Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Ja zeker kan dat 48u voor zelf gegaard vlees hoeft echt geen probleem te zijn (3 dagen vind ik twijfelachtig worden). Zie ook: https://www.voedingscentr...-tgt-datum-nog-eten-.aspxMrVegeta schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:47:
[...]
Gebaseerd vlees kan je toch, mits goed bewaard, gewoon opwarmen? Doe ik al jaren haha.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
In basis ook geen probleem, zeker niet met vleessoorten die je gewoon naar >60° verhit waarbij alle nare dingen dood gaan. Maar met zalm doe je dat niet (en met eend doorgaans ook niet). Dus ik vroeg me even hardop af of het daarmee wel handig is. Want je hebt dan bacteriegroei tijdens het bereiden (want niet heet genoeg), tijdens het afkoelen (dat wil je dus zo snel mogelijk doen) en dan daarna tijdens het opwarmen weer.MrVegeta schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:47:
[...]
Gegaard vlees kan je toch, mits goed bewaard, gewoon opwarmen? Doe ik al jaren haha.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Sory, maar dat klinkt wel heel erg als verkrachten van je zalmMrVegeta schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:31:
Ik heb zaterdag een etentje thuis en wil wat dingen (voornamelijk) op de barbecue klaar maken maar ook niet de hele tijd bezig zijn alle de visite er is.
Voorgerecht eend met sinaasappel saus. Ik denk dat ik vrijdag de eend ga roken (kersenhout) en dan gewoon in de pan afbak en dan direct de saus te maken met het vet van de eend. Op zaterdag of de eend koud serveren of paar minuten in de airfryer (?).
Hoofdgerecht is 2x zalm en buikspek. Gezien de verschillen in kamado temperatuur (zalm rond 175, buikspek rond 125) kunnen deze niet tegelijk. Dus ook hier overweeg ik de zalm van te voren te roken op een plankje en op te warmen in de airfryer voor het serveren. Dan kan ik op zaterdag de buikspek lang(zaam) roken en garen op de kamado en heb ik daar geen omkijken naar.
Wat denken jullie? Zalm opwarmen in de airfryer? 2x 200 gram dus dat gaat veel snel.
Eerst zalm op 175 en daarna nog eens in de airyfryer??
Zalm gewoon op 100 graden (of 125 als je wat sneller wil zijn) tot een kern van 45 en je hebt de meest sappige smaakvolle zalm die je maar kan bedenken.
https://braaitv.nl/recipe...alm-op-cederhouten-plank/
Tijd voor een nieuwe sig..
Opties die ik zie;
- Ribfingers (diepgevroren de koelbox in en gaan)
- Spareribs (week er voor stap 1 + 2, maar twijfel of dat niet te lang is)
- Moink balls (balletjes ingevroren meenemen nadat ze gedraaid zijn óf zelfs al tijdje op kamado thuis gelegen hebben)
- Pulled pork (in NL al maken, ter plekke afmaken)
- Bavette (gewoon mee in koelbox en daar afmaken)
Iemand andere suggesties of iets wat hierboven staat wat écht geen optie is bijvoorbeeld? Want het moet natuurlijk wel fucking lekker worden
Pita gyros zou ook kunnen!MiKeZZa schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:44:
Vraagje; binnenkort wil ik een lekker stukje vlees eten met een wat grotere groep (15 man). Hoeft geen hoofdmaaltijd te zijn, mag ook categorie snack worden. Moet dat meenemen voor vele uren in de auto, dus zit beetje te dubben.
Opties die ik zie;
- Moink balls (balletjes ingevroren meenemen nadat ze gedraaid zijn óf zelfs al tijdje op kamado thuis gelegen hebben)
Iemand andere suggesties of iets wat hierboven staat wat écht geen optie is bijvoorbeeld? Want het moet natuurlijk wel fucking lekker worden
Spare ribs kan je prima invriezen na stap 1+2, en dan bevroren in de koelbox meenemen. Zijn ze ontdooid als je er bent en hoef je ze enkel nog af te lakken. Pulled pork kan evt ook, opwarmen op 120 °C met een scheut appelsap erbij.MiKeZZa schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:44:
Vraagje; binnenkort wil ik een lekker stukje vlees eten met een wat grotere groep (15 man). Hoeft geen hoofdmaaltijd te zijn, mag ook categorie snack worden. Moet dat meenemen voor vele uren in de auto, dus zit beetje te dubben.
Opties die ik zie;
lees tegenstrijdige maten, Bastard large = 49cm grill oppervlakte echter de Letzq is 18"(45cm).
Ik zou spareribs stap 1+2 doen en dan vacuüm invriezen.MiKeZZa schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:44:
Opties die ik zie;
En ook pulled pork geheel afmaken en dan vacuüm in porties. Dan kan je t in een pan water of evt oven opwarmen. En heb je iets voor de lunch. Beide vrij simpel te combineren in 1 run op de bbq. Afhankelijk van je ruimte.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Mijn huidige plan is alles in de koelkast (als 1 homp vlees) en wachten tot het genoeg ontdooit is en los komt en dan maar alles marineren en allemaal iig stap 1 en 2 op de BBQ en invriezen. Want met z'n 2en kan ik geen 10kg spareribs eten helaas...
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zou wel even opletten waar je het op de grond gooit. Als je een blok van 10kg diepgevroren spareribs op je woonkamervloer gaat gooien voorzie ik een nieuwe post in het klus-topic.
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Uurtje of 2 in de koelkast en dan loswrikken. Keertje laten vallen werkt idd ook, maar dat zou ik doen als je het in wat meer hapklare brokken hebt gegooid. Zolang het vlees nog bevroren is zou ik het gewoon terug in de vriezer gooien.watercoolertje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:47:
Ik lees spareribs en moet meteen denken aan de 10 kilo die ik bij de sligro heb gehaald, ik krijg ze echter niet uit elkaar (alles zit vast, zit ook bijna nergens een plasticje/papiertje tussen). Schroevendraaier ertussen helpt niet, die buigt gewoon. Iemand enig idee wat ik kan doen?
Mijn huidige plan is alles in de koelkast (als 1 homp vlees) en wachten tot het genoeg ontdooit is en los komt en dan maar alles marineren en allemaal iig stap 1 en 2 op de BBQ en invriezen. Want met z'n 2en kan ik geen 10kg spareribs eten helaas...
Als je een tegelvloer hebt gewoon op de grond gooien.watercoolertje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:47:
Ik lees spareribs en moet meteen denken aan de 10 kilo die ik bij de sligro heb gehaald, ik krijg ze echter niet uit elkaar (alles zit vast, zit ook bijna nergens een plasticje/papiertje tussen). Schroevendraaier ertussen helpt niet, die buigt gewoon. Iemand enig idee wat ik kan doen?
Of buiten een schoon dekentje ofzo neerleggen en daarop gooien.
Dan komt het wel los.
Ik heb geen vacuummachine o.i.d.. Is vacuum noodzaak?Dennis1812 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:49:
[...]
Ik zou spareribs stap 1+2 doen en dan vacuüm invriezen.
En ook pulled pork geheel afmaken en dan vacuüm in porties. Dan kan je t in een pan water of evt oven opwarmen. En heb je iets voor de lunch. Beide vrij simpel te combineren in 1 run op de bbq. Afhankelijk van je ruimte.
Qua houdbaarheid het beste. Maar flink in folie wikkelen kan ook.MiKeZZa schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:39:
[...]
Ik heb geen vacuummachine o.i.d.. Is vacuum noodzaak?
Een zip zakje stop je spareribs niet zomaar in natuurlijk.
Recept voor saté saus?almere schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:56:
Vandaag kippedijen van de bbq met gebakken rijst en home Made satésaus.
[Afbeelding]
Ik doe het zonder recept uit me hoofd.
Na eigen smaak
Begin met een beetje rode thaise curry aanfruiten in een pannetje
Niet te veel want anders overheerst het.
Voeg vervolgens toe
ongeveer 8 eetlepels pindakaas
Kokosmelk
Klein beetje ketjap
Wat rietsuiker
En als je van pittig houd wat chillieflakes
Eetsmakelijk
I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.
![]() | ![]() |
Ik had m vanochtend om 10u aangezet alleen net iets te laat dichtgedaan waardoor hij van 180 terug moest komen. Maar t gaat vast lekker worden want t ruikt heerlijk. En dan morgen n portie ribfingers 😎
Nee, bewaren kan net zo goed in een bakje of zakje. Vacuüm is echter waterdicht en dat is makkelijk met ontdooien en opwarmen.MiKeZZa schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:39:
[...]
Ik heb geen vacuummachine o.i.d.. Is vacuum noodzaak?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ok, maar 6 spareribs in een bakje is best een uitdaging 😇Gonadan schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:11:
[...]
Nee, bewaren kan net zo goed in een bakje of zakje. Vacuüm is echter waterdicht en dat is makkelijk met ontdooien en opwarmen.
Valt toch wel mee? Of bedoel je niet letterlijk zes ribben?MiKeZZa schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:31:
[...]
Ok, maar 6 spareribs in een bakje is best een uitdaging 😇
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Haha, ik zei weliswaar dat het geen volledige maaltijd hoefde te zijn, maar 15 man met 6 ribben… Ze zien me aankomen 🤣Gonadan schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:32:
[...]
Valt toch wel mee? Of bedoel je niet letterlijk zes ribben?
Weet jij misschien of de bereidingstijd veel afwijkt van runder spare ribs (van de rug)?almere schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:24:
Vandaag Ierse shortribs
7 .5 uur op de bbq en 1 uur laten rusten.
Smaakte weer verdomd goed.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat doe ik wel met hondervoer wat bevroren is. Ik ga dat proberen (op plavuizen vloer). En anders in de koelkast als het niet (volledig) werkt.
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Vanwaar dat roostertje op je rooster? Voegt dat iets toe?Koepert schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:57:De temperatuur zit me op dit moment net iets te ver naar de 150 toe maar vandaag eens lekker 2,5 kg Varkensnek op de Bastard. Heb nu boven open en onder dicht om iets te zakken en dan straks n paar uur laten staan. Vlees intern nu rond de 70 dus we gaan zien waar we uitkomen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik had m vanochtend om 10u aangezet alleen net iets te laat dichtgedaan waardoor hij van 180 terug moest komen. Maar t gaat vast lekker worden want t ruikt heerlijk. En dan morgen n portie ribfingers 😎
Naar nu bleek, nee helemaal nietsEsumontere schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:34:
[...]
Vanwaar dat roostertje op je rooster? Voegt dat iets toe?
Geen idee.ASS-Ware schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:12:
[...]
Weet jij misschien of de bereidingstijd veel afwijkt van runder spare ribs (van de rug)?
Durf ik niet te zeggen.
Duurt zowiezo lang
I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.
Pro-tip: altijd inpakken in twee lagen folie. Ook je gewone rooster kan blijven plakken.Koepert schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:48:
[...]
Naar nu bleek, nee helemaal nietsMaar had ze nog van mn vorige BBQ, dacht wellicht helpt het met het vlees wat 'stabieler' te hebben liggen, doordat er op meer plekken support is, ipv alleen de spijlen vh rooster, maar t alufolie bleef er aan plakken. Dit was dus de eerste en laatste keer, god zegene de full size lekbak
Anders had ik n hele natte bbq gehad.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Thanks! Was idd het plan voor een volgende keerGonadan schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:34:
[...]
Pro-tip: altijd inpakken in twee lagen folie. Ook je gewone rooster kan blijven plakken.
Ach ja, zo heb ik ook een keer mijn prachtige sap in de kolen zien verdwijnen. Zo zonde, dus daar leer je wel van.Koepert schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:36:
Thanks! Was idd het plan voor een volgende keer
Ook een keer dat ik voor het eerst met de thermapen ging voelen of het al gaar genoeg was. Dat ging zo makkelijk dat ik er aan de onderkant weer uit kwam. Weer mijn sappen in de kolen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heeft iemand hier ervaring mee? Of raden jullie het ook echt af?
Jaspervl schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:08:
Voorbereidingen voor morgen
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat een feest weer, ben weer even in Italië
Yes, heb ik ervaring mee. Paar maanden geleden het vilt van mijn gril guru large elite vervangen door fiber. Totaal geen spijt van, sluit nu super fijn af. Je merkt dat er iets meer kracht op het scharnier staat, maar niet zodanig dat er iets stuk van gaat of dat het fiber er afgedrukt wordt.impactftw schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:00:
Ik heb een Grill Guru Large waarvan het vilt aan vervanging toe is. Nu twijfel ik of ik het vilt moet vervangen door een fiberglass. Op de website van Grill Guru wordt dit echter afgeraden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of raden jullie het ook echt af?
Ik heb dit spot goedkope setje van de hornbach, die is qua dikte ideaal voor de GG. https://www.hornbach.nl/p...met-hb-12152744/12217707/
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Mijn ervaring beperkt zich tot 1x gebruik van bovenstaande skillet (met vast handvat dus) en aangezien die hele pan taffesheet is, heb ik toch handschoenen aan. Dus of het handvat nu heet of koud is maakt dan niet uit. Dan liever zonder geklooi aangezien hij zo prima in de kamaso past.Slappyjoez schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:56:
Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van een skillet met een vast handvat t.o.v. een afneembare? Ik ben mijn kerst-wenslijstje even aan het vullen maar twijfel over het gebruiksgemak van beiden (heet worden van het vast handvat en mogelijk gekloot met een afneembare).
wat is dat precies ?Jaspervl schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:39:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://fgheysels.github.io/
Het serienummer is niet echt meer te lezen zo.Jaspervl schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:39:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik gebruik al jaren mijn skillet met vast handvat. Dat handvat wordt loeiheet want het hele ding is 1 stuk gietijzer. Handschoenen is een must. Echter, de kans dat het handvat loslaat terwijl ik eten aan het vervoeren ben is vrijwel nul.Slappyjoez schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:56:
Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van een skillet met een vast handvat t.o.v. een afneembare? Ik ben mijn kerst-wenslijstje even aan het vullen maar twijfel over het gebruiksgemak van beiden (heet worden van het vast handvat en mogelijk gekloot met een afneembare).
Heb er ook 1 met een vast handvat. Zou bij afneembaar toch bang zijn dat hij ooit valt omdat handvat niet lekker sluit o.i.d. Of dat het handvat veel eerder kapot gaat...?Slappyjoez schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:56:
Poeh, al tijdje geleden de Giant Grill Gauge besteld van Combustion Inc, maar het is vertraging op vertraging op vertraging...
[ Voor 43% gewijzigd door BitBakker op 10-11-2025 16:38 ]
Dank voor dit gedichtalmere schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:01:
[...]
Ik doe het zonder recept uit me hoofd.
Na eigen smaak
Begin met een beetje rode thaise curry aanfruiten in een pannetje
Niet te veel want anders overheerst het.
Voeg vervolgens toe
ongeveer 8 eetlepels pindakaas
Kokosmelk
Klein beetje ketjap
Wat rietsuiker
En als je van pittig houd wat chillieflakes
Eetsmakelijk
Een goede grap mag vrienden kosten.
Hangt af of die past, ik heb met een afneembare want anders past het niet op mijn kamado! Het handvat gaat er heel makkelijk op en af (niet per ongeluk, maar in de juiste hoek), ook past ie zo beter in de kast zonder handvat dat uitsteekt.Slappyjoez schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:56:
master1104 schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:35:
[...]
Yes, heb ik ervaring mee. Paar maanden geleden het vilt van mijn gril guru large elite vervangen door fiber. Totaal geen spijt van, sluit nu super fijn af. Je merkt dat er iets meer kracht op het scharnier staat, maar niet zodanig dat er iets stuk van gaat of dat het fiber er afgedrukt wordt.
Ik heb dit spot goedkope setje van de hornbach, die is qua dikte ideaal voor de GG. https://www.hornbach.nl/p...met-hb-12152744/12217707/

Heeft iemand hier ook zoiets met een klep? Tips? Tops? Flops?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Schoonvader heeft vrijwel dit zelf gemaakt. Wat mij bijgebleven is dat je even op moet letten waar water in blijft staan en dat je daar op let qua hout/verf.Martinusz schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:26:
Zijn met de achtertuin bezig en mijn kamado mag ook een vast plekje gaan krijgen, deze komt in de hoek naast een veranda. Twijfel nog heel erg om een bbq meubel zoals je er velen ziet te nemen, of toch iets met een dakje of zelfs een afsluitbare klep te nemen, zoiets bijv:
[Afbeelding]
Heeft iemand hier ook zoiets met een klep? Tips? Tops? Flops?
Ik zelf vind zo'n grote houten bak misschien wel minder mooi dan een open ding. Maar dat is persoonlijk natuurlijk....
Goed punt wat betreft water inderdaad, op zich wel fijn als het afgesloten kan worden, aan de andere kant vind ik een open variant ook wel gaaf:MiKeZZa schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:36:
[...]
Schoonvader heeft vrijwel dit zelf gemaakt. Wat mij bijgebleven is dat je even op moet letten waar water in blijft staan en dat je daar op let qua hout/verf.
Ik zelf vind zo'n grote houten bak misschien wel minder mooi dan een open ding. Maar dat is persoonlijk natuurlijk....

Toch leuk om wat dingen te kunnen ophangen of plankjes te maken aan de achterwand, plus dit is ook in de stijl van de overkapping waar deze tegenaan komt te staan.
Ik zou hierbij wel even goed rekening houden met ruimte om de Q heen met betrekking tot goed kunnen openen en je producten goed kunnen verplaatsen etc. En hou ook rekening met een eventueel spit met zoiets, ik denk dat dit al wel erg krap wordMartinusz schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:15:
[...]
Goed punt wat betreft water inderdaad, op zich wel fijn als het afgesloten kan worden, aan de andere kant vind ik een open variant ook wel gaaf:
[Afbeelding]
Toch leuk om wat dingen te kunnen ophangen of plankjes te maken aan de achterwand, plus dit is ook in de stijl van de overkapping waar deze tegenaan komt te staan.
Denk dat je hier links ruimte te weinig hebt.Martinusz schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:15:
[...]
Goed punt wat betreft water inderdaad, op zich wel fijn als het afgesloten kan worden, aan de andere kant vind ik een open variant ook wel gaaf:
[Afbeelding]
Ik zou hem het liefst in het midden hebben inderdaad, binnenkort ga ik eens bij deze meubelmaker kijken, hij maakt van alles ook op maat, dus dat moet ook mogelijk zijnMiKeZZa schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:30:
[...]
Denk dat je hier links ruimte te weinig hebt.
@418O2 goeie tip, heb inderdaad een spit! Dus zou dan wel goed boven de rand uit moeten komen en voldoende plek links + rechts
Gerookt met kersenhout met een dome-temperatuur van om en bij de 120°. (Had 'm graag nog lager gehad, maar 120° bleek zeker ook OK te zijn).
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FX2gnePyM5sID5TkI4I43EQm.jpg?f=user_large)
Nadien de vleeskant voorzien van een saus en sesamzaadjes
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/m7R3VhVRX4Yo7Q2AFGAwy9Wm.jpg?f=user_large)
De worteltjes en aardappelen in de oven gemaakt. Geglaceerde wortelen heb ik eerder al eens op de BBQ gemaakt (aanrader), maar aangezien ik de eend op een zo laag mogelijke temperatuur wou maken, was dit niet te combineren op één BBQ. (Misschien moet ik er nog eentje bijkopen
Wat mogelijk wel tof zou zijn, is als je dan die rechter (of beide) zijmuurtjes uitklapbaar maakt met uitklapbare pootjes. Dan heb je veel meer ruimte tot je beschikking. En misschien een soort van waterbestendig rolgordijn aan de voorkant om hem toch af te kunnen sluitenMartinusz schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:00:
[...]
Ik zou hem het liefst in het midden hebben inderdaad, binnenkort ga ik eens bij deze meubelmaker kijken, hij maakt van alles ook op maat, dus dat moet ook mogelijk zijn
@418O2 goeie tip, heb inderdaad een spit! Dus zou dan wel goed boven de rand uit moeten komen en voldoende plek links + rechts
Deze met haken om er een zeiltje voor te kunnen spannen voor de echt slechte periodes is dan wellicht een optie? Of zou dat teveel klapperen?Martinusz schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:15:
[...]
[Afbeelding]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Of twee deuren, heb je gelijk ruimte voor haken voor accessoiresGonadan schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:30:
[...]
Deze met haken om er een zeiltje voor te kunnen spannen voor de echt slechte periodes is dan wellicht een optie? Of zou dat teveel klapperen?
Maar dan heb je feitelijk weer mét klep, alleen klappen ze anders.418O2 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:35:
[...]
Of twee deuren, heb je gelijk ruimte voor haken voor accessoires
Het open karakter kan ik wel waarderen maar ik ben minder fan van de horizontale herfstregen waar zo'n afdakje niets tegen begint.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gelukkig staat ie ook op wielen en dan kun je hem draaien bij horizontale regenGonadan schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:09:
[...]
Maar dan heb je feitelijk weer mét klep, alleen klappen ze anders.
Het open karakter kan ik wel waarderen maar ik ben minder fan van de horizontale herfstregen waar zo'n afdakje niets tegen begint.
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Big Joe kopen?Dersan schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:44:
Ik wil een rotisserie kopen. So far so good, nu heb ik echter een Weber Master Touch 57cm en een Kamado Joe Classic 2. Op de Weber heb je meer ruimte en is een rottiserie wat goedkoper, op de KJ vind ik op de een of andere manier leuker...wat zouden jullie doen?
Leuker en meer ruimte, 2 vliegen in 1 klap.
Ja dat zou ook kunnen maar dat zit er niet in. De classic voldoet prima voor mij voorderest.ASS-Ware schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:02:
[...]
Big Joe kopen?
Leuker en meer ruimte, 2 vliegen in 1 klap.
Was ook niet serieus bedoeld, maar als je beide BBQ's wilt houden, dan zou ik voor de goekopere optie gaan.Dersan schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:06:
[...]
Ja dat zou ook kunnen maar dat zit er niet in. De classic voldoet prima voor mij voorderest.
Ik vraag me nog steeds af of het zinvol is, zo'n rotisserie.
Losse delen kip, spatchcock, beercan, pekel, ik heb van alles gedaan, maar echt geweldig vind ik de kip niet van de BBQ.
Altijd wat taai, nooit echt lekker sappig, wel lekker, maar nooit wow.
En als mijn vrouw kip bereidt in de oven, in zo'n plastic zak, dan komen ze er altijd super sappig en mals uit.
Hoe lang vindt het handvat dat leuk?Asyl schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:47:
Wie heeft er nu een pizza oven nodig als de deksel van de 22 wsm perfect over de steen past?[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel toffe braai
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kyxMDKv6EehSOBKINfMQDfh2.jpg?f=user_large)
Gerookt op 100°, nadien gelakt met een saus van honing, soja, suiker en citroen en opgestookt naar 150° tot een kern van 55°.
Ik verwacht weinig rook bij zo’n afstand tot de kolen en slechts 100C.whoami schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:26:
Vandaag een mooi stuk zalm op een houten plank
[Afbeelding]
Gerookt op 100°, nadien gelakt met een saus van honing, soja, suiker en citroen en opgestookt naar 150° tot een kern van 55°.
Heb ik het heel erg fout?
Wat wil je gaan maken? Wellicht zitten daar nog dingen in die baat hebben bij de kamado boven de kogel?Dersan schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:44:
Ik wil een rotisserie kopen. So far so good, nu heb ik echter een Weber Master Touch 57cm en een Kamado Joe Classic 2. Op de Weber heb je meer ruimte en is een rottiserie wat goedkoper, op de KJ vind ik op de een of andere manier leuker...wat zouden jullie doen?
Persoonlijk zou ik gaan voor wat ik leuker vind. Het is een hobby en dat kost dan soms ook wat.
Je kunt je ook afvragen wat er zou gebeuren als er één van de twee barbecues weg zou moeten, welke zou je dan over houden? En dan kies je daar je rotisserie voor.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NFE3lnXsEgNVOXki42XYwxpX.jpg?f=user_large)
Ik heb het gemeld bij de winkel maar ze doen er niks mee, maar mocht je op zoek zijn naar een dergelijk product, koop deze variant niet!
Als ik dit zie ga ik die van mij gelijk weggooien.Paul! schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:23:
Beste medewerksters, ik wil jullie graag waarschuwen voor de Tenneker pulled pork klauwen van Hornbach. De puntjes van de klauwen breken af en komen in je vlees terecht.
[Afbeelding]
Ik heb het gemeld bij de winkel maar ze doen er niks mee, maar mocht je op zoek zijn naar een dergelijk product, koop deze variant niet!
Heb gelukkig nog een set van metaal, dus zit niet gelijk zonder
Eric, Signing off !!
ASS-Ware schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:11:
[...]
Was ook niet serieus bedoeld, maar als je beide BBQ's wilt houden, dan zou ik voor de goekopere optie gaan.
Ik vraag me nog steeds af of het zinvol is, zo'n rotisserie.
Losse delen kip, spatchcock, beercan, pekel, ik heb van alles gedaan, maar echt geweldig vind ik de kip niet van de BBQ.
Altijd wat taai, nooit echt lekker sappig, wel lekker, maar nooit wow.
En als mijn vrouw kip bereidt in de oven, in zo'n plastic zak, dan komen ze er altijd super sappig en mals uit.
Mijn focus ligt niet echt op de kip maar meer richting kebab/gyros/shoarma, picanha, porchetta, etc., etc. Kan ook prima zonder spit natuurlijk maar als ik die recepten zie jeukt het altijd om dat ook te proberen.Gonadan schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:44:
[...]
Wat wil je gaan maken? Wellicht zitten daar nog dingen in die baat hebben bij de kamado boven de kogel?
Persoonlijk zou ik gaan voor wat ik leuker vind. Het is een hobby en dat kost dan soms ook wat.
Je kunt je ook afvragen wat er zou gebeuren als er één van de twee barbecues weg zou moeten, welke zou je dan over houden? En dan kies je daar je rotisserie voor.
Gezien ik altijd het meetste plezier haal uit koken op de Kamado ga ik hem daar maar voor halen denk ik. Bedankt voor het meedenken!
Die heb ik ook, maar gebruik ik niet meer. Krast enorm op de RVS schaal waar ik altijd in pull.Eric H schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:28:
[...]
Als ik dit zie ga ik die van mij gelijk weggooien.
Heb gelukkig nog een set van metaal, dus zit niet gelijk zonder
7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En ik pull meestal in een glazen ovenschaal, kan rvs daarin krassen? Anders daar ook maar een extra exemplaar voor aanschaffen
Prima keuze wat mij betreft. Heb zelf ook de joetisserie (wel een aanbieding voor de helft een keer, anders vond ik hem te duurDersan schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:48:
[...]
[...]
Mijn focus ligt niet echt op de kip maar meer richting kebab/gyros/shoarma, picanha, porchetta, etc., etc. Kan ook prima zonder spit natuurlijk maar als ik die recepten zie jeukt het altijd om dat ook te proberen.
Gezien ik altijd het meetste plezier haal uit koken op de Kamado ga ik hem daar maar voor halen denk ik. Bedankt voor het meedenken!
Kip doe ik ook niet, heb daar niets mee. Zo bijzonder is een hele kip niet en het is wel heel veel gedoe om te eten.
Gyros, picanha, etc. is inderdaad gewoon erg leuk om te doen en ook erg lekker.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
500 gram rundergehakt
30 gram geraspte cheddar
1 ei losgeklopt
40 gram paneermeel
80 ml melk
5 tenen knoflook
1,5 theelepels peterselie gedroogd
1 theelepel zeezout
1 theelepel zwarte peper versgemalen
1 theelepel oregano gedroogd
6 ballen van 142 gram
BBQ indirect op 180C
Indirect naar kern 70C, 29 min
:strip_exif()/f/image/28kPXj7hfhGmQj25DnEah5e5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4O60IlGYzaycJzvCfKOTJccp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ppix58oreAD4o49lYSnhFVbA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mjbQWifqHUp10pOAEOwIJ6sO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/edrWGmSQKkpEmN5BVigBRhmR.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij vonden ze zalig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Na wat gemailed te hebben is mij verteld dat op een Bastard Large de Letzq NIET past. Ik twijfelde ook al want de Bastard is een tandje groter dan een BGE large of een Kamado Joe large.Xqlus1ve schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:44:
Heeft iemand hier een Letzq rottiserie 18" op een Bastard large?
lees tegenstrijdige maten, Bastard large = 49cm grill oppervlakte echter de Letzq is 18"(45cm).
De volgende rottiserie schijnt wel te passen: Kamado Rottiserie - Spit on Fire 22".
zeker, zeker
Ja, als die in weer, wind (en vorst) staat wel. Vocht-seal lijkt gebroken en verdere barsten/scheuren zullen veel sneller ontstaan dan hoort.xminator schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:07:
Kan dit kwaad?
Dit, en ook al staat hij buiten maar beschut, er kan vocht binnendringen.Jozzle schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:55:
[...]
Ja, als die in weer, wind (en vorst) staat wel. Vocht-seal lijkt gebroken en verdere barsten/scheuren zullen veel sneller ontstaan dan hoort.
Ik persoonlijk zou er mee terug gaan en omruilen, anders geld terug.
Eric, Signing off !!
Die heb ik en die is geweldig. Meerdere vrienden hebben hem ook en iedereen is tevreden.Xqlus1ve schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:51:
[...]
Na wat gemailed te hebben is mij verteld dat op een Bastard Large de Letzq NIET past. Ik twijfelde ook al want de Bastard is een tandje groter dan een BGE large of een Kamado Joe large.
De volgende rottiserie schijnt wel te passen: Kamado Rottiserie - Spit on Fire 22".
Overdrijven is ook een vak. Heb je de binnenkant en de sluitrand van je kamado wel eens bekeken? Daar zit geen vocht-seal hoorJozzle schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:55:
[...]
Ja, als die in weer, wind (en vorst) staat wel. Vocht-seal lijkt gebroken en verdere barsten/scheuren zullen veel sneller ontstaan dan hoort.
Voor hetzelfde geld sluit de emaille nog gewoon onder het scheurtje, dat kan je op deze foto onmogelijk zien. Daarnaast zijn er massa's kamados met wat schade aan de emaillelaag die zonder probleem gebruikt kunnen worden. En tenslotte kan je altijd kijken naar vloeibare emaille om deze optische schade te fixen.
[ Voor 8% gewijzigd door Esumontere op 20-11-2025 16:11 ]
Bedankt allen voor jullie reacties. Gezien het lage bedrag a 50 euro (ik weet niet of ze een vervanging hebben) en geen zin heb om nogmaals met auto heen en weer te gaan hou ik de kamado nog wel. We gaan het wel zienEsumontere schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:09:
[...]
Overdrijven is ook een vak. Heb je de binnenkant en de sluitrand van je kamado wel eens bekeken? Daar zit geen vocht-seal hoor.
Voor hetzelfde geld sluit de emaille nog gewoon onder het scheurtje, dat kan je op deze foto onmogelijk zien. Daarnaast zijn er massa's kamados met wat schade aan de emaillelaag die zonder probleem gebruikt kunnen worden. En tenslotte kan je altijd kijken naar vloeibare emaille om deze optische schade te fixen.
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
:strip_exif()/f/image/ItkQUKffzf7nROtBX0ZCva6M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OOt6eRhCSYMIUWLUHAFooWVU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XcNAcIDR5YFQ8cjQT3AenaNe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B9qhq5gqbSUUhJFdtT6wBAxG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sntJdnGYDCAUh53YdtkmGFUF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ir441Y76ecw7shaZVOkyY8NE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PY7ewH6meWvJJp7ihzMqaDnK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wrthXtd0luEJFh1invBkIVeB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cw4GUoHHqCuEmfqY0aZZRDDv.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/66l8FuJKAUrdHZJvak6HJvOx.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/489V7cND3Ssv3xdLWpNGZnLQ.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/hqF0kBMbJcQucjRklZ4NkP0F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qlvNHq4DIJtPvKQCVApZjc66.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0IgV5A0faoII6BXllVtbRb9Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s4W42yX3XsEsgrTlR3IlcZp6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/261QwIpTT4Y7XJFBwEHg5Bxg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vM7E54IBCT3eEgEys7Ogvjgv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YGhiP3xKkwOBJTaC4j2fKZKn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7Efnwpfw4dM7WYEvhDbqhOIm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iIOeaAFtFfEFa6S21pRchR0n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PAPSVtRHa0kHyfZZ4blbSKuw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Gr1HFdSDYE2LzHoom62xfmGQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SNWOn0earzWoUK1XWh4EwXls.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W4p5CRSZdoKk85Hi0g8CEQwq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/urPaHseJDKv0WHR570Vx4WEg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N5IzWyBoNeXSMPnrzGluPv7h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ybsczm29uSbhv7hpUWZYOvbw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vpSNkGSHJqA2b0rpUo9sMxdG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/07uPS0RKPZJgs4Iy2YPqezwx.jpg?f=fotoalbum_large)