Je hebt een aardpen die geschikt is (of i.i.g. in aanleg was, daar komen we dus op terug) voor de 16 A eindgroepen. Deels is het huis voorzien van een aardlekschakelaar, meestal groepen met daarop alleen licht en wandcontactdozen.marigo schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:08:
[...]
Ik probeer het te gaan snappen...
Er gaat een aardpen de grond in, dit is wat je bedoeld?
De geplaatste pv-verdeler zit iig niet achter de huidge aardlek schakelaar.
En dat er nog iets moet gebeuren is mij ook wel duidelijk
Thx voor de genomen moeite
Het was een tijdje in de mode om wandcontactdozen zonder randaarde uit te voeren, en dat mocht i.c.m. die aardlek van 30 mA.
De andere groepen, o.a. de natte groepen met eventueel wandcontactdozen met een speciale functie, zoals een voor een wasmachine, niet, maar dan moest er wel randaarde zijn.
Nu kan je een PV omvormer vergelijken met een grote gebruiker zoals een wasmachine (vast aangesloten liever niet via een WCD), en zou deze dus in de MK zo mogen worden aangesloten, in een huis uit deze tijd met een dergelijke aardpen. (en dat is ook de goedkoopste oplossing)
Maar, verstandiger is het om de omvormer wel achter een eigen aardlek te plaatsen van 100 of 300 mA, gezien als de aarde van de woning iets minder goed is geworden de laatste jaren (bij mijn ouders gebeurd, mijn moeder sprak ooit de legendarische woorden: "de douche prikt"), de aardlek er wel uit gaat bij een fout waardoor er spanning komt te staan op het geaarde omhulsel. maar is wel de duurdere oplossing. En in de race voor de goedkoopste offerte .....
[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 31-10-2018 00:00 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Zijn dat waterkerende sandwichplaten waarop weer pannen liggen? Die EPDM zit alleen tussen de rails en de sandwich plaat in denk ik?Chielos schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:24:
[Afbeelding]
Work in progress. Gebouw van 13 meter lang. 7 meter breed. Zelfbouw.
Sandwichplaten van 6 cm. Met daarop dakpannen en deel Solar Frontiers 165 ertussen. 48 stuks. Oost/West
Vast gezet met beugels rechtstreeks op de dakplaat met epdm ertussen.
Voorlopig nog wel ff bezig.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Jep. En op sommige stukken onder de panlatten.Andre1973 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 00:02:
[...]
Zijn dat waterkerende sandwichplaten waarop weer pannen liggen? Die EPDM zit alleen tussen de rails en de sandwich plaat in denk ik?
Ik heb met al aangemeld bij de belastingdienst en wacht op mijn brief met wachtwoord maar dat schiet nog niet echt op helaas
Ik heb echter de volgende kosten reeds gemaakt:
- Zonnepanelen (via Winkelman)
- Wat electra spul (via Elektramat)
Nu heb ik via AliExpress een Eastron SDM120M meter besteld en geplaatst om de opbrengst te meten. Nu snap ik dat ik die niet van de belasting kan aftrekken. Dit is echter een Modbus Kwh meter en ik heb dus een Raspberry Pi nodig om deze te kunnen uitlezen. Zou ik de kosten voor de aanschaf van een Raspberry ook kunnen aftrekken van de belasting?
Ja, zelfs een laptop als je daar maandelijkse opbrengsten op registreerde. Dat hoort toch bij ondernemen?Flappie schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:46:
Ik heb even een vraag over de BTW teruggave voor zonnepanelen via de belastingdienst.
Ik heb met al aangemeld bij de belastingdienst en wacht op mijn brief met wachtwoord maar dat schiet nog niet echt op helaas
Ik heb echter de volgende kosten reeds gemaakt:
- Zonnepanelen (via Winkelman)
- Wat electra spul (via Elektramat)
Nu heb ik via AliExpress een Eastron SDM120M meter besteld en geplaatst om de opbrengst te meten. Nu snap ik dat ik die niet van de belasting kan aftrekken. Dit is echter een Modbus Kwh meter en ik heb dus een Raspberry Pi nodig om deze te kunnen uitlezen. Zou ik de kosten voor de aanschaf van een Raspberry ook kunnen aftrekken van de belasting?
Het gaat niet om zonnepanelen, het gaat om ondernemer zijn en alles wat daar bij hoort
1 PVoutput . Dongen NB
Wat dacht je van een huis om je panelen op te leggen? Je hebt daarnaast ook een vestigingsadres nodig als ondernemer. Ik zou dus ook de overdrachtsbelasting aftrekkenreneeke1970 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:38:
[...]
Ja, zelfs een laptop als je daar maandelijkse opbrengsten op registreerde. Dat hoort toch bij ondernemen?
Het gaat niet om zonnepanelen, het gaat om ondernemer zijn en alles wat daar bij hoort
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Mijn dak staat op ZW en nu om 11:00 staat de zon er nog niet recht voor, dat zal ongeveer tussen 13:00 en 14:00 zijn. Ik haal op dit moment 2500 W en het zal nog wel iets oplopen. Dat lijkt mij prima in orde.
Ik ben dus net begonnen met zonne-energie (ook een 300 L zonneboiler voor tap+cv). Goed voor milieu, levert geld op. Leuke hobby hoor. Alvast bedankt voor de mensen die eventueel reageren!
Edit: de DC input en AC output is trouwens prima, dus de installatie werkt technisch gezien goed.
[ Voor 5% gewijzigd door Playa del C. op 31-10-2018 11:19 ]
op de foto lijkt het alsof je wandpanelen op het dak heb gebruikt, heb je toevallig een productblad?Chielos schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:18:
[...]
Jep. En op sommige stukken onder de panlatten.
Ik heb op 31 oktober 2015 een vrijwel perfecte curve gehad die uitkwam op 3.84 kWh/kWp. Dus met 4800 Wp zou je op 18 kWh uit kunnen komen, en meer, want mijn panelen zijn 6 jaar oud.Playa del C. schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:15:
Ik heb net een nieuwe set van 4800 Wp (2x8 strings, 300 Wp panelen, nergens schaduw, geen SE) op het dak liggen en vandaag is de eerste dag sinds installatie waarop de zon goed schijnt. Mensen met ervaring, hoeveel levert jullie installatie vandaag op? Of wat kan ik ongeveer verwachten? Dan kan ik een inschatting maken over de prestaties bij mij thuis. Ook al is het per dag en per situatie natuurlijk niet definitief te zeggen. Ik zit in Friesland en de zon schijnt hier volop.
Mijn dak staat op ZW en nu om 11:00 staat de zon er nog niet recht voor, dat zal ongeveer tussen 13:00 en 14:00 zijn. Ik haal op dit moment 2500 W en het zal nog wel iets oplopen. Dat lijkt mij prima in orde.
De top komt boven de 1200 Watt uit (met 1920 Wp), dus dat zou naar 3000 W moeten kunnen gaan.
Signatures zijn voor boomers.
Klopt! Maar het zijn 2ehandstwain4me schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:21:
[...]
op de foto lijkt het alsof je wandpanelen op het dak heb gebruikt, heb je toevallig een productblad?
ah ok, zolang je dat maar weetChielos schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:31:
[...]
Klopt! Maar het zijn 2ehands. Het lijkt waterdicht te zijn, tot nu toe. Gisteren een goeie test gehad. Volgens mij niet echt de bedoeling als dakplaat, maar dit was een goedkope goed oplossing voor mij.
ik ben momenteel met een vergelijkbaar dak bezig alleen gebruik ik wel dakplaten (overproductie/ B-keus)
nog een klein puntje je hebt wel heel erg weinig ventilatie ruimte onder je panelen (omdat je de nokken mist van een dakplaat) ik denk dat je de klemmen gebruikt van wurth misschien kan je nog wisselen naar het systeem van valk solar dat is een stuk hoger en dat zal positief zijn voor je opbrengst.
Jij kunt het zien als fraude, ik zie mijzelf als slachtoffer van een salderingssysteem wat niet robuust gemaakt is voor de mogelijkheid van een voortijdig eenzijdig beëindigen van een overeenkomst door een faillissement.jerh schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:32:
[...]
Nee, dat is niet prima. Het is gewoon fraude. En het vergoeilijken is niet juist. Ik neem aan dat de overnemende leverancier kan zien waar de klant vandaan komt en zich ook gaat bedenken dat een metercontrole de juiste actie is. Zeker als er nog nog lekker over gepost wordt.
Ik ben volledig bereid alles wat ik volgens afspraak zou moeten betalen te betalen. Maar in die afspraak was wel impliciet opgenomen dat ik alles zou salderen. Wat dat betreft is er wel een onderscheid te maken tussen het extra opvoeren van 1000Kwh (bedoeld om salderen zoals beoogd te laten doorgaan) en opvoeren van 1000M3 (puur bedoeld om mijn vordering veilig te stellen.)
Qua moraliteit gesproken, de hele oorzaak van deze discussie is dat er bepaalde partijen (belastingdienst, banken....) zich eerder laten uitbetalen als de rest van de schuldeisers. Hoe eerlijk is dat dan?
Tja, ik denk er anders over. Het is het risico van prijsvechters met bonussen, kleinere partijen etc. Ik vind wel dat het voor de gemiddelde consument lastig te beoordelen is of deze partijen solvabel zijn, dus dat maakt een goede keuze lastig. Maar mi reken je vooral naar je zelf toe, vandaar mijn opmerking.exroosje schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:45:
[...]
Jij kunt het zien als fraude, ik zie mijzelf als slachtoffer van een salderingssysteem wat niet robuust gemaakt is voor de mogelijkheid van een voortijdig eenzijdig beëindigen van een overeenkomst door een faillissement.
Ik ben volledig bereid alles wat ik volgens afspraak zou moeten betalen te betalen. Maar in die afspraak was wel impliciet opgenomen dat ik alles zou salderen. Wat dat betreft is er wel een onderscheid te maken tussen het extra opvoeren van 1000Kwh (bedoeld om salderen zoals beoogd te laten doorgaan) en opvoeren van 1000M3 (puur bedoeld om mijn vordering veilig te stellen.)
Qua moraliteit gesproken, de hele oorzaak van deze discussie is dat er bepaalde partijen (belastingdienst, banken....) zich eerder laten uitbetalen als de rest van de schuldeisers. Hoe eerlijk is dat dan?
Qua moraliteit: die is voor jou rekening. De belastingdienst is iedereen in NL en voor banken geldt ook dat je er aan meebetaald. Ik heb zomaar eens het idee dat zij gemiddeld genomen bij een faillisement er ook op toeleggen, wat dan weer schade voor de hele maatschappij is.
Ja, had hij/zij/het maar niet bij een hele goedkope leverancier moeten gaan zitten.drielp schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:18:
[...]
En mag @exroosje de kosten dragen. Is dat fair?
Ook hier zie je maar weer dat je het maand bedrag zo laag mogelijk moet houden, je kan altijd achter af bij betalen, maar je moet maar zien dat je je geld krijgt als je al teveel betaald hebt.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Heeft er iemand hier nog wat nuttige input op? Aparte omvormer voor het tuinhuis of toch evt te combineren met de omvormer die al in huis hangt?HyperBart schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:54:
[...]
8 panelen op het tuinhuis gaat dat dus ook niet zonder de huidige ZO en ZW string samen op één MPP te hangen en dan top ik al af op de MPP ipv om de DC-to-AC omvormeren eigenlijk heb ik al voldoende op ZO/ZW hangen om die omvormer hard genoeg te laten werken (of niet?
). anders dan laat ik te veel rendement liggen, of niet? (want eigenlijk kan die omvormer nooit "te hard moeten werken")
Voor het tuinhuis gaat het dus waarschijnlijk een 1.5kVA omvormer worden met 8 x 300Wp of 8 x 350Wp worden omdat de Vmpp daar wat leuker ligt viel me net op. Als dat dan "grotere" panelen moeten zijn vind ik het eigenlijk nog prima want ik zie ze niet liggen en het dak is te klein om een tweede rij er op te leggen maar wel groot genoeg voor "atypische" afmetingen te leggen. Als er iemand tegen dan panelen van 2m op 1,65 kan ontwikkelen dan hou ik me aanbevolen.
Iedereen begrijpt dat je niet voor enkele honderden euro's de boot in wil gaan, maar die op voorhand eigenhandig terughalen is niet zoals het hoort.
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Dat is ook weer waar. Je kan wel heel goedkoop leveren, maar een beetje winst maken is noodzakelijk om voort te kunnen bestaanWoudseHoeve schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:16:
[...]
Ja, had hij/zij/het maar niet bij een hele goedkope leverancier moeten gaan zitten.
Mijn maandbedrag afgelopen jaar was ook flink hoog ten opzichte van het echte verbruik. Helaas wil Essent niet naar een maandelijk voorschot (via de site) lager dan € 16,-. Dat is bijna het bedrag van mijn jaarafrekening 😀.Ook hier zie je maar weer dat je het maand bedrag zo laag mogelijk moet houden, je kan altijd achter af bij betalen, maar je moet maar zien dat je je geld krijgt als je al teveel betaald hebt.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Niet helemaal waar wat je hier zet, er is namelijk ook nog de spanningsval die binnen de grenzen moet blijven.franssie schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:44:
[...]
De dikte van je kabel hangt af van het amperage dat je erdoorheen wilt jagen (daarom zijn hoogspanningslijnen zo op spanning, op 230V~ zouden ze te dik worden).
4mm2 zou voldoende moeten zijn tenzij je de panelen 100 meter verderop van je omvormer zet.
Dat hangt af van de lengte, wat is de kabellengte omvormer-panelen?darklord007 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:29:
Tevens twijfel ik om 6mm2 kabel te gaan gebruiken ipn 4mm2. Ik heb niet heel veel kabel nodig en zo heel veel vermogen gaat het ook niet worden (3200wp met 8 o-w en 2 op zuid). Meer prijs is te verwaarlozen maar hangen hier ook nadelen aan?
Via Sunny Design Web van SMA kan je dat onder andere berekenen.
Misschien verwoordde ik het niet duidelijk maar dat is wel degelijk en juist dat watik bedoelde. De weerstand hangt af van de diameter van de kabel (onder andere maar bij gelijkblijvend materiaal). Dus op een tiental meter is 4mm2 voldoende bij de hoge PV spanningen. Ga je hetzelfde vermogen op 12V voeden, dan heb je een veel dikkere dan 6mm2 kabel nodig.HyperBart schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:28:
[...]
Niet helemaal waar wat je hier zet, er is namelijk ook nog de spanningsval die binnen de grenzen moet blijven.
[...]
<>
4mm2 is normaliter gewoon genoeg.
Wikipedia: Spanningsval
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Vrijdag ga ik deze plaatsen, een 3 fase kast met 11 groepen + 1 kookgroep 220 volt.
Op korte termijn laat ik zonnepanelen installeren, wat is nu het beste om te doen op dit moment gezien de wijzigingen met het salderen?
Ik ga max 3000WP op het dak laten leggen.
Kan ik dan beter voor een 1fase of voor een 3 fase omvormer gaan?
Ik had eigenlijk bedacht om een 1fase te nemen en die achter de aardlek te hangen waar ook de kookgroep aan hangt omdat ik daar veel verbruik van heb.
Met een 3 fase omvormer wordt de opgewekte stroom neem ik aan netjes over de 3 fasen verdeeld?
Aan de andere kan heb je in de herfst en winter geen zon meer als je gaat koken dus dan heb je er niets aan.
Wellicht komt er ook nog een airco, maar die zal dan alleen in de avond draaien.
Oriëntatie is pal op het zuiden zonder schaduw.
[ Voor 5% gewijzigd door -Junkiexp- op 31-10-2018 17:19 ]
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
koken verbruikt niet zo gek veel stroom tenzij je (zoals wij) veel de oven aan hebt.
Volgens mij kan je gewoon nu 3 fasen laten aanleggen en er alsnog maar eentje gebruiker voor een één fase omvormer toch? Kan je later altijd nog makkelijk van omvormer wisselen. Van één naar 3 is dan duurder (voorrijkosten etc).
Heb je al eens nagedacht over een warmtepomp boiler? Dat is een leuke manier om overdag zonne-energie in water op te slaan en dat 's avonds of in de ochtend lekker weg te douchen. Als je creatief bent zou je daar zelfs nog wat kunnen koelen in de zomer en verwarmen in de winter (moet je wel de in en uitlaat steeds omdraaien).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
In het geval van de slimmemeters moeten de fases eerst met elkaar verrekend worden en dan pas wordt er gekenen in welk register het moet worden opgeslagen (verbruik of terugleveren) oude meters werken op dezelfde manier-Junkiexp- schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:18:
Wij zijn ons gekochte huis grondig aan het verbouwen, nu is de meterkast aan de beurt.
Vrijdag ga ik deze plaatsen, een 3 fase kast met 11 groepen + 1 kookgroep 220 volt.
Op korte termijn laat ik zonnepanelen installeren, wat is nu het beste om te doen op dit moment gezien de wijzigingen met het salderen?
Ik had eigenlijk bedacht om een 1fase te nemen en die achter de aardlek te hangen waar ook de kookgroep aan hangt omdat ik daar veel verbruik van heb.
Met een 3 fase omvormer wordt de opgewekte stroom neem ik aan netjes over de 3 fasen verdeeld?
Aan de andere kan heb je in de herfst en winter geen zon meer als je gaat koken dus dan heb je er niets aan.
Wellicht komt er ook nog een airco, maar die zal dan alleen in de avond draaien.
Er is voor eigenverbruik dus geen verschil in 3fase en 1 fase omvormers
Mocht je ooit nog willen uitbreiden dan is het sowieso wel handig om alvast een geschikte kabel naar de omvormer te trekken (5 aderig / 4mm2), wil je dan toch naar 3 fasen dan hoef je die niet meer te vervangen.-Junkiexp- schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:18:
Wij zijn ons gekochte huis grondig aan het verbouwen, nu is de meterkast aan de beurt.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
True. Maar ik ga niet wisselen. Heb overigens solarstell rails. Productie verlies zal wel loslopen. Ik hoef niet perse er alles uit te persen.twain4me schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:10:
[...]
ah ok, zolang je dat maar weet
ik ben momenteel met een vergelijkbaar dak bezig alleen gebruik ik wel dakplaten (overproductie/ B-keus)
nog een klein puntje je hebt wel heel erg weinig ventilatie ruimte onder je panelen (omdat je de nokken mist van een dakplaat) ik denk dat je de klemmen gebruikt van wurth misschien kan je nog wisselen naar het systeem van valk solar dat is een stuk hoger en dat zal positief zijn voor je opbrengst.
Jou systeem zal wel zo'n 4200 kW per jaar doen, mijn systeem 16 panelen 270 Wp op oost, doet dit jaar zo'n 3600 kW opbrengst vandaag 4,2 kWPlaya del C. schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:15:
Ik heb net een nieuwe set van 4800 Wp (2x8 strings, 300 Wp panelen, nergens schaduw, geen SE) op het dak liggen en vandaag is de eerste dag sinds installatie waarop de zon goed schijnt. Mensen met ervaring, hoeveel levert jullie installatie vandaag op? Of wat kan ik ongeveer verwachten? Dan kan ik een inschatting maken over de prestaties bij mij thuis. Ook al is het per dag en per situatie natuurlijk niet definitief te zeggen. Ik zit in Friesland en de zon schijnt hier volop.
Ik ben dus net begonnen met zonne-energie (ook een 300 L zonneboiler voor tap+cv). Goed voor milieu, levert geld op. Leuke hobby hoor. Alvast bedankt voor de mensen die eventueel reageren!
Edit: de DC input en AC output is trouwens prima, dus de installatie werkt technisch gezien goed.
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Ik denk dat een nieuw systeem op zuid een stuk hoger e opbrengst heeft. Ik heb met 10,4kWp vandaag nog een opbrengst gehad van 33,7 kWh (in N Br). Afgelopen week nog 121,6 kWh geproduceerd. Ik blijf een glimlach hebben als ik de app openFlanky schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:48:
[...]
Jou systeem zal wel zo'n 4200 kW per jaar doen, mijn systeem 16 panelen 270 Wp op oost, doet dit jaar zo'n 3600 kW opbrengst vandaag 4,2 kW
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ja vermoedelijk rond de 5200kWh bij een normale zomer en rond de 6000kWh als we nog zo'n zomer krijgen.Pietje555 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:49:
[...]
Ik denk dat een nieuw systeem op zuid een stuk hoger e opbrengst heeft. Ik heb met 10,4kWp vandaag nog een opbrengst gehad van 33,7 kWh (in N Br). Afgelopen week nog 121,6 kWh geproduceerd. Ik blijf een glimlach hebben als ik de app open
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Wat geeft het begrip Full load DC voltage range nou exact aan? Zolang de MPPT ermee overweg kan is het toch oke?
Je installateur heeft gelijk. De 1000S heeft een lagere voltage nodig om te kunnen functioneren. Aangezien jij maar 4 panelen hebt kan het zomaar zijn dat wanneer je een 1500S hebt aangesloten te weinig voltage hebt, waardoor de omvormer simpelweg niet start en gaat produceren.
Nog even een vraagje over die Qcell duo. Ik heb het nog steeds over portrait op schuin dak.Andre1973 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:36:
[...]
Nee, als je naar het plaatje kijkt van deze panelen, dan zie je dat bij portrait plaatsen er bij 1 kastje de kabel er schuin aan de bovenkant uit komt.
En Qcell giet zijn kabeldoosjes vol met een soort kit (is te verwijderen met wat moeite), i.i.g. het type met 1 kastje wel. die met halve cellen en 2 kastjes heb ik nog niet open gehad.
In tegenstelling tot andere panelen lopen de kabels naar het midden van de panelen ipv bovenaan.
Is door die relatief korte kabel de kabel wel op te binden aan de rail?
Het lijkt me dat het paneel ook hierdoor niet veel op te tillen is. Dus een heel gepriegel om de kabel op te binden. Of zie ik dat verkeerd?
Je kan de stekkers nog steeds naast het paneel ty-wrappen, het houd niet over maar t kan.jobr schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 22:00:
[...]
Nog even een vraagje over die Qcell duo. Ik heb het nog steeds over portrait op schuin dak.
In tegenstelling tot andere panelen lopen de kabels naar het midden van de panelen ipv bovenaan.
Is door die relatief korte kabel de kabel wel op te binden aan de rail?
Het lijkt me dat het paneel ook hierdoor niet veel op te tillen is. Dus een heel gepriegel om de kabel op te binden. Of zie ik dat verkeerd?
Ik plaats die panelen ook wel in mijn eentje, en de optimizers plaats ik dan naast het paneel, dan kan je het paneel plaatsen en daarna rustig aansluiten.
Is 3000 Wp het maximale wat je kan plaatsen-Junkiexp- schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:18:
Realiseer dat zonnepanelen een virus is, en dat je als het dak niet vol ligt dan spoedig voller komt te liggen.
3000 Wp gaat best op een 1 fase omvormer, de meeste 3kW omvormers zijn 1 fase.
De omvormer kan je het beste plaatsen achter een eigen aardlek(automaat) van 100 of 300 mA.
Achter welke fase je m hangt is niet zo spannend, en makkelijk te wisselen.
Ook is het zo dat je meter de totale stroom ingaand op alle fasen optelt en dat ook doet uitgaand.
Er zijn mensen die bang zijn dat het in de toekomst misschien zou kunnen veranderen.
De kabel die je trekt zou ik wel 3 fasen uitvoeren dat je daar maar 3 aders an gebruikt is geen punt.
Ook zou ik een buis / kabel mee trekken voor de data.
Zeggende dat ik geen enkel belang bij welke aanbieder dan ook heb een klein overzicht van de +300Wp, onder de 160€ in de BTW, All Black en Black frame uitvoeringen.
pep_82 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:35:
Op zich wel interessant om de prijzen even te vergelijken van 300wp+ full black panelen:
Trina TSM-300 DD05A.05 160€ inclusief (was 165)
JA Solar JAM60S02-300-PR-BK 165€ inclusief
NSP D6M305H3A 159€ inclusief, € 157,30 bij een marktplaats aanbieder uit Lemmer.
Panasonic VBHN325KJ01 275€ inclusief.
Dit zijn prijzen bij Winkelman, Solar-Bouwmarkt zit er 1-2 Euro onder, alleen daar zijn de verzendkosten 80 ipv 60 Euro.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| Per 01-11-18 Wp Prijs inc Exc. Leverancier All black DMEGC DM300-M156-60BK 300 133,50 110,33 Installand Longi Solar LR6-60PB-300M 300 142 117,36 Winkelman NSP D6M305H3A 305 153 126,45 Winkelman Trina TSM-300 DD05A.05 300 155 128,10 Winkelman JA Solar JAM60S02-300-PR-BK 300 155 128,10 Winkelman Zwart Frame Hyundai HIS-S300RG 300 125 103,31 Winkelman Phono Solar PS300MWB-20 300 135,50 111,98 Installand Longi Solar LR6-60PE-300M 300 139 114,88 Solar-Bouwmarkt Trina TSM-305 DD05A.08 (II) 305 140 115,70 Winkelman JA Solar JAM60S01-300/PR 300 141,72 117,12 Warmteservice JA Solar JAM60S01-300-PR-B 300 145 119,83 Winkelman NSP D6M_H3A 310 147 121,49 Winkelman Boviet BVM6610M-300 300 150,75 124,59 Warmteservice |
Pak hem beet zijn de prijzen ongeveer 5 Euro gedaald in vergelijking met september.
Uitschieters:
DMEGC voor 110 exclusief BTW bij Installand
Hyundai voor 103 exclusief BTW bij Winkelman
Hi Andre1973, Dank voor jouw bericht. Ik ga er mee aan de slag.Andre1973 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 23:53:
[...]
Je hebt een aardpen die geschikt is (of i.i.g. in aanleg was, daar komen we dus op terug) voor de 16 A eindgroepen. Deels is het huis voorzien van een aardlekschakelaar, meestal groepen met daarop alleen licht en wandcontactdozen.
Het was een tijdje in de mode om wandcontactdozen zonder randaarde uit te voeren, en dat mocht i.c.m. die aardlek van 30 mA.
De andere groepen, o.a. de natte groepen met eventueel wandcontactdozen met een speciale functie, zoals een voor een wasmachine, niet, maar dan moest er wel randaarde zijn.
Nu kan je een PV omvormer vergelijken met een grote gebruiker zoals een wasmachine (vast aangesloten liever niet via een WCD), en zou deze dus in de MK zo mogen worden aangesloten, in een huis uit deze tijd met een dergelijke aardpen. (en dat is ook de goedkoopste oplossing)
Maar, verstandiger is het om de omvormer wel achter een eigen aardlek te plaatsen van 100 of 300 mA, gezien als de aarde van de woning iets minder goed is geworden de laatste jaren (bij mijn ouders gebeurd, mijn moeder sprak ooit de legendarische woorden: "de douche prikt"), de aardlek er wel uit gaat bij een fout waardoor er spanning komt te staan op het geaarde omhulsel. maar is wel de duurdere oplossing. En in de race voor de goedkoopste offerte .....
Een automaat met 30mA is dat goed voor een SE3000HD systeem?
Ik kan me ergens herinneren dat er gesproken werdt over een zwaardere aardlek van 300mA maar kan me niet meer herinneren waar
Ik wilde nl deze plaatsen: Hager ADS916D
[ Voor 8% gewijzigd door darklord007 op 01-11-2018 18:53 ]
Hier al twee jaar twee SE3000HD achter twee Hager ADA916G 30mA aardlekautomaten en dat werkt prima.darklord007 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 18:51:
even een vraagje over de elektrische installatie.
Een automaat met 30mA is dat goed voor een SE3000HD systeem?
Ik kan me ergens herinneren dat er gesproken werdt over een zwaardere aardlek van 300mA maar kan me niet meer herinneren waar
Ik wilde nl deze plaatsen: Hager ADS916D
goed om te horen, gaan we die gewoon gebruikentsjoender schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:29:
[...]
Hier al twee jaar twee SE3000HD achter twee Hager ADA916G 30mA aardlekautomaten en dat werkt prima.
Ik krijg dit te zien vanuit de portal

Waarom doet paneel 1.1.8 zoveel meer als de rest op het rijtje?
Het gaat om dit paneel (volgens mij)
Deze ligt op de west-kant, dus die heeft nog weinig zon gehad vandaag

Edit:
Of zijn ze verkeerd ingedeeld op dit schema?
(omdat het niet oplopend is van 1.1.0 tot 1.1.9)
[ Voor 11% gewijzigd door basvn op 02-11-2018 13:33 ]
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Even weekje aankijken
Het is wel al elke dag zo.. (monitoring sinds dinsdag, dus 3 dagen nu)ApC_IcE schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 13:47:
Als je per dag kijkt kan dit wel eens.
Even weekje aankijken
paneel 1.1.8 schiet er echt bovenuit op west

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Deze zijn door de installateurs netjes neergelegd, 'haaks' met de gevel zeg maar, dus helemaal recht.
De panelen liggen nu op Zuid-zuid-oost. Wat is nou eigenlijk de ideale richting op een plat dak?
Ik heb geen schaduw van andere bomen of gebouwen. Voor mijn gevoel zou ik de panelen eigenlijk op Zuid of misschien ZZW neer moeten leggen. Zeker nu de zon lager staat.
Hoe hebben jullie dat gedaan?
Als je vijf procent verliest tov ideale zuid zal het veel zijn. Lekker laten staan tenzij je wilt uitbreidenNyarlathotep schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:10:
Ik heb ook sinds een jaar 10 panelen op mijn platte dak.
Deze zijn door de installateurs netjes neergelegd, 'haaks' met de gevel zeg maar, dus helemaal recht.
De panelen liggen nu op Zuid-zuid-oost. Wat is nou eigenlijk de ideale richting op een plat dak?
Ik heb geen schaduw van andere bomen of gebouwen. Voor mijn gevoel zou ik de panelen eigenlijk op Zuid of misschien ZZW neer moeten leggen. Zeker nu de zon lager staat.
1 PVoutput . Dongen NB
Wellicht is 1.1.6 een iets minder paneel en 1.1.8 een beter paneel waardoor het opvalt.
1.1.4 zal wel wat achterblijven doordat die minder difuus licht krijgt door de schoorsteen
Tussen je beste en minste op de Oost kant zit ook 70Wh verschil
Ohja en als je gedurende dag kijkt, dan kan het zijn dat de ene optimizer net uitgelezen is en een andere minuten daarvoor (ik zie wel eens verschillen van 8 minuten in tijd tussen 2 optimizers).
Al je panelen selecteren en dan rechtermuis -> info.
[ Voor 25% gewijzigd door Rouske op 02-11-2018 14:38 ]
1,08 en 1,01 in kw is een verschil van (70 watt)basvn schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 13:50:
[...]
Het is wel al elke dag zo.. (monitoring sinds dinsdag, dus 3 dagen nu)
paneel 1.1.8 schiet er echt bovenuit op west
[Afbeelding]
misschien kan je vragen aan de fabriek of ze die 2 willen omruilen voor minder goed presterende panelen
De ideeale richting op een platdak is van veel dingen afhankelijk,Nyarlathotep schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:10:
Ik heb ook sinds een jaar 10 panelen op mijn platte dak.
De gewenste opbrengst voor de ruimte die je hebt is daarin de belangrijkste
oftewel heb je een heel groot dak en maar weinig panelen is 100% zuid het beste
soms komt oost-west beter uit en daar kan je dan dus meer KWH mee opwekken van het zelfde dak
Daarnaast wil het oog soms ook wat en ziet een instalatie die net niet evenwijdig loopt met de gevel er gewoon stom uit, instalateurs worden er normaal ook op afgerekend als hun leidingwerk scheef loopt ten opzichte van de omliggende bouwdelen
@Rouske ah jij was eerder
Offerte ontvangen voor een volledige PV installatie en aan gegeven dat de keuze niet op hun gaat vallen in verband met de duurste zijn met een B-merk omvormer (GoodWe). Hun antwoord daarop was dat GoodWe eigenlijk de opvolger was van SMA..

Ja ik denk dat die op de oostkant ook niet kloppen.. zit een klein pijpje voor het meest linker paneel..Rouske schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:31:
@basvn ik zou wat aan die telling laten doen, zodat dat tenminste netjes oplopend is, i.p.v. nu kriskras door elkaar.
Wellicht is 1.1.6 een iets minder paneel en 1.1.8 een beter paneel waardoor het opvalt.
1.1.4 zal wel wat achterblijven doordat die minder difuus licht krijgt door de schoorsteen![]()
Tussen je beste en minste op de Oost kant zit ook 70Wh verschil
Zal als het volgende week als ik nog steeds geen logische opbrengst heb (aan de hand van de ligging) vragen of ze ze veranderen
Bedankt in ieder geval
18x 320WP LG neon2 met SolarEdge.
Ik ben benieuwd naar onze besparing elk jaar!
dat is een behoorlijk goede prijs!Mart81 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 16:00:
Na veel gesprekken met installateurs (toch veel cowboys actief) vandaag de knoop doorgehakt en een keurige €/WP (1.19) prijs gekregen. De volgende setup gaat het worden:
18x 320WP LG neon2 met SolarEdge.
Ik ben benieuwd naar onze besparing elk jaar!
Dat is excl btw, enkelfase en zonder installatie neem ik aan
Wat jij noemt zijn met installatie inkoopprijzen
[ Voor 11% gewijzigd door ApC_IcE op 02-11-2018 19:16 ]
Ik lees net ook een artikel dat indak systeem brandgevaarlijker zijn. En dat het ligt aan te weinig ventilatie onder de panelen. Hoe kijken jullie daar tegenaan?twain4me schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:10:
[...]
ah ok, zolang je dat maar weet
Ok. Dan valt het bij mij mee.maar ze liggen wel dicht op de plaat. 2,5 cm.
In mijn optiek is het probleem van de warmte en het ontbreken van ventilatie onder de indakpanelen het uit uitdrogen van het hout en andere bouw materialen zoals isolatie en folies. Hierdoor wordt een warm milleu geschapen waarin een overbelaste stekker (verkeerd aangedrukt bv) brand kan veroorzaken.Chielos schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 19:20:
[...]
Ik lees net ook een artikel dat indak systeem brandgevaarlijker zijn. En dat het ligt aan te weinig ventilatie onder de panelen. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Er is wel een verschil tussen indak systemen die nog kunnen ventileren en indak systeem die helemaal niet ventileren (strips en rubbers tussen de panelen )
Bij indak systemen waar er ruimte tussen de panelen blijft zal bij een voldoende hoge temperatuur vanzelf lucht gaan stromen (warme lucht stijgt)
N.B. Bij staalplaten (stalen sandwich panelen) gaat het potentieel mis bij het doorvoeren van de kabels langs een scherpe rand aan de plaat
het is dus van belang om een net gat te maken en iets van een buis te gebruiken voor de doorvoer.
Dat klopt. Als er ook maar iets fout gaat in je panelen, heb je gelijk brand in je isolatie, terwijl er bij op-dak altijd nog dakpannen tussen zitten, die de meeste vonken (van uitgebrande optimizers, of een hete stekker) wel tegen houden.Chielos schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 19:20:
[...]
Ik lees net ook een artikel dat indak systeem brandgevaarlijker zijn. En dat het ligt aan te weinig ventilatie onder de panelen. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Verder zijn in-dak panelen sowieso ruk, want:
- Slechter rendement
- Meer kans op lekkage (hoe ga je die waterkanalen eronder schoon houden?)
- Dakpannen gaan met ca 100 jaar veel langer mee dan je panelen. Hoe kom je over 25 jaar aan passende panelen?
- Geen BTW teruggave mogelijk.
- Zolder profiteert niet van schaduw onder de panelen en warmt meer op.
- etc.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die volgorde doet SE normaal vanzelf, gewoon van 1 naar 2 etc, deze volgorde moet er bewust ingezet zijn(dat is best veel werk) en lijkt compleet random want zo laat je toch je dc traject niet lopen.basvn schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:52:
[...]
Ja ik denk dat die op de oostkant ook niet kloppen.. zit een klein pijpje voor het meest linker paneel..
Zal als het volgende week als ik nog steeds geen logische opbrengst heb (aan de hand van de ligging) vragen of ze ze veranderen
Bedankt in ieder geval
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Hoe kan je die telling beïnvloeden, die heeft toch te maken met de fysieke ID van een optimizer op je dak. In combinatie met de automatische (random) paring van de omvormer?Rouske schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:31:
@basvn ik zou wat aan die telling laten doen, zodat dat tenminste netjes oplopend is, i.p.v. nu kriskras door elkaar.
Ik kijk het nog een paar weken aan, maar ik denk dat mijn volgorde niet klopt..No Hands schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:54:
[...]
Die volgorde doet SE normaal vanzelf, gewoon van 1 naar 2 etc, deze volgorde moet er bewust ingezet zijn(dat is best veel werk) en lijkt compleet random want zo laat je toch je dc traject niet lopen.
Oostkant en westkant staan wel goed ingesteld, denk dat de rest alleen willekeurig ingedeeld is..
Hmmm ik heb daar ook vragen over gesteld bij mijn installateur. Maar je kunt het niet veranderen, het werkt als volgt legde hij uit.No Hands schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:54:
[...]
Die volgorde doet SE normaal vanzelf, gewoon van 1 naar 2 etc, deze volgorde moet er bewust ingezet zijn(dat is best veel werk) en lijkt compleet random want zo laat je toch je dc traject niet lopen.
Je pakt uit de doos met optimizers de benodigde aantallen, die plaats je onder de panelen. Plakt de optimizer barcode stickers op een vel papier ter naslag. Met de layout op welke plaats ze fysiek op het dak liggen.
Daarna koppel je de string aan en gaat de omvormer in pairing mode, de ene optimizer meldt zich als eerste bv paneel 3 daarna komt toevallig paneel 1.
De random factor blijft hier toch de intervaltijd van de omvormer van 180 seconden waarin de optimizers zich random mogen melden?
Uiteindelijk maakt de installateur een logische plaat, welke panelen OW liggen en welke op ZW. Dat kan hij doen omdat hij de barcode stickers heeft en weet welk paneel op welke "fysieke" plaats moeten komen. Omdat ze zich random hebben aangemeld, gaat bij het maken van de logische plaat de nummering door elkaar.
Niemand kan mij tot op heden vertellen hoe je dit kan rangschikken?
Ik heb sinds ongeveer 3 weken 12x AEG (AS-M606B 300W) 9 op schuin en 3 op plat dak, 12x Enphase IQ7 (schoorsteen/buurdak/bomen schaduw) en een Envoy S.ApC_IcE schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 19:14:
[...]
dat is een behoorlijk goede prijs!
Incl. alle montage/aansluiten en ingebruikstellen kwam de €/WP op €1,18 (na btw teruggave)
Ging ervanuit dat het een redelijk marktconforme prijs was maar het is dus "goedkoop" begrijp ik ?
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
De punten die je aangeeft zijn de reden waarom ik geen GSE indak systeem heb gekochtAndrehj schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:31:
[...]
Dat klopt. Als er ook maar iets fout gaat in je panelen, heb je gelijk brand in je isolatie, terwijl er bij op-dak altijd nog dakpannen tussen zitten, die de meeste vonken (van uitgebrande optimizers, of een hete stekker) wel tegen houden.
Verder zijn in-dak panelen sowieso ruk, want:
- Slechter rendement
- Meer kans op lekkage (hoe ga je die waterkanalen eronder schoon houden?)
- Dakpannen gaan met ca 100 jaar veel langer mee dan je panelen. Hoe kom je over 25 jaar aan passende panelen?
- Geen BTW teruggave mogelijk.
- Zolder profiteert niet van schaduw onder de panelen en warmt meer op.
- etc.
BTW mag je trouwens wel gedeeltelijk terug vragen (of er moet iets in het laatste jaar zijn veranderd.) bij indak systemen bv panelen op het systeem van GSE.Uit mijn hoofd was het 33% maar dat weet ik niet zeker meer. Bij mij was dit al snel geen optie meer
Voor wie net als ik indak mooier vindt is er voor al die punten een oplossing:
Formeel is het voor de belasting pas een indak systeem als het zonnepaneel een waterkerende functie heeft.
Je kan dus een stalen damwand profiel hebben met daarop zonnepanelen en aan de zijkant afgewerkt met zink/dakpannen dus opdak panelen met een indak uiterlijk. Dit zelfde kan bv ook met EPDM of bitume. nu is een staalplaat natuurlijk lekker brandwerend en de alternatieven een stuk minder.
Bij veranderende maatvoering in panelen leg je gewoon een rijtje pannen meer of minder neer.
doordat je je eigen details kan bepalen kan je ook gewoon genoeg ventilatie ontwerpen. en hoef je geen last te hebben van verminderde prestaties.
De opbouw die @Chielos heeft gekozen is dus zo slecht niet, ik zet alleen nog steeds vraagtekens bij zijn ventilatie opening
Bij mij was het eerst ook random genummerd, maar toch hebben ze dit in de portal kunnen aanpassen naar een opvolgende telling.stormfly schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:13:
[...]
Hmmm ik heb daar ook vragen over gesteld bij mijn installateur. Maar je kunt het niet veranderen, het werkt als volgt legde hij uit.
Je pakt uit de doos met optimizers de benodigde aantallen, die plaats je onder de panelen. Plakt de optimizer barcode stickers op een vel papier ter naslag. Met de layout op welke plaats ze fysiek op het dak liggen.
Daarna koppel je de string aan en gaat de omvormer in pairing mode, de ene optimizer meldt zich als eerste bv paneel 3 daarna komt toevallig paneel 1.
De random factor blijft hier toch de intervaltijd van de omvormer van 180 seconden waarin de optimizers zich random mogen melden?
Uiteindelijk maakt de installateur een logische plaat, welke panelen OW liggen en welke op ZW. Dat kan hij doen omdat hij de barcode stickers heeft en weet welk paneel op welke "fysieke" plaats moeten komen. Omdat ze zich random hebben aangemeld, gaat bij het maken van de logische plaat de nummering door elkaar.
Hoe?
Geen idee, maar het kan zeker wel.
Anders moet je installateur het maar aan SolarEdge NL vragen.
Kun je per PM de leverancier toesturen?Grolsch schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 23:35:
Ik zag een advertentie voorbij komen van "mijn" pv leverancier, "vanaf nu maak zelf je offerte, prijs is 1,10 per WP incl montage"
AEG prijzen weet ik niet. Toevallig wel die van de LG 320 en een paar anderen.Wobcat schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:45:
[...]
Ik heb sinds ongeveer 3 weken 12x AEG (AS-M606B 300W) 9 op schuin en 3 op plat dak, 12x Enphase IQ7 (schoorsteen/buurdak/bomen schaduw) en een Envoy S.
Incl. alle montage/aansluiten en ingebruikstellen kwam de €/WP op €1,18 (na btw teruggave)
Ging ervanuit dat het een redelijk marktconforme prijs was maar het is dus "goedkoop" begrijp ik ?
Jouw installateur kan(of jijzelf als je installateurcsrechten hebt) de volgorde handmatig aanpassen per optimizer. Zo heb ik mijn eigen systeem de volgorde van de string op het dak gegeven(handig als er ooit een isolation error zou komen). De normale nummerindeling van SE is gewoon van links naar rechts en van boven naar beneden beginnen bij 1 en dan doortellen tot alle optimizers geweest zijn. Die nummering ontstaat als de portal wordt aangemaakt, de panelen gepaird, de panelen in de portal ingedeeld worden en er wordt ingedeeld in welke string ze zitten.stormfly schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 22:13:
[...]
Hmmm ik heb daar ook vragen over gesteld bij mijn installateur. Maar je kunt het niet veranderen, het werkt als volgt legde hij uit.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Hangt binnen ik ga hem zover mogelijk afdekken.WoudseHoeve schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 16:03:
[...]
Nee dat is in principe niet nodig. Ik neem daarbij aan dat hij binnen hangt, als hij buiten hangt goed rondom afdekken en in de meterkast de zekering automaat uit zetten zodat hij geen warmte produceert..
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
ApC_IcE schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 19:14:
[...]
dat is een behoorlijk goede prijs!
Dat pleit dan wel weer vóór afschaffing van het salderen...Snarfie31 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 11:22:
Die CV gaat voorlopig niet meer aan affakkelen die handel.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Pure onzin want er worden hele huizen omgebouwd naar duurzaam elektrische verwarming dmv ir panelen.BlueTooth76 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:26:
[...]
Dat pleit dan wel weer vóór afschaffing van het salderen...
Doorstroom verwarmer voor sww en gas kan dicht.
Wat is verschil met af fakkelen en CV uit laten?
1 PVoutput . Dongen NB
Kan je me een linkje sturen via DM? Neem aan dat het namelijk dezelfde is als hier. Die heeft het er ook bij mn ouders opgelegd maar dat systeem blijft achter. Panelen al vervangen en nu verdenk ik de omvormer. Panelen zijn ookal verlegd enzo. Scheelt 50% opbrengst, zelfde WP. Maar geen optimizers.Grolsch schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 23:35:
Ik zag een advertentie voorbij komen van "mijn" pv leverancier, "vanaf nu maak zelf je offerte, prijs is 1,10 per WP incl montage"
Ben even benieuwd want wil er wat meer gaan leggen voor de warmtepomp denk ik :-).
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Het gaat al mis bij de term affakkelen, affakkelen is het verbranden van overbodig gas.reneeke1970 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 15:07:
[...]
Pure onzin want er worden hele huizen omgebouwd naar duurzaam elektrische verwarming dmv ir panelen.
Doorstroom verwarmer voor sww en gas kan dicht.
Wat is verschil met af fakkelen en CV uit laten?
Ofwel je duurzaam opgewekte electra is ineens een overbodig product?
Affakkelen insinueert dat het op moet omdat het nu eenmaal nog op je naam staat (en ja dit wordt in stand gehouden door de salderingsregeling)
Nu is het natuurlijk zo dat iedereen zelf mag weten wat hij met zijn gesaldeerde energie zal doen, maar een eletrisch kacheltje neerzetten om de cv uit te laten is puur een financieel voordeel en heeft niets met duurzaam te maken.
En hoewel ik me er zelf ook schuldig aan zou maken, is het wel degelijk een argument tegen Salderen.
Het sluit aan bij het gewoon een groot dak volpleuren en nergens meer naar kijken argument
Ben met je eens dat woord keuze ander beeld doet lijken.... Maar als je het praktisch bekijkt is het gewoon van gas naar elektra verschuiven, helaas met cop 1 ,maar zelfs in het journaal adviseren ze bv appartementen zo om te bouwen, iedereen kan zonder gas. Mits voldoende panelen om te salderen natuurlijk.twain4me schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 15:46:
[...]
Het gaat al mis bij de term affakkelen, affakkelen is het verbranden van overbodig gas.
Ofwel je duurzaam opgewekte electra is ineens een overbodig product?
Affakkelen insinueerd dat het op moet omdat het nu eenmaal nog op je naam staat (en ja dit wordt in stand gehouden door de salderingsregeling)
Nu is het natuurlijk zo dat iedereen zelf mag weten wat hij met zijn gesaldeerde energie zal doen, maar een eletrisch kacheltje neerzetten om de cv uit te laten is puur een financieel voordeel en heeft niets met duurzaam te maken.
En hoewel ik me er zelf ook schuldig aan zou maken, is het wel degelijk een argument tegen Salderen.
Het sluit aan bij het gewoon een groot dak volpleuren en nergens meer naar kijken argument
Zijn we daar ook op tegen dan?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik wel en ik zal vertellen waarom.reneeke1970 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 16:46:
[...]
Ben met je eens dat woord keuze ander beeld doet lijken.... Maar als je het praktisch bekijkt is het gewoon van gas naar elektra verschuiven, helaas met cop 1 ,maar zelfs in het journaal adviseren ze bv appartementen zo om te bouwen, iedereen kan zonder gas. Mits voldoende panelen om te salderen natuurlijk.
Gas vervangen voor electra is niet per definitie duurzaam. (ookal lijken ze daar nu wel op te sturen)
het is pas duurzaam op het moment dat de gebruikte electra daadwerkelijk duurzamer is dan het gebruikte gas. De overheid wil gewoon zoveel mogelijk mensen naar electra, maar dit alleen maakt het nog niet duurzamer.
Mijn huis is alles behalve een doorsnee rijtjes woning dus opzich totaal niet te vergelijken met andere huizen, maar hier ken ik de cijfers van dus ik gebruik het wel als voorbeeld.
Het goed isoleren van mijn huis kost 30K
Mijn dak volgooien met panelen kost 15k en dan heb ik een jaaropbrengst rond de 20.000 kWh (ja dat past)
Een doosje purschuim om de ergste gaten te dichten een paar electra oplossingen en ik zit er gewoon warmpjes bij voor de komende 30 jaar en scheep het netwerk met mijn probleem op.
Ik heb onder de salderingsregeling totaal geen motivatie om te isoleren sterker nog ik wordt er financieel voor gestraft.
Energie gebruiken omdat je die nu eenmaal hebt opgewekt is niet duurzaam.
En gas vervangen voor electra is misschien goed voor de energie transitie, maar dat maakt het nog niet duurzaam. sterker nog als we gewoon de warmte vraag die nu via het gasnet loopt 1 op 1 op het electranet gooien gaat het niet goedkomen met het net. We moeten dus eerst de vraag naar wamte verlagen (isoleren/kierdichting) (de duurzaamste kWh is de kWh die je niet gebruikt.)
Stopt het huidige salderen dan moeten we (ik in iedergeval) inzetten op isolatie en kierdichting en daarbij zo gunstig mogelijke electra oplossingen.En dat is wel duurzaam.
Dit is slechts mijn mening maar in mijn ogen geeft het huidige salderen dus een groter nadeel dan het voordeel (het voordeel is het makkelijker maken van de energietransitie)
Ik zou graag het stukje tv waar je het over hebt willen zien, weet je er toevallig nog iets meer van? (datum tijd en zender)
In feite heb je gelijk. Maar bv appartement is weinig aan te na isoleren. En zodra al het mogelijke gedaan is..... En er geen ruimte is voor warmtepomp.....twain4me schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 18:16:
[...]
Ik wel en ik zal vertellen waarom.
Gas vervangen voor electra is niet per definitie duurzaam. (ookal lijken ze daar nu wel op te sturen)
het is pas duurzaam op het moment dat de gebruikte electra daadwerkelijk duurzamer is dan het gebruikte gas. De overheid wil gewoon zoveel mogelijk mensen naar electra, maar dit alleen maakt het nog niet duurzamer.
Mijn huis is alles behalve een doorsnee rijtjes woning dus opzich totaal niet te vergelijken met andere huizen, maar hier ken ik de cijfers van dus ik gebruik het wel als voorbeeld.
Mijn dak volgooien met panelen kost 15k en dan heb ik een jaaropbrengst rond de 20.000 kWh (ja dat past)
Een doosje purschuim om de ergste gaten te dichten een paar electra oplossingen en ik zit er gewoon warmpjes bij voor de komende 30 jaar en scheep het netwerk met mijn probleem op.
Ik heb onder de salderingsregeling totaal geen motivatie om te isoleren sterker nog ik wordt er financieel voor gestraft.
En gas vervangen voor electra is misschien goed voor de energie transitie, maar dat maakt het nog niet duurzaam. sterker nog als we gewoon de warmte vraag die nu via het gasnet loopt 1 op 1 op het electranet gooien gaat het niet goedkomen met het net. We moeten dus eerst de vraag naar wamte verlagen (isoleren/kierdichting) (de duurzaamste kWh is de kWh die je niet gebruikt.)
Stopt het salderen dan moeten we (ik in iedergeval) inzetten op isolatie en kierdichting en daarbij zo gunstig mogelijke electra oplossingen.En dat is wel duurzaam.
Dit is slechts mijn mening maar in mijn ogen geeft salderen dus een groter nadeel dan het voordeel (het voordeel is het makkelijker maken van de energietransitie)
Ik zou graag het stukje tv waar je het over hebt willen zien, weet je er toevallig nog iets meer van? (datum tijd en zender)
En we toch van het gas af moeten.....
Is enige oplossing cop 1 verwarmen en dat kan alleen met salderen.
Nou was salderen niet het onderwerp, maar wel energie neutraal worden door middel van PV op dak, op de plaats van CV een elektrische doorstroom boiler (zo noemde ze dat ),uiteraard een inductie plaat, en een zestal ir panelen alleen al in woonkamer uitgevoerd als schilderij.
Ze vertellen de vermoedelijke verhoging naar 3×35 er niet bij en ook niet dat de zestien panelen niet toereikend zijn voor totale energie verbruik. Maar ja het idee is wel aardig mits salderen....
Was helaas in het voorjaar dit jaar dus weet niet meer welke zender. Sorry....
1 PVoutput . Dongen NB
Jammer dat je het niet meer weet, tnx.reneeke1970 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 18:40:
[...]
In feite heb je gelijk. Maar bv appartement is weinig aan te na isoleren. En zodra al het mogelijke gedaan is..... En er geen ruimte is voor warmtepomp.....
En we toch van het gas af moeten.....
Is enige oplossing cop 1 verwarmen en dat kan alleen met salderen.
Nou was salderen niet het onderwerp, maar wel energie neutraal worden door middel van PV op dak, op de plaats van CV een elektrische doorstroom boiler (zo noemde ze dat ),uiteraard een inductie plaat, en een zestal ir panelen alleen al in woonkamer uitgevoerd als schilderij.
Ze vertellen de vermoedelijke verhoging naar 3×35 er niet bij en ook niet dat de zestien panelen niet toereikend zijn voor totale energie verbruik. Maar ja het idee is wel aardig mits salderen....
Was helaas in het voorjaar dit jaar dus weet niet meer welke zender. Sorry....
Voordat we gas hadden hadden we stookolie en daarvoor kolen
Ik kom nog altijd kolen hokken tegen tijdens verbouwingen in rotterdam, daar past prima een wamtepomp in
Er zijn altijd woningen die lastig zijn op te lossen. In rotterdam hebben ze er een handje van gehad gestapelde woningen allemaal 1 fase te geven van dezelfde kabel. je kan momenteel dus geen 3fase aanvragen.
oplossingen komen er echt wel, Ik kijk dan ook vol verwachting naar dit soort projecten
https://www.vaillant.nl/a...lat-met-toekomst-utrecht/
https://www.oneworld.nl/a...ar-energieleverende-flat/
[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 03-11-2018 19:11 ]
Dat zijn inderdaad veel beter over nagedachte oplossingen. Duurt even voor mensen het licht gaan zien....twain4me schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 18:58:
[...]
Jammer dat je het niet meer weet, tnx.
Voordat we gas hadden hadden we stookolie en daarvoor kolen
Ik kom nog altijd kolen hokken tegen tijdens verbouwingen in rotterdam, daar past prima een wamtepomp in
Er zijn altijd woningen die lastig zijn op te lossen. In rotterdam hebben ze er een handje van gehad gestapelde woningen allemaal 1 fase te geven van dezelfde kabel. je kan momenteel dus geen 3fase aanvragen.
oplossingen komen er echt wel, Ik kijk dan ook vol verwachting naar dit soort projecten
https://www.vaillant.nl/a...lat-met-toekomst-utrecht/
https://www.oneworld.nl/a...ar-energieleverende-flat/
Ik gok op één vandaag, was begin avond
1 PVoutput . Dongen NB
Nu zijn we er inmiddels ook achter dat IR verwarming zeker niet de oplossing is. Is een leuk verkooppraatje geweest, maar inmiddels blijkt het dus duurder dan gas en erg slecht comfort. Mijn ouders willen een uitbouw aan het huis maken (slaapkamer) en de aannemer was helemaal enthousiast van IR verwarming. Ik heb ze gelukkig kunnen overtuigen van een L/L WP.reneeke1970 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:22:
[...]
Dat zijn inderdaad veel beter over nagedachte oplossingen. Duurt even voor mensen het licht gaan zien....
Ik gok op één vandaag, was begin avond
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Haal je 'duurzaam' en 'efficiënt' niet door elkaar?twain4me schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 18:16:
[...]
Ik wel en ik zal vertellen waarom.
Stopt het salderen dan moeten we (ik in iedergeval) inzetten op isolatie en kierdichting en daarbij zo gunstig mogelijke electra oplossingen.En dat is wel duurzaam.
Dit is slechts mijn mening maar in mijn ogen geeft salderen dus een groter nadeel dan het voordeel (het voordeel is het makkelijker maken van de energietransitie)
Op het moment dat je duurzame energie gebruikt maakt het niet uit of je cop=1 gebruikt of de deur open laat tijdens het stoken. De energie is duurzaam. Het is wel zonde /inefficiënt maar dat is iets anders.
Verder is het verschil tussen een warmtepomp en cop=1 natuurlijk wel belangrijk. Warmtepomp gebruikt grotendeels duurzame energie (buitenlucht bijvoorbeeld) en een beetje elektra om de duurzame energie te kunnen benutten.
Nahja ik had ook kunnen zeggen lucht lucht verwarming aanzetten klinkt wat vriendelijker vermoed ik.reneeke1970 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 16:46:
[...]
Ben met je eens dat woord keuze ander beeld doet lijken.... Maar als je het praktisch bekijkt is het gewoon van gas naar elektra verschuiven, helaas met cop 1 ,maar zelfs in het journaal adviseren ze bv appartementen zo om te bouwen, iedereen kan zonder gas. Mits voldoende panelen om te salderen natuurlijk.

Salderen afschaffen maar dan wel volgens afspraak 2023 overgangsregeling. Urgenda pleit juist als enige instelling in Nederland zo langzamer hand om het salderen instand te houden. Stel tot 2030 de investeringen die dan gedaan worden door particulieren loopt dan in de miljarden die onze overheid nooit zal kunnen/wil ophoesten. Salderen is zo gek nog niet.
oee dat is een leuke,de Peer schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 20:10:
[...]
Haal je 'duurzaam' en 'efficiënt' niet door elkaar?
Op het moment dat je duurzame energie gebruikt maakt het niet uit of je cop=1 gebruikt of de deur open laat tijdens het stoken. De energie is duurzaam. Het is wel zonde /inefficiënt maar dat is iets anders.
Ja en Nee dat ligt een beetje aan je definitie van duurzaam.
misschien moet ik er duurzame energie en duurzaam verbruik van maken
opzich zou je zeggen dat de deur achter je reet dicht doen daar onder kan vallenDat betekent onder meer "het zoveel mogelijk vermijden van negatieve gevolgen voor het milieu
Wikipedia: Duurzaam ontwerpen
Efficientie is duurzaam en inefficientie is onduurzaam wellicht ben ik verpest doordat ik dagelijks in aanraking kom met de termen duurzaambouwen duurzaam ontwerpen etc
Hier valt werkelijk alles onder van materiaal gebruik tot hoe efficient je een plaat hout kan gebruiken tot de deur van de keet achter je reet dicht doen.
Het is natuurlijk nooit duurzaam om je opgewekte kWh de deur uit te laten vliegen
dus dan is de energie opzich wel duurzaam maar de handeling van de deur open laten staan zorgt ervoor dat de energie niet opgewekt had hoeven worden en aangezien elke energie opwekker gebouwd moet worden, is deze dus gebouwd van deels onduurzame materialen en overbodig dus onduurzaam.
Mijn conclusie
Het is niet duurzaam om de deur open te laten staan.
Het is iets duurzamer om de deur open te laten staan en groene(zonne) energie door de open deur naar buiten te laten gaan.
Het is stukken duurzamer om zuinig met (kolen) energie om te gaan en gewoon de deur dicht te maken
Het is nog duurzamer om zuinig met groene (zonne) energie om te gaan.
En ja die woorden kan je bijna net zo goed vervangen voor efficient
Met de kantekening dat het niet per definitie efficent hoeft te zijn om de deur dicht te doen op het moment dat er nog iemand achter je loopt
dan gaat gebruiks-efficientie boven energie-efficientie ofzo

edit:
Je kan dit verhaal ook nog een keer doen met lean (bouwen)
Dan gaan we het hebben over het beperken van waste enzo

Ik denk dat iedereen het wel begreep, en dat is uiteindelijk het belangrijkste
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 03-11-2018 23:09 . Reden: qoute fix ]
Volgens mij kun je er wel iets eenvoudiger naar kijken. Als de energie hernieuwbaar is en de bron dus zo goed als onuitputbaar dan kun je lekker stoken met de deur open. Daar belast je het milieu niet mee.twain4me schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:08:
[...]
oee dat is een leuke,
Ja en Nee dat ligt een beetje aan je definitie van duurzaam.
misschien moet ik er duurzame energie en duurzaam verbruik van maken
[...]
opzich zou je zeggen dat de deur achter je reet dicht doen daar onder kan vallen
Wikipedia: Duurzaam ontwerpen
Efficientie is duurzaam en inefficientie is onduurzaam wellicht ben ik verpest doordat ik dagelijks in aanraking kom met de termen duurzaambouwen duurzaam ontwerpen etc
Hier valt werkelijk alles onder van materiaal gebruik tot hoe efficient je een plaat hout kan gebruiken tot de deur van de keet achter je reet dicht doen.
Het is natuurlijk nooit duurzaam om je opgewekte kWh de deur uit te laten vliegen
dus dan is de energie opzich wel duurzaam maar de handeling van de deur open laten staan zorgt ervoor dat de energie niet opgewekt had hoeven worden en aangezien elke energie opwekker gebouwd moet worden, is deze dus gebouwd van deels onduurzame materialen en overbodig dus onduurzaam.
(en al helemaal niet als de kWh ook nog eens in werkelijkheid niet zo heel erg groen is omdat hij hartje winter is opgewekt door een kolen centrale dankzij salderen)
Mijn conclusie
Het is niet duurzaam om de deur open te laten staan.
Het is iets duurzamer om de deur open te laten staan en groene energie door de open deur naar buiten te laten gaan.
Het is stukken duurzamer om zuinig met energie om te gaan en gewoon de deur dicht te maken
Het is nog duurzamer om zuinig met groene energie om te gaan.
En ja die woorden kan je bijna net zo goed vervangen voor efficient![]()
Met de kantekening dat het niet per definitie efficent hoeft te zijn om de deur dicht te doen op het moment dat er nog iemand achter je loopt
dan gaat gebruiks-efficientie boven energie-efficientie ofzo![]()
edit:
Je kan dit verhaal ook nog een keer doen met lean (bouwen)
Dan gaan we het hebben over het beperken van waste enzo
Ik denk dat iedereen het wel begreep, en dat is uiteindelijk het belangrijkste
In de praktijk is energie niet snel volledig duurzaam natuurlijk doordat je bijv. ook het elektra-netwerk belast en je apparatuur misschien minder lang mee gaat bij de zwaardere belasting met de deur open
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 03-11-2018 21:29 ]
Ik heb zon ding van 800 watt en vind hem heerlijk in de keuken die helaas niet genoeg ltv heeft...Pietje555 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 20:05:
[...]
Nu zijn we er inmiddels ook achter dat IR verwarming zeker niet de oplossing is. Is een leuk verkooppraatje geweest, maar inmiddels blijkt het dus duurder dan gas en erg slecht comfort. Mijn ouders willen een uitbouw aan het huis maken (slaapkamer) en de aannemer was helemaal enthousiast van IR verwarming. Ik heb ze gelukkig kunnen overtuigen van een L/L WP.
1 PVoutput . Dongen NB
Je kunt voorstander zijn van het salderen, je kunt er je bedenkingen bij hebben of zelfs er tegen zijn. Maar als je bovenstaande conclusies gaat trekken ten (af)gunste van salderen dan diskwalificeer je jezelf wat mij betreft. Man man man, een Kwh die in de winter is opgewekt door een kolen centrale dankzij salderen. Hoe kom je erop.twain4me schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:08:
[...]
(en al helemaal niet als de kWh ook nog eens in werkelijkheid niet zo heel erg groen is omdat hij hartje winter is opgewekt door een kolen centrale dankzij salderen)
Om bij jouw voorbeeld te blijven: als je die deur open laat staan moet die kWh sowieso opgewekt worden. Hoe omschrijven we het dan wanneer het personen betreft die helemaal geen zonnepanelen hebben?
Juist ja, salderen hierbij betrekken is echt behoorlijk de plank mis slaan.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Terugleversubsidie alternatief salderen
Dat is niet zo gek, hun parade paardje (de nul op de meter woning) kan niet zo makkelijk zonder salderen.Snarfie31 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 20:38:
[...]
Urgenda pleit juist als enige instelling in Nederland zo langzamer hand om het salderen instand te houden.
.Stel tot 2030 de investeringen die dan gedaan worden door particulieren loopt dan in de miljarden die onze overheid nooit zal kunnen/wil ophoesten
Gewoon Jesse Klaver minister van financien maken, dan is het vast maar 2 euro per persoon
Het is ook gewoon jammer dat dit gehele energie verhaal geen punt geweest is bij de verkiezingen dan hadden we er ons over uit kunnen spreken.
[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 04-11-2018 00:33 ]
Off-topic:twain4me schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 18:16:
En gas vervangen voor electra is misschien goed voor de energie transitie, maar dat maakt het nog niet duurzaam. sterker nog als we gewoon de warmte vraag die nu via het gasnet loopt 1 op 1 op het electranet gooien gaat het niet goedkomen met het net.
Ik vraag me het toch af: Een kuub gas uit de grond kost een X energie om het er uit te halen.
Transport kost Y energie en vervolgens wordt in mijn HR-keteltje tot 95% (105% volgens het boekje?) omgezet in warmte.
Zou je dat electrisch doen, kom je volgens mij nog veel meer verliezen tegen vanaf die omhoog gehaalde kuub gas (bij gasgestookte centrale)
Om te beginnen al bij het gebrek aan efficiëntie bij de centrale en alle transformaties.
Heeft iemand ooit eens dit uitgerekend of dat 'gas vrij' wel écht zo efficiënt (en dus milieu vriendelijk) is??
De vervangende term is vast “Energie Neutraal” Dat staat namelijk op een bord op een van de laatste vrije kavels hier. Ze zijn gelukkig wel zo slim om geen “nul op de meter” meer te gebruiken.twain4me schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 22:42:
[...]
Dat is niet zo gek, hun parade paardje (de nul op de meter woning) kan niet zo makkelijk zonder salderen.
Benieuwd wat er komt op een smal kavel met een 9-11 meter hoog huis er naast bijna op de kavelgrens aan de zuid/west kant. Alle panelen groot gdeelte dag in de schaduw..
Beng 3 zal wel gehaald worden (50% hernieuwbare energie) maar Benq is is met max 25 kWh/m2/jaar de grootste uitdaging. Goed isoleren en slim ventileren blijft natuurlijk goed om te doen.
Waren het wellicht uitzendingen van radar ?
Die hebben een aantal uitzendingen over duurzaam gemaakt: https://radar.avrotros.nl...aires/van-gas-los/videos/
Ze noemen hier terloops dat je wel wat zonnepanelen op kunt hangen..
[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 04-11-2018 07:49 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Het is natuurlijk weer zo dat het afhankelijk is hoe je die kWh in huis gaat gebruiken, stop je dat in een warmtepomp met een COP van 4, dan mag je in principe over het hele traject 75% verliezen.LooneyTunes schreef op zondag 4 november 2018 @ 04:03:
[...]
Off-topic:
Ik vraag me het toch af: Een kuub gas uit de grond kost een X energie om het er uit te halen.
Transport kost Y energie en vervolgens wordt in mijn HR-keteltje tot 95% (105% volgens het boekje?) omgezet in warmte.
Zou je dat electrisch doen, kom je volgens mij nog veel meer verliezen tegen vanaf die omhoog gehaalde kuub gas (bij gasgestookte centrale)
Om te beginnen al bij het gebrek aan efficiëntie bij de centrale en alle transformaties.
Heeft iemand ooit eens dit uitgerekend of dat 'gas vrij' wel écht zo efficiënt (en dus milieu vriendelijk) is??
In een centrale zijn ze al blij als ze dat gas naar 60% elektra kunnen omzetten, maar wat doen ze met de rest van de energie? gaat dat in een warmtenet en dus niet verloren, of de schoorsteen uit?
Daarnaast krijg je nog het omhoog en weer omlaag transformeren in meerdere stappen met verlies en ook het transport door de leidingen heen.
Maar het word natuurlijk een heel ander verhaal als je er vanuit gaat dat ik met PV stroom opwek die de "buurman" weer gaat gebruiken als ik het even niet nodig heb.
Dus gasvrij met opwek daarnaast lijkt me nog steeds het beste scoren van wat nu mogelijk is op grote schaal, en breed toepasbaar.
En zodra er voldoende opwek is komen we in het "happy energy" tijdperk, zoals Wubbo Ockels dat noemde.
Zinloos zijn ze absoluut niet, als investering zijn ze grandioos.AUijtdehaag schreef op zondag 4 november 2018 @ 04:29:
Ik vind volledig op duurzame hernieuwbare energie draaien ook geen goed idee.
Stel dat er geen CO2 meer is. Hoe kunnen de bomen dan overleven?
//ontopic
Zullen we het weer over die zinloze lelijke platen op het dak hebben?
Werkschakelaar plaatsen en dan voldoe je geheel aan de norm, daarnaast kroonstenen zijn ondingen.CurlyMo schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:29:
Ik heb mijn nieuwe elektra groep bijna op zolder liggen. Daardoor heeft de wasmachine weer zijn eigen groep naast de PV. Het advies van de installateur was echter om geen WCD te maken, maar de omvormer direct op de bekabeling aan te sluiten. Ik vroeg me alleen af hoe je dat het beste doet. Gewoon een verdeeldoos aan de muur schroeven met kroonsteentjes, of als de kabel naar de omvormer een massieve kern heeft, met lasdoppen? Of zijn daar andere oplossingen voor?
Dus ik heb dan een schakelaar op de omvormer, een tussen de bekabeling en een van de meterkast groep. Drie schakelaars klinkt vrij overkil.MadDog11 schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:35:
[...]
Werkschakelaar plaatsen en dan voldoe je geheel aan de norm, daarnaast kroonstenen zijn ondingen.
Zulke plaatjes zijn ook goed bruikbaar, en dan een kabel met massieve aders aansluiten in de inbouwdoos met goede lasklemmen / doppen.CurlyMo schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:29:
Ik heb mijn nieuwe elektra groep bijna op zolder liggen. Daardoor heeft de wasmachine weer zijn eigen groep naast de PV. Het advies van de installateur was echter om geen WCD te maken, maar de omvormer direct op de bekabeling aan te sluiten. Ik vroeg me alleen af hoe je dat het beste doet. Gewoon een verdeeldoos aan de muur schroeven met kroonsteentjes, of als de kabel naar de omvormer een massieve kern heeft, met lasdoppen? Of zijn daar andere oplossingen voor?
https://elektradirect.nl/...1yJAKSEAQYAiABEgJX0vD_BwE
Of netjes een werkschakelaar er overheen plaatsen, dat is de mooiste oplossing.
Een werkschakelaar is verplicht als de omvormer niet in de directe omgeving hangt van de MK, maar word nog wel eens "vergeten".
[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 04-11-2018 12:44 ]
Werkschakelaar is voor veiligstellen AC op omvormer.CurlyMo schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:38:
[...]
Dus ik heb dan een schakelaar op de omvormer, een tussen de bekabeling en een van de meterkast groep. Drie schakelaars klinkt vrij overkil.
Schakelaar op omvormer is voor veiligstellen DC op omvormer.
Groepenschakelaar in verdeler is veiligstellen groep.
Hoofdschakelaar in verdeler is veiligstellen groepenkast.
Tja overkill, veilig werken is iets belangrijker imho.
Helemaal waar, zoals het nu al een tijd zit is het inderdaad niet veilig.MadDog11 schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:46:
[...]
Tja overkill, veilig werken is iets belangrijker imho.
Ik heb het zo gedaan: Met een CEE-steker (hier de afmontage voor mogelijk 2e systeem voor op de garage, (volgend jaar?)CurlyMo schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:29:
Of zijn daar andere oplossingen voor?
(er zit nu een lege steker in het muur gedeelte)
Ik was toch bezig een aparte groep aan te leggen voor de garage, dus meteen maar 2 kabels getrokken. Hoef ik maar één keer door de kruipruimte
In de meterkast heb ik nog niets aangesloten.
Mijn andere omvormer zit ook zo afgemonteerd. (met H07RNF 3x2,52mm kabel tussen de installatie en de omvormer.)

[ Voor 14% gewijzigd door LooneyTunes op 05-11-2018 08:52 . Reden: links geplaatst ]
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic