Was niet tevreden over de manier waarop hij gesneden was, leek wel alsof de vetcap er juist af was gesneden en het vlies er nog op zat.
Alles dus maar laten zitten zodat het zichzelf nog een beetje kon bedruipen en achteraf het vlies alsnog wegsnijden. Was evengoed lekker maar toch jammer dat het zo een groot deel van de krokante korst weg kunt gooien.
![]() | ![]() | ![]() |
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja dit verdiende wat context. Eerst met wat Zout de vetkap uitgedroogd (toen had ik m moeten afspoelen) en afgeveegd en daarna in de rub gezet. Toen tot 94 intern laten oplopen. Maar de temp was me met 150 eigenlijk iets te hoog en de vetkap had iets getrimd mogen worden. Al met al wel lekker maar zou hem de volgende keer anders doen (was eerste keer flink stuk buikspek) en toch wat trimmen. Was nu wel n hele dikke ‘plak’ vet bovenop waarvan ik meer verwacht had weg te smelten.
(2x 900gr-1kg van the Butchery)
Eerst een nachtje in de rub (dry rub varken van beekum)
:strip_exif()/f/image/oRTbig4o9lFHYp97FIdqbhpt.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag eerst 3 uur roken met wat eikenhout van wijnvaten.
:strip_exif()/f/image/ZxNZzl9Rx3dmw6182k0TNY8G.jpg?f=fotoalbum_large)
Uit het folie, na 2 uur ingepakt met cola zero en bbq saus.
Afgelakt met bbq saus. (hier kwamen de botjes al los)
:strip_exif()/f/image/pgSUqExQvYxzBWsNqGjHd9wn.jpg?f=fotoalbum_large)
En smullen maar!
:strip_exif()/f/image/eyRz8OgjWcMknjrsNNw7gSAR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze waren zo opgesmikkeld.
![]() | ![]() |
Houtskool wel even noemenswaardig; heb meestal marabu van Welkoop en ook al bijvoorbeeld Dammers gehad. Allemaal niet over te klagen, maar de bonken die ik aantrof in de zak van Echt goed waren wel opvallend… Hele mooie grote stukken!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Oh jee, wat heb ik gedaan?Shrien schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:57:
Groot fan van augurken, maar hier schrok ik wel even van @ASS-Ware
Haha, grote smaakovertreding!
Niet veel, ja gebruiken. Bastard staat netjes onder een overkapping en daar staat de Bastard onder een Bastard beschermhoes. Maar dan zelfs vormt er schimmel op het hout. Goed schoon te maken, maar wel irritant. Snap sowieso niet dat er voor hout gekozen is, de nieuwste Bastard heeft moor stalen tafeltjes.Esumontere schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:49:
[...]
Wat doe jij met die houten planken? Die van mij zijn na 2 jaar nog mooi, schoon en schimmelvrij...
Ik denk dat het het makkelijkst is om even langs een bbq zaak te rijden en te testen. Heb hier nog niemand met de nieuwe Core voorbij zien komen.
Ziet er goed uit, al zou ik de augurken weglaten 😜ASS-Ware schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:57:
Smashburgers hier.
Aangezien de kogel en de kamado in de garage staan tijdens de bouw van de nieuwe BBQ overkapping, maar even op het gasstel.
Vandaag eens met augurk er op.
Dit was weer super lekker.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je hebt me aangezet tot smash burger te maken aankomend weekend. 👍🏼
Ah, je laat de tafeltjes er op zitten met de hoes erover? Dat is wel vragen om schimmel ja. Je kunt ze er beter vanaf halen en ergens droog wegleggen.Edenaar1 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:39:
[...]
Niet veel, ja gebruiken. Bastard staat netjes onder een overkapping en daar staat de Bastard onder een Bastard beschermhoes. Maar dan zelfs vormt er schimmel op het hout. Goed schoon te maken, maar wel irritant. Snap sowieso niet dat er voor hout gekozen is, de nieuwste Bastard heeft moor stalen tafeltjes.
't Is maar wat je mooi vindt, ik vind die nieuwe stalen tafeltjes afzichtelijk. Doe mij maar hout
Staal zal ook bijster waardeloos zijn.Edenaar1 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:39:
[...]
Niet veel, ja gebruiken. Bastard staat netjes onder een overkapping en daar staat de Bastard onder een Bastard beschermhoes. Maar dan zelfs vormt er schimmel op het hout. Goed schoon te maken, maar wel irritant. Snap sowieso niet dat er voor hout gekozen is, de nieuwste Bastard heeft moor stalen tafeltjes.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Hoe bevalt deze? The columbus dan?:)Gadgeteer schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:44:
[...]
Ik heb ook lang getwijfeld over zo'n Masterbuilt Gravity. Gisteren toch maar een Kamado besteld (the Columbus Proline Large complete). Overal zie ik dat die Masterbuilt dingen leuk werken maar dat de bouwkwaliteit bedroevend is. Mocht je echt zo'n ding willen aanschaffen, lees je dan goed in. Er is veel over te vinden.
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
De Columbus bevalt heel goed. Heeft in mijn ogen alles wat een kamado moet hebben en zit prima in elkaar.
Sinds ik deze heb, sta ik nog meer in de tuin
Accessoires zijn er ook genoeg voor deze maat.
Waar stop je ze in?
En is zoiets luchtdicht of niet?
Tot nu toe stonden mijn BBQ's onder een overkapping aan de schuur en bewaarde ik alle spullen en de zak met kolen in de schuur.
Ik ga echter komend weekend de BBQ's verhuizen naar een nieuwe overkapping en wil niet heen en weer lopen tussen die overkapping en de schuur, dus alles wordt onder de overkapping geplaatst, inclusief de zak met kolen.
Ik vraag me echter af of het genoeg is om de zak in een plastic bak te zetten en de opening dicht te rollen of dat ze echt in een luchtdichte bak moeten.
Ik heb een Klämtare van IKEA. Ik denk niet volledig luchtdicht, maar als je het ook nog in een zak houdt, blijft het goed droog.ASS-Ware schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:49:
Vraag aan iedereen die zijn of haar kolen onder een overkapping bewaart:
Waar stop je ze in?
Tot nu toe stonden mijn BBQ's onder een overkapping aan de schuur en bewaarde ik alle spullen en de zak met kolen in de schuur.
Ik ga echter komend weekend de BBQ's verhuizen naar een nieuwe overkapping en wil niet heen en weer lopen tussen die overkapping en de schuur, dus alles wordt onder de overkapping geplaatst, inclusief de zak met kolen.
Ik vraag me echter af of het genoeg is om de zak in een plastic bak te zetten en de opening dicht te rollen of dat ze echt in een luchtdichte bak moeten.
😀😀😀
Ja, zoiets heb ik ook al een paar jaartjes.Stufferdt schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:54:
Hier een SAMLA van Ikea. 65 liter en 15 euro met deksel. Lijkt redelijk luchtdicht hoor.
Ik doe er per bak(stapelbaar) een zak kolen in en knip van de zak het merk eraf, die ik in de bak leg.
Anders ga ik ze niet onthouden
Blijven zo lekker droog in de garage
Die heb ik ook, maar houdt vocht niet volledig tegen. Bij mij staat het in een tuinhuis en dan is het in die bak een stuk beter dan in een losse zak, maar het kan vast nog beter in een luchtdichte voerton of zo.edozat1 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:36:
[...]
Ik heb een Klämtare van IKEA. Ik denk niet volledig luchtdicht, maar als je het ook nog in een zak houdt, blijft het goed droog.
/f/image/ihxFttwBvrBiBKNoz7ldjnaT.png?f=fotoalbum_large)
De Samla van @Stufferdt is wel volledig luchtdicht.
[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 10-03-2026 19:46 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Opzich werkt het goed. Maar je moet niet teveel met de bakken willen sjouwen, dan breken ze snel af. Maar voor 1 plek zijn ze prima.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Goede tip, ga ik dat eens proberen. Vind het zelf wel relax als alle spullen niet teveel verstrooid overal liggen, zo doende liet ik de tafeltjes zitten. Ik ga ze eens eraf halen, kijken of dat helpt. Al begint het nu wel vaker mooi weer te worden, het is eigenlijk voornamelijk in de herfst en winter dat de schimmel zich vormt door de hoeveelheid vocht.Esumontere schreef op maandag 9 maart 2026 @ 22:42:
[...]
Ah, je laat de tafeltjes er op zitten met de hoes erover? Dat is wel vragen om schimmel ja. Je kunt ze er beter vanaf halen en ergens droog wegleggen.
't Is maar wat je mooi vindt, ik vind die nieuwe stalen tafeltjes afzichtelijk. Doe mij maar hout
Dus één besteld en daarna verder afgewerkt:
:strip_exif()/f/image/UnovnSdV6OHLhpJaCf1MLtgQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Douglas gebeitst en binnenkant zwart schilderen en 2 lampjes erin gemaakt. (kleine spleetjes moeten nog geschilderd worden op de achterwand)
:strip_exif()/f/image/RtlA0p0JxuvYYA2DJcC88WZN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yvxTxINItdREdTcguAJROTzi.jpg?f=fotoalbum_large)
En vandaag de BBQ erin gezet:
:strip_exif()/f/image/jaX5SvZwtFZMW42cx1irRxmU.jpg?f=fotoalbum_large)
Blij mee
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ben je echter niet bang dat de rook niet zo lekker weg kan? Of komt er nog iets van afzuiging of een schoorsteen in?
Mijn kamado staat net achter de drempel in mijn tuinhuis en daar heb ik soms al tranen in mijn ogen als ik niet handig doe, laat staan als je nog een flinke klep en overkapping hebt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat gaan we ondervinden, maar op zich met goede kolen en rustig aansteken verwacht ik weinig problemen eigenlijk. Heb elektriciteit erin, dus kan altijd nog ventilator neerzettenGonadan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:56:
@Martinusz ziet er heel gaaf uit zo hoor, mooie plek.
Ben je echter niet bang dat de rook niet zo lekker weg kan? Of komt er nog iets van afzuiging of een schoorsteen in?
Mijn kamado staat net achter de drempel in mijn tuinhuis en daar heb ik soms al tranen in mijn ogen als ik niet handig doe, laat staan als je nog een flinke klep en overkapping hebt.
Hoe bevalt deze ?barrymossel schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:08:
Vanaf vandaag ga ik lekker vals spelen!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een Burnhard Big Fred die de plek van de Grill Guru mag overnemen (als iemand nog een kamado voor een klein prijsje wil ophalen: PM). Een kamado is leuk speelgoed, maar ook redelijk wat werk. En daarbij de rookontwikkeling op een balkon/terras, heeft me doen besluiten voor gemak te gaan. Ik denk dat het me wel gaat bevallen.
Tot nu toe pas twee keer gebruikt. Maar kwaliteit bevalt me wel voor die prijs. Gas BBQ is wel wennen, dus daar kan ik niet veel over zeggen. Maar als je een gas BBQ met premium functies zoekt en je wil niet de hoofdprijs betalen, dan lijkt het me zeker de moeite waard...
Ik heb een oliedrum met klemdeksel en een voerton van de welkoop, werken beide even goedASS-Ware schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:49:
Waar stop je ze in?
Afgelopen 7 maanden noodgedwongen een zak Dammers onder een overkapping gezet in een vuilniszak. Die zat niet eens goed dicht. Geen enkel probleem gehad toen ik de kolen afgelopen week weer gebruikte na een verhuizing.ASS-Ware schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:49:
Waar stop je ze in?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik kreeg een nieuwe toegestuurd en die kon ik niet afstellen, omdat niet 1 van mijn inbussleutels paste.
Ik kreeg daarna weer een nieuwe en daarmee had ik hetzelfde probleem.
Toen kreeg ik te horen dat ik een 3/32 inch inbussleutel moest gebruiken, dus ik een Engelse set aangeschaft, maar nee, ook de 3/32 inch paste niet.
Vervolgens een tijdje radiostilte waarna ik te horen kreeg dat ik een 7/64 inch sleutel moest hebben.
Ik heb ze laten weten dat ik niet blij werd van deze situatie, dat ik niet weer een andere set zou gaan kopen en dat als ze iets naar Nederland sturen, dat ze met mm moeten werken en niet met inch, zeker als de oginele BBQ een latch had met een mm inbussleutel.
En opeens konden ze wel de juiste opsturen, ik heb eindelijk een mm versie.
De aanhouder wint.
Op zich niet de allerbeste support, maar KJ heeft geen moment gezegd niet te willen helpen, ze bleven support geven, dat wel.
Goed om te horen dat het is opgelost!ASS-Ware schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:10:
Even terugkomend op de latch van mijn Kamado Joe waarvan het veertje was afgebroken.
Ik kreeg een nieuwe toegestuurd en die kon ik niet afstellen, omdat niet 1 van mijn inbussleutels paste.
Ik kreeg daarna weer een nieuwe en daarmee had ik hetzelfde probleem.
Toen kreeg ik te horen dat ik een 3/32 inch inbussleutel moest gebruiken, dus ik een Engelse set aangeschaft, maar nee, ook de 3/32 inch paste niet.
Vervolgens een tijdje radiostilte waarna ik te horen kreeg dat ik een 7/64 inch sleutel moest hebben.
Ik heb ze laten weten dat ik niet blij werd van deze situatie, dat ik niet weer een andere set zou gaan kopen en dat als ze iets naar Nederland sturen, dat ze met mm moeten werken en niet met inch, zeker als de oginele BBQ een latch had met een mm inbussleutel.
En opeens konden ze wel de juiste opsturen, ik heb eindelijk een mm versie.
De aanhouder wint.
Op zich niet de allerbeste support, maar KJ heeft geen moment gezegd niet te willen helpen, ze bleven support geven, dat wel.
Gekke Amerikanen met hun rare maten, die meten liever in zee-arenden en lichaamsdelen dan in een fatsoenlijke maatvoering.
Geen sprake van extra rook hoor behalve dan van mijn appel blokje 🙂Gonadan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:47:
Tja wat zijn problemen. Je krijgt hooguit wat meer vocht in je kolen dus wat meer rookontwikkeling. Ik vind dat je dat wel merkt als je er op let, maar het weerhoudt je niet van barbecueën.
Stokbroodje aioli erbij en homemade chimmichurri. Eerste keer picanha aan het spit, ruikt echt al heerlijk.
:strip_exif()/f/image/0seLOxXeMsBoN8Wf5wF1luM2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ondertussen maakt dochterlief de smores-chocolade-taart die er na het vlees opgaat.
[ Voor 28% gewijzigd door DaWayne op 14-03-2026 18:04 ]
Nu ik en de wederhelft zijn verhuisd vanuit appartement naar een woning met flipping eindelijk een achtertuin, kan ik BBQ-en! Nu wil ik graag een tafelmodel en gezien wij gewoon lekker met zijn 2-en zijn is een Cobb ruim voldoende. Wij gaan sowieso voor deze: https://cobb.nl/cobb-premier-air/
Na een klein beetje onderzoek lijkt men enthousiast te zijn over ecobrasa kokosbriketten ipv. de speciale ronde briketten voor de Cobb. Klopt dat en zou ik daar een starter voor moeten gebruiken of gooi ik gewoon een aanmaakblokje ertussen? :)
Natuurlijk sta ik open voor alternatieven in ongeveer dezelfde prijsklasse (tussen de 200 en 300 euro). We houden simpel wat dat betreft, vleesje, aardappel poffen etc.
Tafel-model Kamado bijv? Een hibachi type lijkt niet echt ons ding, maar goed - hier zijn vast experts die elkaar enthousiast gaan tegenspreken of met elkaar meegaan
[ Voor 9% gewijzigd door SkyStreaker op 15-03-2026 12:14 ]
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Edit: link vergeten.
https://www.lidl.nl/p/gri...st=/h/barbecues/h10067525
[ Voor 47% gewijzigd door Elac op 15-03-2026 14:47 ]
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 10% gewijzigd door Elac op 15-03-2026 14:47 ]
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019
Big Green Egg MiniMax✅SkyStreaker schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:10:
Hallo allemaal! :)
Nu ik en de wederhelft zijn verhuisd vanuit appartement naar een woning met flipping eindelijk een achtertuin, kan ik BBQ-en! Nu wil ik graag een tafelmodel en gezien wij gewoon lekker met zijn 2-en zijn is een Cobb ruim voldoende. Wij gaan sowieso voor deze: https://cobb.nl/cobb-premier-air/
Na een klein beetje onderzoek lijkt men enthousiast te zijn over ecobrasa kokosbriketten ipv. de speciale ronde briketten voor de Cobb. Klopt dat en zou ik daar een starter voor moeten gebruiken of gooi ik gewoon een aanmaakblokje ertussen? :)
Natuurlijk sta ik open voor alternatieven in ongeveer dezelfde prijsklasse (tussen de 200 en 300 euro). We houden simpel wat dat betreft, vleesje, aardappel poffen etc.
Tafel-model Kamado bijv? Een hibachi type lijkt niet echt ons ding, maar goed - hier zijn vast experts die elkaar enthousiast gaan tegenspreken of met elkaar meegaan
Ik gebruik wel de rotisserie maar wat bedoel je, de houtskool mand?impactftw schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:53:
Iemand die hier een grill korf / mand gebruikt icm met de rotisserie van Grill Guru?
Ja het mandje om kippenbouten in te doen. Werkt best goed.impactftw schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:53:
Iemand die hier een grill korf / mand gebruikt icm met de rotisserie van Grill Guru?
Hoewel ik de input waardeer. ahem...
Dan wordt het meer deze: https://www.hornbach.nl/p...t-grijs-o-33-cm/10501267/Natuurlijk sta ik open voor alternatieven in ongeveer dezelfde prijsklasse (tussen de 200 en 300 euro). We houden simpel wat dat betreft, vleesje, aardappel poffen etc.
[ Voor 12% gewijzigd door SkyStreaker op 15-03-2026 17:34 ]
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
sepjes schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:17:
[...]
Ja het mandje om kippenbouten in te doen. Werkt best goed.
Die heb ik als complete set met de kebab spikes en de rotisserie gekocht bij harlembbq.impactftw schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:13:
Dit bedoelde ik inderdaad. Waar heb jij het mandje vandaan? 🤗
[...]
Ze worden flat rack genoemd, dat zoekt wat makkelijker.
[ Voor 9% gewijzigd door sepjes op 15-03-2026 20:17 ]
Sorry over heen gelezen, die Grill Guru compact is ook top!SkyStreaker schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:19:
[...]
Hoewel ik de input waardeer. ahem...![]()
[...]
Dan wordt het meer deze: https://www.hornbach.nl/p...t-grijs-o-33-cm/10501267/
Een bbq forum, had wel al lang het whiskyforum ontdekt maar daar komt nu bbq forum bij;)
Sinds vorig jaar van vrouwlief de kamado 21" gekregen van action en sindsdien flink gebruikt ook. Wel gekozen voor fatsoenlijke attributen erbij als kolenmandje, goede thermometer voor in vlees en goede houtskool. Bevalt mij erg goed. Maak vooral grotere stukken vlees mee waar eerst indirect mee doe.
Komend weekend eens eerste keer kogelbiefstuk van kilo erop, ben benieuwd. Al vaker picanha, ezeltje, entrecote procureur, achterham en bavette op gemaakt heerlijk!
Vandaag nog gietijzer rooster besteld.
[ Voor 3% gewijzigd door Jthem op 16-03-2026 20:09 ]
Door na het grillen de temperatuur nog een kwartiertje in de hoogte jagen zal het meeste vet verbranden. Nadien kan je met een staalborstel het verbrande voedsel verwijderen, de gril proper maken met een (slechte) handdoek en invetten. Door de restwarmte in de kamado zal dit mooi hechten als anti-aanbaklaag voor de volgende keer. (uiteraard wel met een paar deftige vuurvaste handschoenen)
Top, wil voor het indirect warmen zoals nu ook, hem op een rvs bakje leggen of allu. Bakje en afgrillen op plaat zelf. Doe nu vaker op hoge temperatuur meteen met staalborstel reinigen kan met deze dus ook. Wil kijken voor arachideolie, zonnebloemolie of lijnzaadolie. Welke zou beter zijnHierarchyHero schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:17:
Dat kan zeker, wel best pan onder de gril om alle wat proper te houden.
Door na het grillen de temperatuur nog een kwartiertje in de hoogte jagen zal het meeste vet verbranden. Nadien kan je met een staalborstel het verbrande voedsel verwijderen, de gril proper maken met een (slechte) handdoek en invetten. Door de restwarmte in de kamado zal dit mooi hechten als anti-aanbaklaag voor de volgende keer. (uiteraard wel met een paar deftige vuurvaste handschoenen)
Voor het onderhoud van het gietijzer zijn er speciale plantaardige oplossingen op de markt zoals bv de Bastard Cast Iron Care Spray
Ik heb hier een heel duur flesje van Windmill Company (mooi oranje), las ik thuis dat het gewoon puur lijnzaadolie is met natuurlijke kleurstof om het mooi oranje te maken.Jthem schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:42:
[...]
Top, wil voor het indirect warmen zoals nu ook, hem op een rvs bakje leggen of allu. Bakje en afgrillen op plaat zelf. Doe nu vaker op hoge temperatuur meteen met staalborstel reinigen kan met deze dus ook. Wil kijken voor arachideolie, zonnebloemolie of lijnzaadolie. Welke zou beter zijn
Bastard noemt het bijv overal specifiek plantaardige olie, maar ik verwacht dat het ook gewoon lijnzaadolie is
Mijn volgende olie wordt gewoon een fles(je) lijnzaadolie bij de toko/supermarkt wat onder die (algemene) naam gewoon 5x zo goedkoop is als met een BBQ-merk op het flesje. Dat is ook de olie die in het onderhoudsboekje van mijn (Bastard) kamado staat naast hun eigen 'oplossing'.
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Ik krijg toevallig vanmiddag een spuitbus geleverd, als ik er vanavond aan denk maak ik even een foto van de ingedienten.watercoolertje schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:29:
[...]
Misschien kan iemand met z'n spray kijken wat er als ingrediënt op staat (er zijn 'toevallig' geen foto's te vinden van de achterkant van het flesje).
Moette doen.
Ik wordt mede geinfluenced door youtube en mijn vakantie in Canada, waar dit vrij veel wordt gebruikt. Echter zie ik dit maar weinig in NL. En dan houd mijn zoektocht snel op, de Bighorn 4 pitter met emaille topplaat springt er al snel uit. Maar een Blackstone met dikkere plaat lonkt wel.
Iemand eenzelfde zoektocht gehad die ervaringen kan delen? De tabletop zal op het meubel staan bij goed weer en met slecht weer gaat het naar binnen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GXJgZLSYTk67mS6fGdh8mVhH.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nnmQkBwRDL7IraDgKudLftti.jpg?f=user_large)
Heb voor toekomst ook een twijfel voor nieuwe kamado, of zo Keij legend L/XL of the bastard urban L of een Grill guru XL. Komt eigenlijk door de aanbiedingen weer van intratuin datvwe eens zijn gaan verdiepen maar op 1 of andere manier lijkt me the bastard of de Keij de betere keuze.
[ Voor 36% gewijzigd door Jthem op 18-03-2026 08:02 ]
Vertel eens wat meer, wat voor BBQ, welke temperatuur, kolen er onder of opzij, tot welke kerntemperatuur gegaard, etc.almere schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:52:
Vandaag een heerlijk krokant kippetje.
[Afbeelding]
Eigenlijk was ik ook verbaasd over de krokantheid.ASS-Ware schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:43:
[...]
Vertel eens wat meer, wat voor BBQ, welke temperatuur, kolen er onder of opzij, tot welke kerntemperatuur gegaard, etc.
Acacia houtskool temp ongeveer 240 graden . Indirect aan de rotisserie op mijn webermaster Touch 57 cm
Gekruid met stegeman kipkruiden
Ik had een diepvrieskip genomen van joybuy van 2 euro 89.
Kip laten ontdooien, en Gekruid met stegeman kipkruiden. 85 min aan het spit.
Kern temp niet gemeten
Verrassend lekker
[ Voor 3% gewijzigd door almere op 18-03-2026 16:59 ]
I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.
240C indirect?almere schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:57:
[...]
Eigenlijk was ik ook verbaasd over de krokantheid.
Acacia houtskool temp ongeveer 240 graden . Indirect aan de rotisserie op mijn webermaster Touch 57 cm
Gekruid met stegeman kipkruiden
Ik had een diepvrieskip genomen van joybuy van 2 euro 89.
Kip laten ontdooien, en Gekruid met stegeman kipkruiden
Verrassend lekker
Wow, da's hoog.
Moet ik ook maar es proberen, dank je.
Grote brokken werken vaak niet zo lekker in een 57CM kogel BBQ als je links en rechts een kleine ruimte hebt voor je brandstof.Zebby schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:57:
Wat is voor jullie het verschil wanneer je kolen of houtskool gebruikt? Sinds ik de smoker heb gebruik ik de bbq (Weber) primair voor snelle dingen als een paar hamburgers (zoals gisteren). Ik had nog wat Weber briketten die ik dan in de schoorsteen stop, twee wokkels eronder, en binnen 30 minuten is alles warm/gebakken/geserveerd. Kan ik dan niet beter houtskool kopen, dat sneller 'aan' en 'op' is?
Dan werken briketten lekkerder.
In een kamado wil je houtskool, omdat je daarmee je temperatuur beter kunt reguleren als er een goede luchtstroom tussen de kolen is, wat het geval is bij grote brokken houtskool en veel minder bij de kleine briketten.
Met de roterserie ring op de weber komt hij een stuk hoger te hangen met de weber gaat dat perfect.ASS-Ware schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:58:
[...]
240C indirect?
Wow, da's hoog.
Moet ik ook maar es proberen, dank je.
Die 240 kan natuurlijk ook de luchtstroom langs de deksel zijn, dat is toch wat meer bij een kogel dan bij een kamado. Dus kan best dat de temperatuur bij de kip zelf een stuk lager lag.
Wat heb je nu gemeten voor die 240?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De thermometer in de deksel van de weberGonadan schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:07:
Hoogte maakt bij indirect niet zoveel uit, sterker nog, hoger is dan eerder heter.![]()
Die 240 kan natuurlijk ook de luchtstroom langs de deksel zijn, dat is toch wat meer bij een kogel dan bij een kamado. Dus kan best dat de temperatuur bij de kip zelf een stuk lager lag.
Wat heb je nu gemeten voor die 240?
Volgens mij heb ik die, meestal pleur ik het aan de ene helft relatief opgestapeld zodat ik veel hitte heb op die plek. Daar leg ik dan de burgers/vlees, en dan kunnen de broodjes aan de andere kant waar ik dan het rooster boven zet.ASS-Ware schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:01:
[...]
Grote brokken werken vaak niet zo lekker in een 57CM kogel BBQ als je links en rechts een kleine ruimte hebt voor je brandstof.
Dan werken briketten lekkerder.
In een kamado wil je houtskool, omdat je daarmee je temperatuur beter kunt reguleren als er een goede luchtstroom tussen de kolen is, wat het geval is bij grote brokken houtskool en veel minder bij de kleine briketten.
Heeft het minder te maken met de brandtijd, en primair met de grootte?
Kan, hoeft niet. In mijn Weber had ik flinke briketten en die doofde ik gewoon als ik klaar was. Volgende ronde weer een kleine hoeveelheid nieuwe erop uit de starter en dan brandt het gewoon weer door.Zebby schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:57:
Wat is voor jullie het verschil wanneer je kolen of houtskool gebruikt? Sinds ik de smoker heb gebruik ik de bbq (Weber) primair voor snelle dingen als een paar hamburgers (zoals gisteren). Ik had nog wat Weber briketten die ik dan in de schoorsteen stop, twee wokkels eronder, en binnen 30 minuten is alles warm/gebakken/geserveerd. Kan ik dan niet beter houtskool kopen, dat sneller 'aan' en 'op' is?
Als je het steeds volledig op laat branden is mooie briketten wellicht wat zonde.
Houtskool kan ook prima. Het enige is dat als het heel grote stukken zijn dat je zo weinig contactpunten hebt dat het wat lastiger snel en constant brandt. Gooi je alles aan een kant (deed ik ook altijd) dan is het al makkelijker, en je kunt ook gewoon houtskool kopen waar de stukken wat meer gevarieerd zijn (is meestal toch al zo).
Beide kan prima, het is net wat je wilt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik neem tenminste aan @Zebby dat je met kool briketten bedoeld? Steenkool zou ik sowieso niet doen 😁
Moette doen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wellicht luchtstroom en daarmee temperatuurcontrole.Zebby schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:11:
[...]
Volgens mij heb ik die, meestal pleur ik het aan de ene helft relatief opgestapeld zodat ik veel hitte heb op die plek. Daar leg ik dan de burgers/vlees, en dan kunnen de broodjes aan de andere kant waar ik dan het rooster boven zet.
Heeft het minder te maken met de brandtijd, en primair met de grootte?
Het heeft zo te zien bijna 5 jaar geduurd, maar het vilt is opgestookt, ik gebruik hem te weinig...copykat schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:39:
[...]
Dus gewoon een nieuwe topvent type 2 voor je verjaardag vragen en als je vilt versleten is de fiber gasket bestellen en je hebt de classic II![]()
[...]
gewoon voor een kleine 60 euro de KJ fiber gasket bestellen, of zijn er andere merken die goedkoper/beter zijn?
Op de KJ site zie ik dat die officieel niet voor de 1 is maar dat lijkt mij niets uit te maken toch?
Nee opzich niet, je moet hoogstens je scharnier op nieuw afstellen. En fibergasket is fibergasket maar als je nadenkt dat je t vast jaren later pas weer moet doen is 10tje besparen op parallel merk onzin. Gebruik gewoon de KJ versie.skoozie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:11:
[...]
Het heeft zo te zien bijna 5 jaar geduurd, maar het vilt is opgestookt, ik gebruik hem te weinig...![]()
gewoon voor een kleine 60 euro de KJ fiber gasket bestellen, of zijn er andere merken die goedkoper/beter zijn?
Op de KJ site zie ik dat die officieel niet voor de 1 is maar dat lijkt mij niets uit te maken toch?
3 dingen om rekening mee te houden.
1 breedte gasket tov breedte keramiek. Te breed zeker niet doen en te smal word je ook niet blij van. Plakstrip moet ongeveer even breed zijn als vlakke gedeelte keramische rand. Als t breder is laat t los .
2 meet altijd even de omtrek van je schalen.
( 1cm tekort is 😭)
3 keramiek goed vetvrij en lijmvrij maken.
Reinigings alcohol of asheton. ( nagellijm remover van je vriendin "lenen"
Beste is even kijken of je (veilig) de veren kunt losmaken en daarna de band kunt lossen. Til met 2man is aan te bevelen wegens extra handje. Bovenste schaal er af en leg die op zn kop op een oude deken oid. Iets zachts in iedergeval.
Kan je zonder je rug in een wokkel gehouden rustig oude vilt verwijderen, schoon krabben en nieuwe plakken.
Laatste tip plak onderste koppel naat op 12 uur en de bovenste koppelnaat op 11 of 13 uur. NIET beide op 12uur .
Zonder veerdruk beide banden lossen en schalen richten ,vast draaien.
Veren terug plaatsen klaar.
Eerste stook even op 100 graden voor een uur en schalen dicht laten. Kan de plaklijm even hechten..
Succes
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit gaat komen, ik ben ook naar zoiets op zoek en kan niet echt iets vinden. een Weber slate GP is eventueel ook nog een optie voor mij.THxZ0NE schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:36:
Ik ben aan het oriënteren op een gas griddle/grill naast mijn kamado. Eentje op kolen is een nogo, de griddle moet snel te gebruiken zijn. Liefste een tabletop griddle dat ik op een buitenkeuken meubel kan plaatsen. Het doel is om lekker een ontbijtje erop te maken, smashburgers, hele maaltijden bakken.
Ik wordt mede geinfluenced door youtube en mijn vakantie in Canada, waar dit vrij veel wordt gebruikt. Echter zie ik dit maar weinig in NL. En dan houd mijn zoektocht snel op, de Bighorn 4 pitter met emaille topplaat springt er al snel uit. Maar een Blackstone met dikkere plaat lonkt wel.
Iemand eenzelfde zoektocht gehad die ervaringen kan delen? De tabletop zal op het meubel staan bij goed weer en met slecht weer gaat het naar binnen.
https://www.vevor.nl/bakp...JOIIQh4oBMpEaAva5EALw_wcB zoiets niet wat?THxZ0NE schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:36:
Ik ben aan het oriënteren op een gas griddle/grill naast mijn kamado. Eentje op kolen is een nogo, de griddle moet snel te gebruiken zijn. Liefste een tabletop griddle dat ik op een buitenkeuken meubel kan plaatsen. Het doel is om lekker een ontbijtje erop te maken, smashburgers, hele maaltijden bakken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kip is altijd goed.
En zoet/pittig ook.
Ziet er lekker uit.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Deze staat hoog op mijn lijstje. Ik vind de Weber eigenlijk te duur voor het oppervlak.HiBe schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:53:
[...]
Ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit gaat komen, ik ben ook naar zoiets op zoek en kan niet echt iets vinden. een Weber slate GP is eventueel ook nog een optie voor mij.
En dan is het eigenlijk de keuze tussen emaille of gietijzeren bakplaat met ieder zn voor en nadelen. Gietijzer is toch vaker import en emaille is meer hier in NL te vinden.
https://www.bol.com/nl/nl...Q_5gKcPzdI6RoCYRYQAvD_BwE
[ Voor 10% gewijzigd door THxZ0NE op 19-03-2026 20:43 ]
https://bettyskitchen.nl/smoked-watermelon-ham-recept/
Ik twijvel tussenzo ietsTHxZ0NE schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
E-Series 22" Tabletop Electric Griddle – Blackstone Products (EU) https://share.google/zOXeKmWTIomQvRR0P
Electrische plaat puur voor grillen.
Wel een deksel tegen teveel spetteren en liefst 2 zones mogelijk. Geen gas, denk ik.
Of een betere build van de masterbuilt gravity 600..
Maar dat zijn bijna allemaal pellet burners.
Ik weet niet of pellet burners nu zo'n fijne keuze is. Prijs per kilo, hoeveel kilo/uur op 230 graden enz. Lawaai van augers met vullen in de burner enz.
Maar dan zou denk ik pitboss iets zijn.
Pit Boss PB500FB1 en een low en slow oude compact kamado die ik dan hou.
Ik vind een easy fast burgertje, worstjes en beacon enz. Ook best lekker als 1 uur voor t eten besluiten te bqq'en. Aanslingeren eten en tussen door even laag/uit zodat je met t gezin mee kan eten zonder t vuur in de gaten te moeten houden. ( gas is daar natuurlijk een kei in)
Middagje met je kamado spelen is ook leuk maar nadeel is de tijds spanne die er mee gemoeid is.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik ben wel fan van dit recept uit smokey goodness: https://smokeygoodness.co...ay-geroosterde-bloemkool/noostenb schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:53:
Heeft er iemand een idee voor byzondere vegetarische recepten? Ik ben getrouwd met een vegetariër en een paar echt goede vegetarische recepten zijn welkom. Tot nog toe is dit de beste die ik heb gevonden:
Ziet er ook leuk uit op tafel. Andere tip is "pulled" jackfruit met een goede bbq-saus als vervanging voor pulled pork, even van te voren roken/opwarmen op de bbq en dan gewoon saus erdoorheen.
Zoek "Bietenburger recept bbq" liefst op een dichte plaat of pan en gebruik zo'n gebakken ei ring om de vorm te handhaven.noostenb schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:53:
Heeft er iemand een idee voor byzondere vegetarische recepten? Ik ben getrouwd met een vegetariër en een paar echt goede vegetarische recepten zijn welkom. Tot nog toe is dit de beste die ik heb gevonden:
Jalapeno feta met rijst
Gevulde paprika, ipv vullen met gehakt. Vullen met een vleesvervanger.
Indien ei en kaas kan boeren ommeletten met vlees vervanger .
Zo iets?
Ziet er goed uit. Die gaan we eens proberen.Vlamonw schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 02:15:
[...]
Ik ben wel fan van dit recept uit smokey goodness: https://smokeygoodness.co...ay-geroosterde-bloemkool/
De bietenburger lijkt ook leuk om eens te doen, vooral als je ze zelf maakt. Eens kijken hoe dat bevalt!copykat schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:02:
[...]
Zoek "Bietenburger recept bbq" liefst op een dichte plaat of pan en gebruik zo'n gebakken ei ring om de vorm te handhaven.
[ Voor 38% gewijzigd door noostenb op 20-03-2026 08:18 ]
Ja helemaal eens. Een mooie aanvulling op de kamado. Ben benieuwd of een elektrische het helemaal goed heet krijgt. Ik zal eens gaan kijken naar de Blackstone!copykat schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 00:11:
[...]
Ik twijvel tussenzo iets
E-Series 22" Tabletop Electric Griddle – Blackstone Products (EU) https://share.google/zOXeKmWTIomQvRR0P
Electrische plaat puur voor grillen.
Wel een deksel tegen teveel spetteren en liefst 2 zones mogelijk. Geen gas, denk ik.
Of een betere build van de masterbuilt gravity 600..
Maar dat zijn bijna allemaal pellet burners.
Ik weet niet of pellet burners nu zo'n fijne keuze is. Prijs per kilo, hoeveel kilo/uur op 230 graden enz. Lawaai van augers met vullen in de burner enz.
Maar dan zou denk ik pitboss iets zijn.
Pit Boss PB500FB1 en een low en slow oude compact kamado die ik dan hou.
Ik vind een easy fast burgertje, worstjes en beacon enz. Ook best lekker als 1 uur voor t eten besluiten te bqq'en. Aanslingeren eten en tussen door even laag/uit zodat je met t gezin mee kan eten zonder t vuur in de gaten te moeten houden. ( gas is daar natuurlijk een kei in)
Middagje met je kamado spelen is ook leuk maar nadeel is de tijds spanne die er mee gemoeid is.
zijn deze niet pre-seasoned?Jthem schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:55:
Zo me gietijzeren rooster met de cast Iron spray is aangekomen. Hij is nu aan seosonen half uur op de q en net ingesmeerd met de spray nu voor uurtje weer op de q en dan weer afkoelen en opnieuw een uurtje erop met de spray
[Afbeelding]
Op vakantie hadden we een Forge Adour plancha, werkte wel heel prettig moet ik zeggen, die was op gas, maar ik zie dat ze ook elektrisch hebben: https://www.forgeadour.com/be/nl/10-planchasTHxZ0NE schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zeker wel.
Kreeg te horen toch maar een keer doen voor gebruik...kan geen kwaad in ieder geval. Morgen kip op gewone rooster maken en zondag gaat dit rooster gebruikt worden voor kilo kogelbiefstuk. Foto's zal ik maken.
Leggen jullie btw dit gietijzeren rooster altijd na gebruik in de kamado of waar bewaren jullie hem veilig? Heb nu beiden soorten roosters op elkaar liggen.
[ Voor 17% gewijzigd door Jthem op 20-03-2026 19:39 ]
Dochter mocht kiezen, het werden frikandellen.
De controle met een andere thermometer gaf aan dat de temperatuur klopte.
Hij bleef erg mooi stabiel op 150C.
Zonder die controller lukt dat ook prima, maar niet tijdens feestjes als hij vaak open en dicht gaat en daar heb ik hem voor gekocht.
:strip_exif()/f/image/ZQbmN8AbZUHHhvZfGfhsftmw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UuYZvPQFiwHrcq9y1L78INHD.jpg?f=fotoalbum_large)
En hoe vaak moest hij vandaag open en dicht?
Frikandellen in de pannenkoekspek gewikkeld.
:strip_exif()/f/image/rFz3yY9RbeY82jPWPgZBBb7v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TwG8gmDglPpburX7BCSTvXri.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 40 min een lakken en de broodjes er bij.
:strip_exif()/f/image/1ZdSybP1iGxftu2gaCjiZTS0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fmf9xg54fwDDUhowD7EYd2cH.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 50 min de frikandellen in de broodjes en cheddar er op.
:strip_exif()/f/image/3ElclFJ3JprrNepVFZH6EVSW.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een uur alles er af en lekker eten.
:strip_exif()/f/image/b9jyTEYgvYno4PQ2WIXe5mws.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VrIEoOI8QdM3lGkXyb2ne3X8.jpg?f=fotoalbum_large)
Die controller is een leuk apparaatje.
Is het echt nodig? Nee.
Is het handig? Absoluut.
Aanrader? Wel voor als je druk bent met andere zaken.
ik heb zelf de halve. Na gebruik met staalborstel afborstelen en dan in de olie als de bbq nog warm is. Na afkoelen ligt hij bij mij gewoon in de schuur in een schap.Jthem schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:40:
[...]
Kreeg te horen toch maar een keer doen voor gebruik...kan geen kwaad in ieder geval. Morgen kip op gewone rooster maken en zondag gaat dit rooster gebruikt worden voor kilo kogelbiefstuk. Foto's zal ik maken.
Leggen jullie btw dit gietijzeren rooster altijd na gebruik in de kamado of waar bewaren jullie hem veilig? Heb nu beiden soorten roosters op elkaar liggen.
maakt niet uit, meestal laat ik mijn gietijzeren roosters er gewoon in. Het belangrijkste is om schimmelvorming te voorkomen in de periode wanneer je de kamado voor een lange periode niet gebruikt door deze ofwel ergens droog te stallen of voldoende zuurstof te voorzien door iets tussen het deksel te plaatsen.Jthem schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:40:
[...]
Bedankt voor deze tip in het aanbiedingentopic. Het lijkt me wel een fijne prijs, maar weet iemand of ik hiermee vast zitaan de accessoires van Grizzly Grills of passen er ook andere merken op? Ik denk vooral aan een rotisserie?Pixelmagic schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:25:
Kamado bij Welkoop in de aanbieding https://www.welkoop.nl/gr...oolbarbecue-39-cm_1314538 en mogelijk morgen voor 12:00 nog eens 20% er boven op. In ieder geval dus 20% op alles voor 12:00, zie https://www.welkoop.nl/vroege-vogel.html
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
:strip_exif()/f/image/ptAEU2oauqWlyhkBfgqxPeU6.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5MkhB2kPUk6tvBb0ZjLLPwIY.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/AhcgEAHFwmSONWwNZzzjot8q.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/91XB4kALMZGxXEpIcdjHW7nR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ioHeEtfoaxydG8uORZXHiigd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/apjCxXqJkQDuirGx33iZh1PF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ws6euRWmMDC9tNFBnvUw2cZT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8oT8FE5H2hrAy8xuFipRMstD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nIVV33YfRlxswhhauzr3e9TA.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/VS36aaUUZlDNeprqzTZcIZ3d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sm5WzmJmS4gclcq7w46EuBL7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KaFXnk6n8BDlgMUalT2aySfh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4tZ2OZVjq4ELqLgplGxkYOo0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sORbBpx2AW6Bjm0nPdQNu1wT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NTtKrkMierxgMWMmC9kM17QW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9vLywzdy3DgatxMA2DgC3GnL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mTAmptz1EcMCveuXLxsH1xd7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l2tTCBIEhVv8bj8cevyVGCyJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RsoskcUTzjiOdcmqgpARggTJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bJj0zSBI5IcHMeX8ZG2J1kBW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9CX7ceTEIZTpNyPUvyHHlnmx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eFXocfgqJIlah0IEktQGuw9R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fn06mHTezT11XIKYc0vlSuvZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uGSIiC4XsmWyS17R4fCdf3id.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VWBsMOfMDIjB4ZWgEvpG7dit.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lSewU1JQUM2oyiClaTOM4vpr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/521gQTUZenpJ0hBiSkL362O5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HYz9mbPpLk8pDb5TzWfeHKPx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WyEz87eeBvoZZqoxnP6HzftY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MGyle9el3Ei6GD3s5Ot6cDTg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7NFidRzbO9XvtaNS7kSto5qH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1PG3CHiBpW0wxhfFPk2PdS53.jpg?f=fotoalbum_large)