Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen: legplan

Pagina: 1
Acties:

• geenstijl
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een zo goed mogelijk legplan voor aan te schaffen zonnepanelen.
Ik wil ca 3000wp neerleggen en twijfel een beetje over 3x3 landscape of 2x5 portrait, en dan ook nog welke panelen. Ik neig een beetje naar de Q Cells Q Peak Duo G5 - (320wp), maar heb er verder weinig verstand van. Ook wel/geen optimizers is de grote vraag.

Probleem is dat aan alle zijdes een muurtje van 65cm gemetseld is, aan de zuidzijde is de hoogte 105 cm.
Ook zitten er NO enkele pijpjes waar rekening mee gehouden moet worden.
T/m zuid-west is er verder geen schaduw (behalve dan van het zuidelijke muurtje), aan de west-zijde staan enkele grote bomen.

noordzijde

zuidzijde

Voor het montage-frame ben ik ook op zoek naar wat nu een goede oplossing is.
Iets als onderstaande lijkt mij wel redelijk voldoen, alleen is de helling dan maar 10 graden.
https://tweakers.net/ext/f/wug19BgE0g2UCR0WWLVou7TF/thumb.jpg
Ik heb bijveel partijen offertes aangevraagd, maar eigenlijk zegt bijna iedereen: het dak is niet geschikt (ze baseren dat op satelliet/luchtfoto's).

Kortom, ik kan wel wat hulp gebruiken, want ik wil toch wel graag zonnepanelen als dat redelijkerwijs mogelijk is.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18:02
Waarom vinden ze je dak niet geschikt?

• geenstijl
  • Niet online
Vanwege de rand rondom het dak en/of de constructie die ze moeten maken om de panelen te leggen.

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 13-06 16:56
@geenstijl
lastig dakje, maar goed oplosbaar. ;)

het dak is als ik het goed begrijp?
5 x 5,5.
maar de +/- eerste meter naar zuid toe, daar zou ik niks leggen.
dan hebben we nog 5x4,5 over. ;)

ik zou zeggen, leg de panelen gewoon plat.
dat kan ook, heeft allen het nadeel dat ze niet schoon spoelen.
dus leg ze gewoon met een kleine hoek op oost-west. ;)

als je wil knutselen (en zelf leggen) dan kun je ook gewoon stangen maken op de rand.
en die oost-west in een V naar het +/-midden van het dak brengen.
dan kun je stiekem best veel panelen leggen. ;)
dan kom ik op 6x oost en 9x west uit.
of anders om, zodat je over de pijpjes heen kunt leggen.
wel opletten dat de gasketel nog schone lucht krijgt. ;)
(maar kan vast nog beter verzonnen worden, snelle blik van mij.)

(om dit voor elkaar te krijgen, dan denk ik aan.
standaard schuindak stangen.
emmers op het dak zetten en daar in een alu stang die aan het schuindak stang vast zit.
en dan de emmers vullen met beton.)

om dit dan weer op een omvormer te kunnen hangen, heb je er 1 nodig met 2x een mpp.
(dit is niet moeilijk te vinden, zijn er veel die dit kunnen.)
de 6x op oost, die zou ik dan doen met panasonic/sunpower (of andere met 5" cellen) panelen, die panelen leveren een hogere Vmpp dat vind de omvormer lekkerder.
de 9x west kan dan weer met "gewone" 6"cellen panelen. (Qcel no prob)
dan kom je wel over de 4500Wp heen, en met je dak haal je wel een +/-3500-3800kWh.

dit is een beetje grof advies, en kan best beter verzonnen worden. ;)
speel eens met het idee.
(eigenlijk is zuid voor PV helemaal niet belangrijk ;) )

edit:
oost-west omvormer kunnen kleiner zijn als zuid omvormer.
zie mijn extreme oost-west.
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dus een heel erg dure omvormer heb je er niet voor nodig. ;)

[Voor 11% gewijzigd door migjes op 19-10-2018 11:29]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• geenstijl
  • Niet online
@migjes Interessant idee. Netto dakoppervlak is inderdaad 5 x 5,55, als je zuid meter niks legt hou je 4 * 5,55 over. Staan de bomen aan de westkant bij o-w niet in de weg?

• migjes
@geenstijl
ik kan niet schatten of die bomen in de weg staan.
(gewoon omdat ik er geen info over heb.)
maar neem mee, in de ochtend/avond dan schijnt de zon nog zo schuin op je dak en panelen, en door zoveel atmosfeer.
dat het eerste uur eigenlijk toch niks oplevert.
en daar na is de zon al over de bomen.
dus dit levert vaak veel minder problemen op als mensen schatten. ;)
zolang je ze niet onder de boom legt, er niet druk over maken. >:)

je hebt zelf een beter zicht op de situatie.
probeer eens of mijn plan wel zou kunnen werken. :?
soms gaat het gewoon over cm's in plaats van meters.
dus maak een schema wat zou kunnen. ;)

en wil je het zelf leggen?
(ik vind het niet moeilijk, ken je lego dan ken je PV. desnoods met wat elektra hulp kom je er wel.)

ik zelf heb ook veel schaduw.
oost = kerk (dipje om 7:30 is de kerktoren)
west = bomen (valt weg om 20:30)
het is verlies, maar heb deze zomer toch 2 dagen 40,5kWh gedaan per dag.
niet slecht voor een 4kW omvormertje. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
@geenstijl
o ja even vergeten.

mocht het zo zijn dat er toch 1 of 2 panelen op toch zo een lastige plek komen te liggen.
en daar door toch erg veel schaduw hebben.

dan kun je nog altijd dit er bij gebruiken:
https://www.sun-solar.nl/...-prijs-voor-e57-incl-btw/
(maar ik raad aan, probeer eerst zonder, dit is simpel later toe te voegen. ;) )

• geenstijl
  • Niet online
@migjes De bomen aan de westzijde zorgen vanaf ca 14:00 (nu in oktober) voor schaduw-vorming.
Uiteindelijk wil ik het zelf met enkele handige vrienden leggen.
Eén is elektricien, ik neig ernaar via een pv-verdeler e.e.a. aan te sluiten op de wasmachine-groep.
Ik weet niet in hoeverre verzekeringstechnisch ik zoiets moet laten doen door een "officieel bedrijf".
Als ik alles plat leg, passen er (met normaal formaat zp) er 11 op (hoek bij pijpjes niet meegenomen).

• JoKo
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online

JoKo

Aan de kust🏝

Mooi dak voor een zwembad, zeiltje erin........hoppa :+ ;) ;)

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• geenstijl
  • Niet online
@JoKo En dan zeker een afdak maken van zonnepanelen?

• Harm_H
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 17:47
Ik neig naar Oost-west:
4 bij 3
x x x
x x x x
x x x x

Dat is +/- 4,5 m breed en 4,99m lang
Ik denk dat dit net past, en net passen=goed. Toegegeven in de lengte kan het krap worden dus moet de 5m wel echt 5m zijn. Die ene uitvoer komt dan onder het paneel. Geen windschans daar. 11 panelen.

Optimizers:
4 losse Tigo solo optimizers (TS4-R-O) voor de onderste 4. Deze zorgen ervoor dat er schaduw mag komen op deze panelen zonder dat het geheel er onder lijd. (kan je ook bij een andere webshop apart bestellen)

Montage:
Flatfix fusion, 2 rijen van 3 lang

Omvormer:
2 MPPT en 3000kw, merk maakt niet uit
(niet te hoge omvormer, 'onderdimensionering', zeg 300Wp panelen met factor 0,85 is 3000kw omvormer mooi)

Plaatsen zelf doen met kennissen. Elektricien met kennis zonnepanelen laten komen voor aansluiting en controle!

Ps.
Of je gokt niet en doet:
x x x x
x x x x
4,5m breed en 3,3m lang
Flatfix fusion 2 oost-west rijen van 2
Geen optimizers
8 panelen a 300Wp
2000kw 2mppt omvormer (edit: bestaat niet?)
BlueTooth76 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:15:
[...]
Ik heb wel 300Wp panelen gezien en 2kW omvormers, misschien zijn die een geschikt alternatief?
Post aangepast met juiste notatie. Panelen zijn +/- 300Wp, mag gerust 280 of 310Wp. Als je het goed wilt doen moet de set passen bij het vermorgen v d omvormer.

[Voor 49% gewijzigd door Harm_H op 20-10-2018 13:43]

Mijn tweakblog over de toekomst

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15:57

BlueTooth76

Let the sun shine!

Harm_H schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 02:46:
Ik neig naar Oost-west:
4 bij 3
x x x
x x x x
x x x x

Dat is +/- 4,5 m breed en 4,99m lang
Ik denk dat dit net past, en net passen=goed. Toegegeven in de lengte kan het krap worden dus moet de 5m wel echt 5m zijn. Die ene uitvoer komt dan onder het paneel. Geen windschans daar. 11 panelen.

Optimizers:
4 losse Tigo solo optimizers (TS4-R-O) voor de onderste 4. Deze zorgen ervoor dat er schaduw mag komen op deze panelen zonder dat het geheel er onder lijd. (kan je ook bij een andere webshop apart bestellen)

Montage:
Flatfix fusion, 2 rijen van 3 lang

Omvormer:
2 MPPT en 3000kwh, merk maakt niet uit
(niet te hoge omvormer, 'onderdimensionering', zeg 300kwh panelen met factor 0,85 is 3000kwh omvormer mooi)

Plaatsen zelf doen met kennissen. Elektricien met kennis zonnepanelen laten komen voor aansluiting en controle!

Ps.
Of je gokt niet en doet:
x x x x
x x x x
4,5m breed en 3,3m lang
Flatfix fusion 2 oost-west rijen van 2
Geen optimizers
8 panelen a 300kwh
2000kwh 2mppt omvormer
Zowel de 300kWh panelen als de 2000kwh omvormer zijn niet in de handel verkrijgbaar.

Ik heb wel 300Wp panelen gezien en 2kW omvormers, misschien zijn die een geschikt alternatief?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• geenstijl
  • Niet online
@Harm_H @migjes Zoals ik alles beetje interpreteer stellen jullie de oost-west opstelling voor zoals onderstaand:

gebruik makend van flatfix fusion duaal montagemateriaal. Punt is wel dat het echt strikt 5 meter, ik betwijfel of de opstelling dan praktisch is i.v.m. schaduw en "werkruimte".

Vanuit mij zelf was ik tot onderstaande zuid-opstelling gekomen:

en dan gebruik makend van een "zonneschans" van ca 10-11 graden(hoogte blijft dan net onder de dakrand)

• migjes
@geenstijl
@Harm_H verhaal is perfect, en een oplossing. ;)

mijn oplossing ging alleen nog een stap je verder.
ik bedoel:
3x3 op oost, en 2x3 op west.
in 1 grote V.
(zeg maar 2 schansen voor oost en voor west, zodat ze zover mogenlijk van het muurtjes af zitten.)
dit geeft (9 + 6) x 300Wp = 4500Wp wat met gemak op een 3kW omvormer kan.

(en dan over de pijpjes heen.
maar er zijn cm's die moeten over wonnen worden, en ik heb te weinig info om het precies na te rekenen.
dat moet je zelf doen.
dit is best simpel te bouwen met die muurtjes die je hebt. ;) )

• Harm_H
geenstijl schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 11:44:
@Harm_H @migjes Zoals ik alles beetje interpreteer stellen jullie de oost-west opstelling voor zoals onderstaand:
[Afbeelding]
gebruik makend van flatfix fusion duaal montagemateriaal. Punt is wel dat het echt strikt 5 meter, ik betwijfel of de opstelling dan praktisch is i.v.m. schaduw en "werkruimte".

[Afbeelding]
en dan gebruik makend van een "zonneschans" van ca 10-11 graden(hoogte blijft dan net onder de dakrand)
Beide kunnen.

Als je voor die zuid opstelling gaat, zou ik voor 2 grote schansen gaan (2 bij 2, conform je plaatje) ivm schaduw. 8 panelen. 2000kw 1mppt omvormer.

Kosten materiaal schatting
Panelen: 8 * 150 = 1200
Schans: 2 * 250 = 500
Omvormer: 1 * 500 = 500

Voor 2200, - incl btw (btw die je terug kan krijgen)

Wat betreft die optie met 11 panelen en 4 optimizers heb je kans dat het niet past en is iets duurder (zeg 2800 euro)

[Voor 5% gewijzigd door Harm_H op 20-10-2018 14:01]

• Harm_H
geenstijl schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 11:44:
[Afbeelding]

Gelukt om te bestellen?

Laat mijn idee maar zitten en ga voor je originele idee.

2 maal

8 panelen erbij +/- 300Wp
1 omvormer a 2000kw 1mppt (let op enkelfase of driefase meterkast)
Aardedraad 6mm2
1 set solar kabel, zeg 20m naar je omvormer (ruim opmeten)

Als achteraf toch optimizers handig zijn (als je ziet waar veel schaduw op valt) kan je altijd later toevoegen.

[Voor 3% gewijzigd door Harm_H op 21-10-2018 16:09]

• geenstijl
  • Niet online
@Harm_H Nee, nog niet besteld. Wil ik van de week gaan doen. Bedankt voor je input, ga inderdaad toch kiezen voor de zuid-oplossing. Heb enkelfase meterkast en wordt een enkelfase omvormer. Ik denk toch dat ik voor de solaredge-optimizers ga aangezien de onderkant van de panelen gedeeltelijk in de schaduw zitten, ik denk ca 80% van het jaar.

• migjes
@geenstijl
ik zou nog gewoon even verder zoeken, naar betere oplossingen. ;)

komende maanden is de opbrengst toch ruk.
zie mijn opbrengsten:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwhkwp.jpg
pas in maart begint het weer een beetje leuk te worden. ;)

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True