Dit spreek ik ook niet tegen
Maar nu de aanbevelingen op tafel liggen mag het nog maar eens benadrukt worden. Dit is niet goed voor de democratie.
Dit spreek ik ook niet tegen
Ik zei nergens dat de uitkeringen naar beneden moesten, ik zei: laat het overtollige geld maar in een belastingverlaging terugkomen bij de werkenden. Die dragen het land (financieel) ja!~Philip Ross schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:51:
[...]
Heeft de SP geprobeerd. Kost ze heel veel stemmen.
[...]
Dat is een terecht punt ja. Maar hij wijst naar de verkeerde oorzaak. Hij claimt dat de uitkeringen omlaag moeten terwijl het enige dat gaat werken is juist de lonen omhoog ten koste van het kapitaal.
Vandaar de reacties. natuurlijk zijn er een paar mensen die misbruik maakt van de uitkeringen maar dat valt in het niet bij de hoeveelheden fraude die er vanuit bedrijven plaatsvind.
*rant*
[ Voor 39% gewijzigd door defiant op 27-06-2019 22:33 ]
Of je zorgt voor voldoende progressieve inkomstenbelasting zodat de mensen die hun opleiding weten om te zetten in een hoogverdienende baan die investering van de overheid weer dubbel en dwars terugbetalen en zo voor de overheid van zo'n 'studentenfarm' een winstgevende onderneming maakt.Adlermann schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:05:
[...]
En dat gezeur om die studieleningen. Die bedragen zijn zeer laag, rente is laag, en de terugbetaaltijd is super luxe. Ik ben ook met 50k schuld uit m'n opleidingen gekomen (van mavo naar wo+ is duur)
Effectief is de eerste en tweede loonsverhoging voor de staat en daarna loop je gewoon weer lekker door. Die schulden zijn zo af te betalen. Zelf investeren is blijkbaar teveel gevraagd. Waarom zou de belastingbetaler ook volledig mee betalen aan de mensen die in de top 10% inkomens terecht komen...
Hoe moet ik termen als "meer dan genoeg", "stoppen met vertroetelen" en " iig niet meer geld erheen" (dus wel minder?) dan interpreteren?Adlermann schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:05:
[...]
Ik zei nergens dat de uitkeringen naar beneden moesten, ik zei: laat het overtollige geld maar in een belastingverlaging terugkomen bij de werkenden. Die dragen het land (financieel) ja!~
Ik zei ook niet dat er teveel geld naar onderwijs,zorg heen ging, maar dat er inmiddels ook wel meer dan genoeg naar zorg en onderwijs gaat.
Ik stel prioriteiten, en nu is het tijd voor de werkenden wat geld terug te laten geven. En dan stoppelen met vertroetelen van de uitkeringstrekkers (dus iig niet meer geld erheen). Die hebben niets te klagen.
dat extra geld gaat toch juist naar de werkenden? Dat wilde je toch? Of dan ineens niet?[edit]
En ik kan je uit eigen observaties vertellen dat het onderwijs echt wel wat meer VVD kan gebruiken ipv meer klotsen met geld. Er moet veel harder gestuurd worden op presteren en kwaliteit. Dat gebeurt nu nog veel te weinig (hbo). Als medewerker kan je gewoon de kantjes er 20 jaar vanaf lopen, geen salarisverlaging, geen functieaanpassing en al helemaal geen ontslag.
De neo-liberale cultuur is juist doorgevoerd en heeft tot nu toe vrijwel uitsluitend negatieve gevolgen gehad voor de kwaliteit van het onderwijs.Er kan zoveel efficienter gewerkt worden als er wat meer een neo-liberale cultuur in het (hoger) onderwijs komt.
Die rente gaat dus juist omhoog. En het hebben van die lening zorgt er voor dat je geen woning meer kan kopen en dus (te duur) moet huren.En dat gezeur om die studieleningen. Die bedragen zijn zeer laag, rente is laag, en de terugbetaaltijd is super luxe. Ik ben ook met 50k schuld uit m'n opleidingen gekomen (van mavo naar wo+ is duur)
De samenleving betaald omdat de samenleving ook een enorm rendement haalt op iedereen die studeert. Die gaan namelijk veel meer belasting opleveren.Effectief is de eerste en tweede loonsverhoging voor de staat en daarna loop je gewoon weer lekker door. Die schulden zijn zo af te betalen. Zelf investeren is blijkbaar teveel gevraagd. Waarom zou de belastingbetaler ook volledig mee betalen aan de mensen die in de top 10% inkomens terecht komen...
Ik neem aan het stuk onder edit.dawg schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:33:
@Adlermann misschien kun je wat van die beweringen onderbouwen? dit klinkt als een gefrustreerde rant.
Man man. Kan het nog ietsje meer denigrerend?...Adlermann schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:54:
Nu kan een bakker technishce opleiding gaan volgen. Die kunnen niet keihard geweigerd worden....
[ Voor 10% gewijzigd door Bart2005 op 27-06-2019 19:19 ]
Daar is niets denigrerend aan bedoeld. Maar zonder de juiste voorkenniseisen kun je 99% zeker zeggen dat ze het gewoon niet halen. Na 3 weken kun je al de mensen aanwijzen die het zeer waarschijnlijk niet gaan halen. En dat zijn er zeker veel. Bij veel hogescholen valt tot 45% in het eerste jaar uit.Bart2005 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:16:
[...]
Man man. Kan het nog ietsje meer denigrerend?...
"U bent bakker?, Dan is er voor u geen plaats, u krijgt niet eens de kans" .
Jouw ervaringen in het hoger onderwijs hebben wel vreemde ideeën opgeleverd i.i.g.
[ Voor 8% gewijzigd door Adlermann op 27-06-2019 19:25 ]
Ho, ho... het is wel vervolgonderwijs hè. Ik kan het zeker wel billijken dat er voor bepaalde opleidingen eisen aan de vóóropleiding worden gesteld. Bepaalde vóórkennis mag zeker vóórondersteld worden. Je kan niet met alles bij nul beginnen.Bart2005 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:16:
[...]
Man man. Kan het nog ietsje meer denigrerend?...
"U bent bakker?, Dan is er voor u geen plaats, u krijgt niet eens de kans" . Vervang bakker door neger en zie wat ik bedoel.
Jouw ervaringen in het hoger onderwijs hebben wel vreemde ideeën opgeleverd i.i.g gezien alle bovenstaande. Het lijkt op pure frustratie.
Op het HBO mogen we dat niet meer. Universiteiten mogen dat nog wel (zie verhaal boven eigenlijk ook.)CaptJackSparrow schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:25:
[...]
Ho, ho... het is wel vervolgonderwijs hè. Ik kan het zeker wel billijken dat er voor bepaalde opleidingen eisen aan de vóóropleiding worden gesteld. Bepaalde vóórkennis mag zeker vóórondersteld worden. Je kan niet met alles bij nul beginnen.
Ik moest (voor WO) ook bepaalde vakken in mijn VWO examenpakket hebben en dat heb ik nooit als onterecht gezien.
Jammer dat dat niet meer mag maar dat heeft niets maar dan ook niets met het neoliberalisme te maken.Adlermann schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:26:
[...]
Op het HBO mogen we dat niet meer. Universiteiten mogen dat nog wel (zie verhaal boven eigenlijk ook.)
Afrekenen op geslaagde aantallen studenten is prima. Dat geeft een goede drive om beter werk af te leveren (zo pak ik dat aan namelijk, maar ok dat is mijn visie). Aan de eisen kunnen we niets veranderen, want daar worden we zeer hard op gecontroleerd door de overheid.Philip Ross schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:38:
[...]
Jammer dat dat niet meer mag maar dat heeft niets maar dan ook niets met het neoliberalisme te maken.
Als je over neoliberalisme in het onderwijs spreekt dan gaat het over docenten en scholen afrekenen op aantallen geslaagden e.d. wat juist voor enorme problemen zorgt overal in het hoger onderwijs (op universiteiten in extremen zelfs).
Meer aandacht voor leerlingen krijg je niet door dat te eisen maar door meer docenten aan te nemen. En dat kost geld.
Verder zeg je dat het moeilijk is iemand te ontslaan of salarisverlaging te geven maar dat is in het bedrijfsleven net zo goed onmogelijk.
Ook werken de meeste docenten vaak veel extra uren omdat het anders zo zielig is voor de leerlingen. En nieuwe jonge docenten krijgen geen kans op een vaste baan doordat scholen zwaar moeten bezuinigen en moeten optimaliseren voor kosten juist vanwege dat neoliberale beleid.
Toch zie je het niveau zakken op universiteiten. Je kan dat soort zaken namelijk niet simpelweg in cijfers vangen.Adlermann schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:48:
[...]
Afrekenen op geslaagde aantallen studenten is prima. Dat geeft een goede drive om beter werk af te leveren (zo pak ik dat aan namelijk, maar ok dat is mijn visie). Aan de eisen kunnen we niets veranderen, want daar worden we zeer hard op gecontroleerd door de overheid.
Daar kan je over klagen maar dat heeft helemaal niets te maken met meer of minder geld naar het onderwijs.Ja, het is moeilijk in het bedrijfsleven (en dat mag ook veel losser van mij, want het arbeidsrecht is te star hier), maar daar gebeurt het echt wel bij niet functioneren. Met goede dossieropbouw door de werkgever vlieg je er echt wel uit hoor.
In het onderwijs is die drive om niet functionerende mensen eruit te halen veel minder. Waarom? Wie zal het zeggen. Maar ik verbaas me er nog steeds over.
Toch zorgt die zekerheid van positie juist in praktijk voor betere resultaten en werk dan eindeloze competitie. Want mensen die minder zorgen hebben kunnen focussen op wat er daadwerkelijk toe doet, het onderwijs.(in het algemeen) Niet dat ik die mensen hun werk niet gun, maar je moet wel gewoon blijven functioneren. En ergens heel lang gewerkt hebben geeft je wmb geen voorkeurspositie. De beste mensen moeten op de beste plekken komen.
Jij denkt dat onvoldoende voorkennis het enige is dat er gaande is in het onderwijs? Hoe naief.En kom op zeg, meer docenten om het probleem van niet voldoende voorkennis aan te pakken is ook weggooien van geld. Dat is de omgekeerde wereld. Je zorgt er zelf maar voor dat je de goede voorkennis hebt. Er wordt niets onmogelijk gemaakt, maar we zijn een vervolgopleiding. Dingen aanleren die in een andere fase aangeleerd zou moeten worden doet alleen maar afbreuk aan het onderwijs, want er blijft minder tijd over voor waar het omgaat.
Prima, maar volledig niet relevant voor de discussie.En het is veel beter op te lossen door ervoor te zorgen dat er op het MBO gewoon een schakelprogramma gevolgd kan worden. En eisen dat de havisten wiskunde-b hebben. Wat is daar nu zo vreselijk aan?!
Dan moeten we dus zorgen dat die eerdere basis goed is. Dat doe je niet door nog meer te bezuinigen op onderwijs.We moeten verder bouwen op een eerder gelegde basis. Het aanleren van die basis is NIET onze taak. Want dan komt namelijk wel het eindniveau in gevaar.
Ik heb nergens bezuinigen genoemd, dat is je eigen intrepretatie. Ik wil er niet meteen weer meer geld heengooien. Mijn argument is en was, ga eerst het geld maar eens beter besteden. Er is nog genoeg mogelijk met het bestaande budget als je het slimmer en beter gaat besteden. En misschien is niet alles van toepassing voor alle onderwijsvarianten. Als je op bepaalde plekken al flink kunt besparen heb je dus ook meer geld over.Philip Ross schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:03:
[...]
Toch zie je het niveau zakken op universiteiten. Je kan dat soort zaken namelijk niet simpelweg in cijfers vangen.
[...]
Daar kan je over klagen maar dat heeft helemaal niets te maken met meer of minder geld naar het onderwijs.
[...]
Toch zorgt die zekerheid van positie juist in praktijk voor betere resultaten en werk dan eindeloze competitie. Want mensen die minder zorgen hebben kunnen focussen op wat er daadwerkelijk toe doet, het onderwijs.
[...]
Jij denkt dat onvoldoende voorkennis het enige is dat er gaande is in het onderwijs? Hoe naief.
Er speelt zo veel meer. Van meer leerlingen per docent (ja er is een toename geweest) tot verhoogde werkdruk doordat het neoliberale prestatiedenken zorgt voor meer schriftelijek controle en bureaucratie tot tekortne aan lesmaterialen en geen speciaal onderwijs meer waardoor scholen opgezadelt worden met kinderen met leerproblemen en die weer gaan weigeren omdat dat ten koste gaat van de percentages geslaagden.
Nee, jij hebt een zeer kleine bubbel die je ziet en hebt geen idee van wat er verder speelt in de wereld.
[...]
Prima, maar volledig niet relevant voor de discussie.
[...]
Dan moeten we dus zorgen dat die eerdere basis goed is. Dat doe je niet door nog meer te bezuinigen op onderwijs.
nee, niet onder die edit. juist daarboven ook. het zijn nogal beweringen namelijk.Adlermann schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:54:
[...]
Ik neem aan het stuk onder edit.
Mijn observaties zijn trouwens gelimiteerd tot het hoger onderwijs.
echt, wat wil je hier nu mee bereiken? naast het feit dat je wel enorm afgeeft op uitkeringsgerechtigden en laaggeschoolden, is het natuurlijk zo dat zij wel belasting betalen. dus wat is je bedoeling?Maar ja, makkelijk he als het belastinggeld van een ander is
[ Voor 31% gewijzigd door dawg op 27-06-2019 21:24 ]
De opmerkingen zoals vertroetelen kunnen zo geinterpreteerd worden ja. (ik gebruik klaarblijkelijk teveel beeldspraak die in geschreven tekst, zonder non-verbale communicatie als frusterend overkomt en overdreven). Dan zal ik dat in de toekomst moeten aanpassen.dawg schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:49:
[...]
nee, niet onder die edit. juist daarboven ook. het zijn nogal beweringen namelijk.
ik vroeg niet om jouw eigen observaties, die zijn meer dan duidelijk. ik vroeg om daadwerkelijke onderbouwing. betrouwbare bronnen van anderen dan jezelf.
verder eens met @Bart2005; je komt erg denigrerend en gefrustreerd over, dat maakt het wat lastig discussiëren. vind ik dan.
die laatste opmerking ook weer:
[...]
echt, wat wil je hier nu mee bereiken? naast het feit dat je wel enorm afgeeft op uitkeringsgerechtigden en laaggeschoolden, is het natuurlijk zo dat zij wel belasting betalen. dus wat is je bedoeling?
of is het enkel frustratie? daar lijkt het namelijk op.
wellicht is dat het want deze reactie komt al heel anders over.Adlermann schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:34:
[...]
De opmerkingen zoals vertroetelen kunnen zo geinterpreteerd worden ja. (ik gebruik klaarblijkelijk teveel beeldspraak die in geschreven tekst, zonder non-verbale communicatie als frusterend overkomt en overdreven). Dan zal ik dat in de toekomst moeten aanpassen.
zeker niets mis mee met een bepaald niveau en/of voorkennis als vereiste stellen. maar het is me nu nog steeds niet helemaal duidelijk waar je de oorzaak neerlegt? volgens mij (of ik lees het totaal verkeerd) eenzijdig bij desbetreffende leerling/student?Maar waar heb ik in de afgelopen posts afgegeven op laagopgeleiden? Alleen dat ik bijna dagelijks meemaak dat niet voldoende voorkennis een groot probleem is voor zowel de docent als de student? Maar ook voor het onderwijs als geheel. Er zit gewoon een mismatch dan, die moet eerst gecorrigeerd worden voordat het maximale eruit te halen is. Ervaren docenten kunnen gewoon die mismatch vroeg herkennen. En dat wordt dan een hartverscheurend jaar voor die student. En ook voor de studieloopbaanbegeleider van de student.
Er is toch ook gewoon niets mis met voldoende voorkennis vragen voor een vervolgopleiding? Er is gewoon ook een wettelijk vastgelegd eindniveau. Daar moeten we ook aan voldoen. En het is ook gewoon een feit dat we niet te lang stil kunnen blijven staan bij basisdingen die nodig zijn. De rest van de groep moet ook gewoon door. Er is niets denigrerends aan bedoeld dat strengere selectie aan de poort in het algemeen beter is. De paar uitzonderingen daargelaten, die een rare overstap wel halen. Maar gewoon een paar eisen aan vakken in je mbo-opleiding, zodat ze wat gelijker zijn met de havisten. Daar is iedereen gewoon bij gebaat.
is het enkel het niveau? of omdat bakkers ook niet zomaar een studie kunnen gaan volgen om zich om te scholen, wat dat kost. en bakkers verdienen, net als het gros van heel nederland, ook niet zodanig dat ze dat allemaal makkelijk en risicoloos kunnen. zeker niet als ze een eigen bakkerij hebben.En het voorbeeld over de bakker. Er is niets mis mee daarmee (wou dat ik het kon), maar het was om aan te geven dat met een bepaalde vooropleiding je gewoon extreem lastig kunt overstappen naar een technische opleiding op HBO niveau. Wat gewoon ideaal zou zijn is dan een korte cursus doen, schakelprogramma om wel die persoon voor te bereiden. En dan gaat het ook een stuk beter tijdens de opleiding. Het is gewoon een probleem dat alle mbo-4 opleidingen toegang geven tot alle hbo opleidingen. En als je dan een hele andere richting opgaat, dan heb je niet de juiste voorkennis. Maar ik wil absoluut de doorstroom van het MBO naar het HBO niet blokkeren. Zeker niet, dat heb ik zelf ook gedaan. Maar ook bij wat relevantere opleidingen zou een schakelprogramma echt helpen.
zoveel was me wel duidelijk inderdaad.En tja, wat een leidend principe ook bij mij is, is dat ik de overheid liever zie als een kaderscheppende instantie dan een uitvoerende instantie
Ben het niet eens met de genoemde oplossingsrichting – maar niveauverschil bij instroom opleiding is wel één van de benoemde oorzaken van het lerarentekort. Bij de mix van MBO klassenassistent, havo en vwo instroom, er relatief veel tijd aan de zwakke deelnemers besteed moet worden en vwo scholieren niet meer voor PABO kiezen.dawg schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:13:
[...]
daarom begrijp ik ook totaal niet waarom je dan stelt dat er meer neo-liberalisme in het onderwijs moet komen, nóg strengere selecties, etc. terwijl dat in mijn bescheiden mening niet de oorzaak is. zoveel is wel duidelijk geworden de afgelopen jaren, dat heeft heel nederland kunnen zien ook.
Maar dat gebrek aan niveau bij instroom is ontstaan door bezuinigingen in het basis en voortgezet onderwijs en daaropvolgend lerarentekort. Daar zou je dus ook de oplossing moeten zoeken.ANdrode schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:32:
[...]
Ben het niet eens met de genoemde oplossingsrichting – maar niveauverschil bij instroom opleiding is wel één van de benoemde oorzaken van het lerarentekort. Bij de mix van MBO klassenassistent, havo en vwo instroom, er relatief veel tijd aan de zwakke deelnemers besteed moet worden en vwo scholieren niet meer voor PABO kiezen.
Ik kan mij voorstellen dat dit ook bij technische opleidingen een issue is. Maar ik snap de keuze om een opleiding op het gemiddelde niveau in te richten. Bij WO stuurt men er 'gewoon' op aan om de uitval door niveauverschil zo snel mogelijk te laten plaatsvinden, bij HBO speelt dit mogelijk minder als men de klassieke zware vakken (bijvoorbeeld wiskunde) minder als kern van een opleiding ziet
Prestatieafspraken in het Onderwijs lijden wel tot hogere tevredenheid, zie dit: https://www.nrc.nl/nieuws...nderwijs-4970603-a1528300ANdrode schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:32:
[...]
Ben het niet eens met de genoemde oplossingsrichting – maar niveauverschil bij instroom opleiding is wel één van de benoemde oorzaken van het lerarentekort. Bij de mix van MBO klassenassistent, havo en vwo instroom, er relatief veel tijd aan de zwakke deelnemers besteed moet worden en vwo scholieren niet meer voor PABO kiezen.
Ik kan mij voorstellen dat dit ook bij technische opleidingen een issue is. Maar ik snap de keuze om een opleiding op het gemiddelde niveau in te richten. Bij WO stuurt men er 'gewoon' op aan om de uitval door niveauverschil zo snel mogelijk te laten plaatsvinden, bij HBO speelt dit mogelijk minder als men de klassieke zware vakken (bijvoorbeeld wiskunde) minder als kern van een opleiding ziet
Hier sta ik dan weer niet achter. Die visitaties zijn juist essentieel om de kwaliteit met een stok te kunnen waarborgen. En deze bijbehorende administratie is gewoon noodzakelijk. Als docent heb je hier namelijk in het hoger onderwijs ook helemaal geen last van. Maar meer de ondersteunende lagen.Toch willen zowel universiteiten als hogescholen van die afspraken af. Ze willen meer gedecentraliseerd werken en van de dwang van die collectieve afspraken worden verlost. Met name de regelmatige visitaties en de enorme hoeveelheid administratie ervaren ze als een grote belasting.
[ Voor 22% gewijzigd door Adlermann op 28-06-2019 11:01 ]
Wat ik vooral zie is dat niet de kwaliteit van het onderwijs beter word maar de eisen lagen worden. Zeker op een TU is studeren nu gewoon veel en veel makkelijker dan 10 jaar geleden.Adlermann schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:56:
[...]
Prestatieafspraken in het Onderwijs lijden wel tot hogere tevredenheid, zie dit: https://www.nrc.nl/nieuws...nderwijs-4970603-a1528300
Prestatieafspraken en anders korten op het budget heeft ook veel voordelen opgeleverd. Alleen bij het HBO wat meer uitval (alleen zou dat ook met beter selecteren aangepakt kunnen worden).
Ook beter selecteren zorgt gewoon voor betere kwaliteit (https://www.nrc.nl/nieuws...beter-selecteren-a3964118)
Ik gun iedereen z'n opleiding, maar de kwaliteit van het eindresultaat moet altijd bovenaan staan. En daar https://gathering.tweakers.net/moet hard o gestuurd worden.
[...]
Hier sta ik dan weer niet achter. Die visitaties zijn juist essentieel om de kwaliteit met een stok te kunnen waarborgen. En deze bijbehorende administratie is gewoon noodzakelijk. Als docent heb je hier namelijk in het hoger onderwijs ook helemaal geen last van. Maar meer de ondersteunende lagen.
Want wat er nu gebeurt: er komt een visitage, er worden werkstukken uit de kast getrokken en ga maar uitleggen waarom het een 6 was. Accountability, dit dwingt je gewoon om altijd het eindniveau in het achterhoofd te houden en matswerk tegen te gaan.
Dat laatste is het resultaat van perverse prikkels in combinatie met geloof in streefpunten. Het had veel gescheeld als er bij de veranderingen ook echte kaders geschapen waren om te letten op ongewenste effecten, monitor + sanctie.Philip Ross schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:20:
[...]
Wat ik vooral zie is dat niet de kwaliteit van het onderwijs beter word maar de eisen lagen worden. Zeker op een TU is studeren nu gewoon veel en veel makkelijker dan 10 jaar geleden.
Ja, er is ook meer aandacht voor begeleiding in het begin maar de studenten kunnen ook veel minder als ze klaar zijn.
En dat eindeloze pushen op prestaties heeft ook nadelige gevolgen:
https://www.nrc.nl/nieuws...lp-nodig-4915256-a1527623
nee, wat we moeten doen is accepteren dat goed onderwijs geld kost. Natuurlijk moet je hoge eisen kunnen stellen maar hoe hoger het niveau van onderwijs hoe meer maatwerk er nodig is om het beste uit iedereen te halen.
Wat er nu gebeurt is gewoon kunstmatig de cijfers verhogen door mindere kandidaten er af te schoppen in plaats van te begeleiden en door vooral de werkdruk enorm te verhogen en het niveau te verlagen.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Heb het idee dat Verhagens split budget split vooral op zijn eigen TU inderdaad voor die kwaliteitsvermindering heeft gezorgd. Op TU's zie je soms echt niet meer waar universiteit ophoud en bedrijf begint. Dan schep je natuurlijk de voorwaarden voor interns als goedkope arbeid. Dat verslag? Bijzaak. TU BV moet blijven draaien.Virtuozzo schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:19:
[...]
Helaas heeft de toenmalige bezetting van het Ministerie daar niet op ingezet. Daarentegen werd wel de ruimte voor spinoff geprezen. Stimuli marktwerking in onderwijs en arbeidsmarkt conforme toelevering.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Hoe je toch steeds weer zaken aan 'neoliberaal' weet te koppelen blijft me verbazen.Philip Ross schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:56:
[...]
Het ging puur om zo hoog mogelijke slagingspercentages dus vooral aandacht voor de zwakkeren en het niveau vooral laag houden. Dit is juist 1 van de gevolgen van dat rendementsdenken dat de kern is van het neoliberale onderwijsbeleid.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Jammer maar helaas. Dat is niet wat ik zeg. Overigens was het iemand anders die het rendementsdenken en concurrentie in onderwijs neo-liberaal noemde, ik ben daar slecht mee verder gegaan.alexbl69 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:31:
[...]
Hoe je toch steeds weer zaken aan 'neoliberaal' weet te koppelen blijft me verbazen.
Dus extra aandacht voor de zwakkeren is nu ook al neoliberaal.
Dat aanpassen is in zekere zin logisch omdat de kans dat een examen veel makkelijker/moeilijker was dan gebruikelijk veel groter is dan de kans dat een statistisch significante groep leerlingen een stuk dommer/slechter is ineens.Het niveau laag (of eigenlijk: constant) houden is iets dat je over het hele land ziet. Blijf me verbazen dat de uitslagen van examens tegenwoordig aangepast worden opdat het gemiddelde landelijke cijfer binnen bepaalde grenzen blijft. Dat hadden we vroeger (ja, opa spreekt) echt niet. Haalde het hele land een 3, dan kreeg het hele lang een 3.
Dit niet nee. Maar dit is niet het enige dat gebeurt. Er worden gewoon scholen afgerekend op slagingpercentages en dus zullen die altijd proberen zo veel mogelijk te laten slagen.Maar dit heeft niks met concurrentie tussen scholen te maken, en al helemaal niet met neo-liberaal-beleid. Zou het eerder onder sociaal beleid willen scharen omdat de iets minder begaafden in Nederland dan meer kans maken op een diploma.
relatief veel tijd aan kwetsbare deelnemers is echt iets van de laatste een/twee decennia. ik zelf heb nooit enige vorm van extra begeleiding of überhaupt begrip ondervonden. derhalve vind ik dat alleen maar goed dat dat tij gekeerd is. als je bijvoorbeeld met gezondheidsproblemen, of problemen in de thuissituatie, of wat dan ook, kampt, is het als kind/jongere gewoon heel erg belangrijk dat je begeleid wordt zodat je in deze prestatiemaatschappij toch een diploma haalt. dat komt de algehele maatschappij alleen maar ten goede, op diverse vlakken.ANdrode schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:32:
[...]
Het Nederlandse onderwijs is gemiddeld nog op niveau. Maar de ontwikkelingen waar de Inspectie van het Onderwijs in de voorgaande jaren al aandacht voor vroeg - zoals teruglopende leerlingprestaties, ongelijke kansen en segregatie - dreigen zich mede onder druk van een ongelijk verdeeld lerarentekort te verdiepen. Om alle leerlingen en studenten een stevige basis mee te geven en te zorgen voor een betere aansluiting op de arbeidsmarkt, zal de onderwijssector nu focus moeten aanbrengen en heldere keuzes moeten maken over gezamenlijke doelen en ijkpunten. Daarnaast moet het onderwijs beter evalueren wat de effecten zijn van de vele experimenten. Dat concludeert de Inspectie van het Onderwijs in De Staat van het Onderwijs 2019.
Wat ik mij langer dan 10 jaar geleden herinner is dat de selectie enorm was in de eerste jaren. Kwaliteit werd bereikt door hoge werkdruk en weinig begeleiding. Dus daar is op zich niets mis mee, de eisen verlagen wel.Philip Ross schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:20:
[...]
Wat ik vooral zie is dat niet de kwaliteit van het onderwijs beter word maar de eisen lagen worden. Zeker op een TU is studeren nu gewoon veel en veel makkelijker dan 10 jaar geleden.
Wat er nu gebeurt is gewoon kunstmatig de cijfers verhogen door mindere kandidaten er af te schoppen in plaats van te begeleiden en door vooral de werkdruk enorm te verhogen en het niveau te verlagen.
Er was inderdaad een selectie ja. Maar meer een natuurlijke selectie. Dus iedereen krijgt een kans om het te proberen en we zien wel wie het haalt.noguru schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:02:
[...]
Wat ik mij langer dan 10 jaar geleden herinner is dat de selectie enorm was in de eerste jaren. Kwaliteit werd bereikt door hoge werkdruk en weinig begeleiding. Dus daar is op zich niets mis mee, de eisen verlagen wel.
En door de eisen te verlagen verlaag je toch ook de drempel om de onderkant er af te schoppen. Dus ik vind het allemaal wat onsamenhangend wat je zegt.
Tegenvraag. Is het positief dat steeds meer mensen beginnen met studeren in de huidige focus van curricula en doelstelling van aanleveren conform criteria niet door onderwijs opgesteld nu de trend zichtbaar is dat hoger opgeleid zijn geen garantie biedt op zekerheid, eerder nog hoger armoederisico door categorieën en vormen van resulterende tewerkstelling?Brent schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:03:
Voor zover we het over universitair onderwijs hebben: er gaan er steeds meer studeren. Dat is op zich positief, het betekent natuurlijk wel dat zelfs bij een gemiddeld gelijk niveau er veel meer outliers binnen komen, die weleens in bepaalde studies zouden kunnen samenklonteren. Kortom, ja, het academisch onderwijs zoals ontworpen voor <1% van de populatie zal misschien >10% (en steigende) anders moeten vormgeven.
Alhoewel harde toelatingseisen vooralsnog alleen bij uitzondering (per studie) mogen, doen geloof ik wel steeds meer universiteiten aan een vorm van intake, waarbij eventueel vriendelijk wordt gesuggereerd dat voor sommigen iets anders misschien toch beter is.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Met criteria niet door onderwijs opgesteld bedoel je niet (al te) academische curricula? Ik zou vermoeden dat die juist ergens beter op de arbeidsmarkt aansluiten, is dat onjuist?Virtuozzo schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:11:
[...]
Tegenvraag. Is het positief dat steeds meer mensen beginnen met studeren in de huidige focus van curricula en doelstelling van aanleveren conform criteria niet door onderwijs opgesteld nu de trend zichtbaar is dat hoger opgeleid zijn geen garantie biedt op zekerheid, eerder nog hoger armoederisico door categorieën en vormen van resulterende tewerkstelling?
Continuiteit in persoonlijke opbouw?Als je bijvoorbeeld de publicatie van het SCP over de arbeidsmarkt in 2025 erbij pakt, dan valt vrij snel op dat men zich grote zorgen maakt juist over het hogere segment van onderwijs in relatie tot aanwezige vereisten voor opbouw. Flexibilisering is een grote factor, maar ook de invulling van curricula (de beta / technisch-uitvoerende focus) komt naar voren als een driver van trends die een mismatch zijn met de voor mensen in die segmenten voor participatie en continuïteit vereiste opbouw, terwijl ze wel aansluiten bij vraagsegmenten van arbeidsmarkt - echter met de proviso van beperkte houdbaarheid van beperkte kennis.
In praktische zin ben ik er persoonlijk wel achter dat universitair onderwijs geen baangaranties oplevert, maar dat is mijn persoonlijke verwachting nooit geweest. 'Voor de wetenschap'Ik begin zo langzamerhand vragen te stellen (die op behoorlijke weerstand stuiten, moet ik zeggen) ten aanzien van het beeld wat we hebben bij opleiding & onderwijs en aansluiting op arbeidsmarkt, maar ook met compatibiliteit met vereisten van kenniseconomie.
Ja, maar het SCP merkt op dat dit slechts ten dele opgaat. Betere aansluiting voor instroom, maar niet voor continuïteit van arbeid of doorstroom. Men merkt op dat er een groeiende trend is van doorsluizen / wegsluizen, met hoog aandeel van afvloeien naar flex. Een opmerking hierbij zit in de observatie uit ander onderzoek, het beleid ten aanzien van continu leren / terug leren blijkt a) geen match te zijn voor die discrepantie maar ook b) potentieel incompatibel met bestedingsruimte.Brent schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:27:
[...]
Met criteria niet door onderwijs opgesteld bedoel je niet (al te) academische curricula? Ik zou vermoeden dat die juist ergens beter op de arbeidsmarkt aansluiten, is dat onjuist?
Huisje, boompje, beestje. Denk aan het oude beeld van ik studeer af, kom ergens binnen, maak promotie, switch naar andere werkgever, meer bestedingsruimte, werkgever investeert in mij en ik in werkverband, ruimte voor hypotheek en zo door.[...]
Continuiteit in persoonlijke opbouw?
Toch is precies die aanname van garantie de hoeksteen van de hervorming onderwijsbeleid & arbeidsmarkt sinds Lubbers II. Er is sinds die tijd geen enkele toetsing door kabinetten uitgevoerd, en rapportages uit planbureau's zijn (met twee uitzonderingen) consistent afgewezen voor aanbevelingen.[...]
In praktische zin ben ik er persoonlijk wel achter dat universitair onderwijs geen baangaranties oplevert, maar dat is mijn persoonlijke verwachting nooit geweest. 'Voor de wetenschap'Alhoewel het dus vervelend is, vind ik het op zich niet vreemd dat universiteit geen baangarantie geeft: dat is immers niet het (oorspronkelijke) doel. Van hogescholen weet ik te weinig om iets zinnigs te kunnen zeggen, behalve dat het me opvalt dat er een aardig turnover lijkt in nieuwe en alweer verouderde programma's.
Dat is de gebrekkige hoeksteen van dat "leven lang leren beleid". Er wordt in ontwerp uitgegaan van een opbouw die zelfstandig de kosten bij keuze voor investering in eigen rendabiliteit schept.In elk geval heeft scholing en voorbereiding op onze nieuwe hyperflexibele arbeidsmarkt in het geheel niets met elkaar te makenIk vind het jammer dat ik niet nog een studie kan doen bijvoorbeeld (zonder vol tarief te betalen), een die dan misschien een wat beter aansluiting op een beroep heeft bijvoorbeeld. Als levenlang leren ook levenlang toegang tot uni/hogeschool/mbo betekende, dan zou dat misschien wel een goede stap in bestendigen van mensen in de arbeidsmarkt zijn.
Ik word wel vaker voor cynisch uitgemaakt, maar ik heb hier eigenlijk nooit op gerekend. Die zaak is voor mijn gevoel gestreden. Ik ben het natuurlijk met je eens: dat is niet goed. Maar het zij zo, of althans het is waar Nederland naartoe koerst. Long term denk ik niet dat ik kan of wil blijven, maar dankzij de EU is dat ook niet noodzakelijk.Virtuozzo schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:36:
[...]
Huisje, boompje, beestje. Denk aan het oude beeld van ik studeer af, kom ergens binnen, maak promotie, switch naar andere werkgever, meer bestedingsruimte, werkgever investeert in mij en ik in werkverband, ruimte voor hypotheek en zo door.
Een stuk geschiedenis hieromtrent zou welkome kost zijn voor universiteitspersoneel denk ik: de discussie hierover is er niet of nauwelijks en is dan op het niveau van een paar uur beroepsoriëntatie per jaar. Geen decaan die hierover nadenkt, denk ik. Het bewustzijn bestaat voor 99% uit de (oorspronkelijke) Maagdenhuis bezetting hier.[...]
Toch is precies die aanname van garantie de hoeksteen van de hervorming onderwijsbeleid & arbeidsmarkt sinds Lubbers II. Er is sinds die tijd geen enkele toetsing door kabinetten uitgevoerd, en rapportages uit planbureau's zijn (met twee uitzonderingen) consistent afgewezen voor aanbevelingen.
Jammer, ik zou het best willen. Maarja, met een reeds bestaande studieschuld nog voor vol tarief studeren terwijl een huishouden moet blijven draaien, dat is moeilijk voor te stellen. Gisteren grapte een collega dat we ons studiebudget voor 6 jaar geneeskunde zouden moeten gebruiken, maar eigenlijk is het een heel goed idee...Dat is de gebrekkige hoeksteen van dat "leven lang leren beleid". Er wordt in ontwerp uitgegaan van een opbouw die zelfstandig de kosten bij keuze voor investering in eigen rendabiliteit schept.
Dit blijkt een geloofsartikel te zijn. Maar opnieuw heeft ook dit kabinet de aanbevelingen uit toetsing SCP én SER afgewezen.
Iedereen krijgt een kans. Er wordt meer gestudeerd dan ooit, want in tegenstelling tot wat velen beweren is de toegankelijkheid enorm toegenomen. Wil je dat die allemaal de eindstreep halen dan is dat misschien niet het beste voor het niveau.Philip Ross schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:04:
[...]
Er was inderdaad een selectie ja. Maar meer een natuurlijke selectie. Dus iedereen krijgt een kans om het te proberen en we zien wel wie het haalt.
Nu krijg je selectie vooraf waarbij sommigen niet eens een kans krijgen en iedereen die wel die kans krijgt het verplicht moet halen ook als dat ten koste gaat van de eisen (of de werkdruk van docenten) of kwaliteit.
De vraag is misschien: wat is de eindstreep? Wie bepaalt die? Zijn dat eigenlijk wel de beste kandidaten voor die arbitrage? Een professor kan academische kwaliteit beoordelen, maar kan hij een businesscase beoordelen? Is het curriculum het enige dat een student geleerd heeft? Pertinent voorbeeld: heel wat politici die alles behalve studeren op de uni en vaak niet eens de opleiding afronden. Die zijn succesvol zonder 'selectie op kwaliteit' zoals gedefinieerd door (de makers van) het curriculum. Is dat een probleem?noguru schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:02:
[...]
Wat is er mis met een natuurlijke selectie op kwaliteit? Hoe zie jij het liever?
Er werd gesproken over strengere selectie vooraf. Dan ga je dus niet meer iedereen een kans geven.noguru schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:02:
[...]
Iedereen krijgt een kans. Er wordt meer gestudeerd dan ooit, want in tegenstelling tot wat velen beweren is de toegankelijkheid enorm toegenomen. Wil je dat die allemaal de eindstreep halen dan is dat misschien niet het beste voor het niveau.
Helemaal niets. Maar dat is natuurlijke selectie, niet selectie vooraf.Wat is er mis met een natuurlijke selectie op kwaliteit? Hoe zie jij het liever?
dawg schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:57:
[...]
relatief veel tijd aan kwetsbare deelnemers is echt iets van de laatste een/twee decennia. ik zelf heb nooit enige vorm van extra begeleiding of überhaupt begrip ondervonden. derhalve vind ik dat alleen maar goed dat dat tij gekeerd is. als je bijvoorbeeld met gezondheidsproblemen, of problemen in de thuissituatie, of wat dan ook, kampt, is het als kind/jongere gewoon heel erg belangrijk dat je begeleid wordt zodat je in deze prestatiemaatschappij toch een diploma haalt. dat komt de algehele maatschappij alleen maar ten goede, op diverse vlakken.
als de middelen schaars zijn is het ergens ook wel logisch dat er meer tijd besteed wordt aan de kwestbaardere kinderen/studenten; de uitzonderlijke studenten redden zich toch wel.
Als het over CITO hebt: N-term normering is voor vergelijkbaarheid van cijfers over de jaren heen. Je neemt aan dat de hele populatie gemiddeld hetzelfde niveau heeft als het vorige jaar.alexbl69 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:31:
Maar dit heeft niks met concurrentie tussen scholen te maken, en al helemaal niet met neo-liberaal-beleid. Zou het eerder onder sociaal beleid willen scharen omdat de iets minder begaafden in Nederland dan meer kans maken op een diploma.
[ Voor 17% gewijzigd door ANdrode op 28-06-2019 23:00 ]
Het probleem begint er al mee dat Nederland de z.g.n. kenniseconomie (imho) nauwelijks serieus neemt, dus als we al zouden slagen in het opleiden van mensen voor die nieuwe fase van de economie, dan verliezen we die mensen alsnog in een globale competitieve markt.Virtuozzo schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:11:
Ik begin zo langzamerhand vragen te stellen (die op behoorlijke weerstand stuiten, moet ik zeggen) ten aanzien van het beeld wat we hebben bij opleiding & onderwijs en aansluiting op arbeidsmarkt, maar ook met compatibiliteit met vereisten van kenniseconomie.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Men haalt vaak twee zaken door elkaar. Kenniseconomie waar gebruik gemaakt wordt van wat aanwezig is, en kenniseconomie die geen iteraties van kennis gebruikt/schept maar nieuwe kennis én toepassingen.defiant schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 01:10:
[...]
Het probleem begint er al mee dat Nederland de z.g.n. kenniseconomie (imho) nauwelijks serieus neemt, dus als we al zouden slagen in het opleiden van mensen voor die nieuwe fase van de economie, dan verliezen we die mensen alsnog in een globale competitieve markt.
De kenniseconomie vereist geografische concentratie van kennis, je ziet dat Amerika dat heeft met Silicon Valley of Shenzhen in China, en concentratie en beschikbaarheid van kapitaal. Toegang tot kapitaal is in Nederland beperkt en qua geografie kan alleen Eindhoven aanspraak maken tot de status van technologie hub. Niet onbelangrijk is tevens dat Nederland een management cultuur heeft en geen engineering cultuur, zowel qua beloning als qua inspraak (dit ondervind ik dagelijks aan den lijve).
Je ziet ook dat door het gebrek aan kapitaal de motivaties van ondernemers en managers veranderd, men neemt minder risico's en prioriteert kostenbesparingen. Dat is vaak niet de weg die leid tot duurzame innovatieve concurrerende ondernemingen.
[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 29-06-2019 01:53 ]
Timmermans frontrunner as EU leaders decide against Weber for Commission president
EU leaders have agreed that conservative German candidate Manfred Weber will not become president of the next European Commission, Germany’s Die Welt daily reported on Friday, citing sources familiar with the decision. Instead, Socialist Frans Timmermans is now the frontrunner for the EU’s top job. The decision was reached during talks on the sidelines of the G20 summit in Osaka, Japan, Die Welt said.
A senior European diplomat told Reuters that Timmermans, currently the first vice-president of the Commission, was now the front-runner to succeed Juncker. “Timmermans is the best placed,” the diplomat said.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik denk ook dat de adoptie van het neoliberalisme mede heeft kunnen slagen omdat die frames intuïtief pasten bij bestaande ideeën/ideologie van traditionele liberaal/conservatief rechtse partijen en aanhangers. Uiteindelijk versterkt het zichzelf als het alternatief als ideologische ongewenst wordt neergezet. Zo krijg je een zelf versterkende dynamiek die je in politieke discussies op GoT ook terug ziet.Virtuozzo schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 01:51:
Ik kom er niet omheen, de basisconcepten van onze gekozen lijnen van ontwikkeling over alle domeinen heen strookt niet met de vereisten van onze collectieve afhankelijkheden. De grondslag en drijfveer van die concepten is direct herleidbaar tot cultureel geïnternaliseerde frames van neo-liberalisme. En dat zeg ik als liberaal.
Je ziet dit bij de inrichting van functie-en loongebouwen van bedrijven, bij veel bedrijven is die er zo ingericht dat de enige weg omhoog qua beloningspakket het afstoten van engineering taken en het aannamen van management taken is. Je ziet hierdoor een ongezonde dynamiek ontstaan omdat zowel onkundige mensen (peter principle, of wellicht beter het Gervais principle) als vakmensen de weg omhoog kiezen, wat vaak resulteert in een waterhoofd organisatie met veel middenmanagement.Je zou trouwens verbaasd staan. Nederland heeft juist voeten in engineering cultuur. We scheppen steeds meer een management cultuur omdat de prikkels en toetsingen wegvallen door geloofsgedrag.
Eens, een ontmoedigende constatering. Vooral ook als je ziet dat het niet alleen voordoet bij het neoliberalisme systeem, maar vele andere aspecten van onze inrichting van ons sociaal economische systeem. Een beter functionerend sociaal economisch systeem lost nog geen klimaat en milieu problemen op, hoewel sommige mensen dat wel denken.Wat we doen is ondermijning van alles waar we op bouwen en van leven.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Je gaf dit commentaar hierop:defiant schreef op zondag 30 juni 2019 @ 01:00:
[...]
Ik denk ook dat de adoptie van het neoliberalisme mede heeft kunnen slagen omdat die frames intuïtief pasten bij bestaande ideeën/ideologie van traditionele liberaal/conservatief rechtse partijen en aanhangers. Uiteindelijk versterkt het zichzelf als het alternatief als ideologische ongewenst wordt neergezet. Zo krijg je een zelf versterkende dynamiek die je in politieke discussies op GoT ook terug ziet.
Mensen hebben intuïtief wel door dat het huidige systeem niet werkt, maar accepteren het alternatief niet of men wil blijven geloven in systeem en denken alleen dat het niet goed wordt uitgevoerd.
Was dat omdat er eigenlijk staat:?Ik kom er niet omheen, de basisconcepten van onze gekozen lijnen van ontwikkeling over alle domeinen heen strookt niet met de vereisten van onze collectieve afhankelijkheden. De grondslag en drijfveer van die concepten is direct herleidbaar tot cultureel geïnternaliseerde frames van neo-liberalisme. En dat zeg ik als liberaal.
Ik kom er niet omheen, de basisconcepten van het VVD beleid op alle terreinen strookt niet met de behoeften van onze samenleving. De grondslag en drijfveer van die concepten is direct herleidbaar tot de niet bewezen en slecht/niet onderbouwde dogma's van het neo-liberalisme. En dat zeg ik als liberaal.
In deze context een interessant artikel uit de Guardian:defiant schreef op zondag 30 juni 2019 @ 01:00:
Vooral ook als je ziet dat het niet alleen voordoet bij het neoliberalisme systeem, maar vele andere aspecten van onze inrichting van ons sociaal economische systeem.
Liberalism is facing a crisis. But it’s not what Vladimir Putin thinks
What we may be witnessing is the end point of mankind’s ideological evolution and the universalisation of western liberal democracy as the final form of human government.” So wrote Francis Fukuyama in his 1989 essay, The End of History?, as he surveyed the collapse of the Soviet empire. Thirty years on, the argument seems to have been turned on its head. As Vladimir Putin, virtual tsar of the Russian nation that has emerged from the debris of the Soviet Union, declared on the eve of the G20 conference in Osaka, it’s not history but liberal democracy that seems to have “outlived its purpose”. Liberalism, he told the Financial Times, has “come into conflict with the interests of the overwhelming majority of the population”.
But however warped Putin’s vision of liberalism, it is incontestably facing challenges it rarely has before. From America to the Philippines, the rise of populist movements reveals a yearning for belonging and identity that liberalism cannot satisfy. The emergence of non-liberal economic powers such as China calls into question the postwar “liberal order”. Putin, FT editor, Lionel Barber, told Radio 4’s Today programme, “feels he is on the right side of history”. Many liberals fear that, too. Hence the global impact of Putin’s comments. The real issue, though, is not that social attitudes have become more illiberal, but that liberalism has been unable to address the fundamental issue of the relationship between the individual and society even as that issue has become one of the most salient.
The relationship between liberalism, radicalism and conservatism began to change in the last decades of the 20th century, largely as the left disintegrated. The idea of an alternative to capitalism seemed to many chimerical, more so after the collapse of the Soviet Union. Even before the Berlin Wall had come down, a new kind of economic liberalism, unstitched from the restraints of social need, had emerged – what many now call “neoliberalism”. At its core was a philosophy of deregulation, privatisation and the introduction of market forces into virtually every nook and cranny of social life. At the same time, the organisations that had provided working-class people with hope and dignity crumbled. Trade unions were crushed and radical social movements eroded. Societies became atomised and much of the social architecture essential for people to flourish was dismantled. It was a process not confined to the west, but visible across the globe.
Against this background, many of those looking to recreate a sense of social solidarity have been drawn to conservative, even reactionary, ideas of belonging, rooted in nation, tradition and race. And, in an age in which there exist few transformative social movements, many have turned to strongmen to do the job. In the 2016 US presidential elections, just a quarter of Trump voters thought their candidate had “good judgment”, but four out of five thought he could “bring about change”. Much the same is true of authoritarian leaders across the globe, from Putin to Erdoğan, from Salvini to Duterte. The irony is that the problem faced by liberalism is less the retrenchment of social liberalism than that the retreat of the left has allowed for the success of the ugly side of individualism. The irony, too, is that what is exposed by this is not simply a problem for liberalism, but an even bigger problem for the left.
Dat was ontwerp en doelstelling. Het blijft jammer dat Merijn Oudenampsen niet verder gegaan is met het onderzoek, anders was het voor liberaal Nederland inmiddels een stuk makkelijker te beseffen dat men niet onderdeel is van de beoogde laag voor ontvangst van baten.defiant schreef op zondag 30 juni 2019 @ 01:00:
[...]
Ik denk ook dat de adoptie van het neoliberalisme mede heeft kunnen slagen omdat die frames intuïtief pasten bij bestaande ideeën/ideologie van traditionele liberaal/conservatief rechtse partijen en aanhangers. Uiteindelijk versterkt het zichzelf als het alternatief als ideologische ongewenst wordt neergezet. Zo krijg je een zelf versterkende dynamiek die je in politieke discussies op GoT ook terug ziet.
Mensen hebben intuïtief wel door dat het huidige systeem niet werkt, maar accepteren het alternatief niet of men wil blijven geloven in systeem en denken alleen dat het niet goed wordt uitgevoerd.
We overschatten structureel de realiteit van algemeen perspectief hier. De mens is programmeerbaar. Heel bot, maar niet te ontkennen. Al was het maar omdat de mens minder zelfstandig en rationeel blijkt te zijn, en dat de groep het individu overstijgt en leidt.Bijvoorbeeld een argument wat je vaak terug ziet is dat werk niet loont en daardoor zowel belastingen en uitkeringen omlaag moeten. Of dat de overheid efficienter moet zijn. Beide standpunten hebben vaak geen onafhankelijk frame-of-reference en zullen hierdoor altijd populair zijn als blanket statements, met als resultaat continuering van bestaande trends.
Het maakt politieke discussies ook vaak erg moeilijk, het is makkelijk een frame te herhalen wat algemeen geaccepteerd is, maar misschien qua uitwerking helemaal niet resulteert in het gewenste resultaat.
Ik merk op dat deze ontwikkeling er eigenlijk zo lang nog niet is. Debiteuren Crediteuren signaleerde begin van nestelen van trends, als satire. Dat signaleerde dus condities en gedrag, maar het is ook signaal dat er voor dat punt dus andere condities en gedrag waren. Om het even simplistisch te schetsen.[...]
Je ziet dit bij de inrichting van functie-en loongebouwen van bedrijven, bij veel bedrijven is die er zo ingericht dat de enige weg omhoog qua beloningspakket het afstoten van engineering taken en het aannamen van management taken is. Je ziet hierdoor een ongezonde dynamiek ontstaan omdat zowel onkundige mensen (peter principle, of wellicht beter het Gervais principle) als vakmensen de weg omhoog kiezen, wat vaak resulteert in een waterhoofd organisatie met veel middenmanagement.
Gratificatie van perverse prikkel, zelfs zonder geloof wordt men geleid tot deelname voor de kruimel die geen toegang geeft tot gezochte niveau of schaal van voeding.Vervolgens zie je dat zeker in de ICT veel technici ZZP'er worden om nog enigszins te kunnen groeien qua beloningspakket.
Neo-liberalisme is ontworpen als machtstoepassing van politiek gedrag. Politici, juist die uit de school van machtspolitiek zelf, kunnen dit niet begrijpen. De confrontatie met de historische realiteit is een confrontatie met fundamenten van a) geloof, b) opbouw, c) realistische individualiteit en d) daadwerkelijke positie van eigen organisatie.[...]
Eens, een ontmoedigende constatering. Vooral ook als je ziet dat het niet alleen voordoet bij het neoliberalisme systeem, maar vele andere aspecten van onze inrichting van ons sociaal economische systeem. Een beter functionerend sociaal economisch systeem lost nog geen klimaat en milieu problemen op, hoewel sommige mensen dat wel denken.
Als ervaren ZZP'er in de ICT kan je zo tenminste goed verdienen, geen gedoe met suffe beoordelingsgesprekken of manager/consultant moeten worden om door te kunnen groeien waar je passie niet ligt.Virtuozzo schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:20:
Gratificatie van perverse prikkel, zelfs zonder geloof wordt men geleid tot deelname voor de kruimel die geen toegang geeft tot gezochte niveau of schaal van voeding.
Bekijk het eens van een afstandje, het is een Dual Use toepassing. Of je nu in de kerk zit, of daarbuiten, je volgt zelfs als je meent het anders te doen, ongeacht motivatie.
En dan loopt de droom net als de escape tegen de plafonds en beperkingen aan, en is het afgelopen. Als je dan ook nog hard gerend hebt, opbouw vanuit schuldverklaring en dus marginale reële reserves - dan is het stapje naar werkend arm of erger maar heel klein ...hoevenpe schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:34:
[...]
Als ervaren ZZP'er in de ICT kan je zo tenminste goed verdienen, geen gedoe met suffe beoordelingsgesprekken of manager/consultant moeten worden om door te kunnen groeien waar je passie niet ligt.
Ik zie het meer als het je aanpassen aan de ontstane situatie: uiteindelijk moet de schoorsteen toch roken, idealen heb je als je jong bent en geen kinderen/verantwoordelijkheden hebt...
Ik denk dat dit op mij gericht was, zijnde mijn uitspraak als liberaal.
Het antwoord: nee.Je gaf dit commentaar hierop:
[...]
Was dat omdat er eigenlijk staat:?
[...]
[ Voor 12% gewijzigd door Virtuozzo op 30-06-2019 11:44 ]
Ik heb geaarzeld of ik dat "cultureel geïnternaliseerde frames van neo-liberalisme" meer zou interpreteren als gaande over de partijcultuur of (ook) over de hele samenleving. Ik heb die samenleving niet expliciet betrokken in mijn vorige versie. Als ik dat wel zou doen zou ik zeggen:Virtuozzo schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:36:
[...]
Ik denk dat dit op mij gericht was, zijnde mijn uitspraak als liberaal.
[...]
Het antwoord: nee.
Omdat elke partij in die frames en narratives zit. Elke partij. Of het nu PvdA is met het Derde Weg denken, GroenLinks in keuze van aandachtspunten, SP met reactionaire focus op exact dezelfde vormtoepassingen als in de jaren '70, SGP met het vaarwel aan demos cratos en in overeenkomst voor financiering de overstap naar FvD, CU met het afspraak is afspraak ook al weet je dat het fout zit en gaat - ga zo door.
Het algemene politieke maar ook culturele denken, kiezen en organiseren bij variabelen van participatie, toegang, verdeling, geloof - het rust in meer dan ruime mate op het reeds lang en breed geïnternaliseerd (voor positie, perspectief, visie, focus, geloof, selectie e.d.) hebben van kunstmatige kaders en verhaallijnen die ooit precies voor die effecten ontworpen zijn.
Dus nee. Dit is geen gevalletje VVD. Dit is een Kwestie Nederland.
Dit aan de kiezer vermarketen van een 'gedachtengoed' is iets waar zeker niet alleen de VVD zich schuldig aan maakt. Die trend is een van de meer schadelijke verschijnselen van de afgelopen decennia. Als vrij oppervlakkige denkbeelden te verkopen zijn aan de kiezer en men daarmee de eigen positie kan handhaven/versterken dan zijn die 'dus' goed. De degelijke inhoudelijke analyse en onderbouwing is steeds meer ondergeschikt geraakt. Terwijl dat nou juist het enige zou moeten zijn. Meer 'geloof' dan 'wetenschap' zou je kunnen zeggen. Een zorgelijke trend.Ik kom er niet omheen, de basisconcepten van het VVD beleid op alle terreinen strookt niet met de behoeften van onze samenleving. De grondslag en drijfveer van die concepten is direct herleidbaar tot de niet bewezen/onderbouwde maar goed aan de kiezers verkochte dogma's van het neo-liberalisme. En dat zeg ik als liberaal.
Als we van schuldig maken kunnen spreken (daar zit weer zo'n confrontatie met individualisme, herhaling doet internaliseren, zeker bij overdracht tussen generaties bij opbouw) dan kun je eerder stellen dat we als samenleving ons schuldig gemaakt hebben.CaptJackSparrow schreef op zondag 30 juni 2019 @ 12:02:
[...]
Ik heb geaarzeld of ik dat "cultureel geïnternaliseerde frames van neo-liberalisme" meer zou interpreteren als gaande over de partijcultuur of (ook) over de hele samenleving. Ik heb die samenleving niet expliciet betrokken in mijn vorige versie. Als ik dat wel zou doen zou ik zeggen:
[...]
Dit aan de kiezer vermarketen van een 'gedachtengoed' is iets waar zeker niet alleen de VVD zich schuldig aan maakt. Die trend is een van de meer schadelijke verschijnselen van de afgelopen decennia. Als vrij oppervlakkige denkbeelden te verkopen zijn aan de kiezer en men daarmee de eigen positie kan handhaven/versterken dan zijn die 'dus' goed. De degelijke inhoudelijke analyse en onderbouwing is steeds meer ondergeschikt geraakt. Terwijl dat nou juist het enige zou moeten zijn. Meer 'geloof' dan 'wetenschap' zou je kunnen zeggen. Een zorgelijke trend.
Zoals ik al zei hebben meerdere partijen voor de 'makkelijke' weg gekozen van het hoofdzakelijk vermarketen van te oppervlakkige gedachtengoeden. Ik vind echter wel dat de VVD met het neoliberalisme, en alle negatieve effecten van het doorgeschoten marktdenken dat op vele belangrijke sectoren in onze samenleving invloed heeft gehad, het verdient om extra in de schijnwerpers te worden gezet. Ruimschoots verdient mag ik wel zeggen.Virtuozzo schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:01:
[...]
Ja, de VVD heeft een enorme rol gespeeld. De overgang van liberalisme naar neo-liberalistische dominantie heeft voor gedragslijnen en perspectief gezorgd die de partij mede schuldig gemaakt hebben aan het nestelen van lijnen van ontwikkeling die collectieve afhankelijkheden schaden.
Maar, en dit is geen excuus. Er is geen partij te vinden die bewust of onbewust niet exact hetzelfde gedaan heeft. CDA? Wie introduceerde het technisch-economisch denken. PvdA? Wie introduceerde het fundament voor compromitteren sectorale vertegenwoordiging? SP? Wie accepteerde nieuwe positie vakbonden? GL? Wie accepteerde focus op onderwerpen die als kruimels op tafel gelegd werden door Ed Nijpels (!) in samenwerking met een reeks onderzoeksbureau's gefinancierd door VNO? We kunnen zo eindeloos lang doorgaan. En als we naar electoraal, consumptief en economisch gedrag kijken, de samenleving idem.
Dan kunnen we in de loopgraven blijven van blame games en symptoombestrijding van moraal met vlag en vinger, óf we kijken allemaal eens in de spiegel en prikken door de aanwezige frames heen. Daarna kunnen we afrekenen en de hoofden bij elkaar steken voor "wat nu" en zelfs "wie wel & wie niet".
We zijn er hoe dan ook allemaal samen bij, ongeacht individuele rol. Laten we dan ook samen eens zaken onder de loep leggen. Kunnen we daarna weer eigen honk gaan spelen. Andersom heeft ons juist gebracht tot waar we nu zijn.
Er zullen vast weer mensen zijn die hier excuusgedrag in zien. Wel nu, dan is beter lezen als opmerking op zijn plek. Dit is een kwestie van keuze van niveau en schaal van vinger aan de pols. We zijn een samenleving, of we zijn hokjes. Keuze.
Opnieuw: staar je met alle plezier blind op één facet of één factor.CaptJackSparrow schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:59:
[...]
Zoals ik al zei hebben meerdere partijen voor de 'makkelijke' weg gekozen van het hoofdzakelijk vermarketen van te oppervlakkige gedachtengoeden. Ik vind echter wel dat de VVD met het neoliberalisme, en alle negatieve effecten van het doorgeschoten marktdenken dat op vele belangrijke sectoren in onze samenleving invloed heeft gehad, het verdient om extra in de schijnwerpers te worden gezet. Ruimschoots verdient mag ik wel zeggen.
Ik ben ze écht zat. En nu weer opportunistisch er voor pleiten dat bedrijven hogere lonen moeten gaan betalen. Alsof die fijne mensen van de VVD dat zelf bedacht hebben. Nee meneer Rutte. Dat zijn toch écht ideeën van enkele ándere partijen die u juist heel lang heeft tegengewerkt. Ú en de uwen zijn er verantwoordelijk voor dat die huidige scheefgroei heeft kunnen ontstaan. #Neemjemoederindemalingja?
PvdD past misschien ook wel in de vernieuwingsreeks?Virtuozzo schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:14:
...
"Vernieuwing" met FvD en PVV? Ja, natuurlijk, met bankiers, VNO, projectontwikkelaars, vastgoedbeheer en payrollers in top organisatie en politieke posities gaat het ineens magisch anders zijn ...
...
PvdD is eigenlijk de enige niet-conforme politieke activiteit. Hun wetenschappelijk bureau is het enige wat sinds ontstaan een begin gemaakt heeft met, en doorgezet heeft op toetsing van aanwezige frames.begintmeta schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:15:
[...]
PvdD past misschien ook wel in de vernieuwingsreeks?
Volgens mij is die naam juist goed gekozen, ook een beetje(Virtuozzo schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:24:
... Als ze nou een andere naam hadden ...
[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 30-06-2019 15:31 ]
Je kunt het verpakken zoals je wil, maar je blijft fixerenCaptJackSparrow schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:30:
De huidige verwording tot 'marketingpolitiek' is wel voor een niet onbelangrijk deel ook het resultáát van de onvrede die door de VVD met hun neoliberale beleid is gecreëerd. Dat ben ik niet bereid te negeren. Natuurlijk wil ik niet de ene marketingpolitiek inruilen voor de volgende variant hiervan.
Het zal niet makkelijk zijn om te bewerkstelligen maar de enige écht structurele verandering zal er een zijn waarbij de meer inhoudelijke discussie en degelijk onderbouwde standpunten meer leidend zullen kunnen worden bij de keuzes voor het landsbestuur, en daarmee bij de keuzes voor diegenen die dat bestuur zullen uitvoeren. Net zoals het afwijken van het 'rechte pad' een proces van vele jaren is geweest verwacht ik niet dat een terugkeer naar dat rechte pad van vandaag op morgen zal gebeuren. Maar als je jezelf geen doel stelt zul je het al helemaal nóóit bereiken.
Ja, goed daar zit een punt. Ook dat tweede kan ik zien.begintmeta schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:29:
[...]
Volgens mij is die naam juist goed gekozen, ook een beetje() tegendraads. Bewust 'slechte branding/marketing', maar misschien wel te... partij voor de vrijheid, forum voor democratie of volkspartij voor vrijheid en democratie zijn nu eenmaal beter orende namen, net als duitse democratische republiek ook beter en democratischer klinkt dan bondsrepubliek duitsland...
die naam. ik begrijp niet waarom daar zoveel over te doen is terwijl men vervolgens óók niks heeft met het gebruik van marketing in politiek. die naam is juist anti-marketing.Virtuozzo schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:24:
[...]
PvdD is eigenlijk de enige niet-conforme politieke activiteit. Hun wetenschappelijk bureau is het enige wat sinds ontstaan een begin gemaakt heeft met, en doorgezet heeft op toetsing van aanwezige frames.
De uitzondering op de regel. Maar, specialisatie + brand beperkt bereik, ook binnen politieke arena. Als ze nou een andere naam hadden ...
Trigger, associatie, context - it’s always all in the name 😎dawg schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:59:
[...]
die naam. ik begrijp niet waarom daar zoveel over te doen is terwijl men vervolgens óók niks heeft met het gebruik van marketing in politiek. die naam is juist anti-marketing.
en bewust gekozen. zoals ze zelf zeggen; weg van het menscentrale denken. en ik kan me daar uiteraard heel goed in vinden.
Hij wil hem niet. Dolkjes. Herinner je je nog wie de grootste “begeleider” is van Visegrad? Maar goed, er is een deal, nu koehandel.hoevenpe schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:17:
[...]
Snap niet dat hij dacht Timmermans werkelijk op die post te kunnen krijgen...
En vice versa. Goed opzoeken.ArgantosNL schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:17:
Als we gaan kijken naar de historische zetel verdeling in nederland wat betreft partij verdeling behoorlijk rechts. Zelfs de keren dat een linkse partij de grootste is geweest heeft deze altijd water bij de wijn moeten doen om een regering te vormen.
Ik constateer het resultaat van 40 jaar electoraal gedrag over verschillende hoeken van politiek heen. We hebben al héél lang geen regering meer gehad van slechts één kleur. Ik ben lang niet de enige die er op wijst. Frappant dat er hier vaak met namen gedweept wordt, maar als ik het zeg, dan wordt het afgewezen.@Virtuozzo Ik vind jou iedereen is schuldig aan de huidige staat van dienst verhaal toch de werkelijkheid een klein beetje verdraaid en geen rekening houd moet wie er samen gewerkt moest worden. Echt linkse regeringen hebben we niet gehad.
Ik merk op dat a) politiek volgt op druk dan wel participatie, wat op politiek niveau besloten wordt volgt op mandaat (actief of passief) en op waar politiek als functie van bestel reageert op wat in samenleving speelt (of dat nu disproportioneel signaal of gewicht is of niet, daar zitten functies van participatie) en b) dat ongeacht links of rechts, groen of bruin, het allemaal binnen de frames geïntroduceerd in de jaren ‘80 denkt. En dus handelt. Met eigen perspectieven en focus, maar binnen die frames.[Afbeelding]
De rechterkant van de politiek heeft in nederland al heel lang de overhand en langzaam zijn deze steeds verder naar rechts aan op weg drijven.
Nee. Dat heeft na veertig jaar waarin ook links dominant was en en in positie van kritische invloed was totaal geen nut meer.Willen echt een verandering zien moeten we minimaal 8 jaar linkse partijen aan de macht vanwege vele langdurige regelingen en trend te kunnen aanpassen.
Dan mag je mij eens aanwijzen op die grafiek waar links dominant aanwezig was. De keren dat Links in de coalitie zit is het maar een partij. Feitelijk gezien is er niet een Linkse meerderheids-kabinet geweest met een meerderheid in linkse zetels. De keren dat PvdA de grootste was zaten ze alleen met minimaal 2 rechtse partijen.Virtuozzo schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:01:
[...]
Hij wil hem niet. Dolkjes. Herinner je je nog wie de grootste “begeleider” is van Visegrad? Maar goed, er is een deal, nu koehandel.
[...]
En vice versa. Goed opzoeken.
[...]
Ik constateer het resultaat van 40 jaar electoraal gedrag over verschillende hoeken van politiek heen. We hebben al héél lang geen regering meer gehad van slechts één kleur. Ik ben lang niet de enige die er op wijst. Frappant dat er hier vaak met namen gedweept wordt, maar als ik het zeg, dan wordt het afgewezen.
[...]
Ik merk op dat a) politiek volgt op druk dan wel participatie, wat op politiek niveau besloten wordt volgt op mandaat (actief of passief) en op waar politiek als functie van bestel reageert op wat in samenleving speelt (of dat nu disproportioneel signaal of gewicht is of niet, daar zitten functies van participatie) en b) dat ongeacht links of rechts, groen of bruin, het allemaal binnen de frames geïntroduceerd in de jaren ‘80 denkt. En dus handelt. Met eigen perspectieven en focus, maar binnen die frames.
Wat wegdrijven aangaat, ja, nogal wiedes. Neo-liberalisme, schok van politieke doodsangst bij kredietcrisis en recessie, schrik van disproportioneel signaal uit samenleving van ruis, hefboom van extern/alt wat dat kanaliseert. Het is pas twee weken geleden dat de Nederlandse politiek er daadwerkelijk achter is dat die signalen een pijnlijk marginale minderheid zijn nota bene. Daarnaast, politiek in ons bestel volgt. De grootste toepassing van gewicht is ook een hefboom. En dat is VNO. Vanuit frames die niemand effectief in twijfel trekt.
[...]
Nee. Dat heeft na veertig jaar waarin ook links dominant was en en in positie van kritische invloed was totaal geen nut meer.
Heel bot, er wordt over een aantal zaken niet nagedacht omdat ze organisatorisch en cultureel te breed geïnternaliseerd zijn. Lees dat stuk van Bregman eens, zie de valstrik van het rentenieren wat ontworpen is om zo nauw maar pervers mogelijk aan te sluiten bij pijnlijk gewone prikkels. Kijk dan eens naar electoraal gedrag, kijk dan eens naar perspectiefpunten, kijk dan eens naar de toetsstenen die in elke politieke hoek gebruikt worden bij bepaling van perspectief op onderwerp. Kijk dan eens naar veertig jaar morren tussen de kruisjes maar toch gaan die lijnen door en glijdt economie, bedrijfsleven, samenleving en politiek door.
We zijn te ver op de lijn om nog een dergelijke gok te nemen. Kijk eens goed naar de beleidsbepalingen en conceptuele fundamenten daarvan van alle partijen. Kritieke concepten en waardebepalingen worden nergens getoetst. Zelfs een GL en SP stonden achter de oren te krabben bij de SCP publicatie over de onderkant van arbeidsmarkt in 2025. En nog kunnen ze er niet mee akkoord gaan want ook daar wordt binnen dezelfde kaders geformuleerd en gewogen. Werkelijk, SP hamerde op Gini coëfficiënt maar voor marketing, streefdoel en berekeningen gingen uit van exact dezelfde conceptuele kaders als die van andere partijen. Het SCP verweet men verwarring te stimuleren inzake methodiek.
De hele gedachte van X doet fout en Y doet beter rust op de gedachte dat politiek los staat van de burger. En laat die burger nou morren over de groter wordende afstand. Goh, als een kloof groeit dan is er sprake van toestand en oorsprong van verbinding en valt zeker in ons bestel de burger, hoe hard ook, niet van verantwoordelijkheid te ontslaan.
Dat doet niets af aan het fenomeen van ruimte laten, ruimte wordt genomen. Niets. Maar we zijn er als land, zo samengesteld ook, zelf bij. We bewegen in kaders waar we van weten dat ze niet gezond zijn, en toch bewegen we mee. Geloofsgedrag, onbewust gedrag, voedend gedrag, passief gedrag - maakt allemaal niets uit
Het idee dat X of Y ander resultaat geeft is ridicuul. Het is als het eindeloos herhalen van een experiment zonder de condities te veranderen.
Daarom dat ik zeg: breek door labels, dan vallen zaken minder te verdelen en misleiden. Breek door frames, dan kunnen condities aangepast worden. Dan kan er nog afgerekend worden, maar dan wel niet enkel met politiek, maar met elke component die hoe dan ook eigen deel van rekening draagt. De enige groep die überhaupt eigenlijk in positie is om af te rekenen is de groep die nu nog geen aandeel, en geen stemrecht heeft.
Hoe is de vermogensverdeling in Nederland? In een optocht - de Parade van Pen - komen de 7,7 miljoen Nederlandse huishoudens in één uur tijd voorbij, in volgorde van de hoogte van hun #vermogen. pic.twitter.com/qiR6I06dcw
— CBS (@statistiekcbs) 1 juli 2019
En vergeet niet: twee van de drie (of drie van de vier) linkse partijen hebben nooit geregeerd en waren vaak te klein om grote invloed op de coalitievorming uit te oefenen.ArgantosNL schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:47:
[...]
Dan mag je mij eens aanwijzen op die grafiek waar links dominant aanwezig was. De keren dat Links in de coalitie zit is het maar een partij. Feitelijk gezien is er niet een Linkse meerderheids-kabinet geweest met een meerderheid in linkse zetels. De keren dat PvdA de grootste was zaten ze alleen met minimaal 2 rechtse partijen.
De huidige status is voornamelijk een creatie van rechts en meer rechtse politiek gaat geen enkel probleem oplossen.
[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 03-07-2019 23:17 ]
Het voornaamste wat ik in die grafiek zie is dat de Christelijke partijen aan het wegkwijnen zijn, waarbij hun voormalig electoraat blijkbaar liever op rechtse partijen stemt dan linkse.ArgantosNL schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:17:
[Afbeelding]
De rechterkant van de politiek heeft in nederland al heel lang de overhand en langzaam zijn deze steeds verder naar rechts aan op weg drijven.
[ Voor 15% gewijzigd door Amphiebietje op 03-07-2019 08:53 ]
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Ik zie in de grafiek de rechtse dominantie ook niet zozeer. Wel de neergang van het politieke midden. De links dan wel rechtsheid van dit midden werd bepaald door de coalitiepartner. Een CDA in een kabinet met VVD is niet hetzelfde als het CDA in een kabinet met PvdA. Als je dit buiten beschouwing laat kun je uit de grafiek halen wat je wenst.ArgantosNL schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:47:
[...]
Dan mag je mij eens aanwijzen op die grafiek waar links dominant aanwezig was. De keren dat Links in de coalitie zit is het maar een partij. Feitelijk gezien is er niet een Linkse meerderheids-kabinet geweest met een meerderheid in linkse zetels. De keren dat PvdA de grootste was zaten ze alleen met minimaal 2 rechtse partijen.
De huidige status is voornamelijk een creatie van rechts en meer rechtse politiek gaat geen enkel probleem oplossen.
Maak s.v.p. een TR aan, op deze manier escaleert het weer.D-e-n schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:07:
[...]
Het is in mijn ogen ook gewoon een bekend politiek trucje: maak de andere kant van het politieke spectrum medeschuldig en je kunt zelf blijven zitten. *knip*
Nu zeg je precies wat ik meermaals op tafel gelegd heb. Maar wel een stukje ervan. Tenslotte kwam marketingpolitiek hier al veel eerder aan ... maar ->wowly schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:56:
@Virtuozzo je kunt het niet breed blijven trekken, het failliet van de marketing-politiek is geleid door het VVD. Ze hebben er veel baat bij gehad, al zitten ze nu in een awkward positie omdat ze zelf zien dat we te maken hebben met een heuse empty shell. En maar vreemd vinden dat partijen als Partij voor Democratie opkomen.... het is om te janken hoe de inhoud gestript is door alles te ridiculiseren en het nu over te laten aan de echte graaiers...
Daar wringt de schoen, er is al veertig jaar geen visie meer, maar geloof in kaders die inmiddels door politiek én economie én samenleving vrij passief of zelfs blind gevolgd worden.Ik roep de politiek op; kom met visie die vooruit denkt....
Voila. Midden, balans, foets. Waarom? Angelsaksische oriëntatie, intrede kadering neo-liberalisme en effecten van cultureel en politiek normaliseren & internaliseren.noguru schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:22:
[...]
Ik zie in de grafiek de rechtse dominantie ook niet zozeer. Wel de neergang van het politieke midden. De links dan wel rechtsheid van dit midden werd bepaald door de coalitiepartner. Een CDA in een kabinet met VVD is niet hetzelfde als het CDA in een kabinet met PvdA. Als je dit buiten beschouwing laat kun je uit de grafiek halen wat je wenst.
[ Voor 58% gewijzigd door defiant op 03-07-2019 23:21 ]
Het CDA had altijd een kleine linkse vleugel en een paar linkse punten, maar je moet ver terug om daar nog iets van terug te zien. Kabinet-Balkenende IV was de laatste die je volgens jouw logica als centrum links kon zien, maar in de praktijk kwam daar mede door de kredietcrisis natuurlijk weinig van terecht. De versoepeling van het ontslagrecht werd een paar jaar uitgesteld, er kwam een generaal pardon, er kwam wat geld voor Vogelaarwijken en dan heb je het vleugje links in een feitelijk enorm (economisch) rechts kabinet wel gehad.noguru schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:22:
Ik zie in de grafiek de rechtse dominantie ook niet zozeer. Wel de neergang van het politieke midden. De links dan wel rechtsheid van dit midden werd bepaald door de coalitiepartner. Een CDA in een kabinet met VVD is niet hetzelfde als het CDA in een kabinet met PvdA. Als je dit buiten beschouwing laat kun je uit de grafiek halen wat je wenst.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Dankzij het heilige marktdenken is KPN geprivatiseerd en moesten er zonodig 4 mobiele netwerken gebouwd worden. Vreselijk dom en kostenverhogend voor de consument. Simpel gezegd leg je voor de helft van de kosten voor die vier netwerken één netwerk aan met twee keer zoveel masten en dus veel betere dekking. Als telecom in overheidsbeheer was gebleven had men al véél eerder kunnen besluiten om het hele land te verglazen "want met een goede infrastructuur worden economisch belangrijke toepassingen mogelijk". Een overheid kan zich veroorloven om een investering pas over 30 jaar of zo terug te verdienen. Die kan een dergelijke investering in het landsbelang doen. Commerciële partijen willen het binnen enkele jaren terugverdienen en doen het dus lang niet zo snel. Dankzij die privatisering is aanleg van glasvezel gigantisch vertraagd.Hij werd rijk met de aan- en verkoop van verschillende bedrijven. Zijn eerste grote deal was in 1999. Toen verkocht hij bakkerijketen Bakker Bart aan een Duits bedrijf, voor toen nog 350 miljoen gulden.
De grootste klapper maakte hij daarna met Telfort. Hij kocht dat telecombedrijf in 2004 en verkocht het minder dan een jaar later aan KPN en verdiende daar zo'n half miljard mee.
Kan ik prima begrijpen. Het is echter niet wat ik in ieder geval zeg. Ik merk op dat alles vast zit in kaders die correctie onmogelijk maken, wat op veel punten een resultaat is van oneigenlijk cumulatief gedrag in politiek, maar net zo op veel punten een cumulatief resultaat is van het veertig jaar lang steeds minder nadenken en meer reflexief omarmen van eerdergenoemde frames door burger en bedrijf. Dat is wat richting geeft aan politiek bij gezonde dynamiek, of ruimte laat vallen bij ongezonde.CaptJackSparrow schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:43:
Ik ben gewoon niet bereid om te zeggen: "Nu gaan we met zijn allen, inclusief de VVD, proberen om weer wat rationeler en eerlijker landsbestuur te creëren". Ik wíl die VVD er helemaal niet bij betrekken. Ik wil dat zónder die VVD doen.
Daar heeft de PvdA bijgestaan en ze keken niet alleen toe maar stemden gewoon in.ph4ge schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:41:
[...]
Het CDA had altijd een kleine linkse vleugel en een paar linkse punten, maar je moet ver terug om daar nog iets van terug te zien. Kabinet-Balkenende IV was de laatste die je volgens jouw logica als centrum links kon zien, maar in de praktijk kwam daar mede door de kredietcrisis natuurlijk weinig van terecht. De versoepeling van het ontslagrecht werd een paar jaar uitgesteld, er kwam een generaal pardon, er kwam wat geld voor Vogelaarwijken en dan heb je het vleugje links in een feitelijk enorm (economisch) rechts kabinet wel gehad.
Je moet tenminste 30 jaar terug om een CDA te vinden wat daadwerkelijk een beetje naar links hing en niet ronduit een rechtse partij was.
[ Voor 3% gewijzigd door noguru op 03-07-2019 13:07 ]
Ik ben heel benieuwd naar de niet “simpele” versie van je claim...CaptJackSparrow schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:43:
[...]
Simpel gezegd leg je voor de helft van de kosten voor die vier netwerken één netwerk aan met twee keer zoveel masten en dus veel betere dekking.
Daar leg je iets op tafel. Gaan we uit van wat gepresenteerd werd en wat mensen geloofden? Of kijken we terug en toetsen dat beeld om te zien dat de realiteit anders was.ph4ge schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:41:
[...]
Het CDA had altijd een kleine linkse vleugel en een paar linkse punten, maar je moet ver terug om daar nog iets van terug te zien. Kabinet-Balkenende IV was de laatste die je volgens jouw logica als centrum links kon zien, maar in de praktijk kwam daar mede door de kredietcrisis natuurlijk weinig van terecht. De versoepeling van het ontslagrecht werd een paar jaar uitgesteld, er kwam een generaal pardon, er kwam wat geld voor Vogelaarwijken en dan heb je het vleugje links in een feitelijk enorm (economisch) rechts kabinet wel gehad.
Je moet tenminste 30 jaar terug om een CDA te vinden wat daadwerkelijk een beetje naar links hing en niet ronduit een rechtse partij was.
Ik geef niemand "de schuld", ik bestrijd alleen dat de CDA net zo goed naar links als naar rechts leunt afhankelijk van de coalitie partner. Ten tijde van Balkende IV waren ze al gewoon een volledig rechtse partij, die zich volledig in zetten voor rechts beleid en waar de regeringspartner slechts een paar kleine linkse punten binnen wist te halen. Als de CDA toen echt naar links hing dan zou er een uitgesproken links akkoord zijn geweest.noguru schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:01:
[...]
Daar heeft de PvdA bijgestaan en ze keken niet alleen toe maar stemden gewoon in.
Iets wat de PvdA al deed tijdens Paars waar het CDA geen deel van was.
Je kunt een politieke partij niet zo maar afrekenen op het beleid van een coalitie. Doe je dat wel dan heeft de PvdA het neo-liberalisme groot gemaakt. In zekere zin is dat ook zo, maar ze waren niet alleen.
En wat is er zo natuurlijk aan dat er geen of weinig links beleid is tijdens een crisis
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Als er al reële prijsverlagingen hebben plaatsgevonden dan is dat niet gebeurd dankzij de privatisering maar ondanks de privatisering. De énige reden waardoor dat wel is gebeurd is door het feit dat niet voor niets op een gegeven moment IT in ICT is veranderd en de Wet van Moore. Door die technologische ontwikkelingen is de kostprijs van bijv. een telefoonminuut tot bijna nul gedaald. Door de privatisering blijven internet/telecomaanbieders véél te hoge prijzen rekenen voor die 'vaste' telefonie. Die zou voor mensen die onderling via hun internetaansluiting met VOIP bellen allang gratis moeten zijn. Als iedereen een ATA (Analog Telephone Adapter) zou kopen en elkaar met Direct IP-calls gaat bellen betaal je ook niets meer. Maar commerciële partijen willen de klant hierover zo dom mogelijk houden zodat ze zo lang mogelijk zo veel mogelijk aan die vaste telefonie kunnen verdienen, ook al leveren ze er geen reële dienst meer voor. Ze misbruiken hun kennisvoordeel zoveel mogelijk om hun winst te maximaliseren.Tuttel schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:03:
[...]
Ik ben heel benieuwd naar de niet “simpele” versie van je claim...
Ik verschil niet zozeer met je van mening, maar wel met het spuien van je onderbuik en het wensdenken in je wat-als scenario’s.
Zo zijn destijds na de privatisering en opsplitsing van de PTT de prijzen voor consumenten wel degelijk gedaald en heeft de staat vrij aardig verdiend alswel meegedeeld in de groeiende winst als aandeelhouder.
Was de oorzaak voor de privatisering het falen van de politiek om deze takken te laten renderen?CaptJackSparrow schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:15:
[...]
Als er al reële prijsverlagingen hebben plaatsgevonden dan is dat niet gebeurd dankzij de privatisering maar ondanks de privatisering.
[ Voor 6% gewijzigd door MrMonkE op 03-07-2019 14:27 ]
★ What does that mean? ★
KPN was ten tijde van de privatisering een gezond renderend bedrijf dat winst in de schatkist deed vloeien. Niet slim om dat te verkopen. Al het geld dat de overheid via KPN binnenkreeg hoefde de burger niet via belasting te betalen.MrMonkE schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:27:
[...]
Was de oorzaak voor de privatisering het falen van de politiek om deze takken te laten renderen?
(Gewoon oprechte vraag waar niets acter steekt.)
Als monopolist is het makkelijk om gezond te renderen. Wat ik me vooral herinner uit de PTT tijd waren hoge prijzen en een afwezigheid van service.CaptJackSparrow schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:30:
[...]
KPN was ten tijde van de privatisering een gezond renderend bedrijf dat winst in de schatkist deed vloeien. Niet slim om dat te verkopen. Al het geld dat de overheid via KPN binnenkreeg hoefde de burger niet via belasting te betalen.
maar dit is weer de gebruikelijke kip-ei discussie die we al vaker hebben gevoerd. natuurlijk, vanuit de psychologie en sociologie weten we hoe we gedrag kunnen sturen, en daar wordt gebruik van gemaakt.Virtuozzo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:58:
[...]
Dit onsmakelijk triggeren van vandaag, laten we even bruut eerlijk, het is er omdat het werkt. We kunnen dan daar op springen, en volgende keer is het weer hetzelfde, of nog erger. Of we happen niet in gedrag en hoe lastig ook halen daarmee de zuurstof weg.
We hebben het allemaal met eigen gedrag in de hand, altijd. In ieder geval zolang we nog een open bestel hebben. We kunnen bezig blijven over de symptomen, of we gaan het allemaal eens consistent hebben over de ziekte. Liefst natuurlijk voorafgaand aan een cyclus van politieke verjonging.
Gigantische drogredenering om de (technologische) situatie van toen met die van nu te vergelijken. Er is gi-gan-tisch veel veranderd. Dat zou ook gebeurd zijn als telecom in handen van de overheid (dat zijn wij dus, vertegenwoordigd door die overheid) was gebleven. Ik weet dat een aansluiting indertijd iets van 225 gulden kostte. Daarmee betaalde je niet de werkelijke kosten van het werk dat toen moest gebeuren maar je kocht je als het ware achteraf in in het project van het aanleggen van een landelijk dekkend telefonienetwerk. Dat is knap duur geweest maar was volkomen zinvol vanwege het grote belang dat die infrastructuur voor onze economie heeft. Met die aansluitkosten betaalde je achteraf mee aan die investering.noguru schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:43:
[...]
Als monopolist is het makkelijk om gezond te renderen. Wat ik me vooral herinner uit de PTT tijd waren hoge prijzen en een afwezigheid van service.
Hoe zou je het nu vinden om 300 euro te betalen voor een aansluiting waar je weken op moet wachten? Om gebruik te maken van een netwerk van koper dat met je belastinggeld is aangelegd. .....
En als je verhuisde kon je weer gaan betalen
En dus, uit het frame stappen. Geen kip of ei. Dat is het nu. Het is nu juist te makkelijk om vast te blijven zitten in perspectief en positie, maar ook moeilijker om daar in te wisselen.dawg schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:43:
[...]
maar dit is weer de gebruikelijke kip-ei discussie die we al vaker hebben gevoerd. natuurlijk, vanuit de psychologie en sociologie weten we hoe we gedrag kunnen sturen, en daar wordt gebruik van gemaakt.
maar. de keuze om er gebruik van te maken is een bewuste. met een helder doel gekozen. machtsvergaring/machtsbehoud.
dus, kun je de kiezer verwijten dat we te gemakkelijk ons laten afleiden door alle marketing, en dat we niet wat vaker iets meer moeite doen en ook af en toe eens in de spiegel kijken? ja. kun je de machtspolitieke partijen verwijten dat zij zelf ook helemaal geen aanstalten maken om eens een oprecht verhaal te houden en telkens weer te kiezen voor de manipulatie van burgers d.m.v. marketingtechnische trucjes en strategieën? ja.
zeg het maar. kip, of ei? je kunt niet tegen burgers blijven zeggen dat ze hun gedrag moeten aanpassen terwijl men in de politiek dat ook niet doet. kun je vervolgens nog stellen dat politiek volgend is, maar het is eerder een interactie. men reageert op elkaar.
deze bovenstaande analyse, die je al vaker gemaakt hebt, blijf ik een te gemakkelijke voorstelling van zaken vinden.
het woord samenleving zegt het al; samen. nu wijst de burger naar de politiek en de politiek naar iedereen behalve zichzelf.
ik volg je even niet? ik moet uit het frame stappen? welk frame?Virtuozzo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:56:
[...]
En dus, uit het frame stappen. Geen kip of ei. Dat is het nu. Het is nu juist te makkelijk om vast te blijven zitten in perspectief en positie, maar ook moeilijker om daar in te wisselen.
Samenleving? Goed punt. Waar is dat samen?
Er is nu ook geen landelijk glasvezelnet. Tuurlijk is er veel technologische vooruitgang, nota bene, we hebben het hier over vaste telefonie.CaptJackSparrow schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:56:
[...]
Gigantische drogredenering om de (technologische) situatie van toen met die van nu te vergelijken. Er is gi-gan-tisch veel veranderd. Dat zou ook gebeurd zijn als telecom in handen van de overheid (dat zijn wij dus, vertegenwoordigd door die overheid) was gebleven. Ik weet dat een aansluiting indertijd iets van 225 gulden kostte. Daarmee betaalde je niet de werkelijke kosten van het werk dat toen moest gebeuren maar je kocht je als het ware achteraf in in het project van het aanleggen van een landelijk dekkend telefonienetwerk. Dat is knap duur geweest maar was volkomen zinvol vanwege het grote belang dat die infrastructuur voor onze economie heeft. Met die aansluitkosten betaalde je achteraf mee aan die investering.
Hetzelfde had een overheid kunnen besluiten t.a.v. glasvezel. Het was al enkele decennia geleden duidelijk dat dit een meerwaarde zou gaan krijgen. Als de overheid telecom nog beheerd had had men met diezelfde adequate vooruitziende blik kunnen besluiten om een landelijk dekkend glasvezelnetwerk aan te leggen en dan was dat allang af geweest.
Maar ja...
Houdoe
Alle infrastructuur moet in handen van de overheid zijn. electriciteitcentrales en net, telecommunicatie (incl. internet), drinkwaterl, riool, afvalverwerking en natuurlijk alle wegen, bruggen, sluizen, kanalen en spoorwegen, ziekenhuizen en bejaardenhuizen.Witte schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 00:33:
Dat is dus wel zo. De overheid heeft overal treinrails aangelegd, ook al was dat niet perse rendabel. De overheid heeft iedereen op de kabel aangesloten, de overheid heeft iedereen op het gasnet aangesloten...
Een paar glazan sprieten hadden ze ook wel aangelegd, als de ptt in overheidshanden was geweest, maar de kpn had adsl, en toen dachten ze, ach, glasvezel is veel te kostbaar
★ What does that mean? ★
Dit is een voorbeeld van het verwoorden van een mening zonder enige onderbouwing. Want alles wat de overheid doet is beter. Dat zie je iedere dag als je kijkt hoe overheidsorganisaties als belastingdienst en UWV presteren. En hoe keurig gemeenten binnen het budget blijven bij de aanleg van al die infrastructuur denk hierbij aan tramtunnelsMrMonkE schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 00:50:
[...]
Alle infrastructuur moet in handen van de overheid zijn. electriciteitcentrales en net, telecommunicatie (incl. internet), drinkwaterl, riool, afvalverwerking en natuurlijk alle wegen, bruggen, sluizen, kanalen en spoorwegen, ziekenhuizen en bejaardenhuizen.
Speelt ook niet mee dat 'het midden' in een tijd van sterke meningen, veel keuze, internet en sociale media als saai en besluiteloos wordt gezien?Virtuozzo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:16:
Voila. Midden, balans, foets. Waarom? Angelsaksische oriëntatie, intrede kadering neo-liberalisme en effecten van cultureel en politiek normaliseren & internaliseren.
Dat is niet correct, het waren individuele concurrerende bedrijven die in de 19e eeuw overal spoorlijnen aangelegd hebben.Witte schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 00:33:
Dat is dus wel zo. De overheid heeft overal treinrails aangelegd, ook al was dat niet perse rendabel.
Als ik het gelinkte wikipedia-artikel lees, lees ik juist dat concurrerende bedrijven juist niet 'overal' spoorlijnen hebben aangelegd (het bleef lang bij maar een paar losstaande spoorlijnen), en dat het 'overal' spoorlijnen aanleggen beter op gang kwam begon toen de overheid zich ermee ging bemoeien (zie bijvoorbeeld het kaartje van 1880).hoevenpe schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 07:54:
...
Dat is niet correct, het waren individuele concurrerende bedrijven die in de 19e eeuw overal spoorlijnen aangelegd hebben.
[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 04-07-2019 08:15 ]
[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 04-07-2019 08:47 ]
[ Voor 34% gewijzigd door begintmeta op 04-07-2019 09:16 ]
Ik zie niet hoe mensen het zogenaamde midden kunnen verdedigen als dit leidt to partijen als de PVV en fvd. Dit soort partijen zijn de voorlopers van een figuur als trump aan de macht komt. Mensen die misbruik maken van sociale onvrede gemaakt door slechte financiële verdeling.hoevenpe schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 07:54:
[...]
Speelt ook niet mee dat 'het midden' in een tijd van sterke meningen, veel keuze, internet en sociale media als saai en besluiteloos wordt gezien?
In de beeldvorming het staat voor het hebben van geen eigen mening, geen overtuiging waar je je boos over kunt maken, conflicten uit de weg gaan, het is niet iets waar je trots op voor uit kunt komen, etc. Hier zie je ook geen mensen het 'radicale midden' verdedigen...
Over gebrek aan onderbouwing gesproken... Hoe kom je er bij dat het UWV slecht presteert? Natuurlijk zijn er incidenten (en bij publieke organisaties komen die eerder naar buiten dan bij particuliere). Maar als je uitzoomt en naar de cijfers kijkt dan presteert UWV uitstekend*. Sinds 2004 zijn de (relatieve) operationele kosten met 1/3 gedaald. De "strijkstok" is nu minder dan 7%.noguru schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 06:43:
[...]
Dit is een voorbeeld van het verwoorden van een mening zonder enige onderbouwing. Want alles wat de overheid doet is beter. Dat zie je iedere dag als je kijkt hoe overheidsorganisaties als belastingdienst en UWV presteren.
Regeren is vooruitschuiven
Winst van een commercieel bedrijf is geen 'strijkstok', een verzekeraar hoort juist rendement te maken waar een overheidsinstelling dat niet hoort te doen. Beetje appels en peren vergelijken.T-MOB schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:50:
Er is niet echt een vergelijkbare verzekeraar natuurlijk. Maar als je kijkt naar Nationale Nederlanden. Die hebben in 2018 13.2 miljard aan premies binnengehaald. Daarbij hadden ze 1.7 miljard operationele kosten en 1.1 mijard winst. Dat geeft een strijkstok van 21%.
Als je de winst er af haalt heb je nog steeds 12% operationele kosten. Dus een stuk hoger dan de 7% van UWV.hoevenpe schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:49:
[...]
Winst van een commercieel bedrijf is geen 'strijkstok', een verzekeraar hoort juist rendement te maken waar een overheidsinstelling dat niet hoort te doen. Beetje appels en peren vergelijken.
Zolang de VVD de grootste is blijft het pappen en nathouden met veranderingen. Het hele verhaal is vooral ongeloofwaardig. Het is als Mourinho die zich voorneemt swingend aanvallend voetbal te gaan spelen. Beter stel je dan eens een andere trainer aan. Eentje bij wie de voorkeur voor aanvallend spel vanuit zichzelf komt en niet door druk van buitenaf.CaptJackSparrow schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:43:
Ik ben gewoon niet bereid om te zeggen: "Nu gaan we met zijn allen, inclusief de VVD, proberen om weer wat rationeler en eerlijker landsbestuur te creëren". Ik wíl die VVD er helemaal niet bij betrekken. Ik wil dat zónder die VVD doen.
Hoe bedoel je "voorlopers"? Als Baudet aan de macht komt heb je in mijn ogen toch een type Trump aan de macht, of beter passend: een soort Orban?ArgantosNL schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:59:
[...]
Ik zie niet hoe mensen het zogenaamde midden kunnen verdedigen als dit leidt to partijen als de PVV en fvd. Dit soort partijen zijn de voorlopers van een figuur als trump aan de macht komt. Mensen die misbruik maken van sociale onvrede gemaakt door slechte financiële verdeling.
[ Voor 23% gewijzigd door D-e-n op 04-07-2019 11:32 ]
verschillende mensen hier doen alsof we laatste 30 jaar midden kabinetten hebben gehad. Terwijl ze allenmaal rechts leunende kabinetten zijn geweest. Die allemaal sterke neoliberale ideeën hadden/hebben.Piet_Piraat7 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:05:
Wat is het "zogenaamde midden", het "radicale midden" en hoe ontstaan hier partijen uit als PVV en FvD? Er worden hier sprongen gemaakt die ik niet volg.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq