Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.938 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-09 22:22
@Possible Het enige wat ik hierop kan vertellen is mijn ervaring tot nu toe.

1. Csun Fullblack300WP panelen nog geen 6 maanden oud. (Totaal 13 panelen al bij 4 panelen duidelijk groenachtig kleuren. Ziet er duidelijk anders uit dan de rest). Garantie op zonnepanelen 10jaar.

2. Ja Solar 275 full black 275 WP panelen ruim 1 jaar oud ( totaal 12x panelen zien er allemaal netjes mooi zwart uit). Garantie op de zonnepanelen 12 jaar.

3. BenQ 300WP Zwart panelen met wittebackplate 2 maanden oud. ( totaal 12x panelen zien er allemaal het zelfde uit. Maar te kort om nu al wat over te kunnen vertellen). Garantie op de zonnepanelen 15jaar.

Succes met je keus.

[ Voor 8% gewijzigd door Dolbyadt op 21-09-2018 12:57 . Reden: Informatie toegevoegd. ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Vandaag goed nieuws in de bus gehad!
De lokale gemeentelijke subsidie is goedgekeurd.
Dit weekend de installatie nog eens door rekenen en volgende week bestellen!

Het plan tot nu toe:
2x string van 9 (op één dak) Axitec AXIPOWER AC-270P/156-60S (FS35)
-UOC max 344V (per string)
- ISC 9.25A (per string)

aangesloten op:
2x Solax X1-2.5-S-D AIR met een wifi module
-max current 10A
-mppt voltage range 100-580V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:46
Bekende installateur ? http://112nijmegennieuws....-aansluiten-zonnepanelen/

Volgens nieuws bij aansluiten in de meterkast.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

habbekrats schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:32:
Bekende installateur ? http://112nijmegennieuws....-aansluiten-zonnepanelen/

Volgens nieuws bij aansluiten in de meterkast.
Beetje bel en klepel verhaal, er hangt zelden een omvormer en dus DC in de MK, simpelweg omdat ie daar meestal niet past als je de ruimte aanhoud die er omheen moet voor de ventilatie.
Maar het was te verwachten dat er wel een keer wat mis gaat als je kijkt wie er in de PV markt steeds meer bezig zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 21-09-2018 14:55 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Andre1973 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:54:
[...]

Beetje bel en klepel verhaal, er hangt zelden een omvormer en dus DC in de MK, simpelweg omdat ie daar meestal niet past als je de ruimte aanhoud die er omheen moet voor de ventilatie.
Maar het was te verwachten dat er wel een keer wat mis gaat als je kijkt wie er in de PV markt steeds meer bezig zijn.
beweer ik ook niet, op de foto was het duister dus panelen geen of weinig prik, misschien groep bij plaatsen ?
Overigens ken ik iemand die de omvormer in de meer meterhal heeft hangen. De meeste mk hebben idd geen ruimte daarvoor.

[ Voor 13% gewijzigd door habbekrats op 21-09-2018 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

habbekrats schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:02:
[...]

beweer ik ook niet, op de foto was het duister dus panelen geen of weinig prik, misschien groep bij plaatsen ?
Overigens ken ik iemand die de omvormer in de meer meterhal heeft hangen. De meeste mk hebben idd geen ruimte daarvoor.
Vandaar het woord "zelden" het had net zo goed de installateur van een warmtepomp of een inductiekookplaat kunnen zijn lijkt me. Maar goed, het blijft een klusje waarbij je moet opletten. Altijd met 50+ VAC en 120 +VDC. Terug naar de panelen graag.

[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 21-09-2018 15:20 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Andre1973 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 15:19:
[...]

Vandaar het woord "zelden" het had net zo goed de installateur van een warmtepomp of een inductiekookplaat kunnen zijn lijkt me. Maar goed, het blijft een klusje waarbij je moet opletten. Altijd met 50+ VAC en 120 +VDC. Terug naar de panelen graag.
Inderdaad en dan komt er niet in het nieuws dat de inductie kookplaat installateur een doodsklap kreeg. Maar als we zonnepanelen kunnen bashen dan is het nieuws, sluit mooi aan bij het nieuws dat ze allemaal brandgevaarlijk zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Marijnsp schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:13:
Vandaag goed nieuws in de bus gehad!
De lokale gemeentelijke subsidie is goedgekeurd.
Dit weekend de installatie nog eens door rekenen en volgende week bestellen!

Het plan tot nu toe:
2x string van 9 (op één dak) Axitec AXIPOWER AC-270P/156-60S (FS35)
-UOC max 344V (per string)
- ISC 9.25A (per string)

aangesloten op:
2x Solax X1-2.5-S-D AIR met een wifi module
-max current 10A
-mppt voltage range 100-580V
En wat was ook alweer de reden voor 2x 1-fase omvormers voor 2x 9 panelen op 1 dakvlak?

Kan je dan niet beter 1x 3-fase nemen en die 18 panelen op ingang 1 aansluiten en de uitbreiding op ingang 2 ?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:42:
[...]

Dan zou dat dus gewoon niet kunnen, want dan zou ik 22 panelen op 1 string moeten doen (2 soorten panelen, 10 van de ene en 12 van de andere). Dezelfde kant op kijken is natuurlijk niet zo lastig, aangezien ze alle 22 naast elkaar liggen op het dak :p En dat wist ik ook, daarom zou de string op het platte dak ook op z'n eigen tracker moeten zitten.

[...]

Wij hebben wel meer drie-hoekige stukjes op ons dak, maar er past nog maar 1 paneel op (onderste rij, links van de schoorsteen). De panelen kunnen niet hoger (kunnen de haken niet vastgezet worden) en niet lager (zit een knik in het dak aan de rechterkant, bijna niet te zien op de foto). Er zouden nog panelen on de 7 rechts passen, maar die hebben dan dus een andere hoek (zouden platter liggen).

De enige ruimte die we op het huis nog hebben, is het platte dak van de keuken. Maar alleen als ik die ook op de Fronius kan aansluiten, want ruimte voor een andere omvormer hebben we niet. Daarbij zou het zonde zijn van het geld. Maar op de Fronius zouden ze een leuke aanvulling zijn, voor met name de ochtend en vroege middag.
Kun jij de data sheet van je beide panelen erbij zoeken?
Als je ze wilt koppelen tot één string van 22 gaat het om het ampère wat gelijk moet zijn, wattage is onbelangrijk.

Wil je je situatie zo houden dan is er maar één mogelijkheid. Want die twaalf zitten al als 2×6 parallel daar kan niks bij, je mpp doet al afstoppen op 16 ampère. Bij je string van 1×10 kan wel een string parallel bij. Als je daarvan de spanning uit je omvormer afleest van het display is hij onder invloed van je mpp,dus je kan beter je spanning van de data sheet halen. Ik gok dat het ongeveer 32 volt is maal tien dat maakt 320 volt.
Stel dat je panelen vind van 65 volt dan is 5 stuks al genoeg want dan kom je op 325. Dat kan dan gewoon parallel, zelfs als het twintig volt scheelt zou het kunnen, je hebt dan heel klein beetje rendement verlies maar wel de kWh en daar gaat het om.

Waarom geen steile oost schans achter in tuin met ook dezelfde tien panelen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 16:08:
[...]

En wat was ook alweer de reden voor 2x 1-fase omvormers voor 2x 9 panelen op 1 dakvlak?

Kan je dan niet beter 1x 3-fase nemen en die 18 panelen op ingang 1 aansluiten en de uitbreiding op ingang 2 ?
Prijs (500 euro ten opzichte van de SMA), het kunnen monitoren van de twee strings (bij grote verschillen weet je dat er iets mis is), lagere relatieve startspanning (120V vs 260/2= 130V)

Mocht er uitgebreid worden heeft de SMA ook niet genoeg vermogen. Op het andere dak passen er namelijk ook nog 14 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Marijnsp schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 18:00:
[...]

Prijs (500 euro ten opzichte van de SMA), het kunnen monitoren van de twee strings (bij grote verschillen weet je dat er iets mis is), lagere relatieve startspanning (120V vs 260/2= 130V)

Mocht er uitgebreid worden heeft de SMA ook niet genoeg vermogen. Op het andere dak passen er namelijk ook nog 14 op.
Maar uh solax ? Was da??
Er is nog een tussen weg he voordat je naar sma gaat..... Er zijn goodwe of omnik van 5 tot 8 kW ook best betaalbaar. Heb je wel drie fase voordeel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:54

BlueTooth76

Let the sun shine!

Kleine foto-update van de PV-installatie:

De SE8K omvormers in de garage. De 12 volt adapter bovenin levert prik voor de 14cm fans (Arctic F14 TC) die ik achter de omvormers heb gemonteerd (volg de witte kabelgoot ;) ) Op de foto was het nog niet helemaal klaar maar inmiddels draait de rechter omvormer.

Afbeeldingslocatie: http://www.picadump.com/pictures/tweakers/omvormers.jpg

De fors uitgebreide meterkast (omvormer 1, omvormer 2, warmtepomp, keuken):

Afbeeldingslocatie: http://www.picadump.com/pictures/tweakers/meterkast.jpg

De oost/west daken van de garage:

Afbeeldingslocatie: http://www.picadump.com/pictures/tweakers/westdak.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.picadump.com/pictures/tweakers/oostdak.jpg

Op de linker omvormer komt het dak van de woning (zuid 25 panelen, noord 11 panelen), daar gaan ze volgende week mee verder als het beter weer is :P

De noord panelen liggen inmiddels al (pijpje is nu een ventilatiepan), zuid is ongeveer 50% klaar.

[ Voor 20% gewijzigd door BlueTooth76 op 21-09-2018 20:11 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 18:01
Cranberry schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:53:
[...]

Interessante vraag. Ik heb een vergelijkbare vraag gesteld aan Laurens van Solar-bouwmarkt. Hij gaf aan dat JA Solar echt heel veel kleurverschil onderling hebben, dat Denim dat het minste heeft en Trina, Canadian en Phone er tussenin zitten.

CSUN vind ik zelf ook niet heel fraai. NSP en Longi's zijn iig ook scherp geprijsd.

Ik zou graag wat referenties zien (waarbij je dan ook maar net exact dezelfde serie ziet liggen, die je op dat moment evt. zou kopen).
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/wCtViLNuodbas4fPzblXW-2uNFvQ-YuYcrutKJ4dua6bNKX-TevgsHCoW8EjjnvTHIiU5k1SqujCiLxQZ_mz5cRKflOKikgbQSBkPW8gEuzChBJL2g5vMSSVSLaiImZZsH1EbcuzjGAy6T6Ukdb3cWzdDxm-Gn-7CgLGTxCpVcGmt_3iUFmoTuhsEOXQNU_9BtI2jVLxIgWQACcmM7V0p-WkcMxndCOrNqf3Ix1E_SBUcDF5rZQxLJpcC7P_4WMjdmhhTBQHrE-4hm4Q09T5HOAfqwQzfM-gyYO-sFL2B-MXDLdjWrw5WNr_4B7KjS4WGekRI4hsDe3caiSVUr7NC-spcXBjgE0M-Xaye0-tZO2Qll67TIevH_J_xaTjzVzylu769tKZlxjuOJIYECd4zEGBWsDJ1Xk__MqnTPlVujNa8ZA7If3SJrwp-qRzJB85EnrZPHD_IXvctEbvwO0lMX-qx6-wbPeS94KtAs-h-ENLMMN3OrAkERlnsFHxJzT6kGkXSxu3U2LoF9CoE52sGbJEie5bpS4eJFltNZs4LfQePCbdDSccPOxW8psarutF_251_0DjV72O_Wu6s-ae2ozPNx1c-Q5Dcde-uDN86kGo5NZaeB5zv61GOqtDpbk=w1087-h939-no

Hier liggen 16 CSUN XL panelen, ik hou de evt, verkleuring in de gaten :)
De vlekken die je nog ziet zijn zweetvlekken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
reneeke1970 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 19:23:
[...]

Maar uh solax ? Was da??
Er is nog een tussen weg he voordat je naar sma gaat..... Er zijn goodwe of omnik van 5 tot 8 kW ook best betaalbaar. Heb je wel drie fase voordeel.
Solax=omnik=solis=goodwe. Allemaal vergelijkbaar. Aziatisch, scherpe prijs en prima garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:02

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

stormfly schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 07:47:
De QS1 van APsystems is volgende week leverbaar via de groothandel, helaas nog een ECU nodig voor monitoring.

Bij welke micro-omvomer (APS of Enphase) heb je nu altijd een installatie account nodig, welke je niet zelf aan kunt maken. Iemand schreef daarover een tijd geleden...? Eigenlijk is de vraag; bij een doe het zelf installatie waar heb je de meeste vrijheden als hobbyist?
Bij enphase kan je zelf een account maken terwijl je het systeem installeert met de toolkit app. Dan heb je een installateursaccount en heb je veel meer mogelijkheden. Dat heb ik bij mezelf gedaan. Voor een bekende heb ik voor hem de spullen besteld. Hij heeft t zelf geinstalleerd en is dus de installateur. Hij heeft mij toegang verleent zodat ik m kon helpen met de setup voor prognoses ed.

Verleden maand voor een buurman geinstalleerd met mijn account. Hij had dus een klantaccount en kon veel minder info zien. Hij kan dus bv niet de opwekking per paneel zien. Ik wel. Officieel moet je dan toegang kopen voor geloof 800 euro. Idioot zeg ik. Maar je kan dan gewoon zelf een installateurs account aanmaken. Verzin een bedrijfsnaam en klaar. Ze vragen geen kvk gegevens of zoiets dergelijks. Dat heeft de buurman gedaan en ik heb hem toen toegang tot het systeem verleend als mede administrator.

Als je dus een enphase systeem laat installeren zou je installateur moeten vragen jou toegang te verlenen aan het door jou gemaakte installateursaccount. Anders moet je 800 euro betalen. Sommige klanten willen meer gedetailleerde info die een klantaccount niet geeft.

Als je zelf installeert maakt t dus niet uit. Als je t laat installeren zou ik vooraf afspraken maken hierover met je installateur als je de uitgebreide info wil kunnen bekijken. Dat is misschien niet voor een gemiddelde consument maar zeer zeker wel voor een tweaker.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 19:55
Possible schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:39:
Iemand ervaringen met Trina Solar Full Black 300wp? Heb gister nog even een legplan gemaakt en deze aan een pv boer voorgelegd of het mogelijk was. Hij zei dat Trina Solar troep was en veel verkleuringen vertoond.
Ik heb net dit type in opdracht gezet (liggen er nog niet). 'Mijn' pv-boer gaf aan dat zij altijd met Trina werken, en dat het veel beter zou zijn dan Q-cell.

Ik denk dat dit een typische Wikipedia: Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend situatie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Wij plaatsen al een tijd Trina's, prima panelen en ja er zit wel eens kleurverschil tussen de ene en de andere pallet maar dan moet je die niet mengen. dat is bij vergelijkbare merken net zo goed. Cellen worden nog steeds na fabricage op kleur bij elkaar gesorteerd volgens mij dus een pallet donkere en een pallet iets lichtere kan gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-08 10:49
Iemand ervaringen met Trina Solar Full Black 300wp? Heb gister nog even een legplan gemaakt en deze aan een pv boer voorgelegd of het mogelijk was. Hij zei dat Trina Solar troep was en veel verkleuringen vertoond.
Ik kan het helaas bevestigen. 6 paneeltjes full black bij schoonvader, flink kleurverschil.

Ik heb vandaag op het andere schuurtje 8 x QCells 310 duo G5 full black bijgelegd. 2.48 Wp met SolarEdge HD Wave 2200. Hulp gehad van een enthousiaste medetweaker. Ik ben erg tevreden over het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bdHHzoCsq0sjb92FmjAVn3vr/thumb.jpg

Het lag er vanmiddag vlak voor de onweersbui op. 8) genereerde al direct het dubbele vermogen van de 6 Trina's. Binnenkort eens kijken hoe ik SolarEdge op pvoutput krijg.

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

BlueTooth76 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 19:59:
Kleine foto-update van de PV-installatie:

De SE8K omvormers in de garage. De 12 volt adapter bovenin levert prik voor de 14cm fans (Arctic F14 TC) die ik achter de omvormers heb gemonteerd (volg de witte kabelgoot ;) ) Op de foto was het nog niet helemaal klaar maar inmiddels draait de rechter omvormer.

[Afbeelding]

De fors uitgebreide meterkast (omvormer 1, omvormer 2, warmtepomp, keuken):

[Afbeelding]

De oost/west daken van de garage:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op de linker omvormer komt het dak van de woning (zuid 25 panelen, noord 11 panelen), daar gaan ze volgende week mee verder als het beter weer is :P

De noord panelen liggen inmiddels al (pijpje is nu een ventilatiepan), zuid is ongeveer 50% klaar.
Mooi dak ervoor, maar waarom dan SE ? Ik zie werkelijk niks in de buurt wat schaduw geeft. :?
mebrein schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 23:46:
[...]

Ik kan het helaas bevestigen. 6 paneeltjes full black bij schoonvader, flink kleurverschil.

Ik heb vandaag op het andere schuurtje 8 x QCells 310 duo G5 full black bijgelegd. 2.48 Wp met SolarEdge HD Wave 2200. Hulp gehad van een enthousiaste medetweaker. Ik ben erg tevreden over het resultaat:

[Afbeelding]

Het lag er vanmiddag vlak voor de onweersbui op. 8) genereerde al direct het dubbele vermogen van de 6 Trina's. Binnenkort eens kijken hoe ik SolarEdge op pvoutput krijg.
Zijn die 2 meter? Ja toch?

[ Voor 22% gewijzigd door Rol-Co op 23-09-2018 09:11 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rol-Co schreef op zondag 23 september 2018 @ 09:10:
[...]

Mooi dak ervoor, maar waarom dan SE ? Ik zie werkelijk niks in de buurt wat schaduw geeft. :?

[...]
Klopt, voor oost-west was SE niet nodig.

Op het zuiden echter 2 dakkapellen, daar komen 25 panelen, dus helemaal vol. Om ~13 uur heb ik daar even geen schaduw, de rest van de dag wel.
Op noord nog 11 panelen (zie foto: boven de dakkapel, pijpje is inmiddels ventilatie-pan).

Voor het zuid-dak (en combinatie noord) zijn we daarom voor SolarEdge gegaan.
Om alles gelijk te hebben qua hardware en monitoring daarom besloten oost-west ook op SolarEdge te zetten.

Ik zit op €1,08 incl. BTW per Wp voor de hele installatie (68x300Wp = 20.400Wp) dus op zich geen gekke prijs. BTW vraag ik niet terug (ivm ZZP).

[ Voor 18% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-09-2018 10:40 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BlueTooth76 schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:20:
[...]

Klopt, voor oost-west was SE niet nodig.

Op het zuiden echter 2 dakkapellen, daar komen 25 panelen, dus helemaal vol. Om ~13 uur heb ik daar even geen schaduw, de rest van de dag wel.
Op noord nog 11 panelen (zie foto: boven de dakkapel, pijpje is inmiddels ventilatie-pan).

Voor het zuid-dak (en combinatie noord) zijn we voor SolarEdge gegaan.
Om alles gelijk te hebben qua hardware en monitoring daarom besloten oost-west ook op SolarEdge te zetten.

Ik zit op €1,08 per Wp voor de hele installatie (68x300Wp = 20.400Wp) dus op zich geen gekke prijs.
In of ex? En zelf leggen of laten leggen?
Ik heb voor een kennis ook 16x315Wp oost west geplaatst voor €0,75 per Wp incl btw, gaat er nog 600,- af. Het kan heel goedkoop atm. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rol-Co schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:26:
[...]

In of ex? En zelf leggen of laten leggen?
Ik heb voor een kennis ook 16x315Wp oost west geplaatst voor €0,75 per Wp incl btw, gaat er nog 600,- af. Het kan heel goedkoop atm. ;)
Ik heb alleen wat gereedschap en materialen aangegeven zodat de heren zoveel mogelijk op steiger, ladder en dak konden bljven. Ik heb laddervrees dus hoger dan 2,5 meter ga ik niet :P

Daarnaast héél veel koffie gezet ;)

Incl. BTW (en die vraag ik niet terug ivm ZZP / forfait).

Naast de PV ook radiatoren vervangen door Jaga Strada's, meterkast aangepakt, Mitsubishi Zubadan warmtepomp, loze buizen tussen garage en bijkeuken, 3 extra stroomkabels naar garage voor PV en warmtepomp, buizen en leidingen, inductiekookplaat, gaten geboord, etc. Het is een hele operatie ;)

1 installateur voor alles (met wat hulp soms) en erg tevreden tot nu toe.

Met alleen de garage, ondanks de vrij donkere dag, gisteren 13kWh opgewekt. Ben benieuwd wat de woning gaat doen als dat allemaal is aangesloten.

Jaaropbrengst verwacht ik rond de 15.000kWh per jaar. Door de ligging van de panelen redelijk wat eigen verbruik mogelijk.

[ Voor 47% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-09-2018 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
  • Laatst online: 31-08 10:49
Rol-Co schreef op zondag 23 september 2018 @ 09:10:

[...]

Zijn die 2 meter? Ja toch?
Ze zijn 1.65m x 1m, maar door die bar in het midden lijken ze hoger?

[ Voor 31% gewijzigd door mebrein op 23-09-2018 11:36 ]

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mebrein schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:33:
[...]

Ze zijn 1.65m x 1m, maar door die bar in het midden lijken ze hoger?
Ja ze lijken op de foto net 2m inderdaad, of 16 paneeltjes.

Hier eurener 315Wp paneeltjes gelegd. Aan de andere kant ook 2x4 stuks.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1809/465647/5xBHiokG.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
15 panelen hier Trina Solar All Black The Honey. Allemaal uit dezelfde productie batch. NUL kleurverschil, NUL verkleuring randen.

Ik denk dan ook dat deze installateur iets anders in gedachten heeft voor je: Een batch panelen die ie echt goedkoop heeft ingekocht en wil slijten aan je...

Indien iemand kleurverschil heeft, leg deze klacht even bij de installateur, hij moet niet mixen met panelen uit verschillende batches!

[ Voor 14% gewijzigd door TweakersAddict op 23-09-2018 16:13 ]

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Geen zon, dan maar een ander natuurverschijnsel bestuderen: wolken.

Vandaag is het steeds bewolkt geweest. Ik heb 8 panelen op 30 graden liggen (dagopbrengst 783 Wh) en 8 panelen op 6 graden gemiddeld (dagopbrengst 888 Wh). Allemaal dezelfde panelen en micro-omvormers. Dat betekent dat een 24 graden plattere ligging in dit geval bij bewolkt weer leidt tot 13.4% meer opbrengst (= (888-783)/783). Zoiets zie ik steeds als het bewolkt is.

Een verklaring is dat de schuiner liggende panelen hier een 30 - 6 = 24 graden kleinere hemelboog (180-30 = 150 graden) omvatten dan de platter liggende panelen (180-6 = 174 graden). Dit is een fractie 24/(180-6) = 24/174 = 13.8% kleiner. Dat komt aardig in de buurt van de waargenomen 13.4%.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 12:53
Hoi, Ik heb vorige week 3600Wp Glas-Glas Denim zonnepanelen op mijn garage dak gelegd, en nu heb ik om een en ander aan te kunnen sluiten mijn groepenkast moeten vervangen.
De oude kast had geen ruimte meer voor uitbreidingen en zat vol met keramische smeltzekeringen van 2 units breed. Dus om ruimte te maken heb ik deze vervangen door aardlek automaten van 1 unit breed en meteen een hoofdschakelaar toegevoegd om ook aan de laatste NEN1010 te voldoen.
Nu vroeg ik mij af of iemand weet of ik de btw van deze spullen samen met de zonnepanelen, bekabeling, stekkers, montage rails etc etc mag opvoeren bij de BTW teruggaaf aangezien het een noodzakelijke uitgave was om de zonnepanelen volgens de geldende normen aan te sluiten.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
PentaClover schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:02:
Nu vroeg ik mij af of iemand weet of ik de btw van deze spullen samen met de zonnepanelen, bekabeling, stekkers, montage rails etc etc mag opvoeren bij de BTW teruggaaf aangezien het een noodzakelijke uitgave was om de zonnepanelen volgens de geldende normen aan te sluiten.
Ja dat kan ... Hier ook gedaan. Zorg wel dat op de factuur ook iets staat dat het voor de panelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 12:53
Ah bedankt, ik heb de installatie zelf gedaan, dus ik heb alleen facturen van de losse onderdelen dus misschien dat ze daar dan moeilijk over gaan doen ... maargoed daar kom ik dan vanzelf wel achter.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
PentaClover schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:12:
Ah bedankt, ik heb de installatie zelf gedaan, dus ik heb alleen facturen van de losse onderdelen dus misschien dat ze daar dan moeilijk over gaan doen ... maargoed daar kom ik dan vanzelf wel achter.
Nee hoor, zolang het aannemelijk is dat de spullen zijn gebruikt voor de installatie, doet helemaal niemand moeilijk, ze kijken gewoon naar het bedrag en het aantal wp voor het afdragen van het forfait en zolang dat binnen een bepaalde marge valt is alles prima. val je daar buiten dan gaat er pas iemand inhoudelijk kijken en als dan blijkt dat je ook je nieuwe dakkapel hebt opgegeven als nodig om panelen op te leggen gaan ze wel moeilijk doen.
wat wel belangrijk is is de naam die op de facturen staat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-09 16:00
Zijn er al mensen die ervaring hebben met het enphase iq07 systeem?
Lijkt me een mooi systeem en aangezien ik mijn panelen in zowel o-w als zuid opstelling moet zetten een van de weinige opties.

APS bied helaas maar 10j garantie :(

Enige wat ik nog niet helemaal snap is de bekabeling. Je moet een q-cable erbij kopen, 1 per paneel voor portrait of landscape (lengte verschil). Echter wat heb je nog meer nodig per paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:45

Helhond

Grunn

@darklord007 Ik zit zelf ook te twijfelen tussen Enphase IQ7+ of de APSystems YC600 (voor 12 panelen van ±320Wp)

Nadeel van Enphase is dat je er nog van alles bij zou moeten halen. (Fase koppelaar voor 3 fase)
Voordeel Enphase is wel de 20 jaar garantie, en helaas heeft APSystems maar 10 jaar garantie.

Nadeel bij beide systemen is dat je de dure kabels per (twee) meter moet aanschaffen.

Voordeel bij APSystems YC600 is dat het per twee gaat, dus zowel omvormers als bekabeling is per set.
Ander voordeel is dat voor APSystems monitoring inmiddels via Zigbee gaat, terwijl via Enphase je nog het geheel moet bekabeld monitoren. (dat nog wel eens storingsgevoelig wil zijn las ik).

Voor 12 panelen kom ik op:

APSystems €1650 euro incl.:
- (6x) APsystems Micro Omvormer YC600Y 1 fase 60/72-cel €205,00
- (6x) APS AC verbindkabel + Y-connectors per 2 m t.b.v. YC600y per omvormer 1 connector €16,50
- (1x) Ontkoppel gereedschap YC600y/QS1 €6,75
- (1x) APsystems AC End Cable Branch terminator t.b.v. YC500i/YC600 €9,95
- (1x) APS ECU-C monitoring unit met ZigBee Communicatie. T.b.v. YC600 en YC1000 €276,00

Enphase €2080 euro incl.:
- (12x) Enphase IQ7+ Micro Omvormer €119,00
- (12x) Enphase Q-Cable 1 fase Landscape €22,50
- (1x) Enphase Q-Cable Einddop €15,00
- (1x) Enphase Q-Cable Ontkoppel Gereedschap €4,50
- (1x) Enphase Envoy S Metered €369,00
Optioneel:
- Enphase Q-Relay 1 fase €65,00
- Enphase Q-Relay 3 fase €199,00
- Enphase Fase Koppelaar €89,00

De meerprijs van 400 euro vindt ik nog pittig aan de prijs.

Andere optie is SE3680H met 12x P370 optimizers en wifi module voor €1482

Ik ga eerst op 1 fase terugleveren, later wil ik over naar 3 fase.
Bij de Enphase moet ik hiervoor dus voor monitoring ook nog een fasekoppelaar bij bestellen. (Nog meer redenen om toch voor APS te gaan.)

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar APS, i.v.m. prijs/zigbee/aansluiten en flexibel in mijn geval.
Maar tja die 10 jaar garantie, dat is wel een beetje mager. (Het wordt ontworpen om 25 jaar mee te gaan, maar halen ze dat ook? De modules zitten wel dacht ik hars ofzo ingegoten.)
Bij de YC500i kan je de garantie verlengen van 10 naar 20 jaar garantie volgens hun eigen website.
EDIT: ook de YC600 heeft optioneel 20 jaar garantie.

[ Voor 6% gewijzigd door Helhond op 24-09-2018 10:46 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Bij het formulier 'Aangifte omzetbelasting' moet je daar ook een kopie factuur toevoegen?

@hieronder. Ok, duidelijk, ja heb ik gedaan, bedankt voor je antwoord!

[ Voor 31% gewijzigd door ocdaan op 24-09-2018 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 23:00
@ocdaan

Nee, alleen de juiste bedragen invullen en dus ook het forfair bedrag.

Facturen moet je bewaren voor het geval als de belastinginspecteur er naar vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
twain4me schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:13:
[...]

Nee hoor, zolang het aannemelijk is dat de spullen zijn gebruikt voor de installatie, doet helemaal niemand moeilijk, ze kijken gewoon naar het bedrag en het aantal wp voor het afdragen van het forfait en zolang dat binnen een bepaalde marge valt is alles prima. val je daar buiten dan gaat er pas iemand inhoudelijk kijken en als dan blijkt dat je ook je nieuwe dakkapel hebt opgegeven als nodig om panelen op te leggen gaan ze wel moeilijk doen.
wat wel belangrijk is is de naam die op de facturen staat :+
Moet het vervangen van je meterkast in dezelfde periode vallen als wanneer de panelen moeten worden aangeschaft om dit mee te kunnen nemen?
Of is bijv aanpassen meterkast en 3 maanden later zonnepanelen aanschaffen ook mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
jobr schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:40:
[...]

Moet het vervangen van je meterkast in dezelfde periode vallen als wanneer de panelen moeten worden aangeschaft om dit mee te kunnen nemen?
Of is bijv aanpassen meterkast en 3 maanden later zonnepanelen aanschaffen ook mogelijk?
Als jij het kan verantwoorden tijdens een inspectie van een belastinginspecteur wel.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Helhond schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:38:
@darklord007 Ik zit zelf ook te twijfelen tussen Enphase IQ7+ of de APSystems YC600 (voor 12 panelen van ±320Wp)

Nadeel van Enphase is dat je er nog van alles bij zou moeten halen. (Fase koppelaar voor 3 fase)
Voordeel Enphase is wel de 20 jaar garantie, en helaas heeft APSystems maar 10 jaar garantie.

Nadeel bij beide systemen is dat je de dure kabels per (twee) meter moet aanschaffen.

Voordeel bij APSystems YC600 is dat het per twee gaat, dus zowel omvormers als bekabeling is per set.
Ander voordeel is dat voor APSystems monitoring inmiddels via Zigbee gaat, terwijl via Enphase je nog het geheel moet bekabeld monitoren. (dat nog wel eens storingsgevoelig wil zijn las ik).

Voor 12 panelen kom ik op:

APSystems €1650 euro incl.:
- (6x) APsystems Micro Omvormer YC600Y 1 fase 60/72-cel €205,00
- (6x) APS AC verbindkabel + Y-connectors per 2 m t.b.v. YC600y per omvormer 1 connector €16,50
- (1x) Ontkoppel gereedschap YC600y/QS1 €6,75
- (1x) APsystems AC End Cable Branch terminator t.b.v. YC500i/YC600 €9,95
- (1x) APS ECU-C monitoring unit met ZigBee Communicatie. T.b.v. YC600 en YC1000 €276,00

Enphase €2080 euro incl.:
- (12x) Enphase IQ7+ Micro Omvormer €119,00
- (12x) Enphase Q-Cable 1 fase Landscape €22,50
- (1x) Enphase Q-Cable Einddop €15,00
- (1x) Enphase Q-Cable Ontkoppel Gereedschap €4,50
- (1x) Enphase Envoy S Metered €369,00
Optioneel:
- Enphase Q-Relay 1 fase €65,00
- Enphase Q-Relay 3 fase €199,00
- Enphase Fase Koppelaar €89,00

De meerprijs van 400 euro vindt ik nog pittig aan de prijs.

Andere optie is SE3680H met 12x P370 optimizers en wifi module voor €1482

Ik ga eerst op 1 fase terugleveren, later wil ik over naar 3 fase.
Bij de Enphase moet ik hiervoor dus voor monitoring ook nog een fasekoppelaar bij bestellen. (Nog meer redenen om toch voor APS te gaan.)

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar APS, i.v.m. prijs/zigbee/aansluiten en flexibel in mijn geval.
Maar tja die 10 jaar garantie, dat is wel een beetje mager. (Het wordt ontworpen om 25 jaar mee te gaan, maar halen ze dat ook? De modules zitten wel dacht ik hars ofzo ingegoten.)
Bij de YC500i kan je de garantie verlengen van 10 naar 20 jaar garantie volgens hun eigen website.
EDIT: ook de YC600 heeft optioneel 20 jaar garantie.
Op zich vraag ik me de meerwaarde van de envoy metered af. Ik heb een slimme meter en kan op die manier eigelijk al zien wat er teruggeleverd wordt. Het envy systeem laat zien wat er opgewekt is. Hierdoor vraag ik me af wat dit toevoegd.

Verder kan ik dat hele q-cable systeem nog ff niet snappen. Het lijkt een kabel (portrait en landscape hebben alleen verschillende lengtes) welke je kan doorlussen, maar moet je hier dan zo'n q-conector a 15euro p/s (wat het totaal kostenplaatje op dik 37euro per paneel brengt!) of kun je hier gewoon een mc4 connector voor gebruiken?

Raar dat dit gewoon nergens te achterhalen is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
darklord007 schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:56:
[...]
Ik heb een slimme meter en kan op die manier eigelijk al zien wat er teruggeleverd wordt. Het envy systeem laat zien wat er opgewekt is. Hierdoor vraag ik me af wat dit toevoegd.
Dat je een gedetailleerd inzicht hebt in je eigen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
CurlyMo schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:58:
[...]

Dat je een gedetailleerd inzicht hebt in je eigen gebruik.
dat snap ik niet goed. Die metered meet (dmv stroomeeting) wat er wordt gebruikt en wat er wordt teruggeleverd.

Maar mijn 'slimme' meter laat al zien wat is teruggeleverd (gelogged in domoticz)
envoy-s laat zien wat er opgewekt is.

In geval je met een eigen beheer bedoeld dat de meter niet wordt gebruikt kun je altijd een kwh meter in de meterkast erbij zetten toch?

Ik vind het erg veel extra kosten om onduidelijke redenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
darklord007 schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:07:
[...]
In geval je met een eigen beheer bedoeld dat de meter niet wordt gebruikt kun je altijd een kwh meter in de meterkast erbij zetten toch?
Klopt, maar dan zie je zelf dus het nut van zo'n apparaat die je opwekking meet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

darklord007 schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:56:
[...]

Verder kan ik dat hele q-cable systeem nog ff niet snappen. Het lijkt een kabel (portrait en landscape hebben alleen verschillende lengtes) welke je kan doorlussen, maar moet je hier dan zo'n q-conector a 15euro p/s (wat het totaal kostenplaatje op dik 37euro per paneel brengt!) of kun je hier gewoon een mc4 connector voor gebruiken?

Raar dat dit gewoon nergens te achterhalen is....
En Q-cable is een "hoofdkabel" met op een vaste steek een aftakking met stekker voor het aansluiten van de micro-omvormer. Je moet van te voren aangeven in welke oriëntatie je wilt hebben (landscape of portrait) omdat de steek varieert per oriëntatie. Daarnaast moet je aangeven hoeveel panelen je wilt, dan krijg je dus één streng voor bijvoorbeeld 12 panelen (in landscape) van in totaal 24 meter lang, met om de 2 meter een stekker aansluiting.

Je kan een streng altijd uit bereiden als je wilt met van die connectoren.
Een kant van de streng sluit je aan op het lichtnet, de andere kant dopje af met een "speciale dop" van te veel euro's.

Staat overigens gewoon in de handleidingen van APSystems en Enphase. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Helhond op 24-09-2018 21:03 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Laatst online: 04-03-2024
Voor op onze schuur ben ik me aan het orienteren voor zonnepanelen. Het dakvlak is 14 x 3.8 meter, exclusief de overstekken. De helling is ongeveer 38 graden en de orientatie is 200 graden zzw.

In de hoogte passen twee panelen van 1.65m hoog. Alleen met de breedte ben ik aan het stoeien. In de breedte passen er van sommige panelen net 14 panelen naast elkaar, maar dan zijn de overstekken de "loze" ruimte naast de panelen.

Ik heb nu 3 verschillende panelen "bekeken":
JA Solar JAM60S01-305-PR
Die zijn 991mm breed, daarvan passen er 14 naast elkaar (28 in totaal, 8540 Wp)

QCELLS Q-peak G5 Duo 320Wp
Die zijn 1000mm breed, daarvan passen er precies 14 naast elkaar (28 in totaal, 8960 Wp)

BenQ Solar AUO SunBravo PM060MW4 325Wp
Die zijn 1022mm breed, daarvan passen er 13 naast elkaar (26 in totaal, 8450 Wp)

De omvormer wordt van SMA (bedankt @AUijtdehaag ), van 8000 of 9000 Wp. Alle panelen zitten zo rond de 32 V en vallen binnen het bereik van de omvormer, wel onder de optimale spanning.

Is het verstandig om de overstekken 30 cm maken en als ruimte om de panelen te houden en het dak vol te leggen met JA Solar of QCells panelen? Of moet ik de extra ruimte nemen aan de zijkanten en uberhaupt maar 13 panelen naast elkaar gaan leggen? Komen de panelen strak tegen elkaar, of zit er een "boutje" tussen: 12x een paar millimeter is ook snel een paar centimeter.

Qua prijs, zowel in totaal als per Wp, is JA Solar het goedkoopste, dan QCells en daarna de BenQ panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Brains schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:14:
Voor op onze schuur ben ik me aan het orienteren voor zonnepanelen. Het dakvlak is 14 x 3.8 meter, exclusief de overstekken. De helling is ongeveer 38 graden en de orientatie is 200 graden zzw.

In de hoogte passen twee panelen van 1.65m hoog. Alleen met de breedte ben ik aan het stoeien. In de breedte passen er van sommige panelen net 14 panelen naast elkaar, maar dan zijn de overstekken de "loze" ruimte naast de panelen.

Ik heb nu 3 verschillende panelen "bekeken":
JA Solar JAM60S01-305-PR

Die zijn 1000mm breed, daarvan passen er precies 14 naast elkaar (28 in totaal, 8960 Wp)

Die zijn 1022mm breed, daarvan passen er 13 naast elkaar (26 in totaal, 8450 Wp)

De omvormer wordt van SMA (bedankt @AUijtdehaag ), van 8000 of 9000 Wp. Alle panelen zitten zo rond de 32 V en vallen binnen het bereik van de omvormer, wel onder de optimale spanning.

Is het verstandig om de overstekken 30 cm maken en als ruimte om de panelen te houden en het dak vol te leggen met JA Solar of QCells panelen? Of moet ik de extra ruimte nemen aan de zijkanten en uberhaupt maar 13 panelen naast elkaar gaan leggen? Komen de panelen strak tegen elkaar, of zit er een "boutje" tussen: 12x een paar millimeter is ook snel een paar centimeter.

Qua prijs, zowel in totaal als per Wp, is JA Solar het goedkoopste, dan QCells en daarna de BenQ panelen.
28 panelen is teveel voor één string. Dat worden dus 2×14of 2×13.
Dan zou ik onderste rij 1.65 panelen nemen en bovenste rij 2.00 meter panelen nemen. Heb je nog wat meer totaal vermogen.
Zou ook zoeken naar 72 of 96 cell panelen dan verkrijg je wat hogere spanning. 400 volt dat werkt wel maar niet optimaal. Dus deze keuze vind ik wat minder.
Vanwaar de sma ? Jij denkt dat rendement zoveel beter is dat je de meerprijs wel terug verdient?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
@reneeke1970
SMA puur vanwege (verwachtte) kwaliteit. Ik heb verder geen ervaring ermee.
Een Omnik omvormer van 8000KW is ruim 400 euro goedkoper.
Een SMA omvormer heeft een bereik van 370 V tot 800 V (580 V als optimum), 400-450 past daar in maar is niet optimaal. Zou dat zoveel schelen?

72 of 96 cell panelen zijn of 2m hoog of zijn een heel stuk duurder.
Met een paneel van 2m zit ik met de hoogte ook "kritiek", totaal 3.65m dus 15 cm over van het dakvlak waar het overstek er nog bijkomt. De clickflit montage zegt 30cm rondom de panalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Brains op 25-09-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Brains schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:04:
@reneeke1970
SMA puur vanwege (verwachtte) kwaliteit. Ik heb verder geen ervaring ermee.
Een Omnik omvormer van 8000KW is ruim 400 euro goedkoper.
Een SMA omvormer heeft een bereik van 370 V tot 800 V (580 V als optimum), 400-450 past daar in maar is niet optimaal. Zou dat zoveel schelen?

72 of 96 cell panelen zijn of 2m hoog of zijn een heel stuk duurder.
Met een paneel van 2m zit ik met de hoogte ook "kritiek", totaal 3.65m dus 15 cm over van het dakvlak waar het overstek er nog bijkomt. De clickflit montage zegt 30cm rondom de panalen.
In onze nieuwbouw wijk van 900 huizen ligt alles gelijk met nok, dus ik zie probleem niet.
400 volt kost je 2 procent per jaar schat ik.
Omnik goodwe etc heeft ook tien jaar garantie dus......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:24:
[...]

In onze nieuwbouw wijk van 900 huizen ligt alles gelijk met nok, dus ik zie probleem niet.
Omnik goodwe etc heeft ook tien jaar garantie dus......
Nominaal zitten Omnik en Goodwe op 620 en 640 volt, de SMA wil 580 volt.
Met 14 panelen in een string kom je toch ongeveer op (14*32)=448 V uit? In alle gevallen onder het nominale voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Brains schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:37:
[...]

Nominaal zitten Omnik en Goodwe op 620 en 640 volt, de SMA wil 580 volt.
Met 14 panelen in een string kom je toch ongeveer op (14*32)=448 V uit? In alle gevallen onder het nominale voltage.
In de zomer zakken ze naar 26/27 volt, maar het werkt dat klopt.
Maar als je het nu in één keer mooi passend kunt maken.......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:39:
[...]

In de zomer zakken ze naar 26/27 volt, maar het werkt dat klopt.
Maar als je het nu in één keer mooi passend kunt maken.......
Dat zou voor een SMA omvormer al op het randje zitten, voror het Mpp bereik. Maar minimum is dan nog niet bereikt.

Het mooi en passend maken is toch nog een hele klus! Één soort panelen vind ik voor het oog mooi, dan mag de grootte wel verschillen.
Van CSun zie ik "dezelfde" panelen in zowel 1.65m en 2m formaat. Die grotere panelen hebben een spanning van 5 volt meer. Mag je die panelen dan mixen, 7x 37V + 7*32V. of worden het dan twee strings met de panelen per type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Brains schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:53:
[...]

Dat zou voor een SMA omvormer al op het randje zitten, voror het Mpp bereik. Maar minimum is dan nog niet bereikt.

Het mooi en passend maken is toch nog een hele klus! Één soort panelen vind ik voor het oog mooi, dan mag de grootte wel verschillen.
Van CSun zie ik "dezelfde" panelen in zowel 1.65m en 2m formaat. Die grotere panelen hebben een spanning van 5 volt meer. Mag je die panelen dan mixen, 7x 37V + 7*32V. of worden het dan twee strings met de panelen per type?
Jij wilt toch 28 stuks?
Dus 2×14, rijtje onder 165 en rijtje boven 200.
Maar als de stroom van de panelen hetzelfde is mag je mixen, er zijn meerdere merken waarbij dat kan.
Zelfde cell soort alleen rijtje extra.
Stroom blijft dan hetzelde en spanning verhoogt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
Brains schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:53:
[...]

een omvormer(per mpp) heeft een minimaal aantal cellen nodig en een maximum aantal cellen.
of je nu een paneel gebruikt met 60 cellen (1.65m) of een paneel met 72 cellen (2m).
dat is geen probleem, zolang je maar tussen het minimum en maximum aantal cellen blijft. ;)
(alle cellen zitten gewoon serieel in het paneel, het is simpel door koppelen dus geen probleem. ;) )
verder wil je wel cellen die een beetje dicht bij elkaar liggen als je kijkt naar het type cel/techniek.
(poly en mono het is gewoon mix baar, maar liever niet. ;)
3 busbars of 12 busbars per cel, is gewoon te mixen als het moet, maar liever niet.
etc.. etc...)

panasonic is een leuk voorbeeld wat met veel verschillende soorten gemixt kan worden.
die hebben best veel verschillende maten panelen met verschillende aantal cellen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 25-09-2018 12:12 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
Er kunnen 28 panelen op, wat dan 2 strings worden van 14 panelen.
Dat kunnen 14x dezelfde zijn, of een mix van 1.65m panelen en 2m panelen per mpp.
Bij een mix wordt het voltage van beide mpp's/strings hoger.

Ga me nu verdiepen in een "mix" van panelen.

@migjes
Eerder werd de terug verdien tijd van een SMA omvormer in twijfel getrokken. De twijfel over Panasonic komt bij mij, die panelen zijn zeker 100 euro per paneel duurder en dat 28 keer.

[ Voor 27% gewijzigd door Brains op 25-09-2018 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Brains schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:17:
Er kunnen 28 panelen op, wat dan 2 strings worden van 14 panelen.
Dat kunnen 14x dezelfde zijn, of een mix van 1.65m panelen en 2m panelen per mpp.
Bij een mix wordt het voltage van beide mpp's/strings hoger.

Ga me nu verdiepen in een "mix" van panelen.

@migjes
Eerder werd de terug verdien tijd van een SMA omvormer in twijfel getrokken. De twijfel over Panasonic komt bij mij, die panelen zijn zeker 100 euro per paneel duurder en dat 28 keer.
ik schrijf:
panasonic is een leuk voorbeeld wat met veel verschillende soorten gemixt kan worden.
die hebben best veel verschillende maten panelen met verschillende aantal cellen.
wat zeker niet betekend:
dat je panasonic panelen moet gebruiken. :?

het is maar een voorbeeld van een merk met veel verschillende soorten panelen die goed mixbaar zijn.
ik had toch het vermoeden dat ik niet schreef dat je panasonic moest gebruiken. ;)

een SMA omvormer is vaak wel iets duurder, dus ja dat duurt langer voor dat je die hebt terug verdiend.
maar zie dat relatief. ;)
ik heb een 4kW omvormer, met een oost-west set. (door oost-west verdien ik "maar" +/-75% ten opzichte van zuid. slechte opbrengst dus.)
maar van de opbrengst zou ik toch per jaar een nieuwe SMA van 4kW kunnen kopen. dus eigenlijk niet zo een groot probleem als je die perse wil.
dus als je er iets speciaals in ziet gewoon doen. ;)

(ik raad je ook geen SMA aan, pas als die je echt een specifiek voordeel geeft raad ik die aan.
vind ze niet zo heel speciaal voor de hoge prijs die ze vragen, dus kunt soms ook goed zonder.
vind ik eerder een persoonlijke keuze. ;) )

maar 28 panelen in 2 strings van 14 (en dan reken ik nog zonder de 72 cel panelen.)
dat zijn wel stringen met een hoge Vmpp/Voc, word het 3 fase of een speciale omvormer?
(fronius heeft 1 fase omvormers die de hoge Vmpp/Voc aan kunnen, mischien ook wel met 72 cel panelen, maar dat heb ik nog niet berekend, omdat ik nog te weinig weet van wat je van plan bent.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
@migjes Excuses dat ik jouw reactie anders interpreteerde. Panasonic HIT panelen zijn mooie panelen qua specs, alleen de prijs is vrij fors.

Het idee was om een 8 of 9 kW omvormer te plaatsen (3 fase), afhankelijk van het type en aantal panelen. De panelen komen als één vlak te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_freak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

tweak_freak

#######->

Hallo Ik heb even het een en ander doorgelezen, ik ben nu zelf bezig met 13 stuks 295 wp panelen op 1 omvormer, Goodwe 3600 NS Wifi,

Nu twijfel ik over het aarden, is het nu zo dat de alu frames van het dak geaard moeten worden en deze aan de omvormer zelf bevestigd dient te worden? , dus niet rechstreeks naar de aardrail? Mij lijk dit nogal tricky m.b.t tot bliksem inslag, aangezien de groep dwars door de trapkoker naar de meter kast gaat v.a zolder.
Hoe hebben jullie dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Brains
geeft niks hoor, als je het maar goed voor je zelf op een rij hebt zodat je de juiste keuzes maakt. ;)

de Panasonic lijken mij helemaal niks voor jouw. ;)
je wil 2x14 panelen, en dat geeft met 60 cel panelen al: 14x32Vmpp = +/-450Vmpp.
(met een stel 72 cel panelen er bij kom je nog hoger uit)
en dan zit je al aardig te denken aan 3 fase omvormers. ;)

doe je dit met panasonic dan heb je 14x58Vmpp = al snel te hoog voor veel omvormers. ;)

panasonic gebruik je als je een klein dak hebt, waar je niet veel panelen op kunt leggen. ;)

met 28 stuks lijkt mij niet dat je dat wil.
maar dan komen de LG (rond de 330Wp) weer wel om doe hoek kijken.
het is niet alleen paneel prijs wat de set kost, maar ook de installatie kosten, bevestiging spul etc etc..
een bevestiging klem houd net zo goed voor de zelfde kosten een 275Wp paneel vast als een 330Wp.
en voor een installateur een 320wp of een 275Wp installeren, dat kost ook geen minuut meer en hoeft ook niet meer te kosten.
maar het is lastig daar een 1 zijdig antwoord op te geven, hangt van vele dingen af wat het leukste is. ;)
(maar pas op, het klinkt in theorie leuk dat je kunt mixen met de 2m panelen, maar als het duurder word als gewoon 1,6m te gebruiken en het niet eens meer Wp oplevert, dan heeft het ook weinig nut. ;) )

reken voor je set het gewoon uit in €/Wp (en dan ex BTW, die krijg je grote deels terug).
dat maakt het zoeken simpeler. ;)

succes met zoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 26-09 14:54
Hoi,

Nu we knoop door hebben gehakt en panelen gaan leggen zat ik aan de volgende onderdelen te denken.

Dak: West
Helling: 50 graden. (+- 80% van het totaal vermorgen ? )

Mis ik nog iets? MC4 connectors + tang heb ik wel / kan ik aan komen:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yzxn1xmi.png

[ Voor 14% gewijzigd door Possible op 25-09-2018 14:44 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
migjes schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 14:36:
@Brains
...
reken voor je set het gewoon uit in €/Wp (en dan ex BTW, die krijg je grote deels terug).
dat maakt het zoeken simpeler. ;)

succes met zoeken. ;)
Initieel was ik met dit begonnen:
JA Solar JAM60S01-305-PR

De SMA omvormer die ik in eerste instantie voor ogen had, heeft het volgende MPP bereik: 370 V tot 800 V (580 V als optimum),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Laatst online: 21-09 12:54
Kun je niet strings van 18 en 10 combineren?
Dan zit de eerste string dichter bij optimaal?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 18:42

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Possible schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 14:41:
Hoi,

Nu we knoop door hebben gehakt en panelen gaan leggen zat ik aan de volgende onderdelen te denken.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Wie gaat het leggen? :+

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
tweak_freak in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"tweak_freak

Hallo Ik heb even het een en ander doorgelezen, ik ben nu zelf bezig met 13 stuks 295 wp panelen op 1 omvormer, Goodwe 3600 NS Wifi,

Nu twijfel ik over het aarden, is het nu zo dat de alu frames van het dak geaard moeten worden en deze aan de omvormer zelf bevestigd dient te worden? , dus niet rechstreeks naar de aardrail? Mij lijk dit nogal tricky m.b.t tot bliksem inslag, aangezien de groep dwars door de trapkoker naar de meter kast gaat v.a zolder.
Hoe hebben jullie dit gedaan?
in de npr5310 2017 is dit schema te vinden, er is een uitzondering als je bliksem afleiders hebt moet hij hierop aangesloten worden en dan niet aan je huis aarde.
e-verdeler

[ Voor 51% gewijzigd door habbekrats op 25-09-2018 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:03
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:24:
[...]

Even het plan invullen in SMA sunny design web. Ik heb daar ook een 3-fasen systeem geconfigureerd wat op slechts 400V gaat draaien. Gemiddeld kom ik volgens de site nog steeds op 97% rendement. Prima dus.
Bovendien win je met 3-fasen weer een paar % aan leidingverliezen. Altijd doen dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Brains schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:04:

Zet je set eens in Sunny Design Web. Dan zie je de verschillen.
Ik zelf vind de verschillen wel meevallen. Ook je omvormer een tandje hoger of lager maakt weinig uit (bij mij in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
habbekrats schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 18:40:
[...]

in de npr5310 2017 is dit schema te vinden, er is een uitzondering als je bliksem afleiders hebt moet hij hierop aangesloten worden en dan niet aan je huis aarde.

[Afbeelding]
Dit diagram kan ik niet lezen.

De aardschroef van een goodwe staat in directe verbinding met de aarde aansluiting bij de 230V (heb ik met een multimeter geconstateerd - kortsluiting). Als je de panelen via een aarddraad op deze schroef aansluit en de omvormer geaard aansluit, dan zijn je panelen in principe geaard. Echter deze aarde wordt meestal geleverd door een standaard 3x2.5mm2 aansluiting en dat kan bij blikseminslag in de panelen tot problemen leiden. Ik lees hier regelmatig dat er daarom een dikkere aarde draad apart getrokken wordt en daar via een aardklem zowel de panelen als de omvormer op aangesloten, In geval van een Goodwe als je dat met de aardschroef doet, maar de 230V aansluitingsaarde via de reguliere 230V aansluitkabel laat lopen creëer je zo wel een aarde kring en ik geloof dat dat ook niet de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
exroosje schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:19:
[...]

Dit diagram kan ik niet lezen.

De aardschroef van een goodwe staat in directe verbinding met de aarde aansluiting bij de 230V (heb ik met een multimeter geconstateerd - kortsluiting). Als je de panelen via een aarddraad op deze schroef aansluit en de omvormer geaard aansluit, dan zijn je panelen in principe geaard. Echter deze aarde wordt meestal geleverd door een standaard 3x2.5mm2 aansluiting en dat kan bij blikseminslag in de panelen tot problemen leiden. Ik lees hier regelmatig dat er daarom een dikkere aarde draad apart getrokken wordt en daar via een aardklem zowel de panelen als de omvormer op aangesloten, In geval van een Goodwe als je dat met de aardschroef doet, maar de 230V aansluitingsaarde via de reguliere 230V aansluitkabel laat lopen creëer je zo wel een aarde kring en ik geloof dat dat ook niet de bedoeling is.
plaatje opnieuw gelinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:40
Vorig jaar bijna zonnepanelen laten plaatsen, maar uiteindelijk niet mee verder gegaan. Achteraf zonde. Maar nu ben ik concreet aan het kijken en heb hierbij een vraagje voor de ervaringsdeskundigen.

Ik wil op oost (voor) en west (achter) panelen laten leggen, maar hierbij alvast rekening houden met mogelijke dakramen in de toekomst (>5 jaar). Nu is de vraag of het wel zo slim is om bijvoorbeeld drie panelen landscape direct boven de dakgoot te leggen zodat daarboven dakramen geplaatst kunnen worden, omdat deze panelen wellicht in de weg liggen bij plaatsing van het dakraam. Heeft iemand hier iets vergelijkbaars meegemaakt?

Totaal wil ik graag minimaal 12 panelen. Ons verbruik is momenteel zo rond de 3.000 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sNYtdIK_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o1FNA3f_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
VidaR-9 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:50:
Nu is de vraag of het wel zo slim is om bijvoorbeeld drie panelen landscape direct boven de dakgoot te leggen zodat daarboven dakramen geplaatst kunnen worden, omdat deze panelen wellicht in de weg liggen bij plaatsing van het dakraam. Heeft iemand hier iets vergelijkbaars meegemaakt?
Ik zou even kijken naar de maat van een dakraam en aan de hand daarvan beide daken vol leggen met panelen landschap of portret. Zodra je het dakraam wil plaatsen haal je twee panelen weg en verkoop je die weer. Of leg je die panelen op een schuur. Voor een plan over 5 jaar zou ik ze niet weglaten.

• Andre1973

Andre1973

Possible schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 14:41:
Hoi,

[Afbeelding]
n knappe aardlek automaat.
Ik ben geen fan van Garcia. Mijn groothandel wil het niet verkopen.

• Jan Treur
VidaR-9 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:50:
Vorig jaar bijna zonnepanelen laten plaatsen, maar uiteindelijk niet mee verder gegaan. Achteraf zonde. Maar nu ben ik concreet aan het kijken en heb hierbij een vraagje voor de ervaringsdeskundigen.

Ik wil op oost (voor) en west (achter) panelen laten leggen, maar hierbij alvast rekening houden met mogelijke dakramen in de toekomst (>5 jaar). Nu is de vraag of het wel zo slim is om bijvoorbeeld drie panelen landscape direct boven de dakgoot te leggen zodat daarboven dakramen geplaatst kunnen worden, omdat deze panelen wellicht in de weg liggen bij plaatsing van het dakraam. Heeft iemand hier iets vergelijkbaars meegemaakt?

Totaal wil ik graag minimaal 12 panelen. Ons verbruik is momenteel zo rond de 3.000 kWh.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je nou gaat voor een dakkapel in plaats van een dakraam, kun je die panelen daar ook weer op kwijt (wel even zorgen voor de goede afmetingen van de dakkapel). En dan heb je behalve meer licht ook meer ruimte en ruimtebeleving op die verdieping.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Verwijderd

Raar. post kwam deels dubbel aan. deze maar weg dus.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2018 04:14 ]

Verwijderd

Andre1973 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 00:38:
[...]

n knappe aardlek automaat.
Ik ben geen fan van Garcia. Mijn groothandel wil het niet verkopen.
Geen problemen met Gacia hier. Heb 2 kasten van ze gebruikt, 1 met alleen alamats, de ander met aardlekken/8 groepen/kookgroep etc. Beide 3x25 aansluiting. Geen probleem, prima spul. Geloof niet dat er iets mis mee is.

@VidaR-9 Dat lijkt wel de wijk in Landsmeer waar mn zwager ook woont ;)

• [m]engineer
@Possible Je zou ook voor Weidmuller PV stick kunnen gaan. Scheelt je weer een hoop ellende en een MC4 tang. (Zijn MC4 compatible en krimploos)

[ Voor 13% gewijzigd door [m]engineer op 26-09-2018 07:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 26-09 14:54
Marijnsp schreef op woensdag 26 september 2018 @ 07:14:
@Possible Je zou ook voor Weidmuller PV stick kunnen gaan. Scheelt je weer een hoop ellende en een MC4 tang. (Zijn MC4 compatible en krimploos)
Zou kunnen maar MC4 tang kan ik zo regelen via @Atomic2005 :+

Een vriend van mij heeft nog een berg aan MC4 stekkers over.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• VidaR-9
@CurlyMo dat is een optie, maar (1) dan wek ik veel te veel op ten opzichte van mijn eigen verbruik en (2) ik wil sowieso geen legpuzzel op mijn dak. Het moet estetisch wel een beetje netjes zijn.

Ik ben het wel je eens dat 5 jaar een lange tijd is om nu al rekening mee te houden. Zijn panelen weer makkelijk te verwijderen zonder schade?

Een andere mogelijkheid is natuurlijk om nu alvast de ramen te laten plaatsen en erna pas de panelen.

@Jan Treur een dakkapel is niet uitgesloten, maar is eigenlijk niet perse nodig voor ruimte (het is allemaal al redelijk hoog) of licht (we hebben ook nog raam aan zijkant).

Qua uitbreiding in de toekomst kunnen we overigens ook op de uitbouw en garage nog wel een aantal panelen kwijt. Ik vermoed op beide 3 panelen.

@Verwijderd Nee, is niet in Landsmeer ;) Maar deze stijl huizen kom je veel vaker tegen idd.

Mijn idee vooralsnog is om aan de voorzijde 2x3 landscape neer te leggen beneden - boven de dakgoot en aan de achterzijde 2x3 landscape aan de bovenkant van het dak. Dan wek ik de hele dag op en blijft er ruimte aan de achterzijde over voor 2 grote dakramen (hoger dan buren op de foto).

Dit obv iemand in de buurt die dakkapel heeft en daarboven 2x3 en daaronder 1x3 heeft liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
VidaR-9 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:16:
@CurlyMo dat is een optie, maar (1) dan wek ik veel te veel op ten opzichte van mijn eigen verbruik en (2) ik wil sowieso geen legpuzzel op mijn dak. Het moet estetisch wel een beetje netjes zijn.
Als je het zo hebt liggen:
code:
1
2
3
4
L L L L
L L L L
L L L L
L L L L

En je koopt een raam op maat, dan heb je in het ergste geval (bij een groot breed raam) dit:
code:
1
2
3
4
L L L L
L R R L
L R R L
L L L L

Dat is toch geen legpuzzel.

Wat betreft overschot. Heb je al een warmtepomp?

• VidaR-9
CurlyMo schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:20:
[...]

Als je het zo hebt liggen:
code:
1
2
3
4
L L L L
L L L L
L L L L
L L L L

En je koopt een raam op maat, dan heb je in het ergste geval (bij een groot breed raam) dit:
code:
1
2
3
4
L L L L
L R R L
L R R L
L L L L

Dat is toch geen legpuzzel.

Wat betreft overschot. Heb je al een warmtepomp?
Dat zou nog te doen zijn, al zou mijn voorkeur dan hebben (in dit voorbeeld):

code:
1
2
3
4
L L L L
R R R R
R R R R
L L L L

Ik heb nog geen warmtepomp. Ons huis is 2 jaar geleden nog opgeleverd met een old skool CV. Hier kunnen we dus nog wel even mee vooruit, ik ga pas over zodra dit financieel interessant zou zijn.

Een elektrische auto is de komende 4 jaar ook nog niet aan de orde.

Zolang er geen duidelijkheid is over salderingsregeling wil ik niet teveel overschot hebben. Bijleggen kan altijd nog als ik in de toekomst wel een EV of warmtepomp krijg.

• CurlyMo
  • Nu online
VidaR-9 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:31:
[...]

Dat zou nog te doen zijn, al zou mijn voorkeur dan hebben (in dit voorbeeld):
Punt blijft hetzelfde. Je hebt de luxe om je raam / dakkapel aan te passen aan de maatvoering van PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

@VidaR-9 wij hebben ook "recent" twee dakramen laten plaatsen.
Je moet rekening houden hoe de pannen liggen, althans dat wordt vaak aanbevolen anders moet je pannen gaan slijpen.

Het plaatsen van een dakraam bij ons kosten ongeveer 500 euro p.s. incl. installatie (134x98cm). (Afwerking wel zelf gedaan)
Als je ze toch wilt, zou ik persoonlijk eerst de dakramen plaatsen en daarna panelen er om heen puzzelen.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

Helhond schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:38:
@VidaR-9 wij hebben ook "recent" twee dakramen laten plaatsen.
Je moet rekening houden hoe de pannen liggen, althans dat wordt vaak aanbevolen anders moet je pannen gaan slijpen.
En je balken... De vorige eigenaar van ons huis was daar ook achter gekomen. Onze balken lopen vertikaal. En hij wilde een groot dakraam in de slaapkamer. Maar dat paste dus niet omdat er dan een balk weg moest :p
Als je ze toch wilt, zou ik persoonlijk eerst de dakramen plaatsen en daarna panelen er om heen puzzelen.
Ik zou eerst de panelen puzzelen en op basis daarvan kijken waar je een dakraam kwijt kunt. Anders krijg je mogelijk het probleem wat wij hebben: dakraam ligt 10cm te hoog, waardoor er boven het dakraam geen paneel kan en je dus twee setjes panelen krijgt (links en rechts van het dakraam).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Jan Treur schreef op woensdag 26 september 2018 @ 03:58:
[...]

Als je nou gaat voor een dakkapel in plaats van een dakraam, kun je die panelen daar ook weer op kwijt (wel even zorgen voor de goede afmetingen van de dakkapel). En dan heb je behalve meer licht ook meer ruimte en ruimtebeleving op die verdieping.
Met een dakkapel heb je wel weer schaduwen op de panelen.

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
Als ik dat plaatje goed lees gaat het er vanuit dat je de aarde van de panelen gebruikt van de reguliere 230V aansluiting. Dat zou impliceren dat je ze inderdaad op de schroef van de goodwe aansluit. (Geen gekke gedachte, zo heb ik het ook gedaan). Aandachtspuntje zijn de lastscheiders, de aarde hoort daardoor niet onderbroken te worden. Voor de DC kant voldoet de ingebouwde daar aan, want de aarde draad gaat er keurig om heen. Aan de AC kant, als je denkt dat je geen lastscheider nodig omdat je dit ook prima kunt doen met de VAconn of Weidmann AC connector (die standaard meegeleverd worden vanaf de 3000 DNS en grotere modellen) , dan heb je het probleem dat die ook de aarde onderbreekt.
Doe ermee wat je goed dunkt. Ik heb het erbij gelaten.

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-09 10:21
Hier zijn de zonnepanelen dan ook eindelijk in aantocht, 24x300Wp met de nieuwe SMA STP6.0-3AV-40. Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met de btw voor het omzetten van de meterkast van 1 fase naar 3 fase terug te vragen. In mijn gedachte is iedere investering die ik doe waarvan het resultaat is dat er inkomsten gegenereerd worden waarover BTW afgedragen wordt (zoals de investering om meer energie terug te leveren) af te trekken. Weet iemand dit toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 09:41
@Okki5 je vraag is al heel vaak voorgekomen en er is zelfs een apart BTW-teruggave topic.

Om antwoord te geven op je vraag: ja de BTW mbt alle kosten die je hebt gemaakt tbv zonnepanelen is terug te vragen.

• Okki5
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-09 10:21
Cranberry schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:13:
@Okki5 je vraag is al heel vaak voorgekomen en er is zelfs een apart BTW-teruggave topic.

Om antwoord te geven op je vraag: ja de BTW mbt alle kosten die je hebt gemaakt tbv zonnepanelen is terug te vragen.
Bedankt voor de verwijzing en antwoord. Ik had dat topic ook al gevonden, maar daar zag ik geen specifieke ervaring over btw bij meterkast aanpassingen door de netbeheerder. Misschien heb ik erover heen gelezen, ik ga nogmaals kijken.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
in het topic komt verzwaren van de aansluiting wel degelijk voor ;)

Of bel gewoon de belastingtelefoon.

Krijg je het antwoord wat je wil horen? Lekker invullen en opsturen.
Bij elk ander antwoord de volgende dag nog een keer bellen, je hebt kans dat je een ander antwoord krijgt. :D

• VidaR-9
Wailing_Banshee schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:53:
[...]

En je balken... De vorige eigenaar van ons huis was daar ook achter gekomen. Onze balken lopen vertikaal. En hij wilde een groot dakraam in de slaapkamer. Maar dat paste dus niet omdat er dan een balk weg moest :p

[...]

Ik zou eerst de panelen puzzelen en op basis daarvan kijken waar je een dakraam kwijt kunt. Anders krijg je mogelijk het probleem wat wij hebben: dakraam ligt 10cm te hoog, waardoor er boven het dakraam geen paneel kan en je dus twee setjes panelen krijgt (links en rechts van het dakraam).
Weet niet precies wat de constructie van ons huis is, we hebben iig geen zichtbare draagbalken.

Conclusie is iig dat we eerst moeten puzzelen en dan ideale plaatsing van panelen en dakramen moeten bepalen.

• Jan Treur
BlueTooth76 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:54:
Met een dakkapel heb je wel weer schaduwen op de panelen.
Het best is die over de hele breedte te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:03
Voor degene die een 5 of 6 kW omvormer van SMA overweegt: Ik kwam er net achter dat bij de nieuwe serie (Tripower 5.0 en 6.0) de maximale DC-spanning nog maar 850 Volt is, in plaats van de 1000 Volt van de voorgaande serie (5000 en 6000 TL).
Dat betekent dat een string van 20 of meer panelen (waarbij je mooi rond het werkbereik van 580 Volt uitkomt) al niet meer kan, omdat dan de open-stringspanning te hoog uit kan komen.
Geen idee waarom SMA dit gedaan heeft, maar ik vind het een vreemde keuze.

Nog een dingetje: In het kader van de vooruitgang is het standby-verbruik ('s nachts) van de nieuwe serie maar liefst 5x zo hoog als dat van de oude.... Lekker bezig SMA. 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 04-11-2018 12:51 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-09 21:15
Ik heb sinds kort een 9 tal panelen gemonteerd op Flatfix 15 graden frames.
Gaat om de 3 rijen panelen achter elkaar op deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BlDWvYZTfZVAlh6OctxjQCNa/thumb.jpg

De panelen zijn CSUN260-60P panelen en staan op het Zuid-Westen.
Nu resulteert dit in deze grafiek op een dag als vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UtgR8o4GzAIvtADqP1Tvk8Rh/thumb.jpg

De vraag die ik hierbij heb, wat mij opvalt is dat het geen echte parabool grafiek is, midden op de dag enorm afgevlakt, net alsof er iets niet klopt.

Nog wat info over de omvormer: dat is een Goodwe GW3600D-NS waarop nu dus 1 string in gebruik is met deze 9 panelen.

Nog wat andere achtergrond info wat ik heb uitgezocht:
Uit de datasheet van de panelen haal ik:
Open Circuit Voltage - Voc (V) 36.9 x 9 panelen = 332,1 V
Maximum Power Voltage - Vmpp (V) 29.6 = 266,4 V

Als ik de afgelopen twee dagen bekijk in de statistieken, zie ik dat het moment waarop het hoogste wattage gemeten is 1750 watt was. En de maximalen DC spanning in de string was 316,5V (overigens die twee niet op hetzelfde moment)

Mijn vraag is: moet ik hier verder zoeken, of is dit normal behavior, en heeft het gewoon met de tijd van het jaar in combinatie met mijn installatie te maken (ik heb weinig vergelijkingsmateriaal).
Alvast bedankt voor het meedenken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@japie101
Ziet er uit als schaduw (van iets uit omgeving, of van panelen onderling)
Ze staan wel vrij dicht op elkaar. Kun je er geen oost/west van maken met een paar panelen meer?

Als je logt naar pvoutput, heb je genoeg om mee te vergelijken.
Chielos in "PV panelen lay-out en materialen"

• japie101
AUijtdehaag schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:29:
@japie101
Ze staan wel vrij dicht op elkaar. Kun je er geen oost/west van maken met een paar panelen meer?

Als je logt naar pvoutput, heb je genoeg om mee te vergelijken.
Chielos in "PV panelen lay-out en materialen"
Betreft een gelijkvloerse woning, maar de gevel is wat verder opgetrokken, zodat je een muurtje hebt gelijk met de gevel. In deze tijd van het jaar zorgt dit sowieso voor schaduw vanaf een uur of 16h00, daar kom ik niet onder uit, en dan gaan de panelen uiteindelijk elkaar ook schaduw geven. Als ik dit wil voorkomen kan ik op dit platte dak niet zoveel panelen kwijt (is dus beetje concessies doen), tevens is het idee om achter deze panelen een paneel 6 a 9 die dan Zuid-Oost staan, te plaatsen en deze aan te sluiten op string 2.

Loggen naar PVOutput is absoluut het idee, maar is een nieuwe installatie en ik kan nog geen script vinden die met het nieuwe SEMS portal van Goodwe overweg kan :(

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
japie101 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:34:
[...]
Loggen naar PVOutput is absoluut het idee, maar is een nieuwe installatie en ik kan nog geen script vinden die met het nieuwe SEMS portal van Goodwe overweg kan :(
Portal vergeten en zelf uitlezen via RS485 met een ESP8266 die het naar PVOutput kan drukken voor je:
CodeIT in "Datalogging: PV systemen"

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ThinkPad
Mijn reactie was //offtopic inderdaad

[ Voor 131% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2018 19:47 ]

• japie101
ThinkPadd schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:39:
[...]

Portal vergeten en zelf uitlezen via RS485 met een ESP8266 die het naar PVOutput kan drukken voor je:
CodeIT in "Datalogging: PV systemen"
Cool, ik heb net z'on RS485 adapter besteld, een Wemos D1 of NodeMCU boardje heb ik nog wel leggen.
Heb je misschien wat foto's hoe je dit zelf in elkaar hebt geknutseld, en ook het koppelvlak met de invertor.
De pin layout staat op Github maar gewoon om er voor mezelf een beeld van te krijgen.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:46
AUijtdehaag schreef op woensdag 26 september 2018 @ 19:29:
@japie101
Jouw theorie is dat van twee rijen de onderste rij(en) cellen beschaduwd zijn. Waardoor de panelen in de gehele keten afgevlakt worden.

Als je 1500kw deelt door 9 panelen zou het 172watt per paneel zijn, bij 13helling in september. Dat voelt net aan de lage kant qua opbrengst?

Opmerkelijk dat het zo'n platte kant geeft, zie je bij een rot paneel een andere grafiek? Dan zou je eerder op de Vmpp focussen denk ik?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Om even hier verder te gaan met de discussie die ik in het nieuwbouwtopic had opgestart.

Onze woning in aanbouw krijgt 3300wp aan zonnepanelen die op het zuiden gericht zijn. Het dak heeft een hellingsgraad van 45°.

Er komen in ons huis geen speciale grootverbruikers met uitzondering van een inductieplaat. Een standaard elektriciteitsaansluiting is een enkele fase aan 40A. Optioneel kunnen we voor een driefasige 400V aansluiting kiezen. Ik heb hier interesse in om in de (verre) toekomst een elektrische auto sneller te kunnen opladen.

De extra kosten zijn geen obstakel. Het gaat om een 200 euro extra aan installatiekosten. Echter krijgt mijn zonnepaneelinstallatie sowieso een enkelfasige omvormer. Als ik het goed begrijp wil dit zeggen dat de geproduceerde elektriciteit slechts door toestellen aangesloten op één van de drie fasen gebruikt kan worden.

In Vlaanderen kan men momenteel nog salderen maar een nieuwbouwwoning krijgt sowieso een digitale meter. Het deel dat men injecteert in het net wordt afgetrokken van de afname van het net maar voor het deel dat men injecteert krijgt men enkel de energieprijs terugbetaald en niet de taksen en distributiekosten. Het lijkt er dus op dat ik best zoveel mogelijk zelf verbruik wat minder waarschijnlijk is met een enkelfasige omvormer op een driefasige installatie :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 23:00
@Admiral Freebee

Je vraag is al echt meerdere malen gesteld en ook al beantwoord.

Als er sprake is van 3 fase in je woning en je verbruikt op fase 2 en 3 bij elkaar 1000W en je levert op fase 1 3000W, dan telt je meter een teruglevering van 2000W. De meter registreert dus de som van het verbruik of teruglevering van alle fasen.

Voor een nieuwbouwwoning zou ik altijd gelijk kiezen voor een 3 fasen aansluiting. Ben je beter op de toekomst voorbereid.

[ Voor 15% gewijzigd door GioStyle op 26-09-2018 20:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Vanaf vandaag gaan wij ook terugleveren.
28 panelen LG 320Wp (LG320N1K-A5 NeON)
SMA Tripower 9000TL-20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9vr8iWlhgIDp1vlf5Lqrx6Hn/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8J9Gl7XRFgu3QZf6JhF8EMfq/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vSasjeZK9GJOHJuFKFRPY1mf/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pAqzv3hs7vE152fES9qiFDdo/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UtXP3ePbLI2wG5cn84T4iADa/thumb.jpg

Het is netjes aangelegd, maar ik loop toch direct tegen wat issues aan die allemaal te maken hebben met die SMA omvormer.

Puntje 1
Wat een belachelijke gebruiksaanwijzing wordt er meegeleverd. Ik kan er net zo goed mijn achterste mee afvegen. Staat werkelijk helemaal niets nuttigs in :X

Puntje 2
Ik heb nu een LCD display op de omvormer maar verder nog niets.
Hoe en waar kan ik me registreren? De website is daar niet heel duidelijk over.
De LAN kabel is aangesloten en de switch staat op 100 Mb/s dus ik neem aan dat dit wel werkt.
Ik heb een PIC nummer en een RID nummer, en ik moet me daarmee bij "Sunny Portal" registreren maar kom dan uiteindelijk bij https://www.sunnyportal.com uit, kan daar wel een account aanmaken en mijn persoonlijke gegevens wel kwijt, maar geen installatie opvoeren. Wat doe ik fout?

Puntje 3
Ik wil als het budget het weer toelaat gaan loggen met modbus maar zie eigenlijk niks op het apparaat zelf wat wijst op een modbus aansluiting. Dit zit toch standaard op een SMA Tripower?
Op het etiket staat:
COM: Ethernet only
Of zegt dat niks over modbus?

Puntje 4
Ik kan geen manier vinden om de omvormer binnen het LAN te benaderen.
Het kan toch niet zo zijn dat ik de settings alleen via Sunny portal kan bekijken en/of wijzigen...?

[ Voor 4% gewijzigd door psy op 26-09-2018 22:02 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@psy
Puntje 1: nooit echt bekeken
Puntje 2: https://www.sunnyportal.com/register (let op: hiermee wordt het installateursww 1111 gewijzigd in jouw gekozen ww)
Puntje 3: modbus server aanzetten via Sunny explorer. Dan kan je uitlezen via modbus tcp/ip. Ik gebruik hier node-red voor en een eigen gemaakte node (mbv een andere tweaker)
Puntje 4: Sunny explorer. (zoek zelf de link maar op ;-) ) Zet optitrac nog ff aan dan...
Puntje 5: uitlezen kan ook via SBFspot (github) Ook daar heb ik een uitgebreid tekstbestandje voor om te installeren op een pi. Dan kan je alles naar PVoutput laten uploaden... kunnen wij ook meegenieten.

Edit: (puntje 5 zelf erbij verzonnen en proficiat. Ook met de verjaardag)

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2018 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

@AUijtdehaag ah top, genoeg info om morgen verder te gaan experimenteren, bedankt 👍

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Andre1973

Andre1973

Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2018 @ 04:11:
[...]

Geen problemen met Gacia hier. Heb 2 kasten van ze gebruikt, 1 met alleen alamats, de ander met aardlekken/8 groepen/kookgroep etc. Beide 3x25 aansluiting. Geen probleem, prima spul. Geloof niet dat er iets mis mee is.

@VidaR-9 Dat lijkt wel de wijk in Landsmeer waar mn zwager ook woont ;)
Ik heb al en uitgebrand exemplaar mogen vervangen. gelukkig niet zelf geplaatst.

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y