkRZcpMSMdVTRS_rA3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WetzNIRwfYXhvdOA8uIumvmk.jpg?f=fotoalbum_large Mijn kleine rode kameraadje begint het te begeven :'(

Maar de kolen zijn al op temperatuur. Ik ga vanavond maar eens een foto van de binnenkant maken en hopen dat dit onder de garantie valt.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Denniz0229
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 00:31
zijn er nog meer mensen hier kamado moe? :+
ik smacht naar wat leuke plaatjes van niet kamado bbq's, het lijkt soms wel alsof die niet meer bestaan.

ik ben in ieder geval weer aan het twijfelen om toch maar eens een pelletsmoker aan te schaffen voor erbij.
alleen het is dan puur om mijn luiheid te voeden en dat is misschien niet helemaal de juiste reden :9
het is ook niet alsof ik hem nodig heb, gezien ik al offset smoker en een klein grill guru'tje heb staan.

• verstappen33
Denniz0229 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:36:
ik smacht naar wat leuke plaatjes van niet kamado bbq's, het lijkt soms wel alsof die niet meer bestaan.

ik ben in ieder geval weer aan het twijfelen om toch maar eens een pelletsmoker aan te schaffen voor erbij.
alleen het is dan puur om mijn luiheid te voeden en dat is misschien niet helemaal de juiste reden :9
het is ook niet alsof ik hem nodig heb, gezien ik al offset smoker en een klein grill guru'tje heb staan.
Beter?

https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/87459419_2799821086730334_3358301088418627584_n.jpg?_nc_cat=105&_nc_sid=110474&_nc_ohc=jjJyWDqmdQAAX9-lwUu&_nc_ht=scontent-lht6-1.xx&oh=4229b7f85a2ced9af582e4e76f6936fa&oe=5EAB7DBB

https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/89764902_2800674823311627_5413498894388559872_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_sid=110474&_nc_ohc=Vy9UKbVt14sAX_gGXJ2&_nc_ht=scontent-lht6-1.xx&oh=cf7db4375b5671546eaef492553143c2&oe=5EAC194F

• Tarkin
  • Laatst online: 03-04 13:12
verstappen33 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:52:
[...]

[YouTube: The BEST RIBS you EVER had !!! How To Smoke ribs]

Rub:
1 deel rietsuiker
1/4 deel zout (iets minder dan in het filmpje anders blijf je de hele avond dorst houden)
1 deel paprika
1/8 deel uipoeder
1/8 deel knoflook
1/8 deel kerrie

Saus:
1/2 cup ketchup
1/4 cup honing
1/4 cup rietsuiker

Alle ingredienten van de saus mengen en aan de kook brengen tot er een mooie saus ontstaat.

ziet er goed uit, en als pluspunt heb ik de meeste ingredienten nog. Ik moet van het vrouwtje eerst de ingredienten opgebruiken vooraleer ik terug naar de chinese winkel mag :o
dit wordt dus later eens uitproberen, als ik terug ingredienten mag aankopen.

thx voor de tips!

[Voor 13% gewijzigd door Tarkin op 02-04-2020 12:59]

• Hari-Bo
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 04-04 20:21
Apie! schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:24:
Dammit, ik had net de kolen opgestookt voor spareribs en toen zag ik dit :

[Afbeelding] Mijn kleine rode kameraadje begint het te begeven :'(

Maar de kolen zijn al op temperatuur. Ik ga vanavond maar eens een foto van de binnenkant maken en hopen dat dit onder de garantie valt.
Dat is balen! Dit is toch de Kamado Joe Junior als ik de kleur + onderstel zie? Lijkt mij onder garantie te vallen omdat dit met normaal gebruik opgetreden is.

kokenmetvuur.nl

• Dwersbongel
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 03-04 07:58
[...]

Rub:
1 deel rietsuiker
1 deel paprika
1/8 deel uipoeder
1/8 deel knoflook
1/8 deel kerrie

Saus:
1/2 cup ketchup
1/4 cup honing
1/4 cup rietsuiker

Misschien een domme vraag (als die bestaan) maar waar moet ik aan denken bij 1/4 cup. Ik hoor het hem vaak zeggen op YouTube maar ben er nog niet uit wat een cup is...

Xbox: Didoekoe

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:58

franssie

Save the albatross

Dwersbongel schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:27:
[...]

Misschien een domme vraag (als die bestaan) maar waar moet ik aan denken bij 1/4 cup. Ik hoor het hem vaak zeggen op YouTube maar ben er nog niet uit wat een cup is...
Wikipedia: Cup (unit)

Het is een volume maat waar wij vaker met gewichten rekenen.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• SubSense
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 03-04 21:16
Ik heb bij de Ikea zo'n maat schep set gekocht, en teruggerekend naar cups en dat met watervaste stift erop gezet. Werkt prima.
Ik zag nog iets voorbij komen over ribbels.
Probeer deze eens, mega lekker:

https://www.macsbbqpit.com/championship-ribs/

tsp = theelepel = 5 gram
tbsp = eetlepel = 15 gram
cup = kop = 225 gram

[Voor 37% gewijzigd door SubSense op 02-04-2020 17:47]

• Apie!
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:09

Apie!

Newer, better & confusinger

@Hari-Bo Dat is inderdaad de Junior en de barst is aan de binnenkant ook te zien :https://tweakers.net/i/C3QcNA3DwgoE7e3NdiJdoXgl3bA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swp23yaOYaeWm6C2OsZpGU9J.jpg?f=fotoalbum_large
Misschien moeilijk te zien, maar vanaf de schroef is ie goed te volgen.

Hij zal voorlopig niet spontaan uit elkaar vallen. Dus daar maak ik me op de korte termijn geen zorgen om, maar high heat sessies ga ik maar even niet doen op de Junior.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Willianv
  • Niet online
Vorige week mijn Kamado Joe classic 3 uitgeprobeerd met het maken van pulled pork.

Ik heb tijdens deze sessie gebruik gemaakt van Dammers houtskool.

De sessie ben ik in de ochtend om 8.30 begonnen. Pas om 5.30 de volgende ochtend had de procureur de gewenste kerntemperatuur bereikt (had hem in de avond ook al gedurende 3 uur ingepakt in alu folie).
Ik heb tijdens de sessie 2x kolen bij moeten vullen. Temperatuur is wel stabiel rond 110 graden gebleven.

De pulled pork was erg droog aan de buitenkant, maar ook van de binnenkant.

Wat kan hier fout gegaan zijn?

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:53
Willianv schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:50:
Vorige week mijn Kamado Joe classic 3 uitgeprobeerd met het maken van pulled pork.

De sessie ben ik in de ochtend om 8.30 begonnen. Pas om 5.30 de volgende ochtend had de procureur de gewenste kerntemperatuur bereikt (had hem in de avond ook al gedurende 3 uur ingepakt in alu folie).
Ik heb tijdens de sessie 2x kolen bij moeten vullen. Temperatuur is wel stabiel rond 110 graden gebleven.

Je thermometer wel goed? 24 uur is wel heel lang om op temperatuur te komen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Catch22
24 uur is bizar lang. 14 uur is al lang voor een groot stuk. Logisch dat hij droog is. Helemaal als je hem hebt ingepakt

[Voor 16% gewijzigd door Catch22 op 02-04-2020 22:09]

• verstappen33
SubSense schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:43:
Ik heb bij de Ikea zo'n maat schep set gekocht, en teruggerekend naar cups en dat met watervaste stift erop gezet. Werkt prima.
Ik zag nog iets voorbij komen over ribbels.
Probeer deze eens, mega lekker:

https://www.macsbbqpit.com/championship-ribs/

tsp = theelepel = 5 gram
tbsp = eetlepel = 15 gram
cup = kop = 225 gram
Hoi, let wel dat volume maten en grammen niet 1 op 1 gelijk zijn..
Het soortelijk gewicht van diverse ingredienten kunnen behoorlijk verschillen..

Zout is bijvoorbeel zwaarder dan peper of knoflook poeder etc..
Daarom inderdaad een maatschepje halen bij de Ikea of blokker of welke winkel dan ook wat kookspullen verkoopt..
Bijvoorbeeld deze: https://www.bol.com/nl/p/...hGjw.1_12.16.ProductTitle
Dan heb je alle maten in 1x.

Ik vermoed ook dat je thermometer niet goed is, of dat je de thermometer in een stuk vet had zitten.
Koop een externe thermometer, een fantast van Ikea of een 2 probe Inkbird..
Kost de wereld niet en je kunt goed meten op zowel rooster niveau en in het vlees.
En koop evt ook een hand thermometer zoals een Thermapen, dan kun je ook elders in het vlees snel de temperatuur meten.

Maar misschien kunnen we een beter antwoord geven als je even alle informatie geeft zoals wat voor vlees je hebt gebruikt, welk gewicht, en wat je hebt gedaan en op welk tijdstip.

Normaal is het bij mij met een stuk procureur van 2,5kg het volgende schema:
- 3-4 uur roken tot kerntemp 65graden.
- inpakken in alufolie en na 4-5 uur zit je op 92-94 graden. (vanaf 88-89 graden ga ik al prikken om te zien of het mals genoeg aan het worden is.
- Daarna 1 uur rusten in een koelbox met wat handdoeken eromheen.

Sappen opvangen en gebruiken voor je eindsaus.. ;)

[Voor 50% gewijzigd door verstappen33 op 03-04-2020 09:28]

• InfoTracer

Ik denk dat je veel te lang bent door gegaan. Een vermoede dat ik heb is dat je thermometer net in wat vet zat ofzo en dan de temp niet naar je eind temp gaat tot dat ook dat vet ofzo wat binnenin zit ook "gesmolten" / "opgelost is" en wat je dan krijgt is dat alles uitgedroogd is. Maar dat is een gok.
Voortaan kan je beter na een bepaalde tijd al gaan prikken of ie mals / zacht genoeg is.
Zal ik ik hem ook niet tot de 92 graden door laten gaan en met 87 graden er al afgehaald.
Wat ik nog wel heb gedaan is hem in een de aluminiumfolie geladen en toen in een plastic zak gedaan en toen in een handboek gedaan en dan ook nog een een koeltas / koelbox gedaan. Het was toen 23:45 en had geen zin om nog 1 uur te wachten en daarna nog mijn handen te branden of een half uur met horken staan te pullen. Dus heb ik hem heel de nacht laten rusten en de volgende ochtend met mijn handen gepulled. Hij was zelfs toen nog lauw maar wel helemaal goed.

• verstappen33
https://scontent-cdt1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/74489086_2545769192135526_7326932422761644032_n.jpg?_nc_cat=105&_nc_sid=110474&_nc_ohc=gWSWMV2MvcwAX85XDai&_nc_ht=scontent-cdt1-1.xx&oh=af6a1a84010fcd1c39861c18850d52fd&oe=5EADA6E6

Hier nog een foto van gisteren.
Moinkballs + kipstukjes.

• NikkiNailz
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 03-04 16:10

Niet Kamado-moe maar ik zit ook een beetje in hetzelfde schuitje en met een schuin oog naar een entry level-pellet smoker te kijken.
Merk dat ik toch best veel moeite heb om de temperatuur gelijk te houden op die kleine eitjes en het is toch wel jammer als dat gebeurt als er een duur stuk vlees op ligt.

Lijkt me heerlijk om dat ding gewoon op een temperatuur in te stellen en er een paar uur niet naar om hoeven kijken.

Kwam deze tegen: https://www.bol.com/nl/p/...-medium/9200000114270791/

Maar kon weinig gebruikservaringen terugvinden en ik schrok ook nogal van de montage instructies. :X

Twijfels, twijfels..

• Paitor
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 03-04 15:48

Paitor

rages doen :P

Je had hem in de avond 3 uur ingepakt, daarna weer uitgepakt en de nacht door gegaan?
Ik vermoed dat hem daar de uitdrogingsfactor zit. Zou hem zelf ingepakt hebben gelaten in ieder geval, als ik al zo lang was doorgegaan. Temperatuur is natuurlijk belangrijk, maar de kooktijd bijna verdubbelen heeft voor geen enkel recept voor mij gewerkt...

Volgende keer zou ik niet langer dan 20% van de kooktijd afwijken, zoals anderen zeiden is de kans op een foutieve meting ook heel groot en de kooktijd is altijd wel een goed richtpunt.

just my two cents :)

Van de week een lekkere riblap met een american style rub op de Green egg gegooid. 3 minuten aan iedere kant op 220 graden, Medium-rare. Getrancheerd voor wat we opkonden, leftovers in alufolie terug op de Green egg en nog even laten doorgaren. Waren de laatste restjes kolen, dus hij mocht lekker uitbranden en afkoelen (1-2 uur). Resultaat was een topstukje succadevlees bij de lunch de volgende dag.

Voor mezelf besloten om wat nieuwe goede rubs te gaan ontdekken het komende seizoen

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Ik moet eerlijk zijn dat sinds ik mijn kamado heb. Van mijn andere bbq's alleen de Weber 57 1x is aangeweest ivm een feestje. Pellet bbq leek mij ook wel leuk, maar het is een halve stap verwijderd van een oven naar mijn mening. En als ik hoor wat voor gezeik een vriend van me heeft gehad met vet dat in brand schiet, dat pallets niet doorschuiven enzo in zijn toch wel A merk bbq (GMG)., samen met het aanzienlijke moeilijkere schoonmaakwerk ivm met een kamado. Ik ben er weer vanafgestapt. Kamado all the way voor mij. :+

Overigens:https://www.kamado-nederland.nl/wp-content/uploads/pellet-joe-2.jpg

Beste pelletbbq is ook een kamado >:)

• vso
  • Laatst online: 00:51

vso

raap voor zijn recht

Denko schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:24:
[...]

Ik moet eerlijk zijn dat sinds ik mijn kamado heb. Van mijn andere bbq's alleen de Weber 57 1x is aangeweest ivm een feestje. Pellet bbq leek mij ook wel leuk, maar het is een halve stap verwijderd van een oven naar mijn mening. En als ik hoor wat voor gezeik een vriend van me heeft gehad met vet dat in brand schiet, dat pallets niet doorschuiven enzo in zijn toch wel A merk bbq (GMG)., samen met het aanzienlijke moeilijkere schoonmaakwerk ivm met een kamado. Ik ben er weer vanafgestapt. Kamado all the way voor mij. :+

Overigens:[Afbeelding]

Beetje aanstelleritus .. zwaarste minpunt van een pellet ding is de rook die je niet "uit' kan zetten.
Voor de rest zijn ze wellicht slecht(er) geisoleerd

vet tja .. lijkt me algemene issue.

edit: ja daarom heet het een pellet smoker, maar de hoeveelheid rook van geen tot iets doe je met temperatuur regelen en low & slow is ook wellicht eens lekker met geen tot weinig rook .. en dat kan je niet doen..

[Voor 9% gewijzigd door vso op 03-04-2020 12:39]

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• verstappen33
Beste is een Yoder.. (naar horen zeggen en mijn eigen indirecte ervaring)
Kameraad heeft de YS640, en is een beest van een smoker..
Ontzettend stabiel qua temperatuur en zuinig qua verbruik wanneer die op temperatuur is.
Door het dikke staal houd die ook de warmte goed vast.

Maarja wel dik 2750 euro

[Voor 9% gewijzigd door verstappen33 op 03-04-2020 12:45]

• vso

vso

raap voor zijn recht

verstappen33 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:39:
Beste is een Yoder.. (naar horen zeggen en mijn eigen indirecte ervaring)
Kameraad heeft de YS640, en is een beest van een smoker..
Ontzettend stabiel qua temperatuur en zuinig qua verbruik wanneer die op temperatuur is.
Door het dikke staal houd die ook de warmte goed vast.

Maarja wel dik 2500 euro
ik heb een goedkope taringtonhouse (makro) ding ..(was 450,- showmodel met beschadiging uiteindelijk 100,-)
Temperatuur, is inderdaad wel een dingetje en de mijne mag beetje gemodificeerd worden..

koud roken is erg lastig bij de mijne bv (vertrouw de elektronica niet echt) .. en temp is max 225 -300 graden .. maar pas recent komen de pellet smokers ook aan de hoge temperaturen (400 of hoger?)

Ik zou niemand een pellet smoker adviseren, maar dat is puur zoals ik vorige post al aangaf je kan niet de hoeveelheid rook instellen. roken houd op ongeveer bij 100+ graden.. en ik wil wel eens lager en langer..

maar om er 2500 aan uit te geven ? nah .

• verstappen33
vso schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:55:
[...]

ik heb een goedkope taringtonhouse (makro) ding ..(was 450,- showmodel met beschadiging uiteindelijk 100,-)
Temperatuur, is inderdaad wel een dingetje en de mijne mag beetje gemodificeerd worden..

koud roken is erg lastig bij de mijne bv (vertrouw de elektronica niet echt) .. en temp is max 225 -300 graden .. maar pas recent komen de pellet smokers ook aan de hoge temperaturen (400 of hoger?)

Ik zou niemand een pellet smoker adviseren, maar dat is puur zoals ik vorige post al aangaf je kan niet de hoeveelheid rook instellen. roken houd op ongeveer bij 100+ graden.. en ik wil wel eens lager en langer..

maar om er 2500 aan uit te geven ? nah .
Klopt, enige voordeel van een pellet grill of een off-set smoker is het bruikbare oppervlak, dit is veeeel groter dan een kamado of standaard kettle bbq.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een kamado met een temp controller, dan heb je in principe ook set-and-forget... genoeg brandstof erin en gaan met die banaan..

Mijn kameraad door ook mee met competities en dan is het wel fijn om een brisket + een boston butt op 1 apparaat te hebben liggen waar die in principe niet naar om hoeft te kijken.

Ook heeft hij een soort afhaal/catering dingetje erbij, hij kookt dus ook semi commercieel wanneer het hem uit komt..

[Voor 12% gewijzigd door verstappen33 op 03-04-2020 13:04]

• Willianv
  • Niet online
Martinusz schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:59:
[...]

Je thermometer wel goed? 24 uur is wel heel lang om op temperatuur te komen.
Ik heb de thermometer gebruikt van de Lidl. Die heb ik vorig jaar ook gebruikt met mijn weber en toen eigenlijk nergens afwijkingen geconstateerd.
Heb onlangs ook een hele kip gedaan, deze was wel perfect.
InfoTracer schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:40:
[...]

Ik denk dat je veel te lang bent door gegaan. Een vermoede dat ik heb is dat je thermometer net in wat vet zat ofzo en dan de temp niet naar je eind temp gaat tot dat ook dat vet ofzo wat binnenin zit ook "gesmolten" / "opgelost is" en wat je dan krijgt is dat alles uitgedroogd is.
Dat zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn....
Paitor schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:01:
[...]

Je had hem in de avond 3 uur ingepakt, daarna weer uitgepakt en de nacht door gegaan?
Ja, klopt. Om de gewenste kerntemperatuur te bereiken.

Allen bedankt voor het reagern. Ik heb zojuist ook een meater plus thermomenter besteld.

Bij een volgende keer zal ik exact de tijdstippen en graden noteren.
Er is blijkbaar iets echt niet goed gegaan, de lekbak die ik gevuld had met appelsap was ook helemaal vastgekoekt samen de resten die er in zijn gevallen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 03-04 16:13
[...]

Rub:
1 deel rietsuiker
1 deel paprika
1/8 deel uipoeder
1/8 deel knoflook
1/8 deel kerrie

Saus:
1/2 cup ketchup
1/4 cup honing
1/4 cup rietsuiker

Leuk! Ze liggen erop :) zal iets eerder eraf gaan want 18h is etenstijd. Ben benieuwd

Creatief met klei? www.kleishop.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Nu online

zeroday

Dream within a dream

https://tweakers.net/i/QShOKYWPWEHtlpzrSWegnt-lS8Y=/f/image/EDPgqOu7GrGueauPnpN0cnE6.jpg

Vandaag weer even inkopen gedaan: Spareribs, Varkensnek & Achtermuis

Spareribs in de natte rub gezet voor zondag. Die gaan zondag eerst ongeveer 2 uur op de Action Ei (van vorig jaar) en daarna worden ze in een foliebak met appelsap en een mengsel van BBQ Saus en Honing gelegd voor ook een bepaalde periode (af en toe controleren). Daarna zijn ze meestal al zo botergaar dat heel even afgrillen al voldoende is. Temperatuur wordt tussen de 100 ~ 150 graden gehouden. Ik heb zo langzamerhand geleerd dat je niet teveel naar metertjes moet gaan kijken. ;)

De Varkensnek is in 4 stukken verdeeld, genoeg voor 4 porties pulled Pork, die op deze manier ook nog een keer klaar is, want pak je meteen zo'n groot stuk dan ben je langer bezig. (en de smaak wordt er echt niet anders van) ;)

De Achtermuis is een lekker mager stukje vlees die ik gebruik om zelf Filet Americain te kunnen maken. 2x door de maalmolen met de Americain Saus en even mengen .. En je zit dan lekker een eigebn broodje filet Americain of Martino te maken

USG, 2x Unifi AP-LR, 1x Unifi Pro, 4x HP Microserver Gen8 (1x Vmware) 3x OpenMediavault. (en nog veel meer andere meuk)

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

vso schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:36:
[...]

Beetje aanstelleritus .. zwaarste minpunt van een pellet ding is de rook die je niet "uit' kan zetten.
Voor de rest zijn ze wellicht slecht(er) geisoleerd

vet tja .. lijkt me algemene issue.

edit: ja daarom heet het een pellet smoker, maar de hoeveelheid rook van geen tot iets doe je met temperatuur regelen en low & slow is ook wellicht eens lekker met geen tot weinig rook .. en dat kan je niet doen..
Welk punt vind je aanstelleritus?
- Vet in brand schieten bij 100 graden heb ik nog nooit gehad in 15 jaar oid bbqen over een bbq of 5 oid. Hij al 2x ondertussen.
- Pellets die niet doorschoven heb ik hem ook al een paar keer over gehoord.
- Verder is een kamado schoonmaak letterlijk alle schuifjes open doen, 30 min wachten. Alles weer dicht en volgende dag met een stoffer erdoorheen. Dit ding moet vanalles echt schoongescraapt worden. En als je dat niet vaak genoeg doet: zie vet in brand.

Alle 3 punten waar ik elders nooit problemen mee gehad zou hebben. Het concept is geweldig overigens, maar blijkbaar niks voor mij.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Denko schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:43:
[...]
Welk punt vind je aanstelleritus?
[...]
- Vet in brand schieten bij 100 graden heb ik nog nooit gehad in 15 jaar oid bbqen over een bbq of 5 oid. Hij al 2x ondertussen.
- Pellets die niet doorschoven heb ik hem ook al een paar keer over gehoord.
- Verder is een kamado schoonmaak letterlijk alle schuifjes open doen, 30 min wachten. Alles weer dicht en volgende dag met een stoffer erdoorheen. Dit ding moet vanalles echt schoongescraapt worden. En als je dat niet vaak genoeg doet: zie vet in brand.

Alle 3 punten waar ik elders nooit problemen mee gehad zou hebben. Het concept is geweldig overigens, maar blijkbaar niks voor mij.
Vet in brand schieten tja denk dat het echt ligt aan diverse factoren ? het lijkt me redelijk vermijdbaar maar dat zal wel per apparaat verschillen ? ik heb een hele plaat die de vuurpit bedekt en daardoor wellicht minder overlast (maar ook minder heet) maar lijkt me feitelijk niet anders dan met elke andere bbq
En dus locatie, locatie en locatie (van je vlees) .. :?

Pellets niet doorschuiven is een bekend issue maar ook hier verschilt het per apparaat /leverancier. je leest hier en daar wel klachten maar ik heb er nog geen problemen mee gehad. maar dit kan ook liggen aan de "verkeerde" pellets, niet hard genoeg of te vochtig geworden?
Als je teveel stof opbouwt .. kan het extra snel gaan ? sommige modelen blazen daarom lucht door de impelor heen.
Maar hier heb ik nog geen issues mee gehad, geluk? wie zal het zeggen.

De smoker schoonmaken: (prettiger als andere bbq's )
* ik heb voor 15 euro een as-stofzuiger ..
* en een schraper/spatel ding uit de euro bak v.d bouwmarkt.
* paar plastic handschoentjes
Je schraapt elke kookbeurt de overtollig vet (als je geen vet opvang bak gebruikt) weg .. roosters schoonmaken met een sopje En voor de rest is het even de stofzuiger erdoor ..
15 minuten later is het ook gedaan.

Ja je hebt meer "kook" oppervlak en in feite is het set & forget ..

Zelf denk ik aan een "mod" om bv hem om te bouwen naar een kolen zwaarte kracht gevoerde mogelijkheid. en de isolatie te verhogen.

• Denniz0229
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 00:31
NikkiNailz schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:47:
[...]

Niet Kamado-moe maar ik zit ook een beetje in hetzelfde schuitje en met een schuin oog naar een entry level-pellet smoker te kijken.
Merk dat ik toch best veel moeite heb om de temperatuur gelijk te houden op die kleine eitjes en het is toch wel jammer als dat gebeurt als er een duur stuk vlees op ligt.

Lijkt me heerlijk om dat ding gewoon op een temperatuur in te stellen en er een paar uur niet naar om hoeven kijken.

Kwam deze tegen: https://www.bol.com/nl/p/...-medium/9200000114270791/

Maar kon weinig gebruikservaringen terugvinden en ik schrok ook nogal van de montage instructies. :X

Twijfels, twijfels..
dat model heb ik inmiddels al onder 5 merknamen voorbij zien komen, gezien het feit dat alles exact hetzelfde is zullen ze wel uit dezelfde fabriek rollen onder andere namen.
verstappen33 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:57:
[...]

Klopt, enige voordeel van een pellet grill of een off-set smoker is het bruikbare oppervlak, dit is veeeel groter dan een kamado of standaard kettle bbq.
het grote voordeel van een offset smoker is IMO juist dat je altijd bij je vuur kan zonder alles te moeten demonteren.
Denko schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 12:24:
[...]

Overigens:[Afbeelding]

dat is wel een heel gaaf ding inderdaad, alleen qua prijs niet echt leuk :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 08:35
Ik ga de tuin een beetje opruimen en wil een leuk bbq meubeltje plaatsen. Ik heb daarom een Weber One Touch Premium 57 cm over. Ik heb hem al zeker twee jaar niet meer gebruikt. Heeft iemand er interesse in?

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:33:
[...]

Vet in brand schieten tja denk dat het echt ligt aan diverse factoren ? het lijkt me redelijk vermijdbaar maar dat zal wel per apparaat verschillen ? ik heb een hele plaat die de vuurpit bedekt en daardoor wellicht minder overlast (maar ook minder heet) maar lijkt me feitelijk niet anders dan met elke andere bbq
En dus locatie, locatie en locatie (van je vlees) .. :?

Pellets niet doorschuiven is een bekend issue maar ook hier verschilt het per apparaat /leverancier. je leest hier en daar wel klachten maar ik heb er nog geen problemen mee gehad. maar dit kan ook liggen aan de "verkeerde" pellets, niet hard genoeg of te vochtig geworden?
Als je teveel stof opbouwt .. kan het extra snel gaan ? sommige modelen blazen daarom lucht door de impelor heen.
Maar hier heb ik nog geen issues mee gehad, geluk? wie zal het zeggen.

De smoker schoonmaken: (prettiger als andere bbq's )
* ik heb voor 15 euro een as-stofzuiger ..
* en een schraper/spatel ding uit de euro bak v.d bouwmarkt.
* paar plastic handschoentjes
Je schraapt elke kookbeurt de overtollig vet (als je geen vet opvang bak gebruikt) weg .. roosters schoonmaken met een sopje En voor de rest is het even de stofzuiger erdoor ..
15 minuten later is het ook gedaan.

Ja je hebt meer "kook" oppervlak en in feite is het set & forget ..

Zelf denk ik aan een "mod" om bv hem om te bouwen naar een kolen zwaarte kracht gevoerde mogelijkheid. en de isolatie te verhogen.
Ik heb precies dezelfde ervaringen, nul problemen in 1,5 jaar tijd, opruimen is een makkie en de resultaten altijd prima.
Maximum satisfaction, minimum effort...

Maar een pelletbbq is wel een apparaat dat je koopt voor het resultaat, niet voor de hobby.

• assasinbats
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online
Het Lidl kamado eitje is binnen gekomen. Dit is wat er bij zat qua accessoires:

https://tweakers.net/i/dJYyIEJqzS7OyxFxj9XJ332IKWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIVYp0EVJTs5W9BpO3RD4vQs.jpg?f=fotoalbum_large

In juni maar eens proefdraaien. Voor het eerste gebruik even flink opstoken met houtskool? En op zoek naar iets wat als deflector kan dienen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Catch22
assasinbats schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:55:

[Afbeelding]

In juni maar eens proefdraaien. Voor het eerste gebruik even flink opstoken met houtskool? En op zoek naar iets wat als deflector kan dienen?
niet opstoken maar eerst rustig inbranden. Staat waarschijnlijk wel in de handleiding

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

@assasinbats https://cookinglife.nl/ov...Q0wuMzEyMzY&sqr=CL.31236& werkt prima.

Verder is het ook een fijne maat om eventueel in te bouwen in de bekvam. Heb ik deze week toevallig ook gedaan. Fijn eitje. Houd de temperatuur prima stabiel in de proefrondes die ik heb gedraaid tot nu toe. Had wel wat moeite om hem van 100 terug omhoog te stoken. Maar oefening baart kunst.

• ssstefke
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 08:08
assasinbats schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:55:

[Afbeelding]

Zet ‘m voor juni wel even in elkaar. Die van mij was vorig jaar zo krom als een hoepel zodat de onderdelen er niet eens in pasten..

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 00:06

Boudewijn

omdat het kan

Ik ga zo maar eens een kleine kip (net geen 700gr) op de kamado gooien. denk eraan om hem met wat olijfolie en sumak (en zwarte peper) in te smeren en dan indirect op lage temp te garen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Misha schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:03:
Ik ga de tuin een beetje opruimen en wil een leuk bbq meubeltje plaatsen. Ik heb daarom een Weber One Touch Premium 57 cm over. Ik heb hem al zeker twee jaar niet meer gebruikt. Heeft iemand er interesse in?
Ik heb er ook 1, topdingen hoor. Ik zou hem niet te snel wegdoen. Gebruik hem nog wel eens bij feestjes als de kamado te klein is. Of als hogere temp ernaast.

• Misha
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 08:35
Denko schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:05:
[...]

Ik heb er ook 1, topdingen hoor. Ik zou hem niet te snel wegdoen. Gebruik hem nog wel eens bij feestjes als de kamado te klein is. Of als hogere temp ernaast.
Daar heb ik ook weer wat anders voor 😜

• assasinbats
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online
Misha schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:03:
De basisvraag: wat wil je er voor hebben? Mooie aanvulling voor mn kamado mini eitje.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Ik had een zalm uit de vriezer gehaald voor vandaag. Plan was eerst om zoals altijd warm te roken, maar uiteindelijk wat anders gedaan.
Een marinade van sojasaus, ketjap, sesam olie, hoisin woksaus, Lelystadse honing, gember en sereh gemaakt. De zalm er 2 uurtjes in laten marineren.
Ondertussen op mijn gemak de braai aangestoken. Vervolgens heb ik de zalm in de lade van de braai gelegd en daar heel langzaam laten garen richting 50 graden.
Terwijl de zalm in de la lag, nog wat groenten gegaard en wat hamburgers en worstjes geflipt.
De zalm beviel erg goed, een blijvertje :Y)

https://tweakers.net/i/px9FX8fS4f5HnOoogpf2az2N70o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9Bn4ZzzSgSu79rDnoE7SOqm.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/30p22OQYTdPgQkBOgVr85GHFQi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMT9tFROdooryyN8FVcWrZD0.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/0cu9w0SajZGd8MPmAnau6JzQDN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNUeIdjaxOY2AHpS4YoeoKZr.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/s0T02yrloUs_0q6ZNrZx2PzFBTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zh9OhpEAyT2ogLvLSyullD4j.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/lUoLQ35E1DI12D0BuQt-5WZ4eZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vufdggPuZEPIcm55xMzvpx58.jpg?f=fotoalbum_large

https://tweakers.net/i/FBCN1yZ-Tc3yPkE8tboXhmbXjO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CdPylHDKN7sF2BMpDR1N07Gj.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 70 71 72 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True