Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-06 13:10

Mojo

The Power Within

Topicstarter
Sinds november vorig jaar is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd met 5 zonnepanelen, op een Goodwe GW1500-NS. Hier hangen 5 270WP Sharp panelen aan.

Daarna heb ik mijn installatie uitgebreid met een GW3000-D-NS en 13 275WP Trina panelen. Ik heb op zolder in het stookhok beide omvormers hangen, allebei op een eigen groep.

De installatie ligt er nu als volgt bij:
12

Nu wil ik mijn installatie verder gaan uitbereiden. Ik heb een plat dak wat nog niet vol ligt. En op mijn schuurtje heb ik ook nog ruimte. Ik heb praktisch geen schaduw. Mijn idee is als volgt:

De afmetingen van de uitbouw zijn 2.03 x 5.70m bruikbaar dakoppervlak. Het schuurtje is 2x3m. Afstand van de zijkant van de woning tot de Airco is ongeveer 5m.

Plaatsen van totaal 5 panelen op de uitbouw:

Een rij van 3 zonnepanelen (landscape), met daarboven een rij van 2 zonnepanelen (landscape), met een uitsparing ter hoogte van de airco.
Plaatsing met 4 betonvoetjes voor 2 panelen. eventueel ruimte tekort in korte kant (2.03m) ophogen met ballast. Kabelroute naar de omvomer (zolder) is reeds beschikbaar. Lengte ongeveer 18m.
Aansluiten op de 2e MPPT van de bestaande GW3000-D-NS. Tevens de bestaande 5 270WP panelen migreren naar de 1e MPPT van de bestaande GW3000-D-NS.

Plaatsen van totaal 3 panelen op het schuurtje:
Plat leggen van 3 panelen landscape zijde aan elkaar. Vrijgekomen GW1500-NS ophangen in het schuurtje en direct op het stroomnet aansluiten. Eigen groep is niet haalbaar. Zijn maar 3 panelen, opstartvermogen is afdoende (80V) en opgewekt vermogen blijft laag. Er zitten niet veel grootverbruikers op de groep, behalve de vetkei. :P Tuin en schuur hebben samen een eigen groep. Bevestiging mag gerust iets overhangen over de rand van de schuur

Migreren van 13 275WP zonnepanelen naar een nieuw aan te schaffen Goodwe GW3000-NS.

Schiet hier gerust op. Ik ga mijn eigen conclusie trekken, maar jullie hebben hier ongetwijfeld ideeën over. :) Waar ik vooral benieuw naar ben:

- Welke 8 panelen erbij? Staan niet in het zicht, dus maakt me niet uit welke. Uitgangspunt is gunstige efficientie per euro.

- Welke bevestiging is het beste op het platte dak van de uitbouw?

- Welke bevestiging is het beste op het schuurtje?

[ Voor 4% gewijzigd door Mojo op 07-09-2018 15:24 . Reden: Plaatjes gefixxed. ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
schieten maar:

Goodwe levert mooie omvormers, maar bij 3 panelen draaien ze waardeloos:
Heb zelf een GW1000-NS. Als de omvormer boven de 80 volt zit zal deze proberen op te starten. Als er minstens 0.3 ampère is zal deze aangaan en aanblijven. Zit je er onder dan zal de omvormer binnen enige seconden de volts naar beneden gooien om bij de minimale ampères te voldoen. De omvormer schiet onder de 70 volt en slaat af. enige seconden later springt ie weer aan, gaat meten 30 seconden meten, gaat schakelen,levert een paar seconden en slaat af. Bij slecht weer kan ie de hele dag staan klapperen. Remedie: minimaal 5 panelen er op, liefst 6.
Andere remedie is niet vaak in je schuurtje komen en accepteren dat het lekker klikt en klappert.

Aangaande de nieuwe 3000DNS:
lees ik nou goed dat je 5 op mppt 1 doet en 5 op mppt 2 met dezelfde oriëntatie?
Gaat veel lekkerder draaien met alle 10 op mppt 1

Alternatief: gooi 10 panelen op mppt 1, 8 panelen op mppt 2 (4800 watt op de 3000DNS) . Het gaat wat aftoppen, maar totaal verlies valt reuze mee

Plaats vervolgens de 3 panelen van het schuurtje bij de 5 panelen van het platdak samen met zijn achtten in 1 string op de 1500ns.

Je verliest per jaar misschien wat stroom, maar het is relatief simpel en scheelt je een nieuwe omvormer kopen. Alternatief zou zijn om voor de 18 op dak een 3600DNS te kopen en de 3000DNS te verkopen.

Sowieso geen slecht idee.

Qua panelen, pak 8 stuks budget poly, die dingen kosten tegen de 95 euro ex per stuk tegenwoordig als je goed zoekt.

qua montagemateriaal: gewoon standaard 15 graden platdak materiaal zou ik zeggen, dondert niet wat ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Lardman op 07-09-2018 16:34 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-06 22:08
Ik vind het een heel lastig te lezen verhaal. Kan je mijn samenvatting verbeteren?

Huidige situatie:

1) Goodwe GW1500-NS
2) Goodwe GW3000-D-NS

5 x 270Wp (op schuine dak) op MPPT1 omvormer 1
13 x 275Wp (op schuine dak) op MPPT2 omvormer 2

Gewenste situatie:

1) Goodwe GW1500-NS
2) Goodwe GW3000-D-NS

5 x ?Wp (op platte dak) op MPPT2 omvormer 1
3 x ?Wp (op platte dak) op MPPT1 omvormer 2
13x 275Wp (op schuine dak) op MPPT2 omvormer 3

Advies:

2) Goodwe GW3000-D-NS

5 x 270Wp (op schuine dak) + 5x ?Wp (op platte dak) op MPPT1 omvormer 2
13 x 275Wp (op schuine dak) + 3x ?Wp (op platte dak) op MPPT2 omvormer 2

2x 5 panelen parallel op MPPT1 omvormer 2, tweede set even matchen qua voltage.
13 panelen op MPPT2 omvormer 2, en daar de 3 panelen bij doen, maar dan met 3 optimizers. Dan maakt het voltage niet uit.

Omvormer 1 verkopen.

Om goed te matchen is het wel belangrijk om te weten wat de windrichtingen en graden van alle strings is, want wat @Lardman is ook een optie, mits de combinaties elkaar niet in de weg zitten.

In mijn voorstel heb je daar geen last van.

[ Voor 70% gewijzigd door CurlyMo op 09-09-2018 19:04 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Topicstarter
Lardman schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:32:
schieten maar:

Goodwe levert mooie omvormers, maar bij 3 panelen draaien ze waardeloos:
Heb zelf een GW1000-NS. Als de omvormer boven de 80 volt zit zal deze proberen op te starten. Als er minstens 0.3 ampère is zal deze aangaan en aanblijven. Zit je er onder dan zal de omvormer binnen enige seconden de volts naar beneden gooien om bij de minimale ampères te voldoen. De omvormer schiet onder de 70 volt en slaat af. enige seconden later springt ie weer aan, gaat meten 30 seconden meten, gaat schakelen,levert een paar seconden en slaat af. Bij slecht weer kan ie de hele dag staan klapperen. Remedie: minimaal 5 panelen er op, liefst 6.
Andere remedie is niet vaak in je schuurtje komen en accepteren dat het lekker klikt en klappert.
Goed punt. Veel klikken vind ik niet erg. Maar 3 panelen moet in theorie wel kunnen gelet op opstartvermogen lijkt me. Enige is inderdaad dat bij slecht weer hij vaak niet kan opstarten.
Aangaande de nieuwe 3000DNS:
lees ik nou goed dat je 5 op mppt 1 doet en 5 op mppt 2 met dezelfde oriëntatie?
Gaat veel lekkerder draaien met alle 10 op mppt 1
Goed advies. Dank.
Alternatief: gooi 10 panelen op mppt 1, 8 panelen op mppt 2 (4800 watt op de 3000DNS) . Het gaat wat aftoppen, maar totaal verlies valt reuze mee

Plaats vervolgens de 3 panelen van het schuurtje bij de 5 panelen van het platdak samen met zijn achtten in 1 string op de 1500ns.

Je verliest per jaar misschien wat stroom, maar het is relatief simpel en scheelt je een nieuwe omvormer kopen. Alternatief zou zijn om voor de 18 op dak een 3600DNS te kopen en de 3000DNS te verkopen.

Sowieso geen slecht idee.
Ik ben bang dat ik te veel ga aftoppen. Ik zie nu al aftoppen met 3575 WP op de 3000DNS. Met nog eens 1350WP daarbij ga ik veel te veel missen.

De panelen van het schuurtje kan ik niet op een andere streng samen krijgen. De schuur zit niet aan het huis vast namelijk. Daar moet een eigen omvormer hangen. Vandaar dat ik naar een oplossing zoek om iets met de 1500NS te doen.
Qua panelen, pak 8 stuks budget poly, die dingen kosten tegen de 95 euro ex per stuk tegenwoordig als je goed zoekt.

qua montagemateriaal: gewoon standaard 15 graden platdak materiaal zou ik zeggen, dondert niet wat ;)
Leek mij inderdaad ook het beste.
CurlyMo schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:54:
Ik vind het een heel lastig te lezen verhaal. Kan je mijn samenvatting verbeteren?

Huidige situatie:

1) Goodwe GW1500-NS
2) Goodwe GW3000-D-NS

13 x 275Wp (op schuine dak) op MPPT2 omvormer 2
Correct! Gewenste situatie is iets aangepast.
Gewenste situatie: Gecorrigeerd

1) Goodwe GW1500-NS
2) Goodwe GW3000-D-NS
3) Goodwe GW3000-NS

5 x 270Wp (op schuine dak) op MPPT1 omvormer 2
5 x ?Wp (op platte dak) op MPPT2 omvormer 2
3 x ?Wp (op platte dak schuur) op MPPT1 omvormer 1
13x 275Wp (op schuine dak) op MPPT1 omvormer 3

Advies:

2) Goodwe GW3000-D-NS

5 x 270Wp (op schuine dak) + 5x ?Wp (op platte dak) op MPPT1 omvormer 2
13 x 275Wp (op schuine dak) + 3x ?Wp (op platte dak) op MPPT2 omvormer 2

2x 5 panelen parallel op MPPT1 omvormer 2, tweede set even matchen qua voltage.
13 panelen op MPPT2 omvormer 2, en daar de 3 panelen bij doen, maar dan met 3 optimizers. Dan maakt het voltage niet uit.

Omvormer 1 verkopen.

Om goed te matchen is het wel belangrijk om te weten wat de windrichtingen en graden van alle strings is, want wat @Lardman is ook een optie, mits de combinaties elkaar niet in de weg zitten.

In mijn voorstel heb je daar geen last van.
Meer dan 13 panelen op een 3000W omvormer heeft niet mijn voorkeur. Momenteel top ik al af. Huidige 13+5 panelen liggen op Zuid-zuidoost op 45 graden, zonder schaduw. Als ik de grafieken van mijn 1350WP installatie op de GW1500-NS vergelijk met de 3575WP op de GW-3000-D-NS is meer vermogen op de omvormer niet verstandig. Dan ga ik echt veel aftoppen.

Wel zal ik meenemen om inderdaad 10 panelen in serie te schakelen op een enkele MPPT. Ze staan dan niet op dezelfde hoek, maar wel dezelfde windrichting en schaduwsituatie.

[ Voor 38% gewijzigd door Mojo op 09-09-2018 21:18 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Mojo schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:13:
[...]
Wel zal ik meenemen om inderdaad 2x5 10 panelen in serie parallel te schakelen op een enkele MPPT. Ze staan dan niet op dezelfde hoek, maar wel dezelfde windrichting en schaduwsituatie.
Serie zei ik niet. Even gecorrigeerd. Ow dat zei @Lardman wel dus. Ik zou hier mee experimenteren. Kijken wat beter werkt. 1x10 of 2x5.

Ik zou dan alsnog doen wat ik schreef. Dus 2x5 en 1x13. En dan voor de 1x3 een micro-omvormer nemen. Bijv. de APS YC1000. Dat is wel een drie fasen omvormer. Of 3x de Enphase IQ7. Of als het een string omvormer moet zijn, bijv. een Solis Mini 700. Die laatste heeft een start voltage van 60 volt.

Degene die je overhoudt verkopen. 3 panelen is te weinig voor die 1500-NS.

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 09-09-2018 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-06 22:27
Ik zou ook zeggen micro (of micro's) voor het setje van 3. Dat gaat never nooit (met enigszins acceptabele opbrengst) op die omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Topicstarter
Algemene consensus is duidelijk dat 3 zonnepanelen niet gaat werken op mijn omvormer. Durven jullie grofweg te zeggen wat ik kan verwachten aan opbrengst als ik het toch zou doen? Dan kan ik dat afzetten tegen de prijs van een nieuwe omvormer, i.c.m. verkoop oude.

Alternatief is het dakoppervlak van mijn schuurtje uitbreiden. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
- Hou er rekening mee dat er december dagen zullen zijn waarop de 1500 omvormer stroom gebruikt bij 600keer niet op kunnen starten en er 0 wordt opgewekt als je er 3 panelen aan hangt. Komt nog bij dat je begin en eind van de dag net zo'n situatie hebt.

Als je vast zit aan 3 panelen, kijk dan of je iets meer kunt uitgeven en scoor er Panasonic HIT panelen bij of iets anders met 50+volt per paneel. Dan is je probleem ook opgelost.
Heb je de exacte maten van je schuur? Als je de panelen plat legt kun je misschien 4 kwijt, maar dat ligt aan de exacte maten...

- Aangaande de losse schuur: Ik heb hetzelfde probleem binnen kort en los het op met 40mm grijs PVC onder de grond door en dan in het schuurtje weer omhoog. Het is even graven maar goed te doen en vervolgens heb je voldoende panelen om in ieder geval een goed zoemende 1500 te hebben hangen. Die voelt zich stukken blijer met 8 panelen dan met 3.

- Dat je de bovenste installatie niet wilt laten aftoppen dat snap ik, verlies is erg hoog. Heb je eventueel 3fasen? Goodwe heeft ook 3 fasen omvormers.......
Voor een goede 2e hands 3000ns kun je met gemak 300 euro krijgen, voor een dns minstens 350
Als je vastzit in je denken, moet je omdenken :D

Tot slot: Wat een niet nader te noemen forum gebruiker te mopperen op je heeft snap ik niet, ik heb nergens last van. Je hoeft het niet met me eens te zijn, ik heb gewoon veel ervaring met goodwe :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Lardman schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:25:
[...]
Als je vast zit aan 3 panelen, kijk dan of je iets meer kunt uitgeven en scoor er Panasonic HIT panelen bij of iets anders met 50+volt per paneel. Dan is je probleem ook opgelost.
Eens. @Mojo Komt maar op met die maten.
Tot slot: Wat een niet nader te noemen forum gebruiker te mopperen op je heeft snap ik niet, ik heb nergens last van. Je hoeft het niet met me eens te zijn, ik heb gewoon veel ervaring met goodwe :)
Nou, het is een beetje simpel om van kwantiteit i.p.v. kwaliteit uit te gaan. 1 goede reactie is meer waard dan 10 loze. Zie ook mijn topic waarin ik heerlijk van gedachte wissel met aanvankelijk alleen @Rol-Co. Daarin deel ik de mening van de niet nader te noemen mede tweaker.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 10-09-2018 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Die 13 en 5 panelen zijn toch dezelfde spanning of niet? Sorry bedoel stroom.
Gewoon string van 18 op drie fase omvormer maken, op uitbouw en schuur leg je 96 cells panelen dan heb je net genoeg spanning voor mpp 2 van je drie fase omvormer.
Zeker als je je schuurtje uitbreid met klein afdak, dan kun je er totaal wel tien stuks kwijt samen met uitbouw.
Lange dc kabel geen probleem naar binnen, ik lig op 45 meter afstand.
Nog niet genoeg opbrengst? Dan zelfde tien panelen parallel op noord erbij.
Van de verkoop twee omvormers houd je geld over als je gebruikte drie fase terug koopt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:39:
[...]

Eens. @Mojo Komt maar op met die maten.
Schuurtje is 3 x 2m. 96-cell panelen zou al een goede oplossing zijn. :)
reneeke1970 schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:11:
Die 13 en 5 panelen zijn toch dezelfde spanning of niet? Sorry bedoel stroom.
Gewoon string van 18 op drie fase omvormer maken, op uitbouw en schuur leg je 96 cells panelen dan heb je net genoeg spanning voor mpp 2 van je drie fase omvormer.
Zeker als je je schuurtje uitbreid met klein afdak, dan kun je er totaal wel tien stuks kwijt samen met uitbouw.
Lange dc kabel geen probleem naar binnen, ik lig op 45 meter afstand.
Nog niet genoeg opbrengst? Dan zelfde tien panelen parallel op noord erbij.
Van de verkoop twee omvormers houd je geld over als je gebruikte drie fase terug koopt.
De 13 en 5 panelen liggen op hetzelfde dakvlak en kunnen op een MPPT. Die zouden inderdaad wel op 3-fase omvormer kunnen. Zou wel betekenen dat ik mijn meterkast moet aanpassen en een groep moet wisselen om een mantelbuis beschikbaar te krijgen om een 3-fase omvormer daar te krijgen. Maar het probleem is iets anders. Ik kan echter niet makkelijk van mijn schuur naar de zolder komen. Vanaf de schuur naar de meterkast loopt een loze leiding (19mm in huis, 25mm HDPE onder de grond), maar daar zit al UTP in. Bovendien kom ik niet makkelijk van de meterkast bij mijn omvormer, want ik heb geen loze leidingen meer vrij. Vandaar dat ik gelimiteerd ben met een eigen omvormer in de schuur.

Op Noord bijleggen kan later altijd nog inderdaad.

Vind de 96-cell panelen wel een goede suggestie. Dan kan ik de 1500NS hergebruiken. En mocht er uitbereiding van het schuurtje komen dan kan ik altijd nog een paar panelen bijleggen.

Zou dan ook een 2500NS kunnen pakken in plaats van de 3000-DNS voor de 5 op de uitbouw en de 5 bestaande op het dak, als die in serie kunnen. Kan ik de bestaande 3000-DNS gewoon laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Mojo schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:12:
[...]
Schuurtje is 3 x 2m. 96-cell panelen zou al een goede oplossing zijn. :)
3x Phono Solar PS355MBB-24/T (38.51v; 195x100cm)
3x Denim M355BB-72 (39v; 195x100cm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Die zijn 72......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
3x 39 volt = 119
4x 31 volt = 124

Dus 3 72 panelen is bijna 4 60 panelen. 4 panelen is het minimum voor zo'n omvormer, dus 3 72 cells moet ook wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Het is maar waar je tevreden mee bent.
En ik houd altijd rekening met drie fase.

1 PVoutput . Dongen NB

• Mojo

Mojo

The Power Within

Topicstarter
Dank allen voor de feedback. Wetende dat ik geen fatsoenlijke mogelijkheid heb om een kabel van mijn schuur naar mijn zolder (afwerkpunt omvormers) te krijgen zijn mijn conclusies dusver:

De 1500NS welke vrij komt gaat alleen werken met bijvoorbeeld Panasonic HIT panelen. Panelen van 195x100cm is een 2e optie. Geeft een vergelijkbaar voltage.

Mijn bestaande 5 panelen op de schuine kap, in combinatie met de 5 nieuwe panelen op mijn platte dak kunnen in serie, aangezien ze beiden op dezelfde windrichting staan en er toch geen schaduw is op de panelen. Vraag: Ik kan ze in principe paralel bij de omvormer laten uitkomen, daar in serie koppelen en op een enkele MPPT zetten? Dan kan ik eventueel splitsen over MPPT om te testen. Ik heb een nieuwe omvormer nodig. Consensus is wel om de bestaande 3000-D-NS hiervoor in te zetten (vanwege 2MPPT) om beste efficientie te testen.

De bestaande 13 panelen op op mijn 3000-D-NS migreren naar een 3000-NS. Lager kan niet ivm aftoppen. Hoger is niet nodig.

• reneeke1970
  • Nu online
Antwoord op je vraag, ja dat is slim bekeken. Kan je nu al wel vertellen dat 2×5 het minst slecht gaat werken.

Verder vind ik het geen goeie oplossing, je houd het prijzig met drie omvormers en de 2×5 panelen zullen geen best rendement halen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Mojo

Mojo

The Power Within

Topicstarter
Dan ga ik gewoon uit van in totaal een streng van 10 op een 3000NS en 13 op de 3000-D-NS. Dan kan ik nog wat uittesten als ik wil. En het prijsverschil tussen een 3000NS en een 2500NS is niet zo idioot groot.

Ben het met je eens dat drie omvormers prijzig blijft, maar omvormers vervangen en verkopen lijkt me ook niet echt prijstechnisch interessant. Want dat betekend ook nog eens aanpassingen in de meterkast. Het PV virus is ineens aan komen waaien, moet roeien met de riemen en budget dat ik heb. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Mojo op 12-09-2018 20:33 ]

• reneeke1970
  • Nu online
Mojo schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:33:
Dan ga ik gewoon uit van in totaal een streng van 10 op een 3000NS en 13 op de 3000-D-NS. Dan kan ik nog wat uittesten als ik wil. En het prijsverschil tussen een 3000NS en een 2500NS is niet zo idioot groot.

Ben het met je eens dat drie omvormers prijzig blijft, maar omvormers vervangen en verkopen lijkt me ook niet echt prijstechnisch interessant. Want dat betekend ook nog eens aanpassingen in de meterkast. Het PV virus is ineens aan komen waaien, moet roeien met de riemen en budget dat ik heb. :P
Juist voor de prijs moet je die 1500 verkopen voor 250 en een nieuwe terug kopen voor 400.

Je huidige 18 sluit je aan als 2×9 op nieuwe omvormer van 4 of 5 kW.
Je drie kW naar schuur met op je aanbouw, schuurtje en eventueel afdakje een paar panasonic. Kun je aansluiten als één of twee keer 4,5, 6 of misschien wel 7 panelen. Weet specificatie zo niet precies. DC kabel in buisje langs je schutting of onder de grond en klaar voor de toekomst.

1 PVoutput . Dongen NB

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-06 22:27
DC onafgezekerd onder/door je tuin :O
Liever een AC kabel ingraven en achter een mooie verdeler neerhangen. Veel veiliger en bovendien handig om er nog eens een groepje bij te maken (terrasheater bijvoorbeeld) of een C16 automaat voor je zware slijptol (oid). Zeker als je toch gaat graven. En die aparte omvormer kan degene worden die je al hebt of wat anders, maar je DC door de tuin zou ik niet doen. Nog buiten het feit dat de spanning al vrij laag is en het kabelverlies relatief groot (hoe lager de spanning, hoe groter het verlies in de kabel) omdat je er maar 3 panelen kunt plaatsen.
Oh, en als je toch een kabel gaat trekken neem gelijk 5 aderig voor krachtstroom. Beter mee verlegen dan om verlegen.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Topicstarter
Voor de duidelijkheid, graven door m'n net aangelegde tuin ga ik er écht niet doorheen krijgen bij mijn lieftallige vrouw. :p

Ben dus sowieso gebonden aan de 18 panelen op het dak en 5 op de uitbouw als totaal wat ik bij de omvormers kan krijgen.

Vind het omvormers verkopen nog wel interessant om even te berekenen. Betekend wel aanpassingen in de meterkast én in het leidingwerk. Grotere omvormer dan 16A gaat niet, ivm 25A in meterkast (Selectiviteit), Dus moet 3 fase. Pragmatisch gerekend: (en dan laat ik de schuur volledig buiten beschouwing). Uitgaan van een streng van 13 en een streng van 5+5 op de MPPT's.

Verkoop 1500NS. €250
Verkoop 3000-D-NS. €400

Aankoop 5000-DT. €1050
Aanpassingen meterkast en 3-fase groep trekken: €100 (3-fase aardlekautomaat 300ma).

Kosten omvormer: €600

Lijkt mij eerlijk gezegd niet interessant.

• reneeke1970
  • Nu online
Mijn aardlekschakelaar was maar 40 euro....
En natuurlijk een gebruikte omvormer terug kopen voor 450 euro, dus dan is je winst? En selectiviteit is niet verplicht dus met 20 ampère gaat ook.

Maar zon grote omvormer is niet blij met vijf panelen hoor, zet dan de 2×9 parallel op mpp1 en voor mpp2 op je aanbouw zet je hoge spanning panelen, solar frontier zou beste zijn. 2.5×4 meter of 2×5 meter passen 8 stuks en aan sluiten als 2×4, is perfect 350 volt

[ Voor 57% gewijzigd door reneeke1970 op 13-09-2018 12:41 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Mojo

Mojo

The Power Within

Topicstarter
reneeke1970 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 12:11:
Mijn aardlekschakelaar was maar 40 euro....
Aardlekautomaat is duurder. Kan hem niet rechtstreeks op een automaat zetten. + nog een schakelaar bij de omvormer. €100,- is al erg pragmatisch.
En natuurlijk een gebruikte omvormer terug kopen voor 450 euro, dus dan is je winst? En selectiviteit is niet verplicht dus met 20 ampère gaat ook.
Lijkt me weinig reeël. En zover ik weet is selectiviteit wel degelijk verplicht. 3-fase omvormers zijn duur.
Maar zon grote omvormer is niet blij met vijf panelen hoor, zet dan de 2×9 parallel op mpp1 en voor mpp2 op je aanbouw zet je hoge spanning panelen, solar frontier zou beste zijn. 2.5×4 meter of 2×5 meter passen 8 stuks en aan sluiten als 2×4, is perfect 350 volt
In dat geval is 10 + 13 toch prima? Heb nu al strengen van 13 en 5. Dan dus de 5 van de uitbouw erbij en je hebt op beide MPPT's genoeg spanning.

• reneeke1970
  • Nu online
Mijn 13kW omvormer was 450 en de rest goedkoper.
Je aanbouw in string mee nemen denk ik dat mislukt, door aantal meter hoogte verschil veel minder licht en dus wattage. Als zon schuin achter je staat krijgt je dak wel zon maar aanbouw ligt in schaduw van je huis. Blijft er dus niks van je string over.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Topicstarter
Dank allen voor de uitgebreide reacties. Ik heb besloten dat ik niet ga beginnen aan omvormers verkopen en 2e hands kopen. Mede omdat ik geen zin heb in gedoe met garantie. Bovendien verwacht ik de financiering te regelen met een duurzaamheidslening (1,6% aftrekbaar ) omdat ik daarmee het vrijgekomen spaargeld voor andere zaken kan inzetten. :) Daarmee beperk ik mezelf tot alleen aanschaf nieuwe apparatuur.

Voor mijn schuurtje ga ik ofwel 3 96-cell panelen inzetten, ofwel een uitbouwtje daar plaatsen zodat ik meer panelen kwijt ben. Heb ik direct geen issue meer met de 1500-NS.

Pagina: 1