X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
@AUijtdehaagAUijtdehaag schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:00:
[...]
Om welke omvormer gaat het? Specs kan je opzoeken in de datasheet.
Maar ik weet niet of het wat uitmaakt als je ze opdeelt in 2x 6.
De bypassdiodes doen ook nog altijd wat en je rendement gaat dan naar beneden.
Misschien heeft @reneeke1970 nog ideeen? (ipv ruzie maken)
Het gaat om de Omnik 4k-tl2
Ik heb er momenteel 12 panelen op 1 mppt, en 7 aan de andere mppt hangen (Deze wil ik nog ook nog tzt uitbreiden naar 12).
Met de oost-west opstelling zie ik geen problemen met aftopping, kwam deze zomer niet boven de 3kw continu. Uiteraard wel met een enkele piek
[ Voor 10% gewijzigd door RemmyB83 op 09-09-2018 22:14 ]
Je zit met hetzelfde probleem als @CurlyMo ,die heeft getest met 2×6 parallel, maar uiteindelijk optimiser op de schaduw panelen wat het beste werkt. Of het financieel het beste is????RemmyB83 schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:08:
[...]
@AUijtdehaag
Het gaat om de Omnik 4k-tl2
Ik heb er momenteel 12 panelen op 1 mppt, en 7 aan de andere mppt hangen (Deze wil ik nog ook nog tzt uitbreiden naar 12).
Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat sma er iets van bakt met zes schaduw panelen. Dus ik vrees dat je je verlies voor lief moet nemen.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb een 2500 hf maar geen optitrac
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Het probleem was inderdaad dat de slechte 1x6 string gewoon nauwelijks mee kwam. Door de schaduw in die string.reneeke1970 schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:13:
[...]
Je zit met hetzelfde probleem als @CurlyMo ,die heeft getest met 2×6 parallel, maar uiteindelijk optimiser op de schaduw panelen wat het beste werkt.
Geld is niet de enige motivatie van PV. Voor mij speelt ook wat mogelijkheden van mijn dak zijn. Dit is wat het is.Of het financieel het beste is????
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dan speelt dus ook wel mee dat je blijkbaar een kabel door je tuin hebt liggen. Bij mij ligt alles onder de vloeren en door de muren. Er is dus nauwelijks blote kabel.reneeke1970 schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:17:
@CurlyMo de omvormer is prima beveiligd van zichzelf, maar s'nachts als omvormer uit is wil ik ook veilig de kabel door kunnen steken met een schep. Dus ik heb beide zijde van kabel automaat en aardlekschakelaar
Sla maar eens een spijker door een kabel die niet beveiligt is middels een aardlekschakelaar.CurlyMo schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:19:
[...]
Dan speelt dus ook wel mee dat je blijkbaar een kabel door je tuin hebt liggen. Bij mij ligt alles onder de vloeren en door de muren. Er is dus nauwelijks blote kabel.
Ook al ligt de kabel netjes weggewerkt in vloeren en wanden, er is nog steeds een risico dat deze beschadigt tijdens werkzaamheden, daarom altijd aardlekschakelaars gebruiken
@Rol-CoRol-Co schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:16:
Kan die omnik wel met 3300Wp overweg op 1mppt . Ik ben niet zo thuis in omnik maar wel eens wat over gelezen hier.
Ik heb niet kunnen terugleiden uit de grafieken dat er word afgetopt.
Dit komt omdat het een oost/west opstelling is. Op het midden van de dag, staan mijn panelen totaal niet in de optimale positie, waardoor ik geen goede instraling op de panelen hebt. en dus ook nooit geen 3300wp haal.
Naar mijn weten kan deze omvormer per mppt max 2400 WP verwerken.
Wat @205Gutmann zegt...... (Muizen ,cavia ,konijn )CurlyMo schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:19:
[...]
Dan speelt dus ook wel mee dat je blijkbaar een kabel door je tuin hebt liggen. Bij mij ligt alles onder de vloeren en door de muren. Er is dus nauwelijks blote kabel.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat zie je ook niet als je op de andere mppt er ook 7 hebt denk ik, maar 19 panelen totaal dus, 12 en 7? En dan niet boven de 3000WRemmyB83 schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:30:
[...]
@Rol-Co
Ik heb niet kunnen terugleiden uit de grafieken dat er word afgetopt.
Dit komt omdat het een oost/west opstelling is. Op het midden van de dag, staan mijn panelen totaal niet in de optimale positie, waardoor ik geen goede instraling op de panelen hebt. en dus ook nooit geen 3300wp haal.
Naar mijn weten kan deze omvormer per mppt max 2400 WP verwerken.
Het lijkt niet te kloppen, ondanks oost west zou je dat toch easy moeten doen op een zonnige licht bewolkte dag.
Als je dan bekijkt wat er nodig is om bij een dergelijk apparaat een aardlekschakelaar van 300ma ipv 30ma te mogen gebruiken is dat een verspreidingsweerstand van max ~160ohm om de benodigde afschakeltijd te behalen. Pas boven die 160ohm ben je verplicht om een aardlekbeveiliging op de PV-groep te hebben. Meten=weten, maar 160ohm halen veruit de meesten wel.
Boven een aardlek aansluiten is sowieso niet verstandig, dan zijn de overige groepen op de zelfde aardlekschakelaar ook niet meer beveiligd als er wat met de omvormer misgaat. Daarom altijd een eigen groep en aardlek (of alamat) en dan verbinden op de hoofdrail. Een alamat is natuurlijk het handigst.
https://www.installatiejo...aardlekschakelaar-1018029
Edit: Het verschil zit 'm dus in het feit dat een PV-groep geen eindgroep is. Alleen bij eindgroepen is 30mA verplicht. Een tweede groepenkast komt bijvoorbeeld ook niet achter een 30mA beveiliging te hangen, maar moet wél een selectieve aardlekschakelaar hebben om te voorkomen dat er brand zou kunnen ontstaan bij een te hoge aardverspreidingsweerstand (1,6ohm is volgens mij het maximale om zonder aardlek met 20 of 25A automaat naar een vast aangesloten apparaat (onderverdeler, omvormer, vaste machine of wat dan ook met een vastgeschroefde kabel) te gaan. Dat haal je dus eigenlijk alleen bij een TN-stelsel. Ik heb dan ook een 300ma selectieve (dat hoeft dus alleen bij een onderverdeler, niet voor een omvormergroep in je groepenkast) aardlekschakelaar gehaald voor de nieuwe verdeelkast in de schuur. Dat voorkomt in elk geval brand.
[ Voor 22% gewijzigd door Steyn_E op 09-09-2018 22:52 ]
Rol-Co schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:38:
[...]
Dat zie je ook niet als je op de andere mppt er ook 7 hebt denk ik, maar 19 panelen totaal dus, 12 en 7? En dan niet boven de 3000W
Het lijkt niet te kloppen, ondanks oost west zou je dat toch easy moeten doen op een zonnige licht bewolkte dag.
Zelfs op een mooie dag als 3 juli kwam ik nauwelijks boven de 3000wp
De uitzondering voor vast aangesloten apparaten geldt naar mijn menig niet voor woonhuizen, maar als jij er anders over denkt hoor ik graag uit welke bepaling dat opgemaakt kan worden, het zou binnen ons bedrijf namelijk een leuke kostenbesparing zijn als we niet meer alle vaatwassers, wasmachines en dergelijke achter een aardlekschakelaar hoeven te plaatsen.Steyn_E schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:39:
@205Gutmann Ik heb het nog even opgezocht. Voor een omvormer is niet altijd een aardlekschakelaar nodig. Indien deze vast aangesloten is (zoals de meesten) en de circuitimpedantie (en dan m.n. fase-aarde sluiting) voldoende laag is om een automaat op tijd af te schakelen. Aardlekbeveiliging is ook in de nieuwste NEN alleen verplicht voor WCD's, lichtpunten (die dus wel inmiddels) en verplaatsbare apparatuur. Een (normale, niet stekkerbare (dat mag sowieso helemaal niet meer)) omvormer valt dus niet in die categorie, en mag bij een voldoende lage aardverspreidingsweerstand (TN-stelsel, bij een eigen aardpen zou ik sowieso een aardlekbeveiliging toepassen) zonder aardlekschakelaar aangesloten worden. Het zou dus inderdaad zo kunnen zijn dat bij @CurlyMo het dus volledig volgens de regels is aangesloten.
Als je dan bekijkt wat er nodig is om bij een dergelijk apparaat een aardlekschakelaar van 300ma ipv 30ma te mogen gebruiken is dat een verspreidingsweerstand van max ~160ohm om de benodigde afschakeltijd te behalen. Pas boven die 160ohm ben je verplicht om een aardlekbeveiliging op de PV-groep te hebben. Meten=weten, maar 160ohm halen veruit de meesten wel.
Boven een aardlek aansluiten is sowieso niet verstandig, dan zijn de overige groepen op de zelfde aardlekschakelaar ook niet meer beveiligd als er wat met de omvormer misgaat. Daarom altijd een eigen groep en aardlek (of alamat) en dan verbinden op de hoofdrail. Een alamat is natuurlijk het handigst.
https://www.installatiejo...aardlekschakelaar-1018029
Edit: Het verschil zit 'm dus in het feit dat een PV-groep geen eindgroep is. Alleen bij eindgroepen is 30mA verplicht. Een tweede groepenkast komt bijvoorbeeld ook niet achter een 30mA beveiliging te hangen, maar moet wél een selectieve aardlekschakelaar hebben om te voorkomen dat er brand zou kunnen ontstaan bij een te hoge aardverspreidingsweerstand (1,6ohm is volgens mij het maximale om zonder aardlek met 20 of 25A automaat naar een vast aangesloten apparaat (onderverdeler, omvormer, vaste machine of wat dan ook met een vastgeschroefde kabel) te gaan. Dat haal je dus eigenlijk alleen bij een TN-stelsel. Ik heb dan ook een 300ma selectieve (dat hoeft dus alleen bij een onderverdeler, niet voor een omvormergroep in je groepenkast) aardlekschakelaar gehaald voor de nieuwe verdeelkast in de schuur. Dat voorkomt in elk geval brand.
Onderstaande is een quote uit NEN1010:2015
Maar los van de discussie of het wel of niet mag, een alamat kost je hooguit 100 euro als je deze niet zelf kunt plaatsen, is dat nou echt de moeite waard om op te bezuinigen op het totaalbedrag van een PV-installatie?4.2.2 Aanvullende bescherming
Bovenop de vereiste basisbescherming en foutbescherming in een installatie, is het in een aantal gevallen
noodzakelijk nog aanvullende bescherming toe te passen.
Die eis geldt onder andere voor:
— installaties in gebruik door leken (dat is iemand die geen vakbekwaam persoon of voldoende onderricht
persoon is);
— installaties in ruimten waar in verhoogde mate vocht kan voorkomen (bijvoorbeeld in een badruimte, in
een vochtige ruimte of in de buitenruimte).
In aanvullende bescherming wordt voorzien door toepassing van een aardlekschakelaar met een IΔn-waarde
van ten hoogste 30 mA. Een kleinere waarde is toegelaten, doch een grotere waarde absoluut niet.
Toekomsitge situatie:
Woonhuis > drie fase groep (300mA 16A ALA) > garage > drie fase, 8 groepen
Is het nodig?

Is het veilig en eenvoudig?

[ Voor 4% gewijzigd door [m]engineer op 10-09-2018 08:06 ]
Software update doen, dan heb je wel optitrac :-)Rol-Co schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:16:
Kan die omnik wel met 3300Wp overweg op 1mppt . Ik ben niet zo thuis in omnik maar wel eens wat over gelezen hier.
Ik heb al een aantal omvormer van nieuwe software voorzien waardoor de optitrac beschikbaar was..
Werkt ook bij de eerdere productiejaren.
Lees ook redelijk vaak dat optitrac met parallele strings geen zin heeft.
Zie hier dat het wel werkt, optitrac zoekt gewoon telkens het optimale punt, wat altijd nog beter is dan wanneer het uit staat.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Kan deze met "slechts" een 25A kastenautomaat/groep en gebruik van dikkere draad door een installateur aangesloten worden?
Heb zelf niet veel kennis van wat er in meterkasten mogelijk is.Vandaar de vraag.
Met het oog op de PV installatie wil ik me wel aanmelden.
Weet iemand waar dit kan?
In bepaling 411 is voor een woonhuis de aardlek verplicht,205Gutmann schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:20:
[...]
Indien je het hebt over een pand anders dan een woonhuis heb je gelijk.
In een woonhuis moet alles achter een 30mA aardlekschakelaar, want installatie in gebruik door leken.
Met de huidige omvormers is dat in 99% van de gevallen ook geen enkel probleem.
echter 411.3.3 maakt een aantal uitzonderingen waaronder ook de omvormer op eigen eindgroep zit.
In een woonhuis is dit toegestaan als de omvormer vast of met een speciale stekker/wcd is aangesloten uiteraard als deze omvormer op een eigen groep zit. Schakelen of wijzigingen gebeuren niet door leken.
ander punt is dat een hele rits omvormers in de handleiding al aangeven dat deze niet op een 30 mA aardlek kunnen worden aangesloten wegens te grote lekstroom residual leakage.
Als keurder zou ik de 100 of 300 mA hiervoor zonder meer toestaan.
Ik zou graag zien dat iedereen die dingen regelmatig test. Ik gooi per jaar 10 tallen weg wegens geheel of te laat afschakelen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik wil om te beginnen zonnepanelen op het platte dak van mijn schuur plaatsen.
Vanuit de meterkast kan ik helaas niet met een aparte groep naar de schuur. Echter weet ik wel waar de huidige groep naar de schuur binnenkomt en hier kan ik dan een PV verdeler plaatsen.
Mag ik de kosten voor de PV verdeler ook opgeven bij de belasting om ook daarvan de BTW terug te krijgen?
Tevens wil ik volgende jaar een aantal panelen op het schuine dag van de woning bijplaatsen.
Kan ik dan gewoon opnieuw de BTW terug vragen voor die panelen?
JaFlappie schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:48:
Mag ik de kosten voor de PV verdeler ook opgeven bij de belasting om ook daarvan de BTW terug te krijgen?
JaTevens wil ik volgende jaar een aantal panelen op het schuine dag van de woning bijplaatsen.
Kan ik dan gewoon opnieuw de BTW terug vragen voor die panelen?
Hier ?greatgonzo schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:41:
er schijnt een site/app te zijn waarbij je real-time niet alleen je opbrengst, maar ook je verbruik kan monitoren. Dus zeg maar het terugvinden van de gegevens van de slimme meter.
Met het oog op de PV installatie wil ik me wel aanmelden.
Weet iemand waar dit kan?
Ik krijg het niet voor elkaar bij hem, en ik weet eigenlijk niet waarom niet.thido schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:25:
[...]
Software update doen, dan heb je wel optitrac :-)
Ik heb al een aantal omvormer van nieuwe software voorzien waardoor de optitrac beschikbaar was..
Werkt ook bij de eerdere productiejaren.
Lees ook redelijk vaak dat optitrac met parallele strings geen zin heeft.
Zie hier dat het wel werkt, optitrac zoekt gewoon telkens het optimale punt, wat altijd nog beter is dan wanneer het uit staat.
De Envoy bevindt zich ook binnen dezelfde meterkast als de automaat. Dus als gebruiker achter de 4-polige automaat samen met de panelen. Bij kortsluiting in de Envoy krijgt die dus de stroom van het net ÉN de panelen voor zijn kiezen..... Het instructiefilmpje meldde dat het wel zo netjes is de Envoy zijn eigen automaat te geven. Alleen laat dit in het midden of het verplicht is voor de NEN norm.
Strikt genomen is de Envoy een gebruiker en mag die niet direct op de groep van de zonnestroom worden aangesloten. Alleen is de Envoy geen wasmachine, maar een component binnen de meterkast. Dus toch echt een bijzondere situatie. Ik denk dat ik veilig ben. Gezond verstand zegt dat het ok is. Maar is dat zo?
Hebben ze niet per ongeluk de stekkers (en dan bedoel ik de pinnetjes in de stekkers zelf) van de plus en de min omgedraaid? dit past namelijk wel, je kan ook de stekkers in de omvormer drukken, (want de plus en min stekker klopt wel)bjorn schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:23:
Dieper induwen als in, vaster aandraaien? Heb er net aan geduwd, maar zie weinig gebeuren. Zal het vanmiddag nog een nakijken.
[afbeelding]
Moet het wel een stugge kabel zijn? Want ik kreeg het idee dat bij het telefoontje met solax over soepele kabel werd gesproken, maar dat er geen tijd was om die te wisselen.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Het is alleen niet helemaal juist. De aardlek aan de woonhuis zijde moet een selectieve aardlek worden en de groepen in de garage moeten met een 30mA aardlekbeveiliging zijn afgezekerd. Ik doe het binnenkort zo: Woonhuis->aardlek 300ma [S]->automaat C20 (jaja, niet selectief etc.)->grondkabel 5x6mm2 35meter (tweedehands, 5x4 had op zich ook gekund)->hoofdschakelaar garage->hier de aardleks van 30mA. Hoef je niet met je baggerschoenen door de woonkamer als er wat uitspringt (de aardlek aan de huiskant is alleen om de kabel te beveiligen bij (gedeeltelijk) doorsteken, anders zou je een hele lage aardverspreidingsweerstand moeten hebben (en dat is bij ons niet)). Maar je hebt in ieder geval een selectieve aardlekbeveiliging nodig, anders heb je ook met een 300ma de kans dat voor en achter tegelijkertijd afschakelen.Marijnsp schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:05:
Hier is het zelfs zo erg dat we de tweede meterkast in de garage vervangen als de panelen komen. (wachten nog op de subsidie beschikking van de gemeente)
Toekomsitge situatie:
Woonhuis > drie fase groep (300mA 16A ALA) > garage > drie fase, 8 groepen
Is het nodig?
Is het veilig en eenvoudig?
En nog even @205Gutmann, ik maak juist uit hetzelfde gedeelte op dat het niet hoeft, omdat een omvormer niet "in gebruik" is. Die hangt en die doet het (of niet), maar als leek doe je er niks mee. En dus zou ik zeggen niet in gebruik door leken.
Verder ben ik helemaal met je eens dat het verkeerd bezuinigen is als je het niet doet, die 100 euro extra moet je gewoon mee incalculeren. Ik ga het zelf binnenkort ook gewoon mét aardlek (en ja, eerst maar eens een 30mA proberen) aanleggen. Maar dat een 100 of 300ma kwaad kan, dat vind ik in zo'n geval niet. Voor sommige omvormers is het zelfs nog steeds nodig.
Inderdaad, we kijken even of het voor problemen zorgt. (tegelijk afschakelen) Zo ja dan vervangen we die automaat even. In de garage komt een Hager 3F VKG44L welke gewoon een 30mA aardlek heeft. De meterkast in de garage zal ook niet selectief zijn ten opzichte van de ALA in het woonhuis. (16A en 16A) maar ook dat kan niet voor veiligheidsproblemen zorgen.Steyn_E schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:43:
[...]
Het is alleen niet helemaal juist. De aardlek aan de woonhuis zijde moet een selectieve aardlek worden en de groepen in de garage moeten met een 30mA aardlekbeveiliging zijn afgezekerd. Ik doe het binnenkort zo: Woonhuis->aardlek 300ma [S]->automaat C20 (jaja, niet selectief etc.)->grondkabel 5x6mm2 35meter (tweedehands, 5x4 had op zich ook gekund)->hoofdschakelaar garage->hier de aardleks van 30mA. Hoef je niet met je baggerschoenen door de woonkamer als er wat uitspringt (de aardlek aan de huiskant is alleen om de kabel te beveiligen bij (gedeeltelijk) doorsteken, anders zou je een hele lage aardverspreidingsweerstand moeten hebben (en dat is bij ons niet)). Maar je hebt in ieder geval een selectieve aardlekbeveiliging nodig, anders heb je ook met een 300ma de kans dat voor en achter tegelijkertijd afschakelen.
En nog even @205Gutmann, ik maak juist uit hetzelfde gedeelte op dat het niet hoeft, omdat een omvormer niet "in gebruik" is. Die hangt en die doet het (of niet), maar als leek doe je er niks mee. En dus zou ik zeggen niet in gebruik door leken.
Verder ben ik helemaal met je eens dat het verkeerd bezuinigen is als je het niet doet, die 100 euro extra moet je gewoon mee incalculeren. Ik ga het zelf binnenkort ook gewoon mét aardlek (en ja, eerst maar eens een 30mA proberen) aanleggen. Maar dat een 100 of 300ma kwaad kan, dat vind ik in zo'n geval niet. Voor sommige omvormers is het zelfs nog steeds nodig.
Een selectieve aardlek is trouwens wel iets anders dan selectief afzekeren, die aardlek heeft een afschakelvertraging die er voor zorgt dat een andere aardlek eerder aangesproken wordt. Selectief afzekeren is zodat je zeker weet dat een afgaande groep eerder afslaat dan de voorgaande automaat (factor 1,6 wordt aangehouden). Dat laatste heeft voor de veiligheid geen invloed (smelten van bedrading oid), alleen weet je dan niet welke automaat als eerste afschakelt. Niet geschikt voor een productieomgeving, maar voor huis- tuin- en keukengebruik niet zo'n groot probleem. En voor wat betreft selectiviteit tov je hoofdstop: Da's een trage smeltzekering, die zijn nog weer langzamer dan een C-automaat (en als je al je groepen zwaar belast kan een selectieve installatie natuurlijk net zo goed je hoofdstoppen eruit fikken).
Ook is A.C. kabel opnieuw gemaakt zodat die er netter uitziet.
Ben blij dat het werkt 😊
ik denk eerder dat de situatie die ik een paar posts eerder melde de oorzaak is geweest. Is mijzelf ook een keer overkomenbjorn schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:48:
Update van mijn kant. De monteur is vandaag langsgekomen en heeft de connectors op de dc kabels vervangen en de inverter kwam tot leven. Blijkbaar was de kwaliteit van de meegeleverde solax connectors niet goed.
Ook is A.C. kabel opnieuw gemaakt zodat die er netter uitziet.
Ben blij dat het werkt 😊

Blij dat t werkt!
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
[ Voor 99% gewijzigd door 205Gutmann op 11-09-2018 08:50 ]
Beetje meer on-topic is zeker gewenst. Bedankt al vast hier voor.
@Steyn_E
@205Gutmann
[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 11-09-2018 07:35 ]
Beste oplossing PV-installatie op 3 dakvlakken
Graag een DM!
Of heeft iemand een link waar deze configurator beschikbaar is zonder login?
Wat let je om een complete set te bestellen, bijvoorbeeld via https://www.solar-bouwmar...lete-sets/flatfix-fusion/? Is dat niet veel makkelijker?panomi schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:14:
Heeft iemand een login voor de Flatfix Fusion configurator? Zie https://www.esdec.com/calculators/cf-calculator/fusion/. Zou zeer handig zijn als ik de benodigheden op een makkelijke manier kan bepalen.
Graag een DM!
https://www.solar-nu-webs...ix-fusion-calculator.htmlpanomi schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:14:
Heeft iemand een login voor de Flatfix Fusion configurator? Zie https://www.esdec.com/calculators/cf-calculator/fusion/. Zou zeer handig zijn als ik de benodigheden op een makkelijke manier kan bepalen.
Graag een DM!
Met de calculator heb je ook de mogelijkheid om uit te rekenen hoeveel ballast je nodig hebt. Verder geeft het je de mogelijkheid om de componenten te identificeren en af te wijken van de standaard sets. Zeker als je verschillende sets nodig hebt is het handig om dat in de tool te modelleren.Dirtbiter schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:33:
[...]
Wat let je om een complete set te bestellen, bijvoorbeeld via https://www.solar-bouwmar...lete-sets/flatfix-fusion/? Is dat niet veel makkelijker?
Voor standaard situaties is het inderdaad niet/beperkt nodig.
[ Voor 38% gewijzigd door koenie op 11-09-2018 17:22 ]
Klopt dit? Zijn er alternatieven? Of wachten totdat het dak vervangen moet worden?
Wachten tot het dak vervangen moet worden.... Ik hoop dat als je huis uit 2000 is en het dakpannen zijn dat het nog wel 50 jaar kan blijven liggen:) verder ken ik geen geschroefde pannen maar lijkt het me raar, stel een pan breekt door het lopen over het dak is deze dus ook niet eenvoudig te vervangen?wian schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:02:
Vraagje aan de kenners; wij hadden ons ingeschreven voor de collectieve inkoop van panelen bij vereniging eigen huis. Vorige week kwamen ze langs voor een intake en bleek dat onze dakpannen vastgeschroefd zitten. Dit schijnt vaker voor te komen met jongere woningen (2000). Het was meteen einde verhaal; we kunnen niet meedoen aan het project. Ze zeiden dat de nok en alle pannen eraf moeten om panelen te kunnen plaatsen en dat dit een lastige en dure klus zou worden.
Klopt dit? Zijn er alternatieven? Of wachten totdat het dak vervangen moet worden?
Ja dat kan zeker zoek maar eens op gehaakte dakpannen op google.wian schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:02:
Vraagje aan de kenners; wij hadden ons ingeschreven voor de collectieve inkoop van panelen bij vereniging eigen huis. Vorige week kwamen ze langs voor een intake en bleek dat onze dakpannen vastgeschroefd zitten. Dit schijnt vaker voor te komen met jongere woningen (2000). Het was meteen einde verhaal; we kunnen niet meedoen aan het project. Ze zeiden dat de nok en alle pannen eraf moeten om panelen te kunnen plaatsen en dat dit een lastige en dure klus zou worden.
Is gewoon een luie installateur is hooguit paar uurtjes meer werk maja werk genoeg dus doen we lekker niet

Kan je dat aanbod eens delen? Ik ben benieuwd hoe aantrekkelijk het is.wian schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:02:
Vraagje aan de kenners; wij hadden ons ingeschreven voor de collectieve inkoop van panelen bij vereniging eigen huis.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Rare dealtjes, wazige installateurs, veel bedrijven die daar hebben geinstalleerd failliet of foetsie.
In de algemene voorwaarden stond dat vereniging eigen huis niet garant staat voor problemen, die horen bij de installateur en de installateur wees weer naar iemand anders.
Hele vage constructies daar.
Deel het aanbod eens. Kunnen we weer met ze allen eens kijken hoe collectief dat is. In Noord Holland sloeg het nergens op. Was geloof ik in dec vorig jaar. Veel mensen hebben hier nogsteeds geen panelen ivm drukte.
Ga nooit met een collectief in zee (mijn mening).wian schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:02:
Er word ondergeboden op een aantal configuraties en de goedkoopste krijgt t. En het betekend vaak dat er veel schijven (soms wel 5) tussen zitten die allemaal iets doen, wat wel geld opeet, maar niet bij de panelen of de daadwerkelijke installateur terecht komt.
Vaak zit er ook veel tijd tussen, zodat de echte inkoopprijs al weer gezakt is tegen de tijd dat ze gaan plaatsen, (gratis winst voor de verkopende partij).
En dat degene die gaat plaatsen door veel gezeur heen moet en slechte info krijgt, en daardoor er weinig zin in hebben er bij jou iets moois van te maken.
Ik heb jaren geleden (2006) geplaatst op die manier, en recent storingswerk gedaan daarop. Veel isolatie storingen (lastig op te sporen en te repareren, komt meestal door onzorgvuldig plaatsen) en mensen die maanden (!) moeten wachten op een bezoek om een omvormer te vervangen oid. Ook zijn er gevallen bekend die helemaal niet meer reageren op storingen.
Vaak zijn de clubs die het krijgen er helemaal niet op ingericht zoveel te moeten plaatsen in zo'n korte tijd, en huren ze weer mensen in die weer mensen inhuren.
Vastgeschroefd komt wel voor (1 keer gezien in de afgelopen 9 jaar), maar niet heel veel, dan staan de pannen meestal bijna rechtop.
Gehaakt komt wel voor en er zin echt wel serieus gehaakte daken bij, en daar ben je echt wel veel langer mee bezig dan normaal, ik had er vandaag ook een...
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
https://solarmagazine.nl/...9bf328-fe360df0aa-8734005
Er is meer tijd nodig om een nieuwe regeling van start te kunnen laten gaan.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
https://www.bva-auctions..../lot/34565/11504509?pid=0
Solar Frontier zonnepanelen SF-160S
16 x JA Solar JAM6 290 full black
16x P300 power optimizer
2x SolarEdge SE 2200 HD Wave omvormer
Plaatsing, nieuwe stroomgroep, 25 jaar garantie etc.
Volgens Eigen Huis 20% goedkoper dan gangbaar.
We keken uit het velux dakraam en hij liet de geschroefde dakpannen zien. Nu weet ik niet of dat alleen om het dakraam heen geschroefd is en verder gehaakt of het het complete dak geschroefd. Ik heb er de ballen verstand van. In ons rijtje huizen heeft niemand panelen, maar verder in de wijk met bijna hetzelfde type huis wel. Maar die zouden al vanaf de bouw erop gelegd kunnen zijn. Ik ga van het weekend eens aanbellen en navragen.
Afgezien van het lange wachten, is mijn indruk van het collectief wel goed. SolarNRG is de leverende partij en kwam betrouwbaar over. Goede informatie avond, schouw op lokatie, kundige medewerkers. Maar ja, ze plaatsen geen panelen. De specialist was overigens heel open. Hij zei dat het voor de "collectief" prijs niet kon en dat er zoveel makkelijkere klussen zijn dat ze dit soort lastige klussen überhaupt niet aannemen. Volgens hem moest van de nok tot de plek van de panelen alle pannen los en er weer terug op.
Naast onnodige kosten is het technisch ook een slecht idee om met strings van 8 te werken. Acht optimizers per string is nl. het minimale. Mij zou dit voorstel al reden zijn om er niet mee verder te gaan. Jouw belang als klant staat niet op de eerste plaats.
Onder welke hoek zouden de panelen moeten komen? Als het een beetje steil is, kun je zelfs met 1 HD2200 al goed uit de voeten.
Ik zou, zoals al door anderen is gesuggereerd, rondkijken voor een andere aanbieder, buiten een collectief om.
[ Voor 24% gewijzigd door Cranberry op 12-09-2018 09:11 ]
Oftewel, € 1,41 / Wp excl. BTW. Dat is zo'n 20% duurder dan dat ik zelf acceptabel vind. En die twee omvormers doet me vermoeden dat ze vooral een collectief hebben aangeboden aan SE i.p.v. aan de huizenbezitter.wian schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:37:
Volgens Eigen Huis 20% goedkoper dan gangbaar.
12x Trinasolar Poly 275Wp + Growatt omvormer met platdak frame.
Kosten: incl. installatie en incl. btw 4400 euro
Als ik dezelfde configuratie inklop op Solar Bouwmarkt kom ik op 3000,- incl. btw
1400 euro voor installatie vond ik een beetje aan de hoge prijs.
Toch maar zelf 320Wp panelen op het dak leggen met micro omvormers.
Dan lukt het zelfs nog wel om onder die 4400 euro te blijven.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Ik vind dit op zich best een prima deal voor € 1.10 / Wp excl. BTW. Zelf kan je het altijd goedkoper. Helemaal als het een plat dak is.Helhond schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:28:
Ik was ook benieuwd wat Eigen huis te bieden had, en had mij ook ingeschreven.
12x Trinasolar Poly 275Wp + Growatt omvormer met platdak frame.
Kosten: incl. installatie en incl. btw 4400 euro
Zelf leggen wil ik niet. Ben niet handig en wil niet prutsen met mijn dak, meterkast of panelen. Ik betaal liever voor een professionele installatie en garantie. Ga inderdaad eens verder kijken. Mochten jullie nog goedkope en betrouwbare bedrijven kennen in de regio Den Haag hoor ik het graag.
Als jij een aanbieder weet die voor 20% minder een solar edge systeem (of gelijkwaardig) op mijn dak komt leggen hoor ik het graag.CurlyMo schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:09:
[...]
Oftewel, € 1,41 / Wp excl. BTW. Dat is zo'n 20% duurder dan dat ik zelf acceptabel vind. En die twee omvormers doet me vermoeden dat ze vooral een collectief hebben aangeboden aan SE i.p.v. aan de huizenbezitter.
Dat mag je eerst zelf doen. Wellicht wil je ook eerst onderzoeken of SE wel een vereiste is in jouw situatie.wian schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:48:
[...]
Als jij een aanbieder weet die voor 20% minder een solar edge systeem (of gelijkwaardig) op mijn dak komt leggen hoor ik het graag.
@wian zit er op je zuid-oost schaduw? Optie zou ook zijn Tigo optimizers met een nieuwe omvormer... maar bv de optimizers enkel op noord-west
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Extra != doorslaggevende redenIcekiller2k6 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:52:
@CurlyMo hij zegt dak op noord-west en zuid-oost, dan is er sowieso een extra reden voor.
Allemaal nog steeds niet doorslaggevend genoeg. Plaats eens situatie foto's + dakmaten.wian schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:53:
@CurlyMo Omdat mijn dak verspringt liggen twee panelen in de middag gedeeltelijk in de schaduw. Daarnaast de Oost-West opstelling, dus een kant zon en de andere schaduw.
Met 2 strings van 8 en evt. 2 tigo optimizers (of 1 duo optimizer) kun je ook prima uit de voeten en realiseer je een aanzienlijk lagere prijs.
Misschien kun je zelfs nog wel een paar panelen extra leggen.
[ Voor 10% gewijzigd door Cranberry op 12-09-2018 10:00 ]
Geeft ook weer een jaar extra de tijd voor de uitfasering van ferrarismeters. Wat dat betreft is 2021 ook al optimistisch,
Toen ik van het weekend door de wijk liep zag ik niemand met panelen aan de noord-west kant. Dus ik twijfel of ik die kant uberhaupt moet doen. Misschien alleen financieel interessant als je ze zelf legt?
Zal vanavond wat fotos plaatsen.
- Zelf tenminste 3 offertes aanvragen en delen. Zorg ook dat daarbij het legplan duidelijk is. Als de installateur alles wil leggen of als je zelf gaat installeren, plaats dan je boodschappenlijsje + legplan.
- Een aantal situatie foto's plaatsen; luchtfoto, streetviewfoto, en evt. eigen foto van rond het huis.
- De oriëntaties van de verschillende daken.
- De maten van de verschillende daken en wanneer van toepassing de locaties van schaduwvormende objecten op het dak.
Als iemand aanvullingen heeft?
Hoe vaak is het bewolkt in Nederland en vind je het belangrijk om op die dagen mooie opwekking te hebben (net zoveel als ZO). Daarnaast is NW alweer anders dan louter N.wian schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:06:
Dus ik twijfel of ik die kant uberhaupt moet doen.
En vind je het belangrijk om a) zoveel mogelijk op te wekken of b) zoveel mogelijk eigen gebruik te hebben?
1 = Ja
2 = B
Dan doen.
[ Voor 36% gewijzigd door CurlyMo op 12-09-2018 10:51 ]
Lijkt me handig, maar ik heb zelf geen rechten in dit gedeelte van het forumCurlyMo schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:10:
@The Wizard @ThinkPad Is het een idee om een roze topic aanwijzing te maken voor dit topic? Daarin kan dan komen te staan dat wanneer mensen advies willen voor een nieuwe installatie, ze moeten beginnen met:
- Zelf tenminste 3 offertes aanvragen en delen
- Een aantal situatie foto's plaatsen; luchtfoto, streetviewfoto, en evt. eigen foto van rond het huis.
- De oriëntaties van de verschillende daken.
- De maten van de verschillende daken en wanneer van toepassing de locaties van schaduwvormende objecten op het dak.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Of het überhaupt interessant is bijvoorbeeld. Of juist al een idee van de optimale technische oplossing alvorens je met een leverancier gaat steggelen.
Hoe meer je weet hoe beter je kunt vragen... En hoef je niet met een leverancier discussies aan te gaan als: "goeie offerte maar op een forum heb ik gelezen dat je beter ...."
Dat kan, maar vaak komt het er op neer dat de tweakers hier alsnog al het denkwerk doen, terwijl GoT juist uitgaat van de eigen inzet. Als je zelf installeert of een installateur hebt gevonden die alles wil leggen, dan is het handig om i.p.v. de offerte een boodschappenlijsje te delen + legplan.exroosje schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:23:
Je kan toch ook al advies vragen voordat je offertes hebt?
Dat lijkt me juist een mooie ingang voor gesprekHoe meer je weet hoe beter je kunt vragen... En hoef je niet met een leverancier discussies aan te gaan als: "goeie offerte maar op een forum heb ik gelezen dat je beter ...."
CurlyMo schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:10:
@The Wizard @ThinkPad Is het een idee om een roze topic aanwijzing te maken voor dit topic?
[...]
Super. Dank voor de snelle afhandeling. Ik heb nog wel wat aanvullingen gedaan:
- Zelf tenminste 3 offertes aanvragen en delen. Zorg ook dat daarbij het legplan duidelijk is. Als de installateur alles wil leggen of als je zelf gaat installeren, plaats dan je boodschappenlijsje + legplan.
Jij vraagt toch ook hulp voor een ander persoon zijn situatie zodat die man ermee naar installateur kan gaan.CurlyMo schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:26:
[...]
Dat kan, maar vaak komt het er op neer dat de tweakers hier alsnog al het denkwerk doen, terwijl GoT juist uitgaat van de eigen inzet. Als je zelf installeert of een installateur hebt gevonden die alles wil leggen, dan is het handig om i.p.v. de offerte een boodschappenlijsje te delen + legplan.
[...]
Dat lijkt me juist een mooie ingang voor gesprek
Dus houd je dan ook aan je protocol van eerst drie offertes....
1 PVoutput . Dongen NB
Je hebt helemaal gelijkreneeke1970 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:58:
[...]
Jij vraagt toch ook hulp voor een ander persoon zijn situatie zodat die man ermee naar installateur kan gaan.
Dus houd je dan ook aan je protocol van eerst drie offertes....
CurlyMo schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:57:
[...]
Super. Dank voor de snelle afhandeling. Ik heb nog wel wat aanvullingen gedaan:
[...]
Done. Veel meer moeten we er ook niet in willen zetten, dan wordt de waarschuwing irritant groot.
Verdere aanvullingen/verbeteringen mogen via DM
https://solarmagazine.nl/...9bf328-fe360df0aa-8728885
[ Voor 4% gewijzigd door TweakersAddict op 12-09-2018 11:43 ]
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Nee... hij wilt dat voorstellen..TweakersAddict schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:37:
Salderingsregeling wordt 1 jaar verlengt:
https://solarmagazine.nl/...9bf328-fe360df0aa-8728885
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
[ Voor 11% gewijzigd door TweakersAddict op 12-09-2018 11:45 ]
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Daarom heeft hij de administratie dan ook uitbesteed aan RVO en de netbeheerders/energieleveranciers, want die kunnen stante pede hun bedrijfsprocessen aanpassen (KwiebesTweakersAddict schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:44:
Text is aangepast inmiddels. Maar goed, hij heeft geen andere keuze zoals hij al aangeeft, IT systemen bij de overheid en al helemaal bij de belastingsdienst zijn een grote ramp. Het zal me niets verbazen als het jaar erop exact dezelfde melding gaat komen.
[...]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Wat ik zover opgevangen heb:
Lagere algemene heffing op electra, hogere op gas (maar hoeveel cent/kwh m3 precies)
Hogere heffing duurzame energie op electra en gas (maar hoeveel cent/kwh m3 precies)
Lagere heffingskorting op electra (dit zou van 370/j teruggaan naar 330/j...)
Dat zou in elk geval betekenen dat zonnepanelen weer iets gunstiger worden qua rendement en tvt (iets wat Wiebes vast zal willen afromen in 2021....)
Bij mijn buurman zijn ze nu 2 x geweest en weigeren werkt nog steeds.
Door de regeling te verlengen nemen ze dus 2 jaar extra de tijd om de laatste meters gedwongen te wisselen?
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Lees de uitspraak van Wiebes er nog maar eens op na; die omvat in feite een eis en een wens:
Op het risico van semantische over-analyse: niet nodig is wezenlijk anders dan moet niet.[Eis #1] Het moet niet minder aantrekkelijk worden om zelf kleinschalig te gaan investeren in zonne-energie.
[Wens #2] Maar het is ook niet nodig om het meer aantrekkelijk te maken.
Als de salderingsregeling doorloopt wordt eis 1 vervuld, en het enige 'probleem' dat kan ontstaan is dat investeren in zon misschien 'te' aantrekkelijk wordt, en dus wens 2 (waarschijnlijk) niet vervuld wordt.
Vanuit een breder perspectief ten aanzien van de verduurzamingsdoelstellingen is het verlengen van de salderingsregeling hooguit een inefficiëntie regeling (van onze belastingcenten!1!11!) die ontstaat/in stand blijft. Dat is voor de Staat vervelend, maar als het enige haalbare alternatief er mogelijk voor zorgt dat eis 1 niet vervuld wordt (en er dus een rem op investeringen in kleine PV komt), is dat voor de Staat vervelender. De soep zal naar mijn idee niet zo heet gegeten worden
7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput
Dergelijke panelen hebben een Voc van rond de 40V. Bij temperaturen van -10C ga je al over de 500V stringspanning. Met welke waarde moet je eigenlijk rekenen? De goedkopere 1-fase omvormers geven vaak een maximale Vdc van 450 - 550V aan en zouden dus eigenlijk al niet geschikt zijn voor een string van deze omvang. Nu staat bij sommige merken in de specs netjes vermeld dat ze beveiligd zijn tegen een te hoge Vdc.
Ben benieuwd naar jullie meningen.
Laat je niet van de wijs brengen door wat anderen doen.wian schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:06:
De schaduw is helaas inderdaad aan de zuid-oost kant. Niet veel, maar toch gedeeltelijk twee panelen. Aan de zuid-oost kant kan ik maximaal 8 panelen kwijt (van 160x100).
Toen ik van het weekend door de wijk liep zag ik niemand met panelen aan de noord-west kant. Dus ik twijfel of ik die kant uberhaupt moet doen. Misschien alleen financieel interessant als je ze zelf legt?
Zal vanavond wat fotos plaatsen.
Als je bij mij door de straat loopt is er 1 woning waar de panelen aan de 'verkeerde' kant liggen
Voor mij was de keuze simpel, het zuid dak is voorzien van 2 dakramen en een schoorsteen, om mijn jaarverbruik aan stroom af te dekken moest ik daar een tetrisveld gaan bouwen met landscape en portrait oriëntatie.
Op het noorden kon ik het gehele dakvlak benutten om panelen te leggen.
Mocht ik ooit all-elektric gaan kan ik altijd nog panelen op het zuiden leggen.
Nu ruim een jaar later kan ik concluderen dat het ruimschoots is gelukt om het jaarverbruik af te dekken. Rendement van de installatie is 65% op een hellingshoek van 49° en een azimuth van 50°, de tvt is circa 6 jaar.
Grappig als ik noord-oost zou vol leggen zou ik ook de enige in de wijk worden205Gutmann schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:50:
[...]
Laat je niet van de wijs brengen door wat anderen doen.
Als je bij mij door de straat loopt is er 1 woning waar de panelen aan de 'verkeerde' kant liggen![]()
Voor mij was de keuze simpel, het zuid dak is voorzien van 2 dakramen en een schoorsteen, om mijn jaarverbruik aan stroom af te dekken moest ik daar een tetrisveld gaan bouwen met landscape en portrait oriëntatie.
Op het noorden kon ik het gehele dakvlak benutten om panelen te leggen.
Mocht ik ooit all-elektric gaan kan ik altijd nog panelen op het zuiden leggen.
Nu ruim een jaar later kan ik concluderen dat het ruimschoots is gelukt om het jaarverbruik af te dekken. Rendement van de installatie is 65% op een hellingshoek van 49° en een azimuth van 50°, de tvt is circa 6 jaar.
65% is redelijk hoog ik zou 62% halen maar deze site geeft wel een conservatiever beeld. Als je onderstaande grafiek bekijkt dan is de opbrengst in november helemaal ingezakt? Klopt dat beeld?
Hierbij onze beide Noord kanten geplot http://users.skynet.be/be...w2=3000&temp_coeff2=-0.25 we komen op dezelfde rendementen uit ondanks verschillende helling en azimuth.
Als ik via suncalc.net mijn noord kant bekijk dan komt daar inderdaad in de wintermaanden geen zon
Met een Steca speel je op safe.Cranberry schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:43:
Ben bezig met een plan voor een set van 12 std panelen van +/- 300Wp.
Dergelijke panelen hebben een Voc van rond de 40V. Bij temperaturen van -10C ga je al over de 500V stringspanning. Met welke waarde moet je eigenlijk rekenen? De goedkopere 1-fase omvormers geven vaak een maximale Vdc van 450 - 550V aan en zouden dus eigenlijk al niet geschikt zijn voor een string van deze omvang. Nu staat bij sommige merken in de specs netjes vermeld dat ze beveiligd zijn tegen een te hoge Vdc.
https://www.steca.com/ind...pt-StecaGrid-1500-4200-en
Dat kan op iedere stringomvormer lijkt me.Cranberry schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:43:
...
SMA gaat tot 600 Voc. De oude modellen xxxx tl-21 gaan tot 750 Voc
http://files.sma.de/dl/28329/SB30-50-DNL1721-V24web.pdf
(staan er een paar op markplaats)
Vdc bestaat niet in PV land. (dat praat niet makkelijk, omdat het 2 verschillende dingen kunnen zijn:)
Voc (maximale "onbelaste" spanning voor/na bedrijf)
Vmpp ("belaste" spanning tijdens bedrijf)
[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-09-2018 18:58 ]
is weinig mening over te hebben zonder dat je iets specifieks noemtCranberry schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:43:
12 panelen van 6"cellen x 60, dus rond de 300Wp.
die leveren rond de 32Vmpp en 40Voc, dat klopt.
en de meeste goedkope 1fase omvormers kunnen maar een max aan.
maar haal je nu niet de max Vmpp en max Voc door elkaar.
de meeste 1-fase omvormer in dit formaat doen al snel 550V (en dit is dan Voc), maar de mpp gaat niet verder als 450V (Vmpp).
dus hebben geen enkel probleem met 12 van die panelen.
(word ook per merk wel eens anders genoemd, dus is makkelijk door elkaar te halen.
(dit geld ook voor de meeste modellen SMA, die gaan vaak tot de 530Vmpp en de 600-700Voc
maar veel mensen lezen allen de datasheet, en niet de uitgebreide handleiding.)
edit:
-10 is best wel extreem, en ja als je het uitrekent dan is het een recht lijn omhoog in Vmpp/Voc vs temperatuur.
de praktijk is anders, dan bolt de lijn iets naar beneden, maar dat is niet in een simpele manier te vertellen dus word weg gelaten.
[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 12-09-2018 19:06 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Wat ik wil is 2 panelen van een andere orientatie (bijv ZO) met Tigo optimizers koppelen met een bestaande string (ZW) van 8 panelen (zonder optimizers) (in serie dus).
Dat zou toch moeten kunnen gaan werken.
Alleen in Sunny design krijg ik dat niet voor elkaar aangezien je niet 2 PV arrays in serie kan configureren. Dwz ik zie het niet.
Deze opzet zou toch kunnen werken?
edit: 4 in 2 gewijzigd
[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 12-09-2018 19:26 ]
Los van of het goed gaat werken of niet....jobr schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:10:
Iemand ervaring met SMA Sunny web design?
Wat ik wil is 4 panelen van een andere orientatie (bijv ZO) met Tigo optimizers koppelen met een bestaande string (ZW) van 8 panelen (zonder optimizers) (in serie dus).
Alleen in Sunny design krijg ik dat niet voor elkaar aangezien je niet 2 PV arrays in serie kan configureren. Dwz ik zie het niet.
Kun je dan niet beter 4x 96 cell panelen nemen. (Panasonic hit/kuro, sunpower, benq sunforte) en apart schakelen op 1 mppt?
Zo een tigo kost ook zo een 50 euro?
Edit: heb ff geprobeerd in te voeren wat jij wilt... ik krijg het ook niet voor elkaar.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-09-2018 19:26 ]
Sorry, klein tikfoutje gemaakt. Die 4 moet 2 zijn.Dus 8 +2 (met optimizer).AUijtdehaag schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:17:
[...]
Los van of het goed gaat werken of niet....
Kun je dan niet beter 4x 96 cell panelen nemen. (Panasonic hit/kuro, sunpower, benq sunforte) en apart schakelen op 1 mppt?
Zo een tigo kost ook zo een 50 euro?
Dan lost 2x96 niets op volgens mij.
November december en januari zijn om te janken, afgelopen december heb ik met 5,4kWp 35kWh opgewekt, januari was iets beter met 60kWh.stormfly schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:36:
[...]
Grappig als ik noord-oost zou vol leggen zou ik ook de enige in de wijk wordenIk heb de omvormer al wat groter genomen om die stap een keer te maken.
65% is redelijk hoog ik zou 62% halen maar deze site geeft wel een conservatiever beeld. Als je onderstaande grafiek bekijkt dan is de opbrengst in november helemaal ingezakt? Klopt dat beeld?
Hierbij onze beide Noord kanten geplot http://users.skynet.be/be...w2=3000&temp_coeff2=-0.25 we komen op dezelfde rendementen uit ondanks verschillende helling en azimuth.
Als ik via suncalc.net mijn noord kant bekijk dan komt daar inderdaad in de wintermaanden geen zon
De opbrengst berekening van sunnydesign klopte exact, ik dacht dat ze er 10kWh langs zaten.
Als ik mijn installatie bereken in de solaredge site designer zou ik 300kWh minder opbrengst genereren, dat gaat een beetje tegen de solaredge marketing in

De meeste mensen zijn nog een beetje huiverig om PV aan de noordzijde te plaatsen,
Maar zo was men een tijd geleden nog erg sceptisch over oost-west opstellingen.
Gelukkig zijn deze mede door de prijsdalingen steeds meer gemeengoed geworden, ik verwacht dat er meer panelen op het noorden gelegd worden als de prijzen blijven dalen.
Moet werken. Tigo duo kost je € 75,-. Zo wil ik volgend jaar ergens 2 of 4 panelen op mijn dakkapel leggen en via Tigo's aan mijn bestaande strings knopen.jobr schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:26:
[...]
Sorry, klein tikfoutje gemaakt. Die 4 moet 2 zijn.Dus 8 +2 (met optimizer).
Dan lost 2x96 niets op volgens mij.
Of het werkt? Tja..... Ik vind van niet, beetje zinloze investering.jobr schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:10:
Iemand ervaring met SMA Sunny web design?
Wat ik wil is 2 panelen van een andere orientatie (bijv ZO) met Tigo optimizers koppelen met een bestaande string (ZW) van 8 panelen (zonder optimizers) (in serie dus).
edit: 4 in 2 gewijzigd
Wat denk je wat er gebeurt als zon in ZO staat?
1 PVoutput . Dongen NB
Hmmm had je SE dan wel goed ingevuld? Of is dat default, dat je achteraf ziet dat je 300kwh meer op brengt per jaar en dan gaat rondvertellen dat SE zo goed is205Gutmann schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:32:
[...]
November december en januari zijn om te janken, afgelopen december heb ik met 5,4kWp 35kWh opgewekt, januari was iets beter met 60kWh.
De opbrengst berekening van sunnydesign klopte exact, ik dacht dat ze er 10kWh langs zaten.
Als ik mijn installatie bereken in de solaredge site designer zou ik 300kWh minder opbrengst genereren, dat gaat een beetje tegen de solaredge marketing in![]()
De meeste mensen zijn nog een beetje huiverig om PV aan de noordzijde te plaatsen,
Maar zo was men een tijd geleden nog erg sceptisch over oost-west opstellingen.
Gelukkig zijn deze mede door de prijsdalingen steeds meer gemeengoed geworden, ik verwacht dat er meer panelen op het noorden gelegd worden als de prijzen blijven dalen.
Heb jij nog een bepaald, zeer scherp geprijsd paneel gekozen?
Algemene vraag welk paneel is al gezakt, of überhaupt erg goedkoop QCell of Trina's? LG is misschien alweer te prijzig
Kan nog 3000wp kwijt op de omvormer (SE)
Niet veel inderdaad.reneeke1970 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:36:
[...]
Of het werkt? Tja..... Ik vind van niet, beetje zinloze investering.
Wat denk je wat er gebeurt als zon in ZO staat?
Daarom wilde ik dit eens invoeren om te kijken wat het zo opleveren. Maar dat gaat dus helaas niet in Sunny web design
Denk niet dat sma opbrengst kan berekenen van tigo optimisers.jobr schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:49:
[...]
Niet veel inderdaad.
Daarom wilde ik dit eens invoeren om te kijken wat het zo opleveren. Maar dat gaat dus helaas niet in Sunny web design
Ik zou het ook niet durven zeggen, ik gok dat die zo panelen maximaal een 50 procent rendement halen.
Met de nadruk op gok.....
1 PVoutput . Dongen NB
Nu halen ze 0%reneeke1970 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:54:
[...]
ik gok dat die zo panelen maximaal een 50 procent rendement halen.
De gegevens in de SE en SMA design tools komen exact overeen, waar het verschil hem in zit weet ik niet, berekeningen van andere installaties welke ik met de SE designer heb gemaakt zie ik geen abnormale afwijkingen in.stormfly schreef op woensdag 12 september 2018 @ 19:39:
[...]
Hmmm had je SE dan wel goed ingevuld? Of is dat default, dat je achteraf ziet dat je 300kwh meer op brengt per jaar en dan gaat rondvertellen dat SE zo goed is?
Heb jij nog een bepaald, zeer scherp geprijsd paneel gekozen?
Algemene vraag welk paneel is al gezakt, of überhaupt erg goedkoop QCell of Trina's? LG is misschien alweer te prijzig![]()
Kan nog 3000wp kwijt op de omvormer (SE)
Bij de meeste Oost, West en zuid opstellingen geeft de SE designer een hoger rendement op.
Ik heb Trina 270Wp poly panelen op het dak liggen, dat was destijds het meest interessante paneel.
Momenteel zijn de 270/275 poly panelen aardig in prijs gedaald. Verder hoor ik van meerdere groothandels dat Panasonic en LG met prijsverlagingen komen. De Kuro's zijn al 7 cent per Wp goedkoper geworden.
Wil je full black zou je voor de Canadian Solar of Axitec 275Wp kunnen gaan.
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic