Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.944 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:29
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:07:
@SmoothTweaker
Ik heb 15x SF-170 panelen op noord liggen (2550 Wp)
Dat doet op jaarbasis 55% (van zuid)
Hellingshoek 33 graden, praktisch noord = 55%

Dit tabelletje (uit de openingspost) komt aardig overeen met de werkelijkheid:

[Afbeelding]

Van maart/april tot oktober doet Noord leuk mee.
Nu is het wat minder....
https://pvoutput.org/comp...&sid=15478&sid1=37091&t=m
Helaas zijn de SF panelen niet meer verkrijgbaar :(, denk dat ik gewoon een goedkoop paneeltje op noord leg. hier is dakhelling zo'n 40-45 graden.
Dat is nog best positief. Hebben jullie een omvormer met 2 trackers? of noord gewoon losstaand?
Zal komende week even een schets maken hoe ik het voor me zie, wellicht hebben jullie tips.

[ Voor 37% gewijzigd door SmoothTweaker op 20-10-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

SmoothTweaker schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:26:
[...]

Helaas zijn de SF panelen niet meer verkrijgbaar :(, denk dat ik gewoon een goedkoop paneeltje op noord leg. hier is dakhelling zo'n 40-45 graden.

[...]

[...]

Dat is nog best positief. Hebben jullie een omvormer met 2 trackers? of noord gewoon losstaand?
Zal komende week even een schets maken hoe ik het voor me zie, wellicht hebben jullie tips.
Met eigen omvormertje van 1500 WAC

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@SmoothTweaker
Ik heb zuid op een 3-fase SMA en noord op een 1-fase SMA (1.5)
Zo kan ik ze ook apart monitoren (met wat truukjes kan dat ook op 1 omvormer en monitoren)
Maar apart is leuker.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

SmoothTweaker schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:00:
Afgelopen week toch maar besloten om zelf de panelen te gaan leggen. Ben zelf wel redelijk handig en kan zo handig wat euro's besparen.

Maar voor nu zit ik wel alvast met één vraag. Ik kan op zuid maximaal 9 panelen kwijt. Wat zou mijn redement op volledig noord kunnen zijn? hier kan ik met gemakt 15 panelen op kwijt. of moet ik dit maar vergeten?
Hier kan je zelf kijken.
https://www.olino.org/art...4/het_instralingsdiagram/

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mur1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-11-2024
Heeft iemand nog een goede tip voor een energie leverancier die goed betaald voor het terug leveren van stroom?
m'n contract bij Eneco loopt af en wellicht is het gras bij 1 van de buren groener ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:49

BlueTooth76

Let the sun shine!

mur1 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:45:
Heeft iemand nog een goede tip voor een energie leverancier die goed betaald voor het terug leveren van stroom?
m'n contract bij Eneco loopt af en wellicht is het gras bij 1 van de buren groener ;-)
GreenChoice? 11 cent per kWh.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:47
Dat is afhankelijk van grote van teruglevering. Bij onder de 5000kWh 1500kWh is de vergoeding bij Pure Energie het hoogst.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Om hier op terug te komen..

Met elke cel word er ongeveer 0.5 volt opgewekt, en dan zie je 60 cell panelen rond 30-40 volt, 72 cell panelen 36 -50 volt en 96 cell 50-60 volt Vmpp

Dus als een optimizer het vermogen en de Voc en Vmpp aan kan zou je hem toch moeten kunnen gebruiken.
P300 (60 cell) 48 volt Voc
P370 (72 Cell 60 volt Voc
P500 (96 cell) 80 volt Voc
P404 (60-70 cels) 80 volt Voc
P505 (panelen hoge stromen) 83 volt Voc

Data uit deze PDF : https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

Voor onze aanbieding dus P404 units voor Panasonic N330 69,7 Voc 58 Vmpp
Dat zel wel werken op de P404

In de PDF: https://www.solaredge.com...optimizers_efficiency.pdf
Staat de efficiency van de optimizers.

Maar daar staan peak en weighted efficienty met dezelfde getallen per units.
De grafiek lijnen verschillen echter.
P404 zou optimaal werken met 35 volt Vmpp (99.5%)
P505 zou optimaal werken met 41-49 volt Vmpp (98.3%)

Hogere en lagere Vmpp bij P404 zie je de efficienty 0.5 % lager in de grafiek.
Voor de lagere voltage Vmpp bij P505 is het iets van 0.3% of zo in de grafiek.

De dealer schreef me dat met de p505 het voor onze installatie 9 kW per jaar beter opbrengt. (Per paneel x16 is dat de moeite niet echt met 144 kW per jaar voor €240 meer kosten)
Als het voor 1 paneel zou gelden is het helemaal niet de moeite waard.

Echter met de grafieken in de laatste PdF die ik linkte zou je minder opbrengst verwachten als ik naar verschil tussen P404 en P505 kijk.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:16
jobr schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 17:18:
[...]

Kun je ook nog iets zeggen over het geluid wat de Symo maakt?
Maken ze als het buiten donker ook nog geluid?
Wil er namelijk 1 op zolder hangen en de zolder is open en vlakbij de slaapkamer.
Ja hij maakt wat geluid bij werking. De fan wordt geregeld afhankelijk van het vermogen. Je hoort 'm maar het is geen stofzuiger. Ik kan wel een filmpje maken als je wilt?

Als het donker is, gaat de Symo in slaapstand, display gaat uit en doet verder niks meer, in de webinterface staat ie dan als Offline. Zodra het daglicht wordt, schakelt ie weer in. Het enige wat je dan wel eens hoort zijn de relais die gaan schakelen als hij op z'n kantelpunt zit van wel of niet opwekken. (startvoltage panelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:16
SmoothTweaker schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:26:
[...]

[...]
Als je CIS panelen wilt, Avancis levert nog wel dit soort panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
Gaat het om opbrengst per teruggeleverde kWh of wat de totale jaar kosten zijn?

www.gaslicht.nl

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Looney11 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 23:55:
[...]

Ja hij maakt wat geluid bij werking. De fan wordt geregeld afhankelijk van het vermogen. Je hoort 'm maar het is geen stofzuiger. Ik kan wel een filmpje maken als je wilt?
Als je dat wilt doen graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:55
jacovn schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:58:
[...]

Om hier op terug te komen..

Met elke cel word er ongeveer 0.5 volt opgewekt, en dan zie je 60 cell panelen rond 30-40 volt, 72 cell panelen 36 -50 volt en 96 cell 50-60 volt Vmpp

Dus als een optimizer het vermogen en de Voc en Vmpp aan kan zou je hem toch moeten kunnen gebruiken.
P300 (60 cell) 48 volt Voc
P370 (72 Cell 60 volt Voc
P500 (96 cell) 80 volt Voc
P404 (60-70 cels) 80 volt Voc
P505 (panelen hoge stromen) 83 volt Voc

Data uit deze PDF : https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

Voor onze aanbieding dus P404 units voor Panasonic N330 69,7 Voc 58 Vmpp
Dat zel wel werken op de P404

In de PDF: https://www.solaredge.com...optimizers_efficiency.pdf
Staat de efficiency van de optimizers.

Maar daar staan peak en weighted efficienty met dezelfde getallen per units.
De grafiek lijnen verschillen echter.
P404 zou optimaal werken met 35 volt Vmpp (99.5%)
P505 zou optimaal werken met 41-49 volt Vmpp (98.3%)

Hogere en lagere Vmpp bij P404 zie je de efficienty 0.5 % lager in de grafiek.
Voor de lagere voltage Vmpp bij P505 is het iets van 0.3% of zo in de grafiek.

De dealer schreef me dat met de p505 het voor onze installatie 9 kW per jaar beter opbrengt. (Per paneel x16 is dat de moeite niet echt met 144 kW per jaar voor €240 meer kosten)
Als het voor 1 paneel zou gelden is het helemaal niet de moeite waard.

Echter met de grafieken in de laatste PdF die ik linkte zou je minder opbrengst verwachten als ik naar verschil tussen P404 en P505 kijk.
Leuke gedachtes. Mijn installatie is klein slechts 8 96cells panelen (sunpower 350blk en Pana 330N).

Ik heb voor de P404 gekozen zodat hij misschien wat sneller start in de ochtend op 6 stuks. En belangrijker een stukje redundancy. De P404 start met 6 optimizers, mocht er een defect raken en pas na 14 dagen vervangen worden, blijft het door draaien op 7 optimizers.

Met het vroeg starten, die 96 cell panelen zijn zo goed dat alles goed start in 1x.

Terug naar de verliezen. Ik heb ook veel naar die HD pfs gekeken. "Geeft een 3000 nu meer rendement dan een 3680 met max 2720wp". Maar mij conclusie was dat grafieken van SE te grof zijn, ik kan niet achter de komma vergelijken. Dat gevoel bekruipt mij weer met die optimizer grafieken.

Waarom geen P500 als je toch grotere stings hebt? Heb jij je eigen dak wel eens ingevoerd op de SolarEdge designer? Daar zou die paar kw verschil per jaar merkbaar moeten zijn, ik zou niet weten waar die waarde anders vandaan komt.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 21-10-2018 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:41
Welke factor is bij een SMA (of eender welke string omvormer) eigenlijk verantwoordelijk/de veroorzaker van de eis "als je polystringt op één MPP moet je zorgen dat de strings in aantal en type panelen gelijk zijn"?

Met andere woorden: moet het voltage plusminus gelijk tussen strings in parallel of zitten daar nog andere factoren/parameters mee in?

Tot zover de theorie, of anders gesteld: wat/welke parameter belet je om als je een string hebt van 12 panelen met een U van 30 ieder om deze aan te vullen met een string met 8 panelen van 45V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-09 21:10
@HyperBart De mpp tracker kan alleen bij 2 identieke strings het mpp vinden, bij 2 totaal verschillende strings zal dit een verlies in opbrengst tot gevolg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
205Gutmann schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:19:
@HyperBart De mpp tracker kan alleen bij 2 identieke strings het mpp vinden, bij 2 totaal verschillende strings zal dit een verlies in opbrengst tot gevolg hebben.
OK, maar da's eigenlijk gewoon een andere samenvatting. Ik ben op zoek naar het detail, ligt het aan de U? of aan de I? of aan de P? Want als ééntje daarvan bekend is kan je met de andere spelen.

Waar zit 'm dat? Dat wil ik weten, tot in het detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
HyperBart schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:27:
[...]

OK, maar da's eigenlijk gewoon een andere samenvatting. Ik ben op zoek naar het detail, ligt het aan de U? of aan de I? of aan de P? Want als ééntje daarvan bekend is kan je met de andere spelen.

dit grafiekje begrijpen (voorbeeld van een 60x6" cellen paneel van 240Wp)
en dan vergroten tot je totale string (grafiek is maar van 1 paneel):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/curve.jpg

en dan hoef je alleen nog maar te kijken naar wat de mpp van de omvormer dan nog op kan zoeken.
uiteindelijk kan de mpp maar 1 punt vast pakken, maar met 2 verschillende stringen parallel heb je wel 2 topjes in de totaal grafiek en welke zal hij dan pakken. :?
(de mpp beslist op een samenwerking van de Ampp en de Vmpp tot hij zijn hoogste Wmpp heeft. ;)
maar daar zijn wel verschillende sytemen voor, en is niet/slecht gedocumenteerd, dus vaak gokken wat het type omvormer precies doet. )

(ach als je echt 100% perfect systeem wil, dan wil je echt beide stringen zo dicht mogenlijk bij elkaar hebben liggen.
maar als efficiëntie je niet boeit, dan kun je best 2 verschillende stringen maken, gewoon omdat je al snel 75%(is een glijdende schaal ten opzichte van hoe extreem je gaat) er toch nog uit haalt zelfs als je vrij extreem gaat, doe je dat met 200% aan Wp, dan heb je nog steeds meer kWh >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
[...]

De U moet gelijk zijn met parallele stings. De P (Wp) per paneel gelijk houden in de string. En dan kan je per parallele string een unieke I binnenhalen.

Of je mpp dan nog echt zo goed werkt als met een niet parallele sting betwijfel ik. Zeker als ze onder andere hoeken liggen. Kan je het nut van 1 dynamische mpp tracker (denk aan optitrack) op twee parallele stings in twijfel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:48
[...]

Alleen U is belangrijk. Bij een afwijking van 4 procent(per paneel ) gaat er beetje verlies optreden. Dat verschil krijg je al snel want vanwege temperatuur verschillen lopen spanningen altijd uiteen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
stormfly schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 10:10:
[...]

Waarom geen P500 als je toch grotere stings hebt? Heb jij je eigen dak wel eens ingevoerd op de SolarEdge designer? Daar zou die paar kw verschil per jaar merkbaar moeten zijn, ik zou niet weten waar die waarde anders vandaan komt.
Ik wilde eerst wel 23 panelen laten op hangen, maar nu weinig geld over van de bouw van nieuw huis, dus doe ik de 16x panelen die in de bouwvergunning staan. Geen idee of ik anders gezeur krijg,

Wel ga ik naar 3 fase inverter omdat er wel uitbreiding komt later.

Dus moet het naar p404 of p505 units toe om te kunnen starten met oost/west opstelling.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoe
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-04 17:47

sjoe

Klik hier

Hi allemaal,

Ons nieuwbouwhuis wordt standaard voorzien van 4 panelen Longi Solar LR6-60BK 275~295M. Nu hoor ik de een roepen dat het "chinese troep" is, online lees ik echter dat Longi als zeer betrouwbaar mag worden gezien en vergelijkend met het prijskaartje, gunstig is.

Hebben jullie ervaring met dit type paneel en wat mag je verwachten van 4 panelen?

Voor mij is het straks nieuw om zonnepanelen te hebben en ik vraag me af of dit eenvoudig uitgebreid kan worden en hoe ik kan berekenen wat ik per extra zonnepaneel per jaar kan besparen.

Mijn buurman zit naar 'bekendere' merken als LG te kijken en twijfelt die van hem te verkopen. Als dit merk en type dus verder prima is, en de meegeleverde omvormer makkelijk extra panelen aankan, zou ik wel interesse hebben die van hem over te nemen.

Hulp wordt gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jacovn schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:15:
[...]

Ik wilde eerst wel 23 panelen laten op hangen, maar nu weinig geld over van de bouw van nieuw huis, dus doe ik de 16x panelen die in de bouwvergunning staan. Geen idee of ik anders gezeur krijg,

Wel ga ik naar 3 fase inverter omdat er wel uitbreiding komt later.

Dus moet het naar p404 of p505 units toe om te kunnen starten met oost/west opstelling.
Volgens mij moet je dan het minimale aantal optimizers op de O-kant plaatsen, anders start ie pas als het minimale aantal enig vermogen produceert.
Wij hebben ooit optimizers bij moeten plaatsen omdat de omvormer anders erg laat startte.
Dat zal met 16 totaal op O en W niet meevallen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

sjoe schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 18:48:
Hi allemaal,

Ons nieuwbouwhuis wordt standaard voorzien van 4 panelen Longi Solar LR6-60BK 275~295M. Nu hoor ik de een roepen dat het "chinese troep" is, online lees ik echter dat Longi als zeer betrouwbaar mag worden gezien en vergelijkend met het prijskaartje, gunstig is.

Hebben jullie ervaring met dit type paneel en wat mag je verwachten van 4 panelen?

Voor mij is het straks nieuw om zonnepanelen te hebben en ik vraag me af of dit eenvoudig uitgebreid kan worden en hoe ik kan berekenen wat ik per extra zonnepaneel per jaar kan besparen.

Mijn buurman zit naar 'bekendere' merken als LG te kijken en twijfelt die van hem te verkopen. Als dit merk en type dus verder prima is, en de meegeleverde omvormer makkelijk extra panelen aankan, zou ik wel interesse hebben die van hem over te nemen.

Hulp wordt gewaardeerd.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat de omvormer die je bij die 4 panelen krijgt meer aan kan dan dat er op zit.
Maar je kan natuurlijk wel die 4 van de buurman overnemen met omvormer en de 2 omvormers aansluiten op dezelfde groep waar nu ouw omvormer op zit, gezien je ruim onder de max van de groep zit.
Even type en merk van de omvormer toevoegen geeft wat meer inzicht.
Maar waarschijnlijk kan je m ook zelf opzoeken, kijk dan naar de maximale spanning en de MPP spanning van de omvormer als van de panelen, bij de panelen heet dat open klem spanning. Voc.
Neem daar ook i.v.m de temp. + en -10% bij. dan moet t nog steeds kunnen.
Vooral een te hoge spanning kan een omvormer niet hebben.

T merk van de panelen zegt me zo niets, maar je kan er alles op laten zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 21-10-2018 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Andre1973 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 18:48:
[...]

Volgens mij moet je dan het minimale aantal optimizers op de O-kant plaatsen, anders start ie pas als het minimale aantal enig vermogen produceert.
Wij hebben ooit optimizers bij moeten plaatsen omdat de omvormer anders erg laat startte.
Ik heb ook de Pana 330N op mijn zolder platdak, en eigenlijk starten alle panelen tegelijk. Als ik alle verhalen hier lees over laat opstarten dan kan ik dat bij mijzelf niet plaatsen. Zou dat komen door 96cell panelen die al snel over de 30v (tot 56v) heen gaan waar een P404 ook prima mee werkt? Misschien dat 60cell panelen slechter starten?

I (stroom) gemeten vandaag om 09:15 waarbij ik wel moet zeggen dat Oost+West achter 2pan+nokvorst schuilt op dat tijdstip.

West 0,13 / 0,15
Oost 0,15 / 0,21
Z-W SPR 0,21

Voor 09:15 is e.a. ook al actief maar dan zijn de waardes te nihil om verslaglegging over te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 21-10-2018 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Andre1973 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 18:48:
[...]

De hoek is een oost/west opzet van 13 graden, niet een 45 graden dak.

Met p404 hem je er 13 nodig voor solaredge 3-fase.
8 oost gericht, die kunnen 8x85 = 680 volt leveren, dus halen de 750 volt alleen niet
Ik zou er 1 extra op oost kunnen zetten in portret tussen de andere die landscape komen.
Dan wordt het 9x85 = 765 volt wat genoeg moet zijn.

Maar dat zou niet nodig zijn volgens de instalateur.
De 8 westelijke panelen leveren ook wel wat vroeg blijkbaar,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:45
sjoe schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 18:48:
Hi allemaal,

Hulp wordt gewaardeerd.
Longi is een prima merk hoor, staan goed bekend.
Dat gelul over chinese troep komt meestal vakmensen die per se duitse degelijkheid willen aanbieden. In China maken ze prima spullen. Google Longi maar eens met Tier1 en Bloomberg.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
migjes schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:12:
[...]

dit grafiekje begrijpen (voorbeeld van een 60x6" cellen paneel van 240Wp)
en dan vergroten tot je totale string (grafiek is maar van 1 paneel):
[Afbeelding]

en dan hoef je alleen nog maar te kijken naar wat de mpp van de omvormer dan nog op kan zoeken.
uiteindelijk kan de mpp maar 1 punt vast pakken, maar met 2 verschillende stringen parallel heb je wel 2 topjes in de totaal grafiek en welke zal hij dan pakken. :?
(de mpp beslist op een samenwerking van de Ampp en de Vmpp tot hij zijn hoogste Wmpp heeft. ;)
maar daar zijn wel verschillende sytemen voor, en is niet/slecht gedocumenteerd, dus vaak gokken wat het type omvormer precies doet. )

(ach als je echt 100% perfect systeem wil, dan wil je echt beide stringen zo dicht mogenlijk bij elkaar hebben liggen.
maar als efficiëntie je niet boeit, dan kun je best 2 verschillende stringen maken, gewoon omdat je al snel 75%(is een glijdende schaal ten opzichte van hoe extreem je gaat) er toch nog uit haalt zelfs als je vrij extreem gaat, doe je dat met 200% aan Wp, dan heb je nog steeds meer kWh >:) )
Aha, nu komen we ergens.

Gisteren is hier heel wat gewijzigd aan mijn opstelling en sindsdien heb ik 12p op ZW en 12p op ZO.
Voorheen had ik een string van 14p op ZO en een string van 9p op ZW. Die string van 14 was eigenlijk inherent onveilig omdat het DC voltage bij koude temperaturen dermate hoog kon oplopen dat de omvormer hierdoor defect kon geraken/geraakt.
Ik heb een paneel extra aangeschaft en zodoende kom ik nu op een mooie 12/12. Gisteren heeft de dakwerker dus 2 panelen afgehaald en samen met het extra paneel bij op ZW gelegd.

Aangezien ik al een investering in mijn SMA 4kVA omvormer heb gedaan, dacht ik die te gebruiken en 8 panelen op het tuinhuis (ook op ZW) bij aan te sluiten op deze omvormer.
Of op het dakvlak Noord-West van het huis nog een serie panelen (12 dan wel) bij te leggen en deze mee aan te sluiten op MPP A waar nu ZO op hangt. Dat zou eigenlijk prima kunnen want die twee strings gaan nooit tegelijk de hoogte in.

Aangezien dat verre toekomstmuziek is en ik niet zeker was dat mijn 280Wp panelen dan nog verkrijgbaar zijn dacht ik "anders moet ik er daar ooit maar 11 leggen van iets hogere Wp en levelled dat zo wel uit". Die vlieger gaat dus niet helemaal op.

8 panelen op het tuinhuis gaat dat dus ook niet zonder de huidige ZO en ZW string samen op één MPP te hangen en dan top ik al af op de MPP ipv om de DC-to-AC omvormer :) en eigenlijk heb ik al voldoende op ZO/ZW hangen om die omvormer hard genoeg te laten werken (of niet? }) ). anders dan laat ik te veel rendement liggen, of niet? (want eigenlijk kan die omvormer nooit "te hard moeten werken")
Voor het tuinhuis gaat het dus waarschijnlijk een 1.5kVA omvormer worden met 8 x 300Wp of 8 x 350Wp worden omdat de Vmpp daar wat leuker ligt viel me net op. Als dat dan "grotere" panelen moeten zijn vind ik het eigenlijk nog prima want ik zie ze niet liggen en het dak is te klein om een tweede rij er op te leggen maar wel groot genoeg voor "atypische" afmetingen te leggen. Als er iemand tegen dan panelen van 2m op 1,65 kan ontwikkelen dan hou ik me aanbevolen :*) .

Vandaag was uitgezonderd een stevig dipje wel een heel mooie dag om ze zij aan zij te zien werken :)

Vermogen:
https://snapshot.raintank...D21CZFDWpIr0yqj553K7hvxqr

AC/DC U en I:
https://snapshot.raintank...Ph252LX9wzT4Ciq5hIcbGMDRE

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 21-10-2018 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jacovn schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 20:12:
[...]

De hoek is een oost/west opzet van 13 graden, niet een 45 graden dak.

Met p404 hem je er 13 nodig voor solaredge 3-fase.
8 oost gericht, die kunnen 8x85 = 680 volt leveren, dus halen de 750 volt alleen niet
Ik zou er 1 extra op oost kunnen zetten in portret tussen de andere die landscape komen.
Dan wordt het 9x85 = 765 volt wat genoeg moet zijn.

Maar dat zou niet nodig zijn volgens de instalateur.
De 8 westelijke panelen leveren ook wel wat vroeg blijkbaar,
Prima als de installateur dat belooft, maar ik zou dan ook even kijken naar een O-W systeem op 13 graden (= o.a. flatfix fusion) bij jou in de buurt dat geen gebruik maakt van optimizers , of met het minimale aantal op Oost, en hoe laat die start met leveren.
En ik zou de installateur vragen of ie daar garanties voor wil afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
HyperBart schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:54:
[...]

Aha, nu komen we ergens.

Gisteren is hier heel wat gewijzigd aan mijn opstelling en sindsdien heb ik 12p op ZW en 12p op ZO.

AC/DC U en I:
https://snapshot.raintank...Ph252LX9wzT4Ciq5hIcbGMDRE
Wat mij wel behoorlijk opvalt is het volgende:

Om 14:20 Heb je een AC I van 15,52 Amp en AC V van 245,45 Volt
Om 14:25 heb je een AC I van 8,66 Amp en een AC V van 234,92 Volt
Om 8:25 heb je een AC I van 0,5 A en een AC V van 228,76 Volt
Om 18:40 heb je een AC I van 0,53 A en een AC V van 226 volt

Ik wil je hiermee aantonen dat dat op het het moment van de maximale vermogensinstraling dat dan je net spanning bijna 16 volt hoger ligt dan dat de instraling gering is.

Als ik me niet vergis dan ben je 16 Volt verlies x 15,52 Amp = 248 Watt aan warmte aan het weg stoken in je bekabeling en je smeltautomaat of zekering.

Misschien raadzamer om voor dikkere bekabeling te gaan van je meterkast naar je omvormer.
16 volt opslingering bij 16 amp invoeding is te veel lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
zonnefreak schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:33:
[...]

Wat mij wel behoorlijk opvalt is het volgende:

Om 14:20 Heb je een AC I van 15,52 Amp en AC V van 245,45 Volt
Om 14:25 heb je een AC I van 8,66 Amp en een AC V van 234,92 Volt
Om 8:25 heb je een AC I van 0,5 A en een AC V van 228,76 Volt
Om 18:40 heb je een AC I van 0,53 A en een AC V van 226 volt

Ik wil je hiermee aantonen dat dat op het het moment van de maximale vermogensinstraling dat dan je net spanning bijna 16 volt hoger ligt dan dat de instraling gering is.

Als ik me niet vergis dan ben je 16 Volt verlies x 15,52 Amp = 248 Watt aan warmte aan het weg stoken in je bekabeling en je smeltautomaat of zekering.

Misschien raadzamer om voor dikkere bekabeling te gaan van je meterkast naar je omvormer.
16 volt opslingering bij 16 amp invoeding is te veel lijkt mij.
Ik kan wat gedetailleerdere grafieken laten zien, want deze groeperen redelijk hard per tijdsgroep van X seconden of minuten, kan dat daarmee te maken hebben? Verder weet ik dat de netspanning hier soms lange tijd heel hoog gaat en de netbeheerder heeft hiervoor ook een werkorder open staan in de wijk.

Ik heb een 6mm² kabel liggen en een 25A automaat. De omvormer staat wel een eindje (+15m) van de kast af). Ik mag hopen dat dat eindelijk genoeg is want die kabel (ifv netspanning en spanningsval over de lengte die de netbeheerder niet goedkeurde ook al was die AREI-technisch wel ok) heeft me al heel wat ellende bezorgd.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 21-10-2018 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
HyperBart schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:38:
[...]

Ik kan wat gedetailleerdere grafieken laten zien, want deze groeperen redelijk hard per tijdsgroep van X seconden of minuten, kan dat daarmee te maken hebben? Verder weet ik dat de netspanning hier soms lange tijd heel hoog gaat en de netbeheerder heeft hiervoor ook een werkorder open staan in de wijk.

Ik heb een 6mm² kabel liggen en een 25A automaat. De omvormer staat wel een eindje (+15m) van de kast af). Ik mag hopen dat dat eindelijk genoeg is want die kabel heeft me al heel wat ellende bezorgd.
Die 6mm² kabel moet ruimschoots genoeg zijn. Dan zal het inderdaad bij de netbeheerder vandaan komen. Zitten er in je wijk veel huizen met zonnepanelen misschien?

Misschien kun je beter even wachten met verdere uitbredingen. Stel dat je nog meer vermogen het net opzet dan zal de spanning onderhand in de buurt van de 253 volt uit gaan komen en gaan de meeste omvormers zich zelf 10 minuten uitschakelen en dan weer terug aan. Hier word je ook niet blij van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
HyperBart schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:38:
[...]

Ik heb een 6mm² kabel liggen en een 25A automaat. De omvormer staat wel een eindje (+15m) van de kast af). Ik mag hopen dat dat eindelijk genoeg is want die kabel (ifv netspanning en spanningsval over de lengte die de netbeheerder niet goedkeurde ook al was die AREI-technisch wel ok) heeft me al heel wat ellende bezorgd.
Ik zou alle klemmen eens nalopen als het spannningsloos is. Kan ook een slechte klem zijn waarop je verlies pakt. Die dikte is prima. Zit je in een buitengebied?

Toen ik mijn huis kocht zat er een groep in met zwart roet op de draden. Gewoon alleen de schroef zat los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Ik denk niet dat de netspanning van Zonnefreak oploopt door zijn eigen installatie. Waarschijnlijk zitten er in de zelfde wijk en buurt nog tientallen zonnepaneel installaties.

Je kunt op een zonnige dag als je meer fase hebt eens kunnen meten op alle fases om te kijken naar de meeste gunstige.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Het is gedaan met de parabolen want inmiddels valt er schaduw op de panelen door de boom aan de straatkant en dak van de buren.

Vreemd is dat bij de voorstellen die ik heb ontvangen, géén van de aanbieder aangaf dat ik met schaduw te maken zou krijgen. Sterker nog, bij expliciet navragen bleek ik geen schaduw te krijgen, ook niet in de winter. Lekker dan... Gelukkig zijn we toch voor Solar-Edge gegaan, maar echt professioneel vind ik het niet.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
AUijtdehaag schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 16:10:
[...]

Hoe komen die 2 sets van 4 panelen (72 cel) te liggen? Alles op zuid of oost/west?
4x 38 Vmpp = 152 Vmpp. Met een beetje schaduw, start de omvormer misschien niet.

Ontopic: Sun-solar heeft betonvoeten en 96 cel panelen van 59 Vmpp (Panasonic Hit)
Bedankt voor je reactie, pal zuid waarbij op ZW het huis van de buren staat maar normaal gesproken hebben we daar zeker als de zon wat hoger staat weinig last van. Met andere woorden dit is de meest ideale locatie/situatie die nog beschikbaar is.
Ik wil niet werken met betonvoeten, ik ga ze op mijn dak schroeven, heb EPDM liggen en kit goed af, de aanbouw heeft liggers van 10cm dik dus wil minimaal belasten.

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Volgens mij maken ze verschil in harde en zachte schaduw, harde schaduw is een schoorsteen op je eigen dak, dikke zwarte schaduw op je panelen. Of een boom van de buren die een grijze schaduw geeft heeft al minder impact.

Beide kost je rendement, maar in de sales fase moet je nooit iemand geloven ;-) Die schaduw van een boom verder weg tellen ze misschien niet eens mee. En inderdaad fijn dat je SE hebt, dat helpt bij mij ook prima met schaduw optimalisatie tussen de panelen.

Mijn O-W opstelling daar zou ik de west panelen wel van willen verplaatsen. De woning ligt op 215graden ZW, waardoor west al relatief weinig/laat licht krijgt en dan heb ik ook nog de bomen van de weiland rand en de buren. Denk erover om de panelen 4x portrait op het dakkapel te plaatsen met fisher solar-fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Solar edge vraagje.
Ik heb 11x OP250-LV-TYCRM-4 (TYCRM-4 is van het type connector) geplaatst. De meeste op 250Wp poly's.
Geen van de optimizers gaf de vereiste 1Volt (0.0V), ze werden ook niet gevonden door de omvormer.
Doe ik iets fout? of zijn ze gewoon stuk. :? Ik heb er nu P350i / P500 in gezet en die doen het gewoon, maar die waren voor andere panelen bedoeld.

P.S. O ja het was ook niet donker _O-

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
WoudseHoeve schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:59:
Solar edge vraagje.
Ik heb 11x OP250-LV-TYCRM-4 (TYCRM-4 is van het type connector) geplaatst. De meeste op 250Wp poly's.
Geen van de optimizers gaf de vereiste 1Volt (0.0V), ze werden ook niet gevonden door de omvormer.
Doe ik iets fout? of zijn ze gewoon stuk. :? Ik heb er nu P350i / P500 in gezet en die doen het gewoon, maar die waren voor andere panelen bedoeld.

Enige wat ik kan bedenken is dat je geen spanning had uit de panelen, misschien connector gerelateerd of defecte diode? Of dat je de input en output van de optimizers verwisseld hebt? Als je eens 1 paneel aansluit op de kabel naar je dakvlak toe, en die doormeet etc, meet je dan bij de omvormer hetzelfde? Het kan ook nog een kabel issue zijn naar je dakvlak toe oid.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JExnWRo.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
habbekrats schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 06:32:
Ik denk niet dat de netspanning van Zonnefreak HyperBart oploopt door zijn eigen installatie.
Je bedoelt die van mij? ;)
Waarschijnlijk zitten er in de zelfde wijk en buurt nog tientallen zonnepaneel installaties.
Jup, een combiniatie van een nieuw aangelegde straat op een "oude straat" waarbij de nieuwe woningen ifv E-normen allemaal aan de PV zijn gegaan en de "oude straat" de 40+ers zijn die kapitaal hebben om indertijd 20K aan zonnepanelen te leggen ifv de groenestroomcertificaten resulteert in een wijk waar grosso modo genomen minstens 50% aan de PV zit. Combineer dat met jonge gezinnen en 2-verdieners waarbij ze door de dag allemaal uit huis zijn om te werken en je zit er zo aan...
Je kunt op een zonnige dag als je meer fase hebt eens kunnen meten op alle fases om te kijken naar de meeste gunstige.
Trust me, dat is hier al gedaan. De omvormer heeft al op iedere fase gehangen.

Trouwens! Dat doet me er aandenken, als ik een trifase omvormer had gehad, had ik dit probleem dan ook gehad? Of had de omvormer zijn load dan kunnen shiften naar andere fases? Of had ik het misschien nog erger gehad omdat de omvormer dan rekening houdt met het voltage op de 3 fases en als ééntje daarvan de treshold passeert dat hij er algemeen mee ophoudt? Die vraag moest ik nog eens voorleggen!
stormfly schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 23:42:
[...]

Ik zou alle klemmen eens nalopen als het spannningsloos is. Kan ook een slechte klem zijn waarop je verlies pakt. Die dikte is prima. Zit je in een buitengebied?

Toen ik mijn huis kocht zat er een groep in met zwart roet op de draden. Gewoon alleen de schroef zat los.
Neuh neuh, dat ligt echt gewoon aan de bizar hoge netspanning bij ons in de straat, die loopt op, dat geloof je niet. Ik kan hier grafieken laten zien, daar valt je mond van open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
HyperBart schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:22:

Neuh neuh, dat ligt echt gewoon aan de bizar hoge netspanning bij ons in de straat, die loopt op, dat geloof je niet. Ik kan hier grafieken laten zien, daar valt je mond van open.
Moeilijk voor te stellen dat een netbeheerder daar zo lang mee bezig kan zijn. Ik woon in een wijk waarbij de trafo op een steenworp afstand in de bossages staat opgesteld. Op de fase waar de UPS op zit meet ik maximaal 239volt en op de fase waar de omvormer zit 240volt maximaal.

Ben benieuwd wat de omvormer fase doet als hij van de zomer over de 10amp heen gaat (aug '18 geïnstalleerde set) er kon alleen 2.5mm2 naar boven toe ivm raar traject achter een gestucte wand die ik niet open wil breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

stormfly schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:22:
[...]
Enige wat ik kan bedenken is dat je geen spanning had uit de panelen, misschien connector gerelateerd of defecte diode? Of dat je de input en output van de optimizers verwisseld hebt? Als je eens 1 paneel aansluit op de kabel naar je dakvlak toe, en die doormeet etc, meet je dan bij de omvormer hetzelfde? Het kan ook nog een kabel issue zijn naar je dakvlak toe oid.
[Afbeelding]
Dank je voor je input en het plaatje (staat niet in de spec pdf)
Er zijn verloop kabeltjes gemaakt voor de Tyco-4 naar MC4 connector.
De kabeltjes geven een goede verbinding (heb er 2 met elkaar doorverbonden en door gemeten)
Het enige kan natuurlijk zijn dat de kabeltjes verkeerd gemaakt zijn en de + en - verwisseld ..... bij allemaal.
Kan natuurlijk verwarrend zijn, de Tyco 4 + moet met een Tyco-4 min aangesloten worden en daarna weer een MC4+ voor op de MC4-.
Ga ik vanavond bekijken.

Ik heb meerdere combinaties van optimizers en panelen getest, geen verschil, een P350i gaf meteen 1V.

De panelen deden het een paar uur daarvoor op een Piko string omvormer en gaven nog gewoon ~35 volt bij instraling. Gelukkig is het een plat dak, kan ik er makkelijk bij .... moet er niet aan denken dat dit op een 60 graden pannen dak gebeurd!
De vervangende optimizers zitten nu in de zelfde kabel loop dus die is goed, de andere 10 optimizers (P300=MV/ P350i ) doen het goed.

Wordt vervolgd.

edit:
Tabel gevonden over de connectors:
Uit de connectivity tabel:
Voor de Tyco:
TE Connectivity TE/SOLARLOK
(Tyco)
1394462-3
6-1394461-2
Female positive
Male Negative

OP250-LV-TYCRM

Voor de MC4:
Multi-Contact AG MC4 PV-KBT4
PV-KST4
Male positive
Female Negative

OP250-LV-MC4SM

[ Voor 10% gewijzigd door WoudseHoeve op 22-10-2018 11:36 . Reden: Connector tabel. ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat blijft die NEN1010 toch een wazig iets.
Ook mooi dat het een norm is, geen wettelijke verplichting, en dat als je hem wil inzien honderden euro's mag aftikken.

Maargoed, waar ik mee zit is het aansluiten van een kleine set (3 gebruikte panelen) op een bestaande groep.
Volgens de ene site mag het wel: https://solarmagazine.nl/...ds-op-bestaande-eindgroep Zelfs met vermogens van 2kWp

Volgens andere websites weer niet. En dat alles puur omdat er ergens een wijziging is gemaakt, waarbij het huis logischerwijs met de oude norm is gebouwd.

Nu ben ik echt niet van plan om voor die 690wp een aparte groep aan te gaan leggen. Vast aansluiten, kastje met netschakelaar en 2.5 of 3A glaszekeringen er tussen en gaan.. Zo denk ik er dan over. Niet onlogisch, toch? Desnoods zet ik in de groepenkast een 10A automaat om te zorgen dat de stroom nergens boven de 16A kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

WoudseHoeve schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:28:
[...]

Dank je voor je input en het plaatje (staat niet in de spec pdf)
Er zijn verloop kabeltjes gemaakt voor de Tyco-4 naar MC4 connector.
De kabeltjes geven een goede verbinding (heb er 2 met elkaar doorverbonden en door gemeten)
Het enige kan natuurlijk zijn dat de kabeltjes verkeerd gemaakt zijn en de + en - verwisseld ..... bij allemaal.
Kan natuurlijk verwarrend zijn, de Tyco 4 + moet met een Tyco-4 min aangesloten worden en daarna weer een MC4+ voor op de MC4-.
Ga ik vanavond bekijken.

Ik heb meerdere combinaties van optimizers en panelen getest, geen verschil, een P350i gaf meteen 1V.

De panelen deden het een paar uur daarvoor op een Piko string omvormer en gaven nog gewoon ~35 volt bij instraling. Gelukkig is het een plat dak, kan ik er makkelijk bij .... moet er niet aan denken dat dit op een 60 graden pannen dak gebeurd!
De vervangende optimizers zitten nu in de zelfde kabel loop dus die is goed, de andere 10 optimizers (P300=MV/ P350i ) doen het goed.

Wordt vervolgd.

edit:
Tabel gevonden over de connectors:
Uit de connectivity tabel:
Voor de Tyco:
TE Connectivity TE/SOLARLOK
(Tyco)
1394462-3
6-1394461-2
Female positive
Male Negative

OP250-LV-TYCRM

Voor de MC4:
Multi-Contact AG MC4 PV-KBT4
PV-KST4
Male positive
Female Negative

OP250-LV-MC4SM
Een jaartje of zo geleden is er hier iemand achter gekomen dat verschillende MC4 stekkers
niet lekker contact maken omdat er soms een afwijking in de maatvoering van de bussen
en pennen zit ( intern ) dus als alles van het zelfde merk is, is het goed, twee verschillende
merken kan een probleem zijn ( zou ook met Tyco kunnen voorkomen ? )
De afwijking zou zitten in een te grote bus en een te kleine pen.

@_ferry_
https://libra.energy/nl/interview-de-nieuwe-nen-1010/
Nee mag niet meer, wel via een PV verdeler kastje wasmachine /droger eindgroep.
Trouwens, als het al zo zat, mag het vaak blijven zitten, moet je wel hard kunnen maken natuurlijk. :+

[ Voor 6% gewijzigd door PClop op 22-10-2018 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
stormfly schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:34:
[...]

Moeilijk voor te stellen dat een netbeheerder daar zo lang mee bezig kan zijn.
Netbeheerder is backlogged als een malle. In maart (!) een melding hiervan gemaakt. Men moet hier de grote lus die vertrekt vanuit de cabine in twee splitsen (kan prima, ligt als een grote niet gesloten lus terug tot in de cabine, is dus een kwestie van wijk spanningsloos te zetten, ergens een onderbreking te maken en het niet aangesloten uiteinde van de lus op de cabine te koppelen.

Maar ik vrees dat ze ergens een "oepsje" hebben want dit duurt echt te lang.
Ik woon in een wijk waarbij de trafo op een steenworp afstand in de bossages staat opgesteld. Op de fase waar de UPS op zit meet ik maximaal 239volt en op de fase waar de omvormer zit 240volt maximaal.

Ben benieuwd wat de omvormer fase doet als hij van de zomer over de 10amp heen gaat (aug '18 geïnstalleerde set) er kon alleen 2.5mm2 naar boven toe ivm raar traject achter een gestucte wand die ik niet open wil breken.
2,5mm² mag in Belgie prima als kabel voor vermogens stroomsterktes tot 20A op een automaat van 20A. Alleen kan in België de netbeheerder dit vragen om te verzwaren als je omvormer uitvalt als de lengte van je draad tussen kast en omvormer te groot is en/of je omvormer zwaar genoeg (combinatie van de twee) is en bijgevolg de spanningsval over de draad meer dan 1% kan bedragen.

https://www.infrax.be/nl/...om/storingen-zonnepanelen
Een te hoge spanning kan op verschillende manieren ontstaan.
De meest voorkomende oorzaken zijn:

De toelaatbare spanningsval in de binneninstallatie wordt overschreden.
De toelaatbare spanningsval in de aansluitkabel wordt overschreden.
De omvormer is op de fase met de hoogste spanning aangesloten.
De spanning in het distributienet is te hoog.
Voor een overschrijding van de toelaatbare spanningsval in de binneninstallatie of de aansluitkabel volg je het reglement voor netkoppeling fotovoltaïsche cellen. De spanningsval over de aansluitkabel en binneninstallatie moet beperkt zijn tot 1%.(fase + nul)
Dit kan je eenvoudig uitrekenen met het programma voor nazicht spanningsval PV-installaties op een elektriciteitsnet van 3x230V

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 22-10-2018 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Vandaag de eerste afrekening gehad van de energieleverancier (Pure Energie) in ons nieuwe huis (afgeronde bedragen):
€ 125,- voorschotbedrag
€ 200,- overschot elektra (€ 0,14520kWh incl. BTW) + vermindering energiebelasting (€ 1,02283 p/d)
€ 725,- gas rekening (~ 800m3)
€ 975,- teveel betaald

Toch dat termijn bedrag maar even aanpassen naar € 50,- :+

En dat voor panelen die er pas sinds februari / juli liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 22-10-2018 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:32

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:31:
Vandaag de eerste afrekening gehad van de energieleverancier (Pure Energie) in ons nieuwe huis (afgeronde bedragen):
€ 125,- voorschotbedrag
€ 200,- overschot elektra (€ 0,14520kWh incl. BTW) + vermindering energiebelasting (€ 1,02283 p/d)
€ 725,- gas rekening (~ 800m3)
€ 975,- teveel betaald

Toch dat termijn bedrag maar even aanpassen naar € 50,- :+

En dat voor panelen die er pas sinds februari / juli liggen.
Wij zagen dat op tijd aankomen en hebben de laatste 2 maanden geen voorschot meer betaald en dan nog eens dat bedrag terug gekregen :p We konden niet eerder ons voorschot bedrag aanpassen omdat de website niet werkte :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

PClop schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 12:38:
[...]

@_ferry_
https://libra.energy/nl/interview-de-nieuwe-nen-1010/
Nee mag niet meer, wel via een PV verdeler kastje wasmachine /droger eindgroep.
Trouwens, als het al zo zat, mag het vaak blijven zitten, moet je wel hard kunnen maken natuurlijk. :+
Ja precies, dan zou je dat moeten bewijzen met energie nota's ofzo.
Dit spreekt het dan weer tegen:
http://www.nieuws1010.nl/...s1010-december-2015-3.pdf
http://www.nieuws1010.nl/...jlage-december-2015-2.pdf
http://magazine.installat...1___/1_38/lowres_page.pdf
Het aansluiten van een pv-omvormer op een
bestaande eindgroep blijft dus toegestaan.
Sterker nog, de eis dat dit beperkt moet
blijven tot 2,25 ampère is van de baan. “De
hoeveelheid stroom hangt af van de toege-
paste bekabeling, bijvoorbeeld doorsnede en
materiaal, en de plaatselijke omstandigheden
zoals warmteafgifte. In een stenen of
betonnen wand die de warmte goed afvoert
kun je er meer stroom doorheen laten gaan
dan als de bedrading in een isolerende wand
ligt. Het is dus belangrijk om de voorschriften
voor kabelberekening hierbij goed op te
volgen, dan hoeft deze aansluitmethode niet
direct een gevaar op te leveren.”
9 ampère?
Omvormerfabrikant Mastervolt stelt op zijn
website ‘Pv-omvormers tot 2kWac op
gecombineerde groep toegestaan’. Dat
betekent dat een installateur een nieuwe
pv-installatie tot 8 zonnepanelen (max 2070
Wattac) niet meer op een aparte zekering in de
meterkast hoeft aan te sluiten. ‘Deze voorwaar-
den houden in de praktijk een verruiming in: er
mag in de meeste gevallen ruim 9 A worden
teruggevoed.’ NEN-secretaris Van Velthoven
vindt het onverstandig van Mastervolt zo
ruimhartig over versoepeling spreekt en
adviseert installateurs nadrukkelijk om bij deze
aansluitmethode eerst een kabelberekening uit
te voeren.
Op basis daarvan mag ik dus weer wel op dezelfde groep zitten, zolang de totale stroom maar niet de maximaal toegestane stroom van het circuit overstijgt. Wat prima is en goed te realiseren met de juiste afzekering.

Heel misschien heb ik een alternatief, en zit alleen de buitenlamp en het tuinhuis op die groep. Dan kan ik ook de lamp lostrekken, in het tuinhuisje een onderverdeler plaatsen, en de buitenlamp via losse kabel aansluiten.

[ Voor 40% gewijzigd door _ferry_ op 22-10-2018 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
Als je het zo elegant op kan lossen, dan zou ik dat niet laten.
Anders blijft het een discussie, immers hoe kun je bewijzen dat je iets in het stopcontact hebt gestoken wat toen veilig mocht (een 500W omvormer) en zou dat nu opeens niet meer mogen. Om dat aannemelijk te maken moet je natuurlijk wel een omvormer uit die tijd hebben (bv stecagrid 500).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

_ferry_ schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:54:
[...]

[...]

Op basis daarvan mag ik dus weer wel op dezelfde groep zitten, zolang de totale stroom maar niet de maximaal toegestane stroom van het circuit overstijgt. Wat prima is en goed te realiseren met de juiste afzekering.

Heel misschien heb ik een alternatief, en zit alleen de buitenlamp en het tuinhuis op die groep. Dan kan ik ook de lamp lostrekken, in het tuinhuisje een onderverdeler plaatsen, en de buitenlamp via losse kabel aansluiten.
Je kunt kijken naar de datering van jou pdfjes, die link die ik je gaf stamt van een paar weken voor dat de nieuwe nen1010 in zou gaan 2017 dus.
De meest recente is dan denk ik leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-09 21:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bij het bekijken van de output per paneel, valt mij op dat er toch wel een fors verschil zit in de totaalopbrengst.

- De panelen 1.1.2 en 1.1.4 zouden niet meer schaduw moeten hebben dan de panelen ervoor. Ze hebben de hele dag dezelfde exposure. Toch hier een verschil van 40%. Das fors.
Het zou kunnen dat ze te dicht op elkaar liggen
- Zelfde geldt voor 1.1.6 Deze ligt zelfs helemaal vrij, toch ook hier 20% minder opbrengst dan 1.1.7 en 1.1.8
- panelen 1.1.10 - 1.1.19 liggen op een zelde schans. Zelfde hoek ook dus. Toch ook hier een 10% afwijking tussen de beste en slechtste panelen.
- 1.1.1, 1.1.3, 1.1.5 en 1.1.9 krijgen daadwerkelijk eerder in de schaduw, dus die vind ik nog enigszins logisch.

Zijn dit normale afwijkingen? Ik vind het nog vrij fors te noemen namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GnY66UXuROmvbR7bvtNzbeeV/thumb.png

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 22-10-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
_ferry_ schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:54:
[...]

[...]

PV verdeler in het tuinhuisje en je lamp dan in het stopcontact op je PV verdeler, eventueel een pv verdeler met meerdere stopcontacten om daar nog meer electra te kunnen gebruiken zonder extra kabels te trekken is dan inderdaad makkelijker. Met dat idee zit ik zelf ook nog te spelen maar dan met 4 panelen (oost/west).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
MikeyMan schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 15:23:
bij het bekijken van de output per paneel, valt mij op dat er toch wel een fors verschil zit in de totaalopbrengst.

- De panelen 1.1.2 en 1.1.4 zouden niet meer schaduw moeten hebben dan de panelen ervoor. Ze hebben de hele dag dezelfde exposure. Toch hier een verschil van 40%. Das fors.
Het zou kunnen dat ze te dicht op elkaar liggen
- Zelfde geldt voor 1.1.6 Deze ligt zelfs helemaal vrij, toch ook hier 20% minder opbrengst dan 1.1.7 en 1.1.8
- panelen 1.1.10 - 1.1.19 liggen op een zelde schans. Zelfde hoek ook dus. Toch ook hier een 10% afwijking tussen de beste en slechtste panelen.
- 1.1.1, 1.1.3, 1.1.5 en 1.1.9 krijgen daadwerkelijk eerder in de schaduw, dus die vind ik nog enigszins logisch.

Zijn dit normale afwijkingen? Ik vind het nog vrij fors te noemen namelijk.

[Afbeelding]
Ik mis een fysiek plaatje/foto en hellingshoeken? Heb je die beschikbaar? Paneel info,optimizer info, string lengte(s)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp dat het antwoord op deze vraag niet zomaar te geven is, maar ik ga hem toch vragen.

Ik wil 10 zonnepanelen op de zuidzijde van onze woning laten leggen. 5 komen op het dak boven ons dakkapel, twee op het dakkapel en drie op de uitbouw van onze huiskamer (de tussenetage). Wegens de verschillende hellingshoeken waaronder deze panelen komen te liggen (verschillende legplekken leveren verschillende hoeken op), zou volgens een leverancier elk paneel een solaredge optimizer moeten krijgen.

De panelen hebben vrij zicht: er zijn geen bomen, schoorsteentjes of wat dan ook die schaduw werpen op de panelen.

Wat is nou ongeveer een eerlijke prijs per Wp die je zou moeten betalen, er vanuit gaande dat je de panelen laat leggen en wil gaan voor minimaal 300Wp panelen (merk maakt mij persoonlijk niet zo uit, als ze maar goed werken).

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2018 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
_ferry_ schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 12:21:
Wat blijft die NEN1010 toch een wazig iets.
Ook mooi dat het een norm is, geen wettelijke verplichting, en dat als je hem wil inzien honderden euro's mag aftikken.
Vergis je niet! Het bouwbesluit zorgt ervoor dat het wel degelijk een wettelijke verplichting is (ook bij bestaande bouw)
(artikel 6.8)
.....
Bij lage spanning geldt zowel bij nieuwbouw als bij bestaande bouw NEN 1010 waarbij in NEN 1010 voor de bestaande bouw een lager niveau van eisen is opgenomen.
Een aantal jaar geleden werdt er nog verwezen naar de nen 1010: 1962 deze escape is veel gebruikt om installaties bij renovatie niet te hoeven updaten.. maar die vlieger gaat inmiddels niet meer op.
Je moet nu gewoon de nieuwste nen 1010 volgen en daarin staan dus eventueel andere eisen voor bestaande bouw.

En die nen betaalmuur is gruwelijk irritant voor de meeste tweakers, maar wel begrijpelijk voor de gemiddelde nederlander.

1 het is bescherming van de markt ( als je niet weet wat je moet doen bel je eerder een intalateur.)
2 bescherming van de consument (je mag aan je eigen installatie rommelen, gaat dit mis en zit bij wijze van spreken de hele stad zonder stroom dan is de consument becshermd door het feit dat van hem niet kan worden verwacht dat hij elke nen norm koopt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 18:12:
Ik begrijp dat het antwoord op deze vraag niet zomaar te geven is, maar ik ga hem toch vragen.

Ik wil 10 zonnepanelen op de zuidzijde van onze woning laten leggen. 5 komen op het dak boven ons dakkapel, twee op het dakkapel en drie op de uitbouw van onze huiskamer (de tussenetage). Wegens de verschillende hellingshoeken waaronder deze panelen komen te liggen (verschillende legplekken leveren verschillende hoeken op), zou volgens een leverancier elk paneel een solaredge optimizer moeten krijgen.

De panelen hebben vrij zicht: er zijn geen bomen, schoorsteentjes of wat dan ook die schaduw werpen op de panelen.

Wat is nou ongeveer een eerlijke prijs per Wp die je zou moeten betalen, er vanuit gaande dat je de panelen laat leggen en wil gaan voor minimaal 300Wp panelen (merk maakt mij persoonlijk niet zo uit, als ze maar goed werken).
Bij solaredge moet elk paneel een optimiser inderdaad, alleen vraag ik mij af of 10 stuks niet te weinig is. Door je verschillende hoeken gaat een stringomvormer ook niet werken, dus ben je gebonden aan SE. Voor 1,20 per Wp moet wel gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
HyperBart schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:22:

Trouwens! Dat doet me er aandenken, als ik een trifase omvormer had gehad, had ik dit probleem dan ook gehad? Of had de omvormer zijn load dan kunnen shiften naar andere fases? Of had ik het misschien nog erger gehad omdat de omvormer dan rekening houdt met het voltage op de 3 fases en als ééntje daarvan de treshold passeert dat hij er algemeen mee ophoudt? Die vraag moest ik nog eens voorleggen!
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb nog geen zonnepanelen maar de netspanning zweeft hier continue tussen de 238 en 243V, gem 240V (dag en nacht). Weinig zonnepanelen hier in de straat.
Ik heb nu nog 1 fase dus weet niet wat de andere fases doen.

Dus gaat een 3 fase omvormer om met verschillende spanningen op de fases?
Of schakelt deze uit als 1 fase op 253V komt (en de rest lager is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:45
Rol-Co schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 18:43:
[...]

Bij solaredge moet elk paneel een optimiser inderdaad, alleen vraag ik mij af of 10 stuks niet te weinig is. Door je verschillende hoeken gaat een stringomvormer ook niet werken, dus ben je gebonden aan SE. Voor 1,20 per Wp moet wel gaan denk ik.
Is dat inclusief of exclusief BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:23
WoudseHoeve schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:59:
Solar edge vraagje.

Wat is de herkomst van de OP250-LV's, nieuwe of gebruikte?
Hebben ze vroeger met een string omvormer gewerkt en staat wellicht SafeDC disabled? SolarEdge-Key nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

thatanas schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 19:27:
[...]

Is dat inclusief of exclusief BTW?
Incl
Paneeltjes met ingebouwde SE optimiser van ja solar zijn niet zo duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

stormfly schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:22:
[...]
[Afbeelding]
@stormfly @PClop @Rouske
Ben er inmiddels achter dat de verloopkabeltjes niet goed zijn.
De MC4 connectoren zijn verwisseld.
Waar op een optimizer een plus staat moet een min connector aan om de plus van een paneel op de juiste plek aan te sluiten..... plus en min zijn dus omgewisseld. Ik ga de verkoper er op aan spreken.
Bedankt voor het mee denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Rol-Co schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 19:58:
[...]

Incl
Paneeltjes met ingebouwde SE optimiser van ja solar zijn niet zo duur.
Geloof niet dat je dat gaat halen 1.20,- inclusief. JA solar is een van de weinige die een complete set aanbieden, die zie je gaan voor 219,- / 229,- inclusief. Dat is al 0,76 cent per wp. Dan moet je wel heel goedkoop aan je montage materiaal + omvormer zien te komen + zelf installeren.

Een poly met een losse optimizer lijkt mij dan goedkoper.

PS: welke optimizer zit er in een JA paneel? Degene die met een P300 in een string kan, of juist degene die met een P404 in een string kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knip, huiswerkopdrachtje zonder toestemming

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 23-10-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

stormfly schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 08:58:
[...]

Geloof niet dat je dat gaat halen 1.20,- inclusief. JA solar is een van de weinige die een complete set aanbieden, die zie je gaan voor 219,- / 229,- inclusief. Dat is al 0,76 cent per wp. Dan moet je wel heel goedkoop aan je montage materiaal + omvormer zien te komen + zelf installeren.
toch een euro of 30 verschil ;)

http://www.solarwindbioshop.com/EnerShop-ZONNEPANELEN.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
.

[ Voor 100% gewijzigd door teacher op 23-10-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

.

[ Voor 106% gewijzigd door teacher op 23-10-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door teacher op 23-10-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Nou die site mag wel wat doen aan SEO voor Google. Nog nooit een hit op gehad na vele uren research. Tnx voor het delen de prijzen zijn top. Iemand wel eens wat besteld, goede ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stormfly schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 16:14:
[...]

Ik mis een fysiek plaatje/foto en hellingshoeken? Heb je die beschikbaar? Paneel info,optimizer info, string lengte(s)?
Bovenaanzicht zag er -voor montage- zo uit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Panelen zijn als 300wp AEG Mono black panelen. Optimizer is een Solaredge SE5k. String Lengtes kan ik daar niet in vinden. Zal zo even kijken of ik een foto van het dak zoals het er nu bij ligt kan maken.

Schans ziet er zo uit, rest ligt op losse standaards.
Members only:

Alles zit op één string. hoe lang deze is, is lastig inschatten.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 23-10-2018 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Ik sta op het punt de knoop door te hakken voor een installatie, volgens mij is het allemaal prima en geen gekke dingen. Het gaat om een (ongeveer vierkant) dak van 30 graden op het zuiden, geen schaduw, waar 12 panelen op kunnen te liggen. Op aanraden van hier gekozen voor een string omvormer (SMA) ipv een SolarEdge met optimizers:

12x Panasonic HIT-N320 KURO (3,84 kWp)
1x SB3.6-1AV-40

Volgens mij moet de SMA SB3.6 voldoende zijn voor deze panelen, of is het verstandig om nog een tandje zwaarder te nemen? De panelen worden in 2 strings aangesloten (2 rijen van 3 panelen).

Ik las trouwens ook wat over uitgebreide garantie van SMA tot 10 jaar in totaal. Loopt die actie nog? Kon er op de website niets over vinden...

[ Voor 11% gewijzigd door TheJVH op 23-10-2018 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
TheJVH schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:37:
Ik sta op het punt de knoop door te hakken voor een installatie
Ga je het zelf leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:26
Mijn beide schoorstenen moeten worden uitgehakt en opnieuw gevoegd worden, iemand hier ervaring mee incombinatie met zonnepanelen. Afdekken panelen is dat nodig. Indien niet afgedekt met hoge druk reiniger laten schoonspuiten (potentiele krassen)? Hoe kan ik me het beste voorbereiden. Hij gaat werken met een hoogwerker ipv steiger opbouw.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qqYeNTK.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Snarfie31 op 23-10-2018 12:42 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Nu online
Nee, wordt gedaan door een bedrijf die alles regelt. Wellicht zou ik het zelf kunnen, ben best handig, maar ik besteed m'n tijd liever aan de 10.000 andere klusjes die in huis moeten worden gedaan :P .

Heb de actie trouwens gevonden, zag de "verlengd tot eind april 2019" niet staan in de hoek: https://www.sma-benelux.com/summer-promotion.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
TheJVH schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:40:
[...]
Nee, wordt gedaan door een bedrijf die alles regelt.
volgens mij is het allemaal prima en geen gekke dingen
Ik was in dat geval wel benieuwd naar de prijs. Gezien je cowboy associatie is dat misschien wel verstandig om op mee te kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Nu online
CurlyMo schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:46:
[...]

[...]

Ik was ik dat geval wel benieuwd naar de prijs. Gezien je cowboy associatie is dat misschien wel verstandig ;)
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
TheJVH schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:51:
[...]

Members only:
Best pittig nog vind ik. Denk ook aan de WP in de toekomst.
we zitten met deze installatie al boven ons energieverbruik :)
Dat gaat natuurlijk alleen op zolang salderen nog bestaat. Daarna zul je moeten proberen genoeg elektra te verkopen om te compenseren voor de ingekochte elektra. Het kan dan best zijn dan je 1,5x moet overdimensioneren.

Leg je er maar 12 wegens ruimte gebrek of wegens de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
TheJVH schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:37:
Ik sta op het punt de knoop door te hakken voor een installatie, volgens mij is het allemaal prima en geen gekke dingen. Het gaat om een (ongeveer vierkant) dak van 30 graden op het zuiden, geen schaduw, waar 12 panelen op kunnen te liggen. Op aanraden van hier gekozen voor een string omvormer (SMA) ipv een SolarEdge met optimizers:

12x Panasonic HIT-N320 KURO (3,84 kWp)
1x SB3.6-1AV-40

Volgens mij moet de SMA SB3.6 voldoende zijn voor deze panelen, of is het verstandig om nog een tandje zwaarder te nemen? De panelen worden in 2 strings aangesloten (2 rijen van 3 panelen).

Ik las trouwens ook wat over uitgebreide garantie van SMA tot 10 jaar in totaal. Loopt die actie nog? Kon er op de website niets over vinden...
Ik zou een 4.0 nemen als je alle piekjes mee wilt nemen. Vooral in het voorjaar kan dat voorkomen.
Maar een 5.0 kan ook, voor als je noord ook vol wilt gooien.
Hadden ze geen kuro 325 wp meer?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 11:55
Snarfie31 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:40:
Mijn beide schoorstenen moeten worden uitgehakt en opnieuw gevoegd worden, iemand hier ervaring mee incombinatie met zonnepanelen. Afdekken panelen is dat nodig. Indien niet afgedekt met hoge druk reiniger laten schoonspuiten (potentiele krassen)? Hoe kan ik me het beste voorbereiden. Hij gaat werken met een hoogwerker ipv steiger opbouw.
[Afbeelding]
Er komt een heleboel stof/gruis vrij bij het uithakken van de voegen. Daarna valt er ook voegsel bij het voegen naar beneden. Volgens mij is het geen overbodige luxe om de panelen af te dekken, in ieder geval vlak naast de schoorsteen.

Daarna met een tuinslang afspoelen. Denk dat de hogedrukspuit te sterk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 09:07
mongkut schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:50:
Ik had een offerte laten maken bij de Nuon;

Alle panelen liggen pal op het zuiden 45 graden, zonder schaduw.

Transport, bevestigingsmaterialen en montage 1 st
Totale huurprijs per maand inclusief btw €54,45
14x Talesun TP660M-275 | Kleur: zwart, vermogen per paneel: 275Wp (ca. 240,7 kWh per jaar)
1x Omvormer merk en type: SMA SB 3.6-1AV-40
Locatie SMA omvormer: op zolder Loop van de kabel (AC): via een eventuele
kruipruimte. Loop van de kabel (DC): rechtstreeks, door middel van een gaatje door het dak naar de
omvormer. Aansluiting: door middel van een combimaat. Eenmalige kosten, separaat in rekening gebracht:
Hoofdschakelaar: € 150,00

De geschatte stroomopwek per jaar = 3.369 kWh
Nuon stroom variabel tarief, afgerond € 0,21 per KWh
Verwachte besparing per jaar € 707,55 (geschatte opwek x € 0,21 per kWh)
Uw zonhuur jaarkosten € 653,40 (12 maanden x € 54,45)
Uw verwachte netto resultaat per jaar € 54,15

Dus na 3 jaar heb ik 3 x 54,15= € 162.45
Min de kosten van de combimaat € 150
€162.45 - €150= netto resultaat voor mij na 3 jaar = €12.45 (volgens Nuon, als de stroomprijzen op die 21 cent blijven)
Als ik mijn panelen niet meer wil hebben in die 3 jaar, moet ik ze weg laten halen voor €50 per paneel, plus €50 (vroegtijdig opgezegd) = €750!
Na de initiële contractduur van 3 jaar verlagen wij de demontagekosten met € 2,00 per jaar tot een hoogte van € 26,00 per paneel vanaf jaar 15!
Tevens houden we ons het recht voor de huurkosten jaarlijks te indexeren (dus de huur kan nog hoger)

Wie doet dit nu?
Wat is het verdien model voor mij?
Dat hier mensen in zee mee gaan, dit is toch PURE oplichterij?
Zelf ook offerte gevraagd, ik vind de bijkomende kosten ook hoog.

Echter zelf aanschaffen en alles moeten regelen als reparatie, (storm-)verzekering, kost ook duizenden.

En wanneer verdien je dat terug. Tegen die tijd overwegen meeste mensen alweer te verhuizen.

Zijn er hier mensen met positieve ervaring van huren van panelen, waar dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:26
FunFair schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:37:
[...]

Er komt een heleboel stof/gruis vrij bij het uithakken van de voegen. Daarna valt er ook voegsel bij het voegen naar beneden. Volgens mij is het geen overbodige luxe om de panelen af te dekken, in ieder geval vlak naast de schoorsteen.

Bedankt vermoed zoiet al ik ga er rekening mee houden.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 08:32

Wailing_Banshee

You're Next

pennywiser schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:44:
[...]

Echter zelf aanschaffen en alles moeten regelen als reparatie, (storm-)verzekering, kost ook duizenden.
Ik heb nog geen cent extra uitgegeven aan mijn panelen. Over het algemeen zitten de zonnepanelen gewoon bij de opstalverzekering in. En reparatie, je kunt de pech hebben dat iets net buiten de garantie periode stuk gaat, maar hoe groot is die kans?

En daarbij, zonnepanelen zijn over het algemeen tussen de 6 en 8 jaar terugverdiend. Met zo'n huurcontract, betaal je na 8 jaar nog steeds minimaal 54 euro per maand, en met 99% zekerheid zelfs meer.

Blijft alleen die initiele aanschaf en installatie over, ja die kost een paar duizend euro. Maar daar kun je beter een paar jaar voor sparen dan voor x jaar (wanneer gaat die verwijderbijdrage naar nul?) vast zitten aan zo'n contract.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
pennywiser schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:44:
[...]

En wanneer verdien je dat terug. Tegen die tijd overwegen meeste mensen alweer te verhuizen.

Zijn er hier mensen met positieve ervaring van huren van panelen, waar dan ook?
Met elk verhuur model verdien je hier hooguit een paar tientjes per jaar op(als je geluk hebt).
De enige optie die (nu nog) een beetje snel terug verdient is 2de hands kopen, nieuw zal ik zeker niet meer doen, de stroom prijzen worden goedkoper ( zie het komende regeringsbeleid) en het salderen wordt waarschijnlijk op de schop gegooid, en zal zeker flink terug geschroefd na...
Die regering is wat mij betreft flink verkeerd bezig en zo onbetrouwbaar als een dronken aardbei.
Ik ben blij dat ik nog 2.5 jaar "moet terugverdien" om mijn 2de hands set van 3.3 kw die ik voor €2100 gekocht had, quitte te spelen, waarna ik hopelijk nog wat kan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:04:
[...]

Met zo'n huurcontract, betaal je na 8 jaar nog steeds minimaal 54 euro per maand, en met 99% zekerheid zelfs meer.
Wat een boel mensen niet weten dat het niet bij die €54 blijft (in dit geval), maar ook nog 2 á 3 procent p/m correctie bij komt per jaar, en hoe zal de salderings regeling en de stroom prijs over 5 jaar zijn?
De hele pv installatie zal in de toekomst veel goedkoper moeten zijn IN DIT LAND, anders is het geen investering meer wat je in 7 jaar weer terug verdient, maar eerder naar de 10 jaar terug verdienste gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-09 11:05

BTS

stormfly schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 08:58:
[...]

Een poly met een losse optimizer lijkt mij dan goedkoper.

PS: welke optimizer zit er in een JA paneel? Degene die met een P300 in een string kan, of juist degene die met een P404 in een string kan?
Ik heb t even nagekeken en ik zit met mijn Solar edge systeem op 1,59 inclusief. Is met ja Solar 280w panelen, hierin zijn de P300 ingebouwd.

Alles uitbesteed.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

FunFair schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:37:
[...]
Ik zou ze eerst afdekken met plastic ( dan blijven ze droog, en hebben de zuren van de cement geen vat op het paneel oppervlak, kunnen ze nieyt chemisch beschadigen).
Daarna afdekken met een doek, deken en lokaal zelfs een plaat hout tegen het mechanisch beschadigen.
Het wordt echt een zooi ..... erg agressief en schurend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

BTS schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:19:
[...]
Ik heb t even nagekeken en ik zit met mijn Solar edge systeem op 1,59 inclusief. Is met ja Solar 280w panelen, hierin zijn de P300 ingebouwd.

Alles uitbesteed.
Komt aardig overeen met de goedkoopste SE offerte die wij hebben gehad (JA Solar 295Wp + P300), dat was €1.26 excl BTW (€1,56 incl BTW).

We zijn echter voor een andere installatie gegaan, en die is vandaag geplaatst :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wCnloIVY0H3yJARDRWMQzl81/full.jpg
12x SunPower X21-350 met P500 op een SE3680H. Wij zijn blij :D

Reden waarom we voor deze opstelling zijn gegaan is al eerder in dit topic uitgelegd

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 20:40
Als ik dat zo bekijk dan mag ik helemaal niet klagen. Als ik mijn totaalprijs deel door die prijzen dan zou ik 6700 Wp hebben liggen, terwijl ik nu 8700 Wp heb liggen.

Is dan SE met Longi 300Wp black met P300.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Nu online
CurlyMo schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:54:
[...]

Best pittig nog vind ik. Denk ook aan de WP in de toekomst.

[...]

Dat gaat natuurlijk alleen op zolang salderen nog bestaat. Daarna zul je moeten proberen genoeg elektra te verkopen om te compenseren voor de ingekochte elektra. Het kan dan best zijn dan je 1,5x moet overdimensioneren.

Leg je er maar 12 wegens ruimte gebrek of wegens de prijs?
Er passen er maar 12 op het dak op het zuiden. Eventueel 15 moet precies lukken met SunPower panelen (zijn iets kleiner), maar dan zitten ze zo dicht op de rand, weet niet of ik daar comfortabel mee ben.

Andere kant van het dak zou kunnen, maar ik zou ook later nog een oost-west opstelling op het dak van de garage kunnen maken. Deze zit echter los van het huis en zou waarschijnlijk een eigen omvormer moeten hebben.

Heb voor de grap nog een aantal offertes opgevraagd voor dezelfde opstelling, ben benieuwd :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
TheJVH schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:41:
[...]
Heb voor de grap nog een aantal offertes opgevraagd voor dezelfde opstelling, ben benieuwd :) .
Hou daar dan wel alvast rekening mee met je omvormer? Dat je later wil uitbreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 19:55
Je installatie wordt ook goedkoper per Wp naarmate het totaal aantal Wp groter wordt.

Mijn beste offerte was € 0.93 / Wp bij ruim 10.000 Wp voor A-merk Chinese full-black panelen met Solar Edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Dirtbiter schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:52:
Je installatie wordt ook goedkoper per Wp naarmate het totaal aantal Wp groter wordt.

Mijn beste offerte was € 0.93 / Wp bij ruim 10.000 Wp voor A-merk Chinese full-black panelen met Solar Edge.
Ja, dat scheelt best. Ik zat ook rond de €1.08 / Wp incl. BTW met de Talesun 300Wp full-black en SolarEdge idd. En dat was nog een offerte uit mei 2018.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BlueTooth76 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:22:
[...]

Ja, dat scheelt best. Ik zat ook rond de €1.08 / Wp incl. BTW met de Talesun 300Wp full-black en SolarEdge idd. En dat was nog een offerte uit mei 2018.
Als ik die prijzen langs zie komen heb ik toch best een beetje veel betaald...
9500 voor 5700Wp AEG 300wp black. Ofwel 1,67 per Wp.
Maargoed, ik vind het best, het kostte al genoeg moeite om überhaupt op redelijk korte termijn een offerte en plaatsing te regelen...
Aan de andere kant... Heb sinds juni ook al 3,2Mwh opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MikeyMan schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:29:
[...]

Dat zijn inderdaad de cowboys waar ik aan refereerde bij mijn reacties op @TheJVH. Hier ligt het voor < € 1.00 excl. BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

MikeyMan schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:29:
[...]

Maargoed, ik vind het best, het kostte al genoeg moeite om überhaupt op redelijk korte termijn een offerte en plaatsing te regelen...
Aan de andere kant... Heb sinds juni ook al 3,2Mwh opgewekt.
Ach ja, uiteindelijk ligt het toch mooi op het dak ;)
En ik kan de BTW niet terug vragen, dat is wel jammer. Ben ZZP'er zonder partner dus zou dan ieder jaar forfait moeten gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-09 18:24

swat!

computeraar

Afgelopen weekend even lekker bezig geweest bij mijn ouders: schuin dak, click-fit, 9 panelen oost in 1 string (9 west volgt).

Nu heb ik dit alles aangesloten op een zeverzolar evershine 3K (2 trackers ivm oost-west).
Echter na het aansluiten van de string krijg ik een "isolation fault". Na een hoop zoekwerk met referenties naar vocht of kabels die niet goed zijn aangesloten dacht ik: wat als ik "string-b" gebruik voor het aansluiten van de string.

Tot mijn verbazing werkt deze ingang zonder problemen. De vraag is nu een beetje: Hoe verder?
Is het aannemelijk dat ingang-a stuk is? Of is er een andere verklaring?

(ps: Ik heb de panelen niet 'geaard')

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-09 21:40
mongkut schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:13:
[...]

Wat een boel mensen niet weten dat het niet bij die €54 blijft (in dit geval), maar ook nog 2 á 3 procent p/m correctie bij komt per jaar, en hoe zal de salderings regeling en de stroom prijs over 5 jaar zijn?
De hele pv installatie zal in de toekomst veel goedkoper moeten zijn IN DIT LAND, anders is het geen investering meer wat je in 7 jaar weer terug verdient, maar eerder naar de 10 jaar terug verdienste gaat.
Even een cynische reactie: Die 7 jaar terugverdientijd zal men wel in orde maken, maar ze vertellen er nu natuurlijk niet bij, dat je daarna een thuisaccu aan moet schaffen om er uberhaupt nog iets aan over te houden, die je dan ook weer in 7 jaar mag terugverdienen, waarna de nieuwe omvormer die dan wel nodig was ook nog 2 jaar extra kost. Daarna heb je nog een paar jaar waarin je echt kunt gaan verdienen als je geluk hebt, waarna de hele zaak het einde van de levensduur heeft bereikt.
Let wel in Duitsland registreren ze hoeveel zonnepanelen afgedankt zijn en daar komt men met wat natte vingerwerk op een gemiddelde levensduur van 18 jaar. Natuurlijk zitten daar panelen bij die nog prima functioneren, maar economisch volledig achterhaald zijn. Dat gaat vast in de toekomst nog wel door, misschien wat langzamer. En is natuurlijk een keuze van de laatste eigenaar dan. Accu's gaan vast niet zo lang mee, maar wellicht wel 10-12 jaar.

De optimist in mij verwacht dat ook zonder de thuisaccu er nog wat te verdienen is, nadat de panelen terugverdient zijn. Dat gaat momenteel gelukkig vrij snel. Zelfbouwers hebben wel echt een voordeel.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CurlyMo schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:31:
[...]

Dat zijn inderdaad de cowboys waar ik aan refereerde bij mijn reacties op @TheJVH. Hier ligt het voor < € 1.00 excl. BTW.
Tsjah, zoals gezegd, het was überhaupt niet makkelijk om aan offertes te komen van clubs die ook een beetje tijd hadden. Daarnaast is het ook geïnstalleerd inclusief zo'n 1000kilo ballast, schans en houders.

BTW; moeten zonnepanelen altijd op een aparte groep zitten? Of kan ik op m'n schuur nog een paar panelen leggen op dezelfde groep als de tuinverlichting en vijverpomp en een koelkastje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
MikeyMan schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:47:
[...]
BTW; moeten zonnepanelen altijd op een aparte groep zitten? Of kan ik op m'n schuur nog een paar panelen leggen op dezelfde groep als de tuinverlichting en vijverpomp en een koelkastje?
Daar is een paar posts terug over gediscussieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

LangeFries schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:37:
[...]

Even een cynische reactie: Die 7 jaar terugverdientijd zal men wel in orde maken, maar ze vertellen er nu natuurlijk niet bij, dat je daarna een thuisaccu aan moet schaffen om er uberhaupt nog iets aan over te houden, die je dan ook weer in 7 jaar mag terugverdienen, waarna de nieuwe omvormer die dan wel nodig was ook nog 2 jaar extra kost. Daarna heb je nog een paar jaar waarin je echt kunt gaan verdienen als je geluk hebt, waarna de hele zaak het einde van de levensduur heeft bereikt.
Let wel in Duitsland registreren ze hoeveel zonnepanelen afgedankt zijn en daar komt men met wat natte vingerwerk op een gemiddelde levensduur van 18 jaar. Natuurlijk zitten daar panelen bij die nog prima functioneren, maar economisch volledig achterhaald zijn. Dat gaat vast in de toekomst nog wel door, misschien wat langzamer. En is natuurlijk een keuze van de laatste eigenaar dan. Accu's gaan vast niet zo lang mee, maar wellicht wel 10-12 jaar.

De optimist in mij verwacht dat ook zonder de thuisaccu er nog wat te verdienen is, nadat de panelen terugverdient zijn. Dat gaat momenteel gelukkig vrij snel. Zelfbouwers hebben wel echt een voordeel.
Mét thuisaccu verdien je sowieso niets, niet eens de aanschafprijs.
Die moet nog minimaal een factor 2,5x omlaag wil je er (na afschaffen salderen) iets aan overhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
BlueTooth76 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:12:
[...]

Mét thuisaccu verdien je sowieso niets, niet eens de aanschafprijs.
Die moet nog minimaal een factor 2,5x omlaag wil je er (na afschaffen salderen) iets aan overhouden.
Je kan zat "2de hands" nieuwe 18650 cellen kopen, en die in diy powerwall project stoppen, YouTube staat er vol mee, ik weet niet echt zeker of het in Nederland haalbaar is.
Zeker in de winter heb je met de lage zonnestand toch heel wat 18650 cellen nodig om donkere dagen op te vangen om volledig van het net los gekoppeld wil worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

mongkut schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:50:
[...]

Je kan zat "2de hands" nieuwe 18650 cellen kopen, en die in diy powerwall project stoppen, YouTube staat er vol mee, ik weet niet echt zeker of het in Nederland haalbaar is.
Ik weet niet of m'n opstalverzekering dat dekt :P
Zeker in de winter heb je met de lage zonnestand toch heel wat 18650 cellen nodig om donkere dagen op te vangen om volledig van het net los gekoppeld wil worden.
Daar is een thuisaccu natuurlijk ook niet voor bedoeld, wel om de stroom die je overdag (eventueel) opwekt 's avonds en 's nachts te kunnen gebruiken. Dan is 10-20kWh vaak wel genoeg.

Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y