Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.941 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Taro schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:21:
Ik heb problemen met mijn SolarEdge omvormer op mijn nieuwe Ubiquiti netwerk (accesspoints) werkend te krijgen, dit werkte wel via de KPN V10 WiFi. Er blijft Waiting for IP staan. Heb de omvormer al meerdere keren via de eigen knop en beveiligingsschakelaar gereset, het netwerk en password opnieuw ingevoerd, etc. In de Ubiquiti apparatuur zie ik hem wel verschijnen, het accesspoint er al naast gehangen, etc. maar krijgt nog steeds geen IP. Hij komt dus wel het authenticatie stukje door en de signaalsterkte is perfect.

Iemand hier die dit werkend heeft gekregen? Kreeg al als advies er een vast IP aan te koppelen, maar het betreffende apparaatje dat dat kan doen heb ik helaas (nog) niet, dus ik moet het anders oplossen.
Welke UniFi apparaat firmware draai je 3.9.?? (is ook een aparte UBNT topic op GoT) je kan op de WLAN groep nog experimenteren met " Enable legacy device support (i.e. 11b) "

Of gewoon je SE bedraden, desnoods via een goede set Powerline adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
stormfly schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:23:
[...]

Welke UniFi apparaat firmware draai je 3.9.?? (is ook een aparte UBNT topic op GoT) je kan op de WLAN groep nog experimenteren met " Enable legacy device support (i.e. 11b) "

Of gewoon je SE bedraden, desnoods via een goede set Powerline adapters.
3.9 ja. Maar ik heb nu een 20m kabel getrokken naar een Ubnt 8 poorts 60 W PoE switch die sinds kort in de buurt hangt en ik ga die kabel wel wegwerken. Ik ga geen aanpassingen in de wireless settings doen om een omvormer werkend te krijgen met mogelijke nadelen voor de andere devices.

Thx!

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:12
CurlyMo schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:00:
[...]

Volgens mij zijn ze dat wettelijk verplicht.
Garantie hebben of krijgen zijn helaas uit het verleden niet dezelfde zaken gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:51
Noord27 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 21:27:
[...]

Garantie hebben of krijgen zijn helaas uit het verleden niet dezelfde zaken gebleken.
Dat mag de rechtsbijstand uitzoeken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Mastadont schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:21:
Klein vraagje... Ik heb al een tijdje panelen op het dak liggen. Een aannemer die vandaag de vogelschroten kwam vervangen, gaf aan dat hij schokjes kreeg van de panelen... Jullie enig idee wat het kan zijn en wat de oplossing is?
Lijkt me vrij sterk, het is DC voltage en dan zou je zowel plus als min moeten aanraken om een schok te krijgen, 1 enkele en aarde van het dak doet niks.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
[b]jacovn schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:39
Ik denk dat het niet verstandig is om P370 units te gebruiken bij Sunpower panelen.
Die P370 units kunnen maar 60 volt DC binnenkrijgen volgens de data van Solaredge
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

Mijn worden daarom P500 optimizers aangeboden. Die kunnen tot 80 volt binnen krijgen.
Goed punt! Uit bijna 2,5 jaar logging van mijn 16 Sunpower-X21-335 panelen (de voorganger van de X21-350) zie ik dat het maximum bij mij 69 Volt is geweest.

Dat is inderdaad ietsje hoger dan de VOC die in de datasheet staat (67,9), het was op 12 februari 2017 (temperaturen rond het vriespunt).

Verdere statistiek:
42594 metingen met een paneel-spanning > 60V
op een totaal van 1392338 metingen, oftewel 3% van mijn metingen zat boven de 60 Volt.

Dat maakt de P300/P350/P370 inderdaad ongeschikt voor de Sunpower X21-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 09:41
@Mastadont statische elektriciteit lijkt me als de boel niet is geaard/vereffend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:28
Rol-Co schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:09:
[...]

Lijkt me vrij sterk, het is DC voltage en dan zou je zowel plus als min moeten aanraken om een schok te krijgen, 1 enkele en aarde van het dak doet niks.
Jawel hoor, ik heb er ook eentje die ik niet moet vast pakken in de regen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:20:
[...]

Jawel hoor, ik heb er ook eentje die ik niet moet vast pakken in de regen
En geen insulation error op de omvormer?
Vreemd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:28:
[...]

En geen insulation error op de omvormer?
Vreemd
Zit optimiser tussen, is ook geen echte schok hoor, meer flinke kriebel

1 PVoutput . Dongen NB

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

ocaj schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:09:
[...]

Goed punt! Uit bijna 2,5 jaar logging van mijn 16 Sunpower-X21-335 panelen (de voorganger van de X21-350) zie ik dat het maximum bij mij 69 Volt is geweest.

Dat is inderdaad ietsje hoger dan de VOC die in de datasheet staat (67,9), het was op 12 februari 2017 (temperaturen rond het vriespunt).

Verdere statistiek:
42594 metingen met een paneel-spanning > 60V
op een totaal van 1392338 metingen, oftewel 3% van mijn metingen zat boven de 60 Volt.

Dat maakt de P300/P350/P370 inderdaad ongeschikt voor de Sunpower X21-serie.
Hmm dat gaan we dan toch nog maar eens navragen... Ik meende dat ze ook P370 hier noemden maar kan ik de offerte én orderbevestiging niks terug vinden, enkel dat er staat
12 stuks zonnepanelen 350Wp/st, fabricaat SunPower, type X21-350 (Full Black), inclusief power optimizers, fabricaat SolarEdge.
Denk je alles gecontroleerd te hebben.. :F

P500 moet er in zeker?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Andrehj schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:51:
[...]

Dat klopt, maar als de salderingsregeling wordt afgeschaft
Dat duurt misschien langer dan je denkt
Mogelijk uitstel nieuwe regeling zonnepanelen

[ Voor 8% gewijzigd door TWyk op 06-09-2018 09:08 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

Nou, niet langer dan ik dacht hoor... Het zou mij namelijk hogelijk verbazen als alles voor 1 januari 2020 in kannen en kruiken zit...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Wailing_Banshee schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:06:
[...]

Nou, niet langer dan ik dacht hoor... Het zou mij namelijk hogelijk verbazen als alles voor 1 januari 2020 in kannen en kruiken zit...
Eerlijk gezegd had ik ook niet verwacht dat ze die datum zouden halen

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Steca komt met de Coolcept Flex. Deze heeft twee MPPT-ingangen, waarvan er optioneel eentje te gebruiken is als batterijaansluiting. https://www.steca.com/index.php?coolcept-fleX-en
Kostal heeft zijn eigen gelabelde versie Piko MP-plus.

Hebben jullie hier al eens naar gekeken?
Enerzijds vind ik het wel een plus dat je de mogelijkheid hebt van een batterijaansluiting. Ook wordt aangegeven dat er compatibiliteit is met zowel AC als DC laden van elektrische auto's. Aangezien ik graag binnen de komende twee jaar voor onze kortere verplaatsingen op een e-voertuig zou overstappen, vraag ik mij dus af of zo'n soort omvormer een goede zet is in die richting. Toekomstige aansluiting voor een batterijopslag is ook een plus.

Houd je daarmee beter alles in één apparaat of zou je ook prima voor de los inzetbare Solax batterijomvormer kunnen gaan, die je op je bestaande omvormer aan kunt sluiten? Rendementstechnisch denk ik beter de eerste variant.

[ Voor 13% gewijzigd door Luiaard op 06-09-2018 09:12 ]

Import van EVs

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
Ik heb een bedrijf waar wij een offerte hebben lopen, die we nog niet ondertekend hebben, wat het stoppen van de importheffing op Chinese panelen gaat doen, aangezien de panelen uit hun offerte Chinees zijn.
"Het klopt dat de heffing eraf is, dit zal voorlopig niets met de prijzen doen. De meeste Chinese producenten produceren namelijk al een aantal jaar in Vietnam en Taiwan, waardoor er al geen heffing op zat en de prijs dus al laag is geweest.
Daar komt bij dat de aluminiumprijzen momenteel flink hoog zijn en een groot deel van een zonnepaneel installatie bestaat uit aluminium.

Verwachting is wel dat op de wat langere duur de prijzen van panelen een paar euro naar beneden zullen gaan maar het is vooralsnog onbekend wanneer dat gebeuren gaat.
"
Wat is jullie mening hier over ?

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:09
The Wizard schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:16:
[...]

Kan je niet inloggen op de omvormer? Daar zie je wat er per fase wordt geproduceerd.

[afbeelding]

(Dit is mijn 1 fase SB 5.0, vandaar dat de andere fasen niet zichtbaar zijn).
Beetje late reactie, was op vakantie tijdens het posten van het probleem en ben sinds een paar dagen weer terug in het land.

Liander is inmiddels geweest en het blijkt dat ze een kabel in de meter verkeerd hebben aangesloten. 8)7 Fase 2 en 3 heffen elkaar op zodat er alleen maar 1 fase werd teruggeleverd. Sterker nog sommige apparaten in huis wekten - tijdens gebruik - stroom op i.p.v. verbruiken. Vandaar dat ik 3 Kw had opgewekt zonder zonnepanelen. 8)

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:36

BlueTooth76

Let the sun shine!

So_Surreal schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:39:
Ik heb een bedrijf waar wij een offerte hebben lopen, die we nog niet ondertekend hebben, wat het stoppen van de importheffing op Chinese panelen gaat doen, aangezien de panelen uit hun offerte Chinees zijn.

[...]

Wat is jullie mening hier over ?
Panelen zijn natuurlijk maar een deel van de offerte.
Weet je wat je netto per paneel zou betalen en hoe verhoudt zich dit tot de prijzen bij een webshop?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Jipsy schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:45:
[...]
Liander is inmiddels geweest en het blijkt dat ze een kabel in de meter verkeerd hebben aangesloten. 8)7 Fase 2 en 3 heffen elkaar op zodat er alleen maar 1 fase werd teruggeleverd. Sterker nog sommige apparaten in huis wekten - tijdens gebruik - stroom op i.p.v. verbruiken. Vandaar dat ik 3 Kw had opgewekt zonder zonnepanelen. 8)
Vertel eens hoe dat aangesloten was? Ik heb nog wel en paar apparaten in huis die ik wel stroom wil laten opwekken .......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• So_Surreal
BlueTooth76 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:50:
[...]

Panelen zijn natuurlijk maar een deel van de offerte.
Weet je wat je netto per paneel zou betalen en hoe verhoudt zich dit tot de prijzen bij een webshop?
Nee helaas niet.
Mijn offerte is een all-in prijs dus ik weet niet wat de panelen, de omvormer en de installatie kosten.

Het zijn 14x 300Wp panelen (Longi mono all black) met een Solis 4K omvormer voor 5.270-, inclusief BTW en montage.

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:09
WoudseHoeve schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:52:
[...]

Vertel eens hoe dat aangesloten was? Ik heb nog wel en paar apparaten in huis die ik wel stroom wil laten opwekken .......
Wat ik ervan begrijp, bij zo'n slimme meter heb je 3 setjes kabel met "in" en "uit". Deze kabels moet je dus achter elkaar erin prikken. Op de één of andere manier hebben ze dit verkeerd erin geprikt en verbruik werd opwekking.

Beste man vertelde mij ook dat indien hij moest troubleshooten hij alles andersom zou kunnen monteren zodat alle verbruik als opwekking zou worden geregistreerd. Als ik dit eerder wist dan had ik wel een wasdroger op deze groep aangesloten. >:)

Enige nadeel is wel dat je de verzegeling moet verbreken. :X Al met al, lang leve de slimme meter.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:36

BlueTooth76

Let the sun shine!

So_Surreal schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:55:
[...]

Nee helaas niet.
Mijn offerte is een all-in prijs dus ik weet niet wat de panelen, de omvormer en de installatie kosten.

Het zijn 14x 300Wp panelen (Longi mono all black) met een Solis 4K omvormer voor 5.270-, inclusief BTW en montage.
Ik zie ze voor 169,- incl BTW online, als we het over dezelfde panelen hebben.
Dan kom je voor 14 stuks op zo'n €2366
De omvormer zie ik voor €629
Internetprijzen zijn vaak 10% lager dan die van een bedrijf met voordeur, dus tel er 10% bij op.
Zit je op €3300 voor panelen en omvormer.
Blijft er zo'n €2000 over voor het leggen en extra materiaal.

Kijken of er nog wat onderhandelingsruimte op zit kan altijd natuurlijk, je kan zeggen "ik vind het een hele interessante offerte, hij is me qua gebruikte materialen naar het zin, ik zit nog wat met de prijs, voor €5000 incl. hebben we wat mij betreft deal". En dan kan je een ja / nee of tegenbod krijgen.

Maar aan de andere kant hebben veel van die bedrijven het iets te druk op het moment en lijken ze er niet zo mee te zitten als het afketst. Hier in de buurt zie ik regelmatig vacatures voorbij komen voor "zonnepanelen monteurs" en "handlanger zonnepanelen".

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• CurlyMo
BlueTooth76 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:10:
[...]
Je kan ook het boodschappenlijstje meenemen naar een winkel als Solar-Outlet of Solar-Bouwmarkt en het hun laten installeren. Mocht dat voordeliger zijn.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:39
Ben aan het kijken voor een installatie voor mijn broer, verbruik 5500kWh per jaar.
Hij heeft een garage met platdak beschikbaar. Na aandringen beseft hij de meerwaarde van oost west met mogelijke uitbreiding van zuid moest het nodig blijken.
Ik ben aan het zien naar 2x 10 300w panelen boviet met een omnik 5kw omvormer.
Twijfel enkel of een 4.5 of 4kw niet beter zou zijn ivm proconsumententarief.. maar dit gaat toch vervallen in 2020... keuzes keuzes.. iemand input?

De set zou 3660 euro excl btw en installatie kosten. Installatie en aansluiten aan zekeringskast kunnen we zelf wel.
https://libraimages.linesgroup.co.uk/Documents/368390.pdf

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• So_Surreal
BlueTooth76 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:10:
[...]

Dan kom je voor 14 stuks op zo'n €2366
De omvormer zie ik voor €629
Internetprijzen zijn vaak 10% lager dan die van een bedrijf met voordeur, dus tel er 10% bij op.
Zit je op €3300 voor panelen en omvormer.
Blijft er zo'n €2000 over voor het leggen en extra materiaal.

Kijken of er nog wat onderhandelingsruimte op zit kan altijd natuurlijk, je kan zeggen "ik vind het een hele interessante offerte, hij is me qua gebruikte materialen naar het zin, ik zit nog wat met de prijs, voor €5000 incl. hebben we wat mij betreft deal". En dan kan je een ja / nee of tegenbod krijgen.

Maar aan de andere kant hebben veel van die bedrijven het iets te druk op het moment en lijken ze er niet zo mee te zitten als het afketst. Hier in de buurt zie ik regelmatig vacatures voorbij komen voor "zonnepanelen monteurs" en "handlanger zonnepanelen".
Bij die prijs komen natuurlijk ook nog de montage beugels.
Weet jij zo wat die kosten ?

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:59
So_Surreal schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:03:
[...]
Bij die prijs komen natuurlijk ook nog de montage beugels.
Weet jij zo wat die kosten ?
Volgens mij zou dit de prijs zijn inclusief installatie bij Solar Bouwmarkt (ter referentie):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IA4sb96zyRUIxk6VqXUHXr9J/full.png

Kan echter wel stukje goedkoper als je:
- Trina Solar panelen neemt ipv Longi, (169-162)*14 = 98 euro goedkoper
- Goedkopere omvormer neemt, scheelt zo'n 400 euro met bijvoorbeeld Goodwe, Growatt, Omnik, etc.

4500 inclusief BTW lijkt wel het minimum te zijn, 5000 inclusief bij een lokale installateur lijkt me een redelijke prijs

[ Voor 45% gewijzigd door Heronimo op 06-09-2018 12:43 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@JP12
Als je nou een "oud model" sma neemt, kun je alle 14 panelen in 1 string aansluiten.
Dat valt nog binnen 750 Voc bij die omvormers.

En hou je de andere ingang "over" voor een ander dakvlak.
Heb je alleen geen fancy wifi

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Heronimo
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:47:
@JP12
Als je nou een "oud model" sma neemt, kun je alle 14 panelen in 1 string aansluiten.
Dat valt nog binnen 750 Voc bij die omvormers.

En hou je de andere ingang "over" voor een ander dakvlak.
Heb je alleen geen fancy wifi
Dat, en je zou er wellicht ook nog wat euro's mee kunnen besparen. Alleen zag ik die zo snel niet op de site van Solar Bouwmarkt staan. Dit was puur als voorbeeld om aan te geven wat redelijk is qua prijs.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die TL-21 zijn ook niet zo verkrijgbaar meer.....
En je hebt een webconnect module nog nodig erbij

Vraag wel bij een "nieuwe" omvormer om de 10 jaar garantie
zie ook https://www.mg-solar-shop.de/
Dan zit er een rode stikker op de doos.

• CurlyMo
Wat mij opvalt is dat mijn 9 panelen op ZW het met bewolkt weer (zoals vandaag in het westen) het net zo goed doen als 12 panelen op NO.

Heeft dat toch te maken met iets van instraling van licht? Hoe diffuus ook. Of met de optimizers op 6 van de panelen op NO?

• stormfly
Ik denk dat het wolkendek een egaal witte/grijze instraling geeft op elk paneel, omdat je geen direct zonlicht hebt is het gedurende de hele dag gelijkmatig verlicht.

Hoeveel watt geven ze af kan je dat inzien per kant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Kijk maar. http://pv.pilight.nl
En nee, ik heb geen pvoutput voordat @AUijtdehaag er weer om vraagt ;)

[ Voor 54% gewijzigd door CurlyMo op 06-09-2018 13:27 ]

• stormfly
CurlyMo schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:26:
Kijk maar. http://pv.pilight.nl
En nee, ik heb geen pvoutput voordat @AUijtdehaag er weer om vraagt ;)
Heb je geen pvoutput ??? :9 dat meen je niet! :+

Welke tool gebruik jij voor die grafieken? Ziet er wel lekker slimfit uit :*)

edit: highcharts zie ik in de broncode

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 06-09-2018 14:48 ]

• CurlyMo
stormfly schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:44:
[...]
edit: highcharts zie ik in de broncode
Precies, professioneel werk ik met d3, maar highchart is lekker snel resultaat.

Nu op de inhoud. Enige verklaring voor wat je ziet?

• stormfly
stormfly schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:15:
Ik denk dat het wolkendek een egaal witte/grijze instraling geeft op elk paneel, omdat je geen direct zonlicht hebt is het gedurende de hele dag gelijkmatig verlicht.
@CurlyMo qua verklaring blijf ik bij bovenstaande, heb je een reden om een andere invalshoek te zien? Die glooiing in de grafiek is donkere wolk, naar lichtere wolk overgang. Dat zie ik bij mij ook, het klaar hier nu op na 10mm regen en de grafieken stijgen.

Zal je ff de link per pm geven (heb nog geen fun url dus mijn naam zit erin)

• CurlyMo
stormfly schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:02:
[...]

@CurlyMo qua verklaring blijf ik bij bovenstaande, heb je een reden om een andere invalshoek te zien? Die glooiing in de grafiek is donkere wolk, naar lichtere wolk overgang. Dat zie ik bij mij ook, het klaar hier nu op na 10mm regen en de grafieken stijgen.
Die glooiingen begrijp wil wel, maar het algemeen gemiddelde is dat ZW en NO gelijk opgaan. Dat vind ik raar met dit weer, want het scheelt toch 3 panelen.

• stormfly
CurlyMo schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:04:
[...]

Die glooiingen begrijp wil wel, maar het algemeen gemiddelde is dat ZW en NO gelijk opgaan. Dat vind ik raar met dit weer, want het scheelt toch 3 panelen.
Owh die 3 panelen die had ik niet op mijn netvlies, dat is inderdaad opmerkelijk.

• CurlyMo
stormfly schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:06:
[...]

Owh die 3 panelen die had ik niet op mijn netvlies, dat is inderdaad opmerkelijk.
Er zitten dan wel 6 panelen van NO achter een optimizer, maar aan het voltage te zien werken die allemaal naar behoren. De pieken liggen gewoon op ~ 380 volt. Het laagst gemeten voltages zijn netjes ~ 180 volt.

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 13:18
mag ik hier een vraag stellen over iets dat géén energie geeft ?

Na Zuid en Oost dak volgelegd te hebben, is het virus nog niet uitgewoed. Daarom wil ik nu West dak bekleden met paneeltjes.
Echter, dat is de straatzijde en om esthetische redenen wil ik het dakvlak mooi uitvullen. Dan heb ik driehoekige stukken nodig. Driehoekige panelen heb ik niet kunnen vinden, daarom is plan B om driehoekige dummy panelen als vulstukken te plaatsen.
Die wil ik zelf maken. Ik denk aan multiplex plaat 18mm, plexiglas (perspex) plaat erop, bespoten met matzwarte verf, evt. met lijntjes patroon, en aluminium U profiel eromheen vouwen.
Montage kan dan hetzelfde als de echte panelen.
Nou denk ik qua kosten uit te komen met 15 euro multiplex plaat, 10 euro plexi (beide gebruikt).
Alleen dat alu profiel valt me tegen, alushop komt op 35 euro voor 4 1/2 meter geanodiseerd 15 x 30 mm.
Heeft iemand een idee hoe dat goedkoper kan ?

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

• stormfly
CurlyMo schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:12:
[...]

Er zitten dan wel 6 panelen van NO achter een optimizer, maar aan het voltage te zien werken die allemaal naar behoren. De pieken liggen gewoon op ~ 380 volt. Het laagst gemeten voltages zijn netjes ~ 180 volt.
Zuid pakt natuurlijk wel de zon achter de wolken op het hoogste punt, als. je inzoomt op de grafiek met de muis dan zie je in de waardes dat Noord wel wint van Zuid op de meeste momenten.

Lastig is zonder SE paneel logging om dit uit te pluizen, als je aangeeft dat de voltages goed zijn lijkt het ok.

• reneeke1970
@CurlyMo op bewolkte dagen kunnen je panelen nog wel op zijn kop hangen.
Daarom zeiden wij ook, is optimiser wel rendabel op noord want je hebt er alleen iets aan met schaduw. En ruim op 60 procent van de dagen is er geen felle zon en dus geen schaduw

1 PVoutput . Dongen NB

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:52
We hebben sinds een aantal weken een nieuw huis, en willen we hier zonnepanelen op het dak gaan leggen. Het dakdeel gelegen op het zuiden (30 graden hellingshoek) is 470 lang, en 540 breed. De meest voor de hand liggende configuratie is 4x3 panelen in landscape opstelling. Wanneer panelen heel klein zijn, dan zou zelfs nog 3x5 in portrait kunnen, maar dan liggen de panelen wel heel erg op de rand gok ik. Ik denk niet dat dat heel handig is ivm de stevigheid.

We verbruiken ongeveer 2500 tot 3000 kWh per jaar, maar dat zal waarschijnlijk in de toekomst wel meer gaan worden (airco / elektrisch verwarmen / inductie koken).

Ik zit op het moment te kijken naar Sunpower panelen, maar deze zijn vrij prijzig en ik vraag mij af of de 25 jaar productgarantie echt heel veel toevoegt. We zullen zeker geen 25 jaar in dit huis blijven zitten (eerder een jaar of 10 / 15, gok ik), dus het is leuk voor de toekomstige bewoner maar dat is een beetje zonde voor ons zelf.

Verder is de keuze vrij ruim, en heb ik eigenlijk niet echt een bepaalde voorkeur. Zwarte panelen zijn een pre, maar geen must. Installatie laat ik ook doen, ik ben best handig maar als die gasten in een dag alles kunnen regelen is dat dikke prima en betaal ik daar graag voor :P .

Wanneer ik bij Solar Bouwmarkt alles bij elkaar klik, kom ik op het volgende uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w5Hxy1vAQGT02uaUxTedHZ7l/thumb.png

Dit zit redelijk onder het budget, dus er is ruimte voor betere panelen. Echter, welke panelen moeten dat dan zijn? Ik vind het zelf ook belangrijk om de Solar Scorecard in de gaten te houden.

Wat zijn jullie ervaringen met de Zonnefabriek, en kent er iemand nog een goed adres in omgeving Utrecht?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TheJVH
Weet je zeker dat het maar 4m70 hoog is?
Ik heb 4m95 hoog en 5m40 breed en daar passen mooi de Panasonics Hit kuro op met 1590 x 1053
(ik in het midden)

In utrecht zit ook zonnekompas http://www.zonnekompas.nl/contact/

Een SMA is iets goedkoper en je hebt geen optimizers nodig.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-09-2018 18:35 ]

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:40:
@CurlyMo op bewolkte dagen kunnen je panelen nog wel op zijn kop hangen.
Dus op zijn kop hangen? Of is dat juist het probleem is?
Daarom zeiden wij ook, is optimiser wel rendabel op noord want je hebt er alleen iets aan met schaduw. En ruim op 60 procent van de dagen is er geen felle zon en dus geen schaduw
Discussie over optimizers is niet nodig. Die wilde ik gewoon, omdat ik het niet kan verkroppen dat mijn curve met felle zon niet mooi is :)

• Rol-Co

Rol-Co

timterhorst schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:12:
mag ik hier een vraag stellen over iets dat géén energie geeft ?

Na Zuid en Oost dak volgelegd te hebben, is het virus nog niet uitgewoed. Daarom wil ik nu West dak bekleden met paneeltjes.
Echter, dat is de straatzijde en om esthetische redenen wil ik het dakvlak mooi uitvullen. Dan heb ik driehoekige stukken nodig. Driehoekige panelen heb ik niet kunnen vinden, daarom is plan B om driehoekige dummy panelen als vulstukken te plaatsen.
Die wil ik zelf maken. Ik denk aan multiplex plaat 18mm, plexiglas (perspex) plaat erop, bespoten met matzwarte verf, evt. met lijntjes patroon, en aluminium U profiel eromheen vouwen.
Montage kan dan hetzelfde als de echte panelen.
Nou denk ik qua kosten uit te komen met 15 euro multiplex plaat, 10 euro plexi (beide gebruikt).
Alleen dat alu profiel valt me tegen, alushop komt op 35 euro voor 4 1/2 meter geanodiseerd 15 x 30 mm.
Heeft iemand een idee hoe dat goedkoper kan ?
Kapot paneel kopen op mp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 21:21
timterhorst schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:12:
Driehoekige panelen heb ik niet kunnen vinden,
Astu:

Afbeeldingslocatie: http://www.texel4trading.nl/wp-content/uploads/2014/11/driehoek-panelen1.png

Afbeeldingslocatie: http://www.texel4trading.nl/wp-content/uploads/2014/11/image001.png

(Geen aandelen in deze toko ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door LooneyTunes op 06-09-2018 19:19 ]

• stormfly
TheJVH schreef op donderdag 6 september 2018 @ 18:13:
We hebben sinds een aantal weken een nieuw huis, en willen we hier zonnepanelen op het dak gaan leggen. Het dakdeel gelegen op het zuiden (30 graden hellingshoek) is 470 lang, en 540 breed. De meest voor de hand liggende configuratie is 4x3 panelen in landscape opstelling. Wanneer panelen heel klein zijn, dan zou zelfs nog 3x5 in portrait kunnen, maar dan liggen de panelen wel heel erg op de rand gok ik. Ik denk niet dat dat heel handig is ivm de stevigheid.

We verbruiken ongeveer 2500 tot 3000 kWh per jaar, maar dat zal waarschijnlijk in de toekomst wel meer gaan worden (airco / elektrisch verwarmen / inductie koken).

Ik zit op het moment te kijken naar Sunpower panelen, maar deze zijn vrij prijzig en ik vraag mij af of de 25 jaar productgarantie echt heel veel toevoegt. We zullen zeker geen 25 jaar in dit huis blijven zitten (eerder een jaar of 10 / 15, gok ik), dus het is leuk voor de toekomstige bewoner maar dat is een beetje zonde voor ons zelf.

Verder is de keuze vrij ruim, en heb ik eigenlijk niet echt een bepaalde voorkeur. Zwarte panelen zijn een pre, maar geen must. Installatie laat ik ook doen, ik ben best handig maar als die gasten in een dag alles kunnen regelen is dat dikke prima en betaal ik daar graag voor :P .

Wanneer ik bij Solar Bouwmarkt alles bij elkaar klik, kom ik op het volgende uit:

[afbeelding]

Dit zit redelijk onder het budget, dus er is ruimte voor betere panelen. Echter, welke panelen moeten dat dan zijn? Ik vind het zelf ook belangrijk om de Solar Scorecard in de gaten te houden.

Wat zijn jullie ervaringen met de Zonnefabriek, en kent er iemand nog een goed adres in omgeving Utrecht?
Ik heb sunpowers en Panasonics sinds deze maand, ik moet zeggen ze liggen onder andere hoeken. Maar de sunpowers springen er niet echt mega uit, beide 96cell panalen zijn gewoon heel erg goed. De sunpowers gekocht voor maar één reden, de maat ivm erfgrens. Panasonics waren zelfs net te groot, komt echt op cm's Bijkomend voordeel is dat ze erg mooi zijn. Panasonic geeft ook 25 jaar na extra registratie.

Ben ook erg blij met SE, als je gewoon een mooie installatie wilt en niet teveel op de terugverdientijd kijkt dan zou ik zeker SE nemen. Maar ik snap niet waarom je de oude 4k serie pakt, waarom niet de HD serie omvormer?

Ik zal je nog even een adres per PM sturen.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Klopt het dat jij bij een 1 fase kast met 35A hoofdzekering 2 extra groepen met 20A automaat (=selectief) kan en mag (laten) plaatsen waar je aan elke groep een omvormer van circa 4kW kan hangen?
Dus totaal 2 x 4kW.
20A is selectief en 2x4kW is totaal 35A.

Ik weet dat 3 fase wellicht beter is.

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 13:18
Danku

die had ik gezien idd, complicatie is dat ik een hoek van 60 graden nodig heb; ik zal hen eens vragen of ze die ook kunnen bestellen, ben benieuwd wat de Eur/Wp wordt :|
kapot paneel heb ik ook overwogen, maar ik ben bang dat na diagonaal doorsnijden / zagen dat niet echt netjes wordt.
Heb inmiddels goedkoper onbehandeld alu gezien, kijken of ik het op een of andere manier geanodiseerd krijg.
Dank voor het meedenken

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
CurlyMo schreef op donderdag 6 september 2018 @ 18:32:

[...]

Discussie over optimizers is niet nodig. Die wilde ik gewoon, omdat ik het niet kan verkroppen dat mijn curve met felle zon niet mooi is :)
Ik dacht hetzelfde, tot ik mij realiseerde dat een optimizer niet kan voorkomen dat één cel die volledig in de schaduw ligt de resterende 19 of 23 cellen in dezelfde string ook blokkeert.. De bypassdiode zal dus sowieso in actie komen. Wat dat betreft zal de curve met optitrac nauwelijks afwijken (en dat zit tegenwoordig zelfs ook op goedkope chinese omvormers als Goodwe)..

• CurlyMo
exroosje schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:28:
[...]
Wat dat betreft zal de curve met optitrac nauwelijks afwijken.
Volgens mij niet in de mijne, dus toch maar optimizers :)

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik ben ook aan het oriënteren voor zonnepanelen heb al een aantal bedrijven over de vloer gehad en vroeg mij af wat nou het juiste advies is. Heb een platdak op zuid van 5.1x4m en dakkapel van 2.5x3.9m is. Nu zegt het een bedrijf 8 panelen direct op zuid met een grote omvormer en een ander bedrijf 12 panelen op oost/west met mini omvormers.

Het bedrijf dat direct op zuid adviseert begon met de duurste sunpower panelen met 25 jaar garantie.
Het bedrijf wat O/W adviseert begon met 270wp panelen wat in mijn ogen niet helemaal meer past bij nieuwe installaties zeker met 300+ panelen. Moet helaas nog de offertes afwachten omdat ze ook allemaal de verwarming gaan aanpakken en blijkbaar is dat niet gesneden koek. Warmtepomp/ltv verwarming in een bestaande woning toepassen.

https://bettyskitchen.nl

• CurlyMo
aegis schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:49:
Het bedrijf wat O/W adviseert begon met 270wp panelen wat in mijn ogen niet helemaal meer past bij nieuwe installaties zeker met 300+ panelen.
Ik zou eerder naar de € / Wp kijken. Op een plat dak heb je over een aantal jaar natuurlijk zo die panelen vervangen als de IR panelen er zijn.

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Maar wat is een paar jaar 2-3 of 5-7 jaar? Tegelijk met de panelen wil ik de verwarming aanpakken met een warmtepomp dus dat verbruik wil ik ook zoveel mogelijk compenseren.

En wat is een goede € / WP

[ Voor 7% gewijzigd door aegis op 06-09-2018 22:01 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Rol-Co schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:09:
[...]

T zou best kunnen hoor, paar jaar geleden op een plat dak gelopen dat duidelijk onder spanning stond, het water werd goed vasgehouden door een soort kunstgras achtige vloerbedekking, en kleden die er op lagen (ze gebruikten dat al een soort dakterras).
Ook stond ooit de dakgoot van een huis onder spanning wat het van de steiger afstappen die er tegen aan stond een byzondere ervaring gaf.
Bij de dakgoot zat er water in de aansluitdoosjes en maakte dat waarschijnlijk contact met wat anders dat de dakgoot raakte, en bij dat platte dak denk ik gewoon slechte stekker verbindingen.
Soms kan het ook een soort opbouw van statisch elektriciteit zijn.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
aegis schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:58:
Maar wat is een paar jaar 2-3 of 5-7 jaar? Tegelijk met de panelen wil ik de verwarming aanpakken met een warmtepomp dus dat verbruik wil ik ook zoveel mogelijk compenseren.
Ik bedoel, als je voor sunpower € 1,5 / Wp betaald en voor die andere € 1,- / Wp, dan zou ik voor die laatste gaan.
En wat is een goede € / WP
Voor 12 panelen max.€ 1.20 1.10 / Wp excl. BTW bij een string omvormer.

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 06-09-2018 22:12 ]

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:40
CurlyMo schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:02:
[...]

Ik bedoel, als je voor sunpower € 1,5 / Wp betaald en voor die andere € 1,- / Wp, dan zou ik voor die laatste gaan.

[...]

Voor 12 panelen max.€ 1.20 1.10 / Wp excl. BTW bij een string omvormer.
Voor het milieu maakt het weinig uit of je 275Wp of 370Wp paneel maakt denk ik. Dus de milieukosten zijn met de dure panelen eerder terugverdient. Of kopen de idealisten beter een stukje windmolen? Voor PV heb je een factor 5 a 6 meer opbrengst aan energie dan het gekost heeft, voor windmolens is dat een factor 19, die zijn ruim binnen een jaar energetisch terugverdient en hebben ook een betere spreiding van de opbrengst over het jaar.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Helaas is die windmolen van je niet te plaatsen in een woonwijk, althans niet vergunningvrij..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Laatst online: 28-05-2023
Nice! Die ben ik nog niet tegen gekomen!

Maar no offence, dat stukje op hun website over een vervalst CE logo.
Helaas geldt dit niet voor iedereen, pas daarom bij de aanschaf van producten op voor de vervalsing van het CE keurmerk. (Hieronder een voorbeeld van het juiste, en vervalste keurmerk.)
Mijn koffie lag bijna op mijn toetsenbord :') :')

[ Voor 6% gewijzigd door [m]engineer op 07-09-2018 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:40
jacovn schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 05:46:
Helaas is die windmolen van je niet te plaatsen in een woonwijk, althans niet vergunningvrij..
Daarom schreef ik ook een stukje windmolen. Het is tegenwoordig mogelijk te participeren in een windpark en te delen in de opbrengst. Daarmee bevorder je op een iets andere manier toch ook de productie van duurzame energie. De combinatie van zonneenergie en windenergie in de juiste verhouding heeft de toekomst vanwege de seizoensvariatie van beiden en in die verhouding zit toch aanzienlijk meer windenergie.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

LangeFries schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:34:
[...]

Daarom schreef ik ook een stukje windmolen. Het is tegenwoordig mogelijk te participeren in een windpark en te delen in de opbrengst. Daarmee bevorder je op een iets andere manier toch ook de productie van duurzame energie. De combinatie van zonneenergie en windenergie in de juiste verhouding heeft de toekomst vanwege de seizoensvariatie van beiden en in die verhouding zit toch aanzienlijk meer windenergie.
Zolang ze maar op zee staan... Toen we gisteren naar huis reden, heb ik geen enkele windmolen zien draaien (en het regende ook nog...). Zelfs de molens in de haven van Delfzijl en in de Eemshaven stonden stil! Gisteren was een slechte dag voor groene opwek (in ieder geval in NO Groningen).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
reneeke1970 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:40:
.... is optimiser wel rendabel op noord want je hebt er alleen iets aan met schaduw. En ruim op 60 procent van de dagen is er geen felle zon en dus geen schaduw
Ik vraag me af of dat helemaal klopt. Ik heb bij mijn verschillend liggende panelen bij bewolkte dagen wel gemerkt dat hun productie samehangt met het deel van het wolkendek waar ze open voor staan. Bij een plat liggend paneel is dat maximaal (180 graden in alle richtingen) maar bij een opstaand paneel is het minder, in verhouding met de hoek. Bijvoorbeeld bij vertikale stand is er maar de helft van het wolkendek over, dus in principe halve productie. Op een vergelijkbare manier schermen objecten die bij zon schaduw veroorzaken, ook een stuk van het wolkendek af bij bewolkt weer, en brengen daarmee ook bij die dagen de productie wat omlaag. Natuurlijk afhankelijk van hoe groot dat deel is.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Jan Treur schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:42:
[...]

Ik vraag me af of dat helemaal klopt. Ik heb bij mijn verschillend liggende panelen bij bewolkte dagen wel gemerkt dat hun productie samehangt met het deel van het wolkendek waar ze open voor staan. Bij een plat liggend paneel is dat maximaal (180 graden in alle richtingen) maar bij een opstaand paneel is het minder, in verhouding met de hoek. Bijvoorbeeld bij vertikale stand is er maar de helft van het wolkendek over, dus in principe halve productie. Op een vergelijkbare manier schermen objecten die bij zon schaduw veroorzaken, ook een stuk van het wolkendek af bij bewolkt weer, en brengen daarmee ook bij die dagen de productie wat omlaag. Natuurlijk afhankelijk van hoe groot dat deel is.
Ja dat klopt helemaal, tenminste niet als ze inderdaad op zijn kop hangen, dat is gekheid.
Maar alleen mijn panelen onder 75 graden doen misschien 15 watt minder produceren maar alles wat enigzins omhoog kijkt produceerd nagenoeg hetzelfde vermogen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:06:
[...]
Ja dat klopt helemaal, tenminste niet als ze inderdaad op zijn kop hangen, dat is gekheid.
Oftewel, op de kop hangen is een probleem bij bewolkt weer? Ik weet dat één van mijn 12 panelen op NO op de kopt hangt, aangezien ze dan de panelen beter onderling konden verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:07:
[...]

Oftewel, op de kop hangen is een probleem bij bewolkt weer? Ik weet dat één van mijn 12 panelen op NO op de kopt hangt, aangezien ze dan de panelen beter onderling konden verbinden.
Oh de junction box, in theorie is hij maar in één richting waterdicht.
Met op zijn kop bedoel ik dat onderkant boven ligt hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heatwave31
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-07 23:59

heatwave31

......!......

Heeft iemand eigenlijk al iets van die LG Bicfacial panelen liggen en wat zijn de ervaringen?

Heb nu een aantal offertes waaronder ook de LG Neon 2 black Bifacial 390 WP panelen
maar ook 1 met Phono Solar panelen in WP 355 full black. stukken goedkoper.
scheelt 1200 euro op de totaalofferte t.o.v de LG's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 12:25
Toch een scherpe prijsdaling momenteel op het 305Wp paneel van NSP, uit mijn hoofd was die 179€ en nu 159€ inclusief BTW bij Winkelman.
Een voorbode van verdere dalingen vanwege de afschaffing van de importheffing? Het meeste werd toch al buiten China geassembleerd om de heffing te omzeilen, wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 21:21
Marijnsp schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:03:
Nice! Die ben ik nog niet tegen gekomen!
Ik had ze al eerder gezien (andere solar-boer, zelfde Italiaanse panelen).

Staat zelfs in dit topic :)
LooneyTunes in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
Maar no offence, dat stukje op hun website over een vervalst CE logo.
Mijn koffie lag bijna op mijn toetsenbord :') :')
Afbeeldingslocatie: https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/22/2010/12/CE_Marks_lrg.jpg

Is toch duidelijk dat het om 'China Export' gaat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Laatst online: 28-05-2023
LooneyTunes schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:35:
[...]

Ik had ze al eerder gezien (andere solar-boer, zelfde Italiaanse panelen).

Staat zelfs in dit topic :)
LooneyTunes in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

[...]

[afbeelding]

Is toch duidelijk dat het om 'China Export' gaat? ;)
Haha inderdaad. Vandaar dat ik het lachwekkend vond. :+

Zo iets als een vervalst CE keurmerk bestaat niet. Het is niet eens een keurmerk 8)7

Maaaarr nu weer on topic :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorn
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
heeft hier iemand ervaring met solax inverters? Vandaag is mijn installatie (op)geleverd. 15x denim solar scr-300BTG-60 op een solax x1 boost 4.2 (1 string van 10, 1 string van 5 panelen). Installatie ging (te?) snel, maar helaas start de solax niet door en wordt er niks teruggeleverd. De solax blijft staan op ‘waiting...’.
Installateur heeft alles nagemeten en op beide strings staat spanning, als ook de verbinding vanuit de meterkast. De installatie is nu niet werkend achtergelaten en solax gaat het verder uitzoeken. Gezien het nu weekend en de drukte van de onderaannemers ben ik bang dat het nog wel even kan duren voordat er iets werkends kan worden opgeleverd.

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van deze melding, zodat ik ze in de goede richting kan sturen? Verder zijn er geen foutcodes.

[ Voor 3% gewijzigd door bjorn op 07-09-2018 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
bjorn schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:38:
heeft hier iemand ervaring met solax inverters? Vandaag is mijn installatie (op)geleverd. 15x denim solar scr-300BTG-60 op een solax x1 boost 4.2 (1 string van 10, 1 string van 5 panelen). Installatie ging (te?) snel, maar helaas start de solax niet door en wordt er niks teruggeleverd. De solax blijft staan op ‘waiting...’.
Installateur heeft alles nagemeten en op beide strings staat spanning, als ook de verbinding vanuit de meterkast. De installatie is nu niet werkend achtergelaten en solax gaat het verder uitzoeken. Gezien het nu weekend en de drukte van de onderaannemers ben ik bang dat het nog wel even kan duren voordat er iets werkends kan worden opgeleverd.

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van deze melding, zodat ik ze in de goede richting kan sturen? Verder zijn er geen foutcodes.
Heb je gezien dat er spanning op de strings staat, toen er gemeten werd?
Wat was het voltage van beide strings (ter controle of de beste man, wel goed heeft gemeten)
Was het misschien al te donker? Zit er een DC switch op, die nog uit staat?
Waiting De inverter wacht op voldoende DC opbrengst, de inverter start op bij 150 volt DC en stopt wanneer de opbrengst daalt onder de 100 volt DC
Willekeurige RTFM

Lijkt me dat ze weer terug mogen komen als het niet werkt.
(Edit: ik heb op zondagmiddag ook eens op het dak gestaan bij iemand. Die beweerde ook gelijkspanning te hebben bij de omvormer...mooi niet ;) MC4 stekkers waren verkeerd gemaakt)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2018 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorn
  • Niet online
Volgens mij zat 1 string op 180 en de ander op 371, mits hij goed meet, maar daar ga ik wel van uit.

De de switch staat aan en er was voldoende zon vanmiddag om iets van leven in het apparaat te krijgen.

Als ik verder in het menu duik zie ik ook dat de safetymode op cvde0126 staat, terwijl ook cen50438_the Netherlands ertussen staat. Kan dat e.e.a. tegenhouden en kan ik het zomaar wijzigen?

[ Voor 15% gewijzigd door bjorn op 07-09-2018 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@bjorn
Lijkt me geen probleem.
Hier ook EN50438
DC switch gevonden?

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2018 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorn
  • Niet online
Jep, DC switch staat ook goed.

Omzetten van de safetyinstelling wordt niet opgeslagen (ik heb het advanced ww). Dat kan ik helaas niet testen.

[ Voor 65% gewijzigd door bjorn op 07-09-2018 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
bjorn schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 18:54:
Volgens mij zat 1 string op 180 en de ander op 371, mits hij goed meet, maar daar ga ik wel van uit.
Morgen even meten en zodra je weer op 370 zit -> DC switch uit -> aansluiten en DC switch aan. En dan zou het moeten gaan werken, werkt dat niet kan je volgens mij aannemen dat de omvormer defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
bjorn schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 18:58:
Jep, DC switch staat ook goed.

Omzetten van de safetyinstelling wordt niet opgeslagen (ik heb het advanced ww). Dat kan ik helaas niet testen.
En als je de MC4 stekker los hebt van de omvormer, kijk even hoe ver de pin in de stekker zit.
Als die verkeerd zijn geknepen, maakt hij geen contact met de pin in de omvormer, maar meet je wel een spanning met de fluke. En dan blijft de omvormer ook slapen.. want die krijgt geen prik.

Als je de wartel van de mc4 stekker losdraait en je kan de draad (met pin en al) uit de mc4 stekker trekken, weet je zeker dat het fout zit.
Die pin moet namelijk "klikken" en dan zit die vast in de mc4 behuizing.
Wees voorzichtig. nooit zelf + en - tegelijk vastpakken.
een voor een kan wel.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2018 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorn
  • Niet online
Bedankt voor de tips, ik zal er morgen naar kijken.

Ik ben niet erg gewend aan dit soort dingen, maar kan ik zonder al te veel problemen de dc kabels losdraaien als de dc schakelaar en groep in de meterkast uitstaan?
Anders wacht ik tot volgende week als er terugkoppeling is van Solax en de electricien tijd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
bjorn schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:37:
Bedankt voor de tips, ik zal er morgen naar kijken.

Ik ben niet erg gewend aan dit soort dingen, maar kan ik zonder al te veel problemen de dc kabels losdraaien als de dc schakelaar en groep in de meterkast uitstaan?
Anders wacht ik tot volgende week als er terugkoppeling is van Solax en de electricien tijd heeft.
Met dc switch uit, kan er geen stroom lopen...dus veilig om los te trekken van de omvormer.
Maar pas op dat je zelf geen + en - tegelijk aanraakt met ontblote aders.
Dat levert lelijke brandwonden op.

Maar besef wel, als je zelf gaat lopen klooien, heeft diegene die het geinstalleerd heeft een stok om terug te slaan. En kan jou de schuld geven.
Dus wil je die discussie aan gaan?

(ik snap het wel. ik wil ook dat het gewoon werkt ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2018 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjorn
  • Niet online
Dat is nu geen discussie die ik wil aangaan. Het moet eerst werkend worden opgeleverd en wordt ook dik voor betaald. Maar het moet idd gewoon werken :P
Ik laat het voor nu hoe het is en hoop dat er volgende week een positief vervolg aan kan worden gegeven.
Bedankt voor de tips!

[ Voor 37% gewijzigd door bjorn op 07-09-2018 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
bjorn schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:41:
Dat is nu geen discussie die ik wil aangaan. Het moet eerst werkend worden opgeleverd en wordt ook dik voor betaald. Maar het moet idd gewoon werken :P
Ik laat het voor nu hoe het is en hoop dat er volgende week een positief vervolg aan kan worden gegeven.
Bedankt voor de tips!
Tijdens waiting kun je toch door menu lopen en spanning aflezen van display, hoeft niks voor los.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorn
  • Niet online
Als ik dan in het menu kijk staat alles op 0. Dus als dat hetzelfde aangeeft als handmatig uitlezen(als de kabels goed zijn) is ofwel de kabel is niet goed gemaakt of de inverter is toch stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
bjorn schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:38:
Als ik dan in het menu kijk staat alles op 0. Dus als dat hetzelfde aangeeft als handmatig uitlezen(als de kabels goed zijn) is ofwel de kabel is niet goed gemaakt of de inverter is toch stuk.
Dat nu alles op 0 staat lijkt me logisch omdat het donker is. Overdag zou je echter wel wat moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorn
  • Niet online
Dit was overdag, toen we wel 180 resp 370 hebben gemeten op de strings.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-09 20:56
bjorn schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:53:
Je informatie is wat tegenstrijdig. Overdag meet je 180 en 370 volt op de strings. Maar de omvormer geeft dan 0 volt aan, zeg je. Dat duidt inderdaad op defecte (of verkeerd gemonteerde) connectors, zoals AUijtdehaag aangeeft. In alletwee de strings. Dat is overigens wel erg sterk (of bijzonder onvakkundig).

Máár: als de omvormer daadwerkelijk 0 volt zou ontvangen, dan zou hij niet inschakelen (en zou je dat dus niet kunnen aflezen). Bovendien zou hij dan niet in de waiting-toestand terecht komen. Dus ergens klopt je verhaal niet.

Ik kan twee mogelijke oorzaken bedenken:

1. slechte kabelcontacten, hoge overgangsweerstand, corrosie in connectors. Dan wordt de spanning wel aangeboden aan de omvormer, maar zodra hij stroom begint te trekken zakt de spanning in en blijft hij dus in waiting-toestand staan. Dit probleem doet zich dan overigens voor in beide strings. Niet erg waarschijnlijk (of slecht materiaal/onvakkundigheid).

2. defecte omvormer (zoals hierboven ook al door iemand gesuggereerd).

[ Voor 5% gewijzigd door thesaxofonist op 07-09-2018 22:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Wel interessant verhaal over diverse paneel technieken.

[ Voor 11% gewijzigd door jobr op 07-09-2018 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
Icekiller2k6 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:23:
Ben aan het kijken voor een installatie voor mijn broer, verbruik 5500kWh per jaar.
Hij heeft een garage met platdak beschikbaar. Na aandringen beseft hij de meerwaarde van oost west met mogelijke uitbreiding van zuid moest het nodig blijken.
Ik ben aan het zien naar 2x 10 300w panelen boviet met een omnik 5kw omvormer.
Twijfel enkel of een 4.5 of 4kw niet beter zou zijn ivm proconsumententarief.. maar dit gaat toch vervallen in 2020... keuzes keuzes.. iemand input?

De set zou 3660 euro excl btw en installatie kosten. Installatie en aansluiten aan zekeringskast kunnen we zelf wel.
https://libraimages.linesgroup.co.uk/Documents/368390.pdf
zuiver oost-west? wat is de hellingshoek? Wordt het prosumenten tarief op 1 januari 2020 afgeschaft?
Prijs is niet verkeerd.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Toch maar een eigen topic: Ideale zonnepanelen legplan

[ Voor 99% gewijzigd door CurlyMo op 09-09-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04:09

d0s

sssst

Mijn nieuwbouwwoning is vandaag opgeleverd met 15 PV Panelen JA Solar JAM6(R) 60-280.
Er zit een Ginlong Solis 4K-4G, Enkelfase omvormer bij (4400W max output).

Nu zit de installatie aangesloten op de meterkast (3x25a) op een groep van 16a. Een vriend van me geeft aan dat dit gezien de hoeveelheid WP en de meterkast indeling 20a zou moeten zijn. Iemand hier die kan bevestigen dat hij gelijk heeft?

Ik ben nieuw in de PV-wereld, en kan het eigenlijk ook niet goed vinden. Althans, geen eenduidig antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
d0s schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 23:38:
Mijn nieuwbouwwoning is vandaag opgeleverd met 15 PV Panelen JA Solar JAM6(R) 60-280.
Wat is de windrichting en hoek van de panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
reneeke1970 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:06:
Maar alleen mijn panelen onder 75 graden doen misschien 15 watt minder produceren maar alles wat enigzins omhoog kijkt produceerd nagenoeg hetzelfde vermogen.
Bij mij is er bij bewolkt weer wel een bescheiden verschil in dagopbrengst tussen panelen die op 35, 10 of 1 graad liggen, waarbij de platst liggende het hoogst scoren. Maar de verschillen zijn inderdaad niet erg groot, zelfs gerekend over een periode van tientallen jaren, en het is vermoedelijk daarom niet lonend om daarvoor optimizers aan te schaffen.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur

Nu zit de installatie aangesloten op de meterkast (3x25a) op een groep van 16a. Een vriend van me geeft aan dat dit gezien de hoeveelheid WP en de meterkast indeling 20a zou moeten zijn. Iemand hier die kan bevestigen dat hij gelijk heeft?

Ik ben nieuw in de PV-wereld, en kan het eigenlijk ook niet goed vinden. Althans, geen eenduidig antwoord.
In theorie zou je zo'n 14% over de maximaal geaccepteerde 16A kunnen gaan. Het hangt van de omstandigheden af of dat echt gebeurt, want daarvoor moet de instraling vrijwel loodrecht op de panelen staan. Kan dat gebeuren? Je kunt ook nog de aansluiting naar twee groepen leiden als je nog een groep over hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De omvormer is 4000WAC dus is een 17A , hij zal best eens pieken op 4000+ met 4200W aan panelen maar de 16A lijkt me wel gaan/goed.

Nadeel als je 20A beveiliging (of verhogen in het algemeen) in de meterkast zet dat je aansluitkabel en stekkerverbinding ineens te licht kunnen zijn voor het maximaal van de beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04:09

d0s

sssst

CurlyMo schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 00:05:
[...]

Wat is de windrichting en hoek van de panelen?
Den zo 40 graden en de panelen liggen op het westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
Rol-Co schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 07:20:
[...]

De omvormer is 4000WAC dus is een 17A , hij zal best eens pieken op 4000+ met 4200W aan panelen maar de 16A lijkt me wel gaan/goed.

Nadeel als je 20A beveiliging (of verhogen in het algemeen) in de meterkast zet dat je aansluitkabel en stekkerverbinding ineens te licht kunnen zijn voor het maximaal van de beveiliging.
Volgens de solis zelf is heeft het 21A aansluitwaarde.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:11
Zojuist de eindafrekening gekregen van van de bron, totale kosten van 1 jaar 114,21, dus 9,52 per maand :)

Daar doen we het uiteindelijk voor ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
bjorn schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:53:
Nog steeds niets?
Wat ik ook nog bedacht is dat ze de mc4 stekkers "misschien gemixt" hadden op de ingang van de omvormer.
Dus + van string 1 en - van string 2 op ingang 1.
Dan doet hij het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Toch maar een eigen topic: Ideale zonnepanelen legplan

[ Voor 67% gewijzigd door CurlyMo op 09-09-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorn
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 08:39:
[...]

Nog steeds niets?
Wat ik ook nog bedacht is dat ze de mc4 stekkers "misschien gemixt" hadden op de ingang van de omvormer.
Dus + van string 1 en - van string 2 op ingang 1.
Dan doet hij het ook niet.
Helaas, nog steeds waiting, terwijl er best al wat zon op staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R78JrAwjdooMbh3RyU0vED0I/thumb.jpg

Stekkers verkeerd aangesloten zou kunnen, maar hij heeft al meerdere configuraties ‘getest’. En beide strings komen in aparte buizen binnen, dus je zou zeggen dat dat moet kloppen.
Vervelend is dat ze pas verder willen gaan als er terugkoppeling is van solax. Terwijl het misschien alleen maar een kabel is die net niet goed gemaakt is, of gemixte kabels zoals je aangeeft.

[ Voor 4% gewijzigd door bjorn op 08-09-2018 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
bjorn schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 10:17:
[...]
Stekkers verkeerd aangesloten zou kunnen,
Zelf even ompluggen? Wel eerst even omvormer uitzetten. Heb je er zo'n losmaak klip bijgekregen om makkelijk MC4 stekkers los te maken?
Stekkers verkeerd aangesloten zou kunnen, maar hij heeft al meerdere configuraties ‘getest’. En beide strings komen in aparte buizen binnen, dus je zou zeggen dat dat moet kloppen.
Bovenstaande is dan niet nodig inderdaad. Kan je zelf meten met een multimeter?

[ Voor 33% gewijzigd door CurlyMo op 08-09-2018 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
bjorn schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 10:17:
[...]

Helaas, nog steeds waiting, terwijl er best al wat zon op staat.

[afbeelding]

Vervelend is dat ze pas verder willen gaan als er terugkoppeling is van solax. Terwijl het misschien alleen maar een kabel is die net niet goed gemaakt is, of gemixte kabels zoals je aangeeft.
Meerdere configuratie getest????
Als je spanning gaat meten kan dat maar over één plus en één bijbehorende min. Dus hij hoeft niks uit te proberen.
Hij zal wel door hebben dat omvormer kapot is want anders is het grote prutser

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y