Zoals bekend wordt in alle huishoudens op korte of iets langere termijn een slimme meter geplaatst (tenzij je hem weigert).
Naast de mogelijkheden deze meter lokaal via de P1-poort uit te lezen (genoeg over te vinden op tweakers.net) kan ook de netbeheerder (Enexis, Lianders etc.) deze op afstand uitlezen. Via een soort machtigingsconstructie is het ook mogelijk dat je energieleverancier of andere partijen gebruik maken van deze data.
.
Ik zou het in dit topic willen beperken tot de mogelijkheden via de netbeheerder. Daarbij vind ik de volgende mogelijkheden:
.
Verder moet je je realiseren dat de betreffende sites inzage krijgen in jouw meterstanden en daar mogelijk gebruik van maken.
.
prioriteitsaanvraag doen maar daar zijn over het algemeen kosten aan verbonden. Beter is om zonnepanelen aan te leggen (of te zeggen dat je dat gaat doen) en dan komen ze het gratis doen (Bron en uit eigen ervaring)
Ga naar www.energieleveren.nl
Naast de mogelijkheden deze meter lokaal via de P1-poort uit te lezen (genoeg over te vinden op tweakers.net) kan ook de netbeheerder (Enexis, Lianders etc.) deze op afstand uitlezen. Via een soort machtigingsconstructie is het ook mogelijk dat je energieleverancier of andere partijen gebruik maken van deze data.
.
Sites
op deze pagina van Milieucentraal wordt door elkaar een aantal mogelijkheden voor het uitlezen van de slimme meter op een rij gezet.Ik zou het in dit topic willen beperken tot de mogelijkheden via de netbeheerder. Daarbij vind ik de volgende mogelijkheden:
Bedrijf | Link | Kosten | Opmerkingen |
---|---|---|---|
Enepa | www.slimmemeteruitlezen.nl | € 20 per jaar | |
Energy alert | www.slimmemeterportal.nl | Gratis | |
I-Care | www.energq.com | Gratis | |
Energie Manager Online | www.energiemanageronline.nl | € 12 per jaar (eenmalig € 7,50) | Gratis als je zelf meterstanden invult |
Inter-on | www.meter-online.nl | € 19 per jaar | |
Enerlogic | www.enerlogic.nl | Gratis |
.
Privacy
Mijn beeld is dat op het moment dat je een aanvraag doet bij een van bovengenoemde sites dan men dan een brief naar je huis stuurt met een code. Hiermee kunnen ze controleren of je daadwerkelijk de bewoner bent van het betreffende adres (N.B. graag aangeven als er sites zijn die dit niet/anders doen).Verder moet je je realiseren dat de betreffende sites inzage krijgen in jouw meterstanden en daar mogelijk gebruik van maken.
.
Overige tips
Als je nog geen slimme meter hebt kun je wachten tot je er vanzelf een krijgt. Je kunt ook eenprioriteitsaanvraag doen maar daar zijn over het algemeen kosten aan verbonden. Beter is om zonnepanelen aan te leggen (of te zeggen dat je dat gaat doen) en dan komen ze het gratis doen (Bron en uit eigen ervaring)
Ga naar www.energieleveren.nl
[ Voor 25% gewijzigd door maxtrash op 19-07-2013 01:04 ]