@
Bananenplant
een ingewikkelde vraag(en) om zo snel en simpel te beantwoorden.
wil je echt antwoorden op alle stukjes die je vraagt, dan kun je het beste een eigen topic openen.
(dan blijven alle gegevens bij elkaar, en halen mensen het hier niet door elkaar.)
maar zal wat tipjes geven.
1. solaredge, dat is leuk spul, maar wel prijzig, en is het echt nodig?
(word door sommige verkopers als goddelijk verkocht, om nitwit gebruikers te paaien.
het is vaak niet nodig en erg overdreven. maar zeker ook niks mis mee.)
2. geluid, ja echt stil en +3kW elektrische apparaten, dat is erg lastig te maken.
er zijn wel wat merken waarvan we weten dat die meer lawaai maken als anderen, maar geluid hoort er wel een beetje bij, helaas.
wat acceptabel is voor de 1 hoeft dat niet voor de andere te zijn.
(je hebt ook omvormers die buiten kunnen hangen, soms is dat een oplossing, maar moet wel kunnen met je huis natuurlijk.)
3. oost-west: doen!
schrijf ik vanochtend ook al in dit deel van het forum.
migjes in "Zonnepanelen op oost-west of toch anders?"
4. zonnecollector.
daar is niet iedereen een fan van, ze kosten relatief veel, en het gebruik er van maken is wel wat beperkt.
je maakt maar een gedeelte van het jaar maar warm water mee, en het aantal m3 gas wat je gebruikt voor warm water is maar beperkt, dus kleine besparing.
(maar kijk je niet alleen naar de kosten, maar ook naar gebruik. dan vind ik ze niet eens zo heel slecht.
dus is je horizon groter als alleen de portemonnee is het zeker een aanrader.)
5. denk ook aan een warmtepomp,
er zijn er hier al genoeg die hun gas gewoon helemaal vaarwel hebben gezegd.
(gas begint rap duurder te worden op dit moment, en als sommige regerings-plannen echt door gaan, kan het rap gaan stijgen. een warmtepomp + zonnecollector kunnen dan wel eens geniaal worden.
maar mijn kristallen bol voor de toekomst is een beetje wazig helaas.

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)