Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.938 views

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

reneeke1970 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:45:
[...]

Kijk eens naar rechter dak? En zie jij rails uitsteken, ja hoor is indak (denk ik)
Welk rechter dak??? Van het nieuwsitem?? Dat is inderdaad in dak.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 22:22

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Zijn 2 linkjes.
Wij hebben het over die nieuwslink niet over die docs

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
Stefanovic45 schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:07:
[...]

Bedankt voor je uitleg! Ik probeer je verhaal te vertalen naar mijn eigen situatie, maar dat lukt nog niet helemaal. Wat is de relatie van V/mpp en Voc?

Stel ik sluit 19 panelen van 300W aan op een GW5000D-NS in een oost/zuid opstelling. 8 panelen op oost en 11 op zuid. Laten we als panelen de Longi Solar LR6-60PB-300M nemen. Ik weet alleen dat ik dan 11*300W= 3300W op één mpp aan sluit en 8*300W=2400W op de andere mpp. In totaal maakt dat 5700W, dat valt ruim binnen de maximale 6500W die je in totaal mag aansluiten op de GW5000D-NS.

Je zegt dat de GW5000D-NS maximaal 11A per mpp aan kan, ( staat inderdaad in de specs ) maar als elk paneel 9A levert, dan past er maar 1 paneel op? :P
iemand had al verteld, dat je natuurlijk serieel aansluit van je panelen, en niet parallel.
jobr in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
lol.
(deze omvormer kan niet veel stringen parallel aan met maar max 11A per mpp.
ik heb een jaartje gedraai met een 10A mpp, en dan 2 stringen parallel.
dit waren wel panelen die maar max 5,5A leverden, dus dat ging wel.)

verhaal Vmpp:
je plant natuurlijk je panelen serieel, dan tel je de Vmpp bij elkaar op.
(per mpp appart ;) )
voor de string van 11 is dat 11x32,8= 360.8Vmpp
voor de string van 8 is dat 8x32,8= 262.4Vmpp
(deze getallen zijn theoretisch, elk paneel heeft een andere Vmpp in de praktijk, soms hoger soms lager.)
en dan kun je in de bijbehorende grafiek je rendement vinden:
(dit is niet goodwe, maar zal er aardig op lijken voor die omvormer.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
maar er is nog een belangrijk puntje:
deze Vmpp haal je alleen als er speciale condities zijn, je cellen zijn dan 25graden.
maar die kunnen goed een 90+ graden zijn als ze vol in de zon liggen te bakken. ;)
in theorie kun je dat ook uit rekenen met de temperatuur coëfficiënt of kijk naar de IV curve. ;)

verhaal Voc:
dat is de voltage open clem.
of te wel er is licht maar de mpp neemt nog geen A af, die is nog niet gestart.
de Voc is dus ook hoger, bij jouw paneel is dat 40.1Voc.
dit is dus de situatie in de ochtend, als de omvromer wil gaan starten.
de omvormer checkt dan of de totale Voc niet boven de max van de om vormer zit (uit het hoofd is het 580Voc met de goodwe, check dat even.).
zit hij er boven, dan start de omvormer die dag gewoon weg niet.
voor de string van 11 is dat 11x40.1= 441.1Voc
voor de string van 8 is dat 8x40.1= 320.8Voc
pas op, ook hier is een temperatuur van de cellen belangrijk. ;)
(ik durf zo uit mijn hoofd te zeggen dat 11x geen enkel probleem is. je mag het nog uit rekenen als je perse wil. ;) )
helaas is de beveiliging van de Voc test niet perfect, er kan in de ochtend een paneel in de schaduw liggen die dan geen Voc levert, en dan komt hij wel door de test en kan het toch te veel Wp zijn.
(dit zie je meestal als er meer als 14 panelen in de string zitten, maar kan wat situatie afhankelijk zijn.)

beetje duidelijk?
jobr schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:23:
Geldt dit trouwens alleen voor 1 fase omvormers of ook voor de 3 fase varianten?
sorrie, je kunt het niet eens zeggen dat het voor alle 1fase omvormers van een merk is, laat staan dat het ook zo is voor 3 fase.
elk model appart bekijken, is de enige oplossing die ik weet. ;)
Wailing_Banshee schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:26:
[...]

Voor de droger kan ik het nog wel begrijpen. Volgens mijn gebruiken die dingen nogal wat stroom (geen ervaring, wij hebben een grastis droger: een waslijn).

[...]

Dat zou nog wel kunnen schelen. Ik heb geen stekker in de wasmachine, maar wel op de afwasmachine. Die gebruikt een kleine 2kWh per wasbeurt. Twee keer een half uur 1,8kW (volledig programma). Ik vermoed dat dat echt het opwarmen van het water is... Maar dat ding vervangen zal absoluut niet economisch verantwoord zijn (hij draait 2 of 3 keer per week). Wat meer panelen op het dak wel!
scheelt het veel kWh, denk het niet. (denk zelf eigenlijk bijna geen.)
ik heb allen niet meer de zelfde apparatuur om nu nieuwe testen te maken met de nieuwe wasmachine.
en het word nog gekker als je kijkt naar de prijs die het kost om zo een speciale wasmachine te kopen.
pfff wat zijn die dingen duur.

grof weg zie ik het zo:
een wasje kosten mij eerst: 1,5kWh.
nu nog maar 0,5kWh.
alleen de warmtepomp heeft nu ook nog een <0,5kWh nodig om warmwater te maken.
en die heeft een boiler waar ik ook wel een 0,5kWh uit verlies per tijdeenheid. (die ik officieel eigenlijk zou moeten delen tussen de keuken/bad/douche. ;) )
dus winst is minimaal, maar wel aanwezig.

maar zelf een minimale winst, is erg leuk.
ik hou nu meer kWh over, die ik echt beter in kan zetten als verspillen. ;)
(hoef ik ook niet meer Wp te kopen, dus dubbele winst, minder afhankelijk van salderen, nog meer winst.
etc etc.. kijk verder als je neus lang is, en dan is er veel meer leuk.)

maar als tweaker dit soort dingen niet doen, dat is zo onnatuurlijk.
als je op dit soort dingen tegen bent, dan ben je dus eigenlijk geen tweaker maar een noob. >:)

(wij hebben ook een gratis wasdroger: een waslijn, met een radiator er onder, en die ruimte ventileert in de warmtepomp en zo dus weer de warmte levert voor de wasmachine. >:)
dit droogt bijna net zo snel als een wasdroger in de winter, en in de zomer gaat het toch al snel.
en kan ook nog eens 3x zoveel was tegelijk aan als een droger. )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:23:
[...]
maar als tweaker dit soort dingen niet doen, dat is zo onnatuurlijk.
als je op dit soort dingen tegen bent, dan ben je dus eigenlijk geen tweaker maar een noob. >:)
Qua electra ben ik absoluut een noob! Ik heb natuurkunde gehad op de middelbare school (had zelfs het hoogste cijfer van de klas bij m'n VWO examen, wat natuurlijk mijn manier was om de docent te zeggen dat hij uit z'n nek lulde dat vrouwen geen natuurkunde moesten doen :p), maar ondertussen kan ik er me er nog maar heel weinig van herinneren... Dat krijg je ervan als je er niet dagelijks mee werkt...

Voor mij zijn die cijfertjes die uit m'n omvormer komen maar bijzaak... Ik vind de W en Wh cijfertjes veel leuker!

En besparingen die bij de ene werken, hoeven bij een ander niet te werken (vanwege ander gebruik). Ik vraag me af wat de besparing zou zijn als je 1 of heel soms 2 keer per week wast... (en dan nog even niet de aanschaf en aansluit perikelen meegenomen). Ik leg liever wat meer panelen neer om dat extra verbruik te compenseren :p

Ik moet het weer eens noemen, kijken of de MAF ondertussen op 100% zit.... (ik weet dat hij stijgende is, de laatste keer dat ik het noemde werd er niet gelijk tegengesputterd :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
DJKroon schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:51:
[...]

Welk rechter dak??? Van het nieuwsitem?? Dat is inderdaad in dak.
Het rechter deel van het verbrandde dak met die dakkapel. Daar zie je het hoogte verschil beter. Maar er steekt geen rails uit dus dat zegt al genoeg.

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
@Wailing_Banshee
Voor mij zijn die cijfertjes die uit m'n omvormer komen maar bijzaak... Ik vind de W en Wh cijfertjes veel leuker!

En dat is toch jammer want je laat enkele honderden watjes liggen op dak omdat je de cijfertjes niet goed interpreteerd.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:52:
@Wailing_Banshee

En dat is toch jammer want je laat enkele honderden watjes liggen op dak omdat je de cijfertjes niet goed interpreteerd.....
Kom je even langs om het goed te maken?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroederT
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-09 09:09
Ook bij ons ligt sinds vrijdag 4860 Wp aan Trina Solar panelen op het plat dak. Na veel meelezen in dit topic besloten om de montage zelf te doen, met goede hulp van Zonnekompas uit Utrecht is dit niet tegen gevallen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dZ2zCrr.jpg

Uiteindelijk voor €0.64 per Wp ex. BTW succesvol 18 panelen van 270 Wp en een SMA 4.0 via MP (10 jaar garantie) aan weten te sluiten. Wat tegen valt is het maximale vermogen tot nu toe, ik had verwacht dat het piekvermogen op een zonnige dag als gisteren meer richting de 4000W zou gaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qjVrR6m.png

Mijn vader woont in de buurt en haalt met eenzelfde aantal panelen van 250 Wp een piek van 3600W gisteren. Zijn panelen liggen op een schuindak op 10 meter hoogte dat op het zuiden ligt, bij ons liggen er 12 op ZO en 6 op ZW en is er met name in de ochtend wat sprake van schaduw.

Is dit verschil reden tot zorgen en zou er bijvoorbeeld een paneel defect kunnen zijn? Ik hoor het graag als iemand suggesties heeft hoe ik dit zou kunnen checken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:53
Ik ben ook eens aan het rekenen geweest met hotfill voor vaatwasser en wasmachine, maar wat vaak vergeten wordt is de leidingsverliezen mee te nemen.

Tussen mijn WP Boiler en wasmachine zit zo'n 10 meter leiding, en tussen WP boiler en vaatwasser zit zo'n 18 meter leiding.

Ff geen zin om te rekenen, maar conclusie destijds was dat onze nieuwe (2017) vaatwasser/wasmachine zo weinig water pakt dat tegen de tijd dat het warmte water uit de boiler aankomt, er al geen vraag meer is. Dan is de warme inhoud van die leiding ook nog eens puur verlies als het apparaat eenmaal is gevuld, want die gaat weer afkoelen naar kamertemperatuur.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:53
BroederT schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:27:
Ook bij ons ligt sinds vrijdag 4860 Wp aan Trina Solar panelen op het plat dak. Na veel meelezen in dit topic besloten om de montage zelf te doen, met goede hulp van Zonnekompas uit Utrecht is dit niet tegen gevallen.

[Afbeelding]

Uiteindelijk voor €0.64 per Wp ex. BTW succesvol 18 panelen van 270 Wp en een SMA 4.0 via MP (10 jaar garantie) aan weten te sluiten. Wat tegen valt is het maximale vermogen tot nu toe, ik had verwacht dat het piekvermogen op een zonnige dag als gisteren meer richting de 4000W zou gaan.

[Afbeelding]

Mijn vader woont in de buurt en haalt met eenzelfde aantal panelen van 250 Wp een piek van 3600W gisteren. Zijn panelen liggen op een schuindak op 10 meter hoogte dat op het zuiden ligt, bij ons liggen er 12 op ZO en 6 op ZW en is er met name in de ochtend wat sprake van schaduw.

Is dit verschil reden tot zorgen en zou er bijvoorbeeld een paneel defect kunnen zijn? Ik hoor het graag als iemand suggesties heeft hoe ik dit zou kunnen checken.
hoek en oriëntatie.

Je hebt ze voor deze tijd van het jaar te plat liggen.

Zie eerdere posts zoals die van mij gisteren.

Grolsch in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 3"

Ik haal op een dag als gisteren "maar" 60% van het totale WP vermogen (7000WP / 4200Watt piek gisteren), nu heb ik ze nog wel iets vlakker liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 19-09-2018 12:34 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 09:41
@BroederT idd wat @Grolsch zegt. Bovendien is de temperatuur ook behoorlijk hoog, wat een negatieve impact heeft op het geleverde vermogen.

De kans op een defect paneel is erg klein. Als je dat uit wilt sluiten, moet je naar de stringspanning kijken. Als je 2 strings hebt, kun je de spanning van beiden met elkaar vergelijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:46

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou die connectoren tussen de panelen toch vast zetten op hoogte en niet op het dak laten liggen. bij een flinke bui liggen ze in het water.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• BroederT
habbekrats schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:40:
[...]

Ik zou die connectoren tussen de panelen toch vast zetten op hoogte en niet op het dak laten liggen. bij een flinke bui liggen ze in het water.
Zitten ondertussen vast bovenop de rails, deze foto werd gemaakt voor het wegwerken van alle kabels. :)

Bedankt voor alle feedback tot nu toe! Waarschijnlijk is het dan hoek in mijn opstelling vs. de plaatsing op een schuin dak die het verschil verklaard.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:01

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er goed uit! Welk montage systeem is dit? Ik zie niet echt ballast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 11:31
@BroederT
Het gaat om de oppervlakte van de grafiek. Niet de top. Hij zal bij jou wat breder zijn vanwege verschillende oriëntatie.

• BroederT
DRAFTER86 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:48:
[...]

Ziet er goed uit! Welk montage systeem is dit? Ik zie niet echt ballast?
Er zitten ballastdragers onder de panelen, op de string van 2 x 3 panelen rechts zie je de stoeptegels liggen. Antraciet tegels van Hornbach hebben blijkbaar het camouflerende effect waar ik op gehoopt had.:)

Montagesysteem bestaat uit 2 type allumium profielen plus korte en lage steunen, wellicht wat arbeidsintensiever dan andere opties maar ziet er wat mij betreft netjes uit. Qua kosten zelfs gunstiger dan Flatfix Eco. Volgens mij is dit een systeem waar Zonnekompas normaalgesproken alleen mee werkt bij eigen installaties.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[Afbeelding]
Onder welke hoek liggen ze? En een verzoekje... Zou je achterin de tuin eens een foto kunnen maken van die panelen? Ik vraag me af hoeveel je er werkelijk van ziet (de reden dat de MAF voor panelen op de keuken bij ons zeer laag is).

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-09 00:02
Twee weken geleden heb ik 14 SF160 panelen op mijn oostdak gelegd met 7x P405 optimizers. Helaas is er 1 stuk die moet worden vervangen, maar werkt het met 6 optimizers voorlopig ook.

sf

Op west heb ik evt. nog ruimte voor 9x First Solar Fs275 panelen (75Watt) op plaatsen met schaduwval van de dakkapel.

Volgens de Solar Edge site designer is het niet toegestaan deze parallel op 3x P405’s te zetten in dezelfde string als de SF160 panelen, tenzij ik er voor kies om 2x FS275 panelen per P405 aan te sluiten en uitkom op 8 panelen. Een enkele FS275 op een P405 mag ook niet (de optimizer is dan 2x zo duur is als het aangesloten paneel 😊)

Wie weet of een string met P405’s met 2x1 en 3x1 met verschillende panelen gaat werken?

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:48
Aha het is me nu inderdaad al veel meer duidelijk, bedankt! De GoodWe heeft inderdaad max 580V.

Met 11 panelen val je inderdaad ruim binnen de specs dus dan is er nog ruimte genoeg voor de variatie in weersomstandigheden. Ik had hier gelezen dat je de som van het Vmmp + 15% voor de temperatuurcoëfficiënt.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

reneeke1970 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:50:
[...]

Het rechter deel van het verbrandde dak met die dakkapel. Daar zie je het hoogte verschil beter. Maar er steekt geen rails uit dus dat zegt al genoeg.
Nee dat is geen in-dak systeem, maar zit de rail op de pannen. Of vat k m nog niet? :z

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
GeoStax schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:30:

Wie weet of een string met P405’s met 2x1 en 3x1 met verschillende panelen gaat werken?
Nee dat kan niet, P405 zijn er wel 5 of 6 nodig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:46
Ooit heeft @AUijtdehaag het mij al verteld, het is verslavend als je eenmaal begonnen bent ;-) Zeker nu we nog een jaar extra mogen salderen.

Nu twijfel ik over Noord-Oost (35graden oostelijk) uitbreiden op mijn huisdak via de SE3680 die dit prima aan kan. Maar dan heb je maar slechts 62% rendement van de investering.

Toen alle aanbieders langskwamen keken ze vooral naar de garage weten jullie voorbeelden van een 6x3 garage panelen opstelling? De garage ligt 35 graden zuid west maar heeft wel last van de boom erachter, zoals goed zichtbaar op de foto van vandaag eind september.

Op mijn dakkapel heb ik 4 panelen in O-W maar de west panelen vallen wat tegen door de bomen van de buren, waardoor ik liever geen O-W op de garage wil. Ik zou ze alle (4-6?) stuks naar Z-W willen leggen.

Dan nog wat aansluit keuzes:
-Goedkope Chinese omvormer in de garage, welke chinees ondersteund PVoutput (pre: per 5 min?)
-Solar kabel via de regenpijp is een nogo
-Solar kabel ingraven en onder de fundering naar zolder laten komen, daar aansluiten op de bestaande string, dan is ook het schaduw probleem opgelost. (En komt eindelijk mijn UTP ook in de schuur voor tuin WiFi.)
-Of een Power optimizer: M2640 met SE1000M in de garage maar dat is een beetje over de top.

Foto resp: van de 8 panelen op de SE3680, noordkant, en de garage.

Forum
PVNoordGarage2
Garage1

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:03
habbekrats schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:40:
Inderdaad. En ik zou zorgen dat de connectoren op het hoogste punt van de draad zitten, en niet op het laagste, zodat regenwater langs de draad wegloopt van de connector, ipv er naar toe.
Kun je zonder de panelen bevestigen? Dan liggen ze ook uit de zon, scheelt weer slijtage door UV.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

stormfly schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:15:
Dan nog wat aansluit keuzes:
-Goedkope Chinese omvormer in de garage, welke chinees ondersteund PVoutput (pre: per 5 min?)
Elke Chinees met een bruto metertje en een Youless :p Zo deed ik het ook met m'n vorige omvormer (nadat het dedicated kastje wat hetzelfde had moeten doen, was overleden).

• stormfly

Volgens de Solar Edge site designer is het niet toegestaan deze parallel op 3x P405’s te zetten in dezelfde string als de SF160 panelen, tenzij ik er voor kies om 2x FS275 panelen per P405 aan te sluiten en uitkom op 8 panelen. Een enkele FS275 op een P405 mag ook niet (de optimizer is dan 2x zo duur is als het aangesloten paneel 😊)

Waarom niet doorlussen je kan tot 25 panelen in een string? https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

Als je parallel gaat moet je opnieuw rekening houden met de minimale aantallen 6 in jouw geval. Wil je panelen parallel op een optimizer zetten, twee panelen per optimizer? Dat heb ik eigenlijk nog nooit eerder gehoord :9

• migjes
Twee weken geleden heb ik 14 SF160 panelen op mijn oostdak gelegd met 7x P405 optimizers. Helaas is er 1 stuk die moet worden vervangen, maar werkt het met 6 optimizers voorlopig ook.

[Afbeelding: sf]

Op west heb ik evt. nog ruimte voor 9x First Solar Fs275 panelen (75Watt) op plaatsen met schaduwval van de dakkapel.

vind het lastig beantwoorden.

begrijp ik goed dat je nu al 7xp405 hebt.
dit op een omvormer van solaredge type?

en je wil er nog 9x een FS275 aan toe voegen?
als de solaredge omvormer zwaar genoeg is. (grofweg 150% Wp op W omvormer)
kan dit.

je wil ook eigenlijk 3x een p405 toevoegen aan het systeem.
dus 2x een p405 met 3x een FS275 en 1x een p405 met 2x een FS275.
tja, mischien zegt solaredge wel dat het niet kan, maar ik zie eigenlijk geen problemen. :?
nu zegt solaredge wel vaker dat iets niet kan, maar is het wel mogenlijk.
dit komt dat ze soms wel dingen iets te versimpeld vertellen. ;)
maar helaas krijg ik niet de juiste specs van het paneel zo maar gevonden.
dus ik weet niet zeker of ik de juiste nu voor ogen heb.
kun je mij aan geven welke je bedoeld, dan kijken we samen even verder.
(niet vergeten dat het dunnefilm is, en ik weet niet of dit nu + of - geaard moet zijn of geheel niet. :?
dit kan een probleem geven. ;) )

ik begreep wel dat het glas/glas panelen zijn.
dat is vaak wel duur ophangen.
dus dat mag je zeker ook even goed bekijken. ;)

(ik zie wel deze:
https://www.marktplaats.n...s-275-nieuwe-en-zgan.html
1400€ voor 4200Wp, dat is erg duur, koop ik gewoon nieuwe poly voor. :D
en dan heb ik een hoop problemen niet.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 09:42

ik had verwacht dat het piekvermogen op een zonnige dag als gisteren meer richting de 4000W zou gaan.
Grappig, ik heb vorig jaar rond de zelfde tijd ook mijn panelen gelegd en had de zelfde verwachting.
In de zomer werd duidelijk dat dat toch echt de maanden zijn die het meeste opleveren.

Mooie set trouwens!

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• GeoStax
No Hands schreef op woensdag 19 september 2018 @ 14:53:
[...]

Nee dat kan niet, P405 zijn er wel 5 of 6 nodig.
Mijn vraag is niet duidelijk gesteld, ik wil alle optimizers in dezelfde string. De vraag is echter of ik dan ook 3x first solar panelen parallel kan aansluiten op één P405 in dezelfde string als de 2x solar frontier panelen die parallel zijn aangesloten op één P405.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@GeoStax Zolang je binnen de specs van de optimizer blijft zou het geen probleem moeten zijn. Heb je paneel-specs bij de hand?

P405 mag:
- maximaal 125 Volt ingangsspanning hebben (bij de laagste temperatuur)
- Maximaal 10,1 Ampère
- Maximaal 405 Wp aansluiting (STC-waarde)

En een P405 heeft natuurlijk maar 2 ingangen. Waarom zet je er voor dat derde paneel niet een P404 bij?
(of 3 x een P404 ipv combineren van 2 panelen op 1 optimizer)

[ Voor 5% gewijzigd door ocaj op 19-09-2018 17:39 ]

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:00:
[...]

Kom je even langs om het goed te maken?
Ik heb mijn blauwe sleuteltje niet bij om je stekkers los te maken. Morgen en overmorgen sta ik bij de pont naar Schiermonnikoog, dat dan weer wel....

1 PVoutput . Dongen NB

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Stefanovic45 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:36:
[...]

Aha het is me nu inderdaad al veel meer duidelijk, bedankt! De GoodWe heeft inderdaad max 580V.

Met 11 panelen val je inderdaad ruim binnen de specs dus dan is er nog ruimte genoeg voor de variatie in weersomstandigheden. Ik had hier gelezen dat je de som van het Vmmp + 15% voor de temperatuurcoëfficiënt.
Je kan je config ook even door de Goodwe tool halen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
GeoStax schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:39:
[...]

Mijn vraag is niet duidelijk gesteld, ik wil alle optimizers in dezelfde string. De vraag is echter of ik dan ook 3x first solar panelen parallel kan aansluiten op één P405 in dezelfde string als de 2x solar frontier panelen die parallel zijn aangesloten op één P405.
Ja dat kan zolang je binnen optimizer specs blijft

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• heatwave31
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-07 23:59

heatwave31

......!......

Sow...na veel panelenvergelijk en wikken en wegen heb ik de beslissing gemaakt en het volgende besteld.

15x Panasonic HIT 325wp Kuro full black panelen met een SMA Sb5.0 omvormer.

De panelen komen in een 3x5 portrait layout op een schuin dak op zuiden. Er wordt een string van 8 en een string van 7 gemaakt.
De uiteindelijke planning volgt nog wanneer ze op het dak komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:19
@CurlyMo @Andre1973 @Cranberry
De installateur is vanochtend geweest en heeft de aansluiting veranderd. Beide stringen waren aangesloten op PV1 (parallel). Nu is 1 string aangesloten op PV1 en de ander op PV2. Resultaat is lijkt dat het vermogen met ongeveer de helft terug gaat. Het lijkt omdat het vandaag behoorlijk bewolkt was rond om de tijd dat er schaduw viel op de eerste rij panelen. Heb duidelijk wel in de uitlezing verschil in opbrengst gezien.
Bedankt allemaal _/-\o_ voor jullie support/input

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Wimhaw schreef op woensdag 19 september 2018 @ 20:19:
@CurlyMo @Andre1973 @Cranberry
Nu is 1 string aangesloten op PV1 en de ander op PV2.
In een parallel string is er geen onderlinge beïnvloeding door schaduw. Jij gaf aan dat die er wel was. Dus het aanpassen van de aansluiting zoals nu is gebeurd veranderd dus niks aan je oorspronkelijke probleem en geeft dus ook geen antwoord op je oorspronkelijke vraag. Het zou mooi zijn als je nu de aparte MPPT's kan volgen in je grafiek. Dan kan je nu al zien of je strings goed aangelegd zijn. Als je ze niet apart kan monitoren, dan zul je toch mijn voorgestelde test moeten doen. Dus eentje loskoppelen op zonnige dag 1, dan de volgende zonnige dag de andere loskoppelen. Dan de grafiek vergelijken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Wimhaw
@CurlyMo
Wat je voorsteld is door de installateurs gedaan. Ze staan nu beide op een aparte MPPT.(PV1 en PV2) En ik kan ze gelukkig monitoren. Vandaag wel al verschil gezien tussen beide rond 5 uur half 6 toen er schaduw op de onderste rij kwam. De ene had ruim 2kWh en de ander zat ruim onder de 1kWh. Was toen behoorlijk bewolkt. Dus ja er zit verschil tussen beide stringen. Hopelijk kan ik, als het morgen zonnig wordt om die tijd, beter verschil in opbrengst zien.

• CurlyMo
Wimhaw schreef op woensdag 19 september 2018 @ 20:39:
@CurlyMo
Wat je voorsteld is door de installateurs gedaan. Ze staan nu beide op een aparte MPPT.(PV1 en PV2) En ik kan ze gelukkig monitoren. Vandaag wel al verschil gezien tussen beide rond 5 uur half 6 toen er schaduw op de onderste rij kwam. De ene had ruim 2kWh en de ander zat ruim onder de 1kWh. Was toen behoorlijk bewolkt. Dus ja er zit verschil tussen beide stringen. Hopelijk kan ik, als het morgen zonnig wordt om die tijd, beter verschil in opbrengst zien.
Mooi, dat was me bij je vorige reactie niet duidelijk.

• Wimhaw
CurlyMo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 20:42:
[...]

Mooi, dat was me bij je vorige reactie niet duidelijk.
Bedankt voor je snelle reactie. 👌😀
Zoals je ziet ben ik een behoorlijke beginner ben nog gewenste aan alle termen. Alle begin is.....

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Ik zie dat bij sommige aanbieders de panasonic hit n330 al tot onder de €250 gezakt is.
Toch maar een nieuwe offerte aangevraagd. 16x >150€ is toch wel serieus geld voor x22-360 van sunpower wat dan als STC vermogen 480 wattpeak meer is voor €2400 of meer.

Leg ik dat geld bij de panelen voor zijdak, en komen daar 14 i.p.v 7 panelen als ik een beetje meer inzicht in zonuren op dat dakvlak heb..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• GeoStax
No Hands schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:43:
[...]

Ja dat kan zolang je binnen optimizer specs blijft
Oké top, dank!

• GeoStax
ocaj schreef op woensdag 19 september 2018 @ 17:37:
@GeoStax Zolang je binnen de specs van de optimizer blijft zou het geen probleem moeten zijn. Heb je paneel-specs bij de hand?

P405 mag:
- maximaal 125 Volt ingangsspanning hebben (bij de laagste temperatuur)
- Maximaal 10,1 Ampère
- Maximaal 405 Wp aansluiting (STC-waarde)

En een P405 heeft natuurlijk maar 2 ingangen. Waarom zet je er voor dat derde paneel niet een P404 bij?
(of 3 x een P404 ipv combineren van 2 panelen op 1 optimizer)
Paneelspecs zijn niet zo spannend trouwens:
STC Power Rating 75W
PTC Power Rating 72.2W 1
STC Power per unit of area 104.2W/m2 (9.7W/ft2)
Peak Efficiency 10.42%
Number of Cells 116
Nominal Voltage not applicable
Imp 1.1A
Vmp 68.2V
Isc 1.23A
Voc 89.6V
NOCT 45°C

De P405 kan dan weer niet gecombineerd worden met een ander model optimizer in dezelfde string. Dan ga ik voor 3x parallel op 1 P405.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 11:31
Wimhaw schreef op woensdag 19 september 2018 @ 20:39:
@CurlyMo
Maar als de installateur al langs geweest is hebben ze je dan ook niet meteen kunnen vertellen hoe de panelen onderling aangesloten zitten op het dak en hoe de strings lopen? :?

• CurlyMo
Rouske schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:13:
[...]

Maar als de installateur al langs geweest is hebben ze je dan ook niet meteen kunnen vertellen hoe de panelen onderling aangesloten zitten op het dak en hoe de strings lopen? :?
Idealiter, maar dat stukje aanname heb ik ook zelf liever getoetst.

• Wimhaw
CurlyMo schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:18:
[...]

Idealiter, maar dat stukje aanname heb ik ook zelf liever getoetst.
@CurlyMo Dat heb ik ook gedaan, maar 100% zekerheid kon hij niet geven. Een ander persoon heeft dat gedaan en hij heeft het niet op het dak gecontroleerd hoe het geïnstalleerd was. 8)7

• CurlyMo
Wimhaw schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:11:
[...]

@CurlyMo Dat heb ik ook gedaan, maar 100% zekerheid kon hij niet geven. Een ander persoon heeft dat gedaan en hij heeft het niet op het dak gecontroleerd hoe het geïnstalleerd was. 8)7
Omdat dat ook niet super makkelijk is als het eenmaal geïnstalleerd is. De omvormer test is veel simpeler :)

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
GeoStax schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:05:
[...]

STC Power Rating 75W
PTC Power Rating 72.2W 1
Peak Efficiency 10.42%
Number of Cells 116
Imp 1.1A
Vmp 68.2V
Isc 1.23A
Voc 89.6V
NOCT 45°C
Daar passen er inderdaad wel 3 van op een P405. Wel parallel aansluiten, als je er 2 in serie zet, dan komt de Voc boven het maximum.
De P405 kan dan weer niet gecombineerd worden met een ander model optimizer in dezelfde string. Dan ga ik voor 3x parallel op 1 P405.
De P405 mag wel samen met de P404 of de P505 in een string zitten. Niet met de P3xx/P500.
In jouw geval helpt dat overigens niet, want de P404 en de P505 hebben een maximum ingangsspanning die lager is dan jouw Voc. Voor deze panelen kun je inderdaad alleen de P405 gebruiken.

• stormfly
http://bijlage.merdeka-solar.nl/fischersolarfix.pdf
Fischer Solar-Fix

http://bijlage.merdeka-solar.nl/deluxroofbox.pdf
Delux Roofbox

Iemand nog meer alternatieven dan hierboven beschikbaar voor portrait op een plat garage dak? Er is wel her en der naar gevraagd maar nog weinig antwoorden terug gevonden. :P

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

BroederT schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:59:
[...]

Er zitten ballastdragers onder de panelen, op de string van 2 x 3 panelen rechts zie je de stoeptegels liggen. Antraciet tegels van Hornbach hebben blijkbaar het camouflerende effect waar ik op gehoopt had.:)

Montagesysteem bestaat uit 2 type allumium profielen plus korte en lage steunen, wellicht wat arbeidsintensiever dan andere opties maar ziet er wat mij betreft netjes uit. Qua kosten zelfs gunstiger dan Flatfix Eco. Volgens mij is dit een systeem waar Zonnekompas normaalgesproken alleen mee werkt bij eigen installaties.
De staanders zijn hetzelfde als:
https://sunstruction.nl/d...handleiding-koppelfix.pdf
Maar de liggers lijken anders, smaller namelijk. Ook lijkt de ballast rail op een andere plek te liggen dan die in de handleiding. Er zijn partijen die montage systemen mixen.

@Wailing_Banshee 15 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 19-09-2018 23:05 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 18:01
Weet iemand nog waar ze een mooi bevestigingssysteem verkopen wat op een schuin dak met shingles (die half losse bitumen dingen ja) kan?
In de USA veel gebruikt op woningen maar hier vindt ik geen aanbieder of ik zoek niet goed?

• Andre1973

Andre1973

JvdW schreef op woensdag 19 september 2018 @ 23:13:
Weet iemand nog waar ze een mooi bevestigingssysteem verkopen wat op een schuin dak met shingles (die half losse bitumen dingen ja) kan?
In de USA veel gebruikt op woningen maar hier vindt ik geen aanbieder of ik zoek niet goed?
Wat zit er onder, meteen hout (en een beetje dik schroefbaar?), of eerst nog n laag isolatie?
Indien meteen hout dan kan je een systeem gebruiken met van die voetjes met EPDM tape er onder (=minder gesmeer dan met Thixophalte)

Indien isolatie materiaal, dan zal je waarschijnlijk met stokschroeven aan de gang moeten. En dan met ingeplakte ringen bijvoorbeeld, zodat je de rubbers van de stukschroeven daarop kan aandraaien.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• JvdW
  • Laatst online: 25-09 18:01
Andre1973 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 23:53:
[...]

Wat zit er onder, meteen hout (en een beetje dik schroefbaar?), of eerst nog n laag isolatie?
Indien meteen hout dan kan je een systeem gebruiken mate van die voetjes met EPDM tape er onder (=minder gesmeer dan met Thixophalte)
Indien isolatie materiaal, dan zal je waarschijnlijk met stokschroeven aan de gang moeten. En dan met ingeplakte ringen bijvoorbeeld, zodat je de rubbers van de stukschroeven daarop kan aandraaien.
Er zit direct hout onder de shingles.
Het is een overkapping buiten, hout is ook niet super dik (16 of 18mm planken) maar ik kan er over heen lopen, :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

JvdW schreef op woensdag 19 september 2018 @ 23:54:
[...]

Er zit direct hout onder de shingles.
Het is een overkapping buiten, hout is ook niet super dik (16 of 18mm planken) maar ik kan er over heen lopen, :)
Deze voetjes bijvoorbeeld onder een klasieke Clickfit rail.
https://www.rexel.nl/nln/...ONTAGEBEUGEL/p/2700229950\
met deze tape er onder.
https://www.warmteservice...pe-25-mtr-30mm/p/07500265

Eerst alle voetje voorzien van die tape, dan die voetjes leuk verdelen over de rail, rail aftekenen op het dak.
Dan rail met voetjes plaatsen, en vast zetten met een schroef met een ring met een rubber er onder, die je ook voor dakplaten etc. gebruikt. verder afmonteren als gewonde Clickfit.
Zo iets, maar je kan ook een houtschoef pakken en losse RVS ringen gebruiken, met zo'n rubber ring eronder https://www.euro-electron...eschroef-6.5x25mm-1006525

Door die voetjes te gebruiken houd je het regenwater niet tegen, en die tape word dicht gedrukt tussen voet en dak.

Ik teken af met dit soort krijt:
https://www.toolstation.n...1JfgvGEAQYASABEgLPDPD_BwE\

En als je dat vaker doet dan gebruik je deze beter dat ie heel blijft.
https://www.zamro.nl/prod...3SGQ-0EAQYASABEgKrHvD_BwE

https://www.esdec.com/downloads/ en dan kijken bij handleiding ongeisoleerd bitumen.

[ Voor 28% gewijzigd door Andre1973 op 20-09-2018 00:11 ]

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
Andre1973 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:54:
[...]

De staanders zijn hetzelfde als:
https://sunstruction.nl/d...handleiding-koppelfix.pdf
Maar de liggers lijken anders, smaller namelijk. Ook lijkt de ballast rail op een andere plek te liggen dan die in de handleiding. Er zijn partijen die montage systemen mixen.
Ik blijf het toch een beetje vreemd vinden om een montage systeem te gebruiken waar het frame van het paneel deel van de contructie is.
Dat beetje extra alu-profiel voor een stevig frame kan je de kop niet kosten.
Dit ziet er niet erg stevig uit, maar dat kan het natuurlijk wel zijn.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 17:40:
[...]

Ik heb mijn blauwe sleuteltje niet bij om je stekkers los te maken. Morgen en overmorgen sta ik bij de pont naar Schiermonnikoog, dat dan weer wel....
De punt naar Borkum is meer in de buurt :P

Na de foto's van @BroederT gezien te hebben, zit ik me af te vragen of ik wat extra panelen op ons keukendak kan leggen en dan op onze Fronius omvormer kan aansluiten... Dat ding heeft 3 strings en 2 trackers. En dan het liefst 90 graden gedraaid t.o.v. het dak (mits ik natuurlijk panelen kan vinden die iets korter zijn dan de standaard 1.65m....)

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:21
reneeke1970 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 17:40:
[...]

Volledig off-topic " mag ik mee? " heerlijk eiland, beetje verliefd op geworden. Wel veel zon, weinig panelen. Mag misschien niet van de welstandscommissie..

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• reneeke1970
geldersscheepje schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:07:
[...]

Volledig off-topic " mag ik mee? " heerlijk eiland, beetje verliefd op geworden. Wel veel zon, weinig panelen. Mag misschien niet van de welstandscommissie..
Ik zit nu op de boot, onder de donkere wolken, maar motoren worden gestart.
Eiland nog nooit gezien, kijken hoeveel panelen ik zie haha

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op donderdag 20 september 2018 @ 07:43:
[...]

De punt naar Borkum is meer in de buurt :P

Na de foto's van @BroederT gezien te hebben, zit ik me af te vragen of ik wat extra panelen op ons keukendak kan leggen en dan op onze Fronius omvormer kan aansluiten... Dat ding heeft 3 strings en 2 trackers. En dan het liefst 90 graden gedraaid t.o.v. het dak (mits ik natuurlijk panelen kan vinden die iets korter zijn dan de standaard 1.65m....)
Haha een jaar geleden zei je precies hetzelfde..... String maken met gelijke spanning aan de string die op je dak ligt(gok iets boven 300 volt ) en dan parallel bij prikken

1 PVoutput . Dongen NB

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:24:
[...]

Haha een jaar geleden zei je precies hetzelfde..... String maken met gelijke spanning aan de string die op je dak ligt(gok iets boven 300 volt ) en dan parallel bij prikken
Nee, jaar geleden wilde ik ze aansluiten op onze ongebruikte omvormer... Maar die wil ik echt in de garage gaan gebruiken (indien mogelijk), met 14 panelen (7 x 7, 2 strings, 1 MPP). Maar daar zijn we niet zomaar even klaar, want er zal eerst een dedicated draad gelegd moeten gaan worden naar de meterkast (mogelijk zelfs een apparte meterkast in de garage?). De voorbereidingen hebben we al wel getroffen, want de garage zit nu op zijn eigen groep (de groep van de vorige omvormer was nog werkeloos en dat is natuurlijk zonde!)

En zoals ik al meerdere keren gezegd heb: ik doe niets met stroom. Ik zou niet eens weten hoe ik dat "parallel" bijprikken zou moeten doen. Het gaat mij erom of het sowieso mogelijk is, zonder dat ik de omvormer opblaas (of niets aan de panelen heb :p).

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:30:
[...]
En zoals ik al meerdere keren gezegd heb: ik doe niets met stroom. Ik zou niet eens weten hoe ik dat "parallel" bijprikken zou moeten doen. Het gaat mij erom of het sowieso mogelijk is, zonder dat ik de omvormer opblaas (of niets aan de panelen heb :p).
Dat je het niet weet wil niet zeggen dat je het niet kan leren. En een string parallel zetten is voor iedereen (hier op tweakers) te leren. Net als het aanleggen van een plak dak systeem. Het is namelijk echt heel simpel.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 20 september 2018 @ 07:43:
[...]
(mits ik natuurlijk panelen kan vinden die iets korter zijn dan de standaard 1.65m....)
Tuurlijk kan je die vinden, mits je ook echt al gezocht hebt. Want alle Panasonic HIT panelen zijn dat.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 10:02
Serie en parallel.
Serie is door lussen
+ paneel - + paneel - + paneel -+ paneel -
waarbij + en - dan naar de omvormer gaan parallel is
Waarbij de 2 + aan de linker kant met een Y stekker op 1 + connector op de omvormer komt, en je raad het al aan de - kant ook.
Aub je hebt het geleerd hoe je parallel panelen moet aansluiten!

Nu komt het moeilijkere, je moet kijken naar de datasheet van je panelen en omvormer ivm max amperage.
Stel dat de 4 panelen in serie 50 volt per paneel opbrengen dan zijn 4 panelen 200 volt, 1 amp per paneel blijft 1 amp over de 4 panelen
Nu bekijken we de parallel versie... voltage blijft gelijk.. omdat dit parallel is, echter stijgt de amperage van 1 naar 2! Dit heeft dus complicaties ivm wat is de max amp dat je mag aansluiten op een poort van een omvormer en hoeveel amp mag er over de panelen kortsluiten (stel dat 1 serie 0 v/a opwekt door schaduw en de andere wel 200v 2a opwekt).

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
Icekiller2k6 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:45:
.
Stel dat de 4 panelen in serie 50 volt per paneel opbrengen dan zijn 4 panelen 200 volt, en pak dat elke paneel 1 amp op wekt dan heb je dus 4 amp.
Fout: panelen in serie tel je de spanning bij elkaar op; bij parallel de stroom. In bovenstaand voorbeeld is de spanning dus inderdaad 200V, maar de stroom blijft 1A

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:38:
[...]

Dat je het niet weet wil niet zeggen dat je het niet kan leren. En een string parallel zetten is voor iedereen (hier op tweakers) te leren. Net als het aanleggen van een plak dak systeem. Het is namelijk echt heel simpel.
Ik heb electra altijd eng gevonden om mee te werken, dus nee, ik zal dat nooit zelf doen.
Tuurlijk kan je die vinden, mits je ook echt al gezocht hebt. Want alle Panasonic HIT panelen zijn dat.
Sorry, had er even bij moeten zeggen: voor een (voor mij) fatsoenlijke prijs. Zit aan tweedehands te denken, het moet een systeem zijn wat niet al te duur is. Niet echt gunstige ligging: ruwweg ZO/NW, met aan de ZO kant ook nog een halve boom (hoewel de buurman nu er wel aan zit te denken om die laatste paar takken ook te knotten...) Ik wil gewoon met name in de ochtenden wat opbrengst hebben! (als de zon dus nog niet op het huis systeem staat). En vooral in de winter (als de zon al bijna onder is voordat hij op het huis systeem staat...) Ik zou kunnen gaan voor 1 kant van de garage, maar ik vind symetrie wel mooi, dus twee kanten. En aangezien onze garage een prachtig schuin dak heeft (hoek van 45 graden), waar perfect 7 panelen naast elkaar op kunnen, en we een 3000Wp omvormer hebben liggen, waarom niet?

@Icekiller2k6 en met "poort" bedoel je dan die MPP tracker?

Het verschil van serieel en parallel snap ik ook wel, maar dan wordt het verwarrend: 3 strings (1 string is een serie van panelen die serieel aan elkaar aangesloten zijn), en 2 trackers (is dat dan weer parallel?)

• Icekiller2k6
@Cranberry updated ;)
@Wailing_Banshee de DC poort. Dus inderdaad waar je de MC4 connectors aansluit
Je hebt vaak 2 MPPT trackers, dus dan heb je 4 connector aansluit punten aan je omvormer.

Sommige omvormers, als ik het me goed herinner, hebben bv een max input per MPPT tracker.
Bv een 4000watt omvormer die per MPPT tracker max 2500watt input kan hebben, maar daar heb ik zelf niet meteen ervaring mee dus ga ik me verder niet over uitspreken.

[ Voor 61% gewijzigd door Icekiller2k6 op 20-09-2018 10:02 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• migjes
GeoStax schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:05:
[...]

STC Power Rating 75W
PTC Power Rating 72.2W 1
Peak Efficiency 10.42%
Number of Cells 116
Imp 1.1A
Vmp 68.2V
Isc 1.23A
Voc 89.6V
NOCT 45°C

als je stingen parallel maakt (>2).
moet je rekening houden dat de stroom in bepaalde gevallen ook door de panelen kunnen lopen en niet door de optimizer. speciale schaduw momenten, en als de optimizer dan niet snel genoeg reageert.
dan duwen 2 panelen hun A door het beschaduwde paneel.
de 2x1,1A is dan meer als de 2A die ze max aan kunnen.
dit voor kom je door er extra diodes tussen te zetten.
(ik kan niet schatten of het echt nodig is, maar die diodes zijn niet echt duur.)

dan moet je nog iets verzinnen om het te bevestigen.
het zijn wel glas-glas modules.
dat is duurder bevestigen als die SF panelen.
en heel ander systeem, dus of het mooi is, dat mag je dan zelf bepalen.
(hoeveel tetris wil op het dak hebben, ik heb zelf een behoorlijke tetris op dak. ;) )

ik zelf denk dat het al snel simpeler/goedkoper is om gewoon 2x een SF paneel, vrij plat op het dakkapel te leggen op 1 p405.
maar omdat je de panelen niet kunt zien, dan kun je ook een ander paneel gebruiken.
b.v. 2x 330Wp panasonic (omdat die een extra afvoer gootje hebben, en dat is beter als ze plat liggen) op 2x een p405.
of een andere variatie er op, verzin het maar. ;)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:38:
[...]
De kleinste zullen misschien net passen, maar die houden ook niet over. Ik heb het nog niet op de cm precies naagemeten, maar de breedte van het platte dak is ongeveer 3m... En je hebt niet zo heel veel keuze als je panelen van minder dan 150cm wilt hebben... Zelfs niet bij Panasonic (de kleinste zijn iets langer dan 150cm) Een andere mogelijkheid zou dan zijn om ze portrait te plaatsen, maar dan is de MAF per definitie negatief (en de WAF ook redelijk laag).

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:11:
[...]
En je hebt niet zo heel veel keuze als je panelen van minder dan 150cm wilt hebben..
Houdt rekening met de diagonaal. Dat geeft je iets meer ruimte.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

CurlyMo schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:39:
[...]

Houdt rekening met de diagonaal. Dat geeft je iets meer ruimte.
De diagonaal? Als ik 3 meter, van rand tot rand, heb, mogen de panelen toch niet meer dan 1,50m lang zijn, als ik er twee naast elkaar wil zetten?

Het gaat dan om dit dak:

Het hoosde!

en van boven:
Luchtfoto van panelen in 2018

(kun je ook zien hoeveel schaduw de boom van de buren nog op de garage geeft :p)

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 18:19
As we speak, staan de bouwvakkers op mijn dak om zonnepanelen te installeren.

Ik heb even gezocht, maar kan het niet vinden. Is er een app, waarmee opbrengst en verbruik (bijvoorbeeld per uur / dag) in één oogopslag te zien is? Met een slimme meter moet dit mogelijk zijn, omdat deze altijd uitgelezen kan worden.

• habbekrats
djoelzz schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:01:
As we speak, staan de bouwvakkers op mijn dak om zonnepanelen te installeren.

Ik heb even gezocht, maar kan het niet vinden. Is er een app, waarmee opbrengst en verbruik (bijvoorbeeld per uur / dag) in één oogopslag te zien is? Met een slimme meter moet dit mogelijk zijn, omdat deze altijd uitgelezen kan worden.
Bouwvakker ? of installateur ?
Mogelijkheden te over. De meeste omvormer hebben mogelijkheden, slimme meter kan ook.
Datalogging: PV systemen door struinen

• djoelzz
habbekrats schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:07:
[...]

Bouwvakker ? of installateur ?
Mogelijkheden te over. De meeste omvormer hebben mogelijkheden, slimme meter kan ook.
Datalogging: PV systemen door struinen
Ja, sorry, installateur :)

Ok, ga ik bekijken. Maar de omvormer kan toch geen verbruik meten?

• Icekiller2k6
@djoelzz Een site zoals PVoutput kan 2 losstaande gegevens combineren, bv opbrengst van zonnepanelen en actief verbruik... en dan kan het uitrekenen wat je direct verbruik is

• djoelzz
Icekiller2k6 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:11:
@djoelzz Een site zoals PVoutput kan 2 losstaande gegevens combineren, bv opbrengst van zonnepanelen en actief verbruik... en dan kan het uitrekenen wat je direct verbruik is
Ik heb hier nog een Raspberry Pi liggen, ik lees dat daar wel mogelijkheden mee zijn. Alleen nog een P1 kabeltje aanschaffen.

• migjes
Wailing_Banshee schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:48:
[...]

De diagonaal? Als ik 3 meter, van rand tot rand, heb, mogen de panelen toch niet meer dan 1,50m lang zijn, als ik er twee naast elkaar wil zetten?

Het gaat dan om dit dak:

[Afbeelding: Het hoosde!]

en van boven:
[Afbeelding: Luchtfoto van panelen in 2018]

(kun je ook zien hoeveel schaduw de boom van de buren nog op de garage geeft :p)
ik heb een plat dak van 5,8m x 1,4m.
hier heb ik 7x245Wp Panasonic op liggen. ;)
die zijn +/-160cm x 80cm.
uit eindelijk is de hoek een 14 graden geworden.
daar door nemen ze een klein beetje minder dak oppervlak in als ze plat zouden liggen.
ook steken ze een paar cm uit achter het bevestiging materiaal, een beetje over het schuinte gedeelte heen.

die panelen zijn hebben een vrij hoge Vmpp, dus 7 stuks geeft mij nog steeds een 280-300Vmpp, dus goed genoeg.
en dan weer parallel gekoppeld met 7x245Wp op het 45graden dak.
dit geeft mij weer een 10-11Ampp. dus ook goed genoeg.
parallel zetten van stringen, betekend ook dat je verschillende hoeken kunt maken.

dit samen geeft een 3430Wp, maar door de verschillende hoeken gaat dit perfect op een 3000W mpp van de omvormer.

dus weten hoe het werkt, en wat er allemaal mogenlijk is.
kan erg handig zijn, dan kun je de creatiefste mogenlijkheden verzinnen, en zo net iets meer uit het dak halen.
(ik heb maar een relatief klein huisje als je het vergelijkt met die riante villa van jouw, maar nu toch al een 7kWp in totaal op het dak liggen. ;) )

de oplossing van mij is misschien niet helemaal de jouwe.
maar mischien haal je er wel wat ideeën uit die je kunt gebruiken. ;)
2x5 of 2x6 op een schans die iets over het schuine gedeelte gaat.
dit eventueel parallel op de huidige omvormer, mischien kan het wel :?
(is wel een heftige, maar wie weet kan het.)

off-topic:
we hebben er trouwens een woord hoor,
voor mannen die vinden dat vrouwen iets niet kunnen.
sukkels. ;)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:00:
[...]

ik heb een plat dak van 5,8m x 1,4m.
hier heb ik 7x245Wp Panasonic op liggen. ;)
die zijn +/-160cm x 80cm.
uit eindelijk is de hoek een 14 graden geworden.
daar door nemen ze een klein beetje minder dak oppervlak in als ze plat zouden liggen.
ook steken ze een paar cm uit achter het bevestiging materiaal, een beetje over het schuinte gedeelte heen.
Op die manier. Nee, die ruimte had ik al berekend en er kunnen 6 panelen achter elkaar liggen [ZO/NW] (de hoek moet hoger zijn voor alleen ZO).
de oplossing van mij is misschien niet helemaal de jouwe.
maar mischien haal je er wel wat ideeën uit die je kunt gebruiken. ;)
2x5 of 2x6 op een schans die iets over het schuine gedeelte gaat.
dit eventueel parallel op de huidige omvormer, mischien kan het wel :?
(is wel een heftige, maar wie weet kan het.)
Die schans heb ik ook al aan zitten denken, maar dan heb ik niet waar ik eigenlijk voor ging: zon als het grote dak nog geen zon heeft. Onze omvormer heeft nog wel ruimte (6kWp op het dak op een 6kW omvormer), maar niet zoveel dat je daar nog even 12 panelen op kunt aansluiten, met dezelfde hoek, zonder dat je behoorlijk gaat aftoppen. Maar 6 op ZO levert met name in de ochtend en de winter een leuke toevoeging en. Dus dat is eventueel nog een mogelijkheid. Dan hoef ik alleen maar met de hoek te spelen om alles een beetje te laten passen.

Dan zou het 12 panelen op 1 string (de "oude" 265W panelen), 10 panelen op 1 string (de "nieuwe" 295W panelen) en 6 panelen op 1 string (de onbestaande met onbekend wattage). Waarbij de 22 panelen op tracker 1 komen en de 6 op tracker 2. Mits natuurlijk die Vmpp gehaald wordt (die is toch per tracker? of is dat weer per string?)

en wij zouden nog wel 22 panelen kwijt kunnen, op de NO kant van het huis, maar die gaan er nooit komen, daarvoor vind ik panelen te lelijk!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

djoelzz schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:10:
[...]
Ok, ga ik bekijken. Maar de omvormer kan toch geen verbruik meten?
Zoals een slimme meter geen opwek kan meten .......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Icekiller2k6
Vraagje, hebben mensen hier die een goodwe omvormer hebben ook issues met hun nieuwe portal? Inloggen gaat zeer traag. En er is nu een verplichte Captcha wat, vermoed ik, afhalen van data voor te uploaden naar pvoutput gaat bemoeilijken...

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
Het oude portaal was bij tijden ook zeer traag....

Maar goed, dat leek eerder ontworpen om een enkele omvormer in de gaten te houden voor een particulier terwijl het SEMS portaal meer is voor een enterprise plant met diverse omvormers. En die captcha (overigens niet op mobiele devices) vind ik ook zeer irritant.

Dus nee, blij ben ik er niet echt mee. Hoop dat er nog wat verbeterd... ik heb ook nog niet de plek gevonden om het paatje van je installatie aan te kunnen passen.

• Icekiller2k6
@exroosje heb momenteel al wat HTTP paths gevonden
https://eu.semsportal.com...n/GetPowerStationPacByDay
http://euapi.sems.com.cn:...n/GetPowerStationPacByDay
code:
1
2
3
4
5
6
<form action="https://eu.semsportal.com/GopsApi/Post?s=BigScreen/GetPowerStationPacByDay" method="post">
  First name:<br>
  <input type="text" name="str" value='{"api":"BigScreen/GetPowerStationPacByDay","param":{"id":"uniek nr","date":"09/18/2018 00:00:00"}}'><br>

<input type="submit" value="Submit">
</form>

Maar er wordt nu ook gecheckt op een verplichte cookie (ASP.NET_SessionId) en je user en pass worden tevens clear text opgeslagen in een cookie.... zucht.
Zullen dan maar eens de mobile versie verder ontleden..

[ Voor 3% gewijzigd door Icekiller2k6 op 20-09-2018 14:39 ]

• GeoStax
migjes schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:06:
[...]

dan moet je nog iets verzinnen om het te bevestigen.
het zijn wel glas-glas modules.
dat is duurder bevestigen als die SF panelen.
en heel ander systeem, dus of het mooi is, dat mag je dan zelf bepalen.
(hoeveel tetris wil op het dak hebben, ik heb zelf een behoorlijke tetris op dak. ;) )
Had gezien dat clickfit montageklemmen speciaal voor glaspanelen produceert. Montagemateriaal is inderdaad duurder dan normale klemmen.
migjes schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:06:
[...]
ik zelf denk dat het al snel simpeler/goedkoper is om gewoon 2x een SF paneel, vrij plat op het dakkapel te leggen op 1 p405.
maar omdat je de panelen niet kunt zien, dan kun je ook een ander paneel gebruiken.
b.v. 2x 330Wp panasonic (omdat die een extra afvoer gootje hebben, en dat is beter als ze plat liggen) op 2x een p405.
of een andere variatie er op, verzin het maar. ;)
Op de dakkapel (west) liggen al 2 SF panelen, op oost heb ik nog ruimte. Dat die 330wp Pana's ook op p405's aangesloten kunnen worden had ik nog niet aan gedacht. Dan kunnen ze gewoon in dezelfde string als de SF op west.

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:56
Icekiller2k6 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:02:
Vraagje, hebben mensen hier die een goodwe omvormer hebben ook issues met hun nieuwe portal? Inloggen gaat zeer traag. En er is nu een verplichte Captcha wat, vermoed ik, afhalen van data voor te uploaden naar pvoutput gaat bemoeilijken...
Ik vind de app op de smartphone redelijk werken.

Via de laptop gaat het niet erg lekker. Inloggen gaat moeizaam en traag. Mijn emailadres wordt niet vastgehouden, dus dat moet ik iedere keer opnieuw intikken. Mijn wachtwoord daarentegen wordt wel bewaard (dus dat is een beetje gek/tegenstrijdig). Van de captcha word ik ook niet vrolijk....

Na het inloggen kan ik het 'main dashboard' niet fatsoenlijk bekijken. Er verschijnt een melding over de optimale schermresolutie (die afwijkt van mijn huidige resolutie). Ik wil mijn resolutie niet aanpassen, maar zelfs als ik dat tijdelijk doe, werkt het niet lekker. Ik zie twee grote foto's van installaties op mijn scherm (ik heb twee inverters). Die foto's staan over de informatie heen (en kan ik dus niet bekijken). Als ik de foto's wegklik, verdwijnt het gehele scherm. Geen idee wat ik fout doe, maar lekker werken is anders.

Mijn laptop is ruim een jaar oud. I5 met 8 Mb RAM. Windows10 standaard geinstalleerd. Geen te oud model, lijkt me.

• Icekiller2k6
@thesaxofonist maar welke browser gebruik je en welke resolutie..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
stormfly schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:49:
http://bijlage.merdeka-solar.nl/fischersolarfix.pdf
Fischer Solar-Fix

http://bijlage.merdeka-solar.nl/deluxroofbox.pdf
Delux Roofbox

Iemand nog meer alternatieven dan hierboven beschikbaar voor portrait op een plat garage dak? Er is wel her en der naar gevraagd maar nog weinig antwoorden terug gevonden. :P
Deze had ik laatst gevonden.
http://www.westlandsolar....teriaal-voor-zonnepanelen
http://www.solarstell.nl/...pstellingen/paneelsteunen
https://zaanzon.nl/shop/m...-dak-portrait-opstelling/

• jobr
Van een installateur kreeg ik te horen dat je een zonnepaneel niet over een ventilatie pan (bijv Klober Venduct) mag plaatsen als de ventilatie voor een natte ruimte of ontluchting van het riool is.
Volgens mij zijn ze juist daarvoor gemaakt.

Iemand hier wel eens eerder van gehoord?

[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 20-09-2018 19:42 ]

• Cranberry
Ben idd wel benieuwd naar de reden waarom dat niet zou mogen.

Kan me niet voorstellen dat dat schadelijk zou kunnen zijn voor een zonnepaneel. En als er maar genoeg lucht langs kan stromen, zie ik het probleem niet zo vanuit perspectief van luchtafvoer en -stromen. Maar ik laat me graag informeren daarover.

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:29
jobr schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:42:
Van een installateur kreeg ik te horen dat je een zonnepaneel niet over een ventilatie pan (bijv Klober Venduct) mag plaatsen als de ventilatie voor een natte ruimte of ontluchting van het riool is.
Volgens mij zijn ze juist daarvoor gemaakt.

Iemand hier wel eens eerder van gehoord?
De dakpannen over mijn rioolontluchting verbrokkelden na 17 jaar volledig toen ze van hun plaats moesten. Moest een stuk of 6 pannen vervangen. Condensatie van die zure lucht zal waarschijnlijk de oorzaak zijn.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dat heeft te maken met de trek die niet meer te garanderen is
alle afvoeren met een motortje zou geen probleem moeten zijn

denk maar eens aan een rioolafvoer en een paneel veder een niet mechaniche badkamer afvoer de riool lucht zou bij onderdruk (bv afzuigkap in de keuken aan) de badkamer in worden gezogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 11:24
SF lijkt wel goud...

https://www.bva-auctions..../lot/34565/11504509?pid=1
spoiler:
25 paneeltjes: € 2425 excl kosten, circa € 3400,- inclusief btw en kosten.

Ik heb er nog ~120. Als iemand ze voor dat geld wilt kopen neem ik morgen vrij en trek ik gelijk twee daken leeg.

Wie bied!! :+

• jobr
twain4me schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:47:
dat heeft te maken met de trek die niet meer te garanderen is
alle afvoeren met een motortje zou geen probleem moeten zijn

denk maar eens aan een rioolafvoer en een paneel veder een niet mechaniche badkamer afvoer de riool lucht zou bij onderdruk (bv afzuigkap in de keuken aan) de badkamer in worden gezogen
Ik heb dus mechanische ventilatie.

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:56
Icekiller2k6 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:41:
@thesaxofonist maar welke browser gebruik je en welke resolutie..?
Ik heb firefox quantum 60.0 (64 bits) draaien. Resolutie is 1920 x 1080. Ik zie trouwens dat ik een aangepaste schaalfactor (175%) gebruik.

• Niek_
  • Laatst online: 18:42
thefox154 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 21:02:
SF lijkt wel goud...

spoiler:

Ik heb er nog ~120. Als iemand ze voor dat geld wilt kopen neem ik morgen vrij en trek ik gelijk twee daken leeg.

Hier nog 48 x SF170-S, dat moet haast wel diamant zijn :+

• habbekrats
thefox154 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 21:02:
SF lijkt wel goud...

spoiler:

huh, en ook nog 21% btw en veilingkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
De QS1 van APsystems is volgende week leverbaar via de groothandel, helaas nog een ECU nodig voor monitoring.

Bij welke micro-omvomer (APS of Enphase) heb je nu altijd een installatie account nodig, welke je niet zelf aan kunt maken. Iemand schreef daarover een tijd geleden...? Eigenlijk is de vraag; bij een doe het zelf installatie waar heb je de meeste vrijheden als hobbyist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 14:54
Iemand ervaringen met Trina Solar Full Black 300wp? Heb gister nog even een legplan gemaakt en deze aan een pv boer voorgelegd of het mogelijk was. Hij zei dat Trina Solar troep was en veel verkleuringen vertoond.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Possible schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:39:
Iemand ervaringen met Trina Solar Full Black 300wp? Heb gister nog even een legplan gemaakt en deze aan een pv boer voorgelegd of het mogelijk was. Hij zei dat Trina Solar troep was en veel verkleuringen vertoond.
Interessante vraag. Ik heb een vergelijkbare vraag gesteld aan Laurens van Solar-bouwmarkt. Hij gaf aan dat JA Solar echt heel veel kleurverschil onderling hebben, dat Denim dat het minste heeft en Trina, Canadian en Phone er tussenin zitten.

CSUN vind ik zelf ook niet heel fraai. NSP en Longi's zijn iig ook scherp geprijsd.

Ik zou graag wat referenties zien (waarbij je dan ook maar net exact dezelfde serie ziet liggen, die je op dat moment evt. zou kopen).

[ Voor 5% gewijzigd door Cranberry op 21-09-2018 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 14:54
Cranberry schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:53:
[...]

Interessante vraag. Ik heb een vergelijkbare vraag gesteld aan Laurens van Solar-bouwmarkt. Hij gaf aan dat JA Solar echt heel veel kleurverschil onderling hebben, dat Denim dat het minste heeft en Trina, Canadian en Phone er tussenin zitten.

CSUN vind ik zelf ook niet heel fraai. NSP en Longi's zijn iig ook scherp geprijsd.

Ik zou graag wat referenties zien (waarbij je dan ook maar net exact dezelfde serie ziet liggen, die je op dat moment evt. zou kopen).
Grappig.. De beste man gaf aan dat JA Solar juist wel weer goed was :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Wailing_Banshee schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:14:
[...]

Op die manier. Nee, die ruimte had ik al berekend en er kunnen 6 panelen achter elkaar liggen [ZO/NW] (de hoek moet hoger zijn voor alleen ZO).

[...]

Die schans heb ik ook al aan zitten denken, maar dan heb ik niet waar ik eigenlijk voor ging: zon als het grote dak nog geen zon heeft. Onze omvormer heeft nog wel ruimte (6kWp op het dak op een 6kW omvormer), maar niet zoveel dat je daar nog even 12 panelen op kunt aansluiten, met dezelfde hoek, zonder dat je behoorlijk gaat aftoppen. Maar 6 op ZO levert met name in de ochtend en de winter een leuke toevoeging en. Dus dat is eventueel nog een mogelijkheid. Dan hoef ik alleen maar met de hoek te spelen om alles een beetje te laten passen.

Dan zou het 12 panelen op 1 string (de "oude" 265W panelen), 10 panelen op 1 string (de "nieuwe" 295W panelen) en 6 panelen op 1 string (de onbestaande met onbekend wattage). Waarbij de 22 panelen op tracker 1 komen en de 6 op tracker 2. Mits natuurlijk die Vmpp gehaald wordt (die is toch per tracker? of is dat weer per string?)

en wij zouden nog wel 22 panelen kwijt kunnen, op de NO kant van het huis, maar die gaan er nooit komen, daarvoor vind ik panelen te lelijk!
het is mischien je oplossing niet, dat kan ik niet schatten.
maar even een paar dingen duidelijk maken, kun je verder zoeken naar je oplossing.

de Vmpp die is per mpp. (en dat is meestal per string).
dus 2x mpp, betekend dat je voor beide moet kijken of je Vmpp goed genoeg is.

maak je stringen parallel, dan moet de Vmpp natuurlijk goed genoeg zijn voor de mpp.
maar ook moeten beide(of zelf meerdere stringen) parallel stringen even veel cellen bevatten.
(versimpeld gezegd, als je 10 panelen in string 1 hebt en wil daar een string parallel op leggen, dan moet die ook 10 panelen hebben.)
en elke string moeten de panelen de zelfde kant op kijken.
(zo als ik 7x245Wp op 15 graden heb en 7x245Wp met 45 graden. die zijn toevallig alle bij op oost, maar oost-west had ook gekund. ;) )

ik zal nog een stapje vertellen wat ik van plan ben.
(ik plan altijd 2 of 3 stappen voor uit, eerst wat verdienen aan het spul, dan kan ik weer verbouwen.
het houd me lekker bezig, ach het is hobby.)
op west heb ik nu 10x300Wp.
ik wil graag daar van de 4 bovenste panelen gaan vervangen, voor iets van +/-350Wp (staat nog niet vast, is toekomst, dus plan kan veranderen.)
dan wil ik alle panelen op west uit rusten met tigo optimizers.
en dan kan ik 4 panelen op de muur op oost hangen, met ook tigo optimizers.
dit zou mij 14x 40Voc geven = wat veel te veel is voor mijn 600V max omvormer met een beetje koudere temperaturen.
maar daar voor heeft tigo het LS (long string) systeem.
dan kan ik wel de 14x +/-300Wp er aan hangen.
doordat de 4x 300Wp op de oost muur erg vroeg hun werk doen, en de 10x300Wp pas na 11 uur iets beginnen te doen en pas rond 4 uur op hun top zitten.
is dit nog niet eens zo slecht. ;)
waarom niet met solaredge, tja die hebben een minimum aan optimizers nodig.
en met maar 4 op oost, dan kan hij geen 350V maken. :-(

ik zie bij jouw dak b.v. nar een 3hoek stukje, dar zou je met tigo ook wel iets mee kunnen doen. ;)

maar uiteindelijk, moet ik eerst wat geld terug verdienen, dan pas kan ik weer een stapje verder investeren.
(het geld groeit me ook niet op de rug.
de geld boom groet goed in de tuin, maar geen vruchten. ;) )

(ik heb deze zomer 40,5kWh op 1 dag gedaan, met maar een 4kW omvormer en 6,43kWp. >:)
met nieuwe set-up hoop ik de 45kWh per dag te kunnen halen, best cool met maar een 4kW omvormer. ;)
ik kan nu niet een zwaardere omvormer ophangen, heb maar 1x35A. (er hangt nog een omvormer in de schuur.)
die kan ik wel naar b.v. 3x25a laten omzetten, maar dan ben ik mijn feraris kwijt.
en met deze zwabber regering heb ik daar geen zin in. :-( )
GeoStax schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:16:
[...]

Had gezien dat clickfit montageklemmen speciaal voor glaspanelen produceert. Montagemateriaal is inderdaad duurder dan normale klemmen.

[...]

Op de dakkapel (west) liggen al 2 SF panelen, op oost heb ik nog ruimte. Dat die 330wp Pana's ook op p405's aangesloten kunnen worden had ik nog niet aan gedacht. Dan kunnen ze gewoon in dezelfde string als de SF op west.
oke, lol daar liggen al panelen.

een P405 kan gerust een panasonic paneel aan.
geen probleem, dat p405 voor dunne film panelen zijn maakt niet veel uit.
elk paneel (wat voldoende Vmpp levert) kan er op aangesloten worden.
maar je moet wel het minimum aantal p405's op oost hebben.
een optimizer start pas als er stroom van een paneel af komt, en dat is op west niet zo vroeg als op oost.
als oost dan te weinig optimizers heeft start de omvormer niet. ;)

solaredge het lijkt heel flexibel, maar heeft toch aardig wat beperkingen helaas.
dus plan goed, er reken het even goed na. ;)

(als je mee leest zijn er ook een stel die lopen nu te zeggen dat ze de SF best willen verkopen.
dat kan ook, soms worden er prijzen geboden door nitwits. pfff.
en vervang je wat je nu hebt gewoon door panasonic's.
ik zelf vind SF eigenlijk maar niks, ik kon er 12 op west hangen, voor +/-2kWp, nu heb ik 10x300Wp voor 3kWp op de zelfde ruimte, SF met zijn 10% extra marketing opbrengst maakt dat al niet goed, en de LG die ik nu heb doet ook een paar % meer maar dan met veel meer Wp. ;)
de Panasonic die ik nu heb op oost, die lijken ook meer per Wp te produceren.
het ziet er naar uit dat ik nu boven de 800kWh/kWp ga komen, nice.
maar dat weet ik pas goed ergens in april, nu nog een te korte tijd voor conclusies. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@migjes long string werkt alleen met 60 cells panelen die onder de 34 volt blijven....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 11:31
Possible schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:39:
De 19 mono Trina's vertonen hier geen kleurverschil (percium mono met zwarte rand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:55:
[...]
maak je stringen parallel, dan moet de Vmpp natuurlijk goed genoeg zijn voor de mpp.
maar ook moeten beide(of zelf meerdere stringen) parallel stringen even veel cellen bevatten.
Dan zou dat dus gewoon niet kunnen, want dan zou ik 22 panelen op 1 string moeten doen (2 soorten panelen, 10 van de ene en 12 van de andere). Dezelfde kant op kijken is natuurlijk niet zo lastig, aangezien ze alle 22 naast elkaar liggen op het dak :p En dat wist ik ook, daarom zou de string op het platte dak ook op z'n eigen tracker moeten zitten.
ik zie bij jouw dak b.v. nar een 3hoek stukje, dar zou je met tigo ook wel iets mee kunnen doen. ;)
Wij hebben wel meer drie-hoekige stukjes op ons dak, maar er past nog maar 1 paneel op (onderste rij, links van de schoorsteen). De panelen kunnen niet hoger (kunnen de haken niet vastgezet worden) en niet lager (zit een knik in het dak aan de rechterkant, bijna niet te zien op de foto). Er zouden nog panelen on de 7 rechts passen, maar die hebben dan dus een andere hoek (zouden platter liggen).

De enige ruimte die we op het huis nog hebben, is het platte dak van de keuken. Maar alleen als ik die ook op de Fronius kan aansluiten, want ruimte voor een andere omvormer hebben we niet. Daarbij zou het zonde zijn van het geld. Maar op de Fronius zouden ze een leuke aanvulling zijn, voor met name de ochtend en vroege middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:01

BlueTooth76

Let the sun shine!

Possible schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:24:
[...]

Grappig.. De beste man gaf aan dat JA Solar juist wel weer goed was :)
Of een merk / type / batch van panelen goed is weet je toch pas over 20 jaar. Ik hecht weinig waarde aan wat PV-boeren zeggen.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Pagina: 1 ... 69 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y