Je zou je systeem beter naar het zuiden kunnen draaien, als dat kan, de zon staat in het zuiden op het hoogst, dus met een 15 graden systeem het meest richting haaks.japie101 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:18:
Ik heb sinds kort een 9 tal panelen gemonteerd op Flatfix 15 graden frames.
Gaat om de 3 rijen panelen achter elkaar op deze foto:
[Afbeelding]
De panelen zijn CSUN260-60P panelen en staan op het Zuid-Westen.
Nu resulteert dit in deze grafiek op een dag als vandaag:
[Afbeelding]
De vraag die ik hierbij heb, wat mij opvalt is dat het geen echte parabool grafiek is, midden op de dag enorm afgevlakt, net alsof er iets niet klopt.
Nog wat info over de omvormer: dat is een Goodwe GW3600D-NS waarop nu dus 1 string in gebruik is met deze 9 panelen.
Nog wat andere achtergrond info wat ik heb uitgezocht:
Uit de datasheet van de panelen haal ik:
Open Circuit Voltage - Voc (V) 36.9 x 9 panelen = 332,1 V
Maximum Power Voltage - Vmpp (V) 29.6 = 266,4 V
Als ik de afgelopen twee dagen bekijk in de statistieken, zie ik dat het moment waarop het hoogste wattage gemeten is 1750 watt was. En de maximalen DC spanning in de string was 316,5V (overigens die twee niet op hetzelfde moment)
Mijn vraag is: moet ik hier verder zoeken, of is dit normal behavior, en heeft het gewoon met de tijd van het jaar in combinatie met mijn installatie te maken (ik heb weinig vergelijkingsmateriaal).
Alvast bedankt voor het meedenken.
verder staan ze zoals eerder aangegeven te dicht op elkaar, 3x het hoogte verschil moeten ze uit elkaar staan, verder indien mogelijk.
Door dat ze zo dicht op elkaar staan gaan de diodes in werking van de onderste 20 cellen per paneel en gaat de spanning naar 2/3 van wat ie moet zijn.
dat "afvlakken" is normaal voor deze tijd bij 15 graden, de zon staat niet zo hoog, dus de instraling is verder van loodrecht af, dus minder instraling met m2 paneel.
Kijk of je de DC spanning kan uitlezen tegen de tijd, dan zie je wat er gebeurd.
En zo te zien licht dit op een flatfix, of een "look-a-like" dus is verschuiven afgezien van het grind en de bekabeling niet zo'n probleem.
[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 26-09-2018 23:58 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!