Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.939 views

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
@CurlyMo @Cranberry @Icekiller2k6 bedankt voor jullie reacties zover. Ik heb zoals gevraagd een eigen topic aangemaakt met foto's.

Als iemand verstand heeft van oost-west opstellingen, of van opstellingen met geschroefde pannen, graag even kijken. _/-\o_

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 20:09
Ik heb net een prijslijst van een groothandel bekeken, en daar zijn de prijzen ongeveer 10-15 euro per paneel omlaag gegaan. Dat is dus ook ongeveer wat je mag verwachten van de webshop prijzen.
Lijkt de afschaffing van de invoerheffing toch zin te hebben gehad.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 09:41
N.a.v. mijn vraag over 12x 300Wp panelen in een string en de maximale openklemspanning:

@PClop , idd met Steca zit je safe, evenals met Fronius bijv, die ook bij 1-fasige omvormers prima overweg kunnen met een hoge stringspanning

@AUijtdehaag , SMA is idd ook geen probleem, die gaan allemaal tot 600V

@migjes , omdat het om een oostopstelling met een steil dak en de nodige schaduw onderdimensioneer ik de omvormer flink. Qua voorbeelden van maximale Voc:
- Solax X1-2,5: 600V
- Omniksol-2.5k: 500V (in specs staat 'Array over voltage protection' als functie genoemd)
- Growatt 2000S: 450V, 3000S: 550V
- Goodwe GW2500/3000-NS: 500V
- Hosola 2200/2500/3000TL: 550V

Vmpp is met 12 60-celpanelen nooit een probleem. Qua Voc zou je in geval van een flinke vorst een omvormer moeten hebben die tot 550V Voc gaat. Je zou dan waarschijnlijk nooit of slechts zeer sporadisch 'gebruikmaken' van een overspanningsbeveiliging.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
tim-1985 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:22:
Ik heb net een prijslijst van een groothandel bekeken, en daar zijn de prijzen ongeveer 10-15 euro per paneel omlaag gegaan. Dat is dus ook ongeveer wat je mag verwachten van de webshop prijzen.
De belasting ging per wp, vreemd dat de premium merken/panelen(Chinese) zeker allemaal met een hoog wp niet tot bijna niet in prijs gezakt zijn, wel dat die juist veel moeten zakken in prijs.

Zal wel oude voorraad zijn of veel vraag en ternauwernood aanbod, vermoed ik.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:00
Net zoals bij de tijdelijke btw verlaging op arbeid bij verbouwingen: projecten worden niet daardoor opeens goedkoper. Prijs blijft hetzelfde; de zzp’er steekt gewoon meer in zijn eigen zak.

Dat zal bij de leveranciers/webshops niet veel anders zijn. Bij gezonde concurrentie zullen de prijzen vanzelf wel dalen, maar dat kan nog wel een tijd duren.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:46
tim-1985 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:22:
Is dat over de hele linie, of alleen de toch al goedkope Chinese panelen? Ik was verbaasd om te zien dat een Trina all black 300wp voor 166e inclusief te vinden was, enkel maanden geleden niet onder de 199.

[ Voor 12% gewijzigd door stormfly op 13-09-2018 07:07 ]

• tim-1985
stormfly schreef op donderdag 13 september 2018 @ 07:07:
[...]

Is dat over de hele linie, of alleen de toch al goedkope Chinese panelen? Ik was verbaasd om te zien dat een Trina all black 300wp voor 166e inclusief te vinden was, enkel maanden geleden niet onder de 199.
Ik had een maand geleden een paar prijzen opgeschreven en die zijn nu allemaal gedaald in prijs (Canadian Solar, Suntech, JA-Solar, Longi). De andere merken heb ik toen niet opgeschreven. Volgens mij zijn dit allemaal Chinezen.

De Longi 300 all black heb ik nu al voor €133 per stuk inclusief btw. Daar betaalde ik vorige maand nog €151 voor :( .

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:45

Helhond

Grunn

tim-1985 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:06:
[...]

De Longi 300 all black heb ik nu al voor €133 per stuk inclusief btw. Daar betaalde ik vorige maand nog €151 voor :( .
Waar haal je die prijs vandaan?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
Cranberry schreef op woensdag 12 september 2018 @ 23:35:
N.a.v. mijn vraag over 12x 300Wp panelen in een string en de maximale openklemspanning:

@PClop , idd met Steca zit je safe, evenals met Fronius bijv, die ook bij 1-fasige omvormers prima overweg kunnen met een hoge stringspanning

@AUijtdehaag , SMA is idd ook geen probleem, die gaan allemaal tot 600V

@migjes , omdat het om een oostopstelling met een steil dak en de nodige schaduw onderdimensioneer ik de omvormer flink. Qua voorbeelden van maximale Voc:
- Solax X1-2,5: 600V
- Omniksol-2.5k: 500V (in specs staat 'Array over voltage protection' als functie genoemd)
- Growatt 2000S: 450V, 3000S: 550V
- Goodwe GW2500/3000-NS: 500V
- Hosola 2200/2500/3000TL: 550V

Vmpp is met 12 60-celpanelen nooit een probleem. Qua Voc zou je in geval van een flinke vorst een omvormer moeten hebben die tot 550V Voc gaat. Je zou dan waarschijnlijk nooit of slechts zeer sporadisch 'gebruikmaken' van een overspanningsbeveiliging.
a, oke, je wil flink onder dimensioneren.
(ik zie niet in waarom, ik haal met oost 45 graden gewoon de Wp waardes, net zo als op zuid. ;)
dus dimensioneer oost gewoon net zo als zuid. als je dat wil zou ik niet verder gaan als 30%.
maar prijs verschil tussen omvormers of je nu 2,5 of 3kW neemt is zo klein.)

en ja, dan kom je wel een paar omvormers tegen die onder de 500V zitten.
dus pas er voor op welke je pakt, maar dan nog genoeg die wel een 550Voc aan kunnen.
(die goedkope omvormers, die stoppen vaak niet bij 550Voc, dat is meestal een paar V hoger, alleen lastig zeggen hoeveel.
b.v. mijn omvormer stopt bij 600Voc volgens de spec, praktijk is het 630Voc. ;) )

maar prijzen van omvormers kunnen vreemd zijn, zo had ik mijn eerste 3kW omvormer voor 400€ inc BTW ex verzend.
dus zoek en wie weet wat je vindt, dan hoef je voor de prijs al niet te onder dimensioneren. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 12:25
Op zich wel interessant om de prijzen even te vergelijken van 300wp+ full black panelen:
Trina TSM-300 DD05A.05 160€ inclusief (was 165)
JA Solar JAM60S02-300-PR-BK 165€ inclusief
NSP D6M305H3A 159€ inclusief, € 157,30 bij een marktplaats aanbieder uit Lemmer.
Panasonic VBHN325KJ01 275€ inclusief.
Dit zijn prijzen bij Winkelman, Solar-Bouwmarkt zit er 1-2 Euro onder, alleen daar zijn de verzendkosten 80 ipv 60 Euro.

• tim-1985
Helhond schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:48:
[...]

Via de groothandel. Komen wel ~100 euro verzendkosten bij, maar dan nog. Ik kan ze wel voor je bestellen, maar dat is denk ik alleen interessant als je er een aantal nodig hebt. Stuur dan maar een DM.

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 22:48
Dirtbiter schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:33:
[...]

Wat let je om een complete set te bestellen, bijvoorbeeld via https://www.solar-bouwmar...lete-sets/flatfix-fusion/? Is dat niet veel makkelijker?
Ik zie op Marktplaats verschillende mogelijkheden m.b.t. het tweedehands aanschaffen van dit soort opstellingen. Uiteraard wil ik de totale kosten zo laag mogelijk houden. Met deze tool krijg je inzicht in welke onderdelen je nodig hebt en dit vergemakkelijkt zo mijn zoektocht. Daarnaast geeft het meer info zoals waar je ballast dient te plaatsen en hoeveel.

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
tim-1985 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:04:
[...]

Via de groothandel. Komen wel ~100 euro verzendkosten bij, maar dan nog. Ik kan ze wel voor je bestellen, maar dat is denk ik alleen interessant als je er een aantal nodig hebt. Stuur dan maar een DM.
Bedenk wel dat jij dan aansprakelijk bent voor de garantie. Mocht er één niet goed werken draag jij de kosten voor het vervangen van dit paneel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:01

BlueTooth76

Let the sun shine!

Gisteren de 2x SolarEdge SE8K omvormers even goed van alle kanten bekeken.

Al vanaf het begin was het plan om de omvormers van actieve koeling te voorzien, want zijn we tweakers of niet? ;) Derating is er pas vanaf 57,5 graden Celsius bij de SE8K dus dat zal niet zo snel een issue zijn maar ik doe het vooral vanwege het verlengen van de levensduur (minder grote temperatuurverschillen, minder krimp en uitzetten).

De achterkant van deze 3-fase omvormers bestaat van onder tot boven uit een aluminium koellichaam met verticale koelribben.
Met de installateur heb ik overlegd dat hij per omvormer 2 verticale profielen van zo'n 50cm lang en 4cm breed tegen de wand schroeft.

Vervolgens maak ik van aluminiumplaat (1mm) 2 vlakken van zo'n 50 bij 31cm waar ik 2x 14cm fans op monteer (aanzuigen aan muurzijde, blaast dan in 2 richtingen uit langs de profielen). Dit worden Arctic F14 TC fans, die hebben een sensor en gaan pas draaien vanaf 35 graden Celsius zodat ze alleen actief zijn als er reden voor is. De aluminiumplaat met de fans wordt vastgezet op de profielen. Vervolgens komt de montageplaat van de SolarEdge daar weer op, zoals hij ook vastgezet zou worden aan de wand.

Zodra alles hangt zal ik nog wel wat foto's posten in dit topic, ook van de 68 panelen :)

Van de Arctic TC fans heb ik er ook 4 in mijn TV-meubel, normaal draaien ze niet maar als ik ga gamen of als de versterker wat hoog staat springen ze bij om de warme lucht uit de kast af te voeren.

[ Voor 27% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-09-2018 20:07 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

BlueTooth76 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 20:01:
Gisteren de 2x SolarEdge SE8K omvormers even goed van alle kanten bekeken.

Al vanaf het begin was het plan om de omvormers van actieve koeling te voorzien, want zijn we tweakers of niet? ;) Derating is er pas vanaf 57,5 graden Celsius bij de SE8K dus dat zal niet zo snel een issue zijn maar ik doe het vooral vanwege het verlengen van de levensduur (minder grote temperatuurverschillen, minder krimp en uitzetten).

De achterkant van deze 3-fase omvormers bestaat van onder tot boven uit een aluminium koellichaam met verticale koelribben.
Met de installateur heb ik overlegd dat hij per omvormer 2 verticale profielen van zo'n 50cm lang en 4cm breed tegen de wand schroeft.

Vervolgens maak ik van aluminiumplaat (1mm) 2 vlakken van zo'n 50 bij 31cm waar ik 2x 14cm fans op monteer (aanzuigen aan muurzijde, blaast dan in 2 richtingen uit langs de profielen). Dit worden Arctic F14 TC fans, die hebben een sensor en gaan pas draaien vanaf 35 graden Celsius zodat ze alleen actief zijn als er reden voor is. De aluminiumplaat met de fans wordt vastgezet op de profielen. Vervolgens komt de montageplaat van de SolarEdge daar weer op, zoals hij ook vastgezet zou worden aan de wand.

Zodra alles hangt zal ik nog wel wat foto's posten in dit topic, ook van de 68 panelen :)

Van de Arctic TC fans heb ik er ook 4 in mijn TV-meubel, normaal draaien ze niet maar als ik ga gamen of als de versterker wat hoog staat springen ze bij om de warme lucht uit de kast af te voeren.
Jammer dat ze op 12 V draaien heb je alsnog een voeding nodig. Ik gebruik hier een simpele temperatuur schakelaar waarvan je de temperatuur kan instellen, en geheel zonder voeding werkt. Worden normaal ingebouwd in elektra kasten, en kan je direct 230 Vac mee schakelen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Een vraagje over SolarEdge. Een installateur zegt dat je bij het leggen van meerdere windrichtingen en oriëntaties, je tenminste 6 panelen nodig hebt per windrichting om het te laten werken. Dat is toch onzin?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

CurlyMo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:49:
Een vraagje over SolarEdge. Een installateur zegt dat je bij het leggen van meerdere windrichtingen en oriëntaties, je tenminste 6 panelen nodig hebt per windrichting om het te laten werken. Dat is toch onzin?
Nooit van gehoord.

Bij de 3-fase modellen is het 16 panelen voor de meeste optimizer / omvormer combi's, bij de 1-fase minimaal 8 panelen.

Als het om alleen noord en oost zou gaan bijvoorbeeld, zou ik me iets bij het verhaal kunnen voorstellen omdat je dan mss je startvoltage niet haalt.

Als hij het beweert mag hij er ook een bron bij noemen, in documentatie is het me nooit opgevallen.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:14
Je hebt bij enkelfase SolarEdge minimaal zo'n 400 Volt output nodig van je optimizers voordat hij wil starten. Elke P300 optimizer kan maximaal 60 Volt leveren. Zolang het paneel dat aan zo'n optimizer is verbonden enigszins licht vangt (een paar Watt productie is voldoende) kan de bijbehorende optimizer zijn werk doen. Echt heel efficiënt is dat natuurlijk niet, om de spanning zo te moeten opvoeren.

• CurlyMo
BlueTooth76 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:53:
[...]
Als het om alleen noord en oost zou gaan bijvoorbeeld, zou ik me iets bij het verhaal kunnen voorstellen omdat je dan mss je startvoltage niet haalt.
Ik heb zelf een NW/ZO opstelling en de NW string haalde met 3 panelen al vrijwel de hele dag het startvoltage (6:00 - 21:00).

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Nee, volgens mij geen onzin, dat van 6 panelen weet ik niet maar het configuratieprogramma van SE (te downloaden op de SE site) geeft een waarschuwing.

• CurlyMo
TvanW schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:01:
[...]

Nee, volgens mij geen onzin, dat van 6 panelen weet ik niet maar het configuratieprogramma van SE (te downloaden op de SE site) geeft een waarschuwing.
Het gaat dan om 6 panelen van een windrichting die opgesteld is in een grotere opstelling. Het gaat trouwens over de S-Energy SN300M-10 panelen. Dat zijn ook nog eens 41V panelen.

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 13-09-2018 22:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:57
Voltage van de panelen maakt niet uit, alleen wel de juiste optimizer daarvoor kiezen ;-)

P40x of P505 geven max 85V, daar heb je er minimaal 6 van nodig in de string bij een 1-fase omvormer
P3xx geven 60V en daarvan heb je er minimaal 8 nodig bij 1-fase omvormer.
Zie de specs onderaan in de datasheet van de optimizers.

Het 'probleem' gaat zijn als je bijvoorbeeld 2 steile dakvlakken hebt die 180° van elkaar gedraaid zijn, met elk 3 optimizers.
Zodra het licht wordt zullen alle optimizers genoeg voltage leveren en gaat de omvormer leveren.
Maar zodra de ene kant volledig in de zon ligt, gaat de stroom van de string omhoog, de panelen met optimizers die in de schaduw liggen, moeten dezelfde stroom gaan leveren en aangezien er nog haast niks opgewekt wordt zal de spanning van die optimizers een flink stuk omlaag gaan (<10V).
Wat dan tot gevolg kan hebben dat je onder de gewenste ~370V komt.

Wat er precies gaat gebeuren weet ik niet (ik heb deze situatie niet), kan zijn dat die stopt met leveren of dat de stroom in de string verlaagd gaat worden om ze toch mee te kunnen laten doen, wat dan tot gevolg heeft dat de panelen in de zon niet hun volledige vermogen kwijt kunnen?

edit: Er is in deel 6 ook al wat over het gedrag van de optimizers gepost, zie hier en hier.

[ Voor 15% gewijzigd door Rouske op 13-09-2018 22:34 ]

• stormfly
Ik heb 8 panelen allemaal 96cells 56volt met P404, 4 OW /\ en 4 op ZW / .

Zelf vraag ik mij af, of ik mijn toekomstige noord panelen in een nieuwe string van 6 paralel zal plaatsen. Of opnemen in de huidige string wat dan 14 maakt.

Wat ik nog niet helemaal doorgrond, als een optimizer zakt in voltage om de stroom in de string te laten vloeien. Wekt hij dan nog wel zijn unieke maximale opbrengst op? Er zit toch een kantelmoment waarbij hij de grote keten gaat verzwakken, tov maximaal eigen rendement?

• CurlyMo
Dit zijn de quotes van de installateur uitgaande van SE + P300
Het is niet aan te bevelen om verschillende merken panelen door elkaar te gebruiken
en
6 schuin aan de oostkant, 3 schuin aan de westkant, 4 plat op zuid en 4 plat op oost. Die 6 heb je minimaal nodig om het systeem te laten werken.
Als ik de site designer erbij pak, dan vind die alles wat ik voorstel prima. Deze opstelling of overal 3 panelen.

• Rouske
@stormfly als je de genoeg rechten hebt op de SolarEdge portal, dan zou je dat in de grafieken van de optimizers moeten kunnen zien. Zie ook de 1e verwijzing van mijn vorige post.

• stormfly
CurlyMo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:37:
Dit zijn de quotes van de installateur uitgaande van SE + P300

[...]

en

[...]

Als ik de site designer erbij pak, dan vind die alles wat ik voorstel prima. Deze opstelling of overal 3 panelen.
Bij mij starten alle 8 de panelen, met 3 hoeken, in dezelfde 15 minuten op. Zelfs op 12-09 die donkere dag is om 07:49 alles tegelijk actief.

• stormfly
Rouske schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:45:
@stormfly als je de genoeg rechten hebt op de SolarEdge portal, dan zou je dat in de grafieken van de optimizers moeten kunnen zien. Zie ook de 1e verwijzing van mijn vorige post.
Volgens mij werkt het zoals je mag verwachten, zie jij bijzonderheden? West doet 66% van wat ZW doet, zal mede door de boom van de buren komen op west.

O/W 12gr helling
ZW 35gr helling

Blauw lijnen zijn de 2 Oost, de 2 rode lijnen West en de bundel van 4 overige zijn de ZW panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6pESstIAw0faEKwAY2XhLNjV/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L5TX6pK4Mnp0amZ07fOerYF3/thumb.png

• Rouske
@stormfly Leuke wirwar in de grafieken :P
Bij jouw ook goed te zien dat de optimizers 7, 1, 4 en 5 de eigen spanning verlagen om aan de string stroom te voldoen en dat 3 en 8 de max spanning geven, totdat er meer panelen genoeg vermogen leveren en de spanning per optimizer wordt aangepast.

Helaas kan je de string stroom niet laten zien in de grafieken, de stroom grafiek van de optimizers is die van de panelen.

Je zou het wel mooi kunnen testen :9
Kijken wat er met de optimizer spanningen gebeurd indien je de 2x West niet had gehad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
stormfly schreef op donderdag 13 september 2018 @ 22:36:
Ik heb 8 panelen allemaal 96cells 56volt met P404, 4 OW /\ en 4 op ZW / .

Zelf vraag ik mij af, of ik mijn toekomstige noord panelen in een nieuwe string van 6 paralel zal plaatsen. Of opnemen in de huidige string wat dan 14 maakt.

Wat ik nog niet helemaal doorgrond, als een optimizer zakt in voltage om de stroom in de string te laten vloeien. Wekt hij dan nog wel zijn unieke maximale opbrengst op? Er zit toch een kantelmoment waarbij hij de grote keten gaat verzwakken, tov maximaal eigen rendement?
Solaredge legt dat uit (tenminste dat denk ik)
https://aliusenergy.nl/fi...ed%20String%20Voltage.pdf

De uitgang spanning van de optimizers van de niet schaduw panelen wordt hoger als er een paneel in schaduw komt. Dit omdat de stroom door de string overal gelijk moet zijn.
Dus optimizer van paneel in schaduw verlaagt DC spanning (anders kan hij de benodigde stroom niet leveren bij lage opbrengst paneel) dus de andere panelen moeten dat compenseren omdat de inverter fixed voltage verwacht.

Dat zal wel de reden zijn dat je iets meer aan optimizers moet hebben dan strikt nodig getal technisch.
8x p404 zou 8x85 volt zijn. In theory kan het dan wel met 5 omdat je al op 425 volt zit.
Maar met 8 stuks voor een fase zitten ze dan normaal op 380/8 = 47,5 volt
Zakken er dan 3 weg naar 30 volt dan kunnen de 5 andere nog met 58 volt de zaak recht trekken.(dat zou met een p3xx ook kunnen)

Maar ik vraag me af of paneelspanning zo in elkaar zakt als in solaredge voorbeeld. Aan de andere kant doet het er niet toe wat het paneel levert omdat de optimizer een DC/DC converter is.

Het rekenvoorbeeld is gewoon totale wattage string / fixed voltage = stroom door string.
Dan bepaald de opbrengst paneel in watt hoeveel votage de optimizer uit moet sturen om de stroom door de string te halen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Dit zijn de quotes van de installateur uitgaande van SE + P300:

Het is niet aan te bevelen om verschillende merken panelen door elkaar te gebruiken
DAT is een vreemde uitspraak!?

Eén van de voordelen van SolarEdge is juist dat het geen klap uitmaakt wat je aan panelen , vermogens en oriëntaties door elkaar gooit. De optimizers halen er het optimale uit. Als je allemaal 300Wp panelen en je legt er 1 150 Wp paneel tussen, dan draagt die optimizer gewoon de helft van de spanning van de rest bij aan de totale stringspanning. (Immers: de stroomsterkte is in alle optimizers gelijk, ze passen de spanning aan aan het beschikbare paneelvermogen).

Tijd voor een andere installateur? (voor niet-SE oplossing heeft hij overigens wel een punt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Edit te snel gereageerd. ;)

[ Voor 94% gewijzigd door TvanW op 14-09-2018 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 12:25
tim-1985 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:06:
[...]
Ik had een maand geleden een paar prijzen opgeschreven en die zijn nu allemaal gedaald in prijs (Canadian Solar, Suntech, JA-Solar, Longi). De andere merken heb ik toen niet opgeschreven. Volgens mij zijn dit allemaal Chinezen.

Helhond schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:48:
[...]
Marijnsp schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:27:
[...]
Bedenk wel dat jij dan aansprakelijk bent voor de garantie. Mocht er één niet goed werken draag jij de kosten voor het vervangen van dit paneel.
En het gaat hard naar beneden met de prijzen, ook deze staat al scherp geprijsd, 146€ in de BTW. En dan via een bekende reseller, is ook meteen bekend wat de marges zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26

Afhankelijk van de hellingshoek zal het wel kunnen anders krijg je een yieldfactor op een gedeelte van je setup.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 11:31
Prijzen dalen door wegvallen van de importheffing en het wordt toch weer herfst (dalende vraag): binnenkort dan maar eens een dealtje maken voor uitbreiding. Vorig jaar ook in oktober uitbreiding gedaan en de TVT is dan zeer aangenamer als de zomerprijzen.

Heb al een omvormer en 6 optimizers liggen.. 😁

Zelf monteren. Voorkeur voor Trina met percium technologie/look. Die liggen er al 19, om in dezelfde stijl te blijven. Zijn al wel in anderhalf jaar tijd van 290 naar 305wp gegaan zie ik. Of 4x percium met 6x fulltime black is net boven. 10.000Wp.. 😁😁

[ Voor 85% gewijzigd door Noord27 op 14-09-2018 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Helaas lijken de installatiekosten door de aantrekkende arbeidsmarkt net zo snel te stijgen als de paneelprijzen dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik denk eraan om zelf 6 panelen op het pannendak van mijn garage (op zuid) te gaan leggen, maar ben nog niet zo thuis in de materie als de meesten hier. M'n elektriciteitsverbruik is onlangs fors ingezakt tot een, ik schat, 1.400 kWh per jaar nadat ik m'n 32 jaar oude koelkast heb vervangen door een A+++ exemplaar. Ik overweeg toch om high power panelen aan te schaffen omdat ik in de toekomst weer een hoger verbruik verwacht, bv. door overstappen op inductie koken i.p.v. gas en verwarmen met warmtepomp of bijverwarmen met IR-panelen. Nu zie ik op de site van StralendGroen een mooie configurator om zelf een complete set samen te stellen, maar ze werken in de configurator met Growatt omvormers. Is dat 'Chinese rommel' of best goed materiaal?

[ Voor 3% gewijzigd door Megalodon_67 op 14-09-2018 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
jacovn schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 06:42:
[...]
Dat zal wel de reden zijn dat je iets meer aan optimizers moet hebben dan strikt nodig getal technisch.
8x p404 zou 8x85 volt zijn. In theory kan het dan wel met 5 omdat je al op 425 volt zit.
[...]
Vandaar dat de minimale stringlengte met p404's op 6 stuks staat en niet 8 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 19:55
Iemand real-world ervaring met de verschillen tussen
Q Cells Q.Peak 295WP Full Black
en
Trina Honey 300WP Full Black?

Of een kwaliteitsverschil tussen de merken op zich?

Ik heb nu twee zeer aantrekkelijke offertes liggen, voor ongeveer dezelfde prijs.
In de datasheets lijken deze twee panelen nagenoeg identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Wat is zeer aantrekkelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vandaag een begin gemaakt met de luchtkoeling voor m'n 2x SolarEdge SE8K omvormers.

Er ligt een kort stukje 4x4cm profiel bij als voorbeeld, dat worden er 2 van 50cm en daar wordt de omvormer dan aan opgehangen, de fan heeft dan nog zo'n 1,5cm vrije ruimte.
De omvormer komt hierdoor 41mm verder van de muur te hangen.

Zo ziet de achterkant er uit, mooie koelribben:
Afbeeldingslocatie: http://picadump.com/pictures/tweakers/SolarEdge_SE8K_fan_mod_001.JPG

Plaatje aluminium van 31x50cm met een paar gaten voor de fans:
Afbeeldingslocatie: http://picadump.com/pictures/tweakers/SolarEdge_SE8K_fan_mod_002.JPG

[ Voor 165% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-09-2018 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
BlueTooth76 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:32:
Vandaag een begin gemaakt met de luchtkoeling voor m'n 2x SolarEdge SE8K omvormers.
Idealiter doe je de tweede (nog) niet om goed te meten wat het daadwerkelijke effect is van deze koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

CurlyMo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:35:
[...]

Idealiter doe je de tweede (nog) niet om goed te meten wat het daadwerkelijke effect is van deze koeling.
M'n installateur wil ze volgende week ophangen dus ik pas ze gelijk maar beiden aan ;)

Kan wel 1 setje fans loskoppelen van de adapter, dan weet ik het ook.

Dit zijn overigens nog niet de fans die er op komen, heb ze alleen gebruikt voor het afmeten.
De fans die er op komen zijn Arctic F14 TC fans, die beginnen pas vanaf 35c te werken. Een groot deel van het jaar zullen ze niet draaien, 's nachts sowieso niet.

[ Voor 30% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-09-2018 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
BlueTooth76 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:38:
[...]
Kan wel 1 setje fans loskoppelen van de adapter, dan weet ik het ook.
Dat lijkt me voor jezelf ook interessant, met het risico dat het zinloos was :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 15:38
@BlueTooth76
Als je afzuigt met de ventilators zitten ze waarschijnlijk verkeerd om. De kant met de voedingsdraadjes (nu onderkant) moet aan de perszijde. De glijlagertjes gaan anders snel kapot ben ik achtergekomen. Ik gebruik ze om de warmte van mijn caravankoelkast af te zuigen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

CurlyMo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:39:
[...]

Dat lijkt me voor jezelf ook interessant, met het risico dat het zinloos was :p
Voor de derating hoef ik het wss niet te doen, de SE8K kan tot 57,5 graden celsius voordat hij gaat deraten.
Voor de levensduur heeft het mogelijk effect.

En koelen gaat het sowieso wel ;) Ik voer al 24 jaar computers op (Am486 DX2-80 op 100MHz was m'n eerste door een verkeerd geplaatste jumper, heb het maar zo gelaten :+) dus ik heb er wel vertrouwen in.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-09-2018 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Pietje555 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:42:
@BlueTooth76
Als je afzuigt met de ventilators zitten ze waarschijnlijk verkeerd om. De kant met de voedingsdraadjes (nu onderkant) moet aan de perszijde. De glijlagertjes gaan anders snel kapot ben ik achtergekomen. Ik gebruik ze om de warmte van mijn caravankoelkast af te zuigen.
Ze blazen over de ribben, de warme lucht wordt aan de boven- en onderkant langs de ribben uitgeblazen, zie het als een grote Nvidia 1080TI videokaart :+

De "verse" lucht halen ze vanaf de muurzijde.

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-09-2018 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
BlueTooth76 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:43:
[...]
En koelen gaat het sowieso wel ;)
Dat geloof ik ook wel, maar genoeg mensen die ook hun Raspberry Pi koelen, terwijl het effect daarvan ook twijfelachtig is. Oftewel, dat het geen effect heeft op levensduur en prestaties.

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 14-09-2018 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

CurlyMo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:44:
[...]

Dat geloof ik ook wel, maar genoeg mensen die ook hun Raspberry Pi koelen, terwijl het effect daarvan ook twijfelachtig is.
Klopt, mijn Raspberry met Pi-Hole ligt gewoon op 57 graden te bakken, dat blijft wel heel.

Maar die hoeft geen >10 jaar mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Je hebt zo wel een mooie zolderverwarming (mochten ze daar hangen) ;)

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 14-09-2018 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

CurlyMo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:46:
[...]

Je hebt zo wel een mooie zolderverwarming (mochten ze daar hangen) ;)
Ze hangen straks in de garage, naast de binnen-unit van de warmtepomp ;)

Het is natuurlijk ook omdat ik "tweaker" ben, electronica die niet iedere keer van 15 naar 60 graden opwarmt en afkoelt gaat sowieso langer mee omdat je minder krimp en uitzet hebt (losse solderingen). Halfgeleiders gaan ook iets langer mee als je ze koel houdt.

Pas over >10 jaar kan ik vertellen of het helpt en dan nog is het anekdotisch bewijs ;)

Maar het is wel heel leuk om te doen, het is hobby.
En als iemand toch met een SolarEdge op een warme zolder zit die in de zomer in z'n derating vliegt, dan is dit een manier om het op te lossen.

[ Voor 52% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-09-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
BlueTooth76 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:47:
[...]
En als iemand toch met een SolarEdge op een warme zolder zit die in de zomer in z'n derating vliegt, dan is dit een manier om het op te lossen.
Maak je er dan nog even een instructables van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

CurlyMo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:55:
[...]

Maak je er dan nog even een instructables van?
Plaatje lijkt me duidelijk :P Plaatje alu op maat maken, gaten er in, fans monteren, 12 volt voeding aan de fans, termperatuursensoren ergens tussen de ribben frotten, gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
Megalodon_67 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:53:
Ik denk eraan om zelf 6 panelen op het pannendak van mijn garage (op zuid) te gaan leggen, maar ben nog niet zo thuis in de materie als de meesten hier. M'n elektriciteitsverbruik is onlangs fors ingezakt tot een, ik schat, 1.400 kWh per jaar nadat ik m'n 32 jaar oude koelkast heb vervangen door een A+++ exemplaar. Ik overweeg toch om high power panelen aan te schaffen omdat ik in de toekomst weer een hoger verbruik verwacht, bv. door overstappen op inductie koken i.p.v. gas en verwarmen met warmtepomp of bijverwarmen met IR-panelen. Nu zie ik op de site van StralendGroen een mooie configurator om zelf een complete set samen te stellen, maar ze werken in de configurator met Growatt omvormers. Is dat 'Chinese rommel' of best goed materiaal?
Growatt is geen SMA of SE, maar werkt gewoon naar behoren. Best goed materiaal voor de gemiddelde PV-er die geen SMA/SE centen heeft liggen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
BlueTooth76 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 19:01:
[...]

Plaatje lijkt me duidelijk :P Plaatje alu op maat maken, gaten er in, fans monteren, 12 volt voeding aan de fans, termperatuursensoren ergens tussen de ribben frotten, gaan!
Leuk gedaan, alleen waarom toch weer die voeding? 12 V gaat prima met een goedkoop 4 Wp paneeltje. Spanningregelaartje er tussen en gaan :)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

drielp schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 19:05:
[...]

Leuk gedaan, alleen waarom toch weer die voeding? 12 V gaat prima met een goedkoop 4 Wp paneeltje. Spanningregelaartje er tussen en gaan :)
Er ligt 20.400Wp op het dak, vind het handiger om daar die 12v uit te gebruiken dan een los paneeltje met extra bedrading ergens naar buiten te werken.

En het zijn 4 fans, dus dat kan oplopen van 1,4 tot 9,6 Watt als ze full-speed gaan (12V x 0.2A x 4 stuks).
Verlies in de adapter reken ik dan even niet mee ;)

[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-09-2018 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
BlueTooth76 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 19:08:
[...]
vind het handiger om daar die 12v uit te gebruiken dan een los paneeltje met extra bedrading ergens naar buiten te werken.
BlueTooth76 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:47:
[...]
Het is natuurlijk ook omdat ik "tweaker" ben
Dat rijmt niet met elkaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

CurlyMo schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 19:12:
[...]

[...]

Dat rijmt niet met elkaar ;)
Ik heb al een adapter aan het lichtnet getweakt :P
En aangezien ze alleen maar draaien als de omvormer hard moet werken, draaien ze al op zonnepanelen.

Er zijn meerdere oplossingen, het blijft "tweaken" :+

[ Voor 28% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-09-2018 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
migjes schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:12:

2. de growatt 2500, die heeft wel een beperking wat die aan kan per mpp.
ergens rond de 1400W per mpp is de max. alles daar boven topt hij af en gooit hij weg.
dit is geen heel groot probleem maar wil je wel van te voren weten. ;)
is erg lullig achter komen als je het al hebt.
(je kunt wel de 2x mpp samen knopen tot 1 grote mpp.)
@migjes Weet jij toevallig of er meer omvormer merken dit geintje ook uithalen?
Zoals bijv Goodwe?
Niet echt fijn als je daar pas achter gaat komen als deze al hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
jobr schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 19:26:
[...]

Zoals bijv Goodwe?
Gewoon in de specificaties kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Noord27 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 19:32:
[...]

Gewoon in de specificaties kijken.
Volgens @migjes was dat nu net het probleem: bij Growatt staat dat dus nergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 11:24
drielp schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 19:02:
[...]

Growatt is geen SMA of SE, maar werkt gewoon naar behoren. Best goed materiaal voor de gemiddelde PV-er die geen SMA/SE centen heeft liggen.
Een Growatt of goodwe is gewoon een goede middenklasser waar ik weinig problemen van tegenkom. Dus prima product. Zeg maar een ford, kia of vw. Ja je kan een bentley of mercedess kopen en ook die gaan gewoon kapot...

Dus dat heeft niet veel met centen te maken maar met een keuze en waar je waarde aan hecht. Je zegt ook niet tegen iemand die een ford koopt 'ja leuk als je geen geld hebt voor een Mercedes'. Ik wou hier toch even op reageren omdat je het wel wat denigrerend verwoord....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 09:41
@jobr anders ff contact opnemen met de fabrikant (in de hoop dat ze een beetje vlot reageren). Anders kun je het altijd bij de leverancier waar je de omvormer koopt navragen en daar het risico neerleggen als het toch niet blijkt te werken als aangegeven.

• No Hands
BlueTooth76 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 18:32:

Er ligt een kort stukje 4x4cm profiel bij als voorbeeld, dat worden er 2 van 50cm en daar wordt de omvormer dan aan opgehangen, de fan heeft dan nog zo'n 1,5cm vrije ruimte.
De omvormer komt hierdoor 41mm verder van de muur te hangen.

Zo ziet de achterkant er uit, mooie koelribben:
[Afbeelding]

Plaatje aluminium van 31x50cm met een paar gaten voor de fans:
[Afbeelding]
Bij mijn SE5K zit er aan de onderkant een opening in de kast waar een fan past. Zou dat niet veel efficienter koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

No Hands schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 08:18:
[...]

Bij mijn SE5K zit er aan de onderkant een opening in de kast waar een fan past. Zou dat niet veel efficienter koelen?
Ik heb het idee dat de eerdere SolarEdge omvormers met actieve koeling iets dieper zijn en daardoor meer ruimte voor fans hebben? Ik zou met moeite 6cm fans onder de koelribben kwijt kunnen bij normale montage.

6cm fans maken over het algemeen meer lawaai en ik zie ze ook niet als "temperature control" uitvoering, dan zou ik nog iets moeten uitvinden voor het inschakelen bij hoge temperaturen.

Het zou wel makkelijker te vervangen zijn bij een defect, dat zal voor SE ook een reden zijn om hem daar te plaatsen.

Videokaarten worden al jaren op deze manier gekoeld (2 fans die over een alu profiel blazen en de warme lucht er aan weerskanten uitblazen), ik verwacht dat het wel goed komt ;)

En meten is weten... om-en-om een dagje met en zonder fan draaien op dagen dat het zonnig is en ik weet wat de koeling doet.

[ Voor 24% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-09-2018 09:06 ]

• migjes
jobr schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 19:26:
[...]

Zoals bijv Goodwe?
goodwe/hosola/omniksol/power-one/effecta, hebben allemaal een beperking per mpp.
hellaas. (maar dat betekend niet dat elk model van die merken er ook last van heeft. het verschilt gewoon per type. omniksol heeft een tl + tl2 + tl3 en dat verschilt wel een hoop tussen die modellen. ;) )

het 1ne merk is er wat eerlijker in als het andere merk, helaas.

gelukkig heeft 99% van de gebruikers er geen last van.
alleen als je extreem oost-west of ongelijke verdeling van mpp wil doen.
raak je de mischien de grenzen.
dus is het belangrijk voor je dan moet je dat wel even uit zoeken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

BlueTooth76 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 08:56:
[...]

Ik heb het idee dat de eerdere SolarEdge omvormers met actieve koeling iets dieper zijn en daardoor meer ruimte voor fans hebben? Ik zou met moeite 6cm fans onder de koelribben kwijt kunnen bij normale montage.

6cm fans maken over het algemeen meer lawaai en ik zie ze ook niet als "temperature control" uitvoering, dan zou ik nog iets moeten uitvinden voor het inschakelen bij hoge temperaturen.

Het zou wel makkelijker te vervangen zijn bij een defect, dat zal voor SE ook een reden zijn om hem daar te plaatsen.

Videokaarten worden al jaren op deze manier gekoeld (2 fans die over een alu profiel blazen en de warme lucht er aan weerskanten uitblazen), ik verwacht dat het wel goed komt ;)

En meten is weten... om-en-om een dagje met en zonder fan draaien op dagen dat het zonnig is en ik weet wat de koeling doet.
Geen SE maar AEG, ik hou het graag simpel met de koeling en regeling.
Heb hier drie fans op een 12V voeding geschakeld door een timer, gaat in het hoog seizoen
aan om 9.00u en uit om 19.00u.
1 fan onder de twee Involars mac 250 voor de noord paneeltjes en 2 boven op de AEG pv 4600
nu al weer in de winter stand, dat betekend dat er nu 6kW op één AEG zit, in het betere seizoen
wordt het vermogen verdeeld over beide AEG omvormers even als de koeling.
Straks in de wintermaanden gaat de koeling helemaal op nul om in maart / april weer actief te worden.
Zelf vind ik dat de koeling niet met een thermostaat moet gedaan worden maar met een continue
airflo ik hou er niet van dat de elektronica steeds maar weer opwarmt en daar na weer afkoelt
temperatuur-schommelingen, nee, niet mijn ding. ;)
( en ja ik moet de fans maar in laten schakelen om een uur of 6 anders heb ik nog dat dipje )

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Fans.JPG

Komt zelden boven de 50C ook niet bij een omgeving temperatuur van rond de 30C

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Temp.jpg

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:17
PClop schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 12:56:
[...]

Geen SE maar AEG, ik hou het graag simpel met de koeling en regeling.
Heb hier drie fans op een 12V voeding geschakeld door een timer, gaat in het hoog seizoen
aan om 9.00u en uit om 19.00u.
1 fan onder de twee Involars mac 250 voor de noord paneeltjes en 2 boven op de AEG pv 4600
nu al weer in de winter stand, dat betekend dat er nu 6kW op één AEG zit, in het betere seizoen
wordt het vermogen verdeeld over beide AEG omvormers even als de koeling.
Straks in de wintermaanden gaat de koeling helemaal op nul om in maart / april weer actief te worden.
Zelf vind ik dat de koeling niet met een thermostaat moet gedaan worden maar met een continue
airflo ik hou er niet van dat de elektronica steeds maar weer opwarmt en daar na weer afkoelt
temperatuur-schommelingen, nee, niet mijn ding. ;)
( en ja ik moet de fans maar in laten schakelen om een uur of 6 anders heb ik nog dat dipje )

[Afbeelding]

Komt zelden boven de 50C ook niet bij een omgeving temperatuur van rond de 30C

[Afbeelding]
Ik doe exact hetzelfde als jij, alleen van 0800 tot 2000. Zelfs 15 is beter dan 20 graden denk ik maar, en inderdaad aan uit schakeling is slechtste wat je kunt doen. Ik schakel zeven ventilators over drie omvormers, daalt zomaar twintig graden, van 55/60 naar 35/40

1 PVoutput . Dongen NB

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:48
migjes schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 10:53:
[...]

goodwe/hosola/omniksol/power-one/effecta, hebben allemaal een beperking per mpp.
hellaas. (maar dat betekend niet dat elk model van die merken er ook last van heeft. het verschilt gewoon per type. omniksol heeft een tl + tl2 + tl3 en dat verschilt wel een hoop tussen die modellen. ;) )

het 1ne merk is er wat eerlijker in als het andere merk, helaas.

gelukkig heeft 99% van de gebruikers er geen last van.
alleen als je extreem oost-west of ongelijke verdeling van mpp wil doen.
raak je de mischien de grenzen.
dus is het belangrijk voor je dan moet je dat wel even uit zoeken. ;)
Heb je meer info over de beperking van de MPPT's? Volgens mij staat die data niet in de datasheets.

Ik zie hier bijvoorbeeld niks over staan bij de Goodwe GW5000D-NS. Iemand zei ook dat de nieuwe modellen van Goodwe deze beperking niet meer hebben.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• SpeedyDH
  • Laatst online: 20:34
wian schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:02:
Vraagje aan de kenners; wij hadden ons ingeschreven voor de collectieve inkoop van panelen bij vereniging eigen huis. Vorige week kwamen ze langs voor een intake en bleek dat onze dakpannen vastgeschroefd zitten. Dit schijnt vaker voor te komen met jongere woningen (2000). Het was meteen einde verhaal; we kunnen niet meedoen aan het project. Ze zeiden dat de nok en alle pannen eraf moeten om panelen te kunnen plaatsen en dat dit een lastige en dure klus zou worden.

Klopt dit? Zijn er alternatieven? Of wachten totdat het dak vervangen moet worden?
Dat is wel toevallig, bij mij ook hetzelfde excuus (nieuwbouw woning). Volgens bouwer is het met nieuwbouw verplicht om ze vast te leggen ivm stormschade... geschoefd of geklemd. Lijkt erop dat het een excuus is om ‘moeilijkere installaties over te kunnen slaan.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:42
SpeedyDH schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 13:50:
[...]

Dat is wel toevallig, bij mij ook hetzelfde excuus (nieuwbouw woning). Volgens bouwer is het met nieuwbouw verplicht om ze vast te leggen ivm stormschade... geschoefd of geklemd. Lijkt erop dat het een excuus is om ‘moeilijkere installaties over te kunnen slaan.
Het kost je gewoon meer tijd als installateur, that's it. (naast dat het onwijs irritant is, maar dat even terzijde). Ik heb de laatste tijd ook veel klanten in een nieuwbouwwijk en daar zijn ook alle daken voorzien van dakpannen met een beugel. Als je mazzel hebt om de 2-3-4 dakpannen, heb je minder mazzel dan elke pan. Ben er nog niet achter wanneer welke keuze gemaakt wordt (hellingshoek?).
Ik hou er rekening mee in de offerte door per dak met gehaakte dakpannen 2 uur extra arbeid te rekenen, dat is ook de tijd die ik langer bezig ben. Lijkt mij niet zo moeilijk, maar je zie bij de collectieve inkoopacties vaak dat het zo standaard mogelijk moet om kosten te besparen.

• No Hands
Iemand hier al mee gewerkt? Honeybee optyimizer
https://www.gnetek.com/en/product.php

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Dakmaten heb ik nu wel en de fotos ook.

Top dak maten

Rode lijn : tussen dakluik en goot in 335 cm
Groen lijn: tussen dakluik en nokpan 370 cm (midden nokpan)
Blauwe lijn: breedte tussen goten 394 cm
Gele lijn: breedte tussen nokpannen 466 cm (midden nokpan)

Panelen waar er in oost/west in landscape in lengte richting 2 en breedte 2x oost/west dus 4 panelen passen
Zijn 5” cellen panelen

6 cm voor vastzetten op beugels (zij schroef, tussenschroef en zijschroef) ?

Panasonic: 1590x1053 (330 wp voor 247 - winkelman)
Sunpower: 1558x1046 (335/345 rond de €400 solar outlet)
Benq sunforte: 1559x1046 (335 wp voor €281 - J&M)

2x 1590 = 3180 mm + 60 mm = 3,24 meter => 11 cm tot goot en 46 cm tot dakrand.
Met benq en sunpower 6cm meer.

Breedte is mider makkelijk

2x oost/west in 394 cm zal moeizaam gaan. De 5” cell panelen zijn zeg maar 105 cm breed.
Met 4 stuks plat leggen is dat dan al 420 cm. Steekt dan 13 cm boven goot uit.
Met een 13 graden hoek wordt dat iets minder.

Kreeg flatfix fusion geoffreerd.

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/012570/files/115179503/flatfix-fusion-flatfix-fusion-sets-oost-west.jpg

Zo te zien staan de pootjes iets naar binnen. Maar 2.5 cm per kant lijkt dat te zijn op de bovenstaande tekenong. Dan kan inderdaad uitstekende deel iets over goot,

Echter als ik de ingelinkte tekening neem met de maten komen ook de voetjes net niet helenaal op dak te staan, maar steekt midden voet ook al over de rand.

Dan zal ik denk ik of naar een systeem moeten wat voetjes dichter bij elkaar heeft te staan, of een iets stijlere hoek.

[ Voor 14% gewijzigd door jacovn op 15-09-2018 15:46 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:56
Heb je meer info over de beperking van de MPPT's? Volgens mij staat die data niet in de datasheets.

Ik zie hier bijvoorbeeld niks over staan bij de Goodwe GW5000D-NS. Iemand zei ook dat de nieuwe modellen van Goodwe deze beperking niet meer hebben.
Ik heb een Goodwe GW3000D-NS draaien. Ik heb de panelen verdeeld over twee strings omdat ik wat last heb van ochtendschaduw. Door deze verdeling komt de eerste string sneller volledig in de zon te liggen. De tweede string ijlt wat na.

Nadeel van deze configuratie is dat de Vmpp per string niet optimaal is. Daarom heb ik wel eens beide strings in serie geschakeld en op één ingang gezet. Ik wilde daarmee nagaan of het voordeel van een optimale Vmpp wellicht meer zou opleveren dan (het compenseren van) het nadeel van gedeeltelijke schaduw. Ik merkte onder meer dat het systeem een half uur eerder opstartte bij de 'lange' string. Bovendien bleef de omvormer een paar graden koeler. Maar aan het eind van de dag miste ik steeds een paar procent opbrengst, dus nu zit iedere string weer op een eigen ingang.

Om je vraag te beantwoorden: Ik had dus alle panelen (14 x 275 Wp) op één ingang gezet. Geen enkele beperking gemerkt (behalve dan de gebruikelijke en voorspelbare aftopping op 3 kW).

• No Hands
jacovn schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 15:23:
Dakmaten heb ik nu wel en de fotos ook.

[Afbeelding: Top dak maten]

Rode lijn : tussen dakluik en goot in 335 cm
Groen lijn: tussen dakluik en nokpan 370 cm (midden nokpan)
Blauwe lijn: breedte tussen goten 394 cm
Gele lijn: breedte tussen nokpannen 466 cm (midden nokpan)

Panelen waar er in oost/west in landscape in lengte richting 2 en breedte 2x oost/west dus 4 panelen passen
Zijn 5” cellen panelen

6 cm voor vastzetten op beugels (zij schroef, tussenschroef en zijschroef) ?

Panasonic: 1590x1053 (330 wp voor 247 - winkelman)
Sunpower: 1558x1046 (335/345 rond de €400 solar outlet)
Benq sunforte: 1559x1046 (335 wp voor €281 - J&M)

2x 1590 = 3180 mm + 60 mm = 3,24 meter => 11 cm tot goot en 46 cm tot dakrand.
Met benq en sunpower 6cm meer.

Breedte is mider makkelijk

2x oost/west in 394 cm zal moeizaam gaan. De 5” cell panelen zijn zeg maar 105 cm breed.
Met 4 stuks plat leggen is dat dan al 420 cm. Steekt dan 13 cm boven goot uit.
Met een 13 graden hoek wordt dat iets minder.

Kreeg flatfix fusion geoffreerd.

https://static.webshopapp...fusion-sets-oost-west.jpg
Je kunt toch een klein stukje over de goten heensteken? Er moet alleen water kunnen stromen, dan kan 2 x oost-west prima. Dan kun je aan beide kanten van het dakluik zelfs 8 panelen in oost-west kwijt. Pak de fusion calculator er maar bij. Je dakvlak aan beide kanten van het luik is dan dus 335*394.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:24
Nu worden de prijzen toch wel erg interessant (111,- voor 275wp...), dus de plannen maar weer onder het stof vandaan gehaald.
Het idee is nu:Paar dingen waar ik nog mee zit:
- Met 14x38.6V kom ik op een Voc van 540V, erg dicht bij de max van 550 van de omvormer. Is dat een probleem?
- Ik kan niet vinden of die Solax (2x MPTT) de volle load op een enkele MPTT kan hebben, volgens de designer van Solax zelf is het geen probleem?
- De keuze voor Solax is vooral gebaseerd op opstart voltage en prijs. Omnik, Growatt en Goodwe hebben allen alternatieven welke ongeveer net zo geschikt zijn. Zijn er redenen om een andere te kiezen?

Verder trouwens deze tool gebruikt om de schaduw van de schoorsteen in te schatten (model gemaakt met Blender). Weet niet of die al is langs geweest, maar érg mooit gemaakt!
Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/uc?id=1rg07z0AxuW4crFQ5Fl7bVSJE-eONbmwL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:36
Ik heb toch maar eens besloten om mijn bestaande setje wat alweer 5 jaar op het dak ligt uit te breiden. Een extra setje van 6 panelen met een GoodWe GW1500-NS was ook snel gekocht bij @tim-1985. Aangezien het verhaal op een plat dak geplaatst is, in het zicht van iedereen, heb ik de panelen redelijk plat gelegd op de garage.

Ligging garage aan de linker kant van ons huis.
dakligging garage

Frame gemaakt van geïmpregneerd Larix, gratis tegels erbij voor ballast van mijn zwager, kabeltjes en ander installatiespul bij JenM en Bauhaus vandaan en voor ongeveer €1100 (incl BTW) was ik klaar.

Houten frame passend maken voor panelen:
houten frame

Op het houten frame bijna klaar
dakligging garage

De bevestiging van de buitenste panelen is niet met stokschroeven en een plaatje gedaan maar door gewoon wat alu profiel in stukjes te zagen, RVS-boutjes in twee getapte gaatjes te zetten en dat weer op de houten balk te schroeven:
bevestiging randpanelen

De ligging is bijna zuid en de helling van het frame zal een 5 tot 10 graden zijn.

Helaas zijn alle 6 de panelen niet 100% gelijk, de verkoper had uiteindelijk niet 6 gelijke liggen, dus dan maar 6 nagenoeg gelijke panelen. 4x 265w en 2x 260w in een string. Het zijn allemaal B-grade-panelen, maar dat mag de pret net drukken volgens mij. En ook door een foutje bij het tappen van de gaten is 1 paneel anders dan gepland in de ligging.

Alles aangesloten ziet het er zo uit.
overzicht panelen

Op een echt zonnige dag, zo vlak na een regenbui haal ik (in september) nu pieken van 1180w maar gemiddeld maximaal 1000w uit mijn omvormer. Het voltage van de string ligt zo tussen de 165V en 170V.

Vraag
Is die 1180w in september op pieken nu realistisch of verlies ik toch (redelijk) wat door de niet 100% match van de panelen? Ik hoef niet die extra 10w te halen maar meer globaal gezien. 6x 260w is 1560w dus ik had toch iets meer dan 1180w verwacht.

En maakt de orientatie van de panelen nog iets uit (op de kop of niet) of kan ik ze beter allemaal in dezelfde richting zetten? Zo rond een uur of 11 liggen alle panelen volledig in de zon maar 10u, als de eerste twee panelen volledig uit de schaduw komen, komt er toch al iets van 250w uit.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@DRAFTER86
Dan neem je toch een SMA x.x (nieuw model, Voc 600V) of xxxx TL-21 (oud model, Voc 750 V)
Link MP

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• thesaxofonist
DRAFTER86 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 15:46:
Nu worden de prijzen toch wel erg interessant (111,- voor 275wp...), dus de plannen maar weer onder het stof vandaan gehaald.
Het idee is nu:Paar dingen waar ik nog mee zit:
- Met 14x38.6V kom ik op een Voc van 540V, erg dicht bij de max van 550 van de omvormer. Is dat een probleem?
- Ik kan niet vinden of die Solax (2x MPTT) de volle load op een enkele MPTT kan hebben, volgens de designer van Solax zelf is het geen probleem?
- De keuze voor Solax is vooral gebaseerd op opstart voltage en prijs. Omnik, Growatt en Goodwe hebben allen alternatieven welke ongeveer net zo geschikt zijn. Zijn er redenen om een andere te kiezen?

Verder trouwens deze tool gebruikt om de schaduw van de schoorsteen in te schatten (model gemaakt met Blender). Weet niet of die al is langs geweest, maar érg mooit gemaakt!
[Afbeelding]
Ik zat met ongeveer dezelfde situatie: 14 x 275 Wp en heb gekozen voor de Goodwe DNS serie. Deze omvormers hebben 2 MPPT's (en dat had mijn voorkeur). Maar omdat ik de panelen wellicht ook allemaal in serie zou schakelen was de maximum ingangsspanning ook van belang. Deze omvormers kunnen 600 Volt aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-09 13:53
rippiedoos schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:46:
Ik heb toch maar eens besloten om mijn bestaande setje wat alweer 5 jaar op het dak ligt uit te breiden. Een extra setje van 6 panelen met een GoodWe GW1500-NS was ook snel gekocht bij @tim-1985. Aangezien het verhaal op een plat dak geplaatst is, in het zicht van iedereen, heb ik de panelen redelijk plat gelegd op de garage.

Ligging garage aan de linker kant van ons huis.
[Afbeelding: dakligging garage]

Frame gemaakt van geïmpregneerd Larix, gratis tegels erbij voor ballast van mijn zwager, kabeltjes en ander installatiespul bij JenM en Bauhaus vandaan en voor ongeveer €1100 (incl BTW) was ik klaar.

Houten frame passend maken voor panelen:
[Afbeelding: houten frame]

Op het houten frame bijna klaar
[Afbeelding: dakligging garage]

De bevestiging van de buitenste panelen is niet met stokschroeven en een plaatje gedaan maar door gewoon wat alu profiel in stukjes te zagen, RVS-boutjes in twee getapte gaatjes te zetten en dat weer op de houten balk te schroeven:
[Afbeelding: bevestiging randpanelen]

De ligging is bijna zuid en de helling van het frame zal een 5 tot 10 graden zijn.

Helaas zijn alle 6 de panelen niet 100% gelijk, de verkoper had uiteindelijk niet 6 gelijke liggen, dus dan maar 6 nagenoeg gelijke panelen. 4x 265w en 2x 260w in een string. Het zijn allemaal B-grade-panelen, maar dat mag de pret net drukken volgens mij. En ook door een foutje bij het tappen van de gaten is 1 paneel anders dan gepland in de ligging.

Alles aangesloten ziet het er zo uit.
[Afbeelding: overzicht panelen]

Op een echt zonnige dag, zo vlak na een regenbui haal ik (in september) nu pieken van 1180w maar gemiddeld maximaal 1000w uit mijn omvormer. Het voltage van de string ligt zo tussen de 165V en 170V.

Vraag
Is die 1180w in september op pieken nu realistisch of verlies ik toch (redelijk) wat door de niet 100% match van de panelen? Ik hoef niet die extra 10w te halen maar meer globaal gezien. 6x 260w is 1560w dus ik had toch iets meer dan 1180w verwacht.

En maakt de orientatie van de panelen nog iets uit (op de kop of niet) of kan ik ze beter allemaal in dezelfde richting zetten? Zo rond een uur of 11 liggen alle panelen volledig in de zon maar 10u, als de eerste twee panelen volledig uit de schaduw komen, komt er toch al iets van 250w uit.
Ik heb mijn panelen (7000WP) ook (minimaal) zo plat liggen en piek in de toptijd bijna 8000 watt, maar vandaag pieken van maximaal 5200 watt

Dus jouw situatie lijkt mij "normaal"

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:24
AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:22:
@DRAFTER86
Dan neem je toch een SMA x.x (nieuw model, Voc 600V) of xxxx TL-21 (oud model, Voc 750 V)
Link MP
Hm goeie, wel weer een paar honderd euro duurder (ivm BTW)...
thesaxofonist schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:33:
[...]

Ik zat met ongeveer dezelfde situatie: 14 x 275 Wp en heb gekozen voor de Goodwe DNS serie. Deze omvormers hebben 2 MPPT's (en dat had mijn voorkeur). Maar omdat ik de panelen wellicht ook allemaal in serie zou schakelen was de maximum ingangsspanning ook van belang. Deze omvormers kunnen 600 Volt aan.
Ok, klinkt goed. Hoe bevalt die Goodwe verder? Vooral qua geluid, logging, opstarten...

• thesaxofonist
DRAFTER86 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 19:43:

Ok, klinkt goed. Hoe bevalt die Goodwe verder? Vooral qua geluid, logging, opstarten...
Hij was interessant qua prijs en specificaties. Aansluiten ging simpel. Werkt probleemloos. Ik hoor hem niet tijdens gebruik (heeft geen ventilator). Bij inschakelen hoor ik hem een paar keer zachtjes klikken (schakelende relais). Hij start op als het licht wordt en kijkt dan of er al genoeg vermogen geleverd wordt door de zonnepanelen, zo niet dan probeert hij het 3 minuten later weer (waiting-status). Bij voldoende vermogen schakelt hij door en blijft dan aan tot zonsondergang.

Logging gaat via wifi (standaard aanwezig) en een centrale website van Goodwe in de cloud. Dat kun je direct uitlezen via website (laptop) of app (smartphone). Ik vind de presentatie niet super, maar bruikbaar genoeg. Je kunt historische gegevens downloaden in de vorm van een spreadsheet (.xls). Direct uitlezen via een eigen netwerk is mogelijk, maar vereist wat knutselwerk (ik meen USB- of RS485-interface, in ieder geval geen ethernet).

Hij doet wat hij moet doen. Ik ben er tevreden over. Zou hem waarschijnlijk een volgende keer weer kopen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 19:43:
[...]
Hm goeie, wel weer een paar honderd euro duurder (ivm BTW)...
Maar wel (eigen) mogelijkheden qua logging
AUijtdehaag in "Advies aanschaf zonnepanelen"

Edit: En geen chinezen die meekijken :D

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-09-2018 20:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 12:02
Ik heb momenteel 12 x 300 wp liggen op mijn plat dak op 220 graden zuid. De panelen liggen op 4.5 graden dus erg plat. De omvormer is een goodwe 3000 echter ik heb idee dat opbrengst áchter blijft. De omvormer komt nu met zon bijna niet boven de 1800 watt heel soms een uitschieter tot 2100 maar dat is maar heel kort. Geen schaduw

Had hoger verwacht is dit normaal door de platte ligging. Had eerst 10 panelen heb er al 2 bijgelegd. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen.

Hier de grafieken https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=68573&sid=60924

[ Voor 8% gewijzigd door sjnelle op 15-09-2018 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-09 13:53
sjnelle schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 22:00:
Ik heb momenteel 12 x 300 wp liggen op mijn plat dak op 220 graden zuid. De panelen liggen op 4.5 graden dus erg plat. De omvormer is een goodwe 3000 echter ik heb idee dat opbrengst áchter blijft. De omvormer komt nu met zon bijna niet boven de 1800 watt heel soms een uitschieter tot 2100 maar dat is maar heel kort. Geen schaduw

Had hoger verwacht is dit normaal door de platte ligging. Had eerst 10 panelen heb er al 2 bijgelegd. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen.

Lees ff 5 posts terug ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Niek_ schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 14:23:
[...]

Het kost je gewoon meer tijd als installateur, that's it. (naast dat het onwijs irritant is, maar dat even terzijde). Ik heb de laatste tijd ook veel klanten in een nieuwbouwwijk en daar zijn ook alle daken voorzien van dakpannen met een beugel. Als je mazzel hebt om de 2-3-4 dakpannen, heb je minder mazzel dan elke pan. Ben er nog niet achter wanneer welke keuze gemaakt wordt (hellingshoek?).
Ik hou er rekening mee in de offerte door per dak met gehaakte dakpannen 2 uur extra arbeid te rekenen, dat is ook de tijd die ik langer bezig ben. Lijkt mij niet zo moeilijk, maar je zie bij de collectieve inkoopacties vaak dat het zo standaard mogelijk moet om kosten te besparen.
Soms kan dat goed oplopen die tijd dat je bezig bent met gehaakte pannen. Normaal zet ik zonder veel moeite voor 24 panelen rails op een dag (steiger bouwen en 2 velden sneldekkers) Maar afgelopen week waren we met 2 man 1 dag bezig met rails voor 10 panelen.... verse nieuwbouw, om en om gehaakt, en ram vast.
Het ene haakje is het andere niet. Die van staaldraad gemaakt zijn zitten vaak vaster dan die van een geperste strip. Ook duwen ze vaak de pannen omhoog als je ze niet na het loshalen helemaal weg haalt, of helemaal naar beneden toe draait

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
sjnelle schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 22:00:

Zoals Grolsh aangeeft is het waarschijnlijk de platte hoek, hoe presteren ze in juni?

http://andrewmarsh.com/apps/staging/sunpath3d.html Hier kan je goed zien hoe laag de zon kom in deze en komende maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Laatst online: 23:31
Onze verhuurder gaat bij ons panelen plaatsen! Eindelijk wil ik bijna zeggen want roep het al een paar jaar 😜

Ze werken samnen met Sungevity. Kennen jullie deze leverancier? En weten jullie wat ze leveren? Staat namelijk niks in de documentatie hier over. Alleen dat ze een systeem gaan plaatsten met een GPRS verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Erik2B schreef op zondag 16 september 2018 @ 10:51:
Onze verhuurder gaat bij ons panelen plaatsen! Eindelijk wil ik bijna zeggen want roep het al een paar jaar 😜

Ze werken samnen met Sungevity. Kennen jullie deze leverancier? En weten jullie wat ze leveren? Staat namelijk niks in de documentatie hier over. Alleen dat ze een systeem gaan plaatsten met een GPRS verbinding.
Dat GPRS is gewoon een slimme meter die ze er tussen hangen volgens mij (dat zie ik bij anderen).
Op die manier kunnen ze merkvrij data verzamelen, zijn ze dus niet afhankelijk van een portal van een bepaald merk.
En zo te zien plaats Sungevity vooral "simpele overal hetzelfde, nooit lekker het dak vol leggen" systemen.https://www.sungevity.nl/...lle-in-hogere-versnelling
8 panelen (zie in de link) op een eengezinswoning, dat schiet op |:( .
terwijl er minstens nog 5 bij passen. Gemiste kans. Dat je dat in 2010 deed, is wat anders, zou nu verboden moeten worden.
Er zal vooral gewerkt worden naar een bepaalde EPC waarde / energie label, gezien woningbouwverenigingen naar een gemiddeld energie label toe moeten werken.
Tegen de tijd dat ze klaar zijn met de laatste woning is het paneel waarschijnlijk al niet meer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 04:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat zie je idd nu bij projectnieuwbouw: leuke nette huizen, en dan 3 of 4 poly-met-alu-rand op een randje dak. Echt een gemiste kans..

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:36
Grolsch schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 19:05:
[...]

Ik heb mijn panelen (7000WP) ook (minimaal) zo plat liggen en piek in de toptijd bijna 8000 watt, maar vandaag pieken van maximaal 5200 watt

Dus jouw situatie lijkt mij "normaal"
Bedankt voor deze bevestiging. Heb ik blijkbaar geen grote fouten gemaakt. Nu dus even afwachten wat hartje zomer gaat brengen en wat we dan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:53:
Ik heb mijn energie-rekening eens bestudeerd, maar 6 zonnepanelen zijn een no-go bij laag verbruik. Ik ging uit van ca. € 0,20 per kWh, maar zie dat door de 'Vermindering energiebelasting' mijn gemiddelde ca. € 0,075 per kWh is bij 1.700 kWh (excl. vaste leveringskosten want die variëren niet en zijn daarmee ook niet terug te verdienen met zonnepanelen ervan uitgaande dat ik niet terug lever). Geen idee waarom die rekenvoorbeelden op de diverse websites deze factor niet lijken mee te nemen in de berekeningen, of mis ik iets?

@migjes Dankjewel! Dit beantwoord mijn vraag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Laatst online: 23:31
Andre1973 schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:21:
[...]

Dat GPRS is gewoon een slimme meter die ze er tussen hangen volgens mij (dat zie ik bij anderen).
Op die manier kunnen ze merkvrij data verzamelen, zijn ze dus niet afhankelijk van een portal van een bepaald merk.
En zo te zien plaats Sungevity vooral "simpele overal hetzelfde, nooit lekker het dak vol leggen" systemen.https://www.sungevity.nl/...lle-in-hogere-versnelling
8 panelen (zie in de link) op een eengezinswoning, dat schiet op |:( .
terwijl er minstens nog 5 bij passen. Gemiste kans. Dat je dat in 2010 deed, is wat anders, zou nu verboden moeten worden.
Er zal vooral gewerkt worden naar een bepaalde EPC waarde / energie label, gezien woningbouwverenigingen naar een gemiddeld energie label toe moeten werken.
Tegen de tijd dat ze klaar zijn met de laatste woning is het paneel waarschijnlijk al niet meer te krijgen.
Klopt, ze leggen het dak niet vol. Waarschijnlijk maar 6 panelen. Zie ik in de wijk bij andere verhuurders ook.. tja ik mag niet klagen.... is gratis 😝 en bespaar toch op mijn rekening. Hopelijk zijn ze wel slim en gaan ze niet voor makkelijk. Achterkant ligt op zuid oost maar ja dan Moeten ze moeite doen terwijl ze aan de voorkant makkelijk met hoogwerker kunnen werken..

We gaan het zien. Hoopte alleen dat iemand wist welk merk gebruikten. Vooraf toch maar ff een utp kabel naar boven brengen lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 27-09 12:02
stormfly schreef op zondag 16 september 2018 @ 10:06:
[...]

Zoals Grolsh aangeeft is het waarschijnlijk de platte hoek, hoe presteren ze in juni?

http://andrewmarsh.com/apps/staging/sunpath3d.html Hier kan je goed zien hoe laag de zon kom in deze en komende maanden.
Van juni heb ik geen cijfers heb ze pas half juli gelegd erin toen waren het 10 panelen 2 minder als nu maar kwam toen ook niet boven de 1800 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Laatst online: 26-09 11:24
thesaxofonist schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 20:02:
[...]

Hij was interessant qua prijs en specificaties. Aansluiten ging simpel. Werkt probleemloos. Ik hoor hem niet tijdens gebruik (heeft geen ventilator). Bij inschakelen hoor ik hem een paar keer zachtjes klikken (schakelende relais). Hij start op als het licht wordt en kijkt dan of er al genoeg vermogen geleverd wordt door de zonnepanelen, zo niet dan probeert hij het 3 minuten later weer (waiting-status). Bij voldoende vermogen schakelt hij door en blijft dan aan tot zonsondergang.

Logging gaat via wifi (standaard aanwezig) en een centrale website van Goodwe in de cloud. Dat kun je direct uitlezen via website (laptop) of app (smartphone). Ik vind de presentatie niet super, maar bruikbaar genoeg. Je kunt historische gegevens downloaden in de vorm van een spreadsheet (.xls). Direct uitlezen via een eigen netwerk is mogelijk, maar vereist wat knutselwerk (ik meen USB- of RS485-interface, in ieder geval geen ethernet).

Hij doet wat hij moet doen. Ik ben er tevreden over. Zou hem waarschijnlijk een volgende keer weer kopen.
Goodwe heeft een nieuwe portal en app. https://www.semsportal.com/home/login
Sems, het ziet er erg strak en gelikt uit. Werkt super. De oude site werkt ook nog tot oktober. En eigenlijk het enige nuttige was het excel rapport waar je heeeel veel in terug kunt vinden.
Ze hebben netjes alle data van afgelopen jaar overgezet in het nieuwe systeem. Je kunt er erg makkelijk grafieken etc samenstellen van diverse data.

Ik ben alleen bang dat we straks weer zonder domoticz gegevens komen als het oude systeem uit gaat... Maar dat zal de tijd leren. vorige keer hadden ze bij de nieuwe database structuur het met een paar weken aangepast in een domoticz update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Megalodon_67 schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:49:
[...]

Ik heb mijn energie-rekening eens bestudeerd, maar 6 zonnepanelen zijn een no-go bij laag verbruik. Ik ging uit van ca. € 0,20 per kWh, maar zie dat door de 'Vermindering energiebelasting' mijn gemiddelde ca. € 0,075 per kWh is bij 1.700 kWh (excl. vaste leveringskosten want die variëren niet en zijn daarmee ook niet terug te verdienen met zonnepanelen ervan uitgaande dat ik niet terug lever). Geen idee waarom die rekenvoorbeelden op de diverse websites deze factor niet lijken mee te nemen in de berekeningen, of mis ik iets?
Ik kan van jouw verhaal niet veel soeps maken:
Waarvan ga je nu uit bij de kWh prijs? Jouw gemiddelde ??? is ca. € 0,075 door de vermindering EB
bij 1700 kWh ?? (relatie met verbruik/opwek/teruglevering?).
Trouwens de consumenten kWh-prijs zal de komende tijd eerder stijgen dan zakken ondanks de (lichte?) verlaging van de EB op stroom.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 16-09-2018 13:11 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Megalodon_67 schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:49:
[...]

nop, je ziet niks over het hoofd, dit klopt.

maar de 'Vermindering energiebelasting' die blijf je in nederland houden ook als je 0kWh per jaar gebruikt (salderen of niet).
die € 308,54 korting die je krijgt , die blijft gewoon staan.
en ja, dit moet eerst van het ex BTW bedrag worden afgetrokken, dus ja hier krijg je in feiten dus ook 21% BTW over.
dus je elektra rekening kan +/-140€ inc BTW inc vastrecht de min in gaan. :*)
(dit word bij de meeste ,mensen van de gas rekening afgetrokken.
kan dat niet dan word het uitbetaald, meestal per jaar en inc BTW.)

dus je kan gewoon 0,20€ per kWh blijven rekenen, maar veel plaatsen zijn de kWh's al iets duurder geworden, een 0,22€ per kWh vind ik geen gek getal meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Laatst online: 26-09 16:00
Ben je verplicht om data te sturen naar SolarEdge, Enphase, GoodWe, etc als je omvormers/optimizers van die merken? Of kan het ook puur lokaal blijven, met domoticz of iets anders?

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Stefanovic45 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 13:49:
[...]

het staat er wel gedeeltelijk in, maar niet duidelijk. ;)

een goodwe GW3000D-NS tot aan de GW5000D-NS hebben allemaal een mpp die max 11A doet.
wil je dan 5000W kunnen doen, dan moeten de panelen al 5000W/11A = 454Vmpp doen. (en dat krijg je waarschijnlijk al niet voor elkaar om dan nog onder de 580Voc te blijven. grens gevalletje :? )
maar veel panelen leveren maar +/-9Ampp, en dan is het 5000W/9A = 555Vmpp, en dat is ruim te veel Vmpp/Voc, dus daar start hij niet meer mee.
met maar een GW3000D-NS blijf je gewoon makkelijker onder die grens, dus daar zie je het niet zo snel.
3000W/9Ampp = 333Vmpp. ;)

om die reden beveiligen veel fabrikanten de max per mpp.
en kunnen ze goedkopere componenten gebruiken in de mpp zelf.
soms is het dan per mpp nog lager zie b.v. hosola:
www.hosola.com/uploadfile/2015/0401/20150401042322560.pdf
die vertellen het wel de 5000MTL heeft maar een max van 3000W per mpp heeft.
het is jammer dat goodwe het niet goed verteld, zou hun omvormers alleen maar beter maken als het er wel in stond.
dan kun je gewoon beter de grenzen opzoeken van het apparaat. ;)

gelukkig hebben de meeste mensen hier eigenlijk geen last van, pas bij oost-west en zeer ongelijke verdeling van de mpp's en vrij extreme opstellingen, dan pas heb je er last van. ;)

ook maar 1 mpp aansluiten, dat kan niet altijd de grenzen aangeven.
vaak kunnen omvormers ook 2 mpp's parallel gebruiken, als de omvormer automatisch overschakelt dan zie je het nog niet. (de meeste omvormers moeten vaak wel aardig omgebouwd worden voor 2x mpp parallel, vaak dip switch + patching van kabels in het apparaat.)

(omniksol is ook zo een verhaal, voor de TL verzie daar vertellen ze het niet, maar de 3000W verzie deed maar 1740W per mpp. :-(
met de TL2 verzie gingen ze het ineens wel vertellen dat de 3000W verzie een 2100W per mpp doet.
de TL3 verzie nog niet gecheckt, maar die vind ik op het eerste gezicht een vreemde omvormer, weet nog niet of ik die als een verbetering wil zien. :?
maar de les die je er uit kunt leren, is dat zelfs binnen een merk er veel verschillen zijn tussen de types. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
aegis schreef op zondag 16 september 2018 @ 13:39:
Ben je verplicht om data te sturen naar SolarEdge, Enphase, GoodWe, etc als je omvormers/optimizers van die merken? Of kan het ook puur lokaal blijven, met domoticz of iets anders?
Mijn SolarEdge omvormers doen het al 2,5 jaar uitstekend zonder dat ze ooit een internetverbinding gezien hebben.

Uiteraard kun je dan geen monitoring-gegevens inzien in de monitoring-portal en je krijgt ook geen firmware-updates opgedrongen.
Solaredge heeft geen ingebouwde webserver of zo, en op het schermpje kun je alleen dag/maand/jaar/totaal opbrengst zien en de live-data.

Via RS485 kun je de omvormers wel compleet uitlezen, dus als je een beetje van knutselen houdt dan kun je alle data er uitkrijgen en je eigen monitoring in elkaar zetten.

Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis doordat mijn omvormer niet aan internet hangt.

(andere merken heb ik geen ervaring mee, verschilt per merk wat je lokaal wel/niet kan uitlezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:44

JME

zeg maar Jamie

Wat is eigenlijk het probleem van die “meelezende Chinezen” die ik hier al een paar keer voorbij heb zien komen? Mij boeit het niet echt, maar misschien mis ik iets?
Pagina: 1 ... 67 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y