Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
na die beelden van RDR2 toch maar een sony XE93 gekocht voor HDR :| kon niet meer wachten op hdmi 2.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hamazaki schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:01:
na die beelden van RDR2 toch maar een sony XE93 gekocht voor HDR :| kon niet meer wachten op hdmi 2.1.
Nice, welk formaat?

De titels van Ubi hebben ook erg goede HDR (FC5 ziet er verdomd goed uit en ook Origins is soms adembenemend). En HZD uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
bram1984 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:08:
[...]

Nice, welk formaat?

De titels van Ubi hebben ook erg goede HDR (FC5 ziet er verdomd goed uit en ook Origins is soms adembenemend). En HZD uiteraard.
55inch. Enige spellen die ik heb in HDR is fifa 19 en shadow of the tomb raider. Ik moet een keer kijken of ik die spellen opnieuw wil spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:09
Uit een patent van Sony blijkt de PS5 backwards compatible te worden: https://www.nu.nl/games/5...-oude-games-afspelen.html

Had ik wel verwacht gezien PS4 minder moeilijker te emuleren lijkt dan de PS3 dunkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:27

The Inquisitor

Greetings weaklings

Als ze dat niet zouden fixen dan krijgen ze sowieso een bak stront over zich heen en is het maar de vraag of ze leidend kunnen blijven. De Nieuwe XBOX zal dan vast ook weer backwards compatible zijn en heeft daarmee dan al meerdere generaties aan games die zonder problemen te spelen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Playstation doet eigenlijk ook al 2 jaar aan backwards compatibility. De Ps4 Pro is niet meer dan dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

D. Ninjai schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:46:
Uit een patent van Sony blijkt de PS5 backwards compatible te worden: https://www.nu.nl/games/5...-oude-games-afspelen.html

Had ik wel verwacht gezien PS4 minder moeilijker te emuleren lijkt dan de PS3 dunkt mij.
Met de huidige hardware architectuur hoeven ze idd vrijwel niks meer te emuleren aangezien het gewoon x64 standaard architectuur is met een standaard CPU/GPU combi.

PS1/2/3 hadden allemaal specifieke chips en andere ongein die het moeilijk maakte.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 08-10-2018 11:16 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:50

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
ja PS4 heeft in principe gewoon pc architectuur dus x86 instructieset, als de PS5 dat ook weer wordt (en dat lijkt me wel), dan kun je PS4 games zonder al te vele aanpassingen afspelen op de PS5

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hamazaki schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:15:
[...]
55inch. Enige spellen die ik heb in HDR is fifa 19 en shadow of the tomb raider. Ik moet een keer kijken of ik die spellen opnieuw wil spelen.
Weet niet hoe lang je al PS+ hebt, maar Resogun is ook 4K/HDR. Dit is door de particle effects echt wel een mooie showcase van 4K en HDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:30

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 14:04

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Jorgen schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 00:14:
Iemand die de remaster van Day of the Tentacle wel eens op de PS4 heeft gespeeld? Het originele spel heb ik midden/eind jaren '90 op de pc gespeeld. Nu heeft de Store een leuke aanbieding, maar ik vraag me af of een point en click adventure überhaupt een beetje te spelen valt met een controller.

Ik kwam nog wel dit topic tegen, maar dat is ook wel oud en zonder verdere reacties: Day of the Tentacle Remastered
Ik heb 'm ook (vroeger en) nu gespeeld. Het gaat prima op de PS4. :) Leuk spel en heerlijk nostalgisch.

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Niet toevallig al een tijdje PSplus lid?
volgens mij is deze al eens voorbij gekomen als game van de maand (begin 2017 dacht ik)
Ik vond het toen wel speelbaar voor zover ik me herinner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 18:53

iew

What the...?!

Nog 18 dagen... ehehehe ;) tik,tak...

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

iew schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 15:46:
Nog 18 dagen... ehehehe ;) tik,tak...
In de tussentijd speel ik wel ff Assassin's Creed: Odyssey. :P Die 18 dagen, dat overleef ik dus wel!!! :D

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 18:53

iew

What the...?!

musiman schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:01:
[...]

In de tussentijd speel ik wel ff Assassin's Creed: Odyssey. :P Die 18 dagen, dat overleef ik dus wel!!! :D
Overleven doe ik het ook wel hoor maar toch..., ik ga maar ff wat binge watchen, heb nog wat series opgespaard en speel af en toe wat Destiny 2.

Toch zit ik te popelen ! ;)

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 09:29
zit echt te denken welke spel aan te schaffen.

Origins
Odyssy
BLOPS4
RDR2

Alle wil ik spelen, maar voor nu om geen grote back-log te hebben,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-09 20:28
theduke1989 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:09:

Origins
Odyssy
BLOPS4
RDR2

Odyssey, speelt echt fantastisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
theduke1989 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:09:

Origins
Odyssy
BLOPS4
RDR2

Dan zou ik RDR2 zeggen uit dat rijtje.

Ik wacht met Odyssey tot ik Unity, Syndicate en Origins uit heb gespeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als hij ze toch allemaal wil gaan spelen zou ik zeggen Origins: Erg goede game en de voorloper van Odyssey. RDR2 is er nog niet en hey BLOPS4 is just another shooter ;)

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over backwards compatibility; ik ben wel benieuwd hoe Sony het gaat aanpakken met de games van volgend jaar, die normaal zowel op ps4 als op ps5 zouden uitkomen
Backwards compatibility betekent eigenlijk dat alle ps4 games op de ps5 kunnen draaien, en standaard een soort patch krijgen waardoor de games ook wat beter draaien.Vergelijkbaar met de pro patches en boost modes die we nu hebben.
Bijvoorbeeld; TLou II gaat 30fps hebben op ps4, op ps5 zou die game 60fps kunnen halen via backwards compatibility.
Dit is eigenlijk precies hetzelfde als met TLOU voor ps3 en ps4. Verschil is dat Sony de game nu niet 2 keer kan verkopen, aangezien de ps4 en ps5 versie gewoon hetzelfde zijn via backwards compatibility.
M.a.w: Wat gaat het verschil zijn tussen TLOU II voor ps4 (gespeeld op een ps5) en TLOU II voor ps5?
Hoe gaat Sony hier dan geld uit halen? Gaat de ps5 patch niet standaard zijn, en ga je ervoor moeten betalen?

Zelfde situatie geldt voor RDRII (vergelijkbaar met GTA V voor ps3/ps4)
Ik kan me voorstellen dat R* maar al te graag een aparte versie voor ps4 en ps5 wil uitbrengen, om de winst te maximaliseren.
Ik denk ook meteen aan Death Stranding

[ Voor 6% gewijzigd door Anton.net op 08-10-2018 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Anton.net schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:50:
Over backwards compatibility;

Lang verhaal
Waaruit trek jij de conclusie dat er niet gewoon twee fysieke exemplaren zouden komen? Zoals in het verleden ook het geval was...? Zelfs digitaal zouden ze dit kunmen doen, als ze echt zouden willen (de vraag is of ze dit zouden willen c.q. of het naar de consument toe verstandig is iets met goodwill kweken.. kijk naar MS met grafische updates voor BC X360 en zelf Xbox games die doen dat toch heel netjes.. ), je koopt gewoon een digitale PS4 versie of een PS5 versie, klaar...

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dizzytal schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:14:
[...]

Waaruit trek jij de conclusie dat er niet gewoon twee fysieke exemplaren zouden komen? Zoals in het verleden
Die conclusie trek ik helemaal niet. Ik stel gewoon in vraag wat daar het nut van gaat zijn, aangezien er backwards compatibility gaat zijn.
De situatie kan niet 'gewoon' hetzelfde zijn als in het verleden, want backwards compatibility verandert heel de zaak
dizzytal schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:14:
[...] je koopt gewoon een digitale PS4 versie of een PS5 versie, klaar...
En als ik de game al heb gekocht op ps4? Moet ik dan opnieuw de ps5 versie kopen om het op mn ps5 te spelen? Dan vervalt het hele concept van backwards compatibility...
achja, we zullen wel zien de komende jaren 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Anton.net op 08-10-2018 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Anton.net Ik denk zelf dat de PS4 versies van alle games gewoon werken zoals ze nu ook werken en dat bepaalde cross gen titels een PS5 patch krijgen. Ik zie ze niet oudere games ook patchen zoals MS nu doet. Puur omdat ze dat niet hoeven om de voorsprong te behouden. Eigenlijk veelal hetzelfde als hoe het nu met de Pro werkt. Ik denk dat ze ook wel moeten en weinig goodwill kweken als ze twee versies uit gaan brengen. Daarbij zullen er uiteraard ook PS5 only titels komen die niet op PS4 werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als ze de voorsprong willen behouden is backwards compatibility simpelweg een verplicht nummertje verwacht ik.

Bij Sony hebben ze deze generatie gewonnen maar weten ze ook wel dat de kaarten opnieuw geschud worden als ze iets als backwards compatibility of crossplay laten schieten.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Joosie200 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:35:
[...]

Dan zou ik RDR2 zeggen uit dat rijtje.

Ik wacht met Odyssey tot ik Unity, Syndicate en Origins uit heb gespeeld.
Bedankt, toch maar voor RDR2 gegaan. Hij is besteld. Woon in Duitsland dus waarschijnlijk niet op dag1.

Maar wil geen restricties op mijn games. Dus vandaar NLD.

@Donstil zo lang jij goede content levert en geen poespas extra's. Dan verkoopt het product zich zelf gewoon. Cross-play discussie was nergens voor nodig bij PS4. Alleen omdat MS en Nintendo niet goed verkopen willen ze Sony ook naar hun niveau brengen.

Goede content is reden voor de console.. want 3th party games kan je toch wel overal op spelen.

Microsoft levert nu meer hardware dan content. Nintendo levert 1x per jaar iets goeds uit. De rest van het jaar is het magertjes.

Sony heeft goede studio's en genoeg om per jaar minimaal 2-3 games uit te brengen.

Dit jaar PS4 exlcusices
- Horizon Zero Dawn
- God of War 3
- Spiderman

[ Voor 45% gewijzigd door theduke1989 op 09-10-2018 06:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@theduke1989 Waarom haal je 'm dan niet gewoon digitaal uit de NL store? Maar er zitten dus restricties op de Duitse versie?

Het valt natuurlijk niet te ontkennen dat het ontbreken van BC op de PS5 sales gaat kosten. Er zijn genoeg mensen die alleen multiplatform titels spelen en die duw je dan automatisch richting MS. Voor mij maakt het niet uit, die PS5 komt er wel, maar ik zou het fijn vinden als ik games als Bloodborne, Spider-Man, God of War, TLoU en Uncharted 4 nog eens kan opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
theduke1989 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 06:12:
[...]

Bedankt, toch maar voor RDR2 gegaan. Hij is besteld. Woon in Duitsland dus waarschijnlijk niet op dag1.

@Donstil zo lang jij goede content levert en geen poespas extra's. Dan verkoopt het product zich zelf gewoon. Cross-play discussie was nergens voor nodig bij PS4. Alleen omdat MS en Nintendo niet goed verkopen willen ze Sony ook naar hun niveau brengen.

Goede content is reden voor de console.. want 3th party games kan je toch wel overal op spelen.

Microsoft levert nu meer hardware dan content. Nintendo levert 1x per jaar iets goeds uit. De rest van het jaar is het magertjes.

Sony heeft goede studio's en genoeg om per jaar minimaal 2-3 games uit te brengen.

Dit jaar PS4 exlcusices
- Horizon Zero Dawn
- God of War 3
- Spiderman
Ja natuurlijk is goede content ook erg belangrijk maar het is niet het enige wat telt dat bedoel ik ermee te zeggen.

Horizon Zero Dawn is van begin 2017 overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:28
theduke1989 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 06:12:
[...]

Dit jaar PS4 exlcusices
- Horizon Zero Dawn
- God of War 3
- Spiderman
Microsoft en Nintendo verkopen uitstekend hoor... Dat is een fanboy mythe dat ze slecht verkopen omdat ze minder verkopen dan Sony.

Ik denk dat het belang van exclusives erg overschat wordt. Ja, voor de echte diehard gamer is dat belangrijk, maar dat is dezelfde doelgroep die dan vaak gewoon verschillende consoles koopt. De wat meer mainstream gamer wil gewoon FIFA spelen of cod, en dat draait overal. Dan is het vooral belangrijk wat je vrienden hebben zodat je online samen kan spelen. Microsoft heeft hun launch destijds zwaar verkloot wat Sony hun initiële voorsprong opleverde en dat gaf een sneeuwbal effect. Vandaar ook dat Sony liever geen crossplay doet want dan raken ze een belangrijke troef kwijt.

Bij een nieuwe console generatie liggen de kaarten weer anders geschud. Ik vermoed dat Sony wel backwards compatibility zal bieden en crossplay tussen PS4 en PS5 of hoe het ding dan zal heten, zodat ze een grote online playerbase houden. Doen ze dat niet dan wordt het veel makkelijker voor Microsoft om mensen weg te kapen omdat het argument van spelen met je vrienden dan wegvalt.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@bram1984 Ik koop regelmatig alles via de Nederlandse weg qua games. Nu willen ze in Duitsland dus ook de ''grafische content'' als hakenkruizen en erotische tintjes of wat dan ook invoeren. Wolfenstein was een goed voorbeeld. Maar die heb ik gelukkig in NLD gehaald.

Ik kijk vaak op budgetgaming.nl voor de beste prijs/winkel en koop dan vaak. Dit keer een winkel gekozen wat nieuw is voor mij. Maar qua reviews het prima doet. En geen extra verzendkosten.
Bij YGZ.nl betaal je nog eens €2.99,- verzendkoste - Naar Duitsland
Bij game-outlet.nl betaal je nog eens €5,- verzendkosten - Naar Duitsland.
Enige nadeel van alles is dat het niet op dag van release in huis is. Maar een dag later vaak. Maar dat is geen probleem kan toch alleen maar in het weekend spelen.

Betreft BC / Cross-play, misschien omdat het met de PS4 zoveel geode games uitgekomen zijn dus erg belangrijk is voor de PS5 om BC aan te bieden. Ik begrijp dat wel dan ja. Voor cross-play de playerbas van zoveel verkopen ga je niet echt zeuren en weer terug naar XBOX of Nintendo terwijl de kwaliteit hoger ligt.

Met X360 - PS3 was het qua aanbod beter op de X360 dat zag je ook en het niveau van 1st party games was vaak vele malen hoger. Maar nu is dat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Finraziel Je gaat toch niet met droge ogen beweren dat Microsoft uitstekend verkoopt als je de sales aantallen van de directe concurrent erbij pakt? Ze hebben precies dezelfde doelgroep als Sony en liggen meer dan het dubbele achter volgens mij. Dat was echt niet de doelstelling aan het begin van deze generatie, derhalve kun je de verkopen moeilijk "uitstekend" noemen. En exclusives alleen al zijn de reden dat de PS3 de X360 uiteindelijk heeft ingehaald en die trend is gewoon doorgezet deze generatie. Zonder de MS fails op het begin had de PS4 ook dik voor gelegen. Wellicht iets minder dan nu, maar nog steeds dik. Daar twijfel ik niet aan.

@theduke1989 Daarom nogmaals de vraag: waarom haal je de game niet gewoon digitaal uit de NL store of desnoods de US store. Als je 100 uur in RDR2 stopt (wat de echte fan lachend zal lukken), dan ga je je toch niet druk maken over een schijfje.

[ Voor 17% gewijzigd door bram1984 op 09-10-2018 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
bram1984 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:08:
@Finraziel Je gaat toch niet met droge ogen beweren dat Microsoft uitstekend verkoopt als je de sales aantallen van de directe concurrent erbij pakt? Ze hebben precies dezelfde doelgroep als Sony en liggen meer dan het dubbele achter volgens mij. Dat was echt niet de doelstelling aan het begin van deze generatie, derhalve kun je de verkopen moeilijk "uitstekend" noemen.

@theduke1989 Daarom nogmaals de vraag: waarom haal je de game niet gewoon digitaal uit de NL store of desnoods de US store. Als je 100 uur in RDR2 stopt (wat de echte fan lachend zal lukken), dan ga je je toch niet druk maken over een schijfje.
Misschien is uitstekend een te sterk woord (uiteraard zou Microsoft er graag veel meer verkopen), maar ze verkopen in ieder geval niet 'niet goed' zoals gesteld werd. Ik weet niet of het hier de bedoeling was maar je ziet nog wel eens wat mensen roepen dat de Xbox dood zou zijn omdat er minder verkocht zijn. Maar er zijn nog altijd tientallen miljoenen Xbox ones in omloop en de one x doet het volgens mij toch ook goed. En vooral die opmerking over Nintendo snap ik niet, de switch doet het volgens mij toch fantastisch. Het rook gewoon nogal fanboyig die opmerking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Finraziel schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:16:
Ik denk dat het belang van exclusives erg overschat wordt. Ja, voor de echte diehard gamer is dat belangrijk, maar dat is dezelfde doelgroep die dan vaak gewoon verschillende consoles koopt. De wat meer mainstream gamer wil gewoon FIFA spelen of cod, en dat draait overal.
Huh, waarom? Juist als je maar 1 console gaat kopen omdat je geen hardcore gamer bent, dan kies je degene waar (naast veel vrienden op spelen) de leukste games op uitkomen. Als jij twijfelt tussen een console en graag HZD, GoW en Detroit wilt spelen, dan kies je voor een PS4. Heeft niets te maken met diehard gamen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Finraziel schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:16:
[...]

Bij een nieuwe console generatie liggen de kaarten weer anders geschud.
Tot op zekere hoogte wel, maar dan nog gaat Sony met een grote voorsprong de volgende generatie instappen. Of er nu backwards compatibility komt of niet.
Sony kan rekenen op de studio's uit de SIE groep, Microsoft niet. Dat is voor veel verstandige consumenten al genoeg om opnieuw te kiezen voor Ps ipv Xbox.
Xbox heeft er deze e3 eindelijk werk van gemaakt. (Vooral die studio achter Hellblade is mooi)
Maar dan nog zijn ze rijkelijk te laat. Het gaat nog minstens 3 jaar duren voor ze daar vruchten van kunnen plukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
The Inquisitor schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:19:
[...]

Huh, waarom? Juist als je maar 1 console gaat kopen omdat je geen hardcore gamer bent, dan kies je degene waar (naast veel vrienden op spelen) de leukste games op uitkomen. Als jij twijfelt tussen een console en graag HZD, GoW en Detroit wilt spelen, dan kies je voor een PS4. Heeft niets te maken met diehard gamen...
Omdat een casual gamer die termen/games waarschijnlijk helemaal niet kent :)
Tuurlijk hoor je van vrienden wellicht wel van joh die ene game is zo cool die moet je proberen... Maar dat komt dus weer terug bij het koop wat je vrienden hebben effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Finraziel schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:18:
[...]

Misschien is uitstekend een te sterk woord (uiteraard zou Microsoft er graag veel meer verkopen), maar ze verkopen in ieder geval niet 'niet goed' zoals gesteld werd. Ik weet niet of het hier de bedoeling was maar je ziet nog wel eens wat mensen roepen dat de Xbox dood zou zijn omdat er minder verkocht zijn. Maar er zijn nog altijd tientallen miljoenen Xbox ones in omloop en de one x doet het volgens mij toch ook goed. En vooral die opmerking over Nintendo snap ik niet, de switch doet het volgens mij toch fantastisch. Het rook gewoon nogal fanboyig die opmerking...
Dat ontken ik ook niet. We hoeven inderdaad geen medelijden met Microsoft te hebben en vooral de laatste tijd zijn ze lekker bezig met BC en gratis enhanced updates. Maar als jij met dezelfde doelgroep 35 miljoen stuks verkoopt en je kijkt naast je en ziet er 80 miljoen bij je directe concurrent, dan kan ik me niet voorstellen dat je daar tevreden over bent.
Finraziel schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:22:
[...]

Omdat een casual gamer die termen/games waarschijnlijk helemaal niet kent :)
Tuurlijk hoor je van vrienden wellicht wel van joh die ene game is zo cool die moet je proberen... Maar dat komt dus weer terug bij het koop wat je vrienden hebben effect.
Wat? Juist de casuals willen een Spider-Man, God of War en Uncharted spelen. En straks TLoU 2. Sterker nog: de meeste casuals spelen waarschijnlijk niet eens (veel) online waarbij het ze geen reet boeit waar hun vrienden op spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finraziel
bram1984 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:25:
[...]

Dat ontken ik ook niet. We hoeven inderdaad geen medelijden met Microsoft te hebben en vooral de laatste tijd zijn ze lekker bezig met BC en gratis enhanced updates. Maar als jij met dezelfde doelgroep 35 miljoen stuks verkoopt en je kijkt naast je en ziet er 80 miljoen bij je directe concurrent, dan kan ik me niet voorstellen dat je daar tevreden over bent.

[...]

Wat? Juist de casuals willen een Spider-Man, God of War en Uncharted spelen. En straks TLoU 2. Sterker nog: de meeste casuals spelen waarschijnlijk niet eens (veel) online waarbij het ze geen reet boeit waar hun vrienden op spelen.
Tja, het zou kunnen... ik heb er geen onafhankelijke studie's over gezien of zo. Mijn eigen ervaring is echter dat de mensen die ik niet zo zeer als 'echte gamer' zie (los van dat ik eigenlijk niet zo hou van dat onderscheid maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel) vooral multiplats spelen... En vooral kijken naar wat hun omgeving heeft om te bepalen welke console ze kopen. Hier in Nederland is dat heel sterk pro-PS4 omdat Microsoft deze markt (onder anderen) in het begin gewoon compleet genegeerd heeft.

En voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen de PS4 he, heb erg genoten van HZD en heb nog genoeg exclusives liggen om te spelen. Ik was het alleen niet eens met de inschatting dat Nintendo en Microsoft het niet goed zouden doen. De games markt is tegenwoordig ontzettend groot en er is meer dan genoeg ruimte voor drie partijen. En ik denk dat het ook alleen maar goed is dat er niet één partij zo dominant wordt dat ze alle anderen van de markt drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gezien de verkoop cijfers van games als Uncharted, God of war, spiderman, mario, zelda, gears of war, gran turismo, forza, pokemon en halo kunnen exclusives toch echt wel een heel groot publiek aanspreken die groter zijn dan menig multi platform game. In dat opzicht bereiken exclusives ook een heel groot "casual" publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over backwards compatibility; ik ben wel benieuwd hoe Sony het gaat aanpakken met de games van volgend jaar, die normaal zowel op ps4 als op ps5 zouden uitkomen
Backwards compatibility betekent eigenlijk dat alle ps4 games op de ps5 kunnen draaien, en standaard een soort patch krijgen waardoor de games ook wat beter draaien.Vergelijkbaar met de pro patches en boost modes die we nu hebben.
Waarom ga je er van uit dat er een patch gaat komen om de performance van een oud game op een PS5 nog op te schroeven ? BC betekent gewoon dat je het game as-is kunt draaien op de nieuwe console, maar waarbij de ervaring grotendeels hetzelfde blijft, behalve misschien framerate (cfr boost mode, dat gewoon transparant is voor de meeste games).
Hoe gaat Sony hier dan geld uit halen? Gaat de ps5 patch niet standaard zijn, en ga je ervoor moeten betalen?
Waarom zou Sony geld moeten halen uit BC ? Als ze nog op de PS5 geld willen halen uit oude titels kunnen ze dat nog altijd door remasters uit te brengen. Dus je zal dan de keuze hebben, je bestaande PS4 titel spelen op de PS5 met de graphics van de PS4, of de remaster kopen die dan alleen op de PS5 draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
bram1984 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:25:
Daar geloof ik nou helemaal niets van. De Casuals spelen misschien "ook" de exclusives maar niet "juist".
Dat is meer omdat wij in de Sony bubbel zitten dat we dat misschien denken.

De mainstream/casuals willen gewoon Fifa, Fortnite (met crossplay), Cod enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Donstil schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:38:
[...]

Daar geloof ik nou helemaal niets van. De Casuals spelen misschien "ook" de exclusives maar niet "juist".

De 3 games die je aanhaalt vallen volgens mij alleen in de smaak bij het jonge publiek onder de 18 ofzo.
Haat reacties incoming :>

Als de exclusives zo goed verkopen is dat echt wel een teken dat casual gamers voor een bepaalde console kiezen.

[ Voor 13% gewijzigd door The Inquisitor op 09-10-2018 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
The Inquisitor schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:39:
[...]

De 3 games die je aanhaalt vallen volgens mij alleen in de smaak bij het jonge publiek onder de 18 ofzo.
Haat reacties incoming :>

Als de exclusives zo goed verkopen is dat echt wel een teken dat casual gamers voor een bepaalde console kiezen.
Haha ja ik speel ze ook niet en speel juist sommige Exclusives maar we moeten niet doen alsof dat alles bepaald want dat is simpelweg onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:52
[...]

Om eerlijk te zijn vind ik dat je mainstream en casual niet in één adem mag noemen. Ik vind mainstream passen bij de games die je noemt, Fifa, Fortnite, etc. Casual Gamers zijn vooral gamers die games spelen waarbij het veelal draait om verhaal, puzzelen, gameplay enz. Maar vooral om de rust in de game of de rust die een game brengt.

[ Voor 4% gewijzigd door Jasphur op 09-10-2018 10:45 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Jasphur schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:42:
[...]

Om eerlijk te zijn vind ik dat je mainstream en casual niet in één adem mag noemen. Ik vind mainstream passen bij de games die je noemt, Fifa, Fortnite, etc. Casual Gamers zijn vooral gamers die games spelen waarbij het veelal draait om verhaal, puzzelen, gameplay enz.
Ja misschien zijn het wel twee verschillende groepen inderdaad.

Nou goed ik geloof wel in de Exclusives van Sony (niet allemaal) maar vind de game markt ook op de Playstation veel meer dan alleen dat en ik denk dat bijvoorbeeld het succes van Fortnite of het verwachte succes van Red Dead 2 daar goeie voorbeelden van zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Donstil op 09-10-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Finraziel schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:47:
[...]

Tja, het zou kunnen... ik heb er geen onafhankelijke studie's over gezien of zo. Mijn eigen ervaring is echter dat de mensen die ik niet zo zeer als 'echte gamer' zie (los van dat ik eigenlijk niet zo hou van dat onderscheid maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel) vooral multiplats spelen... En vooral kijken naar wat hun omgeving heeft om te bepalen welke console ze kopen. Hier in Nederland is dat heel sterk pro-PS4 omdat Microsoft deze markt (onder anderen) in het begin gewoon compleet genegeerd heeft.

En voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen de PS4 he, heb erg genoten van HZD en heb nog genoeg exclusives liggen om te spelen. Ik was het alleen niet eens met de inschatting dat Nintendo en Microsoft het niet goed zouden doen. De games markt is tegenwoordig ontzettend groot en er is meer dan genoeg ruimte voor drie partijen. En ik denk dat het ook alleen maar goed is dat er niet één partij zo dominant wordt dat ze alle anderen van de markt drukken.
Waar haal je eigenlijk vandaan dat mensen zeggen dat Nintendo het niet goed? Ik heb dat nog niemand horen zeggen, integendeel. Die doen het juist hartstikke goed. Zij bedienen ook een totaal andere markt en hebben Xbox volgens mij al ingehaald of in ieder geval bijna ingehaald.
[...]

Tja alle "casuals" die ik ken, spelen uitsluitend single player titels en die kiezen op basis van aanbod. Sterker nog: die zitten zo in het Sony eco systeem dat ze een Xbox niet eens overwegen. Ze weten wat ze krijgen met een PS en dat vinden ze prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
bram1984 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:51:
[...]

[...]

Tja alle "casuals" die ik ken, spelen uitsluitend single player titels en die kiezen op basis van aanbod. Sterker nog: die zitten zo in het Sony eco systeem dat ze een Xbox niet eens overwegen. Ze weten wat ze krijgen met een PS en dat vinden ze prima.
Al ruim 18 jaar :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Misschien gaat het daar wel fout, de markt is veel groter dan onze directe ervaringen en daarom is dat nooit een goeie graadmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Donstil schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:52:
[...]

Misschien gaat het daar wel fout, de markt is veel groter dan onze directe ervaringen en daarom is dat nooit een goeie graadmeter.
Is ook zo, maar uit de sales kan je ook een en ander opmaken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
bram1984 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:54:
[...]

Is ook zo, maar uit de sales kan je ook een en ander opmaken. :P
Uiteraard maar sommige multiplatforms verkopen ook uitstekend :)
Net zoals sommige Exclusives dat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-10 11:50
[...]

Waar haal je eigenlijk vandaan dat mensen zeggen dat Nintendo het niet goed? Ik heb dat nog niemand horen zeggen, integendeel. Die doen het juist hartstikke goed. Zij bedienen ook een totaal andere markt en hebben Xbox volgens mij al ingehaald of in ieder geval bijna ingehaald.
PS4 zit momenteel op ongeveer 80 miljoen sales, Xbox zit bijna op de 40 miljoen en Switch zit net over de 20 miljoen. Dus nee, die is er nog lang niet voorbij. Denk ook niet dat dit snel gaat gebeuren, gezien de core Nintendo-spelers hem ondertussen wel hebben en er vooralsnog te weinig must-haves op verschenen zijn. Mario Party is nu overigens net uit en straks ook Smash Bros, maar die bedienen vooral de doelgroep die toch al een Switch heeft of wilde halen (en daarnaast zijn die 2 games ook niet zo heel verschillend van hun Wii variant dat het voor sommigen goedkoper is om een Wii te halen).

Vooralsnog doet de PS4 het exceptioneel goed en de Xbox gewoon goed. Xbox 360 verkocht in 7 jaar 85 miljoen consoles en de X1 zit nu in 5 jaar dus bijna op de helft. Al mag je er gerust een jaar vanaf halen ivm crappy launch en beperkte beschikbaarheid toen ie eenmaal kwam. PS4 heeft echter in 5 jaar de PS3 bijna ingehaald en dat is gewoon erg knap. Maar het is niet alsof Microsoft zo ontevreden is met de huidige stand. Ze wilden vast meer, maar het is wel duidelijk dat ze de 360 niet gaan halen en de focus ligt dan ook duidelijk anders nu. Ik kijk in ieder geval uit naar de volgende generatie en verwacht dat het daar wel weer wat dichter bij elkaar zal liggen, nu MS wat waardevolle lessen heeft geleerd. Voor Sony is het overigens ook niet klaar, daar ze toch nog problemen hebben met hun overige producten en de Playstation voor hun erg belangrijk is geworden voor hun toekomst.

Voor iemand die alle consoles momenteel heeft, kun je in ieder geval stellen dat je met geen enkele console een miskoop doet en er prima games voor te krijgen zijn, al dan niet 3rd party. Exclusives zijn mooi en houdt de gemoederen bezig, maar het zijn vooral de multiplatform titels die het meest gespeeld worden. En voor je begint met "ja maar system sellers", kijk voor de gein eens naar hoeveel mensen de grote SP games hebben uitgespeeld aan de hand van de trophies. Je zult schrikken hoe weinig mensen de credits zien tegenwoordig. Begrijp me niet verkeerd, ik zie de credits graag en speel graag toffe exclusives, maar het is niet alsof singleplayer ervaringen nodig zijn om een platform tot succes te brengen. Goed, ik ga weer verder met Assassins Creed :+

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

[...]

[...]

Yep ik ben ws een diehard casual gamer. :)

Speel misschien max 6 spellen per jaar en eentje tegelijk. En vrijwel alleen single player.

En idd ik speel gewoon wat er beschikbaar is, als ik weer zin heb om een spel te spelen dan zoek ik wat leuks uit. Kijk zo af en toe eens of er nog wat leuks aan zit te komen (days gone bijvoorbeeld) en er zijn een aantal spellen waar ik echt op "wacht". (Tlou2, rdr2)

Spiderman kan me dan weer niets schelen. Wellicht dat ik die over 2 jaar voor een tientje uit een psplus maand haal bij wijze van.

Ben nu met gr:Wildlands bezig, toevallig uit de store gehaald en is nog best vermakelijk.

Nu komt rdr2 toevallig binnenkort uit dus zal die wel gaan spelen en uiteraard fo76 even proberen maar anders had er zo maar een paar maanden tussen kunnen zitten dat de PS4 niet eens aan gaat.

Oftewel, ik als casual gamer heb soms zin om ff dat ding aan te slingeren, en kies dan een spel uit, of als ik niks kan vinden gaat ie weer uit.

In tegenstelling tot de die hard gamers die een miljoen spellen leuk vinden en een backlog hebben weg te werken. Als je mij nu 10 spellen zou schenken die ik daadwerkelijk zou moeten gaan spelen zou ik vriendelijk bedanken, ik zou geen 10 spellen kunnen bedenken die ik überhaupt zou willen spelen op dit moment.

Vroeger ook een 1ste gen Xbox gehad na een jaar weer verkocht. Jaar later weer eentje gekocht en na een half jaar weer verkocht. Daarna een keer PS3 gekocht daarna PS4 en PS3 weggegeven.

Als er idd backwards compatibility komt met de ps5 wordt het een ps5, ik haal al mijn games namelijk gewoon uit de psn store, dus de vendor lock is real hier. :) Anders houd ik alle opties open. Ga geen 2 verschillende consoles aanhouden iig.

En ik heb het vermoeden dat er nog wel 20 andere smaken zijn qua casual gamers. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Flagg op 09-10-2018 11:57 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Casual meldt :P

En toch heb ik een PS4 pro, een One S sinds kort en neig er naar de switch tweedehands op de kop te tikken. De PS4 is mijn main console, One is er voor erbij want door backwards compatibilty kan ik mijn 360 titels (gehele Assassin's Creed reeks en RDR bijvoorbeeld) nog spelen. De switch overweeg ik met de komst van de nieuwe smash.

Heb geld zat om alle consoles te halen deze generatie. Daar waar ik bij de vorige generatie begon bij de Wii, naar de PS3 ging en eindigde op een 360. En de generatie daarvoor begon met een gamecube, door ging naar de Xbox om uiteindelijk te eindigen bij een PS2 slim :+

Vroeger had ik tijd zat maar geld tekort. Da's nu andersom, geld speelt minder een rol en tijd meer. Heb wel multiplat games zoals FIFA en Assassin's Creed. Maar ik geniet het meest van Horizon Zero Dawn, Uncharted, God of War. En Forza 7/Horizon 4 vult dat weer prima aan bij gebrek aan een leuke racer op de PS4 imo.

[ Voor 20% gewijzigd door Joosie200 op 09-10-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:35
Martinspire schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:43:
[...]

PS4 zit momenteel op ongeveer 80 miljoen sales, Xbox zit bijna op de 40 miljoen en Switch zit net over de 20 miljoen. Dus nee, die is er nog lang niet voorbij. Denk ook niet dat dit snel gaat gebeuren, gezien de core Nintendo-spelers hem ondertussen wel hebben en er vooralsnog te weinig must-haves op verschenen zijn. Mario Party is nu overigens net uit en straks ook Smash Bros, maar die bedienen vooral de doelgroep die toch al een Switch heeft of wilde halen (en daarnaast zijn die 2 games ook niet zo heel verschillend van hun Wii variant dat het voor sommigen goedkoper is om een Wii te halen).

Vooralsnog doet de PS4 het exceptioneel goed en de Xbox gewoon goed. Xbox 360 verkocht in 7 jaar 85 miljoen consoles en de X1 zit nu in 5 jaar dus bijna op de helft. Al mag je er gerust een jaar vanaf halen ivm crappy launch en beperkte beschikbaarheid toen ie eenmaal kwam. PS4 heeft echter in 5 jaar de PS3 bijna ingehaald en dat is gewoon erg knap. Maar het is niet alsof Microsoft zo ontevreden is met de huidige stand. Ze wilden vast meer, maar het is wel duidelijk dat ze de 360 niet gaan halen en de focus ligt dan ook duidelijk anders nu. Ik kijk in ieder geval uit naar de volgende generatie en verwacht dat het daar wel weer wat dichter bij elkaar zal liggen, nu MS wat waardevolle lessen heeft geleerd. Voor Sony is het overigens ook niet klaar, daar ze toch nog problemen hebben met hun overige producten en de Playstation voor hun erg belangrijk is geworden voor hun toekomst.

Voor iemand die alle consoles momenteel heeft, kun je in ieder geval stellen dat je met geen enkele console een miskoop doet en er prima games voor te krijgen zijn, al dan niet 3rd party. Exclusives zijn mooi en houdt de gemoederen bezig, maar het zijn vooral de multiplatform titels die het meest gespeeld worden. En voor je begint met "ja maar system sellers", kijk voor de gein eens naar hoeveel mensen de grote SP games hebben uitgespeeld aan de hand van de trophies. Je zult schrikken hoe weinig mensen de credits zien tegenwoordig. Begrijp me niet verkeerd, ik zie de credits graag en speel graag toffe exclusives, maar het is niet alsof singleplayer ervaringen nodig zijn om een platform tot succes te brengen. Goed, ik ga weer verder met Assassins Creed :+
Vergeet vooral Pokémon niet, die gaat nog wel voor een Sale boost zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
schumi1986 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:39:
[...]

Vergeet vooral Pokémon niet, die gaat nog wel voor een Sale boost zorgen.
Ik vond de opmerkings van martinspire een hele goede, de meeste nintendo fans zullen idd al een switch hebben en smash zal niet heel veel nieuwe mensen aantrekken, ik vermoed dat hetzelfde ook wel geldt voor Pokemon, hoewel niet elke die hard pokemon fan natuurlijk een nintendo fan hoeft te zijn, is er een heel hoog overlap gehalte schat ik in.

Verder eens met de uitspraak dat een casual gamer in vele soorten en maten komt.

BW comp is voor mij het grote vraagteken. Ze hebben dat heel goed voorelkaar en er zal vast vraag naar zijn alnders zouden ze het niet zo extreem ondersteunen. Maar (daar gaan we weer) voor de meeste mainstream/casual gamers lijkt het me niet super spannend het hele bw comp verhaal. Tuurlijk het is leuk als je de console net hebt. Maar na 2-3 maanden ga (als plus of gold lid dan, op de switch gaat deze vlieger dan weer niet op) genoeg te spelen hebben lijkt me.

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Sagat schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:49:
[...]
BW comp is voor mij het grote vraagteken. Ze hebben dat heel goed voorelkaar en er zal vast vraag naar zijn alnders zouden ze het niet zo extreem ondersteunen. Maar (daar gaan we weer) voor de meeste mainstream/casual gamers lijkt het me niet super spannend het hele bw comp verhaal. Tuurlijk het is leuk als je de console net hebt. Maar na 2-3 maanden ga (als plus of gold lid dan, op de switch gaat deze vlieger dan weer niet op) genoeg te spelen hebben lijkt me.
Naja als ik kijk naar de launch van de PS4. Je had toen niet direct in mijn optiek titels erbij zitten die ik perse meteen moest gaan spelen. Daarom kon ik nog lange tijd door op de 360, omdat je in een overlapfase zat. Black Flag kwam uit op de vorige en huidige consoles. GTA idem. Wanneer je dan ook nog BC aanbiedt vanaf het begin dan ben ik geneigd wel de nieuwe console te halen maar om de 'oude' topgames daarop te spelen. Want een Uncharted, Horizon of Spiderman bijvoorbeeld is niet snel op de markt. Ten ik ze direct bij de launch aanwezig zijn.

In afwachting op zulke exclusives wil ik best een nieuwe console kopen indien er BC bij zit. En dan juist om de pareltjes van de PS4 nogmaals op de PS5 te kunnen spelen. Zo niet dan houd ik zoals ik bij de PS4 deed, de oude console nog 2 jaar makkelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:06
vraagje,

zou de ps4 slim 1tb onder of rond de 240euro gaan zitten tijdens blackfriday of is dat een te hoopvolle gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

Let op:
Er is een Spiderman topic: [PS4] Marvel's Spider-Man
- geen PS4 vs Xbox discussies
- geen aankoopadviesvragen tussen de Slim of Pro, gebruik de zoekfunctie
- geen discussies over tv's en monitoren, daar zijn andere subfora voor.
- let op het gebruik van afkortingen; schrijf liever titels voluit.

Make music, not war

Acties:
  • +3 Henk 'm!
offtopic:
[quote]Joosie200 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:55:
[...]

Naja als ik kijk naar de launch van de PS4. Je had toen niet direct in mijn optiek titels erbij zitten die ik perse meteen moest gaan spelen. Daarom kon ik nog lange tijd door op de 360, omdat je in een overlapfase zat. Black Flag kwam uit op de vorige en huidige consoles. GTA idem. Wanneer je dan ook nog BC aanbiedt vanaf het begin dan ben ik geneigd wel de nieuwe console te halen maar om de 'oude' topgames daarop te spelen. Want een Uncharted, Horizon of Spiderman bijvoorbeeld is niet snel op de markt. Ten ik ze direct bij de launch aanwezig zijn.

In afwachting op zulke exclusives wil ik best een nieuwe console kopen indien er BC bij zit. En dan juist om de pareltjes van de PS4 nogmaals op de PS5 te kunnen spelen. Zo niet dan houd ik zoals ik bij de PS4 deed, de oude console nog 2 jaar makkelijk aan.
[/quote]

Oh ik koop in principe ook niet snel meer een console op launch day. En dan bouw je helemaal al snel een collectie van plus games op. Verder heb je met sales natuurlijk ook al heel snel een library/back log opgebouwd.
Mijn punt is dat het......imho, dus meer een stukje marketing is, en 'xbox heeft het, dus wij moeten ook' dan iets wat mensen lang en vaak gaan gebruiken. De pioneers en early adopter zullen vermoeddelijk ook wel andere gadgets hebben, en de grote massa stapt wsl pas in bij de eerste prijsverlagingen wanneer er al wel veel spel keuze is.

Voor mij persoonlijk ben ik er wel blij mee. Als ik geen specifieke noodzaak heb qua controller (denk aan een guitar hero of street fighter) dan speel ik liever mijn games op de one dan op mijn 360. Dus wat dat betreft prima feature.
Ik heb persoonlijk ook nog geen idee welke van de 2 grote ik straks al eerste haal. Nog een voordeel van geen early adopter zijn, is ook rustig kunnen afwachten en kijken welke console waarom voor mijn persoontje dan de beste keuze is.
musiman schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:57:
Let op:
Er is een Spiderman topic: ~~~[PS4] Marvel's Spider-Man
- geen PS4 vs Xbox discussies
- geen aankoopadviesvragen tussen de Slim of Pro, gebruik de zoekfunctie
- geen discussies over tv's en monitoren, daar zijn andere subfora voor.
- let op het gebruik van afkortingen; schrijf liever titels voluit.
Volgens mij ging het meer over keuze en gewenste features en niet over dat de een beter is dan de ander? Maar ok, helemaal met mijn nieuwe rol, laten we er hier dan niet verder over gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Sagat op 09-10-2018 13:05 ]

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joey82 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:56:
vraagje,

zou de ps4 slim 1tb onder of rond de 240euro gaan zitten tijdens blackfriday of is dat een te hoopvolle gedachten?
Ja,
De Slim 500gb is al een paar keer richting 180 euro gegaan. Ik heb hem zelfs voor 160 euro gezien.
Of ze met 1TB gaan stunten weet ik niet, maar anders koop je die 1TB schijf gewoon apart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Anton.net schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:09:
[...]

Ja,
De Slim 500gb is al een paar keer richting 180 euro gegaan. Ik heb hem zelfs voor 160 euro gezien.
Of ze met 1TB gaan stunten weet ik niet, maar anders koop je die 1TB schijf gewoon apart :)
En als we het dan toch over Casual Gamers hebben, de meeste Casual Gamers kunnen het wel met 500 GB aan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:39
joey82 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:56:
vraagje,

Koop gewoon de goedkoopste uitvoering en knal er zelf een 2TB hdd in :)

[ Voor 25% gewijzigd door Vrijdag op 09-10-2018 13:25 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Martinspire schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:43:
[...]
10% platinum binnen 1 maandje is anders netjes

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DfvwMs6_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Jasphur schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:17:
[...]

En als we het dan toch over Casual Gamers hebben, de meeste Casual Gamers kunnen het wel met 500 GB aan :)
Niet als je meer koopt dan speelt, zoals ik.

Ha leuke game, kopen. Oh die is ook leuk, ook kopen. Etc. etc. Voor je het weet heb je een stapel games (en allemaal installeren want je weet maar nooit wanneer je ze wilt spelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
The Inquisitor schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:27:
[...]

Niet als je meer koopt dan speelt, zoals ik.

Ha leuke game, kopen. Oh die is ook leuk, ook kopen. Etc. etc. Voor je het weet heb je een stapel games (en allemaal installeren want je weet maar nooit wanneer je ze wilt spelen).
Ah, dan ben ik een luie Casual Gamer :P Ik koop regelmatig, maar installeer ze pas als ik ze ga spelen. Ik speel dan ook maar 1, 2 spellen tegelijk. En zeker de Plus games verwijder ik eigenlijk meteen als klaar ben. Op Just Cause 3 na eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Sagat schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:03:
Volgens mij ging het meer over keuze en gewenste features en niet over dat de een beter is dan de ander? Maar ok, helemaal met mijn nieuwe rol, laten we er hier dan niet verder over gaan.
Ja dit. En dan ontkom je niet aan het benoemen van features elders. Heeft niks te maken met een console war. Want elke console heeft zo zijn eigen niche. Maargoed, Sony had wel ooit BC in de PS3 zitten. Dat die met een revisie eruit gesloopt is via een patch mja. Dus ze hebben het al eens eerder aangeboden dus ik kijk er niet gek van op in de PS5.

Met RDR2 in het vooruitzicht en de stapel aan PS4 games ben ik sowieso nog tig uren zoet. Dus stel Sony gaat volgend jaar de PS5 aankondigen (lijkt me niet eens heel gek met een release in 2020 bijvoorbeeld) dan nog zing ik het wel uit op de pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Vind die 105GB installatie van RDR2 al van de zotte. Mag toch hopen dat het niet normaal gaat worden zulke grote Day 1 patches :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Binnenkort staat er niets meer op het schijfje dat je koopt en komt alles binnen als een Day 1 patch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Twixie schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:42:
Binnenkort staat er niets meer op het schijfje dat je koopt en komt alles binnen als een Day 1 patch.
Nog even en je hebt Sony en Microsoft steam stores. Of enkel nog abonnementen op kunnen gamen en niks meer fysiek zelf in bezit want licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juhrat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-05-2024
Joosie200 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:41:
Vind die 105GB installatie van RDR2 al van de zotte. Mag toch hopen dat het niet normaal gaat worden zulke grote Day 1 patches :X
Kwestie van tijd totdat Sony met de nieuwe 2TB PS4's gaat komen, gezien al deze patches wordt de 500GB dadelijk gewoon te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juhrat schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:45:
[...]

Kwestie van tijd totdat Sony met de nieuwe 2TB PS4's gaat komen, gezien al deze patches wordt de 500GB dadelijk gewoon te klein.
Zit er wel in, gelukkig kan je zelf de schijf vervangen, en als je daar geen zin hebt ook gewoon een externe schijf aankoppelen. Nog steeds zijn deze patches wel bizar, zelfs met onze huidige breedband verbindingen.

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0kkie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:02

s0kkie

Cowabunga

Internetverbindingen anno 2018 downloaden dat met gemak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Joosie200 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:44:
[...]

Nog even en je hebt Sony en Microsoft steam stores. Of enkel nog abonnementen op kunnen gamen en niks meer fysiek zelf in bezit want licentie.
Wanneer alles met abonnementen gaat werken vraag ik me af of ik nog een nieuwe console ga kopen... Een abo structuur is vaak kansloos wanneer je soms weken of zelfs maanden niet gamed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
The Inquisitor schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:58:
[...]

Wanneer alles met abonnementen gaat werken vraag ik me af of ik nog een nieuwe console ga kopen... Een abo structuur is vaak kansloos wanneer je soms weken of zelfs maanden niet gamed.
Of enkel nog streamen. Maar inderdaad, dat is minder fijn als je inderdaad tijden niet gamed. Zoals ik de afgelopen zomer eigenlijk. Alleen Pokémon Go en Hogwarts Mystery voor de mobiel bleef ik continu spelen. Maar mijn PS4 heeft toch echt stof lopen happen de laatste tijd.

Herfst en winter vind ik sowieso de betere gameperioden. Als het koud buiten is en binnenblijven sowieso fijner is. Een stapel aan games, een PS4 pro en 65 inch 4k oled tv helpt me wel de winter door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
bram1984 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:39:
Holy shit. BO4 krijgt een 50GB day one patch. Gaat nergens meer over.

https://www.resetera.com/...-update-on-day-one.73694/
Pihh zitten daar alle grafische pracht in? Om zo te voorkomen dat het spel niet uitgesteld wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Ik kan me niet inbeelden dat ze naar een abonnement-only model zullen gaan. Er gaat nog altijd enorm veel omzet ook naar fysieke schijfjes, al is het maar om het als cadeau te schenken aan iemand. En uiteindelijk is het voor naambekendheid ook nog altijd belangrijk dat in elke winkel een groot rek met games staat. Ik zie dat echt niet snel verdwijnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lFpZ96UmxWZZaq4oieIi5qdt/full.jpg

Net de 1600 trofeeën gehaald door Assassin's Creed Origins uit te spelen.
1 oktober met de game begonnen en net uitgespeeld. De tweede AC game
die ik uitgespeeld heb. De andere was Black Flag in de begin tijd van de PS4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Sagat schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:50:
[...]

Zit er wel in, gelukkig kan je zelf de schijf vervangen, en als je daar geen zin hebt ook gewoon een externe schijf aankoppelen. Nog steeds zijn deze patches wel bizar, zelfs met onze huidige breedband verbindingen.
Heb al heel wat Amerikanen horen vloeken hierover in het verleden. Zijn nog genoeg mensen in het land van onbegrensde mogelijkheden die zelfs op de landlijn een cap hebben zitten. Max 100 of 200G per maand of zelfs maar 50. Daarna een trage verbinding of bijbetalen.

Die gaan niet gelukkig worden van rdr2 dan ben ik bang.

Moet ik wel ff rekening mee houden voor die tijd misschien wat eraf mikken, anders krijg ik zelfs die 500Gb vol. :+

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik ben het met je eens, maar zelf da nog zou je als arguement kunnen gebruiken dat je dan een 2 weken of maand abbo zou kunnen nemen.

Als ik kijk naar het succes van netflix en spotifiy vind ik het ook helemaal niet raar.

10 second ninja DONE

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Borderlands 2 komt naar PSVR toe, mooie titel om in VR te spelen dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Verwijderd schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:20:
[Afbeelding]

Met uitgespeeld bedoel je alle ???? op de map verkend en voltooid?

Ik had daar geen geduld voor hoor, heb de main quest uiteraard doorlopen en een groot deel van de side quests, maar toen had ik er geen zin meer in. Ik ben nog wat leuke trophies gaan doen zoals de leeuw temmen en de war elephants verslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:39

https://www.vg247.com/201...-one-patch-size-physical/

Copyprotection/vroege lek bescherming:
The final game size after installation and download of the patch should be 55GB on either console. This indicates that the day one update is replacing a large portion of game files, not adding to them.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
[Afbeelding]

Ben dan echt een noob

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/klX9J8HsPP3Nqqsk7z4vuqR5/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
[Afbeelding]

En dan level 13? Ik ben ook level 13 maar dan met 1200 trophies :P

Afbeeldingslocatie: https://card.psnprofiles.com/1/Jasphur.png

I know, er is een speciaal topic hiervoor: (PSN/XBL) Het grote Trophy & Achievement topic

Edit: Never mind. Zie nu dat jij al op 81% zit en ik op 16% :D

[ Voor 9% gewijzigd door Jasphur op 09-10-2018 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:35
Twixie schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:42:
Sinds afgelopen weekend een ps4 pro, mijn vorige console was een Xbox one.

Was nogal verbaasd toen ik de disc van spiderman in de ps schoof dat het best lang duurde omdat er gegevens gekopieerd moesten worden.

Gebruikt een disc versie nu net zoveel schijfruimte als een download versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
schumi1986 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:06:
[...]
Gebruikt een disc versie nu net zoveel schijfruimte als een download versie?
Ja. Elk game op disc wordt eerst op HDD gecopieerd en daarna volledig vanaf HDD gespeeld. De enige reden waarom de schijf er dan nog in moet is voor authorizatie (het bewijs dat jij het schijfje nog hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juhrat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-05-2024
Twixie schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:12:
[...]

Ik kan me niet inbeelden dat ze naar een abonnement-only model zullen gaan. Er gaat nog altijd enorm veel omzet ook naar fysieke schijfjes, al is het maar om het als cadeau te schenken aan iemand. En uiteindelijk is het voor naambekendheid ook nog altijd belangrijk dat in elke winkel een groot rek met games staat. Ik zie dat echt niet snel verdwijnen.
Ik zit er ook totaal niet op te wachten om digitaal te gaan, ik koop circa 40 games per jaar - haal vervolgens de Platinum Trophy en verkoop ze weer. Zou me een godsvermogen kosten als ik niets kan verkopen na er een aantal uren in gestoken te hebben. De tweedehands markt in games is te groot om zomaar te sluiten, gaat ze een berg klanten kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juhrat schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:12:
[...]
De tweedehands markt in games is te groot om zomaar te sluiten, gaat ze een berg klanten kosten.
Was er in het verleden ook niet veel te doen rond een nieuwe Microsoft console (ik denk dat het de XBox One was) waar ze ergens een systeem gingen implementeren waardoor het onmogelijk was games te verkopen ? Na de shitstorm die dat teweeg bracht hebben ze er ook wijselijk terug van afgezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vrijdag schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:37:
[...]
Copyprotection/vroege lek bescherming:
Dat zou juist heel weinig data nodig hebben. Het is duidelijk dat het een patch is die een hoop dingen fixt, of maw wat op de disk gezet werd is helemaal geen final product.
Sowieso bizar dat VG24/7 verbaasd lijkt te zijn dat het 55GB replacement data is ipv added data. Wat hadden ze gedacht, dat je day 1 direct een hoop DLC erbij krijgt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Had best gekund dat je die 50gb erbij moest downloaden, omdat er maar 50gb op een disc past om zo op 100gb uittekomen. Ben benieuwd hoe groot rdr2 uiteindelijk straks is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Nieuwevolger schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:24:
Had best gekund dat je die 50gb erbij moest downloaden, omdat er maar 50gb op een disc past om zo op 100gb uittekomen. Ben benieuwd hoe groot rdr2 uiteindelijk straks is.
Zou mij niks verbazen inderdaad :) Het enige wat ik zeker weet is, dat als ik de game haal, ik mijn PS4 in een koelkast ga zetten terwijl ik speel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:18
Twixie schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:12:
[...]

Beetje voor beetje zie ik dit wel gebeuren.
- Zelfde argument heb je in het verleden ook gehad met DVD's etc.

Ik snap dat er nog genoeg mensen zijn die het liefste een schijfje willen, maar ik wil juist alles digitaal. Koop ook niet alles op Day 1 dus dat scheelt al qua prijs.

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
steefje schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:46:
[...]
Beetje voor beetje zie ik dit wel gebeuren.
- Zelfde argument heb je in het verleden ook gehad met DVD's etc.
Wel ja, en de winkels liggen nog altijd vol met DVDs en BluRays. De verkoop mag dan wel aan het dalen zijn, die is nog altijd verre van nul.
steefje schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:46:
[...]
Ik snap dat er nog genoeg mensen zijn die het liefste een schijfje willen, maar ik wil juist alles digitaal. Koop ook niet alles op Day 1 dus dat scheelt al qua prijs.
Het een sluit het ander niet uit. Vroeger wou ik zelf ook alles op schijf. Vandaag zie ik die rekken vol DVDs en games vooral als decoratie :P. Digitaal is gewoon pakken handiger. Al heb ik wel nog geen films/series digitaal gekocht, daar is het streaming of BluRay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twixie schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:22:
[...]

Wel ja, en de winkels liggen nog altijd vol met DVDs en BluRays. De verkoop mag dan wel aan het dalen zijn, die is nog altijd verre van nul.

[...]

Het een sluit het ander niet uit. Vroeger wou ik zelf ook alles op schijf. Vandaag zie ik die rekken vol DVDs en games vooral als decoratie :P. Digitaal is gewoon pakken handiger. Al heb ik wel nog geen films/series digitaal gekocht, daar is het streaming of BluRay.
Een film kijk je (of iig ikzelf) dan ook meestal in 1 of hooguit 2x af. Daarna kijk je hem doorgaans niet gelijk de volgende dag verder. Dus voor films vind ik een fysieke versie nog wel logisch (dat gezegd hebbende kijk ik sinds ik netflix heb nog maar heel sporadisch dvd of br....misschien veranderd dit als ik een goede 4k/dhr tv koop waardoor ik het verschil tussen br en netflix meer ga merken.)

Met single en multiplayer games verdeeld over diverse genres en beperkte kastuimte 'benenden alwaar de ps4 staat' is digitaal gamen voor mij dan wel logisch. Ook gezien ik mijn games toch niet wil doorverkopen maar wil houden voor de verzameling.
Nadeel daarvan is dat je met je digitale gamelijst weer minder kan pronken, of er langs lopen en dan een game zien en denken, oh ja die game moet ik nog is verder spelen of is een kans geven......ofzo.

10 second ninja DONE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sagat schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:36:
[...]
Nadeel daarvan is dat je met je digitale gamelijst weer minder kan pronken, of er langs lopen en dan een game zien en denken, oh ja die game moet ik nog is verder spelen of is een kans geven......ofzo.
Je kan dat natuurlijk ook virtueel doen. Bvb gewoon op de console zelf door de bibliotheek lopen. Enig nadeel is dat je dan wel alle games geïnstalleerd moet staan hebben, anders mag je gelijk nog een paar uur wachten eer je kan spelen. Zelf gebruik ik een externe 4TB schijf.
Verder zijn er ook nog manieren om je hele verzameling bij te houden. Vroeger gebruikte ik Game Collector (www.collectorz.com). Nu houd ik nog enkel mijn PS3 en PS4 games bij in een grote Excel (die dan ook voor 90% bestaat uit de gratis PS+ games). Daar kan ik ook geijk de Metacritic score zien, wat je in een kast vol doosjes ook niet ziet :). Het is niet omdat een cover er aantrekkelijk uitziet dat de game ook goed is.

[ Voor 9% gewijzigd door Twixie op 09-10-2018 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jasphur schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:44:
[...]

En dan level 13? Ik ben ook level 13 maar dan met 1200 trophies :P

[Afbeelding]

I know, er is een speciaal topic hiervoor: (PSN/XBL) Het grote Trophy & Achievement topic

Edit: Never mind. Zie nu dat jij al op 81% zit en ik op 16% :D
Oef lvl13 d:)b goed bezig :P

Wel raar dat het zo groot is, voor Xbox kan ik het begrijpen aangezien die geen losse bestanden kan patchen, maar altijd complete files moet doen. Maar had dan verwacht dat die voor de PS4 een stuk kleiner zou zijn als day one update.
Nieuwevolger schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:24:
Gelukkig heeft iemand Zip uitgevonden ;)

[ Voor 48% gewijzigd door YakuzA op 09-10-2018 17:25 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij is er geen één game op de ps4 die bestanden uitpakt, lijkt mij ook niet dat rdr2 dat gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
@YakuzA daar ben ik echt al heel wat jaartje op de Playstation (ook de drie) mee bezig geweest haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Gadver ik ben helemaal geen casual gamer, ik zie nu dat ik ook level 12 ben met 1200+ trophies.

Oe, oe Ik heb zelfs een ultra rare trophy (0.7%) by dirt rally. Door een event met een Peugeot te winnen, ja das redelijk opmerkelijk te noemen met zo'n frans hok. :P

* Flagg is stiekem toch een die hard gamer. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Flagg schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:56:
Gadver ik ben helemaal geen casual gamer, ik zie nu dat ik ook level 12 ben met 1200+ trophies.

Oe, oe Ik heb zelfs een ultra rare trophy (0.7%) by dirt rally. Door een event met een Peugeot te winnen, ja das redelijk opmerkelijk te noemen met zo'n frans hok. :P

* Flagg is stiekem toch een die hard gamer. 8)
Holy shit ik heb er meer dan 2500 zie ik. Game ik dan meer dan Dennis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

bram1984 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:04:
[...]

Holy shit ik heb er meer dan 2500 zie ik. Game ik dan meer dan Dennis?
Jij gametedtedt meer dan de rest van t.net bij elkaar volgens mij. :P

Pagina: 1 ... 39 ... 180 Laatste

Let op:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alle PS5 discussie moet in: [PS5 / Playstation 5] Speculaties & Geruchten
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- [PS] Playstation Plus
- Voor PS5 kun je terecht in [PS5] (ZT) Het aanloop naar release topic en [PS5] Het pre-release kroeg topic.
- Voor aanbiedingen van games, de console en accesoires: Console Budget Gaming topic
- Bij technische issues met de PS4: Problemen en garantieafhandelingen
- Geen PS4 vs Xbox discussies.
- Geen aankoopadviesvragen over Slim vs Pro, gebruik de zoekfunctie.
- Geen discussies over tv's en monitoren, daar zijn andere subfora voor.
- Let op het gebruik van afkortingen; schrijf (minder bekende) titels voluit.