Joris748 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:36:
[...]
Ik moet nu al op bordenjacht, want soms heb je geen enkel idee of je ergens 50 of 30 mag rijden. Borden met 30 km zone zie je veel gemakkelijker over het hoofd dan de bekende witte ronde borden met rode rand.
In de nieuwe situatie wordt op ieder wegvak duidelijk aangegeven welke afwijkende snelheid je mag rijden.
Volgens mij wordt de situatie alleen maar overzichtelijker.
Van 50 naar 30 is heel goed aangegeven op dit moment, je hoeft maar een zijstraat in te kijken. Staat er een 30kmpu bord: dan rij je nu op een 50km-weg.
Maar het maken van afwijkende zones maakt het weer ingewikkeld. Zekers als gemeenten hierin een rol gaan spelen. Ik rij regelmatig over een 50 weg, waarbij ik 4 gemeentes doorkruis. Nu zal ik bij iedere gemeente moeten opletten of de weg opeens terugspringt naar 30. Of dat ik 30 rij op een 50km weg waarna ik opeens vanachter wordt aangereden, omdat men mijn snelheid daar niet verwacht.
Het is op de snelweg al een zooitje ongeregeld. 100kmpu overdag is nog wel te begrijpen (als Nederlander zijnde, sterkte voor de buitenlanders). Maar daarna moet je gaan controleren: is dit een 120kmpu stukje of een 130kmpu stukje? En de hele rit op bordenjacht, voor als het eventjes veranderd.
Als we dit straks ook binnen de bebouwde kom krijgen dan snapt niemand meer iets van de regels en dan wordt het het tegenovergestelde van veilig: mensen gaan dan maar wat doen, wat zich dan ook gaat doortrekken naar zones waar nu al 30kmpu is (die borden zijn dan immers weggehaald).
Toen ik pas mijn rijbewijs had (heel wat jaren geleden) was ik vooral bezig met: 'hoe hard rij ik? hoe snel mag ik hier? rij ik niet te hard?'. Ik was zo gefocust om géén bekeuring te krijgen, dat mijn ogen 1/3de van de tijd op m'n dashboard gericht. Omdat ik bang was voor zo'n extreem hoge boete, reed ik dus totaal niet veilig. Nu accepteer ik dat een snelheidsboete erin kan zitten als je 1kmpu te hard rijdt en rij ik veel veiliger.
(die correctie is er immers niet voor niets en je krijgt feitelijk al een bekeuring bij 1kmpu te hard)
Hoeveel mensen springen vol op de rem bij een flitspaal? Is dit veilig? De pakkans vergroot de veiligheid niet, maar verlaagt deze. Dus borden + pakkans = geen oplossing voor veiligheid. Het onaantrekkelijk maken om hard te rijden is dat wel. Slingerwegen, smalle wegen, stoplichten die op rood staan totdat je dichtbij komt, wegversmallingen, drempels, etc. zullen meer bijdragen aan veiligheid.
Buiten dat verkeersborden hun doel een beetje aan het ontgaan zijn. Uit onderzoek is al gebleken dat er te veel verkeersborden zijn en het daardoor juist onveilig wordt. En nu willen we nog wat extra borden gaan toevoegen?

Zelfs veilig verkeerd Nederland geeft aan dat verwarring een steeds groter probleem wordt voor de veiligheid o.a. door de toename van het aantal borden en de afleiding die ze veroorzaken.
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 29-10-2020 13:51
]