Bananenplant schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:39:
Ik overweeg een offerte voor panelen te accepteren. Waar ik mij het meeste zorgen over maak is het akoestisch comfort. Het gaat om 12x Q-peak Duo BLK G5 op het oosten met een omvormer van SolarEdge. Er wordt ook gesproken over optimizers.
Wat kan ik hiervan verwachten? Het geheel zou op de overloop op zolder terecht komen, daarnaast is een zolderkamer die we tzt als kinderkamer willen kunnen gebruiken. Geluiden over 18kHz-geluid van omvormers word ik dan niet zo vrolijk van...
Geluid kan ik over meepraten nu, heb intussen ervaring met vier omvormers. En ik heb een goed stel oren.
-SolarEdge SE3000: Muisstil, klikt alleen bij starten
4x in een tijdsbestek van ~6 seconden (de laatste klik is terwijl de man in het filmpje weer praat) en bij stoppen 1x. Overdag niet te horen.
-SolarEdge SE3000H: Ook muisstil overdag, maar bij het starten
ratelt hij met zijn relais gedurende 2 seconden. Stoppen is weer met één klik.
-Growatt 2500MTL-S: Klikt een paar keer bij het starten en 1x bij het stoppen, kan er even geen filmpje van vinden. Maar belangrijkste: overdag piept deze inderdaad wel een beetje, dus wanneer je in dezelfde ruimte bent en het is stil hoor je hem wel. Voordeel van zo'n hoogfrequent geluid is gelukkig wel dat het niet ver komt, en het is echt heel zacht. Ik heb twee open trappen in huis, dus een ook maar enigszins gehorige omvormer was voor mij een breekpunt, maar deze mag wel blijven hangen. Maar als je ernaast moet slapen terwijl de zon schijnt: no way.
-Enphase M215: Hoor je toch niet op het dak
Oftewel, als het het echt stil wilt hebben: micro's. En als je die paar klikjes niet zoveel uitmaakt (ik word er zelf wel vrolijk van

) is SolarEdge een goede stille oplossing voor binnen. De oude omvormers van SolarEdge hebben daar wat mij betreft wel een streepje voor op de nieuwe vanwege dat knotsgekke startgeluid