Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.950 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zerobase schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:18:
Zijn er mensen die de omvormer buiten hebben hangen (en dan bedoel ik dus geen micro-inverters).

Ik heb een offerte liggen waarbij een SMA SB3.6 wordt aangeboden en de meest handige plek om deze op te hangen is buiten. Onder het schuine dak waar de panelen op komen te liggen zitten twee slaapkamers en in die kamers wil ik eigenlijk geen bekabeling hebben lopen, laat staan een inverter ophangen.

Vanaf het schuine dak kan de DC bekabeling omlaag geleid worden naar een dakterras waar de omvormer kan komen te hangen. De AC bekabeling kan dan via een gat in de muur richting meterkast.

Afstand panelen tot aan de inverter is zo’n 7 meter (DC), richting de meterkast zal ongeveer dezelfde lengte zijn (AC).

Volgens de specs is de SMA SB3.6 IP65 certified, maar hoe waterdicht zijn die apparaten echt en wat doen de elementen mbt de levensduur van een inverter?

Gebruik je een SMA SB3.6? Zoja, wat is je ervaring kwa geluidsproductie van dit apparaat? Volgens de specs zou het typical 25dBA moeten zijn. Ieder piepje of gezoem binnen kan op den duur echter gaan irriteren.
De SMA 3.6 hoor je niet 'snachts. (een paar klikjes als die overdag start)
Maar je doet ook geen oog meer dicht vanwege de wifi led...(tenzij je hem afplakt of wifi uitzet)

Vorig model is ook nog verkrijgbaar:
https://www.mg-solar-shop...TL-21-Wechselrichter.html

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2018 11:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
FutureCow schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:23:
[...]

Wat mij betreft is elk zwart paneel dat op de et Solar lijkt prima. Vindt de set van MP idd wel beetje prijzig, en heb niets aan de andere 2 en omvormer. Reserve panelen klinkt een beetje zonde...
Heeft deze meneer iets voor je? Heb ik laatst een partijtje Canadians 295Wp vandaan gehaald voor €66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Mijn ervaring met de vorige sb 4000tl21 die naast mijn slaapkamer hing, opstarten is wat relais klikken, productie een hoge fluittoon.
In de zomer startte dat ding om 530 al dus ik zou hem zeker niet in de slaapkamer hangen.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:23:
[...]

De SMA 3.6 hoor je niet 'snachts. (een paar klikjes als die overdag start)
Maar je doet ook geen oog meer dicht vanwege de wifi led...(tenzij je hem afplakt of wifi uitzet)

Vorig model is ook nog verkrijgbaar:
https://www.mg-solar-shop...TL-21-Wechselrichter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Volgens de specs is de SMA SB3.6 IP65 certified, maar hoe waterdicht zijn die apparaten echt en wat doen de elementen mbt de levensduur van een inverter?
Je zegt het zelf al IP65 wat zoveel inhoud dat je hem zo mag buiten hangen mits je de opgegeven liters per min niet oversschrijdt. Verstandig is het om dit op een beschutte plaats te doen (uit de zon en van boven beschut tegen regen)
Het gaat overgegens niet over hoe waterdicht iets is maar of het veilig en goed bijft functioneren bij en na het verwerken van een X hoeveelheid water.

Er hangen duizenden omvormers van sma buiten, dus ik denk dat extra slijtage wel mee zal vallen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0qe314c0d.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5bqr2kswgar.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/11ti8m94ljo7.jpg

Helaas is het ietwat donker vandaag, de panelen halen hun Voc niet eens, laat staan dat de omvormer er prik uit krijgt :-)

Ongeveer €0,52/Wp ex wat klein materiaal (kabel/stekkers)

[ Voor 9% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 24-11-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:47
Ik twijfel nog steeds een beetje over een normale omvormer zonder optimizers waar ik 2 strings met panelen op aansluit of een (SE) omvormer met optimizers.
Ik wil het graag goed doen, maar ook niet onnodig geld uitgeven. Prijsverschil is een dikke 800 euro. Aan de andere kant wordt met de duurdere versie de terugverdientijd misschien maar met een jaartje verlengt, echter: als het overbodig is in mijn situatie hoef ik het natuurlijk niet te doen.

Situatie: Dak op Zuid / Zuid oost. 1 grote boom naast het huis op West.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/hBuJu9/Schermafbeelding_2018_09_29_om_10_33_30.png

voorkant huis (panelen komen op achterzijde, helaas geen goede foto van). Wel dus de grote boom op west, die ze alleen snoeien als ik 10 keer bel :)

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/nb6UhU/Schermafbeelding_2018_09_27_om_20_52_44.png

Hier nog foto van boven, met de panelen er al in concept op (zitten wat pijpjes op t dak waar ik naar moet kijken)

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/ksghVV/Schermafbeelding-2018-11-24-om-16-40-47.png

[ Voor 30% gewijzigd door pentaw1nz op 24-11-2018 16:48 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Nieksiero schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:35:
Ik twijfel nog steeds een beetje over een normale omvormer waar ik 2 strings met panelen op aansluit of een SE omvormer met optimizers.
Ik wil het graag goed doen, maar niet onnodig gelduitgaven. Prijsverschil is een dikke 800 euro.

[Afbeelding]

voorkant huis (panelen komen op achterzijde, helaas geen goede foto van)

[Afbeelding]

Hier nog foto van boven, met de panelen er al in concept op (zitten wat pijpjes op t dak waar ik naar moet kijken)

[Afbeelding]
Normale omvormer met optimizers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
_-= Erikje =-_ schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:40:
[...]

Normale omvormer met optimizers?
Ik doel vooral op met/zonder optimizers :)

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:31
_-= Erikje =-_ schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:59:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas is het ietwat donker vandaag, de panelen halen hun Voc niet eens, laat staan dat de omvormer er prik uit krijgt :-)

Ongeveer €0,52/Wp ex wat klein materiaal (kabel/stekkers)
Hoezo geen prik? Heb je vast iets niet goed zitten.
Ziet er wel leuk uit, slim bedacht ballast en verhoging in één

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
reneeke1970 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:51:
[...]

Hoezo geen prik? Heb je vast iets niet goed zitten.
Ziet er wel leuk uit, slim bedacht ballast en verhoging in één
Prik wel, maar Voc zou rond de 6*38.9V=233,4 VDC moeten liggen bij fatsoenlijk licht. Toen ik de boel aanzette had ik nog maar 190 VDC:-) en loopt keurig terug nu 't licht uit gaat buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Zijn er mensen die de omvormer buiten hebben hangen (en dan bedoel ik dus geen micro-inverters).

Ik heb een offerte liggen waarbij een SMA SB3.6 wordt aangeboden en de meest handige plek om deze op te hangen is buiten. Onder het schuine dak waar de panelen op komen te liggen zitten twee slaapkamers en in die kamers wil ik eigenlijk geen bekabeling hebben lopen, laat staan een inverter ophangen.

Vanaf het schuine dak kan de DC bekabeling omlaag geleid worden naar een dakterras waar de omvormer kan komen te hangen. De AC bekabeling kan dan via een gat in de muur richting meterkast.

Afstand panelen tot aan de inverter is zo’n 7 meter (DC), richting de meterkast zal ongeveer dezelfde lengte zijn (AC).

Gebruik je een SMA SB3.6? Zoja, wat is je ervaring kwa geluidsproductie van dit apparaat? Volgens de specs zou het typical 25dBA moeten zijn. Ieder piepje of gezoem binnen kan op den duur echter gaan irriteren.
Buiten ophangen is geen probleem, functioneren is daarop aangepast (dat kloppen op de kast i.p.v. een drukknop) al zou ik er wel een kastje omheen bouwen van trespa oid, met een ruime kier tussen het huis een het dakje en aan de onderzijde open, dan blijft ie een stuk knapper, en krijgt ie niet de volle laag.
Ook bescherm je m dan tegen direct zonlicht (als ie niet op het noorden hangt) wat goed is voor de interne warmte.
Bij SMA heb ik nog geen waterschade gezien aan de binnenkant, bij Fronius en SE wel, en die zouden ook waterdicht moeten zijn.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:34
Bij mijn ouders hangt de fronius omvormer ook buiten, geen enkel probleem.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 08:13
@Cranberry en iedereen... We zjjn los!

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hwgrvte16o7y.jpg

17x 300 wp longi op het westen.

Oude panelen op het platte dak.. moet ik nog wel even vast maken uiteraard.. morgen mee verder:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mlgwtnm.jpeg

6x 250wp suntech op het zuiden.

Bedoeling is dat ik hier nog schansen voor ga maken/kopen

[ Voor 19% gewijzigd door Possible op 24-11-2018 19:21 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:22
Vandaag zou ik de panelen op het dak gaan leggen maar de kleine was helaas ziek, dan loopt zo'n dag toch even anders.

Vanmiddag toch nog even de omvormer opgehangen en 2 buizen gemonteerd die naar de vliering lopen. Morgen ochtend indien geschikt weer maar eens op het dak beginnen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/n7rgprx4pbgx1.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door SmoothTweaker op 24-11-2018 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
_-= Erikje =-_ schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 17:00:
[...]

Prik wel, maar Voc zou rond de 6*38.9V=233,4 VDC moeten liggen bij fatsoenlijk licht. Toen ik de boel aanzette had ik nog maar 190 VDC:-) en loopt keurig terug nu 't licht uit gaat buiten
En vandaag wel aan gegaan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Yup, met een whopping 35 Watt :-)

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=20468&sid=63248

[ Voor 13% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 25-11-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dat is zes watt per paneel, nou dat is niet best. Wat voor omvormer?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:23
Possible schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 19:17:
@Cranberry en iedereen... We zjjn los!

Oude panelen op het platte dak.. moet ik nog wel even vast maken uiteraard.. morgen mee verder:

6x 250wp suntech op het zuiden.

Bedoeling is dat ik hier nog schansen voor ga maken/kopen
Waarom?
Zo bijna vlak ligt het toch ook mooi? En je hebt ook veel minder ballast nodig i.v.m. wind.

Het gaat over 1500 Wp. Dan is het verschil in opbrengst bij een schans toch ook niet zo spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
reneeke1970 schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:17:
[...]

Dat is zes watt per paneel, nou dat is niet best. Wat voor omvormer?
6x Canadian cs3k-295 op een Goodwe 1500NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 08:13
MeTooPV schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:23:
[...]

Waarom?
Zo bijna vlak ligt het toch ook mooi? En je hebt ook veel minder ballast nodig i.v.m. wind.

Het gaat over 1500 Wp. Dan is het verschil in opbrengst bij een schans toch ook niet zo spannend.
Nee dat is ook weer zo... Toch maar eens even kijken of ik nog 2 panelen op de kop kan tikken van 250wp. Anders worden het polys van 275 . Deze zullen dan gewoon gaan aftoppen tot 250 wp toch? Deze 6 komen namelijk uit 2012.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Heb enige tijd geleden mijn tweede set zonnepanelen uitgedacht (oost/west) op pannendak. Electra naar de zolder is geregeld. Heb twee jaar geleden 10 panelen op mijn platte dak geplaatst, was allemaal prima te doen.

Twijfel nu of ik dat pannendak zelf ook ga doen of niet. Heb een complete klimuitrusting inclusief touw enz. en ben afgelopen jaar (gezekerd) op het pannendak geweest om een afvoerpijp te plaatsen, dat ging op zich prima, maar was niet heel comfortabel. Iemand nog goede tips?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Peter86 schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:58:
Heb enige tijd geleden mijn tweede set zonnepanelen uitgedacht (oost/west) op pannendak. Electra naar de zolder is geregeld. Heb twee jaar geleden 10 panelen op mijn platte dak geplaatst, was allemaal prima te doen.

Twijfel nu of ik dat pannendak zelf ook ga doen of niet. Heb een complete klimuitrusting inclusief touw enz. en ben afgelopen jaar (gezekerd) op het pannendak geweest om een afvoerpijp te plaatsen, dat ging op zich prima, maar was niet heel comfortabel. Iemand nog goede tips?
Steiger er onder? gewoon de volle breedte zetten, werkt prettiger dan RSS, en je kan makkelijk je gereedschap etc kwijt, en af en toe ff normaal op je voeten staan.
Als je het even uit tekent en bedenk waar de rails moeten komen dan kan je vanaf onderen de rails plaatsen en dan heb je steun aan de rails, als je horizontale rails plaatst. Rails zetten en DC bekabelen kan je alleen doen, panelen plaatsen zou ik met 2 man doen. En alleen met droog weer het dak op, en op tijd stoppen.

[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 25-11-2018 18:20 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
_-= Erikje =-_ schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:30:
[...]

6x Canadian cs3k-295 op een Goodwe 1500NS
Hmm zou dan toch beter resultaat verwachten, je log is ook zo springerig. Maar even betere dagen afwachten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
reneeke1970 schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:04:
[...]

Hmm zou dan toch beter resultaat verwachten, je log is ook zo springerig. Maar even betere dagen afwachten.
Mwah zolang de panelen amper hun Voc halen maak ik me nog geen zorgen. Het word dinsdag iets beter, dan eens kijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Zo, vandaag een mooie slag kunnen slaan.

1e 6 panelen (totaal 9) liggen boven de dakkapel. kabels zijn naar binnen getrokken en afgewerkt met een connector. Onder de dakkapel komen nog 3 panelen. Hier zijn reeds 5 dakhaken gemonteerd, morgen nog laatste 4 rails monteren en panelen aansluiten.

Al met al niet moeilijk (mits juiste voorbereiding) erg leuk om te doen. :*)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4vybulp7no7.jpg

En ja, de dakpannen aan de recherkant liggen weer op ze plek hoor ^^

[ Voor 8% gewijzigd door SmoothTweaker op 25-11-2018 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@SmoothTweaker
Netjes.
Wel ff loggen naar pvoutput he?
https://github.com/XtheOne/Inverter-Data-Logger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
_-= Erikje =-_ schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:47:
[...]

Mwah zolang de panelen amper hun Voc halen maak ik me nog geen zorgen. Het word dinsdag iets beter, dan eens kijken
Met slechts 3 graden buiten hebben mijn panelen daar geen moeite mee, hoger dan gebruikelijk, ondanks dat er slechts 14 watt uit komt uit 250 wp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Vrijdag bij Sun-solar.nl de panelen en onderdelen opgehaald.
6x CSUN 355Wp
3x APS Yc600
5x betonvoet
1x APS ECU-R
Kabels

Vrijdag alles het dak op en leggen, dat ging best prima, op het laatst wat weinig licht maar wel gelukt.
Zaterdag de kabels aangesloten maar helaas aan het eind van de dag te weinig 'zon'licht, was prutweer.
Vandaag kwam er toch wel een paar wat per paneel uit.

Monitoring nog niet tevreden over, krijg het alleen via de ingebouwde AP van de ECU aan de praat, ondanks dat ik connectie heb met mijn LAN en kan pingen naar het vaste ip-adres.

Maare wat zijn die voeten zwaar en die panelen groot, met 2 man makkelijker te doen, gelukkig wel wat hulp met het dak op krijgen.

Gelijk met de kabel voor de panelen ook de kabel voor de warmtepomp gelijk getrokken.
Volgende klus is alles omzetten in de meterkast en kWh meters met mbus installeren in de meterkast.

Iemand een idee of een Fibaro slimme stekker ook teruglevering 'ziet'?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SMdx9n2cLqaUeRwADAcg0uuq/full.jpg

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
sgsdebruijn schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:49:
Iemand een idee of een Fibaro slimme stekker ook teruglevering 'ziet'?
Nope. No-go ;)

Voor APS logging ff met @TFHfony babbelen he?
TFHfony in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-11-2018 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Denk dan maar een mbus kwhmeter, dan vanuit Domoticz naar bv pco. wil ik specs dan de ema app raadplegen.

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miorky
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 13:17
Ik ben van plan zonnepanelen op mijn schuur te plaatsen. Momenteel loopt er 1 stroomkabel van het huis naar de schuur. Op deze aansluiting zit de complete electra van de schuur en heb dus geen aparte groep beschikbaar voor de zonnepanelen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:37
miorky schreef op maandag 26 november 2018 @ 07:38:
Ik ben van plan zonnepanelen op mijn schuur te plaatsen. Momenteel loopt er 1 stroomkabel van het huis naar de schuur. Op deze aansluiting zit de complete electra van de schuur en heb dus geen aparte groep beschikbaar voor de zonnepanelen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Conform voorschriften nieuwe leiding trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Google ff op pv verdeler (als de kabel nergens onderweg is afgetakt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

miorky schreef op maandag 26 november 2018 @ 07:38:
@Noord27
Als de kabel nergens is afgetakt, voor een stopcontactje onder weg of zo, mag je in de schuur het eind van de kabel invoeren in een kastje met 2 automaten, beide 16A, 1 voor de schuur de andere voor de omvormer. Mogelijk nog een extra indien je dat makkelijk vind in de schuur. De automaat van de omvormer kan ook kleiner, aangepast aan het max vermogen van de omvormer.

Je kan de automaat aan het begin van de kabel vervangen door een 20A om wat selectiviteit te verkrijgen maar dat is niet verplicht.

De omvormer en het verbruik in de schuur kunnen van elkaar worden afgetrokken dus je zal nooit boven de 16A uit komen tenzij de omvormer kortsluiting geeft. Dan gaat de automaat van de omvormer eruit of die aan het begin van de kabel.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-09 20:08
Hallo,

Wij hebben 3400wp op het dak liggen met een SMA 5000w omvormer, volledig op het zuiden. Afgelopen jaar zat ik met een opbrengst van 4200kwh op 1.23.

Nu wil ik op het garage dak panelen plat leggen en waarschijnlijk kan ik wel 10 of 12 van deze kwijt (moet ik nog even exact opmeten). Stel ik koop 12 van deze: https://www.solar-bouwmarkt.nl/trina-honey-275wp-poly.html

Dan is dat 3300 kwh extra. De omvormer zal met 6700kwh enorm aftoppen, maar dat vind ik opzich niet erg, als het op jaarbasis gemiddeld maar meer oplevert dan bijvoorbeeld 10 panelen, anders kan ik beter voor 10 kiezen. Heeft iemand een rekentool waarmee ik kan uitrekenen wat ik ongeveer kan verwachten bij verschillend aantal panelen + grote aan wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Pakhaas schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:05:
Hallo,

Wij hebben 3400wp op het dak liggen met een SMA 5000w omvormer, volledig op het zuiden. Afgelopen jaar zat ik met een opbrengst van 4200kwh op 1.23.

Nu wil ik op het garage dak panelen plat leggen en waarschijnlijk kan ik wel 10 of 12 van deze kwijt (moet ik nog even exact opmeten). Stel ik koop 12 van deze: https://www.solar-bouwmarkt.nl/trina-honey-275wp-poly.html

Dan is dat 3300 kwh extra. De omvormer zal met 6700kwh enorm aftoppen, maar dat vind ik opzich niet erg, als het op jaarbasis gemiddeld maar meer oplevert dan bijvoorbeeld 10 panelen, anders kan ik beter voor 10 kiezen. Heeft iemand een rekentool waarmee ik kan uitrekenen wat ik ongeveer kan verwachten bij verschillend aantal panelen + grote aan wp?
Als ze allemaal in dezelfde orientatie liggen ga je wellicht wat aftoppen, als de orientatie anders is mogelijk helemaal niet. Ik neem aan dat je nog 1 tracker compleet vrij hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:26:
[...]

Als ze allemaal in dezelfde orientatie liggen ga je wellicht wat aftoppen, als de orientatie anders is mogelijk helemaal niet. Ik neem aan dat je nog 1 tracker compleet vrij hebt?
Ja klopt, oriëntatie is gelijk. Ik wil ze ook plat gaan leggen. Ik heb idd nog 1 tracker vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miorky
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 13:17
WoudseHoeve schreef op maandag 26 november 2018 @ 08:59:
[...]

@Noord27
Als de kabel nergens is afgetakt, voor een stopcontactje onder weg of zo, mag je in de schuur het eind van de kabel invoeren in een kastje met 2 automaten, beide 16A, 1 voor de schuur de andere voor de omvormer. Mogelijk nog een extra indien je dat makkelijk vind in de schuur. De automaat van de omvormer kan ook kleiner, aangepast aan het max vermogen van de omvormer.

Je kan de automaat aan het begin van de kabel vervangen door een 20A om wat selectiviteit te verkrijgen maar dat is niet verplicht.

De omvormer en het verbruik in de schuur kunnen van elkaar worden afgetrokken dus je zal nooit boven de 16A uit komen tenzij de omvormer kortsluiting geeft. Dan gaat de automaat van de omvormer eruit of die aan het begin van de kabel.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. ik zit naar de 16a automaten te kijken. Maakt het hierbij nog uit of ik voor B of C-kar kies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Pakhaas schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:35:
[...]

Ja klopt, oriëntatie is gelijk. Ik wil ze ook plat gaan leggen. Ik heb idd nog 1 tracker vrij.
ik zou het gewoon doen, je kan desnoods altijd nog eens kijken voor een andere omvormer via MP oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:02
Omvormer advies gevraagd.

Ik wil 12 X 320Wp panelen (LG NeOn) op mijn schaduwvrije dak op het zuiden plaatsen, maar ben aan het twijfelen over de omvormer.

De twijfel zit tussen de Fronius primo 4.0 of een omnik 4.0.
in 1 offerte wordt de Fronius aanbevolen omdat deze toekomstgerichter en stabieler zou zijn,dan de Omnik.
De fronius start met 80V op de Omnik bij 120V, is dat een groot verschil of heb je het dan slechts over enkele minuten eerder starten/stoppen.
Verder zit er in de Fronius een fan, is deze erg hoorbaar? ik kan geen db-tests vinden.

De hele zonnepanelen-techniek wereld is nieuw voor mij, heb wel al van alles gelezen en bekeken maar hier kan ik wel wat hulp bij gebruiken.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:58:
[...]

ik zou het gewoon doen, je kan desnoods altijd nog eens kijken voor een andere omvormer via MP oid
Ja precies, ik heb 2 vlakken (2.5x5m en 3.3x6m). De panelen zijn 1.65m bij 1m. Dat zou betekenen dat er in beide vlakken 6 panelen kunnen volgens mij als ik ze plat leg, maar dan heb ik geen loopruimte meer. Ik ga dus voor 10 panelen zodat ik voldoende ruimte heb om op het platte dak tussendoor te kunnen lopen, voor onderhoud en schoonmaak.

[ Voor 17% gewijzigd door Pakhaas op 26-11-2018 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ing_stripe schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:58:
Omvormer advies gevraagd.

Ik wil 12 X 320Wp panelen (LG NeOn) op mijn schaduwvrije dak op het zuiden plaatsen, maar ben aan het twijfelen over de omvormer.

De twijfel zit tussen de Fronius primo 4.0 of een omnik 4.0.
in 1 offerte wordt de Fronius aanbevolen omdat deze toekomstgerichter en stabieler zou zijn,dan de Omnik.
De fronius start met 80V op de Omnik bij 120V, is dat een groot verschil of heb je het dan slechts over enkele minuten eerder starten/stoppen.
Verder zit er in de Fronius een fan, is deze erg hoorbaar? ik kan geen db-tests vinden.

De hele zonnepanelen-techniek wereld is nieuw voor mij, heb wel al van alles gelezen en bekeken maar hier kan ik wel wat hulp bij gebruiken.
Opstart spanning kun je negeren, gaat met twaalf panelen niks uitmaken.
Waar je wel naar moet kijken is of de fronius het volledige vermogen aan kan op één aansluiting.
Twaalf panelen moeten voor beste rendement in één string.
Omnik heeft beperking van vermogen per aansluiting en zal dus gesplitst worden naar 2×6 panelen wat niet goed is. Van fronius weet ik dit niet, mag je zelf uit zoeken en eventueel ander merk omvormer gaan zoeken.
Een sma is wel geschikt hiervoor, dat weet ik toevallig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

reneeke1970 schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:30:
[...]

Opstart spanning kun je negeren, gaat met twaalf panelen niks uitmaken.
Waar je wel naar moet kijken is of de fronius het volledige vermogen aan kan op één aansluiting.
Twaalf panelen moeten voor beste rendement in één string.
Omnik heeft beperking van vermogen per aansluiting en zal dus gesplitst worden naar 2×6 panelen wat niet goed is. Van fronius weet ik dit niet, mag je zelf uit zoeken en eventueel ander merk omvormer gaan zoeken.
Een sma is wel geschikt hiervoor, dat weet ik toevallig.
Een omnik met 2 mppt kan toch nog
steeds in tandem worden geschakeld?
Dan loopt dat toch ook gewoon door
naar max vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

miorky schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:38:
[...]
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. ik zit naar de 16a automaten te kijken. Maakt het hierbij nog uit of ik voor B of C-kar kies?
B-kar. is de normaal gebruikte karakteristiek voor huis installaties. Deze is sneller als de C variant.
Je kan dus een 16A C-kar. aan het begin van de kabel zetten, dan gaat die er later uit als de B aan het eind in de schuur.

Hier vind je een leuke beschijving

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PClop schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:14:
[...]

Een omnik met 2 mppt kan toch nog
steeds in tandem worden geschakeld?
Dan loopt dat toch ook gewoon door
naar max vermogen.
Geen idee of nieuwste model dat kan. Maar waarom betalen voor twee als je maar één gaat gebruiken?
Plus weer extra stekkers....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Nieksiero schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:35:
Ik twijfel nog steeds een beetje over een normale omvormer zonder optimizers waar ik 2 strings met panelen op aansluit of een (SE) omvormer met optimizers.
Ik wil het graag goed doen, maar ook niet onnodig geld uitgeven. Prijsverschil is een dikke 800 euro. Aan de andere kant wordt met de duurdere versie de terugverdientijd misschien maar met een jaartje verlengt, echter: als het overbodig is in mijn situatie hoef ik het natuurlijk niet te doen.

[Afbeelding]

voorkant huis (panelen komen op achterzijde, helaas geen goede foto van). Wel dus de grote boom op west, die ze alleen snoeien als ik 10 keer bel :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
anyone?
Heb keuzestress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Hoe bereken je in percentages eigenlijk wat je rendement zal zijn met zonnepanelen die meer opwekken dan je verbruik? Wij wekken namelijk jaarlijks al 4000kwh op terwijl wij maar 2000kwh verbruiken (op dit moment). Nu hebben wij nog ruimte op de omvormer en op het garagedak om goedkoop 2750wp bij te leggen. Dit is puur voor die 11cent per kwh wat het oplevert. Stel die panelen gaan 15 jaar mee en leveren 2750kwh per jaar op a 11cent. Ik investeer 1000 euro (die daarna ook weg is) wat is dan het rendement per jaar? Met spaargeld is dat wel te berekenen, maar dan blijft die 1000 euro intact.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmoothTweaker
Ga ik later even naar kijken.
Wil ook nog even een P1 kabel voor me Landys E350 meter kopen, kan mooi aan de Raspberry 1 die nog in de la ligt.

Vandaag de onderste 3 panelen gelegd. Denk je ze recht te hebben liggen oogt het gigantisch scheef 8)7 8)7.
Gelukkig was het een kleinigheidje om ze daarna recht te leggen.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/t0nwjmn.jpg

Vervolgens de AC kabel in orde gemaakt (lijkt strak te zitten op de foto maar er is voldoende speling).
Daarna AC power on, DC switch on en 60s moeten wachten ..... maar toen verscheen er opeens 240watt op het scherm :D
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kzlkyt.jpg

En na een klein uurtje of wat langer was dit het resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ybdwgjicki1t.jpg

Bedankt allen voor de tips en het delen van informatie in dit topic. Voor een eerste keer is het mij totaal niet tegen gevallen. Alleen heb ik mij wel verkeken op de tijd die het kost om te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pakhaas schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:02:
Hoe bereken je in percentages eigenlijk wat je rendement zal zijn met zonnepanelen die meer opwekken dan je verbruik? Wij wekken namelijk jaarlijks al 4000kwh op terwijl wij maar 2000kwh verbruiken (op dit moment). Nu hebben wij nog ruimte op de omvormer en op het garagedak om goedkoop 2750wp bij te leggen. Dit is puur voor die 11cent per kwh wat het oplevert. Stel die panelen gaan 15 jaar mee en leveren 2750kwh per jaar op a 11cent. Ik investeer 1000 euro (die daarna ook weg is) wat is dan het rendement per jaar? Met spaargeld is dat wel te berekenen, maar dan blijft die 1000 euro intact.
Panelen hebben ook dagwaarde.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Goed voor portemonee is 13 panelen in één string en niet twee,op een één mpp string omvormer.
Goed voor opbrengst is met optimiser, 45 euro voor tigo....

Goed voor opbrengst en slecht voor portemonee is se gebruiken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

reneeke1970 schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:27:
[...]

Geen idee of nieuwste model dat kan. Maar waarom betalen voor twee als je maar één gaat gebruiken?
Plus weer extra stekkers....
Grapjas, die andere twee ( fronius 4.0-1 en SMA 4.0 ) hebben er ook twee, daar gebruik je dan maar één van
van de Omnik gebruik je er dan alle twee ( idd als dat nog kan ) maar voor de meer prijs van fronius en SMA
koop je een hele doos vol met stekker en splitters plus nog even uit eten met het hele gezin ( patatje zeker )
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:02
Pakhaas schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:02:
2750*0,11 is €302,50
dat maal 15=€4537,50, dat komt neer op een jaarrendement van ~10,6%
bron: https://www.berekenhet.nl...en/rendementuitinleg.html

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PClop schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:21:
[...]

Grapjas, die andere twee ( fronius 4.0-1 en SMA 4.0 ) hebben er ook twee, daar gebruik je dan maar één van
van de Omnik gebruik je er dan alle twee ( idd als dat nog kan ) maar voor de meer prijs van fronius en SMA
koop je een hele doos vol met stekker en splitters plus nog even uit eten met het hele gezin ( patatje zeker )
;)
Wat is er grappig aan? Bij de sma kun je de tweede aansluiting nog voor ander soort panelen gebruiken. Bij de omnik niet, want dan ben je bij voorbaat al veertig procent kwijt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
ing_stripe schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:26:
[...]

2750*0,11 is €302,50
dat maal 15=€4537,50, dat komt neer op een jaarrendement van ~10,6%
bron: https://www.berekenhet.nl...en/rendementuitinleg.html
Die site ken ik, maar bij sparen heb je de inleg na 15 jaar nog. Dat is nu niet het geval. Maakt dat wat uit?

Is het niet 8,79%
Inleg is 1000 euro.
15x302,50 = 4537,50.
Maar van het eindkapitaal moet wel de 1000 euro in mindering worden gebracht.
Dus eindkapitaal 3537,50 euro.

[ Voor 18% gewijzigd door Pakhaas op 26-11-2018 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:10
Als je het wil vergelijken met sparen klopt dat beter. Want daar hou je ook je 1000 euro Maar eigenlijk is het niet te vergelijken, want het is investeren met een afschrijving over 15 jaar. Met sparen kun je elk moment stoppen, met panelen niet. Dat je 11ct voor je stroom krijgt is 15 jaar lang vast geen zekerheid. En je kunt te maken krijgen met onderhoud en storingen, iets wat je met sparen niet hebt. Allemaal risico's dus, en daar krijg je rendement voor terug

Daarom kijk je met investeren anders Je kijkt hoe snel je je investering hebt terugverdiend en daarna is elke opbrengst extra. ALs de terugverdientijd kort is heb je grotere kans dat de omstandigheden gelijk blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Pakhaas
Ik heb mijn dak he-le-maal volgegooid, zowel zuid, als noord.
Mijn zomer opbrengst betaald het winterverbruik straks als salderen op houd te bestaan.
en ik bespaar 150 euro per jaar aan een gasaansluiting... met maandelijkse kosten van 0 euro aan energie. (of beter, krijg ik nog centjes toe)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-11-2018 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:31
miorky schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:38:
[...]

Voor je panelen is een B automaat voldoende heeft namelijk geen inschakelstroom, behalve als je nog een oude met trafo hebt.

B automaat 3- 5 x In inschakelstroom
C automaat 5-10x In inschakelstroom

C is handig voor als je met flink zware machines werkt, flex 1800 watt,dikke zaagtafel.

[ Voor 4% gewijzigd door habbekrats op 26-11-2018 18:13 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

reneeke1970 schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:40:
[...]

Wat is er grappig aan? Bij de sma kun je de tweede aansluiting nog voor ander soort panelen gebruiken. Bij de omnik niet, want dan ben je bij voorbaat al veertig procent kwijt.
Zelfde aantal panelen op noord slikt die omnik ook nog wel, in de sma zit dan wel meer rek, dat wel.
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 19:09
De DC kabels zou ik nog wel wat beter afwerken. Op deze manier is het nogal risicovol. Als er eens een keer wat achter blijft haken o.i.d. en je trekt de boel kapot krijg je leuke vlambogen!

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 19:09
Als de bomen op west de enige schaduw zijn ga je de optimizers / SE niet terugverdienen. Mocht de schaduw vallen op 1 of 2 panelen neem dan gewoon een standaard omvormer met 1 of 2 Tigo optimizers. SE zou ik ieder geval niet over nadenken.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
RaymondD schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:27:
[...]

De DC kabels zou ik nog wel wat beter afwerken. Op deze manier is het nogal risicovol. Als er eens een keer wat achter blijft haken o.i.d. en je trekt de boel kapot krijg je leuke vlambogen!
Dank voor de tip, zit gelukkig in een hoek waar niemand bijkomt maar wat beter wegwerken kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Pakhaas schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:05:
Heeft iemand een rekentool waarmee ik kan uitrekenen wat ik ongeveer kan verwachten bij verschillend aantal panelen + grote aan wp?
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Heeft ook te maken met AC en DC spanningen. B doet beveiligen met beide, A kan alleen AC component aan.
WoudseHoeve schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:58:
[...]

B-kar. is de normaal gebruikte karakteristiek voor huis installaties. Deze is sneller als de C variant.
Je kan dus een 16A C-kar. aan het begin van de kabel zetten, dan gaat die er later uit als de B aan het eind in de schuur.

Hier vind je een leuke beschijving

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:31
TweakersAddict schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:27:
Heeft ook te maken met AC en DC spanningen. B doet beveiligen met beide, A kan alleen AC component aan.

[...]
Haal je hier de uitschakel karakterestiek van een automaat en aardlek niet door elkaar ?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:02
@TweakersAddict jij hebt het over de karakteristiek van een aardlekschakelaar.

Een type B aardlekschakelaar is dus een combinatie van een type A aardlekschakelaar en een extra meetcircuit om DC stromen te detecteren.

@WoudseHoeve heeft het over de uitschakel karakteristiek van de zekering automaat.

@habbekrats was me al voor :|

[ Voor 5% gewijzigd door Rouske op 26-11-2018 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Je hebt gelijk, ik had niet goed gelezen....
Rouske schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:17:
@TweakersAddict jij hebt het over de karakteristiek van een aardlekschakelaar.

Een type B aardlekschakelaar is dus een combinatie van een type A aardlekschakelaar en een extra meetcircuit om DC stromen te detecteren.

@WoudseHoeve heeft het over de uitschakel karakteristiek van de zekering automaat.

@habbekrats was me al voor :|

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-09 18:23
Vraag: Mijn Solar Edge installatie 'hangt' zo nu en dan. Alle uitlezingen staan vast - er is geen communicatie meer met de panelen - er wordt geen stroom meer opgewekt.
Het aan en uitzetten van de omvormer heeft geen effect.
Het enige wat helpt is de stroom in de meterkast uit en aan zetten en dan werkt alles weer als vanouds.

Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt?

Installatie :
Q-Cells Q Peak duo mono PERC half-cell full black 310wp 58
stuks
SolarEdge P700 power optimizer 29 stuks
Omvormer SolarEdge SE 16K 3-fasen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik ben sinds afgelopen weekend ook up&running.
Alles zelf geïnstalleerd en uitgezocht, met veel hulp van dit forum.
Installatie is een SolarEdge 3000 met 10x qcells duo 325 en p370 optimizers, ze liggen op een 10° zonneschans op het zzo.
Totale kosten € 3.250 ex BTW, precies €1/wp.

Er was nog wel een spannend moment, de boel is aangesloten op een ABB pv16 zonnepanelen verdeler, maar de maker van mijn groepenkast heeft blijkbaar een slechte dag gehad. De kwh-meter had de nul en fase omgedraaid zitten, wat resulteerde in een flinke kortsluiting. Ook was 1 vd twee aardlekautomaten niet eens aangesloten.
Maar inmiddels alles werkend en de eerste 2 kwh zijn binnen 8)
Bij SolarEdge geregistreerd als installateur en de lay-out etc. kloppend gemaakt, erg leuk om de data in de app te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zelBZHqbm735N45hGbnJSOhu/full.jpgNetwerkkabel komt nog in kabelgootje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xAmmZTU6kpld9UNqF4vUbf15/full.jpgFoto rond 15:30 genomen, afgelopen dagen helaas somber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZUGRtUpz04eSpXQvQViLEtSd/full.pngResultaat van drie dagen opbrengst.

[ Voor 1% gewijzigd door geenstijl op 27-11-2018 22:23 . Reden: Prijs wp ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

bvuaemal schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:38:
Vraag: Mijn Solar Edge installatie 'hangt' zo nu en dan. Alle uitlezingen staan vast - er is geen communicatie meer met de panelen - er wordt geen stroom meer opgewekt.
Het aan en uitzetten van de omvormer heeft geen effect.
Het enige wat helpt is de stroom in de meterkast uit en aan zetten en dan werkt alles weer als vanouds.

Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt?

Installatie :
Q-Cells Q Peak duo mono PERC half-cell full black 310wp 58
stuks
SolarEdge P700 power optimizer 29 stuks
Omvormer SolarEdge SE 16K 3-fasen
Garantie claimen! sinds wanneer? Ik heb een week of 2 geleden een 3 fasen SE omvomer onder garantei vervangen die "kapot ge-update" was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:03
geenstijl schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 22:06:
Installatie is een SolarEdge 3000 met 10x qcells duo 325 en p370 optimizers, ze liggen op een 10° zonneschans op het zzo.

Er was nog wel een spannend moment, de boel is aangesloten op een ABB pv16 zonnepanelen verdeler, maar de maker van mijn groepenkast heeft blijkbaar een slechte dag gehad. De kwh-meter had de nul en fase omgedraaid zitten, wat resulteerde in een flinke kortsluiting. Ook was 1 vd twee aardlekautomaten niet eens aangesloten.
Bij SolarEdge geregistreerd als installateur en de lay-out etc. kloppend gemaakt, erg leuk om de data in de app te zien.

[Afbeelding]Netwerkkabel komt nog in kabelgootje.

[Afbeelding]Foto rond 15:30 genomen, afgelopen dagen helaas somber.

[Afbeelding]Resultaat van drie dagen opbrengst.
Dit is zo'n beetje exact mijn setup. Waar heb je besteld? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Niet online
thatanas schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:34:
[...]
Dit is zo'n beetje exact mijn setup. Waar heb je besteld? :)
Sellect Apeldoorn voor de Zonneschans, Winkelman de panelen, PV verdeler Elektrototaalmarkt en de rest bij J&M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:25

Gefeliciteerd! Wat zijn die omvormers toch een stuk kleiner geworden... Mijn, ook zelf geïnstalleerde, SE3000 uit 2014 ziet er zo uit :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yt0KW4poOhqOoTMjezkgZh52/medium.jpg

EDIT: check ook even het topic over het lokaal monitoren en loggen van de omvormer en individuele panelen!
[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

[ Voor 5% gewijzigd door Aegle op 28-11-2018 10:26 ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-07 15:43
Ook ik ben van plan om zonnepanelen te gaan nemen. Nou heb ik een overkapping op oost en een schuur op west. Op de overkapping kan ik 10 zonnepanelen kwijt met standaardafmetingen en op het schuurtje 6. Tussen de overkapping en het schuurtje zit ongeveer 5 meter. Is het verstandig om 2 losse omvormers te nemen of 1 omvormer met 2 trackers? Ik verwacht geen last van schaduw te hebben. Ook weet ik dan niet zo goed hoe groot de omvormer moet zijn. Oost en west met een helling van 10 graden komt neer op ongeveer 86% rendement. Stel ik neem panelen van 300 WP, dat is dan 16 * 300 = 4800WP. Moet ik daar dan 86% van nemen? Dat is dus iets meer dan 4100, of denk ik dan verkeerd?

Bovenstaande is nog even los van de keuze van zonnepanelen, dat wordt of 275, of 300 of 325 WP, maar dat komt later wel. Eerst even bedenken wat het handigste is wat omvormer betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:51
@JTibben De dakhelling is heel erg bepalend voor de grootte van je omvormer.
Ik zou, zoals je zelf al suggereert, voor 1 omvormer met 2 trackers gaan. Ik zou, bij 300WP-panelen, kiezen voor een omvormer van 4kW.

[ Voor 20% gewijzigd door Cranberry op 28-11-2018 12:08 . Reden: Dakhelling is al vermeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:03

de Peer

under peer review

Ik zie dat je de plus en minus draad samen in 1 klein buisje hebt gepropt. Volgens mij heb je in het geval van kortsluiting (vlamboog) het risico dat de vlam je huis in gaat en je dus binnen brand krijgt.
Ik ben zeker geen expert maar toen ik het zelf ging aanleggen kwam ik overal adviezen tegen om plus en min altijd minimaal 5 cm uit elkaar te houden, en dat heb ik dus gedaan. Better safe than sorry.
En ga je nog vereffenen ('aarden' in volksmond) of laat je het zo?

Misschien iemand hier met meer verstand van zaken die dit kan bevestigen of ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Ik heb een claim ingediend. Tzt wordt er een nieuwe communicatie print geplaatst.
Maar ik vroeg me af of andere forum gebruikers ook zoiets hebben meegemaakt (en of de com print werkelijk de oplossing is).
Andre1973 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 22:23:
[...]

Garantie claimen! sinds wanneer? Ik heb een week of 2 geleden een 3 fasen SE omvomer onder garantei vervangen die "kapot ge-update" was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:25
bvuaemal schreef op woensdag 28 november 2018 @ 13:58:
Ik heb een claim ingediend. Tzt wordt er een nieuwe communicatie print geplaatst.
Maar ik vroeg me af of andere forum gebruikers ook zoiets hebben meegemaakt (en of de com print werkelijk de oplossing is).

[...]
Nee, ik niet. Mijn SE3000 is reeds een wat "ouder" (2014) model, maar heeft (nog) nooit problemen vertoont.
Volgens mij is bij de SE-omvormer van @Jerrythafast al wel eens de comm. PCB vervangen. Maar die bleef wel gewoon produceren.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
@bvuaemal @Aegle Inderdaad wel eens een commboard wissel meegemaakt, maar de symptomen waren hier anders. Het monitoring portaal werd wel bijgewerkt, maar het display op de omvormer functioneerde niet en bleef fel branden in de nacht. Productie ging ongestoord verder.

Later (ruim een jaar na de wissel van het commboard) weigerde de omvormer zelfs helemaal om nog data naar het monitoring portaal te zenden. Hij had wel verbinding (11111... op de netwerktest) maar gaf geen S_OK status aan. Toen functioneerde het monitoring portaal dus niet, maar bleef het display wel werken. Ook dat hinderde de productie van energie verder niet. Dit euvel kon SolarEdge uiteindelijk helemaal niet meer oplossen, dus is de complete omvormer vervangen. @Aegle, ik ben het met je eens: een SE3000H is echt veel kleiner dan een SE3000... er staat nu een schilderij op om te verhullen dat het behang veel te kort is afgesneden :9

Trouwens niets dan lof voor de garantie van SolarEdge. De installateur is ook al 3x langs geweest om een defecte ingebouwde optimizer te fixen of te by-passen. Het aantal storingen is me tegengevallen, maar het wordt wel allemaal gratis gefixt en dat is wel een geruststelling.

[ Voor 13% gewijzigd door Jerrythafast op 28-11-2018 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Ik wacht maar af.....
Jerrythafast schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:22:
@bvuaemal @Aegle Inderdaad wel eens een commboard wissel meegemaakt, maar de symptomen waren hier anders. Het monitoring portaal werd wel bijgewerkt, maar het display op de omvormer functioneerde niet en bleef fel branden in de nacht. Productie ging ongestoord verder.

Later (ruim een jaar na de wissel van het commboard) weigerde de omvormer zelfs helemaal om nog data naar het monitoring portaal te zenden. Hij had wel verbinding (11111... op de netwerktest) maar gaf geen S_OK status aan. Toen functioneerde het monitoring portaal dus niet, maar bleef het display wel werken. Ook dat hinderde de productie van energie verder niet. Dit euvel kon SolarEdge uiteindelijk helemaal niet meer oplossen, dus is de complete omvormer vervangen. @Aegle, ik ben het met je eens: een SE3000H is echt veel kleiner dan een SE3000... er staat nu een schilderij op om te verhullen dat het behang veel te kort is afgesneden :9

Trouwens niets dan lof voor de garantie van SolarEdge. De installateur is ook al 3x langs geweest om een defecte ingebouwde optimizer te fixen of te by-passen. Het aantal storingen is me tegengevallen, maar het wordt wel allemaal gratis gefixt en dat is wel een geruststelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:38:
[...]

Ik zie dat je de plus en minus draad samen in 1 klein buisje hebt gepropt. Volgens mij heb je in het geval van kortsluiting (vlamboog) het risico dat de vlam je huis in gaat en je dus binnen brand krijgt.
Ik ben zeker geen expert maar toen ik het zelf ging aanleggen kwam ik overal adviezen tegen om plus en min altijd minimaal 5 cm uit elkaar te houden, en dat heb ik dus gedaan. Better safe than sorry.

Misschien iemand hier met meer verstand van zaken die dit kan bevestigen of ontkrachten?
Hmm, ik dacht dat samen in een buis geen probleem was, maar als dat anders is hoor ik het graag. Het frame is geaard, loopt naar de aarding van de groepenkast (niet duidelijk op de foto).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

de Peer schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:38:
[...]

Ja die 5 cm is wel aan te raden, maar vooral daar waar schade kan ontstaan, denk aan doorvoeren door (ongeziene) stalen wanden, denk aan metalstud profielen in een scheidingwand, en sandwich panelen.
@geenstijl samen in een kunststof pijp (bij voorkeur slag vast) zal weinig kans geven tot schade.

[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 28-11-2018 23:47 ]

• geenstijl
  • Niet online
Andre1973 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 23:44:
[...]

Ja die 5 cm is wel aan te raden, maar vooral daar waar schade kan ontstaan, denk aan doorvoeren door (ongeziene) stalen wanden, denk aan metalstud profielen in een scheidingwand, en sandwich panelen.
@geenstijl samen in een kunststof pijp (bij voorkeur slag vast) zal weinig kans geven tot schade.
Ok, top. Ze lopen samen in een buis tot onder de panelen, waar ze dan aan de string connecten. De panelen liggen nagenoeg uit de wind en de connectoren zijn goed beschermd tegen regen/wind en hangen allemaal ca 10cm boven het dakgrind. De buis is verder gefixeerd aan het frame (buis is 1 stuk van omvormer naar frame).

• janatwork
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:53
Vraagje: ik ga vrijwel zeker mijn set zonnepanelen in de toekomst uitbreiden. Hoe zit het dan met de btw aftrek van die uitbreiding?

Wat ik zelf gevonden heb:
- Als je ontheffing van btw aangifte aangevraagd hebt kan je geen btw meer aftrekken.
- De ontheffing kan je ongedaan laten maken
- De ontheffing word in principe maar 1 keer in de 5 jaar verleend

Ik zit nu te denken aan de btw van de huidige set aftrekken, vervolgens elk kwartaal btw aangifte doen, uitbreiding leggen, btw aftrekken, ontheffing aanvragen.

Hoe hebben jullie dat gedaan en zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:37
Ik heb voor de uitbreiding een suppletie aangifte gedaan. Vervolgens kreeg ik een brief thuisgestuurd met de mededeling dat er geen aangifte is ingevuld en of ik dat dan nog alsnog wil doen met bijgeleverde aangifteformulier. Op het formulier stond bovenaan vermeld ‘Tweede aanschaf’. Die uiteraard ingevuld en ik wacht rustig op de centjes. Ik verwacht niet dat ik daarna alsnog 5 jaar lang nulaangiftes hoef te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:10
Ook als je een ontheffing hebt op BTW aangifte kun je bij een uitbreiding op een later moment een eenmalige "suppletie aangifte BTW" invullen op het moment dat je kosten maakt aan je PV installatie. Wel moet je in dat jaar ook het opbrengst forfait dan weer bijtellen (op de totale installatie). Dat verandert niets aan je vrijstelling in mijn ervaring.

• janatwork
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:53
Dank voor de snelle antwoorden!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 11:00
Proton_ schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:01:
@Bart_Denon
Je huidige panelen hebben een Impp van 8.18 A, zolang je nieuwe panelen tussen de 8 en 9A Impp zitten loopt het wel los.
De omvormer levert terug vanaf 80V, in de huidige situatie leveren de panelen onder standaardomstandigheden 31.2V per stuk voor 93.6V totaal. Elke bypassdiode schakelt pakweg 10V dus je kan maar 1 diode missen.
Als het warm is, daalt de stringspanning met 0.32%/°C.
Met panelen van zeg 60 graden (ipv de 20°C standaardomstandigheden) blijft er van de 93.6V dus maar zo'n 81V over, wat erg op het randje is.
Dank je voor deze leerzame toelichting. Daarnaast ook meteen daad bij het woord gevoegd. Op MP 5 mooie AEG 265 WP panelen gekocht voor de uitbereiding. Hebben een IMpp van 8,69 A en een Vmp van 30,5 V.
Nu nog een partij zien te vinden die ze voor een schappelijk prijs wil monteren....Iemand tips?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• Rob_satede
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-04-2022
12 st NSP 295WP BIFI glas/glas panelen kan ik deze op een SMA SB 3.6 -1AV-40. Aansluiten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:13
Hier is de kogel ook door de kerk

18 x Csun 355wp
2 x Growatt 3000S

Wordt begin Januari geinstalleerd. Foto's volgen uiteraard dan :*)

Iedereen in dit topic bedankt voor alle informatie!

Louzy#2475

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:37
@louzy82

Waarom 2 omvormers als ik vragen mag?

[ Voor 16% gewijzigd door GioStyle op 29-11-2018 15:55 ]

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:13
Dat was het voorstel van de leverancier. (was geen must, er was ook een optie met een enkele omvormer)
Met het risico dat ik het niet goed verwoord /reproduceer:

- Goedkoper dan 1 omvormer (van SMA in ieder geval)
- 2 strings op 2 fasen, een fase overhouden voor een mogelijke toekomstige uitbreiding.
- 10 jaar garantie op deze omvormers ipv 5

Louzy#2475

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:19
Rob_satede schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:28:
12 st NSP 295WP BIFI glas/glas panelen kan ik deze op een SMA SB 3.6 -1AV-40. Aansluiten ?
als ik het goed heb zijn dat gewoon +/-32Vmpp panelen, dus 12x op een omvormer(meestal TL) kan zonder problemen.
en dan heb je ze in vele soorten van 1 tot 6kW, maar ze kunnen het allemaal aan.
(er is alleen een max Vmpp/Voc(wel rekening houden met de temperatuur natuurlijk), de W omvormer is minder belangrijk.)

(de SMA SB 3.6 is daar ook 1 van die het zou kunnen. ;) )

maar waar voor glas-glas?
en waar voor bifi?
mischien ga je je dak wel wit schilderen?
of heb je een ander vreemd plan?

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 29-11-2018 16:07 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rob_satede
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-04-2022
Nee hoor ik kon er alleen voordelig aankomen, en de opbrengst is meer naar 25 jaar.

• migjes
Rob_satede schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:21:
Nee hoor ik kon er alleen voordelig aankomen, en de opbrengst is meer naar 25 jaar.
ik zie ze voor 125€ ex BTW op marktplaats.
vind ik niet goedkoop voor een 295Wp paneel. ;)
en je hebt wat duurdere klemmen nodig voor glas-glas panelen.
dus ik zie het goedkopere niet?
zeker niet als ik panelen van +/-300Wp voor 103€ ex BTW zie.

en voor bifi, heb je eigenlijk een wit dak nodig (zodat het wat reflecteert)
+ wat meer afstand van dat dak nodig. (zodat de zon er ook nog onder kan komen en kan reflecteren)
+ ook voor zorgen dat de stangen niet in de weg zitten natuurlijk.
dat maakt het aardig duur.

ga je voor gewoon 12x300Wp op een omnik/goodwe/hosola, ben je goedkoper uit lijkt mij?
(of als je echt goedkoop belangrijk vind, dan heb je ook nog poly panelen.)

(elke fabrikant geeft wel iets van 25 jaar opbrengst garantie, maar opbrengst garantie is zolang de fabrikant bestaat.
en de kans is dat dat veel korter is als dat ze mee gaan. ;)
begrijp ook dat opbrengst garantie maar op een erg klein onderdeel van het paneel is.
het is opbrengst garantie, en dat is iets anders als garantie. ;)
in hoeverre je dat wil geloven is aan jouw dat ze maar 25 jaar mee gaan.
ik gok dat elk paneel wel langer mee kan gaan. ;) )

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 29-11-2018 17:15 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

migjes schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:50:
[...]

en voor bifi, heb je eigenlijk een wit dak nodig (zodat het wat reflecteert)
+ wat meer afstand van dat dak nodig. (zodat de zon er ook nog onder kan komen en kan reflecteren)
Ik heb een wit dak (trapezium) en zag dezelfde marktplaats advertentie
en ik zat me dat dus af te vragen hoeveel de afstand invloed heeft op de opbrengst maar kom niet aan cijfers/referenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
twain4me schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:14:
[...]

Ik heb een wit dak (trapezium) en zag dezelfde marktplaats advertentie
en ik zat me dat dus af te vragen hoeveel de afstand invloed heeft op de opbrengst maar kom niet aan cijfers/referenties.
(zal eerlijk zijn, zat er zelf ook even naar te kijken. ;)
wil nog een afdakje maken bij het schuurtje, daar zou ik dan 1x6 kunnen doen.
dan kan het er gewoon onder door schijnen.
dit + de 4x die ik nog heb voor het schuurdakje, maakt toch een leuk 2de setje.
lijkt mij best gaaf om te hebben, blijf ik ze wel zien als 295Wp's, die bifi is maar bij zaak.

maar de cellen zitten mij toch iets te dicht op elkaar, dan word het dakje mij te donker. ;)
geen haast, want ik heb toch al genoeg kWh (maar nooit genoeg Wp 8) ))

op zich zelf heb je niet zo heel veel ruimte nodig, alleen meer is beter. ;)
met een paar cm heb je al het licht wat tussen de cellen door komt en reflecteert wat al meer opbrengst geeft. ;)
een beetje ruimte tussen de panelen laten helpt ook al.
(maar kun je dan niet beter meer panelen leggen mits dat kan :? )
een stel regel is: de grote van de cellen de afstand tot het dak.
dus 6" boven het dak heb je het liefst voor zoveel mogenlijk bifi en meer is beter.
(maar stelregels bevatten altijd grote fouten. relatief lezen. ;) )

maar dan moet je ook iets gaan verzinnen zodat de bevestiging stangen niet weer schaduw geven op de achterkant, anders heb je ook erg weinig aan je bifi.

(hoe zat dat systeem met die ronde cellen op stangen ook al weer, dat gebruikte ook bifi ?
schiet me vast straks te binnen. het is vrijdag middag ben niet meer helemaal helder. :P
zoek maar eens op Solyndra, mischien is er nog ergens info te vinden :? )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

migjes schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 16:50:
[...]

dus 6" boven het dak heb je het liefst voor zoveel mogenlijk bifi en meer is beter.
(maar stelregels bevatten altijd grote fouten. relatief lezen. ;) )
maar dan moet je ook iets gaan verzinnen zodat de bevestiging stangen niet weer schaduw geven op de achterkant, anders heb je ook erg weinig aan je bifi.
Ah dat is al iets, Ik ga er toch eens naar kijken 8)
het is vrijdag middag ben niet meer helemaal helder. :P
Ik verwacht ook niet heel veel anders van je hoor :p

[ Voor 0% gewijzigd door twain4me op 30-11-2018 23:12 . Reden: qoute fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:51
Om m'n opbrengst zo hoog mogelijk te krijgen, overweeg ik ook een paneel te gaan leggen op het wolfseind aan de achterkant van het huis.
Er zou precies een 1,65x1m paneel in landscape passen.
wolfseind

Is dit wellicht onderverstandig i.v.m. wind, afstanden tot randen enz.? Het betreft een woning op de Veluwe tegen dichtbij een bos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Solyndra heeft t niet gered, waarschijnlijk was t te duur, en lastig daken goed wit te houden, en bovendien kwamen er algen aan de onderkant te groeien doordat er daar water aan bleef hangen. Heb er hier nog een staan met een paar kapotte buizen die @onetime nog een keer komt ophalen als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:36

WhySoSerious

Be the change.

@Grolsch Dat is een bekende set die boven mij staat!

https://pvoutput.org/ladd...o=e&d=desc&filter=0&p=460
Pagina: 1 ... 86 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y