Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.949 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

stormfly schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:33:
[...]
Interpolis, glashelder :*)

https://www.interpolis.nl...op-de-woonhuisverzekering

Ja. Alle soorten zonnepanelen zijn standaard verzekerd op uw Woonhuisverzekering.
Helaas zegt die zin dus niet alles. Vaak (zoals bij ABN), staat in de voorwaaren dat het aard- en nagelvast aan de woning bevestigd moet zijn. Helaas, een stellage met betontegels valt daar bij ABN *niet* onder. Dus zonnepanelen zijn daar wel verzekerd, mits ze vastgeschroefd zitten aan je huis.

De catch: Schroef ik mijn panelen vast aan het dak, is lekkage niet verzekerd omdat ik door mijn dak heb zitten schroeven. :)

Even door de voorwaaren gesnuffeld van Interpolis, maar daar hebben ze het ook over "• Zaken die in of aan de woning vastzitten." Ik kan niet vinden wat ze daaronder verstaan en het kán zijn dat het dus idd gewoon verzekerd is, het kan ook zijn dat ze net als ABN, tegelverzwaarde constructies uitsluiten.

Interpolis, toch niet zo glashelder als ze zeggen. :)
PS: we hebben allemaal een verhoogde kans op brand we hebben allemaal panelen hier _/-\o_ Denk ook goed na over het onderbrengen van opstal en inboedel bij één club. Zodat je niet in een verzekeraars "getrouwtrek" terecht komt op het moment dat je het juist niet kunt gebruiken en het dak van je crib is gebrand.
Klopt. Willen we ook. Maar we hoopten dat ABN zou bijdraaien. Op dit moment zijn we op dit gebied dubbel verzekerd. Zonde. Dus gaan we als het even kan met alles naar één club. Welke dat word weten we nog niet.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

twain4me schreef op woensdag 7 november 2018 @ 17:13:
We weten ook niet wat we willen:

Zonnepanelen op het huis behoren bij het huis ivm de verzekering.
Afhankelijk van de verzekeraar en of je bijvoorbeeld wel of geen plat dak hebt, hoort het ook voor je verzekering niet altijd bij je huis, maar bij je inboedel. (Zoals bij SNS. Het valt onder de inboedelverzekering, niet de opstal.)
Zonnepanelen op het huis behoren niet bij het huis ivm de woz waarde.

Jurisprudentie kan echt een bitch zijn, de zaken zouden in de toekomst best wel elkaar kunnen beinvloeden. Het nadrukkelijk navragen waneer het niet beschreven staat in je polis zoals @WoudseHoeve is dan ook best wel verstandig.
Ik zou op dit moment vooral willen dat verzekeraars hierin 1 lijn trekken en je niet in -tig veel te kleine lettertjes moet graven of je panelen wel of niet verzekerd zijn en wát er verzekerd is. Het zou heel zuur zijn dat je een forse hagelbui over je dak krijgt en opeens je panelen en optimizers weg kunt gooien.

Die dingen moeten geld opbrengen, dat doen ze niet als je ze na een paar jaar weg kunt gooien wegens schade.

Met de huidige verschillen, kan het voorkomen dat je dénkt goed verzekerd te zijn, terwijl je in het geheel niet verzekerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
was een advertentie op marktplaats van Zonnekompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

unezra schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:12:

Ik zou op dit moment vooral willen dat verzekeraars hierin 1 lijn trekken en je niet in -tig veel te kleine lettertjes moet graven of je panelen wel of niet verzekerd zijn en wát er verzekerd is. Het zou heel zuur zijn dat je een forse hagelbui over je dak krijgt en opeens je panelen en optimizers weg kunt gooien.
Tja dat is voor geen enkele verzekering ( behalve de basis zorg) het geval dus dat kan je vergeten.
Die dingen moeten geld opbrengen, dat doen ze niet als je ze na een paar jaar weg kunt gooien wegens schade.
Met de huidige verschillen, kan het voorkomen dat je dénkt goed verzekerd te zijn, terwijl je in het geheel niet verzekerd bent.
Je moet dus op de hoogte zijn van je polis voorwaarden, dat is nooit anders geweest.
als je denkt het zal wel goed zijn is het je eigen schuld als het niet goed is, daar kom je dan pas bij schade achter.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

WoudseHoeve schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:51:
[...]

Tja dat is voor geen enkele verzekering ( behalve de basis zorg) het geval dus dat kan je vergeten.

[...]

Je moet dus op de hoogte zijn van je polis voorwaarden, dat is nooit anders geweest.
als je denkt het zal wel goed zijn is het je eigen schuld als het niet goed is, daar kom je dan pas bij schade achter.
Tuurlijk, maar ik snap heel goed dat mensen denken "oh, op de site staat dat zonnepanelen zijn meeverzekerd" en klaar. Best een koude kermis als er dan schade is en je bent niet verzekerd, omdat net jouw bevestiging anders is dan je verzekeraar vraagt.

ABN loopt daarin wel jaren achter op de rest, maar met dat, ben ik ook wat voorzichtiger geworden andere verzekeraars te vertrouwen die zeggen panelen te verzekeren. SNS is er expliciet over, ze zijn verzekerd, ook als ze niet vast geschroefd zitten.

Ik gok zo dat er hier op Tweakers best nog wat mensen zullen zijn die denken de panelen verzekerd te hebben, maar die niet gedekt zijn.

(De reden dat ik het opnieuw aan geef is omdat ik vandaag een voorlopig laatste poging bij ABN heb gedaan ze daar verzekerd te krijgen maar zonder resultaat. Dus dit weekend eens kijken of we álles naar SNS gaan brengen, of bijvoorbeeld naar Klaverblad die ook expliciet aan geeft dat ook tegelverzwaard gewoon gedekt is. Tóch die TV reklame van ze. Ben benieuwd hoe ze qua premie zitten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:56
Speedy-Andre schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:30:
[...]

De foto's van je daken in je profiel laten weinig ruimte zien, op de platte uitbouw past nog wat en die boom staat toevallig goed wat schaduw betreft.
Bij mij was het voor Z/W, blijkbaar dan wel terug te verdienen (540Wp kan 540kWh/jaar zijn) ;)
Er is nog plek voor 4 op de dakkapellen, 2 op de schuur, en 2 op het schuine dak.

Boom is gisteren naar de grond gegaan *O* , maar hij was wel heel mooi -O-

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:51
Possible schreef op woensdag 7 november 2018 @ 07:43:
Wohoo! Gister bestelling gedaan bij Solar-Bouwmarkt voor 17 x 300wp panelen. Vrijdag wordt de hele set bezorgd.

17 x 300 wp longi panelen
SMA 5.0 omvormer

24e gaan we installeren *O*
Ben benieuwd naar foto's van de panelen. Mss bestel ik deze ook.

Succes! >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 08:13
Cranberry schreef op woensdag 7 november 2018 @ 22:29:
[...]

Ben benieuwd naar foto's van de panelen. Mss bestel ik deze ook.

Succes! >:)
Ik zal een voor/na foto posten :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:02
Een verzekering is een risico inschatting op schade. Mijn panelen staan in het veld en zijn alleen te verzekeren met een speciale verzekering (€20,-per maand). Ik heb mijn omvormer aan het huis bevestigd (valt dus onder mijn woonhuisverzekering) en de panelen besloten niet te verzekeren. Ze gaan niet zomaar kapot en een extreem zware hagel heb ik hier nog nooit meegemaakt. Ze liggen ook onder 30 graden. Gaat er wel 1 kapot dan is de vervangingswaarde veel lager dan de extra premie.
Ik heb trouwens van mijn woonhuis ook de glasverzekering opgezegd. Risico is minimaal en je moet niet alles willen verzekeren.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 12:57

Wailing_Banshee

You're Next

Pietje555 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:42:
Een verzekering is een risico inschatting op schade. Mijn panelen staan in het veld en zijn alleen te verzekeren met een speciale verzekering (€20,-per maand).
Is die 20 euro per paneel, of onafhankelijk van de grootte? Als je 100 panelen hebt, en er trekt een flinke hagelbui over waarbij 50 panelen kapot gaan (a 160 euro per paneel) en het is 20 euro per maand onafhankelijk van grootte, valt het best wel mee :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:02

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik heb mijn verzekering gisteren een mail gestuurd met de vraag of / hoe alles gedekt is.
68 panelen, 2 omvormers en een dikke warmtepomp loopt toch wel in de papieren.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-11-2018 09:27 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

@unezra
Antwoord van mijn verzekering:

Beste Richard,

De zonnepanelen, of ze nu op een schuin dak staan of op een plat dak door middel van een stalen frame vallen gewoon onder dekking van de brandverzekering / dekking op het woonhuis.
De enige uitsluiting die gehanteerd wordt zijn zonnepanelen die op de grond staan, die zijn niet verzekerd.

Ik hoop je zo voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Onderlinge Rijn en Aar

[ Voor 1% gewijzigd door ThinkPad op 08-11-2018 11:41 . Reden: Naam eruit gehaald vanwege privacy ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 13:38
zojuist met de rabo (interpolis) gebelt. Die gaven aan dat zonnepanelen standaard waren meeverzekerd. Ook tegen blikseminslag en ruimteschepen. Stormschade vanaf kracht 7 maar dat is standaard (anders niet echt storm...).

Zelf doorgevraagd over vastzitten ook platdak montage met balast werd verstaan en hierbij waren geen specifieke uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
darklord007 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:33:
zojuist met de rabo (interpolis) gebelt.
Bij Interpolis staat het vrij helder op hun site ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:38
Ik ben hier en daar al wat info aan het verzamelen voor het aanschaffen en installeren van circa 10 panelen op een ZW georienteer dak, voor onze nieuwe woning. Zal komend voorjaar worden.

Indien de buren hier ook wat voor voelen zouden we dit gezamenlijk kunnen doen. Maar hoeveel voordeel is er te halen wanneer je dit samen doet? Ik kan me voorstellen dat er iets van 10/15% korting is te krijgen (1x voorrijkosten / groot aantal panelen / 1 het dak op bij wijze van).

Heeft iemand hier ervaring mee, en wat was toen ongeveer het voordeel (de korting)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

JeyJey schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:31:
Ik ben hier en daar al wat info aan het verzamelen voor het aanschaffen en installeren van circa 10 panelen op een ZW georienteer dak, voor onze nieuwe woning. Zal komend voorjaar worden.

Indien de buren hier ook wat voor voelen zouden we dit gezamenlijk kunnen doen. Maar hoeveel voordeel is er te halen wanneer je dit samen doet? Ik kan me voorstellen dat er iets van 10/15% korting is te krijgen (1x voorrijkosten / groot aantal panelen / 1 het dak op bij wijze van).

Heeft iemand hier ervaring mee, en wat was toen ongeveer het voordeel (de korting)?
Het grootste voordeel is dat het er hetzelfde uitziet, wel zo mooi.
Percentage ? paar procent, een hele straat is wat anders. Beetje onderhandelen geeft hetzelfde effect, maar ze hebben het erg druk .....

[ Voor 16% gewijzigd door WoudseHoeve op 08-11-2018 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
De partijen die kwantum korting geven zijn meestal de partijen die ook de marges hebben om dat te kunnen doen. Bij de rest is de marge te klein. Laat het dus niet teveel van die kwantum korting afhangen. Enige echte voordeel is zoals gezegd esthetisch.

[ Voor 26% gewijzigd door CurlyMo op 08-11-2018 13:43 . Reden: Verkeerde persoon gequote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 13:38
CurlyMo schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:29:
[...]

Bij Interpolis staat het vrij helder op hun site ;)
Klopt maar even terug lezend zou het toch nirt zo duidelijk zijn allemaal. Vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Ik heb geen ervaring met samen doen, wel heb ik ervaring met grotere aantalen panelen
Ik heb een aantal leveranciers benaderd omdat ik rond de 48 panelen nodig heb
3% korting bij de een na goedkoopste webwinkel betekende dat ik 0,5% goedkoper zou zijn dan bij de aller goedkoopste ;) met de bezorgkosten mee gerekend scheelde het nog 15 euro ofzo.

De marges lijken mij momenteel flinterdun, de "grote" webshops concureren elkaar op panelen de tent uit.
er is bij omvormers en montage materiaal een iets groter verschil waarneembaar.

Je kan even vragen bij solar bouwmarkt. die heeft volgensmij gezamelijke aankoop gedaan waar ook de mogelijkheid was om het zelf op het dak te leggen.
Dus de helft kreeg een dhz pakket en de andere helft gewoon een instalateur, hierdoor is het wellicht mogelijk meer buren intresse te laten hebben.

Pas wel op met dergelijke acties organiseren/ je buren overhalen. We zitten in een onzekere tijd qua opvolging van salderen, zorg dat ze dat weten en begrijpen. anders kijken ze je straks niet meer aan of zit je bij de rijdende rechter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Buurman er staat al een tijdje een rood lampje te branden op het zonnepanelen apparaat.... kan jij daar eens naar kijken? Jij weet er alles van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
WoudseHoeve schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:38:
Buurman er staat al een tijdje een rood lampje te branden op het zonnepanelen apparaat.... kan jij daar eens naar kijken? Jij weet er alles van :)
Moet je gewoon zeggen dat de DC schakelaar verkeerd staat...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Wat een verschrikkelijk onbevredigde klus was dat toch. De omvormer een eigen groep geven zodat de wasmachine zijn eigen groep terug krijgt. Half dagje bezig geweest. Werkschakelaar geïnstalleerd. Alles aangesloten. Drie schakelaars omgezet en qua beleving is er niks veranderd.

Puur de wetenschap dat het zo beter is, zonder losse stekker met 230V uit de omvormer direct in een stopcontact en de wasmachine weer op zijn eigen groep is waar ik het maar mee moet doen :O .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

WoudseHoeve schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:38:
Dus eigenlijk moet de vraag zijn: "Hoeveel is het je waard om niet lastig gevallen te worden door je buren?"
En dan wordt zoon 3% korting toch ineens heel duur! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
En moet je de goedkoopste instalateur willen voor een paar euro minder ?

Ik heb een gekozen die geen onzinverhalen ophing en qua prijs redelijk goed zit.
Voor de panelen kon ik meedoen met groetere inkoop van ander project en was het paneel nog steeds iets meer dan 10 euro duurder dan bij de goedkoopste web aanbieder. Maar als ik ze zelf moet ophalen of 80 Euro transport berekend krijg valt dat al weer mee.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-09 15:49
*knip*

Excuses

[ Voor 97% gewijzigd door louzy82 op 08-11-2018 13:36 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
louzy82 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:30:
Ook ik ben aan het kijken naar de aanschaf van zonnepanelen.
[...]
Ik heb al het e.e.a. gelezen maar zou het erg waarderen als ik jullie mening kan horen over deze offerte.
Alvast bedankt!
Oftewel, een eigen topic openen met de gevraagde informatie. Zie hieronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
CurlyMo schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:12:
Wat een verschrikkelijk onbevredigde klus was dat toch. De omvormer een eigen groep geven zodat de wasmachine zijn eigen groep terug krijgt. Half dagje bezig geweest. Werkschakelaar geïnstalleerd. Alles aangesloten. Drie schakelaars omgezet en qua beleving is er niks veranderd.

Puur de wetenschap dat het zo beter is, zonder losse stekker met 230V uit de omvormer direct in een stopcontact en de wasmachine weer op zijn eigen groep is waar ik het maar mee moet doen :O .
Maar bij brand wordt je nu niet afgerekend op ondeskundige montage. Overigens vind ik een lager risico op brand nog veel meer waard. Een veilige installatie in huis bezuinig ik nooit op. Mijn gezin is me te dierbaar.
Bij je oude situatie kon de wasmachine 16A plus het vermogen van je zonnepanelen door de eindgroep trekken wat tot overbelasting van de kabels en stekker kan leiden (brand).

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Pietje555 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:44:
[...]

Maar bij brand wordt je nu niet afgerekend op ondeskundige montage. Overigens vind ik een lager risico op brand nog veel meer waard. Een veilige installatie in huis bezuinig ik nooit op. Mijn gezin is me te dierbaar.
Ik besef me dat natuurlijk ook, maar toch geeft het een minder bevredigend gevoel dan bijv. een muurtje schilderen, want het voordeel blijft onzichtbaar en het potentiële gevaar is zoveel mogelijk afgewend.
Bij je oude situatie kon de wasmachine 16A plus het vermogen van je zonnepanelen door de eindgroep trekken wat tot overbelasting van de kabels en stekker kan leiden (brand).
Nee, want wasmachine en PV hebben nooit samen op één groep gezeten. Ik was me bewust van die risico's. Nu zat de wasmachine op een gezamenlijke groep met allerhande andere apparatuur. Enige wat er nu kon gebeuren was het uitvallen van de groep wegens overbelasting. Nu heeft de wasmachine zijn oude groep weer terug.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 08-11-2018 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
Is een hoofdschakelaar verplicht in een verdeler? Ik bedoel de alamat in de meterkast is eigenlijk functioneel gezien de hoofdschakelaar voor de verdeler toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:10

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:44
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:53:
Is een hoofdschakelaar verplicht in een verdeler? Ik bedoel de alamat in de meterkast is eigenlijk functioneel gezien de hoofdschakelaar voor de verdeler toch?
Sinds 2005 is een hoofdschakelaar verplicht in een meterkast, men beriep zich altijd op het feit, minder dan 7 groepen dat het niet nodig was. Hedendaagse verdelers in woningen worden steeds groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:41
Volgende week word er bij familie ruim 6.500 WP in het weiland gelegd. Dat is pak en beet 2/3 van de beoogde 10.000 WP die er moet komen te liggen. Het geheel word netjes verdeeld over 3 fasen. Er is gekozen voor APS micro omvormers.

Nu willen ze de AC kabel, van pak en 100 meter, in 16mm2 uitvoeren, is dit niet wat overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MadDog11 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 18:14:
[...]
Sinds 2005 is een hoofdschakelaar verplicht in een meterkast, men beriep zich altijd op het feit, minder dan 7 groepen dat het niet nodig was. Hedendaagse verdelers in woningen worden steeds groter.
Gaat best hard ja. Hier heeft de keuken alleen er al 6. (En dan hebben we nog niet eens een Quooker.) In totaal hebben we 12 of 14 groepen in huis, inclusief een 20A groep voor de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Team Welles

@BasvanS Ja, dat is overkill. 4mm² is daar normaal gesproken meer dan genoeg voor :)
Het gaat over minder dan 16A met een onbelaste 0.
Maar gezien de benodigde arbeid om dat in te graven is de meerprijs waarschijnlijk niet eens zo gek hoog en dan kan je het weiland makkelijk helemaal volleggen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:02
BasvanS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:25:
Volgende week word er bij familie ruim 6.500 WP in het weiland gelegd. Dat is pak en beet 2/3 van de beoogde 10.000 WP die er moet komen te liggen. Het geheel word netjes verdeeld over 3 fasen. Er is gekozen voor APS micro omvormers.

Nu willen ze de AC kabel, van pak en 100 meter, in 16mm2 uitvoeren, is dit niet wat overkill?
16 mm2 bij 15A geeft ca 1% spanningsverlies, 6 mm2 ca 2%

De kabel mag dunner zijn echter neemt spanningsverlies steeds toe. Ander nadeel is dat door het spanningsverlies bij de bron (omvormer) de spanning steeds hoger moet worden. Je loopt dan sneller het risico dat je omvormer stopt als de netspanning de 253 Volt grens bereikt.

Maar 16 mm2 is stukkie duurder dan 10,6,4 mm2

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555

Niet slim. Bij lengtes meer dan 25 meter moet je zoveel mogelijk gelijkstroom kabel leggen. Omdat hier 900V op staat is de stroom lager en dus ook je verliezen dan met een 3 fase. Ik heb de veldbekabeling uitgevoerd in 6mm2 en is veel goedkoper dan jou 16mm2. Is ook lekker makkelijk te verwerken en eenvoudig door mantelbuizen te trekken. Mijn panelen liggen 50 m van mijn woning in het veld met 2 strings (36 panelen). Direct een lege mantelbuis erbij gelegd voor de mogelijke uitbreiding.
Bijkomend voordeel is dat je de omvormer aan het huis kan bevestigen en hij onder je woonhuisverzekering valt en dat hij niet in weer en wind hangt.
Ik weet niet wat het plan is maar ik neem aan dat je ze Zuid, 30 graden gaat zetten. Neem dan half-cell panelen. Dan hebben ze bij lage zon minder last van schaduw van de voorliggende rij. Zet de rijen voldoende ver uit elkaar. Ik heb afgelopen dagen (sinds 1 nov) nog 210 kWu opgewekt :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Pietje555 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:40:
[...]

Niet slim. Bij lengtes meer dan 25 meter moet je zoveel mogelijk gelijkstroom kabel leggen. Omdat hier 900V op staat is de stroom lager en dus ook je verliezen dan met een 3 fase. Ik heb de veldbekabeling uitgevoerd in 6mm2 en is veel goedkoper dan jou 16mm2. Is ook lekker makkelijk te verwerken en eenvoudig door mantelbuizen te trekken. Mijn panelen liggen 50 m van mijn woning in het veld met 2 strings (36 panelen). Direct een lege mantelbuis erbij gelegd voor de mogelijke uitbreiding.
Bijkomend voordeel is dat je de omvormer aan het huis kan bevestigen en hij onder je woonhuisverzekering valt en dat hij niet in weer en wind hangt.
Ik weet niet wat het plan is maar ik neem aan dat je ze Zuid, 30 graden gaat zetten. Neem dan half-cell panelen. Dan hebben ze bij lage zon minder last van schaduw van de voorliggende rij. Zet de rijen voldoende ver uit elkaar. Ik heb afgelopen dagen (sinds 1 nov) nog 210 kWu opgewekt :P :P
DC kabels lang leggen met APS micro omvormers word wat lastig ;)! En die keuze staat al vast. Is het spanning verval bij 6mm2 kabel van 100 meter geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Volgens mij eigen excelletje is dat 2.5 Volt (bij 3-fasen, 10 kW, 16mm² en 100m). Bij 10mm² wordt het 4.1V. Nog altijd prima.
(alle berekeningen zonder garanties!)
@Pietje555 : Uitgaande van een DC-spanning van 600 Volt, levert dat een vermogensverlies op van 1.57%, nagenoeg gelijk aan dat van een 3-fasen AC-spanning van 240 Volt (1.64%). Beide bij 6mm².

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
BasvanS schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:43:
[...]

DC kabels lang leggen met APS micro omvormers word wat lastig ;)! En die keuze staat al vast. Is het spanning verval bij 6mm2 kabel van 100 meter geen probleem?
Ik heb een SMA omvormer (€ 1700,- p/s) voor de totale installatie. 6mm2 is ruim voldoende omdat ik met 2 strings werk (0,49% verlies). Dit halveert de stroom weer. Zou zelfs met 4 mm2 kunnen maar dan kom je in de buurt van de 1,0% verlies wat meestal als basis wordt aangehouden. Voor 100 m gelijkstroom is 6mm2 voldoende (0,99% verlies). Met 3 fase 100 m heb je zelfs met een 10 mm2 nog 1,08 % verlies. Je moet dan inderdaad 16mm2 gebruiken (0,68%).
Niet bepaalt een economisch installatie en dus een langere terugverdientijd (>7 jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Andrehj schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:52:
Volgens mij eigen excelletje is dat 2.5 Volt (bij 3-fasen, 10 kW, 16mm² en 100m). Bij 10mm² wordt het 4.1V. Nog altijd prima.
(alle berekeningen zonder garanties!)
@Pietje555 : Uitgaande van een DC-spanning van 600 Volt, levert dat een vermogensverlies op van 1.57%, nagenoeg gelijk aan dat van een 3-fasen AC-spanning van 240 Volt (1.64%). Beide bij 6mm².
Volgens SunnyDesign niet. Overigens wordt <1% verlies als norm aangehouden. 4,1 V is al een verlies van haast 200 W. Dat is haast een paneel extra om je verliezen te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 14:32
Pietje555 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:55:
[...]

Ik heb een SMA omvormer (€ 1700,- p/s) voor de totale installatie. 6mm2 is ruim voldoende omdat ik met 2 strings werk (0,49% verlies). Dit halveert de stroom weer. Zou zelfs met 4 mm2 kunnen maar dan kom je in de buurt van de 1,0% verlies wat meestal als basis wordt aangehouden. Voor 100 m gelijkstroom is 6mm2 voldoende (0,99% verlies). Met 3 fase 100 m heb je zelfs met een 10 mm2 nog 1,08 % verlies. Je moet dan inderdaad 16mm2 gebruiken (0,68%).
Niet bepaalt een economisch installatie en dus een langere terugverdientijd (>7 jaar)
Dat weet je toch helemaal niet? Misschien heeft TS wel een containertje APS micro op de kop getikt voor weinig.. Omdat de keus daarvoor al vast staat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Possible
Het grote feest gaat (bijna) beginnen:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/o8hztql.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cbh4xin.jpg

1 x SMA 5.0 40 AV
17 x Longi 300WP full black

[ Voor 192% gewijzigd door Possible op 09-11-2018 09:54 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botn
  • Laatst online: 25-09 20:39
Zijn met het wegvallen van de EU importheffingen op zonnepanelen de prijzen al wat gedaald, of kunnen we beter nog even wachten?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 14:32
Er zijn eerder in dit topic al wat prijsdalingen gemeld. mn in het segment goedkope (poly) panelen rond de 275Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
Possible schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:52:
Het grote feest gaat (bijna) beginnen:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

1 x SMA 5.0 40 AV
17 x Longi 300WP full black
Kan je een foto maken wanneer ze op het dak liggen ?
Wij krijgen namelijk dezelfde panelen in januari :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
exroosje schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:57:
[...]

Dat weet je toch helemaal niet? Misschien heeft TS wel een containertje APS micro op de kop getikt voor weinig.. Omdat de keus daarvoor al vast staat
Los daarvan...hoe denkt hij een 16mm2 in de meterkast of op een micro omvormer aan te sluiten? Een 5x 4 mm2 is al erg lastig.
Bij deze lengten en dikte zijn kabels erg duur (€ 12.-) per meter. Dat compenseer je niet. Dan moet je de omvormers bijna gratis krijgen

[ Voor 14% gewijzigd door Pietje555 op 09-11-2018 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
So_Surreal schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:56:
[...]
Kan je een foto maken wanneer ze op het dak liggen ?
Wij krijgen namelijk dezelfde panelen in januari :)
zeker, ga ik doen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

botn schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:19:
Zijn met het wegvallen van de EU importheffingen op zonnepanelen de prijzen al wat gedaald, of kunnen we beter nog even wachten?
Voor 31 augustus stond behoorlijk lang de markt stil op enkele dump partijen na.(leeg verkoop in afwachting van wegvallen import heffing)
Er zijn sinds 31 augustus grote prijs dalingen geweest van 300WP panelen.

Een deel daarvan zal correctie zijn van de stilstaande markt voor 1 september
Een deel is een besparing in transport doordat veel panelen 5 mm dunner zijn geworden.
Een deel daarvan is de importheffing
Een deel daarvan is de verschuiving van 275 - 300 panelen naar 300- 335 panelen. (300 wp is nu een budget paneel)

In de afgelopen tijd hebben we kunnen zien dat de websites stuivertje aan het wisselen zijn met de goedkoopste mono panelen.
De prijzen zijn nu ongeveer 2 a 3 weken weer stabiel de laatste veranderingen van de panelen die ik in de gaten hou zijn.
longi 300wp all black bij pv voordeelshop 129,47 (pallet)
dmegc 300wp all black bij instaland 133,50
Hyundai 300wp perc bij winkelman 125

De belangrijkste winkels die ik momenteel in de gaten hou:
Winkelman
JenM solar
pv voordeel uit schaijk (marktplaats) (beetje wazig bedrijf nog geen betrouwbaarheids onderoek naar gedaan)
Solarwindbioshop (nog waziger bedrijf, hoewel soms melding van leverings problemen, lijkt wel eerlijk)
Solarbouwmarkt
Installand

mg solar (duitsland)

Opvallend is dat JenM geen bezorgkosten heeft voor longi panelen, (waarschijnlijk een vergissing op de website waar ze misschien wel of niet gaan achterkomen)
dus heb je er maar 1 of 2 nodig? snel bestellen daar :p

Opvallend #2 De korting bij meer panelen wordt bij winkelman NIET berekend in de winkelwagen. hierover heb ik nog geen contact gehad met winkelman.

Opvallend #3 (heeft niets met de heffing te maken) Prijsdalingen in sma omvormers laat MG solar als eerste zien, Nederlandse winkels dalen later en minder hard in prijs.

edit:
Conclusie:
Hoewel ik pas enkele weken stabiliteit ontdenk en het dus nog erg vroeg is om te zeggen lijkt het er wel op dat de heffing inmiddels zijn verrekend.
In de media is er gesproken over heffingen tot 50% maar bedrijven ontliepen die heffing al door elders te produceren. En hoe die heffingen werden berekend is mij nog een beetje onduidelijk. (brutto netto, incl excl vracht etc etc etc )

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 09-11-2018 19:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36

Ik begrijp de keuze voor micro-omvormers totaal niet. Het is niet logisch, onnodig complex en duur, en ik vraag me af of het überhaupt kan met deze vermogens. Die micro-omvormers gebruik je bij verschillende oriëntaties en enkele stuks.

Als je het over een beoogd totaal van 10kWp hebt, is een driefase stringomvormer de meest logische keuze. In een weiland neem je alles dezelfde oriëntatie, pak je een lekker hoge stringspanning om met DC die 100m naar de omvormer te overbruggen en de verliezen laag te houden.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
Luiaard schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:54:
[...]

Ik begrijp de keuze voor micro-omvormers totaal niet. Het is niet logisch, onnodig complex en duur, en ik vraag me af of het überhaupt kan met deze vermogens. Die micro-omvormers gebruik je bij verschillende oriëntaties en enkele stuks.

Als je het over een beoogd totaal van 10kWp hebt, is een driefase stringomvormer de meest logische keuze. In een weiland neem je alles dezelfde oriëntatie, pak je een lekker hoge stringspanning om met DC die 100m naar de omvormer te overbruggen en de verliezen laag te houden.
Precies dat heb ik al 10x geprobeerd duidelijk te maken. Maar toch bleven ze stug volhouden. Volgens mij een mooi dealtje kunnen maken voor de APS en weinig tot geen plek voor een omvormer. 10 KW gaat makkelijk met 3 x 7 x 2 panelen van 305 WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Laatst online: 22:50
Hier ook navraag gedaan bij de verzekeraar Inshared. Panelen bevestigd met haken vallen in de dekking. Panelen op een al dan niet verzwaard frame vallen hier buiten 🙁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Pietje555 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:45:
[...]

Los daarvan...hoe denkt hij een 16mm2 in de meterkast of op een micro omvormer aan te sluiten? Een 5x 4 mm2 is al erg lastig.
Bij deze lengten en dikte zijn kabels erg duur (€ 12.-) per meter. Dat compenseer je niet. Dan moet je de omvormers bijna gratis krijgen
Hager B16 past gewoom 10 of 16 mm2 in, bepaalde soorten gaan tot 25 mm2
Bij de panelen zet je een overgangskast eventueelmet onderverdeling en een stopcontactje voor als je grasmaaien gaat.

Niet vergeten bij DC, moet in mantelbuis en de DC kabel bij omvormer voorzien van DC zekeringen.
Onder de streep zal het niet veel meer uitmaken

Overigens ben ik een tijd terug in een redelijk groot park in Duitsland geweest, omvormers hingen achter aan de paneel rijen, geen enkele dc kabel in de grond. Elk frame was ook voorzien van een aardleiding.

[ Voor 12% gewijzigd door habbekrats op 09-11-2018 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Michiel193 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 17:59:
Hier ook navraag gedaan bij de verzekeraar Inshared. Panelen bevestigd met haken vallen in de dekking. Panelen op een al dan niet verzwaard frame vallen hier buiten 🙁
en vallen die dan niet binnen de inboedel verzekering?
habbekrats schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:16:
[...]

Niet vergeten bij DC, moet in mantelbuis en de DC kabel bij omvormer voorzien van DC zekeringen.
Onder de streep zal het niet veel meer uitmaken
Waarom moet de zekering aan de kant van de omvormer? bij de stroombron zou ik logischer vinden :?
Of moet ik je zin gewoon anders lezen :+
En moet dit altijd bij kabels die onder de grond gaan of is het afhankelijk van de lengte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pietje555 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:45:
[...]

Ik neem aan dat de micro's onder de panelen komen, dan verdeeldozen voor de AC en met een 16mm2 naar de meterkast. :?
Maar overkill is het zeker, dit kan niet op 1 fase dus word 3 fase verdelen wat dan ongeveer 3300WAC (14A) is op elke fase. 2,5mm2 is dan al ruim voldoende.

Zelf zou ik een 3 fase omvormer ophangen voor zoiets en met de dc kabels naar binnen en een 4mm2 kabel naar de meterkast.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Team Welles

@Rol-Co de 100 meter is wat veel voor 2.5mm².

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:58:
@Rol-Co de 100 meter is wat veel voor 2.5mm².
Denk je ;)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1811/492405/aGM6KqYn.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@Rol-Co Je plaatje bevestigt immers het probleem. 4.41% spanningsverlies op 230Volt is maar liefst 10.1 Volt. Dan hoeft er niets te gebeuren of je omvormer schakelt op overspanning uit. Geen goed idee dus, die 2.5 mm².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andrehj schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:18:
@Rol-Co Je plaatje bevestigt immers het probleem. 4.41% spanningsverlies op 230Volt is maar liefst 10.1 Volt. Dan hoeft er niets te gebeuren of je omvormer schakelt op overspanning uit. Geen goed idee dus, die 2.5 mm².
Die 4,4% is bij een belasting van 30A en gaat vaak over een verbruiker, of beter een voeding van een onderverdeler bijv.
Of dat bij een omvormer ook zo gaat zijn weet ik niet, heb je een voorbeeld of linkje?

Enige wat ik er van vind is of je die 4% verlies wilt, maar een 4mm2 of 6mm2 is al een stuk beter en nog lang geen 16 ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
FF een bump, niemand anders? wil panelen gaan bestellen en leggen op het dak :)
sgsdebruijn schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:50:
Er is een hoop kennis hier en heb jullie hulp nodig.
Ik zit me te oriënteren op Phono Solar 355watt panelen voor op een plat dak.
Het moeten 3 rijden van 2 panelen boven elkaar in landscape worden onder een hoek van 10 graden.

Welke bevestigingsopties zijn er voor mij beschikbaar, gezien de afmeting van de panelen (2x1m) kom ik er niet uit.
Ik denk bv aan de Vlak+ maar kan niet beoordelen of dat wat betreft maatvoering een probleem gaat geven.
Met de partij die de offerte maakt schiet het ook niet echt op.

Een alternatief hoor ik ook graag, waar het om gaat is dat ik de zij en achterkant met windkappen kan afsluiten en minimale ballast nodig heb op mijn dak.

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
als je toelaatbaar spannings verlies 1% eens invult

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

habbekrats schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 20:34:
[...]

als je toelaatbaar spannings verlies 1% eens invult
Tja, dan zal het anders worden maar is het een rieele waarde? , 2,5% is geen ramp denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Rol-Co schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 20:53:
[...]

Tja, dan zal het anders worden maar is het een rieele waarde? , 2,5% is geen ramp denk ik.
Is 300 Wh. Is mijn standby verbruik voor de nacht. Met de minimale startspanning komen je panelen dus pas bij als je 500 W levert. Ik begin al te produceren als de zon op komt en zelfs nog bij regen. Vooral als het salderen stopt is het dekken van je verbruik belangrijk en gaan verliezen er harder in hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pietje555 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 21:13:
[...]

Is 300 Wh. Is mijn standby verbruik voor de nacht. Met de minimale startspanning komen je panelen dus pas bij als je 500 W levert. Ik begin al te produceren als de zon op komt en zelfs nog bij regen. Vooral als het salderen stopt is het dekken van je verbruik belangrijk en gaan verliezen er harder in hakken.
Je hebt het nu over DC?
Voor AC heeft het niets te maken met beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
sgsdebruijn schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:51:

[...]
Panelen in dit afwijkende maat heeft haast niemand, ik verwacht voor jou in deze topic geen advies van iemand die ze ook heeft...
Montage van panelen van welke maat dan ook op een klassiek pannendak is nooit een probleem, als de pannenlatten nog goed zijn is alles vast te zetten.
Ik heb ook nog nooit gelezen of gehoord dat panelen door storm eraf waaien.
Montage op een plat dak is voor de 1x 1.6m paneel maat van alles te koop, maar 1x2m paneel maat??

[ Voor 7% gewijzigd door frisianstar op 10-11-2018 07:56 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@frisianstar
Je gaat uit van de gangbare produkten die aangeboden worden.
Maar wees eens creatief.
Een standaard rail voor schuindak gebruiken en alles is te monteren.

Zonnekompas lever(de) ook platdaksystemen waar alle maten op te monteren zijn (waren)
Geen idee of hij die nog levert.

Maar als er weinig ballast gebruikt mag worden, zit er niks anders op, het te verankeren aan de huidige constructie.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54

[...]
Valk schans duo

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 08:09:
@frisianstar
Je gaat uit van de gangbare produkten die aangeboden worden.
Maar wees eens creatief.
Een standaard rail voor schuindak gebruiken en alles is te monteren.

Zonnekompas lever(de) ook platdaksystemen waar alle maten op te monteren zijn (waren)
Geen idee of hij die nog levert.

Maar als er weinig ballast gebruikt mag worden, zit er niks anders op, het te verankeren aan de huidige constructie.
Zoek idd iets waar ik 2 panelen van 2x1m boven elkaar kan leggen of nog beter 2 naast elkaar (ivm niet te vies worden) en aan de achterzijde zo af kan stellen/verbouwen dat de max hoogte 30/35cm is.
Kom ik aan de achterkant vd schans op zijn minst op 50cm uit, dacht ook dat voor de schans geen windkappen beschikbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 21:26

[...]
Ik heb ook een afwijkende maat 96cells, bij mij staan er nu https://www.solarconstruc...id-montagehandleiding.pdf maar dan past de windkap aan de achterzijde niet omdat die 1.6 is (misschien ooit eens inkorten). Maar wellicht kan je het bij solarconstruct op maat (breedte) laten maken. Ik heb 4 losse units op O-W die niet aan elkaar zitten, waardoor je toch met afwijkende maten kan werken.

Echter bij jou is e.a.te lang, en een stukje eraan zagen is nog steeds niet mogelijk :*) een alternatief is Solarfix van fisher ook een mooi systeem. Dat is eigenlijk een frame wat twee dragers realiseert net als op een pannendak.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 10-11-2018 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
Ik ga denk maar voor de Flatfix fusion, dan leg ik op het dak van 5.20m 3x west en 1x oost, die laatste tegen de garage.
Op de garage leg ik nog 2x westopstelling.
Het worden allemaal losse rijden zodat ik nog wat kan spelen om een betere invalshoek te krijgen.
De locatie is al niet ideaal, huis van de buren staat op ZW tov de panelen.

Ik denk dat optimizers wel aan te raden zijn, gaat de omvormer een beetje vlot aanslaan aangezien ik uitkom op 2130Wp op een 2200Wp SolarEdge? Heb nu al een SMA maar om nu een 1500Wp of 2500Wp te nemen lijkt me ook niet slim.

Ik neem ook de Flatfix in normale kleur voor die meerprijs spuit ik de zichtbare delen en de klemmen wel zelf zwart met plastidip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SIuK0yVF4t0KubisHlkAB4jd/full.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door sgsdebruijn op 10-11-2018 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

sgsdebruijn schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:10:
Ik ga denk maar voor de Flatfix fusion, dan leg ik op het dak van 5.20m 3x west en 1x oost, die laatste tegen de garage.
Het worden allemaal losse rijden zodat ik nog wat kan spelen om een betere invalshoek te krijgen.

Ik denk dat optimizers wel aan te raden zijn, gaat de omvormer een beetje vlot aanslaan aangezien ik uitkom op 2130Wp op een 2200Wp SolarEdge? Heb nu al een SMA maar om nu een 1500Wp of 2500Wp te nemen lijkt me ook niet slim.

Ik neem ook de Flatfix in normale kleur voor die meerprijs spuit ik de zichtbare delen en de klemmen wel zelf zwart met plastidip.

[Afbeelding]
Volgens mij heb je minimaal 8 optimizers nodig als je voor de P370 gaat aan deze omvormer. Zie de datasheet voor de optimizers die wel kunnen als je er 6 wil gebruiken aan een 1-fase omvormer.

https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

Heb je zoveel schaduw dat optimizers nodig zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-11-2018 10:09 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
sgsdebruijn schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:10:

[Afbeelding]
Zit je op 1,23 euro/wp, zoals door Bluetooth geschreven is minimale string 8 power optimizers, althans zo lees ik het ook.
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Niet online
Ben bezig met het uitbreiden van mijn set zonnepanelen, heb nu 10*290 wp op het platte dak van de garage (zuid).

Wil dit uitbreiden met 2*6 (oost/west) op het dak van mijn huis. Wil de volgende panelen en omvormer gebruiken:
-DMEGC DM300-M156-60BK 300 Wp PERC mono all black 2*6 (oost/west)
-Growatt 2500MTL-S Enkelfasige omvormer 2 MMPT (1 mmpt oost en 1 mmpt west)

Twijfel een beetje of de omvormer geschikt is, niet toch voor de 3000 wp variant gaan?

Qua voltage zit ik wel aardig in de range (Voc 39,8*6=238 V per zijde van het dak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Peter86 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 10:35:
Ben bezig met het uitbreiden van mijn set zonnepanelen, heb nu 10*290 wp op het platte dak van de garage (zuid).

Wil dit uitbreiden met 2*6 (oost/west) op het dak van mijn huis. Wil de volgende panelen en omvormer gebruiken:

Twijfel een beetje of de omvormer geschikt is, niet toch voor de 3000 wp variant gaan?

Qua voltage zit ik wel aardig in de range (Voc 39,8*6=238 V per zijde van het dak).
Wat is de hoek van het dak waar ze op komen te liggen?
Bij een flinke hoek zou een 2kW omvormer het al prima moeten kunnen doen, denk ik. De zon kan maar aan 1 kant tegelijk staan.

Voltage is wat laag, met 96 cells panelen kom je wel dicht in de buurt van de 360 volt DC die de omvormer graag ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 10:43:
[...]

Wat is de hoek van het dak waar ze op komen te liggen?
Bij een flinke hoek zou een 2kW omvormer het al prima moeten kunnen doen, denk ik. De zon kan maar aan 1 kant tegelijk staan.

Voltage is wat laag, met 96 cells panelen kom je wel dicht in de buurt van de 360 volt DC die de omvormer graag ziet.
Hoek is rond de 35 graden. Idee is om de prijs per wp zo laag mogelijk te houden, dan leek me een goedkope chinese stringomvormer en dito panelen het meest handig. Die 96 cells panelen zijn gelijk een stuk duurder.
Heb ook gekeken naar die 72 cells panelen van (2*1,5) (Phono Solar PS355MBB-24/T Full Black - 72 cells) maar daar schiet ik niet zoveel mee op (5*47.6 = 238Voc)

Heb nog geen 2000 wp omvormer gevonden met twee mmpt's, met microomvormers wordt het al snel erg duur. Twee Growatt 1500/2000 wp omvormers lijkt me nu ook niet alles. en wordt ook weer prijziger.

Het is dus wat lastig, hoeveel rendement scheelt het nu echt als je niet in de optimale voltage range zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
Dit is hoe mijn dak eruit ziet, bruikbare breedte 2.80m, lengte 4.80. foto is genomen naar het westen.

Ik zou ook nog een SMA Sunnyboy 1.5 kunnen doen, max 1600Wp
***Edit, spanningsbereik 2.5 is vanaf 260V, , bij de 1.5 vanaf 160V, dan zou ik voorlopig ook nog met 5 panelen kunnen werken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zk6U3D4M36eyC1O03WtHxtsw/full.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door sgsdebruijn op 10-11-2018 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Peter86
FF een bierviltje calculatie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
phono solar 355:
1956mm x 992mm = 1,94 m2
355 Wp
189 euro incl

Panasonic hit kuro 325 Wp
1590 x 1053 = 1,67 m2
325 Wp
259 euro incl

phono 355/ 1.94 = 182,98 wp/m2
pana 325/ 1.67 = 194.61 wp/m2

Conclusie: de 325 Wp pana kuro is 50 euro incl btw / 39,5 euro excl duurder als je het helemaal terugrekend, maar je hebt wel meer "cellen" dus hogere WP en Vmpp en rendement. + je kan meer panelen plaatsen.

Een paar keer bij de lidl shoppen, ipv de appie en je hebt het er al uit.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-11-2018 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Peter86 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 10:57:
[...]
Het is dus wat lastig, hoeveel rendement scheelt het nu echt als je niet in de optimale voltage range zit?
Bijna niks. Pas als je onder de 10% belasting van je omvormer komt wordt het snel minder. Die grafiekje (van een veel grotere omvormer, maar vorm is wel aardig representatief) vertelt het wel aardig:
Afbeeldingslocatie: https://www.sma-sunny.com/wp-content/uploads/2015/12/Output-power_4.png

Overigens staat er op de site van SMA ook nog een erg interessant artikel over waarom het (ook financieel) interessant is om een undersized omvormer te kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 10-11-2018 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Andrehj
Hij wil 2x 6 panelen plaatsen oost/west en jij komt met een plaatje van een 25000 TL-30 3-fase omvormer?
Volgens mij zit hij dan altijd onder de 10% :+

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-11-2018 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Ik kon zo snel geen grafiekje van een kleine omvormer vinden. Maar ik heb er het afgelopen jaar heel wat bekeken, en de strekking van al die grafieken is wel ongeveer hetzelfde. Ze zitten allemaal zo rond de 97% en vallen rond de 10% output power snel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 11:23:
Ik kon zo snel geen grafiekje van een kleine omvormer vinden. Maar ik heb er het afgelopen jaar heel wat bekeken, en de strekking van al die grafieken is wel ongeveer hetzelfde. Ze zitten allemaal zo rond de 97% en vallen rond de 10% output power snel af.
Zoek nou ook eens een grafiek met 180 volt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Peter86 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 10:35:

Ik las hier eens dat 2 gelijke strings op 2 verschillende dakvlakken prima parallel op 1 mppt kunnen. Iemand die dat kan bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
BlueTooth76 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 11:27:
[...]

Ik las hier eens dat 2 gelijke strings prima parallel op 1 mmpt kunnen. Iemand die dat kan bevestigen?
Ja dat kan, in mijn persoonlijke mening zelfs aan te raden met zon lage string spanning

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 11:28:
[...]

Ja dat kan, in mijn persoonlijke mening zelfs aan te raden met zon lage string spanning
Ah kijk, dan is alleen het omvormer vermogen nog een dingetje, 35 graden is niet heel steil.
Maar met 2kW kom je een heel eind, denk ik? Of toch teveel aftopping als zon hoog staat?

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-11-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
sgsdebruijn schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 11:11:
Dit is hoe mijn dak eruit ziet, bruikbare breedte 2.80m, lengte 4.80. foto is genomen naar het westen.

Ik zou ook nog een SMA Sunnyboy 1.5 kunnen doen, max 1600Wp
***Edit, spanningsbereik 2.5 is vanaf 260V, , bij de 1.5 vanaf 160V, dan zou ik voorlopig ook nog met 5 panelen kunnen werken

[Afbeelding]
Je kan hier toch 6 panelen van plaatsen in landscape? 2 rijen van 3 ?
https://www.solar-bouwmar...-n295wp-back-contact.html
Ideale stringspanning ook met 6 panelen.
Zoiets maar dan in landscape

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-11-2018 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
BlueTooth76 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 11:30:
[...]

Ah kijk, dan is alleen het omvormer vermogen nog een dingetje, 35 graden is niet heel steil.
Maar met 2kW kom je een heel eind, denk ik? Of toch teveel aftopping als zon hoog staat?
Juist met hoge sterke zon komt er weinig power uit warme panelen, maar in voorjaar zie ik hem toch wel naar 2200/2300 gaan, en ik kan niet tegen vlakke lijnen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
AUijtdehaag schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 11:34:
[...]

Je kan hier toch 6 panelen van plaatsen in landscape? 2 rijen van 3 ?
https://www.solar-bouwmar...-n295wp-back-contact.html
Ideale stringspanning ook met 6 panelen.
Zoiets maar dan in landscape
Dan ga je uit van zuidligging, dan gaat er veel zon wegvallen door huis vd buren en verder op in de ochtend door bomen en lagere zonnestand vrees ik.
Daarnaast verlies ik dan 360w met die andere panelen en zijn de kosten 500€ hoger.

Ik krijg een steeds beter gevoel om toch te gaan kiezen voor SMA, heb al een 2100TL met 12x SF170 panelen liggen, hou ik een beetje eenheid.

Kan jij aangeven of de SB1.5 dat gaat trekken met 5x of 6x Phono 355 watt? belangrijkste is de opstart, gaat dat een beetje vlot aanslaan, misschien wat aftopping als het echt goed is maar wel snellere opstart en over de dag genomen een mooie stabielere opbrengst. Eventueel kan ik later nog een zuidopstelling proberen voor 4 rijen omdat ik toch 5 of 6 losse rijden wil plaatsen, ben daarmee flexibel. de overige rijen kunnen dan op de garage, zal er met een westopstelling toch minimaal 1 op de garage moeten plaatsen.

Hoor het graag en uiteraard bedankt voor het meedenken _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 11:41:
[...]

Juist met hoge sterke zon komt er weinig power uit warme panelen, maar in voorjaar zie ik hem toch wel naar 2200/2300 gaan, en ik kan niet tegen vlakke lijnen.....
En dan klagen dat ik optimizers op noord heb gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 11:53:
[...]

En dan klagen dat ik optimizers op noord heb gebruikt ;)
Ik zie het verband niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@sgsdebruijn waarom vervang je je huidige omvormer niet voor iets zwaardere?

En je gaat een string van 6 plaatsen met schaduw? Dat is gedoemd te mislukken hoor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 11:59:
@sgsdebruijn waarom vervang je je huidige omvormer niet voor iets zwaardere?

En je gaat een string van 6 plaatsen met schaduw? Dat is gedoemd te mislukken hoor
Wat betreft de 'oude' omvormer, daar heb ik geen aftopping, panelen liggen op WZW, denk zelfs 280 graden.

Wat betreft de nieuwe opstelling is het niet zozeer directe schaduw maar geen direct zonlicht.
Zou het een idee zijn om het aan te kijken en wellicht later optimizers te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
sgsdebruijn schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:04:
[...]

Wat betreft de 'oude' omvormer, daar heb ik geen aftopping, panelen liggen op WZW, denk zelfs 280 graden.

Wat betreft de nieuwe opstelling is het niet zozeer directe schaduw maar geen direct zonlicht.
Zou het een idee zijn om het aan te kijken en wellicht later optimizers te plaatsen?
Nee dat heeft geen zin, je omvormer zal regelmatig uit gaan, zonde van de aanschaf tenzij je inderdaad hoge voltage panelen neemt. En anders je oude omvormer verkopen en maat groter nemen en alles daar op hangen. De solar frontier zal de omvormer wakker houden zodat het beetje vermogen van die slechte string toch mee genomen word

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:08:
[...]

Nee dat heeft geen zin, je omvormer zal regelmatig uit gaan, zonde van de aanschaf tenzij je inderdaad hoge voltage panelen neemt. En anders je oude omvormer verkopen en maat groter nemen en alles daar op hangen. De solar frontier zal de omvormer wakker houden zodat het beetje vermogen van die slechte string toch mee genomen word
Bedoel je dan ook dat optimizers geen zin hebben?
Welke omvormer zou je me aanraden als ik de Phomo's wil combineren met de 12x170Wp van SF?
Voordeel, scheelt me een groep maar zou het dan verstandiger zijn om naar een 3-fase omvormer te gaan, moet ik wel een nieuwe kabel trekken en een andere automaat. Zou dan wel de omvormer weg van zolder kunnen halen, kabel vanaf de SF's moet ik dan wel met 10 a 15m verlngen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
sgsdebruijn schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:33:
[...]

Bedoel je dan ook dat optimizers geen zin hebben?
Welke omvormer zou je me aanraden als ik de Phomo's wil combineren met de 12x170Wp van SF?
Voordeel, scheelt me een groep maar zou het dan verstandiger zijn om naar een 3-fase omvormer te gaan, moet ik wel een nieuwe kabel trekken en een andere automaat. Zou dan wel de omvormer weg van zolder kunnen halen, kabel vanaf de SF's moet ik dan wel met 10 a 15m verlngen
Weet niet exact welke stappen sma maakt, maar een 3.6 of 4.0 eventueel.
Drie fase gaat niet met string van zes panelen, is voor één fase al minimaal eigenlijk. En dan 3×4 sf op aansluiting één, en de nieuwe panelen op aansluiting twee.
Lijkt mij het mooiste als ik niks over het hoofd zie.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
Zou Enphase nog een mooie oplossing kunnen zijn, als ik het zo lees misschien wel de oplossing voor mij.

https://cdn.webshopapp.co...-iq7-iq7plus-ds-nl-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
sgsdebruijn schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:24:
Zou Enphase nog een mooie oplossing kunnen zijn, als ik het zo lees misschien wel de oplossing voor mij.

https://cdn.webshopapp.co...-iq7-iq7plus-ds-nl-nl.pdf
Micro omvormers zijn een prima oplossing, alleen wat duurder en kunnen vaak geen 300+ wp panelen aan.
Als je drie fase hebt moet je het nieuwe model aps1000 eens bekijken, nog veel mooier

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Zijn er meer mensen die geen opbrengst in hun enphase enlighten omgeving zien? Mijn installateur zegt dat al zijn Enphase installaties op 0 staan vandaag.

[ Voor 43% gewijzigd door Moby op 10-11-2018 15:14 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 11:41:
[...]

Zit op basis van jullie opmerkingen toch nog even wat na te denken. 6 panelen per kant (oost/west) zou alleen maar in landscape opstelling passen (2*3 bij panelen van 1,5 bij 1 meter). Wil ze boven de dakkapellen plaatsen
In portrait zou ik 5 panelen van max 2*1 meter kwijt kunnen.

De landscape opstelling is een stuk duurder qua materiaal:
Portrait 5 panelen= 134,20
Landscape 6 panelen= 109.2*2=218.4

Dan de panelen:
  • 12*panasonic hit kuru 325 = 259*12 = 3108
    +218.4*2= 3326 Euro
    =3900 wp = 0.797 Euro/wp
  • 10*panasonic hit kuru 325 = 259*10 = 2590
    +134.2*2= 2858 Euro
    =3250 wp = 0.879 Euro/wp
  • 12*DMEGC DM300-M156-60BK 300 = 132.17*12 = 1586
    +218.4*2= 2023 Euro
    =3600 wp = 0.562 Euro/wp
  • 10*Phono Solar PS355MBB-24/T Full Black - 72 cells =175*10 = 1750
    +134.2*2= 2018.4 Euro
    =3550 wp = 0.568 Euro/wp
Op basis hiervan zou ik kiezen voor de Phono Solar panelen, (bijna) laagste prijs per wp en minder werk met monteren dan de landscape opstelling.

Dan rest alleen nog de omvormer, per zijde heb ik 1775 wp en een Voc van 47.76*5 = 238 volt. In de SMA sunny design tool heb ik even de installatie ingevoerd (geen strakke oost west -58/+58), met een SB 2.5-1VL-40 zou ik jaarlijks 3045 kw opwekken, met een SB3.0-1AV-40 3150 kw. Voorkeur gaat dan uit naar een 3000 wp omvormer. De goedkope chinese opties zijn dan:
  • Growatt 3000-S 1 fase omvormer 1 MMPT 451 Euro
  • Growatt 2500MTL-S Enkelfasige omvormer 2 MMPT 473 Euro
  • Solax X1 Air X1-3.0-S-D(N) (1 fase, 1 MPPT & WiFi) 472 Euro
  • Solax X1 Air X1-2.5-S-D(N) omvormer 1-fase met 1 MPPT + WiFi 431 Euro
  • Goodwe 1-fase Omvormer GW3000-NS, 1 MPPT, incl. geintegreerde DC Schakelaar en interne WIFI 496 Euro
Kan gewoon de goedkoopste uitkiezen of zit er nu echt veschil tussen de omvormers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Peter86 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:54:
[...]

Zit op basis van jullie opmerkingen toch nog even wat na te denken. 6 panelen per kant (oost/west) zou alleen maar in landscape opstelling passen (2*3 bij panelen van 1,5 bij 1 meter). Wil ze boven de dakkapellen plaatsen
In portrait zou ik 5 panelen van max 2*1 meter kwijt kunnen.

De landscape opstelling is een stuk duurder qua materiaal:
Portrait 5 panelen= 134,20
Landscape 6 panelen= 109.2*2=218.4

Dan de panelen:
  • 12*panasonic hit kuru 325 = 259*12 = 3108
    +218.4*2= 3326 Euro
    =3900 wp = 0.797 Euro/wp
  • 10*panasonic hit kuru 325 = 259*10 = 2590
    +134.2*2= 2858 Euro
    =3250 wp = 0.879 Euro/wp
  • 12*DMEGC DM300-M156-60BK 300 = 132.17*12 = 1586
    +218.4*2= 2023 Euro
    =3600 wp = 0.562 Euro/wp
  • 10*Phono Solar PS355MBB-24/T Full Black - 72 cells =175*10 = 1750
    +134.2*2= 2018.4 Euro
    =3550 wp = 0.568 Euro/wp
Op basis hiervan zou ik kiezen voor de Phono Solar panelen, (bijna) laagste prijs per wp en minder werk met monteren dan de landscape opstelling.

Dan rest alleen nog de omvormer, per zijde heb ik 1775 wp en een Voc van 47.76*5 = 238 volt. In de SMA sunny design tool heb ik even de installatie ingevoerd (geen strakke oost west -58/+58), met een SB 2.5-1VL-40 zou ik jaarlijks 3045 kw opwekken, met een SB3.0-1AV-40 3150 kw. Voorkeur gaat dan uit naar een 3000 wp omvormer. De goedkope chinese opties zijn dan:
  • Growatt 3000-S 1 fase omvormer 1 MMPT 451 Euro
  • Growatt 2500MTL-S Enkelfasige omvormer 2 MMPT 473 Euro
  • Solax X1 Air X1-3.0-S-D(N) (1 fase, 1 MPPT & WiFi) 472 Euro
  • Solax X1 Air X1-2.5-S-D(N) omvormer 1-fase met 1 MPPT + WiFi 431 Euro
  • Goodwe 1-fase Omvormer GW3000-NS, 1 MPPT, incl. geintegreerde DC Schakelaar en interne WIFI 496 Euro
Kan gewoon de goedkoopste uitkiezen of zit er nu echt veschil tussen de omvormers...
Nope al die omvormers zijn van hetzelfde kaliber. Je zou hooguit kunnen proberen er de rendement grafieken bij te vinden die het gebied 180/200 volt aan duiden. Dat word jou werk gebied. En in het lage gebied zijn ze niet allemaal even goed.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1ngg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-09 19:49
Moby schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:12:
Zijn er meer mensen die geen opbrengst in hun enphase enlighten omgeving zien? Mijn installateur zegt dat al zijn Enphase installaties op 0 staan vandaag.
Bij mij heeft enlighten vandaag wel gewerkt, misschien lokaal probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pe1ngg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-09 19:49
reneeke1970 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:27:
[...]

Micro omvormers zijn een prima oplossing, alleen wat duurder en kunnen vaak geen 300+ wp panelen aan.
Als je drie fase hebt moet je het nieuwe model aps1000 eens bekijken, nog veel mooier
De Enphase IQ7+ kan toch wel 300+ panelen aan?
Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y