Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.941 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:28
CurlyMo schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:12:
[...]

Ik heb gekeken op sun-solar.nl. Maar punt blijft hetzelfde. Micro-omvormer is niet altijd goedkoper.
Ik zei ook aps goedkoper dan enphase .....
Maar wel beter dan se ,dat zei ik wel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:59
AUijtdehaag schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:11:
[...]

Ziet er goed uit. Ik zie alleen niks.
edit: nu wel

Lijkt me prima.
Al zou ik een sma 2.5 op de kop tikken.
(leest veel makkelijker uit op allerlei manieren)
De SMA omvormers zijn niet makkelijk te vinden op Marktplaats helaas. Zit er qua efficiëntie en betrouwbaarheid nog veel verschil tussen SMA en GoodWe?

Twijfel overigens tussen 280Wp panelen (die volgens mij het goedkoopst per Wp zijn) of 300Wp panelen. Weet namelijk niet zo goed of voor een ZW opstelling op een schuin dak of bij 2800Wp een 2500Wp omvormer voldoet. Ga ik richting 3000Wp omvormer, dan lijkt het me ook logischer om voor de 300Wp panelen te gaan.
t_captain schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:16:
[...]

Die installatie (955,- incl), is dat inclusief of exclusief aansluitmaterialen (kabels, stekkers gelijkstroom panelen->omvormer en wisselstroom omvormer -> meterkast) en bevestigingsmaterialen (frames, bevestiging naar dakconstructie)?
Over de installatie zeggen ze dit:
Laat uw zonnepanelen volledig installeren door een erkend installateur van Solar Bouwmarkt.
Alle materialen zijn inbegrepen. U hoeft dus alleen maar uw zonnepanelen, omvormer en montagemateriaal te kopen.

Wat doet de Installateur:
- Montage van de zonnepanelen op het dak
- Ophangen en aansluiten van de omvormer
- Aanleggen van aal benodigde bekabeling (maximale kabellengte van dak tot meterkast: 25 meter)
- Aansluiten van de hele installatie incl. het plaatsen van een aparte groep incl. aardlekbeveiliging in de meterkast, conform NEN1010

Wat doet de Installateur niet:
- graven (bijvoorbeeld kabels van een schuur of garage naar de meterkast)
- frezen (bekabeling wordt niet in de muur weggewerkt)

Welke materialen zijn inbegrepen:
- Alle bekabeling en pluggen van het dak t/m de meterkast
- Aardlekbeveiliging en automaat in de groepenkast
- Indien geen ruimte in de groepenkast: een losse automatenkast in de meterkast

* Indien u een installatie met Micro omvormers laat aansluiten dient u zelf de merk-specifieke bekabeling voor het aansluiten van deze micro-omvormers te bestellen. Deze zijn niet bij de prijs inbegrepen.

* Deze dienst leveren wij alleen in combinatie met een aankoop van producten bij Solar Bouwmarkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Heronimo op 03-09-2018 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:48
Sinds vandaag is zijn de importheffingen op Chinese panelen eraf. Wie heeft er al goedkopere panelen gezien? :P

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
JP12 schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:22:
[...]

De SMA omvormers zijn niet makkelijk te vinden op Marktplaats helaas. Zit er qua efficiëntie en betrouwbaarheid nog veel verschil tussen SMA en GoodWe?

Twijfel overigens tussen 280Wp panelen (die volgens mij het goedkoopst per Wp zijn) of 300Wp panelen. Weet namelijk niet zo goed of voor een ZW opstelling op een schuin dak of bij 2800Wp een 2500Wp omvormer voldoet. Ga ik richting 3000Wp omvormer, dan lijkt het me ook logischer om voor de 300Wp panelen te gaan.

[...]

Over de installatie zeggen ze dit:
Laat uw zonnepanelen volledig installeren door een erkend installateur van Solar Bouwmarkt.
Alle materialen zijn inbegrepen. U hoeft dus alleen maar uw zonnepanelen, omvormer en montagemateriaal te kopen.

Wat doet de Installateur:
- Montage van de zonnepanelen op het dak
- Ophangen en aansluiten van de omvormer
- Aanleggen van aal benodigde bekabeling (maximale kabellengte van dak tot meterkast: 25 meter)
- Aansluiten van de hele installatie incl. het plaatsen van een aparte groep incl. aardlekbeveiliging in de meterkast, conform NEN1010

Wat doet de Installateur niet:
- graven (bijvoorbeeld kabels van een schuur of garage naar de meterkast)
- frezen (bekabeling wordt niet in de muur weggewerkt)

Welke materialen zijn inbegrepen:
- Alle bekabeling en pluggen van het dak t/m de meterkast
- Aardlekbeveiliging en automaat in de groepenkast
- Indien geen ruimte in de groepenkast: een losse automatenkast in de meterkast

* Indien u een installatie met Micro omvormers laat aansluiten dient u zelf de merk-specifieke bekabeling voor het aansluiten van deze micro-omvormers te bestellen. Deze zijn niet bij de prijs inbegrepen.

* Deze dienst leveren wij alleen in combinatie met een aankoop van producten bij Solar Bouwmarkt.
2800 Wp op een 2500 of een 3000 maakt geen flaus aus.
Je neemt de piekjes mee, maar daar heb je op jaarbasis weinig aan.
3000 Wp op een 2500 kan ook. En zal op jaarbasis weinig uitmaken qua verlies door aftoppen.
Maar je moet er tegen kunnen een klein horizontaal streepje te zien in het koude voorjaar.

Kijk je wel goed? er staat een 2.5 voor 600. (met factuur en btw gaat er nog af volgens de adv)
Vandaag een spiksplinternieuwe 3.6 opgehaald met 10 jaar garantie via MP

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2018 17:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:59
AUijtdehaag schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:25:
[...]

2800 Wp op een 2500 of een 3000 maakt geen flaus aus.
Je neemt de piekjes mee, maar daar heb je op jaarbasis weinig aan.
3000 Wp op een 2500 kan ook. En zal op jaarbasis weinig uitmaken qua verlies door aftoppen.
Maar je moet er tegen kunnen een klein horizontaal streepje te zien in het koude voorjaar.

Kijk je wel goed? er staat een 2.5 voor 600.
Vandaag een spiksplinternieuwe 3.6 opgehaald met 10 jaar garantie via MP
Ah, zie nu dat ik nog een filter op de locatie had staan. 8)7

Zijn er buiten het uitlezen nog andere redenen om voor een SMA te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JP12
Dat ze innovatief zijn? En betrouwbaar? (zoek de defecte sma's maar eens op in dit forum) En in Europa zitten?
En via sbfspot en modbus tcp/ip uit te lezen zijn.
En zowel wifi als ethernet hebben?
En tegenwoordig ook 10 jaar garantie hebben (moet er wel een rode stikker op de doos zitten)
Edit: Oh ja en schaduwmanagement (optitrac) :+

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2018 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-09 19:45

Helhond

Grunn

CurlyMo schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:22:
[...]

Ik verdedig niet vaak SE, maar ik denk dat dit niet waar is. Volgens mij is SE altijd goedkoper dan losse Enphase IQ7 micro's. Of je moet minder dan 5 panelen willen leggen.

Bij grotere systemen zou ik in geval van schaduw gewoon voor SE gaan of een string omvormer met gerichte inzet van Tigo's.
Ik twijfel ook voor 12 panelen (±320Wp) tussen SE en Enphase IQ7(+).
Enphase met alles (monitoring) erbij is een paar honderd euro duurder. Zeker als ik omdat ik 3-fase overweeg. (Die kabels per stuk zijn schreeuwend duur.) (Bij 3 fase zit ik al bijna op 800 meerprijs) (Solar-Bouwmarkt.nl)

Het meer bedrag probeer ik voor mezelf te rechtvaardigen dat ik over 10-20 jaar geen nieuwe omvormer voor de SE nodig heb. In het geval dat die het korter uit houdt dan de panelen. Bij micro omvormers heb je daar geen last van.

Of toch voor een SMA gaan met optitrac... (Pfff schaduw vorming :+)

[ Voor 3% gewijzigd door Helhond op 03-09-2018 17:42 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:59
... goedkope stringomvormer met Tigo's. Dan hebben we alle opties volgens mij gehad.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Helhond
Definieer "schaduw" vorming. How bad is it?

Edit: 12 panasonics a 58 Vmpp op een 3-fase

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2018 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:53

de Peer

under peer review

pep_82 schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:25:
[...]

Ziet er deftig uit! Mag ik vragen hoe je de panelen op het houten frame hebt vastgezet? Met een houtfret plus ring en dan in de houten ligger boren. Of anders? Ik zit zelf te denken aan M6 of M8 inbus RVS bout te gebruiken, deze door en door boren, onder verzinken zodat de boutkop in de balk ligt en geen uitstekend deel heeft, de bovenkant ook verzinken daar een moer opdraaien en stevig aandraaien, en dan uiteindelijk op het uitstekende stuk schroefdraad de panelen vastdraaien. Of denk ik nu in het te mooie oplossing?
Stukje ASCII skill voor een verduidelijking van een ietwat warrig verhaal...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
        ||MOER| |
        | RING  |
-PANEEL-|/\/\/\/|-PANEEL-
-PANEEL-|\/\/\/\|-PANEEL-
--------||MOER| |Moer stevig aan-   
--BALK--||MOER| |draaien zodat top-
--------| RING  |moer niet meedraait.
--BALK--|\/\/\/\|Schroefdraad bout
--------|/\/\/\/|Bijvoorbeeld 
--BALK--|\/\/\/\|6/8mm boren
--------|/\/\/\/|Bij borstbout geen
--BALK--|\/\/\/\|draad.
--------|/\/\/\/|   
--BALK--| RING  |Ruimer boren voor
--------|BOUTKOP|het verzonken. 
--BALK--|BOUTKOP|
Eigenlijk heel simpel. Heb gewoon flinke schroeven (8mm dacht ik) gebruikt en die in het hout geschroefd, na voorboren uiteraard. Ring wel gekocht maar bleek te groot, veroorzaakte schaduw. Zonder ring gaat ook als de schroef een flinke kop heeft. Jouw methode klinkt geavanceerd en is vast beter.. Maar heb er niet zo veel verstand van eigenlijk, leek me niet dat deze nog los gaan komen. Dat leek me het belangrijkst.
stormfly schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:35:
[...]

Gaaf! Hoe heb je de palen op het dak gemonteerd, rubber tegeldrager matje en dan een steen met een houten paal los staand?

Flexim, ik heb een dakpan bij het dakraam die niet lekker wil sluiten, kwamen de zonnepaneel leggers mee. Ik heb een nieuwe pan helemaal af/bij geslepen maar toch ligt het nog niet lekker, al dagen denk ik "hoe ga ik die kier afsluiten" jij hebt zojuist de tip gegeven _/-\o_ Flexim FTW
Dank je. Ja de palen staan eigenlijk los op een steen maar heb ze voor de zekerheid flink in de lijm gezet. Steen weer op rubber matje idd. Waarschijnlijk ga ik het nog wel iets verzwaren voor de zekerheid door een betonband aan de palen te verankeren, aan de hoge kant van de schans.

Ik kreeg de flexim tip hier op het forum. Goed spul! Alleen beetje smerig om mee te werken als het veel kiertjes zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 03-09-2018 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Stel: ik ruimte voor maar 4 panelen van ongeveer 105x165cm, nu ben ik ben geen econoom, maar Is het niet beter om voor goedkopere panelen te kiezen dan die dure van Pan of LG als de aanschaf prijzen alsmaar lager worden?
Met die dure moet je financieel gezien veel langer wachten om ze te vervangen door panelen met veel meer vermogen per paneel...
Hoeveel vermogen mogen we verwachten over pakweg 8-10 jaar? 400 watt waar nu 300 W de norm is?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:24:
[...]

In principe heb ik ze ook zo liggen, maar dan met balken van 120×60.
Wat achteraf belangrijk bleek , is een trek verbinding maken van links naar rechts, het hout gaat drogen en krimpen en komen panelen los te zitten waardoor ze uit elkaar kunnen schuiven
Het verbaast mij dat die paaltjes zo stabiel zijn op die kleine klinkertjes. Had zelf meer de oplossing van @klump4u voor ogen, dan is die trekverbinding ook gelijk in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Rouske schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:01:
[...]

@jobr Met het krimpen van het hout bedoeld @reneeke1970 niet de staanders onderling, maar het deel waar de panelen op rusten en waar je de klem in schroeft.
Als dat hout wat krimpt, kunnen de panelen losraken tussen het hout en de klem.
Mocht er dan een paneel los schieten bij wind of wat dan ook dan is de gehele contructie niet solide meer, vandaar het advies om de losse staanders ook onderling te fixeren, zodat ze zijdelings niet kunnen bewegen.
Bedankt voor de toelichting. Begreep het al niet helemaal wat een plank zou helpen tegen de krimp.
Maar het is om de constructie bij elkaar te houden mocht er 1 paneel loslaten.
exroosje schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:56:
[...]

Optimizers helpen bij verschillen in oriëntatie (hoek en richting), paneeltype en natuurlijk bij schaduw. Oriëntatie kun je ook oplossen met verschillende strings zonder optimizer. Ik neem aan dat je dat ook in SunnyWeb hebt ingevoerd?
Bij beide heb ik zelf de tool automatisch de configuratie laten bepalen. Beide geven dezelfde string verdeling aan (elke oriëntatie op een aparte string).
Ik heb mijn twijfels wel of die van Solaredge wel klopt.
Ik dacht dat je kWp x 0.9 moest aanhouden als vuistregel. Dan kom ik bij SE veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
Die 0,9 hangt wel van van de locatie (dichter / verder van de kust) . Kan dat het verschil verklaren, het ene tool houdt daar wel rekening mee het andere niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
frisianstar schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:05:
Stel: ik ruimte voor maar 4 panelen van ongeveer 105x165cm, nu ben ik ben geen econoom, maar Is het niet beter om voor goedkopere panelen te kiezen dan die dure van Pan of LG als de aanschaf prijzen alsmaar lager worden?
Met die dure moet je financieel gezien veel langer wachten om ze te vervangen door panelen met veel meer vermogen per paneel...
Hoeveel vermogen mogen we verwachten over pakweg 8-10 jaar? 400 watt waar nu 300 W de norm is?
Dat is 33% meer rendement, dat is heel veel. Een paar procent is reëel in 10 jaar, veel meer is al snel erg optimistisch.
Vergeet niet dat er ook fabrieken gebouwd (en bekostigd) moeten worden. Als er morgen een zonnecel met 25% efficiency op de markt komt voor de prijs van de huidige zonnecellen, dan duurt het nog wel een jaar of 10 voordat de volumes hoog genoeg zijn om aan de vraag te voldoen.... ALS...

Maar het hangt ook van de installatiekosten af. Als je die ook terug moet verdienen kan een (iets) duurder paneel ineens toch even snel of zelfs sneller terugverdienen.
Leg je het zelf neer, dan kan een setje van marktplaats zichzelf zo terugverdiend hebben.
Knutsel je zelf een schans of moet je vrij prijzig montage materiaal gebruiken. (En kun je dat daarna hergebruiken)...

Persoonlijk wil ik meteen wel wat efficiency, als ik het doe, dan doe ik het goed idee. En niet over een paar jaar weer met die dingen in mijn handen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 09:41
AUijtdehaag schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:05:
@CurlyMo
Of het kwaliteit was, weet je pas over >5 jaar....

Ik ben ergens blij dat ik mijn monopanelen vervang nu, na 5 jaar. En die werkte nog prima.
Over 10 jaar had ik ze denk ik weg kunnen gooien.
Aluminium rand die een beetje verder open staat. Kit niet meer zichtbaar, stekkers die niet meer uit elkaar gaan... etc.

Ik zal niet zo snel meer de goedkoopste panelen meer aanbevelen. Liever wat meer geld uitgeven aan een gerenomeerd merk...(en niet uit china)
In het kader van wat @AUijtdehaag hier naar voren brengt: hoe kijken jullie aan tegen bijv. panelen van Denim. Made in EU, en wat vriendelijker geprijsd dan bijv. Panasonics of Sunpower.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:53
Bananenplant schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:39:
Ik overweeg een offerte voor panelen te accepteren. Waar ik mij het meeste zorgen over maak is het akoestisch comfort. Het gaat om 12x Q-peak Duo BLK G5 op het oosten met een omvormer van SolarEdge. Er wordt ook gesproken over optimizers.

Wat kan ik hiervan verwachten? Het geheel zou op de overloop op zolder terecht komen, daarnaast is een zolderkamer die we tzt als kinderkamer willen kunnen gebruiken. Geluiden over 18kHz-geluid van omvormers word ik dan niet zo vrolijk van...
Geluid kan ik over meepraten nu, heb intussen ervaring met vier omvormers. En ik heb een goed stel oren.
-SolarEdge SE3000: Muisstil, klikt alleen bij starten 4x in een tijdsbestek van ~6 seconden (de laatste klik is terwijl de man in het filmpje weer praat) en bij stoppen 1x. Overdag niet te horen.
-SolarEdge SE3000H: Ook muisstil overdag, maar bij het starten ratelt hij met zijn relais gedurende 2 seconden. Stoppen is weer met één klik.
-Growatt 2500MTL-S: Klikt een paar keer bij het starten en 1x bij het stoppen, kan er even geen filmpje van vinden. Maar belangrijkste: overdag piept deze inderdaad wel een beetje, dus wanneer je in dezelfde ruimte bent en het is stil hoor je hem wel. Voordeel van zo'n hoogfrequent geluid is gelukkig wel dat het niet ver komt, en het is echt heel zacht. Ik heb twee open trappen in huis, dus een ook maar enigszins gehorige omvormer was voor mij een breekpunt, maar deze mag wel blijven hangen. Maar als je ernaast moet slapen terwijl de zon schijnt: no way.
-Enphase M215: Hoor je toch niet op het dak >:)

Oftewel, als het het echt stil wilt hebben: micro's. En als je die paar klikjes niet zoveel uitmaakt (ik word er zelf wel vrolijk van :9) is SolarEdge een goede stille oplossing voor binnen. De oude omvormers van SolarEdge hebben daar wat mij betreft wel een streepje voor op de nieuwe vanwege dat knotsgekke startgeluid 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heatwave31
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-07 23:59

heatwave31

......!......

Heeft iemand ervaring met de panelen van Denim?

Ik zie op solar-bouwmarkt de Denim 355WP Full Black EU voor €239,00 .
Voor een nieuwe installatie zat ik de denken aan 12x deze panelen en een SMA SB 4.0 omvormer.
Iemand ook al ervaring met de "volledige installatie" service van Solar-Bouwmarkt?
Je kan deze in je cart mikken en bestellen?..ok..en daarna?. Voor het weekend deze vraag ook via contactformulier gevraagd op de site, maar nog even wachten op een reactie van ze.

Maar wellicht dat iemand hier al eens dat besteld heeft

Power-Optimizers is voor mij denk ik niet relevant..alle panelen zullen OF in de zon staan OF in de schaduw. (alle 12)
Of dien je met meer factoren dan schaduw op een paneel rekening te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
De Phono Solar PS325P-24 heeft een beter prijs / Wp verhouding: € 169,- voor 325 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 21:21
de Peer schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:00:
Ik kreeg de flexim tip hier op het forum. Goed spul! Alleen beetje smerig om mee te werken als het veel kiertjes zijn.
Hier waren een aantal nokvorsten er mee vastgezet, maar na 10 jaar in weer en wind lagen ze toch weer los. (en de buur-vorsten (met cement 'geplakt' in de jaren 50) liggen nog muurvast).
Uiteindelijk vorig jaar weer keurig gemetseld met cement.
Mooi spul, maar zeker niet voor 'de eeuwigheid'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 09:41
CurlyMo schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:46:
De Phono Solar PS325P-24 heeft een beter prijs / Wp verhouding: € 169,- voor 325 Wp.
Klopt, maar ik denk dat @heatwave31 niet voor niets naar Full Black panelen kijkt.

Trina's FB 300Wp zijn met €162 wel leuk geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
Stefanovic45 schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:24:
Sinds vandaag is zijn de importheffingen op Chinese panelen eraf. Wie heeft er al goedkopere panelen gezien? :P
Ik ben ook benieuwd.
Ik heb vorige week een offerte gehad, maar vraag me af of het niet verstandig is om nog een paar maanden te wachten met het tekenen van een offerte, wellicht dat ze goedkoper gaan worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 14:54
Cranberry schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:00:
[...]

Klopt, maar ik denk dat @heatwave31 niet voor niets naar Full Black panelen kijkt.

Trina's FB 300Wp zijn met €162 wel leuk geprijsd.
Klopt. Maandje geleden waren deze nog 180!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:34

BlueTooth76

Let the sun shine!

CurlyMo schreef op maandag 3 september 2018 @ 21:46:
Die zijn 2 meter, of was dat geen bezwaar?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
BlueTooth76 schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:13:
[...]

Voor mijn doel niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Mochten er trouwens nog mensen willen meelachen met de meest recente gefaalde optimizer bij mijn ouders... Het was een geïntegreerd exemplaar dat iets te heet was geworden om zonder bijkomende reparaties te bypassen voor een externe P300. Dus moest de patiënt even mee...
Afbeeldingslocatie: http://jerweb.nl/zooi/pvdak/installatie-fotos/WP_20180826_001_x25.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heatwave31

heatwave31

......!......

Jerrythafast schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:23:
Mochten er trouwens nog mensen willen meelachen met de meest recente gefaalde optimizer bij mijn ouders... Het was een geïntegreerd exemplaar dat iets te heet was geworden om zonder bijkomende reparaties te bypassen voor een externe P300. Dus moest de patiënt even mee...
[afbeelding]
Tetris 2.0..;-)
Ik zal wel "autistisch" zijn hierin, maar zie liever een vierkant of rechthoekig vlak van panelen. Hiervan ga ik bijna schuimbekken.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

heatwave31 schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:30:
[...]

Tetris 2.0..;-)
Ik zal wel "autistisch" zijn hierin, maar zie liever een vierkant of rechthoekig vlak van panelen. Hiervan ga ik bijna schuimbekken.. ;)
Heb erger gezien, maar waarom ze ze hier en daar op z'n kop leggen is me een raadsel

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heatwave31

heatwave31

......!......

BlueTooth76 schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:13:
[...]

ik heb 7m "speelruimte" of mijn dak over van de 10m Het bovenste gedeelte ligt al sinds de bouw(2003) zo'n vervelende zonnecollector voor warm water.

met panelen van 2m kan ik er 3 onder elkaar en 4 naast elkaar.
Zijn die LG Bifacial van 390 WP nog wat?..veel opbrengst, maar wel 206cm lengte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerrythafast
[...]

Tetris 2.0..;-)
Dan ga je deze helemaal niet leuk vinden. Terwijl je dat zat te typen, heb ik even de foto's van mijn nieuwe systeem geupload... (klikken voor volledige resolutie)

Dit is hoe het op het dak ligt. De bovenste twee panelen waren er al (Talesun TP660M 270 Wp op 2x Enphase M215 omvormers). De andere acht zijn nieuwe (Q-Cells Q.Peak Duo BLK-G5 310 Wp). De bedoeling was een driehoekje te leggen, maar de bovenste is toch iets naar links verplaatst omdat het wel heel erg op het randje van het dak terechtkwam en het er bij windkracht 12 liever toch gewoon op blijft.
Afbeeldingslocatie: http://wvn.jerweb.nl/pv/fotos/WP_20180829_009_x25.jpg

Die acht zijn aangesloten op deze Growatt 2500MTL-S omvormer met ShineWIFI-S stick die nog wat aandacht nodig heeft t.b.v. PVOutput...
Op de grote foto kun je helemaal rechts de leiding van de andere twee panelen ook nog zien.
Afbeeldingslocatie: http://wvn.jerweb.nl/pv/fotos/WP_20180829_010_x25.jpg

En hier nog wat details van deze toch wel wat aparte panelen...
Afbeeldingslocatie: http://wvn.jerweb.nl/pv/fotos/WP_20180829_006_x25.jpg
Afbeeldingslocatie: http://wvn.jerweb.nl/pv/fotos/WP_20180829_003_x25.jpg
Afbeeldingslocatie: http://wvn.jerweb.nl/pv/fotos/WP_20180829_001_x25.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Jerrythafast op 03-09-2018 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heatwave31

heatwave31

......!......

Jerrythafast schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:38:
[...]

Dan ga je deze helemaal niet leuk vinden. Terwijl je dat zat te typen, heb ik even de foto's van mijn nieuwe systeem geupload... (klikken voor volledige resolutie)

Dit is hoe het op het dak ligt. De bovenste twee panelen waren er al (Talesun TP660M 270 Wp op 2x Enphase M215 omvormers). De andere acht zijn nieuwe (Q-Cells Q.Peak Duo BLK-G5 310 Wp).
[afbeelding]

Die acht zijn aangesloten op deze Growatt 2500MTL-S omvormer met ShineWIFI-S stick die nog wat aandacht nodig heeft t.b.v. PVOutput...
Op de grote foto kun je helemaal rechts de leiding van de andere twee panelen ook nog zien.
[afbeelding]
haha..;-)
ik sla op tilt hier ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
heatwave31 schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:41:
[...]

haha..;-)
ik sla op tilt hier ;w
Aaah gut :(:)
Op het hele rijtje valt het beeld nog wel mee, iedereen heeft die twee bovenste dus als je het hele rijtje ziet vallen die niet uit de toon. Het is heel ritmisch paneel-paneel-dakraam-schoorsteen-schoorsteen-dakraam-paneel-paneel voor 9 huizen achtereen. Alleen bij mij op de hoek komen die andere er nog even bij. Enige waar ik een beetje van baal is dat bovenste paneel dat niet netjes aansluit met de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pep_82 schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:25:
[...]

Ziet er deftig uit! Mag ik vragen hoe je de panelen op het houten frame hebt vastgezet? Met een houtfret plus ring en dan in de houten ligger boren. Of anders? Ik zit zelf te denken aan M6 of M8 inbus RVS bout te gebruiken, deze door en door boren, onder verzinken zodat de boutkop in de balk ligt en geen uitstekend deel heeft, de bovenkant ook verzinken daar een moer opdraaien en stevig aandraaien, en dan uiteindelijk op het uitstekende stuk schroefdraad de panelen vastdraaien. Of denk ik nu in het te mooie oplossing?
Stukje ASCII skill voor een verduidelijking van een ietwat warrig verhaal...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
        ||MOER| |
        | RING  |
--------||MOER| |Moer stevig aan-   
--BALK--||MOER| |draaien zodat top-
--------| RING  |moer niet meedraait.
--BALK--|\/\/\/\|Schroefdraad bout
--------|/\/\/\/|Bijvoorbeeld 
--BALK--|\/\/\/\|6/8mm boren
--------|/\/\/\/|Bij borstbout geen
--BALK--|\/\/\/\|draad.
--------|/\/\/\/|   
--BALK--| RING  |Ruimer boren voor
--------|BOUTKOP|het verzonken. 
--BALK--|BOUTKOP|
is een simpel stokeind niet een handigere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

[...]

Dit is hoe het op het dak ligt. De bovenste twee panelen waren er al (Talesun TP660M 270 Wp op 2x Enphase M215 omvormers). De andere acht zijn nieuwe (Q-Cells Q.Peak Duo BLK-G5 310 Wp). De bedoeling was een driehoekje te leggen, maar de bovenste is toch iets naar links verplaatst omdat het wel heel erg op het randje van het dak terechtkwam en het er bij windkracht 12 liever toch gewoon op blijft.
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Die 300+ Qcell's met die 2 losse kastjes zijn wel erg vervelend plaatsen, vooral landscape moet je er opletten hoe je ze gaat plaatsen.
Je kan ze O-W (op fusion bijvoorbeeld)niet meer koppelen van rij naar rij, wat bij de gewone panelen nog wel gaat. Laats t op 75 panelen 15 verlengkabeltjes staan maken...
Maar goed het zal wel niet anders kunnen met die 1/2 cel techniek.
Mijn advies is bij Landscape op een plat dak even goed de richting uit tekenen op je tekening.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Zojuist een offerte ingeschoten bij de gemeente voor subsidie :)
De reactie kan tot 4 weken op zich laten wachten |:(

18x AXIPOWER AC-270P/156-60S
2x Solax X1-2.5-S-D AIR
2x Ethernet module
+ bevestiging

Hiermee hebben we 1 dak vol liggen. Eventueel het volgende jaar het tweede dak vol leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
@Marijnsp

Ik heb ook de ethernet module en bij mij werkt het niet stabiel. De uptime is zo'n 75%... Het schijnt dat de Solax Wifi dongle beter is. Laat even weten hoe het gaat.

Welke subsidie precies?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
busscherski schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:27:
@Marijnsp

Ik heb ook de ethernet module en bij mij werkt het niet stabiel. De uptime is zo'n 75%... Het schijnt dat de Solax Wifi dongle beter is. Laat even weten hoe het gaat.

Welke subsidie precies?
Ahh, dan ga ik die ook eentje bestellen. Kan ik ze wat vergelijken.

Binnen onze gemeente is er een subsidie beschikbaar voor duurzame energie. 20% van het totaalbedrag inclusief btw met een maximum van 750 euro.
Het enige nadeel is dat we nog niet zeker weten of de aanvraag er door komt. Aangezien in de voorwaarde staat: "De duurzame energievoorziening wordt geplaatst door een daarvoor gespecialiseerd bedrijf"

Het bedrijf waarvan de offerte is is niet gecertificeerd en doet over het algemeen wat engineering werk en zijn pas begonnen met zonnepanelen. De vraag is dus, wanneer ben je een gespecialiseerd bedrijf. Maar dat zullen we wel zien. :)
(In de buurt zit nog een installatie bedrijf welke ook niet gecertificeerd is. De buren hebben dit bedrijf hun installatie laten plaatsen en dit was gewoon goedgekeurd.)

[ Voor 10% gewijzigd door [m]engineer op 04-09-2018 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

AUijtdehaag schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:47:
@Helhond
Definieer "schaduw" vorming. How bad is it?

Edit: 12 panasonics a 58 Vmpp op een 3-fase
Er valt schaduw over het platdak in de middag van het woningblok.
Afhankelijk van de maand zal de schaduw rond eind van de middag een schaduw werpen die van links naar rechts (W naar O) over het dak trekt in ±2 uur tijd. In het voor en najaar wil ook nog wel eens de dakkapel van de buren een beetje schaduw werpen op de hoek (linksonder) van het platte dak.

De Q Cells Q.Peak Duo G5 - 320WP Perc voor 175,- vind ik scherper geprijsd dat de pana's.
Echter heeft de QCells wel maar een 33 Vmpp.

Welke 3-fase omvormer zou je aanbevelen? De SMA-5000L 3-fase begint pas vanaf 4250 Wp
Daarvoor heb ik met 12 panelen eigenlijk 2 panelen te weinig.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Helhond schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:46:
[...]

Er valt schaduw over het platdak in de middag van het woningblok.
Afhankelijk van de maand zal de schaduw rond eind van de middag een schaduw werpen die van links naar rechts (W naar O) over het dak trekt in ±2 uur tijd. In het voor en najaar wil ook nog wel eens de dakkapel van de buren een beetje schaduw werpen op de hoek (linksonder) van het platte dak.

De Q Cells Q.Peak Duo G5 - 320WP Perc voor 175,- vind ik scherper geprijsd dat de pana's.
Echter heeft de QCells wel maar een 33 Vmpp.

Welke 3-fase omvormer zou je aanbevelen? De SMA-5000L 3-fase begint pas vanaf 4250 Wp
Daarvoor heb ik met 12 panelen eigenlijk 2 panelen te weinig.
Met zoveel schaduw nam ik 6 keer een aps 500/600,ben je voor 1200 ook klaar met perfect schaduw beheer. Kun je ook mooi verdelen over drie fasen. Wat kost een sma 3 fase?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pep_82
  • Laatst online: 26-09 12:25
twain4me schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:12:
[...]
is een simpel stokeind niet een handigere oplossing?
En daar heb je helemaal gelijk in, is gelijk wat simpeler werken en kan het "on the fly" worden ingedraaid.
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:35:
[...]

Met zoveel schaduw nam ik 6 keer een aps 500/600,ben je voor 1200 ook klaar met perfect schaduw beheer. Kun je ook mooi verdelen over drie fasen. Wat kost een sma 3 fase?
Er komt een nieuwe unit van APS uit eind september, de QS1. 4 x MPPT, 1200W AC max, enkele fase.
Afbeeldingslocatie: https://static.reto.media/focusecom/upload-2018/apsystems-qs1-datasheet-kort.png
https://www.focus-e.com/w...er-voor-4-panelen/1/1052/
Nu de prijs nog even afwachten, maar wellicht scheelt het weer een paar APS 600's.

[ Voor 54% gewijzigd door pep_82 op 04-09-2018 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

pep_82 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:57:
[...]

En daar heb je helemaal gelijk in, is gelijk wat simpeler werken en kan het "on the fly" worden ingedraaid.

[...]

Er komt een nieuwe unit van APS uit eind september, de QS1. 4 x MPPT, 1200W AC max, enkele fase.
[afbeelding]
https://www.focus-e.com/w...er-voor-4-panelen/1/1052/
Nu de prijs nog even afwachten, maar wellicht scheelt het weer een paar APS 600's.
Ideale omvormer voor bijkeukens, schuurtjes, car-ports en kippenhokken?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

[...]

Tetris 2.0..;-)
Die rechtse 2 zijn ook nog eens anders, teh horror :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 13:04

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Misschien mis ik wat. Maar die rechtsbovenin heb je verplaatst vanwege de wind? En die daaronder konden dan niet mee naar links vanwege het raam? Ik had alles aaneengesloten gelaten aan de rechter kant. Volgens mij zit het prima bijna een hele pan van de rand. Dit ziet er echt niet uit. :X
Vaag verhaal :?

[ Voor 4% gewijzigd door ApC_IcE op 04-09-2018 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
BlueTooth76 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:08:
[...]
Ideale omvormer voor bijkeukens, schuurtjes, car-ports en kippenhokken?
Inderdaad, voor relatief kleine installaties, toch nog 1.2kW, De vraag is hoe concurrerend de prijs gaat zijn tegenover een simpele string omvormer, maar mocht je natuurlijk relatief veel schaduw hebben zijn de vier afzonderlijke MPPT's een dikke winnaar natuurlijk tevens is elke port afzonderlijk te monitoren. Ben ik te voorbarig als ik zeg Solar Edge killer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
pep_82 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 17:58:
[...]

Inderdaad, voor relatief kleine installaties, toch nog 1.2kW, De vraag is hoe concurrerend de prijs gaat zijn tegenover een simpele string omvormer, maar mocht je natuurlijk relatief veel schaduw hebben zijn de vier afzonderlijke MPPT's een dikke winnaar natuurlijk tevens is elke port afzonderlijk te monitoren. Ben ik te voorbarig als ik zeg Solar Edge killer?
Killer se???? Zon ding komt niet eens tot leven met vier panelen haha. Bij voorbaat verloren.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
pep_82 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 17:58:
[...]

Daar heb ik gisteren eerder al op gereageerd. Bij < 10 panelen wel, daarboven niet. Gebaseerd op puur de prijs m.u.v. standaard string omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
exroosje schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:37:
Die 0,9 hangt wel van van de locatie (dichter / verder van de kust) . Kan dat het verschil verklaren, het ene tool houdt daar wel rekening mee het andere niet...
Bij beide moet je de locatie kiezen dus daar wordt volgens mij wel rekening mee gehouden.
Wolly schreef op maandag 3 september 2018 @ 19:16:
[...]
Het verbaast mij dat die paaltjes zo stabiel zijn op die kleine klinkertjes. Had zelf meer de oplossing van @klump4u voor ogen, dan is die trekverbinding ook gelijk in orde?
Ik denk dat die oplossing van @klump4u wel wat meer kost, misschien wel meer dan een gekochte montageset. Ziet er wel bijzonder fraai uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 18:02:
[...]

Killer se???? Zon ding komt niet eens tot leven met vier panelen haha. Bij voorbaat verloren.....
Jawel hoor ;-) https://www.solaredge.com...ential_solution_ds_nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ApC_IcE schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:09:
[...]
Dit ziet er echt niet uit. :X
Mijn installateur is vorige week vrijdag gratis langsgekomen omdat rij 1 twee centimeter verder naar links zat dan rij 2. Zij vonden dat inderdaad niet netjes en kwamen het vanzelfsprekend oplossen.
En nu de prijs?

[ Voor 24% gewijzigd door CurlyMo op 04-09-2018 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Bijna leverbaar, kan nog geen reële webshop prijzen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 15:38
Ik heb met de Sunnydesignweb tool mijn (toekomstige) installatie doorgerekend. Ik wil 36 panelen van JA Solar (JAP0S01-270) plaatsen, later mogelijk 48.
Volgens de tool kan ik een SMA Sunny Tripower 12000TL toepassen.
Voor de string configuratie adviseert het programma 2 stringen van 18 panelen op ingang A. Ingang B wordt niet gebruikt. De max PV spanning wordt opgegeven als 790 Volt, typische PV spanning (nominaal??) 541 Volt.
Plaats ik 48 panelen dan wordt het 2x19 op A en 10 op B.
Ik dacht gelezen te hebben dat je maximaal 10 panelen in serie kon zetten?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

jobr schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:39:
[...]

Bij beide moet je de locatie kiezen dus daar wordt volgens mij wel rekening mee gehouden.

[...]

Ik denk dat die oplossing van @klump4u wel wat meer kost, misschien wel meer dan een gekochte montageset. Ziet er wel bijzonder fraai uit.
Hout hoeft niet duur te zijn, creatief rondkijken en geduld en je hebt het zo voor de helft, Gamma of Praxis hebben vaker 20 of 25% korting, market place of marktplaats. ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
Vandaag is worden er (eindelijk) zonnepanelen geplaatst. Ik zal in de loop van de dag wat foto's proberen te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Jerrythafast schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:44:
[...]

Enige waar ik een beetje van baal is dat bovenste paneel dat niet netjes aansluit met de rest.
Had je dat bovenste paneel niet naast die andere 2 kunnen hangen dan ? Was optisch wellicht mooier geweest, maar lastig met de kabels.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

reneeke1970 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:35:
[...]

Als nog houdt je dan waarschijnlijk nog het probleem dat een van de problemen wel in de schaduw ligt en de andere niet. Dat zal dan waarschijnlijk nog geen procent verschil maken op jaarbasis maar toch :+

De SMA-5000L kost ruim 1500 euro.

Die APS micro omvormers kunnen niet 3-fase leveren zoals Enphase dat wel optioneel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
een SE2000M basis + 2640 optimizer kost minder dan een HD-WAVE 2200H (100 euro inkoop)
wil je hem kunnen monitoren kost hij meer (87euro inkoop)
Neem aan dat de marge voor de verkoop prijs beetje gelijk op gaat dus webshop prijs SE2200H met plus of min deze bedragen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
reneeke1970 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 18:02:
[...]

Ik doelde eigenlijk meer op het kunnen monitoren van de afzonderlijke panelen, dat zou mijn persoonlijke reden zijn voor een SE systeem. Alhoewel het gros van de mensen het geen reet zal uitmaken als het maar werkt.
Trouwens iemand hier ervaringen met het Sunsniffer systeem, een kleine module om losse panelen te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 09:52
Wat zijn jullie meningen en ervaringen over de Denim glas glas panelen? Ze bieden 35 jaar productgarantie.

Ik vind het nog altijd lastig waar ik de keus op moet baseren.
- Meeste opbrengst met minst aantal panelen (bv sumpower) maar dus duurder
- Goedkopere panelen, 2 meer panelen maar gaan dus ook langer mee
- Nu 'alles' volgooien met zoveel mogelijk opbrengst of zorgen dat je 'neutraal' wordt (En dus nu mogelijk al eventueel anticipeert op andere energiezuinige maatregelen en afsluiting gas en je zo mogelijk 1000 euro ofzo bespaart op installatiekosten (wat een paar extra panelen zijn).
- Ga je in zee met een aanbieder totaalpakket of stel je zelf samen en zoek je een installateur? (En dus garantiekwesties zelf moet afhandelen)

Ik heb hier meerdere offertes liggen maar de uiteindelijke keus is nog best moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:53

de Peer

under peer review

jobr schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:39:
[...]

[...]

Ja dat denk ik ook. Ik was 100 euro kwijt voor het hout en nog 50 euro voor de schroeven. en nog 20 euro voor lijm en impregneer-spul (voor de gezaagde delen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

Denneke,,! schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:08:
Ik vind het nog altijd lastig waar ik de keus op moet baseren.
- Meeste opbrengst met minst aantal panelen (bv sumpower) maar dus duurder
- Goedkopere panelen, 2 meer panelen maar gaan dus ook langer mee
- Nu 'alles' volgooien met zoveel mogelijk opbrengst of zorgen dat je 'neutraal' wordt (En dus nu mogelijk al eventueel anticipeert op andere energiezuinige maatregelen en afsluiting gas en je zo mogelijk 1000 euro ofzo bespaart op installatiekosten (wat een paar extra panelen zijn).
- Ga je in zee met een aanbieder totaalpakket of stel je zelf samen en zoek je een installateur? (En dus garantiekwesties zelf moet afhandelen)

Ik heb hier meerdere offertes liggen maar de uiteindelijke keus is nog best moeilijk.
Alles volgooien. Dat is een ding wat zeker is. Baal er nog steeds van dat we dat in 2015 niet al bedacht hadden... (en we dus in 2017 extra konden betalen voor die nieuwe panelen en we nu een omvormer werkeloos hebben liggen).

Wat betreft die laatste vraag, dat hangt van je situatie af. Heb je een 13-in-het-dozijn installatie, zonder vreemde eisen, kun je net zo makkelijk met een totaalpakket af. Heb je wat bijzondere dingen (specifieke eisen wtb panelen en/of omvormer, ligging, etc) kun je beter een installateur zoeken.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Denneke,,! schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:08:
Wat zijn jullie meningen en ervaringen over de Denim glas glas panelen? Ze bieden 35 jaar productgarantie.
35 jaar geleden was het 1983.
Kijk naar de merken die toen groot waren en wat er nu nog van over is.

35 jaar garantie geven is naar mijn idee niet realistisch, zeker niet door een merk wat 10 jaar bestaat. Hetzelfde geldt voor leveranciers.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-09-2018 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
jacovn schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:33:
[...]

een SE2000M basis + 2640 optimizer kost minder dan een HD-WAVE 2200H (100 euro inkoop)
wil je hem kunnen monitoren kost hij meer (87euro inkoop)
Neem aan dat de marge voor de verkoop prijs beetje gelijk op gaat dus webshop prijs SE2200H met plus of min deze bedragen.
Okey maar dat is dus met de optimizer included, die je bij een SE2200H nog moet kopen. Klinkt als een goedkopere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Helhond schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:28:
[...]

Als nog houdt je dan waarschijnlijk nog het probleem dat een van de problemen wel in de schaduw ligt en de andere niet. Dat zal dan waarschijnlijk nog geen procent verschil maken op jaarbasis maar toch :+

Die APS micro omvormers kunnen niet 3-fase leveren zoals Enphase dat wel optioneel is?
Aps is per paneel dus beter kan niet. En als je zes van die dingen nodig hebt dan gewoon op iedere fase twee aansluiten ,perfect verdeelt op drie fase dus.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
pep_82 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:02:
[...]

Ik doelde eigenlijk meer op het kunnen monitoren van de afzonderlijke panelen, dat zou mijn persoonlijke reden zijn voor een SE systeem. Alhoewel het gros van de mensen het geen reet zal uitmaken als het maar werkt.
Trouwens iemand hier ervaringen met het Sunsniffer systeem, een kleine module om losse panelen te monitoren.
Aps heeft ook logging per paneel voor 220 euro extra.
En dan heb je het werkelijke log.
Bij se heb je log van de DC kant, maar dan moet het nog door omvormer heen met verlies. Daarom geven ze ook minstens 3 procent teveel aan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

reneeke1970 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:46:
[...]

Aps is per paneel dus beter kan niet. En als je zes van die dingen nodig hebt dan gewoon op iedere fase twee aansluiten ,perfect verdeelt op drie fase dus.
Denkfout van mij inderdaad, deze heeft inderdaad twee MPPT per micro omvormer.

Wat betreft de 3-fase, ik dacht dat je automatisch aan zo'n string kabel ("Trunk cable" bij APsystems) vast zat zoals bij de Enphase waar je dan zelf voor 1 of 3 fase moet kiezen. (Die kabel van Enphase is ook nog eens pittig aan de prijs).

Heeft iemand een voorbeeld hoe je meerdere micro omvormers makkelijk aansluit op een 3-fase kabel?
Gewoon per omvormer een waterdichte lasdoos, en dan per omvormer/lasdoos wisselen per fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Helhond schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:57:
[...]

Denkfout van mij inderdaad, deze heeft inderdaad twee MPPT per micro omvormer.

Wat betreft de 3-fase, ik dacht dat je automatisch aan zo'n string kabel vast zat zoals bij de Enphase waar je dan zelf voor 1 of 3 fase moet kiezen. (Die kabel van Enphase is ook nog eens pittig aan de prijs).

Heeft iemand een voorbeeld hoe je meerdere micro omvormers makkelijk aansluit op een 3-fase kabel?
Gewoon per omvormer een waterdichte lasdoos, en dan per omvormer/lasdoos wisselen per fase?
Als voorbeeld van die zes, gewoon twee op normale wijze door lussen en dan met drie kabels naar binnen met eventueel eigen automaat.
Maar je kunt ook die drie kabels op je dak koppelen in een lasdoos aan een vijf aderige drie fase kabel. En daarna naar binnen.
Dus hangt beetje van je situatie af wat je het handigst vind.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
CurlyMo schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:54:
Ik werd gevraagd advies te geven voor de volgende situatie:
Om nog even terug te komen op dit verhaal. Betreffende persoon heeft nu een aantal offertes ontvangen. En ze zijn vrij eenzijdig IMHO. Met de prijzen kunnen ze wel goochelen.

Installateur 1:
13x Sunpower 350Wp
SE3500HD + 13x P350
Totaal incl. montage: € 10.285,39 incl.BTW

Installateur 2:
15x LG 320Wp
SE5000HD + P370
Totaal incl. montage: € 9467,05 incl.BTW

Installateur 3:
11x NSP 305Wp
SE 3000HD + P370
Totaal incl. montage € 6091,38 incl. BTW

Installateur 2 legt minder WP dan 1, maar probeert zonder enige reden een veel te zware omvormer te verkopen.
Installateur 3 legt P370's terwijl hij maar net boven de 300Wp uitkomt. Een P300 of P350 was logischer geweest.

Wat een boeven lopen er toch rond in deze wereld :o

Als iemand nog tips heeft voor regio Rotterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:01
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Eerstens gefeliciteerd met je nieuwe woning d:)b.
Had je die twee bestaande panelen niet kunnen verwijderen (en verkopen) en vervolgens het dak vol te leggen met dezelfde panelen...?

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

reneeke1970 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:49:
[...]

Aps heeft ook logging per paneel voor 220 euro extra.
En dan heb je het werkelijke log.
Werkt de logging ook voor 3 fase?

Je standaard stopcontact waar je de logger op aansluit is één fase. Waar haalt de logger de andere twee fases vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 14:41

greatgonzo

schit-te-rend!

CurlyMo schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:10:
[...]

Om nog even terug te komen op dit verhaal. Betreffende persoon heeft nu een aantal offertes ontvangen. En ze zijn vrij eenzijdig IMHO. Met de prijzen kunnen ze wel goochelen.

Installateur 1:
13x Sunpower 350Wp
SE3500HD + 13x P350

Installateur 2:
15x LG 320Wp
SE5000HD + P370
Totaal incl. montage: € 9467,05 incl.BTW

Installateur 3:
11x NSP 305Wp
SE 3000HD + P370
Totaal incl. montage € 6091,38 incl. BTW

Installateur 2 legt minder WP dan 1, maar probeert zonder enige reden een veel te zware omvormer te verkopen.
Installateur 3 legt P370's terwijl hij maar net boven de 300Wp uitkomt. Een P300 of P350 was logischer geweest.

Wat een boeven lopen er toch rond in deze wereld :o

Als iemand nog tips heeft voor regio Rotterdam?
jeez... wat een prijzen... ik zit ook in het offerte uitzoek traject.. en vond 6200 inc btw voor 15 panelen al veel.. is dus toch redelijk normaal bedrag als ik het hiermee vergelijk :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
greatgonzo schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:45:
[...]

jeez... wat een prijzen... ik zit ook in het offerte uitzoek traject.. en vond 6200 inc btw voor 15 panelen al veel.. is dus toch redelijk normaal bedrag als ik het hiermee vergelijk :'(
Nee hoor, wij hebben gewoon een installatie liggen voor € 0,98 € / Wp excl. BTW. Noord-oost en zuid-west met totaal 5775Wp.

En zelf aanschaffen en laten installeren door partijen als Solar-Bouwmarkt of Solar-Outlet kan ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Helhond schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:35:
[...]

Werkt de logging ook voor 3 fase?

Je standaard stopcontact waar je de logger op aansluit is één fase. Waar haalt de logger de andere twee fases vandaan?
Dat vroeg @TFHfony zich ook af maar het werkt gewoon. Of het is draadloos en anders communiceerd hij over de nul en niet over fase.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:03

TFHfony

Professional Weirdo

reneeke1970 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:15:
[...]

Dat vroeg @TFHfony zich ook af maar het werkt gewoon. Of het is draadloos en anders communiceerd hij over de nul en niet over fase.
Correct. De communicatie gaat over de nul.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

@reneeke1970 @TFHfony Bedankt, dat verklaard voor mij een hoop.

De APS YC600i lijkt mij op dit de meest ideale (micro)omvormer voor 12 panelen.. Deze heeft dus optimalisatie per paneel en het voordeel van langere levensduur t.o.v. een SE systeem.
De kosten vallen mij ook enorm mee t.o.v. Enphase waarbij ik ook niet goed voor 3 fase zou kunnen gaan, (te weinig panelen) en het een stuk duurder uit ben.

Een bijkomend voordeel is dat ik nu nog een losse 1 fase grond kabel heb liggen. (Destijds niet over 3 fase nagedacht) Ik wil dan nu eerst ook de 12 panelen + 6 APS micro omvormers op 1 fase tijdelijk aanleggen, totdat we de tuin over hoop halen i.v.m. uitbouw achterzijde en dan wil ik er direct een nieuwe 3-fase grondkabel neerleggen. Dan kan ik achteraf nog makkelijk 2 micro omvormers per fase omknopen zonder al te veel moeite. Switchen van 1 fase naar 3 fase iets wat "onmogelijk" kan met de Enphase of SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
CurlyMo schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:10:
[...]

Installateur 1:
13x Sunpower 350Wp
SE3500HD + 13x P350
Ik denk dat het niet verstandig is om P370 units te gebruiken bij Sunpower panelen.
Die P370 units kunnen maar 60 volt DC binnenkrijgen volgens de data van Solaredge
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

Mijn worden daarom P500 optimizers aangeboden. Die kunnen tot 80 volt binnen krijgen.

Staat in de PDF:
Absolute maximale ingangsspanning (Voc bij laagste temperatuur)

Datasheet van Sunpower X21-350black
https://us.sunpower.com/s...-ltr-mc4comp-527835_1.pdf

VOC is dan: 57.3 V bij 25 graden.

Voltage verschil is dan: −167.4 mV / C
Dus stel dat het buiten -5 graden is volle zon achter de wolk vandaan komt..

30 x −167.4 mV = 5.022 volt

Dan kom je boven de 60 volt DC uit. ( die 60 volt haal je al als het 8.8 graden is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Andre1973 schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:13:
[...]

Die 300+ Qcell's met die 2 losse kastjes zijn wel erg vervelend plaatsen, vooral landscape moet je er opletten hoe je ze gaat plaatsen.
Je kan ze O-W (op fusion bijvoorbeeld)niet meer koppelen van rij naar rij, wat bij de gewone panelen nog wel gaat. Laats t op 75 panelen 15 verlengkabeltjes staan maken...
Maar goed het zal wel niet anders kunnen met die 1/2 cel techniek.
Mijn advies is bij Landscape op een plat dak even goed de richting uit tekenen op je tekening.
Haha herkenbaar verhaal, ze stonden er hier ook aardig mee te puzzelen en te draaien.
ApC_IcE schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:09:
Misschien mis ik wat. Maar die rechtsbovenin heb je verplaatst vanwege de wind? En die daaronder konden dan niet mee naar links vanwege het raam? Ik had alles aaneengesloten gelaten aan de rechter kant. Volgens mij zit het prima bijna een hele pan van de rand. Dit ziet er echt niet uit. :X
Nee, ik niet, de installateur ;) Redenering was dat die daaronder minder kwetsbaar zijn omdat ze op een lange rail zitten met nog veel meer haken en panelen. Die bovenste ligt op zijn alleentje aan een paar haakjes, ze durfden het niet aan die zo dicht langs de rand te leggen. De brede pannen hier maakten het er ook niet makkelijker op, dat beperkte het plaatsen van dakhaken behoorlijk.
Afbeeldingslocatie: http://wvn.jerweb.nl/pv/fotos/WP_20180829_002_x25.jpg
jacovn schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:21:
[...]

Had je dat bovenste paneel niet naast die andere 2 kunnen hangen dan ? Was optisch wellicht mooier geweest, maar lastig met de kabels.
De maten komen niet overeen en de panelen zien er ook echt heel anders uit, dus dat zou alleen nog maar gekker staan. Bovendien onderbreek je dan het ritme langs de nok van het hele rijtje wat ook weer een bron van OCD kan zijn :9
Aegle schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:23:
[...]

Eerstens gefeliciteerd met je nieuwe woning d:)b.
Had je die twee bestaande panelen niet kunnen verwijderen (en verkopen) en vervolgens het dak vol te leggen met dezelfde panelen...?
Dankjewel!
Had gekund, maar de offertes werden bepaald niet goedkoper van het moeten weghalen van het bestaande spul en leveren van extra panelen en grotere omvormer. Met de verkoop van die twee zou ik dat niet kunnen compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
jacovn schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:39:
[...]
Ik denk dat het niet verstandig is om P370 units te gebruiken bij Sunpower panelen.
Ik denk niet dat het verstandig is om € 10.000+ uit te geven aan een zonnepanelen set van deze omvang :) De rest maakt dan eigenlijk al niet meer uit. Al snap ik wel dat het iets zegt over de inhoudelijke kennis van de installateurs.

Mijn lijstje vind ik nog steeds een stuk aantrekkelijker. Nu kijken of de betreffende persoon dat ook vind.
CurlyMo schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 22:43:
8x Canadian Solar 300Wp € 159,- (Voorkant)
4x Canadian Solar 300Wp € 159,- (Achterkant)
4x Canadian Solar 300Wp € 159,- (Schuur plat dak)
4x Canadian Solar Garage € 159,- (Garage plat dak)
1x SolarEdge SE4000HD € 919,-
20x P300 Optimizers € 43,-
Installatiemateriaal ~ € 500,-
Installatie € 1355,-

Totaal: € 6814 incl. BTW / € 5631,- excl. BTW / € 0,94 / Wp
Eventueel Phono Solar's van 350 Wp als die passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
CurlyMo schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:48:
[...]

Ik denk niet dat het verstandig is om € 10.000+ uit te geven aan een zonnepanelen set van deze omvang :) De rest maakt dan eigenlijk al niet meer uit. Al snap ik wel dat het iets zegt over de inhoudelijke kennis van de installateurs.

Mijn lijstje vind ik nog steeds een stuk aantrekkelijker. Nu kijken of de betreffende persoon dat ook vind.

[...]

Eventueel Phono Solar's van 350 Wp als die passen
Inderdaad is dat niet een leuke prijs.

Ik zit door dakmaten en het willen volleggen een beetje vast aan 5"cellen (kortere panelen)
Die van sunpower zijn het kortste dus meeste dakrand afstand over.

Ik heb een offerte met 16x X22-360, 7 x x21-350, SE10K, 23xp500 en complete installatie met alles erop en eraan voor €15.000 dat is dan 8110 wattpeak. Blijft erg duur natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:00
Helhond schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:37:

De APS YC600i lijkt mij op dit de meest ideale (micro)omvormer voor 12 panelen.. Deze heeft dus optimalisatie per paneel en het voordeel van langere levensduur t.o.v. een SE systeem.
De kosten vallen mij ook enorm mee t.o.v. Enphase waarbij ik ook niet goed voor 3 fase zou kunnen gaan, (te weinig panelen) en het een stuk duurder uit ben.

Een bijkomend voordeel is dat ik nu nog een losse 1 fase grond kabel heb liggen. (Destijds niet over 3 fase nagedacht) Ik wil dan nu eerst ook de 12 panelen + 6 APS micro omvormers op 1 fase tijdelijk aanleggen, totdat we de tuin over hoop halen i.v.m. uitbouw achterzijde en dan wil ik er direct een nieuwe 3-fase grondkabel neerleggen. Dan kan ik achteraf nog makkelijk 2 micro omvormers per fase omknopen zonder al te veel moeite. Switchen van 1 fase naar 3 fase iets wat "onmogelijk" kan met de Enphase of SE.
Waarom kan dat volgens jou niet met de Enphase? Je kan toch gewoon de 400V kabel kopen en in de meterkast alle 3 de fasen aders op dezelfde fase (eigen automaat) aansluiten? Dan heb je gewoon 1 kabel met 1 ader voor de nul en 3 aders die allen op dezelfde fase zitten. Ga je later alsnog naar 3 fasen (400V) dan sluit je elke fase ader aan op een eigen fase in de meterkast. Je moet alleen wel rekening houden met het de maximale stroom die over de nul draad (16-20A) kan lopen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

De YC600i doet Zigbee ipv PLC :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

TFHfony schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:30:
[...]

De YC600i doet Zigbee ipv PLC :)
Alleen maar beter dacht ik zo.
Heb jij of iemand anders nog een goed adres voor de YC600i?

Helaas heeft Solar Bouwmarkt ze niet in het assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Helhond schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:47:
[...]

http://www.winkelman-zonn.../?display=detail&merk=APS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-09 10:48
koenie schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:27:
[...]

Waarom kan dat volgens jou niet met de Enphase? Je kan toch gewoon de 400V kabel kopen en in de meterkast alle 3 de fasen aders op dezelfde fase (eigen automaat) aansluiten? Dan heb je gewoon 1 kabel met 1 ader voor de nul en 3 aders die allen op dezelfde fase zitten. Ga je later alsnog naar 3 fasen (400V) dan sluit je elke fase ader aan op een eigen fase in de meterkast. Je moet alleen wel rekening houden met het de maximale stroom die over de nul draad (16-20A) kan lopen natuurlijk.
En dat laatste wordt nou net het probleem, want je zult deze drie kabels dan met 6A moeten afzekeren om onder de maximale belasting van de 0-draad te blijven.
Verder vraag ik mij ten zeerste af of je wel drie verschillende groepen in 1 doos samen mag laten komen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Jij bent goed bezig.
Vergeet niet dat als je het later in drieën splitst dat je drie eindkap en aansluit stekker nodig hebt!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 22:48
Ik ben mij aan het oriënteren op zonnepanelen en ik vroeg mij af wat de beste oriëntatie zou zijn voor mijn dak. Aangezien ik een plat dak heb, geheel vrij (minus een kleine afvoer), gelegen op het zuid-oosten dacht ik zelf de panelen op de zuid richting te plaatsen. Zie ook de afbeelding. Het gaat om 12 panelen.

Ik heb al van alles gelezen maar kon geen duidelijke site vinden welke het geheel visueel inzichtelijk maakt nadat je je parameters hebt ingegeven.

Afbeeldingslocatie: https://www.nasdag.nl/images/GoT/opstelling.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@panomi
Overweeg ook Oost/West opstelling. Kun je meer panelen kwijt en je spreid de opbrengst meer over de dag.
Maar als je maar 2500 kWh per jaar gebruikt misschien niet nodig :)

Maar voor de opbrengst beter over de dag te verdelen kan goed zijn als salderen weg valt.
En je hoeft je dak ook niet per see vol te leggen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
panomi schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:39:
Ik ben mij aan het oriënteren op zonnepanelen en ik vroeg mij af wat de beste oriëntatie zou zijn voor mijn dak. Aangezien ik een plat dak heb, geheel vrij (minus een kleine afvoer), gelegen op het zuid-oosten dacht ik zelf de panelen op de zuid richting te plaatsen. Zie ook de afbeelding. Het gaat om 12 panelen.

Ik heb al van alles gelezen maar kon geen duidelijke site vinden welke het geheel visueel inzichtelijk maakt nadat je je parameters hebt ingegeven.

[afbeelding]
De beste oriëntatie is de wijze waarop de meeste panelen passen.
Dus drie rijen zw of vijf rijen zo.
Hangt van maten van dak af.
Wil je de hoogste opbrengst halen zet je drie rijen zw en daar tussen twee rijen nw.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
Zoals Panomi heeft voorgesteld (richting zuid, dus schuin tov dakrand) ) haal je de hoogste opbrengst per paneel. Heb ik ook gedaan. Als je dak groot genoeg is kan dat ook een "beste oriëntatie" zijn. .Het hangt maar af van je criteria wat beste is.

Voordeel van meerdere oriëntaties kiezen is dan weer dat je opbrengst over de dag beter verdeeld is en je een kleiner omvormer kunt gebruiken.

Keuzes Keuzes Keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-09 10:48
exroosje schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:32:
Zoals Panomi heeft voorgesteld (richting zuid, dus schuin tov dakrand) ) haal je de hoogste opbrengst per paneel.
Dat klopt, maar als de salderingsregeling wordt afgeschaft, en daarna de subsidie steeds verder wordt afgebouwd, is het veel interessanter om gedurende de dag zoveel mogelijk in je eigen energiebehoefte te voorzien en om die grote bult die je midden op de dag teruglevert zoveel mogelijk af te vlakken.
Daarom kun je momenteel het beste een oost-west-opstelling maken. Liefst op een flink hoog dak, zodat je zolang het licht is opbrengst hebt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhobosatHome
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:24
Wat voor de keuze tussen enphase en aps nog kan uitmaken, is de transfer fee van $200 die enphase vraagt als het systeem van eigenaar wisselt.

Bron: https://enphase.com/en-us/support/how-to-transfer-ownership

[ Voor 3% gewijzigd door PhobosatHome op 05-09-2018 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:51:
[...]

Dat klopt, maar als de salderingsregeling wordt afgeschaft, en daarna de subsidie steeds verder wordt afgebouwd, is het veel interessanter om gedurende de dag zoveel mogelijk in je eigen energiebehoefte te voorzien en om die grote bult die je midden op de dag teruglevert zoveel mogelijk af te vlakken.
Daarom kun je momenteel het beste een oost-west-opstelling maken. Liefst op een flink hoog dak, zodat je zolang het licht is opbrengst hebt.
Je kan de vergelijking nog verder trekken.... ;)
In de winter zuid-dak
In de zomer oost-west-noord dak

Bij @panomi zou ik het inderdaad in de richting van het huis leggen en niet alles op zuid.
Kun je veel meer panelen kwijt in /\ /\ /\ en dus hogere opbrengst
Dus een zuid oost / noord west.
Net als @Speedy-Andre (maar dan andersom)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2018 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 01:33
Vergis je ook niet dat panelen op een plat dak met een relatief kleine hoek geplaatst al snel aan beide kanten van het "dakje" licht vangen. Ik zou ze ook gewoon in de richting van het dak meezetten, dan passen er echt veel meer op. Heb je dat nu misschien nog niet nodig, als je van het gas af wil komt dat nog wel.

[ Voor 18% gewijzigd door Steyn_E op 05-09-2018 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Helhond schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:47:
[...]

En b.g.g uit hengelo, dan: https://www.sun-solar.nl/...elen-prijs-e219-incl-btw/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
Helhond schreef op woensdag 5 september 2018 @ 08:28:
[...]

de apc 1000 kan dat. ik ga 8 panelen leggen op de garage en daar ben ik van plan om 2 stuks apc 1000 op te doen. Er is schaduw en de groepenkast is vlak bij, dus kan het mooi als 3 fase terug naar de meterkast in huis. En 3 fase is wel handig met al 7 kW op het dak van het woonhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 21:09
Klein vraagje... Ik heb al een tijdje panelen op het dak liggen. Een aannemer die vandaag de vogelschroten kwam vervangen, gaf aan dat hij schokjes kreeg van de panelen... Jullie enig idee wat het kan zijn en wat de oplossing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb problemen met mijn SolarEdge omvormer op mijn nieuwe Ubiquiti netwerk (accesspoints) werkend te krijgen, dit werkte wel via de KPN V10 WiFi. Er blijft Waiting for IP staan. Heb de omvormer al meerdere keren via de eigen knop en beveiligingsschakelaar gereset, het netwerk en password opnieuw ingevoerd, etc. In de Ubiquiti apparatuur zie ik hem wel verschijnen, het accesspoint er al naast gehangen, etc. maar krijgt nog steeds geen IP. Hij komt dus wel het authenticatie stukje door en de signaalsterkte is perfect.

Iemand hier die dit werkend heeft gekregen? Kreeg al als advies er een vast IP aan te koppelen, maar het betreffende apparaatje dat dat kan doen heb ik helaas (nog) niet, dus ik moet het anders oplossen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:04
Mastadont schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:21:
Klein vraagje... Ik heb al een tijdje panelen op het dak liggen. Een aannemer die vandaag de vogelschroten kwam vervangen, gaf aan dat hij schokjes kreeg van de panelen... Jullie enig idee wat het kan zijn en wat de oplossing is?
Randaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 21:09
Mja... Zal de installateur maar eens vragen of alles geaard is. Kan het kwaad voor de stroomvoorziening in het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
CurlyMo schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:47:
[...]

En zelf aanschaffen en laten installeren door partijen als Solar-Bouwmarkt of Solar-Outlet kan ook prima.
Ben wel benieuwd of ze dan ook (gratis) komen opdraven als er bijv een paneel defect raakt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
jobr schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:45:
[...]

Ben wel benieuwd of ze dan ook (gratis) komen opdraven als er bijv een paneel defect raakt oid.
Volgens mij zijn ze dat wettelijk verplicht.

Pagina: 1 ... 63 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y