Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.944 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-09 02:06
BlueTooth76 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:32:
[...]

Ach ja, uiteindelijk ligt het toch mooi op het dak ;)
En ik kan de BTW niet terug vragen, dat is wel jammer. Ben ZZP'er zonder partner dus zou dan ieder jaar forfait moeten gaan betalen.
Maar je kan de panelen toch prive plaatsen, dan kan het toch wel?

Ik ben van plan om in het nieuwe jaar ook zzp'er te worden en laat mijn panelen in november (dus over een maand) plaatsen. Vandaar mijn vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:18

Wailing_Banshee

You're Next

Dirtbiter schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:52:
Je installatie wordt ook goedkoper per Wp naarmate het totaal aantal Wp groter wordt.

Mijn beste offerte was € 0.93 / Wp bij ruim 10.000 Wp voor A-merk Chinese full-black panelen met Solar Edge.
Is opzich logisch, de omvormer wordt niet evenredig duurder naar hij groter wordt.
BlueTooth76 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:12:
[...]
Mét thuisaccu verdien je sowieso niets, niet eens de aanschafprijs.
Die moet nog minimaal een factor 2,5x omlaag wil je er (na afschaffen salderen) iets aan overhouden.
Dat lijkt me toch heel afhankelijk van de situatie. Als je nu al meer dan 50% van je eigen opbrengst gebruikt (dus zonder salderen), zal de berekening heel anders zijn als wanneer je nu maar 25% van je eigen opbrengst gebruikt.
BlueTooth76 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:50:
[...]
Daar is een thuisaccu natuurlijk ook niet voor bedoeld, wel om de stroom die je overdag (eventueel) opwekt 's avonds en 's nachts te kunnen gebruiken. Dan is 10-20kWh vaak wel genoeg.
6 tot 7 waaraschijnlijk zelfs wel. Wij zijn behoorlijke avond gebruikers, en zelfs wij gebruiken niet veel meer dan 7kWh (op dagen dat we voldoende opbrengst hebben om, gesaldeerd, ons dagverbruik te dekken) in de donkere uren, gedurende zo'n 8 maanden per jaar (de overige 4 maanden hebben we niet genoeg opbrengst, gemiddeld gesproken, voor ons verbruik).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:30

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Snarfie31 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:40:
Mijn beide schoorstenen moeten worden uitgehakt en opnieuw gevoegd worden,
Vraag je af wat het nut van de schoorstenen zijn. Stook je nog hout? Heb je nog een stokoude CV ketel? Nee? Waarom heb je dan nog een schoorsteen nodig?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mamorunl schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 00:34:
[...]

Ik ben van plan om in het nieuwe jaar ook zzp'er te worden en laat mijn panelen in november (dus over een maand) plaatsen. Vandaar mijn vraag
nee dat kan (meestal) niet.

Als partikulier werkt het zo:
je moet ondernemer worden, en dan vraag je ontheffing aan om nog aangiften te moeten doen (tegelijk)
je bent dus maximaal 1 dag ondernemer en in die dag krijg je je btw terug en betaal je je forfait kosten
een zzp-er is altijd al ondernemer
die kan dus geen ontheffing krijgen voor het doen van aangiften en waneer je de btw vrije voet ben gepasseerd betaal je dus elk jaar forfait kosten

Als zzp-er werkt het zo:
1 wat wordt geaccepteerd is dat je partner de installatie koopt op zijn/ haar naam en de aanvraag doet bij de belasting dienst. (Deze persoon moet naast op alle facturen staan ook op de energie rekening vermeld zijn)
2 Of je inkomen/ btw afdracht is laag genoeg om geen nadelige gevolgen te hebben van de forfait kosten.
3 Of je vraagt de btw niet terug
4 Of je vraagt de btw terug en betaald elk jaar de forfait kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:26
mamorunl schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 00:34:
[...]

Ik heb een eigen BV, mij werd ook geadviseerd om dat niet te doen. Aangezien ik een partner heb staat het energie contract en de factuur van de pv installatie op haar naam. Bij de belastingdienst staat zij geregistreerd als hoofd zonnepanelen.
Als je de hele zaak nu voor elkaar hebt voor 31-12-2018 kun je alles met de btw in 2 sessies afronden en heb je daarna vrijstelling.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

habbekrats schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:51:
[...]

Ik heb een eigen BV, mij werd ook geadviseerd om dat niet te doen. Aangezien ik een partner heb staat het energie contract en de factuur van de pv installatie op haar naam. Bij de belastingdienst staat zij geregistreerd als hoofd zonnepanelen.
Als je de hele zaak nu voor elkaar hebt voor 31-12-2018 kun je alles met de btw in 2 sessies afronden en heb je daarna vrijstelling.
waarom is dat geadviseerd?? Je bent met een bv zelf gewoon partikulier?
dit in tegen stelling tot zzp-er eenmanszaak of de meeste vof constructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:23
twain4me schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:46:
[...]

je moet ondernemer worden, en dan vraag je ontheffing aan om nog aangiften te moeten doen (tegelijk)
je bent dus maximaal 1 dag ondernemer en in die dag krijg je je btw terug en betaal je je forfait kosten
die kan dus geen ontheffing krijgen voor het doen van aangiften en waneer je de btw vrije voet ben gepasseerd betaal je dus elk jaar forfait kosten

Als zzp-er werkt het zo:
1 wat wordt geaccepteerd is dat je partner de installatie koopt op zijn/ haar naam en de aanvraag doet bij de belasting dienst. (Deze persoon moet naast op alle facturen staan ook op de energie rekening vermeld zijn)
2 Of je inkomen/ btw afdracht is laag genoeg om geen nadelige gevolgen te hebben van de forfait kosten.
Ik liep hier ook tegenaan. Energie stond ook op mijn naam. Omzetten op naam van mijn partner betekent opzeggen van het contract en een nieuw contract afsluiten op nieuwe voorwaarden. De afkoop boete wilde ze eventueel wel in tegemoet komen als we bij hun bleven, maar de gasprijs was een stuk hoger (heb combi). Omdat mijn bedrijf op een laag pitje stond heb ik besloten me uit de KvK te schrijven.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
twain4me schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:56:
[...]

waarom is dat geadviseerd?? Je bent met een bv zelf gewoon partikulier?
dit in tegen stelling tot zzp-er eenmanszaak of de meeste vof constructies.
Ik heb het bedrijf als kantoor aan huis, en een zeikstraal van belastingdienst begon er over toen ik informatie vroeg. Partner is ook geen probleem.

Bij Radar maandag waarom je als zzp of bv geen zakelijk energie contract op je prive huis moet nemen.
- is meestal niet goedkoper
- je rechten zijn als particulier veel beter geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:12

Piper

No guts, no glory

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Solinso? Die hebben een systeem wat er i.c.m. bijpassende dakpannen aardig strak uitzien.

Mocht iemand andere ervaringen hebben met knappe én betaalbare in-dak systemen houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:28
Piper schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:22:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Solinso? Die hebben een systeem wat er i.c.m. bijpassende dakpannen aardig strak uitzien.

Mocht iemand andere ervaringen hebben met knappe én betaalbare in-dak systemen houd ik me aanbevolen.
Geen ervaring met dat specifieke systeem maar een bevriende dakwerker was niet zo te vinden voor de integrated systemen. Voornamelijk owv warmte afvoer wat niet zo goed gaat omdat ze in een ‘kuil’ liggen.

Ymmv maar ik wil het je toch maar even meegeven, temperatuur en schaduw zijn voor wat ik altijd begrepen heb hier de moeilijk te beheersen factoren die je opbrengst naar beneden halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-09 02:06
twain4me schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:46:
[...]

Als zzp-er werkt het zo:
Ah juist. Klinkt ook eigenlijk wel logisch
habbekrats schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:51:
[...]

'sessies'? Ik denk dat ik me toch even iets verder moet inlezen in de materie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
In mijn zoektocht naar 10 goedkope maar wel zwarte panelen kwam ik de DMEGC panelen bij installand tegen.
300W black voor 133 incl BTW lijkt me een erg goede prijs maar na een zoektocht kom ik geen ervaringen tegen, misschien een van jullie een mening over deze panelen?

https://www.installand.nl...00-wp-perc-mono-all-black
specs:
http://www.dmegc.solar/fi...heets/DM300-M156-60BK.pdf

voc 40v lijkt me bij 10 panelen een mooie waarde

Heb als alternatief een phone solar samengesteld met sunnyboy maar begin te twijfelen of deze goedkopere set niet net zoveel op gaat leveren

Phone Solar https://www.solar-bouwmar...-full-black-72-cells.html
Denim: https://solarclarity.nl/p...r-mono-355wp-72-cell-5bb/

[ Voor 22% gewijzigd door arjants op 24-10-2018 17:06 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:11
https://www.greenpeace.or...en-is-jouw-energiebedrijf

Mooie lijst, voor degene die niet alleen op terug verdien tijd zitten. Maar ook op de groene belangen van PV en hun onderliggende energie aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
stormfly schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:17:
Mooie lijst, voor degene die niet alleen op terug verdien tijd zitten.
Lijst is al vaker geplaatst. Daarnaast is dit niet echt een tegenstelling. Pure Energie heeft (afhankelijk van de totale teruglevering) de hoogste vergoeding. Zie mijn eerdere post van de daadwerkelijke teruglevering vergoeding van mijn afrekening van een paar dagen terug.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
CurlyMo schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:21:
[...]

Lijst is al vaker geplaatst. Daarnaast is dit niet echt een tegenstelling. Pure Energie heeft (afhankelijk van de totale teruglevering) de hoogste vergoeding. Zie mijn eerdere post van de daadwerkelijke teruglevering vergoeding van mijn afrekening van een paar dagen terug.
Vond het wel een mooi lijstje. Bij Energiedirect krijg ik met salderen mijn piek verbruik tegen piek en daarna de rest tegen dal gesaldeerd. Is dat standaard? Heb daar eigenlijk compleet overheen gelezen. Scheelt maar een cent oid 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
stormfly schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:39:
[...]
Heb daar eigenlijk compleet overheen gelezen. Scheelt maar een cent oid 8)
Dat is afhankelijk van het bedrag wat daar dan tegenover staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
CurlyMo schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:50:
[...]

Dat is afhankelijk van het bedrag wat daar dan tegenover staat.
0,22252
0,20251

De vetgedrukte zin:

Terugleveren en salderen.
Heeft u energie teruggeleverd aan het net, dan wordt dit op uw jaarrekening weggestreept tegen de energie die uw energieleverancier aan u heeft geleverd. Deze verrekening heet 'salderen'. Heeft u netto meer opgewekt dan verbruikt? Dan ontvangt u van uw energieleverancier een terugleververgoeding voor iedere kWh die u meer heeft opgewekt.

Terugleververgoeding.
We verrekenen de stroom die u heeft teruggeleverd met de stroom die u heeft verbruikt. We gebruiken hiervoor het tarief dat u betaalt voor uw verbruik. Bij dubbeltarief verrekenen we de stroom die u teruglevert eerst met uw verbruik op de meter voor normaaltarief. Levert u meer stroom terug dan u op de meter voor normaaltarief heeft verbruikt, dan verrekenen we het restant met uw verbruik op de meter voor daltarief. Wekt u meer stroom op dan u verbruikt, dan krijgt u daarvoor een terugleververgoeding van € 0,06 per kWh. Dit tarief kan wijzigen door marktontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
stormfly schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 18:56:
[...]
Wekt u meer stroom op dan u verbruikt, dan krijgt u daarvoor een terugleververgoeding van € 0,06 per kWh. Dit tarief kan wijzigen door marktontwikkelingen.
Oftewel, jij krijgt € 0,06 * 1.21 = € 0,07, waar ik het dubbele heb gekregen bij Pure Energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
CurlyMo schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:44:
[...]

Oftewel, jij krijgt € 0,06 * 1.21 = € 0,07, waar ik het dubbele heb gekregen bij Pure Energie.
Jeps dat is bij overschot. Maar dat heb ik niet, gaat over het salderen. Maar dat tikt energie direct in dezelfde alinea.

Ik was in de veronderstelling dat het als volgt is;

Op een zonnige dag wek ik 25 kwh op en verbruik ik tijdens de piek(dag) tijd 5kwh. Dat je dan elke van de 25kwh die opgewekt zijn, tegen piek tarief krijgt gesaldeerd. Je wekt het immers op tijdens dag/piek tarief.

Maar zoals ik de tekst lees krijg ik 20kwh tegen dal en 5kwh tegen piek gesaldeerd van die 25kwh.

Ik benieuwd of dit de default is bij elke aanbieder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
stormfly schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:05:
[...]
Ik benieuwd of dit de default is bij elke aanbieder?
Ja, want dat is de kern van salderen. Je maakt het dan ook veel te moeilijk.

Stel:
Je verbruikt 3500kWh, je wekt 4000kWh op.
Je betaald € 0,- aan elektra, want je hebt overschot.
Voor de overige € 500,- krijg je een terugleververgoeding. Die is bij Pure Energie € 0,14 en bij jouw leverancier € 0,07

Of:
Je verbruikt 3500kWh, je wekt 2500kWh op.
Je betaald nog voor de 1000kWh. Bijv. 800kWh standaard en 200kWh dal tarief.
Je hebt geen overschot dus ook geen terugleververgoeding.

Oftewel, salderen betekent dat opwekking en verbruik tegen elkaar worden weggestreept.

Vanaf 2021 vervalt het salderen. Dan krijg je voor al je zonne energie die je aan het net levert een vast bedrag, wat waarschijnlijk lager is dan de huidige energieprijzen.

Voor meer informatie:
Terugleversubsidie alternatief salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
@AUijtdehaag
Ik zag dat je verschillende kWh meters hebt:
Meet je nu het stroomverbruik van wat je verbruikt of juist wat vanaf de zonnepanelen komt?
Ik vraag me even af of een omvormer voldoende nauwkeurig is of dat daar ook een kwhmeter voor nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jobr
Ik meet beide.
Dus direkt verbruik (buiten panelen om)
En opwek van de panelen van 2 omvormers.
En beide sma's lees ik uit.
Dit wijkt 1-2% te positief af van de werkelijke waarde.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

stormfly schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 18:56:
[...]

0,22252
0,20251

De vetgedrukte zin:

Terugleveren en salderen.
Heeft u energie teruggeleverd aan het net, dan wordt dit op uw jaarrekening weggestreept tegen de energie die uw energieleverancier aan u heeft geleverd. Deze verrekening heet 'salderen'. Heeft u netto meer opgewekt dan verbruikt? Dan ontvangt u van uw energieleverancier een terugleververgoeding voor iedere kWh die u meer heeft opgewekt.

Terugleververgoeding.
We verrekenen de stroom die u heeft teruggeleverd met de stroom die u heeft verbruikt. We gebruiken hiervoor het tarief dat u betaalt voor uw verbruik. Bij dubbeltarief verrekenen we de stroom die u teruglevert eerst met uw verbruik op de meter voor normaaltarief. Levert u meer stroom terug dan u op de meter voor normaaltarief heeft verbruikt, dan verrekenen we het restant met uw verbruik op de meter voor daltarief. Wekt u meer stroom op dan u verbruikt, dan krijgt u daarvoor een terugleververgoeding van € 0,06 per kWh. Dit tarief kan wijzigen door marktontwikkelingen.
slechte deal!
En ze weten dat je altijd meer in het hoog terug levert dan in het laag, naast de feestdagen gaat het met 2 tegen 5. En die 5 zijn werkdagen, zijn n hoop mensen niet thuis, dus minder verbruiken, en dus meer opwek, en in de weekenden juist meer thuis en verbruik overdag lijkt me.
Bij mij (greenchoice) word het eerst omgezet naar Euro's en dan weggestreept tegen elkaar.
Dat geeft best wel wat verschil! ondanks nog en netto verbruik van 100 kWh, kregen we netto E2,53 (naast alle kortingen, we kregen nog meer terug dus) retour puur op de gebruikte en terug geleverde kWh'en.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vu3Pho6H4Oq4aOxuKeS7ypiP/full.png

Zoals je ziet:
levering totaal 2966 kWh = E174,77
terug levering totaal 2866 kWh = E 177,30

[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 24-10-2018 23:41 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:13
@Andrehj
Zo doet GC het inderdaad. En als je dan nog overschot hebt krijg je er 13,3ct voor terug (11ct ex 21% BTW).

Wordt tijd voor een warmtepomp in huis? ;)

------ Edit:

Iemand nog tips voor een leverancier/installateur regio Den Bosch voor een circa 3500Wp installatie? Is bedoeld als kerstkado voor mijn ouders..

[ Voor 32% gewijzigd door Noord27 op 25-10-2018 02:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Noord27
In Oss zit volgens mij een bedrijfje wat ook nog eens panas verkoopt en plaatst.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-10-2018 05:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Noord27 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 01:14:
@Andrehj
Zo doet GC het inderdaad. En als je dan nog overschot hebt krijg je er 13,3ct voor terug (11ct ex 21% BTW).
Je krijgt nu gewoon 11 cent. het incl excl verhaal was een administratief ding nu ze het systeem van qurrent kunnen gebruiken schijn je gewoon 11 cent te krijgen dit is voor zowel nieuwe als bestaande klanten.

bron:
@reneeke1970 en een andere tweaker hebben onlangs hierover contact met GC gehad, ik kan alleen even hun posts niet vinden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:25

BlueTooth76

Let the sun shine!

@Andrehj

------ Edit:

Iemand nog tips voor een leverancier/installateur regio Den Bosch voor een circa 3500Wp installatie? Is bedoeld als kerstkado voor mijn ouders..
Gezien de drukte bij installateurs zal het wel kerst 2019 worden :P

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
twain4me schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 06:44:
[...]

Je krijgt nu gewoon 11 cent. het incl excl verhaal was een administratief ding nu ze het systeem van qurrent kunnen gebruiken schijn je gewoon 11 cent te krijgen dit is voor zowel nieuwe als bestaande klanten.

bron:
@reneeke1970 en een andere tweaker hebben onlangs hierover contact met GC gehad, ik kan alleen even hun posts niet vinden :p
Dat is niet zo netjes van GC. Ik ging uit van mijn vorige jaarfactuur..

@AUijtdehaag wat heb jij opeens met Pana's? Niet bepaald een leuke TVT.

[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 25-10-2018 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Noord27
Sushi klinkt leuker dan bapi pangang.
(Iets met betere kwaliteit en controle daarop)

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-10-2018 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
AUijtdehaag schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:19:
@Noord27
Sushi klinkt leuker dan bapi pangang.
(Iets met betere kwaliteit en controle daarop)
Ja er zit kwaliteitsverschil tussen. Dat valt door niemand te ontkennen. Maar de ervaring met veel andere merken is ook meer dan prima (degradatie, etc.) en dan 'geef' ik hem liever 4000Wp als 3000Wp.

Je hebt geen belang in 'die firma' uit Oss toch stiekem? ;)
Mijn laatste mailcontact verliep niet zoals ik verwachte van een professioneel bedrijf. Dat kwam doordat ik met mijn eerste serie panelen niet voor hem, maar voor een andere koos (zonnekompas). En tijdens de uitbreiding ik hem wel weer gewoon vroeg om bevestigingsmateriaal. Waarop zijn antwoord was: toen gunde je mij die opdracht niet, dus nu wil ik je ook niet helpen. Heb toen gewoon open kaart gespeeld dat hij net wat duurder was en ik liever voor gerenommeerd Trina koos ten opzichte van EC solar.

@reneeke1970 Heeft GC inderdaad het beleid omtrent vergoeding na saldering gewijzigd zonder dit terug te koppelen eerst naar zijn klanten? Ik ben er ook eentje van; maar kom ongeveer op 0 uit, waardoor het weinig uit maakt. Echter is het wel zo wanneer er andere regels gehanteerd gaan worden je dit (in mijn optiek) niet zo maar kunt doen zonder dit eerst naar klanten terug te koppelen. Herinner mij een zaak waarin Ziggo dit ook deed zonder terugkoppeling. En daarop zijn ze terug gefloten. Bij elke verandering moeten ze de klant dit voorleggen, welke dan kosteloos de mogelijkheid heeft om het lopende contract te ontbinden. Omdat er immers andere contractvoorwaarden worden gehanteerd en het oude contract dan niet meer geldig is.

[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 25-10-2018 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Noord27 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:48:
[...]

Ja er zit kwaliteitsverschil tussen. Dat valt door niemand te ontkennen. Maar de ervaring met veel andere merken is ook meer dan prima (degradatie, etc.) en dan 'geef' ik hem liever 4000Wp als 3000Wp.

Mijn laatste mailcontact verliep niet zoals ik verwachte van een professioneel bedrijf. Dat kwam doordat ik met mijn eerste serie panelen niet voor hem, maar voor een andere koos. En tijdens de uitbreiding ik hem weer gewoon vroeg om bevestigingsmateriaal. Waarop zijn antwoord was: toen gunde je mij die opdracht niet, dus nu wil ik je ook niet helpen. Heb toen gewoon open kaart gespeeld dat hij net wat duurder was en i k liever voor gerenommeerd Trina koos ten opzichte van EC solar.

@reneeke1970 Heeft GC inderdaad het beleid omtrent vergoeding na saldering gewijzigd zonder dit terug te koppelen eerst naar zijn klanten? Ik ben er ook eentje van; maar kom ongeveer op 0 uit, waardoor het weinig uit maakt.
zie 1 en 2 oktober

thesaxofonist in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

reneeke1970 in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Ik wordt steeds blijer van mijn installatie. Ik vind het echt verbazend hoe snel er al productie is. Dat geeft goede vooruitzichten voor de winter.
De installatie begint al terwijl ik binnen de verlichting nog aan heb. Gisteren zelfs van 11.00 tot 13.00 een stuk van 4000W. Pas na zonsondergang (schemer) stopt het met deze bewolking.
Start opbrengst
Inmiddels al 110 W terwijl ik type.
Oppassen dat ik niet constant naar de grafiekjes kijk. Toch maar de SunnyPortal app op mijn telefoon gezet.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Pietje555 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:07:
Oppassen dat ik niet constant naar de grafiekjes kijk. Toch maar de SunnyPortal app op mijn telefoon gezet.
Nu is het elke 15 minuten. Over een half jaar tenminste 1 keer per dag. Al is het maar om het dag saldo even te zien en dan met een glimlach te gaan slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:59
Noord27 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:48:
[...]

Mijn laatste mailcontact verliep niet zoals ik verwachte van een professioneel bedrijf. Dat kwam doordat ik met mijn eerste serie panelen niet voor hem, maar voor een andere koos (zonnekompas). En tijdens de uitbreiding ik hem wel weer gewoon vroeg om bevestigingsmateriaal. Waarop zijn antwoord was: toen gunde je mij die opdracht niet, dus nu wil ik je ook niet helpen. Heb toen gewoon open kaart gespeeld dat hij net wat duurder was en ik liever voor gerenommeerd Trina koos ten opzichte van EC solar.

@reneeke1970 Heeft GC inderdaad het beleid omtrent vergoeding na saldering gewijzigd zonder dit terug te koppelen eerst naar zijn klanten? Ik ben er ook eentje van; maar kom ongeveer op 0 uit, waardoor het weinig uit maakt. Echter is het wel zo wanneer er andere regels gehanteerd gaan worden je dit (in mijn optiek) niet zo maar kunt doen zonder dit eerst naar klanten terug te koppelen. Herinner mij een zaak waarin Ziggo dit ook deed zonder terugkoppeling. En daarop zijn ze terug gefloten. Bij elke verandering moeten ze de klant dit voorleggen, welke dan kosteloos de mogelijkheid heeft om het lopende contract te ontbinden. Omdat er immers andere contractvoorwaarden worden gehanteerd en het oude contract dan niet meer geldig is.
Ja helaas geen btw meer bij zowel gc als qurrent.
Voorheen altijd kado geweest omdat hun systeem er niet mee overweg kon.
Nu ze zijn samen gegaan konden ze zich duurder systeem veroorloven ahum....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Pietje555 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:07:
Ik wordt steeds blijer van mijn installatie. Ik vind het echt verbazend hoe snel er al productie is. Dat geeft goede vooruitzichten voor de winter.
De installatie begint al terwijl ik binnen de verlichting nog aan heb. Gisteren zelfs van 11.00 tot 13.00 een stuk van 4000W. Pas na zonsondergang (schemer) stopt het met deze bewolking.
[Afbeelding: Start opbrengst]
Inmiddels al 110 W terwijl ik type.
Zonde dat ze die tripowers niet over de hele lijn vernieuwd hebben tot de 10kVA modelletjes. Wat is je opstelling, linkje naar forumpost? Ben benieuwd wat je hebt liggen met een 10kVA omvormer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

HyperBart schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:45:
[...]

Zonde dat ze die tripowers niet over de hele lijn vernieuwd hebben tot de 10kVA modelletjes. Wat is je opstelling, linkje naar forumpost? Ben benieuwd wat je hebt liggen met een 10kVA omvormer...
Wat mis je in het huidige model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Andre1973 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:22:
[...]

slechte deal!
En ze weten dat je altijd meer in het hoog terug levert dan in het laag, naast de feestdagen gaat het met 2 tegen 5. En die 5 zijn werkdagen, zijn n hoop mensen niet thuis, dus minder verbruiken, en dus meer opwek, en in de weekenden juist meer thuis en verbruik overdag lijkt me.
Bij mij (greenchoice) word het eerst omgezet naar Euro's en dan weggestreept tegen elkaar.
Dat geeft best wel wat verschil! ondanks nog en netto verbruik van 100 kWh, kregen we netto E2,53 (naast alle kortingen, we kregen nog meer terug dus) retour puur op de gebruikte en terug geleverde kWh'en.

[Afbeelding]

Zoals je ziet:
levering totaal 2966 kWh = E174,77
terug levering totaal 2866 kWh = E 177,30
Thanks, in dit topic is vooral aandacht voor de beste overschot deals. Maar niet over de manier van salderen waar blijkbaar ook wel wat winst ligt?

Op zich als ik kijk naar de totale deal was dit verleng aanbod een van de scherpste in de markt. Weer een vastrecht van 99cent per product (gas en electra) dat doen weinig partijen na. Dat zijn aardig wat kWh-tjes die je moet salderen om dat verschil te compenseren uit slechts een 2720wp installatie.

Volgend jaar eens kijken naar een deal waarbij ik beter kijk naar het salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
stormfly schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:01:
[...]
Maar niet over de manier van salderen waar blijkbaar ook wel wat winst ligt?
Er is geen 'manier' van salderen. Salderen = salderen. Daar zit geen verschil tussen. Het enige waar verschil in zit is de terugleververgoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:01
CurlyMo schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:07:
[...]

Er is geen 'manier' van salderen. Salderen = salderen. Daar zit geen verschil tussen. Het enige waar verschil in zit is de terugleververgoeding.
Dat is niet helemaal waar. Met name in het geval van een dubbele meter kan het salderen op verschillende manieren gebeuren.

drentsekei.nl/wp-content/...rgoeding-zonnepanelen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
thesaxofonist schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:17:
[...]
Dat is niet helemaal waar. Met name in het geval van een dubbele meter kan het salderen op verschillende manieren gebeuren.
Ok, dat wist ik ook niet. Volgens mij is optie 3 uit het artikel het zuiverst.

[ Voor 23% gewijzigd door CurlyMo op 25-10-2018 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik zit bij VanDeBron, de consumentengids is wat kort door de bocht.
Je kan daar 10.5 cent exbtw krijgen, bij het zonnecollectief, het nadeel is dat je ook 10.5 cent ex btw betaald als je meer gebruikt als terug geleverd.

Ze salderen financieel, net als @Andre1973 al aan gaf, eerst verbruik/overschot hoog tarief uitrekenen in geld en dan het het verbruik/overschot in laag uitrekenen in geld en die bedragen salderen, dat geeft bij mij het optimale resultaat.
Ook omdat ik nog steeds verbruik zoveel mogelijk in laag tarief doe ( vaatwasser/wasmachine/wasdroger)
Dit zal wel veranderen als een nieuwe terug lever structuur het salderen zal vervangen, dan zal ik sturen op maximaal eigen verbruik (dus tijdens opwek)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:12
WoudseHoeve schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:53:
[...]

Ik zou ze eerst afdekken met plastic ( dan blijven ze droog, en hebben de zuren van de cement geen vat op het paneel oppervlak, kunnen ze nieyt chemisch beschadigen).
Daarna afdekken met een doek, deken en lokaal zelfs een plaat hout tegen het mechanisch beschadigen.
Het wordt echt een zooi ..... erg agressief en schurend.
Neem aan dat ik de converter dan ook ontkoppel. Doe ik dat zowel bij de converter als in de meter kast?. Kan ook converter uitzetten en tevens de kabels (van de panelen) onder de converter eruit trekken ivm mogelijke spanning.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Snarfie31 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:06:
[...]

Neem aan dat ik de converter dan ook ontkoppel. Doe ik dat zowel bij de converter als in de meter kast?. Kan ook converter uitzetten en tevens de kabels (van de panelen) onder de converter eruit trekken ivm mogelijke spanning.
Nee dat is in principe niet nodig. Ik neem daarbij aan dat hij binnen hangt, als hij buiten hangt goed rondom afdekken en in de meterkast de zekering automaat uit zetten zodat hij geen warmte produceert..

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
HyperBart schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:45:
[...]
Geef mij maar de oude. De nieuwe heeft een standby-verbruik ('s nachts) wat maar liefst 5x zo hoog is als de oude, en kan nog maar een max DC-spanning aan van 850 Volt, wat bij een flinke oost-west-opstelling te krap is. De oude ging tot 1000 Volt, dat was veel beter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 17:22:
[...]

Geef mij maar de oude. De nieuwe heeft een standby-verbruik ('s nachts) wat maar liefst 5x zo hoog is als de oude, en kan nog maar een max DC-spanning aan van 850 Volt, wat bij een flinke oost-west-opstelling te krap is. De oude ging tot 1000 Volt, dat was veel beter.
Wat heeft oost west met extra hoge spanning te maken?
Maar je hebt gelijk, deze kan twintig panelen aan en de oude wel 24/25 .
Deze 850 volt versie zou ik dus ook nooit kopen.
Vind mijn 950 volt van kostal al vervelend, gelukkig blijft die wel proberen te her starten met over voltage.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
reneeke1970 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 17:55:
[...]
Wat heeft oost west met extra hoge spanning te maken?
Maar je hebt gelijk, deze kan twintig panelen aan en de oude wel 24/25 .
Als je een steil dak hebt (meer dan 45°), dan kun je aan beide zijden van je huis het omvormervermogen aan panelen leggen. Dus op een 6 kW omvormer aan beide zijden van je huis 6 kW aan panelen, beide op hun eigen MPPT. Bij de nieuwe tripower lukt dat niet meer, omdat je dan boven de 850 Volt uitkomt.
Als je alles op zuid hebt, kun je veel minder vermogen aan panelen plaatsen, en moet je de panelen over de twee MPPT's verdelen. Dan heb je niet zo snel last van deze beperking.
Gelukkig is het oude type van SMA voorlopig nog leverbaar, en anders kun je altijd nog uitwijken naar de concurrentie (Fronius bijv).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
De VREG heeft bij ons de simulator voor de digitale meters online gezet die verbruik en injectie afzonderlijk meten en de impact daarvan. Ik wacht hier even de reacties af, ik werd er alvast niet vrolijk van.

https://simulatordigitalemeter.vreg.be

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 25-10-2018 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Toch vind ik dat wel een goeie zaak. In NL zou het afplatten van de grote piek midden op zonnige dagen ook een veel hogere prioriteit moeten hebben. Dan gaan de bewoners vanzelf nadenken over meer eigen verbruik overdag en PV opstellen in Oost-Westopstelling.
Uiteindelijk zeggen veel mensen dat ze PV opstellen voor het milieu, terwijl de portemonnee op de achtergrond toch de echte motivator is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 20:50:
Toch vind ik dat wel een goeie zaak. In NL zou het afplatten van de grote piek midden op zonnige dagen ook een veel hogere prioriteit moeten hebben. Dan gaan de bewoners vanzelf nadenken over meer eigen verbruik overdag en PV opstellen in Oost-Westopstelling.
Uiteindelijk zeggen veel mensen dat ze PV opstellen voor het milieu, terwijl de portemonnee op de achtergrond toch de echte motivator is.
Ja, want het is energetisch en economisch niet haalbaar electriciteit langer dan een paar dagen op te slaan. Zolang zonneenergie een marginaal verschijnsel is, is er geen probleem, maar dat verandert zodra de jaarlijkse zonneenergie productie richting 10% van het totaal loopt. Dus aub in de winter alvast zomervakantie nemen, zodat de bedrijven volop van de zonnestroom gebruik kunnen maken en ook alvast uw huis voor de winter voorverwarmen :).
Wanneer gas en olie duur geworden zijn, zullen we veel meer aan windenergie hebben. Tot die tijd bewaar ik de energie voor mijn WP die mijn panelen opwekken mooi in het net. Was er niet ook nog iets met de oudste rechten :). Tegen die tijd zien we wel weer. Een houtkachel is zo bijgeplaatst.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gHBEXdBeFWjxXHxYRqOJ3Mb6/medium.jpg

Ohh dat is niet om aan te zien, die lege plek :F
Zal ik het doen, 2x JA solar 270Wp poly met steunen voor €361 op de stoep? :$
De SB4000 kan het makkelijk, misschien zelfs beter dan de 10 op die string ...
Weinig aftopping gezien dit jaar, de 2350Wp op N/O piekt niet tegelijk met Z/W.

De beste dag zag er zo uit met bijna 3700W max:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L8PwrARGEt3Yt2HuXPcXSHcx/medium.jpg

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:22:
Zal ik het doen, 2x JA solar 270Wp poly met steunen voor €361 op de stoep?
Ik zou lekker deze doen. Beste €/Wp verhouding met € 102,- (incl. BTW) / 275Wp. Ik wil komende jaar er ook wel een paar bij leggen op mijn dakkapellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

CurlyMo schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:26:
[...]

Ik zou lekker deze doen. Beste €/Wp verhouding met € 102,- (incl. BTW) / 275Wp. Ik wil komende jaar er ook wel een paar bij leggen op mijn dakkapellen.
Die zag ik ook, rete irritant dat hij in Alminder zit en ik ze niet gratis kan ophalen |:( |:(

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:28:
[...]

Die zag ik ook, rete irritant dat hij in Alminder zit en ik ze niet gratis kan ophalen |:( |:(
Staan zelfs nieuwe op mp voor 75 inclusief

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:28:
[...]

https://www.installand.nl/ heeft ze ook, maar ook weer ~ € 90,- verzendkosten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:31:
[...]

Staan zelfs nieuwe op mp voor 75 inclusief
Niet dezelfde die ik nu heb (welke dan?), maar €97,50 zie ik wel en weer €85 verzenden.
J&M stuurt ze voor €50 op uit Maastricht dus hoe dan ook met steunen rond de zelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:42:
[...]

Niet dezelfde die ik nu heb (welke dan?), maar €97,50 zie ik wel en weer €85 verzenden.
J&M stuurt ze voor €50 op uit Maastricht dus hoe dan ook met steunen rond de zelfde prijs.
Hangt er vanaf hoeveel je er wil. Ze zijn daar namelijk wel € 13,- duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik kan er 2 kwijt, die string wordt dan 12x 270Wp.
Andere string ligt minder gunstig en is 10x 235Wp.

Haha, Warmteservice heeft alles incl. 2x Flatfix eco 1000 voor €315 gratis bezorgd :P
Nog even de nieuwsbrief doen en weer €5 er af :+

[ Voor 41% gewijzigd door Speedy-Andre op 25-10-2018 23:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

@Andrehj

------ Edit:

Denk dat dit voor mij is i.p.v @Andrehj , die warmtepomp hangt er en werkt 22 minuten per dag om een warme douche te maken, en de gemeente ambtenaar gerust te stellen.
Dit (-E75,31) is dus onze totale energie rekening, daar kan ik weer wat benzine en olie van kopen voor de kettingzaag :-)
Daarnaast mogen we dan ook nog een paar dagen lekker buiten met bomen spelen, met dit als resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RPtrpwVflG3WSbcoDoG2yn3x/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 25-10-2018 23:10 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Allemaal wel leuk en wel, maar mensen die een goed uitgedachte overgedimensioneerde (zuid)oost (zuid)west installatie hebben liggen om een brede platte golf over de hele dag te trekken worden nu het hardst geraakt, want die mensen hebben een lagere omvormer omdat het prosumententarief daar op gebaseerd was.

First wave pv installaties met een 10kw tripower omvormer en 10kwp panelen, die zijn ineens goed af ja, want die gaan van 1k annual kosten (prosumententarief is/was 100 eur per kw vermogen van je omvormer) naar een ander stelsel waarbij de kracht van hun omvormer niet meer meegenomen wordt. Die kennis van oost/west was toen nog niet bekend of uberhaupt verkocht als rendabel met pv installaties van +20k, hoe denk je dat al die panelen liggen? Knal op zuid...

Om nog niet te spreken over als je wat meer verbruikt dan het gemiddelde 3800 à 4000 kwh, je met twee gaat uit werken en er niemand thuis is. Tellen we ook nog even een weekje of 2 mee in de volle zomervakanties waar je simultaniteit zga 0 is?
De factuur gaat op jaarbasis zomaar even 230 eur OMHOOG(!).

Nu goed, als je een Belg tot actie wil bewegen moet je ‘m in zijn portefeuille raken.
Een wkk op hout met sterling motor, kleine batterij van 1kwh en 2.5kw omvormer en fully off the grid gaan begint wel heel aantrekkelijk te worden zo... Ik ruik een business plan.

Trouwens, die piek op zuid waar je over spreekt, da’s eigenlijk helemaal de kwestie niet. Alles wat in de zomer opgewekt is telt gewoon niet meer 1 op 1 in de winter. Maw: het 1 op 1 salderen wordt hier dus van de ene dag op de andere op de schop gegooid.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 26-10-2018 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:18

Wailing_Banshee

You're Next

Ja, want eigen verbruik is goed in te delen gedurende de piek momenten als je 40 uur per week werkt en een huis wat noord/zuid ligt kun je ook even makkelijk 90 graden draaien.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@HyperBart dank voor je post. Jullie werken nu nog met prosumententarief + salderen? Kan/kon dat uit financieel gezien?

Je schrijft ook over nieuwe plannen in België. Zou je die eens willen toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Speedy-Andre schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 22:22:
[Afbeelding]

Ohh dat is niet om aan te zien, die lege plek :F
Zal ik het doen, 2x JA solar 270Wp poly met steunen voor €361 op de stoep? :$
De SB4000 kan het makkelijk, misschien zelfs beter dan de 10 op die string ...
Weinig aftopping gezien dit jaar, de 2350Wp op N/O piekt niet tegelijk met Z/W.

De beste dag zag er zo uit met bijna 3700W max:

[Afbeelding]
No Brainer .... Doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Andre1973 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:07:
[...]
Denk dat dit voor mij is i.p.v @Andrehj , die warmtepomp hangt er en werkt 22 minuten per dag om een warme douche te maken, en de gemeente ambtenaar gerust te stellen.
Dit (-E75,31) is dus onze totale energie rekening, daar kan ik weer wat benzine en olie van kopen voor de kettingzaag :-)
Daarnaast mogen we dan ook nog een paar dagen lekker buiten met bomen spelen, met dit als resultaat.
[Afbeelding]
Gezellig plekkie _O-
Kan links nog wel wat hout bij ..... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Nou ja, 500kWh overschot en dat verdubbelt dan :)
Aan de andere kant gaat er meer mijn huis in bij slecht weer en ik kan eens aan een elektrische fiets of scooter gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:12

BertV

Handgemaakt

Speedy-Andre schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:21:
[...]

Aan de andere kant gaat er meer mijn huis in bij slecht weer en ik kan eens aan een elektrische fiets of scooter gaan denken.
Het zal met een elektrische scooter anders zijn, maar ik kan je vertellen dat je het stroomverbruik van een elektrische fiets niet terug ziet in je verbruik. (vaak met 500Wh accu)

Ik laad iedere dag 80% van zo'n accu. Het verbruik valt vrijwel weg ondanks mijn minimale andere verbruik.

[ Voor 10% gewijzigd door BertV op 26-10-2018 09:56 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Speedy-Andre schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:21:
[...]
Doe je het niet voor je portemonnee (beter als de bank) doe het dan voor het klimaat.
Meer eigen verbruik, financieel beter als we FIT krijgen voor terug geleverde energie.
Als we een FIT krijgen voor terug geleverde energie (op een TVT van 7 jaar) kan een dergelijke toevoeging altijd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:16

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Financiële motivatie lijkt me niets mis mee. Het is vaak een *prima* incentive.

Persoonlijk heb ik mijn 12x305Wp óók op het dak gelegd met als primaire reden dat de investering financieel meer op brengt dan het geld op mijn spaarrekening laten staan. Het milieu is absoluut belangrijk en ik had géén investering gedaan die slecht was voor het milieu, maar heb wel heel bewust gekozen voor iets dat primair een hoog financieel rendement op levert.

Bij veel bedrijven zie je precies hetzelfde. Ze gaan pas écht innoveren als het financieel aantrekkelijk word. Logisch. Ze hebben personeel te betalen en bedrijven bestaan bij de gratie van geld verdienen. Dus is een financiële prikkel een heel logische en denk een van de belangrijkste.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HyperBart
stormfly schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 08:17:
@HyperBart dank voor je post. Jullie werken nu nog met prosumententarief + salderen? Kan/kon dat uit financieel gezien?

Je schrijft ook over nieuwe plannen in België. Zou je die eens willen toelichten?
Ik heb hier ooit eens een iets uitgebreidere post geschreven over hoe in grote lijnen de PV regelgeving veranderd is maar die vind ik nu zelf niet terug, hieronder een vergelijkbare tekst die ik nog had staan voor een Nederlandse vriend. Het kan zijn dat ik een verkeerde partij benoem voor een bepaalde kost, maar dit zou in grote lijnen moeten kloppen:

Beginjaren 200X:

In de begindagen van PV (tijd waarin 8kWp installatie à 23k kostte) was er een subsidiestelsel en had je het grid/net als buffer. Een kWh die je opwekte mocht je in de winter terug afnemen. Het net diende als het ware als een buffer of een grote virtuele batterij. Saignant detail: daarnaast, voor iedere 1000kWh betaalde een men als ik het mij goed herinner tot 350 EUR tot 450 EUR, net even opgezocht , want je steunde het milieu, hielp België aan zijn energienormen, stabiliseerde het net etc etc. Eigenlijk was dat een ongelooflijk goede belegging midden in crisistijden. De PV tech stond misschien nog niet op punt zoals nu, maar je was relatief zeker van je opbrengsten. Die subsidies/steun heette "groene stroom certificaten"
Deze regels golden ook voor bedrijven. Had je dus een bedrijfshal van 200m² kon je die gerust volleggen met panelen en 450 EUR incasseren per 1000kWh die je opwekte. De energie die je nodig had kon je onmiddellijk gebruiken, komt nu ook goed uit. Of je maakte een nieuwe BVBA, legde een heel landbouwstuk vol met zonnepanelen en je had een bedrijf wat draaide op GSC's. Je had toch een BVBA dus bepaalde kosten maak je lekker langs daar (bedrijfswagen, computer, etc).

Groene leningen maken de financiële taart af met een kers. Vaak was het Jean achter de hoek die op 45 jarige leeftijd zijn hypotheek heeft afbetaald en die opeens wel wat opknapwerk in zijn woning financieel kon veroorloven. De badkamer/keuken werd vernieuwd, er werdeen veranda bijgebouwd en PV werd gelegd. "Nu zijn we milieuvriendelijk"

Belgen die het indertijd niet hebben gedaan die vloeken wel een beetje en zeggen nu nog al rancuneus/schamperend "voor die mensen met GSC betalen we nu allemaal voor", da's waar, maar die mensen hebben het spel volgens de regels toen gespeeld. Je hebt ook niet pissig te zijn als iemand in Monopoly de juiste straten heeft volgebouwd en er nu voor casht...
Dat die panelen op daken liggen die bijna niet geïsoleerd zijn maar dat diezelfde mensen nu kunnen zeggen "ik ben milieuvriendelijk want ik heb PV", tja, dat vind ik ook wat hypocriet, maar het is verdomme een goede investering geweest en dat hebben ze goed gedaan.

Fast forward enkele jaren en de Belgische overheid realiseert zich dat ze dit sterk overgesubsidieerd hebben. De kosten swingen de pan uit en men moet dit corrigeren. GSC's worden al een tijdje afgebouwd en stopgezet, alleen salderen 1kWh op 1kWh blijft, de PV markt is sterk genoeg, de early adopters hebben de spits afgebeten en de majority kan mee, zowel financieel als concurrentieel.
Het Belgische net is onderkomen, men heeft te weinig voortschrijdend inzicht gehad in het onderhoud en verzwaring ervan. Distributienetbeheerders (DNB's) en producenten zien hun winsten slinken want de Belg wordt zelfvoorzienender en trekken aan de alarm bel. Het net barst, België kan niet om met de dynamiek in het net, er zijn stroomtekorten in de winter en overschotten in de zomer, kernuitstap, uitstoot gassen en sluitingen van centrales dragen er niet aan bij. Hoogspanningslijnen naar andere landen zijn niet voldoende aangelegd of verzwaard om via schaalvoordeel alles wat gelijk te trekken.

"Het is toch niet eerlijk dat een burger die gebruik maakt van het net om er elektriciteit op te injecteren niets moet betalen voor het gebruik van dat net" dixit beleid en producenten

Niemand heeft op dat moment politieke en milieuvriendelijke moed om knopen door te hakken en een langetermijnstrategie uit te werken voor ons energiebeleid, kernuitstap, hernieuwbare energie etc. Dus men bedenkt een compromis voor de huidige legislaturen.

Enerzijds heft men extra belastingen, de zogenaamde "Turteltaks" die daarna weer worden teruggedraaid door het hof. Anderzijds introduceert de VREG het prosumententarief. Consument en producent tegelijk. Dit tarief is gebaseerd op de sterkte van je omvormer. Over heel Vlaanderen betaal je 90 tot 110 EUR per kW die je omvormer(s) sterk is/zijn.

Omdat dit telkens andere componenten in de factuur betreft en men niet aan de bestaande GSC's raakt is dit allemaal "prima legaal".
Dat "Belgische Jean Modaal" van 45 jaar die zijn hypotheek had afgelost en met een groene lening zijn PV had gelegd nu plots 1000 EUR moet betalen omdat hij een 10kW omvormer heeft voorgesteld gekregen indertijd die 1/1 overeenkomt met zijn kWp, tja, dat prikt natuurlijk wel wat, maar 2 GSC's en we spreken er al niet meer over..
Rendement met een paar jaar vertraagd, maar niets onoverkomelijk want dat minder goed geïsoleerd huis dat stookt hij nu warm met een warmtepomp op hoge temperatuur met radiatoren of met een lucht/lucht WP.
Jean had bovendien gerekend dat met zo een dure omvormer hij beter alles goed vol legt ook al heeft hij het niet nodig want daarvoor krijgt hij toch GSC's en het gaf 'm wat overschot voor later die airco in de veranda te hangen, want in de zomer wordt het daar toch wat te warm in huis 8)7 . Dat waren de spelregels toen, gelukkig werkt het team wat achter de GSC's zit niet bij 999 Games want anders had Kolonisten van Catan er helemaal anders uit gezien :F

Nieuwbouw woningen moeten sinds een aantal jaren voldoen aan bepaalde E-peilen. Stevige isolatie in muren en daken, hernieuwbare energie, luchtdicht bouwen dragen allemaal bij aan verlagen van het E-peil. Ook zonnepanelen tellen hierin mee. Als je stevig je best doet en je bouwt een woning die sterk vooruitloopt op je benodigde E-peil krijg je belastingvermindering.

Jammer genoeg ligt de verhouding tussen

* de impact van isolatie/luchtdichtheid en andere dingen die de netto energebehoefte omlaag trekken op het e-peil
versus
* de invloed van PV leggen op het e-peil

ook bij nieuwbouw biizonder scheef. Je koopt als het ware E-peil punten door telkens een paneel bij te leggen.

Grofweg kan je tellen dat per 300Wp op 40° helling en zuidwest/oost oriented ongeveer 1 E-peil punt oplevert en dat dit "oneindig" doorloopt tot zelfs onder 0 (maar da's zinloos dacht ik).
Vertik je het als Belg om een blowerdoortest van een paar 100 EUR te doen om je luchtdichtheid van je woning te meten en ligt je E-peil wat te hoog naar je zin? Geen probleem, leg wat PV bij tot je goed zit! Zonnewering om te voorkomen dat je airco "moet" steken om het wat draaglijk te hebben? Waarom zou je dat doen, kost veel en met 1/5 van de prijs heb je X panelen die meer E-peil opleveren.
Je hebt toch PV en je fakkelt met je warmtepomp in de winter alles af of in de zomer koel je lekker af. "Den elentrik is toch gratis".

Aangezien "Kristof Modaal" met 2 kindjes (net zoals veel andere jonge nieuw-bouwende of renoverende jonge Belgen volgens de huidige geldende regels) een beetje naar zijn omvormer kijkt ifv de opbrengsten, legt hij met een beetje verstand en als zijn dak het toelaat wat meer PV in kWp en steekt een lichtere omvormer. Kristof overdimensioneert en is tevreden.
Eindelijk zijn we eens bezig met wat gezond verstand, veel kWp en het maximale kW op AC limiteren. Want in de winter is het het eigenlijk huilen met de pet op qua opbrengst, maar omdat Kristof toch stevig wat kWp heeft liggen werkt de omvormer *eigenlijk*, gezien de omstandigheden best wel "heel goed", maar de zomers, dat blijven natuurlijk de toppers!

Kristof heeft dit allemaal nagerekend en komt er juist goed uit.
Hij rekent dat een kWh 24 cent (8 cent elektriciteit, 16 cent heffingen & distributietarieven)
Kristof heeft 2 kleine kinderen en het verbruik ligt wat hoger, laten we 5500kWh nemen. 1500kWh meer dan een modaal gezin in België.

Even op een post it rekenen, corrigeer gerust:
Kristof betaalde voor zijn installatie om zijn verbruik af te dekken een 8500 EUR en rekent er op dat die 20 jaar mee gaat. De omvormer klapt er na 12,5 jaar tussen uit en kost een 800 EUR om te laten vervangen.
TCO = 9300 EUR op 20 jaar
Besparing per jaar? 960 EUR, want Kristof moet het prosumententarief per jaar nog betalen à rato 360 EUR voor zijn omvormer van 3.6kW
Na een kleine 10 jaar heeft Kristof dus zijn investering terug, toch?

Neen... Want de VREG is niet akkoord, men wil de riem verder aanspannen.

"Het kan toch niet zijn dat een burger het net als buffer/grote batterij mag gebruiken en een kWh in de zomer/dag evenveel kost als in de winter/nacht"

en/of

"Het kan toch niet zijn dat een burger die een kWh opwekt en daarna terug verbruikt eigenlijk geen distributietarieven en heffingen betaalt op zowel de kWh die hij injecteert en daarna terug afneemt?"

Dus wil men nu overstappen naar een systeem waarbij injectie en afname apart gemeten worden ter vervanging van het prosumententarief.

Kristof wekt een kWh op als er niemand thuis is?
De producenten zijn blij, iedereen zit te pushen op het net, eigenlijk moet de producent misschien maar 6 cent betalen (vraag en aanbod) maar Kristof krijgt 8 cent voor zijn kWh, dat is gegarandeerd.
Want de Vlaamse Overheid heeft beloofd dat hij zijn rendement behoudt... Wat ze even vergeten zijn is dat de Vlaamse Overheid alleen het rendement kan garanderen op het deeltje "energieprijs". Die 16 cent is op andere niveau's geregeld en daar heeft Vadertje Vlaamse Overheid niets over te zeggen.
Ja maar wacht eens?? Een kWh die Kristof voorheen dus aan 24 cent werd wegstreepte kan nu maar tegen 8 cent worden weggestreept? Ja... En wat met die 16 cent dan? Betalen :) !

Misschien is het eerlijker om die 16 cent te laten zakken voor afname en voor injectie een ander tarief te hanteren? Want die stroom die Kristof opwekt gaat niet verder dan de grotere transfo's heb ik altijd begrepen? Dus die kWh wordt toch superefficient en goedkoop naar een buur gebracht die geen zonnepanelen heeft? Die buur moet dan toch op dat moment ook maar een paar centjes betalen, want die elektriciteit komt van een wijk of huis verder? Da's toch eerlijk?
Ongetwijfeld zullen de heren en dames dat wel eens nagerekend hebben, maar "ons kent ons" en dat zullen de DNB's als "niet interessant" bestempeld hebben.

Of heb ik wat teveel House of Cards gekeken? :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@HyperBart Ik heb mijn installatie beschreven op pagina 304 met foto's en toelichting.
Pietje555 in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
Ik heb het nieuwste model SMA STP10000TL-20 en ik zou niet weten waarom deze geen 1000V aan kan. DE afvlakking kun je gewoon instellen met SunnyExplorer. Mijn staat op 950V
Ook het SynnyDesign programma optimaliseert voor de hoogste voltages. Ik heb 36 panelen en er kwam een advies uit van 1 string van 19 en een string van 17 panelen voor het hoogste rendement, met een berekening welke spanningen er ontstaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MueOJ18JtoGmp9LeRhbrigVx/full.png
Wat eruit is gehaald is de Bluetooth controller. Op alle websites staat dat deze er standaard inzit, maar dat is dus niet meer het geval. Je kunt dit aan de buitenkant niet zien, alleen met SynnyExplorer en openschroeven.
Ik heb Installand hier over gebeld en zij zijn dit nagegaan bij SMA. Het klopt en ze hebben de prijs op de website aangepast en mij het verschil teruggestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

snipje, dit doen we maar niet

[ Voor 79% gewijzigd door teacher op 28-10-2018 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:27
Zo, de zon is weg dus nu ligt er 540Wp op de schuur ;-)

(2x 270Wp JG Solar op een APS yc500i)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
Iemand in het zelfde schuitje als ik met het faillissement van Energieflex? Contract loopt tot 1 maart maar wordt nu per 1 november beëindigd. Dan krijg ik een nieuwe leverancier en een nieuw contract. Ik moet per 1 november mijn meterstanden doorgeven.

Echter ik zit nu met een electra overschot ipv een klein verbruik. Tevens kan ik fluiten naar mijn bonus per 1 maart en is het maar de vraag of ik een evt overschot terug krijg.

Ik heb bedacht maar extra hoge meterstanden door te geven (zodat ik in elk geval kan blijven salderen) en per 1 november de laatste 2 incasso's te storneren. Dan heb ik probleem 1 en 3 redelijk opgelost, maar blijft probleem 2 over....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 28-10-2018 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 113% gewijzigd door teacher op 28-10-2018 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
exroosje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 18:32:
Iemand in het zelfde schuitje als ik met het faillissement van Energieflex? Contract loopt tot 1 maart maar wordt nu per 1 november beëindigd. Dan krijg ik een nieuwe leverancier en een nieuw contract. Ik moet per 1 november mijn meterstanden doorgeven.

Echter ik zit nu met een electra overschot ipv een klein verbruik. Tevens kan ik fluiten naar mijn bonus per 1 maart en is het maar de vraag of ik een evt overschot terug krijg.

Ik heb bedacht maar extra hoge meterstanden door te geven (zodat ik in elk geval kan blijven salderen) en per 1 november de laatste 2 incasso's te storneren. Dan heb ik probleem 1 en 3 redelijk opgelost, maar blijft probleem 2 over....
Ik persoonlijk zou terug lever stand naar beneden liegen zodat je ongeveer nul komt.
Bij controle hebben panelen gisteren spontaan veel opgewekt. En je overschot kWh krijg je dan volgend jaar wel van je nieuwe leverancier.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:00
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 28-10-2018 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

BertV schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:54:
[...]

Het zal met een elektrische scooter anders zijn, maar ik kan je vertellen dat je het stroomverbruik van een elektrische fiets niet terug ziet in je verbruik. (vaak met 500Wh accu)

Ik laad iedere dag 80% van zo'n accu. Het verbruik valt vrijwel weg ondanks mijn minimale andere verbruik.
500Wh is idd wel weinig, 2kWh per week of 100kWh per jaar zal je op zitten.
Eerst eens zien hoe ik met de tijd uit kom, zo`n zending zal je zelf aan moeten pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Andre1973 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:28:

Wij plaatsen tegenwoordig Qcell als standaard paneel (voorheen Solar Frontier), lijkt me een prima paneel, alleen die 1 kastjes bij de 1/2 cel panelen is wat lastig met doorverbinden bij een O-W opstelling.
Die met 1 kastje kan je de O aan de volgende parallelle O rij koppelen, met die met 2 kastjes niet. Verlengkabeltjes plaatsen dus.
Ook met doorverbinden in portait op schuin dak zijn de kabeltjes wat kort.
Mbt tot portrait en schuin dak en de Qcell Duo:
Kabels zijn toch circa 1 meter dacht ik te zien. Ik zou dan verwachten dat ze niet kort zijn.
Hoe sluit jij ze dan aan zodat ze toch wat kort zijn?
Ik overweeg ook Qcell Duo te gebruiken in portrait.

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 26-10-2018 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

exroosje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 18:32:

Wat rechtvaardigd het storneren?

Je hebt trouwens een kans dat dit niet kan omdat de currator dat mogelijk kan blokeren. jouw geld hoort bij de failliete boedel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

twain4me schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 23:26:
[...]

Je hebt trouwens een kans dat dit niet kan omdat de currator dat mogelijk kan blokeren. jouw geld hoort bij de failliete boedel.
En waarschijnlijk energie geleverd, je kan hooguit uitrekenen of je teveel betaald heb aan voorschot en dat terugvragen.
Bewijst maar weer dat je de energieleverancier niet als spaarpot moet gebruiken......

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jobr schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:32:
[...]

Mbt tot portrait en schuin dak en de Qcell Duo:
Kabels zijn toch circa 1 meter dacht ik te zien. Ik zou dan verwachten dat ze niet kort zijn.
Hoe sluit jij ze dan aan zodat ze toch wat kort zijn?
Ik overweeg ook Qcell Duo te gebruiken in portrait.
Bij een O-W opstelling op een plat dak kan je normaal gesproken de rijen onderling met elkaar verbinden door de kabels van het paneel te gebruiken en die langs het frame onder een tegenligger te koppelen. (2 west aan elkaar, stekkerverbinden onder de Oost die daar tussen ligt). Bij die met die halve cellen gaat dat niet.
Het is lastig uit te leggen, maar zoek even een plaatje op, en ga er mee tekenen, dan kom je er vanzelf achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
twain4me schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 23:26:
[...]

Als ik zo mee lees.
Afnemer is op dit moment dus schuldenaar en schuldeiser. Bij de curator dien je je dan te melden en aangeven dat er een verrekening dient plaats te vinden. Zorg wel dat je de zaken goed op papier hebt.
In deze oplossing heb je iets meer voorrang op andere schuldeisers, heb wel een lange adem.

@Exroosje geeft aan dat het contract per 1-11 is opgezegd door de curator. Dus in mijn ogen zou ik direct eventuele betaling stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Andre1973 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 00:10:
[...]

Bij een O-W opstelling op een plat dak kan je normaal gesproken de rijen onderling met elkaar verbinden door de kabels van het paneel te gebruiken en die langs het frame onder een tegenligger te koppelen. (2 west aan elkaar, stekkerverbinden onder de Oost die daar tussen ligt). Bij die met die halve cellen gaat dat niet.
Het is lastig uit te leggen, maar zoek even een plaatje op, en ga er mee tekenen, dan kom je er vanzelf achter.
Voor de half cell heeft Natec een voorbeeld staan. Portrait is niet zo zinvol om zo aan te sluiten, maar in landscape is het wel de oplossing. Ze leggen de panelen dan om en om. Onderkanten tegen elkaar en daarna de bovenkanten tegen elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/htxwBXdHcuWUguHOqx6axwLD/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

habbekrats schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 07:33:
[...]

Als ik zo mee lees.
Afnemer is op dit moment dus schuldenaar en schuldeiser. Bij de curator dien je je dan te melden en aangeven dat er een verrekening dient plaats te vinden. Zorg wel dat je de zaken goed op papier hebt.
In deze oplossing heb je iets meer voorrang op andere schuldeisers, heb wel een lange adem.

@Exroosje geeft aan dat het contract per 1-11 is opgezegd door de curator. Dus in mijn ogen zou ik direct eventuele betaling stoppen.
Je hebt helemaal gelijk, maar per 1-11 is per 1-11 en niet per 1-9 omdat je technisch gezien misschien kan storneren betekend dit nog niet dat op eigen houtje gelden uit de boedel trekken verstandig is.

Persoonlijk zou ik waarschijnlijk de meterstand zo bij elkaar fantaseren dat de volgende energiemaatschapij het maar oplost.

Aan de andere kant, dingen kwijt raken in een failliete boedel hoort nu eenmaal bij het "spel"
Zo waren mensen ook hun electronica kwijt wat toevallig voor onderhoud of reparatie bij its in het magazijn lag. het meeste is geloof ik uiteindelijk wel terug gegeven, maar volgens de letter van de wet hoeft de curator dat niet te doen. andere eisers gaan nu eenmaal voor (denk dan aan de bank en de belastingdienst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Andre1973 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 00:10:
[...]

Het ging niet om de O-W opstelling op plat dak maar om de portrait op schuin dak.
Daarvan gaf jij aan dat dan een beetje kort was. Ik was benieuwd hoe je dat dan aansluit waardoor ze heel kort zijn.

Je kan ze toch doorlussen naast elkaar en die van het eerste paneel verlengen langs de doorgelusde kabels tot aan het laatste paneel. Dit om een inductielus te voorkomen (met name als je meerdere rijen hebt). Dan zijn ze toch niet (te) kort.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.zonnecollectoren-zonnepanelen.nl/aansluitschema-12-panelen-2-x-6-panelen-op-Omniksol-3-%20kw-2-trackers.png

[ Voor 33% gewijzigd door jobr op 27-10-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:27
Even een beginnersvraag, hopelijk mag dat hier :). Wij hebben bij onze huis 20 zonnepanelen van 90w de stuk en de omvormer is een Fronius IG30 (beide zitten al standaard bij deze woning vanaf de bouw in 2005). +/- een half jaar geleden heeft de omvormer het begeven, deze doet helemaal niks meer.

Na een beetje zoekwerk blijkt dit dus een omvormer te zijn met 4 strings (volgens mij zie ik in het midden 4 van die kabels). Uiteraard al een beetje wezen kijken, maar tot dus verre nog niet heel veel (redelijk betaalbare) omvormers gezien met 4 strings, op een aantal van Growatt na (vanaf de MTL 3600-serie). Iemand advies waar te kijken voor 4 strings omvormers?

Mocht ik andere technische dingen over het hoofd zien of jullie hebben meer info of foto’s nodig van de huidige situatie, laat het even weten dan kijk ik even :).

[ Voor 3% gewijzigd door Jolly_Jumper op 27-10-2018 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 19:13
Ik sta op het punt om op bestellen te klikken voor 10x 275Wp Canadian Solar op een SMA 2.5. Dit alles komt op plat dak op zuid, 20 graden. In eerste instantie zat ik te kijken naar een Sunny Boy 3.0, maar door de lagere start spanning en prijs van de 2.5 ga ik denk toch daarvoor.
Nog dingen die ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Jolly_Jumper schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:21:
Even een beginnersvraag, hopelijk mag dat hier :). Wij hebben bij onze huis 20 zonnepanelen van 90w de stuk en de omvormer is een Fronius IG30 (beide zitten al standaard bij deze woning vanaf de bouw in 2005). +/- een half jaar geleden heeft de omvormer het begeven, deze doet helemaal niks meer.

Na een beetje zoekwerk blijkt dit dus een omvormer te zijn met 4 strings (volgens mij zie ik in het midden 4 van die kabels). Uiteraard al een beetje wezen kijken, maar tot dus verre nog niet heel veel (redelijk betaalbare) omvormers gezien met 4 strings, op een aantal van Growatt na (vanaf de MTL 3600-serie). Iemand advies waar te kijken voor 4 strings omvormers?

Mocht ik andere technische dingen over het hoofd zien of jullie hebben meer info of foto’s nodig van de huidige situatie, laat het even weten dan kijk ik even :).
Komen er 2x4 DC kabels van het dak ?
Je moet de specs van de panelen opzoeken. Mogelijk kunnen ze in serie en op een 1 string omvormer van 1500W of zo. De Voc is belangrijk, moet opgeteld ruim onder de 100V blijven voor de meeste omvormers. Als je de Voc weet en de Impp dan kunnen we je adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Geen reclame, maar hier Kun je zien dat de Fronius zelfs 5 strings heeft.
Als er inderdaad 4 in gebruik zijn verwacht ik wel een hoge spanning per paneel.
4 strings is 8 draden, hoe veel draden zie je @Jolly_Jumper ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Bedankt voor jullie reacties, ik heb hier even wat foto's toegevoegd van de huidige situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OFldSdOOsnM2nApaU3L4RgGi/full.jpg?nohitcount=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ETXeag5uDm6RW3dqAS9E4NgD/full.jpg?nohitcount=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bXCQnmFs2GyNjzL58ZrNXnFT/full.jpg?nohitcount=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Vqb5rCjXgicIhmBcD5TQjseg/full.jpg?nohitcount=1

Als ik het goed begrijp, betreft het hier dus 2 strings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

2 strings idd, 18V per paneel is peanuts dus je zou alles in 1 string op een nieuwe omvormer kwijt kunnen.
De hoogste spanning per paneel 22,1V maal 20 is 442V die de omvormer aan moet kunnen.
Het is wel handig om te weten of alle panelen bij elkaar op een dak zitten of dat ze verdeeld zijn over 2 dakdelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
Zie, heb er weinig kaas van gegeten :P. Alle panelen zitten aan de voorkant van het huis op 1 zijde. Kan je met 1 string dan bijv. ook 4 van die zwarte kabels aansluiten?

[ Voor 31% gewijzigd door Jolly_Jumper op 27-10-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

WoudseHoeve schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:34:
[...]

Komen er 2x4 DC kabels van het dak ?
Je moet de specs van de panelen opzoeken. Mogelijk kunnen ze in serie en op een 1 string omvormer van 1500W of zo. De Voc is belangrijk, moet opgeteld ruim onder de 100V blijven voor de meeste omvormers. Als je de Voc weet en de Impp dan kunnen we je adviseren.
En @Jolly_Jumper
Hij ziet 4 kabels, dus 2 strings?
Mijn eerste omvormer was een IG30 en daar op moest je de strings inwendig op een parallelle +/-
klemmen strook aansluiten dus niet met MC3 of MC4 connectors.
Dus waarschijnlijk is het op elke willekeurige omvormer van 2a 3 Kw aan te sluiten via 2 mppt
of parallel op 1 mppt mits de totaal stroom binnen de perken blijft, de Fronius kan 19A aan
op zijn enkele mppt, veel omvormers halen dat tegenwoordig niet meer.

Dan is er nog de vraag of de Fronius wel defect is en het niet de strings zijn die ergens onderbroken zijn
dan blijft die fronius natuurlijk ook voor dood spelen.

Nu foto's, mc3 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
PClop schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:14:
[...]
Dan is er nog de vraag of de Fronius wel defect is en het niet de strings zijn die ergens onderbroken zijn
dan blijft die fronius natuurlijk ook voor dood spelen.

Nu foto's, mc3 dus.
Hoe kan ik er achter komen of de strings al dan niet onderbroken wordt? Voor de duidelijkheid, lampje op de omvormer brandt dus niet meer en op het display verschijnt ook niks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
DRAFTER86 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:31:
Ik sta op het punt om op bestellen te klikken voor 10x 275Wp Canadian Solar op een SMA 2.5. Dit alles komt op plat dak op zuid, 20 graden. In eerste instantie zat ik te kijken naar een Sunny Boy 3.0, maar door de lagere start spanning en prijs van de 2.5 ga ik denk toch daarvoor.
Nog dingen die ik over het hoofd zie?
Ja. Plaats ze in een oost-west opstelling, dat levert 's ochtends en 's avonds meer stroom en een minder hoge piek midden overdag. Beter voor het elektriciteitsnet, en beter voor jouw portemonnee als de salderingsregeling binnenkort is afgeschaft en je beter je eigen verbruik moet dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 19:13
Andrehj schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:26:
[...]

Ja. Plaats ze in een oost-west opstelling, dat levert 's ochtends en 's avonds meer stroom en een minder hoge piek midden overdag. Beter voor het elektriciteitsnet, en beter voor jouw portemonnee als de salderingsregeling binnenkort is afgeschaft en je beter je eigen verbruik moet dekken.
Hmm opzich een valide punt. Dan pak ik beter een omvormer met twee mppt's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Dat zou ik wel doen, maar je moet wel even kijken hoe je met je stringspanning uitkomt. Hier zijn anderen echter veel meer expert in dan ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Jolly_Jumper schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:19:
[...]

Hoe kan ik er achter komen of de strings al dan niet onderbroken wordt? Voor de duidelijkheid, lampje op de omvormer brandt dus niet meer en op het display verschijnt ook niks.
Los halen en meten met een gelijkstroom multimeter, volgens de methode: eerst de rode ac schakelaar
op nul ( uit) zetten, daarna de 2 dc ( zwarte ) schakelaars uitschakelen, daarna de mc3 stekkers
los trekken onder de omvormer.

Je moet een multimeter hebben die zeker 500V DC spanning kan meten.
Dan ( als je weet welke het is ) schakel je de zekering uit in de meterkast welke voor de PV omvormer is.

Dan draai je eerst die 3 schakelaars die bij de fronius geplaatst zijn ( 1x AC en 2x DC )
10 a 20 keer aan en uit of in de rondte, dit om de contacten weer gangbaar en schoon te krijgen
daarna meet je per string of je spanning krijgt zo ja hoeveel door de meetpennen in 1 paar mc3 stekkers te steken en daarna de bijbehorende dc schakelaar aan te zetten, dan zien wat je meet
herhalen met de volgende string + schakelaar.

Daarna zul je de fronius toch open moeten maken om de AC spanning te kunnen meten op de AC aansluiting die je daar vind, als je dat zo open hebt schakel je de zekering in de meterkast weer in
en zet je de AC schakelaar bij de fronius weer aan en meet je in de omvormer op de AC klemmen
of je daar ook +/- 230V meet ( met de multimeter in de AC spanning stand natuurlijk )
https://sv650s.home.xs4al...%20gebruiksaanwijzing.pdf

Werkse, daarna post je hier de resultaten. :P

( alles onder voorbehoud dat je een multimeter bij de hand hebt ) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:13
Grrrr nu op vakantie en elke dag zien dat mijn panelen sinds 21 oktober niks meer doen ..heel irritant :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Pagina: 1 ... 78 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y