Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.950 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
GoEV6 schreef op maandag 19 november 2018 @ 14:49:
[...]

Dan gaat het mij een te grote investeringen worden om 2 paneeltjes bij te plaatsen. Dank voor de hulp iig. Ik houd het bij de 11 panelen en mijn huidige omvormer.
Hebben ze dat probleem een tigo string optimizer.
Dus even zoeken en inlezen.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:51
Supertip schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 00:27:
[...]

Het probleem van @GoEV6 van een te hoge Voc agv een te lange string ga je niet met de reguliere Tigo optimizers oplossen. Er zijn wel optimizers om een extra lange string te maken, maar er moet dan op elk paneel zo'n optimizer worden geplaatst. Die investering is hem sowieso te hoog. Dan kan hij beter z'n huidige omvormer via MP verkopen en een nieuwe Goodwe kopen (gaan tot 600V DC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:11
[...]

Ja dat is nog duurder dan nieuwe omvormer haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:56

Wailing_Banshee

You're Next

Nieksiero schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:58:
[...]

Begrijp alleen dit niet helemaal over hoe ze salderen:
Opwekking wordt bij elkaar opgeteld, eerst tegen het normaalverbruik gesaldeerd, de rest tegen dalverbruik
Stel, je gebruikt op hoog tarief 2500kWh en op laag tarief 1500kWh. Je teruglevering is 2000kWh. Wat je dan na een jaar betaalt = 2500 - 2000 = 500kWh op hoog en 1500kWh op laag.

Als je opbrengst 3000kWh is, betaal je 2500 - 2500 = 0 op hoog en 1500 - 500 = 1000kWh op laag.

Een andere optie is om hoog met hoog te verrekenen en laag met laag:
Gebruik op hoog: 2500kWh, laag 1500kWh. Teruglevering op hoog is 1500kWh, op laag 500kWh. De rekening zou dan 2500 - 1500 = 1000kWh op hoog en 1500 - 500 = 1000kWh op laag.

(even ervan uitgaande dat je 5/7e van je totale teruglevering op hoog doet).

het eerste scenario is natuurlijk gunstiger. Het is gunstiger om zo veel mogelijk in het laagtarief te betalen :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:10
[...]

Ik denk dat ze helemaal geen probleem hebben. Kijk maar naar je eigen logging op de voltages wat je nu bereikt en of je met 2 maal Voc van een nieuwe paneel over de 500 gaat. Ik denk het lang niet, de panelen die er liggen zijn ook al wat capaciteit kwijt namelijk.

Bij mij werkte het zelfs met 14 panelen. En mijn omvormer heeft de paar keer overvoltage prima overleefd. Met 13 panelen was er helemaal nooit overvoltage geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
exroosje schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:59:
[...]

Ik denk dat ze helemaal geen probleem hebben. Kijk maar naar je eigen logging op de voltages wat je nu bereikt en of je met 2 maal Voc van een nieuwe paneel over de 500 gaat. Ik denk het lang niet, de panelen die er liggen zijn ook al wat capaciteit kwijt namelijk.

Bij mij werkte het zelfs met 14 panelen. En mijn omvormer heeft de paar keer overvoltage prima overleefd. Met 13 panelen was er helemaal nooit overvoltage geweest.
Ik heb zelf met 12x Poly 275 wp steeds rond de 350/370 geen rare pieken ook niet met opstarten.
Ik zou er zomaar 2 panelen bij durven te leggen, jammer dat ik er geen plaats voor heb.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 11:00
Rol-Co schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 22:55:
[...]

Goodwe geeft zelf ook aan vanaf 3 panelen dus het kan blijkbaar wel maar is al erg aan het minimum, als je een paar vergelijkbare panelen bij laat leggen en in dezelfde string zet heb je hoger voltage, tot 12 panelen is nog geen probleem, enige is dat je veel af topt als je alles op zuid west legt, maar je kan ook gek doen en 2 strings maken van 6, 1 x6 zuid west, 1x 6 noord oost parallel.

Edit
4.8kWh met 765W is 6.27 eff, wat zeker nog niet slecht is, maar voor zo'n klein systeem en schaduw vrij in een nieuwe wijk zonder bomen wel wat laag denk ik, een paar panelen er bij zal de efficientie wel goed doen.

Steca zou ik niet doen, die kan max 5A en 500W
Ik heb vandaag eens een offerte laten uitbrengen voor het bijplaatsen van 4 poly panelen rond de 270 Wp naast de 3 poly panelen 255 WP die er al op liggen. Deze moeten dan bijgeplaatst worden op de huidige Goodwe 1000-NS die er al hangt.
Ik krijg een belletje van de betreffende installateur en krijg een uitleg/toelichting in de trant of ik wel helemaal goed bij me hoofd ben. Er moest dan toch zeker wel een zwaardere omvormer komen, min een 1500 of liever een 2000..... Sterker nog ze willen dit niet eens plaatsen ivm de veiligheid e.d.
Gesprek maar even kort gehouden en dat ik er maar even over ga nadenken.
Hoe heet moet ik deze soep nu eten?

Afgelopen zomer is de hoogst gemeten Wp was op 6 juni met 609 Wp, met een dagopbrengst van 5 kWh.
Effectief per paneel dus 203 WP (hoogst gemeten). In hoeverre ga ik dan grenzen over met het erbij plaatsen van 4x270 Wp? Begrijp me niet verkeerd ik begrijp de stelling van installateur volledig, ik denk er misschien ook wel te makkelijk over. Of iets saver gaan en het houden op max. 3 panelen erbij?

- Dak ligt op ZW
- 3x München Solar (255) op GoodWe 1000-ns
- NH omgeving (Hoorn)

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
Bart_Denon schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:23:
[...]

Ik heb vandaag eens een offerte laten uitbrengen voor het bijplaatsen van 4 poly panelen rond de 270 Wp naast de 3 poly panelen 255 WP die er al op liggen. Deze moeten dan bijgeplaatst worden op de huidige Goodwe 1000-NS die er al hangt.
Ik krijg een belletje van de betreffende installateur en krijg een uitleg/toelichting in de trant of ik wel helemaal goed bij me hoofd ben. Er moest dan toch zeker wel een zwaardere omvormer komen, min een 1500 of liever een 2000..... Sterker nog ze willen dit niet eens plaatsen ivm de veiligheid e.d.
Gesprek maar even kort gehouden en dat ik er maar even over ga nadenken.
Hoe heet moet ik deze soep nu eten?

Afgelopen zomer is de hoogst gemeten Wp was op 6 juni met 609 Wp, met een dagopbrengst van 5 kWh.
Effectief per paneel dus 203 WP (hoogst gemeten). In hoeverre ga ik dan grenzen over met het erbij plaatsen van 4x270 Wp? Begrijp me niet verkeerd ik begrijp de stelling van installateur volledig, ik denk er misschien ook wel te makkelijk over. Of iets saver gaan en het houden op max. 3 panelen erbij?

- Dak ligt op ZW
- 3x München Solar (255) op GoodWe 1000-ns
- NH omgeving (Hoorn)
al hang je er 15 bij, die omvormer gaat gewoon niet meer dan 1kW terug leveren :-) zo lang je de ingangscapaciteit (spanning/stroom) niet gaat overschrijden is er niets aa nde hand. Wel is het mengen van panelen niet heel efficient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:58
Andre1973 schreef op maandag 19 november 2018 @ 23:42:
[...]

Doen, al is 300 mA vaak goedkoper en mag ook.
Thanks! Uiteindelijk deze gevonden. Zelfde merk als mijn slimme meter, dus hopelijk niet volledig knakenspul :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Nieksiero schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:58:
[...]

Interesting! Greenchoice komt redelijk positief naar voren. EnergieDirect scheelt echter nog eens 80 euro op jaarbasis (terugleveren meegerekend) ondanks het verschil in teruglever tarief dat bij EnergieDirect 5 cent lager is! Dit waarschijnlijk ook door de 200 euro cashback.

Het lastige is dat je zoveel met elkaar moet vergelijk (lever tarief, teruglever tarief, vastrecht, cash back acties, etc etc.). Heeft er niemand een handig excelletje om het zelf goed uit te kunnen rekenen? Blind vertrouwen op een vergelijk site vind ik ook een beetje gek.
Of is dit echt wat het is ? Dan zit ik nu goed bij Energie direct... lage vaste leveringskosten, tarieven gas en elektra prima, en 200 euro cashback. Wel een relatief lage teruglever vergoeding, maar ik lever een keer 700 kWh terug

Begrijp alleen dit niet helemaal over hoe ze salderen:
Opwekking wordt bij elkaar opgeteld, eerst tegen het normaalverbruik gesaldeerd, de rest tegen dalverbruik
Moet je wat spelen met de waardes van je eigen verbruik en levering op gaslicht.com. Dan zie je wel hoe het werkt met salderen. Alleen stroompakket vergelijken, dan zie je het wat gemakkelijker.

Je kunt ook alleen overstappen met stroom en gas laten zitten waar je zit als je contract nog een tijd loopt.
Bij mij kwam powerpeers (cashback 125 euro via eigen site) het beste uit in mijn geval waarbij ik rekening heb gehouden met de opzegboete voor het stroom deel. Leuke is dat ik mijn oorspronkelijke welkomstkorting (stroom+gas) geheel kan behouden voor alleen mijn gas.

Je kan trouwens je welkomstkorting nog wat opkrikken door wat extra gasverbruik in te vullen als je gas en stroom gaan nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 22:50
Hebben jullie ook zo'n belabberde opbrengst vandaag? 92Wh gisteren 1,13KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Michiel193 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 19:49:
Hebben jullie ook zo'n belabberde opbrengst vandaag? 92Wh gisteren 1,13KWh
899Wh, gisteren 3.95kWh.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:18
@Michiel193 en @MK_ daar is een apart topic voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Whoops, ik dacht dat dit dat topic was O-) Ik antwoordde enkel op zijn vraag :p

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:18
@MK_ Ben je ook nog op PVOutput te vinden met je set?

@Wailing_Banshee volgens mij staat hier een "0" te veel :9 "15000kWh op laag"

[ Voor 53% gewijzigd door Rouske op 20-11-2018 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Rouske schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:19:
@MK_ Ben je ook nog op PVOutput te vinden met je set?

@Wailing_Banshee volgens mij staat hier een "0" te veel :9 "15000kWh op laag"
There is now :p
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=63148

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Heeft iemand hier wellicht een geniaal idee.

Ik ga een plat dak opstelling bouwen, 3 rijen van 2 panelen in portrait (anders past 't niet). Enige puntje is dat er een pijp van de afzuigkap op 't dak zit. Ik zou daarom de frames iets verhoogd (cm of 10,15) neer willen zetten zodat ze over de pijp kunnen staan. Enig idee hoe dat het makkelijkste gaat?
ik zat al aan 30x30 betontegels onder de voeten te denken, maar dat voegt gewicht toe dat niet als ballast gebruikt word. Hout lijkt me niet duurzaam, dus ik dacht aan van dat gerecyclede plastic, maar geen idee hoe dat heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 09:33
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:29:
Hout lijkt me niet duurzaam, dus ik dacht aan van dat gerecyclede plastic, maar geen idee hoe dat heet.
Waarom is hout niet duurzaam? Er zijn voldoende tuinhuisjes en -hekjes van geïmpregneerd hout gemaakt die jaren staan.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
CurlyMo schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:51:
[...]

Waarom is hout niet duurzaam? Er zijn voldoende tuinhuisjes en -hekjes van geïmpregneerd hout gemaakt die jaren staan.
Als het op je dak staat zou ik ook niet direct aan hout denken. Staat bloot aan weer en wind en je ziet het niet dagelijks.

Voor wat betreft het gebruiken van betontegels, deze kun je met een draadeind en een gat erin verankeren aan de constructie. Sterker nog de allergoedkoopste manier om een constructie te maken is met ditzelfde draadeind. Koop 8 of 10mm draadeinde en een paar moeren en ringetjes. Aan de voorkant gebruik je korte draadeind en 1 tegel aan de achterkant langer en 2 of 3 tegels. Draadeind door de tegels heen met boven en onder een moer (die onderop wel verzinken) en andere kant van draadeind vast maken aan het moergat van het frame wederom met 2 moeren.

Per paneel heb je nodig 2 korte , 2 lange draadeinden, 6-8 tegels, 16 moeren en 16 ringen . Daarnaast een boormachine en wat geduld. Eventueel kun je nog kunstof buis om de openliggende draadeindes doen om ze minder snel te laten roesten.

Zie hier een voorbeeld:
sunrise 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
exroosje schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:02:
[...]

Als het op je dak staat zou ik ook niet direct aan hout denken. Staat bloot aan weer en wind en je ziet het niet dagelijks.
Het scheelt volgens mij een stuk in de prijs. Maar wat jij hebt gedaan is ook wel een mooie oplossing. Paar schroeven in betontegels.

Ik zou alleen die kabels niet zo op je dak laten liggen wegens het water dat er op kan blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Het is een oude foto.... Ik heb ze inmiddels opgebonden. Al wordt het dak daar nooit echt nat, omdat dit het hoogste punt is. Zelfs toen de afvoer dicht zat met bladeren en er verderop water bleef staan. Maar dank voor de oplettendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
exroosje schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:22:
Het is een oude foto.... Ik heb ze inmiddels opgebonden. Al wordt het dak daar nooit echt nat, omdat dit het hoogste punt is. Zelfs toen de afvoer dicht zat met bladeren en er verderop water bleef staan. Maar dank voor de oplettendheid.
Ik kan op de foto niet goed zien hoeveel panelen er liggen en of de voorste schroefdraad nu op de rand of in het midden van het paneel zit. En heb je alleen aan de achterkant tegels geplaatst en vooraan alleen schroefdraad voor de verhoging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Er liggen op mijn schuurtje 2 panelen . Je ziet dus 4 draadeinden. De voorkant heb ik via een los stuk bandijzer en een bout /moer aan de boeiplank vast gemaakt (ook weer 4 maal dus).

Aan de achterkant heb ik gebruik gemaakt van de gaten die er al zitten. Die zitten op 15-20 cm vanuit de zijkant. De zijkant heeft geen gaten

Dit zijn overigens 80x160 panelen, voor 100x160 zou ik een tegel meer nemen, of extra ballast op de voet bijleggen met kleinere tegels. Het is best wel zwaar nl. en wordt snel onhanteerbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:44:
[...]

al hang je er 15 bij, die omvormer gaat gewoon niet meer dan 1kW terug leveren :-) zo lang je de ingangscapaciteit (spanning/stroom) niet gaat overschrijden is er niets aa nde hand. Wel is het mengen van panelen niet heel efficient
Als je met 3 panelen van 255W nooit verder komt als 605W en 5Kw opbrengt, dan heb je duidelijk niet een optimale situatie mbt orientatie. Dan is het just een goed idee om meer panelen te plaatsen. Al zou ik dan eerder denken aan 3 panelen van wederom 255W.

Een ander groot voordeel is dan dat je omvormer makkelijk start, met maar weinig panelen eraan en schaduw dag / winterdag is mijn ervaring met een Goodwe1000 dat ie vrij snel in wait mode komt. Dus met 6 of 7 panelen zou je winteropbrengst wel eens enorm kunnen opkrikken. En dat kan ook een overweging zijn, zeker als salderen ophoudt.

Maar een Goodwe 1000 kan net zoveel voltage en amps aan als een 2000 of 3000, dus onveilig zal het nooit worden. Dat zou de installateur moeten weten.

Qua panelen 275 is wel behoorlijk afwijkend van 255. En je plaatst er meer dan origineel, dus zal de omvormer het mpp zoeken van de 275 panelen en de 255 zullen daar in de weg voor zitten. Als je er toch zoveel hebt maakt dat op zich weinig uit overigens.

Op marktplaats kun je regelmatig restpartijen vinden, ideaal om 4 stuks rond de 255Wp op te pikken voor weinig. Er staat er nu iemand op met een hele partij van allerlei soorten, daar zit vast wel wat voor je tussen. Dat past dan beter en is nog goedkoper ook.

En als je dan weer zat bent van het aftoppen komende zomer zoek je naar een Goodwe 1500 op marktplaats. Die komen regelmatig langs als gevolg van EPC eisen aan nieuwbouw projecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
exroosje schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:37:
[...]

Als je met 3 panelen van 255W nooit verder komt als 605W en 5Kw opbrengt, dan heb je duidelijk niet een optimale situatie mbt orientatie. Dan is het just een goed idee om meer panelen te plaatsen. Al zou ik dan eerder denken aan 3 panelen van wederom 255W.

Een ander groot voordeel is dan dat je omvormer makkelijk start, met maar weinig panelen eraan en schaduw dag / winterdag is mijn ervaring met een Goodwe1000 dat ie vrij snel in wait mode komt. Dus met 6 of 7 panelen zou je winteropbrengst wel eens enorm kunnen opkrikken. En dat kan ook een overweging zijn, zeker als salderen ophoudt.

Maar een Goodwe 1000 kan net zoveel voltage en amps aan als een 2000 of 3000, dus onveilig zal het nooit worden. Dat zou de installateur moeten weten.

Qua panelen 275 is wel behoorlijk afwijkend van 255. En je plaatst er meer dan origineel, dus zal de omvormer het mpp zoeken van de 275 panelen en de 255 zullen daar in de weg voor zitten. Als je er toch zoveel hebt maakt dat op zich weinig uit overigens.

Op marktplaats kun je regelmatig restpartijen vinden, ideaal om 4 stuks rond de 255Wp op te pikken voor weinig. Er staat er nu iemand op met een hele partij van allerlei soorten, daar zit vast wel wat voor je tussen. Dat past dan beter en is nog goedkoper ook.

En als je dan weer zat bent van het aftoppen komende zomer zoek je naar een Goodwe 1500 op marktplaats. Die komen regelmatig langs als gevolg van EPC eisen aan nieuwbouw projecten.
Ik vermoed alleen dat je @Bart_Denon bedoeld ;-) Mijn punt was gelijk; je kan panelen zonder problemen toevoegen tot de max van je omvormer, maar meer vermogen gaat ie toch niet het net in gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
exroosje schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:37:
[...]

Dank je voor je bijdrage!! Hier heb ik wat aan.

Ok, het erbij zetten van 270 - 275 Wp icm met de huidige 255 Wp is dus af te raden begrijp ik. Een andere optie waar ik dan nog aan dacht is om 6x nieuw aan te schaffen en de huidige 3 x 255Wp naar andere kant van het huis op NO op een aparte string...

3 matchende panelen zoeken lijkt me dan toch ook weer lastig en wat als het dan straks toch niet helemaal lekker uitpakt... Of als ik rond de 250 - 260 zoek zit ik dan goed?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Bart_Denon schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:23:
[...]

Dank je voor je bijdrage!! Hier heb ik wat aan.

Ok, het erbij zetten van 270 - 275 Wp icm met de huidige 255 Wp is dus af te raden begrijp ik. Een andere optie waar ik dan nog aan dacht is om 6x nieuw aan te schaffen en de huidige 3 x 255Wp naar andere kant van het huis op NO op een aparte string...

3 matchende panelen zoeken lijkt me dan toch ook weer lastig en wat als het dan straks toch niet helemaal lekker uitpakt... Of als ik rond de 250 - 260 zoek zit ik dan goed?
GoodWe 1000NS heeft maar 1 tracker/string, dan zul je een extra/andere omvormer moeten. Ik zou zelf op Marktplaats ff zoeken, d'r staan zat partijtjes van 6 panelen op inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:26:
[...]

GoodWe 1000NS heeft maar 1 tracker/string, dan zul je een extra/andere omvormer moeten. Ik zou zelf op Marktplaats ff zoeken, d'r staan zat partijtjes van 6 panelen op inderdaad
Je kan/mag toch 2 strings parallel aansluiten op de omvormer als de ene string op ZW ligt en de andere op NO? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Bart_Denon schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:31:
[...]

Je kan/mag toch 2 strings parallel aansluiten op de omvormer als de ene string op ZW ligt en de andere op NO? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
ik zou het zelf niet doen, zeker als de strings zo verschillen. Oost/west met gelijke panelen zou nog kunnen, maar idealiter heb je 2 trackers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-09 19:17

Punkrocker

Mostly harmless

Iemand nog een flink dak over? Of een grote tuin.
Als je opschiet kan je nog net een koopje halen. :+

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Bart_Denon schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:31:
[...]

Basis gegeven:
Als je ze parallel zet moet de string spanning ( Vmpp's optellen) gelijk zijn.
Als je ze in serie zet moet de stroom van de panelen gelijk zijn (Impp's gelijk).

Dus een string van 3 panelen parallel zetten aan een string van 6 panelen gaat niet werken.

Echter:
Een 275Wp paneel kan best wel dezelfde Vmpp geven als een 255Wp paneel van het zelfde type(aantal cellen/grote van de cellen). Een string van 3x255Wp + 3x275Wp kan best parallel aan en string van 6x275Wp.

Een 275Wp paneel zal max een iets hogere stroom kunnen leveren als een 255Wp paneel, die kan je dus best in serie zetten maar dan zal de stroom van het 255Wp paneel de max geven. Het 275Wp paneel zal zich dan als een 255Wp paneel gedragen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Moet je ook opletten of de verschillende panelen dezelfde voltage naar temperatuur specificatie hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Bart_Denon Met maar 3 panelen zit je aan de onderkant van de omvormer; met een beetje schaduw zakt de opbrengst volledig in. Een paneel (of twee) erbij is een goed idee (past goed op de omvormer) en dan is een beetje mismatch (Impp binnen 10% van elkaar) echt geen probleem.
Bij een serieuze uitbreiding op hetzelfde dakvlak zou ik, na de bovenstaande twee panelen erbij, gewoon een nieuwe omvormer ophangen voor de uitbreiding. Dan kan je de twee sets onderling goed vergelijken en heb je wat redundantie :)

Je huidige panelen hebben een Impp van 8.18 A, zolang je nieuwe panelen tussen de 8 en 9A Impp zitten loopt het wel los.
De omvormer levert terug vanaf 80V, in de huidige situatie leveren de panelen onder standaardomstandigheden 31.2V per stuk voor 93.6V totaal. Elke bypassdiode schakelt pakweg 10V dus je kan maar 1 diode missen.
Als het warm is, daalt de stringspanning met 0.32%/°C.
Met panelen van zeg 60 graden (ipv de 20°C standaardomstandigheden) blijft er van de 93.6V dus maar zo'n 81V over, wat erg op het randje is.

[ Voor 41% gewijzigd door Proton_ op 21-11-2018 14:17 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVMarion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-09 15:50
Momenteel ben ik bezig met de dakkapellen van de woning, het leek me dan ook een goed moment om nog eens te kijken naar zonnepanelen.

De dakkapel op het zuiden is 2+ meter breed en zou plaats bieden voor 2 panelen in landscape, zoals bijvoorbeeld het systeem van ValkDouble.

Het lukt nu alleen niet om een geschikte omvormer te vinden voor (tijdelijk), 2 * 300watt panelen.
In de toekomst is het plan meer te plaatsen op het schuine gedeelte van het dak echter zullen deze een andere hellingshoek hebben en eventueel schaduw van de buren.

Wat zou de meest toekomst bestendige oplossing zijn?
Een micro omvormer van enphase leek me makkelijk uitbreidbaar in de toekomst of is SolarEdge ook nog een optie, met een omvormer die tijdelijk te groot is voor het vermogen van maar 2 panelen?

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1811/496891/JMc0dUkG.png
De linker dakkapel is mijn dak echter hebben ondertussen beide buren een dakkapel geplaatst }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
RVMarion schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:21:
Een micro omvormer van enphase leek me makkelijk uitbreidbaar in de toekomst of is SolarEdge ook nog een optie, met een omvormer die tijdelijk te groot is voor het vermogen van maar 2 panelen?
De kleinste SE werkt pas vanaf volgens mij 6 optimizers. De kleinste omvormer gaat je toekomstige uitbreiding niet leuk vinden. Een omvormer die dat wel aankan, gaat waarschijnlijk in je huidige plan te vaak uitvallen wegens een te laag voltage. Voor deze route is het makkelijkste dus micro-omvormers of toch in één keer de hele set, of eerst de grote set en later de dakkapellen erbij leggen.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 21-11-2018 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-09 08:53

Helhond

Grunn

@RVMarion
Op één APS YC600 (micro-omvormer) kunnen twee panelen tot 2x (250Wp-375Wp) met eigen MPPT.
Mocht je willen kan je later meer neerleggen en het aantal micro-omvormers uitbereiden.

Kosten ±200 euro per stuk (per twee panelen)

[ Voor 27% gewijzigd door Helhond op 21-11-2018 15:32 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Yes, panelen in bestelling, waarschijnlijk vrijdag oppikken.
6x CSUN 355
3x ASP YC600
1x monitoring
Montage op betonvoeten, spuit ik met plastidip zwart.

Prijs per kW ex btw = 0.926
Dat kan vast lager maar ik ben er tevreden mee, mooi oppervlakte op overkapping en garage, goede monitoring (lastige ligging) zodat ik nog wat kan schuiven.

Dit set komt als uitbreiding op de 12xSolar Frontier SF170-s panelen met SMA2100TL omvormer

[ Voor 12% gewijzigd door sgsdebruijn op 21-11-2018 16:37 ]

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heatwave31
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-07 23:59

heatwave31

......!......

Gisteren mijn 15x Panasonic HIT Kuro 325wp op het dak geplaatst gekregen via (*knip*) installateur.
Met een SMA 5.0 omvormer.

vandaag productie van 4100watt gehad..nog geen idee of dat goed is of niet na 1 dag..;-)

Helaas hebben de monteurs schade gemaakt door het gat naar de meterkast verkeerd te boren en kwamen ze naast de deur uit. hap uit de deur. hebben ze met een wit goedje proberen weg te werken. Zag het pas toen de meterkast deur weg dicht deed en de monteurs alweer vertrokken waren.
De verf was nog nat, maar ze spreken ten strengste tegen dat ze dit gedaan hebben krijg ik via directeur te horen.
Maar wel meteen mail sturen met volledig faktuur bedrag of ik die meteen wil gaan betalen.

Heh..gadver..geen lekker begin gevoel voor zo'n flinke investering. en goede service.

Ook vorige maand aangegeven dat ik graag het actiemodel SMA omvormer (actie van juni 2018 tot april 2019) wilde ontvangen met de 10 jaar garantie ipv 5..ook hier is helaas geen gehoor aan gegeven.

100 euro aanbrengbonus hebben ze..had bijna iemand verwezen..laat maar zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 03-12-2019 10:07 . Reden: op verzoek van hemzelf (*knip*) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
Heb je ergens getekend voor gereed / oplevering? Want er zijn kennelijk 2 gebreken - de garantie en een schadegevalletje..

In consumentenrecht is dat reden om een deel van de betaling achter te houden, omdat (nog) niet de volledige levering heeft plaats gevonden. Maar de schade is mogelijk een welles-nietes.

De garantie heb je zo te lezen aangegeven nadat de overeenkomst was aangegaan.. Stond in je overeenkomst iets over de SMA garantie? Toch mag je er redelijkerwijs van uit gaan een nieuw exemplaar te krijgen incl de bijbehorende garanties.

Wat je wel zeker weet bij achterhouden van een deel van de betaling is dat je de zaak op scherp zet. Dat kan positief of negatief uitpakken.

[ Voor 11% gewijzigd door exroosje op 21-11-2018 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 13:38
vraagje:
op mijn overkapping kan ik 8 panelen in o-w opstelling en 2 op zuid kwijt.
Bovenop de eerste verdieping kan ik een schans zetten van 2x3 panelen op zuid.

totaal zouden dit 8 panelen op zuid, 4 op oost en 4 op west zijn.

Ik ben aan het kijken voor 320WP panelen.

Iemand een idee of dit (zonder al te veel aftopping) goed kan werken op een SE3500? Of zou deze echt te zwak zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:09

BlueTooth76

Let the sun shine!

heatwave31 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 17:00:
Gisteren mijn 15x Panasonic HIT Kuro 325wp op het dak geplaatst gekregen via *knip* installateur.
Met een SMA 5.0 omvormer.

vandaag productie van 4100watt gehad..nog geen idee of dat goed is of niet na 1 dag..;-)

Helaas hebben de monteurs schade gemaakt door het gat naar de meterkast verkeerd te boren en kwamen ze naast de deur uit. hap uit de deur. hebben ze met een wit goedje proberen weg te werken. Zag het pas toen de meterkast deur weg dicht deed en de monteurs alweer vertrokken waren.
De verf was nog nat, maar ze spreken ten strengste tegen dat ze dit gedaan hebben krijg ik via directeur te horen.
Maar wel meteen mail sturen met volledig faktuur bedrag of ik die meteen wil gaan betalen.

Heh..gadver..geen lekker begin gevoel voor zo'n flinke investering. en goede service.

Ook vorige maand aangegeven dat ik graag het actiemodel SMA omvormer (actie van juni 2018 tot april 2019) wilde ontvangen met de 10 jaar garantie ipv 5..ook hier is helaas geen gehoor aan gegeven.

100 euro aanbrengbonus hebben ze..had bijna iemand verwezen..laat maar zitten.
Zolang je niet hebt betaald heb je nog enige "macht" als klant. Zodra je betaalt is het lastiger om nog iets gedaan te krijgen. Als je goede ervaringen hebt met een bedrijf hoeft het niet zo'n vaart te lopen maar als er nu al betwist wordt dat er iets beschadigd is.

Je hebt meerdere opties:
- slikken, betalen
of
- een deel betalen (75%) en de rest zodra de punten zijn opgelost, dit ook duidelijk melden
of
- aangeven wat er niet voldoet, aangeven daar eerst een oplossing voor te willen, nog niet betalen

Waar gewerkt wordt vallen spaanders, in mijn werk heb ik ook wel eens iets beschadigd, dan moet je daar voor staan. Ontkennen is niet netjes, zeker als de verf nog nat is van de herstelpoging.

[ Voor 15% gewijzigd door Edmin op 03-12-2019 12:52 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 19:09
darklord007 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 17:53:
vraagje:
op mijn overkapping kan ik 8 panelen in o-w opstelling en 2 op zuid kwijt.
Bovenop de eerste verdieping kan ik een schans zetten van 2x3 panelen op zuid.

totaal zouden dit 8 panelen op zuid, 4 op oost en 4 op west zijn.

Ik ben aan het kijken voor 320WP panelen.

Iemand een idee of dit (zonder al te veel aftopping) goed kan werken op een SE3500? Of zou deze echt te zwak zijn?
4 panelen in 1 Oriëntatie lijkt mij wat weinig voor SolarEdge. Je moet toch minimaal wel een paneel of 8 hebben in de zon. Ik ben geen SolarEdge expert (hou me verre van SolarEdge) maar volgens mij gaat het in dit geval ook echt niet goed werken.

Lees dit even goed door: https://mcelectrical.com....nverter-optimiser-review/
En dan vooral onder het kopje: Production Loss and “Blocking”

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
RaymondD schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:15:
[...]

4 panelen in 1 Oriëntatie lijkt mij wat weinig voor SolarEdge. Je moet toch minimaal wel een paneel of 8 hebben in de zon. Ik ben geen SolarEdge expert (hou me verre van SolarEdge) maar volgens mij gaat het in dit geval ook echt niet goed werken.

Lees dit even goed door: https://mcelectrical.com....nverter-optimiser-review/
En dan vooral onder het kopje: Production Loss and “Blocking”
@darklord007 spreekt over zestien panelen bij elkaar. Eerder teveel voor garantie, was het niet 135 procent wp tov grootte omvormer?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 13:38
reneeke1970 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:04:
[...]

@darklord007 spreekt over zestien panelen bij elkaar. Eerder teveel voor garantie, was het niet 135 procent wp tov grootte omvormer?
In eerste instantie zou dit teveel zijn. Het zit zo:

Het liefst zou ik mijn platte dak boven op de eerste verdieping nog ff vrij laten. Later misschien extra panelen of misschien wel een zonneboiler.

Echter zou het mooi zijn als ik voor een systeem kan kiezen welke ik kan uitbreiden tot een maximaal aantal te plaatsen panelen. Zo voorkom ik dat er later een 2e omvormer bij zou moeten.

Huidig verbruik ong 2500kwh

Opties (met alleen panelen op overkapping) :
8 panelen ow en 2 zuid 3200wp = verwachtte opbrengst volgens winkel van 2600kwh

7panelen landscape zuid 320wp = 2240wp = ong 2100kwh

En misschien nog een alternatief, maar dat zou ik ff moeten nameten:

8x portrait zuid 10graden en schans van 3 of 4 in landscape = 3500wp =3300kwh

Met het oog op einde saldering zou een betere vermogensverdeling wel beter zijn, echter na het lezen van eerder genoemde review begin ik wel te twijfelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Ik zou een +/-3500w omvormer pakken met een ruim voltage bereik en 2 mpp trackers. Oost en west een gelijk aantal panelen parallel op 1 tracker en de zuid panelen op de andere tracker. Voorwaarde is wel dat de zuid panelen dezelfde hellingshoek hebben. Anders voorzien van optimizers (Tigo)

[ Voor 19% gewijzigd door RaymondD op 21-11-2018 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25
Toch ook nog een paar vraagjes van deze kant.

Vandaag heb ik mijn materialen en panelen binnengekregen waaronder de Omnik 2.5 TL3-S omvormer, hier komt 2745watt aan panelen op (9 x 305w )

Op zolder heb ik 2x een WCD welke beide afgemonteerd zijn op een aparte groep (droger, wasmachine)

1 van deze wcd's wil ik gebruiken voor de omvormer.

1. De WCD vervangen door een lasdoos en hier de omvormer op aansluiten?
2. De electra kabels zijn 2,5mm, de omvormer geeft in de handleiding aan dat minimaal 4mm2 een vereiste is. 2.5mm kan hier toch prima?
3. Het frame van de zonnnepanelen moet geaard worden. Kan ik deze afmonteren op dezelfde aardedraad als de AC voeding naar de omvormer. Of kan ik hier het beste de aarderails bij de ketel pakken die ernaast zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
SmoothTweaker schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:13:
Werkschakelaar.

Ik heb deze opgehangen. Is drie polig, maar de 1-polige vond ik lelijk :)
https://www.elektrototaal...pn-werkschakelaar-4141891
2. De electra kabels zijn 2,5mm, de omvormer geeft in de handleiding aan dat minimaal 4mm2 een vereiste is. 2.5mm kan hier toch prima?
Kan prima ja.

[ Voor 27% gewijzigd door CurlyMo op 21-11-2018 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heatwave31

heatwave31

......!......

BlueTooth76 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:05:
[...]

Waar gewerkt wordt vallen spaanders, in mijn werk heb ik ook wel eens iets beschadigd, dan moet je daar voor staan. Ontkennen is niet netjes, zeker als de verf nog nat is van de herstelpoging.
BlueTooth76 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:05:
[...]

Zolang je niet hebt betaald heb je nog enige "macht" als klant. Zodra je betaalt is het lastiger om nog iets gedaan te krijgen. Als je goede ervaringen hebt met een bedrijf hoeft het niet zo'n vaart te lopen maar als er nu al betwist wordt dat er iets beschadigd is.

Inderdaad..als 1 van de monteurs mij er meteen bijgeroepen had en gezegd had "heej meneer....een klein ongelukje met het boren...." dan ben ik echt de moeilijkste niet.

Maar het gat is ook PRECIES op dezelfde hoogte als de 2e poging..haha.
maar dan niets zeggen en het volgende verkondigen als directeur(quote uit de mail)

--------
Ik heb dit met de mannen besproken en de mannen weten hier helemaal niks van en bestrijden dit ten sterkste, kunt u hiervoor (de voorman) bellen..(nummer uiteraard weggehaald)
De mannen hebben geen witte plakkerige stopverf, de mannen hebben alleen grijze stopverf in hun bus.
--------

Sorry dat ik besta dat ik het witte stopverf/goedje noem...als ik grijs had genoemd dan was het vast rood geweest. Als klant ben ik blijkbaar na oplevering een blok aan hun been...en door door door...naar de volgende installattie...bam bam..
Meneer..u lult uit uw nek is eigenlijk wat hij mij "deftig" zegt.

--------------
Op mijn vraag al 1.5 maand terug over het 10 jaar actiemodel van SMA (ruim tijdig genoeg om een actiemodel te regelen lijkt mij) was dit toen het antwoordt.

Ik koop deze apparaten bij SMA en de laatste bestellingen waren inderdaad van deze actie.

Dus ik verwacht deze ook.

dus verwijs ik daarnaar en krijg ik dit terug:

Wij hieronder geven aan dat wij het verwachten en dat is iets heel anders dan beloven. Wij hebben u niks beloofd en u wij hebben met u een contractuele overeenkomst dat er 5 jaar garantie op de omvormer zit.
Toen kwam u aan zelf ermee aan dat er een actie was en op basis daarvan heeft u aangenomen dat u 5 jaar extra garantie zou krijgen, maar nogmaals: u neemt dit zelf aan en contractueel is dit niet met (*knip*) BV overeengekomen. Wel treft u bijgaand de factuur aan waaruit blijkt dat de groothandel zelf aangeft dat er 5 jaar extra garantie op zit, maar u kunt hieraan geen rechten ontlenen op (*knip*) BV. Zie hiertoe ook onze algemene voorwaarden waarin staat dat men geen rechten kan ontlenen op (*knip*) die (*knip*) niet kan ontlenen op haar leveranciers.

Nou...ik beloof het gehele faktuurbedrag te betalen, maar verwacht er maar niets van... ;)

De offerte heb ik destijds uiteraard getekend waar dan wel opstaat: 100% faktuur betaling na levering.

Kijk..een beetje Customer Care zou even gekeken hebben wat een nieuw standaard houten meterkast deurtje kost en wat goede muur reparatiekitje.
Laat het bij elkaar nou iets van 75 euro zijn...breng dat op faktuur in mindering en hoor je mij ook geen probleem maken over niet het actiemodel..

tja..maar nu voel ik me als klant echt niet serieus genomen en dat trek ik heeel slecht..

[ Voor 0% gewijzigd door F_J_K op 03-12-2019 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
SmoothTweaker schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:13:
Toch ook nog een paar vraagjes van deze kant.

Vandaag heb ik mijn materialen en panelen binnengekregen waaronder de Omnik 2.5 TL3-S omvormer, hier komt 2745watt aan panelen op (9 x 305w )

Op zolder heb ik 2x een WCD welke beide afgemonteerd zijn op een aparte groep (droger, wasmachine)

1 van deze wcd's wil ik gebruiken voor de omvormer.

3. Het frame van de zonnnepanelen moet geaard worden. Kan ik deze afmonteren op dezelfde aardedraad als de AC voeding naar de omvormer. Of kan ik hier het beste de aarderails bij de ketel pakken die ernaast zit?
1. De wandcontactdoos vervangen door een werkschakelaar is het mooiste/gebruikelijk.

2. 2.5mm2 is prima tot 16A. Zolang het niet te lange afstanden zijn gewoon lekker zo laten. Bedoelen ze in de handleiding niet 4mm2 solar DC kabels?
3. Zonnepanelen aarden op die aardrail lijkt me wel te kunnen (ben niet 100% zeker, ivm aardlekschakelaars)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25
CurlyMo schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:22:
[...]

Werkschakelaar.

Ik heb deze opgehangen. Is drie polig, maar de 1-polige vond ik lelijk :)
https://www.elektrototaal...pn-werkschakelaar-4141891

[...]

Kan prima ja.
Super, even vergeten dat die optie er ook is |:(
RaymondD schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:25:
[...]

1. De wandcontactdoos vervangen door een werkschakelaar is het mooiste/gebruikelijk.

2. 2.5mm2 is prima tot 16A. Zolang het niet te lange afstanden zijn gewoon lekker zo laten. Bedoelen ze in de handleiding niet 4mm2 solar DC kabels?
3. Zonnepanelen aarden op die aardrail lijkt me wel te kunnen (ben niet 100% zeker, ivm aardlekschakelaars)
Het wordt een werkschakelaar. Afstand op 2.5mm van zolder -> meterkast is nog geen 7 meter. Moet geen problemen vormen dus. Ik wacht nog even of iemand het antwoord heeft op de aardrail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-09 21:02
@heatwave31 Kun je ook geen 5 jaar extra garantie krijgen als je je omvormer bij SMA registreert? Volgens mij gaat de garantie buiten de verkopers om, maar is het fabrieksgarantie. Even support van SMA contacten.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heatwave31

heatwave31

......!......

Pietje555 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:40:
@heatwave31 Kun je ook geen 5 jaar extra garantie krijgen als je je omvormer bij SMA registreert? Volgens mij gaat de garantie buiten de verkopers om, maar is het fabrieksgarantie. Even support van SMA contacten.
Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken..het is een "nieuw/ "nieuw geleverd" product.
Hoop dat SMA niet meteen hakken in het zand zet en een aanval inzet..;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:51
@Possible heb jij je panelen inmiddels al op 't dak liggen? Ben benieuwd naar foto's van je Longi's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 08:13
Cranberry schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:49:
@Possible heb jij je panelen inmiddels al op 't dak liggen? Ben benieuwd naar foto's van je Longi's ;)
Aankomende zaterdag :D

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:29:
Heeft iemand hier wellicht een geniaal idee.

Ik ga een plat dak opstelling bouwen, 3 rijen van 2 panelen in portrait (anders past 't niet). Enige puntje is dat er een pijp van de afzuigkap op 't dak zit. Ik zou daarom de frames iets verhoogd (cm of 10,15) neer willen zetten zodat ze over de pijp kunnen staan. Enig idee hoe dat het makkelijkste gaat?
ik zat al aan 30x30 betontegels onder de voeten te denken, maar dat voegt gewicht toe dat niet als ballast gebruikt word. Hout lijkt me niet duurzaam, dus ik dacht aan van dat gerecyclede plastic, maar geen idee hoe dat heet.
Als je de oude ven der valk neemt, of de nieuwe, en dan de van der valk blokken om te ze op te zetten kom je al richting die 15 cm omhoog en is het nog ballast ook.
onderaan staan hier en een filmpje en een tekening.
https://www.valksolarsystems.nl/montagesystemen/platte-daken
Je kan daar ook tegels voor nemen met een gebogen draadeind er onderdoor.
Zo was voorheen de Valk box gemaakt. maar daarvan staat de handleiding niet meer online.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
heatwave31 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:44:
[...]

Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken..het is een "nieuw/ "nieuw geleverd" product.
Hoop dat SMA niet meteen hakken in het zand zet en een aanval inzet..;-)
Men zal (vermoedelijk) vragen naar de rode ronde stikker op de doos. Die snrs staan geregistreerd als 5+5 jaar garantie. Als ze oude voorraad bij de installateur weggewerkt hebben heb je pech (vermoedelijk weer)

Maar de kuros kun je wel aamelden voor de 25 jaar fabrieksgarantie, mits je een Snr (van een paneel) nog weet of kan zien.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-11-2018 02:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• heatwave31

heatwave31

......!......

AUijtdehaag schreef op donderdag 22 november 2018 @ 02:20:
[...]

Men zal (vermoedelijk) vragen naar de rode ronde stikker op de doos. Die snrs staan geregistreerd als 5+5 jaar garantie. Als ze oude voorraad bij de installateur weggewerkt hebben heb je pech (vermoedelijk weer)

Maar de kuros kun je wel aamelden voor de 25 jaar fabrieksgarantie, mits je een Snr (van een paneel) nog weet of kan zien.
Van de Kuro's heb ik ind vandaag een mail van Panasonic met het certifcaat voor de 25 jaar extended warranty.Ik heb van alle serienummers een foto gamaakt toen ze nog in de truck stonden.
maar had er maar 1 nodig voor de 15x registratie....Zoveel vertrouwen heeft panasonic in de kwaliteit dat
er echt niet meer uit gaan vallen..dus je kan er 1 claimen..de rest is eigenlijk onmogelijk door de hoge kwaliteit _/-\o_

Vandaag gaat een matig opbrengst dagje worden..met nu om 9.08 uur slechts een opbrengst van 40w..;-)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• janatwork
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:53
Mijn zonnepanelen zijn ook geplaatst *O* *O*

Bedankt iedereen hier in het topic voor de kennis overdracht, ik heb er een hoop aan gehad. Daarom maar even een verslag zodat anderen er misschien ook wat van kunnen opsteken:

Samen met de buurman besloten om zonnepanelen aan te schaffen.

De dakramen bij de buurman maakte het legplan, samen met zijn enige "eis": beide sets panelen uitgelijnd, wat lastig. Na 10 verschillende legplannen in sketchup getekend te hebben kwam daar het onderstaande plan uit:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/6r6m1d.png

Tegelijkertijd ben ik begonnen met offertes opvragen, voor alles wat ik in mijn huis laat doen heb ik de voorkeur voor een lokale aannemer. Met google maps in een staal van 30 kilometer gezocht naar zonnepaneel boeren en vervolgens offertes opgevraagd. Voor de vergelijking ook nog offertes via VEH, een grote landelijke speler en een via via offerte opgevraagd. Uiteindelijk 17 stuks.

Wat opviel: de prijzen variëren enorm, van 0.95e per wp tot 1.65e per wp ex btw. Veel offertes zijn onduidelijk, specificeren amper of bevatten fouten. Ook is bijna iedereen fan van solaredge in 80% van de gevallen werd dat geoffreerd, vaak ook zonder enige kennis over schaduw op het dak.

Vervolgens met 3 partijen verder in gesprek gegaan en gevraagd om specifiekere offerte's of aanpassingen.

Aangezien mijn dak (links) last heeft van de schaduw van een schoorsteen:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/1zouxdu.jpg

Heb ik daar een hoop opties voor bekeken: een SMA met optitrac, solar edge, tigo, het paneel weg laten, het paneel plaatsen en de minder opbrengst voor lief nemen.

Het paneel weg laten zou financieel de gunstigste optie zijn, maar ik vind een vol vlak mooier, solar edge viel af vanwege de kosten en ik hou niet van de totaal oplossing die ze bieden, de schaduw negeren ga ik spijt van krijgen.

SMA en Tigo bleven dus over. Het prijsverschil tussen een SMA en en Omnik/goodwe met een tigo kwam uit op ongeveer 750 euro in het voordeel van de Omnik. Hoe positief ik ook richting de SMA ging rekenen ga ik die investering nooit rendabel krijgen. Het is dus een Omnik met een tigo geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZdrD0Vcl7AWgD4K3Xrym50Ms/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MErtD5qNcF0XAqLBOMI4QnUp/thumb.jpg

Helaas word er maar erg weinig gewerkt met Tigo's. Van de installateurs was er maar 1 die het direct geoffreerd had en als ik ernaar vroeg kreeg ik vaak nee te horen en werd ik verwezen naar solaredge als oplossing voor schaduwproblemen.

Volgende probleem waar ik tegen aanliep is het vervangen van de groepenkast ivm het opwaarderen naar 3fase. De elektriciens die überhaupt een offerte wilde maken vroegen er tussen de 1250 en 1500 euro ex btw voor. Een wat mij betreft idioot bedrag voor een half dagje werk en een paar honderd euro aan materiaal. (geen bijzondere wensen,3 x aardlek, 1x 3fase, 1x hoofdschakelaar, 8x groep, 1x kookgroep, alles goed gedocumenteerd en genoeg draad aanwezig om makkelijk te werken)

Dit heb ik weer neergelegd bij de installateurs waar ik nog mee in gesprek was en uiteindelijk kon er 1 zowel de Tigo plaatsen als de groepenkast aanpassing doen.

Voor wat betreft de panelen wilde ik graag all black en moesten ze qua formaat de standaard 992x1650 zijn.
Anders zouden ze niet bij de buurman passen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cH7bKs3ZFgxGbs7SqcvUcgVS/thumb.jpg

Het zijn uiteindelijk 300 wp Jinko's all black geworden. 18 stuks, 5400wp.

Na een dagje werk liggen ze ook bij mij op het dak *O* *O* :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3vhn4nufh05JZKATzs2QWlHB/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2cy2z9x.jpg
De boom op de foto is onze eigen appelboom die we door goed snoeien onder de dakrand houden

Ik heb uiteindelijk 6000 euro ex btw betaald incl vervanging groepenkast. 1,11 euro per WP.
Als ik de laagste offerte die ik heb gekregen voor het vervangen van de groepenkast hier vanaf haal kom ik op 4750 euro ex btw wat neerkomt op 0,87 euro per wp.

Nu nog een manier verzinnen om het overschot aan energie kwijt te kunnen, mijn huidige jaarverbruik is 1800 kw/h en heb dus wel wat over. Ik zal mij gaan inlezen in de wereld van de warmtepomp :9

TL:DR; bedankt voor de kennis en ik heb zonnepanelen *O* *O*

• _-= Erikje =-_
janatwork schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:18:
Mijn zonnepanelen zijn ook geplaatst *O* *O*

Bedankt iedereen hier in het topic voor de kennis overdracht, ik heb er een hoop aan gehad. Daarom maar even een verslag zodat anderen er misschien ook wat van kunnen opsteken:

Samen met de buurman besloten om zonnepanelen aan te schaffen.

De dakramen bij de buurman maakte het legplan, samen met zijn enige "eis": beide sets panelen uitgelijnd, wat lastig. Na 10 verschillende legplannen in sketchup getekend te hebben kwam daar het onderstaande plan uit:

[Afbeelding]

Tegelijkertijd ben ik begonnen met offertes opvragen, voor alles wat ik in mijn huis laat doen heb ik de voorkeur voor een lokale aannemer. Met google maps in een staal van 30 kilometer gezocht naar zonnepaneel boeren en vervolgens offertes opgevraagd. Voor de vergelijking ook nog offertes via VEH, een grote landelijke speler en een via via offerte opgevraagd. Uiteindelijk 17 stuks.

Wat opviel: de prijzen variëren enorm, van 0.95e per wp tot 1.65e per wp ex btw. Veel offertes zijn onduidelijk, specificeren amper of bevatten fouten. Ook is bijna iedereen fan van solaredge in 80% van de gevallen werd dat geoffreerd, vaak ook zonder enige kennis over schaduw op het dak.

Vervolgens met 3 partijen verder in gesprek gegaan en gevraagd om specifiekere offerte's of aanpassingen.

[Afbeelding]

Heb ik daar een hoop opties voor bekeken: een SMA met optitrac, solar edge, tigo, het paneel weg laten, het paneel plaatsen en de minder opbrengst voor lief nemen.

Het paneel weg laten zou financieel de gunstigste optie zijn, maar ik vind een vol vlak mooier, solar edge viel af vanwege de kosten en ik hou niet van de totaal oplossing die ze bieden, de schaduw negeren ga ik spijt van krijgen.

SMA en Tigo bleven dus over. Het prijsverschil tussen een SMA en en Omnik/goodwe met een tigo kwam uit op ongeveer 750 euro in het voordeel van de Omnik. Hoe positief ik ook richting de SMA ging rekenen ga ik die investering nooit rendabel krijgen. Het is dus een Omnik met een tigo geworden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas word er maar erg weinig gewerkt met Tigo's. Van de installateurs was er maar 1 die het direct geoffreerd had en als ik ernaar vroeg kreeg ik vaak nee te horen en werd ik verwezen naar solaredge als oplossing voor schaduwproblemen.

Volgende probleem waar ik tegen aanliep is het vervangen van de groepenkast ivm het opwaarderen naar 3fase. De elektriciens die überhaupt een offerte wilde maken vroegen er tussen de 1250 en 1500 euro ex btw voor. Een wat mij betreft idioot bedrag voor een half dagje werk en een paar honderd euro aan materiaal. (geen bijzondere wensen,3 x aardlek, 1x 3fase, 1x hoofdschakelaar, 8x groep, 1x kookgroep, alles goed gedocumenteerd en genoeg draad aanwezig om makkelijk te werken)

Dit heb ik weer neergelegd bij de installateurs waar ik nog mee in gesprek was en uiteindelijk kon er 1 zowel de Tigo plaatsen als de groepenkast aanpassing doen.

Voor wat betreft de panelen wilde ik graag all black en moesten ze qua formaat de standaard 992x1650 zijn.
Anders zouden ze niet bij de buurman passen:
[Afbeelding]

Het zijn uiteindelijk 300 wp Jinko's all black geworden. 18 stuks, 5400wp.

Na een dagje werk liggen ze ook bij mij op het dak *O* *O* :
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De boom op de foto is onze eigen appelboom die we door goed snoeien onder de dakrand houden

Ik heb uiteindelijk 6000 euro ex btw betaald incl vervanging groepenkast. 1,11 euro per WP.
Als ik de laagste offerte die ik heb gekregen voor het vervangen van de groepenkast hier vanaf haal kom ik op 4750 euro ex btw wat neerkomt op 0,87 euro per wp.

Nu nog een manier verzinnen om het overschot aan energie kwijt te kunnen, mijn huidige jaarverbruik is 1800 kw/h en heb dus wel wat over. Ik zal mij gaan inlezen in de wereld van de warmtepomp :9

TL:DR; bedankt voor de kennis en ik heb zonnepanelen *O* *O*
Hoe heb jij dat instralingsoverzicht gemaakt? Verder mooie installatie!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:06

Peetman

Tjah....

janatwork schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:18:

[Afbeelding]

Hoe heb je die afbeelding met daarop de instraling gemaakt? Wij hebben ook een 'schitterende' sierschoorsteen op de nok van het dak die schaduw werpt op ons oost/west dak. Ben wel benieuwd hoeveel effect dat heeft bij de plaatsing zoals we dat nu voor ogen hebben.

Heb ook naar Solaredge gekeken, maar aangezien we zo'n 9 panelen op oost kwijt kunnen hebben we daar niks aan als we voor een 3-fase omvormer willen gaan (met het oog op maximaal eigen gebruik), aangezien die minimaal 13 panelen in de zon moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 21:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Hey iedereen, ikzelf heb ook interesse voor pv op ons dak ergens in de komende paar jaar. Ik zag dat het prijsverloop in de OP inmidddels wat verouderd was, dus heb in Excel even een nieuw grafiekje gegenereerd. Voor de volledigheid heb ik alle data sinds mei 2009 erin gestopt en de nieuwe uitleg naar het Engels vertaald. Hierbij deel ik dit plaatje ook met jullie want wellicht help ik er iemand mee. Misschien kan hij ook wel de oude vervangen in de OP?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vi7FfIA.png

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

• janatwork
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:53
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:45:
[...]

Hoe heb jij dat instralingsoverzicht gemaakt? Verder mooie installatie!
Peetman schreef op donderdag 22 november 2018 @ 12:48:
[...]

Hoe heb je die afbeelding met daarop de instraling gemaakt? Wij hebben ook een 'schitterende' sierschoorsteen op de nok van het dak die schaduw werpt op ons oost/west dak. Ben wel benieuwd hoeveel effect dat heeft bij de plaatsing zoals we dat nu voor ogen hebben.
Die is gemaakt door 1 van de installateurs. Het is Sketchup met een voor mij verder onbekende plugin. Als je googelt vind je een hoop plugins die het zelfde kunnen. Sowieso heb ik veel aan sketchup gehad met betrekking tot schaduw en het maken van een legplan. Fijn programma.
Heb ook naar Solaredge gekeken, maar aangezien we zo'n 9 panelen op oost kwijt kunnen hebben we daar niks aan als we voor een 3-fase omvormer willen gaan (met het oog op maximaal eigen gebruik), aangezien die minimaal 13 panelen in de zon moet hebben.
Ik heb eigen verbruik dus helemaal los gelaten als referentie voor het aantal zonnepanelen. Logischer is het wat mij betreft om te kijken naar je totale energie behoefte, dus inclusief gas en eventueel vervoer. Dan kom je er waarschijnlijk achter dat die behoefte vele malen groter is dan alleen je huidige electra verbruik.

Je dak dus vol gooien en dan gaan werken aan full electric scheelt weer dubbele installatie kosten.

Verwijderd

Goedenavond Tweakers,

Ik heb samen met mijn partner een nieuwbouwwoning gekocht met standaard 3 zonnepanelen, hierbij hebben we nog de keuze er 2 bij te laten plaatsen. Het betreft onderstaande panelen met bijbehorende prijs:

Type: Hanwha Q Cells Q Paek BLK-G4 295 (295 WP)
Afmeting paneel: 1.670 x 1.000 x 32 mm
Schakeling: Serie geschakeld.
Omvormer: Type Solax 1-fase
Er worden standaard geen optimizers geplaatst.
Prijs per paneel is € 550,- incl. btw en montage

Ook worden er standaard geen optimizers geplaatst
Toeslag optimizers per paneel: € 95,- incl. BTW

De panelen worden op schuin dak geplaatst, deze liggen op het zuidwesten. Er werd verder nog vermeld dat als wij later zelf nog panelen willen bijplaatsen dit op een 2e systeem moet plaatsvinden. Bijplaatsen op de huidige omvormer zou niet mogelijk zijn en ook niet om een zwaardere omvormer te plaatsen, zonder dat hier direct PV panelen aan gekoppeld worden.

Ik heb mezelf er al wat in verdiept maar ik blijf eigenlijk toch nog met een aantal vragen zitten.
1. Is het verstandig nog 2 panelen extra te laten plaatsen voor het bedrag van €550 per stuk? Ik weet namelijk dat je ze voor zo'n €150 aan kan schaffen, echter weet ik niet hoeveel hier nog bij komt kijken als ik het later zelf wil doen, is dit echt kinderspel als de installatie van 3 panelen er reeds hangt?

2. Wat doen de optimizers precies en is dit €95 per paneel extra waard?

Kent een van jullie daarnaast de panelen (Hanwha Q Cells Q Paek BLK) en omvormer (Solax 1-fase)?

• heatwave31

heatwave31

......!......

exroosje schreef op woensdag 21 november 2018 @ 17:11:
Heb je ergens getekend voor gereed / oplevering? Want er zijn kennelijk 2 gebreken - de garantie en een schadegevalletje..

In consumentenrecht is dat reden om een deel van de betaling achter te houden, omdat (nog) niet de volledige levering heeft plaats gevonden. Maar de schade is mogelijk een welles-nietes.

De garantie heb je zo te lezen aangegeven nadat de overeenkomst was aangegaan.. Stond in je overeenkomst iets over de SMA garantie? Toch mag je er redelijkerwijs van uit gaan een nieuw exemplaar te krijgen incl de bijbehorende garanties.

Wat je wel zeker weet bij achterhouden van een deel van de betaling is dat je de zaak op scherp zet. Dat kan positief of negatief uitpakken.
1 dag na sturen faktuur(gisteren) stuurt ie vandaag al dat ik in gebreke blijf met betaling en een hele zwik aan verhogingen als ik niet heel snel ga betalen en een wettelijke incassokosten berekening.

Het lijkt of deze beste directeur van (*knip*) BV op z'n tandvlees loopt en zo'n stressvolle indruk maakt dat
dit plaats heeft moeten maken tot enige vorm van redelijkheid of vriendelijkheid. 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door F_J_K op 03-12-2019 10:08 ]

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:52:
Goedenavond Tweakers,

Ik heb samen met mijn partner een nieuwbouwwoning gekocht met standaard 3 zonnepanelen, hierbij hebben we nog de keuze er 2 bij te laten plaatsen. Het betreft onderstaande panelen met bijbehorende prijs:

De panelen worden op schuin dak geplaatst, deze liggen op het zuidwesten. Er werd verder nog vermeld dat als wij later zelf nog panelen willen bijplaatsen dit op een 2e systeem moet plaatsvinden. Bijplaatsen op de huidige omvormer zou niet mogelijk zijn en ook niet om een zwaardere omvormer te plaatsen, zonder dat hier direct PV panelen aan gekoppeld worden.

Ik heb mezelf er al wat in verdiept maar ik blijf eigenlijk toch nog met een aantal vragen zitten.
1. Is het verstandig nog 2 panelen extra te laten plaatsen voor het bedrag van €550 per stuk? Ik weet namelijk dat je ze voor zo'n €150 aan kan schaffen, echter weet ik niet hoeveel hier nog bij komt kijken als ik het later zelf wil doen, is dit echt kinderspel als de installatie van 3 panelen er reeds hangt?

Kent een van jullie daarnaast de panelen (Hanwha Q Cells Q Paek BLK) en omvormer (Solax 1-fase)?
Ja zonder hoogtevrees is het kinderspel.
Een optimiser vangt schaduw problemen op en kost 45 euro, die schuif je op frame en vier stekkers klik klik en klaar.
Als je die panelen niet meer kunt vinden alle drie er af en vijf nieuwe, heel simpel.
Die omvormer is prima en kun je ook nu al maat groter laten plaatsen. Maar ik vermoed dat zelf aanschaffen goedkoper uit valt.

1 PVoutput . Dongen NB

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:52:
Goedenavond Tweakers,

Ah het bekende verdienmodel op excuus panelen :+
even op de achterkant van een bierviltje
Je zit aan de hoge kant met:
1,86 per WP incl btw
1,54 per WP excl btw

Grove schatting van de opbrengst is 56 euro per panneel per jaar met een prijs van 22 cent per kWh
De terug verdientijd ligt dan tussen de 8 en 9 jaar en is zwaar afhankelijk van het voortbestaan van de salderingsregeling

Ik denk dat het verstandig is om even een tekening of foto te posten met wat maten van je dak(en) op deze manier kan iedereen even zijn mening loslaten over hoe het beter kan ;)
en weet je zeker dat je geen indak systeem hebt?

Die 3 panelen zijn zo van het dak en ben je zo kwijt op marktplaats en anders hang je ze gewoon aan de schutting :+

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:26:
[...]

Ja zonder hoogtevrees is het kinderspel.
Een optimiser vangt schaduw problemen op en kost 45 euro, die schuif je op frame en vier stekkers klik klik en klaar.
Als je die panelen niet meer kunt vinden alle drie er af en vijf nieuwe, heel simpel.
Die omvormer is prima en kun je ook nu al maat groter laten plaatsen. Maar ik vermoed dat zelf aanschaffen goedkoper uit valt.
Bedankt voor je reactie. Hoogtevrees moet niet zo'n probleem zijn :P

Het nu zelf aanschaffen van een andere omvormer zal niet gaan, daar ze alles in serie bouwen en zo min mogelijk willen afwijken van de standaard vanwege de kosten..

Als ik je zo hoor en de panelen zijn niet meer te vinden/te koop en je zou de huidige drie eraf moeten halen, is het dan niet verstandig c.q. goedkoper er nu alsnog 2 bij te laten plaatsen voor €550 p.s. (ook al is het aan de prijs)? De optimizers zullen in dat geval trouwens niet nodig zijn.

Op diverse sites heb ik berekend wat de terugverdientijd zou zijn, dit zal rond de 9 jaar zijn voor de 2 panelen excl. eventuele belastingteruggave. Mij lijkt dit persoonlijk vrij lang waardoor we nog twijfelen om het bij 3 panelen te houden.

Verwijderd

twain4me schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:39:
[...]

Ah het bekende verdienmodel op excuus panelen :+
even op de achterkant van een bierviltje
Je zit aan de hoge kant met:
1,86 per WP incl btw
1,54 per WP excl btw

Grove schatting van de opbrengst is 56 euro per panneel per jaar met een prijs van 22 cent per kWh
De terug verdientijd ligt dan tussen de 8 en 9 jaar en is zwaar afhankelijk van het voortbestaan van de salderingsregeling

Ik denk dat het verstandig is om even een tekening of foto te posten met wat maten van je dak(en) op deze manier kan iedereen even zijn mening loslaten over hoe het beter kan ;)
en weet je zeker dat je geen indak systeem hebt?

Die 3 panelen zijn zo van het dak en ben je zo kwijt op marktplaats en anders hang je ze gewoon aan de schutting :+
Hahaha inderdaad.. leuk al die creatieve 'kosten' bij een nieuwbouwhuis 8)7
Ja dat is er wel! De panelen worden tussen de pannen geplaatst; (INDAK systeem met onderbakken). Wat wil je daarmee zeggen?

Hier de foto van de opstelling (echte foto is er niet want er staat nog niks ;( )
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lug7Yse.jpg

Daarnaast is er overigens geen inspraak meer over de hoeveelheid panelen, deze zijn nu vastgesteld op maximaal 5 (gezien ook onze dakkapel) .

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:47:
[...]

Ja dat is er wel! De panelen worden tussen de pannen geplaatst; (INDAK systeem met onderbakken). Wat wil je daarmee zeggen dan?

Hier de foto van de opstelling (echte foto is er niet want er staat nog niks ;( )
[Afbeelding]

Daarnaast is er overigens geen inspraak meer over de hoeveelheid panelen, deze zijn nu vastgesteld op maximaal 5 (gezien ook onze dakkapel) .
Indak, dat is een verklarende factor voor het prijsverschil.
Dan heb je ook maar zeer beperkte btw terug gave. en is je tvt dus langer.
Opbrengst is ook iets minder dus daarmee is de tvt ook langer.

Achteraf netjes die panelen indak bij plaatsen kost best wat moeite en geld, daar zou ik niet aan beginnen
Dus de keus is eigenlijk gewoon nu 3 panelen of nu 5 panelen
straks 5 panelen zou ik niet aan beginnen maar wellicht kan je nog wel e.e.a kwijt op de dakkapel of het tuinhuis ofzo. vandaar mijn vraag naar tekeningen/ foto's

• exroosje
heatwave31 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:02:
[...]

1 dag na sturen faktuur(gisteren) stuurt ie vandaag al dat ik in gebreke blijf met betaling en een hele zwik aan verhogingen als ik niet heel snel ga betalen en een wettelijke incassokosten berekening.

Het lijkt of deze beste directeur van *knip* op z'n tandvlees loopt en zo'n stressvolle indruk maakt dat
dit plaats heeft moeten maken tot enige vorm van redelijkheid of vriendelijkheid. 8)7
Je hoeft van deze firma in elk geval niets te verwachten op het gebied van garantie of het staan voor hun installatie de komende jaren. ..

Maar goed, de kans dat ze nog bestaan gedurende de looptijd van je garantie lijkt me ook astronomisch klein. Op de lange termijn blijven alleen de kwaliteitsbedrijven over.
.

[ Voor 0% gewijzigd door Edmin op 05-12-2019 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
Even een vraag als lurker,

14 x LG neon 2 320 wp full black met SMA SB4.0 omvormer en schroefbevestiging en complete installatie voor € 1,45 ex. BTW bij een ervaren installateur.

Is dat markt conform of aan de hoge kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Monstarr076 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:40:

14 x LG neon 2 320 wp full black met SMA SB4.0 omvormer en schroefbevestiging en complete installatie voor € 1,45 ex. BTW bij een ervaren installateur.

Ik vind het aan de hoge kant.
- Panelen: € 219,- p/s (solar-bouwmarkt.nl)
- Omvormer: € 1074,- (solar-bouwmarkt.nl)
- Bevestigingsmateriaal: ~ € 400,- (solar-bouwmarkt.nl) 2x7 ClickFit EVO
- Installatie: € 1139,- (solar-outlet.nl) incl. meterkast.

Totaal: € 5679 / 1.21 = € 4693 / 4480Wp = € 1.05 / Wp exc.l BTW

Ik zou dus inzetten of zoeken naar iemand die het doet voor max. € 1.25 / Wp excl. BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Andre1973 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 00:00:
[...]

Als je de oude ven der valk neemt, of de nieuwe, en dan de van der valk blokken om te ze op te zetten kom je al richting die 15 cm omhoog en is het nog ballast ook.
onderaan staan hier en een filmpje en een tekening.
https://www.valksolarsystems.nl/montagesystemen/platte-daken
Je kan daar ook tegels voor nemen met een gebogen draadeind er onderdoor.
Zo was voorheen de Valk box gemaakt. maar daarvan staat de handleiding niet meer online.
Het is een combinatie van Wurth & vd Valk.
Wat ik ga doen is opsluitbandjes pakken van 8*20*100 en die aan het frame vastzetten met RVS schroeven, heb ik idd ook gelijk ballast. Scheelt ook weer in de kosten, die voeten van vd valk zijn 20 euro of zo, een opsluitbandje 4 bij de Hornbach :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
CurlyMo schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:14:
[...]

Ik zou dus inzetten of zoeken naar iemand die het doet voor max. € 1.25 / Wp excl. BTW.
SMA SB 4.0 : 1.042,00€ in btw bij Winkelman
Panelen (LG 320 Neon mono) 222 € in btw bij Winkelman

Bevestiging +- 27 per paneel voor pannendak in BTW (zonkompas)

Al zou ik dan eerder kijken naar bv CSUN 300 mono, die heb je voor 120 euro in de btw per stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
CurlyMo schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:14:
[...]

De installatie via zonfix, is dat aan te raden? Ik had hen ook al gevonden maar ik vind nergens referenties terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Monstarr076 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:38:
[...]

De installatie via zonfix, is dat aan te raden? Ik had hen ook al gevonden maar ik vind nergens referenties terug.
Geen idee. Contacteer vooral nog wat (lokale kleine) aanbieders. Open dan een eigen topic met onderstaande informatie. Dat geeft het beste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
CurlyMo schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:42:
[...]

Geen idee. Contacteer vooral nog wat (lokale kleine) aanbieders. Open dan een eigen topic met onderstaande informatie. Dat geeft het beste resultaat.
Will do :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:03
Ook hier hebben we inmiddels een bestelling gedaan. 1,07 euro per Wp op basis van excl. BTW prijs bij 3575Wp.

De bestelling is als volgt:

Omvormer en optimizers
11* Solaredge P370 Power Optimizer (506 euro)
1* Solaredge SE3000H (749 euro)

Bevestiging
2* ClickFit EVO 3 Panelen Landscape op Horizontale rails voor boven het dakkapel (218,40 euro)
1* FlatFix Fusion Complete Montageset Zuid - 1 rij voor 3 panelen (202,40 euro)
1* FlatFix Fusion Complete Montageset Zuid - 1 rij voor 2 panelen (152,90 euro)

Zonnepanelen
11* Q Cells Q.Peak Duo 325WP Perc (1727 euro)

Installatie en alles wat erbij hoort (kabels en dergelijke
Volledige Installatie van 11 Zonnepanelen (995 euro)

Overige kosten
Verzenden 85 euro, factuur 9,95 euro.

De instalaltiekosten hoeven pas betaald te worden op de dag van installeren.

Totaal 3575Wp
Totaal exclusief BTW: €3.839,37
Totaal inclusief BTW: €4.645,65

Op basis van exclusief BTW kom je op een prijs van 1,07 euro per Wp. Bij ons wordt de installatie gedaan op de uitbouw van ons huis, op het dakkapel en 6 panelen boven het dakkapel, alles in landscape.

Aanschaf gedaan via solar-bouwmarkt.nl. Zijn er mensen met ervaringen bij dit bedrijf tot nu toe? Reviews zijn in ieder geval erg positief en het verliep tot nu toe allemaal soepel. Ben benieuwd wanneer alles geïnstalleerd wordt. Kijk er naar uit. De groene droom gaat hier steeds meer in vervulling. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door thatanas op 23-11-2018 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 08:13
@thatanas ik heb mijn bestelling die we morgen gaan plaatsen ook bij Solar bouwmarkt besteld. Als alles mee zit gaat het op de volgende manier geïnstalleerd worden:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xn1sot.jpg

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Monstarr076 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:40:

Je kan het zelf samenstellen en uitrekenen
https://www.winkelman-zon...4-0/51477/?display=detail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-08-2020
Ik wil ook onze garage naast het huis vol leggen met panelen. Denk dat er een 16 stuks op kan. Echter waar ik nog tegenaan hik is nogal wat bladeren die op het platte dak vallen. Hoe gaan jullie hiermee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JPvA schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:53:
Ik wil ook onze garage naast het huis vol leggen met panelen. Denk dat er een 16 stuks op kan. Echter waar ik nog tegenaan hik is nogal wat bladeren die op het platte dak vallen. Hoe gaan jullie hiermee om?
Mijn panelen onder 15 graden waaien redelijk blad vrij, alleen met regen plakken ze wat vast maar is maar tijdelijk. Leg je dak maar gerust vol

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:57:
[...]

Mijn panelen onder 15 graden waaien redelijk blad vrij, alleen met regen plakken ze wat vast maar is maar tijdelijk. Leg je dak maar gerust vol
En geen bladeren die zo tussen de panelen waaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JPvA schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:58:
[...]

En geen bladeren die zo tussen de panelen waaien?
Jawel maar die verdwijnen op dezelfde manier als zonder panelen op dak.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
Goed...overtuigd... :)

[ Voor 13% gewijzigd door JPvA op 23-11-2018 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:17:
[...]

Het is een combinatie van Wurth & vd Valk.
Wat ik ga doen is opsluitbandjes pakken van 8*20*100 en die aan het frame vastzetten met RVS schroeven, heb ik idd ook gelijk ballast. Scheelt ook weer in de kosten, die voeten van vd valk zijn 20 euro of zo, een opsluitbandje 4 bij de Hornbach :-)
Wat de goedkope oplossing is, is een draadeind 2x haaks ombuigen en die onder een aantal tegels door steken die op van die tegeldragers liggen, en dan weer vanaf onder door de rails naar boven steken, en daar een ring en een moer op.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JPvA
Bladblazer.
Ook handig voor andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Andre1973 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 17:09:
[...]

Wat de goedkope oplossing is, is een draadeind 2x haaks ombuigen en die onder een aantal tegels door steken die op van die tegeldragers liggen, en dan weer vanaf onder door de rails naar boven steken, en daar een ring en een moer op.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5a9i2zke.jpg

1 down, 2 to go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Tijd voor een zonnepaneel met defrost-functie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:47:
[...]

Ja dat is er wel! De panelen worden tussen de pannen geplaatst; (INDAK systeem met onderbakken). Wat wil je daarmee zeggen?

[Afbeelding]

Kun je niet vragen waarom er maar 2 panelen nodig zijn. 10 m2 is min of meer 0.1 op de EPC, dus 2 is zeg maar 3 m2, dat compenseert dan iets van 0.033.
Laat ze het huis wat kierdichter afwerken, of een douche wtw 3 laags glas, of een andere maatregel, en dan geen zonnepanelen: €1000 voor die andere maatregel. Dan doe je later een andere panelen setup (laten) plaatsen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:51
jacovn schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 07:12:
[...]

Kun je niet vragen waarom er maar 2 panelen nodig zijn. 10 m2 is min of meer 0.1 op de EPC, dus 2 is zeg maar 3 m2, dat compenseert dan iets van 0.033.
Laat ze het huis wat kierdichter afwerken, of een douche wtw 3 laags glas, of een andere maatregel, en dan geen zonnepanelen: €1000 voor die andere maatregel. Dan doe je later een andere panelen setup (laten) plaatsen.
Volgens mij heb ik pas gelezen dat je die 2 of 3 panelen gewoon kunt weigeren omdat je nadat je in het huis bent gaan wonen nog een bepaalde tijd hebt om je Epc te halen. Dus dan kun je gewoon zelf een set knappe panelen in een nuttig aantal (laten) plaatsen. Of wat Jaco zegt, gewoon de rest in ordemaken dan zijn die panelen helemaal niet nodig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
No Hands schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 09:05:
[...]

Volgens mij heb ik pas gelezen dat je die 2 of 3 panelen gewoon kunt weigeren omdat je nadat je in het huis bent gaan wonen nog een bepaalde tijd hebt om je Epc te halen. Dus dan kun je gewoon zelf een set knappe panelen in een nuttig aantal (laten) plaatsen. Of wat Jaco zegt, gewoon de rest in ordemaken dan zijn die panelen helemaal niet nodig.
Wij hebben de gemeente controleur langs gehad.
Die heeft niet eens naar zonnepanelen gevraagd. Enige opmerking was dat de buizen in de meterkast niet goed afgesloten waren en er door stuwing water naar binnen zou kunnen komen.
2e punt was het missen van de roosters in de afzuigpunten. (Die zitten er niet in om geen stof strepen langs plafond te krijgen)
Het Itho systeem had hij nog nooit gezien en vond hij erg interesant. Onze EPC is overigens 0.026 dus hij zal daarom wellicht geen interesse voor de panelen gehad hebben. Daar komt nog 11 m2 paneel bij en dan is de EPC < 0 geworden denk ik.

Volgens mij is die hele EPC wassen neus wat betreft controle. Je zou tijdens de bouw alle papierwerk van alle materialen beschikbaar moeten hebben voor die controleur. Niet gehoord dat hij ooit dat soort details gecontroleerd heeft. Enige waar hij zich wel mee bemoeid heeft is de bewapening van de breedplaat vloeren.

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 24-11-2018 09:23 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 19:45

FutureCow

(C) FutureCow

Ik zou graag mijn bestaande set willen uitbreiden, maar ben op zoek naar de geschikte oplossing.
In 2013 heb ik bij ons op het dak 2x6 panelen geplaatst, 6 op de uitbouw (hoek van 30 graden) en 6 op het dak (hoek van 45 graden).
Specs van de panelen (ET-M660250BB):

Peak Power250 W
Vmp30,43 V
Imp8,22 A
Voc37,70 V
Ioc8,69 A

Omdat de 2 sets van 6 panelen onder een verschillende hoek zitten, heb ik een omvormer met 2 mmp's (SMA-3000-TL21) Ook hebben beide sets last van schaduw tot ongeveer 10:00.

Nu is er op het dakkapel nog plek voor 2 extra panelen. (had eerder het idee hier zonneboiler te plaatsen, maar dat is na wat rekenen toch minder rendabel). De hoek van het dakkapel is ongeveer 45 graden, echter geen last van schaduw.

Vragen:
1. Is het verstandig deze 2 panelen bij de set van 6 panelen te koppelen(van 45 graden)?
2. Welke panelen zouden bij deze set erbij kunnen, de ET-Solar 250W zijn nergens meer te koop.
3. Is het verstandiger deze 2 panelen los op het net te pluggen met een micro-omvormer? Welke combinatie is dan mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@FutureCow
Dan neem je deze toch over?
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr
Aan die omvormer heb je dan weinig met 2 panelen.

Maar je kan volgens mij elk willekeurig (60 cell) paneel in serie zetten met een paar tigo optimizers.
Toch? @reneeke1970
en anders idd een micro omvormer voor 2 panelen (APS ofzo)

Edit: je hebt dus 6 panelen op 45 graden en 2 panelen op 45 graden? En die kijken dezelfde kant op?
Dan kan het gewoon in serie met bestaande 6.
Dan gaat de SMA het nog eens beter doen ook ivm hogere Vmpp.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2018 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 10:22:
@FutureCow

Edit: je hebt dus 6 panelen op 45 graden en 2 panelen op 45 graden? En die kijken dezelfde kant op?
Dan kan het gewoon in serie met bestaande 6.
Dan gaat de SMA het nog eens beter doen ook ivm hogere Vmpp.
Gaat idd om 2 extra panelen is zelfde oriëntatie als de bestaande 6. Alleen hebben die 2 geen schaduw en de bestaande 6 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
FutureCow schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 10:43:
[...]

Gaat idd om 2 extra panelen is zelfde oriëntatie als de bestaande 6. Alleen hebben die 2 geen schaduw en de bestaande 6 wel.
Nou nog beter dus. Hogere spanning zal optitrac iets beter werken nog.
Schaf ze alle 4 aan van MP, heb je er 2 reserve.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FutureCow schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 10:43:
[...]

Ik wou bijna roepen ik heb twee van die et solar hangen, maar jij heb zwarte en ikke blauwe hi.
Je kunt inderdaad ieder 250/260 wp paneel met 60 cellen in serie zetten.
Ik vind die advertentie wel duur want ik koop die panelen niet boven de 75 euro.
Maarja als je perse die wilt hebben.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Zijn er mensen die de omvormer buiten hebben hangen (en dan bedoel ik dus geen micro-inverters).

Ik heb een offerte liggen waarbij een SMA SB3.6 wordt aangeboden en de meest handige plek om deze op te hangen is buiten. Onder het schuine dak waar de panelen op komen te liggen zitten twee slaapkamers en in die kamers wil ik eigenlijk geen bekabeling hebben lopen, laat staan een inverter ophangen.

Vanaf het schuine dak kan de DC bekabeling omlaag geleid worden naar een dakterras waar de omvormer kan komen te hangen. De AC bekabeling kan dan via een gat in de muur richting meterkast.

Afstand panelen tot aan de inverter is zo’n 7 meter (DC), richting de meterkast zal ongeveer dezelfde lengte zijn (AC).

Volgens de specs is de SMA SB3.6 IP65 certified, maar hoe waterdicht zijn die apparaten echt en wat doen de elementen mbt de levensduur van een inverter?

Gebruik je een SMA SB3.6? Zoja, wat is je ervaring kwa geluidsproductie van dit apparaat? Volgens de specs zou het typical 25dBA moeten zijn. Ieder piepje of gezoem binnen kan op den duur echter gaan irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow

FutureCow

(C) FutureCow

reneeke1970 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:05:
[...]

Ik wou bijna roepen ik heb twee van die et solar hangen, maar jij heb zwarte en ikke blauwe hi.
Je kunt inderdaad ieder 250/260 wp paneel met 60 cellen in serie zetten.
Ik vind die advertentie wel duur want ik koop die panelen niet boven de 75 euro.
Maarja als je perse die wilt hebben.....
Wat mij betreft is elk zwart paneel dat op de et Solar lijkt prima. Vindt de set van MP idd wel beetje prijzig, en heb niets aan de andere 2 en omvormer. Reserve panelen klinkt een beetje zonde...
Pagina: 1 ... 85 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y