Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 353 354 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:25

ozzynator

Nevermind.

Over garantie: Ik heb 3 jaar geleden een IQ grill gekocht, was helemaal compleet met alles er op en er aan 1700€. Inmiddels zijn die ook failliet, dus mocht er iets zijn is dat jammer en pech. Meer niet.

Het meeste wat kapot kan, is kwa maat allemaal standaard, dan koop ik wel een andere topvent of rooster. Dat de dome of deksel nog gaat scheuren, zie ik niet gebeuren, dat is meestal bij de 1e of 2e keer oppoken al wel raak. Daar hoef je je niet heel druk om te maken.

Moette doen.

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:47
ozzynator schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:24:
Over garantie: Ik heb 3 jaar geleden een IQ grill gekocht, was helemaal compleet met alles er op en er aan 1700€. Inmiddels zijn die ook failliet, dus mocht er iets zijn is dat jammer en pech. Meer niet.

Het meeste wat kapot kan, is kwa maat allemaal standaard, dan koop ik wel een andere topvent of rooster. Dat de dome of deksel nog gaat scheuren, zie ik niet gebeuren, dat is meestal bij de 1e of 2e keer oppoken al wel raak. Daar hoef je je niet heel druk om te maken.
Maar dat is altijd een risico... Maakt niet uit of het nou een kleine of grote partij is. Als Weber of BGE nu besluit om uit Europa te vertrekken vanuit Geo Politieke overwegingen, dan is het net zo goed de vraag hoe je je garantie gaat doen.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Paganstars schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:47:
[...]

Maar dat is altijd een risico... Maakt niet uit of het nou een kleine of grote partij is. Als Weber of BGE nu besluit om uit Europa te vertrekken vanuit Geo Politieke overwegingen, dan is het net zo goed de vraag hoe je je garantie gaat doen.
Het is altijd een risico maar niet alles heeft een even grote kans. Gevestigde namen kunnen ook onwenselijk besluiten nemen, zeker, maar dat zou ze veel pijn doen en zie ik niet zo heel snel gebeuren.

De markt kent door de hype echter wel heel veel nieuwe fabrikanten die een graantje mee willen pikken. De kans dat die het niet allemaal redden is een stuk groter in mijn optiek. Dus áls je daar waarde aan hecht dan zou ik toch kijken hoe stabiel een partij is.

Maar goed, we hebben het eerder ook al over Kamado Joe gehad. Die doen garantie graag zelf maar wettelijk gezien is dat onzin. De verkoper is verantwoordelijk voor de garantieafhandeling, ook als de fabrikant uit de EU vertrokken is of failliet is.
Wellicht kan hij daardoor geen door de fabrikant ondersteunde oplossingen meer bieden maar met wat creativiteit van de verkoper ben je altijd wel te helpen of te compenseren.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:40
Een vraagje:
Laten jullie allemaal de BBQ's buiten staan? Ook wanneer deze niet gebruikt wordt?

Ik heb en eenvoudige Weber maar merk dat hij me wel een beetje in de weg staat in de garage.
We hebben een overkapping achter het huis dus hij kan wel droog staan, ik weet alleen niet hoe slecht dit voor een BBQ is met de huidige temperaturen.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:12
Loei123 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:40:
Een vraagje:
Laten jullie allemaal de BBQ's buiten staan? Ook wanneer deze niet gebruikt wordt?

Ik heb en eenvoudige Weber maar merk dat hij me wel een beetje in de weg staat in de garage.
We hebben een overkapping achter het huis dus hij kan wel droog staan, ik weet alleen niet hoe slecht dit voor een BBQ is met de huidige temperaturen.
Ik heb een Weber Performer, dit model

Die heb ik 2e hands ooit voor 80,- op de kop getikt, alleen dat onderste rek had wat roest, opgeschuurd, in de hamerslag gezet destijds en staat inmiddels al 3 jaar gewoon buiten hier (beetje half onder het balkon maar wordt dus gewoon nat) en dat gaat gewoon goed, dat gezegd hebbende, ik heb er ook gewoon een hoes overheen maar het is wel vlakbij de kust dus spullen willen hier graag roesten.

De bbq had bij de vorige eigenaar een zwaar leven gehad in de zin dat de hoes helemaal groen van de algen was en dus wat minimale roest op het onderstel. Enfin, de hoes toen in de wasmachine gedaan (vrouw niet blij) en de hoes daarna ingespoten.

Binnen staan is altijd beter maar met een hoes er overheen zal het wel meevallen allemaal.

[ Voor 17% gewijzigd door 1nsane op 03-02-2026 09:52 ]

Adjust non olet, plerumque...

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:00

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb geen schuur of garage. Dus idd buiten. Wel onder een overkapping.
De kamado Joe heeft er weinig last van als ik het zo zie

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:21
Dennis1812 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:09:
Ik heb geen schuur of garage. Dus idd buiten. Wel over een overkapping.
Mijn Bastard staat buiten met een hoe erover. Wel heb ik de houten tafeltjes eraf in de winter. Meteen mooi moment om ze weer even goed in de olie te zetten en te poetsen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik gebruikte de hoes eerder ook wel eens, maar dan krijg je wel gauw schimmel. Het helpt als je de onderste vent iets open laat staan, maar ik ben er maar mee gestopt. Inmiddels staat hij droog gelukkig

• 1nsane
Bij een Kamado is drooghouden met een hoes misschien nog wel belangrijker.

Natuurlijk is een Weber van metaal wat kan roesten, een kamado heeft dat natuurlijk ook wel in de beugels enz. maar, vocht in je keramiek lijkt me een groter risico als je hem op gaat stoken.

Ik heb ook wel eens Webers gezien die zonder hoes buiten stonden (dus geen namaak Webers) die er prima aan toe zijn, ze lijken toch wel goed behandeld en van goed metaal te zijn maar die kunnen niet barsten door vocht in het keramiek :)

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

1nsane schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:18:
[...]

Natuurlijk is een Weber van metaal wat kan roesten, een kamado heeft dat natuurlijk ook wel in de beugels enz. maar, vocht in je keramiek lijkt me een groter risico als je hem op gaat stoken.

Ik heb ook wel eens Webers gezien die zonder hoes buiten stonden (dus geen namaak Webers) die er prima aan toe zijn, ze lijken toch wel goed behandeld en van goed metaal te zijn maar die kunnen niet barsten door vocht in het keramiek :)
Een hoes gebruik ik ook niet.
Maar als ik hem even niet gebruikt heb stook ik hem gewoon heel rustig op en neem er ruim de tijd voor. Dan kan al het vocht er rustig uit.
Zolang je maar nadenkt wat je doet.

• 1nsane
Dennis1812 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:21:
[...]

Een hoes gebruik ik ook niet.
Maar als ik hem even niet gebruikt heb stook ik hem gewoon heel rustig op en neem er ruim de tijd voor. Dan kan al het vocht er rustig uit.
Zolang je maar nadenkt wat je doet.
Ja precies. Maar ik zie nog wel eens kamado's voorbij komen met craquelé in de lak, kan me voorstellen dat dát zonder hoes wel een groter probleem kan vormen. Enfin, voorkomen is beter dan genezen. Mijn Weber Performer was natuurlijk een appel en een ei 2e hands maar ik ben er wel zuinig op, heerlijk apparaat, low en slow kan er ook op en op de buurtbbq maak ik evengoed de blits versus de kamado's die mensen naar buiten rollen.

• 1nsane
418O2 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:16:
[...]

Ik gebruikte de hoes eerder ook wel eens, maar dan krijg je wel gauw schimmel. Het helpt als je de onderste vent iets open laat staan, maar ik ben er maar mee gestopt. Inmiddels staat hij droog gelukkig
Daar heb ik nooit problemen mee gehad maar is dat iets met Kamado's?

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:49
1nsane schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:32:
[...]

Daar heb ik nooit problemen mee gehad maar is dat iets met Kamado's?
Met hoes bij mij wel.
Edit: Dan staat hij wel maanden onder een afdakje in de winter.

[ Voor 13% gewijzigd door Arjantje72 op 03-02-2026 14:33 ]

• Gonadan

Gonadan

1nsane schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:18:
[...]

Het voordeel is dat je kolen waarschijnlijk ook nog wat moeizaam opstarten dus hij warmt rustig en veilig op. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:51
Een vraagje:

De kamado, de kogel en de gas BBQ staan altijd buiten hier, maar wel onder een afdakje.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:26

Esumontere

Floep, banaan.

Een vraagje:

Mijn Bastard kamado staat altijd buiten, wel onder een grote overkapping. Als ik hem lang niet gebruik (lees: >2 weken ofzo) gooi ik er een hoes overheen, maar dat komt eigenlijk nauwelijks voor.

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:28
Die van mij staat ook buiten onder een overkapping.
Heeft nu langere tijd niet gebrand, dus ik ga hem van het weekend eerst rustig opstoken om eventueel vocht eruit te halen.
Daarna pas weer sessies waarbij de temperatuur echt omhoog kan gaan!

Eric, Signing off !!

• ASS-Ware
Eric H schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:49:
Die van mij staat ook buiten onder een overkapping.
Heeft nu langere tijd niet gebrand, dus ik ga hem van het weekend eerst rustig opstoken om eventueel vocht eruit te halen.
Daarna pas weer sessies waarbij de temperatuur echt omhoog kan gaan!
Ik maak me nooit zorgen om vocht in de kamado.
Na een BBQ sessie houd ik het deksel 24 uur dicht en daarna haal ik het deksel van het slot af (Kamado Joe) en zet ik hem op een kier.
Als de lucht vochtig is, en dat is nu dus het geval, dan zal er vocht in trekken, maar komend weekend stook ik hem weer gewoon naar de temperatuur die ik nodig heb.

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:28
Ja, misschien ben ik te voorzichtig hoor, maar wil het risico op een barst vermijden en volgens mij (niet gehinderd door enige kennis ;) ) is een te snelle opwarming van het keramiek een gro(o)t(er) risico op barsten.

Eric, Signing off !!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

ASS-Ware schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:01:
[...]

Ik maak me nooit zorgen om vocht in de kamado.
Na een BBQ sessie houd ik het deksel 24 uur dicht en daarna haal ik het deksel van het slot af (Kamado Joe) en zet ik hem op een kier.
Als de lucht vochtig is, en dat is nu dus het geval, dan zal er vocht in trekken, maar komend weekend stook ik hem weer gewoon naar de temperatuur die ik nodig heb.
Ik heb inderdaad ook nooit problemen met vocht. Ik zet de schuiven altijd op een kier, een dag na het bbqen. Tijdens het opstoken dampt 'ie een beetje (vooral aan de binnenkant van de dome) maar nooit problematisch.

• ASS-Ware
Eric H schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:29:
Ja, misschien ben ik te voorzichtig hoor, maar wil het risico op een barst vermijden en volgens mij (niet gehinderd door enige kennis ;) ) is een te snelle opwarming van het keramiek een gro(o)t(er) risico op barsten.
Wat is snel?
Als ik de kamado aansteek dan heb ik na 10 min wat gloeiende kooltjes en doe ik de klep dicht.
Daarna duurt het zeker nog 30-45 minuten voor ik op 180C zit zonder hitteschild.
Zet ik het hitteschild er in, dan zakt ie weer naar 120C en de dome voelt dan nog niet heet aan.
Ik denk dat het allemaal wel meevalt.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

ASS-Ware schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:55:
[...]

Wat is snel?
Als ik de kamado aansteek dan heb ik na 10 min wat gloeiende kooltjes en doe ik de klep dicht.
Daarna duurt het zeker nog 30-45 minuten voor ik op 180C zit zonder hitteschild.
Zet ik het hitteschild er in, dan zakt ie weer naar 120C en de dome voelt dan nog niet heet aan.
Ik denk dat het allemaal wel meevalt.
Precies dit. Ik gebruik een 1-minute lighter (fantastisch apparaat, ik raad het iedereen aan) dus bij mij zijn de kooltjes iets sneller aan, maar verder is de opwarmtijd vergelijkbaar.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:26

watercoolertje

Untertitel

Eric H schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:29:
Dan neem/heb je wel het minste risico natuurlijk.

Dit ging bij mij gewoon goed rond kerst, maarja ik ben misschien wat minder zuinig/voorzichtig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3y5dxFy6Mbkll6U4zYE0gtA7A8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCB3zseBqbuVic5MNqtWTFz4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Re0axDDpA6D905_S4VVw8ySDD8U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLaJfE8WVn5AL24w4vP2QOYa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oQThzfgbXSrIDy4D4ZvOnCq72A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VE9kobeytnwn3dC1CFiwDcaQ.jpg?f=fotoalbum_tile

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-02 19:41
In dit seizoen gebruik ik de BBQ eigenlijk helemaal niet. Maar soms heb je wel trek in een goed gegrilde steak. Gelukkig zijn er BBQ restaurants. Wat ik interessant vond aan deze is dat echt alles van de BBQ kwam. De steaks werden caveman-style gegrild, en de groente- en voorgerechten kwam ook allemaal van de gril.
Assortiment steaks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7PdxxGtm78jJvpz7I-87vRl8Io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2lxkyPPukb79rkOgJsSiR2k.jpg?f=fotoalbum_large
Keuken, links werden de groentegerechten in een soort vergiet in de kolen gelegd, de steaks werden rechts gegrild.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fzljVy6M-S7x_5N_1nETo1MjU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuPAHx7Y3M1Ixs1t55cvnVXy.jpg?f=fotoalbum_large

Kool en garnalen. De kool ging in een soort vergiet tussen de kolen, nog nooit op die manier gezien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDyhEgOzZ1MOI_-QAE3g-Cnl-Qc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10w1hTiLzAJINNwbc6yx3wMz.jpg?f=fotoalbum_large
In hooi gerookte paddenstoelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bd7lTdjERPpEselkqyoYSDnPTFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slwvdDJCwsh7SufRU0L9QbMs.jpg?f=fotoalbum_large
Ribeye met gegrilde courgette:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP6fuKI1kNIOAEs-kp-7FFNWeNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEEdrU5Zy3t0j9EEqlqCkJJi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsB-EhsRbLlo1FIsalnIwpy0Rpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSXHqAG8yPUol4IjpjCT1mbT.jpg?f=fotoalbum_large

Geeft weer inspiratie om zelf ook te grillen. Zal eens zien wat ik met een zeef met groenten kan.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik ben natuurlijk wel nieuwsgierig welk restaurant het was.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:58

Tomatoman

Fulltime prutser

@NLS_: zie de vraag van @Dennis1812. Dit ziet er heel erg oké uit :9~

Een goede grap mag vrienden kosten.

• NLS_
Dennis1812 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:18:
Ik ben natuurlijk wel nieuwsgierig welk restaurant het was.
Firewood in Georgetown Maleisië, wellicht iets te ver om even spontaan langs te gaan.

https://guide.michelin.co...-town/restaurant/firewood

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dat is niet echt om de hoek inderdaad.
Ik heb nog een diner bon van het werk liggen. Maar die accepteren ze vast ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP0aHgtEYm3UamiaUpnr5fWr3J0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3T6ikZnSXjc4TkxEXblAK6jg.png?f=fotoalbum_large

Geen auto route of OV.
Te voet 114 dagen. Wel prettig dat ik gewaarschuwd wordt dat ik trap moet lopen..

[ Voor 63% gewijzigd door Dennis1812 op 07-02-2026 19:51 ]

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:18
NLS_ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:42:
[...]

Firewood in Georgetown Maleisië, wellicht iets te ver om even spontaan langs te gaan.

https://guide.michelin.co...-town/restaurant/firewood
Ahhh man, dit is niet wat ik wilde lezen. Jammer. Wel echt heel gaaf!

• NLS_
@Dersan Sorry, dat had ik er even bij moeten schrijven. Was de bedoeling de inspirerende gerechten te delen, niet om valse verwachtingen te scheppen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gisteren is de metselaar weer verder gegaan met het laatste stukje te metselen rond de braai nadat ik de kachelpijp geplaatst had in de dagen ervoor.
Heeeeel blij met het resulaat.
Wat ik persoonlijk echt een heel gaaf detail vind, is dat we voor de braai de restand stenen van de bouw van onze woning hebben gebruikt.

Volgende week voegen en op de plateuas links en rechts van de braai tegels lijmen (ook hier komt de woning terug, ik heb nog een paar vloertegels van de badkamer over).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9wI8iEfrf-VT9HbS4N8a8bW1yg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cICaYoyU3RLzTCnz5t3E2RK4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ys4SFBMrgOHEi6JkKlgWTeaiexA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfLYMYCwZ7IRxnvbRZT6MBcv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxrSwADv5vcDiQZDa9a2JpiH_4I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avmLPiZowed7ltUVYAu3sXgP.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFo1qAn2uYIFQWFTR5gOKZ9QiPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NoTLzFzzxWjvOiFb8vXPTgZj.jpg?f=fotoalbum_tile
Hoeveel spareribs passen er op een traeger ranger?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gM_AkF1_gSYcKXHuFQfC5k2h5Oc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLugzwfjvlkSgoiYXz4LfyIL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2SPVl2YMGIsqJYkzOVbBxZFDKQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzT2OzplkBROJzlwYI00AiFH.jpg?f=fotoalbum_tile
Zo'n 6 stuks :+

Tijd voor een nieuwe sig..

• Rox92
  • Laatst online: 16:42
Sinds kort heb ik een draadloze thermometer van typhur, maar ik kom ergens niet uit.
Als ik low en slow gerechten maak dan heb ik tijdens het opstarten van de kamado ook altijd een externe temperatuurmeter erin. Maar een draadloze thermometer werkt toch alleen als je het met vlees erop legt ?

Hoe houden jullie de temperatuur tijdens het opstarten in de gaten? Gewoon ouderwets erheen lopen ?

• Gonadan

Gonadan

Met de verrekijker van mijn dochter. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Rox92 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:30:
Sinds kort heb ik een draadloze thermometer van typhur, maar ik kom ergens niet uit.
Als ik low en slow gerechten maak dan heb ik tijdens het opstarten van de kamado ook altijd een externe temperatuurmeter erin. Maar een draadloze thermometer werkt toch alleen als je het met vlees erop legt ?

Hoe houden jullie de temperatuur tijdens het opstarten in de gaten? Gewoon ouderwets erheen lopen ?
In de buurt blijven en zo nu en dan controleren. Als je altijd dezelfde kolen gebruikt krijg je vanzelf gevoel hoe lang het ongeveer duurt.

• ASS-Ware

Op een gegeven moment weet je wel hoe lang het opstarten duurt, maar je kan sowieso elk kwartier even checken.
Wat betreft je vraag "Maar een draadloze thermometer werkt toch alleen als je het met vlees erop legt?", kijk uit met volledig draadloze probes zoals Meater, waarvan de 'interne meting' niet hoger mag zijn dan 100-105C, omdat ze makkelijker stuk kunnen gaan, als je ze niet in een product stopt, dan de probes met een draadje die je voor kern en dome kunt gebruiken.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:26

watercoolertje

Untertitel

Ik gebruik zoiets: https://www.inkbird.com/collections/bbq-thermometers/products/bluetooth-grill-thermometer-ibt-2x om de BBQ zelf te meten. En dan die volledig draadloze voor in het vlees.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:08

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik kijk gewoon in de Masterbuilt app B)

Maar als ik de kamado gebruik inderdaad gewoon even in de gaten houden door er zo nu en dan even heen te lopen. Maar bij aansteken met de grillgun gaat het eerste opstarten sowieso vrij vlot en voor low en slow hoef je ook niet per se te wachten tot de boel helemaal is opgewarmd voor je het vlees (incl. draadloze probe) er op legt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Orion84 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:11:
Ik kijk gewoon in de Masterbuilt app B)

Maar als ik de kamado gebruik inderdaad gewoon even in de gaten houden door er zo nu en dan even heen te lopen. Maar bij aansteken met de grillgun gaat het eerste opstarten sowieso vrij vlot en voor low en slow hoef je ook niet per se te wachten tot de boel helemaal is opgewarmd voor je het vlees (incl. draadloze probe) er op legt.
Dat laatste ben ik het niet mee eens. Ik wacht ook bij low en slow tot mijn dome is opgewarmd voordat ik de heat deflector erin leg, en daarna wacht ik wederom totdat de temperatuur stabiel is. Anders is de temperatuurcontrole op een kamado echt een drama.

[ Voor 4% gewijzigd door Esumontere op 11-02-2026 12:47 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Is dat niet een kwestie van gevoel krijgen voor wat de geschikte top en bottom vent instellingen zijn voor de gewenste temperatuur?

Misschien maak ik het iets te simpel hoor, ik gebruik mijn compact kamado niet zo vaak voor low en slow.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Rox92
  • Laatst online: 16:42
Ah dank voor alle tips. Word dus gewoon erheen lopen elk kwartier. Want ga nu natuurlijk niet ook nog een bedrade gebruiken. Dan krijg ik de aanschaf helemaal niet meer uitgelegd aan mijn vrouw :+

• 418O2
  • Nu online
Rox92 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:47:
Ah dank voor alle tips. Word dus gewoon erheen lopen elk kwartier. Want ga nu natuurlijk niet ook nog een bedrade gebruiken. Dan krijg ik de aanschaf helemaal niet meer uitgelegd aan mijn vrouw :+
Je hebt gauw genoeg door hoe het ongeveer werkt :) dan hoeft dat niet meer. Enige waar je om moet denken is dat een kamado heel lastig afkoelt, dus niet te ver laten doorschieten, maar dat heb je echt zo door
(en je komt er gauw genoeg achter dat een paar graden wisseling echt geen ramp is)

[ Voor 12% gewijzigd door 418O2 op 11-02-2026 13:53 ]

• Gonadan

Gonadan

Orion84 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:04:
Is dat niet een kwestie van gevoel krijgen voor wat de geschikte top en bottom vent instellingen zijn voor de gewenste temperatuur?

Misschien maak ik het iets te simpel hoor, ik gebruik mijn compact kamado niet zo vaak voor low en slow.
Dat is het ook. Uiteindelijk is hij wel stabieler en makkelijker te sturen als het keramiek verzadigd is. Wanneer ik de tijd heb warm ik hem liefst wel goed op want dat is gewoon prettiger maar vaak genoeg ook niet. Je weet prima wat de instellingen moeten zijn om hem stabiel te krijgen. Ik ervaar dat zeker niet als een drama zoals @Esumontere het omschrijft. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 11-02-2026 14:26 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ASS-Ware
Stop hem in een aardappel, dan kun je de dome meten.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:49
In het begin ga je inderdaad om het kwartier kijken, later kom je erachter dat de temperatuur toch wel stabiel blijft.
Dan kijk je 1 keer per halfuur/uur. Je moet je kamado leren kennen, daarna krijg je er vertrouwen in. Daar gaat hem om :)

• Paganstars

dikke bias; Ik gebruik FlameBoss, die hebben multifunctional probes die ook zonder vlees op grate niveau mogen liggen. Ja je hebt dan wel een aanstuur module waar je probes in gaan, maar werkt op WiFi en BT.

• ASS-Ware
Paganstars schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:18:
[...]

dikke bias; Ik gebruik FlameBoss, die hebben multifunctional probes die ook zonder vlees op grate niveau mogen liggen. Ja je hebt dan wel een aanstuur module waar je probes in gaan, maar werkt op WiFi en BT.
Dat is exact wat ik bedoelde met "omdat ze makkelijker stuk kunnen gaan, als je ze niet in een product stopt, dan de probes met een draadje die je voor kern en dome kunt gebruiken.".
En die zijn er van vele merken.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-02 22:39
Iemand een tip waar ik gesnipperde onbewerkte tomaat/tomaatblokjes kan kopen?
Ui is genoeg te vinden maar tomaat nog niet direct; https://producten.makro.n...enblokjes-Wit-5-mm-1-kg-*

WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

BaBoK schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:49:
Iemand een tip waar ik gesnipperde onbewerkte tomaat/tomaatblokjes kan kopen?
Ui is genoeg te vinden maar tomaat nog niet direct; https://producten.makro.n...enblokjes-Wit-5-mm-1-kg-*
Gewoon zoiets?
Heinz Tomaten blokjes naturel #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi378626

Mutti heeft ze ook geloof ik.

• ASS-Ware
Vandaag weer eens spare ribs gedaan en ipv de geijkte spare rib rubs, deze keer gekozen voor 2 verschillende SPG’s.
1 van BBQuality en 1 van BBQ PIT BOYS.
2,5 uur garen, 2,5 uur ingepakt in alu folie met cola en 30 min met wat Blues Hog saus.
Superlekker, beide SPG’s waren erg goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkTCbZo__stAftSJyvjnozzgiB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hbjvm4lo4Eya49dplKYGQd7k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Sg7nOSr-1xYzOCXQk3mfBq_b5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSPMyS4LN2Yymc9q092XX3Rj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5NjVurwBrThVG-n1gNh2ln_Y6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqfR632XilV0OWIHlsDry2oF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHlGFM7Ov3D6rMUwLA6TC3J1vHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5aTe6zTvOd8hY05ftLUAV3X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZ8tnfXzmmhS46WJOLa2ZIIzcz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjWQubOxjYx02MeTZ3evW3aR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jn5ihwPO_Ghm8da1u791dthJC-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ellh7B1ByWmuzYtZlmsT1hHY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDRE_5qLzmx0g7C76HsQ_8r2DGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZvPBhSc0wxmEP38dYMvMyBe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbqxVIANXmhwYCZt2mlsEuNG_-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03NNCDKxxC0XawBs8PzLhFHa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttpYgJqWOTkU4JKBkFXHvjcYufk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQNPnZ43RB3exaq3HNH3HFt2.jpg?f=fotoalbum_large

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gisteren werd er weer aan de braai gewerkt, wauw .. wat een voegje al kan doen.
Ik was al helemaali in de zenvende hemel met hoe het er uit zag nu de stenen tot aan het dak gemetseld warden, maar het voegwerk was echt de finishing touch.
Hopelijk van de weeg in de avond nog tegels lijmen op de plateaus links en rechts van de braai, en dan is dat geheelte eindelijk klaar!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZDGN3oXttiDGhAdjqUHHPqYsdA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOZvNTdSkJNJ5jcAN7GAfFYz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSKxD6fGsQLaBQ8CbO_cv74ISn8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXQGXlLQMSfWwq6V3BUnRjGt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nef9HAETuT7oTTFwv1H4etpRLMA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4ygHDoAbc9JgGGVmnX9sh8N.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZMEMkSLH6KSVspOAsGw7IaA88g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOAnvvd722yUcEay06a1tifW.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijd voor een nieuwe sig..

• Gonadan

Gonadan

Wanneer is de housewarming? O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Goed idee! Dan neem ik wel wat drank mee. Oh nee, je bent zelf koffiebierbrouwer :o. Dan neem ik wel wat mee voorop de braai. Oh nee, je bent zelf de braaimeneer :o. Zeg maar wat ik mee moet nemen, wijn? O-)

• Gonadan

Gonadan

Een matje en een slaapzak. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ASS-Ware
Vorige week was de A5 Wagyu Chuck Steak in de aanbieding, 706 gram voor € 41,81, dus dan maar eens proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQWVNPzPrUs7Z-GjMZJB9Q5ESgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9If9iOTzwTdVZpdfI7boXTia.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWvxLJgt35zFtnkTcDgAz2rinBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12eHQLmFbxM7j3Kcs4Vhejrl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YL6JEQGAZ00Mpks-YKIp_tGvSLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNwKELEK7QHl8cPml4mDfL8h.jpg?f=fotoalbum_large

Na het uitpakken en droogdeppen wat zout er op en een uur terug in de koelkast.

Daarna de BBQ op 180C, rooster laag, 2 minuten, omdraaien en weer 2 minuten boven directe hitte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SojeFy-76kItgs3tVc5M7B4TIqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNXWVFLnSA5BTa8EkUnbu5fU.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna een deflector steen boven het directe deel, waardoor de temperatuur zakte naar 100C.
Het vlees op het hoge rooster, indirect.
Temperatuur liep op naar 150C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDTplhTsiW-5UpmFE9r4u1vWeQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYygDN3YatifHg2kOBaK5uAh.jpg?f=fotoalbum_large

Toen de kern op 54C zat, ging het vlees er af en rusten onder folie.

Na 10 minuten aansnijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3MbZAhgzukBjvSKk97iJqb0XGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4tuuiVwqCLQA10Tx5S9xYKx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zH4sUGm6hyKzMRtVOLSdxnSRzvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBKMfJg6vkklInPDJBj1a8dk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQdDI2mWSg8_7LQuYDCq0UU7xM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQ6uBlH1X2dLbmasmyZbdgST.jpg?f=fotoalbum_large

Hij was een stuk roder dan ik had verwacht bij een kern van 54C, welke ik nog extra heb gemeten met een andere probe, maar dat mag de pret niet drukken.
Het was mals, het was lekker, maar ik vind Wagyu overrated.

• HierarchyHero
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:07
ASS-Ware schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:16:
Hij was een stuk roder dan ik had verwacht bij een kern van 52C, welke ik nog extra heb gemeten met een andere probe, maar dat mag de pret niet drukken.
Het was mals, het was lekker, maar ik vind Wagyu overrated.
Voor 52° kern lijkt me dit volkomen normaal, dat is net iets voorbij een bleu chaud. Persoonlijk warm ik quasi alles van rood vlees op tot 48° om daarna kort af te grillen waardoor de temp tot een +/- 56 °, wat overeenkomt met saignant.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Bij chuck eye is 52 °C inderdaad rare en is 56 °C medium rare (saignant). Die rode kleur lijkt me daarom wel te kloppen. Het is niet ieders ding, maar ikzelf zou er geen problemen mee hebben als het zo rood als op de foto geserveerd zou worden.

Leuk experimentje trouwens, al roept het wel wat vragen bij me op. Ten eerste is het vlees mooi dooraderd, maar zou ik het zeker geen Wagyu A5 noemen. Ik vermoed dat ze een trucje hebben gebruikt: het rund is als A5 geclassificeerd (oftewel de hoogst haalbare Wagyu-klasse) en daarmee kunnen ze zonder keihard te liegen ook de delen die helemaal geen Wagyu-kwaliteit hebben als Wagyu A5 verkopen. Ik heb überhaupt nog nooit chuck eye als Wagyu verkocht zien worden, ik vermoed omdat chuck eye nu eenmaal iets heel anders is dan je bij Wagyu zou verwachten. Het gedeelte rechtsonder op de derde foto, waarop de steak op het rooster op het aanrecht ligt, is prachtig gemarmerd (maar zeker geen A5), maar de rest van de steak heeft mijns inziens weinig met Wagyu te maken.

Ook de prijs roept vragen op. De kiloprijs is € 59,22, veel goedkoper dan het Wagyu-vlees bij bijvoorbeeld Hanos.

• ASS-Ware
Tomatoman schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:16:
Bij chuck eye is 52 °C inderdaad rare en is 56 °C medium rare (saignant). Die rode kleur lijkt me daarom wel te kloppen. Het is niet ieders ding, maar ikzelf zou er geen problemen mee hebben als het zo rood als op de foto geserveerd zou worden.

Leuk experimentje trouwens, al roept het wel wat vragen bij me op. Ten eerste is het vlees mooi dooraderd, maar zou ik het zeker geen Wagyu A5 noemen. Ik vermoed dat ze een trucje hebben gebruikt: het rund is als A5 geclassificeerd (oftewel de hoogst haalbare Wagyu-klasse) en daarmee kunnen ze zonder keihard te liegen ook de delen die helemaal geen Wagyu-kwaliteit hebben als Wagyu A5 verkopen. Ik heb überhaupt nog nooit chuck eye als Wagyu verkocht zien worden, ik vermoed omdat chuck eye nu eenmaal iets heel anders is dan je bij Wagyu zou verwachten. Het gedeelte rechtsonder op de derde foto, waarop de steak op het rooster op het aanrecht ligt, is prachtig gemarmerd (maar zeker geen A5), maar de rest van de steak heeft mijns inziens weinig met Wagyu te maken.

Ook de prijs roept vragen op. De kiloprijs is € 59,22, veel goedkoper dan het Wagyu-vlees bij bijvoorbeeld Hanos.
Het was een aanbieding.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:36
Ik wil gerookte kip proberen in een pizzaoven, zou dat werken? In een Ooni Karu 16 (op houtskool).

EU DNS: 86.54.11.100

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dan nog steeds is het echt heel goedkoop voor A5.
Die prijs gaat rustig keer 3 of nog meer.
Even geleden dat ik bij de HANOS ben geweest. Maar 200+ per kilo zie je ook wel staan voor de betere stukken.

• ASS-Ware
HierarchyHero schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:53:
[...]

Voor 52° kern lijkt me dit volkomen normaal, dat is net iets voorbij een bleu chaud. Persoonlijk warm ik quasi alles van rood vlees op tot 48° om daarna kort af te grillen waardoor de temp tot een +/- 56 °, wat overeenkomt met saignant.
Typo in het laatste deel van het verhaal, want ik ben doorgegaan tot een kern van 54C en toen laten rusten en dan trekt ie nog een beetje door.
Ik haal normaalgesproken rund er bij 52C af en dan is het, na rusten, minder rood dan wat ik nu had.
Maar wellicht zat de probe niet exact in het midden, het was ook geen dik stuk vlees.

• Wootlock
  • Registratie: December 2007

Wootlock

Evilution

Dennis1812 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:20:
Dan nog steeds is het echt heel goedkoop voor A5.
Die prijs gaat rustig keer 3 of nog meer.
Even geleden dat ik bij de HANOS ben geweest. Maar 200+ per kilo zie je ook wel staan voor de betere stukken.
Dan heb je idd Japanse wagyu.
Australische (en of Amerikaanse) wagyu is over het algemeen wat goedkoper

"Don't let your dreams be memes"

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

Wootlock schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:46:
[...]

Ja zo kan het natuurlijk ook. Vader en/of moeder van een bepaald ras, dan het kalf automagisch ook. Wil niet zeggen dat de kwaliteit dan hetzelfde is.

Moette doen.

• Gonadan

Gonadan

Wootlock schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:46:
[...]

Maar dat is dan geen A5 BMS12 toch?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Paganstars
nee klopt.

• Gonadan

Gonadan

Waarom verkoopt Beef & Steak het dan wel onder die noemer?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Paganstars
wat denk je zelf ;)

• Gonadan

Gonadan

Zodat naïeve klanten het kopen denkende dat ze het echte spul hebben? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Wootlock
  • Registratie: December 2007

Wootlock

Evilution

Et voila, je gaat door voor de koelvries combinatie ;)

"Don't let your dreams be memes"

• ASS-Ware
Toevallig vroeg Beaf and Steak om een review, en die heb ik ingevuld.
Daarop kreeg ik vandaag een mail met de vraag hoe ik het heb bereid en of ik foto's had.
Verhaal en foto's gestuurd, nu eens zien waarmee ze reageren.

• Gonadan

Gonadan

Het leek mij dat je het geen A5 mag noemen als het dat niet is, maar dat is waarschijnlijk weer geen beschermde term. Zoals al dat soort hypedingen in de markt. :z

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Paganstars
vziw is alleen Kobe imperial een beschermde naam. Tot 2014 was wagyu sowieso niet te verkrijgen buiten Japan (niet via de officiele wegen)

• FlorisVrolijk
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-02 12:15
Hmmmm die chuck eye valt me inderdaad tegen voor een A5. Ik koop in Duitsland regelmatig de Chuck Eye van de Lidl voor €20 per kg, en die zit niet ver van deze af voor 40% van de prijs..

Vraag me inderdaad sterk af hoe "A5" die echt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7fwmFpEkH4UAaqrXoUIeKdK7cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLPn22nQT2YY2eC1cxLhLLuI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cje-BrAOZVSEWMnguNM0hfxSQxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygD9MCbA2IiFK0FZuaKAU3Pc.jpg?f=fotoalbum_large

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:58
FlorisVrolijk schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:09:
Hmmmm die chuck eye valt me inderdaad tegen voor een A5. Ik koop in Duitsland regelmatig de Chuck Eye van de Lidl voor €20 per kg, en die zit niet ver van deze af voor 40% van de prijs..

Vraag me inderdaad sterk af hoe "A5" die echt is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu we het over Duitsland hebben :*)
Ik kom er elke 2 maanden ongeveer, maar ik zie door de bomen het bos vaak niet. Zoveel vlees, met vaak voor mij onbekende namen er op (in het Duits :+ )

Waar moet je op letten? Is er ergens een vertaalslag te maken? Welke supermarkt is aan te raden? Vind het zelf bij de Edeka en Rewe er goed uitzien.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:02
robkrekel schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:16:
[...]

Ik kom er elke 2 maanden ongeveer, maar ik zie door de bomen het bos vaak niet. Zoveel vlees, met vaak voor mij onbekende namen er op (in het Duits :+ )

Waar moet je op letten? Is er ergens een vertaalslag te maken? Welke supermarkt is aan te raden? Vind het zelf bij de Edeka en Rewe er goed uitzien.
Ik kom meerdere keren per maand bij de Kaufland of Multi (=Edeka) in Leer. Kaufland heeft prima vlees maar de grote slagerij afdeling bij de Multi Sud in Leer heeft wel mijn voorkeur.
Varkensvlees, zoals Spare ribs en Schweine Nacken (procureur) zijn vaak goed betaalbaar en af en toe leuke aanbiedingen op verschillende rundvlees producten zoals ook de Falsche File (= rundermuis, goed voor Rosbief)

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-02 15:58
[...]

Ik woon in Duitsland, maar vlees kopen wij vrijwel altijd in Nederland :+
Misschien dat het in de Duitse supermarkten wat beter is dan in de Nederlandse supermarkten. Maar bij een (lokale) Nederlandse slager is het nog beter, en niet eens (veel) duurder (bij de slager waar wij heen gaan in ieder geval, kan verschillen natuurlijk).

• FlorisVrolijk
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-02 12:15
[...]

Klopt, Rewe en Edeka zijn altijd goed, zeker de slagersafdeling, maar betaal je wel iets meer voor.
Zoals ook door @Gadgeteer genoemd is varkensvlees erg betaalbaar in duitsland.
Voor mooi rundvlees bij de prijsvechters ben je vaak meer afhankelijk van tijdelijke aanbiedingen.
Zelf vind ik de pepergemarineerde rundersteak bij de Lidl erg goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_5ZPHme16qZiUKB3f2Q8T2qmio=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VM1Bp4HrY5CcOEsxukDHMJv4.jpg?f=user_large

Uiteindelijk merk ik dat ik in de praktijk in Duitsland vooral varken koop; spareribs, pulled pork, gehakt
En rundvlees bij de Makro of Sligro.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:03

Stufferdt

doet ook maar wat.

Tankiej schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:31:
[...]

Ik woon in Duitsland, maar vlees kopen wij vrijwel altijd in Nederland :+
Misschien dat het in de Duitse supermarkten wat beter is dan in de Nederlandse supermarkten. Maar bij een (lokale) Nederlandse slager is het nog beter, en niet eens (veel) duurder (bij de slager waar wij heen gaan in ieder geval, kan verschillen natuurlijk).
Duitse supermarkten (vooral met versafdeling dus Rewe en Edeka bv.) zijn wel beter dan de Nederlandse supermarkten ja. Lokale slagers in Duitsland is vaak hit or miss. Mijn ervaring is dat ze vaak hun kwaliteiten/specialiteiten hebben. Kom vaak in de buurt van Frankfurt in wat kleine dorpjes en daar moet je weten wat wel/niet (erg) lekker is bij bepaalde slagers :)

Wij halen vaak de bewerkte dingen als worst, Leberkäse (Fleischkäse) en broodbeleg (aufschnitt) etc. en weinig stukken. Auto is vaak al vol genoeg.

Hier overigens weeral sinds Kerst een nieuwe bastard large staan als eerste kamado. Nog steeds niet aangehad. Heb bijna een beetje angst om te beginnen. Oh en nog geen lekker weer gehad * Stufferdt schaamt zich.

😀😀😀

• ASS-Ware
ASS-Ware schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:23:
Toevallig vroeg Beaf and Steak om een review, en die heb ik ingevuld.
Daarop kreeg ik vandaag een mail met de vraag hoe ik het heb bereid en of ik foto's had.
Verhaal en foto's gestuurd, nu eens zien waarmee ze reageren.
Reactie van Beef and Steak:

Ik bereid de a5 chuck eye zelf regelmatig. Wat me opvalt is dat je op relatief lage temperatuur hebt bereid. Het is een stuk wat je op hoge temperatuur (est 250 graden) wilt afgrillen. Op deze manier krijg je de maillard reactie (een volledig gekarameliseerde buitenzijde) en wordt het vet in het vlees een soort van roomboter. Dit in combinatie met het malse, smakelijke vlees zorgt voor het wow effect.

Ik zal er zorg voor dragen dat we dit heel duidelijk toevoegen aan onze beschrijving op de productpagina.

We waarderen je feedback en kan ik je een cadeaubon aanbieden voor een volgende bestelling om het goed met je te maken?

• 418O2
  • Nu online
Ik had het ook nooit bereid zoals jij, zo'n dun stuk kan je gewoon affakkelen. Wagyu is ook niet mijn ding, maar dat is meer omdat ik liever wat meer van wat minder vlees heb :P En voor 70 euro de kilo heb je ook geen heul bijzonder vlees natuurlijk

[ Voor 55% gewijzigd door 418O2 op 18-02-2026 13:45 ]

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Stufferdt schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:13:
[...]
Hier overigens weeral sinds Kerst een nieuwe bastard large staan als eerste kamado. Nog steeds niet aangehad. Heb bijna een beetje angst om te beginnen. Oh en nog geen lekker weer gehad * Stufferdt schaamt zich.
:) Geen probleem toch, dat je hem nog niet hebt uitgeprobeerd? Begin wanneer je er zin in hebt gewoon met iets heel simpels, waarbij je niet al te hoge verwachtingen hebt. De eerste keer een paar hamburgers erop of zo, en de rest van de maaltijd in de keuken bereiden.

Je gaat een paar keer nodig hebben om wat gevoel te krijgen hoe de kamado reageert op hoe je hem instelt. Hij reageert met behoorlijk wat vertraging, dus neem je tijd. En houd er rekening mee dat de bereiding niet altijd perfect zal verlopen, zeker niet in het begin als je deze kamado nog nauwelijks kent. Succes!

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

ASS-Ware schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:39:
[...]

Reactie van Beef and Steak:

Ik bereid de a5 chuck eye zelf regelmatig.
Tuurlijk, net als die weekend/avond hulp bij Mediamarkt die toevallig dezelfde 85" tv van €3600,- thuis heeft als waar jij bij staat te kijken.

Iets met wc -eend.

Moette doen.

• 418O2
  • Nu online
ozzynator schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:35:
[...]

Tuurlijk, net als die weekend/avond hulp bij Mediamarkt die toevallig dezelfde 85" tv van €3600,- thuis heeft als waar jij bij staat te kijken.

Iets met wc -eend.
Alleen kan je elke dag een ander stuk vlees eten en ga je niet dagelijks een andere tv in huis zetten. dit is een beetje een suf argument, dat zie je vast zelf wel in. Wat hij zegt, snijdt ook gewoon hout

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Als je iets helemaal nooit bereidt, is dat uiterst regelmatig B)

Wel een sympathieke reactie van Beef and Steak trouwens. Wellicht iets om in de geest van hun reactie deze waardebon aan te besteden: gewoon nog een keer die wagyu chuck eye in de herkansing en dan bereiden volgens hun aanbeveling.

• Gonadan

Gonadan

ozzynator schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:35:
[...]

Iets met wc -eend.
Beef & steak is opgericht door liefhebbers die zelf al blij werden van goed vlees. En dan kan je al dat soort dingen nu ook nog eens voor inkoopprijs proeven, ik zou het wel weten. :9

Zoals gezegd is dat een heel stuk geloofwaardiger dan dat een zaterdag-bijbaan-snotneus het hele assortiment van de MM thuis heeft staan. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 418O2
  • Nu online
Op zich wel genereus, want is dat stuk vlees geen a5? Vind het best wel een aantijging en dat moet je wel serieus onderbouwen

• ASS-Ware
418O2 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:42:
Ik had het ook nooit bereid zoals jij, zo'n dun stuk kan je gewoon affakkelen.
Ik doe het altijd zo met dunne stukken, eerst beide kanten direct en dan indirect doorgaren.
Behalve skirt steak, dat is beide kanten keihard grillen en dan er af.

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

418O2 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:08:
Op zich wel genereus, want is dat stuk vlees geen a5? Vind het best wel een aantijging en dat moet je wel serieus onderbouwen
oei, ik voel de rechtsbijstand/mr. Visser post al aankomen.

Moette doen.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:41

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Houden we het gezellig? Ik heb net een paar reactie afgefakkeld naar de trashcan

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:11
Ik heb een vraagje :), hoe meten jullie de dome-temp met een draadloze probe?
Ik heb twee draadloze probes (Inkbird INT-12E-BW) en wil af en toe ook de dome-temp checken. Kan je zo’n probe gewoon in een roosterclip leggen qua hitte, of wordt dat te heet bovenin?
En om nou elke keer een aardappel mee te leggen alleen voor de meting… 😅 Hoe doen jullie dit?

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

impactftw schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:29:
Ik heb een vraagje :), hoe meten jullie de dome-temp met een draadloze probe?
Ik heb twee draadloze probes (Inkbird INT-12E-BW) en wil af en toe ook de dome-temp checken. Kan je zo’n probe gewoon in een roosterclip leggen qua hitte, of wordt dat te heet bovenin?
En om nou elke keer een aardappel mee te leggen alleen voor de meting… 😅 Hoe doen jullie dit?
Over het algemeen: Niet. Bij echt lange low-and-slow sessies wil ik wel eens een probe in een roosterclip op het rooster vast maken, dat is toch een relevantere temperatuur dan de dome zelf. Maar meestal vind ik het niet zo spannend.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die draadloze probes meten sowieso al de omgevingstemperatuur. Die is (omdat je relatief dicht bij het vlees meet) vaak niet exact hetzelfde als de dome temperatuur of de rooster temperatuur verder van het vlees af, maar prima om in elk geval in de gaten te houden of de temperatuur in je BBQ geen rare dalingen/stijgingen maakt.

En nee, je kan die draadloze probes niet in een clip zetten. Het deel dat je normaal gesproken in het vlees steekt heeft een relatief lage max. temperatuur (vaak niet veel hoger dan 100°). Zie voor details de handleiding van je probes.

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:11
Orion84 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:41:
Die draadloze probes meten sowieso al de omgevingstemperatuur. Die is (omdat je relatief dicht bij het vlees meet) vaak niet exact hetzelfde als de dome temperatuur of de rooster temperatuur verder van het vlees af, maar prima om in elk geval in de gaten te houden of de temperatuur in je BBQ geen rare dalingen/stijgingen maakt.

En nee, je kan die draadloze probes niet in een clip zetten. Het deel dat je normaal gesproken in het vlees steekt heeft een relatief lage max. temperatuur (vaak niet veel hoger dan 100°). Zie voor details de handleiding van je probes.
Check. Ik zou het vooral handig vinden om de temperatuur op afstand te kunnen controleren wanneer je de BBQ net hebt aangestoken, zodat je tijdig kunt ingrijpen en waar nodig kunt bijsturen.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

impactftw schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:05:
[...]

Check. Ik zou het vooral handig vinden om de temperatuur op afstand te kunnen controleren wanneer je de BBQ net hebt aangestoken, zodat je tijdig kunt ingrijpen en waar nodig kunt bijsturen.
Ah, ja, die vraag kwam toevallig laatst nog langs: Rox92 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

Reacties liepen een beetje uit een van "kwestie van gevoel krijgen voor je ventilatieopeningen" tot een volledig elektronisch gestuurde BBQ gebruiken :P

• ASS-Ware
Morgen ga ik Parijse buikspek maken, maar vandaag heb ik vast een stukje van het buikspek gebruikt voor pork belly burnt ends.
Een recept van Noskos.

Eerst blokjes snijden en in de rub doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3Dl55fCwYNCdPJLpivUU_PxM8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhZGQ8iKAaha3i0xlbTI6J7m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkiUyfJKn6d3Jkl4H4rn1xiq4wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZwZmTACcuHKIlnDo00cmqB3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTJRysjqPBR3TqtvG5GaG9Wxy-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0SLAI06WIBre6lVrjwm2SsK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bZt827PjZZTElt8jdSNeLrtn8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5qNwz0OGJ4MEN3VzgY2X2fs.jpg?f=fotoalbum_large

BBQ op 120C en 2,5 uur op de BBQ.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAauDmqMCdMrEP6C7DnCscBGbQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XrWYcpZTUvLAjXIZeLeMXRd3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIoHN94_ldAGE4VV1St7A3qos2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJEcxNZm9E4QGC19Xe6ikjuv.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna de blokjes met wat agave siroop, basterd suiker en boter in een afgesloten aluminium bakje, weer 2 uur op de BBQ.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6v3UJRGbsUIAqpEnLclNwml-TW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruaM1SFXiSS0E5LtzdSpfbwZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ze5Ib7AJansfNgcYYkfmDJqj8hQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ha0m3NSoc1u91djdtuNj8Eud.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZS6GkC1_BLpEOoDnYPJXYgO93G4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqHAbhkt72banyF5PildtULo.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna het vocht er uit en tijd voor een beetje saus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fFCXe21laIq9bHkMKAsqqDD9VU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vd1YNOL73BTOX0uYgTNAaVis.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCsQgR64Gd9_rxiOPzz_tBFOI80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vp1RguR6UKETUozSqaM6Wkg4.jpg?f=fotoalbum_large

Na 10 en na 20 min even de blokjes door de saus halen.
Na 30 min mocht het er af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InJoK3xKIwE2BwG3zzwQnTEXr3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tqzdLo1Zw7UXbz4DIbUjWyv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRnQCZk1K_eIDhDgN2KzChcQ60A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDjz0dqFVMjj3A0OULm1rljt.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker eten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuwWihdtVSNdR-6ogZfPPvtM4Yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmIA1qL8GnfrSuwxGvBSkhzE.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was bizar lekker en super mals.

• JackBigBoss
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:02
Wij vanavond weer een lievelingsgerecht van het gezin: Picanha.
Reverse sear, eerst op de bbq met chunks van eikenhouten whiskyvaten.
Daarna even affakkelen op hoge temperatuur op gietijzer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTT1iIYB13qo3VTXGcd6xAYnOk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flbpga76kSG7TJkoAjffXURV.jpg?f=fotoalbum_large
Gek dat hij altijd zo geel eruit ziet met mijn telefooncamera, da was nie... 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrEE02gMceFfWypCH3uFUwHsEa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzOVPv8FlueXqivaM50QxlRb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQhrYBf5pmdSqbCzE5s165sYYtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2EJ1cwOu3kxPQWRPtnXlFdK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXcQFhNLNZbvSnJsDHCi6I8NrDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAhQI7jFvrsBbPtXTHXoZuI9.jpg?f=fotoalbum_large
het was weer genieten.

• ASS-Ware
Vandaag was het tijd voor een stukje, zoals Noskos het noemt, Parijse buikspek.

YouTube: Parijs buikspek, buikspek van de BBQ gegaard als brisket

Eerst het buikspek in de rub en op de BBQ bij 120C indirect met een chunk kersenhout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0iu1-d0Gw7Lr0KfgoHjzgBAQnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6yqa9p3EJ03yuTXRhLL59a1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpu8vWLucM-ri2jD-ZSySwX0zfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGTZkfdVKG4JPwzOr1ovHVMR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UD0BYu2TOCaOxocb2ZWrTgJyNYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KASULC0DpL6crWoUQXA4uKKp.jpg?f=fotoalbum_large

Na 3 uur mag het buikspek er af en wordt deze ingepakt en gaat hij terug op de BBQ.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06jxiGLSas8_a6maFrb6Shm-aF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9G7AMb3CdzoajLsvAvNlaCCa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqy5qkLSOmXYfPCPJJlH3VLmKso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFPWF5wGSn04zYLGeBw1tY84.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna door tot een kern van 90C en af en toe prikken tot hij boterzacht is, wat hier pas bij een kern van 98C het geval was, na 5 uur en 24 min.

3 kwartier laten rusten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gePKMXySsK8fGDFs0H77IObIb8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2ZYuHDdoLuQQ6uFsXRJ6V2s.jpg?f=fotoalbum_large

Aansnijden maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbxH7yqmvBPV1ys0_40IVq6HTvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2jFjNFHVPWiuEF1JIibZJlqU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxsZQHzY3FYlW2xSjseWnbrQ82E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38zxMNqxE8TtGTjSlyZ1KMfe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maqw1uz-8WJdrIvLkbqa0w5mqls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4inw8eoxv5cPYG4CTIK5LHdc.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0XYBKDrFgNmCy7giqz1GltyMSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OsuIubqQqlxijIJt6GwZTJ0K.jpg?f=fotoalbum_large

Super mals, heerlijk juicy, zalig van smaak, echt een topper.

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:48
Hier toevallig meer bezitters van een PIRO?
Ik was namelijk benieuwd of jullie een opbergbox hebben kunnen vinden ter vervanging van de kartonnen doos waarin die geleverd wordt. Deze begint nu toch aardig gammel te worden en ik ben dus op zoek naar iets duurzamers. Eigenlijk vrij simpel vierkant 57x57 met een hoogte van 18cm.
Veel gangbare winkels bekeken, maar juiste maat nog niet kunnen vinden. Meeste opbergboxen zijn langwerpig met deze hoogte, maar ben dus op zoek naar een vierkante.

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:44
Mich007 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:40:
Ik was namelijk benieuwd of jullie een opbergbox hebben kunnen vinden ter vervanging van de kartonnen doos waarin die geleverd wordt. Deze begint nu toch aardig gammel te worden en ik ben dus op zoek naar iets duurzamers. Eigenlijk vrij simpel vierkant 57x57 met een hoogte van 18cm.
Veel gangbare winkels bekeken, maar juiste maat nog niet kunnen vinden. Meeste opbergboxen zijn langwerpig met deze hoogte, maar ben dus op zoek naar een vierkante.
Hoe strikt zijn die afmetingen?

Opbergtas voor partytenten 60x55x15
IKEA Opbergtas 65x53x19
Opbergtas 65x55x20

[ Voor 13% gewijzigd door Slappyjoez op 23-02-2026 15:14 ]

Fallout | TES | CIV | Lego | PS5 | Switch

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

Mich007 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:40:
Nee, ook niet kunnen vinden. In de winter ligt hij in de schuur en in het seizoen laat ik hem meestal gewoon op de kamado liggen. Behalve als ik die voor andere dingen gebruik, dan leg ik hem even aan de kant.

Moette doen.

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:48
Dankjewel, ik zal eens kijken.
Maar was eigenlijk meer op zoek naar een harde (kunststof?) oplossing.
Pagina: 1 ... 353 354 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism