Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.938 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hangt er vanaf hoe paranoïa/voorzichtig je bent:

Het gaat natuurlijk niet alleen om meelezende Chinezen, maar door de internetkoppeling maak je je omvormer ook kwetsbaar voor andere zaken:
Bijvoorbeeld:
- iemand zet een bitcoin-miner op je omvormer
- iemand maakt je omvormer onderdeel van een botnet
- iemand breekt in op je omvormer en vandaar uit op andere systemen in je netwerk
- iemand zet "killer-firmware" op je omvormer die de omvormer sloopt of de netstabiliteit beïnvloedt (zie: https://www.volkskrant.nl...roomvoorziening~bef49c64/ )

Mijn afweging was heel simpel: Die omvormer moet het 10-20 jaar doen en de kans dat een leverancier al die tijd security patches blijft uitbrengen om alles veilig te houden acht ik erg klein. Security is niet de core-business van dit soort leveranciers, dus is doorgaans zelfs als ze nieuw zijn al vrij belabberd.
Simpelste manier om risico/gedoe te vermijden is het ding gewoon nooit aan internet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@migjes
Vermindering energie belasting:
"die € 308,54 [ex. btw] korting die je krijgt , die blijft gewoon staan."
Voor volgend jaar is dit nog maar € 257,- ex. btw als ik met niet vergis |:(
(Leuker kan ik het (ook) niet maken.)

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 16-09-2018 16:07 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
ocaj schreef op zondag 16 september 2018 @ 14:26:
[...]
Mijn SolarEdge omvormers doen het al 2,5 jaar uitstekend zonder dat ze ooit een internetverbinding gezien hebben.
Mijn Trannergy lees ik ook uit zonder internet verbinding of portals. Werkt prima.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:22:
[...]

Mijn Trannergy lees ik ook uit zonder internet verbinding of portals. Werkt prima.
Mijn SMA's kan ook zonder internet verbinding.. Werkt ook prima... (maar wil ik niet, ik wil ze ook op afstand kunnen monitoren, met een omweg ;) )

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 11:24
ocaj schreef op zondag 16 september 2018 @ 15:36:
Hangt er vanaf hoe paranoïa/voorzichtig je bent:

Het gaat natuurlijk niet alleen om meelezende Chinezen, maar door de internetkoppeling maak je je omvormer ook kwetsbaar voor andere zaken:
Bijvoorbeeld:
- iemand zet een bitcoin-miner op je omvormer
- iemand maakt je omvormer onderdeel van een botnet
- iemand breekt in op je omvormer en vandaar uit op andere systemen in je netwerk
- iemand zet "killer-firmware" op je omvormer die de omvormer sloopt of de netstabiliteit beïnvloedt (zie: https://www.volkskrant.nl...roomvoorziening~bef49c64/ )

Mijn afweging was heel simpel: Die omvormer moet het 10-20 jaar doen en de kans dat een leverancier al die tijd security patches blijft uitbrengen om alles veilig te houden acht ik erg klein. Security is niet de core-business van dit soort leveranciers, dus is doorgaans zelfs als ze nieuw zijn al vrij belabberd.
Simpelste manier om risico/gedoe te vermijden is het ding gewoon nooit aan internet hangen.
En alsof de 'amerikanen' zoveel beter zijn. Die lezen ook alles mee... En dan is het opeens voor velen geen probleem. Met het huidige klimaat daar heb ik nog liever dat en chinees mee leest ;)

En dan heb je nog de pvoutput bijv. Er zijn tweakers die hier alles realtime registeren.
Als je dat bekijkt kun je precies zien wanneer ze een weekendje weg zijn }:O

Maar inderdaad als je veilig wilt zijn moet je gewoon geen enkel apparaat aan je netwerk koppelen. Je nas eraf, je beveiligingscams offline, raspberry van het netwerk etc. In de praktijk alleen niet zo handig. Dus die omvormer mag bij mij met de rest ook gewoon online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
thefox154 schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:30:
[...]
Als je dat bekijkt kun je precies zien wanneer ze een weekendje weg zijn }:O
Aan de zonnepanelen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
teacher schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:30:
Dat zie je idd nu bij projectnieuwbouw: leuke nette huizen, en dan 3 of 4 poly-met-alu-rand op een randje dak. Echt een gemiste kans..
Dat is EPC geneuzel, zal straks waarschijnlijk over zijn als de BENG norm er is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
No Hands schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:54:
[...]

Dat is EPC geneuzel, zal straks waarschijnlijk over zijn als de BENG norm er is.
Ik ben wel benieuwd hoe ze BENG willen halen tegen niet te hoge kosten.

https://www.rvo.nl/sites/...10/Handreiking%20BENG.pdf

BENG 1 kun je denk ik alleen halen als je huis de juiste orientatie heeft ten opzichte zon.
2 en 3 wel haalbaar met techniek.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:00
Genoeg mensen die ook hun verbruik uploaden. Dat is natuurlijk wel de deur op een kiertje zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
GioStyle schreef op zondag 16 september 2018 @ 17:23:
[...]

Genoeg mensen die ook hun verbruik uploaden. Dat is natuurlijk wel de deur op een kiertje zetten.
Dat is dan minder handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
GioStyle schreef op zondag 16 september 2018 @ 17:23:
[...]

Als je donateur bent van pvoutput, is dat afgeschermd voor het publiek.
Anders zou het inderdaad erg dom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 11:24
Kijk eens wat je nog meer kunt loggen, dan heb je het antwoord op je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

dunklefaser schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:05:
@migjes
Vermindering energie belasting:

[...]

Voor volgend jaar is dit nog maar € 257,- ex. btw als ik met niet vergis |:(
(Leuker kan ik het (ook) niet maken.)
waar heb je dat gelezen, ben benieuwd.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Schinnen-groen schreef op zondag 16 september 2018 @ 20:51:
[...]

waar heb je dat gelezen, ben benieuwd.
In het terugleversubsidie topic door @Domba geciteerd, met een link naar een officieel document.
(Leuker kunnen we het niet maken - wel duurder)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat is nou wijsheid qua dimensionering van de inverter met het oog op efficiency?

Ik kan ongeveer 2.700Wp kwijt op mijn dak (Z-ZW, dakhoek 43 graden). In verband met integratie van reeds aanwezige apparatuur wil ik een SMA Sunny Boy 1.5 en 2.5 inverter aanschaffen. De keus is dan tussen een model met een max DC vermogen van 1600 W of 2650 W. Kan ik op de een of andere manier berekenen wat ik maximaal van m'n panelen kan verwachten om zo de juiste keus te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:21
Weet niet zeker of ik hier aan het juiste adres ben om deze vraag te stellen, maar een apart topic aanmaken leek me ook niet echt nodig.

Eigenlijk een hele simpele vraag; waarom werken zonnepanelen 's nachts niet?

Uiteraard kun je van je schoonmoeder daar het antwoord op verwachten 'omdat dan de zon niet schijnt', maar het ligt natuurlijk iets genuanceerder.

In mijn zoektocht naar het antwoord op deze vraag was mijn eerste stap 'hoe wordt zonlicht eigenlijk omgezet in elektriciteit?' Nu was ik er wel al van op de hoogte dat zonnepanelen misschien niet de meest logische naam is, maar PV-panelen wel daar ze niet werken op zonlicht maar wel op (alle) licht.
Hoe dat licht omgezet wordt tussen de lagen is dan een technisch verhaal dat er niet zo toe doet.

Het gaat er dan om dat er überhaupt licht op valt, uiteindelijk heeft men het over fotonen die omgezet worden in elektrische spanning. Fotonen komen van alle lichtbronnen daar licht een elektromagnetische straling is.
Dat zou dus betekenen dat ze ook zouden moeten werken als er kunstlicht, maanlicht, en sterrenlicht (anders dan onze zon) op valt.

Iemand had het er over dat een zonnepaneel op UV licht werkt, maar dat zou niet verklaren dat het niet werkt op maanlicht (gereflecteerd zonlicht), de afstand van 385.000 km t.o.v. de 150 miljoen km zou daarbij verwaarloosd moeten worden (de afstand van maan-aarde zou nét te ver zijn/de maan zou het UV absorberen).
Tevens komt UV-B en UV-C straling volgens mij niet door glas heen (zonnepanelen hebben ook een laag glas).

Nou ben ik er nog steeds niet achter waarom mijn panelen niet werken als er restlicht van lantaarns, de sterrenhemel en de maan op schijnt, of werken ze zo zwakjes dat het niet af te lezen valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

Aardappel schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:55:
Nou ben ik er nog steeds niet achter waarom mijn panelen niet werken als er restlicht van lantaarns, de sterrenhemel en de maan op schijnt, of werken ze zo zwakjes dat het niet af te lezen valt?
Ik denk dat de hoeveelheid licht gewoon niet genoeg is. Hij moet de opstart spanning halen en die is er gewoon niet als er niet genoeg fotonen op vallen. Ik heb er ook wel eens naar zitten kijken: waarom gaat hij nu niet aan, als het een hele heldere hemel met een volle maan is :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hurricane78
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-08 19:17
Heeft iemand ervaringen met euro electronics?
Ik wil deze set aanschaffen deze lijkt me het meest voordelige.
https://www.euro-electron...nepanelen-275-Wp-omvormer

Ik ben nog op zoek naar een platdak montage systeem, wat is het voordeligste en word aangeraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:45

Helhond

Grunn

@Aardappel

Licht van een lichtbron (Lantaarn) moet je zien als een lichtbron dat zich in alle kanten verspreid in een bol-vorm (sphere). Het oppervlak neemt exponentieel toe, en de watt/opp neemt dus exponentieel af.

Lantaarn van b.v. 200 watt zou nog maar b.v. 5 watt per m² geven op een afstand van 10 meter.
Dat is dus te weinig voor panelen om iets te kunnen doen.

Mensen (en ook dieren) kunnen s'nachts relatief goed zien met weinig licht, maar het is helaas te weinig voor zonnepanelen.

Wat de effectieve opbrengst van zonlicht (en UV-A,B,C) gereflecteerd van de maan oplevert en licht van sterren kan ik je niet vertellen. Paar weken geleden hadden we nog een super bloed maan, dan zou je nog de grootste kans hebben op productie van de panelen.

Het geheel licht volgens mij nog een stuk complexer, maar dat mag iemand anders invullen.

Edit:
Nog wat typische voorbeelden van Wikipedia:
Zonlicht: 100 000 - 130 000 lux
Daglicht, indirect zonlicht: 10 000 - 20 000 lux
Bewolkte dag: 1000 lux
Kantoor: 500 lux
Erg donkere dag: 100 lux
Schemering: 10 lux
Donkere schemering: 1 lux
Volle maan: 0,1 lux

Volle maan i.t.v daglicht is dus al een factor 100.000
En op een bewolkte dag doet PV al een stuk minder, en dan zit je alsnog een factor 10.000 van de volle maan verwijderd.

Ik denk ook dat de super bloedmaan kansloos is :+

[ Voor 27% gewijzigd door Helhond op 17-09-2018 10:28 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:21
Helhond schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:20:
@Aardappel

Licht van een lichtbron (Lantaarn) moet je zien als een lichtbron dat zich in alle kanten verspreid in een bol-vorm (sphere). Het oppervlak neemt exponentieel toe, en de watt/opp neemt dus exponentieel af.

Lantaarn van b.v. 200 watt zou nog maar b.v. 5 watt per m² geven op een afstand van 10 meter.
Dat is dus te weinig voor panelen om iets te kunnen doen.

Mensen (en ook dieren) kunnen s'nachts relatief goed zien met weinig licht, maar het is helaas te weinig voor zonnepanelen.

Wat de effectieve opbrengst van zonlicht (en UV-A,B,C) gereflecteerd van de maan oplevert en licht van sterren kan ik je niet vertellen. Paar weken geleden hadden we nog een super bloed maan, dan zou je nog de grootste kans hebben op productie van de panelen.

Het geheel licht volgens mij nog een stuk complexer, maar dat mag iemand anders invullen.

Edit:
Nog wat typische voorbeelden van Wikipedia:
Zonlicht: 100 000 - 130 000 lux
Daglicht, indirect zonlicht: 10 000 - 20 000 lux
Bewolkte dag: 1000 lux
Kantoor: 500 lux
Erg donkere dag: 100 lux
Schemering: 10 lux
Donkere schemering: 1 lux
Volle maan: 0,1 lux

Volle maan i.t.v daglicht is dus al een factor 100.000
En op een bewolkte dag doet PV al een stuk minder, en dan zit je alsnog een factor 10.000 van de volle maan verwijderd.

Ik denk ook dat de super bloedmaan kansloos is :+
Ah, dat is duidelijk, gewoon te weinig licht dus voor een PV-paneel.
Mijn panelen geven nu al rond 20.00 uur al aan dat ze 0 W doen, en dan is het nog redelijk licht (straatverlichting is dan nog niet aan). Zelf als ik die lantaarn boven mijn PV zou buigen zou het niets uitmaken :+

Dank voor het antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
dunklefaser schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:11:
[...]

In het terugleversubsidie topic door @Domba geciteerd, met een link naar een officieel document.
(Leuker kunnen we het niet maken - wel duurder)
je hebt gelijk dat even melden dat het bedrag kan gaan veranderen wel netjes is. ;)
(je had hem ook even aan megalodon rechtstreeks kunnen melden eigenlijk. ;) )
maar onthoud dat plannen nog geen wet zijn, dit kan stiekem veranderen.

@Megalodon_67
in het Regeerakkoord staat wel dat er een weizegging komt in het bedrag wat je aan heffings-korting krijgt.
https://www.kabinetsforma...vertrouwen-in-de-toekomst
ik weet nog niet of dat dit jaar al gaat gelden(geen idee of het plan nog op tijd was/is, of dat het een jaar later word. :? )

waar vind je het officiële woord:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
naar beneden scrollen tot: "Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting"
in geval van een woonhuis is het de tabel met :"Tarief verblijfsfunctie"
meestal rond de kerst, dan word die wel geüpdatet. ;)
Bigs schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:39:
Wat is nou wijsheid qua dimensionering van de inverter met het oog op efficiency?

Ik kan ongeveer 2.700Wp kwijt op mijn dak (Z-ZW, dakhoek 43 graden). In verband met integratie van reeds aanwezige apparatuur wil ik een SMA Sunny Boy 1.5 en 2.5 inverter aanschaffen. De keus is dan tussen een model met een max DC vermogen van 1600 W of 2650 W. Kan ik op de een of andere manier berekenen wat ik maximaal van m'n panelen kan verwachten om zo de juiste keus te maken?
er is geen wijsheid als je denkt in aantal Wp op een omvormer. ;)

een omvormer heeft een Vmpp nodig, daar werkt hij lekker mee.
dus of je nu 2700Wp (ik gok 10x270Wp, dus 10x 32Vmpp = 320Vmpp).
aansluit op een 1kW of een 2kW of een 3kW of een 4kW etc....
het maakt niet veel uit zolang de omvormer maar lekker werkt met 320Vmpp. ;)
(meeste TL omvormers hebben het liefst een +/-350Vmpp, maar werken lekker van +/-200 tot +/-400Vmpp)

het verschil in prijs tussen een 1,5 tot 3kW omvormer, dat is eigenlijk maar klein.
hoe kleiner de omvormer de meer je aftopt.
en dan is het een beetje de keuze wat je nog leuk vind.
verliezen zijn vaak niet groot, zelfs als je maar 50% vermogen hebt van de aantal Wp.
maar kun je er tegen dat je omvormer aftopt. hoeveel last geeft dat op je persoonlijke bloeddruk. >:)

(maar als je kijkt naar een SMA 1,5, neem dan een goodwe/omnik/hosola 2,5 of 3kW omvormer, dat is net zo duur en topt niet af.
maar het kan ook zijn dat je een belg bent, en daar zijn de regels weer anders, dan vind ik een 1kW omvormer nog geen gek plan. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 17-09-2018 11:40 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:45

Helhond

Grunn

Hurricane78 schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:10:
Heeft iemand ervaringen met euro electronics?
Ik wil deze set aanschaffen deze lijkt me het meest voordelige.
https://www.euro-electron...nepanelen-275-Wp-omvormer

Ik ben nog op zoek naar een platdak montage systeem, wat is het voordeligste en word aangeraden.
Even beter je huiswerk doen kan je snel geld schelen. (in dit geval 500 euro)
Heb geen ervaring met Euro Electronics.

Zelfde setje bij Solar-bouwmarkt.nl weg:
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/bEx7SK/image.png

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
De algemene wijsheid is wel dat je beter te groot kan nemen dan te klein in verband met het PV virus - als je erachter komt dat je toch nog een paar paneeltjes erbij kunnen. (dat geldt dan in NL).

Over de "regel" van optimaal 250-400V, als je 14-16 panelen hebt en dus 500-600V, en 2 ingangen kun je dan beter alles in 1 string laten of juist splitsen in 2x 300, of 400 & 200 . Wat is wijsheid? Of maakt het hiervoor niet uit (omdat de omvormer het intern toch eerst bij elkaar optelt) Of bv bij 16 panelen op 1 string maak met daarbinnen 2x8 parallel. (kun je wel 16-18A krijgen....) . Het gaat om een Goodwe 4200 DNS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
exroosje schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:19:
De algemene wijsheid is wel dat je beter te groot kan nemen dan te klein in verband met het PV virus - als je erachter komt dat je toch nog een paar paneeltjes erbij kunnen. (dat geldt dan in NL).

Over de "regel" van optimaal 250-400V, als je 14-16 panelen hebt en dus 500-600V, en 2 ingangen kun je dan beter alles in 1 string laten of juist splitsen in 2x 300, of 400 & 200 . Wat is wijsheid? Of maakt het hiervoor niet uit (omdat de omvormer het intern toch eerst bij elkaar optelt) Of bv bij 16 panelen op 1 string maak met daarbinnen 2x8 parallel. (kun je wel 16-18A krijgen....) . Het gaat om een Goodwe 4200 DNS
goodwe op 1 fase dat kan meestal maar een 12 panelen serieel aan per mpp ook als je de mpp's parallel zet. (soms is 13 wel mogenlijk).
dus beter geen 16x serieel op 1 mpp. ;)
(bij 15x serieel zie je vaak dat ze na 1 of 2 winters ze kapot gaan, helaas.
de beveiliging die er in zit is niet altijd 100% werkend. :-( )

maar dan kun je ook over gaan naar een StecaGrid 4200 omvormer.
https://www.steca.com/ind...0-en#producttechnicaldata
die heeft 1 mpp die 16 panelen serieel wel lekker vind. ;)
die werken het liefst met een 350 V tot 700 Vmpp.
en check ook het rendement van die omvormer, dat is best hoog. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane78
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-08 19:17
Helhond schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:16:
[...]

Even beter je huiswerk doen kan je snel geld schelen. (in dit geval 500 euro)
Heb geen ervaring met Euro Electronics.

Zelfde setje bij Solar-bouwmarkt.nl weg:
[Afbeelding]
Dank, had eigenlijk alleen bij complete sets gekeken idd :) beetje kabel is idd geen 500 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
migjes schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:12:
[...]

er is geen wijsheid als je denkt in aantal Wp op een omvormer. ;)

[...]

het verschil in prijs tussen een 1,5 tot 3kW omvormer, dat is eigenlijk maar klein.
hoe kleiner de omvormer de meer je aftopt.
en dan is het een beetje de keuze wat je nog leuk vind.
verliezen zijn vaak niet groot, zelfs als je maar 50% vermogen hebt van de aantal Wp.
maar kun je er tegen dat je omvormer aftopt. hoeveel last geeft dat op je persoonlijke bloeddruk. >:)

[...]
Nou dat is eigenlijk mijn vraag. Qua MPP matcht het allemaal, maar kan ik inschatten hoe vaak ik zou aftoppen met een 1.5kW omvormer en anderzijds wat de gevolgen zijn van inefficiënt draaien van de 3kW omvormer? M.a.w.: wat is wijsheid. In mijn situatie ga ik geen panelen bij kunnen plaatsen op dezelfde enkele tracker (dak vol), dus van toekomstige uitbreiding is geen sprake.

Die SMA wil ik graag i.v.m. het slim aansturen van mijn Bosch wasmachine en droger (flexibele start op basis van PV output) en hun monitoring platform me wel aanspreekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Bigs schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:56:
[...]

Nou dat is eigenlijk mijn vraag. Qua MPP matcht het allemaal, maar kan ik inschatten hoe vaak ik zou aftoppen met een 1.5kW omvormer en anderzijds wat de gevolgen zijn van inefficiënt draaien van de 3kW omvormer? M.a.w.: wat is wijsheid. In mijn situatie ga ik geen panelen bij kunnen plaatsen op dezelfde enkele tracker (dak vol), dus van toekomstige uitbreiding is geen sprake.

Die SMA wil ik graag i.v.m. het slim aansturen van mijn Bosch wasmachine en droger (flexibele start op basis van PV output) en hun monitoring platform me wel aanspreekt.
het leuke is dat een dat een 1,5kW en een 3kW (zelfs de 4 en 5kW) allemaal even efficiënt draaien.
zolang de Vmpp maar goed is dan maakt de Wp niet meer uit. ;)
(er is een heel klein verschil als je naar de 4kW gaat, maar dat is minder als 0,1%, dus die negeer ik even. ;) )

prijs van de omvormers, dat maakt ook niet uit, grotere omvormer is meer opbrengst, dus maakt de meer prijs wel goed. ;)

aftopping, dat heeft meer met je bloeddruk te maken van de gebruiker.
@antonboonstra
heeft hier al een leuke berekening over gemaakt.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

(mijn persoonlijke keuze:
ik zou gewoon een goodwe/hosola/etc etc.. nemen van 3kW of mischien 2,5kW.
liever 10x+/-300Wp als 10x270Wp, de 270Wp's zijn goedkoop, maar in de totaal prijs mij te duur. ;)
zelf een logging maken, dat werkt vrijwel altijd beter als de standaard die er bij word geleverd.
en ook zelf een systeem verzinnen voor de wasmachine en droger.
maar eigenlijk is het vrijwel onzin om die via de zon aan te sturen :?
ik haal de wasmachine meteen leeg als hij klaar is, dan is de was frisser, daar moet je niet op zitten te wachten tot het zonnig is, dan word de was gewoon muffig.
als je nu een elektrische boiler zou willen aansturen, dan had ik hem wel begrepen, dat heeft nog nut. ;) )

edit:
een wasmachine gebruikt maar +/-1 tot 2kWh per ronde.
dat op zon momenten doen is natuurlijk leuk maar hoeveel wasjes draai je per week.
ik niet meer als een 2 tot 3 per week.
dus dat door de zon laten aansturen is mij veel te lastig en bespaart me 0,00€.

mijn wasmachine heeft al een warm en een koud water aansluiting.
de warm water aansluiting word gevoed nu door een warmtepomp.
hier door bespaar ik best wel op stroom kosten. ;)

straks komt hier nog een extra boiler bij die verwarmt met de PV (en mischien ook zonnecollector), en dan kan ik wel veel besparen, en maakt het niet uit wanneer ik dat doe.
(en dan is de wasmachine nog sneller klaar als elke andere wasmachine ook. ;) )

dit is geen goedkoop geintje om te doen, is dan wel weer het nadeel. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 17-09-2018 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:13:
[...]
maar eigenlijk is het vrijwel onzin om die via de zon aan te sturen :?
ik haal de wasmachine meteen leeg als hij klaar is, dan is de was frisser, daar moet je niet op zitten te wachten tot het zonnig is, dan word de was gewoon muffig.
als je nu een elektrische boiler zou willen aansturen, dan had ik hem wel begrepen, dat heeft nog nut. ;) )

edit:
een wasmachine gebruikt maar +/-1 tot 2kWh per ronde.
dat op zon momenten doen is natuurlijk leuk maar hoeveel wasjes draai je per week.
ik niet meer als een 2 tot 3 per week.
dus dat door de zon laten aansturen is mij veel te lastig en bespaart me 0,00€.
Voor de droger kan ik het nog wel begrijpen. Volgens mijn gebruiken die dingen nogal wat stroom (geen ervaring, wij hebben een grastis droger: een waslijn).
mijn wasmachine heeft al een warm en een koud water aansluiting.
de warm water aansluiting word gevoed nu door een warmtepomp.
hier door bespaar ik best wel op stroom kosten. ;)
Dat zou nog wel kunnen schelen. Ik heb geen stekker in de wasmachine, maar wel op de afwasmachine. Die gebruikt een kleine 2kWh per wasbeurt. Twee keer een half uur 1,8kW (volledig programma). Ik vermoed dat dat echt het opwarmen van het water is... Maar dat ding vervangen zal absoluut niet economisch verantwoord zijn (hij draait 2 of 3 keer per week). Wat meer panelen op het dak wel!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
Wailing_Banshee schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:26:
[...]

Voor de droger kan ik het nog wel begrijpen. Volgens mijn gebruiken die dingen nogal wat stroom (geen ervaring, wij hebben een grastis droger: een waslijn).

[...]

Dat zou nog wel kunnen schelen. Ik heb geen stekker in de wasmachine, maar wel op de afwasmachine. Die gebruikt een kleine 2kWh per wasbeurt. Twee keer een half uur 1,8kW (volledig programma). Ik vermoed dat dat echt het opwarmen van het water is... Maar dat ding vervangen zal absoluut niet economisch verantwoord zijn (hij draait 2 of 3 keer per week). Wat meer panelen op het dak wel!
Wasmachine vullen vanuit wpb,scheelt je 4/5 kWh per week.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Wailing_Banshee schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:26:
[...]

Valt eigenlijk ook wel mee. Onze Zanussi WP droger verbruikt minder dan 2 kWh per droogbeurt. En trekt minder dan 1 kW tijdens verbruik. De wasmachine en droger staan beide op 1 groep.
[...]

Het opwarmen van het water kost de meeste energie, moderne vaatwassers circuleren meer dan oudere. Ik zal die van mijn (uit 2017) ook eens gaan meten.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:01

BlueTooth76

Let the sun shine!

Voor wie zich afvraagt wat een zonnepaneel kan hebben:

Tijdens het plaatsen van de nieuwe panelen stuiterde vandaag een een Makita accuboormachine over de dakpannen, op de rand van de dakgoot en nog zo'n 2,5m lager in het midden op een "oud" 270Wp JaSolar mono paneel dat plat op de tegels lag met het glas naar boven.

Schade? Optisch iig niets... heb het paneel van alle kanten bekeken, ook achterkant. De boormachine had ook geen schrammetje, het paneel leek wel een trampoline haha.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-09-2018 18:45 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:48
migjes schreef op zondag 16 september 2018 @ 13:59:
[...]

het staat er wel gedeeltelijk in, maar niet duidelijk. ;)

een goodwe GW3000D-NS tot aan de GW5000D-NS hebben allemaal een mpp die max 11A doet.
wil je dan 5000W kunnen doen, dan moeten de panelen al 5000W/11A = 454Vmpp doen. (en dat krijg je waarschijnlijk al niet voor elkaar om dan nog onder de 580Voc te blijven. grens gevalletje :? )
maar veel panelen leveren maar +/-9Ampp, en dan is het 5000W/9A = 555Vmpp, en dat is ruim te veel Vmpp/Voc, dus daar start hij niet meer mee.
met maar een GW3000D-NS blijf je gewoon makkelijker onder die grens, dus daar zie je het niet zo snel.
3000W/9Ampp = 333Vmpp. ;)
Bedankt voor je uitleg! Ik probeer je verhaal te vertalen naar mijn eigen situatie, maar dat lukt nog niet helemaal. Wat is de relatie van V/mpp en Voc?

Stel ik sluit 19 panelen van 300W aan op een GW5000D-NS in een oost/zuid opstelling. 8 panelen op oost en 11 op zuid. Laten we als panelen de Longi Solar LR6-60PB-300M nemen. Ik weet alleen dat ik dan 11*300W= 3300W op één mpp aan sluit en 8*300W=2400W op de andere mpp. In totaal maakt dat 5700W, dat valt ruim binnen de maximale 6500W die je in totaal mag aansluiten op de GW5000D-NS.

Je zegt dat de GW5000D-NS maximaal 11A per mpp aan kan, ( staat inderdaad in de specs ) maar als elk paneel 9A levert, dan past er maar 1 paneel op? :P

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-09 12:07
BlueTooth76 schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:43:
Voor wie zich afvraagt wat een zonnepaneel kan hebben:

Tijdens het plaatsen van de nieuwe panelen stuiterde vandaag een een Makita accuboormachine over de dakpannen, op de rand van de dakgoot en nog zo'n 2,5m lager in het midden op een "oud" 270Wp JaSolar mono paneel dat plat op de tegels lag met het glas naar boven.

Schade? Optisch iig niets... heb het paneel van alle kanten bekeken, ook achterkant. De boormachine had ook geen schrammetje, het paneel leek wel een trampoline haha.
Ik ben wel benieuwd hoe dat paneel er onder de warmtebeeld camera uitziet.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de cellen met zo'n klap geen scheurtjes hebben opgelopen.

Ik heb eens een paneel gezien welke met de junctionbox achter een zinken deklijst was blijven hangen tijdens het omhoog steken, die was duidelijk afgeschreven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Stefanovic45 schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:07:
[...]

Je zegt dat de GW5000D-NS maximaal 11A per mpp aan kan, ( staat inderdaad in de specs ) maar als elk paneel 9A levert, dan past er maar 1 paneel op? :P
Niet als je ze in serie zet. Parallel dan moet je optellen. In serie moet je voltage optellen en niet de stroom.
migjes schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:53:
[...]

goodwe/hosola/omniksol/power-one/effecta, hebben allemaal een beperking per mpp.
hellaas. (maar dat betekend niet dat elk model van die merken er ook last van heeft. het verschilt gewoon per type. omniksol heeft een tl + tl2 + tl3 en dat verschilt wel een hoop tussen die modellen. ;) )

het 1ne merk is er wat eerlijker in als het andere merk, helaas.

gelukkig heeft 99% van de gebruikers er geen last van.
alleen als je extreem oost-west of ongelijke verdeling van mpp wil doen.
raak je de mischien de grenzen.
dus is het belangrijk voor je dan moet je dat wel even uit zoeken. ;)
Geldt dit trouwens alleen voor 1 fase omvormers of ook voor de 3 fase varianten?

[ Voor 61% gewijzigd door jobr op 17-09-2018 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:48
jobr schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:23:
[...]

Niet als je ze in serie zet. Parallel dan moet je optellen. In serie moet je voltage optellen en niet de stroom.

[...]

Geldt dit trouwens alleen voor 1 fase omvormers of ook voor de 3 fase varianten?
Aja dat klinkt ook wel logisch inderdaad 8)7

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 20:45:
@jobr
Die twee zitten niet in de weg en past gewoon een paneel overheen.
De pijp kan je een klober ventilatie pan voor nemen.

foto 31:
[Afbeelding]

Wel gaat die haaks je dak in.
Dus het gat wordt groter (hoger) gemaakt... (de oude steekt naar onder neem ik aan?)

De verlaagde ventilatiepan is ook icm een atlantic explorer 3 (tip) en mech. afzuiging gebruikt.
Zie t-stuk
[Afbeelding]
@AUijtdehaag
De shop waar ik deze dakpan wou bestellen gaf aan dat voor 90% van de gevallen deze niet voldoende capaciteit heeft als afvoer van de mechanische ventilatie voor met name de badkamer.
Wat is jouw ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
Ik twijfel even of ik een apart topic hiervoor moet openen maar ik gooi hem even hier in de groep :)

Ik ben van plan om zonnepanelen te installeren op onze woning.
Hiervoor heb ik al eens offertes opgevraagd en beide partijen tekenen dan op een Google Maps afbeelding de zonnepanelen op de voorkant van onze woning. Ze liggen dan op het westen. Allebei de partijen boden destijds ongeveer 12 panelen aan.

Echter is er totaal geen rekening gehouden met bomen voor het huis. Tevens is er een stuk garage waarop ik ook wat panelen kwijt kan richting het zuiden.
Ik heb dus maar zelf een plan gemaakt en ben even benieuwd wat jullie er van vinden.

Even de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Wuy9lWZoDUpcLtA41UFXnXTx/thumb.png

Ik heb vanmiddag even een foto gemaakt van het schuine dak richting het westen, gemaakt om +/- 16:30 uur, best veel schaduw zoals je ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2wNKKZkfsF4YRdy7CDsdLzTE/thumb.jpg

Door deze bomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QGW11IUUnlo5I67kiW418vIT/thumb.jpg

Mijn plan is dus om 6 panelen op het platte dak van de schuur te plaatsen, op het achterste stuk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ulB7eTNXe3Q3tu1Pk8BAofAX/thumb.jpg
Uiteraard draaid de zon op een gegeven moment over het huis en is ook daar geen zon meer, maar deze foto was van vanmiddag 16:30 uur en er was toen nog steeds zon.

Ik wil er dan het volgende op plaatsen:
  • 2 x rij van 3 zonnepanelen, gemonteer op Flatfix Fusion € 352,62
  • 6 x JA Solar JAM60S01-305-PR 5BB 305Wp Mono Perc met Blank Frame € 144,00 per stuk
  • 3 x APsystems YC500i inverter € 600,35
Wat vinden jullie hier van? Totaal prijs is 1.551,21 na BTW aftrek (Inclusief BTW: 1.876,97). Plaatsen doe ik zelf.
6 x 305 Wattpiek = 1830.
Prijs per Wattpiek is dan 0,84.

Ik heb gekozen voor de APsystems YC500 omdat ik dan later makkelijk nog wat panelen kan bij plaatsen op het platte dak van de overkapping die we volgens jaar achter de schuur gaan plaatsen :)

Ik twijfel nog even over de panelen. De YC500i is een micro omvormer voor 2 panelen en kan maximaal 500 watt leveren. Ik kan ook 275 Wp panelen nemen van Canadian Solar voor € 119,00 per stuk (ipv € 144,00 voor 305 Wp).

Graag jullie feedback ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Flappie schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:06:
Ik twijfel even of ik een apart topic hiervoor moet openen maar ik gooi hem even hier in de groep :)
Volgens de Topic Warning is dit een mooie voor een apart topic, dan weet je zeker dat je vraag niet onder sneeuwt.

Wat betreft je schaduw. Hoe zit dat in de zomer? En hoe zit het met je oost dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

@Flappie misschien wel een eigen topic aanmaken en deze aanpassen met een verwijzing daar naartoe.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Laatst online: 21:19
Vandaag een mooie zonnige dag in Pijnacker met een klein beetje sluier bewolking.
De vraag hieronder heb ik ook gesteld in het grote productie topic.

Zijn jullie het eens met mijn conclusie van mijn bevinding hieronder?

De curve was mooi totdat de onderste rij van de 6x6, in landscape liggende panelen, in de schaduw kwamen te liggen. De opbrengst daalde in ca. 20 minuten van 7kWh naar nog geen 1kWh en een stuk later naar nog geen 400Wh. Een uurtje later steeg deze weer, nadat de linker helft van de panelen weer vrij van schaduw was, naar ongeveer 2kWh. Mijn conclusie de 2 stringen zijn niet opgedeeld in een boven en onder groep maar in een linker en rechter groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pEUJ1LizKmZIpaIyJfRNoBxN/medium.jpg

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wimhaw schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:17:
Vandaag een mooie zonnige dag in Pijnacker met een klein beetje sluier bewolking.
De vraag hieronder heb ik ook gesteld in het grote productie topic.

Zijn jullie het eens met mijn conclusie van mijn bevinding hieronder?
Dat je panelen nogal van kleur verschillen? Dat wel ja ;)
Mijn conclusie de 2 stringen zijn niet opgedeeld in een boven en onder groep maar in een linker en rechter groep.
Hoe is het aangesloten? Parallel middels een Y stekker? Op 1 of 2 MPPT's? Heb je 2 MPPT's? Oftewel, meer info graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
CurlyMo schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:20:
[...]

Dat je panelen nogal van kleur verschillen? Dat wel ja ;)

[...]

Hoe is het aangesloten? Parallel middels een Y stekker? Op 1 of 2 MPPT's? Heb je 2 MPPT's? Oftewel, meer info graag :)
Dat is dus het probleem bij mij: heb niets van de aannemer te horen gekregen, want de panelen zijn gelegd tijdens de bouw. Volgens mij 2MPPT's want de omvormer SAJ Suntrio Plus 10k heeft die mogelijkheid als ik de specs bekijk. Verder weet ik niets.
Heb om informatie qevraagd, maar tot nu toe niets ontvangen. Probeer nu met de grafiek te achterhalen hoe ze zijn geïnstalleerd. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wimhaw schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:28:
[...]

Dat is dus het probleem bij mij heb niets van de aannemer te horen gekregen, want de panelen zijn gelegd tijdens de bouw. Volgens mij 2MPPT's want de omvormer SAJ Suntrio Plus 10k heeft die mogelijkheid als ik de specs bekijk. Verder weet ik niets.
Heb om informatie qevraagd, maar tot nu toe niets ontvangen. Probeer nu met de grafiek te achterhalen hoe ze zijn geïnstalleerd. Vandaar mijn vraag.
Maak eens een foto van je omvormer + aansluiting. Dan is het zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
CurlyMo schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:29:
[...]

Maak eens een foto van je omvormer + aansluiting. Dan is het zo te zien.
Dit is hem. Heb de aansluitingen gefotografeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DieiK3Zmxpjli769HqKMuYtk/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Wimhaw schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:34:
[...]

[Afbeelding]
Er zijn er met 2 aansluitingen per MPP, kijk eens vanaf onder of ze wel op een aparte MPP zitten? kan zijn dat ze per ongeluk op dezelfde MPP zitten. Ze lijken wel dicht op elkaar te zitten.
http://rewa.be/wp-content...asheet-Suntrio-PlusNL.pdf
@CurlyMo
Al ik dit zo bekijk en zie 2/1 en 22/11A staan dan lijkt het erop dat MPP1 2 aansluitingen (2+ & 2-) heeft voor een string en MPP2 1 (1+ & 1-), en dan lijkt t erop dat ze op beide op MPP1 zitten aangesloten, gezien ze naast elkaar zitten, en dat is niet zo handig.
Graag een foto van de onderkant, dus dat de text naast de stekker zichtbaar is.

[ Voor 32% gewijzigd door Andre1973 op 17-09-2018 22:47 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wimhaw schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:34:
[...]

[Afbeelding]
Over 2 MPPT's lijkt het dus. Er lijkt nog een derde DC aansluiting te zijn, maar dat is volgens mij niet volgens de specs, dus wat het wel is weet ik niet. Heb je ook een log van beide MPPT's apart? Dan zou je het zo moeten kunnen zien. Heb je ook de spanning en stroom apart bijgehouden? Bij schaduw zakt je spanning namelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
CurlyMo schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:39:
[...]

Over 2 MPPT's lijkt het dus. Er lijkt nog een derde DC aansluiting te zijn, maar dat is volgens mij niet volgens de specs, dus wat het wel is weet ik niet. Heb je ook een log van beide MPPT's apart? Dan zou je het zo moeten kunnen zien. Heb je ook de spanning en stroom apart bijgehouden? Bij schaduw zakt je spanning namelijk in.
Heb geen idee hoe ik deze data kan uitlezen. Heb de SAJ app en de cloud opslag aan de praat gekregen, maar verder kan ik er niets mee. Heb totaal geen informatie verder over deze omvormer ontvangen. Was al blij dat ik een curve eruit kreeg. In de instellingen van de omvormer kan ik zo 123 niets vinden. Heb zelf totaal geen ervaring om de data eruit te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Wimhaw schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:44:
[...]

Heb geen idee hoe ik deze data kan uitlezen. Heb de SAJ app en de cloud opslag aan de praat gekregen, maar verder kan ik er niets mee. Heb totaal geen informatie verder over deze omvormer ontvangen. Was al blij dat ik een curve eruit kreeg. In de instellingen van de omvormer kan ik zo 123 niets vinden. Heb zelf totaal geen ervaring om de data eruit te trekken.
Dan kan je nog proberen om de ene dag MPPT 1 los te koppelen, de volgende MPPT 2 en dan beide grafieken vergelijken. Als ze beiden redelijk hetzelfde zijn, dan zijn je panelen verkeerd gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
CurlyMo schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:45:
[...]

Dan kan je nog proberen om de ene dag MPPT 1 los te koppelen, de volgende MPPT 2 en dan beide grafieken vergelijken. Als ze beiden redelijk hetzelfde zijn, dan zijn je panelen verkeerd gemonteerd.
Bedankt voor de tip zal het morgen proberen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:46
CurlyMo schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:45:
[...]

Defineer "verkeerd gemonteerd "? De string of de panelen?

(Je bedoeld dat met deze test de spanning gelijk kan blijven om aan te tonen dat beide gelijke strings op 1 ingang zitten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 14:54
Je ziet echt dat de heffingen eraf zijn.

Voor een 300 wp full black paneel betaal je nu 154 euro bij Solar-Bouwmarkt. (Trina Solar)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
stormfly schreef op maandag 17 september 2018 @ 23:08:
[...]
Defineer "verkeerd gemonteerd "? De string of de panelen?
Volgens @Wimhaw zitten de panelen nu zo:
code:
1
2
3
4
5
6
1 1 1 2 2 2
1 1 1 2 2 2
1 1 1 2 2 2
1 1 1 2 2 2
1 1 1 2 2 2
1 1 1 2 2 2

Als er dan schaduw op de onderste rij panelen valt, dan zou je redelijk dezelfde curve moeten zien op string 1 als 2.

Als de panelen zo zitten:
code:
1
2
3
4
5
6
1 1 1 1 1 1
1 1 1 1 1 1
1 1 1 1 1 1
2 2 2 2 2 2
2 2 2 2 2 2
2 2 2 2 2 2

Als er dan schaduw op de onderste rij panelen valt, dan zou de curve van string 2 in moeten kakken zodra de schaduw valt, maar string 1 niet.

Zolang @Wimhaw niet de MPPT's apart kan monitoren, is dit de enige manier, buiten het dak op klimmen, om het na te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
@CurlyMo @Andre1973
Het lijkt erop dat ze alles op PV1 hebben aangesloten. Heb deze tekening gevonden van de aansluitingen.
https://tweakers.net/ext/...lIpCNgeIAqZUgVY/thumb.png

Weten jullie of ik zonder problemen 1 set kan veplaatsen naar PV2? Bijvoorbeeld de rechter van PV1 aansluiting aansluiten op PV2 en de, denk ik dummy aansluitingen omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Wimhaw voor je huidige onderzoek is dat niet relevant. Dat wordt het als je antwoord hebt op je string vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 09:41
Ik zou trouwens verwachten dat bij @Wimhaw de bypass diodes hun werk zouden moeten gaan doen in geval van schaduw. Dat zou ook kunnen wijzen op het niet op 2 MPPTs aangesloten zijn van de panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
Andre1973 schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:14:
@Flappie misschien wel een eigen topic aanmaken en deze aanpassen met een verwijzing daar naartoe.
CurlyMo schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:13:
[...]

Volgens de Topic Warning is dit een mooie voor een apart topic, dan weet je zeker dat je vraag niet onder sneeuwt.

Wat betreft je schaduw. Hoe zit dat in de zomer? En hoe zit het met je oost dak?
Ik heb er inmiddels een apart topic voor aangemaakt :)
Flappie in "Zonnepanelen. Plat dak op zuid of schuin dak op west?"

[ Voor 44% gewijzigd door Flappie op 18-09-2018 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 19:55
€ 0,97 per Wp voor Solar Edge inclusief 3 extra optimisers voor hergebruik bestaande panelen, inclusief alle materiaal en montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 11:31
Dirtbiter schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:55:
[...]

€ 0,97 per Wp voor Solar Edge inclusief 3 extra optimisers voor hergebruik bestaande panelen, inclusief alle materiaal en montage.
Inclusief/exclusief BTW? Wat is de som als je met Tigo optimizers gaat werken icm een normale omvormer? Dan heb je vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 19:55
Noord27 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:02:
[...]

Inclusief/exclusief BTW? Wat is de som als je met Tigo optimizers gaat werken icm een normale omvormer? Dan heb je vergelijk.
Sorry, ex BTW.

Bij solar-bouwmarkt.nl zijn 36 Tigo optimizers met een SMA omvormer €3.345,45.
36 Tigo optimizers met een Omnik omvormer is €3.003,00.
36 SE P300 optimizers met een SE omvormer is €3.097,00.

Hier ook weer excl. BTW.

[ Voor 6% gewijzigd door Dirtbiter op 18-09-2018 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Dirtbiter schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:08:
[...]

Sorry, ex BTW.

Hier ook weer excl. BTW.
Tigo werkt met elk merk omvormer. Dus daar valt dan nog op te besparen. En er zijn duo modellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 18-09-2018 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 09:41
@Dirtbiter In toevoeging op @Noord27: je kunt bij Tigo voor het duo-model kiezen, waarmee je 2 panelen per optimizer aansluit. Helaas levert solar-bouwmarkt.nl die (nog) niet.
Een duo is grofweg €15 à €20 goedkoper dan 2 enkele optimizers.

[ Voor 12% gewijzigd door Cranberry op 18-09-2018 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dirtbiter schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:08:
[...]

Sorry, ex BTW.

36 Tigo optimizers met een Omnik omvormer is €3.003,00.

Hier ook weer excl. BTW.
18 duo versie scheelt je vanuit Duitsland 600 euro, dus had maar voor omnik gekozen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 22:22

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

reneeke1970 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:37:
[...]

18 duo versie scheelt je vanuit Duitsland 600 euro, dus had maar voor omnik gekozen.....
En hoeveel scheelt ipv 36 P300 18 stuks P600 (oftewel ook duo)
Geen idee of dat op dit dak kan hoor.

Zitten jullie vast? De trein van Stringomvormers en Solar Edge begint te rijden. Kaartjes alstublieft O-)
Noord27 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:09:
[...]

Tigo werkt met elk merk omvormer. Dus daar valt dan nog op te besparen. En er zijn duo modellen.
Echt voor dit soort kleine verschillen kies jij als ik het goed begrijp liever voor 36 tigo en een omnik (bijvoorbeeld) als je voor nog geen 100 euro meer 36 P300 met Solar Edge hebt? 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door ApC_IcE op 18-09-2018 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@ApC_IcE Nee geen woorden in de mond proberen te leggen AUB.

Ik wil alleen aangeven dat je correct met elkaar moet vergelijken (en dat er meer mogelijkheden zijn) en geen appels met peren. Wat iemand daar zelf mee doet mag iedereen voor zichzelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Noord27 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:06:
@ApC_IcE Nee geen woorden in de mond proberen te leggen AUB.

Ik wil alleen aangeven dat je correct met elkaar moet vergelijken (en dat er meer mogelijkheden zijn) en geen appels met peren. Wat iemand daar zelf mee doet mag iedereen voor zichzelf bepalen.
*knip*, je toon mag best wat aardiger...

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 19-09-2018 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom hier net kijken op het forum. Op het gevaar af dat het al een aantal keren ter sprake is geweest neem ik toch het risico.
Voor het gemak neem ik even ronde getallen.
Ik heb een dubbele draaischijfmeter die terug kan draaien.
Ik verbruik in piekuren 2500 kWh en in daluren 3500kWh.
De opbrengst van mijn zonnepanelen zal naar verwachting 5000 kWh zijn. Naar ik aanneem hoofdzakelijk tijdens de piekuren. Mijn telwerk zal dus tijdens de piekuren teruglopen en blijvend teruglopen.
Ik hoor steeds dat ik de oude meter moet laten zitten totdat het niet meer kan.
Volgens mij komt dat niet goed. Of vergis ik mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Tijdens piekuren bij zonnig weer terug maar tijdens daluren weer vooruit, geen probleem. Maar je kunt ook heel goed een slimme meter nemen, dan kun je alle inkomende en uitgaande stromen goed zien. Dat het een voordeel biedt om een draaistroommeter te houden, is een fabeltje.

[ Voor 16% gewijzigd door Jan Treur op 18-09-2018 17:02 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan Treur schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:58:
Tijdens piekuren bij zonnig weer terug maar tijdens daluren weer vooruit, geen probleem. Maar je kunt ook heel goed een slimme meter nemen, dan kun je alle inkomende en uitgaande stromen goed zien. Dat het een voordeel biedt om een draaistroommeter te houden is een fabeltje.
Dank voor de reactie.
Wat doet mijn energieleverancier als ik elk jaar lagere meterstanden doorgeef voor de piekuren?
Gaan zij dat verrekenen met het verbruik in de daluren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
@Verwijderd Is verschillend per energieleverancier, toevallig onlangs nog iets over gelezen op de site van de Consumentenbond.

[ Voor 41% gewijzigd door Megalodon_67 op 18-09-2018 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Jan Treur schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:58:
Tijdens piekuren bij zonnig weer terug maar tijdens daluren weer vooruit, geen probleem. Maar je kunt ook heel goed een slimme meter nemen, dan kun je alle inkomende en uitgaande stromen goed zien. Dat het een voordeel biedt om een draaistroommeter te houden, is een fabeltje.
De reden om een analoge draaistroommeter te houden (Ferraris) komt juist van pas als de salderingsregeling gaat vervallen, aangezien energieleveranciers dan geen onderscheid kunnen maken tussen wat er verbruikt is en wat er teruggeleverd is, zo ver ik begreep, toch?

Hiermee houdt je dus in feite ook de salderingsregeling voor jezelf van kracht, echter begreep ik dat het idee is om slimme meters te gaan verplichten wanneer de salderingsregeling gaat vervallen, maar heb hier alleen geen formele bronnen van.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
RomeoJ schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:18:
[...]

De reden om een analoge draaistroommeter te houden (Ferraris) komt juist van pas als de salderingsregeling gaat vervallen, aangezien energieleveranciers dan geen onderscheid kunnen maken tussen wat er verbruikt is en wat er teruggeleverd is, zo ver ik begreep, toch?
Theoretisch wel. Als echter na het afschaffen de discrepantie tussen het opgegeven verbruik en het verwachte verbruik te groot is zal de energieleverancier zelf het verbruik schatten. Net als nu eigenlijk al gebeurd na je verhuizing.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 18-09-2018 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:03
RomeoJ schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:18:
[...]
Tegen die tijd is de slimme meter allang verplicht gesteld. De netbeheerder weet precies wie die heeft, en zonnepanelen laten zich nou eenmaal slecht verbergen....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

https://www.rtlnieuws.nl/...nelen-huizen-record-brand

Ik vind dit een leuk onderwerp, bij mij in de straat verderop is helaas ook een huis de fik in gevlogen door zijn zelfgebouwde string systeem, huis van de buren is ook deels meegebrand en zijn daardoor nu al weken dakloos in hun eigen huis. Ben je mooi klaar mee met zo'n slimme buurman die een voordelig systeempje heeft geknutseld 8)7

Zitten op de meeste string omvormers eigenlijk ook vlamboogdetectie???
En zo niet, als je dat aanschaft, hoeveel duurder is solaredge dan nog echt???
Ik weet, solaredge is een als een vloek door de kerk hier op het fora, maar ben toch wel zeer benieuwd hoe jullie het zien op dit aspect qua brandveiligheid :Y)

Dit gaat in de toekomst naar mijn idee nog wel een groot probleem worden met verzekeringen.

Hier nog een foto van het achterkant van het huis, dan baal je toch best wel
https://drive.google.com/...HmR4SiO/view?usp=drivesdk

[ Voor 8% gewijzigd door DJKroon op 18-09-2018 17:34 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:03
Tot nu toe betreft het zonder uitzondering in-dak systemen. Als daar wat fout gaat heb je gelijk brand in je isolatie. Nog een reden om nooit voor zo'n systeem te gaan.

Andere redenen zijn:
  • Dak gaat met ca 100 jaar veel langer mee dan zonnepanelen, hoe ga je over 25 jaar je panelen vervangen als je huidige formaat niet meer leverbaar is? (Al eens geprobeerd om nu nog zonnepanelen te krijgen met hetzelfde formaat als 25 jaar geleden?)
  • Geen koelend effect van je zonnepanelen op zolder.
  • Panelen worden warmer (dus slechter rendement).
  • Risico op lekkage is veel groter (want de afvoerrandjes in de kunststof mallen onder panelen zijn maar miniem, en hoe ga je die ooit schoonmaken?).
  • Etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 18-09-2018 19:31 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Andrehj schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:26:
De netbeheerder weet precies wie die heeft, en zonnepanelen laten zich nou eenmaal slecht verbergen....
Inderdaad, het is heel makkelijk om alleen degenen die exact kunnen laten zien wat ze terugleveren en op welk tijdstip, daar ook een betaling voor te geven. Lijkt me ook alleszins redelijk. Dan kun je alleen meedoen met terugleveren als je een meter hebt die dat apart registreert, bijvoorbeeld een slimme meter. Het zou wat naief zijn te denken dat je dat kan omzeilen en meer geld in je zak kan steken dan waar je in het nieuwe teruglevering regime recht op hebt; dat zou een beetje lijken op belastingontduiking.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DJKroon
Dan moet vlamboogdetectie wel aan staan.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat het standaard uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:46
DJKroon schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:30:

Ik vind dit een leuk onderwerp, bij mij in de straat verderop is helaas ook een huis de fik in gevlogen door zijn zelfgebouwde string systeem, huis van de buren is ook deels meegebrand en zijn daardoor nu al weken dakloos in hun eigen huis. Ben je mooi klaar mee met zo'n slimme buurman die een voordelig systeempje heeft geknutseld 8)7

Ik weet, solaredge is een als een vloek door de kerk hier op het fora, maar ben toch wel zeer benieuwd hoe jullie het zien op dit aspect qua brandveiligheid :Y)

Dit gaat in de toekomst naar mijn idee nog wel een groot probleem worden met verzekeringen.

Die onderste foto zijn we heel benieuwd wat de oorzaak was,
In de panelen
In de omvormer
Installatie fout

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:41:
[...]

Tot nu toe betreft het zonder uitzondering in-dak systemen. Als daar wat fout gaat heb je gelijk brand in je isolatie. Nog een reden om nooit voor zo'n systeem te gaan.
'Zonder uitzondering' lijkt me niet het geval als ik op Google Afbeeldingen kijk, 'vaak' is denk ik een betere kwalificatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

[...]

Andere redenen zijn:
  • Dak gaat met ca 100 jaar veel langer mee dan zonnepanelen, hoe ga je over 25 jaar je panelen vervangen als je huidige formaat niet meer leverbaar is? (Al eens geprobeerd om nu nog zonnepanelen te krijgen met hetzelfde formaat als 25 jaar geleden?)
  • Geen koelend effect van je zonnepanelen op zolder.
  • Panelen worden warmer (dus slechter rendement).
  • Risico op lekkage is veel groter (want de afvoerrandjes in de kunststof mallen onder panelen zijn maar miniem, en hoe ga je die ooit schoonmaken?).
  • Etc.
Geen BTW terug gave.
lastig uit te bereiden, en het is een virus.
Veel duurder (montage systeem en manuren) in aanleg (als het goed gebeurd).
en naar mijn idee niet fraaier, vaak zelfs lelijker.

(zou ik een fan zijn van indak? }) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Wimhaw schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 07:41:
@CurlyMo @Andre1973
Het lijkt erop dat ze alles op PV1 hebben aangesloten. Heb deze tekening gevonden van de aansluitingen.
https://tweakers.net/ext/...lIpCNgeIAqZUgVY/thumb.png

Weten jullie of ik zonder problemen 1 set kan veplaatsen naar PV2? Bijvoorbeeld de rechter van PV1 aansluiting aansluiten op PV2 en de, denk ik dummy aansluitingen omgekeerd.
Ja hoor, dat kan.
De MPP heeft op de stroom na dezelfde spec. Omvormers gaan volgens mij stuk door overspanning.
En hadden ze op het dak nog wat parallel gezet dan was dat ook voor de MPP 1 een probleem geweest.
Gezien het er 36 zijn en 2x een string van18 panelen op een 3 Fase omvormer heel normaal is.
Haal eerst 1 aansluiting los, dan even de omvormer aanzetten en naar de spanning kijken, gaat ie aan en is de (DC) spanning goed (binnen het bereik) dan heb je 1 string te pakken op MPP1.
Dan daarna uit schakelen en die andere op MPP2 zetten.
Heb je geen spanning met 1 string, dan heb je van beide strings 1 kant aangesloten.
Het zou ook nog kunnen dat ze nu gedraaid zitten, wat niet uitmaakt, maar als ze elk op hun eigen MPP zitten wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 18-09-2018 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
Andre1973 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:22:
[...]

Ja hoor, dat kan.
De MPP heeft op de stroom na dezelfde spec. Omvormers gaan volgens mij stuk door overspanning.
En hadden ze op het dak nog wat parallel gezet dan was dat ook voor de MPP 1 een probleem geweest.
Gezien het er 36 zijn en 2x een string van18 panelen op een 3 Fase omvormer heel normaal is.
Haal eerst 1 aansluiting los, dan even de omvormer aanzetten en naar de spanning kijken, gaat ie aan en is de (DC) spanning goed (binnen het bereik) dan heb je 1 string te pakken op MPP1.
Dan daarna uit schakelen en die andere op MPP2 zetten.
Heb je geen spanning met 1 string, dan heb je van beide strings 1 kant aangesloten.
Het zou ook nog kunnen dat ze nu gedraaid zitten, wat niet uitmaakt, maar als ze elk op hun eigen MPP zitten wel.
Bedankt voor de werkwijze en informatie. Wacht even tot morgen, want dan komt de installateur langs. Ben benieuwd wat ze te vertellen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:31:
@DJKroon
Dan moet vlamboogdetectie wel aan staan.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat het standaard uit staat.
Zoals altijd ben je vlijmscherp! ;)
Helaas klopt het wat je zegt, maar heb het zelf ingeschakeld, omdat dit 1 van de redenen is dat ik voor solaredge heb gekozen.
Btw wel echt stom dat dit niet standaard aan staat 8)7 |:( ;(
Gelukkig zit het er wel standaard op, is dit bij string omvormers ook of ben je dan aangewezen op losse modules?
habbekrats schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:35:
[...]

Die onderste foto zijn we heel benieuwd wat de oorzaak was,
In de panelen
In de omvormer
Installatie fout
Dit is fout gegaan bij de panelen op het dak, vermoedelijk dus een slechte connectie in de stekker.
Het is dan ook op klaar lichte en zonnige dag gebeurd.
Brand is naar binnen geslagen en heeft heel veel verwoest, waardoor ook de omvormer als verdacht werd bestempeld.
Echter, dit is van horen zeggen, maar als je de schade ziet baal je wel flink.

Voor het inschakelen van de vlamboogdetectie:
Hou de knop ingedrukt voor het menu.
Dan Maintenance
Dan AFCI (dis) en dan om zetten naar enable en klaar ;)

[ Voor 11% gewijzigd door DJKroon op 18-09-2018 23:56 . Reden: Hoe vlamboogdetectie inschakelen erbij gezet ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Nu is het aantal branden door of met panelen erg weinig ten opzichte van alle branden per jaar
Roken staat nog steeds bovenaan.

Op de meer dan 100000 woning branden in 2016 zijn de 12 zonnepaneel branden nog in de marge, hoe erg ook.
https://vebon-novb.nl/nl/...feiten-en-cijfers-branden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:00
Klopt het dat oost opstellingen relatief meer opbrengen in het voor- en najaar en relatief minder in hartje zomer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
GioStyle schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 23:03:
Klopt het dat oost opstellingen relatief meer opbrengen in het voor- en najaar en relatief minder in hartje zomer?
Ik heb het even uitgerekend voor je.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/hgo1Pz/Screen_Shot_2018_09_18_at_23_50_31.png

[ Voor 36% gewijzigd door herofruit op 18-09-2018 23:51 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 18:01
Sinds kort hier ook voorzien van panelen :)

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/wsn_3TrhojeTenO-tD3PEf-NvwaQZ5PWtR-0lkDTZJSKSrkub1WCV_168HRG8jYmMscJCEOQgS-tBCepw8qjrn8aPgghOrkZhp0xs3fe1LYVCQ6JDJCZsOwYWM8om5A6riescw4GNkY3qCZUNkV9sj5oQ41kpozpBGSrB87OGAVzATqajEGemnsvYwtH1nVAUSnJS6Dxg1ArwgeYoCguhIhi4ooEz8YHJneoPUcXUqm7fyLPttC4K1mnyGCVq4wdEcIrcBV_WQdLvowMh1U4sfAn0dIuY7Vwkcew_R7ynzvg7Wx_Abg3tr4_dkiXmKg6PV_BTwm7nkGT4P7N6TM69zKQ5G0iiJv9yOtGT91fVzS7IIf34yJWq-g_R54KSUfgp1YNRU44NS9VP7y8ClOM6ZTBlCEuHiah8vRO9tjLcMsPhu8m__fmji1Xzcp_Ajwm55O6BJ0DNJy159ykqm-1rI40_ZjmxnQPWWv2y9BXna4VnFTgbIs_iKcpQKEOTk_cPolnGZ4XnWuVbIB-A10nLY6bv8xY5EOkcU8tpjUxm9HGcQ22Q1HwhzebvF4BZCme7HHAfrCmEmafNMaMz8hEHTQbXMKV4-e3XSqHuDZmWqXs3FccNVI4PGTMb2CU-xE=w708-h943-no
foto 18:00
Ik heb nog geen toegang tot de portal van solaredge maar wat mij opviel:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P9c40sm.png

Van 11:30 tot 11:55 echt 0,0 opbrengst.
Toch een beetje vreemd als op dat moment wel de zon aan die kant van de woning staat, ook al is het bewolkt.

/edit of wordt ik nu wakker en streept domoticz het tegen elkaar weg, return kan wel nul zijn ja :D |:(

[ Voor 5% gewijzigd door JvdW op 18-09-2018 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
JvdW schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 23:50:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toch een beetje vreemd als op dat moment wel de zon aan die kant van de woning staat, ook al is het bewolkt.
Welkom bij de club!

Ik zie dat je ook verbruik meeneemt. Hoe meet je dit? Misschien geeft je slimme meter '0' aan als je de energie direct verbruikt voordat het bij de meter komt :-)

Zijn dit LG panelen trouwens?

[ Voor 3% gewijzigd door herofruit op 18-09-2018 23:56 ]

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 18:01
herofruit schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 23:53:
[...]

Welkom bij de club!

Ik zie dat je ook verbruik meeneemt. Hoe meet je dit? Misschien geeft je slimme meter '0' aan als je de energie direct verbruikt voordat het bij de meter komt :-)

Zijn dit LG panelen trouwens?
Dit komt zo uit de kWh meter inderdaad, via p1 poort
Kan ook zijn dat domoticz het tegen elkaar wegstreept..

Panelen zijn de CSUN 355Wp op een SE5K :)
Volgens de omvormer rond de 23kW opbrengst per dag nu ongeveer.

[ Voor 4% gewijzigd door JvdW op 19-09-2018 00:09 ]

• herofruit
Bekijk morgen het SE display. Ik ken Domoticz niet (goed genoeg) dus ik weet niet of het weggestreept wordt! Maar lijkt me wel het meest logisch, gezien de grafiek :-)

Maar mooie panelen zo! 5.6Kwh, heb je zo veel schaduw dan?

[ Voor 15% gewijzigd door herofruit op 19-09-2018 00:16 ]

• Jan Treur
Er blijkt hier dat Oost over het jaar 80% van Zuid oplevert. Dan zou de hoek rond de 30 graden moeten zijn. Klopt dat?

[ Voor 240% gewijzigd door Jan Treur op 19-09-2018 15:36 ]

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Jan Treur schreef op woensdag 19 september 2018 @ 03:28:
Er blijkt hier dat Oost over het jaar 80% van Zuid oplevert. Dan zou de hoek rond de 30 graden moeten zijn. Klopt dat?
https://gathering.tweaker...50247/0#orientatieschaduw

als je de afbeeldingen mag geloven wel dus :)

[ Voor 7% gewijzigd door [m]engineer op 19-09-2018 07:17 ]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

/edit of wordt ik nu wakker en streept domoticz het tegen elkaar weg, return kan wel nul zijn ja :D |:(
Als het uit je slimme meter zijn dan kan het kloppen en heb je rond die tijd een grote verbruiker aangezet (oven of (af)wasmachine misschien?).

• habbekrats

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Domoticz streept het niet weg, dat doet je slimme meter als je een flinke verbruiker aanzet.
Ik monitor in domoticz ook mijn slimmem meter, maar ook de opbrengst van de panelen zelf.
Deze opbrengst stuur ik ook naar PVoutput en mijn verbruik niet.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:04:
[...]

Dank voor de reactie.
Wat doet mijn energieleverancier als ik elk jaar lagere meterstanden doorgeef voor de piekuren?
Gaan zij dat verrekenen met het verbruik in de daluren?
Mijn energie leverancier (Essent) doet dat wel. Eerst gaat het hooverbruik naar nul, en daarna gaat het laagverbruik naar beneden, ook al is het in hoogtarief opgewekt.
CurlyMo schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:21:
[...]

Theoretisch wel. Als echter na het afschaffen de discrepantie tussen het opgegeven verbruik en het verwachte verbruik te groot is zal de energieleverancier zelf het verbruik schatten. Net als nu eigenlijk al gebeurd na je verhuizing.
Maar als je kunt aantonen dat je een verbruik van 0 hebt, de afgelopen jaren, kunnen ze niet zeggen dat hij teveel afwijkt :p
Andrehj schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:26:
[...]

Tegen die tijd is de slimme meter allang verplicht gesteld. De netbeheerder weet precies wie die heeft, en zonnepanelen laten zich nou eenmaal slecht verbergen....
Zonnepanelen op het dak zegt niets over opbrengst. De omvormer is een essentieel onderdeel.
[...]
Dak gaat met ca 100 jaar veel langer mee dan zonnepanelen, hoe ga je over 25 jaar je panelen vervangen als je huidige formaat niet meer leverbaar is? (Al eens geprobeerd om nu nog zonnepanelen te krijgen met hetzelfde formaat als 25 jaar geleden?)
De panelen die we in 2017 hebben laten leggen hadden al een andere maat dan de panelen uit 2015... En dan hebben we het nauwelijks over 3 jaar (begin 2015 tot eind 2017). Ze zijn iets dikker geworden.
Andre1973 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:16:
[...]
en naar mijn idee niet fraaier, vaak zelfs lelijker.

(zou ik een fan zijn van indak? }) )
Het hangt ervan af. Er staan in Delfzijl huizen met zonnepanelen als dakbedekking. Maar dan ook 100%. Ziet er erg netjes uit hoor. Het dak is precies zo groot gemaakt dat er 3 lagen panelen (portrait) op passen. Aan twee kanten, natuurlijk.

https://www.google.nl/map...icX-fQ!2e0!7i13312!8i6656

(je kunt niet dichterbijer komen, dan zie je de oorspronkelijke huizen :p)

• herofruit
Jan Treur schreef op woensdag 19 september 2018 @ 03:28:
37 graden = 80,27%.
30 graden = 82,45%.

Bij 30 graden wek je natuurlijk wel minder op. 37 graden is optimaal voor zuid.

• ApC_IcE

ApC_IcE

DJKroon schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:30:

Poeh, zal je maar gebeuren. Indak wordt zo steeds minder populair O-)

• barend_berg
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-09 07:53
Verkeerd topic :O

[ Voor 97% gewijzigd door barend_berg op 19-09-2018 10:21 ]

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 14:54
ApC_IcE schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:30:
[...]

Poeh, zal je maar gebeuren. Indak wordt zo steeds minder populair O-)
Dit is geen indak systeem toch? Zo aan de foto's te zien.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Klopt, het betreffende systeem is geen indak.
Het grote gat komt door de dakkapel die geheel weggefikt is.
Bij de zonnepaneel links zie je als je inzoomt ook de dakpannen.

Maar als je het over het nieuwsitem van gisteren hebt, dan is in dak zeker af te raden!

[ Voor 20% gewijzigd door DJKroon op 19-09-2018 10:43 ]

• reneeke1970
DJKroon schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:41:
Klopt, het betreffende systeem is geen indak.
Het grote gat komt door de dakkapel die geheel weggefikt is.
Bij de zonnepaneel links zie je als je inzoomt ook de dakpannen.

Maar als je het over het nieuwsitem van gisteren hebt, dan is in dak zeker af te raden!
Kijk eens naar rechter dak? En zie jij rails uitsteken, ja hoor is indak (denk ik)

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y