De SMA 3.6 hoor je niet 'snachts. (een paar klikjes als die overdag start)Zerobase schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:18:
Zijn er mensen die de omvormer buiten hebben hangen (en dan bedoel ik dus geen micro-inverters).
Ik heb een offerte liggen waarbij een SMA SB3.6 wordt aangeboden en de meest handige plek om deze op te hangen is buiten. Onder het schuine dak waar de panelen op komen te liggen zitten twee slaapkamers en in die kamers wil ik eigenlijk geen bekabeling hebben lopen, laat staan een inverter ophangen.
Vanaf het schuine dak kan de DC bekabeling omlaag geleid worden naar een dakterras waar de omvormer kan komen te hangen. De AC bekabeling kan dan via een gat in de muur richting meterkast.
Afstand panelen tot aan de inverter is zo’n 7 meter (DC), richting de meterkast zal ongeveer dezelfde lengte zijn (AC).
Volgens de specs is de SMA SB3.6 IP65 certified, maar hoe waterdicht zijn die apparaten echt en wat doen de elementen mbt de levensduur van een inverter?
Gebruik je een SMA SB3.6? Zoja, wat is je ervaring kwa geluidsproductie van dit apparaat? Volgens de specs zou het typical 25dBA moeten zijn. Ieder piepje of gezoem binnen kan op den duur echter gaan irriteren.
Maar je doet ook geen oog meer dicht vanwege de wifi led...(tenzij je hem afplakt of wifi uitzet)
Vorig model is ook nog verkrijgbaar:
https://www.mg-solar-shop...TL-21-Wechselrichter.html
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2018 11:33 ]