Beste oplossing PV-installatie op 3 dakvlakken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 19:55
Voor ons nieuwbouwhuis wil ik de verplichte PV-installatie vervangen door een fatsoenlijke.

Er zijn 3 dakvlakken die gebruikt kunnen worden:
Platdak:
Ongeveer 5,8m breed bij 5,5m hoog bruikbaar oppervlak. Ligging op zuid.
Hier liggen nu de 3 panelen vanuit de bouw. Er loopt dus een leiding van de technische ruimte naar dit dak.
Er staan 2 onhandige pijpjes op dit dak. De rechtse is de doorvoer voor de PV-bekabeling. De linkse is een directe doorvoer naar de garage eronder voor ventilatie.

Schuindak:
Ongeveer 6,3m breed bij 7,4 meter bruikbaar oppervlak.
2 stuks: 1 op oost, 1 op west. De foto is van de oostzijde. Daar zitten 2 doorvoeren: 1 voor ontluchting (onder een platte pan) en 1 voor ventilatie. De westzijde heeft geen doorvoeren.
Omdat er zoveel ruimte beschikbaar is, wil ik proberen om op de schuine daken ruimte te houden voor eventuele dakkappellen in de toekomst.

Het betreft een nieuwbouwhuis van ongeveer 200m2/700m3, met 2 bewoners en een W/W warmtepomp (all-electric huis).

De technische ruimte waar de omvormer nu zit, en de nieuwe moet komen, is op zolder, onder het pijpje van de ventilatie. Er loopt vanaf die ruimte dus een leiding naar het platdak, en er loopt een leiding naar de meterkast. Beide zijn (denk ik) 16mm.

Ik ben op zoek naar de beste oplossing, zowel qua indeling, technisch, als qua investering.

Tot nu toe heb ik uitvraag gedaan voor een jaaropbrengst van 7000-8000 kWh per jaar. Dit zou het volledige eigen gebruik + een beetje meer moeten zijn. Teruglevering op 3-fase, omdat het hele huis, en de warmtepomp in het bijzonder, 3-fase zijn. (plus het vermogen natuurlijk)
Ik dacht aan een oplossing met 12 stuks panelen op ieder van de 3 dakvlakken. Op het platdak dan een oost-west ligging 6-6.
De daken liggen allemaal volledig vrij van schaduw door bomen of andere huizen.

Door de beperkingen in ruimte op het platdak, de verschillende pijpjes, en de verdeling over de 3 dakvlakken, en de beschikbare leidingen, verwacht ik problemen te gaan krijgen met een gewone string opstelling.
De offertes die ik tot nu heb, gaan (soms na wijzen op de mogelijke problemen 8) ) dan ook uit van SolarEdge. Ondanks dat dat voor de schaduw niet nodig zou zijn.

Wat zou volgens jullie de beste oplossing zijn voor deze situatie, en/of wat zijn zaken waar ik nog rekening mee moet houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:33
Mag je überhaupt wel 2 dakkapellen plaatsen als je dat wil? De achterkant is eigenlijk nooit een probleem, maar in bijvoorbeeld onze gemeente mag je niet aan de voorzijde een dakkapel plaatsen. Dan hoef je er ook geen rekening mee te houden. Solaredge kan hier mogelijk inderdaad een voordeel bieden; de panelen staan verschillende kanten uit en je kunt er grote 3-fase omvormers voor krijgen. 36 panelen zou dan denk ik het beste in 1 string kunnen zodat de omvormer zo snel mogelijk start. Anders zou je al moeten denken aan 2 drie-fase stringomvormers (beide schuindak helften op de ene, platdak op de andere. Maar ik vraag me af of SolarEdge dan nog duurder is (vergeleken met 2 SMA's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:59
Begin eens op http://solar-bouwmarkt.nl te kijken naar hoeveel panelen je kwijt zou kunnen op de verschillende daken. Zij geven heel handig van elk paneel de maat weer, waardoor je zelf al wat kan puzzelen. Ook kan je dan alvast inschatten wat de kosten van verschillende soorten panelen zijn.

Zodra je dat plan klaar hebt, dan geven wij wel feedback.

Ook heeft het pas zin om feedback te geven als je concrete offertes geplaatst hebt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
CurlyMo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:19:
Begin eens op http://solar-bouwmarkt.nl te kijken naar hoeveel panelen je kwijt zou kunnen op de verschillende daken. Zij geven heel handig van elk paneel de maat weer, waardoor je zelf al wat kan puzzelen. Ook kan je dan alvast inschatten wat de kosten van verschillende soorten panelen zijn.

Zodra je dat plan klaar hebt, dan geven wij wel feedback.

Ook heeft het pas zin om feedback te geven als je concrete offertes geplaatst hebt.
Ik heb een aardig idee hoeveel panelen ik kwijt zou kunnen op de verschillende daken. Maar ik kan er veel meer kwijt dan dat nodig is.

Op de schuine daken zou ik 6x4 portrait kwijt kunnen, of 4x7 landscape. Op het oost-dak valt er daar 1 stuks uit.
Op het platdak kan ik er 12 in oost-west opstelling kwijt, of 15 in een zuid-opstelling met schans, of 10 als ik ze helemaal plat leg, of 8 als ik ze in een lage hoek op zuid leg.
(zie je wat mijn probleem is? er zijn zoveel mogelijkheden, die allemaal weer consequenties hebben)

Zoals ik in de startpost aangeef, zit ik nu op het idee voor 12 panelen op ieder dakvlak.
Het oost en west dak op dezelfde manier, helemaal bovenaan het dak 6 panelen in portrait, en helemaal onder aan het dak 6 panelen in portrait. Als ik dat goed bekeken heb, kan een dakkapel daar mooi tussen.
Op het platdak dan ook 12 panelen, met flatfix in een oost-west opstelling.

Ik heb ook offertes voor 15 op een schans op het platdak, en voor string-configuraties en SE-configuraties op alle daken.

Wat ik mis bij die offertes, en wat ik dus eigenlijk hier vraag, is dat er niet nagedacht wordt over de meest optimale oplossing. Er worden wat WP-waardes van zonnepanelen opgeteld en vermenigvuldigd met een factor, totdat er een bepaald kWh uitkomt. Voor die pijpjes, de beschikbare leidingen voor bekabeling, etc is weinig aandacht. Wat meer doordenken en beredeneren, dat is waar ik naar op zoek ben.
Of iets een goede prijs is voor een combinatie panelen + omvormer + installatie, kan ik zelf op solar-bouwmarkt.nl ook wel bij elkaar klikken en vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Steyn_E schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:57:
Mag je überhaupt wel 2 dakkapellen plaatsen als je dat wil? De achterkant is eigenlijk nooit een probleem, maar in bijvoorbeeld onze gemeente mag je niet aan de voorzijde een dakkapel plaatsen. Dan hoef je er ook geen rekening mee te houden. Solaredge kan hier mogelijk inderdaad een voordeel bieden; de panelen staan verschillende kanten uit en je kunt er grote 3-fase omvormers voor krijgen. 36 panelen zou dan denk ik het beste in 1 string kunnen zodat de omvormer zo snel mogelijk start. Anders zou je al moeten denken aan 2 drie-fase stringomvormers (beide schuindak helften op de ene, platdak op de andere. Maar ik vraag me af of SolarEdge dan nog duurder is (vergeleken met 2 SMA's).
Er zitten op andere huizen in hetzelfde project al dakkapellen aan de voorkant, dus ik ga er vanuit dat het mag.

Het is ook omdat ik de ruimte niet per se nodig heb om aan het gewenste Wp te komen, dat ik kijk naar een creatieve indeling die ruimte laat voor alle opties.

Voor de string-opstellingen heb ik nog gekeken naar omvormers met meerdere aansluitingen/trackers.
Daar lijk ik dan in de knel te komen met de bekabeling naar het platdak, omdat die strings dan eigenlijk parallel zouden moeten, maar een string van 6 panelen op oost of west eigenlijk te weinig is om de omvormer dan te starten.

Als ik het goed begrijp, dan hoeft SolarEdge met dat soort details geen rekening te houden. Dat is misschien ook waarom zoveel installateurs dat toepassen; omdat de kans op problemen door een slecht plan of slechte installatiekeuzes veel kleiner is.
Een string-opstelling kan prima werken, zolang de installatie maar eenvoudig van plan/opstelling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dirtbiter schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:44:
[...]
Wat meer doordenken en beredeneren, dat is waar ik naar op zoek ben.
Of iets een goede prijs is voor een combinatie panelen + omvormer + installatie, kan ik zelf op solar-bouwmarkt.nl ook wel bij elkaar klikken en vergelijken.
En dat doen we het liefst op basis van concrete voorstellen. Dus offerte specificaties of boodschappenlijstjes van bijv. Solar-Bouwmarkt incl. legplannen. Zoals ik onlangs voor iemand heb gedaan:
CurlyMo in "Ideale zonnepanelen legplan"
Zie met name ook de spreadsheet.

Anders doen wij hier alsnog al het werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
CurlyMo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:58:
[...]

En dat doen we het liefst op basis van concrete voorstellen. Dus offerte specificaties of boodschappenlijstjes van bijv. Solar-Bouwmarkt incl. legplannen. Zoals ik onlangs voor iemand heb gedaan:
CurlyMo in "Ideale zonnepanelen legplan"
Zie met name ook de spreadsheet.

Anders doen wij hier alsnog al het werk ;)
Ik heb verschillende offertes gekregen toen ik gewoon aangevraagd had om 10.000 Wp te realiseren.
Na veel lezen, gesprekken en overleg, heb ik opnieuw een aanvraag ingediend, voor de 7000-8000 kWh vraag, met mijn idee van de 3x12 panelen erbij. Daarop kreeg ik:

Offerte 1:
36x Q-Cells Q.Peak Duo Mono PERC Half-cell All Black 305 wp
Omniksol 10.0K - TL2 3-Fase incl WiFi; 10 jr garantie
voor € 9074,- excl BTW
(op deze offerte kwamen ze terug nadat ik aangegeven had dat het legplan misschien wat te complex was voor string omvormers)

Offerte 2:
32x LONGI Solar 300Wp Black 40mm 5BB zonnepaneel
32x SolarEdge poweroptimizer P300
SOLAREDGE SE8K E-SERIES 3-FASE
voor € 11246,- excl BTW

Offerte 3:
30x LG Solar Neon2™ Black zonnepaneel 320Wp
30x SolarEdge poweroptimizer P350
SOLAREDGE SE8K E-SERIES 3-FASE
voor € 12374,- excl BTW

Offerte 4:
34x Q-Cells Q.Peak Mono PERC all black 295 wp
34x P300 optimizer 300W/48V MC4
Solar Edge SE8k 3fase
voor € 9320,- excl BTW

Alle offertes inclusief:
  • Clickfit montagemateriaal voor het schuine dak
  • Flatfix Fusion montagemateriaal voor het platte dak
  • Alle bekabeling, zowel DC als AC
  • Materiaal voor de meterkast
  • Alle montage en installatie
Maar nogmaals: het gaat mij niet zozeer om de prijs van wat aangeboden wordt, maar de gedachtegang erachter. Waarom wel/geen SolarEdge, waarom déze omvormer, welke indeling qua strings (hoeveel in serie, hoeveel parallel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Offerte 1: € 0.83 / Wp
Offerte 2: € 1.17 / Wp
Offerte 3: € 1.28 / Wp
Offerte 4: € 0.93 / Wp

Volgens mij is SE niet nodig in jouw situatie, dus dan lijkt me offerte 1 prima. Hebben zij ook een legplan gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
CurlyMo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:24:
Offerte 1: € 0.83 / Wp
Offerte 2: € 1.17 / Wp
Offerte 3: € 1.28 / Wp
Offerte 4: € 0.93 / Wp

Volgens mij is SE niet nodig in jouw situatie, dus dan lijkt me offerte 1 prima. Hebben zij ook een legplan gegeven?
Nee, dat hebben ze niet. Daar had ik om gevraagd. En zoals er staat, hebben ze toen aangegeven dat met de omvormer uit de offerte en de verdeling van de zonnepanelen over de dakvlakken, ze toch denken dat dat niet goed gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dirtbiter schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 16:34:
[...]

Nee, dat hebben ze niet. Daar had ik om gevraagd. En zoals er staat, hebben ze toen aangegeven dat met de omvormer uit de offerte en de verdeling van de zonnepanelen over de dakvlakken, ze toch denken dat dat niet goed gaat werken.
Als ik jouw verhaal lees moet dat wel lukken. 24 op schuine dag op MPPT1 en 2x6 op platte dak op MPPT2. Wat zeiden ze toen je ze dat voorlegde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
Weet je dat wel zeker? Die 24 zijn over 2 dakhelften verdeeld, lijkt me dat je die niet als 1 string moet willen aansluiten. Noord en zuid in 1 string al helemaal niet. Vandaar dat ik zei dat je waarschijnlijk dan twee omvormers moet (2x12 op het schuine dak, 2x6 op het platte). Maar dan zit je weer met de stringlengte en het feit dat je wel een heel klein 3-fase omvormertje moet hebben. Anders gooi je waarschijnlijk een groot deel van de ochtend en avondopbrengst weg. Bovendien zou ik dan sowieso voor de enkele omvormer met SE gaan omdat het prijsverschil dan wel heel klein wordt en de installatie veel overzichtelijker (2 ipv 1 groep extra in de meterkast, centraal monitoren etc). Ik ben echter ook wel benieuwd, heb te weinig verstand van de moderne omvormers om te weten of die om kunnen gaan met 12 panelen op zuid en 12 op noord in 1 string.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb noord en zuid (35 graden helling schuindak) altijd op 1 stringomvormer gehad.

Nu heb ik 14 Panasonic hit kuro, enkel alleen op de 3-fase stringomvormer zitten. (14x is > 1000 Voc)
Dus dat is 2 stringen van 7....
Omdat ik per mppt ingang schaduwmanagement wil houden, zitten er 7 panelen op ingang 1 en 7 op ingang 2.

En nu zit mijn noorddak (SF) op een enkelfase stringomvormer.

Ik vind het ideaal.
1 fase die altijd wat meer terugleverd dan de andere 2.
Op die ene fase zitten de wat "zwaardere" apparaten tbv direkt verbruik...
(de slimme meter gooit alle fases op 1 hoop, dus dat maakt niet uit. Maar het "gevoel" dat je direkte zonnestroom verbruikt is prima)

Lang verhaal kort:
3 dakvlakken kan prima op een 1 fase stringomvormer (platdak) en 3 fase stringomvormer (oost/west) schuindak.
Is het een idee, eerst alles op oost/west vol te gooien en als er dakkapellen komen, dan een paar panelen verhuizen naar het platdak?
Als je 96 cell panelen neemt, kom je makkelijker aan het juiste voltage. (mocht je te weinig panelen per zijde hebben)

Maar ik hoor het wel, als je weet welk paneel waar komt en hoeveel. :+

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2018 17:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
Ja, op 2 omvormers kan prima, dat lijkt me logisch. De vraag is meer, is het slim om in plaats daarvan een enkele, zwaardere SE neer te zetten. Qua prijs zal het dan niet zo heel veel meer schelen, en dan zou ik eerder alles op 1 3-fase omvormer zetten. Als dat veel duurder wordt is twee losse omvormers interessanter, maar alle 3 op 1 stringomvormer (2xMPPT) is niet te doen lijkt me, met 24 noord/zuid op 1 string/mppt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
AUijtdehaag schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:41:
Ik heb noord en zuid (35 graden helling schuindak) altijd op 1 stringomvormer gehad.
Beide parallel op 1 MPPT of noord op 1 MPPT en zuid op de andere MPPT?
En hoeveel panelen zuid en noord waren dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jobr
Noord: 15x SF-170 (3 strings van 5)
Zuid: 14x Senersun 245 Wp (1 string van 14) (nu 14x Panasonic hit kuro, 2 string van 7)
sf en mono zijn hele andere panelen dus apart op mppt ingang

Ik heb al een paar omvormers gehad en uitgewisseld:
SMA 2500 HF (12x senersun enkel zuid)
SMA 4000 TL-21 (10x SF + 14x Senersun)
SMA 5000 TL-21 (15x SF + 14x Senersun)
SMA STP 6000 TL-20 (15x SF + 14x Senersun)
SMA STP 5000 TL-20 (14x Pana 325 hit kuro, 2 stringen van 7) + SMA 1.5 (15x SF)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-09-2018 20:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1