Stefanovic45 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 13:49:
[...]
Heb je meer info over de beperking van de MPPT's? Volgens mij staat die data niet in de datasheets.
Ik zie hier bijvoorbeeld niks over staan bij de Goodwe GW5000D-NS. Iemand zei ook dat de nieuwe modellen van Goodwe deze beperking niet meer hebben.
het staat er wel gedeeltelijk in, maar niet duidelijk.
een goodwe GW3000D-NS tot aan de GW5000D-NS hebben allemaal een mpp die max 11A doet.
wil je dan 5000W kunnen doen, dan moeten de panelen al 5000W/11A = 454Vmpp doen. (en dat krijg je waarschijnlijk al niet voor elkaar om dan nog onder de 580Voc te blijven. grens gevalletje

)
maar veel panelen leveren maar +/-9Ampp, en dan is het 5000W/9A = 555Vmpp, en dat is ruim te veel Vmpp/Voc, dus daar start hij niet meer mee.
met maar een GW3000D-NS blijf je gewoon makkelijker onder die grens, dus daar zie je het niet zo snel.
3000W/9Ampp = 333Vmpp.
om die reden beveiligen veel fabrikanten de max per mpp.
en kunnen ze goedkopere componenten gebruiken in de mpp zelf.
soms is het dan per mpp nog lager zie b.v. hosola:
www.hosola.com/uploadfile/2015/0401/20150401042322560.pdf
die vertellen het wel de 5000MTL heeft maar een max van 3000W per mpp heeft.
het is jammer dat goodwe het niet goed verteld, zou hun omvormers alleen maar beter maken als het er wel in stond.
dan kun je gewoon beter de grenzen opzoeken van het apparaat.
gelukkig hebben de meeste mensen hier eigenlijk geen last van, pas bij oost-west en zeer ongelijke verdeling van de mpp's en vrij extreme opstellingen, dan pas heb je er last van.
ook maar 1 mpp aansluiten, dat kan niet altijd de grenzen aangeven.
vaak kunnen omvormers ook 2 mpp's parallel gebruiken, als de omvormer automatisch overschakelt dan zie je het nog niet. (de meeste omvormers moeten vaak wel aardig omgebouwd worden voor 2x mpp parallel, vaak dip switch + patching van kabels in het apparaat.)
(omniksol is ook zo een verhaal, voor de TL verzie daar vertellen ze het niet, maar de 3000W verzie deed maar 1740W per mpp.
met de TL2 verzie gingen ze het ineens wel vertellen dat de 3000W verzie een 2100W per mpp doet.
de TL3 verzie nog niet gecheckt, maar die vind ik op het eerste gezicht een vreemde omvormer, weet nog niet of ik die als een verbetering wil zien.

maar de les die je er uit kunt leren, is dat zelfs binnen een merk er veel verschillen zijn tussen de types.

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)