Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.943 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:23
Daar heeft SolarEdge maling aan!
Dus met een SE2200HD kan/mag je er max 3400Wp aan hangen... anders geen garantie.

Zie de voetnote onderaan dit document.
*3 Bij alle limieten moet het nominale STC-vermogen van de panelen worden gebruikt, ongeacht de plaats, hellingshoek of oriëntatie van de panelen

[ Voor 55% gewijzigd door Rouske op 01-09-2018 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:59
Dan moet het dus de SE4000HD zijn. Stom ding :p

Hoeveel zou ik moeten rekenen voor het installatiemateriaal voor 2 schuine daken en twee platte daken? Wellicht dat ik de platte daken zelf doe.

[ Voor 61% gewijzigd door CurlyMo op 01-09-2018 23:33 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik snap dat het meerdere windrichtingen zijn en dat er mogelijk wat schaduw speelt, maar dan nog kan ik me niet voorstellen dat je met zoveel panelen onder de 2200 Watt blijft. Zeker midden op de dag in de zomer vangen beide kanten zon. En ook met grijs diffuus weer heb je met 20 panelen maar 110 Watt per paneel nodig om aan de max van je omvormer te zitten. Ik zou wat meer ruimte over houden (

Daarnaast is het buiten de specificatie van de omvormer om zoveel DC-vermogen aan te sluiten. Daar kun je wat van vinden i.v.m. gelijktijdigheid (vandaar mijn opmerking "het zal technisch wel werken"), maar in geval van een garantie-claim sta je er heel slecht voor als je meer DC-vermogen aan hebt gesloten dan volgens de specificatie van de omvormer toegestaan is.

Edit: aha, ik zie dat @Rouske ook al zoiets zei...

[ Voor 3% gewijzigd door ocaj op 01-09-2018 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ocaj schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 23:54:
Edit: aha, ik zie dat @Rouske ook al zoiets zei...
En je ziet dat ik je al gelijk gegeven had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:28
Ton1969 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 22:07:
[...]

@reneeke1970

Wellicht een onsamenhangend verhaal en heb ik teveel info gegeven alhoewel ik dacht dat dit beter is.
Om te beginnen heb ik niet veel ruimte om panelen te plaatsen, heb ik geen topsysteem en dat zal het met mijn plannen ook niet worden.
Ik probeer enkel de opbrengst wat op te krikken.

Vergeet de oostkant. Hier ben ik al over uit, ga geen nieuwe panelen plaatsen maar leg er 1 paneel voorzien van een optimizer op het dakkapel bij, dat worden dus 7stuks op een 1,5 omnik omvormer.

Op de westkant van het dak liggen nu 7 panelen, helaas niet meer ruimte om bij te plaatsen.
Mijn vraag was, heeft het zin om 3 panelen op het lager gelegen platte dak (dus ook de westkant)in deze string op te nemen en deze te voorzien van optmizers . De panelen op het platte dak onder de 7 panelen zullen dan noodgedwongen anders gericht moeten worden.
De westkant gaat vanaf 11 uur in de ochtend pas lekker meedoen en een uur later liggen de eventueel bij te plaatsen 3 panelen volledig in de zon.

Uit jou antwoord begreep ik dus dat de andere 7 dan ook moeten worden voorzien van optimizers.
Hier blijkt dus uit dat de 7 panelen negatief worden beïnvloed door de 3 bij teplaatsen zonnepanelen? Ondanks dat deze 3 worden voorzien van een optimizer.
De andere panelen ook voorzien van een optimizer wordt dan weer een te dure aangelegenheid voor de verwacht ik geringe winst in opbrengst.

Weet jij overigens of de flatfix platdak ook voor portrait is te verkrijgen?

Ik verwacht dat ik zo wat duidelijker ben :)
Je maakt één klein foutje, die 7 worden niet negatief beïnvloed, die blijven hun opbrengst houden zoals nu. Die 3 extra worden negatief beïnvloed door de 7.
Als de zon op de zuid panelen schijnt leveren die hoge stroom. Op hetzelfde moment staat zon schuin op west panelen en die leveren dus een lage stroom, en die belemmeren dus de zuid panelen. Vandaar dat west ook optimi nodig heeft zodat zuid volledig kan leveren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
jacovn schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 19:28:
Vandaag kon ik op het platte dak van ons nieuwe huis.

Dakluik in midden..

Lengte richting dak:
Achter het luik 337 cm tot goot
Voor luik 336 cm tot goot

Breedte richting dak:
Breedte 394 cm van goot tot goot

Rand van de goot tot midden nokpan is 35 cm

Zie:
[afbeelding]

Links plat dak, bij 35 op meetlint terug naar 25 loopt dak schuin 7 cm naar beneden en vormt zo een goot rondom het platte stuk half onder de nokpannen. Op 4 punten wordt dan water gespuied op schuine daken.

Gaan net wel/niet passen met esdec flatfix fusion als ik het bereken.

2x oost/west en dan staan de voetjes nog grotendeels op het stuk binnen de goot, en steekt beetje boven goot. Dan Is er nog 30 cm tot nokpan minimaal en dat is meer dan dat de top van de beugel boven dak uit steekt

[afbeelding]

Buitenste steunen van een oost/west paar zitten 1888 mm uit elkaar
De steun zit 100 mm uit de buitenkant.

2 maal oost/west is minimaal 2090 + 2105 mm = 4195 mm.
De steunen staan met hun hart 100 mm van beide kanten, dus de buitenste steunen staan 3995 mm uit elkaar. Omdat het paltte stuk 3940 a 3950 mm is komt 1a 2 cm van de steun boven aflopend stukje dak te staan.

Over die nokpan, die steekt wellicht centimeter of 10 boven dak uit.

[afbeelding]

Dak is op 920 cm hoog, dus afstand tot de rand is wellicht wel een dingetje.
Dus met de bouw van het huis is geen rekening gehouden met de afmetingen van de zonnepanelen? ;)
En die van zonnekompas maar?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
AUijtdehaag schreef op zondag 2 september 2018 @ 07:45:
[...]

Dus met de bouw van het huis is geen rekening gehouden met de afmetingen van de zonnepanelen? ;)
Nee zo ver ging het niet met de planning. De exacte maat van het dak was niet echt op een tekening terug te vinden.
En maten van het huis hangen samen met de vloerplaten etc.
De breedte zou wel iets aangepast hebben kunnen worden, maar het kavel heeft ook grenzen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
AUijtdehaag schreef op zondag 2 september 2018 @ 07:45:
[...]

Ik weet uit ervaring dat best lastig is. Want ook de stenen moeten mooi uitkomen qua maat, het zinkwerk passen, de goot ook.

Is best een heel gepuzzel en dan hangt het soms ook nog af van het exacte paneel wat je krijgt.

Het werd bij ons uiteindelijk nog passen en meten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton1969
  • Laatst online: 28-09 11:39
reneeke1970 schreef op zondag 2 september 2018 @ 06:38:
[...]

Je maakt één klein foutje, die 7 worden niet negatief beïnvloed, die blijven hun opbrengst houden zoals nu. Die 3 extra worden negatief beïnvloed door de 7.
Als de zon op de zuid panelen schijnt leveren die hoge stroom. Op hetzelfde moment staat zon schuin op west panelen en die leveren dus een lage stroom, en die belemmeren dus de zuid panelen. Vandaar dat west ook optimi nodig heeft zodat zuid volledig kan leveren.
@reneeke1970

Kijk, dat is het antwoord waar ik op gehoopt had :)
Dan heeft het dus wel zin al zullen de panelen maar een paar uur per dag echt renderen.
Natuurlijk is het wellicht economisch niet verantwoord maar ik zie graag bij mooie dagen de opbrengst boven de 2000 komen. Nu blijft hij er net onder hangen en ik verwacht met mooie dagen in de zomer dat de opbrengst dan boven de 20 kWh zal zijn.

Ik vergelijk mijn opbrengst met een aantal pv installaties hier in de buurt en blijf altijd een 1,5 tot 2 kWh achter en dat is best frustrerend ;)

Zou je me nog antwoord op 1 vraag kunnen geven?
Is het nu zo dat de 7 panelen ook meer zullen opleveren als de 3 bij te plaatsen panelen nog in de schaduw liggen? De stringspanning is dan toch hoger p=u*i

Nog een reden om het toch te doen is dat de opbrengst bij donker weer de string ook goed zal doen.

Nu nog even op zoek naar een lichte constructie voor 2 en 3* portrait .
Nogmaals bedankt voor je feedback!
Hier kan ik wat mee :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:53

de Peer

under peer review

Gisteren in 1 dag het garagedak vol gelegd, daarmee is mijn PV installatie voorlopig klaar.

Ik heb 14x Canadian Solar 270 Wp op het schuine dak (45 graden) en
14x Canadian Solar 270 Wp op het platte dak, onder een hoek van 10 graden.
Aangesloten op een 3 Fase Goodwe 6000.

Schuine dak leggen viel me mee. Heb alles alleen gedaan. Dank voor de tips die ik hier kreeg. Heb de kieren die ontstonden tussen de dakpannen (door gebruik van clickfit evo) opgevuld met flexim, dat werkte prima.

Heb beide installaties vereffend met verzinkte zelfborende schroeven met vertinde aardedraad.

We zitten op ongeveer 0.7 € per Wp na aftrek BTW.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4qsoZWL.jpg
Het is véél steviger dan het er op de foto uit ziet. Ik krijg er letterlijk geen enkele beweging in. Toch ga ik voor de zekerheid nog wat ballast aanbrengen, voor de gemoedsrust tijdens een storm. Ook ga ik de zijkanten nog dicht timmeren zodat er geen wind meer onder kan komen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OIj45z8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M6XQY79.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1PJ1zzI.jpg
's ochtends vroeg, dus nog met schaduw..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J72N3bJ.jpg
Ons nieuwe uitzicht bevalt ons wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:08:
Gisteren in 1 dag het garagedak vol gelegd, daarmee is mijn PV installatie voorlopig klaar.
Zo. Je hebt weer wat credits gewonnen voor de discussie in dat andere topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ton1969 schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:01:
[...]

@reneeke1970

Kijk, dat is het antwoord waar ik op gehoopt had :)
Dan heeft het dus wel zin al zullen de panelen maar een paar uur per dag echt renderen.
Natuurlijk is het wellicht economisch niet verantwoord maar ik zie graag bij mooie dagen de opbrengst boven de 2000 komen. Nu blijft hij er net onder hangen en ik verwacht met mooie dagen in de zomer dat de opbrengst dan boven de 20 kWh zal zijn.

Ik vergelijk mijn opbrengst met een aantal pv installaties hier in de buurt en blijf altijd een 1,5 tot 2 kWh achter en dat is best frustrerend ;)

Zou je me nog antwoord op 1 vraag kunnen geven?
Is het nu zo dat de 7 panelen ook meer zullen opleveren als de 3 bij te plaatsen panelen nog in de schaduw liggen? De stringspanning is dan toch hoger p=u*i

Nog een reden om het toch te doen is dat de opbrengst bij donker weer de string ook goed zal doen.

Nu nog even op zoek naar een lichte constructie voor 2 en 3* portrait .
Nogmaals bedankt voor je feedback!
Hier kan ik wat mee :)
Als die 3 in schaduw liggen worden ze door de optimises aangepast en dit zal een spanning verlaging van deze panelen betekenen. Hoeveel toegevoegde spanning er over blijft hangt van de situatie af, maar het zal niet vreemd zijn als dit slechts 10 volt per paneel is. Dus ja in totaal string spanning loopt het op en geeft het een iets beter rendement voor de omvormer, maar verwacht er niet veel van. Met bewolkt weer zal winst groter zijn dan met felle zon omdat je dan de hardste schaduw krijgt.

Kun je niet ergens een afdakje maken voor een paar panelen of zoiets?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Schuine dak leggen viel me mee. Heb alles alleen gedaan. Dank voor de tips die ik hier kreeg. Heb de kieren die ontstonden tussen de dakpannen (door gebruik van clickfit evo) opgevuld met flexim, dat werkte prima.

Heb beide installaties vereffend met verzinkte zelfborende schroeven met vertinde aardedraad.

[afbeelding]
Het is véél steviger dan het er op de foto uit ziet. Ik krijg er letterlijk geen enkele beweging in. Toch ga ik voor de zekerheid nog wat ballast aanbrengen, voor de gemoedsrust tijdens een storm. Ook ga ik de zijkanten nog dicht timmeren zodat er geen wind meer onder kan komen.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
In principe heb ik ze ook zo liggen, maar dan met balken van 120×60.
Wat achteraf belangrijk bleek , is een trek verbinding maken van links naar rechts, het hout gaat drogen en krimpen en komen panelen los te zitten waardoor ze uit elkaar kunnen schuiven

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

reneeke1970 schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:24:
[...]

Wat achteraf belangrijk bleek , is een trek verbinding maken van links naar rechts, het hout gaat drogen en krimpen en komen panelen los te zitten waardoor ze uit elkaar kunnen schuiven
Aha, jouw balken waren een beetje mijn inspiratiebron.
goed om te weten, ga ik rekening mee houden!
Je bedoelt dus dat de balken onderling verbonden moeten worden, door een goede plank of andere balk?

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 02-09-2018 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton1969
reneeke1970 schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:19:
[...]

Als die 3 in schaduw liggen worden ze door de optimises aangepast en dit zal een spanning verlaging van deze panelen betekenen. Hoeveel toegevoegde spanning er over blijft hangt van de situatie af, maar het zal niet vreemd zijn als dit slechts 10 volt per paneel is. Dus ja in totaal string spanning loopt het op en geeft het een iets beter rendement voor de omvormer, maar verwacht er niet veel van. Met bewolkt weer zal winst groter zijn dan met felle zon omdat je dan de hardste schaduw krijgt.

Kun je niet ergens een afdakje maken voor een paar panelen of zoiets?
Nee isniet mogelijk,
Helaas heb ik niet genoeg ruimte om bij te plaatsen, heb voorzichtig voorgesteld een dakraam te laten vervallen maar daar was mijn vrouw het niet helemaal mee eens >:)
Daarbij is mijn woning niet echt geschikt voor panelen, oost en west is ook niet zuiver.
Dan moet je roeien met de riemen die je hebt.
Ik zag overigens bij bovenstaande foto’s een houten constructie, dat zou ik ook kunnen doen.
Even vragen wat hij als voeten heeft gebruikt welke op het dak staan, is niet helemaal goed te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton1969

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat ziet er gelikt uit _/-\o_

Wat heb je gebruikt als voetjes onder de palen?
Het lijkt op kapjes welke je over een tuinpaal ter decoratie schuift.
Ik was eigenlijk ook van plan zoiets te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
de Peer schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:26:
[...]

Aha, jouw balken waren een beetje mijn inspiratiebron.
goed om te weten, ga ik rekening mee houden!
Je bedoelt dus dat de balken onderling verbonden moeten worden, door een goede plank of andere balk?
Juist, anders worden de panelen als het ware uit elkaar getrokken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ton1969 schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:35:
[...]

Rubberen tegels voor speel toestellen van vier cm dik aan stukken snijden.
Hornbach paar euro.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ton1969 schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:35:
[...]

Dank je.

Het zijn eigenlijk gewoon klinkertjes van ongeveer 10 bij 10 cm, met een 1,5 hoog rubber matje eronder. De houten balken heb ik voor de zekerheid op de stenen gelijmd. Ze staan dus gewoon op het steentje, niets bijzonders.

Doel was vooral om het hout droog te houden aangezien er wel eens 1 of 2cm water langdurig op het dak blijft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton1969
de Peer schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:38:
[...]

Dank je.

Het zijn eigenlijk gewoon klinkertjes van ongeveer 10 bij 10 cm, met een 1,5 hoog rubber matje eronder. De houten balken heb ik voor de zekerheid op de stenen gelijmd. Ze staan dus gewoon op het steentje, niets bijzonders.

Doel was vooral om het hout droog te houden aangezien er wel eens 1 of 2cm water langdurig op het dak blijft liggen.
Juist dat probleem heb ik ook.
Leuk, ga ik ook zo maken, heb ik weer wat te doen.
Handig dit forum :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ton1969 schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:42:
[...]

Juist dat probleem heb ik ook.
Leuk, ga ik ook zo maken, heb ik weer wat te doen.
Handig dit forum :*)
Kunt ze ook zo maken
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9qn7q542dh.png

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Hout is best duur tegenwoordig.
Was aluminium niet goedkoper geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heeft iemand nog tips voor de "best-bang-for-the-buck-wp-m2" panelen? Ik kwam uit op Canadian Solar van 300Wp voor € 159,-, maar misschien dat jullie nog panelen kennen die prijs/kwaliteit/m2 nog leuker zijn. Of dat jullie toevallig weten of er grote nadelen kleven aan die Canadian Solar's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:20
Eisen? Mono? Poly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:56:
@reneeke1970
Hout is best duur tegenwoordig.
Was aluminium niet goedkoper geweest?
Nope, komen van marktplaats, op sloop lokatie opgehaald, zes meter balken voor tien euro per stuk.

Heb meerdere overkapping gemaakt van nieuw Douglas en zelfs dat is goedkoper dan aluminium

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zoals ik hem nu stel. Zoveel mogelijk Wp / m2 / €. Maar daarbij wel een beetje kwaliteit. Volgens mij maakt Poly of Mono niet uit, maar dat moet ik nog eens navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:20
CurlyMo schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:01:
[...]

Zoals ik hem nu stel. Zoveel mogelijk Wp / m2 / €. Maar daarbij wel een beetje kwaliteit. Volgens mij maakt Poly of Mono niet uit, maar dat moet ik nog eens navragen.
Poly 270Wp. Panelen haal je voor €100 exc. btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@CurlyMo
Of het kwaliteit was, weet je pas over >5 jaar....

Ik ben ergens blij dat ik mijn monopanelen vervang nu, na 5 jaar. En die werkte nog prima.
Over 10 jaar had ik ze denk ik weg kunnen gooien.
Aluminium rand die een beetje verder open staat. Kit niet meer zichtbaar, stekkers die niet meer uit elkaar gaan... etc.

Ik zal niet zo snel meer de goedkoopste panelen meer aanbevelen. Liever wat meer geld uitgeven aan een gerenomeerd merk...(en niet uit china)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
AUijtdehaag schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:05:
@CurlyMo
Ik zal niet zo snel meer de goedkoopste panelen meer aanbevelen. Liever wat meer geld uitgeven aan een gerenomeerd merk...(en niet uit china)
Welke merken kan ik me dan op focussen? LG, Panasonic, BenQ en Sharp? En wat betreft JA Solar, waar ik ook veel positieve dingen ook lees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:05:
@CurlyMo
Of het kwaliteit was, weet je pas over >5 jaar....

Ik ben ergens blij dat ik mijn monopanelen vervang nu, na 5 jaar. En die werkte nog prima.
Over 10 jaar had ik ze denk ik weg kunnen gooien.
Aluminium rand die een beetje verder open staat. Kit niet meer zichtbaar, stekkers die niet meer uit elkaar gaan... etc.

Daar hebben mijn vijftien jaar oude yingli en sharp nou helemaal geen last van

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@CurlyMo
Heb je even?
Over 5 jaar zal ik mijn panasonics weer reviewen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
AUijtdehaag schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:10:
@CurlyMo
Heb je even?
Over 5 jaar zal ik mijn panasonics weer reviewen.
Jij hebt wel andere eisen dan de kennis waar ik advies aan geef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CurlyMo schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:57:
Heeft iemand nog tips voor de "best-bang-for-the-buck-wp-m2" panelen? Ik kwam uit op Canadian Solar van 300Wp voor € 159,-, maar misschien dat jullie nog panelen kennen die prijs/kwaliteit/m2 nog leuker zijn. Of dat jullie toevallig weten of er grote nadelen kleven aan die Canadian Solar's?
Ik heb me dezelfde vraag gesteld 2 maanden terug, en kwam dus uit op Canadian solar 270 wp, want die kosten 130 euro per stuk, dus meer Wp per € dan een 300 wp van hetzelfde merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:12:
[...]

Jij hebt wel andere eisen dan de kennis waar ik advies aan geef.
En die kosten ook maar de helft...
Dus keuze stress ;)

Edit: ik wil niet beweren dat goedkoop, duurkoop is.
Maar ik neem het niet zo snel meer in ieder geval..

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2018 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
de Peer schreef op zondag 2 september 2018 @ 11:14:
[...]

Ik heb me dezelfde vraag gesteld 2 maanden terug, en kwam dus uit op Canadian solar 270 wp, want die kosten 130 euro per stuk, dus meer Wp per € dan een 300 wp van hetzelfde merk.
Dat zag ik ook inderdaad, maar het stukje m2 speelt ook mee. Er is niet veel ruimte. Daarom dat ik zelf ook aan Phono Solar 355Wp zit te denken van 195cm. Het dak is volgens mij 600cm breed, dus dat zou net kunnen.

@AUijtdehaag @reneeke1970 @de Peer de algemene conclusie blijft dus dat elk paneel in principe prima is mits aan je specificaties voldoet. Oftewel, gewenste Wp per euro, uiterlijk, formaat, degradatie over de jaren, voltage, prestatie bij warm weer en prestatie bij bewolking.

[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 02-09-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 09:52
Ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer, ik heb drie aanbieders hier gekregen en alle drie zeggen ze wat anders.

Woning zie foto van google maps. Bovenkant is dus het Noorden.

Afmetingen: Breedte dak is 6 meter. Ik tel voor 15 en achter 16 pannen van 33cm per stuk (voorkant dus 6m x4.95m)
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/27yp0j.png

Actueel verbruik 3700kw
Planning lucht-lucht warmtepomp (airco+verwarming (in najaar/voorjaar). 1 buitenunit van 7kw met twee binnenunits van 3.5kw per stuk.

Geschat verbruik 4800-5000kw

Aanbieder 1:
Conclusie ongunstig dakmaat dus genoodzaakt voor Sunpower:
14x Sunpower X21-345
Solaredge SE4000H
14x P500 Optimizers
Geinstalleerd vermogen: 4830
Verwachte opbrengst: 4698

Zij zeggen mij deze opbrengst te garanderen, ergste geval zou voor hun kosten bijvoorbeeld een paneel extra geplaatst worden.

Aanbieder 2:
4698 van aanbieder 1 is niet haalbaar op mijn dak, ik zou maar 4100 halen met Sunpower
21x Denim SC R M300BTG Dual Glass Inclusief 35 jaar fabrieksgarantie??
11 panelen voorkant en 10 panelen achterkant
Solax X3-6.0T
Geen optimizers
Verwachte opbrengst 5013 kw (Gemiddelde opbrengst 80%, voorkant 85%, achterkant 75%)

Aanbieder 3:
Offerte nog niet binnen.
18x 300wp IBC Solar
Optimizers
Verwachte opbrengst 4800-5000

Conclusie:
Buiten de prijs om, die reken ik uit door per wp te rekenen vraag ik me wel af wie nu de waarheid zegt en wie onzin uitkraamt. Sunpowers zegt speciale breking te hebben zodat die ook op ons dak bijna volledige opbrengst heeft.

Het is nog een verschil tussen 14 sunpowers of 18 of zelfs 21 van een ander merk panelen.

Ik vraag me af of die 4700 niet te weinig is. Hierin is 1000kw gerekend voor een 7kw (2x3.5 binnenunit) welke ik ook wil gebruiken voor verwarmen als het niet koud genoeg is voor de hele cv aan te zetten.

In verband met het kleine schoorsteentje zou net geen 3x5 panelen geplaatst kunnen worden.

Iemand tips? Wanneer loont het zich om te gaan voor de sunpowers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Denneke,,! schreef op zondag 2 september 2018 @ 12:05:
Ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer, ik heb drie aanbieders hier gekregen en alle drie zeggen ze wat anders.

Woning zie foto van google maps. Bovenkant is dus het Noorden.

Afmetingen: Breedte dak is 6 meter. Ik tel voor 15 en achter 16 pannen van 33cm per stuk (voorkant dus 6m x4.95m)
[afbeelding]

Actueel verbruik 3700kw
Planning lucht-lucht warmtepomp (airco+verwarming (in najaar/voorjaar). 1 buitenunit van 7kw met twee binnenunits van 3.5kw per stuk.

Geschat verbruik 4800-5000kw

Aanbieder 1:
Conclusie ongunstig dakmaat dus genoodzaakt voor Sunpower:
14x Sunpower X21-345
Solaredge SE4000H
14x P500 Optimizers
Geinstalleerd vermogen: 4830
Verwachte opbrengst: 4698

Zij zeggen mij deze opbrengst te garanderen, ergste geval zou voor hun kosten bijvoorbeeld een paneel extra geplaatst worden.

Aanbieder 2:
4698 van aanbieder 1 is niet haalbaar op mijn dak, ik zou maar 4100 halen met Sunpower
21x Denim SC R M300BTG Dual Glass Inclusief 35 jaar fabrieksgarantie??
11 panelen voorkant en 10 panelen achterkant
Solax X3-6.0T
Geen optimizers
Verwachte opbrengst 5013 kw (Gemiddelde opbrengst 80%, voorkant 85%, achterkant 75%)

Aanbieder 3:
Offerte nog niet binnen.
18x 300wp IBC Solar
Optimizers
Verwachte opbrengst 4800-5000

Conclusie:
Buiten de prijs om, die reken ik uit door per wp te rekenen vraag ik me wel af wie nu de waarheid zegt en wie onzin uitkraamt. Sunpowers zegt speciale breking te hebben zodat die ook op ons dak bijna volledige opbrengst heeft.

Het is nog een verschil tussen 14 sunpowers of 18 of zelfs 21 van een ander merk panelen.

Ik vraag me af of die 4700 niet te weinig is. Hierin is 1000kw gerekend voor een 7kw (2x3.5 binnenunit) welke ik ook wil gebruiken voor verwarmen als het niet koud genoeg is voor de hele cv aan te zetten.

In verband met het kleine schoorsteentje zou net geen 3x5 panelen geplaatst kunnen worden.

Iemand tips? Wanneer loont het zich om te gaan voor de sunpowers?
Nummer twee kletst, nummer één brengt in praktijk veel meer op, dus die garantie geef ik ook wel.
Maar hoezo afwijkende maat?
3×6 past toch gewoon 160×100 ??
Eentje minder bij schoorsteen.
Dus 17×300wp is dik 5000 kWh, en dan op een gewone string omvormer. Ik zou een drie fase nemen, als je ooit achter kant ook vol wilt leggen een 7 kW ofzo

PS ga wel meten met rolmaat.
Ik dacht gaat over parasol huis maar je bedoelt zeker de linkse met oost west dak? Want in dat geval heeft nummer twee wel gelijk met zijn opbrengst.

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 02-09-2018 13:24 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Denneke,,!
Op 6m breed x 4,95 hoog komt het mooste uit een paneel van 1590 x 1053. (sunpower, benq sunforte en Panasonic hit (kuro))
3x 5 panelen in portrait.
https://natec.nl/producten/panasonic-hit-n325-full-black/
(iets prettiger geprijst dan sunpower wellicht en ook prima kwaliteit)

Standaard paneel zou qua Vmpp perfect uitkomen op een 3-fase stringomvormer, maar wat krap in de maten.
3x 1650 = 4950 (portrait) en dat is wat krap (om niet over je dakgoot te komen)
Of 5x 992 = 4960 + rails (landscape) is ook te krap.

Kun je de juiste maten aangeven van beide dakvlakken. (minus schoorsteen en minus dakraam) ?
En dan hier duidelijke fotos met de maten erin posten?
Ik neem aan dat je gewoon alles vol wilt leggen?

14 op de kant van de schoorsteen (2 strings van 7) 4550 Wp
en 12 op de kant van het dakraam? (1 string van 12) 3900 Wp
SMA STP 7000 TL-20 bijvoorbeeld

En waarom solaredge als je geen schaduw hebt? Voor logging per paneel?
Komt er nu 1 of 3-fase je huis binnen?

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2018 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@Denneke,,!
Sunpower is nog iets kleiner dan pansonic. Welliswaar paar centimeters maar goed.

Panasonic hit: 1590 x 1053
Sunpower: 1558 x 1046

Op mijn rare dakhoeken (13 graad Noord-oost / zuid-west en 60 graden zuid-west) krijg ik lang geen garanties voor de volle paneel opbrengst. Systeem 8,11 kWp een jaaropbrengst van 7,213 MWh

Als je op pvoutput zoekt naar zowel Sunpower als Panasonic HIt panelen vind je wel een aantal systemen en kun je een idee krijgen wat die opleveren. Dat is echter niet vergelijkbaar met je eigen opzet waarschijnlijk.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
Ik heb mijn best gedaan voor de goede afmetingen.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/261feox.png

@reneeke1970
Het gaat inderdaad over het Oost-West dak. Het platte dak is ook mijn eigendom, echter ligt dat lager (1 verdieping) en dus in het laagseizoen al heel snel schaduw.

Dus dan kletst nummer 1? Al garandeert hij mij wel die opbrengst... Gaan ze zich dan in hun eigen vingers snijden?

@AUijtdehaag
Schoorsteen zit vanaf onderkant vanaf de 7de pan, dus na 1.98 meter. Praktisch in het midden dus, en dus inderdaad 1 paneel minder.

Dakraam zie afbeelding.

Ik wil niet alles vol leggen, ik wil kostendekkend zijn en dat zou dus 4800-5000kw moeten zijn. (3700 huidig gebruik + airco)

Solaredge voor logging ja en monitoren...

Ik heb 3 fase dus dat scheelt!

@jacovn

Aan iedereen, waar het mij vooral om gaat is wat maakt dat er zon grote verschillen zitten in de offertes, betreft opbrengst en betreft wat ik nodig heb om 'neutraal' te zijn. Doel is neutraal te zijn met de beste optie. Ik begrijp dat de sunpowers een hoger rendement hebben maar wat maakt dat de andere twee 'standaard' panelen bij de een ik 18 panelen nodig heb en bij de ander 21. Beide zijn 300wp panelen tegenover 14 panelen van 345wp. Maken die sunpowers echt zoveel verschil met actueel rendement (geen optimaal dak)

Hoop dat het zo wat duidelijker is. Thx voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@Denneke,,! nummer één probeert je gewoon over te halen, als je gaat klagen legt ie paneeltjes bij, maar dan heeft ie intussen wel klant binnen en paar duizend verdient. Rendement is 85 procent en daar veranderd geen enkel merk of systeem iets aan.

Zonnepanelen zijn verslavend en na een jaar heb je spijt dat je niet alles gelijk vol hebt gelegd. Twee keer installatie kosten van 1200 doet best zeer.
Je airco gaat veel meer verbruiken dan je denkt. En nog een boiler, en nog inductie, en elektrische auto.....

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 02-09-2018 15:26 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Denneke,,!
14 op west kant en 13 op oost kant dan. (naast dakraam 1 en andere kant naast dakraam 2)

En salderen houdt op te bestaan.... dus jaaropwek/verbruik tegen elkaar wegstrepen gaat vervallen
Je wilt dan zoveel mogelijk spreiding van opwek = direkt verbruik. (en het liefst zo veel mogelijk panelen ala @reneeke1970, zodat je in de mindere maanden ook nog enigszins "direkt" eigen verbruik, opwekt )
Oost/west is dan ook ideaal (langere opwek per dag en geen korte hoge piek opwek net als zuid)

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:21
Denneke,,! schreef op zondag 2 september 2018 @ 15:13:
[afbeelding]

@reneeke1970
Het gaat inderdaad over het Oost-West dak. Het platte dak is ook mijn eigendom, echter ligt dat lager (1 verdieping) en dus in het laagseizoen al heel snel schaduw.

Dus dan kletst nummer 1? Al garandeert hij mij wel die opbrengst... Gaan ze zich dan in hun eigen vingers snijden?

@AUijtdehaag
Schoorsteen zit vanaf onderkant vanaf de 7de pan, dus na 1.98 meter. Praktisch in het midden dus, en dus inderdaad 1 paneel minder.

Dakraam zie afbeelding.

Ik wil niet alles vol leggen, ik wil kostendekkend zijn en dat zou dus 4800-5000kw moeten zijn. (3700 huidig gebruik + airco)

@jacovn

Aan iedereen, waar het mij vooral om gaat is wat maakt dat er zon grote verschillen zitten in de offertes, betreft opbrengst en betreft wat ik nodig heb om 'neutraal' te zijn. Doel is neutraal te zijn met de beste optie. Ik begrijp dat de sunpowers een hoger rendement hebben maar wat maakt dat de andere twee 'standaard' panelen bij de een ik 18 panelen nodig heb en bij de ander 21. Beide zijn 300wp panelen tegenover 14 panelen van 345wp. Maken die sunpowers echt zoveel verschil met actueel rendement (geen optimaal dak)

Je zou de SolarEdge site designer exe file kunnen downloaden. Daar alles goed invullen en dan kan je twee profielen maken. Men zegt dat die tool vrij goed de praktijk simuleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denneke,,!
@AUijtdehaag Ow dat saldering weg valt is ook weer zon dingetje, wat ga je dan doen... per wanneer zou dit zijn?

Maar goed ik moet dus wel 85% rekenen betreft rendement. Dus optie 1 valt dan eigenlijk al weg...

Echter kwa maten zijn de standaard panelen dus erg krap..

Lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Denneke,,!
Als salderen weg valt, ga ik verhuizen naar zo een perfect huis (dak) als jij hebt.
En dan helemaal volleggen met panelen.
Dan draait mijn warmtepomp in de zomer gratis om te koelen. De WP boiler slurpt 500 watt van de panelen af voor 1 uurtje en zet die gratis om in warm water.

En in de winter moet ik wat stroom bijkopen om met de warmtepomp(en) te verwarmen.
8 maanden vh jaar levert de PV gewoon geld op. 4 maanden vh jaar kost het weer wat geld.(want dan moet je wat stroom kopen)

Al met al... het wordt iets minder gunstig, maar energie rekening blijft nul.
(dus dak gewoon vol knallen)

Oh ja. En batterijopslag zal dan ook wel iets goedkoper geworden zijn. Dat "vlakt" de dag weer mooi uit met de nacht.
En je E-auto/E-scooter/E-fiets lekker gratis laden enz....

Oost/west is maar 85% inderdaad, maar je kan wel lekker veel panelen erop kwijt !

2020: https://blog.vandebron.nl...kkoord-hoe-verder-na-2023

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2018 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Laatst online: 25-09 18:42

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

reneeke1970 schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:24:
[...]

Heb je daar een foto van?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Denneke,,! schreef op zondag 2 september 2018 @ 15:13:
[afbeelding]

@reneeke1970

@AUijtdehaag

Dakraam zie afbeelding.

@jacovn

Ter verduidelinking heb ik het ook over een sunpower systeem op Solaredge.
16x X22-360 in oost/west op plat dak
7x X21-350 black

Als je een oost/west dak hebt dan zou ik eerder een oost/west opstelling maken met iets als benq sunforte op panasonic hit dan alleen west volleggen met sunpower.
Met alles wat ik gelezen heb online denk ik wel dat Sunpower een van de beste zo niet DE beste panelen zijn. Echter vragen ze wel de hoofdprijs.

Wij gaan all electric en ik verwacht aan deze opzet niet eens genoeg te hebben. Zijdak moet zwart van waf, verder wil ik topdak optimaal vullen. Er is nu een X22-370 zelfs maar eens inforneren wat de meerprijs is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:55
Na heel veel lezen heb ik een vraag over een bepaalde woonsituatie die ik nog niet eerder ben gekomen:

Omdat ik in een huurhuis zit mag ik niks aan de bestaande elektra installatie doen.
Dit komt neer op max 600w dat ik terug mag voeren het net in.

Nu is mij de vraag of er ook omvormers betaan die het net als backup gebruiken.
Doel is om 3000w aan panelen te plaatsen. Dit wil ik gebruiken voor een warmtepomp. Bij te weinig opbrengst moet dus het net het resterende aanvullen. En bij te veel mag er max 600w terug het net in.

Op deze manier gaat niet alle opbrengst verloren.

Kan enkel niet een omvormer vinden die max 600w het net in stuurt en 3000w kan leveren voor de warmtepomp wanneer deze aan staat.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Van die trek verbinding? Gewoon een lat over de uiteinden van die balken die je op foto zag. Je kunt ook een rails over de balken leggen natuurlijk, en dan de panelen er op vast monteren door rails heen, tegelijk aan de balk.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jazsie
In welk land woon jij?
Hier (nederland) MOET de omvormer een eigen groep. (dat dat vaak niet gedaan wordt is een ander verhaal)

En we gebruiken tot op heden, allemaal het net als batterij. Dat heet salderen.

In een huurhuis, moet je de situatie terug brengen naar originele staat?
Hang dan gewoon een pv verdeler op, bij je wasmachine (=aparte groep), die je naderhand weer wegneemt?

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2018 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
In de tuin is een net aansluiting waarop ik het wil aansluiten. Dit is een gedeelde groep.
Uit alle info die ik kan vinden mag het tot ~600w. Daarboven moet het op een eigen groep. Daarom wil ik dus max 600w terug het net in maar indien het opbrengst hoog genoeg is de warmtepomp aansturen.

De omvormers die ben tegenkomen kunnen allemaal prima 3000w terug leveren naar het net maar dat wil ik dus niet. max 600w het net in en 3000w voor warmtepomp en terugvallen op het net als opbrengst lager is dan wat nodig is voor de warmtepomp.

Woon overigens gewoon in NL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jazsie
Psst. Niet doorvertellen he?

Alles wat je opwekt wordt verbruikt als het verbruik hoger is dan de opwek.
En de rest wat je nodig hebt komt uit het net.

Wek je meer op dan je verbruik, lever je het terug het net in.
En aan het eind van het jaar wordt dat verrekend (opwek-verbruik)
Mits je een digitale meter hebt met 4 telstanden.
Een ferraris meter (meter met draaischijfje) saldeert automatisch.

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2018 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
Jazsie schreef op zondag 2 september 2018 @ 16:57:
Na heel veel lezen heb ik een vraag over een bepaalde woonsituatie die ik nog niet eerder ben gekomen:

Omdat ik in een huurhuis zit mag ik niks aan de bestaande elektra installatie doen.
Dit komt neer op max 600w dat ik terug mag voeren het net in.

Nu is mij de vraag of er ook omvormers betaan die het net als backup gebruiken.
Doel is om 3000w aan panelen te plaatsen. Dit wil ik gebruiken voor een warmtepomp. Bij te weinig opbrengst moet dus het net het resterende aanvullen. En bij te veel mag er max 600w terug het net in.

Op deze manier gaat niet alle opbrengst verloren.

Kan enkel niet een omvormer vinden die max 600w het net in stuurt en 3000w kan leveren voor de warmtepomp wanneer deze aan staat.
Als je niks aan de bestaande elektra installatie mag veranderen, hoe ga je dan je warmtepomp laten draaien? En mag je wel het bestaande verwarmingssysteem veranderen dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Klopt zo ver was ik ook. Punt is dat ik niet meer dan 600w mag terugleveren ivm gedeelde groep.

Warmtepomp zal niet altijd draaien en als opbrengst 3000w is dan mag daarvan max 600w terug het net in ivm veiligheid.
No Hands schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:36:
[...]

Als je niks aan de bestaande elektra installatie mag veranderen, hoe ga je dan je warmtepomp laten draaien? En mag je wel het bestaande verwarmingssysteem veranderen dan?
Het is voor een zwembad warmtepomp, werkt gewoon op 220v :)

[ Voor 45% gewijzigd door Jazsie op 02-09-2018 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
@Jazsie

Allemaal heel nobel maar is een koopwoning niet meer iets voor jou?

Los van de aparte groep discussie.

Als je een omvormer vind die je kunt laten cappen. Bedenk dan dat je warmtepomp zo'n 6 maanden per jaar draait (los van SWW). En gedurende die maanden wek je maar zo'n 20% van de potentiële jaaropbrengst op. De rest van de zomer verlies je denk ik zo'n 2/3 van de opbrengst.

Als je het zelf gaat installeren en toch max 600 W wilt invoeden raad ik je twee panelen met 2 micro omvormers aan. En doorsparen voor een koopwoning.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Koopwoning staat op mijn lijst ^^

Reden is puur omdat ik alles gratis heb alleen zonder omvormer... Dus tja waarom niet.

Totaal 10 panelen van 260wp.

Het lijkt mij een leuk project maar het moet wel haalbaar zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Dat ziet er lekker stevig uit. Hoe heb je de panelen hierop bevestigd?
Gewoon op vast geschroefd met een klem?

Gebruik je dan ook nog ballast ?
Zo ja, hoe heb je dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jobr schreef op zondag 2 september 2018 @ 20:51:
[...]

Dat ziet er lekker stevig uit. Hoe heb je de panelen hierop bevestigd?
Gewoon op vast geschroefd met een klem?

Gebruik je dan ook nog ballast ?
Zo ja, hoe heb je dat gedaan?
De balk is breed genoeg om twee frame te dragen dus ze zitten er zo op geschroefd. Op de dakkapel zit er aluminium strip van cm breed naar zijkant kapel dus kan niet omhoog, verder geen ballast.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Jazsie schreef op zondag 2 september 2018 @ 18:36:
Klopt zo ver was ik ook. Punt is dat ik niet meer dan 600w mag terugleveren ivm gedeelde groep.

Warmtepomp zal niet altijd draaien en als opbrengst 3000w is dan mag daarvan max 600w terug het net in ivm veiligheid.

[...]

Het is voor een zwembad warmtepomp, werkt gewoon op 220v :)
Is een zonnecollector dan niet simpeler? en 500 Wp voor je pompje?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
@Jazsie

Als je ze gratis hebt verandert het.
3 houden en 7 verkopen is geen optie?

https://www.bespaarbazaar...hase-m215-micro-omvormer/

(ze zijn mogelijk elders goedkoper te krijgen)

edit: is het een zwembad warmtepomp voor verwarming van het zwembad of van je huis?

[ Voor 14% gewijzigd door busscherski op 02-09-2018 21:06 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
reneeke1970 schreef op zondag 2 september 2018 @ 20:58:
[...]

De balk is breed genoeg om twee frame te dragen dus ze zitten er zo op geschroefd. Op de dakkapel zit er aluminium strip van cm breed naar zijkant kapel dus kan niet omhoog, verder geen ballast.
Ik snap nog niet helemaal hoe je dan last kan hebben van krimp?
De balken hebben toch onderling geen verbinding (losse staanders). Paneel links en paneel rechts vast met dezelfde klem op de balk. Met krimp van de balk verplaatst de schroef van de klem toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Ik heb sinds woensdag een Growatt 2500MTL-S hangen en ben zoekende naar informatie over de logging van dat ding even wat posts aan het terugzoeken waar 'Growatt' in voor komt. Ik kwam deze van @migjes van een maandje geleden tegen:
migjes schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:12:
2. de growatt 2500, die heeft wel een beperking wat die aan kan per mpp.
ergens rond de 1400W per mpp is de max. alles daar boven topt hij af en gooit hij weg.
dit is geen heel groot probleem maar wil je wel van te voren weten. ;)
is erg lullig achter komen als je het al hebt.
(je kunt wel de 2x mpp samen knopen tot 1 grote mpp.)
Die kan ik bij deze ontkrachten, er hangt één string aan op één input en die is al over de 2000 Watt gegaan. De andere input is vooralsnog leeg (het was eigenlijk helemaal niet de bedoeling dat ik een multistring Growatt zou krijgen). Misschien over een paar jaar nog wat panelen op noord op de tweede input :Y)

Panelen zijn trouwens 8x Q-Cells 310 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ik zit eens te spelen met SMA sunny design web en Solaredge Site designer.
Mijn invoer is beide gelijk:
12 x LG Electronics Inc. LG320N1K-A5 op 124 graden en 45 tilt
8 x LG Electronics Inc. LG320N1K-A5 op 214 graden en 20 tilt

Sunny web komt met:
omvormer SB5.0-1AV-40
Annual energy yield 5,866.03 kWh

Solaredge met:
omvormer SE6000H (ik heb meer 1 fase en volgens mij mag deze niet in NL op 1 fase (max 5000W))
optimizers
Estimated yearly energy: 6.5 MWh

Maken die optimizers dan zo'n groot verschil (700 kWh) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jobr schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:23:
[...]

Ik snap nog niet helemaal hoe je dan last kan hebben van krimp?
De balken hebben toch onderling geen verbinding (losse staanders). Paneel links en paneel rechts vast met dezelfde klem op de balk. Met krimp van de balk verplaatst de schroef van de klem toch niet?
En toch werken de schroeven zich los door de werking van het hout. Net als bij schuttingen, die kun je ook altijd natrekken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ehans
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 08:31
Hoe bedoel je? ik wil wel 15 van deze panelen gaan leggen en liefst ook met een SMA omvormer. Dan maak ik optimaal gebruik van mijn plat dak en heb een bruto opbrengst van zo'n 9kW?
Andrehj schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 17:37:
[...]

Die dingen hebben een MPP-stroom van ±12A. Dat kunnen alleen erg grote omvormers aan (SMA vanaf 7 kW, Goodwe vanaf 12 kW). Daardoor worden ze voor de gemiddelde consument een stuk slechter bruikbaar...

[ Voor 0% gewijzigd door 1ehans op 02-09-2018 23:08 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Laatst online: 22:23
reneeke1970 schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:06:
[...]
En toch werken de schroeven zich los door de werking van het hout. Net als bij schuttingen, die kun je ook altijd natrekken
@jobr Met het krimpen van het hout bedoeld @reneeke1970 niet de staanders onderling, maar het deel waar de panelen op rusten en waar je de klem in schroeft.
Als dat hout wat krimpt, kunnen de panelen losraken tussen het hout en de klem.
Mocht er dan een paneel los schieten bij wind of wat dan ook dan is de gehele contructie niet solide meer, vandaar het advies om de losse staanders ook onderling te fixeren, zodat ze zijdelings niet kunnen bewegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
Jerrythafast schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:40:
Ik heb sinds woensdag een Growatt 2500MTL-S hangen en ben zoekende naar informatie over de logging van dat ding even wat posts aan het terugzoeken waar 'Growatt' in voor komt. Ik kwam deze van @migjes van een maandje geleden tegen:

[...]

Die kan ik bij deze ontkrachten, er hangt één string aan op één input en die is al over de 2000 Watt gegaan. De andere input is vooralsnog leeg (het was eigenlijk helemaal niet de bedoeling dat ik een multistring Growatt zou krijgen). Misschien over een paar jaar nog wat panelen op noord op de tweede input :Y)

Panelen zijn trouwens 8x Q-Cells 310 Wp.
nop, niet ontkracht, je doet nu het laatste regeltje.
door maar 1 mpp te gebruiken, schakelt hij de andere mpp er parallel bij. ;)
(het kan wel zijn dat 1400W niet klopt, dat is per model anders, zelfs bij submodellen kan dat anders zijn.
Growatt 2500MTL-S rev 1 kan anders zijn als Growatt 2500MTL-S rev 2 b.v.
ook kan het zijn dat jouw model eigenlijk een Growatt 3000MTL-S is met andere firmware, en dan zou de grens op +/-2000W moeten zitten. dat zie je ook wel eens gebeuren.)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 03-09-2018 11:19 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Nu online
migjes schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:15:
[...]

nop, niet ontkracht, je doet nu het laatste regeltje.
door maar 1 mpp te gebruiken, schakelt hij de andere mpp er parallel bij. ;)
(het kan wel zijn dat 1400W niet klopt, dat is per model anders, zelfs bij submodellen kan dat anders zijn.
rev 1 kan anders zijn als rev 2 b.v.)
Oh, doet hij dat gewoon automatisch intern? Dat had ik dan weer niet verwacht! Op de logging is wel te zien dat de andere input een spanning van ongeveer 58 Volt opbouwt gedurende de ochtend en dat er gedurende de dag zelfs een vermogen van 1,5 Watt door wordt gerapporteerd (hoewel de stroom 0.0 blijft natuurlijk, dus of ik dat moet geloven :?). Het is dus wel plausibel dat de omvormer iets doet met die vrije aansluiting.

Da's dus wel iets om rekening mee te houden mocht ik ooit willen uitbreiden. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Jerrythafast schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:25:
[...]

Oh, doet hij dat gewoon automatisch intern? Dat had ik dan weer niet verwacht! Op de logging is wel te zien dat de andere input een spanning van ongeveer 58 Volt opbouwt gedurende de ochtend en dat er gedurende de dag zelfs een vermogen van 1,5 Watt door wordt gerapporteerd (hoewel de stroom 0.0 blijft natuurlijk, dus of ik dat moet geloven :?). Het is dus wel plausibel dat de omvormer iets doet met die vrije aansluiting.

Da's dus wel iets om rekening mee te houden mocht ik ooit willen uitbreiden. (y)
het kan zo zijn, maar altijd lastig te bepalen, zijn niet genoeg tweakers die dit willen en kunnen testen.
maar meestal zie je het wel in de logging :? (soms moet je dan niet de logging software gebruiken van growatt zelf, software van een derde partij laat die gegevens vaak wel zien.)
(het kan ook nog dat een Growatt 2500MTL-S eigenlijk een met firmware gekapte Growatt 3000MTL-S is.
dan heeft de fabrikant minder modellen te maken, en is het iets goedkoper voor hem.
en dan is het getal wat hoger ergens rond de 2000W per mpp.)

maar zoizo, van dit soort dingen heb je al haast geen last als je alleen zuid doet, alleen als je oost-west werkt kom je die grenzen tegen. ;)

dus test en rapporteer, bijstellen van gegevens is altijd goed. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 03-09-2018 11:39 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
migjes schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:36:
[...]

(het kan ook nog dat een Growatt 2500MTL-S eigenlijk een met firmware gekapte Growatt 3000MTL-S is.
dan heeft de fabrikant minder modellen te maken, en is het iets goedkoper voor hem.
Dat gevoel heb ik sterk bij de SE 2200-3680 reeks, kan mij slecht voorstellen dat ze daar voor elk type andere hardware layouts hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Nu online
migjes schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:36:
[...]

het kan zo zijn, maar altijd lastig te bepalen, zijn niet genoeg tweakers die dit willen en kunnen testen.
maar meestal zie je het wel in de logging :? (soms moet je dan niet de logging software gebruiken van growatt zelf, software van een derde partij laat die gegevens vaak wel zien.)

maar zoizo, van dit soort dingen heb je al haast geen last als je alleen zuid doet, alleen als je oost-west werkt kom je die grenzen tegen. ;)

dus test en rapporteer, bijstellen van gegevens is altijd goed. ;)
Als je een deftig setje panelen voor mijn noordwestdak wilt sponsoren test ik het graag voor je uit! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
jobr schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:03:

Sunny web komt met:
omvormer SB5.0-1AV-40

Solaredge met:
omvormer SE6000H (ik heb meer 1 fase en volgens mij mag deze niet in NL op 1 fase (max 5000W))
optimizers

Alleen die optimizers niet. Die vereffenen hooguit het verschil tussen de panelen (ca 5W) .
Zal wel een verschil zijn in aannames van de rekenmodellen ...

Optimizers helpen bij verschillen in oriëntatie (hoek en richting), paneeltype en natuurlijk bij schaduw. Oriëntatie kun je ook oplossen met verschillende strings zonder optimizer. Ik neem aan dat je dat ook in SunnyWeb hebt ingevoerd?

En bij schaduw kun je er ook lol van hebben, maar een optimizer kan ook geen zon toveren, ze voorkomen alleen dat een paneel wat (deels) in de schaduw ligt een blokker is voor de rest van de string. Bij volledige schaduw zouden de bypassdiodes dat al moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
stormfly schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:54:
[...]
Dat gevoel heb ik sterk bij de SE 2200-3680 reeks, kan mij slecht voorstellen dat ze daar voor elk type andere hardware layouts hebben.
het zou kunnen, maar pas op, ze kunnen ook voor 99% het zelfde zijn.
b.v. alleen de condensatoren voor de DC/AC omzetting toch een kleiner type in zitten. (of iets anders wat daar op lijkt.)

het verschil tussen een DC/AC omzetter voor 2500W en voor 3000W, dat is erg klein verschil.
maar een 2000 vs 3600W dat is echt een heel ander verhaal. ;)
Jerrythafast schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:56:
[...]
Als je een deftig setje panelen voor mijn noordwestdak wilt sponsoren test ik het graag voor je uit! :9~
jammer dat gaat me niet lukken, geldboom doet wel groeien in de tuin, maar geen vruchten. :-(

ik kan je wel aanbieden om de omvormer aan mijn set te hangen. ;)
de 6,4kWp die ik heb, dat kan hij zonder problemen aan. (alle 3 de stringen hebben rond de 300Vmpp)
en dan zien we erg snel hoeveel hij aan kan. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 03-09-2018 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Nu online
migjes schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:13:
jammer dat gaat me niet lukken, geldboom doet wel groeien in de tuin, maar geen vruchten. :-(

ik kan je wel aanbieden om de omvormer aan mijn set te hangen. ;)
de 6,4kWp die ik heb, dat kan hij zonder problemen aan. (alle 3 de stringen hebben rond de 300Vmpp)
en dan zien we erg snel hoeveel hij aan kan. ;)
Haha, als ik nog eens in Tilburg moet zijn zal ik er (misschien) aan denken om hem mee te brengen :+ Om er speciaal voor heen en weer te reizen gaat denk ik zijn doel een beetje voorbij :9

Die geldboom van jou zou ik maar eens gaan omhakken, voordat die schaduw geeft op de panelen. Misschien dat iemand met een haard er nog wat voor geeft >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
jobr schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:03:

Sunny web komt met:
omvormer SB5.0-1AV-40

Solaredge met:
optimizers

In theorie zou je een enkelfase c40 hoofdzekering kunnen hebben, daar kan je nog net aan enkelfase 6000w enigszins selectief op afzekeren :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-09 10:48
1ehans schreef op zondag 2 september 2018 @ 23:08:
Hoe bedoel je? ik wil wel 15 van deze panelen gaan leggen en liefst ook met een SMA omvormer. Dan maak ik optimaal gebruik van mijn plat dak en heb een bruto opbrengst van zo'n 9kW?
[...]
Wat begrijp je niet aan mijn tekst? Als je deze panelen wilt gebruiken moet je een omvormer zoeken die overweg kan met de hoge stroom die deze panelen leveren. En dat zijn dus alleen de grotere omvormers. Even verdiepen in de specs dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Jerrythafast schreef op maandag 3 september 2018 @ 11:25:
[...]

Dat jij als tweakert nog niet even beide mppt's parallel hebt geschakeld kijkend of dat nog
wat uit maakt ............... :X :Y

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/mc4%20parallel.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door PClop op 03-09-2018 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

PClop schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:47:
[...]

Dat jij als tweakert nog niet even beide mppt's parallel hebt geschakeld kijkend of dat nog
wat uit maakt ............... :X :Y

[afbeelding]
Misschien zijn niet alle tweakers even handig met electrisch spul... Ik persoonlijk zou er nooit zelf aan beginnen!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:15:
[...]

Misschien zijn niet alle tweakers even handig met electrisch spul... Ik persoonlijk zou er nooit zelf aan beginnen!
Als het nu draait kan er weinig mis gaan. De stekkers passen maar op een manier. Je kan het dus ook niet per ongeluk verkeerd aansluiten. Over de stroom hoef je je ook niet druk te maken als je het 's avonds doet (als het al donker is). Ik zou het ook gewoon proberen. Zolang je maar onder de max. ampere blijft van je MPPT. Dat kan je heel makkelijk uitrekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 03-09-2018 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:15:
[...]

Jij moet deze dingen er juist tussenuit halen haha, kun je ze aan hem geven

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:22:
[...]

Jij moet deze dingen er juist tussenuit halen haha, kun je ze aan hem geven
Die dingen zitten er bij ons niet in...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Iemand al dump prijzen gesignaleerd? :o
https://www.nu.nl/economi...onnepanelen-lopen-af.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:41
Ik overweeg een offerte voor panelen te accepteren. Waar ik mij het meeste zorgen over maak is het akoestisch comfort. Het gaat om 12x Q-peak Duo BLK G5 op het oosten met een omvormer van SolarEdge. Er wordt ook gesproken over optimizers.

Wat kan ik hiervan verwachten? Het geheel zou op de overloop op zolder terecht komen, daarnaast is een zolderkamer die we tzt als kinderkamer willen kunnen gebruiken. Geluiden over 18kHz-geluid van omvormers word ik dan niet zo vrolijk van...

Een ander punt is dat ik me afvraag is of ik niet beter de panelen over beide kanten van het dak kan verdelen. Dat is wel enigszins gecompliceerd omdat er een dakkapel aanwezig is aan de westkant en ik eigenlijk ook graag een zonneboiler aan die kant wil hebben.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Bananenplant
een ingewikkelde vraag(en) om zo snel en simpel te beantwoorden.
wil je echt antwoorden op alle stukjes die je vraagt, dan kun je het beste een eigen topic openen.
(dan blijven alle gegevens bij elkaar, en halen mensen het hier niet door elkaar.)

maar zal wat tipjes geven.
1. solaredge, dat is leuk spul, maar wel prijzig, en is het echt nodig?
(word door sommige verkopers als goddelijk verkocht, om nitwit gebruikers te paaien.
het is vaak niet nodig en erg overdreven. maar zeker ook niks mis mee.)

2. geluid, ja echt stil en +3kW elektrische apparaten, dat is erg lastig te maken.
er zijn wel wat merken waarvan we weten dat die meer lawaai maken als anderen, maar geluid hoort er wel een beetje bij, helaas.
wat acceptabel is voor de 1 hoeft dat niet voor de andere te zijn.
(je hebt ook omvormers die buiten kunnen hangen, soms is dat een oplossing, maar moet wel kunnen met je huis natuurlijk.)

3. oost-west: doen!
schrijf ik vanochtend ook al in dit deel van het forum.
migjes in "Zonnepanelen op oost-west of toch anders?"

4. zonnecollector.
daar is niet iedereen een fan van, ze kosten relatief veel, en het gebruik er van maken is wel wat beperkt.
je maakt maar een gedeelte van het jaar maar warm water mee, en het aantal m3 gas wat je gebruikt voor warm water is maar beperkt, dus kleine besparing.
(maar kijk je niet alleen naar de kosten, maar ook naar gebruik. dan vind ik ze niet eens zo heel slecht.
dus is je horizon groter als alleen de portemonnee is het zeker een aanrader.)

5. denk ook aan een warmtepomp,
er zijn er hier al genoeg die hun gas gewoon helemaal vaarwel hebben gezegd.
(gas begint rap duurder te worden op dit moment, en als sommige regerings-plannen echt door gaan, kan het rap gaan stijgen. een warmtepomp + zonnecollector kunnen dan wel eens geniaal worden. ;)
maar mijn kristallen bol voor de toekomst is een beetje wazig helaas. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Bananenplant schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:39:
Ik overweeg een offerte voor panelen te accepteren. Waar ik mij het meeste zorgen over maak is het akoestisch comfort.
Micro omvormers zijn geruisloos en zullen net zo duur als solaredge uitkomen met vermoedelijk een langere levensduur.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 12:25

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er deftig uit! Mag ik vragen hoe je de panelen op het houten frame hebt vastgezet? Met een houtfret plus ring en dan in de houten ligger boren. Of anders? Ik zit zelf te denken aan M6 of M8 inbus RVS bout te gebruiken, deze door en door boren, onder verzinken zodat de boutkop in de balk ligt en geen uitstekend deel heeft, de bovenkant ook verzinken daar een moer opdraaien en stevig aandraaien, en dan uiteindelijk op het uitstekende stuk schroefdraad de panelen vastdraaien. Of denk ik nu in het te mooie oplossing?
Stukje ASCII skill voor een verduidelijking van een ietwat warrig verhaal...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
        ||MOER| |
        | RING  |
-PANEEL-|/\/\/\/|-PANEEL-
-PANEEL-|\/\/\/\|-PANEEL-
-PANEEL-|/\/\/\/|-PANEEL-
-PANEEL-|\/\/\/\|-PANEEL-
--------||MOER| |Moer stevig aan-   
--BALK--||MOER| |draaien zodat top-
--------| RING  |moer niet meedraait.
--BALK--|\/\/\/\|Schroefdraad bout
--------|/\/\/\/|Bijvoorbeeld 
--BALK--|\/\/\/\|6/8mm boren
--------|/\/\/\/|Bij borstbout geen
--BALK--|\/\/\/\|draad.
--------|/\/\/\/|   
--BALK--| RING  |Ruimer boren voor
--------|BOUTKOP|het verzonken. 
--BALK--|BOUTKOP|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly

Gaaf! Hoe heb je de palen op het dak gemonteerd, rubber tegeldrager matje en dan een steen met een houten paal los staand?

Flexim, ik heb een dakpan bij het dakraam die niet lekker wil sluiten, kwamen de zonnepaneel leggers mee. Ik heb een nieuwe pan helemaal af/bij geslepen maar toch ligt het nog niet lekker, al dagen denk ik "hoe ga ik die kier afsluiten" jij hebt zojuist de tip gegeven _/-\o_ Flexim FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:26:
[...]

Die dingen zitten er bij ons niet in...
Zeker weten? Je hebt panelen parallel hangen (2×6) dus ergens zitten deze stekkers. Oh wacht je omvormer heeft natuurlijk meerdere aansluitingen per mpp ,dom......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
digifun schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:02:
[...]

Micro omvormers zijn geruisloos en zullen net zo duur als solaredge uitkomen met vermoedelijk een langere levensduur.
Ik verdedig niet vaak SE, maar ik denk dat dit niet waar is. Volgens mij is SE altijd goedkoper dan losse Enphase IQ7 micro's. Of je moet minder dan 5 panelen willen leggen.

Bij grotere systemen zou ik in geval van schaduw gewoon voor SE gaan of een string omvormer met gerichte inzet van Tigo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 19:04
Vraagje: ik heb sinds een paar maanden de eerste 8 PV panelen liggen. S-Energy 300 Wp, SolarEdge SE2200 omvormer. Layout: Layout PV Insrallatie

In het systeem zit nog wat ruimte. De omvormer is begrensd op 2.3 kW en de panelen komen in de praktijk niet vaak boven de 2.0 of 2.1 kW. SE zegt dat je tot 150% piekvermogen kunt aansluiten. De huidige panelen liggen op zuid (plat dak, 10 graden helling) en komen aan het eind van de middag in de schaduw. Ik heb nog ruimte voor enkele panelen op het dak, orientatie W, 45 graden helling. Dat zou elkaar goed kunnen aanvullen zonder teveel de grenzen van de omvormer op te zoeken.

Een ander ideetje is om ook aan windenergie te gaan doen: link.

Dat zou de eigen opwekking verhogen, beter over het etmaal spreiden en beter over het jaar spreiden. Zonder al teveel piekvermogen toe te voegen.

Output is 48V DC. Kan zo'n ding ook op de ommvormer erbij? De huidige power optimizers doen ook 48V nominaal per stuk (384 in serie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:22:
[...]

Ik verdedig niet vaak SE, maar ik denk dat dit niet waar is. Volgens mij is SE altijd goedkoper dan losse Enphase IQ7 micro's. Of je moet minder dan 5 panelen willen leggen.

Bij grotere systemen zou ik in geval van schaduw gewoon voor SE gaan of een string omvormer met gerichte inzet van Tigo's.
Aps is goedkoper dan enphase.......
En beter rendement en langere levensduur dan se.
Ook met garantie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:25:
[...]

Aps is goedkoper dan enphase.......
En beter rendement en langere levensduur dan se.
Ook met garantie
Dan nog steeds. Bij 20 panelen van 300Wp
APS: 10x Y500i à € 199 = € 1990 + monitoring à € 275 = € 2265
SE: 20x P300 à € 43 = € 860 + omvormer SE4000HD à € 989,- + monitoring à € 69.- = € 1890,-

Hier ligt het kantelpunt rond de 10 panelen. Daaronder is APS waarschijnlijk goedkoper, daarboven SE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

t_captain schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:23:

Dat is een duur ding (1600,-), ga je nooit terug verdienen.
Ik heb er 1 via Wish gekocht, 185,- inc btw 400W, 130cm rotor diameter en een grid tie omvormer met dumpload voor 200 euro via Aliexpres. Nog een stalen flens van 10 euro en een stalen mast 3m van 35 euro. (vierkante pijp).
Ik wacht nu op de lasser .... die moet de mast en flens degelijk verbinden. (ik kan wel lassen maar dat lijkt meer op bakken)
Dan gaat het geheel op 1 paal van de hooiberg, 10 m? hoog + 2 m van de paal en ik woon op een dijk, 4 m boven de polder. Die gaat vast wel wat doen ..... maar als het 800kWh per jaar doet zal het veel zijn. Wel veel eigen gebruik doordat het snachts doorgaat. KNW.

Hiermee ga ik de kwaliteit van de locatie mbt hoeveelheid wind bepalen. Als het goed gaat ga ik er een 2kW of zo opzetten. Dat zal wel de max zijn voor de hooibergpaal (beton)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
t_captain schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:23:
Vraagje: ik heb sinds een paar maanden de eerste 8 PV panelen liggen. S-Energy 300 Wp, SolarEdge SE2200 omvormer. Layout: [afbeelding]

In het systeem zit nog wat ruimte. De omvormer is begrensd op 2.3 kW en de panelen komen in de praktijk niet vaak boven de 2.0 of 2.1 kW. SE zegt dat je tot 150% piekvermogen kunt aansluiten. De huidige panelen liggen op zuid (plat dak, 10 graden helling) en komen aan het eind van de middag in de schaduw. Ik heb nog ruimte voor enkele panelen op het dak, orientatie W, 45 graden helling. Dat zou elkaar goed kunnen aanvullen zonder teveel de grenzen van de omvormer op te zoeken.

Dat zou de eigen opwekking verhogen, beter over het etmaal spreiden en beter over het jaar spreiden. Zonder al teveel piekvermogen toe te voegen.

Output is 48V DC. Kan zo'n ding ook op de ommvormer erbij? De huidige power optimizers doen ook 48V nominaal per stuk (384 in serie).
Ik zou niet met die windmolens gaan beginnen. Ik had de link even aangeklikt en daar staat op vermeld dat de gemiddelde opgewekte energie rond de 40kWh per maand bedraagt.

Kortom ga je 1600 euro neerleggen voor iets met zo weinig opbrengst.
Nou dan kun je beter nog een aantal panelen bij kopen voor dat geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
WoudseHoeve schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:45:
[...]

Dat is een duur ding (1600,-), ga je nooit terug verdienen.
Ik heb er 1 via Wish gekocht, 185,- inc btw 400W, 130cm rotor diameter en een grid tie omvormer met dumpload voor 200 euro via Aliexpres. Nog een stalen flens van 10 euro en een stalen mast 3m van 35 euro. (vierkante pijp).
Linkjes? 'S nachts opwekken is natuurlijk te gek :) Zo'n ding op een ongebruikte schoorsteen is natuurlijk best tof als je in Zuid-Holland dicht bij het strand woont.
zonnefreak schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:47:
[...]
Ik zou niet met die windmolens gaan beginnen. Ik had de link even aangeklikt en daar staat op vermeld dat de gemiddelde opgewekte energie rond de 40kWh per maand bedraagt.
Als dat voor een leuke prijs 1kWh per nacht is, dan is het natuurlijk wel leuk voor het sluipverbruik 's nachts.

[ Voor 36% gewijzigd door CurlyMo op 03-09-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-09 14:59
Heeft hier iemand ervaring met de installatie service van Solar Bouwmarkt?

Ik zit voor ons nieuwe huis te kijken naar het volgende:
20180903_solar_bouwmarkt
Dit lijkt me een best wel scherpe prijs van ongeveer 1.11 EUR/Wp inclusief BTW. Mis ik hier iets of zijn dit soort prijzen inderdaad haalbaar tegenwoordig?

[ Voor 15% gewijzigd door Heronimo op 03-09-2018 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:31:
[...]

Dan nog steeds. Bij 20 panelen van 300Wp
APS: 10x Y500i à € 199 = € 1990 + monitoring à € 275 = € 2265
SE: 20x P300 à € 43 = € 860 + omvormer SE4000HD à € 989,- + monitoring à € 69.- = € 1890,-

Hier ligt het kantelpunt rond de 10 panelen. Daaronder is APS waarschijnlijk goedkoper, daarboven SE.
Aps is 180 inclusief en monitoring 220.
Se geen idee van prijzen, wil het nog niet gratis haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
JP12 schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:07:

[afbeelding]
Dit lijkt me een best wel scherpe prijs van ongeveer 1.11 EUR/Wp inclusief BTW. Mis ik hier iets of zijn dit soort prijzen inderdaad haalbaar tegenwoordig?
Ziet er goed uit. Ik zie alleen niks.
edit: nu wel

Lijkt me prima.
Al zou ik een sma 2.5 op de kop tikken.
(leest veel makkelijker uit op allerlei manieren)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2018 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:08:
[...]

Aps is 180 inclusief en monitoring 220.
Se geen idee van prijzen, wil het nog niet gratis haha
Ik heb gekeken op sun-solar.nl. Maar punt blijft hetzelfde. Micro-omvormer is niet altijd goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 19:04
JP12 schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:07:

[afbeelding]
Die installatie (955,- incl), is dat inclusief of exclusief aansluitmaterialen (kabels, stekkers gelijkstroom panelen->omvormer en wisselstroom omvormer -> meterkast) en bevestigingsmaterialen (frames, bevestiging naar dakconstructie)?
Pagina: 1 ... 62 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y