Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.947 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:52
Eerder al aangegeven dat ik ook op mijn dak een 6 of 9 tal panelen wil plaatsen.
Net als zovelen beschik ik niet over een budget van duizenden euro's en ga de installatie dan ook zelf doen.

In dat kader zag ik onderstaande producten op solar-bouwmarkt. Lijkt mij een mooie combi vs prijs of zie ik wat over het hoofd?

9x NSP 305 Wp mono full black €146
1x Growatt 3000-S €458

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
LooneyTunes schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:51:
[...]

Ik heb het zo gedaan: Met een CEE-steker (hier de afmontage voor mogelijk 2e systeem voor op de garage, (volgend jaar?)
(er zit nu een lege steker in het muur gedeelte)
Ik was toch bezig een aparte groep aan te leggen voor de garage, dus meteen maar 2 kabels getrokken. Hoef ik maar één keer door de kruipruimte ;).
In de meterkast heb ik nog niets aangesloten.
Mijn andere omvormer zit ook zo afgemonteerd (met H07RNF 3x2,52mm) kabel tussen de installatie en de omvormer.

[Afbeelding]
Ook een CEE-form stekker mag als werkschakelaar gebruikt worden, dus is dit een prima oplossing.
Het gaat erom dat de persoon die onderhoud aan een omvormer moet uitvoeren in de nabijheid van de omvormer alles veilig kan schakelen.

Dit zie je ook bij keukenboilers en CV-ketels als oplossing, daarnaast is het ook een goedkope manier van aansluiten en toch veilig scheiden (schakelen) ook wel poormans werkschakelaar genaamd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:50
Een beetje offtopic maar niet helemaal.

Ik ben aan het orienteren voor zonnepanelen, ik heb een aanvraag liggen voor een duurzaamheidslening. Als dit goedgekeurd zal binnen enkele maanden (eind dir jaar of begin volgend jaar) de panelen gelegd worden.

Toevallig loopt mijn energiecontract af eind dit jaar en komt het goed uit om te orienteren voor een nieuw contract.

Nu is het zo dat ik TWEE cv-ketels heb en dus TWEE thermostaten heb, één in de woonkamer en één boven. In de woonkamer heb ik een Nest learning thermostaat en boven een normale ouderwetse.

kan ik mijn contract zomaar verlengen zodat ik de Nest E krijg en dan op korte termijn overstappen op zonnepanelen wat maakt dat ik dus minder stroom zou afnemen en minder betaal aan de energieleverancier. Kunnen zij in dit geval lastig gaan doen?

(Offtopic info: Nu ben ik heel tevreden over de nest en zou ik ook graag boven wat meer automatisme willen, bij Essent krijg je nu bij een verlenging de Nest E welke je makkelijk kan verplaatsen naar de kamer van keuze. Zo zou ik hem graag op de badkamer of op de babykamer willen plaatsen ipv onze eigen slaapkamer.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
MadDog11 schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:35:
[...]

Werkschakelaar plaatsen en dan voldoe je geheel aan de norm, daarnaast kroonstenen zijn ondingen.
Even een check:

Werkschakelaar:
https://www.elektrototaal...pn-werkschakelaar-4141891

Wartels:
https://www.elektrototaal...-eskv-kabelwartel-4138119

Klopt dat?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Denneke,,! schreef op zondag 4 november 2018 @ 19:42:
Een beetje offtopic maar niet helemaal.

Ik ben aan het orienteren voor zonnepanelen, ik heb een aanvraag liggen voor een duurzaamheidslening. Als dit goedgekeurd zal binnen enkele maanden (eind dir jaar of begin volgend jaar) de panelen gelegd worden.

Toevallig loopt mijn energiecontract af eind dit jaar en komt het goed uit om te orienteren voor een nieuw contract.

Nu is het zo dat ik TWEE cv-ketels heb en dus TWEE thermostaten heb, één in de woonkamer en één boven. In de woonkamer heb ik een Nest learning thermostaat en boven een normale ouderwetse.

kan ik mijn contract zomaar verlengen zodat ik de Nest E krijg en dan op korte termijn overstappen op zonnepanelen wat maakt dat ik dus minder stroom zou afnemen en minder betaal aan de energieleverancier. Kunnen zij in dit geval lastig gaan doen?

(Offtopic info: Nu ben ik heel tevreden over de nest en zou ik ook graag boven wat meer automatisme willen, bij Essent krijg je nu bij een verlenging de Nest E welke je makkelijk kan verplaatsen naar de kamer van keuze. Zo zou ik hem graag op de badkamer of op de babykamer willen plaatsen ipv onze eigen slaapkamer.)
Ik heb werkelijk geen idee wat je nu exact wil, maar ik begrijp wel dat je je contract wil verlengen (en een kado krijgen) en je bent bang dat ze gaan zeuren als je verbruik omlaag gaat?
Dat is gewoon heel erg jammer voor hun, je kan ook gewoon je hoofd schakelaar uit zetten 3/4 van het jaar
wat jij afneemt neem je af en wat je niet afneemt neem je niet af.
Voordat je tekent natuurlijk wel het contract controleren op kleine lettertjes.
Veder zou ik voordat je een jaar contract afsluit even kijken of je leverancier een beetje positief is voor energie opwekkers is (er zit groot verschil tussen de verschillende aanbieders)

Ik weet niet hoeveel je gaat opwekken maar het kan beter zijn de nest zelf te kopen, eventueel een tekenbonus te innen bij een andere aanbieder en straks betere voorwaarden hebben voor de zonne-energie. (en bij voorkeur groene energie leveren)
Veel mensen hier zitten bij GreenChoice haar groene zusje qurrent geeft momenteel 250 euro welkomskorting.

https://www.coolblue.nl/p...fNdqL71PhmaxoCa9sQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
MadDog11 schreef op zondag 4 november 2018 @ 20:09:
[...]

Als een zwerende vinger 😀
Ik neem maar gewoon aan dat dat een ja is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:31
SmoothTweaker schreef op zondag 4 november 2018 @ 17:16:
Eerder al aangegeven dat ik ook op mijn dak een 6 of 9 tal panelen wil plaatsen.
Net als zovelen beschik ik niet over een budget van duizenden euro's en ga de installatie dan ook zelf doen.

In dat kader zag ik onderstaande producten op solar-bouwmarkt. Lijkt mij een mooie combi vs prijs of zie ik wat over het hoofd?

9x NSP 305 Wp mono full black €146
1x Growatt 3000-S €458
Allemaal dezelfde orientatie? De prijzen van deze onderdelen zijn goed.
Als full black niet belangrijk is kun je deze overwegen https://www.winkelman-zon...?display=tiles&sort=price
Vergeet het montagemateriaal niet.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:52
busscherski schreef op zondag 4 november 2018 @ 20:28:
[...]

Allemaal dezelfde orientatie? De prijzen van deze onderdelen zijn goed.
Als full black niet belangrijk is kun je deze overwegen https://www.winkelman-zon...?display=tiles&sort=price
Vergeet het montagemateriaal niet.
Ja allemaal zuid georienteerd. Klein beetje schaduw van me dakkapel in de ochtend en avond maar voor deze prijs neem ik dat voor lief. Heb afgelopen week veel zitten rekenen maar de hogere prijs voor optimers vond ik niet opwegen tegen deze prijs.

Full Black belangrijk vanwege de kleur van onze boeidelen, dit sluit mooi aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:50
twain4me schreef op zondag 4 november 2018 @ 20:17:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee wat je nu exact wil, maar ik begrijp wel dat je je contract wil verlengen (en een kado krijgen) en je bent bang dat ze gaan zeuren als je verbruik omlaag gaat?
Dat is gewoon heel erg jammer voor hun, je kan ook gewoon je hoofd schakelaar uit zetten 3/4 van het jaar
Veder zou ik voordat je een jaar contract afsluit even kijken of je leverancier een beetje positief is voor energie opwekkers is (er zit groot verschil tussen de verschillende aanbieders)

Ik weet niet hoeveel je gaat opwekken maar het kan beter zijn de nest zelf te kopen, eventueel een tekenbonus te innen bij een andere aanbieder en straks betere voorwaarden hebben voor de zonne-energie. (en bij voorkeur groene energie leveren)
Veel mensen hier zitten bij GreenChoice haar groene zusje qurrent geeft momenteel 250 euro welkomskorting.

Precies zoals je het schrijft, ik ga ermee aan de slag. Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:38
Over het algemeen betaal je die zgn kados ruimschoots zelf.

Die fancy apparatuur lekker zelf kopen en elk jaar overstappen blijkt toch altijd het goedkoopste :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Is een 3 polige schakelaar, maar alleen de Fase en de nul schakelen, de aarde netjes onder dat koperkleurige blokje plaatsen aan de zijkant en niet schakelen!

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-09 11:13
twain4me schreef op zondag 4 november 2018 @ 20:17:
[...]

Die 250 is als je ook gas af neemt. Alleen electric is 125. En het vastrecht is het dubbele als wat ik nu betaal bij Greenchoice. Plus je zit vast aan een 3 jaar contract waardoor het verschil eigenlijk vrijwel niets is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord27 schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:24:
[...]

Die 250 is als je ook gas af neemt. Alleen electric is 125. En het vastrecht is het dubbele als wat ik nu betaal bij Greenchoice. Plus je zit vast aan een 3 jaar contract waardoor het verschil eigenlijk vrijwel niets is..
En zet je verbruik maar eens op 0, dan is het weer anders. Sinds ik een contract afgesloten heb zonder gas maar naar greenchoice terug, de bonussen zijn dan niet wild meer, laatste goede was energieflex met 260,- en zie wat met hun gebeurd is. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Andre1973 schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:14:
[...]

Is een 3 polige schakelaar, maar alleen de Fase en de nul schakelen, de aarde netjes onder dat koperkleurige blokje plaatsen aan de zijkant en niet schakelen!
Voor mij redelijk vanzelfsprekend, maar goed punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

CurlyMo schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:32:
[...]

Voor mij redelijk vanzelfsprekend, maar goed punt!
Ik kom gekkere dingen tegen, helaas.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zojuist weer eens ingelogd bij Greenchoice om mijn verbruik te checken. Helaas zie ik dat ik ineens sinds 15 september 0 kwh opbrengst heb gehad van mijn zonnepanelen. Dat kan natuurlijk niet, dus ben ik op zolder
de omvormer gaan checken. Het display geeft steeds aan "reconnecting" met een countdown van 30 seconden naar 0, en dan begint ie weer bij 30.

Zonde natuurlijk van de afgelopen maand, maar dat is niet anders. Echter blijft hij hetzelfde aangeven na de stroom eraf te hebben gehad en hem aan en uit te hebben gezet. In de meterkast is de groep waarop de zonnepanelen zit ook normaal.

Het is een PVI 1800TL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-09 12:13
darkdesign schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:27:
Zojuist weer eens ingelogd bij Greenchoice om mijn verbruik te checken. Helaas zie ik dat ik ineens sinds 15 september 0 kwh opbrengst heb gehad van mijn zonnepanelen. Dat kan natuurlijk niet, dus ben ik op zolder
de omvormer gaan checken. Het display geeft steeds aan "reconnecting" met een countdown van 30 seconden naar 0, en dan begint ie weer bij 30.

Zonde natuurlijk van de afgelopen maand, maar dat is niet anders. Echter blijft hij hetzelfde aangeven na de stroom eraf te hebben gehad en hem aan en uit te hebben gezet. In de meterkast is de groep waarop de zonnepanelen zit ook normaal.

Het is een PVI 1800TL.
Geeft hij na die countdown ook een error aan?

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Skipper-93 schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:59:
[...]

Geeft hij na die countdown ook een error aan?
Nee, geen foutmelding en ook geen indicatie-led bij "fault", maar ook geen indicatie-led bij "run".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Klinkt als een Trannergy. Die kan je zelf uitlezen middels de Omnik programmatuur. Al is het maar om op tijd te weten dat er geen opbrengst meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:32
Andre1973 schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:14:
[...]

Als je een CEE stekker als werkschakelaar gebuikt heb je hetzelfde issue: De aarde wordt ook onderbroken.

De aarding van de panelen moet zou je dan apart / permanent moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:52
exroosje schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:46:
[...]
Waarom zou je je panelen aarden?
Het geheel zit al 'zwevend' geïsoleerd op je dak tussen glas en plastic (of glas-glas)?
Als je al gaat aarden, dan zou ik dat niet via de omvormer doen (hoe dan? je hebt maar 2 draden), maar met aparte draad op het frame (al dan niet rechtstreeks naar de aardpin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Het waarom van het aarden is weer een andere discussie. Het enige wat ik wil opmerken is dat als het advies wordt gegeven bij een werkschakelaar de aarde niet te onderbreken, dit bij een CE schakelaar constructie dus wel gebeurt.

Als je omvormer een externe aarde aansluiting heeft (= een bout aan het metalen chassis) , kun je die gebruiken om hem aan een permanente aarde te leggen. Zeker als die aarde aansluiting ook gebruikt is om je panelen te aarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

darkdesign schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:27:

Het is een PVI 1800TL.
Niet alleen de 240V zijde uitzetten (als eerste) maar ook de DC kant (zonnepanelen) met de DC-schakelaar of gewoon de DC connectors los halen. (als tweede, dan loopt er geen stroom meer: STAAT WEL HOGE SPANNING OP)
Dan gaat hij pas echt uit, even een minuutje wachten voor dat je alle weer aanzet/sluit.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Zo PV installatie weer wat uitgebreid ..... 5580 Wp erbij op solaredge.
10 panelen op west onder 8 graden. (3010Wp) (8x P300 + 2xP350i)
6 panelen op zuid op 15 graden (1500Wp ) (6xP250)
3 Panelen op zuid op 5 graden ( frames komen nog) (630 Wp) 3xP250)
2x 105 WP panelen oost west op 30 graden parallel op 1 P250
2x 115 WP panelen oost west op 30 graden parallel op 1 P250
Deze laatste zijn oude shell panelen maar lijken het nog goed te doen en waren gratis :)
Deze 21 optimizers staan op een SE7K 3 fasen omvormer.
Verwacht opbrengst lijkt me lastig uit te rekenen.....
Ik heb de kWh'ren niet nodig maar gewoon omdat het kan.

Liggen nog 8 175Wp panelen en 4 P350I optimizers in de schuur.
Ook een 290Wp all black paneel met muur beugels en een P300 ligt klaar (als afdak boven een buitendeur)

Alleen de hoofdzekering wordt een probleem... 3x 25A,18kW max.
Heb nu 14kWp pal zuid 45 graden en het bovenstaande 5580Wp wisselende richtingen. Weet nog niet wat er gebeurd als ik er nog meer bij ga hangen, die 8x175Wp komt wel op west, 45 graden, het afdak zelfs op noord (omdat het kan).

We zullen het zien ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hogader
  • Laatst online: 19:27
Ik mag me hier ook wat vaker gaan melden. Vanochtend is na even wachten eindelijk mijn setje op het dak geplaatst en geinstalleerd.

Het bestaat uit:
15x LG NeON2 320Wp Cello Black (Incl. P370 Optimizer)
SolarEdge HD-Wave 5000-H

En een foto voor de beeldvorming:
PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:39

basvn

Breezand - NHN

Hogader schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:05:
Ik mag me hier ook wat vaker gaan melden. Vanochtend is na even wachten eindelijk mijn setje op het dak geplaatst en geinstalleerd.

Het bestaat uit:
SolarEdge HD-Wave 5000-H

[Afbeelding: PV]
stuk beter dan de excuuspaneeltjes van de buren! *O*

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Het bestaat uit:
SolarEdge HD-Wave 5000-H

d:)b
Past net in de breedte of een paar cm gesmokkeld ?O-)

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hogader
JoKo schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:16:
[...]

d:)b
Past net in de breedte of een paar cm gesmokkeld ?O-)
Erfgrens is 5,1m en met deze inleg rails is het precies 5,07m. Oftewel 1,5cm aan iedere zijkant nog over tot de erfgrens. Wat mij betreft meer dan genoeg :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
WoudseHoeve schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:55:
Zo PV installatie weer wat uitgebreid ..... 5580 Wp erbij op solaredge.
Mooi te lezen dat de panelen die je bij mij vandaan had ook een plekje gevonden hebben.
Tsja die hoofdzekering. Hier ook al wat veel (5550Wp Zuid, 2160Wp O/W) op 1x35A :o
Net mijn O-W voorzien van nieuwe panelen, na 9 maanden :D

[ Voor 7% gewijzigd door Luiaard op 05-11-2018 18:46 ]

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

exroosje schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:46:
[...]

Als je een CEE stekker als werkschakelaar gebuikt heb je hetzelfde issue: De aarde wordt ook onderbroken.

Maar die CEE stekker is zo gemaakt dat de aarde pen als eerste contact maakt bij verbinden en als laatste verbreekt bij loshalen, kijk er maar eens goed naar.
Dat gaat dan over de aarde van de omvormer, de aarde van de panelen zou je daar apart van moeten plaatsen en direct aan de aarde van de MK of aan de bliksembekabeling indien aanwezig, dat ie vaak op de omvormer zit geschroefd is een ander verhaal.

[ Voor 20% gewijzigd door Andre1973 op 05-11-2018 23:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Laatst online: 28-05-2023
Gisteren de bestelling geplaatst!
18x Axitec 300Wp (mono) panelen
1x SMA STP5.0
montage en kabel materiaal

Komt te liggen op oost, hellingshoek 8 graden

Rond december zal het geleverd worden.
Vol verwachting klopt ons hart ;)

[ Voor 11% gewijzigd door [m]engineer op 06-11-2018 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:51
Iemand enig idee waar ik (be)rekenregels voor PV-kabel kan vinden? Vraag me af vanaf wanneer 4mm2 te weinig is en 6mm2 gebruikt moet gaan worden. Zie een hoop meningen op internet, maar weinig tot geen onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:56
@Niek_ dikte 4 of 6mm heeft te maken met de afstand en verliezen.. ik heb voor 10 meter al 6mm genomen omdat de meerprijs bijna onbestaand was (20 cent de meter...). Ik dacht dat vanaf 25 meter het de moeite was.

FYI 6mm kabel is moeilijker te 'pitsen'.. dus paar extra MC4 stekkers is aangeraden ;)

tool
https://www.zonnepaneel-info.nl/nl/leidingdiameter.html
feitelijk gaat het gewoon over DC kabel afstand, amp en voltage.

[ Voor 34% gewijzigd door Icekiller2k6 op 06-11-2018 10:27 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:22:
@Niek_ dikte 4 of 6mm heeft te maken met de afstand en verliezen.. ik heb voor 10 meter al 6mm genomen omdat de meerprijs bijna onbestaand was (20 cent de meter...). Ik dacht dat vanaf 25 meter het de moeite was.

FYI 6mm kabel is moeilijker te 'pitsen'.. dus paar extra MC4 stekkers is aangeraden ;)

tool
https://www.zonnepaneel-info.nl/nl/leidingdiameter.html
feitelijk gaat het gewoon over DC kabel afstand, amp en voltage.
Betreft in dit geval een systeem met SolarEdge optimizers. Zo goed als alle bekabeling op het dak (kabels van panelen en de kabels van de optimizers) is dan al 4mm2 voor zover ik weet. Vraag me af in hoeverre het dan nog zin heeft om 6mm2 toe te passen vanaf het dak naar de omvormer. Valt toch in het niet bij alle 4mm2 dat op het dak al aanwezig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Niek_ je hebt het ook over verlies over afstand, .. ook al heb je ergens 4mm.

Ik zou het even moeten bekijken hoe dat precies berekend wordt.. als je ergens 4mm kabel hebt (bv 0,5m) en dan 25 meter 6mm hebt of het de moeite is.. Ik vermoed van wel maar heb daar niet meteen een formule/bewijs voor.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:38

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Weerstand per meter:
0.0121 Ohm voor 1,5 mm2
0.00741 Ohm voor 2,5 mm2
0.004661 Ohm voor 4 mm2
0.00308 Ohm voor 6 mm2

Alles hangt af van stroomsterkte en lengte, stel dat je 16A over 25 meter doet dan is de spanningsval en vermogensverlies
4,84V/3,10W bij 1,5 mm2
2,96V/1,90W bij 2,5 mm2
1,84V/1,18W bij 4 mm2
1,23V/0,79W bij 6 mm2

Niet echt spannend tot je in een situatie komt dat de netspanning erg stijgt. Dan kan die 0,6 V natuurlijk het verschil maken tussen uitschakelen of niet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-09 08:53

Helhond

Grunn

@Maasluip
Misschien een domme vraag, maar is dit verlies ook van toepassing voor 3 fase systemen?

Het spanningsval/vermogensverlies is natuurlijk een natuurwet, maar is dit meer een issue voor 1 fase systemen of ook voor 3 fase?

Edit:
Ik twijfel namelijk zelf voor een grondkabel (±20m) van 4x2,5mm² of 4x4mm² te gaan voor de installatie op ons garage dak (±3900 Wp)

[ Voor 25% gewijzigd door Helhond op 06-11-2018 10:55 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:16
Maasluip schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:41:
Weerstand per meter:
0.0121 Ohm voor 1,5 mm2
0.00741 Ohm voor 2,5 mm2
0.004661 Ohm voor 4 mm2
0.00308 Ohm voor 6 mm2

Alles hangt af van stroomsterkte en lengte, stel dat je 16A over 25 meter doet dan is de spanningsval en vermogensverlies
4,84V/3,10W bij 1,5 mm2
2,96V/1,90W bij 2,5 mm2
1,84V/1,18W bij 4 mm2
1,23V/0,79W bij 6 mm2

Niet echt spannend tot je in een situatie komt dat de netspanning erg stijgt. Dan kan die 0,6 V natuurlijk het verschil maken tussen uitschakelen of niet.
Gaat niet om net spanning maar DC tussen panelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:37

Het bestaat uit:
SolarEdge HD-Wave 5000-H

Waarom liggen de panelen zo laag en niet hoger op het dak? hoger is altijd meer licht / zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:38

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

reneeke1970 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:52:
[...]

Gaat niet om net spanning maar DC tussen panelen
Ja, ik zie dat dat genoemd wordt, maar daar gebruik je normaal geen 25 meter kabel.

@Helhond Voor 3-fase is de berekening precies hetzelfde, alleen heb je daar voor dezelfde vermogens natuurlijk maar 1/3e van de stroomsterkte.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

(RSH) schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:53:
[...]

Waarom liggen de panelen zo laag en niet hoger op het dak? hoger is altijd meer licht / zon
Is dat wel zo? Als er geen hoge bomen oid in de buurt staan, denk ik niet dat het verschil meetbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
de Peer schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:09:
[...]

Is dat wel zo? Als er geen hoge bomen oid in de buurt staan, denk ik niet dat het verschil meetbaar is.
Hoger is dichter bij de zon, dus minder divergentie ;) Denk wel dat het nauwelijks meetbaar is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Maasluip schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:09:
[...]

Ja, ik zie dat dat genoemd wordt, maar daar gebruik je normaal geen 25 meter kabel.

@Helhond Voor 3-fase is de berekening precies hetzelfde, alleen heb je daar voor dezelfde vermogens natuurlijk maar 1/3e van de stroomsterkte.
Betreft in dit geval 2 platte daken met een lager plat dak van ongeveer 10m ertussen. Ivm max stringlengte moet ik de set op 1 van de 2 daken wel combineren met een deel van het 2e dak. Daar zit dan al een meter of 15 tussen.
Verder komt de omvormer onder het 2e dak en die afstand is vanaf het 1e dak ongeveer 25m. Kom daardoor aan 25m DC-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:16
de Peer schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:09:
[...]

Hij mag het van de zomer vertellen met zijn log per paneel, kan best eens richting tien watt gaan. Ik heb 15 watt verschil op zes meter hoogte verschil

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:15:
[...]

Hij mag het van de zomer vertellen met zijn log per paneel, kan best eens richting tien watt gaan. Ik heb 15 watt verschil op zes meter hoogte verschil
Maar denk je echt dat het hoogteverschil de oorzaak is? Ik kan geen reden bedenken waarom dat zo zou zijn. De hoek t.o.v. de zon blijft volgens mij gelijk, en licht neemt niet noemenswaardig af als het door een paar meter extra lucht gaat.

Als je verschillen meet heeft dat misschien met een andere oorzaak te maken. Positie in de string, uitlijning, of simpelweg toeval? Of misschien worden de onderste panelen 'vuiler' op den duur.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 06-11-2018 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Laatst online: 16:37
Ik dacht vooral aan eerder zonlicht of langer zonlicht, niet zozeer aan echte schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

Maasluip schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:09:
[...]
Misschien nog een dommere vraag, maar ben toch even gaan twijfelen.

Als ik 3900 Wp verdeel over de 3 fasen krijg je dus 1300 Wp per fase is afgrond 6 A per fase.
Dan zou ik dus zelfs nog met 1mm² per ader uit de voeten kunnen.

Stroomsterkte (A): Aderdikte mm²:
0A - 10A = 1 mm²
10A - 16A = 1,5 mm²
16A - 25A = 2,5 mm²
25A - 32A = 4 mm²

Nu de domme vraag:
Moet je nog rekening houden met de gezamelijke nul? Die krijgt natuurlijk wel alles voor zijn kiezen.
Nu is mij vroeger geleerd dat de elektronen van - naar + lopen, moet je dan niet rekening houden met de nul? :+
Of zeg ik nu echt iets heel doms?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

(RSH) schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:20:
Ik dacht vooral aan eerder zonlicht of langer zonlicht, niet zozeer aan echte schaduw.
Ja precies, dat is het enige dat een rol kan spelen (afhankelijk van je omgeving/horizon/bomen) maar op dat moment is de opbrengst sowieso al heeel laag. Mijn verwachting is dat een verschil niet meetbaar gaat zijn als die panelen waar we het over hadden, 50 cm hoger liggen (tot de nok).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
(RSH) schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:53:
[...]

Geen idee hoeveel dat echt aan verschil maakt, maar de reden is dat ze over een klein dakraam heen gelegd moesten worden en dit de manier was dat het framewerk goed en stevig pastte.

(vanuit het nieuwbouw project was het niet mogelijk dat dakraam weg te laten helaas :'( )

Verder is er geen schaduw die het zou veroorzaken ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Hogader op 06-11-2018 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 19:20
Niets van anderen aantrekken. Ik vind het persoonlijk zo een stuk mooier staan, dan helemaal strak tegen nok aan. Niet alleen de opbrengst telt, esthetiek is ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
als je ze hoger plaats heb je denk ik ook weer meer last van trek krachten op je panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:03
Helhond schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:21:
[...]

Als ik 3900 Wp verdeel over de 3 fasen krijg je dus 1300 Wp per fase is afgrond 6 A per fase.

0A - 10A = 1 mm²
10A - 16A = 1,5 mm²
16A - 25A = 2,5 mm²
25A - 32A = 4 mm²

Nu de domme vraag:
Moet je nog rekening houden met de gezamelijke nul? Die krijgt natuurlijk wel alles voor zijn kiezen.
Nu is mij vroeger geleerd dat de elektronen van - naar + lopen, moet je dan niet rekening houden met de nul? :+
In een ander topic werd dit netjes uitgelegd:
Andrehj in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

De nul wordt dus maximaal zo zwaar belast als één van de fases, of minder.

Qua stroomsterkte zou je misschien wel met 1mm2 per ader afkunnen, maar je moet ook rekening houden met de selectiviteit en je zekeringen.
Typisch zit een groep in je huis op een 16A automaat. Een 3-fase apparaat op een 3x16A automaat.
Om met je bekabeling áchter die automaat netjes, zonder teveel van je bedrading te vragen, moet die eigenlijk 1 stap 'groter' zijn dan je automaat, dus geschikt voor 25A. Daarom wordt in een woning voor alle vaste aansluitingen minimaal 2,5 mm2 gebruikt (behalve voor geschakelde lampen).

Dus voor het aansluiten van je 3-fase omvormer op je meterkast minimaal een 5x 2,5mm2 gebruiken.
Dikker mag altijd, dat betekent minder verlies, maar ga je pas merken bij langere afstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zoek de verschillen :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bUZhmKuwVF75TJ4ctznXjPxn/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cbjAqp6u4CxL3do2PciPpIUQ/medium.jpg

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Helhond schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:21:
[...]

0A - 10A = 1 mm²
10A - 16A = 1,5 mm²
16A - 25A = 2,5 mm²
25A - 32A = 4 mm²

Nu de domme vraag:
Door d enul loopt bij een 3 fase systeem geen stroom. Alleen indien slechts 1 fase gebruikt wordt ( een PIKO omvormer doet dat bij erg lage vermogens) loopt er stroom.

Kijk eens in mijn reken module : pverlies hier al vaker gepost.
Daar kan je de gele velden in vullen en dat wordt het verlies uitgerekend, middels lengte, vermogen, spanning en 3 of 1 fase. (1 fase is voor DC bruikbaar)
Dan is het aan jou of je het verlies aanvaardbaar vind en je naar een dikkere kabel moet of juist dunner.
Je ziet de verliezen per draad oppervlak in mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

De buren hebben hun dak opgeruimd? :+

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

basvn schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:50:
[...]

De buren hebben hun dak opgeruimd? :+
Was dat maar waar, ik mag alles zelf doen en nu koos ik voor grind naar de buren vanwege een betere gewichtsverdeling :F
2x JA Solar 270Wp poly er bij op Z/W, 10:30 ging de bel (Warmteservice) en 13:55 waren ze aangesloten.
Het zal komende maanden niet veel opbrengen, maar wat een mazzel heb ik met zo'n warme dag :*)
Ik denk wel dat de Sma nu eerder start met 360V dc op die string.
Met de lage zon is dat maar kort want er is snel onderlinge schaduw.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik2B
  • Laatst online: 17:35
Eindelijk is het zo ver! ook bij ons zijn ze de panellen geplaatst.

Gratis en voor niks :-) van de Verhuurder. Opbrengst is voor ons! helemaal happy.

8 x Qcells 290
1 x Solis Mini 2000 4g

Laat het nog maar een paar dagen van dit weer zijn!

PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

@Dirtbiter Bedankt voor de verheldering!
WoudseHoeve schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:43:
[...]

Door de nul loopt bij een 3 fase systeem geen stroom. Alleen indien slechts 1 fase gebruikt wordt ( een PIKO omvormer doet dat bij erg lage vermogens) loopt er stroom.

Daar kan je de gele velden in vullen en dat wordt het verlies uitgerekend, middels lengte, vermogen, spanning en 3 of 1 fase. (1 fase is voor DC bruikbaar)
Dan is het aan jou of je het verlies aanvaardbaar vind en je naar een dikkere kabel moet of juist dunner.
Je ziet de verliezen per draad oppervlak in mm2
Ja bij echte krachtstroom is er inderdaad fase verdraaiing, dat vergat ik even.
Maar bij echte krachtstroom loopt er dus geen stroom over de nul.

Maar nu wil ik in mijn geval dus 12 panelen a 325 Wp (totaal 3900 Wp) aansluiten op 6 stuks APsystems Micro Omvormer YC600. En wil ik deze per twee omvormers aansluiten op elk een eigen fase. (Dus 4 panelen per fase = 1300 Wp). Zodat teruglevering over de 3 fases wordt uitgespreid.

In dit geval zou dus wel de volle 3x1300 Wp (=3900 Wp = ±17A) over de nul van de 4x2.5mm² gaan toch?

In ieder geval moet ik dus wel uit de voeten kunnen met een grondkabel van 4x2.5mm², (de buitenmantel is de aarding)
En zou ik theoretisch niet uit de voeten kunnen met een 4x1,5mm² omdat deze slechts tot 16A gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Hier users die zonnenpanelen op een plat dak met sendum beplanting hebben?

Ik zit hier aan te denken voor op de uitbouw van 5,60 x 2m.

Ik heb hier voor de 7 panelen op zolder een Mastervolt Soladin 1500 staan. Is het handige deze te vervangen voor een nieuwe omvormer waar alle panelen op kunnen? Of beter een extra erbij te doen voor de nieuwe panelen?

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Helhond schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:19:

Maar nu wil ik in mijn geval dus 12 panelen a 325 Wp (totaal 3900 Wp) aansluiten op 6 stuks APsystems Micro Omvormer YC600. En wil ik deze per twee omvormers aansluiten op elk een eigen fase. (Dus 4 panelen per fase = 1300 Wp). Zodat teruglevering over de 3 fases wordt uitgespreid.

In dit geval zou dus wel de volle 3x1300 Wp (=3900 Wp = ±17A) over de nul van de 4x2.5mm² gaan toch?
Nee de sinus van de 3 verschillende micro omvormers lopen netjes 120 graden uit fase, de stromen door de nulleider zal dus nooit meer worden als de stroom van 1 fase bij ongelijke opwek. Als de micro omvormers alle 3 even veel opwekken is de stroom door de nul 0.

vergelijk hier de spanningen/stromen op ieder moment in de tijd, som is 0.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Driefasensysteem.jpg
In ieder geval moet ik dus wel uit de voeten kunnen met een grondkabel van 4x2.5mm², (de buitenmantel is de aarding)
En zou ik theoretisch niet uit de voeten kunnen met een 4x1,5mm² omdat deze slechts tot 16A gaat.
theoretisch is de 4x1.5 mm2 grondkabel (VmVk-as, de aardscherm is de aarde. Maar ik zou gewoon een 4x2.5 met aardscherm doen. Het aardscherm scheel ook in mogelijke HF storing wat recentelijk in het nieuws was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
Speedy-Andre schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:58:
[...]

Was dat maar waar, ik mag alles zelf doen en nu koos ik voor grind naar de buren vanwege een betere gewichtsverdeling :F
2x JA Solar 270Wp poly er bij op Z/W, 10:30 ging de bel (Warmteservice) en 13:55 waren ze aangesloten.
Het zal komende maanden niet veel opbrengen, maar wat een mazzel heb ik met zo'n warme dag :*)
Ik denk wel dat de Sma nu eerder start met 360V dc op die string.
Met de lage zon is dat maar kort want er is snel onderlinge schaduw.
Was warmteservice niet juist heel duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:23:
[...]

Ja en dan gaat het ook nog een keer via een onderaannemer. Zonnepanelen is niet echt een specialisme van ze.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:23:
[...]

Dat was mijn indruk wel tot ik de panelen zag voor een gemiddelde prijs met Flatfix Eco beugels er bij.
De doorslag gaf gratis verzenden, bij anderen bespaarde ik 2 tientjes maar wel €50-80 voor verzenden ;w
Toen ik het vroeg heeft de bezorger ze ook nog samen met mij een verdieping hoger gebracht _/-\o_
Uiteraard heb ik mijn lift weer opgebouwd, een elektrische lier die met 2 katrollen over een balk loopt en dan over de rand van het dak :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iLthFT7ZfR1xoXyYpJL1EJwv/medium.jpg

Vorig jaar 10 panelen zo gedaan:
bijnaboven

Natuurlijk de buurman weer buiten om te zien of ik over zijn dak loop, ja buurman dat doe ik weer!
Dat zal uiteraard lekkage geven als je met spijkerschoenen loopt 8)7 :+
digifun schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:32:
[...]

Ja en dan gaat het ook nog een keer via een onderaannemer. Zonnepanelen is niet echt een specialisme van ze.
Dit betrof een bestelling in hun webshop, geen voorraad artikel maar ik had alles in een paar dagen thuis.
Het ging wel knullig, eerst maandag afspreken en er dan achter komen dat ik ook Flatfix had besteld :z
Ze bezorgen het trouwens zelf met een busje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WTMmtHFFjAytnPV2USetMivO/medium.jpg

Ja ok, je wilt niet weten waar ik allemaal camera's heb hangen >:)

[ Voor 23% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-11-2018 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Speedy-Andre schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:44:
[...]

Dat was mijn indruk wel tot ik de panelen zag voor een gemiddelde prijs met Flatfix Eco beugels er bij.
De doorslag gaf gratis verzenden, bij anderen bespaarde ik 2 tientjes maar wel €50-80 voor verzenden ;w
Toen ik het vroeg heeft de bezorger ze ook nog samen met mij een verdieping hoger gebracht _/-\o_
Uiteraard heb ik mijn lift weer opgebouwd, een elektrische lier die met 2 katrollen over een balk loopt en dan over de rand van het dak :)

[Afbeelding]

Vorig jaar 10 panelen zo gedaan:
[Afbeelding: bijnaboven]

Natuurlijk de buurman weer buiten om te zien of ik over zijn dak loop, ja buurman dat doe ik weer!
Dat zal uiteraard lekkage geven als je met spijkerschoenen loopt 8)7 :+

[...]

Dit betrof een bestelling in hun webshop, geen voorraad artikel maar ik had alles in een paar dagen thuis.
Het ging wel knullig, eerst maandag afspreken en er dan achter komen dat ik ook Flatfix had besteld :z
Ze bezorgen het trouwens zelf met een busje.

[Afbeelding]

Ja ok, je wilt niet weten waar ik allemaal camera's heb hangen >:)
die 3 paneeltjes zijn je smokkelpaneeltjes? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

basvn schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:14:
[...]

die 3 paneeltjes zijn je smokkelpaneeltjes? :+
Oh die in de tuin, nee die zijn voor een paar 12V apparaten die op een accu zitten.
In de winter houdt dat op door lage zon en te veel schaduw, maar dan doe ik niks meer in de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:18

thido

Tilburg

Erik2B schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:59:
Eindelijk is het zo ver! ook bij ons zijn ze de panellen geplaatst.

Gratis en voor niks :-) van de Verhuurder. Opbrengst is voor ons! helemaal happy.

8 x Qcells 290
1 x Solis Mini 2000 4g

Laat het nog maar een paar dagen van dit weer zijn!

Ik weet niet waar ik me meer over verbaas, de suggestie dat een verhuurder iets gratis weg geeft of jouw veronderstelling dat het zo is. Als ik zo eens naar het businessmodel van een verhuurder kijk, dan vrees ik toch dat jij ze zelf gaat betalen.Tuurlijk, niet direct alles aftikken maar wel de komende jaren dat je er woont door middel van huurverhoging. Of mis ik iets?

Neemt niet weg dat het leuk is om ze te hebben natuurlijk :)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
@Speedy-Andre kan je een boodschappenlijstje plaatsen van wat je heb gehaald? Wat vanaf 4 panelen zijn die andere toko's toch weer goedkoper. Blijft het prijsverschil van het installatiemateriaal over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
Helhond schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:19:

[...]

Je kan ook die nieuwe omvormer can ze nemen. Opvolger van de yc1000, maar dan enkelfase.

Ik had met yc1000 dat die goedkoper was dan de 500/600 voor 8 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

CurlyMo schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:34:
@Speedy-Andre kan je een boodschappenlijstje plaatsen van wat je heb gehaald? Wat vanaf 4 panelen zijn die andere toko's toch weer goedkoper. Blijft het prijsverschil van het installatiemateriaal over.
Klein lijstje maar:

2x JA Solar 270Wp poly €245,90

Flatfix Eco 1000 voor 2 panelen €69,09

€5 korting na inschrijven nieuwsbrief :P

Totaal €309,99 met gratis bezorging.

Ik had nog een mc4 kabel liggen die nodig was voor het aansluiten.
[edit] Er lag al 10x JA Solar 270Wp poly dus ik wilde de zelfde hebben, het enige verschil met de andere 10 is dat deze 2 schoon zijn :+

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-11-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:10
WoudseHoeve schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:43:
[...]
Deze sheet bevat twee fouten.
  1. Bij 1-fase zit je er met het vermogensverlies een factor 2 naast. Dat is in de werkelijkheid een factor twee hoger, want jouw sheet berekent het verlies slechts over 1 draad, maar de stroom moet ook nog over de andere draad terug. Bij 3-fasen klopt het vermogensverlies wel.
  2. En de berekening van de spanningsval klopt ook niet. Dit bereken je bij 1-fase simpel door de totale leidingweerstand (heen én terug) te vermenigvuldigen met de stroom. Jouw formule doet iets heel anders. Bij 3-fasen vermenigvuldig je de spanningsval door 1 draad met wortel (3) om de totale spanningsval te berekenen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Laatst online: 17:35
Hahahaha nee je mist niks. Het is heel simpel, alle woningen moet een bepaald energielabel hebben van de minister. Dit is de meest simpele oplossing.

Ook wordt er gezegd dat het een lichte compensatie is van de huurverhogingen van de afgelopen jaren die deels door de overheid komen. Dat ik de komende jaren een half procent meer huur ga betalen zonder dat er hier naar verwezen wordt ben ik me ten degen van bewust.

Maar goed voorlopig heb ik zwart op wit dat ik minimaal 350 euro per jaar “verdien” aan de panelen. En dat zonder investering.
thido schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:18:
[...]

Ik weet niet waar ik me meer over verbaas, de suggestie dat een verhuurder iets gratis weg geeft of jouw veronderstelling dat het zo is. Als ik zo eens naar het businessmodel van een verhuurder kijk, dan vrees ik toch dat jij ze zelf gaat betalen.Tuurlijk, niet direct alles aftikken maar wel de komende jaren dat je er woont door middel van huurverhoging. Of mis ik iets?

Neemt niet weg dat het leuk is om ze te hebben natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jolly_Jumper schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:14:
[...]

Helaas zelf geen multimeter in huis :$ :$ maar mijn vader heeft de nodige kennis van electronica. Ik zal hem een keer vragen om te komen meten volgens de aangegeven methode en jullie uiteraard laten weten wat daar uit is gekomen :).
En, is er een meetsessie geweest?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Mocht je een 3 fasen SE omvormer hebben (deze eind 2016 geplaatst), die is aangesloten op internet, het kan zijn dat SE een update heeft uitgevoerd afgelopen week en dat ie het nu niet doet, ff checken dus. Was bij een klant van ons het geval, update was maar half doorgekomen was het verhaal (...) paar dagen later (na contact zat een weekend tussen) werkte het weer, maar nu stond er wel even in het display een opstart tijd van 57601 seconden (=16 uur). Maar zo te zien is ie toch gewoon gestart.

[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 06-11-2018 23:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 08:13
Wohoo! Gister bestelling gedaan bij Solar-Bouwmarkt voor 17 x 300wp panelen. Vrijdag wordt de hele set bezorgd.

17 x 300 wp longi panelen
SMA 5.0 omvormer

24e gaan we installeren *O*

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

WoudseHoeve schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:11:
[...]

Nee de sinus van de 3 verschillende micro omvormers lopen netjes 120 graden uit fase, de stromen door de nulleider zal dus nooit meer worden als de stroom van 1 fase bij ongelijke opwek. Als de micro omvormers alle 3 even veel opwekken is de stroom door de nul 0.

vergelijk hier de spanningen/stromen op ieder moment in de tijd, som is 0.
[Afbeelding]

[...]

theoretisch is de 4x1.5 mm2 grondkabel (VmVk-as, de aardscherm is de aarde. Maar ik zou gewoon een 4x2.5 met aardscherm doen. Het aardscherm scheel ook in mogelijke HF storing wat recentelijk in het nieuws was.
Waarom zouden zes 1 fase micro omvormers per set verdeeld over de 3 fases netjes 120 graden uit fase gaan?
Is hier een bepaalde intelligentie in de micro omvormers aanwezig die dit automatisch regelt?
En gaan meerdere in serie micro omvomers (in dit geval dus twee) synchroon lopen?

Ik probeer het ook alleen maar te begrijpen hoe dit ongeveer werkt. :+
jerh schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:43:
[...]
Je kan ook die nieuwe omvormer can ze nemen. Opvolger van de yc1000, maar dan enkelfase.

Ik had met yc1000 dat die goedkoper was dan de 500/600 voor 8 panelen.
De YC1000 heeft volgens mij geen vier MPPT trackers, terwijl de YC600 wel twee MPPT trackers heeft.
Of de nieuwe YC1000 zou dat toevallig wel moeten hebben, dan zou ik met 3 YC1000 uit de voeten kunnen i.p.v. 6 YC600.

EDIT: ik zie idd de QS1 de nieuwe YC1000 is. Deze heeft ook vier MPPT trackers, dus ook eventueel een optie. Blijf ik nog wel de zelfde vragen houden m.b.t. de nul. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Helhond op 07-11-2018 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Helhond schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:19:
[...]
Waarom zouden zes 1 fase micro omvormers per set verdeeld over de 3 fases netjes 120 graden uit fase gaan?
Omdat de drie fasen van het net ook onderling 120 graden faseverschil hebben en je omvormer zich aanpast aan de fase waarop hij aangesloten is.
Is hier een bepaalde intelligentie in de micro omvormers aanwezig die dit automatisch regelt?
Elke omvormer doet dit, is trouwens het hele principe van een op AC aangesloten PV-omvormer.
En gaan meerdere in serie micro omvomers (in dit geval dus twee) synchroon lopen?
Omvormers sluit je nooit in serie aan maar parallel. En ja, dan gaan ze zich uiteraard aan dezelfde fase aanpassen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

Andrehj schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:47:
[...]

Omdat de drie fasen van het net ook onderling 120 graden faseverschil hebben en je omvormer zich aanpast aan de fase waarop hij aangesloten is.

[...]

Elke omvormer doet dit, is trouwens het hele principe van een op AC aangesloten PV-omvormer.

[...]

Omvormers sluit je nooit in serie aan maar parallel. En ja, dan gaan ze zich uiteraard aan dezelfde fase aanpassen.
Ah kijk, dat was voor mij de missende schakel.
Basistheorie ging bij ons helaas niet echt in op 3-fase behalve dat het bestond :+ , dus of ik heb het niet meegekregen (of ben het alweer vergeten).

Klinkt ook heel logisch, en bedoelde inderdaad parallel twee micro-omvormers op een fase.
Ook heel logisch dat het net de frequentie bepaald en de apparatuur zich daar op aanpast. :+

Er valt me nu toch even een kwartje _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:02
Helhond schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:53:
[...]

Ook heel logisch dat het net de frequentie bepaald en de apparatuur zich daar op aanpast. :+
Dit is ook de reden dat de omvormer geen stroom levert als het hoofdnet uitvalt.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
Helhond schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:19:
[...]

Ik probeer het ook alleen maar te begrijpen hoe dit ongeveer werkt. :+

[...]

De YC1000 heeft volgens mij geen vier MPPT trackers, terwijl de YC600 wel twee MPPT trackers heeft.
Of de nieuwe YC1000 zou dat toevallig wel moeten hebben, dan zou ik met 3 YC1000 uit de voeten kunnen i.p.v. 6 YC600.

EDIT: ik zie idd de QS1 de nieuwe YC1000 is. Deze heeft ook vier MPPT trackers, dus ook eventueel een optie. Blijf ik nog wel de zelfde vragen houden m.b.t. de nul. :+
Qs1 idd, scheelt ook weer aansluitwerk, 3 apparaten ipv 6. Ik heb de yc1000 omdat ik met 8 panelen 3 fase wil. Is volgens aps in principe ook 4 mppt, althans in hun beschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:10
Nu we toch over de QS1 hebben, heeft iemand deze al in het wild gespot? Naar mijn weten is deze eind september op een beurs gelanceerd, maar ik heb nog geen prijs gezien. Het is een product wat er ideaal uitziet voor een schuurdak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Inderdaad. Maar als je er een datasheet (of andere documentatie) van probeert te downloaden, is die alleen geldig voor Sri Lanka? 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
Speedy-Andre schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:44:
[...]

ah ok, ja verzenden kan verschil maken.. Ik heb vorige week 2 JA solar poly 270's gehaald voor 97 per stuk in de BTW maar ik kon ze zelf ophalen min of meer om de hoek (past echt precies in de auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:10:
[...]

ah ok, ja verzenden kan verschil maken.. Ik heb vorige week 2 JA solar poly 270's gehaald voor 97 per stuk in de BTW maar ik kon ze zelf ophalen min of meer om de hoek (past echt precies in de auto)
Linkje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• exroosje
MrJ schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:58:
Hier users die zonnenpanelen op een plat dak met sendum beplanting hebben?

Ik zit hier aan te denken voor op de uitbouw van 5,60 x 2m.

Ik heb hier voor de 7 panelen op zolder een Mastervolt Soladin 1500 staan. Is het handige deze te vervangen voor een nieuwe omvormer waar alle panelen op kunnen? Of beter een extra erbij te doen voor de nieuwe panelen?
Ja dat heb ik .
Zonnepanelen op sedum
Ik gebruik valkbox 3. Deze geven 5cm tussen paneel en dak, zodat het sedum kan groeien. Onder de panelen blijft het sedum ook groeien maar blijft het groen (daarbuiten verkleurt het naar rood in de zomer).
Sedum onder paneel

Wel zaak om het in 1 keer goed te zetten, want bij verplaatsing heb je kale plekken....

Let wel op het totaalgewicht, sommige sedumconstructies voegen ook al gewicht toe (bij mij is het grind erafgehaald ter compensatie) .... Onder het sedum zit bij mij nog 6cm isolatie (XPS) , het geheel zorgt voor een goede spreiding van het gewicht.

[ Voor 6% gewijzigd door exroosje op 07-11-2018 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Waar maak ik eigenlijk een lijstje voor |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:28:
[...]

Waar maak ik eigenlijk een lijstje voor |:(
Omdat de warmteservice hier ook om de hoek zit, maar ze de hele goedkope panelen niet hebben. Ik heb er 4 nodig en dat is net het kantelpunt. :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Goed. Voor diegenen die hun zonnepanelen (en gevolgschade) willen verzekeren:
Via ABN kan het nog steeds niet. :(

Zij verzekeren alléén panelen op een schuin dak, die fysiek bevestigd zijn aan het dak.

Panelen op een plat dak, op een tegelverzwaarde constructie, zijn NIET verzekerd. Ze geven nu zelfs aan dat ze op een plat dak sowieso niet verzekerd zijn, eerder moesten ze vastgeschroefd worden aan het dak. (Maar, grote maar, dan is lekkage niet verzekerd omdat je door het dak heen schroeft.)

Even opletten voor mensen met zonnepanelen en een plat dak dus.

SNS verzekerd het wel, Klaverblad adverteert er nu mee. Wij gaan maar eens kijken ál onze verzekeringen naar SNS te verhuizen. :(

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

CurlyMo schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:30:
[...]

Omdat de warmteservice hier ook om de hoek zit, maar ze de hele goedkope panelen niet hebben. Ik heb er 4 nodig en dat is net het kantelpunt. *;
Je kan zuinigheid ook overdrijven, WS kan het toch bestellen?
Het gaat blijkbaar om €100 totaal voor 4 panelen en ondanks dat je bij ze naar binnen kijkt bezorgen ze gratis.
Een beetje service die ik kreeg is ook wat waard, zoals bellen wanneer ze komen afleveren.
Maar goed, bij WS is de sortering beperkt en zal je niet alles wat nodig is kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Er is een hoop kennis hier en heb jullie hulp nodig.
Ik zit me te oriënteren op Phono Solar 355watt panelen voor op een plat dak.
Het moeten 3 rijden van 2 panelen boven elkaar in landscape worden onder een hoek van 10 graden.

Welke bevestigingsopties zijn er voor mij beschikbaar, gezien de afmeting van de panelen (2x1m) kom ik er niet uit.
Ik denk bv aan de Vlak+ maar kan niet beoordelen of dat wat betreft maatvoering een probleem gaat geven.
Met de partij die de offerte maakt schiet het ook niet echt op.

Een alternatief hoor ik ook graag, waar het om gaat is dat ik de zij en achterkant met windkappen kan afsluiten en minimale ballast nodig heb op mijn dak.

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:49:
[...]

Je kan zuinigheid ook overdrijven, WS kan het toch bestellen?
Ach ja, het dak ligt al bijna vol (ook Noord), dus zuinigheid kan je me niet van betichten. Voor minder ideale plekken koop ik toch liever de goedkoopste panelen.

Smiley had overigens dit moeten zijn :(:) , mocht ik je valse hoop hebben gegeven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Andrehj schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:04:
[...]

Deze sheet bevat twee fouten.
  1. Bij 1-fase zit je er met het vermogensverlies een factor 2 naast. Dat is in de werkelijkheid een factor twee hoger, want jouw sheet berekent het verlies slechts over 1 draad, maar de stroom moet ook nog over de andere draad terug. Bij 3-fasen klopt het vermogensverlies wel.
  2. En de berekening van de spanningsval klopt ook niet. Dit bereken je bij 1-fase simpel door de totale leidingweerstand (heen én terug) te vermenigvuldigen met de stroom. Jouw formule doet iets heel anders. Bij 3-fasen vermenigvuldig je de spanningsval door 1 draad met wortel (3) om de totale spanningsval te berekenen.
Bedankt ik ga er naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

CurlyMo schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:58:
[...]

Ach ja, het dak ligt al bijna vol (ook Noord), dus zuinigheid kan je me niet van betichten. Voor minder ideale plekken koop ik toch liever de goedkoopste panelen.

Smiley had overigens dit moeten zijn :(:) , mocht ik je valse hoop hebben gegeven ;)
De foto's van je daken in je profiel laten weinig ruimte zien, op de platte uitbouw past nog wat en die boom staat toevallig goed wat schaduw betreft.
Bij mij was het voor Z/W, blijkbaar dan wel terug te verdienen (540Wp kan 540kWh/jaar zijn) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

unezra schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:47:

Zij verzekeren alléén panelen op een schuin dak, die fysiek bevestigd zijn aan het dak.

Panelen op een plat dak, op een tegelverzwaarde constructie, zijn NIET verzekerd. Ze geven nu zelfs aan dat ze op een plat dak sowieso niet verzekerd zijn, eerder moesten ze vastgeschroefd worden aan het dak. (Maar, grote maar, dan is lekkage niet verzekerd omdat je door het dak heen schroeft.)

SNS verzekerd het wel, Klaverblad adverteert er nu mee. Wij gaan maar eens kijken ál onze verzekeringen naar SNS te verhuizen. :(
Daarom heb ik alle verzekeringen bij een onderlinge verzekerd (geen commerciële belangen).
Geen winst oog merk, wel wordt de "winst" ieder jaar aan de verzekerden uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

WoudseHoeve schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:32:
[...]
Daarom heb ik alle verzekeringen bij een onderlinge verzekerd (geen commerciële belangen).
Geen winst oog merk, wel wordt de "winst" ieder jaar aan de verzekerden uitgekeerd.
De catch kán dus zijn dat zonnepanelen vergoed zijn, mits ze vastgeschroefd zitten aan je dak. Sta je dan, met je tegelverzwaarde constructie op je platte dak.

Ik heb het idee dat nog steeds mensen zich daar niet van bewust zijn. :(

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

unezra schreef op woensdag 7 november 2018 @ 15:02:
[...]
De catch kán dus zijn dat zonnepanelen vergoed zijn, mits ze vastgeschroefd zitten aan je dak. Sta je dan, met je tegelverzwaarde constructie op je platte dak.
Ik heb het idee dat nog steeds mensen zich daar niet van bewust zijn. :(
Is maar 1 manier om hier achter te komen:
Ik heb ze een mail gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
hoe kunnen we bewijzen dat het niet vast zat met 1 schroef...of met lijm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
unezra schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:47:

Interpolis, glashelder :*)

https://www.interpolis.nl...op-de-woonhuisverzekering

Ja. Alle soorten zonnepanelen zijn standaard verzekerd op uw Woonhuisverzekering.

PS: we hebben allemaal een verhoogde kans op brand we hebben allemaal panelen hier _/-\o_ Denk ook goed na over het onderbrengen van opstal en inboedel bij één club. Zodat je niet in een verzekeraars "getrouwtrek" terecht komt op het moment dat je het juist niet kunt gebruiken en het dak van je crib is gebrand.

[ Voor 12% gewijzigd door stormfly op 07-11-2018 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
sgsdebruijn schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:50:
Er is een hoop kennis hier en heb jullie hulp nodig.
Ik zit me te oriënteren op Phono Solar 355watt panelen voor op een plat dak.
Het moeten 3 rijden van 2 panelen boven elkaar in landscape worden onder een hoek van 10 graden.

Welke bevestigingsopties zijn er voor mij beschikbaar, gezien de afmeting van de panelen (2x1m) kom ik er niet uit.
Ik denk bv aan de Vlak+ maar kan niet beoordelen of dat wat betreft maatvoering een probleem gaat geven.
Met de partij die de offerte maakt schiet het ook niet echt op.

Een alternatief hoor ik ook graag, waar het om gaat is dat ik de zij en achterkant met windkappen kan afsluiten en minimale ballast nodig heb op mijn dak.
Betonvoeten?
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/
icm Csun 355?
https://www.sun-solar.nl/...n-e204-incl-btw-sunsolar/

Edit: laat maar. Sorry.
sgsdebruijn schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:45:
[...]
Bedankt voor je reactie, pal zuid waarbij op ZW het huis van de buren staat maar normaal gesproken hebben we daar zeker als de zon wat hoger staat weinig last van. Met andere woorden dit is de meest ideale locatie/situatie die nog beschikbaar is.
Ik wil niet werken met betonvoeten, ik ga ze op mijn dak schroeven, heb EPDM liggen en kit goed af, de aanbouw heeft liggers van 10cm dik dus wil minimaal belasten.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-11-2018 17:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
We weten ook niet wat we willen: ;)

Zonnepanelen op het huis behoren bij het huis ivm de verzekering.

Zonnepanelen op het huis behoren niet bij het huis ivm de woz waarde. :Y)

Jurisprudentie kan echt een bitch zijn, de zaken zouden in de toekomst best wel elkaar kunnen beinvloeden. Het nadrukkelijk navragen waneer het niet beschreven staat in je polis zoals @WoudseHoeve is dan ook best wel verstandig.
Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y