Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.938 views

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

japie101 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:18:
Ik heb sinds kort een 9 tal panelen gemonteerd op Flatfix 15 graden frames.
Gaat om de 3 rijen panelen achter elkaar op deze foto:
[Afbeelding]

De panelen zijn CSUN260-60P panelen en staan op het Zuid-Westen.
Nu resulteert dit in deze grafiek op een dag als vandaag:

[Afbeelding]

De vraag die ik hierbij heb, wat mij opvalt is dat het geen echte parabool grafiek is, midden op de dag enorm afgevlakt, net alsof er iets niet klopt.

Nog wat info over de omvormer: dat is een Goodwe GW3600D-NS waarop nu dus 1 string in gebruik is met deze 9 panelen.

Nog wat andere achtergrond info wat ik heb uitgezocht:
Uit de datasheet van de panelen haal ik:
Open Circuit Voltage - Voc (V) 36.9 x 9 panelen = 332,1 V
Maximum Power Voltage - Vmpp (V) 29.6 = 266,4 V

Als ik de afgelopen twee dagen bekijk in de statistieken, zie ik dat het moment waarop het hoogste wattage gemeten is 1750 watt was. En de maximalen DC spanning in de string was 316,5V (overigens die twee niet op hetzelfde moment)

Mijn vraag is: moet ik hier verder zoeken, of is dit normal behavior, en heeft het gewoon met de tijd van het jaar in combinatie met mijn installatie te maken (ik heb weinig vergelijkingsmateriaal).
Alvast bedankt voor het meedenken.
Je zou je systeem beter naar het zuiden kunnen draaien, als dat kan, de zon staat in het zuiden op het hoogst, dus met een 15 graden systeem het meest richting haaks.
verder staan ze zoals eerder aangegeven te dicht op elkaar, 3x het hoogte verschil moeten ze uit elkaar staan, verder indien mogelijk.
Door dat ze zo dicht op elkaar staan gaan de diodes in werking van de onderste 20 cellen per paneel en gaat de spanning naar 2/3 van wat ie moet zijn.

dat "afvlakken" is normaal voor deze tijd bij 15 graden, de zon staat niet zo hoog, dus de instraling is verder van loodrecht af, dus minder instraling met m2 paneel.

Kijk of je de DC spanning kan uitlezen tegen de tijd, dan zie je wat er gebeurd.

En zo te zien licht dit op een flatfix, of een "look-a-like" dus is verschuiven afgezien van het grind en de bekabeling niet zo'n probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 26-09-2018 23:58 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:19
Een tijdje geleden had ik op dit forum gemeld dat ik last had van schaduw op mijn panelen op het moment dat de onderste rij in de schaduw komt te liggen. Beide stringen zijn ongeveer anderhalve week geleden op een aparte MPPT gezet. Resultaat is in mijn ogen overduidelijk dat de stringen niet horizontaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RQtzeFIQ3hwGXRN5lqrk9t2F/thumb.jpg
zijn gescheiden maar verticaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Kyg1jr9clm6vame2iAp3mblw/thumb.jpg

Foto schaduw dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vbUQxKH7lKocVUfMeq5jGT80/medium.jpg

Opbrengst totaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ojIpGSeFLFJHRjo0UZcbQflf/medium.png

MPPT 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZQs8Hpl1DW6OzrTSiTaK905I/medium.jpg

MPPT 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E8Z1Sew3oOosCJX2dHmDFiaJ/medium.jpg

Ik kon dit gisteren pas voor het eerst controleren. Je kunt je misschien wel voorstellen dat ik hiervan baal.
Heb de aannemer gevraagd om zo snel mogelijk een plan van aanpak te maken om dit probleem op te lossen. Ben benieuwd naar hun reactie.

[ Voor 13% gewijzigd door Wimhaw op 27-09-2018 08:30 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
japie101 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:18:
Ik heb sinds kort een 9 tal panelen gemonteerd op Flatfix 15 graden frames.
Gaat om de 3 rijen panelen achter elkaar op deze foto:
[Afbeelding]

De panelen zijn CSUN260-60P panelen en staan op het Zuid-Westen.
Nu resulteert dit in deze grafiek op een dag als vandaag:

[Afbeelding]

De vraag die ik hierbij heb, wat mij opvalt is dat het geen echte parabool grafiek is, midden op de dag enorm afgevlakt, net alsof er iets niet klopt.

Nog wat info over de omvormer: dat is een Goodwe GW3600D-NS waarop nu dus 1 string in gebruik is met deze 9 panelen.

Nog wat andere achtergrond info wat ik heb uitgezocht:
Uit de datasheet van de panelen haal ik:
Open Circuit Voltage - Voc (V) 36.9 x 9 panelen = 332,1 V
Maximum Power Voltage - Vmpp (V) 29.6 = 266,4 V

Als ik de afgelopen twee dagen bekijk in de statistieken, zie ik dat het moment waarop het hoogste wattage gemeten is 1750 watt was. En de maximalen DC spanning in de string was 316,5V (overigens die twee niet op hetzelfde moment)

Mijn vraag is: moet ik hier verder zoeken, of is dit normal behavior, en heeft het gewoon met de tijd van het jaar in combinatie met mijn installatie te maken (ik heb weinig vergelijkingsmateriaal).
Alvast bedankt voor het meedenken.
Dat vlakke stuk is schaduw. De zon is laag smorgens dus of dat muurtje Of de panelen onderling op elkaar. Wat is de onderlinge afstand?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 19:55
VidaR-9 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:50:
Vorig jaar bijna zonnepanelen laten plaatsen, maar uiteindelijk niet mee verder gegaan. Achteraf zonde. Maar nu ben ik concreet aan het kijken en heb hierbij een vraagje voor de ervaringsdeskundigen.

Ik wil op oost (voor) en west (achter) panelen laten leggen, maar hierbij alvast rekening houden met mogelijke dakramen in de toekomst (>5 jaar). Nu is de vraag of het wel zo slim is om bijvoorbeeld drie panelen landscape direct boven de dakgoot te leggen zodat daarboven dakramen geplaatst kunnen worden, omdat deze panelen wellicht in de weg liggen bij plaatsing van het dakraam. Heeft iemand hier iets vergelijkbaars meegemaakt?

Totaal wil ik graag minimaal 12 panelen. Ons verbruik is momenteel zo rond de 3.000 kWh.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ga hetzelfde laten doen: de zonnepanelen laten leggen op een manier dat er ruimte overblijft voor eventuele dakkappelen in de verre toekomst. Daar heb ik ook nog een apart topic voor aangemaakt: Beste oplossing PV-installatie op 3 dakvlakken

Begin november wordt het spul bij mij geïnstalleerd. DM me gerust als je nog specifieke vragen hebt.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Wimhaw schreef op donderdag 27 september 2018 @ 08:13:
Resultaat is in mijn ogen overduidelijk dat de stringen niet horizontaal
Het lijkt er wel op, maar ik ben nog niet 100% overtuigd. De strings vallen namelijk niet tegelijk uit. Daar zit 20 minuten tussen. Zou je eens kunnen kijken of het ook zo lang duurt voordat de schaduw van de onderste panelen ook de bovenste panelen raakt? Of praktischer. Kan je eens een foto maken van 17:10 en een om 17:30?

En zou je ook eens screenshots kunnen maken van de V-L1 en V-L2?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

CurlyMo schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:10:
[...]

Het lijkt er wel op, maar ik ben nog niet 100% overtuigd. De strings vallen namelijk niet tegelijk uit. Daar zit 20 minuten tussen. Zou je eens kunnen kijken of het ook zo lang duurt voordat de schaduw van de onderste panelen ook de bovenste panelen raakt? Of praktischer. Kan je eens een foto maken van 17:10 en een om 17:30?

Nou toch wel vrij duidelijk, als de bovenste 3 rijen op 1mppt hadden gezeten gingen die wel door en maakte niet zo'n vrije val.
Die 20 min later is omdat de schaduw eerst het halve dak over moet van rechts naar links om bij de 2e string te komen.
Duidelijk niet de efficientste aansluiting nu, zeker slordig als je het al gemeld hebt, de installateur zou ook beter moeten weten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
@Rol-Co wat is definitie installateur?
Hoe vaak worden bij zulke bouw plaatsen niet gewoon electricien zonder hoogte vrees ingezet.
Even kijken...... Oh allemaal plus min stekkers, dat kan niet fout...... Nee komt goed hoor baas, dat Roggel ik wiel!

1 PVoutput . Dongen NB

• CurlyMo
Rol-Co schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:30:
[...]
Duidelijk niet de efficientste aansluiting nu
Ik was 99% zeker, ook gezien de optrekkende schaduw, maar 100% zeker weet je het pas als je op beide momenten nog eens checked :) De zon gaat namelijk heel snel onder in deze tijd van het jaar.

Het is ook wel opvallend dat het helemaal instort, dan lijkt er ook geen schaduw management te zijn en de diodes doen ook hun werk niet.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 09:41
Net wat @CurlyMo zegt: diodes doen echt helemaal niets en dat verbaast me enorm. Er zijn in elke string nog 12 panelen die gewoon vol in de zon liggen. Dan zouden de bypass diodes toch hun werk moeten doen en de 6 beschaduwde panelen "uit moeten schakelen"?

De MPPT's van de SAJ Suntrio Plus 10k die @Wimhaw heeft, hebben een bereik van 160-900V, dus daar zou het niet aan mogen liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:00
Zodra een paneel helemaal in de schaduw ligt, dan trekt ie de hele string naar beneden. Dan heb je in feite helemaal niets aan je diodes.

• Wimhaw
CurlyMo schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:10:
[...]

V-L1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Jjrri5YTGEPtojlnFocaxO6E/thumb.jpg
V-L2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TyFP55hdUvEk9Sm2hKUhfvJY/thumb.jpg
V-PV1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QTBLdpZZ0rRF3mTG3iSE1xzT/thumb.jpg
en V-PV2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/h7d8WhBB57kXJ07moW2oSmGY/thumb.jpg

Zal aan het einde van de middag kijken hoe de panelen in de schaduw komen te liggen. Wordt vervolgd.
Er zit wel een verschil in en dat is het paneel links onder. Deze heeft minder schaduw. Lijkt erop dat Links PV2 zit en rechts PV1 zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Wimhaw op 27-09-2018 10:21 ]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

AUijtdehaag schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:14:
Puntje 4: Sunny explorer. (zoek zelf de link maar op ;-) ) Zet optitrac nog ff aan dan...
Sunny Explorer geïnstalleerd en laten zoeken maar hij vindt niets. Het valt me ook op dat het Bluetooth lampje op de omvormer uit is, dus ik vermoed dat ze die uit hebben gezet. Niet handig :X
In de gebruiksaanwijzing die ik online heb gevonden (waar je wél wat aan hebt :) ) heb ik de plek al gevonden, schijnt een draaischakelaar te zijn, echter dan moet de kap open en de spanning eraf. Beter dus om maar vanavond te doen als er geen zon meer is.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@psy
Sommige bluetooth adapters werken niet lekker.
Krijg je ook geen verbinding via het netwerk dmv speedwire?

De draaischakelaars (landsinstellingen) worden na 24 uur gelocked.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• reneeke1970
Wimhaw schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:16:
[...]

V-L1
[Afbeelding]
V-L2
[Afbeelding]
V-PV1
[Afbeelding]
en V-PV2
[Afbeelding]

Zal aan het einde van de middag kijken hoe de panelen in de schaduw komen te liggen. Wordt vervolgd.
Er zit wel een verschil in en dat is het paneel links onder. Deze heeft minder schaduw. Lijkt erop dat Links PV2 zit en rechts PV1 zit.
Ik heb je al eerder gezegd op een ander forum, trek één string los en kijk met warmte camera welke nog actief zijn en welke niet.

1 PVoutput . Dongen NB

• Wimhaw
reneeke1970 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:25:
[...]

Ik heb je al eerder gezegd op een ander forum, trek één string los en kijk met warmte camera welke nog actief zijn en welke niet.
Zou dat graag willen doen, maar helaas heb ik geen warmtecamera en ik zou niet weten waar ik deze vandaan moet halen.
Op dit moment leg ik de verantwoordelijkheid bij de installateur/aannemer. Zij zijn verantwoordelijk hiervoor.
Als ik eraan ga klooien dan zeggen ze. Sorry de garantie is bij deze vervallen. Daar pas ik op dit moment voor.
Ik zal het ze wel voorstellen. Bedankt

[ Voor 25% gewijzigd door Wimhaw op 27-09-2018 10:33 ]

• psy

psy

@AUijtdehaag Gelockt na 24 uur...? En dat is niet te resetten zonder dat alles weer ingesteld moet worden? Ik dacht dat alleen was bij de SolarEdge omvormers, dat je op tijd bv die key moest hebben waarmee hij communiceert.

Via Speedwire is het trouwens nu wel gelukt.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 22:22

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

psy schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:16:
[...]

Sunny Explorer geïnstalleerd en laten zoeken maar hij vindt niets. Het valt me ook op dat het Bluetooth lampje op de omvormer uit is, dus ik vermoed dat ze die uit hebben gezet. Niet handig :X
In de gebruiksaanwijzing die ik online heb gevonden (waar je wél wat aan hebt :) ) heb ik de plek al gevonden, schijnt een draaischakelaar te zijn, echter dan moet de kap open en de spanning eraf. Beter dus om maar vanavond te doen als er geen zon meer is.
Misschien gekke vraag, maar dit regelt diegene toch die je panelen installeert? |:(

• psy

psy

ApC_IcE schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:34:
[...]
Misschien gekke vraag, maar dit regelt diegene toch die je panelen installeert? |:(
Ja dat vind ik ook, maar ik ga er dan ook vanuit dat zoiets niet via de hardware uitgezet kan worden, en nu zijn ze weg natuurlijk.

Het enige wat ze zeiden, ja, met deze twee codes kan je alles via de portal volgen! Ik denk dat voor het gros van de gebruikers dit ook wel voldoet, maar ik word al zenuwachtig van het idee dat ik alleen een webportal heb, ik wil eigenlijk alles lokaal hebben draaien/in kunnen stellen.
Overigens werkt de verbinding naar buiten toe niet, ik denk dat mijn TMG firewall alles blockt.

Maar inmiddels ben ik niet anders meer gewend, dat bij specifieke zaken een installateur het ook niet weet. Toen ik over modbus begon keken ze me schaapachtig aan, toen dacht ik, laat ook maar.
Met de warmtepomp heb ik vergelijkbare ervaringen :)

• Rol-Co

Rol-Co

Cranberry schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:44:
Net wat @CurlyMo zegt: diodes doen echt helemaal niets en dat verbaast me enorm. Er zijn in elke string nog 12 panelen die gewoon vol in de zon liggen. Dan zouden de bypass diodes toch hun werk moeten doen en de 6 beschaduwde panelen "uit moeten schakelen"?

De MPPT's van de SAJ Suntrio Plus 10k die @Wimhaw heeft, hebben een bereik van 160-900V, dus daar zou het niet aan mogen liggen.
Die vol in de schaduw liggen wel, maar die rij half in de schaduw en ook landscape is wel een tranentrekker. :)

• ApC_IcE

ApC_IcE

psy schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:40:
[...]

Ja dat vind ik ook, maar ik ga er dan ook vanuit dat zoiets niet via de hardware uitgezet kan worden, en nu zijn ze weg natuurlijk.

Het enige wat ze zeiden, ja, met deze twee codes kan je alles via de portal volgen! Ik denk dat voor het gros van de gebruikers dit ook wel voldoet, maar ik word al zenuwachtig van het idee dat ik alleen een webportal heb, ik wil eigenlijk alles lokaal hebben draaien/in kunnen stellen.
Overigens werkt de verbinding naar buiten toe niet, ik denk dat mijn TMG firewall alles blockt.

Maar inmiddels ben ik niet anders meer gewend, dat bij specifieke zaken een installateur het ook niet weet. Toen ik over modbus begon keken ze me schaapachtig aan, toen dacht ik, laat ook maar.
Met de warmtepomp heb ik vergelijkbare ervaringen :)
Tja als je een installateur de wifi of utp laat regelen en jij hebt alle poorten standaard dichtgetimmerd is ook niet handig :')

Even het ip van de omvormer op dmz host, kijken of het dan wel werkt?
dan evt even uitzoeken welke poorten die nodig heeft en dmz weer uitzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door ApC_IcE op 27-09-2018 10:47 ]

• psy

psy

@ApC_IcE Dat de portal het nog niet doet neem ik toch ook niemand kwalijk...

• ApC_IcE

ApC_IcE

psy schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:49:
@ApC_IcE Dat de portal het nog niet doet neem ik toch ook niemand kwalijk...
Dat zeg ik of impliceer ik ook niet.
Echter lijkt het me normaal dat dat onderdeel is van de klus. Nu ben je zelf aan het spelen er mee en kom je hier om hulp vragen.
Vandaar dat ik denk dat hun dat meteen goed hadden moeten zetten.

• psy

psy

Optitrack staat aan dus da's goed. Sunny Explorer via het netwerk werkt prima, en is eigenlijk nog stukken handiger dan BT want nu kan ik het gewoon binnen mijn netwerk benaderen in plaats van de laptop. Laat de kW's maar komen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@psy
Google ff op port forwarding SMA
Kan zijn dat je twee poorten open moet zetten nog, om sunny portal te laten werken.
Ik kijk daar trouwens bijna nooit op omdat ik alles log met sbfspot.

Gelocked kan ongedaan worden met een grid guard code.
Niet alles is gelocked, wel de belangrijke instellingen zoals max voltage ed.
Welke landsinstelling geeft hij aan?
ENxxxxx ? (Even op schermpje paar keer kloppen)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-09-2018 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

HA, nu al een betere september dan in 2017!, en nog 3 dagen te gaan!

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:46:
HA, nu al een betere september dan in 2017!, en nog 3 dagen te gaan!
Verkeerde topic ?
Vorig jaar was slecht, 2014 en 2016 waren een stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rol-Co schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:50:
[...]

Verkeerde topic ?
Vorig jaar was slecht, 2014 en 2016 waren een stuk beter.
Nee, gewoon een beetje off-topic. ik monitor dit systeem pas vanaf november 2016...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Jouw spanning gaat omhoog ipv omlaag bij schaduw, dus de omvormer pakt niet het juiste MPP en de diodes doen dus niets.
Of dit te fixen is ligt aan je omvormer.
Als test kan je om 17:10 even de omvormer rebooten. Als het vermogen dan hoger uitkomt, dan is het lek boven.
Ik geloof dat de SAJ omvormer geen globale MPP sweep functie heeft.
Dan is er nog een workaround mogelijk om MPP1 te splitsen in 2 strings, die je parallel zet.
Eigenlijk wil je een betere omvormer :)
Ik schat dat je ongeveer ~2 tot 4 kWh per goede dag mist. Op bewolkte dagen zal het minder schelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Proton_ op 28-09-2018 20:57 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:35
Tweakers!
Sinds kort heb ik een mooi zonnenpaneel systeem op mijn dak liggen, en nu zie ik bij iedereen mooie opbrengsten voorbij komen maar ik vraag me af of mijn systeem wel genoeg opbrengst heeft.

Ik heb namelijk 7x Sunpower X22 360 Wp dus 2520 Wp op mijn dak liggen en deze aangesloten aan een Omnik 2,5k omvormer.
De zonnenpanelen liggen ongeveer op 215° (ZW, maar dan meer naar het zuiden) en op een hoek van 15°.

Nu was het gisteren een mooie dag ook aan de grafiek te zien, alleen komt het totale Wp plaatje niet boven de 1700 W uit, is dit nu normaal omdat de zon nu een stuk lager staat?
Grafiek:
Opbrengst panelen
https://www.omnikportal.com/Terminal/TerminalMain.aspx?pid=91537

Ik kan helaas niet de panelen om en om zelf uit meten via de Omnik dus ik kan ook niet zien of er een defect paneel tussen ligt. Maar als dit bij dit jaar getij gewoon normaal is dat er 800 Watt verdwijnt dan snap ik dat ook.

Opstelling:
Panelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:01

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gyrolion schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 09:24:
Tweakers!
Sinds kort heb ik een mooi zonnenpaneel systeem op mijn dak liggen, en nu zie ik bij iedereen mooie opbrengsten voorbij komen maar ik vraag me af of mijn systeem wel genoeg opbrengst heeft.

Ik heb namelijk 7x Sunpower X22 360 Wp dus 2520 Wp op mijn dak liggen en deze aangesloten aan een Omnik 2,5k omvormer.
De zonnenpanelen liggen ongeveer op 215° (ZW, maar dan meer naar het zuiden) en op een hoek van 15°.

Nu was het gisteren een mooie dag ook aan de grafiek te zien, alleen komt het totale Wp plaatje niet boven de 1700 W uit, is dit nu normaal omdat de zon nu een stuk lager staat?
Grafiek:
[Afbeelding: Opbrengst panelen]

Ik kan helaas niet de panelen om en om zelf uit meten via de Omnik dus ik kan ook niet zien of er een defect paneel tussen ligt. Maar als dit bij dit jaar getij gewoon normaal is dat er 800 Watt verdwijnt dan snap ik dat ook.

Opstelling:
[Afbeelding: Panelen]
Er is vast iemand die dat kan beantwoorden.

Die Sunpowers zijn héle moooie panelen maar... kon je met goedkopere panelen binnen je budget niet véél meer leggen op dat dak? Want het lijkt alsof er nog wel wat ruimte over is.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik haalde gisteren 0,78% van mijn max. op zuidwest. Dat is op een schuin dak. Voor jou zou dit 1965Wp betekenen, maar dan moet je de verliezen voor je hellingshoek van je panelen nog meerekenen. Ik vind het dus niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Tweakers!

Grafiek:

Opstelling:
Ik wilde zojuist een identieke opmerking gaan posten :).
Voor mij was gisteren de eerste volledige dag met mijn PV systeem (Zuid-Oost, zo'n 30 graden, omgeving Zuid Limburg).
Ik heb 28 * 320 Wp dus 8.960 Wp totaal.
Maximaal leverde de panelen 6.520 Watt, ik heb dus ook "slechts" 72% van het totaal gehaald gisteren. Ik had toch net iets meer verwacht omdat het zo'n zonovergoten dag was zonder enig wolkje.
Beide strings presteerden wel geheel gelijk, dus ik ga er van uit dat dit een normale opbrengst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
is dit nu normaal omdat de zon nu een stuk lager staat?
Ja. ;)
Hier 2205 Wp liggen (9 x 245) en zie het ook niet boven de 1500 komen.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2h5iipz.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door LooneyTunes op 28-09-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Tweakers!

Grafiek:

Opstelling:
Waarom liggen er geen 8?

Hoewel de hellingshoek en richting niet helemaal hetzelfde, wel hetzelfde paneel:
https://www.pvoutput.org/...0256&dt=20180928&gs=0&m=0
Wiley99 in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 3"

En kijk hier ook eens naar:
https://www.domoticz.com/wiki/Omnik_Solar_Inverter

Je kan dan ook je eigen X2 360 Sunpower team beginnen :*)
Zoals: https://www.pvoutput.org/ladder.jsp?tid=1374

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2018 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 12:25
Omdat het gister zo'n heerlijke zonnige dag was ook maar even een grafiekje posten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wZWTiKcesn6XJynvZtDPYrq1/full.png
Installatie van mijn ouders, 3000Wp op een schuurdak, 10graden van zuid af, met een hoek van 35 graden. Ik denk dat de stijle flanken te maken hebben met de lage zon, de nokhoogte van de schuur is stukken lager dan de huizen die er plusminus 40 meter achter staan. Op een gegeven moment komt de zon over de nok van die rij heen en kan het feestje echt beginnen. Tussen een 13:00 en 15:00 meer dan 2300 Watt opbrengst, 76,6 procent van het vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@pep_82
Een omnik, hosola of saj omvormer zonder schaduwmanagement misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrolion
Bedankt allen voor de reacties! Het lijkt er dus op dat ze wel redelijk naar wens presteren als ik zo vergelijk met de rest.

Reden dat ik voor 7 panelen ben gegaan is omdat ik graag sunpower's wou hebben en ik met 7 panelen al over mijn 0 op de meter ga. Met 8 panelen zit ik daar dan erg ver overheen, en zeker met in de toekomst dat de teruglever regeling mogelijk wordt veranderd wou ik dat niet riskeren.
Wel veel mensen zeggen dat ik voor 8 had moeten gaan, maar dat is meer omdat het er dan mooier uit ziet volgens mij? (ik zie de panelen niet liggen zonder mijn ladder te gebruiken.. ;)) En 7 levert meer dan genoeg op voor mij.
En als ik ooit nog wil uitbreiden dan kan ik er nog 5 extra of mogelijk meer bijleggen.

Achteraf had ik ze liever wel op een hoek van 35° gehad in rijen, maar toen ik het systeem via een erkend bedrijf liet samen stellen kwamen hun op dit uit, achteraf heb ik niet meer opgezocht wat beter zou zijn geweest. Maar had ik beter wel kunnen doen.. nu ligt het er en loont het niet meer om de boel te veranderen.

@AUijtdehaag Het is mij niet gelukt om mijn omnik naar PVoutput te laten loggen, ik heb een nieuwe versie van die WIFI antenne welke niet samen gaat met de scripts die op het web te vinden zijn. Ik ben er na een paar dagen knutselen maar mee gestopt. Ik heb namelijk 0,0 script skills.

[ Voor 5% gewijzigd door Gyrolion op 28-09-2018 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Gyrolion
Je kan ook een kWh meter (met s0) in de groepenkast (laten) plaatsen met een youless om de PV te meten eventueel.
Zo kan je toch loggen naar pvoutput.

Ik heb noord en zuid volliggen en wss 2500 kWh per jaar "over" (net de zuidpanelen vernieuwd voor betere)
Salderen gaat eraf. Maar ik creeer wel een hogere opwek in de mindere maanden = meer direkt verbruik
0 op de meter bestaat niet meer. Maar zomeropwek betaalt mijn winterverbruik straks.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2018 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:47
En dezelfde omgeving (Midden / Zuid-Limburg) (geldt alleen voor psy, zie ik net)

[ Voor 4% gewijzigd door Wiley99 op 28-09-2018 12:03 . Reden: aanvulling ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrolion
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:54:
@Gyrolion
Je kan ook een kWh meter (met s0) in de groepenkast (laten) plaatsen met een youless om de PV te meten eventueel.
Zo kan je toch loggen naar pvoutput.

Ik heb noord en zuid volliggen en wss 2500 kWh per jaar "over" (net de zuidpanelen vernieuwd voor betere)
Salderen gaat eraf. Maar ik creeer wel een hogere opwek in de mindere maanden = meer direkt verbruik
0 op de meter bestaat niet meer. Maar zomeropwek betaalt mijn winterverbruik straks.
Wat voor soort kWh meter praten we dan over, eentje die op de plek van de oude zekering komt in de meterkast? En daar kan je dan de youless op aansluiten?

Ik kan natuurlijk altijd nog uitbreiden, ik heb nog eens zitten kijken, maar ik kan op die schans met een extra poot nog 5 panelen kwijt, en ik zou eventueel nog 1 x3 of 2 x3 panelen kwijt kunnen voor de schans en deze op 35° plaatsen. Dus 8 extra panelen op zuid west in totaal dus 15 panelen, met 5400 wP. :9 Maar dan moet er ook een extra omvormer komen, misschien iets voor over een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Gyrolion schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 12:02:
[...]

Wat voor soort kWh meter praten we dan over, eentje die op de plek van de oude zekering komt in de meterkast? En daar kan je dan de youless op aansluiten?

Ik kan natuurlijk altijd nog uitbreiden, ik heb nog eens zitten kijken, maar ik kan op die schans met een extra poot nog 5 panelen kwijt, en ik zou eventueel nog 1 x3 of 2 x3 panelen kwijt kunnen voor de schans en deze op 35° plaatsen. Dus 8 extra panelen op zuid west in totaal dus 15 panelen, met 5400 wP. :9 Maar dan moet er ook een extra omvormer komen, misschien iets voor over een paar jaar.
https://www.elektramat.nl/koop-kwh-meter-1-f-dig5z3407660/
zo iets kan je plaatsen deze geeft 2000 Imp / kWh.
is net zo breed als 1 1fase automaat.
Wel de automaat laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 12:25
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:50:
@pep_82
Een omnik, hosola of saj omvormer zonder schaduwmanagement misschien?
Een Goodwe, schaduwmanagement staat (nog) niet aan :X.
Voor de volledigheid ook even de V en I grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LXRDphVwvAqoBRKX0POaeQK6/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o0NMyAHnJovcHtoHavB7CocM/full.png
Mijn interpretatie, tot elf uur zoekt de MPPT tracker, de sweet spot, de stroom ligt onder 1 Ampere. Tot zes uur wordt de kring dan optimaal belast, je ziet de spanning rond het middaguur iets inzakken (negatieve temperatuurcoëfficiënt ). Na zessen is de stroom weer zeer gering en varieert de spanning van de kring.
Eigenlijke vraag is, schaduwtracker maar inschakelen? Is dit altijd beter en zo ja waarom staat deze dan standaard uit. Ik neem aan dat als deze aanstaat de omvormer vaker analyseert wat zijn MPPT is, maar ten kostte van wat, efficiëntie? Aan de andere kant het is een experimentje waard in oktober.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Gyrolion schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:50:
Bedankt allen voor de reacties! Het lijkt er dus op dat ze wel redelijk naar wens presteren als ik zo vergelijk met de rest.
Met een beetje wiskunde kan je de zonnehoek en de liggings hoek combineren..... Ook de negatieve temperatuurs coëfficiënt helpt niet mee.
Reden dat ik voor 7 panelen ben gegaan is omdat ik graag sunpower's wou hebben en ik met 7 panelen al over mijn 0 op de meter ga. Met 8 panelen zit ik daar dan erg ver overheen, en zeker met in de toekomst dat de teruglever regeling mogelijk wordt veranderd wou ik dat niet riskeren.
Ja zou toch vervelend zijn als je een stapje extra maakt voor het klimaat.
De toekomstige terug lever regeling word (waarschijnlijk) juist beter voor het teveel terug leveren. Dan krijg je een bedrag per kWh terug geleverd, onafhankelijk van je jaar verbruik. Alleen je directe eigen verbruik is een voordeel.(Zie oost/West). Dus waarschijnlijk heb je nu niet genoeg opwek om financieel op 0 uit te komen.
Wel veel mensen zeggen dat ik voor 8 had moeten gaan, maar dat is meer omdat het er dan mooier uit ziet volgens mij? (ik zie de panelen niet liggen zonder mijn ladder te gebruiken.. ;)) En 7 levert meer dan genoeg op voor mij.
En als ik ooit nog wil uitbreiden dan kan ik er nog 5 extra of mogelijk meer bijleggen.

Achteraf had ik ze liever wel op een hoek van 35° gehad in rijen, maar toen ik het systeem via een erkend bedrijf liet samen stellen kwamen hun op dit uit, achteraf heb ik niet meer opgezocht wat beter zou zijn geweest. Maar had ik beter wel kunnen doen.. nu ligt het er en loont het niet meer om de boel te veranderen.
Oost/west was veel beter geweest, dan heb je over de hele dag langer opwek dus meer eigen verbruik.
Nu heb je een gedrocht van een ramp op je dak met hopelijk genoeg ballast, anders ligt het straks in je tuin.
@AUijtdehaag Het is mij niet gelukt om mijn omnik naar PVoutput te laten loggen, ik heb een nieuwe versie van die WIFI antenne welke niet samen gaat met de scripts die op het web te vinden zijn. Ik ben er na een paar dagen knutselen maar mee gestopt. Ik heb namelijk 0,0 script skills.
Ik denk niet dat het type/versie WIFI antenne invloed heeft op je scripts .....

Ik ben een beetje negatief, sorry, niet persoonlijk. Mogelijk had je hier eerst even advies moeten vragen, dat vinden we helemaal niet erg.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrolion
@WoudseHoeve
Ja het klimaat, ik had wel het gevoel alsof ik hier mijn stapje extra aan bijdroeg op deze manier. :'(

Maar over die wifi antenne, ik heb echt een aantal dagen verschilende scriptjes geprobeerd, maar geen van ze werkte goed met mijn omnik. Ik heb een wifi antenne met het nummer AP_2601. Ik ben er door aardig wat frustratie op ten duur maar mee gestopt.
Ik heb de vraag ook al een keer neergelegd in een ander topic, maar daar kreeg ik geen antwoord..
Er zijn verschillende script voor verschillende antennes/chips (dus die nummers) er is dus wel degelijk een verschil.

En een oost-west opstelling staat mijn dak niet ideaal voor dan moet ik ze diagonaal over mijn dak heen leggen. Maar toen ik dit systeem bestelde was ik totaal nog niet op de hoogte van hoe dit allemaal in elkaar steekt.
En ik moet nu maar tevreden zijn met wat ik heb, kan moeilijk heel de installatie nu weer gaan veranderen.... geld technisch (klimaat technisch, nieuwe metalen onderdelen is ook co2 uitstoot ;)) is dat niet verantwoord.

[ Voor 6% gewijzigd door Gyrolion op 28-09-2018 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
WoudseHoeve schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 12:13:
Ik ben een beetje negatief, sorry, niet persoonlijk.
Wauw, inderdaad. Het zou enorm schelen als je die twee negatieve zinnen (klimaat en gedrocht) gewoon weglaat en het bij je adviezen houdt. Komt een stuk positiever over.

Ik vind elke poging om een steentje, groot of klein, bij te dragen aan een betere wereld lovenswaardig en enorm veel beter dan achterover zitten en niets doen.

<edit> Ik word een beetje kriegelig van pessimisme

[ Voor 5% gewijzigd door Wiley99 op 28-09-2018 12:41 . Reden: nuancering ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Gyrolion
De kWh meter komt erbij. Dus zekeringautomaat niet verwijderen...

Youless topic: YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter
Hier staat een "simpele" kWh meter bij: http://youless.nl/winkel.html

Ik gebruik zelf m-bus meters van Finder. Die kan ik uitlezen met een raspberry pi.
Die geven mij meer info dan een pulsje. Namelijk stroom, spanning, frequentie en vermogen.
Maar je gaf al aan, niks van scriptjes te (willen) weten. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HG4GncNIIJcWqvyMvh26zSB1/thumb.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2018 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrolion
@AUijtdehaag
Bedankt voor de informatie! Ik zal me eens in gaan lezen over de YouLess en de apparatuur van Finder.

En het is niet dat ik niks van scriptjes wil weten, het is gewoon dat ik er totaal geen kaas van heb gegeten. ;) Maar als er iets is wat gewoon redelijk werk en ik zelf niet al te veel aan hoef te sleutelen is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
pep_82 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 12:11:
[...]

Een Goodwe, schaduwmanagement staat (nog) niet aan :X.
Voor de volledigheid ook even de V en I grafiek.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn interpretatie, tot elf uur zoekt de MPPT tracker, de sweet spot, de stroom ligt onder 1 Ampere. Tot zes uur wordt de kring dan optimaal belast, je ziet de spanning rond het middaguur iets inzakken (negatieve temperatuurcoëfficiënt ). Na zessen is de stroom weer zeer gering en varieert de spanning van de kring.
Eigenlijke vraag is, schaduwtracker maar inschakelen? Is dit altijd beter en zo ja waarom staat deze dan standaard uit. Ik neem aan dat als deze aanstaat de omvormer vaker analyseert wat zijn MPPT is, maar ten kostte van wat, efficiëntie? Aan de andere kant het is een experimentje waard in oktober.
Ik denk dat schaduw management hier zou helpen. De MPPT tracker zoekt nl. eigenlijk niet (alleen rondom het punt waar die nu staat) . Die diodes die de beschaduwde panelen / paneeldelen uit moeten schakelen worden kennelijk niet geactiveerd,en dat gebeurt wel als de omvormer het voltage actief onderuit trekt.
Nadeel is natuurlijk dat de omvormer dit ook probeert als er geen schaduw is (en dat kost een klein beetje rendement).
Ik heb hetzelfde ook wel bij mijn installatie gezien. Het probleem met die diodes is dat ze hun werk het beste doen bij een harde schaduw en een groot verschil tussen zon en schaduw. Is dat minder duidelijk dan moeten ze soms een handje geholpen worden. Hetzij door een omvormer met actief schaduw management, hetzij door een optimizer (en die laatste is natuurlijk ook effectiever bij gedeeltelijke schaduw, omdat deze niet alles of niets doet).

Helaas is het weer nu wat minder . Want je moet natuurlijk zon hebben om het verschil te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Wiley99 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 12:36:
[...]
Wauw, inderdaad. Het zou enorm schelen als je die twee negatieve zinnen (klimaat en gedrocht) gewoon weglaat en het bij je adviezen houdt. Komt een stuk positiever over.

Ik vind elke poging om een steentje, groot of klein, bij te dragen aan een betere wereld lovenswaardig en enorm veel beter dan achterover zitten en niets doen.

<edit> Ik word een beetje kriegelig van pessimisme
"klimaat"en "gedrocht" Ik zeg wat ik denk, ja dat is soms jammer, maar ik maak mij ernstig zorgen over ons klimaat en vind het jammer als er weer een mogelijkheid verloren gaat, hoe klein ook. De panelen zullen de eerste 10 jaar niet worden vervangen door een groter systeem.
Ik vind dat de verkoper hier steken heeft laten vallen met de voorlichting van de mogelijkheden en wat de financiële effecten zijn. Gewoon standaard, niet nadenken, boem, verkocht .. volgende.

Zelf zit ik nu in een advies groep van de gemeente om richting te geven aan het gemeente beleid maar ook een stukje uitvoeren met advies naar mensen die nog moeten worden overgehaald of geholpen willen worden.
Daardoor dus "Duurzaamheid Ambassadeur" van ons dorp. Hoop dat ik wat mensen kan helpen met hun keuzes en er nog veel meer over de streep kan helpen samen met de gemeente. Alles op vrijwillige basis.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Dat is ook enorm positief, @WoudseHoeve. Bedenk evenwel dat een beetje diplomatie je juist in adviesgroepen en overheidsland meer overtuigingskracht geeft dan iemand (al dan niet bewust) tegen het hoofd stoten omdat hij een enthousiaste keuze heeft gemaakt.
Zeker omdat die keuze, wederom al dan niet bewust, al in het voordeel van het klimaat was.

Maar goed, wat mij betreft zand erover, anders wordt het een off topic metadiscussie. Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
WoudseHoeve schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:29:
[...]
[...] vind het jammer als er weer een mogelijkheid verloren gaat, hoe klein ook.
Iemand heeft al een 8 gehaald voor zijn toets (7 panelen), had nog mooier geweest als het een 9 (8 panelen of oost/west opstelling) of 10 (dak vol op oost/west) was geweest. Achteraf weet je vaak wel op welk aspect je net even wat beter had moeten leren om die 9 te halen, maar die 8 is ook al ruim voldoende. Maar die ene vraag was wel erg mooi beantwoord (sunpower panelen) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
X22 360 = 69,5 Voc
7x = 486 Voc (omnik 2.5 gaat tot 500 Voc)

Dat zal wel de "echte" reden zijn. (maar 2x 4 had ook gekund)

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:40
VidaR-9 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:50:
Vorig jaar bijna zonnepanelen laten plaatsen, maar uiteindelijk niet mee verder gegaan. Achteraf zonde. Maar nu ben ik concreet aan het kijken en heb hierbij een vraagje voor de ervaringsdeskundigen.

Ik wil op oost (voor) en west (achter) panelen laten leggen, maar hierbij alvast rekening houden met mogelijke dakramen in de toekomst (>5 jaar). Nu is de vraag of het wel zo slim is om bijvoorbeeld drie panelen landscape direct boven de dakgoot te leggen zodat daarboven dakramen geplaatst kunnen worden, omdat deze panelen wellicht in de weg liggen bij plaatsing van het dakraam. Heeft iemand hier iets vergelijkbaars meegemaakt?

Totaal wil ik graag minimaal 12 panelen. Ons verbruik is momenteel zo rond de 3.000 kWh.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inmiddels besloten met mijn vriendin dat er voorlopig geen dakramen geplaatst gaan worden. Daarmee stuk dichterbij de panelen. Legplan is als volgt: 2x 3 panelen landscape voor (onderkant vh dak) en 2x3 landscape achter (bovenkant vh dak). Totaal ca 3500WP tegenover een jaarverbruik van 3.000 kWh.

Dan de meterkast. Vanuit de aannemer is alles voorbereid voor 3 fasen, echter is er maar 1 fase aangesloten (1x25). Nu wil ik dit laten aanpassen naar 3x25, zodat dat in ieder geval klaar is voor de toekomst.

Nu de vraag: is het dan ook het verstandigst om een 3 fasen omvormer voor deze panelen te laten plaatsen?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

• No Hands
VidaR-9 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 16:02:
[...]

Inmiddels besloten met mijn vriendin dat er voorlopig geen dakramen geplaatst gaan worden. Daarmee stuk dichterbij de panelen. Legplan is als volgt: 2x 3 panelen landscape voor (onderkant vh dak) en 2x3 landscape achter (bovenkant vh dak). Totaal ca 3500WP tegenover een jaarverbruik van 3.000 kWh.

Dan de meterkast. Vanuit de aannemer is alles voorbereid voor 3 fasen, echter is er maar 1 fase aangesloten (1x25). Nu wil ik dit laten aanpassen naar 3x25, zodat dat in ieder geval klaar is voor de toekomst.

Nu de vraag: is het dan ook het verstandigst om een 3 fasen omvormer voor deze panelen te laten plaatsen?
6 om 6 krijg jij niet op een 3 fase omvormer werkend.
Gewoon een Solis 3.0 met twee mppt oid.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@VidaR-9
Ik geloof niet dat het de moeite is met 6 paneeltjes oost en 6 paneeltjes west, een 3-fase omvormer te nemen.

Maar werkend krijg je het eventueel wel....
https://www.mg-solar-shop...richter-SMA-STP3.0-3AV-40
Vmpp 140 V tot 800 V
6x Panasonic hit kuro 325 Wp van 59 Vmpp = 354 Vmpp

Maar ik zou ook daarvoor een 1-fase omvormer aan schaffen. (355 Vmpp is prima op een 1-fase sma)
De slimme meter maakt toch geen onderscheid in de fases bij het afrekenen.

Ga je meer panelen aanschaffen? (vast wel als de verslaving erin zit)
Dan zou ik wel kijken naar een 3-fase omvormer.
Het ligt er uiteraard aan welke panelen met welke Vmpp.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2018 16:46 ]

• GioStyle
Als er eenmaal panelen liggen, dan ga je echt geen dakraam/kapel meer plaatsen.

Als ik in zijn situatie zat zou ik de portemonnee iets verder open trekken en de daken volplempen met panelen en kijken naar een warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
GioStyle schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 16:44:
Als er eenmaal panelen liggen, dan ga je echt geen dakraam/kapel meer plaatsen.

Als ik in zijn situatie zat zou ik de portemonnee iets verder open trekken en de daken volplempen met panelen en kijken naar een warmtepomp.
Dat gelooft ie toch pas over half jaar als het te laat is..... En hij dus twee keer installatiekosten 1000 euro gaat dokken.

1 PVoutput . Dongen NB

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Kwam er net achter dat sinds 20 september m'n omvormer geen output power aangeeft. Na een herstart laat deze ook nog steeds enkel een streepje zien ipv een getal. Op de interne webpagina kon ik dus zien dat dit al sinds 20 september zo is. Iemand een idee wat hier mis kan zijn?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:46
mcetweaker schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:11:
Kwam er net achter dat sinds 20 september m'n omvormer geen output power aangeeft. Na een herstart laat deze ook nog steeds enkel een streepje zien ipv een getal. Op de interne webpagina kon ik dus zien dat dit al sinds 20 september zo is. Iemand een idee wat hier mis kan zijn?
merk en type zou wel handig zijn, 230V naar MK wel ok

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• mcetweaker
  • Niet online
habbekrats schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:14:
[...]

merk en type zou wel handig zijn, 230V naar MK wel ok
Steca Coolcept.
Stroom naar zolder werkt. Op dezelfde extra stoppenkast zitten wasmachine en droger. En de Steca staat wel aan. Ik kan door het menu scrollen, kan bij de webserver, alleen geen output power.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:40
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 16:40:
@VidaR-9
Ik geloof niet dat het de moeite is met 6 paneeltjes oost en 6 paneeltjes west, een 3-fase omvormer te nemen.

Maar werkend krijg je het eventueel wel....
https://www.mg-solar-shop...richter-SMA-STP3.0-3AV-40
Vmpp 140 V tot 800 V
6x Panasonic hit kuro 325 Wp van 59 Vmpp = 354 Vmpp

Maar ik zou ook daarvoor een 1-fase omvormer aan schaffen. (355 Vmpp is prima op een 1-fase sma)
De slimme meter maakt toch geen onderscheid in de fases bij het afrekenen.

Ga je meer panelen aanschaffen? (vast wel als de verslaving erin zit)
Dan zou ik wel kijken naar een 3-fase omvormer.
Het ligt er uiteraard aan welke panelen met welke Vmpp.
Thanks. Ook @No Hands

Momenteel geen plannen voor meer panelen. Er komt komende jaren geen EV of warmtepomp. En zolang er geen duidelijkheid is over overcapaciteit na de salderingsregeling..

Dus het is puur om eigen gebruik nu en komende jaren te compenseren.

Ik twijfel nog beetje om op oost 3x3 neer te leggen om wat extra marge te hebben. Op west dan sowieso 2x3.

Andere optie is 6x3 op west (achter). Dan hou ik oost geheel vrij voor de dakramen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

mcetweaker schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:11:
het_fokschaap, jij hier :o

Maar wat ik al zei, eerst zien of je spanning krijgt vanaf de panelen.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• mcetweaker
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:33:
[...]

het_fokschaap, jij hier :o

Maar wat ik al zei, eerst zien of je spanning krijgt vanaf de panelen.
Magneetje :)

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
Persoonlijk zou ik daar een multimeter voor gebruiken. Maar als jij het met een magneet kan is dat natuurlijk ook prima.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

drielp schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 23:07:
[...]

Persoonlijk zou ik daar een multimeter voor gebruiken. Maar als jij het met een magneet kan is dat natuurlijk ook prima.
Ik vermoed dat hij doelt op mijn gebruikersnaam op FOK! haha.
Maar inderdaad, multimeter en héél voorzichtig te werk gaan.

Vandaag nog een paar LED-lampen in de garage opgehangen en bij het aansluiten van de laatste draad in de lasdoos ging het licht gelijk aan. Kijk, ik was dus niet voorzichtig :+

[ Voor 19% gewijzigd door BlueTooth76 op 29-09-2018 23:15 ]

• Rol-Co

Rol-Co

mcetweaker schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 19:17:
[...]

Steca Coolcept.
Stroom naar zolder werkt. Op dezelfde extra stoppenkast zitten wasmachine en droger. En de Steca staat wel aan. Ik kan door het menu scrollen, kan bij de webserver, alleen geen output power.
Geen dc voltage, of veel te laag, dat streepje is normaal maar alleen in de nacht. Morgen op de dag kijken of je dc voltage hebt. DC switch staat wel aan neem ik aan, niet dat iemand hem afgeschakelt heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
VidaR-9 schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 22:03:
[...]

Thanks. Ook @No Hands

Momenteel geen plannen voor meer panelen. Er komt komende jaren geen EV of warmtepomp. En zolang er geen duidelijkheid is over overcapaciteit na de salderingsregeling..

Dus het is puur om eigen gebruik nu en komende jaren te compenseren.

Ik twijfel nog beetje om op oost 3x3 neer te leggen om wat extra marge te hebben. Op west dan sowieso 2x3.

Andere optie is 6x3 op west (achter). Dan hou ik oost geheel vrij voor de dakramen.
En 6x3 is prima voor een 3fase omvormer ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 23:17:
[...]

Geen dc voltage, of veel te laag, dat streepje is normaal maar alleen in de nacht. Morgen op de dag kijken of je dc voltage hebt. DC switch staat wel aan neem ik aan, niet dat iemand hem afgeschakelt heeft?
En waar zit de DC switch? 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mcetweaker schreef op zondag 30 september 2018 @ 08:42:
[...]

Onderaan links, die grote zwarte schakelaar.

@drielp
Geen meter nodig, je kan het zo in de display zien onder pv voltage, pijltje drukken, meer niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 30-09-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
mcetweaker schreef op zondag 30 september 2018 @ 08:42:
[...]

Lijkt me sterk dat de dc switch zomaar uit staat.
In het menu kun je de string voltage opvragen dacht ik. Afhangkelijk van je type
https://mijnenergiefabrie...eiding_Steca_Coolcept.pdf
Pijltje naar beneden kom je bij allerlei meetwaarden terecht.

Nu heb ik geen Steca maar een Omnik, die heb ik ook een keer in de knoop gehad.
Remedie was, AC en DC zijde uitschakelen en na een minuut weer bijzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

habbekrats schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:42:
[...]

Lijkt me sterk dat de dc switch zomaar uit staat.
In het menu kun je de string voltage opvragen dacht ik. Afhangkelijk van je type
https://mijnenergiefabrie...eiding_Steca_Coolcept.pdf
Pijltje naar beneden kom je bij allerlei meetwaarden terecht.

Nu heb ik geen Steca maar een Omnik, die heb ik ook een keer in de knoop gehad.
Remedie was, AC en DC zijde uitschakelen en na een minuut weer bijzetten.
Ik heb 4 steca's maar nog nooit gehad dat ik alles uit moest zetten. Het menu wat onder de pijltjes zit kan je zelf aanpassen wat je zichtbaar wilt maken, op een paar vaste settings na, maar hij moet onder pv voltage wel een waarde hebben en dat zal niet.
En tja, DC switch uit kan best, weet jij wat er allemaal gebeurd? Waar hij hangt? Wie er aan komt?

@mcetweaker
Je kan in de fault log ook nog kijken of er iets staat, staat in het menu onder de enter toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 30 september 2018 @ 09:52:
[...]

Ik heb 4 steca's maar nog nooit gehad dat ik alles uit moest zetten. Het menu wat onder de pijltjes zit kan je zelf aanpassen wat je zichtbaar wilt maken, op een paar vaste settings na, maar hij moet onder pv voltage wel een waarde hebben en dat zal niet.
En tja, DC switch uit kan best, weet jij wat er allemaal gebeurd? Waar hij hangt? Wie er aan komt?

@mcetweaker
Je kan in de fault log ook nog kijken of er iets staat, staat in het menu onder de enter toets.
ik zie in het menu in ieder geval pv voltage 22v en grid voltage 228v,

Zegt dat wat ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:29
22V is veel te weinig.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ja, dat je panelen te weinig spanning geven. 22V is niet goed. Dus ergens tussen je panelen en omvormer zit iets niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
GioStyle schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:36:
Ja, dat je panelen te weinig spanning geven. 22V is niet goed. Dus ergens tussen je panelen en omvormer zit iets niet goed.
Enig idee hoe dat opeens kan optreden ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mcetweaker schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:32:
[...]

ik zie in het menu in ieder geval pv voltage 22v en grid voltage 228v,

Zegt dat wat ? :)
Ja dat er iets op dak niet klopt :(
Controleer de stekkers even waar je bij kan, of je iets geks ziet van gesmolten, warm geweest oid. Heb je een multimeter? Haal dan beide stekkers van de omvormer en meet daar even of je ook die 22v meet. Zo ja word het verder zoeken op dak. Is het plat dak of schuin dak? Hoe lang ligt het? Installateur bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:40:
[...]

Ja dat er iets op dak niet klopt :(
Controleer de stekkers even waar je bij kan, of je iets geks ziet van gesmolten, warm geweest oid. Heb je een multimeter? Haal dan beide stekkers van de omvormer en meet daar even of je ook die 22v meet. Zo ja word het verder zoeken op dak. Is het plat dak of schuin dak? Hoe lang ligt het? Installateur bellen?
Ja, ik ga morgen even met de installateur bellen.
Op het dak is naar mijn weten niets veranderd, kan zo ook niets zien.

Zou het met het onweer te maken kunnen hebben van onlangs ?
Of misschien met de aannemer die aan het verbouwen is bij het huis hiernaast, maar volgens mij zijn die onlangs niet op het dak geweest, want de dakkapel daar staat al een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mcetweaker schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:43:
[...]

Of misschien met de aannemer die aan het verbouwen is bij het huis hiernaast, maar volgens mij zijn die onlangs niet op het dak geweest, want de dakkapel daar staat al een tijdje.
Er zit ergens een rotte stekker denk ik, maar weet je pas zeker als je de string meet met een multimeter, het kan de steca nog zijn natuurlijk als daar iets mee is en je wel gewoon normaal voltage op de string hebt maar ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:46:
[...]

Er zit ergens een rotte stekker denk ik, maar weet je pas zeker als je de string meet met een multimeter, het kan de steca nog zijn natuurlijk als daar iets mee is en je wel gewoon normaal voltage op de string hebt maar ik denk het niet.
Het is overigens een schuin dak, en het ligt er sinds juni 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mcetweaker schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:48:
[...]

Het is overigens een schuin dak, en het ligt er sinds juni 2015.
Ow, dan valt het niet onder de installatie garantie dus, of ze moeten een verbrande stekker vinden. Geen multimeter? Of handige buurman met een meter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-09 14:55

Piper

No guts, no glory

Heb ik het goed begrepen dat ik bij een nieuwbouw all-electric huis met een plat dak het dak het beste zo vol mogelijk kan leggen in een Oost-West opstelling om de opbrengst beter verspreid over de dag te hebben en dus zoveel mogelijk zelf te verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Piper schreef op zondag 30 september 2018 @ 11:39:
Heb ik het goed begrepen dat ik bij een nieuwbouw all-electric huis met een plat dak het dak het beste zo vol mogelijk kan leggen in een Oost-West opstelling om de opbrengst beter verspreid over de dag te hebben en dus zoveel mogelijk zelf te verbruiken?
Klopt.
Maar dan kan je ook meer panelen kwijt, dan bij enkel op zuid.
En ruimte houden voor de l/w warmtepomp buitenunit.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-09-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZorbaR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-09 12:19
Onze panelen werden 20 september geïnstalleerd, maar de elektricien is nog niet kunnen langskomen om de omvormer te plaatsen en alles aan te sluiten. Best wel frustrerend met het prachtige weer van de voorbije dagen!

Keep on running

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Serieus? Wat zegt de installateur hierover?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ZorbaR schreef op zondag 30 september 2018 @ 15:12:
Onze panelen werden 20 september geïnstalleerd, maar de elektricien is nog niet kunnen langskomen om de omvormer te plaatsen en alles aan te sluiten. Best wel frustrerend met het prachtige weer van de voorbije dagen!
Zeker al betaald?
Ik zou hem elke dag bellen om af te spreken. 10 dagen is veel te lang, moet je niet pikken.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ook de laatste panelen liggen inmiddels enkele dagen, opbrengst is de afgelopen dagen tussen de 45 en 65kWh per dag geweest, dus heel tevreden :)

West:

Afbeeldingslocatie: http://picadump.com/pictures/tweakers/westdak.jpg

Oost:

Afbeeldingslocatie: http://picadump.com/pictures/tweakers/oostdak.jpg

Zuid:

Afbeeldingslocatie: http://picadump.com/pictures/tweakers/zuiddak.jpg

Noord:

Afbeeldingslocatie: http://picadump.com/pictures/tweakers/noorddak.jpg

Omvormers:

Afbeeldingslocatie: http://picadump.com/pictures/tweakers/omvormers.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 30-09-2018 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
Heeft er hier iemand recent nog iets besteld bij Winkelman Zonnepanelen? Ik heb ze al 2 keer gemaild maar krijg geen antwoord. Ik zag oo deze website een bericht van eind augustus met dezelfde ervaringe : https://www.feedbackcompa...s/winkelman-zonnepanelen/

Kan ik hier nog veilig bestellen? Of....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

TFHfony

Professional Weirdo

Flappie schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:15:
Heeft er hier iemand recent nog iets besteld bij Winkelman Zonnepanelen? Ik heb ze al 2 keer gemaild maar krijg geen antwoord. Ik zag oo deze website een bericht van eind augustus met dezelfde ervaringe : https://www.feedbackcompa...s/winkelman-zonnepanelen/

Deze zomer nog een micro inverter besteld met wat montage materiaal. Prima op tijd geleverd.
Antwoorden op mail doen ze inderdaad slecht tot niet is mijn ervaring.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Flappie schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:15:

FF bellen vandaag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 14:54
@BlueTooth76 De hele wijk profiteert mee? :+ Ziet er mooi uit!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Possible schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 07:06:
@BlueTooth76 De hele wijk profiteert mee? :+ Ziet er mooi uit!
Op zonnige dagen staat het Liander personeel al klaar bij het transformatorhuisje, met een brandblusser :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BlueTooth76 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:26:
[...]

Op zonnige dagen staat het Liander personeel al klaar bij het transformatorhuisje, met een brandblusser :+
Wat doet je netwerk spanning?
Heb je net als ik geluk met 225 volt?
Bij mij aan overkant nieuwbouw wijk zit aan 245 , lekker als je daar met flinke installatie tussen staat.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:30:
[...]

Wat doet je netwerk spanning?
Heb je net als ik geluk met 225 volt?
Bij mij aan overkant nieuwbouw wijk zit aan 245 , lekker als je daar met flinke installatie tussen staat.....
Op beide omvormers geeft hij op een mooie dag maximaal 235 volt aan, niet gek lijkt me.
Naar de meterkast ligt 2x 5-aderige 4mm2 kabel, dat zal ook meehelpen.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-10-2018 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BlueTooth76 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:43:
[...]

Op beide omvormers geeft hij op een mooie dag maximaal 235 volt aan, niet gek lijkt me.
Naar de meterkast ligt 2x 5-aderige 4mm2 kabel, dat zal ook meehelpen.
Dan heb je marge genoeg, zullen leuke zomers worden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:49:
[...]

Dan heb je marge genoeg, zullen leuke zomers worden.
Zolang men in de wijk niet teveel naar mijn dak kijkt en denk "hey, dat wil ik ook >:) "

Maar dat lijkt mee te vallen, op de andere daken met PV in de wijk ben ik maximaal 18 panelen tegen gekomen.

Heet aantal op mijn dak vormt ook niet echt een probleem, het ligt goed verspreid over de windstreken.

Als ik bezoek wil uitleggen waar ze moeten zijn zeg ik "het huis met de M op het dak".

[ Voor 36% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-10-2018 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 14:54
BlueTooth76 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:54:
[...]

Zolang men in de wijk niet teveel naar mijn dak kijkt en denk "hey, dat wil ik ook >:) "

Maar dat lijkt mee te vallen, op de andere daken met PV in de wijk ben ik maximaal 18 panelen tegen gekomen.

Heet aantal op mijn dak vormt ook niet echt een probleem, het ligt goed verspreid over de windstreken.

Als ik bezoek wil uitleggen waar ze moeten zijn zeg ik "het huis met de M op het dak".
Je hebt zo'n 20k wp op je dak liggen als ik het zo snel heb geteld? Waar ga je het voor gebruiken?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 07:05
mcetweaker schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:43:
[...]

Oude truuk om te checken of je draadbreuk hebt:

Neem beide stekkers los. Meet spanning tussen plus en - met een goede multimeter zoals je al had gedaan. Je gaf aan 22 volt. Check dat dit klopt, anders kan het zijn dat je omvormer stuk is. (zet je multimeter op 1000v gelijkspanning. Weet je niet hoe dat moet, blijf er dan verder af ;) )

Meet vervolgens spanning tussen - en aarde en vervolgens tussen + en aarde.

Stel je hebt 12 panelen op het dak en je meet tussen + en - 432 Open klem spanning. Meet ja dan bijvoorbeeld tussen - en aarde -180 volt en tussen + en aarde 250 volt, dan zit tussen paneel 5 en 6( 12 - 7) een stekker naar de aarde te lekken en dus niet goed. Tel terug van de - en tel op van de +. VoC zit tegenwoordig dicht bij 38 volt voor een standaard paneel, maar daar kom je wel uit.

Zoals altijd, wees voorzichtig met het meten van spanning en multimeters, maar dat spreekt voorzich natuurlijk.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Possible schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:02:
[...]

Je hebt zo'n 20k wp op je dak liggen als ik het zo snel heb geteld? Waar ga je het voor gebruiken?
Zoveel mogelijk terugleveren na afschaffen salderen :9

En uiteraard zoveel mogelijk proberen direct op te gebruiken met o.a. de warmtepomp.

Opbrengst zal zo'n ~15.000kWh per jaar zijn.

Als ik over de 10.000kWh teruglevering dreig te komen (ongunstig vanwege lager tarief voor gehele opbrengst) dan zal ik 's zomers een airco moeten inschakelen.

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-10-2018 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BlueTooth76 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:54:
[...]

Je weet niet hoe de wijk verdeelt zit......
Ik schrok ook toen ik vorige week las dat gemeente huis 300 meter verderop 290 panelen heeft gekregen. Maar ik zie geen verschil, eerder nog daling naar gisteren 223 volt, want het speelt wel mee dat gemeente 360000 kWh zelf verbruikt per jaar.
Geen idee wat ze daar mee doen in dat kleine gebouwtje.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:09:
[...]

Je weet niet hoe de wijk verdeelt zit......
Ik schrok ook toen ik vorige week las dat gemeente huis 300 meter verderop 290 panelen heeft gekregen. Maar ik zie geen verschil, eerder nog daling naar gisteren 223 volt, want het speelt wel mee dat gemeente 360000 kWh zelf verbruikt per jaar.
Geen idee wat ze daar mee doen in dat kleine gebouwtje.....
Misschien toch experimenteren met zelfkweek? :P

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y