Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.944 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Possible schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:55:
Grrrr nu op vakantie en elke dag zien dat mijn panelen sinds 21 oktober niks meer doen ..heel irritant :P
Valt mee, je mist niet echt topdag opbrengsten, wel sneu. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:13
Weet ik maar toch irritant. Gelukkig nu onderweg naar huis om te zien wat er aan de hand is.. :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

jobr schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:21:
[...]

Het ging niet om de O-W opstelling op plat dak maar om de portrait op schuin dak.
Daarvan gaf jij aan dat dan een beetje kort was. Ik was benieuwd hoe je dat dan aansluit waardoor ze heel kort zijn.

Je kan ze toch doorlussen naast elkaar en die van het eerste paneel verlengen langs de doorgelusde kabels tot aan het laatste paneel. Dit om een inductielus te voorkomen (met name als je meerdere rijen hebt). Dan zijn ze toch niet (te) kort.

Zoiets:
[Afbeelding]
Kijk hier even hoe de kastjes zitten, en als je 1 rij legt dan kan je makkelijk de stekkers die dicht bij elkaar zitten op elkaar aansluiten maar leg je daarna een rij er onder en maak je een U lus dan zie je dat de stekkers dan precies verkeerd zitten.

https://estg-zonnepanelen..._qpeak_duo-g5_315-330.pdf
Pietje555 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 08:55:
[...]

Voor de half cell heeft Natec een voorbeeld staan. Portrait is niet zo zinvol om zo aan te sluiten, maar in landscape is het wel de oplossing. Ze leggen de panelen dan om en om. Onderkanten tegen elkaar en daarna de bovenkanten tegen elkaar.
[Afbeelding]
Bij Qcell zitten er ook 2 kastjes op maar die zitten aan de zijkant van de lange kant in het midden.
Dus ook weer net even anders dan "normaal"
twain4me schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:04:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, maar per 1-11 is per 1-11 en niet per 1-9 omdat je technisch gezien misschien kan storneren betekend dit nog niet dat op eigen houtje gelden uit de boedel trekken verstandig is.

Persoonlijk zou ik waarschijnlijk de meterstand zo bij elkaar fantaseren dat de volgende energiemaatschapij het maar oplost.

Aan de andere kant, dingen kwijt raken in een failliete boedel hoort nu eenmaal bij het "spel"
Zo waren mensen ook hun electronica kwijt wat toevallig voor onderhoud of reparatie bij its in het magazijn lag. het meeste is geloof ik uiteindelijk wel terug gegeven, maar volgens de letter van de wet hoeft de curator dat niet te doen. andere eisers gaan nu eenmaal voor (denk dan aan de bank en de belastingdienst)
Beetje off-topic, maar een curator heeft de macht om het personeel nog 6 weken aan te houden (worden na faillissement ook nog 100% doorbetaald) om geld binnen te halen dat goed te doen is, en meestal worden reparaties dan nog uitgevoerd, en terug gegeven aan de eigenaar.
Possible schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:55:
Grrrr nu op vakantie en elke dag zien dat mijn panelen sinds 21 oktober niks meer doen ..heel irritant :P
30 mA ALA?
DRAFTER86 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:29:
[...]

Hmm opzich een valide punt. Dan pak ik beter een omvormer met twee mppt's?
Als je O-W gaat, dan word dat meestal op 13 graden, en passen er veel meer panelen op.
vanwege die 13 graden zal je dan naar schat ik 75% van het totaal aantal Wp gaan wat omvormer vermogen betreft, SMA heeft een calculator daarvoor.
Als de O en W string gelijk is in aantal panelen en beschaduwing, dan kan je de strings parallel zetten, maar een omvormer met 2 MPP's is niet zo raar als je naar 16? panelen gaat. En geeft klein beetje voordeel, dat het net ff beter gaat met de MPP's.

Dit kan ook gewoon in één reactie i.p.v. 5 losse :).

[ Voor 55% gewijzigd door Zeehond op 27-10-2018 20:46 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Geen idee.. wat zou dat betekenen als dat wel het geval is?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Possible schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:16:
[...]

Dat de aardlek van de pv er eerder uit gaat dan als je 100 of zelfs 300mA zou hebben.
Ik heb gisteren toevallig een isolatie weerstand melding op de Sma gehad, daardoor blijft de aardlek er in en kan je nog gegevens uit de Sma halen.
Ik had net de panelen weer terug geplaatst na dak onderhoud en er bleek een mc4 in een plas te liggen :P
Gelijk de rest nagelopen en waar mogelijk de mc4 op een tegel gelegd of aan een ander snoer gehangen.

@Jolly_Jumper Is toevallig de groep (en/of aardlek) van de pv in de meterkast uit gegaan?
Ook dat kan je meten, maar wees heel voorzichtig want als je iets aanraakt kan dat fataal voor je aflopen ;w
Vraag desnoods iemand met kennis van zaken om de boel te checken :)

[ Voor 17% gewijzigd door Speedy-Andre op 27-10-2018 14:31 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Geen idee, dit is hem:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tb4rxvf7mxhm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Possible schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:16:
[...]

Dat ie uitgeslagen is, omdat dat wel eens gebeurd met een 30 mA ALS en omvormers. Met SF panelen en of onweer komt dat nog wel eens voor. Sommige omvormers hebben er geen last van sommige bijna dagelijks.

edit: die staat nog in. Is alleen overstroom beveiliging (gaat er pas uit boven de 16 A AC gedurende bepaalde tijd).
Zit er nog een Aardlekschakelaar voor?

[ Voor 17% gewijzigd door Andre1973 op 27-10-2018 14:37 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Ga ik checken als ik thuis ben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Andre1973 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:04:
[...]

Kijk hier even hoe de kastjes zitten, en als je 1 rij legt dan kan je makkelijk de stekkers die dicht bij elkaar zitten op elkaar aansluiten maar leg je daarna een rij er onder en maak je een U lus dan zie je dat de stekkers dan precies verkeerd zitten.

Ah, nu snap ik begrijp ik het. Dan wordt het bijv paneel 1 rechts naar paneel 2 links, bijna 2m.
Ik heb inderdaad ook een U nodig.
Maar het past dan nog wel maar moeizaam ?

Kun je bij de volgende rij de panelen niet 180 graden draaien (boven dus onder)?
Dan liggen ze dacht ik wel weer dicht (1m) bij elkaar.
Of moet altijd de bovenkant boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:39
Andre1973 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:15:
[...]

Als je O-W gaat, dan word dat meestal op 13 graden, en passen er veel meer panelen op.
vanwege die 13 graden zal je dan naar schat ik 75% van het totaal aantal Wp gaan wat omvormer vermogen betreft, SMA heeft een calculator daarvoor.
Als de O en W string gelijk is in aantal panelen en beschaduwing, dan kan je de strings parallel zetten, maar een omvormer met 2 MPP's is niet zo raar als je naar 16? panelen gaat. En geeft klein beetje voordeel, dat het net ff beter gaat met de MPP's.
Jongens, enorm bedankt hiervoor, het lost een hoop dingen op voor mij:
- beperkt dakoppervlak (100m2, waarvan 25% voor mij)
- Jaren dertig woning, dus dakbelasting is ook niet onbeperkt
- ik heb eigenlijk geen zin om 80kg ballast naar 5 hoog te slepen
- salderen wat komt te vervallen

Nog tips voor een O/W montage van pakweg 16 panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Is het niet gewoon je logging ipv het systeem zelf.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jolly_Jumper schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:19:
[...]

Hoe kan ik er achter komen of de strings al dan niet onderbroken wordt? Voor de duidelijkheid, lampje op de omvormer brandt dus niet meer en op het display verschijnt ook niks.
Mocht hij echt kapot zijn zou ik bij de dc schakelaars alle 20 in serie zetten op een sma 2500 (desnoods gebruikt) bijv, dan gaan ze weer prima. Of het moeten 2 strings zijn ivm schaduw onder of boven bijvoorbeeld, dan kan je soms beter 2 houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jobr schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:19:
[...]

Ah, nu snap ik begrijp ik het. Dan wordt het bijv paneel 1 rechts naar paneel 2 links, bijna 2m.
Ik heb inderdaad ook een U nodig.
Maar het past dan nog wel maar moeizaam ?

Kun je bij de volgende rij de panelen niet 180 graden draaien (boven dus onder)?
Dan liggen ze dacht ik wel weer dicht (1m) bij elkaar.
Of moet altijd de bovenkant boven?
Je kan ze op hun kop hangen, deze hebben niet echt een onder bovenkant (sticker op de achterkant zit wel op 1 plek uit het midden en in portait leesbaar), maar hebben wel een mooi wit stickertje achter het glas zitten, en daar aan zie je dat ze dan op hun kop anders hangen.
Misschien even met de meest kritische persoon in huis _O- overleggen of dat mag.
Anders sta je daar moe maar trots te wezen, en ken het er weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

DRAFTER86 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:25:
[...]

Jongens, enorm bedankt hiervoor, het lost een hoop dingen op voor mij:
- beperkt dakoppervlak (100m2, waarvan 25% voor mij)
- Jaren dertig woning, dus dakbelasting is ook niet onbeperkt
- ik heb eigenlijk geen zin om 80kg ballast naar 5 hoog te slepen
- salderen wat komt te vervallen

Nog tips voor een O/W montage van pakweg 16 panelen?
Goedkoop (ik verwacht iets als SolarNRG koppelfix) of zo makkelijk (flatfix fusion) mogelijk?
Die 80 kg was per paneel op zuid denk ik.

Als je sowieso niet wilt slepen dan kan je alles bij een vrachtauto kraanbedrijf (in overleg natuurlijk) laten bezorgen, en dan zetten zij het voor je op dak.
Doen wij wel, i.i.g. dus een dag of 2 ballast, montage systeem en panelen daar laten bezorgen (dan staat het op de juiste plek op de juiste tijd), dan nemen zij het weer mee naar jou, en zetten zij het in de ochtend op je dak. Even laten weten waar je woont en hoe hoog het moet, dan kiezen ze de juiste kraan. (met Jip is handig) Pallets niet te zwaar laten worden (ballast niet meer dan 300 kg op 1 pallet) anders zakt ie in je dak, en op een plek laten plaatsen aan de rand (daar is het dak het sterkst meestal) en niet daar waar je gaat bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rol-Co schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:00:
[...]

Mocht hij echt kapot zijn zou ik bij de dc schakelaars alle 20 in serie zetten op een sma 2500 (desnoods gebruikt) bijv, dan gaan ze weer prima. Of het moeten 2 strings zijn ivm schaduw onder of boven bijvoorbeeld, dan kan je soms beter 2 houden.
Er zijn ook bedrijven die specifiek alleen zonnepanelen omvormer repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:57:
[...]

Er zijn ook bedrijven die specifiek alleen zonnepanelen omvormer repareren.
Ja weet ik, die zit hier om de hoek :) maar kost ook geld, en die fronius heeft nagenoeg geen waarde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Rol-Co schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:43:
[...]

Is het niet gewoon je logging ipv het systeem zelf.
Ik lees mijn slimme meter uit en daar zie ik niks meer. Ook Oxxio (app) geeft niks meer weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Possible schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 17:40:
[...]

Ik lees mijn slimme meter uit en daar zie ik niks meer. Ook Oxxio (app) geeft niks meer weer.
Zo ik persoonlijk toch de omvormer ter reparatie aanbieden, of vraag om een prijsopgave.
Vaak hooguit een paar condensators kost meer aan arbeid als onderdelen.
Niet geschoten is altijd mis.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Andre1973 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:46:
[...]

Je kan ze op hun kop hangen, deze hebben niet echt een onder bovenkant (sticker op de achterkant zit wel op 1 plek uit het midden en in portait leesbaar), maar hebben wel een mooi wit stickertje achter het glas zitten, en daar aan zie je dat ze dan op hun kop anders hangen.
Misschien even met de meest kritische persoon in huis _O- overleggen of dat mag.
Anders sta je daar moe maar trots te wezen, en ken het er weer af.
Maar voor de werking maakt het dus helemaal niet uit dat ze op de kop zitten?
Ook niet voor het kabeldoosje voor inwateren oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Supertip schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 17:53:
[...]

Zo ik persoonlijk toch de omvormer ter reparatie aanbieden, of vraag om een prijsopgave.
Vaak hooguit een paar condensators kost meer aan arbeid als onderdelen.
Niet geschoten is altijd mis.
Je haalt wat door elkaar denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jobr schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 18:57:
[...]

Maar voor de werking maakt het dus helemaal niet uit dat ze op de kop zitten?
Ook niet voor het kabeldoosje voor inwateren oid.
Nee, als je naar het plaatje kijkt van deze panelen, dan zie je dat bij portrait plaatsen er bij 1 kastje de kabel er schuin aan de bovenkant uit komt.
En Qcell giet zijn kabeldoosjes vol met een soort kit (is te verwijderen met wat moeite), i.i.g. het type met 1 kastje wel. die met halve cellen en 2 kastjes heb ik nog niet open gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Het was toch de aartlekschakelaar :/

Nou ja een weekje geen opbrengst kan ik mee leven. Ook al is het weinig :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:20:
[...]

Je haalt wat door elkaar denk ik.
Waarschijnlijk omdat ik weer een jaartje ouder ben geworden van de maand. :+

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Possible schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 20:24:
Het was toch de aartlekschakelaar :/

Nou ja een weekje geen opbrengst kan ik mee leven. Ook al is het weinig :>
En toch gaat ie er niet voor niks uit, er is iets aan de hand.
Bij mij een zwemmende mc4 op het dak en eerder had een installateur de alamat op een bestaande groep met aardlek aangesloten waardoor die groep een extra lekstroom kreeg |:(
Hij is 30mA dus ik heb geluk denk ik (gaat nu ruim een jaar goed)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Speedy-Andre schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 20:42:
[...]

En toch gaat ie er niet voor niks uit, er is iets aan de hand.
Bij mij een zwemmende mc4 op het dak en eerder had een installateur de alamat op een bestaande groep met aardlek aangesloten waardoor die groep een extra lekstroom kreeg |:(
Hij is 30mA dus ik heb geluk denk ik (gaat nu ruim een jaar goed)
Ik ga het inderdaad even in de gaten houden... Gelukkig nu tijd. Eerst maar eens wat spullen bestellen voor de WPB ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Andre1973 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:04:
[...]

[...]

Bij Qcell zitten er ook 2 kastjes op maar die zitten aan de zijkant van de lange kant in het midden.
Dus ook weer net even anders dan "normaal"

[...]

Beetje off-topic, maar een curator heeft de macht om het personeel nog 6 weken aan te houden (worden na faillissement ook nog 100% doorbetaald) om geld binnen te halen dat goed te doen is, en meestal worden reparaties dan nog uitgevoerd, en terug gegeven aan de eigenaar.

[...]

30 mA ALA?

[...]

[mbr]Dit kan ook gewoon in één reactie i.p.v. 5 losse :).[/mbr]
Maar een stuk chaotischer naar mijn idee, en niet korter. Als ik mail met iemand en het gaat over verschillende onderwerpen, dan stuur ik ook meerdere mails met elk het onderwerp dat erbij past.
Ik lees vaak op één moment van de dag (omdat ik overdag vaak buiten op het dak sta (iets met zonnepanelen), i.p.v. achter een computer zit) van bijna een hele dag terug en reageer dan soms in korte tijd op meerdere postst.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 27-10-2018 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 17:11:
[...]

Ja weet ik, die zit hier om de hoek :) maar kost ook geld, en die fronius heeft nagenoeg geen waarde....
Nou als er iemand met twee uurtjes à 60 eur naar kan kijken ben je toch goedkoper gesteld dan wanneer je een nieuwe omvormer zou moeten kopen van 400 tot 600 EUR, niet? Eventueel laat je een klein bestek opmaken wat kwijtgescholden wordt bij herstelling of bij inlevering van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

HyperBart schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:22:
[...]

Nou als er iemand met twee uurtjes à 60 eur naar kan kijken ben je toch goedkoper gesteld dan wanneer je een nieuwe omvormer zou moeten kopen van 400 tot 600 EUR, niet? Eventueel laat je een klein bestek opmaken wat kwijtgescholden wordt bij herstelling of bij inlevering van de omvormer.
Ja dan wel, maar als het 2 uurtjes van 75 is en een nieuwe print van 150,- ? Wat dan? Koop ik liever een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:29:
[...]

Ja dan wel, maar als het 2 uurtjes van 75 is en een nieuwe print van 150,- ? Wat dan? Koop ik liever een andere.
Da’s vanzelfsprekend, daarom dat we ook zeggen ‘probeer het even en kijk wat het kostenplaatje is’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
"Wat bedoel je, je kan geen zonnepanelen plaatsen als je in een flat woont ?!"

https://www.dumpert.nl/me...d4a107d/zonnepanelen.html

[ Voor 25% gewijzigd door So_Surreal op 28-10-2018 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
So_Surreal schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:18:

In Utrecht hebben ze een hoge flat de hele zijkant voorzien van panelen. Zal als ik langskom een keer een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:39
So_Surreal schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:18:

Zo zie je maar dat iedereen plek heeft als ie maar wil.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
GioStyle schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:49:
[...]

In Utrecht hebben ze een hoge flat de hele zijkant voorzien van panelen. Zal als ik langskom een keer een foto maken.
jij bedoeld dat pilot project denk ik, dat gaat ook over wind energie en isolatie

https://www.ad.nl/utrecht...len-op-woonflat~a6003441/

https://www.oneworld.nl/a...ar-energieleverende-flat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

PClop schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:52:
[...]

Los halen en meten met een gelijkstroom multimeter, volgens de methode: eerst de rode ac schakelaar
op nul ( uit) zetten, daarna de 2 dc ( zwarte ) schakelaars uitschakelen, daarna de mc3 stekkers
los trekken onder de omvormer.

Je moet een multimeter hebben die zeker 500V DC spanning kan meten.
Dan ( als je weet welke het is ) schakel je de zekering uit in de meterkast welke voor de PV omvormer is.

Dan draai je eerst die 3 schakelaars die bij de fronius geplaatst zijn ( 1x AC en 2x DC )
10 a 20 keer aan en uit of in de rondte, dit om de contacten weer gangbaar en schoon te krijgen
daarna meet je per string of je spanning krijgt zo ja hoeveel door de meetpennen in 1 paar mc3 stekkers te steken en daarna de bijbehorende dc schakelaar aan te zetten, dan zien wat je meet
herhalen met de volgende string + schakelaar.

Daarna zul je de fronius toch open moeten maken om de AC spanning te kunnen meten op de AC aansluiting die je daar vind, als je dat zo open hebt schakel je de zekering in de meterkast weer in
en zet je de AC schakelaar bij de fronius weer aan en meet je in de omvormer op de AC klemmen
of je daar ook +/- 230V meet ( met de multimeter in de AC spanning stand natuurlijk )
https://sv650s.home.xs4al...%20gebruiksaanwijzing.pdf

Werkse, daarna post je hier de resultaten. :P

( alles onder voorbehoud dat je een multimeter bij de hand hebt ) :+
Als ik even lees: https://forums.whirlpool.net.au/archive/2549146 dan denk ik dat de fronius de geest heeft gegeven. Meten is idd weten, en als je niet precies weet wat je doet; vraag dan iemand om hulp die die kennis wel heeft. 200v gelijkspanning met een paar ampere erbij is niet echt goed voor je.

Als ik even naar de specs van je string kijk, zou de goodwe gw2000ns kunnen overwegen. Niet te prijzig, laag opstartvoltage en de mpp heeft voldoende bereik voor de PBsolar panelen. https://www.jenm-zonnepan...ormer-dc-switch-wifi.html

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

teacher schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:00:
[...]

Als ik even lees: https://forums.whirlpool.net.au/archive/2549146 dan denk ik dat de fronius de geest heeft gegeven. Meten is idd weten, en als je niet precies weet wat je doet; vraag dan iemand om hulp die die kennis wel heeft. 200v gelijkspanning met een paar ampere erbij is niet echt goed voor je.

Als ik even naar de specs van je string kijk, zou de goodwe gw2000ns kunnen overwegen. Niet te prijzig, laag opstartvoltage en de mpp heeft voldoende bereik voor de PBsolar panelen. https://www.jenm-zonnepan...ormer-dc-switch-wifi.html
Lijkt voor de hand te liggen dat de omvormer is overleden, lullig wordt het als hij blind een nieuwe
omvormer koopt en dan blijkt dat de panelen naar de schroot kunnen ( samen met de omvormer )
Er zijn er hier die de grootste problemen hebben gehad met aansluitklemmen die niet goed
waren aangedraaid o.i.d. en i.d.d. meten is weten en weten wat je meet.
Maar voor sommigen is het zeker beter dat ze eerst naar een installateur fietsen voor ze hier
aan de bel trekken, de meeste hier weten wat ze doen, met first time posters is dat altijd tricky.
:w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PClop schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:24:
[...]

Lijkt voor de hand te liggen dat de omvormer is overleden, lullig wordt het als hij blind een nieuwe
omvormer koopt en dan blijkt dat de panelen naar de schroot kunnen ( samen met de omvormer )
Er zijn er hier die de grootste problemen hebben gehad met aansluitklemmen die niet goed
waren aangedraaid o.i.d. en i.d.d. meten is weten en weten wat je meet.
Maar voor sommigen is het zeker beter dat ze eerst naar een installateur fietsen voor ze hier
aan de bel trekken, de meeste hier weten wat ze doen, met first time posters is dat altijd tricky.
:w
De kans dat de 2 parallelle strings beide defect zijn is klein inderdaad maar meten is 10 min werk incl zoeken naar de meter. :)
Werken ze beide nog kan je veel omvormers gebruiken en ze beide binnen aan elkaar koppelen in serie.
Persoonlijk zou ik voor die oude paneeltjes even een gebruikt omvormertje kopen en 2 mc4 stekkers of sunclicks als de omvormer dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
Klopt, die bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
@Possible mijn fronius omvormer bleef er ook uitklappen met een 30mA alamat, na het plaatsen van een 300mA het probleem nooit weer gehad. Fronius schrijft het ook voor in hun documentatie (+100mA uit mijn hoofd)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:23
Grolsch schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:13:
@Possible mijn fronius omvormer bleef er ook uitklappen met een 30mA alamat, na het plaatsen van een 300mA het probleem nooit weer gehad. Fronius schrijft het ook voor in hun documentatie (+100mA uit mijn hoofd)
Klopt, meeste moeten op >100 mA, zover ik weet kan alleen de SMA Tripower 10000TL op 30 mA. Hij staat standaard op 100mA en via SunnyExplorer kan je hem op 30 mA zetten als je 30 mA aardleks wil gebruiken

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Grolsch schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:13:
Het gaat om 6 panelen die er al op lagen toen we hier kwamen wonen. Installatie is van 2012. Ik durf ook niet te zeggen of vorige eigenaren er ook last van hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Possible schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 17:18:
[...]

Het gaat om 6 panelen die er al op lagen toen we hier kwamen wonen. Installatie is van 2012. Ik durf ook niet te zeggen of vorige eigenaren er ook last van hadden.
Die dingen verslijten ook hè, gewoon nieuwe erin en dan gewoon maatje zwaarder want is gewoon toegestaan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Rol-Co schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:34:
[...]

De kans dat de 2 parallelle strings beide defect zijn is klein inderdaad maar meten is 10 min werk incl zoeken naar de meter. :)
Werken ze beide nog kan je veel omvormers gebruiken en ze beide binnen aan elkaar koppelen in serie.
Persoonlijk zou ik voor die oude paneeltjes even een gebruikt omvormertje kopen en 2 mc4 stekkers of sunclicks als de omvormer dat heeft.
We wachten maar af wat @Jolly_Jumper heeft gemeten of heeft laten meten
de rest is luchtfietserij.
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
reneeke1970 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 17:31:
[...]

Die dingen verslijten ook hè, gewoon nieuwe erin en dan gewoon maatje zwaarder want is gewoon toegestaan.
Ik wil ze er toch af gaan halen en naar het plattedak verplaatsen Volgende maand hopelijjk een bestelling doen van 17 stuks. Ik koop er dan meteen een aardlekautomaat erbij zodat ik er geen gezeur van heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
N.a.v. mijn legplan-advies-topic (Zonnepanelen: legplan) beginnen dingen wel duidelijker te worden, maar ik heb nog de volgende twijfelpunten:
  • 10 panelen portrait of 12 panelen landscape (netto platdakoppervlak is 5 bij 5,55, zzo-zijde, met een rand rondom van 65cm hoog, aan zzo-zijde zelfs 105cm))
    Ik wil ze plaatsen op een zonneschans (5 rij x 2 portrait boven elkaar of 4 rij x 3 landscape boven elkaar)(https://tweakers.net/ext/f/wug19BgE0g2UCR0WWLVou7TF/full.jpg
  • SE3000H of SE3500H omvormer ?
  • Aansluiten op een PV-verdeler (http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/334212) of aansluiten in de meterkast. Het is nogal problematisch een kabel te trekken naar de meterkast, zou evt. door een ontluchtingspijp kunnen maar dat moet ik nog controleren. Als rechtstreeks in de meterkast aangesloten, dan is een werkschakelaar bij de omvormer verplicht? Omvormer wil ik in CV-hok plaatsen
  • Aarding frame: volgens mij moet dat rechtstreeks op de aarderail in de meterkast aangesloten worden of mag het evt. ook via dezelfde aardedraad waar de PV-verdeler op wordt aangesloten?
Overigens heb ik bij ca 20-tal bedrijven (zowel landelijk als lokaal) offertes opgevraagd. Ik heb 5 offertes ontvangen (voor 9 panelen, vanaf € 5.2000 incl. BTW). Geen van hen wilt echter op een soort "zonneschans" installeren, ze komen met een "standaard-plat-dak-installatie" en 1 zelfs met een legplan gebaseerd op een schuin dak. :X Van de rest überhaupt niets ontvangen. Ik wil best betalen voor een goed advies en installatie, maar enige kwaliteit zie ik totaal niet terug in de offertes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:27
PClop schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 17:35:
[...]

We wachten maar af wat @Jolly_Jumper heeft gemeten of heeft laten meten
de rest is luchtfietserij.
;)
Helaas zelf geen multimeter in huis :$ :$ maar mijn vader heeft de nodige kennis van electronica. Ik zal hem een keer vragen om te komen meten volgens de aangegeven methode en jullie uiteraard laten weten wat daar uit is gekomen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Beste forumleden,

ik zit met een vraagstukje en ben benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken.

Ik wil graag 10 panelen laten plaatsen
10 x Trina solar 300WP goedkoper
of
10 x LG 320 WP duurder maar zou langer meegaan.

Nu zit hier een aardig prijsverschil tussen en wat ik op internet terug vind is dat LG minder degradatie heeft en dus langer meegaat.
wat me nu bezighoud is dat de techniek niet stilstaat naar het verleden kijkend was in 2000 een 100wp shell paneel met een Soladin 120w omvormer standaard.

Dus wat is slimmer geld in de zak houden en over 5 jaar een 2e set op je dak leggen van misschien 400wp per paneel en de oude dan op een schuurtje oid, of een duurder systeem op dak leggen en het daar dan bij laten.

Ik ben benieuwd naar jullie gedachtes hierover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:14
@tuxie6 dat laatste en wellicht wordt ook onze huishoudelijke apparatuur een stuk zuiniger waarmee de degradatie ook gecompenseerd wordt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:13
Zo jongens,

Mijn ouders zijn ook overstag en willen PV. Beetje schetsen zou het 14x 355Wp moeten worden. Phono Solar full-black en een SMA 5.0. Vol op Zuid met alleen 1 mast in de weg. Dus OptiTrac van SMA wat aan de slag mag.

Wat een verschillen tegenwoordig tussen aanbieders qua prijs! Ze hebben werk genoeg lijkt het wel..

€1,067/Wp all-inn, inclusief BTW gaat het wel worden. = €0,883/wp exclusief BTW. Kom aanbieders tegen van het dubbelen met B-merk panelen en omvormers.. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 29-10-2018 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Kreeg dit bericht, misschien leuk voor hier: http://www.solarsolutions...ne-energieopslag-opkomst/

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Probleem met batterijen:
- In de zomer is je dagopbrengst hoger dan je verbruik én wat je kunt op slaan
- In de winter is je dagopbrengst lager dan je verbruik

Een batterij kan zeker op termijn interessant zijn, maar in the end blijf je afhankelijk van het stroomnet omdat je zelfs als je op jaarbasis meer op brengt dan je verbruikt, je dat alsnog niet over een jaar kunt opslaan.

Ik moet het nog maar even zien. Denk ook niet dat de soep zo heet word gegeten als 'ie word opgediend én er zijn in 2021 2e kamer verkiezingen. Het zou mij niets verbazen als het aanpassen van die salderingsregeling word uitgesteld tot ná de verkiezingen en een van de belangrijke punten is op het verkiezingsprogramma van veel partijen...

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
unezra schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:20:
[...]

Probleem met batterijen:

Een batterij kan zeker op termijn interessant zijn, maar in the end blijf je afhankelijk van het stroomnet omdat je zelfs als je op jaarbasis meer op brengt dan je verbruikt, je dat alsnog niet over een jaar kunt opslaan.
In de UK waar je stroomprijzen per uur kunt krijgen zouden dit soort oplossingen heel mooi zijn, batterijen ook koppelen aan grid en wanneer de prijs daar laag is (op een winderige dag als vandaag) kun je je batterijen alsnog mooi goedkoop vullen. Idem voor terugleveren op een (verwachte) zonnige dag. Avond ervoor je batterij zelf leeg laten lopen het net op tot je nog genoeg hebt voor eigen verbruik en de volgende dag weer aanvullen.

Overigens kun je ook vrij mooi aftoppen (ook in de zomer) met dingen als warmwater boilers etc en slimme appliances die uitgesteld starten als er voldoende opwek is. Gaat nog een paar jaar duren voor het gemeengoed is maar er zijn genoeg mogelijkheden om hier nog veel meer. uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]
Dat is niet zo'n punt. Met een batterij zou ik wel 9 maanden van het jaar mijn dak en nachtverbruik kunnen bedienen. De echte wintermaanden gaan ze weinig meerwaarde bieden inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

CurlyMo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:33:
[...]
Dat is niet zo'n punt. Met een batterij zou ik wel 9 maanden van het jaar mijn dak en nachtverbruik kunnen bedienen. De echte wintermaanden gaan ze weinig meerwaarde bieden inderdaad.
Dat wel, maar in de zomermaanden lever je dan alsnog terug. Dat vind ik het grote nadeel aan een batterij.

Voor de zomermaanden hebben ze niet genoeg capaciteit om de opbrengst van een week of meer op te slaan en ga je dus alsnog flink terugleveren. (Je gebruikt ook minder stroom.)

In de winter doen die dingen relatief weinig. Je zult er nog een stukje de avond mee in kunnen op een zonnige dag, maar dat is het dan wel.

Ik hoop echt dat die salderingsregeling een beetje gunstig blijft en de groene partijen daarin goed gaan sturen. Juist het in stand houden van die regeling, óf komen met een goed alternatief, zorgt dat zonnepanelen ook financieel aantrekkelijk blijven. Ik geloof nog steeds in dat een fatsoenlijke financiële prikkel het beste is om een energietransitie succesvol te krijgen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Sander schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:33:
[...]
Overigens kun je ook vrij mooi aftoppen (ook in de zomer) met dingen als warmwater boilers etc en slimme appliances die uitgesteld starten als er voldoende opwek is. Gaat nog een paar jaar duren voor het gemeengoed is maar er zijn genoeg mogelijkheden om hier nog veel meer. uit te halen.
Vergeet je vriezer niet, alleen overdag aan paar graden kouder, snachts gewoon uit.
unezra schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:40:
[...]
Ik hoop echt dat die salderingsregeling een beetje gunstig blijft en de groene partijen daarin goed gaan sturen. Juist het in stand houden van die regeling, óf komen met een goed alternatief, zorgt dat zonnepanelen ook financieel aantrekkelijk blijven. Ik geloof nog steeds in dat een fatsoenlijke financiële prikkel het beste is om een energietransitie succesvol te krijgen.
Een feedin tarief gebaseerd op een TVT van 7 jaar lijkt me optimaal.
Dan verwijder je het principe "niet meer als je eigen verbruik", kan ik dus nog meer op het dak leggen :)
Net als velen, vaak zie je een groot dak van een schuur met een vakje van 10 panelen, precies het eigen verbruik.
Het nadeel is dat het verschuiven van verbruik naar de nachtstroom dan weg valt, het verbruik zal verschuiven naar je eigen opwek momenten. En de nacht verbruik incentive hebben we nog steeds flink nodig om de verbruik dag piek af te vlakken.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:33:
[...]

Kom even terug als je wp hebt, met geluk haal je zeven maanden. En in de zomer is je winst 5 kWh per dag winst want meer gebruik je niet tussen 21.00 en 07.00

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:31:
[...]
Kom even terug als je wp hebt, met geluk haal je zeven maanden.
Ik kan niet wachten tot ik de heetwateraccu (WP + B ) heb staan :) Maar eerst even het 45 CV experiment afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Ik blijf bij mijn mening dat je zoveel mogelijk stroom moet opwekken tegen zo laag mogelijke kosten. Met dagverbruik rekenen slaat de plank mis want het verbruik wordt door de digitale meters continue gemeten. Ik zie ook geen meerwaarde van een oost-west opstelling. Je legt altijd meer vermogen neer dan je opwekt (€/Wp) terwijl je niet kan voorkomen dat je toch stroom moet inkopen.Is je opbrengst 1000 W en je zet een waterkoker aan dan krijg je toch de rekening van 800W. Zakt je verbruik daarna weer naar 500 W dan lever je weer terug tegen het teruglever tarief. Idem als er een wolk voor de zon trekt. Hier komt ook het grote voordeel van een accu opslag. Deze zijn niet bedoelt om je verbruik voor een paar dagen te dekken, maar om je verbruiks en opbrengst pieken af te vlakken gedurende de dag zodat je niet telkens wisselt tussen terugleveren en inkopen.
Vriezer 's nachts uit is ook al flut. Wat als het de volgende dag regent?
Als je het warmtepompen forum volgt probeert iedereen zo constant mogelijk te verwarmen. Met het afschaffen van de saldering zal deze tactiek ook moeten veranderen. 's Nachts is het het koudst en heb je zeker geen opbrengst. Je zult dus naar nachtverlaging moeten. Winter is toch al problematisch met opbrengst. Je koopt dus met een WP altijd stroom in en het elektrisch vermogen compenseren met zonnepanelen voor gratis stroom is zinloos. Je gaat alleen heel veel terugleveren tegen het teruglever tarief en heel veel inkopen tegen tegen de hoofdprijs. De transitie naar all electric wordt door afschaffen van de salderingsregeling geheel een flop.
Veel gezinnen werken beide ouders dus verbruik overdag staat in geen verhouding met de avond. Je zonnepanelen leveren dus weinig rendement en is in dit geval een diepte investering. Je doet het dan alleen voor het milieu

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Net mijn totale plaatje eens opgeteld voor de BTW terug vraag.
Kom op 0.81 €/ Wp na BTW teruggaaf.
Niet slecht. Wel alles zelf gedaan en bij diverse leveranciers gewinkeld. Maar ik moest wel een complete onderconstructie bouwen omdat ik ze in het veld heb geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Vorige week was er een stukje bij BinnensteBuiten op NPO2.
Deze mensen wonen zo ecologisch mogelijk en hadden hun dak wit gemaakt onder de zonnepanelen.
Door de weerkaatsing zou er meer opgewekt worden.

Men geeft ook aan dat de panelen met maanlicht werken.
https://www.npostart.nl/b...ten/22-10-2018/KN_1702440
Vanaf ongeveer 14:45.

Ik weet dat er ooit plannen waren om zonnepanelen te maken die ook met maanlicht werken, maar hoe dit nu ervoor staat weet ik niet.
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden na het bekijken van dit stukje,

Weet niet hoelang dit nog te bekijken is want na enige tijd alleen nog te bekijken via NPO Start.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:52

basvn

Breezand - NHN

MdO82 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:01:
Deze mensen wonen zo ecologisch mogelijk en hadden hun dak wit gemaakt onder de zonnepanelen.

Ik weet dat er ooit plannen waren om zonnepanelen te maken die ook met maanlicht werken, maar hoe dit nu ervoor staat weet ik niet.

Weet niet hoelang dit nog te bekijken is want na enige tijd alleen nog te bekijken via NPO Start.
Zal wel zoiets zijn denk ik
Afbeeldingslocatie: https://fritts.nl/wp-content/upload_folders/fritts.nl/2015/10/Glas-Glas-zonnepaneel-overkapping-1024x576.jpg

En vind het een mooi huis :9~
Vond t interessant om te kijken

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Nu krijg ik binnenkort een nieuwe (slimme) meter vanwege overgang naar 3 fases.
Zonnepanelen ga ik ook aanschaffen. De teruglevering zal de afname ruimschoots gaan overstijgen.

Die nieuwe meter zal neem ik aan op 0 beginnen. Maar wat gebeurd er als ik 3000kWh ga terugleveren?
De meter zal nooit boven de 0 gaan komen.
Kan de meter waardes lager dan 0 aangeven?
(dus -3000kWh)

Iemand daar ervaring mee?

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 29-10-2018 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jobr
De slimme meter heeft 4 telwerken.
Dus teruglevering en verbruik worden beiden in hoog en laag tarief geteld.
en niet negatief dus.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:55

Proton_

Team Welles

@jobr ja, een nieuwe digitale meter heeft een apart teruglevertelwerk (of twee: hoog-en laagtarief) die optelt als je op dat moment meer opwekt dan verbruikt en afnametelwerken die optellen als je netto afneemt.
Er loopt dus altijd precies 1 telwerk op.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:04
Die slimme meter heeft 4 telwerken.
Afname uit het net hoog-tarief en laag-tarief.
Levering aan het net hoog-tarief en laag-tarief.

Elk telwerk gaat dus niet lager dan 0.

Ai, net te laat.

[ Voor 5% gewijzigd door Kroonkurk op 29-10-2018 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:06

BlueTooth76

Let the sun shine!

LG BiFacial denk ik.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Maar die werken ook bij maanlicht?
Ik heb maar 2 kWh nodig, om de nacht door te komen (buiten het stookseizoen) ;)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2018 21:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
AUijtdehaag schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:29:
[...]

Maar die werken ook bij maanlicht?
Ik heb maar 2 kWh nodig, om de nacht door te komen (buiten het stookseizoen) ;)
Ik geloof er niks van. Even een recap:
Helhond schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:20:
Nog wat typische voorbeelden van Wikipedia:
Zonlicht: 100 000 - 130 000 lux
Daglicht, indirect zonlicht: 10 000 - 20 000 lux
Bewolkte dag: 1000 lux
Kantoor: 500 lux
Erg donkere dag: 100 lux
Schemering: 10 lux
Donkere schemering: 1 lux
Volle maan: 0,1 lux
Een factor 10.000 minder dan een bewolkte dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Pietje555 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:54:
IDe transitie naar all electric wordt door afschaffen van de salderingsregeling geheel een flop.
Die transitie gebeurd gewoon, of je er nu aan mee werkt of niet. gaat het te langzaam? dan verhogen ze gewoon de gasprijs en wordt je op die manier financieel geprikkeld om iets te gaan doen.
De terugverdien/bespaar berekening wordt alleen een stuk ingewikkelder.

De salderings regeling aanhouden zal op de langere termijn juist negatief zijn voor de energie doelen
Ik heb het voor mijn eigen extreem slecht geisoleerde huis ooit uitgerekend zou de sladeringstregeling aanblijven was ik voor 20k totaal klaar en had ik na 7 a 8 jaar gratis energie voor ongeveer eeuwig. het verbuik van mijn huis is echter enorm en dus een enorme negatieve millieu impact.. maar agh het zou me geen cent meer kosten.
Nu de salderings regeling wordt afgebouwd moet ik isoleren om mijn verbruik omlaag te brengen
er zit gewoon een enorme shortcut in die salderingsregeling (voor mensen met een groot dak) en mede daarom is het goed dat hij niet wordt voortgezet.
Ik blijf bij mijn mening dat je zoveel mogelijk stroom moet opwekken tegen zo laag mogelijke kosten.
...
Ik zie ook geen meerwaarde van een oost-west opstelling.
Oost-West instalaties zijn vooral gunstig omdat je dan vaak meer dakoppervlak terbeschikken hebt en daardoor dus meer kan opwekken. het heeft daarnaast natuurlijk als bijwerking dat je meer kan opwekken op een zelfde formaat omvormer (duurste onderdeel) en mits van toepassing meer kWh jaar opbrengst op een bepaald formaat alamat of hoofdzekering.
Natuurlijk heeft oost west grafiek een bredere basis en een minder hoge piek hierdoor heb je langer verdeeld over de dag opbrengst. en zal je voor je (sluip)verbruikers gewoon minder stroom hoeven inkopen
hoe dit zich zal verhouden tot extra opbrengsten op een ander moment van een zuid instalatie zal afhankelijk zijn van de terug leververgoedingen, en daar valt op dit moment dus geen zinnig woord over te zeggen. je weet al wel zeker dat je minder hoeft in te kopen.
Bij onze oosterburen worden instalaties al afgeknepen omdat je een maximaal percentage van je opbrengst mag terug leveren. alle tekenen wijzen op zoveel mogelijk eigen verbruik, maar het blijft zeker wel een beetje glazebol werk
Vriezer 's nachts uit is ook al flut. Wat als het de volgende dag regent?
Dan heb je toch de afgelopen nacht gewonnen? je verliest alleen de volgende dag maar die zou je ook verliezen op het moment dat je de vriezer gewoon 24/7 aanlaat.
Het wordt wattjes verzamelen en op de kleintjes letten er is geen betaalbare eenvoudige oplossing.

Offgrid Lijkt een hybride systeem met zonnepanelen, windenergie, een relatief kleine accu en iets wat hout verbrand voor de warmte het beste te werken op dit moment.
maarja of we naast alle reuk overlast van houtkachels, alle geluidsoverlast van warmtepompen ook nog wieken willen weet ik niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:24
Vraag over by-pass diodes op panelen. Heb nu 2 tegenstrijdige meningen hierover gehoord. Deze diodes zouden volgens de één alleen maar werken op het paneel zelf, als een deel van het paneel in de schaduw komt te liggen. Opbrengst alle panelen op de string gaat eraan als 1 paneel met by-pass diodes in de schaduw komt te liggen.
De ander zegt over 1 paneell hetzelfde, maar over de string zegt de ander dat als 1 paneel wordt gebypast (niet meer meedoet) en de rest van de string gewoon blijft doen.
Wat ik heb gevonden is dat de laatste stelling correct is. Klopt dit?

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Probleem met batterijen:
Batterijopslag voor thuis is alleen voor dag-nacht ritme. Meer kun je toch niet opslaan. Goed, misschien op termijn een week, maar dan is het op. Daarbij kun je die die week maar één keer nuttig gebruiken, namelijk op het punt dat de zonneinstraling begint in te kakken.
Gecentraliseerde batterijopslag is voor netstabiliteit. Het zorgt ervoor dat je fluctuaties in het elektriciteitsnet kunt opvangen (vooral als er veel zonne- en windenergie is) waardoor langzaam opstartend vermogen (conventionele centrales) de tijd heeft om op te starten.
Voor langdurige opslag is het absoluut niet geschikt en het is zeker niet geschikt om overschotten van de zomer te verplaatsen naar de winter. Ik hoop dat dat onderhand toch wel duidelijk is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Maasluip schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:57:
[...]

Batterijopslag voor thuis is alleen voor dag-nacht ritme. Meer kun je toch niet opslaan. Goed, misschien op termijn een week, maar dan is het op. Daarbij kun je die die week maar één keer nuttig gebruiken, namelijk op het punt dat de zonneinstraling begint in te kakken.
Gecentraliseerde batterijopslag is voor netstabiliteit. Het zorgt ervoor dat je fluctuaties in het elektriciteitsnet kunt opvangen (vooral als er veel zonne- en windenergie is) waardoor langzaam opstartend vermogen (conventionele centrales) de tijd heeft om op te starten.
Voor langdurige opslag is het absoluut niet geschikt en het is zeker niet geschikt om overschotten van de zomer te verplaatsen naar de winter. Ik hoop dat dat onderhand toch wel duidelijk is.
Beetje grote achtertuin met wat hoogteverschil zou wel uitkomst bieden ;)

Afbeeldingslocatie: https://dsocdn.akamaized.net/Assets/Images_Upload/2014/10/19/6938382e-560c-11e4-92ed-c7b670148c5d_original.jpg?maxheight=416&maxwidth=568

Misschien wel de tofste erfenis van kernenergie :+

Wikipedia: Waterkrachtcentrale van Coo-Trois-Ponts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:16
Ik heb hier ooit, met zeer heldere maan, ooit iets van 15 volt (onbelast, nou ja, de voltmeter ;) ) van het dak gehaald. (met normaal 300-315volt met vol vermogen).
Lijkt me knap daar nog enige energie uit te halen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
twain4me schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:25:
[...]

Die transitie gebeurd gewoon, of je er nu aan mee werkt of niet. gaat het te langzaam? dan verhogen ze gewoon de gasprijs en wordt je op die manier financieel geprikkeld om iets te gaan doen.
De terugverdien/bespaar berekening wordt alleen een stuk ingewikkelder.

De salderings regeling aanhouden zal op de langere termijn juist negatief zijn voor de energie doelen
Ik heb het voor mijn eigen extreem slecht geisoleerde huis ooit uitgerekend zou de sladeringstregeling aanblijven was ik voor 20k totaal klaar en had ik na 7 a 8 jaar gratis energie voor ongeveer eeuwig. het verbuik van mijn huis is echter enorm en dus een enorme negatieve millieu impact.. maar agh het zou me geen cent meer kosten.
Nu de salderings regeling wordt afgebouwd moet ik isoleren om mijn verbruik omlaag te brengen
er zit gewoon een enorme shortcut in die salderingsregeling (voor mensen met een groot dak) en mede daarom is het goed dat hij niet wordt voortgezet.
Je ziet dat de salderingsregeling an sich wel houdbaar zou zijn, maar doordat er belasting geheven wordt er een probleem ontstaat. Als de energiebelasting opgeheven wordt is er namelijk geen probleem voor de overheid met de salderingsregeling. Ooit kwam er dus energiebelasting en een vrijstelling, bedoeld om het millieu te vergroenen. Inmiddels is dit uitgegroeid tot een ordinaire belastingmaatregel (door de staatssecretaris bevestigd).

Ipv het probleem op te lossen en daar te innen waar het handig is, worden er nu allerlei nieuwe regels bedacht met veel papier rompslomp etc om een verkeerde heffing in stand te houden.

De groot industie profiteert al jaren van een laag tarief en is daarom niet geneigd om heel erg te vergroenen, levert niks op, en de eerste pv eigenaren profiteren het meest. Allemaal het gevolg van een verkeerd systeem.

Zo is het meer belastingen in NL, ik ben voorstander van het grootschalig schrappen van regelingen en terug naar een meer flat-tax systeem.

En de transitie, ja die gaat wel door, fossiele brandstoffen raken op en/of worden veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:18

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:31:
[...]

Kom even terug als je wp hebt, met geluk haal je zeven maanden. En in de zomer is je winst 5 kWh per dag winst want meer gebruik je niet tussen 21.00 en 07.00
Ik gebruik wel meer dan 5kWh tussen 21:00 en 07:00 hoor. Dat jij niet meer gebruikt, wil niet zeggen dat niemand niet meer gebruikt.
LooneyTunes schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 00:20:
[...]
Ik heb hier ooit, met zeer heldere maan, ooit iets van 15 volt (onbelast, nou ja, de voltmeter ;) ) van het dak gehaald. (met normaal 300-315volt met vol vermogen).
Lijkt me knap daar nog enige energie uit te halen ;)
Ik ziie het ook wel eens terug in mijn grafiek. Natuurlijk lang niet genoeg om energie op te gaan wekken, maar wel geinig :p
Pietje555 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:54:
Ik blijf bij mijn mening dat je zoveel mogelijk stroom moet opwekken tegen zo laag mogelijke kosten. Met dagverbruik rekenen slaat de plank mis want het verbruik wordt door de digitale meters continue gemeten. Ik zie ook geen meerwaarde van een oost-west opstelling. Je legt altijd meer vermogen neer dan je opwekt (€/Wp) terwijl je niet kan voorkomen dat je toch stroom moet inkopen.Is je opbrengst 1000 W en je zet een waterkoker aan dan krijg je toch de rekening van 800W. Zakt je verbruik daarna weer naar 500 W dan lever je weer terug tegen het teruglever tarief. Idem als er een wolk voor de zon trekt. Hier komt ook het grote voordeel van een accu opslag. Deze zijn niet bedoelt om je verbruik voor een paar dagen te dekken, maar om je verbruiks en opbrengst pieken af te vlakken gedurende de dag zodat je niet telkens wisselt tussen terugleveren en inkopen.
Wat is het verschil tussen een accu waarmee je je opbrengst over een groter deel van de dag kunt spreiden, en O/W panelen waarmee je opbrengst over een groter deel van je dag wordt gespreid?

Ja, je moet zo veel mogelijk stroom opwekken, tegen een zo laag mogelijke prijs, en het liefst gedurende een zo lang mogelijke periode per dag. Een accu heeft nu nog geen zin (behalve voor de fun), omdat we nu het netwerk van de energie leverancier gebruiken als accu (gratis en voor niets).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jerh schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 07:40:
[...]
Je ziet dat de salderingsregeling an sich wel houdbaar zou zijn, maar doordat er belasting geheven wordt er een probleem ontstaat. Als de energiebelasting opgeheven wordt is er namelijk geen probleem voor de overheid met de salderingsregeling. Ooit kwam er dus energiebelasting en een vrijstelling, bedoeld om het millieu te vergroenen. Inmiddels is dit uitgegroeid tot een ordinaire belastingmaatregel (door de staatssecretaris bevestigd).
Alle heffingen zijn ordinaire belasting maatregelen netzo dat elke aftrekpost, elke toeslag etc een ordinaire subsidie regeling is. Meer smaken zijn er nu eenmaal niet. ( ja de 0 geen belasting en geen subsidie)
Maar als mensen die ruim boven het minimum loon zitten geld moeten krijgen omdat het zorg stelsel op de schop moest ga je dat natuurlijk geen subsidie noemen omdat die mensen zich anders zo arm gaan voelen.

Dat zelfde geld voor heffing het klinkt positiever en je gaat er eigenlijk automatisch vanuit dat heteen goed doel dient en de opbrengst daar ook voor wordt gebruikt.
De millieu heffing heeft op mij zeker wel een positief effect ik denk beter na over verbruikers en bespaar mogelijkheden zonder de 11? cent heffing had ik echt geen spaarlampen of hadden mensen 20 jaar geleden nooit de eerste panelen op hun dak gegooid.
Ipv het probleem op te lossen en daar te innen waar het handig is, worden er nu allerlei nieuwe regels bedacht met veel papier rompslomp etc om een verkeerde heffing in stand te houden.
de milleu heffing is opzich geen verkeerde heffing, echter in combinatie met het salderen wordt het een beetje lachwekkend. en daar moet iets aan gebeuren. van mij mag dat via de heffingen of via het salderen
het zal me een worst zijn, echter schat ik zo in dat de heffingen voor grootverbruikers gewoon laag blijven en voor partikulieren hoger en dan blijft alleen de salderingsregeling nog over om aan te passen.
De groot industie profiteert al jaren van een laag tarief en is daarom niet geneigd om heel erg te vergroenen, levert niks op,
Daarom krijgen ze subsidie op het moment dat ze het dak volleggen.
Op deze manier behouden ze hun concurentie postitie t.o.v. het buitenland of kunnen ze goedkoper groente leveren aan de AH (die er vervolgens monster winsten op maakt) maar als het goed is betaal je als consument per saldo minder voor je paprika.
Ik weet niet of je de vergroeningsplannen van TATA steel kent, maar die zijn indrukwekkend te noemen.
en de eerste pv eigenaren profiteren het meest. Allemaal het gevolg van een verkeerd systeem.
Ik zie niet in wat hier nu het probleem van is, de eerste hebben de grootste financiele investering gedaan en het grootste risico genomen. (onbewezen techniek)
hierdoor is er een markt ontstaan waardoor er marktwerking is ontstaan (vraag en aanbod) en zijn de prijzen omlaag gevlogen. en daarnaast is de techniek bewezen zodat men nu durft om ze op het dak te leggen.
Zo is het meer belastingen in NL, ik ben voorstander van het grootschalig schrappen van regelingen en terug naar een meer flat-tax systeem.
Tussen schijf 1 en schijf 3 zit 4,4 procent, hoeveel platter wil je het hebben?
En de transitie, ja die gaat wel door, fossiele brandstoffen raken op en/of worden veel duurder.
Voor nederland is het best makkelijk om de energie doelen te halen, we hoeven alleen maar de hoogspanningsleidingen naar ijmuiden uit te zetten en we zijn klaar.
maar we hebben 100 jaar geleden bedacht dat het niet handig is als je voor 100% afhankelijk bent van importstaal daaruit is een hoog kwaliteits product gekomen, die volgens onderzoekers de wereldmarkt domineerd en onmisbaar is.

Ook hier zijn dus belangen die je op het eerste oog niet zou kunnen waarnemen denk aan druk van andere landen etc. al met al hebben we een wereldeconomie gecreeerd die veel mogelijk maakt (vooral goedkopere producten, maar zoals in het (zeldzame) geval van hoogovens ook extreem hoogwaardige kwaliteits producten) maar al met al een systeem waar je niet eenzijdig kan uitstappen.
Dus schaf je de milleuheffing af heb ik geen motivatie meer om iets te doen voor het milieu laat je de groot verbruikers meer betalen zit half nederland straks zonder werk en heeft o.a. de staalwereld een serieus probleem.

Er zit genoeg raars en kroms aan maar welkom in de wereld economie 8)7
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 08:16:
[...]

Ik gebruik wel meer dan 5kWh tussen 21:00 en 07:00 hoor. Dat jij niet meer gebruikt, wil niet zeggen dat niemand niet meer gebruikt.
Eens, maar dat is dus meer dan 365x5 = 1825 kWh dat is best wel heel erg veel voor nacht gebruik, verbouw jij soms iets groens op zolder? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:16
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 08:16:
Ik zie het ook wel eens terug in mijn grafiek. Natuurlijk lang niet genoeg om energie op te gaan wekken, maar wel geinig :p
Neuh, gewone voltmeter (multimeter). De inverter slaat er niet door aan.

Ik heb dit soort meters (met voorschakelweerstand) hangen aan de DC-kant en de spanning stond niet op 0,
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/103521_BB_00_FB/image.jpg?x=200&y=200 Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/103529_BB_00_FB/image.jpg?x=200&y=200
Toen ben ik dus écht gaan meten.

Met een onweersbui haal ik pieken (op deze meter) van meer dan 50 V. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:18

Wailing_Banshee

You're Next

LooneyTunes schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:52:
[...]

Neuh, gewone voltmeter (multimeter). De inverter slaat er niet door aan.

Ik heb dit soort meters (met voorschakelweerstand) hangen aan de DC-kant en de spanning stond niet op 0,
[Afbeelding] [Afbeelding]
Toen ben ik dus écht gaan meten.

Met een onweersbui haal ik pieken (op deze meter) van meer dan 50 V. ;)
Ik zie de omvormer daar wel eens door "aan" gaan (er gaat een oranje lampje branden :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kan iemand bevestigen dat de API van Solaredge alleen werkt als de admin toegang aan staat?
Mijn leverancier heeft om vage redenen gisteren de admin toegang uitgeschakeld, en dat lijkt ervoor gezorgd te hebben dat de API niet meer werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
geenstijl schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:25:
N.a.v. mijn legplan-advies-topic (Zonnepanelen: legplan) beginnen dingen wel duidelijker te worden, maar ik heb nog de volgende twijfelpunten:
  • 10 panelen portrait of 12 panelen landscape (netto platdakoppervlak is 5 bij 5,55, zzo-zijde, met een rand rondom van 65cm hoog, aan zzo-zijde zelfs 105cm))
    Ik wil ze plaatsen op een zonneschans (5 rij x 2 portrait boven elkaar of 4 rij x 3 landscape boven elkaar)(https://tweakers.net/ext/f/wug19BgE0g2UCR0WWLVou7TF/full.jpg
  • SE3000H of SE3500H omvormer ?
  • Aansluiten op een PV-verdeler (http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/334212) of aansluiten in de meterkast. Het is nogal problematisch een kabel te trekken naar de meterkast, zou evt. door een ontluchtingspijp kunnen maar dat moet ik nog controleren. Als rechtstreeks in de meterkast aangesloten, dan is een werkschakelaar bij de omvormer verplicht? Omvormer wil ik in CV-hok plaatsen
  • Aarding frame: volgens mij moet dat rechtstreeks op de aarderail in de meterkast aangesloten worden of mag het evt. ook via dezelfde aardedraad waar de PV-verdeler op wordt aangesloten?
Overigens heb ik bij ca 20-tal bedrijven (zowel landelijk als lokaal) offertes opgevraagd. Ik heb 5 offertes ontvangen (voor 9 panelen, vanaf € 5.2000 incl. BTW). Geen van hen wilt echter op een soort "zonneschans" installeren, ze komen met een "standaard-plat-dak-installatie" en 1 zelfs met een legplan gebaseerd op een schuin dak. :X Van de rest überhaupt niets ontvangen. Ik wil best betalen voor een goed advies en installatie, maar enige kwaliteit zie ik totaal niet terug in de offertes
Heeft iemand nog tips of ideeën over bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
twain4me schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:04:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, maar per 1-11 is per 1-11 en niet per 1-9 omdat je technisch gezien misschien kan storneren betekend dit nog niet dat op eigen houtje gelden uit de boedel trekken verstandig is.

Persoonlijk zou ik waarschijnlijk de meterstand zo bij elkaar fantaseren dat de volgende energiemaatschapij het maar oplost.

Aan de andere kant, dingen kwijt raken in een failliete boedel hoort nu eenmaal bij het "spel"
Zo waren mensen ook hun electronica kwijt wat toevallig voor onderhoud of reparatie bij its in het magazijn lag. het meeste is geloof ik uiteindelijk wel terug gegeven, maar volgens de letter van de wet hoeft de curator dat niet te doen. andere eisers gaan nu eenmaal voor (denk dan aan de bank en de belastingdienst)
Dank voor jullie input. Ik heb de incasso"s van Energieflex nu geblokkeerd, zodat er geen termijn meer voor komende maand wordt afgeschreven. Ik kan de incasso eind september nog terugboeken, dat heb ik nog niet gedaan, maar ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld ter advies en evt voor correspondentie met de curator (en als ze het teveel werk vinden vergoeden ze de schade zelf...)
Ik heb geprobeerd de mogelijk schade te berekenen en die is een stuk groter als gedacht. Door de periode 1 maart - 1 november heb ik 8*125 euro aan voorschot betaald = 1000 euro. Dit voorschot was al wat lager als wat origineel voorgesteld (156). Maar je verbruikt nu eenmaal erg weinig in de 8 warmste maanden tov de 4 wintermaanden.

Als ik een virtuele afrekening maak tov de originele contractcalculatie obv salderen wat kan en de rest en terugleveren kom ik op een eindafrekening van 378 euro uit... Ik moet dus nog ruim 600 euro van de curator krijgen. En dan nog leidt ik schade, want bij alles salderen (wat dus niet kan bij een negatief verbruik) zou ik zelfs maar 212 euro verbruikt hebben. De werkelijke schade is dus bijna 800 euro. Als ik 1000Kwh meer opgeef, kom ik op totaal nog maar op ruim 400 euro uit.en dus bijna 600 terug van de curator. Het storneren van 1 termijn is dus niet voldoende.
Pas als ik ook 1000m3 gas extra opgeef kom ik op 1000 euro uit en leidt ik dus geen directe schade (muv de bonus). Wel bouw ik onmiddellijk een groot energie tegoed op bij mijn nieuwe leverancier, krijg een hoog voorschotbedrag vanwege schattingen over mijn verbruik (kunstmatig opgepompt) en moet ik maar zien of ik op 1 november 2019 die 1000KWh al heb weggewerkt. Wat dat betreft moet ik dan op 1 maart pas weer oversluiten en waarschijnlijk volgend jaar ook nog extra KWhs opgeven.

Als ik echter heel rare verbruiken laat zien kan het zo maar zijn dat de netbeheerder langskomt om mijn meter te vervangen. Ik denk dat ik niet snel weer overstap naar een willekeurige prijzen rauser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
Wimhaw schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:30:
Vraag over by-pass diodes op panelen. Heb nu 2 tegenstrijdige meningen hierover gehoord. Deze diodes zouden volgens de één alleen maar werken op het paneel zelf, als een deel van het paneel in de schaduw komt te liggen. Opbrengst alle panelen op de string gaat eraan als 1 paneel met by-pass diodes in de schaduw komt te liggen.
De ander zegt over 1 paneel hetzelfde, maar over de string zegt de ander dat als 1 paneel wordt gebypast (niet meer meedoet) en de rest van de string gewoon blijft doen.
Wat ik heb gevonden is dat de laatste stelling correct is. Klopt dit?
Het laatste. Elk paneel is een string van cellen, en elke installatie is een string van panelen. ALs 1 cel blokkeert, blokkeert (zonder diodes) de string die het paneel vormt en dus ook de string van de panelen.
Met een diode wordt een deel van de cellen (meestal 1/3 - 20 of 24 cellen) uitgeschakeld. Dit betekent dat de string van het paneel weer hersteld is (aar korter) en de string van panelen ook. Alleen je totaalvoltage is iets lager. Bij een 60 cells paneel scheelt het normaliter rond de 10V. .
Mits deze diode maar geactiveerd wordt zal je dus bij schaduw op 1 paneel geen instorten zien maar een iets lager voltage. Een schaduwtrackende omvormer kan dit forceren, want dit gaat niet (altijd) vanzelf. .

Het gaat pas mis als er geen volledige schaduw is maar deelschaduw op een cel, onvoldoende om de diode te activeren. Dan valt wel het hele paneel en dus de hele string panelen fors terug en dit kun je alleen oplossen met een optimizer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

exroosje schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:11:
[...]

Dank voor jullie input. Ik heb de incasso"s van Energieflex nu geblokkeerd, zodat er geen termijn meer voor komende maand wordt afgeschreven. Ik kan de incasso eind september nog terugboeken, dat heb ik nog niet gedaan, maar ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld ter advies en evt voor correspondentie met de curator (en als ze het teveel werk vinden vergoeden ze de schade zelf...)
Ik heb geprobeerd de mogelijk schade te berekenen en die is een stuk groter als gedacht. Door de periode 1 maart - 1 november heb ik 8*125 euro aan voorschot betaald = 1000 euro. Dit voorschot was al wat lager als wat origineel voorgesteld (156). Maar je verbruikt nu eenmaal erg weinig in de 8 warmste maanden tov de 4 wintermaanden.

Als ik een virtuele afrekening maak tov de originele contractcalculatie obv salderen wat kan en de rest en terugleveren kom ik op een eindafrekening van 378 euro uit... Ik moet dus nog ruim 600 euro van de curator krijgen. En dan nog leidt ik schade, want bij alles salderen (wat dus niet kan bij een negatief verbruik) zou ik zelfs maar 212 euro verbruikt hebben. De werkelijke schade is dus bijna 800 euro. Als ik 1000Kwh meer opgeef, kom ik op totaal nog maar op ruim 400 euro uit.en dus bijna 600 terug van de curator. Het storneren van 1 termijn is dus niet voldoende.
Pas als ik ook 1000m3 gas extra opgeef kom ik op 1000 euro uit en leidt ik dus geen directe schade (muv de bonus). Wel bouw ik onmiddellijk een groot energie tegoed op bij mijn nieuwe leverancier, krijg een hoog voorschotbedrag vanwege schattingen over mijn verbruik (kunstmatig opgepompt) en moet ik maar zien of ik op 1 november 2019 die 1000KWh al heb weggewerkt. Wat dat betreft moet ik dan op 1 maart pas weer oversluiten en waarschijnlijk volgend jaar ook nog extra KWhs opgeven.

Als ik echter heel rare verbruiken laat zien kan het zo maar zijn dat de netbeheerder langskomt om mijn meter te vervangen. Ik denk dat ik niet snel weer overstap naar een willekeurige prijzen rauser.
Lastige keuze, in dit geval zou ik denk ik gaan middelen en vermoed dat je angst voor een redflag bij de netbeheerder wel eens gegrond kan zijn waneer je alles erbij gaat zitten liegen.
Aan de andere kant je kan ook per ongeluk 2 getallen "omdraaien" en zien waar het schip strand.
in het kader van vrouw riep 46 en ik heb 64 opgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@exroosje begrijp ik nu goed dat je voorstelt om de nieuwe leverancier op te laten draaien voor de schade die de oude leverancier heeft veroorzaakt? Of mis ik iets in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MikeyMan schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:26:
@exroosje begrijp ik nu goed dat je voorstelt om de nieuwe leverancier op te laten draaien voor de schade die de oude leverancier heeft veroorzaakt? Of mis ik iets in deze.
Ja je mist iets, het is andersom.
Hij wil bij oude leverancier alvast gas vooruit afrekenen zodat curator geen geld hoeft terug te geven. Nieuwe leverancier krijgt zo een hele lage factuur.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:37:
[...]

Ja je mist iets, het is andersom.
Hij wil bij oude leverancier alvast gas vooruit afrekenen zodat curator geen geld hoeft terug te geven. Nieuwe leverancier krijgt zo een hele lage factuur.....
Dan geeft de nieuwe leverancier het geld terug of leverd de stroom ;)
en draaid dus op voor de schade/ kosten. hij mist dus niets.
Niet dat ik er een heel groot probleem mee heb maar helemaal zuiver is het niet :p

zuiver is alles netjes opgeven zoals het is netjes aangeven bij de curator dat je schuld eiser bent en afwachten of er op het einde van de rit nog iets over is voor je
op deze manier kunnen andere schuldeisers niet benadeeld worden en draaid ook een nieuwe leverancier niet op voor kosten.

edit: ergens maak ik toch een denkfout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
twain4me schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:54:
[...]

Niet dat ik er een heel groot probleem mee heb maar helemaal zuiver is het niet :p

zuiver is alles netjes opgeven zoals het is netjes aangeven bij de curator dat je schuld eiser bent en afwachten of er op het einde van de rit nog iets over is voor je
op deze manier kunnen andere schuldeisers niet benadeeld worden en draaid ook een nieuwe leverancier niet op voor kosten.
En mag @exroosje de kosten dragen. Is dat fair?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:38
Kan iemand mij vertellen hoe het beste een doorvoer voor zonnekabel (incl aardkabel) gemaakt kan worden in de muur? Ik kan zo geen afbeeldingen vinden of hoe dit normaal gemaakt wordt.

Tevens twijfel ik om 6mm2 kabel te gaan gebruiken ipn 4mm2. Ik heb niet heel veel kabel nodig en zo heel veel vermogen gaat het ook niet worden (3200wp met 8 o-w en 2 op zuid). Meer prijs is te verwaarlozen maar hangen hier ook nadelen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

darklord007 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:29:
<>
Tevens twijfel ik om 6mm2 kabel te gaan gebruiken ipn 4mm2. Ik heb niet heel veel kabel nodig en zo heel veel vermogen gaat het ook niet worden (3200wp met 8 o-w en 2 op zuid). Meer prijs is te verwaarlozen maar hangen hier ook nadelen aan?
De dikte van je kabel hangt af van het amperage dat je erdoorheen wilt jagen (daarom zijn hoogspanningslijnen zo op spanning, op 230V~ zouden ze te dik worden).
4mm2 zou voldoende moeten zijn tenzij je de panelen 100 meter verderop van je omvormer zet.

Even iets anders, ik ga mijn opbouw omgooien, op een schuur komt nu de hoofdset (8x300wp denk ik - past net) en op mijn windgevoelige dak wil ik twee koekoekopstellingen maken in oost west met flatfix fusion (heb er nu één die is bewezen stormvast).

Dat betekent dat mijn Aurora PVI-2000 omvormer van 9 naar 6 panelen gaat en dus maar net wel of niet de 200v-start haalt bij goed weer. Nu weet ik dat er software is om de v-start van deze omvormer omlaag te brengen maar alle links die ik kan vinden zijn dood. En ja het is een oudere omvormer maar weggooien is ook zo wat als ik het kan aanpassen.
Dus heeft iemand misschien nog dat programmatje? _/-\o_

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:13
darklord007 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:29:
Kan iemand mij vertellen hoe het beste een doorvoer voor zonnekabel (incl aardkabel) gemaakt kan worden in de muur? Ik kan zo geen afbeeldingen vinden of hoe dit normaal gemaakt wordt.

Nadelen niet, maar ook geen voordelen. Overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

drielp schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:18:
[...]

En mag @exroosje de kosten dragen. Is dat fair?
Daar is maar een antwoord op en dat is ja, wie moet het anders doen, jij of ik?

Zo zijn de regels van het spel. of moet anders de overheid bij elk faillissement de rekening betalen?

Om weer even terug te komen op its. Stel mijn dyson stofzuiger is daar voor onderhoud tijdens het faillissement. De curattor heeft besloten dat ik hem niet terug krijg, het is nu immers onderdeel van de boedel. bij de eind afrekening krijg ik als schuldeiser nog wel 30 euro. streng en een soort van rechtvaardig is de zaak hiermee afgedaan.
Ik kannu niet gratis en voor niets een nieuwe stofzuiger bij media markt uit het rek trekken
die mogelijkheid heeft @exroosje nu toevallig wel, maar dat maakt het nog niet netjes.

Maar moreel gezien heb ik een iets ander kompas voor een groot aantal banken, vezekeraars en nuts bedrijven.
en heb ik er dus weinig problemen mee dat @exroosje er over denkt. (sterker nog, ik gaf hem net het advies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:38
Noord27 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:44:
[...]

Nadelen niet, maar ook geen voordelen. Overbodig.
duidelijk, dan gewoon lekker 4mm2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:54:
[...]

De nieuwe leverancier hoeft toch ook niks te vergoeden aan netbeheerder? Er staat tenslotte niks op de teller want dat is al vooruit betaald door @exroosje .
Dus alleen curator loopt schade op, prima toch

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:06:
[...]

De nieuwe leverancier hoeft toch ook niks te vergoeden aan netbeheerder? Er staat tenslotte niks op de teller want dat is al vooruit betaald door @exroosje .
Oja, naja, ik vond het hoe dan ook al prima :9

je bedoeld denk ik andere schuldeisers ipv curator, veder heb je denk ik toch helemaal gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:51
twain4me schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 00:11:
[...]

Beetje grote achtertuin met wat hoogteverschil zou wel uitkomst bieden ;)

[Afbeelding]

Misschien wel de tofste erfenis van kernenergie :+

Wikipedia: Waterkrachtcentrale van Coo-Trois-Ponts
Maar zelfs die moet je veel gebruiken, om de investering energetisch en economisch rendabel te maken. Er is tot op heden geen mogelijkheid bekend om de energie over de seizoenen heen op te slaan die niet meer kost dan het oplevert. Zonne-energie en wind energie mixen in een verhouding van ongeveer 1 op 4 is de beste oplossing. De fluctuaties kun je dan met relatief korte opslag efficient uitmiddelen. En misschien een vangrailverwarming maken om het overbodige restant kwijt te raken. Maar voor het zover is zijn we een 50 jaar verder.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 15:57
Vandaag is mijn PV-systeem geplaatst, maar heb ik nog een vraagje aan de technici hier.

De elektricien heeft de wasmachine groep gebruikt om het systeem te koppelen, echter heb ik gelezen dat deze groep dan niet achter een bestaande aardlek geplaatst mag worden (omdat het eigenlijk een distributiegroep wordt). Deze groep zou dan direct achter de hoofdschakelaar (voor de aardlek) geplaatst moeten worden.

Klopt dit of doet het geen pijn als er twee aardlek beveiligingen in hetzelfde circuit zitten?

Volgens mij heb ik 1 aardlek voor alle groepen of zie ik dit verkeerd?
Of mag ik aannemen dat alleen de onderste 3 groepen achter de aardlek zitten en de bovenste groepen, waaronder ook de kookgroep zit, zonder een aardlek zijn aangesloten?

En ja, het is nog een oude groepenkast. :)

Afbeeldingslocatie: http://marigo.nl:81/20181030_193720_resized_1.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door marigo op 30-10-2018 20:58 . Reden: Las dat je max 4 groepen achter een aardlek mag plaatsen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:17
marigo schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:01:
Vandaag is mijn PV-systeem geplaatst, maar heb ik nog een vraagje aan de technici hier.

De elektricien heeft de wasmachine groep gebruikt om het systeem te koppelen, echter heb ik gelezen dat deze groep dan niet achter een bestaande aardlek geplaatst mag worden (omdat het eigenlijk een distributiegroep wordt). Deze groep zou dan direct achter de hoofdschakelaar (voor de aardlek) geplaatst moeten worden.

Klopt dit of doet het geen pijn als er twee aardlek beveiligingen in hetzelfde circuit zitten?

Volgens mij heb ik 1 aardlek voor alle groepen of zie ik dit verkeerd?
Of mag ik aannemen dat alleen de onderste 3 groepen achter de aardlek zitten en de bovenste groepen, waaronder ook de kookgroep zit, zonder een aardlek zijn aangesloten?

En ja, het is nog een oude groepenkast. :)

[Afbeelding]
Hier kunnen we alleen een uitspraak over doen als het deksel er vanaf is en je dan een goede foto maakt.
Kwa techniek is deze kast bejaard.

Als het nog zo als bij eerste installatie is zijn de groepen met een groene pasco hendel op de aardlek aangesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door habbekrats op 30-10-2018 21:12 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
Ik weet het; deze kast is uit het jaar kruik, maar het werkt nog prima maar zal binnenkort wel vervangen worden.

Hieronder de afbeelding.
Als ik dit zo volg dat denk ik dat ik een probleem heb. Volgens mij zit alles achter dezelfde aardlek.
Het lijkt of er maar een groep achter de aardlek zit en de rest is aardlek-loos...

Afbeeldingslocatie: http://marigo.nl:81/20181030_211856_1.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door marigo op 30-10-2018 21:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
reneeke1970 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:06:
[...]

Nee, dat is niet prima. Het is gewoon fraude. En het vergoeilijken is niet juist. Ik neem aan dat de overnemende leverancier kan zien waar de klant vandaan komt en zich ook gaat bedenken dat een metercontrole de juiste actie is. Zeker als er nog nog lekker over gepost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:17
marigo schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:25:
Ik weet het; deze kast is uit het jaar kruik, maar het werkt nog prima maar zal binnenkort wel vervangen worden.

Hieronder de afbeelding.
Als ik dit zo volg dat denk ik dat ik een probleem heb. Volgens mij zit alles achter dezelfde aardlek.
Het lijkt of er maar een groep achter de aardlek zit en de rest is aardlek-loos...

[Afbeelding]
zover ik de draden kan volgen zitten de 2 pasco met groene hendeltje op de aardlek. De rest dus niet en als het goed is heb je een goede veiligheids aarde 25/In

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marigo
habbekrats schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:58:
[...]

zover ik de draden kan volgen zitten de 2 pasco met groene hendeltje op de aardlek. De rest dus niet en als het goed is heb je een goede veiligheids aarde 25/In
:$ Ik probeer het te gaan snappen...
Er gaat een aardpen de grond in, dit is wat je bedoeld?

De geplaatste pv-verdeler zit iig niet achter de huidge aardlek schakelaar.

En dat er nog iets moet gebeuren is mij ook wel duidelijk
Thx voor de genomen moeite
Pagina: 1 ... 79 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y