Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Alles is indirect, dus alles wordt gelijkmatig gaar. Erg ver van de hitte af. (GBS Touch 57cm).FreshMaker schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:39:
[...]
Nee hoor, gewoon zorgen dat het kleine stuk verder van de hitte afligt ( op een kamado naar het midden dus )
Je blijft altijd met een verschil zitten in grote stukken vlees ( binnen/buitenkant )
Ik denk dat ik inderdaad het kleinere stuk eraf snijd en totaal 2 stukken ga bereiden. Het einde is zo dun, dat je daar na 30 minuten al klaar mee bent.copykat schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:52:
[...]
Ik zag ergens een kamado filmpje die het in drieën sneed, dun en dik gescheiden, en de dikke eerst met de twee dunnere iets later. Zo kan je de kerntemp gelijk houden.
Vind ik bij varkenshaas ook vaak zo jammer. Einde is vaak welldone.
Bij slager laat ik altijd een stuk uitsnijden ala mijn wensen.StealthyPeanut schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:12:
[...]
Alles is indirect, dus alles wordt gelijkmatig gaar. Erg ver van de hitte af. (GBS Touch 57cm).
[...]
Ik denk dat ik inderdaad het kleinere stuk eraf snijd en totaal 2 stukken ga bereiden. Het einde is zo dun, dat je daar na 30 minuten al klaar mee bent.
Vind ik bij varkenshaas ook vaak zo jammer. Einde is vaak welldone.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Gisteren picanha gemaakt en die wil ik op 150 graden doen. Dat is qua temperatuur goed gelukt met een half gevulde briketten starter, met kokosbriketten.verstappen33 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:24:
[...
Ik heb zelf ook de 57cm weber, en je hebt echt niet veel nodig hoor..
Zometeen gaan er 2 St. Louis style spareribs op en dat doe ik met de snake methode. Ik start dan met een half gevulde kleine brikettenstarter. Dan zal de temperatuur rond de 110 uitkomen hoop ik.
Koud eten is prima maar lekkerder is warm. Oven, indirect of magnetron kan allemaal. Ik heb niet het idee dat het veel doet met de smaak.Dennis1812 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:36:
[Afbeelding]
God wat zijn die dingen lekker.
Gelakt met sweet baby rays honey chipotle.
Alleen bezoek komt een uur later.
Straks indirect even terug opwarmen? Of beter koud eten of in de oven? Of juist direct?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Als ze echt zo lekker zijn, zelf opeten en jammer voor de laatkomers!Dennis1812 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:36:
[Afbeelding]
God wat zijn die dingen lekker.
Gelakt met sweet baby rays honey chipotle.
Alleen bezoek komt een uur later.
Straks indirect even terug opwarmen? Of beter koud eten of in de oven? Of juist direct?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
[ Voor 92% gewijzigd door vso op 31-05-2020 23:46 ]
Tja vanalles
On the bright side ... Je hebt meer geleerd, dan (financieel) verlorenapNia schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:40:
Ik heb gisteren ook op m'n nieuwe Weber moink balls proberen te maken. BBQ'en is voor mij helemaal nieuw, afgezien van standaard supermarkt BBQ vlees op een BBQ smijten. Had dus op advies van een vriendin wat stuff als kokosbriketten, verschillende houtsoorten gekregen, maar toch iets te droog geworden. En boven alles echt ingerold in de rub tot het aan alle kanten bedekt was, dat samen met wat te veel saus denk ik compleet de andere smaken overheerste. Harde eerste les. Er valt nog het een en ander op te fucken aan iets simpels als moink balls
Droog - teveel hitte, of te lang er opgelaten
Teveel smaken, dus volgende run de profielen even nalopen, welke smaken overheerste ( negatief ) en wat wil je terugvinden.
Moinks ( niet mijn favoriet verder, zelfde reden ) kan je voordelig en snel nog eens maken
wat ik uit jouw bericht haalde, is dat je zeker genoeg rub gebruikt hebt
Waar je eventueel wat kan winnen, is 'dik' spek/bacon gebruiken ( ik gebruik graag zgn pannenkoekenspek, deze is dubbel zo dik gesneden )
Niet te veel rookhout - één blokje / handjevol snippers - het zijn balletjes van 2 á 3 cm doorsnede, die hoeven maar een minuut of 10 hooguit 15 rook, anders heb je teveel
En niet te snel sauzen, eerste laag na de rook, en dan om de 5 minuten licht insmeren
Bovenal, als je eenmaal de basics wat doorhebt - gebruik dan eens de luxe/betere soorten ( vlees van goede slager
Je moet het dan wel Oink ballen noemen
En zorg voor kwaliteitsvlees, dat is sowieso belangrijk.
[ Voor 12% gewijzigd door JPS op 01-06-2020 08:12 ]
:strip_exif()/f/image/B4Oei5XJvd9dokWXsikSVZfI.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren pizza's gebakken in deze betonnen terrashaard. Die stenen plaat aan de bovenkant pas later toegevoegd, toen liep te temperatuur wat beter op. Vond het tegenvallen qua temperatuur, gemiddeld was de pizzasteen rond de 200 graden. Denk dat we te zuinig zijn geweest met houtskool (en wat briketten, restjes opmaken), een volgende keer maar een proberen met flink wat meer houtskool.
Al met al 9 (we waren met 7 personen) pizza's gebakken en allemaal gelukt! Heerlijke middag/avond gehad.
Die steen ervoor om het af te sluiten zorgt inderdaad voor de snellere warmte.
Het nadeel van deze haarden, is dat de schoorsteen 90% van de gewenste bovenhitte direct kwijtraken.
Paintskilzz
:fill(white):strip_exif()/f/image/PZ8pCXm3KN0iHCuyDqFdG1tZ.png?f=user_large)
Ik heb sinds kort zelf ook een nieuwe Weber (MT E-5775) en heb toen ook vrijwel meteen moink balls gemaakt. Recept gevolgd van Noskos. Ze waren zéér goed gelukt, vonden ook mijn vrouw en kinderen. Heb het geheel op basis van temperatuur gedaan. Met een keteltemperatuur van ~120-130 graden de ballen eerst tot 60 graden kerntemperatuur laten komen (~45 minuten). Daarna één keer ingesmeerd met BBQ saus en vervolgens tot 70 graden laten garen (weer ~45 minuten).apNia schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:40:
Ik heb gisteren ook op m'n nieuwe Weber moink balls proberen te maken. BBQ'en is voor mij helemaal nieuw, afgezien van standaard supermarkt BBQ vlees op een BBQ smijten. Had dus op advies van een vriendin wat stuff als kokosbriketten, verschillende houtsoorten gekregen, maar toch iets te droog geworden. En boven alles echt ingerold in de rub tot het aan alle kanten bedekt was, dat samen met wat te veel saus denk ik compleet de andere smaken overheerste. Harde eerste les. Er valt nog het een en ander op te fucken aan iets simpels als moink balls
Hm, je bedoelt dan een steen erboven om juist de warmte vast te houden en idd bovenwarmte te creëren? Dat is wel een interessante gedachte!FreshMaker schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:41:
Je zou kunnen proberen om in de bovenste insteeklade nog een rooster met steen te plaatsen voor de bovenwarmte, en het huidige onderste na verwarmen te verplaatsen naar het midden.
Die steen ervoor om het af te sluiten zorgt inderdaad voor de snellere warmte.
Het nadeel van deze haarden, is dat de schoorsteen 90% van de gewenste bovenhitte direct kwijtraken.
Paintskilzz
[Afbeelding]
Had idd ook al zitten denken aan iets van een klep in de schoorsteen.
Bij familie op bezoek, die zou wel een bbq regelen .....
Volgende keer shoarma halen ...

Edit : disclaimer/boetedoening
FreshMaker in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
[ Voor 24% gewijzigd door FreshMaker op 01-06-2020 16:20 ]
Welke optie kiezen jullie?
Optie 2Sbakker1982 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:47:
Ga vandaag een picanha maken op de bastard. Ik lees verschillende berichten over hoe te starten; of 1. Eerst vet afgrillen op 160 en dan indirect tot gewenste temperatuur, of 2. Eerst indirect met vetkant boven. En dan afgrillen bij 45 graden voor medium/rare. Je leest dan niet dat ze de onderkant ook grillen? Iemand die dat wel doet?
Dan smelt de fatcap deels weg tijdens het verwarmen, en op het einde zorg je voor een beetje krokante korst ( á la goede entrecote )
Dit waren toch wel echt maaltijd ribbenKoffie schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:35:
De lokale slager/vleeshandel had zgn boerenspareribs, geen idee hoe die zijn dus gaan we maar eens testen.
Gisteravond in de rub gezet, tegen het middaguur maar eens op de bbq leggen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb ze niet gekortwiekt dus idd redelijk wat stukken met kraakbeen, acht we zaten toch al tot achter de oren onder rub en saus
Ik heb ze gewoon 3-2-1 gedaan.
:strip_exif()/f/image/thNOSOzpe92TnkrIDLfuR4hH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TvyEaBzoKENspIS56xEqVwRh.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijd voor een nieuwe sig..
Gisteren optie 2 gedaan met een stuk van 1,5 kg. Iets de temperatuur onderschat (nagaring zeker 5/6 graden tijdens het rusten) en hij was medium ipv medium rare, maar wat een lekker stukje vlees!Sbakker1982 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:47:
Ga vandaag een picanha maken op de bastard. Ik lees verschillende berichten over hoe te starten; of 1. Eerst vet afgrillen op 160 en dan indirect tot gewenste temperatuur, of 2. Eerst indirect met vetkant boven. En dan afgrillen bij 45 graden voor medium/rare. Je leest dan niet dat ze de onderkant ook grillen? Iemand die dat wel doet?
Ik heb het in tweeën gesneden en achteraf blij dat ik dat gedaan heb. Het dunne stuk was echt een uur eerder al op 45 graden. Logisch natuurlijk, maar ik wil niet weten hoe welldone dat deel was geweest als ik het als 1 stuk had gegrild. Ik had het kleine deel later op de Q moeten leggen en niet tegelijk starten. Ach, iets voor de volgende keer :-).
Ik vond het moeilijk om af te grillen, zonder te verbranden, want met al het vet, schieten de vlammen direct een halve meter de lucht in.
Vlees omdraaien, deksel dicht - 30 seconden wachten, vlees kwart slag draaien ( mooie ruitjespatroon ) - repeat en na die 30 seconden onder los alufolie plaatsen om te rustenStealthyPeanut schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:55:
[...]
Gisteren optie 2 gedaan met een stuk van 1,5 kg. Iets de temperatuur onderschat (nagaring zeker 5/6 graden tijdens het rusten) en hij was medium ipv medium rare, maar wat een lekker stukje vlees!
Ik heb het in tweeën gesneden en achteraf blij dat ik dat gedaan heb. Het dunne stuk was echt een uur eerder al op 45 graden. Logisch natuurlijk, maar ik wil niet weten hoe welldone dat deel was geweest als ik het als 1 stuk had gegrild. Ik had het kleine deel later op de Q moeten leggen en niet tegelijk starten. Ach, iets voor de volgende keer :-).
Ik vond het moeilijk om af te grillen, zonder te verbranden, want met al het vet, schieten de vlammen direct een halve meter de lucht in.
Vlammen komen dan zo hoog niet
Hier ook gemaakt en weer een les geleerd als beginnende pitmaster
Was bang dat standaard briketten te snel op zouden gaan en te heet zouden worden, daarom met kokosbriketten gewerkt. 1,5 uur voor diner time een paar aangestoken met het idee dat ze wel in een uurtje de 70c kerntemperatuur zouden hebben.
Dat lukte krap aan. Volgende keer dat ik iets snel wil bereiden dat een uurtje of 2 max moet, toch maar standaard briketten en de kokos bewaren voor langere sessies.
Voor een snelle grill van een half uurtje (bv paar steaks) is houtskool misschien voldoende?
Moet eerlijk zeggen dat ik dit toch tamelijk ondankbaar vind. Je weet hopelijk dat dit is wat 99,5% van de Nederlanders op de BBQ gooit? Wat hier in dit topic geshowd wordt is veel meer uitzondering dan regel. Je bent misschien beter gewend, maar je kan ook waarderen dat diegene de moeite heeft genomen om dit klaar te maken.FreshMaker schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:28:
Nou, gisteren een dieptepunt
Bij familie op bezoek, die zou wel een bbq regelen .....
Volgende keer shoarma halen ...
[Afbeelding]
Al vind ik dan wel dat dit geen echte bbq is, aangezien er geen kolen of briketten aan te pas komt.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
En dus moeten wij ons hard maken voor betere bbq en betere voorlichting gevenmiicker schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:53:
[...]
Moet eerlijk zeggen dat ik dit toch tamelijk ondankbaar vind. Je weet hopelijk dat dit is wat 99,5% van de Nederlanders op de BBQ gooit? Wat hier in dit topic geshowd wordt is veel meer uitzondering dan regel. Je bent misschien beter gewend, maar je kan ook waarderen dat diegene de moeite heeft genomen om dit klaar te maken.
Ik verwacht echt geen picanha die live afgefakkelt word. Ook verwacht ik niet een dikke kamado of braai bij een ander.
Maar het verschrompelde worstje, in de fabriek gegaarde hamburger en voorgemarineerde speklap is echt wel een tijdperk wat we achter ons moeten laten
@FreshMaker laat me raden, ze dachten zelfs dat je het een eer vond om te helpen draaien omdat je zo graag bbq'ed ?
experimentje: ik heb de leftovers net ontdaan van de botjes en kraakbeen (hopelijk alles gehad gevondenKoffie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:19:
[...]
Dit waren toch wel echt maaltijd ribben
Ik heb ze niet gekortwiekt dus idd redelijk wat stukken met kraakbeen, acht we zaten toch al tot achter de oren onder rub en saus![]()
Ik heb ze gewoon 3-2-1 gedaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De boel in een alu-bakje gepropt. Wat rub en Whiskey vinegar erover. Paar lagen alu folie eromheen.
Straks indirect op de ketel en kijken of het ik als een soort PP kan gaan behandelen. We zien wel waar het schip strand
Thanks voor je replyFreshMaker schreef op maandag 1 juni 2020 @ 07:09:
[...]
On the bright side ... Je hebt meer geleerd, dan (financieel) verloren
Droog - teveel hitte, of te lang er opgelaten
Teveel smaken, dus volgende run de profielen even nalopen, welke smaken overheerste ( negatief ) en wat wil je terugvinden.
Moinks ( niet mijn favoriet verder, zelfde reden ) kan je voordelig en snel nog eens maken
wat ik uit jouw bericht haalde, is dat je zeker genoeg rub gebruikt hebt
Waar je eventueel wat kan winnen, is 'dik' spek/bacon gebruiken ( ik gebruik graag zgn pannenkoekenspek, deze is dubbel zo dik gesneden )
Niet te veel rookhout - één blokje / handjevol snippers - het zijn balletjes van 2 á 3 cm doorsnede, die hoeven maar een minuut of 10 hooguit 15 rook, anders heb je teveel
En niet te snel sauzen, eerste laag na de rook, en dan om de 5 minuten licht insmeren
Bovenal, als je eenmaal de basics wat doorhebt - gebruik dan eens de luxe/betere soorten ( vlees van goede slager)

Yeah dat is exact de reden waarom mij geadviseerd is door een vriendin om te beginnen met moink balls; eerst je BBQ leren kennen, dan pas fancy vlees gebruiken (ik wou gelijk met picanha beginnen)
Ik heb dit recept gebruikt, misschien is 2u op 120 graden toch iets te heftig?

Ik ga nu idd even door met klooien aan de basics, opletten waar de valkuilen liggen. Vanavond gewoon een biefstukje en burgers erop, maar dan met heul veul hitte.
Yeah die in de deksel van m'n Weber. Maar dat wisselde een beetje, dus ik moet ook een beetje uitvogelen wat de schommeling aan temperaturen veroorzaakt. Nadat de deksel eraf moest kreeg ik een dip (logisch) en dan soms een knaller richting de 150 graden celsius. Wat denk ik komt door de grote klap aan zuurstof die hij ineens krijgt.Dennis1812 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:25:
@apNia wel een thermometer gewerkt? Of op gevoel eraf gehaald?
[ Voor 13% gewijzigd door apNia op 01-06-2020 16:07 ]
Tot 60, dan aflakken en dan garen tot 70 en klaar.
Nooit uitgaan van tijden. Wel van temperatuur
Kleine disclaimer dan om toe te voegen, wat er al bij had moeten staan natuurlijk, my bad ....miicker schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:53:
[...]
Moet eerlijk zeggen dat ik dit toch tamelijk ondankbaar vind. Je weet hopelijk dat dit is wat 99,5% van de Nederlanders op de BBQ gooit? Wat hier in dit topic geshowd wordt is veel meer uitzondering dan regel. Je bent misschien beter gewend, maar je kan ook waarderen dat diegene de moeite heeft genomen om dit klaar te maken.
Al vind ik dan wel dat dit geen echte bbq is, aangezien er geen kolen of briketten aan te pas komt.
Waar ik gisteren was, zijn mijn BBQ-roots gelegd, ik heb daar mijn basis gekregen, al vanaf mijn eerste herinnering was BBQ'en daar ( de oud-Nederlandse versie ) een feestje.
Het is midden in een bosgebied, en er mag nu gewoon niet met open vuur gespeeld worden ( zelfs geen Kamado's )
Dus in het kader 'het doel heiligt de middelen' is dit apparaat uit een kast getoverd.
De dag was super, we hebben elkaar ( zus van mijn moeder, en altijd mijn suikertante / oom ) geweest, dus geen total failure
Maar we hebben gezamenlijk en eerlijk besloten ( ook zij ) dat dit toch niet DE oplossing was
Vreemd genoeg niet, normaal gesproken wel ( met de grote stenen braai )Koffie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:02:
[...]
@FreshMaker laat me raden, ze dachten zelfs dat je het een eer vond om te helpen draaien omdat je zo graag bbq'ed ?
Maar dit keer was het zijn eigen kunstje
[ Voor 12% gewijzigd door FreshMaker op 01-06-2020 16:24 ]
Pak volgende keer de 'echte'apNia schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:05:
[...]
Thanks voor je reply
Yeah dat is exact de reden waarom mij geadviseerd is door een vriendin om te beginnen met moink balls; eerst je BBQ leren kennen, dan pas fancy vlees gebruiken (ik wou gelijk met picanha beginnen)
[Afbeelding]
Ik ga nu idd even door met klooien aan de basics, opletten waar de valkuilen liggen. Vanavond gewoon een biefstukje en burgers erop, maar dan met heul veul hitte.
https://www.bbq-nl.com/moink-balls/
Noskos ... dan zit je zeker goed !
Die in het deksel geeft bij mij 150 gr aan als het op het rooster 110 is.apNia schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:05:
[...]
Yeah die in de deksel van m'n Weber. Maar dat wisselde een beetje, dus ik moet ook een beetje uitvogelen wat de schommeling aan temperaturen veroorzaakt. Nadat de deksel eraf moest kreeg ik een dip (logisch) en dan soms een knaller richting de 150 graden celsius. Wat denk ik komt door de grote klap aan zuurstof die hij ineens krijgt.
Experiment geslaagd. Toch wat kraakbeen links en rechts, dat is wel een domper, maar verder dikke prima.Koffie schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:05:
[...]
experimentje: ik heb de leftovers net ontdaan van de botjes en kraakbeen (hopelijk alles gehad gevonden).
De boel in een alu-bakje gepropt. Wat rub en Whiskey vinegar erover. Paar lagen alu folie eromheen.
Straks indirect op de ketel en kijken of het ik als een soort PP kan gaan behandelen. We zien wel waar het schip strand
:strip_exif()/f/image/EQ1fJcdbaeUcv2wpiGfMqih3.jpg?f=fotoalbum_large)
En verder, gewoon lekker staan braaien:
:strip_exif()/f/image/BqMayxcZGHykUN1ZuE9AzdUA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IzE3pVeDcl9avQg4FI6ZoH2I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kmMaXtsVxhLVgamCv6MpWd1b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0arp0Dx8m8Qs80w1W9mOi6Mu.jpg?f=fotoalbum_large)
Hou er wel rekening mee dat een deksel temperatuur een graad of 20-30 afwijkt vergeleken bij het vlees op het rooster.PWM schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:02:
Super handig zo'n thermometer in de klep
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Doe dan niks
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
En dit is een gas-bbqHari-Bo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:24:
[...]
Hou er wel rekening mee dat een deksel temperatuur een graad of 20-30 afwijkt vergeleken bij het vlees op het rooster.
Dat verloop is razendsnel te realiseren.
De probe precies boven de branders
Maar nu nog even lekker met de mini, vandaag wat moink balls gemaakt, blijft heerlijk.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qpAjvNYr7vwukA6VRUDeufGA.jpg?f=user_large)
Float like a butterfly, sting like a bee.
Volgende keer inderdaad het noskos recept even volgen. Belangrijkste : niet op tijd maar op temperatuur sturen.apNia schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:05:
[...]
[Afbeelding]
Zaterdag begonnen met een Bacon Bomb.
Na ongeveer 3 uren was de kern 70 graden en hebben we hem opgegeten.
Na ongeveer 2,5 uur werden de kinderen wel heel hongerig, dus heb ik wat houtskool in de smoker geplaatst, waardoor de temperatuur iets hoger werd. Dat zal de crispy stukjes bacon verklaren.
:strip_exif()/f/image/E59E4wzGMvML0O2OL6E4FUDR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bZAWmYSmfkCK2dRHGZpa3kBP.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vgd2QKNi18FS8DjpSK8Ip0mG.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/cKGrkUKqMhRkVxCKO4bwKv4z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QWq4XsdI1rJg4OTsWsMmh4vq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LxzqdV3vAinUOaO3ZdL7QBdZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rf9e16WP2zCtmtgv3QDuNEVb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SUAADHW2mkiVsNngtVQWT3TP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6FkgoA6FV0ggJKMv5ofbRNk7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AqtQQVcSahENybYRLUs3rSXo.jpg?f=fotoalbum_large)
Zondag een stuk beenham van de supermarkt.
Eigen gemaakte marinade & rub, aangezien de kant-en-klare vaak niet voldoen aan de eisen van een ketogeen recept.
Kern richting 66 graden gebracht en die was super!
:strip_exif()/f/image/7h5LdKzt1EbMFQX3CVd0AQdf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/esGcGEPFBq2tObPrOMBIFVvP.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan afgelopen maandag een kleine (cordon bleu) rollade van de supermarkt in de smoker.
Deze ook tot een kern temparatuur van 66 graden gebracht.
Helaas was deze nu veel te droog. Ik vermoed dat dit komt doordat er in het midden blijkbaar wat ham & kaas zat, waardoor de kern temperatuur niet per se die van de rollade is. Jammer, maar helaas.
:strip_exif()/f/image/BhQJa6dgQ2UhDSjXNZ2Z1Zre.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8SqPI5vMEKhQOgNTFSIuBJlw.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteraard nog wat bijgerechten er bij, zoals een zelfgemaakte bloemkoolsalade. Die doet het in ons huishouden altijd wel goed.
En voor de kinderen natuurlijk nog een paar kip sates & hamburgers, hoewel ze ook heerlijk van de beenham & bacon bomb hebben gegeten.
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Daarom op zoek naar een luchdichte box, om de 250 grams verpakkingen in op te slaan. Kon op het www niet zo snel iets nuttigs vinden, en 70 liter is wel een beetje overdreven. Qua formaat zou 30x40x15 cm (LxBxH) of zo ideaal zijn. Iemand met een goeie tip hier?
Edit: Nog even gezocht, en ikea lijkt de oplossing te hebben, de samla blijkt met deksel en clips luchtdicht te zijn. Iemand ervaring met deze serie bakken? En iemand die weet hoe hoog de grote bus van de kruidenbaron is? Anders meet ik hem thuis even op, maar wil natuurlijk zsm bestellen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/phF6AumwH8saoRo7zFaGdvVy.jpg?f=user_large)
In het recept heeft men het over een gas bbq, welke temperatuur kan ik aanhouden om het vlees te garen, dit wil ik indirect doen na het de eerste paar min direct te grillen.
Kan iemand me vertellen hoe lang (ongeveer) ik moet uitrekken voor het halen van de 55-56 graden kerntemp ? deze ervaring heb ik nog helemaal niet namelijk en zou t lullig vinden als we pas om 2200 kunnen eten
als je eerst op hoge temperatuur moet aangrillen, ligt het geheel aan de dikte natuurlijk.
Maar ik denk dat je zo'n 2u moet uitrekken, minimaal
Verwijderd
Koop een vacumeermachine. Kost tegenwoordig geen drol meer en is ook handig om je vlees in te vriezen en als je eens wilt experimenteren met sous-vide.robkrekel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:35:
Door het extreem uitbreiden van mijn kruidenvoorraad, in soorten en hoeveelheden, is mijn kruidenlaatje inmiddels overvol. Verder heb ik niet heel veel ruimte meer, alleen nog de trapkast. Deze is echter wat vochtig, wat niet echt ideaal is om droge kruiden op te slaan.
Daarom op zoek naar een luchdichte box, om de 250 grams verpakkingen in op te slaan. Kon op het www niet zo snel iets nuttigs vinden, en 70 liter is wel een beetje overdreven. Qua formaat zou 30x40x15 cm (LxBxH) of zo ideaal zijn. Iemand met een goeie tip hier?
Edit: Nog even gezocht, en ikea lijkt de oplossing te hebben, de samla blijkt met deksel en clips luchtdicht te zijn. Iemand ervaring met deze serie bakken? En iemand die weet hoe hoog de grote bus van de kruidenbaron is? Anders meet ik hem thuis even op, maar wil natuurlijk zsm bestellen![]()
[Afbeelding]
Ja, maar om nou elke keer als ik pak hem beet paprikapoeder nodig heb opnieuw te vacumeren is ook weer zo watVerwijderd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:00:
[...]
Koop een vacumeermachine. Kost tegenwoordig geen drol meer en is ook handig om je vlees in te vriezen en als je eens wilt experimenteren met sous-vide.
Verwijderd
Tja, je hebt het over opslaan. Dat zie ik dus niet als werkvoorraad. Werkvoorraad zie ik niet als een probleem als dat niet luchtdicht verpakt zit.robkrekel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:17:
[...]
Ja, maar om nou elke keer als ik pak hem beet paprikapoeder nodig heb opnieuw te vacumeren is ook weer zo wat
Daarnaast kan je met een vacumeermachine ook simpel even de naad opnieuw sealen zonder het vacuüm te trekken.

Ik vraag me af waar dat door komt, ik heb dat namelijk bij andere burgers nog nooit eerder gezien.
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Hoe lang van tevoren haal je deze uit de koelkast? Kan zijn dat het vlees schrikt.Tiwazz schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:39:
Gekke vraag: Ik heb nu twee keer hamburgers van een slager in ons dorp gehad bij vrienden en iedere keer zwelt die burger in het midden gigantisch op. Het lijkt alsof de burger een gezwel heeft gekregen
. de burger trekt niet krom, een kant is vlak en de ander een bult in het midden.
Ik vraag me af waar dat door komt, ik heb dat namelijk bij andere burgers nog nooit eerder gezien.
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Ah, ja oke. Mijn werkvoorraad in het laatje zit nu in 15 grams potjes, maar een rub met 4 theelepels paprikapoeder trekt zo'n potje al leeg.Verwijderd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:22:
[...]
Tja, je hebt het over opslaan. Dat zie ik dus niet als werkvoorraad. Werkvoorraad zie ik niet als een probleem als dat niet luchtdicht verpakt zit.
Daarnaast kan je met een vacumeermachine ook simpel even de naad opnieuw sealen zonder het vacuüm te trekken.
Maar goed, ik ga die IKEA bak bestellen als ik thuis een medium pot van de baron opgemeten heb. Kan ik gewoon de hele bak pakken als ik een rub oid ga maken.
In beide gevallen haalde ze het uit de koelkast en vervolgens direct op de grill.Hari-Bo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:50:
[...]
Hoe lang van tevoren haal je deze uit de koelkast? Kan zijn dat het vlees schrikt.
Dit doe ik overigens zelf ook, wel met andere burgers van een andere slager en heb dit daar nooit bij.
Ik heb het gevoel dat het komt door iets wat in de burger zit, maar wat

Dat is nog wel een goede optie inderdaad, iets voor de volgende keer.FreshMaker schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:54:
[...]
Vlees omdraaien, deksel dicht - 30 seconden wachten, vlees kwart slag draaien ( mooie ruitjespatroon ) - repeat en na die 30 seconden onder los alufolie plaatsen om te rusten
Vlammen komen dan zo hoog niet
Zoals je op stap 5 van https://bbq-helden.nl/recepten/sappige-dikke-hamburger/ kan lezen ben je niet de enige. Dus als ik zelf hamburgers maar dan maakt ik er altijd een kuiltje in.Tiwazz schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:11:
[...]
In beide gevallen haalde ze het uit de koelkast en vervolgens direct op de grill.
Dit doe ik overigens zelf ook, wel met andere burgers van een andere slager en heb dit daar nooit bij.
Ik heb het gevoel dat het komt door iets wat in de burger zit, maar wat.
Waarom het gebeurt dacht ik ergens gelezen te hebben dat het vocht gaat uitzetten ofzo. Maar kan er naast zitten / zelf verzonnen hebben dat dit het is.
thx, als ik maar een richtlijn heb dan komt het helemaal goed.FreshMaker schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:58:
medium heat zal zo'n 120C zijn
als je eerst op hoge temperatuur moet aangrillen, ligt het geheel aan de dikte natuurlijk.
Maar ik denk dat je zo'n 2u moet uitrekken, minimaal
Resultaten zal ik hier wel posten
hoeft niet loeiheet te zijn
Je hebt speelruimte
niet zo denigrerend over mijn broodjeFreshMaker schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:01:
Het is voor een sandwich
hoeft niet loeiheet te zijn
Je hebt speelruimte
Zeker niet ...douwe.nl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:18:
[...]
niet zo denigrerend over mijn broodjehij moet wel lekker worden natuurlijk
Een goed broodje kan de wereld redden !
Maar dat gezegd hebbende, broodbeleg is geen steak ... met de andere componenten maakt dat het broodje, niemand zal je dan afrekenen op het gegeven dat het vlees geen 46.5C meer is.
True, ik keek er ook wat te spastisch naar. Gaat goed komen nu!FreshMaker schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:07:
[...]
Zeker niet ...
Een goed broodje kan de wereld redden !
Maar dat gezegd hebbende, broodbeleg is geen steak ... met de andere componenten maakt dat het broodje, niemand zal je dan afrekenen op het gegeven dat het vlees geen 46.5C meer is.
Ik heb een Barbecook gas BBQ, oud model(10+ jaar) en die is aan vervanging toe, onderdelen kunnen niet meer vervangen worden, hij is te oud gaven ze aan.
Laatste 5+ jaar heb ik me minder verdiept , en ik wil ook niet om klant en klaar antwoorden vragen zonder me weer goed te hebben ingelezen in de opties in het gas BBQ landschap.
Wat zijn goede sites om weer helemaal up2date te raken over de merken/keuzes anno 2020 voor op gas te bbquen ? Dan kan ik eerst wat voor onderzoek doen voor ik wat vragen stel.
[ Voor 5% gewijzigd door pino85 op 02-06-2020 17:33 ]
Liefhebber van Tweakers
Ik wil eigenlijk max rond de 30 euro zitten of zo, tenzij je heel veel baad hebt bij WiFi/Bluetooth.
apNia schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:47:
Zijn er kernthermometers die jullie aanraden? Niet eentje die ik er steeds in moet steken, maar die ik er in kan laten hangen
Ik wil eigenlijk max rond de 30 euro zitten of zo, tenzij je heel veel baad hebt bij WiFi/Bluetooth.
:strip_exif()/f/image/cpgBcsQ3ATFOcfBc3xg7MTMh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb die meegenomen van tuincentrum coppelmans. Was €25. 2 probes meegeleverd. Je kan er 6 aansluiten. Werkt via Bluetooth. Bijbehorende app werkt ook prima en bereik is goed. Als in. Als ik op zolder ben heb ik nog steeds bereik.
Niks over te klagen eigenlijk.
Heb hem als test in water gehangen en 100 graden bij water klopte ook goed.
Kijk dan eens naar Inkbird, je kunt ze bij verschillende webshops kopen. vrijwel alle modellen hebben Bluetooth, enkele Wi-Fi. Je kunt voor 30,- een leuke kopen.apNia schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:47:
Zijn er kernthermometers die jullie aanraden? Niet eentje die ik er steeds in moet steken, maar die ik er in kan laten hangen
Ik gebruik de BT app van Grill-eye op mijn Inkbird
Zoals veel van deze systemen is het binnenwerk vaak identiek aan elkaar.
https://www.ikea.com/nl/n...-digitaal-zwart-20103016/apNia schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:47:
Wil je echt goed en goedkoop is de Ikea Fantast geweldig
Alleen heb je dan geen BT/Wifi
[ Voor 61% gewijzigd door FreshMaker op 02-06-2020 19:16 ]
* Boudewijn heeft een 4 fantasts. Worden bijna dagelijks gebruikt.
Edit: @Boudewijn wat voor serieuzere feature bied een 200 euro thermometer tegenover 1 van 50 euro? Behalve misschien bouwmaterialen en een merknaampje?
[ Voor 55% gewijzigd door Dennis1812 op 02-06-2020 19:26 ]
kheb die van mij van Ali gekocht met 6 probes. Werkt prima!apNia schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:47:
blup
Zo een fantast is 10 euro met 1 probe, dan is de inkbird ibt-2x niet eens zo een gekke deal, 2 probes en mogelijk voor apps. Iemand ervaring met deze?Boudewijn schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:22:
Ikea fantast is prima, daarboven zou ik iets willen met serieus veel features en dan zit je niet meer op de 30 euro. Dus ik zou of 10 of 200 uitgeven.
* Boudewijn heeft een 4 fantasts. Worden bijna dagelijks gebruikt.
https://www.rookovens-onl...y-kamado-joe/#descriptionDennis1812 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:23:
Ik moet alleen nog eens zoeken waar ik extra probes kan kopen..
Edit: @Boudewijn wat voor serieuzere feature bied een 200 euro thermometer tegenover 1 van 50 euro? Behalve misschien bouwmaterialen en een merknaampje?
Als je dan goed geld gaat uitgeven, dan wordt het niet 'alleen' een thermometer, maar gelijk een controller.
En zo heeft elk BBQmerk zijn eigen top of the line accesoires.
https://www.rookovens-onl...452/temperatuurregelaars/
Het probleem met 'merkloze' thermometers, is dat niet bekend is wat voor weerstand er in de probe zit.
Zo werken "oude" probes van de fantast, niet in de nieuwe modellen, deze werken ook niet in de Inkbirds, en andersom.
Mijn lade ligt vol met oude probes, en moeten echt eens uitgezocht worden weer, want ik pak te vaak mis naar de goede combinaties
De Inkbird 2x is een prima thermometer.Brilsmurfffje schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:29:
[...]
Zo een fantast is 10 euro met 1 probe, dan is de inkbird ibt-2x niet eens zo een gekke deal, 2 probes en mogelijk voor apps. Iemand ervaring met deze?
Werkt zo'n 50u op een setje AAA accu's - range is gemiddeld ik haal vanaf mijn achtertuin nét niet mijn werkkamer in het voorhuis - eerste etage globaal zo'n 15 meter ?
De fantast doe ik zeker 6 maanden mee, op de batterij ( ook budgets van Ikea zelf )
[ Voor 24% gewijzigd door FreshMaker op 02-06-2020 19:39 ]
Grootste nadeel is dat je niet de keuze hebt "hoeveel" warmte vs rook je kan doen .. bv een lichte rooksmaak bij een low&slow (of juist geen) ..
En ik raak veel hitte kwijt door de 1mm metalen schil .
Wie kan mij helpen met wat advies.
Ik wil een geisoleerde "kast" maken ik heb totaal 1m breed x 50 cm diep x 2m a 2.5m hoog
Het idee is dat ik onderop de "stookkamer" zowel pellets als een kolenbuis .. (zwaartekracht gevoerd)
kolen zijn meer omdat ik soms gewoon "langzaam" wil garen zonder de rook van pellets .. (gewoon stabiele hitte) .. met een ventilator controled lucht aanvoer ..
Andere kant wil ik ook pizza's kunnen bakken .. (pizzasteen die removable is .. met een ijzeren + steen deflectorplaat erboven..
Voor vlees Ik zit zelf aan 2 "etages' te denken, 1x 50 x 50 moet voldoende zijn toch ?
Zelf zit ik te denken in een dubbelwandige constuctie met onder/boven kamer .. misschien nog een kast ernaast voor "koud-roken". het geisoleerde gedeelte is pizza/bbq met 2 etages .. Misschien dat ik het splits in 2 ruimtes zodat een kleinere ruimte meer hitte kan ontvangen. voor bv pizza en breeder voor een bbq-sessie.
Kwa isolatie wil ik 10cm dikke isolatie gebruiken, alleen omdat het redelijk in de buitenlucht staat/tegen een houten wand moet het zowel vochtdicht zijn en de achterkant niet "te heet" .. hoewel de oven zelf niet tegen het hout zal staan.. is voorkomen ipv genezen wel prettig.
@Koffie heb jij geen last van extreme hitte met die braai ? tegen je schuur wand.
Tja vanalles
Ik heb de Meater+ sinds enkele maanden. Het gemak van draadoos is top. Wel een dikke probe maar daar staat tegenover dat je hem erg lang kan gebruiken voor weer moeten opladen.anboni schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:56:
Ik zit over de Meater+ te denken. Vooral de combinatie van kern + omgevingstemperatuur spreekt me wel aan voor low&slow. Iemand ervaring met die dingen?
Heb je specifieke vragen?
Heb je nog een beetje redelijk bereik met een gesloten BBQ?wienjo schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:02:
[...]
Ik heb de Meater+ sinds enkele maanden. Het gemak van draadoos is top. Wel een dikke probe maar daar staat tegenover dat je hem erg lang kan gebruiken voor weer moeten opladen.
Heb je specifieke vragen?
Ik heb het block en qua ontvangst heb ik geen problemen met een kamado. Ben er erg tevreden overanboni schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:09:
[...]
Heb je nog een beetje redelijk bereik met een gesloten BBQ?
Heb je al schetsen of meer concrete plannen ?vso schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:52:
Wie kan mij helpen met wat advies.
Ik wil een geisoleerde "kast" maken ik heb totaal 1m breed x 50 cm diep x 2m a 2.5m hoog
Anders krijg je zo'n opsomtopic waar niets uit komt natuurlijk
Ali etc, daar zijn ze wel te vinden voor 10-30 euro met BT. Ik koop ner om de zoveel tijd een paar en ze werken meestal prima (en even controleren of de temperaturen kloppen maar dat moet ook bij de fantast van IKEA)apNia schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:47:
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De braai staat circa 7 cm van de wand af. Maarrrrrrr : in de braai staat eigenlijk een hele grote bak. De braai is dus (direct achter het vuur) dubbelwandig.vso schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:52:
@Koffie heb jij geen last van extreme hitte met die braai ? tegen je schuur wand.
:strip_exif()/f/image/IzE3pVeDcl9avQg4FI6ZoH2I.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zie je dat er dus in de braai een grote bak ligt. De kolenmaker hangt op de rand van die bak.
https://www.smokingmeatfo...ker-i-am-building.178234/ deze nabouwen alleen bij de 3de "la' een splitsing maken ..waar ik isolatie tussen kan schuiven ofzo .. bovenin glas voor uitzicht op de rook cabineFreshMaker schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:19:
[...]
Heb je al schetsen of meer concrete plannen ?
Anders krijg je zo'n opsomtopic waar niets uit komt natuurlijk
ik weet redelijk wat ik wel/niet wil ..
Ik zie alleen wat beren op de weg zoals teweinig isolatie .. of onjuiste isolatie .. ik wil graag vermijden om bv een puist van een pizzaoven te bouwen .. het gaat mij juist om een compacte build met een veelzijdig gebruik ..
Tja vanalles
Die hebben wel een aantal van die eigenschappen
De link die ik stuurde is eigenlijk wat ik wil maar mijn uitdaging is meer de isolatie oftewel hoe houd ik de warmte waar ik die wil hebben ..FreshMaker schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:55:
Zoek anders eens op reverse-flow smokers
Die hebben wel een aantal van die eigenschappen
En ik vind het erg moeilijk de juiste isolatie te vinden .. ik weet dat je stenen kan gebruiken, perliet,vermeliet oid ... maar ik denk dat er misschien nog wel betere opties zijn / andere opties ?
misschien dat ik ergens nog goedkoop onderdelen kan scoren ..
ps ik heb een las apparaat en ik ben niet bang om het te gebruike
Tja vanalles
De range is echt goed. Als je de meater+ haalt zit er een range extender in het oplaadblok. Ik hang dat blok aan mijn BBQ en vervolgens verlies ik pas het signaal als ik op zolder kom. Verder overal goede ontvangst en geen klachten.anboni schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:09:
[...]
Heb je nog een beetje redelijk bereik met een gesloten BBQ?
Het enigste nadeel dat ik kan bedenken is dat je de omgevingstemperatuur van je BBQ niet kan meten zolang je product er niet op ligt. En als je product te dun is voor de meater kun je dus ook je omgevingstemperatuur niet meten omdat de meater niet zonder product op de BBQ kan (het puntje kan geloof ik max 100gr aan en het de rest van de pen meer). Dit los ik dan wel op door hem in een aardappel te steken en alsnog er op te leggen, maar soms heb je net ff geen aardappel of ui in huis
lol+lol=hihi
Smokebox gok ik. Kan je rookhout in doen. Denk dat hij te dicht is voor een kolenbakStoOker schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:35:
Ik heb een BBQ gekocht waarbij 2 van deze bakjes bij zitten.
Geen idee wat het is en kan het nergens vinden.
Jullie een idee?
[Afbeelding]
Is ook een heel klein bakje dus kolenbak lijkt me niet.418O2 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:37:
[...]
Smokebox gok ik. Kan je rookhout in doen. Denk dat hij te dicht is voor een kolenbak
Ook een smoke box lijkt groter en het heeft geen deksel.
[ Voor 12% gewijzigd door StoOker op 03-06-2020 12:54 ]
Welke BBQ heb je gekocht? Geen idee van het formaat, maar in een smokebox doe je over het algemeen houtsnippers, dus daar gaat gauw redelijk wat van in zo'n bakjeStoOker schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:52:
[...]
Is ook een heel klein bakje dus kolenbak lijkt me niet.
Ook een smoke box lijkt groter en het heeft geen deksel.
De Central park Dexter van de Praxis.418O2 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:56:
[...]
Welke BBQ heb je gekocht? Geen idee van het formaat, maar in een smokebox doe je over het algemeen houtsnippers, dus daar gaat gauw redelijk wat van in zo'n bakje
Maar dit bakje is net zo groot als een wijsvinger
ik zou keramische wol nemen.vso schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:07:
[...]
De link die ik stuurde is eigenlijk wat ik wil maar mijn uitdaging is meer de isolatie oftewel hoe houd ik de warmte waar ik die wil hebben ..
En ik vind het erg moeilijk de juiste isolatie te vinden .. ik weet dat je stenen kan gebruiken, perliet,vermeliet oid ... maar ik denk dat er misschien nog wel betere opties zijn / andere opties ?
ps ik heb een las apparaat en ik ben niet bang om het te gebruikeps dit is de eerste keer dat ik hem gebruik dus het kan "misgaan" ..
Is te krijgen bij de betere isolatie handel of bij pizzaoven bouwers/leveranciers.
Dat is een klein handje rookhout, ik denk wel dat dat het is. Vaak doen mensen snippers rookhout in een bolletje alufolie met gaatjes. Beetje vochtig maken en dan gaat het wel. De deksel is om de hitte binnen te houden en het rook op gang te houdenStoOker schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:07:
[...]
De Central park Dexter van de Praxis.
Maar dit bakje is net zo groot als een wijsvinger
(van zo'n foto kan niemand het formaat inschatten en de deksel er niet bij op zetten is dan ook niet handig, voor de volgende keer
Met gestrekt been.
Haha nee dat je het slecht kan in schatten dat snap ik, maar ik bedoelde ook dat er bij mij geen deksel bij zit418O2 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:12:
[...]
Dat is een klein handje rookhout, ik denk wel dat dat het is. Vaak doen mensen snippers rookhout in een bolletje alufolie met gaatjes. Beetje vochtig maken en dan gaat het wel. De deksel is om de hitte binnen te houden en het rook op gang te houden
(van zo'n foto kan niemand het formaat inschatten en de deksel er niet bij op zetten is dan ook niet handig, voor de volgende keer)
Het zijn 2 van zulke kleine bakjes zonder deksel.
Tijdje terug ongeveer 2,5kg in 7-8 uurtjes gedaan op een mini kamado, denk dat 2,8 in 12 uur dus wel te doen moet zijn.Artbij schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:13:
Wat is jullie ervaring met de doorlooptijd van het maken van 2,8 kilo pulled pork? Krijg ik dat gedaan in 12uur? Of is dat kort.
Moet wel kunnen, maar is afhankelijk van de methode die je gaat gebruiken. Op de site van NOSKOS staan verschillende methodes, ook eentje voor een uurtje of 8.Artbij schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:13:
Wat is jullie ervaring met de doorlooptijd van het maken van 2,8 kilo pulled pork? Krijg ik dat gedaan in 12uur? Of is dat kort.
Jiup, komt het wel op neer.PWM schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:17:
[...]
Wat doe jij met die groente? Gewoon snijden, wat olie en boven de kolen?
Die gemengde groenten zijn kant en klare zakken van de supermarkt. [smallhelaas kun je ze niet invriezen. Been there, done that, got the t-shirt. Het word snot bij het ontdooien
Zak openen, wat olijfolie en wat lichte rub en dan gewoon op de grill. Ene keer in zo;'n gaten pan, andere keer gewoon in een stenen ovenschaal boven de kolen.
Nou leef je uitvso schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:07:
[...]
De link die ik stuurde is eigenlijk wat ik wil maar mijn uitdaging is meer de isolatie oftewel hoe houd ik de warmte waar ik die wil hebben ..
ps ik heb een las apparaat en ik ben niet bang om het te gebruikeps dit is de eerste keer dat ik hem gebruik dus het kan "misgaan" ..
YouTube: StoveTV
Deze man snapt hoe het gedaan moet worden ...
FreshMaker schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:53:
[...]
Nou leef je uit
YouTube: StoveTV
Deze man snapt hoe het gedaan moet worden ...
Ik vraag me af hoeveel warmte verschil er tussen zit .. uberhaubt tussen voor / achter als je 10cm isolatie hebtDenniz0229 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:07:
[...]
ik zou keramische wol nemen.
Is te krijgen bij de betere isolatie handel of bij pizzaoven bouwers/leveranciers.
Dus als je links 600 graden hebt (als voorbeeld) .. hoeveel "warmte" blijft er aan de andere kant nog hangen.. maar ja iets v.d wand af is ook handig .
moet nu nog een metaal leverancier vinden
[ Voor 13% gewijzigd door vso op 03-06-2020 14:09 ]
Tja vanalles
Recent 2x gemaakt; eerste keer met 2,4 kilo en de tweede keer met 3,7 kilo.Artbij schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:13:
Beiden tussen kwart over 7 en half 8 erop gegaan en beiden op dezelfde manier klaar gemaakt.
2,4 kilo kon ik beginnen met eten op half 10 's-avonds en de 3,7 kilo was om half 7 klaar.
De eerste had een stuk meer vet binnen in zitten en dat heeft dus een boel extra tijd gekost. Hangt dus ook helemaal af van het stuk vlees dat je hebt (maar dat zie je dus niet zo aan de buitenkant).
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
je hebt het niet ingepakt in alu folie denk ik?Saffie_time schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:15:
[...]
Recent 2x gemaakt; eerste keer met 2,4 kilo en de tweede keer met 3,7 kilo.
Beiden tussen kwart over 7 en half 8 erop gegaan en beiden op dezelfde manier klaar gemaakt.
2,4 kilo kon ik beginnen met eten op half 10 's-avonds en de 3,7 kilo was om half 7 klaar.
De eerste had een stuk meer vet binnen in zitten en dat heeft dus een boel extra tijd gekost. Hangt dus ook helemaal af van het stuk vlees dat je hebt (maar dat zie je dus niet zo aan de buitenkant).
Afgelopen weekend ook PP gemaakt, 2,5 kg om 10 uur op de bbq, bij 70 graden ingepakt en rond 18:00 was hij klaar, ( 94 graden) wel even laten rusten voor het pullen.
Hoeft niet per se;Borisvt schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:26:
[...]
je hebt het niet ingepakt in alu folie denk ik?
Afgelopen weekend ook PP gemaakt, 2,5 kg om 10 uur op de bbq, bij 70 graden ingepakt en rond 18:00 was hij klaar, ( 94 graden) wel even laten rusten voor het pullen.
Ik heb zelf ook een 1,5kg stuk meegemaakt van 07:00 tot 19:30 uur, voordat het rond de 95 graden was (met inpakken rond de 72).
En vorige week een 2,5kg stuk gepakt; 11:30 uur erop (had totaal geen haast) en ik haalde hem om 20:30 uur eraf, met inpakken rond de 72 graden.
Wat mij vooral opvalt: als ik eters heb en er "tijdsdruk" is, dan eten we pas rond 20u (12+ totale tijd). Met kinderen niet altijd even fijn
En toen het dus totaal niet uitmaakte, was alles binnen 9 uur gedaan.
[ Voor 14% gewijzigd door StealthyPeanut op 03-06-2020 14:46 ]
Jawel, beiden keren ingepakt met alufolie.Borisvt schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:26:
[...]
je hebt het niet ingepakt in alu folie denk ik?
Maar het kleinere stuk vlees heeft van 54 tot 65 graden 2,5 uur nodig gehad. Dus een flink plateau.
Het grote stuk had nergens last van en daar was het een net stijgende lijn in de temperatuur tot aan het einde aan toe.
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism