Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.941 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorn
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het testen ging wel in samenspraak met solax, en daarvoor is er niks getest behalve de correct uitgemeten configuratie. Hij is niet in het wilde weg kabels gaan omprikken, dus ik ga ervan uit dat het daardoor niet stuk is gegaan :).

Ik heb geen multimeter helaas, kan het nu niet nameten.

Ik ga in elk geval maar niks proberen en ga ze maandag maar weer bellen...

[ Voor 8% gewijzigd door bjorn op 08-09-2018 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:32
bjorn schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 10:35:
Ik ga in elk geval maar niks proberen en ga ze maandag maar weer bellen...
Zolang je met een openstaande factuur kan schermen zullen ze er wel haast achter zetten ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjorn
  • Niet online
Ik ga idd niet betalen tot het werkt :). Waren ze het niet helemaal mee eens, maar zo werkt het natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:54
d0s schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 23:38:
Mijn nieuwbouwwoning is vandaag opgeleverd met 15 PV Panelen JA Solar JAM6(R) 60-280.
Er zit een Ginlong Solis 4K-4G, Enkelfase omvormer bij (4400W max output).

Nu zit de installatie aangesloten op de meterkast (3x25a) op een groep van 16a. Een vriend van me geeft aan dat dit gezien de hoeveelheid WP en de meterkast indeling 20a zou moeten zijn. Iemand hier die kan bevestigen dat hij gelijk heeft?

Ik ben nieuw in de PV-wereld, en kan het eigenlijk ook niet goed vinden. Althans, geen eenduidig antwoord.
Ligt een beetje aan de opstelling van je panelen. Ik heb ze op zuid 45 graden. In de lente met flink koud weer gaat mijn omnik 4k dan zo maar een kwartiertje op 4400 watt staan te pompen. Daarna zijn de panelen opgewarmd en zakt de power langzaam terug.
Ik heb de omvormer op een eigen 16A groep zitten, in de 3 jaar is deze er 1 x uitgegaan. Ik ga de automaat vervangen door een 20A/100mA als.

Ginlong geeft als AC connector alleen IP67. Echter volgens de handleiding aan te sluiten met 2,5 t/m 6 mm2. Als je de automaat van 16A naar 20A wijzigt moet je eigenlijk ook de kabel 4 mm2 maken. Voordeel is iets minder spanningsverlies en een gedeelte van de warmte verliezen in je connector worden afgevoerd door je bekabeling. Dat zal bij deze installatie niet heel veel zijn. Ik werk met i stallaties van 3000A en daar wordt en moet je rekening houden met warmteverliezen

[ Voor 19% gewijzigd door habbekrats op 08-09-2018 11:41 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

bjorn schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 10:17:
[...]

Helaas, nog steeds waiting, terwijl er best al wat zon op staat.

[afbeelding]

Stekkers verkeerd aangesloten zou kunnen, maar hij heeft al meerdere configuraties ‘getest’. En beide strings komen in aparte buizen binnen, dus je zou zeggen dat dat moet kloppen.
Vervelend is dat ze pas verder willen gaan als er terugkoppeling is van solax. Terwijl het misschien alleen maar een kabel is die net niet goed gemaakt is, of gemixte kabels zoals je aangeeft.
Jammer dat het nog niet wil opstarten, ik zie nog iets in de foto wat me niet lekker zit nl
de 230V voedingsstekker, ik heb die even eruit gesneden en zie dat er stugge vmvk kabel
is gebruikt wat ook nog niet eens goed is gemonteerd, de trekontlasting moer die
klemt de buitenisolatie niet vast dus hangen de aders belast in de aansluitklemmen van de stekker
ook denk ik te zien dat de stekker scheef zit in het stopkontakt van de omvormer
dit kan natuurlijk optisch bedrog zijn, maar denk het niet.
Mijn idee is dat de omvormer op een goede verbinding met het 230V net zit te wachten
in niet opstart omdat deze een te hoge netimpedantie meet door een stekker die niet goed
ingeklikt is. ( durf je die stekker er dieper in te duwen, denk dat dat het is )

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Bjorn1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@PClop
Dat zou goed kunnen.
Daarom staat er misschien ook Power Grid - Not Availible ?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/q088vqes.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

_O-
Als dat werkelijk zo blijkt te zijn .......... kom ik niet meer bij van het huilen en lachen tegelijk.
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorn
  • Niet online
Dieper induwen als in, vaster aandraaien? Heb er net aan geduwd, maar zie weinig gebeuren. Zal het vanmiddag nog een nakijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/I6gvUose1w1DIUe2XIvIPU1m/thumb.jpg

Moet het wel een stugge kabel zijn? Want ik kreeg het idee dat bij het telefoontje met solax over soepele kabel werd gesproken, maar dat er geen tijd was om die te wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@bjorn
De ymvk kabel past duidelijk niet met de mantel in de wartel. (of hij heeft de aders te lang gelaten)
Daarom zou ik willen adviseren er een werkschakelaar tussen te laten zetten
https://www.123groepenkas...A-BW225DP-2CMA142400R1000
En dan kun je wel met een soepele dunnere kabel in de wartel van de omvormer.

Dit is gewoon ronduit gevaarlijk.
De wartel dient als trekontlasting en dat hoort niet via de stroomaders te zijn.

Maar terug naar het probleem... dat moet kan het zijn.
Slecht/geen kontakt aan de AC kant.
Zekering in de groepenkast uitgooien en stekker openen?

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-09-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:14:
@PClop
Dat zou goed kunnen.

[afbeelding]
Volgens mij is dat ondersteuning voor een batterij. Zo las ik het in ieder geval in de handleiding.
bjorn schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:23:
Dieper induwen als in, vaster aandraaien? Heb er net aan geduwd, maar zie weinig gebeuren. Zal het vanmiddag nog een nakijken.
Veilig is het sowieso niet op deze manier.

@AUijtdehaag @Rol-Co Negeren jullie mij nou gewoon, en dat terwijl mijn plan waarop ik feedback vroeg vol staat met Panasonic HIT en Kuro panelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@CurlyMo
Plaatje is niet duidelijk.
Dan kan je ook geen duidelijke antwoorden verwachten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

[afbeelding]

Moet het wel een stugge kabel zijn? Want ik kreeg het idee dat bij het telefoontje met solax over soepele kabel werd gesproken, maar dat er geen tijd was om die te wisselen.
Normaal moet dat idd soepele kabel zijn.
En de stekker vaster in de solax duwen door ook de omvormer aan de bovenkant met je
andere hand tegen druk te geven, en kijken of de stekker dan recht in het contact zit
en doe maar niets met de kabel die in de stekker zit, dat is de monteur z,n taak !
Weet je trouwens zeker dat de zekering in de stoppen kast ook ingeschakeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorn
  • Niet online
Ik heb jullie verhaal doorgezet naar de installateur en wacht even af.
Zekering in de meterkast staat aan. Als die uit staat blijft de solax helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

d0s schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 23:38:
Mijn nieuwbouwwoning is vandaag opgeleverd met 15 PV Panelen JA Solar JAM6(R) 60-280.
Er zit een Ginlong Solis 4K-4G, Enkelfase omvormer bij (4400W max output).

Nu zit de installatie aangesloten op de meterkast (3x25a) op een groep van 16a. Een vriend van me geeft aan dat dit gezien de hoeveelheid WP en de meterkast indeling 20a zou moeten zijn. Iemand hier die kan bevestigen dat hij gelijk heeft?

Ik ben nieuw in de PV-wereld, en kan het eigenlijk ook niet goed vinden. Althans, geen eenduidig antwoord.
Er ligt 4200 Wp op, 4200 W/ 230 V= 18,2A.
Misschien is de output AC stroom van de omvormer naar beneden gesteld tot 16A.
Ook gaat er een 16 A automaat / zekering er niet zomaar uit bij een beetje meer dan 16A.
Wel is het zo dat je en zekeringsautomaat niet te lang meer dan 80% moet belasten, gezien ze dan best warm worden.
20A kan ook best, als de omvormer achter een ALA zit. Je mag niet zomaar de eindgroep vergroten als er geen ALA geplaatst is.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Toch maar een eigen topic: Ideale zonnepanelen legplan

[ Voor 97% gewijzigd door CurlyMo op 09-09-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 20:40
Even een klein vraagje over de BTW teruggaat. Ik heb t formulier van de belastingdienst ingevuld tav zonnepanelen: formulier opgaaf zonnepaneelhouders. https://www.belastingdien...-vragen-over-zonnepanelen

En heb nu een brief van de belastingdienst binnen gekregen met BTW nummer en dat er aangifte gedaan moet worden. Wat ik gelezen heb,zou ik dan na een paar dagen ook een gebruikersnaam en wachtwoord combi krijgen om online de aangifte te doen. Echter na een dikke week nog steeds niks binnen.

Nog gewoon rustig wachten of maandag toch maar de belastingtelefoon even bellen?

Pvouput live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:14:
@PClop
Dat zou goed kunnen.

[afbeelding]
Er zijn ook omvormers die fase gevoelig zijn, dat dat de nul en de fasen niet morgen worden omgedraaid.
Aansluiten van zo'n stekker op een "stugge" 3x2,5 mm X/V MVK is geen punt, maar je moet 't wel goed doen en niet met de mantel buiten de stekker / trekontlasting laten stoppen. Vaak staat in het boekje precies hoe ver je die moet aanstrippen, maar dan moet je wel in het boekje kijken. Gezond verstand wil ook wel eens helpen.
Als ie geen grid ziet, dan gaat ie sowieso niet aan.
Als je een multimeter hebt dan kan je de stekker los nemen (dit kan veilig met de spanning erop, kijk ff in het boekje hoe deze vergrendeld is)
Op de kop staat meestal ook wat de fase en de nul en de aarde (PE) is.
Tussen de nul een PE zou je max 2V moeten meten, meestal wat minder, en tussen PE en fase en N en fase allebei 220-240V AC.
Is dat niet zo, dan zit ie verkeer aangesloten.
Dan wel de zekering eruit en de steker los halen.
De schroefjes daarvan zijn vaak van een soort brons en kwetsbaar.
Die met een kruiskop draai je zo stuk, het kan dus zijn dat ze die vast en dol gedraaid hebben. Met een TX gaat t al beter.
Hebben ze ze dolgedraaid en verkeerd aangesloten dan kunnen ze meteen een verse meenemen, in de MK omdraaien kan ook, maar is wat minder fraai.

succes.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-09 20:56

[afbeelding]

De makkelijkste manier om het nog een keer extra te controleren is om even door het menu te scrollen en te zoeken naar het item Vac (AC spanning). Dat zal rond de 230 volt moeten zijn. Ook kun je eventueel het item Fac (Netfrequentie) bekijken. Dat zal rond de 50 Hz moeten zijn. Als je deze getallen ziet is de verbinding met het net aanwezig.

Edit: ik zie dat de omvormer niet eens inschakelt als je de spanning eraf haalt in de meterkast. Dan lijkt me dat de verbinding met het net wel aanwezig is.

Het allerlaatste dat ik kan bedenken is dat er een paneel 'verkeerd om' aangesloten is. Dat gebeurt vrijwel nooit doordat de connectors er al aan zitten. Maar soms worden er zelf wel eens verlengkabeltjes gemaakt en als er dan twee mannetjes of vrouwtjes aan dezelfde kabel zitten gaat het fout...

[ Voor 20% gewijzigd door thesaxofonist op 08-09-2018 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorn
  • Niet online
Ik kan het nu niet checken op de inverter, maar in de app staan al die waardes op 0 :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q9aCCf1hIuDbVtlmPHcS6WsA/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

thesaxofonist schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:09:
[...]

De makkelijkste manier om het nog een keer extra te controleren is om even door het menu te scrollen en te zoeken naar het item Vac (AC spanning). Dat zal rond de 230 volt moeten zijn. Ook kun je eventueel het item Fac (Netfrequentie) bekijken. Dat zal rond de 50 Hz moeten zijn. Als je deze getallen ziet is de verbinding met het net aanwezig.

Edit: ik zie dat de omvormer niet eens inschakelt als je de spanning eraf haalt in de meterkast. Dan lijkt me dat de verbinding met het net wel aanwezig is.
Volgens mij staat er NA (not available) Op de foto van @AUijtdehaag achter, anders zou er wel een spanning staan. En ze hebben allemaal eiland bedrijf beveiliging.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 08-09-2018 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-09 20:56
[quote]bjorn schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:21:
Ik kan het nu niet checken op de inverter, maar in de app staan al die waardes op 0 :

[afbeelding]
De omvormer moet ingeschakeld zijn om een betrouwbare meting te kunnen doen.

[ Voor 40% gewijzigd door thesaxofonist op 08-09-2018 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 21:21
PClop schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:35:
Normaal moet dat idd soepele kabel zijn.
Nou, hier heeft de instalateur ook gewoon stugge YMVK kabel gebruikt die niet in de trekontlasting paste. (ik had zelf een stopcontact aangelegd, maar dat mocht niet van zijn baas ;) )

Enkele weken later heb ik de hele handel aangesloten met soepele 2,52 draad en een CEE stekker. (er kan max 2kW uit de omvormer komen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:28
LooneyTunes schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:28:
[...]

Enkele weken later heb ik de hele handel aangesloten met soepele 2,52 draad en een CEE stekker. (er kan max 2kW uit de omvormer komen)
Waarom? In de handleiding van de omvormer staat toch normaal ook dat het een vaste aansluiting moet zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door No Hands op 08-09-2018 13:32 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@bjorn
Heb je nog meer info?
Kijk eens bij status -> grid en solar?
Wat staan daar voor waardes?

https://www.mupload.nl/img/2yro7lr.jpg

Pagina 31/32
https://www.solaxpower.co...-Boost-Install-Manual.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorn
  • Niet online
Alles staat op 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ga dit zelf niet oplossen, de installateur wil ook zijn centen, en heeft vast al een vermoeden wat dit is.
Zoals hij al aangaf de omvormer stuk hij heeft DC en AC spanning en geeft geen enkele foutmelding, en heeft hij waarschijnlijk geen nieuwe omvormer meer liggen.
Nu ff opletten dat hij hem niet omruild voor een goedkopere of lichtere versie.

Want van al die glazen bol voorspellingen hier, wordt je nachtrust ook niet beter.

[ Voor 16% gewijzigd door Supertip op 08-09-2018 14:46 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:52:
[...]

...
@AUijtdehaag dit is nu toch wel genoeg informatie?
Ja hoor.
Pijpjes weg en knal gewoon vol?
Platdak heb je alleen in de ochtend wat aan. (en omringende huizen ook nog)
Er staan nog hit 240 op MP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Toch maar een eigen topic: Ideale zonnepanelen legplan

[ Voor 88% gewijzigd door CurlyMo op 09-09-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
No Hands schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 13:32:
Waarom? In de handleiding van de omvormer staat toch normaal ook dat het een vaste aansluiting moet zijn.
En die "vaste" aansluiting zit dan aan een losse stekker geschroefd die je in de omvormer prikt.
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTZHKRAuKD_r-UVejSybSDHv2JOdT_YT9sIYx1hOAXowriqJLNg

Hoezo "vaste" aansluiting?

[ Voor 3% gewijzigd door LooneyTunes op 08-09-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:28
LooneyTunes schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 15:36:
[...]

En die "vaste" aansluiting zit dan aan een losse stekker geschroefd die je in de omvormer prikt.
[afbeelding]

Deze stekker heeft een palletje wat je moet induwen om het eruit te halen, je ziet het gaatje zitten.

met 'vaste' aansluiting wordt de aansluiting op de muur bedoeld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

LooneyTunes schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 15:36:
[...]

[afbeelding]

Daarmee word bedoeld dat de aansluiting niet voor iets willekeurigs anders kan worden gebruikt.
Zou je een standaard WCD plaatsen en een keer en gaatje willen boren, dan zou je even de stekker eruit kunnen halen en een de boormachine daarin kunnen steken, en dat terwijl er geen 30 mA aardlek achter zit (maar misschien een 100 of een 300 of een goede aardpen), wat wel verplicht is in dat geval.
Natuurlijk kan je bedenken dat een een contra deel koopt voor deze stekker en daar een gewone contra stekker op zet, maar dat doen de meeste mensen niet.

Zelfs een standaard RA WCD op de muur in de keuken onder het keukenblad waar de inbouw vaatwasser komt te staan is een "vaste" aansluiting. omdat je niet even de vaatwasser van zijn plek haalt om te kunnen stofzuigen.
(was die MTS toch nog ergens goed voor)

[ Voor 16% gewijzigd door Andre1973 op 08-09-2018 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
No Hands schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 16:17:
Deze stekker heeft een palletje wat je moet induwen om het eruit te halen, je ziet het gaatje zitten.
Mwoah, dan is die CEE stekker ook 'vast'. (uiteraard zit de CEE stopcontact vast op de muur)
Je moet het deksel optillen om het los te maken :)
met 'vaste' aansluiting wordt de aansluiting op de muur bedoeld.
De installateur had dat 'vaste' toch iets anders bedacht ;).

De installateur die het had aangelegd heeft keurig de stekkerdoos verwijderd (terecht), er van die cheap-ass steekklemmen (gruwel) ingezet en de steker via een stukje YMVK aangeschroefd.

Zoals ik het had aangelegd (hoefde de installateur niet meer te boren door beton)
code:
1
==[16A b-zekering]===[meter]===VD draad===[230 stopcontact]

Zoals de installateur het heeft vervangen (zekering in los kastje naast groepenkast):
code:
1
==[16A c-zekering]===[meter]===VD draad===[klemmen]===YMVK===stekker Omnik.

En later voor mij vervangen (bij herindeling groepenkast, aantal smelt --> automaten):
code:
1
==[16A b-zekering]===[meter]===VD draad===[CEE]===2,5mm rubber snoer==stekker Omnik.

Maar ook in de installatie handleiding van mijn inverter zie je bij de foto's bij de uitleg van de AC-aansluiting gewoon soepele (stranded) draad gebruikt worden. (niets over diameters trouwens :? )

Edit: Omdat ik afgelopen zomer een vloertje heb vervangen, heb ik alvast de bekabeling voor een evt 2e set aangelegd. Ook die is keurig afgemonteerd met zo'n CEE wantcontactdoos. (er kunnen max 3 panelen op dat dak)

[ Voor 6% gewijzigd door LooneyTunes op 08-09-2018 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Andre1973 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 16:58:
(was die MTS toch nog ergens goed voor)
Zekers, maar dat is voor mij ook alweer ruim 30 jaar geleden die ETS :) (en daarna nooit meer iets mee gedaan, professioneel)

[ Voor 11% gewijzigd door LooneyTunes op 08-09-2018 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Sorrie om te zeggen maar als je zo iets aflevert ben je geen PV monteur maar gewoon een www.watbenjedan.nl
PClop schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:07:
[...]

Jammer dat het nog niet wil opstarten, ik zie nog iets in de foto wat me niet lekker zit nl
de 230V voedingsstekker, ik heb die even eruit gesneden en zie dat er stugge vmvk kabel
is gebruikt wat ook nog niet eens goed is gemonteerd, de trekontlasting moer die
klemt de buitenisolatie niet vast dus hangen de aders belast in de aansluitklemmen van de stekker
ook denk ik te zien dat de stekker scheef zit in het stopkontakt van de omvormer
dit kan natuurlijk optisch bedrog zijn, maar denk het niet.
Mijn idee is dat de omvormer op een goede verbinding met het 230V net zit te wachten
in niet opstart omdat deze een te hoge netimpedantie meet door een stekker die niet goed
ingeklikt is. ( durf je die stekker er dieper in te duwen, denk dat dat het is )

[afbeelding]

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Als het een echte Wieland is
https://prevent-germany.c...nleitung53f4aad512c8c.PDF

Mag met massief of soepel aangesloten worden. Met dien verstande dat er adereindhulzen gebruikt worden. Die yinglong gebruikt waarschijnlijk eigen merk. In de handleiding van Yinglong staat hoe aan te pellen en strip lengte's

Een aardlekschakelaar kun je niet zomaar weg laten , dit is afhankelijk van je veiligheidsaarde weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

habbekrats schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 17:44:
Als het een echte Wieland is
https://prevent-germany.c...nleitung53f4aad512c8c.PDF

Mag met massief of soepel aangesloten worden. Met dien verstande dat er adereindhulzen gebruikt worden. Die yinglong gebruikt waarschijnlijk eigen merk. In de handleiding van Yinglong staat hoe aan te pellen en strip lengte's

Een aardlekschakelaar kun je niet zomaar weg laten , dit is afhankelijk van je veiligheidsaarde weerstand.
Maar het kan ook zijn dat er een 100 of een 300 mA achter zit, en ook dan mag je er wel een PV omvormer "vast" op aangesloten hebben, maar niet die boormachine / stofzuiger... Geen ALS mag ook, maar dan moet je wel een aardpen hebben die een lage weerstand (<1 Ohm (dacht ik)) naar aarde heeft. Al vind ik dat niet aan te bevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Krypt schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:57:
Even een klein vraagje over de BTW teruggaat. Ik heb t formulier van de belastingdienst ingevuld tav zonnepanelen: formulier opgaaf zonnepaneelhouders. https://www.belastingdien...-vragen-over-zonnepanelen

En heb nu een brief van de belastingdienst binnen gekregen met BTW nummer en dat er aangifte gedaan moet worden. Wat ik gelezen heb,zou ik dan na een paar dagen ook een gebruikersnaam en wachtwoord combi krijgen om online de aangifte te doen. Echter na een dikke week nog steeds niks binnen.

Nog gewoon rustig wachten of maandag toch maar de belastingtelefoon even bellen?
Niet bellen... gewoon afwachten, het gaat allemaal goed komen, wel alle brieven en informatie goed bewaren, je gaat een jaar lang met de belastingdienst te doen hebben, vooral je passwoord niet vergeten!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

12 stuks om precies te zijn, staat niet in de advertentie vermeld O-)

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JoKo
Oh, heb je nog dak vrij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@AUijtdehaag
Plaats voor 28 van die plaatjes.....maar mij te duur

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04:09

d0s

sssst

habbekrats schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 11:09:
[...]

Ligt een beetje aan de opstelling van je panelen. Ik heb ze op zuid 45 graden. In de lente met flink koud weer gaat mijn omnik 4k dan zo maar een kwartiertje op 4400 watt staan te pompen. Daarna zijn de panelen opgewarmd en zakt de power langzaam terug.
Ik heb de omvormer op een eigen 16A groep zitten, in de 3 jaar is deze er 1 x uitgegaan. Ik ga de automaat vervangen door een 20A/100mA als.

Ginlong geeft als AC connector alleen IP67. Echter volgens de handleiding aan te sluiten met 2,5 t/m 6 mm2. Als je de automaat van 16A naar 20A wijzigt moet je eigenlijk ook de kabel 4 mm2 maken. Voordeel is iets minder spanningsverlies en een gedeelte van de warmte verliezen in je connector worden afgevoerd door je bekabeling. Dat zal bij deze installatie niet heel veel zijn. Ik werk met i stallaties van 3000A en daar wordt en moet je rekening houden met warmteverliezen
Andre1973 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:50:
[...]

Ook gaat er een 16 A automaat / zekering er niet zomaar uit bij een beetje meer dan 16A.
Wel is het zo dat je en zekeringsautomaat niet te lang meer dan 80% moet belasten, gezien ze dan best warm worden.
20A kan ook best, als de omvormer achter een ALA zit. Je mag niet zomaar de eindgroep vergroten als er geen ALA geplaatst is.
Dank voor jullie reacties. :)

Als ik het goed begrijp is het dus net aan, maar voldoende omdat er altijd wat overwaarde kan zijn en de panelen op west-40/45 liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:04
BTW vraagje: je moet de forfaittaire BTW in de eerste aangifte van het jaar (voor de meesten: het eerste kwartaal) opnemen.

Hoe zit dat in het jaar van oplevering van je zonnedak? Aangifte over het tijdvak van de oplevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Andre1973 schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 12:50:
[...]

Dan is deze toch niet meer selectief t.o.v. de 25A hoofdzekering?
Wat is een ALA?

Iemand hier nog een reactie op?
jobr schreef op donderdag 6 september 2018 @ 20:16:
Klopt het dat jij bij een 1 fase kast met 35A hoofdzekering 2 extra groepen met 20A automaat (=selectief) kan en mag (laten) plaatsen waar je aan elke groep een omvormer van circa 4kW kan hangen?
Dus totaal 2 x 4kW.
20A is selectief en 2x4kW is totaal 35A.

Ik weet dat 3 fase wellicht beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
AardLekAutomaat.

Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastbestellen.nl/Files/3/1000/1666/ProductPhotos/MaxContent/268990855.jpg

ABB aardlekautomaat 1-polig + nul 16 Amp B-karakteristiek 30mA
De ABB aardlekautomaat heeft de kenmerken 1-polig + nul, 16 ampère B-karakteristiek. Deze aardlekautomaat is voorzien van KEMA-KEUR en geschikt voor zowel 1 en 3 fase groepenkasten van ABB!

Bron

Een zekeringsautomaat met ingebouwde aardlekschakelaar.
(of aardlekschakelaar met ingebouwde zekering ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Let op! Naar mijn weten bestaan er geen ALA's met klasse B aardlek! De klasse B is alleen voor het zekering-automaat gedeelte. PV omvormers hebben in 9 van de 10 gevallen een klasse B aardlek nodig.
LooneyTunes schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 20:44:
[...]

AardLekAutomaat.

[afbeelding]

ABB aardlekautomaat 1-polig + nul 16 Amp B-karakteristiek 30mA
De ABB aardlekautomaat heeft de kenmerken 1-polig + nul, 16 ampère B-karakteristiek. Deze aardlekautomaat is voorzien van KEMA-KEUR en geschikt voor zowel 1 en 3 fase groepenkasten van ABB!

Bron

Een zekeringsautomaat met ingebouwde aardlekschakelaar.
(of aardlekschakelaar met ingebouwde zekering ;))

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
TweakersAddict schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:15:
Let op! Naar mijn weten bestaan er geen ALA's met klasse B aardlek! De klasse B is alleen voor het zekering-automaat gedeelte. PV omvormers hebben in 9 van de 10 gevallen een klasse B aardlek nodig.

[...]
Zo'n beetje elk merk/type omvormer voldoet tegenwoordig aan de RCD klasse B eis.
Ik ben benieuwd bij welke merken en typen je volgens jou een klasse B aardlekschakelaar moet plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jobr schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 20:17:
[...]

Dan is deze toch niet meer selectief t.o.v. de 25A hoofdzekering?
Wat is een ALA?

Iemand hier nog een reactie op?

[...]
Selectiefiteit is niet verplicht waar het niet makkelijk lijd tot sabotage (van de veiligheid = overbruggen etc)
Mocht de 25 uitschakelen (en de gebeurd alleen bij een dikke sluiting en zo gaan de meeste omvormers niet kapot) dan kan het zijn dat je ff moet zoeken en deels in het donker zit.
Ik heb t al een paar keer met voorbeelden beschreven.

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 08-09-2018 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats

[...]
https://www.elektrobode.n...-1pn-b20-100ma-a-a9d60620

20A 0,1A Klasse B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:33
Een klasse B-aardlek (wat anders dus dan een type-B automaat) is volgens mij in woonhuizen nooit toegestaan. Een omvormer die dat nodig heeft is wat mij betreft van bedenkelijke kwaliteit, met een transformatorloze omvormer zou een klasse A-aardlek prima moeten werken. Zelfs 30ma schijnt tegenwoordig geen probleem meer te zijn.

Edit: En de alamat (of ALA, of aardlekautomaat) die je linkt is uitschakelkarakteristiek B en lekstroombeveiliging A, een klasse A aardlek met een 20A B-karakteristiek (3-5x Inominaal) en dus geen klasse B-aardlek. Wat dus ook niet hoeft, dit ding is precies wat je nodig hebt bij een normale omvormer.

[ Voor 33% gewijzigd door Steyn_E op 08-09-2018 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Let op! Naar mijn weten bestaan er geen ALA's met klasse B aardlek! De klasse B is alleen voor het zekering-automaat gedeelte.
De 'b' slaat inderdaad op de afschakel karakteristiek. Ze zijn ook te koop met 'c' karakteristiek. Beiden met 30 mA aardlek.
En als ik zo de lijst bekijk zijn ze er ook van 300mA
En volgens mij bestaan er geen verschillen in afschakel karakteristiek bij aardlekschakelaars. 30mA, 100mA of 300mA is gewoon de limiet.

Edit:
Hier hangt de inverter trouwens niet achter een aardlekschakelaar. (wel een eigen 62lijntje naar de aard-pin in de meterkast.)

[ Voor 10% gewijzigd door LooneyTunes op 09-09-2018 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
LooneyTunes schreef op zondag 9 september 2018 @ 00:25:
[...]
Hier hangt de inverter trouwens niet achter een aardlekschakelaar. (wel een eigen 62lijntje naar de aard-pin in de meterkast.)
Hier ook niet. Werd zo bewust door de NEN1010 installateur gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersAddict
Staat er toch heeeeeel duidelijk : "type lekstroom A,"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
TweakersAddict schreef op zondag 9 september 2018 @ 00:53:
Er zijn verschillende typen aardlekschakelaars, type A, type AC, type B en High Immunity. Deze typen zijn er in twee uitvoeringen: Elektromagnetische en Elektronische aardlekschakelaars.

Zowel een type AC als een type A aardlekschakelaar heeft een ringkern waarop wikkelingen zitten waardoor de stromen naar het te beveiligen circuit lopen en een wikkeling waarin een spanning wordt opgewekt als er een verschil is tussen de stroom die de ene kant op gaat en de stroom die terugkomt.

Zuiver sinusvormige wisselstromen zijn goed meetbaar. Door de opkomst van elektronische apparatuur komen zuivere sinusvormige wisselstromen in de praktijk niet meer voor. Een type AC aardlekschakelaar reageert zeer onvoorspelbaar op deze stromen. Vandaar dat je verplicht bent om alleen type A aardlekschakelaars toe te passen (en dus geen type AC).
bron en meer informatie
Heeft dus met de DC-component te maken. (type AC is zelfs verboden volgens WiKi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al enige tijd lees ik hier mee, en ben nu eindelijk zover dat ook ik aan de zonnepanelen ga. Mijn voornemen is om ze voor maart 2019 te hebben liggen (eerst nog een andere prioriteit).

Momenteel aan het tekenen en uitrekenen wat handig is. Ik kom hier later nog op terug.
Het betreft een oost en westdak van 35 graden;
1: kan iemand (een advies) aangeven hoever ik van de nokvorst en dakgoot vandaan moet blijven?

Hopelijk is dit hiervoor ook het juiste topic;
Ik werd erop attent gemaakt dat je ook kan investeren in een zonnepark of zonnepanelen delen constructies kan overwegen.
De mensen die erover vertellen zijn enthousiast, maar ik heb mijn twijfels:

- Is dit niet gewoon een administratieve truc in een mooi jasje met een mooie website? Iemand levert zijn overschot terug het net in, dat registreert de slimme meter, en de energiemaatschappij kan deze 'teruggeleverde kWh's' als zonne energie doorverkopen aan iemand anders die 'groen' of met zonnepanelen bezig wil zijn. Bijvoorbeeld Powerpeers.

- Er zitten nogal wat partijen tussen in geval van een zonnepark. De grond-eigenaar, de leverancier/installateur van de panelen en omvormers e.d. (met storing/onderhoudscontract?) de tussenpartij (zonnepanelendelen.nl bijvoorbeeld) die dit aanbiedt. Die willen er allemaal wat aan verdienen lijkt mij.

- Een zonnepark geeft nu een rendement tussen de 3 en 6% aan, dat klinkt leuk, maar wat gebeurd er als het salderen wordt afgeschaft? Gaat dit rendement dan omlaag? Of is dit anders omdat dit zonnepark een pure producent is, en geen consument?

2: Niet dat ik de ander niets gun, maar als ik panelen op mijn eigen dak kwijt kan, lijkt me dat altijd de de voorkeur te hebben boven investeren een park. Of zit het toch anders in elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:41
Jerrythafast schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:30:
[...]

Geluid kan ik over meepraten nu, heb intussen ervaring met vier omvormers. En ik heb een goed stel oren.
-SolarEdge SE3000: Muisstil, klikt alleen bij starten 4x in een tijdsbestek van ~6 seconden (de laatste klik is terwijl de man in het filmpje weer praat) en bij stoppen 1x. Overdag niet te horen.
-SolarEdge SE3000H: Ook muisstil overdag, maar bij het starten ratelt hij met zijn relais gedurende 2 seconden. Stoppen is weer met één klik.
Oftewel, als het het echt stil wilt hebben: micro's. En als je die paar klikjes niet zoveel uitmaakt (ik word er zelf wel vrolijk van :9) is SolarEdge een goede stille oplossing voor binnen. De oude omvormers van SolarEdge hebben daar wat mij betreft wel een streepje voor op de nieuwe vanwege dat knotsgekke startgeluid 8)7
Intussen weet ik dat ze de Solar Edge 3500H willen plaatsen. Dan denk ik dat het qua geluid vergelijkbaar zal zijn met wat je over de 3000H vertelt? Misschien is het trouwens wel de vraag of het niet een maatje lichter kan als ik oost-west doe. Of: juist wel doen en als ik tzt besluit een warmtepomp te nemen extra panelen leggen :) .

Wel wat anders: monitoring. Blijkbaar moet het geheel aan je thuisnetwerk gehangen worden ofzo en daarvoor moet er een netwerkkabel heen :? ? Dat vond ik wel even een raar verhaal, eigenlijk. Ik vraag me ook af of ik dat eigenlijk wel wil, ivm dataveiligheid enzo.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 20:14
Bananenplant schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:33:
Intussen weet ik dat ze de Solar Edge 3500H willen plaatsen. Dan denk ik dat het qua geluid vergelijkbaar zal zijn met wat je over de 3000H vertelt? Misschien is het trouwens wel de vraag of het niet een maatje lichter kan als ik oost-west doe. Of: juist wel doen en als ik tzt besluit een warmtepomp te nemen extra panelen leggen :) .

Wel wat anders: monitoring. Blijkbaar moet het geheel aan je thuisnetwerk gehangen worden ofzo en daarvoor moet er een netwerkkabel heen :? ? Dat vond ik wel even een raar verhaal, eigenlijk. Ik vraag me ook af of ik dat eigenlijk wel wil, ivm dataveiligheid enzo.
Daar verwacht ik qua geluid inderdaad geen verschil tussen, zou gewoon voor de 3500H gaan dan.

Monitoring kan via een netwerkkabel, WiFi, of een seriële verbinding. Als je liever niet van het SolarEdge monitoring portaal gebruikmaakt kun je ook lokaal iets runnen, dat vraagt wel wat meer tweakersgehalte. Zo heeft @ocaj zelf logging gebouwd via de seriële verbinding, of je kunt met dit Python-project een eenvoudige SolarEdge server lokaal in jouw netwerk nabootsen zodat hij het internet niet op hoeft. Voor zelfbouw logging naar een MySQL database en webpagina's kun je terecht in [SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:41
@Jerrythafast dank :) ! Ik moet dan even gaan bedenken op wat voor manier ik eea in eerste instantie eens even zal doen. Ik wilde sowieso al kijken naar het doortrekken van netwerkbekabeling die al boven ligt.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Verwijderd schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:19:

Hopelijk is dit hiervoor ook het juiste topic;
Ik werd erop attent gemaakt dat je ook kan investeren in een zonnepark of zonnepanelen delen constructies kan overwegen.
De mensen die erover vertellen zijn enthousiast, maar ik heb mijn twijfels:

- Is dit niet gewoon een administratieve truc in een mooi jasje met een mooie website? Iemand levert zijn overschot terug het net in, dat registreert de slimme meter, en de energiemaatschappij kan deze 'teruggeleverde kWh's' als zonne energie doorverkopen aan iemand anders die 'groen' of met zonnepanelen bezig wil zijn. Bijvoorbeeld Powerpeers.

- Er zitten nogal wat partijen tussen in geval van een zonnepark. De grond-eigenaar, de leverancier/installateur van de panelen en omvormers e.d. (met storing/onderhoudscontract?) de tussenpartij (zonnepanelendelen.nl bijvoorbeeld) die dit aanbiedt. Die willen er allemaal wat aan verdienen lijkt mij.

- Een zonnepark geeft nu een rendement tussen de 3 en 6% aan, dat klinkt leuk, maar wat gebeurd er als het salderen wordt afgeschaft? Gaat dit rendement dan omlaag? Of is dit anders omdat dit zonnepark een pure producent is, en geen consument?

2: Niet dat ik de ander niets gun, maar als ik panelen op mijn eigen dak kwijt kan, lijkt me dat altijd de de voorkeur te hebben boven investeren een park. Of zit het toch anders in elkaar?
Lees je maar in wat de aanpak met energiecoöperaties betreft (SDE+ subsidie voor 15 jaar, provinciale subsidie) - deze constructie heeft in ieder geval geen last van het afschaffen van de salderingsregeling.
Rendement op de initiële investering ca. 7,2% (jaarlijkse uitkering), t.v.t. ca. 9 jaar
Het rendement op je eigen pv-installatie investering is natuurlijk per definitie hoger :+ ,
maar je loopt ook meer risico:
(omvormer defect, panelen stormschade etc., regelgeving (terugleversubsidie) etc.)
Bij een optimale ligging en met zelf de installatie kunnen doen
kan kon je met de salderingsregeling een t.v.t. van < 4 jaar realiseren,
maar dat is binnenkort verleden tijd |:( .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Voor het advies dat mij werd gevraagd te geven aan iemand die ook graag een PV installatie wilt heb ik toch maar even een eigen topic gemaakt. Ik merk nu zelf dat het lastig is om individueel advies te behandelen in een verzameltopic.

Ideale zonnepanelen legplan

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 09-09-2018 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 15:38
Ik wil nu 36 panelen plaatsen en over 2 jaar 48 ivm warmtepomp.
Kan ik nu beter een iets grotere omvormer kopen en later 12 panelen bijplaatsen, of een kleinere omvormer, precies geschikt voor 36 panelen en later een aparte omvormer met 12 panelen kopen?
Ik neig zelf naar een kleinere later bijplaatsen omdat ik bang ben dat na de 2 jaar ik geen panelen meer kan vinden met dezelfde specificaties. Maar een 2e omvormer is wel duurder.
Hoe zien jullie dit?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Nu 48 leggen. Zolang je nog kan salderen levert dat het meeste op en het scheelt installatie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Laatst online: 17-09 16:21

Mojo

The Power Within

Een schaamteloze cross-post met een eigen topic, maar daar kreeg ik niet zo veel reacties. :( In plaats van te kicken stel ik de vraag daarom hier nog maar eens:

Sinds november vorig jaar is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd met 5 zonnepanelen, op een Goodwe GW1500-NS. Hier hangen 5 270WP Sharp panelen aan.

Daarna heb ik mijn installatie uitgebreid met een GW3000-D-NS en 13 275WP Trina panelen. Ik heb op zolder in het stookhok beide omvormers hangen, allebei op een eigen groep.

De installatie ligt er nu als volgt bij:
12

Nu wil ik mijn installatie verder gaan uitbereiden. Ik heb een plat dak wat nog niet vol ligt. En op mijn schuurtje heb ik ook nog ruimte. Ik heb praktisch geen schaduw. Mijn idee is als volgt:

De afmetingen van de uitbouw zijn 2.03 x 5.70m bruikbaar dakoppervlak. Het schuurtje is 2x3m. Afstand van de zijkant van de woning tot de Airco is ongeveer 5m.

Plaatsen van totaal 5 panelen op de uitbouw:

Een rij van 3 zonnepanelen (landscape), met daarboven een rij van 2 zonnepanelen (landscape), met een uitsparing ter hoogte van de airco.
Plaatsing met 4 betonvoetjes voor 2 panelen. eventueel ruimte tekort in korte kant (2.03m) ophogen met ballast. Kabelroute naar de omvomer (zolder) is reeds beschikbaar. Lengte ongeveer 18m.
Aansluiten op de 2e MPPT van de bestaande GW3000-D-NS. Tevens de bestaande 5 270WP panelen migreren naar de 1e MPPT van de bestaande GW3000-D-NS.

Plaatsen van totaal 3 panelen op het schuurtje:
Plat leggen van 3 panelen landscape zijde aan elkaar. Vrijgekomen GW1500-NS ophangen in het schuurtje en direct op het stroomnet aansluiten. Eigen groep is niet haalbaar. Zijn maar 3 panelen, opstartvermogen is afdoende (80V) en opgewekt vermogen blijft laag. Er zitten niet veel grootverbruikers op de groep, behalve de vetkei. :P Tuin en schuur hebben samen een eigen groep. Bevestiging mag gerust iets overhangen over de rand van de schuur

Migreren van 13 275WP zonnepanelen naar een nieuw aan te schaffen Goodwe GW3000-NS.

Schiet hier gerust op. Ik ga mijn eigen conclusie trekken, maar jullie hebben hier ongetwijfeld ideeën over. :) Waar ik vooral benieuw naar ben:

- Welke 8 panelen erbij? Staan niet in het zicht, dus maakt me niet uit welke. Uitgangspunt is gunstige efficientie per euro.

- Welke bevestiging is het beste op het platte dak van de uitbouw?

- Welke bevestiging is het beste op het schuurtje?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
TweakersAddict schreef op zondag 9 september 2018 @ 00:53:

[...]
Klopt, ik moet het op een heel klein laptopje doen in Griekenland met een verbinding op modemsneheid.

De B staat voor de uitschakel karakteristiek voor de overstroom.

Overigens denk ik als je hem gebruikt het risico minimaal is, de omvormers zijn zelf uit gerust met een RCD beveiliging.
Aangezien de grote omvormers vast aangesloten zijn heb je in de NEN1010 volgens mij uit het hoofd 2 mogelijkheden.
1 Ra veiligheids aarde is kleiner dan 1 ohm, helemaal geen aardlek nodig
2 Ra is max 168 ohm, 300mA aardlek toepassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:37
Mojo schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:25:
Een schaamteloze cross-post met een eigen topic, maar daar kreeg ik niet zo veel reacties. :( In plaats van te kicken stel ik de vraag daarom hier nog maar eens:

Sinds november vorig jaar is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd met 5 zonnepanelen, op een Goodwe GW1500-NS. Hier hangen 5 270WP Sharp panelen aan.

Daarna heb ik mijn installatie uitgebreid met een GW3000-D-NS en 13 275WP Trina panelen. Ik heb op zolder in het stookhok beide omvormers hangen, allebei op een eigen groep.

De installatie ligt er nu als volgt bij:
[afbeelding][afbeelding]

Nu wil ik mijn installatie verder gaan uitbereiden. Ik heb een plat dak wat nog niet vol ligt. En op mijn schuurtje heb ik ook nog ruimte. Ik heb praktisch geen schaduw. Mijn idee is als volgt:

De afmetingen van de uitbouw zijn 2.03 x 5.70m bruikbaar dakoppervlak. Het schuurtje is 2x3m. Afstand van de zijkant van de woning tot de Airco is ongeveer 5m.

Plaatsen van totaal 5 panelen op de uitbouw:

Een rij van 3 zonnepanelen (landscape), met daarboven een rij van 2 zonnepanelen (landscape), met een uitsparing ter hoogte van de airco.
Plaatsing met 4 betonvoetjes voor 2 panelen. eventueel ruimte tekort in korte kant (2.03m) ophogen met ballast. Kabelroute naar de omvomer (zolder) is reeds beschikbaar. Lengte ongeveer 18m.
Aansluiten op de 2e MPPT van de bestaande GW3000-D-NS. Tevens de bestaande 5 270WP panelen migreren naar de 1e MPPT van de bestaande GW3000-D-NS.

Plaatsen van totaal 3 panelen op het schuurtje:
Plat leggen van 3 panelen landscape zijde aan elkaar. Vrijgekomen GW1500-NS ophangen in het schuurtje en direct op het stroomnet aansluiten. Eigen groep is niet haalbaar. Zijn maar 3 panelen, opstartvermogen is afdoende (80V) en opgewekt vermogen blijft laag. Er zitten niet veel grootverbruikers op de groep, behalve de vetkei. :P Tuin en schuur hebben samen een eigen groep. Bevestiging mag gerust iets overhangen over de rand van de schuur

Migreren van 13 275WP zonnepanelen naar een nieuw aan te schaffen Goodwe GW3000-NS.

Schiet hier gerust op. Ik ga mijn eigen conclusie trekken, maar jullie hebben hier ongetwijfeld ideeën over. :) Waar ik vooral benieuw naar ben:

- Welke 8 panelen erbij? Staan niet in het zicht, dus maakt me niet uit welke. Uitgangspunt is gunstige efficientie per euro.

- Welke bevestiging is het beste op het platte dak van de uitbouw?

- Welke bevestiging is het beste op het schuurtje?
Geloof je meneer @lardman niet of zo?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:26:
[...]

Ik denk dat er nog wel op af te dingen valt, maar dat kan in dat topic ;) Dan hoeven we niet te cross-posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Nu online
habbekrats schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:58:
[...]

Klopt, ik moet het op een heel klein laptopje doen in Griekenland met een verbinding op modemsneheid.

De B staat voor de uitschakel karakteristiek voor de overstroom.

Overigens denk ik als je hem gebruikt het risico minimaal is, de omvormers zijn zelf uit gerust met een RCD beveiliging.
Aangezien de grote omvormers vast aangesloten zijn heb je in de NEN1010 volgens mij uit het hoofd 2 mogelijkheden.
1 Ra veiligheids aarde is kleiner dan 1 ohm, helemaal geen aardlek nodig
2 Ra is max 168 ohm, 300mA aardlek toepassen
Indien je het hebt over een pand anders dan een woonhuis heb je gelijk.
In een woonhuis moet alles achter een 30mA aardlekschakelaar, want installatie in gebruik door leken.
Met de huidige omvormers is dat in 99% van de gevallen ook geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:42

BlueTooth76

Let the sun shine!

Pietje555 schreef op zondag 9 september 2018 @ 16:52:
Ik wil nu 36 panelen plaatsen en over 2 jaar 48 ivm warmtepomp.
Kan ik nu beter een iets grotere omvormer kopen en later 12 panelen bijplaatsen, of een kleinere omvormer, precies geschikt voor 36 panelen en later een aparte omvormer met 12 panelen kopen?
Ik neig zelf naar een kleinere later bijplaatsen omdat ik bang ben dat na de 2 jaar ik geen panelen meer kan vinden met dezelfde specificaties. Maar een 2e omvormer is wel duurder.
Hoe zien jullie dit?
Ik zou gelijk voor 48 panelen gaan en dan mooi op 2x 3-fase 7kW omvormers of iets dergelijks, ieder op 3x16A afgezekerd.

Op welke windrichting(en) komen ze? Is er schaduw? Wat is de liggingshoek?

Bij oost-west kan je ook wel met lichtere omvormers toe wss.

Later uitbreiden lijkt me niet ideaal, je vindt over een paar jaar toch nooit weer exact dezelfde panelen en als je ze wel vindt kan er kleurverschil zijn vanwege een andere productiedatum of wijzigingen in het productieproces.

[ Voor 24% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-09-2018 19:59 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@BlueTooth76 48 is wel erg veel, dan lever ik nu te veel terug. Mijn verbruik is 8500 kWu en dan zou ik 12500 Wp hebben. Panelen komen pal zuid met 30 graden in het vrije veld achter mijn huis. Geen schaduw en kleurverschillen is dus geen probleem. Zit nu aan een SMA 10000 te denken. Met 48 panelen is hij iets overbelast. Maar i.d.d. of je later panelen kan vinden met dezelfde specs baart me wel zorgen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Pietje555 schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:04:
@BlueTooth76 48 is wel erg veel, dan lever ik nu te veel terug.
Dat is toch niet erg?
Mijn verbruik is 8500 kWu en dan zou ik 12500 Wp hebben.
Is dat verbruik incl. of excl. warmtepomp?
Panelen komen pal zuid met 30 graden in het vrije veld achter mijn huis. Geen schaduw en kleurverschillen is dus geen probleem.
Waarom niet 24 / 24 Oost/West om meer direct verbruik te hebben?
Zit nu aan een SMA 10000 te denken. Met 48 panelen is hij iets overbelast. Maar i.d.d. of je later panelen kan vinden met dezelfde specs baart me wel zorgen.
Waarom geen standaard string omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Pietje555
Die SMA heeft 2 ingangen hoor.
Je kan er nu 24 op aansluiten en naderhand nog eens wat. en dat hoeft niet hetzelfde te zijn.
24x 270 Wp poly bijvoorbeeld in 1 string. Dan hou je nog 1 ingang over.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2018 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
AUijtdehaag schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:18:
@Pietje555
Die SMA heeft 2 ingangen hoor.
Je kan er nu 24 op aansluiten en naderhand nog eens wat. en dat hoeft niet hetzelfde te zijn.
24x 270 Wp poly bijvoorbeeld in 1 string. Dan hou je nog 1 ingang over.
Maar, waarom op een schaduwloze installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Pietje555 schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:04:
@BlueTooth76 48 is wel erg veel, dan lever ik nu te veel terug. Mijn verbruik is 8500 kWu en dan zou ik 12500 Wp hebben. Panelen komen pal zuid met 30 graden in het vrije veld achter mijn huis. Geen schaduw en kleurverschillen is dus geen probleem. Zit nu aan een SMA 10000 te denken. Met 48 panelen is hij iets overbelast. Maar i.d.d. of je later panelen kan vinden met dezelfde specs baart me wel zorgen.
Ik heb ook 68 panelen (op oost, west, zuid en noord) en wss zo'n 15.000kWh per jaar. Dus ook forse overproductie maar dat geeft niet, daar weet GreenChoice wel raad mee voor 13,3 cent per kWh.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

CurlyMo schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:29:
[...]

SMA is toch een gewone string-omvormer?

edit: sorry, dit had bij de vorige post gekund, iets te enthousiast

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 09-09-2018 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@AUijtdehaag Ja, dat is ook een optie. Eerst maar eens aanzien met 24 panelen op 1 ingang en later 24 op de andere. Het design programma geeft alleen voor 48 panelen String A: 2x18 panelen parallel en string B:1x12 panelen als optimale configuratie.

@CurlyMo Ik heb overdag niet zoveel verbruik. werken beide en kinderen op school. De 8500 kW is zonder WP. Ik denk dat er later een 14kW en 5 kW WP gaat komen. Dan heb ik wel veel overdagverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
BlueTooth76 schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:38:
[...]
SMA is toch een gewone string-omvormer?
Ja, maar wel van de dure categorie.
@CurlyMo Ik heb overdag niet zoveel verbruik. werken beide en kinderen op school.
Precies, daarom niet zuid vol leggen. Die piekt midden van de dag. Beter oost/west.
De 8500 kW is zonder WP. Ik denk dat er later een 14kW en 5 kW WP gaat komen.
Als eens nagedacht over energie besparen of is er een speciale reden dat je zoveel verbruikt? 8500kWh is normaliter echt heel hoog.
Dan heb ik wel veel overdagverbruik.
Maar ook dat verbruik zal ook meer over de dag heen verdeeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:48
Pietje555 schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:38:
@AUijtdehaag Ik denk dat er later een 14kW en 5 kW WP gaat komen. Dan heb ik wel veel overdagverbruik.
Het verbruik van je WP's zal vooral in de winter plaats vinden, als je PV bijna niets opbrengt... Alleen de aanmaak van SWW via je WP (dat heb je immers het hele jaar nodig) kun je wel voor een groot deel met PV doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Pietje555
Hij loopt een beetje te miepen met 24x Trina 275 WP op 1 string.
Maar in de praktijk kan het gewoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uGWvT4AN7Cc5hLwDPmYIkIku/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

CurlyMo schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:42:
[...]

Ja, maar wel van de dure categorie.
Ik vind het wel meevallen, het prijsverschil met andere 3-fase 10kW omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
BlueTooth76 schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:50:
[...]
Ik vind het wel meevallen, het prijsverschil met andere 3-fase 10kW omvormers.
Als het goedkoper kan dan kan dat gezien het gebrek aan schaduw. Zo, niet dan inderdaad lekker SMA nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@AUijtdehaag Maar de rendementscurve ligt met deze spanning wel lager dan met 18 panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
205Gutmann schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:20:
[...]

Indien je het hebt over een pand anders dan een woonhuis heb je gelijk.
In een woonhuis moet alles achter een 30mA aardlekschakelaar, want installatie in gebruik door leken.
Met de huidige omvormers is dat in 99% van de gevallen ook geen enkel probleem.
30mA is alleen verplicht voor eindgroepen met wcd's. Voor rechtstreeks aangesloten dingen als een omvormer oid mag je rustig 300mA gebruiken. Voor de meeste omvormers hoeft het inderdaad niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Pietje555 schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:52:
@AUijtdehaag Maar de rendementscurve ligt met deze spanning wel lager dan met 18 panelen
Ik klik hem net weg.
Dan maak je er eerst 2x 18 van... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Steyn_E schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:52:
[...]

30mA is alleen verplicht voor eindgroepen met wcd's. Voor rechtstreeks aangesloten dingen als een omvormer oid mag je rustig 300mA gebruiken. Voor de meeste omvormers hoeft het inderdaad niet meer.
Zwart wit bekeken zitten veel omvormers met een stekker, je moet het niet willen zonder ALS, wat zou de reden moeten zijn? Alle 3 mijn omvormers hebben zelfs een eigen ALS.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Pietje555 schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:52:
Dat wordt wel weer ruim gecompenseerd door het grotere aantal panelen op de string ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:29:
[...]

Dat vraag ik me met solaredge ook altijd af...
Kwaliteit? Logging?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2018 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
AUijtdehaag schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:54:
[...]

Ik klik hem net weg.
Dan maak je er eerst 2x 18 van... ;)
Gelijk heb je. De configuratie is altijd later weer lost te koppelen en anders aan elkaar te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Laatst online: 17-09 16:21

Mojo

The Power Within

reneeke1970 schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:26:
[...]

Als je niks nuttigs te melden hebt, zeg dan gewoon niks. Ik vraag om meer feedback. Jij als één van de routiniers hier had daar bijvoorbeeld best iets nuttigs over kunnen zeggen.

Op zijn advies heb ik inderdaad wel wat puntjes aan te merken, maar aangezien hij de moeite heeft genomen om zo uitgebreid te reageren ga ik hem niet afzeiken. Sterker nog, daar ben ik bijzonder dankbaar voor. Ik zet niet voor niets een vraag op een forum neer.

Dus, vriendelijk verzoek om ofwel hier, ofwel daar inhoudelijk met feedback te komen, waar ik daadwerkelijk iets mee kan. Als je het inhoudelijk niet met me eens bent prima. Ik kan best tegen kritiek, maar ga niet op de man spelen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:27
Ik heb op mijn dak die OZO georiënteerd , 12 panelen(3x4) landscape geïnstalleerd op 1 string.
Helaas heb ik op zuid naast mijn huis een boom staan.
Deze geeft veel schaduw, ’s ochtends liggen vaak 6 van de 12 panelen (deels) in de schaduw.
Mijn omvormer een Omnik, wil ik vervangen voor een SMA.
Omdat rond 11.30 het vermogen pas omhoogschiet (van 500w->2000w) en rond 12 uur de zon naar de west kant draait(Ook deze kant heeft veel schaduw door bomen)
Mijn keuze voor SMA is omdat ik een redelijk simpele installatie wil behouden.
Eentje met niet te veel toeters en bellen.
Nu is mijn vraag kan de SMA overweg met zoveel schaduw?
Ik snap dat de SMA ook heeft te dealen met de schaduw, en op de momenten met schaduw geen top vermogen leverd.
Maar is er een bepaalde verhouding waar je rekening mee moet houden.
Of te wel 1 op 10 panelen mag in de schaduw liggen of zo?

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Rol-Co schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:55:
[...]

Zwart wit bekeken zitten veel omvormers met een stekker, je moet het niet willen zonder ALS, wat zou de reden moeten zijn? Alle 3 mijn omvormers hebben zelfs een eigen ALS.
VZIW moet elke omvormer groter dan 500W(?) vast aangesloten zijn mét eigen groep (of op z'n minst een onderverdeler, dat is ook een "vaste" verbinding). Dan is het dus niet verplicht om met een aardlek van 30mA te werken, omdat er dus geen stopcontacten aan zitten (volgens mij hoeft het zelfs met verlichtingsgroepen niet). Ik zou dus wél aanraden om een aardlek toe te passen voor je weet maar nooit, maar het hoeft er niet persé 1 van 30mA te zijn. Sommige (oudere) omvormers hebben daar moeite mee, dan kun je prima een 300mA toepassen en aan de norm voldoen. Als je maar zorgt dat het netjes een directe kabel van meterkast naar omvormer is (en dat zullen de meesten hopelijk toch doen), zonder mogelijkheden om iets anders in te pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
RemmyB83 schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:12:
Ik heb op mijn dak die OZO georiënteerd , 12 panelen(3x4) landscape geïnstalleerd op 1 string.
Helaas heb ik op zuid naast mijn huis een boom staan.
Deze geeft veel schaduw, ’s ochtends liggen vaak 6 van de 12 panelen (deels) in de schaduw.
Mijn omvormer een Omnik, wil ik vervangen voor een SMA.
Omdat rond 11.30 het vermogen pas omhoogschiet (van 500w->2000w) en rond 12 uur de zon naar de west kant draait(Ook deze kant heeft veel schaduw door bomen)
Mijn keuze voor SMA is omdat ik een redelijk simpele installatie wil behouden.
Eentje met niet te veel toeters en bellen.
Nu is mijn vraag kan de SMA overweg met zoveel schaduw?
Ik snap dat de SMA ook heeft te dealen met de schaduw, en op de momenten met schaduw geen top vermogen leverd.
Maar is er een bepaalde verhouding waar je rekening mee moet houden.
Of te wel 1 op 10 panelen mag in de schaduw liggen of zo?
De panelen die over blijven moeten voldoende spanning voor de omvormer blijven geven.

Maar jij hebt 3×4, is dat vanwege solar frontier? Optitrack van sma werkt niet met parallel string.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
3x4 als in "rijen"
Alle 12 in 1 string verwacht ik

50% in de schaduw is best veel.
Ik zou zeggen probeer het ff... Maar waar haal je een probeer omvormer vandaan?
Had @Rol-Co geen HF'je meer liggen :>

@RemmyB83
Maar is 6 (of minimaal 6) verhuizen naar de andere kant een beter idee? (wel nog een lage Vmpp spanning, dat wel)
Dan heb je meer spreiding en minder last van de schaduw?

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2018 21:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Nu online
Steyn_E schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:17:
[...]

VZIW moet elke omvormer groter dan 500W(?) vast aangesloten zijn mét eigen groep (of op z'n minst een onderverdeler, dat is ook een "vaste" verbinding). Dan is het dus niet verplicht om met een aardlek van 30mA te werken, omdat er dus geen stopcontacten aan zitten (volgens mij hoeft het zelfs met verlichtingsgroepen niet). Ik zou dus wél aanraden om een aardlek toe te passen voor je weet maar nooit, maar het hoeft er niet persé 1 van 30mA te zijn. Sommige (oudere) omvormers hebben daar moeite mee, dan kun je prima een 300mA toepassen en aan de norm voldoen. Als je maar zorgt dat het netjes een directe kabel van meterkast naar omvormer is (en dat zullen de meesten hopelijk toch doen), zonder mogelijkheden om iets anders in te pluggen.
Voordat je zulke dingen gaat beweren kun je beter eerst zorgen dat je de feiten op een rij hebt.

Je bent duidelijk in de war met de regels welke gelden voor in de utiliteitsbouw.
In de woningbouw geldt zonder uitzondering dat alles aangesloten moet worden op een 30mA aardlekschakelaar.
Per definitie zijn deze installaties in gebruik door een niet voldoende onderricht persoon, wat inhoudt dat de toepassing van een 30mA aardlekschakelaar verplicht is.

Een 30mA aardlekschakelaar beschermt mens en dier tegen elektrocutie gevaar.
Een 300mA aardlekschakelaar beschermt slechts tegen het ontstaan van brand.

NEN1010:2015 schrijft voor dat alle PV op een aparte eindgroep moet worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
205Gutmann schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:32:
[...]
Per definitie zijn deze installaties in gebruik door een niet voldoende onderricht persoon, wat inhoudt dat de toepassing van een 30mA aardlekschakelaar verplicht is.
Hier is PV dus aangesloten zonder aardlek, maar wel op een eigen groep. Moet ik daar over klagen? Ik heb er onvoldoende verstand van.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 09-09-2018 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Mojo schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:07:
[...]

Als je niks nuttigs te melden hebt, zeg dan gewoon niks. Ik vraag om meer feedback. Jij als één van de routiniers hier had daar bijvoorbeeld best iets nuttigs over kunnen zeggen.

Op zijn advies heb ik inderdaad wel wat puntjes aan te merken, maar aangezien hij de moeite heeft genomen om zo uitgebreid te reageren ga ik hem niet afzeiken. Sterker nog, daar ben ik bijzonder dankbaar voor. Ik zet niet voor niets een vraag op een forum neer.

Dus, vriendelijk verzoek om ofwel hier, ofwel daar inhoudelijk met feedback te komen, waar ik daadwerkelijk iets mee kan. Als je het inhoudelijk niet met me eens bent prima. Ik kan best tegen kritiek, maar ga niet op de man spelen.
Dus meneer @Lardman geeft jou een degelijk en kloppend en uitgebreid antwoord, en als dank daarvoor ga je hem niet afzeiken want je bent het deels niet met hem eens.
Fijne vent ben jij, denk niet dat je veel respons gaat krijgen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:44:
[...]

Dus meneer @Lardman geeft jou een degelijk en kloppend en uitgebreid antwoord, en als dank daarvoor ga je hem niet afzeiken want je bent het deels niet met hem eens.
Fijne vent ben jij, denk niet dat je veel respons gaat krijgen.
Ik ben het met je conclusie niet eens, maar inderdaad, zelfs met één persoon kan je prima in conclaaf. Dat had hij al kunnen doen. Ik ken jullie wel als personen die niet reageren als jullie het eens zijn met wat er al is geschreven. Het is niet altijd helder of dat is omdat experts het eens zijn of omdat ze het niet gelezen hebben. Een simpele "wat hij zegt" zou dan al genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:43:
[...]

Hier is PV dus aangesloten zonder aardlek, maar wel op een eigen groep. Moet ik daar over klagen? Ik heb er onvoldoende verstand van.
De regels buiten beschouwing gelaten, wil jij graag je omvormer kabel beschadigen met een stanly mes in je handen??
Ik niet, en heb daarom mijn veertig meter kabel vanaf twee kanten beveiligd.zowel bij omvormer als in meterkast. Ding kost veertig euro.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:27
AUijtdehaag schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:29:
@reneeke1970
3x4 als in "rijen"
Alle 12 in 1 string verwacht ik

50% in de schaduw is best veel.
Ik zou zeggen probeer het ff... Maar waar haal je een probeer omvormer vandaan?
Had @Rol-Co geen HF'je meer liggen :>
@reneeke1970 en @AUijtdehaag
Klopt alle 12 in 1 string.
Het zijn Canadian solar panelen 275wp.
Als ik de string in tweeën zou delen op de zelfde mppt (y-stekker) heb ik geen problemen met het opstarten enzo, dan blijft alles netjes binnen de specs van de omvormer.
maar daar verwacht ik geen oplossing mee te hebben.
Maar misschien zit ik er naast...
Maar goede vraag waar haal ik een test SMA vandaan :?

Edit: aan de andere kant liggen ook al panelen. zelfde probleem met de schaduw. :(

[ Voor 7% gewijzigd door RemmyB83 op 09-09-2018 21:57 ]

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Nu online
CurlyMo schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:43:
[...]

Weet je zeker dat je PV groep niet samen met een paar andere groepen op een aardlekschakelaar is aangesloten?
Indien dit niet het geval is moet je de installateur hier zeker op wijzen.
NEN1010 schrijft duidelijk voor dat het toepassen van een aardlekschakelaar verplicht is (discussie over 30 al dan niet 300mA daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:48:
[...]

De regels buiten beschouwing gelaten, wil jij graag je omvormer kabel beschadigen met een stanly mes in je handen??
Ik niet, en heb daarom mijn veertig meter kabel vanaf twee kanten beveiligd.zowel bij omvormer als in meterkast. Ding kost veertig euro.....
Hoe heb je het bij de omvormer beveiligd? Daar ook een aardlek? En verder heb ik het niet aangelegd, dus vertrouw erop dat iemand weet wat hij doet. Tenminste als het een NEN1010 installateur is.
205Gutmann schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:52:
[...]
Weet je zeker dat je PV groep niet samen met een paar andere groepen op een aardlekschakelaar is aangesloten?
Dat heeft de installateur zelf zo aangegeven. Maar ik zal het navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
RemmyB83 schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:51:
[...]

@reneeke1970 en @AUijtdehaag
Klopt alle 12 in 1 string.
Het zijn Canadian solar panelen 275wp.
Als ik de string in tweeën zou delen op de zelfde mppt (y-stekker) heb ik geen problemen met het opstarten enzo, dan blijft alles netjes binnen de specs van de omvormer.
maar daar verwacht ik geen oplossing mee te hebben.
Maar misschien zit ik er naast...
Maar goede vraag waar haal ik een test SMA vandaan :?

Edit: aan de andere kant liggen ook al panelen. zelfde probleem met de schaduw. :(
Om welke omvormer gaat het? Specs kan je opzoeken in de datasheet.
Maar ik weet niet of het wat uitmaakt als je ze opdeelt in 2x 6.
De bypassdiodes doen ook nog altijd wat en je rendement gaat dan naar beneden.

Misschien heeft @reneeke1970 nog ideeen? (ipv ruzie maken) ;)

Pagina: 1 ... 65 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y