Straks ga je me nog vertellen dat ie opzettelijk die blisters erin gereden heeft om daarna dusdanig het tempo te temperen om met 1.x seconde voorsprong over de streep te komen
Nee kom, even serieus. Max heeft 'm gewonnen. Netjes. Wil ik niks van af doen.
Maar het begint met deze:
Hoezo heeft Kimi niet netjes op z'n banden gepast?
Data erbij:
http://en.mclarenf-1.com/...ppen&dr2=Kimi%20Raikkonen
VER RIC RAI VET pitten allemaal rondje 15 na VSC van BOT.
VER heeft daar een gat van 3.8 seconden op RAI (onder VSC)
Tussen rondje 15 en rondje 36 bouwt hij dit uit naar 7.3 seconden. Tot rondje 48 blijft het dit ongeveer.
Dan zien we ook dat VER in dit proces z'n banden geblisterd heeft. Hij heeft er dus te hard op gereden waardoor ze oververhit zijn geraakt en de compound gesmolten is en heeft losgelaten. HAM en RIC moesten hierdoor een extra pitstop maken.
Dus VER blistert z'n banden en moet de laatste 20-25 rondjes inhouden om anders z'n banden ploffen, maar toch heeft ie het beter gemanaget? Nee, met dat specifieke statement ben ik het niet eens.
VER heeft een goeie tactiek gehad waardoor hij HAM pakte, hij heeft een enigszins risky manoeuvre in ronde 1 op Kimi uitgevoerd (Kimi maakte een foutje, VER dook het gaatje in, kleine maar onschuldige touche) en vanaf daar gewoon keurig uitgereden. Nogmaals, van z'n overwinning wil ik niks af doen.
Maar roepen dat VER een beter bandenmanagement had dan RAI. Nein. Hij heeft eerst te hard gepusht en daarna zich genoeg ingehouden om 'm veilig naar de streep te brengen. Dat inhouden op het einde was uit nood geboren en hij heeft precies genoeg overgehouden.
my 2 cents. Je mag er zelf van vinden wat je wilt. Maar IMO heeft Kimi beter op z'n banden gepast en tot het eind in leven gehouden. Net als VET.
RobertMe schreef op zondag 1 juli 2018 @ 21:23:
Wat Ted trouwens nog in zijn notebook m.b.t. de blistering is dat hij met die Mario ??? van Pirelli had gesproken. En hij gaf aan dat dat komt door de afstelling van de auto en het weer. Door de lage temperaturen van vrijdag trad graining op, daarop hebben de teams de afstelling aan te passen om de banden beter op temperatuur te krijgen/houden. Doordat de baantemperatuur nu 15 tot 20 graden warmer was kreeg je dus problemen aan de andere kant. Dit effect was daarbij het meest merkbaar bij de softs. Ik
meen dat hij zei omdat deze beter opwarmen. Maar volgens mij is dat toch juist andersom? Hoe zachter de band hoe makkelijker op temperatuur te krijgen?
Dat laatste lijkt me correct. De zachtere compound is makkelijker op temperatuur te krijgen. Maar ze rijden langer op de soft, wellicht dat langere oververhitting tot blistering leidt, pas na een rondje of 20. Hoewel HAM al binnen 15 ronden blisters had. Heeft wellicht wat met de samenstelling van de compound te maken.
[
Voor 18% gewijzigd door
iichel op 01-07-2018 21:28
]
"It's called a motor race." - M. Masi 2021