Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.944 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:58
BlueTooth76 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:57:
[...]

Deel huishouden, deel verwarmen / warm water (warmtepomp), deel elektrische auto (over ~5 jaar).
Gas gaat eruit.

Waarschijnlijk is de opbrengst zo'n 15.000kWh per jaar (16 op oost, 16 op west, 25 op zuid en 11 op noord) en het verbruik de eerste jaren zo'n 6000kWh per jaar.

Forse overproductie dus, waar volgens mij niets mis mee is.

Eigen gebruik probeer ik zo hoog mogelijk te houden door huishoudelijke apparaten zoveel mogelijk in te schakelen als de zon schijnt (wasmachine, warmtepompdroger, afwasmachine, etc), warm eten (en dus koken) om 13u00. Dat zal niet altijd lukken maar ik werk grotendeels vanuit huis, dus kom een heel eind.

De reden? Ik zag veel blote dakpannen en heb geld op m'n spaarrekening wat helemaal niets doet, sterker nog, ik verlies er jaarlijks op.

Doel? €0 of lager op de energierekening, ook als salderen vervalt.
Hier heb ik 7000WP op het dak liggen die het eerst jaar goed waren voor zo'n 6,284kWh in totaal.

Hier ook gasloos, dus ook een WP en ik kwam zo'n 1600kWh te kort voor de afrekenperiode (augustus 2017 ~ augustus 2018) wat neer komt op zo'n kleine € 200,00 aan kosten per jaar (eindafrekening moet nog komen) dus nog geen € 20,00 in de maand.

Als het salderen ophoudt zullen de kosten wel hoger worden, want zelfs met 20400WP op je dak ontkom je niet aan teruglevering en afname in de winter met een WP. Maar jij zult zomers zoveel overschot hebben dat je rekening ruimschoots onder de 0 uit komt neem ik aan :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:30

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:28:
[...]

Hier heb ik 7000WP op het dak liggen die het eerst jaar goed waren voor zo'n 6,284kWh in totaal.

Hier ook gasloos, dus ook een WP en ik kwam zo'n 1600kWh te kort voor de afrekenperiode (augustus 2017 ~ augustus 2018) wat neer komt op zo'n kleine € 200,00 aan kosten per jaar (eindafrekening moet nog komen) dus nog geen € 20,00 in de maand.

Als het salderen ophoudt zullen de kosten wel hoger worden, want zelfs met 20400WP op je dak ontkom je niet aan teruglevering en afname in de winter met een WP. Maar jij zult zomers zoveel overschot hebben dat je rekening ruimschoots onder de 0 uit komt neem ik aan :P
Dat is wel waar ik op in heb gezet. Het zal nooit een hoge rekening worden ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Pietje555 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:13:
Ik ben eindelijk zover dat ik een plek voor panelen heb gevonden. Ik wil 4 rijen van 12 panelen op een veld achter mijn huis zetten. Omdat ik alles zelf wil doen heb ik een offerte opgevraagd voor een aluminium constructie om de panelen op te plaatsen maar de prijs viel nogal tegen (€5000,- bij TerraTechs)) dus ik ben op zoek naar een goedkopere oplossing. Zijn er mensen die ook een veld opstelling hebben en hem zelf hebben gemaakt?
Dat is best veel ;) je hebt vast al een omgevings-vergunning aan gevraagd bij je gemeente
en ook weet je dat je geen btw kunt terug vragen voor een vrije veld opstelling ?
Denk dat het best een normale prijs is c.a. 100 euro per paneel bij die methode van montage.
Alles zelf doen ( wil je al ) zal dan ook betekenen dat je zelf wat inventiever moet worden
en dan ook de hele werk methode zelf moet gaan bedenken, waarschijnlijk lukt het dan voor <50 pp
Hier een paar voorbeelden, https://www.pinterest.ca/pin/539235755355243825

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-09 21:54
Even mezelf herhalen:
Ik woon in België :)B , onderstaande is dan belangrijk:
- ik betaal een belasting op basis van het vermogen van de omvormer (ongeveer €100 per kW/jaar), dus ik heb incentive om de opwek te spreiden gedurende de dag (ook goed als salderen hier wordt afgeschaft. Er worden nu al verplicht slimme meters geïnstalleerd)
- ik krijg geen cent terug voor stroom die ik teruglever. Als ik op jaarbasis meer opwek dan verbruik, ben ik dat gewoon kwijt, dus ik heb geen incentive om meer opwekcapaciteit te voorzien dan mijn verwacht verbruik (integendeel, als ik meer panelen leg heb ik een grotere omvormer en kost het me geld 7(8)7 ) Ik ga uit van een jaarverbruik van 3500kWh.

Ik heb een schilddak, dus vier dakdelen, met een hellingshoek van 40°.
Dakdeel A: 80m², oriëntatie 39° (NO)
Dakdeel B: 24m², oriëntatie 309° (ZO)
Dakdeel C: 90m², oriëntatie 219° (ZW)
Dakdeel D: 60m², oriëntatie 129° (NW)

De dakbedekking wordt vernieuwd en alle schouwen worden afgebroken. Ik heb enkel op het noordwesten van het huis een buur en dus op een verlichtingspaal na geen schaduw op het dak.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
CurlyMo schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:08:
[...]

Omdat dat voor één paneel extra kosten zijn.
Kun je niet zelf wat fabrieken met metaalstrips van 30cm lengte 2 cm breedte, met een paar gaten erin en ca 2mm dik (standaard bij de ijzerboer wel te krijgen), die je nog net kunt buigen, waarmee je een mooie beugel maakt. Je gebruikt dan de 4 montage gaten met een bout 6 of 8mm die elk paneel wel heeft. Aan de voorkant zet je de beugel vast aan de boeiplank en aan de achterkant aan 1 stoeptegel. Dan staat het paneel direct onder een flauwe hoek. In een eerder post heb ik zoiets laten zien op mijn schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:23
@PClop Van de BTW wist ik niet, maar op het dak gaat niet dus weinig andere mogelijkheden.
Omgevingsvergunning is wat ik nu weet niet nodig omdat ik niet boven de 1.20 m kom en het achter het huis is.
De foto's op Pinterest zijn idd vrijwel allemaal van TerraTech.
Zelf plaatsen is voor mij niet gelijk aan alles zelf maken. Er is een balans tussen geld en tijd. Juist omdat mijn buurman een vergelijkbaar systeem heeft weet ik hoeveel tijd het gaat kosten om alles zelf te tekenen en uit te besteden aan een constructiebedrijf.
Ik zit nu op een verbruik van 8500 kWh en dat is nog zonder warmtepomp ed. 48 panelen is dus niet overdreven lijkt me.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 20:07
Ik zie eigenlijk geen topicwarning in dit topic OF een sticky in het subforum en dus een beetje huiverig om mijn vraag zomaar in dit topic te zetten.
Ik wil namelijk zonnepanelen (dak pal op het zuide, 6,80 breed, 3,60diep, geen schoorsteen, hoge bomen of tegenover buren) en heb een jaar geleden meerdere offertes voor opgevraagd maar iedereen spreekt elkaar tegen mbt de micro invertors.
Dan is er ook nog bijgekomen dat ik sinds een maand airco heb laten plaatsen in de woonkamer en slaapkamer waar ik mee wil gaan koelen in de zomer en verwarmen in de winter, maar dus geen idee heb van de kosten.
En ik verwacht over 2 jaar een electrische auto te bezitten...
Ik zie dat ik tussen 13-7-2017 en 15-5-2018 594kwh in het normaaltarief heb verbruikt en 917 in het daltarief. Dus het is waarschijnlijk zinvol om ook over energie opslag na te denken?
(Ik doe mijn zaken met EnergieFlex)

Moet ik hier nu een nieuw topic voor maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:29
@SchumiFAST Ik heb zelf ook gekozen voor ZuidOost en NoordWest (ivm ligging dak).
Je zou eens kunnen kijken naar systemen met een batterij, deze kunnen dan het 'extra' opbrengst tijdelijk opslaan en gedurende de dag terug leveren.

Ik ken ook iemand in België die samenwerkt met http://batterijbank.be/ en geen proconsumtentarief meer betaald (heb zijn oude goodwe omvormer overgenomen).
Overigens kun je met pvcalc 2 richtngen berekenen. Hetgene wat ik wel mis in uw overzicht is de helling ?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:47
Hennie-M schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:05:
Doe voor de zekerheid maar gezien je onbekendheid met het onderwerp en je overige vragen zoals verwacht energieverbruik.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Pietje555 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:52:
@PClop Van de BTW wist ik niet, maar op het dak gaat niet dus weinig andere mogelijkheden.
Omgevingsvergunning is wat ik nu weet niet nodig omdat ik niet boven de 1.20 m kom en het achter het huis is.
De foto's op Pinterest zijn idd vrijwel allemaal van TerraTech.
Zelf plaatsen is voor mij niet gelijk aan alles zelf maken. Er is een balans tussen geld en tijd. Juist omdat mijn buurman een vergelijkbaar systeem heeft weet ik hoeveel tijd het gaat kosten om alles zelf te tekenen en uit te besteden aan een constructiebedrijf.
Ik zit nu op een verbruik van 8500 kWh en dat is nog zonder warmtepomp ed. 48 panelen is dus niet overdreven lijkt me.
En zou je niet gewoon een paar ( paar meer dus ) betonnenpaaltjes de grond in kunnen jassen
met daar op weer een kant en klare zonneschans gemonteerd?
Of anders een onder constructie van houten balken op stalen paaldragers in de grond
lijkt me geen rocket science.

Of volgens @migjes zijn methode, emmer in de grond, M10 rvs draadstang in het midden en volgooien met beton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hennie-M schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:05:
Ik zie eigenlijk geen topicwarning in dit topic OF een sticky in het subforum en dus een beetje huiverig om mijn vraag zomaar in dit topic te zetten.
Ik wil namelijk zonnepanelen (dak pal op het zuide, 6,80 breed, 3,60diep, geen schoorsteen, hoge bomen of tegenover buren) en heb een jaar geleden meerdere offertes voor opgevraagd maar iedereen spreekt elkaar tegen mbt de micro invertors.
Dan is er ook nog bijgekomen dat ik sinds een maand airco heb laten plaatsen in de woonkamer en slaapkamer waar ik mee wil gaan koelen in de zomer en verwarmen in de winter, maar dus geen idee heb van de kosten.
En ik verwacht over 2 jaar een electrische auto te bezitten...
Ik zie dat ik tussen 13-7-2017 en 15-5-2018 594kwh in het normaaltarief heb verbruikt en 917 in het daltarief. Dus het is waarschijnlijk zinvol om ook over energie opslag na te denken?
(Ik doe mijn zaken met EnergieFlex)

3600 x 6800
12 x Panasonic Hit Kuro 325 Wp, 1590 x 1053
3 rijen van 4 panelen landscape op een 1 of 3 fase SMA 4.0?

https://www.solar-bouwmar...uro-325wp-full-black.html
https://www.mg-solar-shop...r/SMA/SMA-Sunny-Tripower/

Heb je nog meer dakvlakken?
Opslag is nog niet interessant, en te duur om over na te denken.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
exroosje schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:42:
[...]
Dan staat het paneel direct onder een flauwe hoek. In een eerder post heb ik zoiets laten zien op mijn schuur.
Zou kunnen. Ik heb zojuist berekend dat ik ook 2 panelen kwijt kan als ik ze in een hoek van 32 graden plaats. Dan past een paneel van 165cm namelijk in 140cm. Alleen denk ik dat ze dan wel zichtbaar worden en de andere panelen op het dak in de weg gaan zitten met schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Laatst online: 28-09 21:54
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:16:
@SchumiFAST Ik heb zelf ook gekozen voor ZuidOost en NoordWest (ivm ligging dak).
Je zou eens kunnen kijken naar systemen met een batterij, deze kunnen dan het 'extra' opbrengst tijdelijk opslaan en gedurende de dag terug leveren.

Ik ken ook iemand in België die samenwerkt met http://batterijbank.be/ en geen proconsumtentarief meer betaald (heb zijn oude goodwe omvormer overgenomen).
Overigens kun je met pvcalc 2 richtngen berekenen. Hetgene wat ik wel mis in uw overzicht is de helling ?
Ik heb een hellingshoek van 40°.

Zolang ik nog kan salderen en met een kleine ietwat ondergedimensioneerde omvormer werk door de panelen te spreiden lijkt het mij niet dat een accu financieel interessanter is? Ik zou met mijn voorgestelde opstelling jaarlijks 3500kWh kunnen opwekken en moet hiervoor dan 'slechts' €150 prosumententarief voor betalen. Het probleem is dat je nu ofwel niks gaat terugleveren, ofwel teruglevert en prosumententarief betaalt. Er is geen tussenoplossing met financieel incentive om een accu te steken om gedurende de dag te bufferen.
Nadat salderen wordt afgeschaft zou ik wel zeker een accu overwegen, afhankelijk van het verschil tussen de verkoop- en aankoopprijs van de elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Laatst online: 28-09 20:07
AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:46:
[...]

3600 x 6800
12 x Panasonic Hit Kuro 325 Wp, 1590 x 1053
3 rijen van 4 panelen landscape op een 1 of 3 fase SMA 4.0?

https://www.solar-bouwmar...uro-325wp-full-black.html
https://www.mg-solar-shop...r/SMA/SMA-Sunny-Tripower/

Heb je nog meer dakvlakken?
Opslag is nog niet interessant, en te duur om over na te denken.
Ok, bedankt voor deze eerste indruk :)
Het zijn wel flink wat meer panelen dan ik vorig jaar op de offerte had staan. Maar het kost natuurlijk ook veel meer om er later nog panelen bij te leggen als de auto er bij komt. En het zal dan al snel een rommeltje worden met verschillende (kleuren/verkleuringen) panelen.
En jammer dat opslag nog niet interessant is, ik denk dat iedereen het daar wel mee eens is.
CurlyMo schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:19:
[...]

Doe voor de zekerheid maar gezien je onbekendheid met het onderwerp en je overige vragen zoals verwacht energieverbruik.
Ik gaf nu alleen een kleine samenvatting om het topic niet al te veel te bevuilen. Ik moet zeker nog meer huiswerk doen, daar ben ik mij zeker van bewust. Maar als ik helemaal niets had gezegd dan kon er ook geen antwoord worden gegeven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
CurlyMo schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:22:
[...]

Zou kunnen. Ik heb zojuist berekend dat ik ook 2 panelen kwijt kan als ik ze in een hoek van 32 graden plaats. Dan past een paneel van 165cm namelijk in 140cm. Alleen denk ik dat ze dan wel zichtbaar worden en de andere panelen op het dak in de weg gaan zitten met schaduw.
Mijn dakkapel is maar 1.70 , maar omdat dak erboven schuin weg loopt past er toch makkelijk twee meter paneel op onder vijf graden, hoogte verschil 24 cm op die twee meter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:58:
[...]

Mijn dakkapel is maar 1.70 , maar omdat dak erboven schuin weg loopt past er toch makkelijk twee meter paneel op onder vijf graden, hoogte verschil 24 cm op die twee meter
Ik moet het tegen die tijd eens precies nameten. Wat jij zegt klinkt namelijk ook wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:25
1ehans schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:15:
Iemand bekend met de nieuwe serie LG Solar LG390N2T-A5 NeON 2 BiFacial? Deze hebben een onwaarschijnlijk hoog WP vermogen van 507 watt. Met een afmeting van 2 x 1 meter heb je wel optimale benutting van je dak. En in Duitsland bedraagt de prijs nog geen €300 per paneel.
ik vraag me alleen af of dat BiFacial op een zwart plat dak wel goed werkt?
Die dingen hebben een MPP-stroom van ±12A. Dat kunnen alleen erg grote omvormers aan (SMA vanaf 7 kW, Goodwe vanaf 12 kW). Daardoor worden ze voor de gemiddelde consument een stuk slechter bruikbaar...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hennie-M schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:57:
[...]

Ok, bedankt voor deze eerste indruk :)
...
12 van deze kan ook nog in portrait
https://www.solar-bouwmarkt.nl/366wp-perc.html
2 rijen van 6.
1700 x 1016

of zwarte
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lg-320wp-full-black.html
1686 x 1016

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2018 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Even een korte vraag van mijn kant.

2x8 oost west met of:
- Panasonic Kuro 325
- Trina TSM-300 DD05A.05 PERC

Aangesloten op een 3 fasen omvormer gezien de wens van een 3 fasen warmtepomp.

Ga ik de meerprijs van de Kuro's ooit rechtvaardigen in een oost-west 45 graden opstelling?
Zit met name te denken in de lente en herfst maanden waar de zon toch wel haar best wil doen en verwarming nog nodig is, dus niet volle opbrengst maar ook geen vollast van een warmtepomp benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TriLithium
Op welke omvormer?

Vergelijken van een 60 cell, 32 Vmpp en 96 cell, 58 Vmpp is appels met peren vergelijken.
Als je dat op een 3-fase STRING omvormer aansluit met 60 cell panelen, kan die wel eens vroeg gaan slapen en laat wakker worden in de winter.

Panasonic is ook Japanse kwaliteit (made in Malaysia) en geeft 25 jaar garantie...(ook appels en peren)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2018 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

SMA Tripower 4.0 is het idee, evt een 5 als ik het platdak toch ook nog wil gaan benutten.

De Vmpp was ik al bang voor dat dit een factor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TriLithium
Voer het eens in....
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
(nieuw project)

Edit: ik ben ook kuro's aan het ophangen. Bij mij komen er stringen van 7 op een 3-fase sma.
14 in 1 string is een beetje een risico qua max Voc op een STP 5000 tl-20
Alles op zuid.

@TriLithium
Ga je nog verlaagde ventilatiepan toepassen?
https://www.groene-energi...ventilatie-afvoeren/p-1a/

[ Voor 80% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2018 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:11
Zijn er hier mensen die al ervaring hebben opgedaan met de nieuwe portal van Goodwe (SEMS)? Bij mij werkt er het een en ander niet en ik vraag me af of dat aan mijn computer ligt of dat het opstartproblemen en/of bugs zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Kuro:
Annual energy yield: 3,976.17 kWh
Inverter efficiency: 95.9 %

Trina:
Annual energy yield: 3,667.09 kWh
Inverter efficiency: 94.8 % bij de Trina

De yield lijkt toch wel een leuk stukje meer.

waar moet ik op letten verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TriLithium
Vmpp en efficiency....
(bij schaduw dondert de spanning ook iets in)

Kun je niet meer panelen kwijt (dmv verlaagde ventilatiepan? zie hierboven)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2018 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Kuro:
Typical PV voltage 450V
Performance ratio: 84.6 %

Trina:
Typical PV voltage 244V
Performance ratio: 84.5 %

Tenminste ik hoop dat je de "Performance ratio" bedoeld met efficiency :)

Trina voltage is wel knetter laag voor een 3 fasen omvormer, maarja werkt wel

Kan wel meer kwijt, maar niet aan beide kanten even goed.

[ Voor 9% gewijzigd door TriLithium op 28-08-2018 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TriLithium
15 jaar met een "wat minder presterend" systeem zitten (trina), of liever een prima werkend systeem (kuro)?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2018 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

@AUijtdehaag
Fabrieksgarantie overdraagbaar nieuwe bewoners bij verhuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TriLithium
Geen idee.
Dat ze 25 jaar garantie geven, zegt mij genoeg.... (en dus heb ik het hopelijk niet nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

@AUijtdehaag
Mij ook wel, was een vraag van de vriendin. Ik vind het net zo belangrijk gelukkig maar het zou wat zonde zijn als dit niet het geval is in geval van.

We hebben natuurlijk nog geen grote groep aan kennis hoe de kuro's het doen met scheve instraling, maar hier hoop ik wat winst te halen bij de lage zon stand maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:41

Nox

Noxiuz

De stecagrid gaf hier de 23e augustus een Isolation error.

The insulating resistor between plus and minus
input and ground underranges the permissible
value. For safety reasons the inverter is not allowed
to inject into the grid.

Iemand bekend hiermee? Schuin dak, 10 panelen, zuid, veel wind/regen gehad de laatste tijd.

Verder doet ie het gewoon weer :) maar toch vreemd.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Nox schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:00:

to inject into the grid.

Iemand bekend hiermee? Schuin dak, 10 panelen, zuid, veel wind/regen gehad de laatste tijd.

Yup, als het van overgaande aard is bij droog weer, en bij nat weer is het er weer, dan is het een echte isolatiefout, ergens ligt een stroom voerend deel naar aarde te lekken, meestal een stekker.
En meestal een zelf aangedraaide stekker, een aan het begin / eind van de string dan wel een verleng kabel in het veld.
Kapot paneel (voor / achterglas (bij glas glas paneel)) kan ook.

Is het schuindak? wat voor panelen heb je?
Bij een plat dak ligt er meestal een stekker op de grond, ff alles nalopen en opbinden.
Let wel op dat bij een platdak (bij schuin heb ik het nog niet meegemaakt) dat het dak onder spanning kan komen te staan

Steca heeft ook wel eens een kapotte omvormer die dat aangeeft, maar dan gaat te niet over als het buiten opdroogt

[ Voor 9% gewijzigd door Andre1973 op 29-08-2018 00:04 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Nox schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:00:

to inject into the grid.

1x gehad op het platte dak bij de steca, stekkers in het water, uit het water gehaald op een paar stoeptegels en nooit meer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Andre1973 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:26:
[...]

Yup, als het van overgaande aard is bij droog weer, en bij nat weer is het er weer, dan is het een echte isolatiefout, ergens ligt een stroom voerend deel naar aarde te lekken, meestal een stekker.
En meestal een zelf aangedraaide stekker, een aan het begin / eind van de string dan wel een verleng kabel in het veld.
Kapot paneel (voor / achterglas (bij glas glas paneel)) kan ook.

Is het schuindak? wat voor panelen heb je?

Steca heeft ook wel eens een kapotte omvormer die dat aangeeft, maar dan gaat te niet over als het buiten opdroogt
Yingli pandas, 270wp, 10 stuks.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Nox schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:09:
[...]

Yingli pandas, 270wp, 10 stuks.
En plat dak?

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Nee, een schuin pannendak. 45 graden op zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-09 08:15
AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:31:
@TriLithium
15 jaar met een "wat minder presterend" systeem zitten (trina), of liever een prima werkend systeem (kuro)?
Heb destijds overweging gemaakt voor Panasonic kuro325 of s-Energy (afscheiding Samsung) 290 all black.
Prijs voor 36x Panasonic 1000 hoger dan 48x s-Energy. Beiden geven aan rond de 10000kwh te komen aan het eind van het jaar. Toch 1200wp verschil. Of Panasonic die 1000 euro in 25 jaar goed maakt met 1200wp (10% van totaal) minder heb ik een hard hoofd in, hoewel ze adverteren 7% meer kWh per Wp te halen op jaarbasis.
Maar ieder voor zich... overigens verwacht ik dat de panelen alleen maar beter en goedkoper worden per wp. Dus over x jaar de boel verkopen en nieuwe erop leggen die beter presteren is overweging.

Als je kijkt naar prestatiegarantie op garantiekaart Panasonic:
Jaar 1 95% van max. Jaar 2-10 90% van 95%max. Jaar 25 80% 95%max. Dit is erg voorzichtig alvorens je op garantie aanspraak kan maken.
In advertentie adverteren ze met lineaire degradatie 0,5% per jaar, jaar 1 97%. Iets beter dan andere merken...
S-Energy 97,5% rendement jaar 1, neemt af 0,7% per jaar.

Dit ga je alleen nooit op jaarbasis kunnen bewijzen ivm verschil in zonuren, neerslag, temperatuur en locatie per individu

[ Voor 10% gewijzigd door jpvk007 op 29-08-2018 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
thesaxofonist schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:56:
Zijn er hier mensen die al ervaring hebben opgedaan met de nieuwe portal van Goodwe (SEMS)? Bij mij werkt er het een en ander niet en ik vraag me af of dat aan mijn computer ligt of dat het opstartproblemen en/of bugs zijn.
Op zich werkt het bij mij wel maar niet alle gegevens zijn correct overgekomen. (wel de data zelf).

Ik vind de portal echter minder geschikt om gewoon 1 (of 2) omvormers in de gaten te houden. Het is meer voor iemand die een heel zonnepark beheert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:58
exroosje schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:28:
[...]

Op zich werkt het bij mij wel maar niet alle gegevens zijn correct overgekomen. (wel de data zelf).

Ik vind de portal echter minder geschikt om gewoon 1 (of 2) omvormers in de gaten te houden. Het is meer voor iemand die een heel zonnepark beheert.
Dat is ook mijn ervaring, stonden gegevens in van een maand terug. Data van het leveren stond wel goed.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
Speedfightserv schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:09:
[...]

Dat is ook mijn ervaring, stonden gegevens in van een maand terug. Data van het leveren stond wel goed.
Kon je wel de grafieken (curves) bekijken? Ik kreeg een leeg veld. De data kan ik wel zien, maar ik vind grafische weergave fijner.

Main dashboard bevalt me niet (krijg ik niet netjes te zien omdat mijn schermresolutie blijkbaar niet op de optimale instelling staat). Inloggen vind ik ook niet erg prettig. Steeds weer die captcha intikken...

[ Voor 10% gewijzigd door thesaxofonist op 29-08-2018 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-09 19:03

JayPe

Ondertitel

Hey allen.

Vraag: Ik heb sinds 2016 een SE3000 hangen, met daar achter 8 LG 315 panelen. Max opbrengst is door de slechte hoek nog nooit voorbij de 2200W komen. Sterker nog: 99% van de tijd wordt de 2000W net niet gehaald. Hier en daar een keer een heel kortstondige piek ( April ), maar bijvoorbeeld in de oh zo mooie juli maand zie ik alleen maar mooie boogjes, die netjes onder de 2000 Watt blijven.

Er liggen 8 panelen dus op het pannendak, in allerlei verschillende hoeken ( vandaar de SE met optimizers )

Overzicht opbrengst huidige panelen:
https://imgur.com/4OoPAnj

maar op mijn garagedak liggen oude 110/125Wp panelen die op eigen omvormertjes hangen.

Ik heb sinds kort een EV, dus mijn verbruik is best gestegen. Ik wil uitbreiden. Zou ik (een deel van) de oude panelen kunnen vervangen en bij de SE3000 bij knopen? Daar zou nog 1000Wp bij moeten kunnen, of 3 a 4 315Wp panelen. (935Wp-1060Wp ) .

Dan topt de SE3000 wellicht af en toe af, maar dat zijn zulke korte momentane pieken, daar kan ik best mee leven.

week overview Juni/Juli:
https://imgur.com/YGtKDip

Ik denk eraan om bijvoorbeeld de driepanelen die het meeste opbrengen (zie overzichtje in link) naar beneden te halen (garagedak) en te vervangen voor de hoogste mogelijke capaciteit die bestaat op het moment (liefst wel weel LGNeon's, bijvoorbeeld 370Wp ), en de oude 315Wp-ers op het garagedak te plaatsen.paneel erbij maakt 3x 315

Op het garagedak liggen dus 8 oude panelen van circa 18 jaar oud. Deze zijn per stuk veel kleiner, dus het wordt passen en meten om ze te vervangen voor de grotere 160x100m panelen,
De oude kan ik of bij mijn ouders wel kwijt, of elders plaatsen zodat ze nog een goed pensioen hebben (in de zon)

Is het een plan, èn kan ik de BTW terugvragen? Of zijn daarvoor mijn kansen reeds verkeken? Zou dus om 3 370Wp panelen gaan, installatie kosten ( ga zelf het pannendak niet op), en montage+materiaal voor de panelen op het platte dak.
Aan de SE3000 komt dan 3630Wp te hangen.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-11-2023
Leeg

[ Voor 98% gewijzigd door Cronimet op 29-08-2018 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
jpvk007 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:22:
[...]

Heb destijds overweging gemaakt voor Panasonic kuro325 of s-Energy (afscheiding Samsung) 290 all black.
Prijs voor 36x Panasonic 1000 hoger dan 48x s-Energy. Beiden geven aan rond de 10000kwh te komen aan het eind van het jaar. Toch 1200wp verschil. Of Panasonic die 1000 euro in 25 jaar goed maakt met 1200wp (10% van totaal) minder heb ik een hard hoofd in, hoewel ze adverteren 7% meer kWh per Wp te halen op jaarbasis.
Maar ieder voor zich... overigens verwacht ik dat de panelen alleen maar beter en goedkoper worden per wp. Dus over x jaar de boel verkopen en nieuwe erop leggen die beter presteren is overweging.

Jaar 1 95% van max. Jaar 2-10 90% van 95%max. Jaar 25 80% 95%max. Dit is erg voorzichtig alvorens je op garantie aanspraak kan maken.
In advertentie adverteren ze met lineaire degradatie 0,5% per jaar, jaar 1 97%. Iets beter dan andere merken...

Dit ga je alleen nooit op jaarbasis kunnen bewijzen ivm verschil in zonuren, neerslag, temperatuur en locatie per individu
tja garantie, dat is niet interesant, dat is leuk voor verkopers, als klant heb je er eigenlijk niks aan.
(veel garantie beloven, en weinig geven doet verkopers vreugde in het leven. >:) )

maar de opbrengst van een panasonic paneel.
ja het doet het leuk kan ik zeggen.
hier mijn dag kWh/kWp en dat steeds 365dagen opgeteld. (zodat je zomer winter er uit filtert, en kWh/kWp zodat het verschillende aantallen Wp uit filtert.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwhkwp365.jpg
en een pure kWh/kWp:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwhkwp.jpg
van maart 2013 tot jullie 2014 draaide ik met simpele 5"mono cellen.
(daarna had ik problemen met wat panelen, lang verhaal, maar je ziet de daling.)
juli 2015 heb ik 10x 5" mono vervangen voor 10X 6"mono (LG)
en daar zie je de opbrengst leuk terugveren.
april 2018, daar heb ik de laatste 14x5"mono vervangen voor 14x panasonic.
ik moest zelfs de bereiken van mijn grafieken aanpassen. >:)

die 7% per Wp extra, dat gaat wel lukken versus mijn oude simpele 5"mono's.
kijk ik naar mijn LG's, dan denk ik toch dat die 7% niet gehaald gaat worden.
maar ik heb nu nog maar een zomer gehad en nog geen herfst of winter, dus wie weet wat het gaat doen.
maar ben wel positief. ;)

ik zal zo nog een update maken van mijn grafiek. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 29-08-2018 11:55 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 17:48
TriLithium schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:31:
Even een korte vraag van mijn kant.

2x8 oost west met of:
- Panasonic Kuro 325
- Trina TSM-300 DD05A.05 PERC

Aangesloten op een 3 fasen omvormer gezien de wens van een 3 fasen warmtepomp.

Ga ik de meerprijs van de Kuro's ooit rechtvaardigen in een oost-west 45 graden opstelling?
Zit met name te denken in de lente en herfst maanden waar de zon toch wel haar best wil doen en verwarming nog nodig is, dus niet volle opbrengst maar ook geen vollast van een warmtepomp benodigd.
Je zegt er niet bij welke helling, maar als het 45 graden is raad Sunnydesign een 3 kW enkelfase omvormer aan bij de Trina panelen. Mocht de helling nog een stuk kleiner zijn dan zou een 3.6 kW omvormer meer op z`n plaats zijn.

TriLithium

Wat denk je dat het voordeel is van 3 fasen bij zo`n kleine opstelling?
Als ik bij de Trina`s een 3 fasen omvormer forceer wordt het omvormer rendement 94.7% ipv 95.6% bij enkelfase.
Ik zou alleen voor 3 fasen gaan indien de netfrequentie momenteel op alle 3 fasen heel hoog is rond het middaguur.
Je kunt overigens gewoon op een bepaald moment 1 kW leveren op 1 fase en in totaal 1 kW trekken alle fasen. Dat registreerd de slimme meter niet als verbruik.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:58
thesaxofonist schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:15:
[...]

Kon je wel de grafieken (curves) bekijken? Ik kreeg een leeg veld. De data kan ik wel zien, maar ik vind grafische weergave fijner.

Main dashboard bevalt me niet (krijg ik niet netjes te zien omdat mijn schermresolutie blijkbaar niet op de optimale instelling staat). Inloggen vind ik ook niet erg prettig. Steeds weer die captcha intikken...
in de app wel, via pc heb ik nog niet gekeken.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

busscherski schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:58:
[...]

Je zegt er niet bij welke helling, maar als het 45 graden is raad Sunnydesign een 3 kW enkelfase omvormer aan bij de Trina panelen. Mocht de helling nog een stuk kleiner zijn dan zou een 3.6 kW omvormer meer op z`n plaats zijn.

[afbeelding]

Wat denk je dat het voordeel is van 3 fasen bij zo`n kleine opstelling?
Als ik bij de Trina`s een 3 fasen omvormer forceer wordt het omvormer rendement 94.7% ipv 95.6% bij enkelfase.
Ik zou alleen voor 3 fasen gaan indien de netfrequentie momenteel op alle 3 fasen heel hoog is rond het middaguur.
Je kunt overigens gewoon op een bepaald moment 1 kW leveren op 1 fase en in totaal 1 kW trekken alle fasen. Dat registreerd de slimme meter niet als verbruik.
Zonnepanelen advies oost/west 45º dak is mijn eigen topic evt. Mijn simpele vraag wordt weer groter dan verwacht.

De grootste beweegreden is een 3 fasen warmtepomp eigenlijk. Netfrequentie meten zal mijn multimeter vast niet nauwkeurig genoeg gaan doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thesaxofonist
TriLithium schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 19:10:
[...]

Zonnepanelen advies oost/west 45º dak is mijn eigen topic evt. Mijn simpele vraag wordt weer groter dan verwacht.

De grootste beweegreden is een 3 fasen warmtepomp eigenlijk. Netfrequentie meten zal mijn multimeter vast niet nauwkeurig genoeg gaan doen :)
Hij bedoelt netspanning. Als die op één fase erg hoog is, dan kan het slim zijn om op een andere fase (of op alle drie) terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Daar gaan we komende dag geen goeie meting van kunnen maken ben ik bang. Kan wel eens wat meten morgen, hopen op wat zon. Buren zijn nog niet over actief met de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Als de panelen en rails goed vereffend zijn, neemt de degradatie zomaar 30 a 40% af. Dit komt omdat de oppervlakte-spanningen (door verschillende metalen te gebruiken die elkaar aanraken) minder hun verwoestende werking kunnen doen omdat ze meteen afgevoerd worden. Nog een reden om te vereffenen!
[...]

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:24
Misschien een beetje off topic,
maar ik heb gisteren gisteren eindelijk voor de laatste omvormer de vaste databekabeling afgerond. Ik heb daarom een zigbee / Solaredge WIFI kaart met antenne over.
Iemand interesse?

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:56

greatgonzo

schit-te-rend!

kent iemand van jullie Hyundai zonnepanelen? Wij hebben een installateur gevonden, en hij wil deze erop plaatsen. Maar is voor mij niet echt gangbaar...

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
jobr schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:15:
Ik overweeg ook zonnepanelen te (laten) plaatsen. Echter zitten een paar ventillatie objecten in de weg.
url=https://tweakers.net/ext/f/2G0vIthyOvLyUCLvsayC87uO/full.jpg]ventilatie kapje[/url]

Ze zijn circa 8-9 cm hoog.
Als ik daar de panelen omheen moet zetten dan komt dan allemaal slecht uit waardoor ik minder panelen kan plaatsen.

Nu vroeg ik me af op welke afstand (>8 cm) vanaf de dakpan de zonnepanelen geplaatst kunnen worden?
M.a.w kun je de panelen er gewoon overheen plaatsen?
Iemand hier nog een antwoord op?

• reneeke1970
  • Nu online
jobr schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 20:38:
[...]

Iemand hier nog een antwoord op?
Gewoon weg halen en ventilatie dakpan gebruiken. Of gewoon onder de dakpannen blazen doe ik ook.
Maar je kunt er overheen, denk dat paneel wel een stukje boven pannen zweeft, maarja als je net bij junction box uitkomt......

1 PVoutput . Dongen NB

• CurlyMo

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jobr
Die twee zitten niet in de weg en past gewoon een paneel overheen.
De pijp kan je een klober ventilatie pan voor nemen.

foto 31:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/to6thmoObGPYLy5ExThXtVp2/thumb.jpg

Wel gaat die haaks je dak in.
Dus het gat wordt groter (hoger) gemaakt... (de oude steekt naar onder neem ik aan?)

De verlaagde ventilatiepan is ook icm een atlantic explorer 3 (tip) en mech. afzuiging gebruikt.
Zie t-stuk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bWKTHZWqakfuECkTyMS2B7nb/thumb.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-08-2018 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 20:45:
@jobr
De pijp kan je een klober ventilatie pan voor nemen.
Dat zei ik dus eerder ook al ;)

• jobr
CurlyMo schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:07:
[...]

Dat zei ik dus eerder ook al ;)
Dat had ik al begrepen (vervanging voor pijp).
Maar nu ging het om de eerste vraag over die kleine ventilatie dingetjes van circa 8-9 cm hoog (eerste foto).
Maar ik begrijp nu dat het paneel daar gewoon overheen kan.
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 20:45:
Wel gaat die haaks je dak in.
Dus het gat wordt groter (hoger) gemaakt... (de oude steekt naar onder neem ik aan?)
Klopt, maar ik heb binnen ruimte genoeg.

[ Voor 35% gewijzigd door jobr op 30-08-2018 22:11 ]

• CurlyMo
jobr schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 22:02:
[...]

Dat had ik al begrepen (vervanging voor pijp).
Maar nu ging het om de eerste vraag over die kleine ventilatie dingetjes van circa 8-9 cm hoog (eerste foto).
Waarom niet die ook vervangen voor zo'n dakpak?

• jobr
CurlyMo schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 22:14:
[...]

Waarom niet die ook vervangen voor zo'n dakpak?
Die gaan niet naar binnen.
Deze zijn voor ontluchting van het dak onder de pannen. Ze zijn maar 8 of 9 cm hoog. Zo'n Klober pan is best nog wel prijzig. Dus als het niet hoeft dan is dat een beetje zonde. Aan de andere kant van het dak zitten er ook nog een paar.
Misschien kunnen ze ook wel helemaal weg als het niet mocht passen. Ik zie hier veel daken hier in de buurt met hetzelfde bouwjaar waar ze ook aanwezig zijn.
Maar als het paneel er gewoon boven past is het geen punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Laatst online: 08:05
Dat soort pannen zie ik volgens mij vaak ook onderaan het dak zitten bij de regengoot, je zou hem mogelijk daar kunnen plaatsen. Of in iedere geval een plekje geven ergens anders waar hij de junction box niet in de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Moet je niet naar meer kijken dan de garantie ?

Als je naar de temperatuur coefficient kijkt heeft die S-energie -0.394 % / ℃ en de pansonic Kuro -0.258 % / ℃

Dus als een panel 40 graden verwarmt in de zon (van 25 van waar alles gemeten wordt naar 65) gaat die 290 wattpeak met 15,76 % verlies naar 244 watt (en daar nog een keer 85% of zo van)
Voor het Panasonic HIt paneel is het dan 10.32 % verlies waar je van 325 naar 291,46 watt (en daar dan 85% van)
dus 244 x 85% = 207,4 x 48 panelen = 9955.2
En 291.46 x 0.85 = 247,74 x 36 panelen = 8918

En nog kijken wat er op je dak past want een 60 * 6" cellen paneel is qua maat anders dan een 96 * 5" cellen paneel.

Bij mij komen 5" cellen panelen qua paneel maat veel gunstiger uit. (1590 mm tegen 1650 mm) de 4 x 6 cm doet het hem net.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
Zeker belangrijk om hier naar te kijken. Ik denk vooral in een zuid opstelling omdat de temperatuur hier het meest oploopt en de temperatuur het hoogst is bij de zon op het zuiden. Overigens is de maat van panelen ook een goede rede om voor een bepaald merk te kiezen...

Ik probeer een beetje inzicht te geven in andere overwegingen dan het antwoord dat de meesten die advies vragen krijgen hier:
Panasonic panelen met SMA omvormer.
Idd prima producten, premium merken met degelijke reputatie. Echter ook een hoge prijs voor een string opstelling.
Solar edge wordt zelden geadviseerd terwijl het prijsverschil tussen SE en SMA niet zo groot is. Misschien is SE dan wel het meest safe met optimalisatie per paneel en neemt dit ongerustheid van de koper weg omtrent schaduw van je schoorsteen oid.
Als je dan een stringomvormer kiest ivm prijs, wat is er mis met omnik, goodwe of ander Chinees merk.
Uiteindelijk zal het gros naar zijn portemonnee kijken en het minste willen betalen voor de meest opgewekte kWh. Zeker met onduidelijkheid vanuit de overheid.

Vergelijk het met auto’s. Panasonic met SMA als een BMW. Trina met omnik bijv Opel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik kies voor een nog minder hoog paneel wat 1559 mm is.
Scheelt weer 4x3 cm dus totaal 36 cm voor 4 panelen landscape ten opzichte van een standaard 6” cellen paneel wat 1650 mm is.

Kost wel de hoofd prijs maar je moet wat.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
jpvk007 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:14:
Vergelijk het met auto’s. Panasonic met SMA als een BMW. Trina met omnik bijv Opel.
omvormer + paneel is niet handig vergelijken.

b.v:
12x300Wp trina perc/percium paneel op omnik/sma/goodwe (omvormer maakt niet uit eigenlijk)
of
7x330Wp panasonic paneel op omnik/sma/goodwe (omvormer maakt niet uit eigenlijk)
gaat allebei net zo hard als een BMW en is allebei geen opel. ;)

de truk is eigenlijk simpel.
de meeste 1 fase omvormers willen het liefste 350Vmpp hebben.
ga je daar net iets boven zitten, zodat als het warm is de Vmpp perfect uit komt.
dan heb je gewoon de hoogste opbrengst.
de trina levert 32Vmpp en de panasonic levert 54Vmpp, vandaar de 12x en de 7x.
dus ruimte voor 12x dan trina, ruimte voor 7x dan panasonic.
maar net wat je dak aan ruimte heeft. ;)

en dan heb je natuurlijk nog alle uitzonderingen, zoals een stecagrid omvormer, of een fronius etc etc..
en gelukkig is niet de 350Vmpp een hard getal, de meeste 1 fase omvormers werken ook wel leuk met iets tussen de 200-400Vmpp. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 31-08-2018 12:08 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-09 10:39
Hebben hier mensen ervaring met flexibele solar panelen?

http://miasole.com/products/

Flex-N & Flex-W series

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 14:16

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:44

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik zit met een dilemma en zoek wat advies. Ik heb nu bijna de TVT gehaald op mijn PV installatie, maar zoek een manier om nog wat extra te besparen en eventueel op te gaan wekken (rekening houdend met nieuwe regels t.a.v. saldering).

Ik heb nu 12x Canadian Solar's van 250 Wp en 2x 240 of 245 op een Omnik 3K op een plat dak zonder waarneembare verstoringen (dus: vrij zicht) liggend ZZW. Zeg voor het gemak 14x en kom ik dus op 3500 Wp uit. Hiermee haal ik met gemak 3200 kWh aan zon. YTD zit ik nu al boven de 3MWh voor 2018. Zie mijn pvoutput link voor details.

Nu leek het mij zonde maar nooit de moeite waard om een plekje niet op te vullen met 1 paneel (niet van te voren een inspectie gedaan op het dak, maar enkel G-maps data gebruikt).
ander detail.
Er was n.l. o.b.v. deze tekening ingeschat dat we hier last van konden hebben van de opstaande pijpjes. Dus er ligt 4*3 en 1*2 in totaal verdeeld over 2 strengen. Deze gaan op hun eigen 16A groep via de al getrokken extra leiding van de droger.

Anyways; de panelen liggen zo. Zou het nog slim zijn om hier een(zelfde) hoeveelheid of iets minder panelen neer te leggen op Noord?
Even er vanuit gaande dat dit kan gaan passen d.m.v. smallere panelen bijvoorbeeld of een wisseling tussen oude en nieuwe panelen.
Dit is de tussenruimte maar dan vanuit een ander aangezicht. afstand vanuit een andere hoek

Ik wil dan een setje nieuwe of gebruikte inclusief een omvormer rechtstreeks op het net erbij plaatsen middels een verdeel kastje op een bestaande groep op zolder.

Dit is een overzichtje van hoe het er bij staat. overzichtsplaatje

PS; dat ben ik niet zelf, dat is iemand die de instalatie kwam aanleggen uit de buurt van Zwolle.
PS2; ik heb niet meer foto's dan dit.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
Kan je i.p.v. zuid noord niet een oost-west opstelling maken? Dan heb je minder te maken met de schaduw. Nu zal je noord niets doen op het midden van de dag, behalve hoogzomer. Oost-west onder een lichte hoek (15gr bijv) geeft misschien wel de meeste vulling op je dak met meeste kWh. Moet je alleen geen schaduw hebben in deze richtingen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@imdos
Kun je geen nieuwe (lees meer Wp per paneel) leggen op zuid en deze richting noord verplaatsen?
Neem een omvormer met 2x mppt ingang (desnoods via MP)
Dan past er alles gewoon op.
Edit: een SMA xxxx TL-21 kan 14 panelen van 32 Vmpp aan, in 1 string eventueel.

@jpvk007
Noord doet (bij mij op 35 graden) altijd nog 55% op jaarbasis hoor.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=37091
Dus niet enkel hoogzomer...(uiteraard wordt het minder in de maanden met lage zonstand)
Maar onderschat diffuus licht niet. ;)

En zonnepanelen vergelijken met auto's?
:?
De een levert geld op en de ander kost geld?
Ik zie geen overeenkomsten.

[ Voor 86% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-08-2018 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
@AUijtdehaag dat ik je dit even moet uitleggen ;-)
een levert idd geld op, ander niet. Maar ik neem aan dat je begrijpt dat beide auto’s van a naar b rijden. Daar zijn ze voor bedoeld. Maar ene is sneller/efficiënter/mooier
Zelfde met panelen, ze genereren elektriciteit. Ene sneller en efficiënter of mooier dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrico007
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-02-2024
Hallo tweakers,

Op het westdak van mijn huis ligt 2500wp aan panelen in combinatie met met een Sunnyboy 2100 TL met 1 mppt ingang. Is het mogelijk om parallel op dezelfde ingang een zelfde hoeveelheid aan panelen op het oosten neer te leggen? Of is dit overkill voor de omvormer waardoor deze kapot gaat.

Mvg,

Henrico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Mijn dak is circa 6,26m breed (2 onder 1 kap).
Daar zouden 6 panelen in portrait naast elkaar kunnen -> 6m. Dan hou ik 26 cm over.

Nog even een foto:
achterkant

Met hoeveel cm vrije ruimte moet je rekening houden een beide kanten (zijkant dak dan en grens buren) ?
Hoeveel cm ruimte moet je rekenen aan de kant van de dakrand (in dit geval links)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:44
henrico007 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:27:
Hallo tweakers,

Op het westdak van mijn huis ligt 2500wp aan panelen in combinatie met met een Sunnyboy 2100 TL met 1 mppt ingang. Is het mogelijk om parallel op dezelfde ingang een zelfde hoeveelheid aan panelen op het oosten neer te leggen? Of is dit overkill voor de omvormer waardoor deze kapot gaat.

Mvg,

Henrico
Kapot zal hij niet gaan maar hij zal wel flink aftoppen in de zomer maanden vermoed ik.

Daarnaast zullen de nieuwe panelen andere waardes hebben als de huidige string dus ik zou een nieuwe omvormer nemen van ~3000wp met 2 x mppt.
jobr schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:17:
Mijn dak is circa 6,26m breed (2 onder 1 kap).
Daar zouden 6 panelen in portrait naast elkaar kunnen -> 6m. Dan hou ik 26 cm over.

Nog even een foto:
[afbeelding]

Met hoeveel cm vrije ruimte moet je rekening houden een beide kanten (zijkant dak dan en grens buren) ?
Hoeveel cm ruimte moet je rekenen aan de kant van de dakrand (in dit geval links)?
Ik heb ze bijna strak op de rand liggen. Er zijn niet echt officiële regels voor alleen richtlijnen. Zolang je van de buren via hun dak mag klimmen zie ik geen problemen :)

[ Voor 34% gewijzigd door Jan-man op 31-08-2018 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:56
En weer een stukje van je winst eraf,
gemeente-mag-zonnepanelen-meetellen-bij-woz-waarde
Dat meldt belastingadvieskantoor Meijburg op basis van een uitspraak van het hof Arnhem-Leeuwarden. Een inwoner van de gemeente Emmen ging in beroep tegen de bepaling van de WOZ-waarde van zijn huis. De gemeente bepaalde die op €223.000, waarvan €3000 werd gerekend voor de zonnepanelen op het huis.

https://www.telegraaf.nl/...-meetellen-bij-woz-waarde

rare is dat ik dit dingen in 20 jaar wil afschrijven, elk jaar de WOZ maar een beetje laten aanpassen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Jan-man schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:39:
[...]

Ik heb ze bijna strak op de rand liggen. Er zijn niet echt officiële regels voor alleen richtlijnen. Zolang je van de buren via hun dak mag klimmen zie ik geen problemen :)
De dakhaken van het frame hoeven dus dan ook niet perse aan het uiteinde van het frame. Dat wordt aan de dakrand kant wat moeilijker volgens mij.
Klopt dat ?

En hoe zit dat aan de bovenkant van het dak. Geldt daar nog een minimale afstand?

[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 31-08-2018 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:44
jobr schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:46:
[...]

De dakhaken van het frame hoeven dus dan ook niet perse aan het uiteinde van het frame. Dat wordt aan de dakrand kant wat moeilijker volgens mij.
Klopt dat ?
Aan de rand lukt zoiezo niet want de haak zit in het midden van de pan. Of je paneel moet toevallig net op het midden van je dakpan uitkomen. Maar dan kun je de haak 1 pan naar binnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
habbekrats schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:41:
En weer een stukje van je winst eraf,
gemeente-mag-zonnepanelen-meetellen-bij-woz-waarde
Dat meldt belastingadvieskantoor Meijburg op basis van een uitspraak van het hof Arnhem-Leeuwarden. Een inwoner van de gemeente Emmen ging in beroep tegen de bepaling van de WOZ-waarde van zijn huis. De gemeente bepaalde die op €223.000, waarvan €3000 werd gerekend voor de zonnepanelen op het huis.

https://www.telegraaf.nl/...-meetellen-bij-woz-waarde

rare is dat ik dit dingen in 20 jaar wil afschrijven, elk jaar de WOZ maar een beetje laten aanpassen.
Kun je dan zeggen dat je “wiebes” panelen hebt, die 0,40 cent per WP kosten, zelf geinstalleerd hebt en een €400 inverter.
Ze kunnen vast niet bij een controlevlucht het merk panelen bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
jacovn schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:07:
[...]

Kun je dan zeggen dat je “wiebes” panelen hebt, die 0,40 cent per WP kosten, zelf geinstalleerd hebt en een €400 inverter.
Ze kunnen vast niet bij een controlevlucht het merk panelen bepalen.
Die rechter heeft alleen bepaald dat ze mee mogen tellen. Wil je over de waarde discussiëren dan volgt daar weer andere rechtzaak voor.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
reneeke1970 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 20:24:
[...]

Die rechter heeft alleen bepaald dat ze mee mogen tellen. Wil je over de waarde discussiëren dan volgt daar weer andere rechtzaak voor.
Ik ben toch al benieuwd hoe de WOZ bepaald wordt in een straat met allemaal verschillende huizen.
Vast het bedrag die basis voor de leges is bij Nieuwbouw.

En een huis stijgt (meestal) in waarde, maar een technische installatie schrijf je af. Wellicht houd het elkaar in balans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
jacovn schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:38:
[...]

Ik ben toch al benieuwd hoe de WOZ bepaald wordt in een straat met allemaal verschillende huizen.
Vast het bedrag die basis voor de leges is bij Nieuwbouw.

En een huis stijgt (meestal) in waarde, maar een technische installatie schrijf je af. Wellicht houd het elkaar in balans :)
Ik zou het totaal niet weten. Denk als je conflict hebt dat je met tegen taxatie moet komen, zo werkt dat geloof ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Het voorbeeld van de telegraaf is een indak systeem. Dat zit vast op het huis.
Ik krijg een los staand plat dak oost/west systeem.

Zou je EV ook meetellen als je die aansluit op je huis en als soort van accu gebruikt ?

En gebruiken zo lang je er woont? Ik plan 100 te worden en in het huis te blijven wonen, is de levensduur 50 jaar ? Dus je zult het af moeten kunnen schrijven. Het is onzinnig initiele waarde te blijven optellen bij WOZ.
Zonnepanelen worden door de tijd achterhaald. Elk jaar goedkoper en meer opbrengst.

Dat zal inderdaad wel veel bezwaren opleveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
jacovn schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 10:13:
Het voorbeeld van de telegraaf is een indak systeem. Dat zit vast op het huis.
Ik krijg een los staand plat dak oost/west systeem.

Zou je EV ook meetellen als je die aansluit op je huis en als soort van accu gebruikt ?

En gebruiken zo lang je er woont? Ik plan 100 te worden en in het huis te blijven wonen, is de levensduur 50 jaar ? Dus je zult het af moeten kunnen schrijven. Het is onzinnig initiele waarde te blijven optellen bij WOZ.
Zonnepanelen worden door de tijd achterhaald. Elk jaar goedkoper en meer opbrengst.

Dat zal inderdaad wel veel bezwaren opleveren..
Een indak systeem hoort wel bij het geheel als je huis, het is de dakbedekking tenslotte.
Maarja dan word het een alles in één prijs en niet even paar duizend extra, ben blij dat ik dat probleem niet heb.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Elk jaar een nieuwe taxatie van de instalateur inbedingen voor wat de restwaarde is.
Dan moet die elk jaar een verklaring maken dat het 201x geinstalleerde systeem nog een marktprijs van €xxxx vertegenwoordigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:06

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Ik heb er 8 in de tuin liggen, die tellen niet mee natuurlijk... :+

Ik zie weer een ongelofelijke berg bezwaarschriften tegen de WOZ en de enige die profiteert is "de bureaucratie"

Mag toch hopen dat een hogere rechter daar nog eens goed over na gaat nadenken.
Ook de term "spijker en nagelvast" uit de koker van de verzekering maatschappijen is in ieder geval van toepassing op plat dak systemen. Wellicht ook voor schuin dak. Voer voor discussie.

[ Voor 48% gewijzigd door Gasschuif op 01-09-2018 12:42 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-09 16:48
Ik wil binnenkort mijn zonnepanelen set gaan uitbreiding i.v.m. de aanschaf van een elektrische auto. Ik ben benieuwd wat jullie van mij ideeën vinden.

Bij de bouw van mijn huis heb ik 3 zonnepanelen 'gekregen' ( Suntellite ZDNY-265C60 met Solis mini 700 ). Deze liggen op de oostkant en laat ik ongemoeid. Deze panelen combineren met nieuwe panelen lijkt me zonde van de efficiëntie.

Ik heb echter ook een zuidkant, waar 10 of 11 panelen op zouden passen. Daarnaast heb ik ook nog ruimte over op de oostkant, hier zou ik ook nog een paneel of 4/5 kwijt kunnen.

De panelen die ik nu op het oog heb zijn JA Solar JAM6K-60-300-PR-BK, ze leveren 300wp per paneel en zijn best voordelig.

Ik zit te kijken naar een GoodWe omvormer met 2 MPPT ( Goodwe GW3600D-NS of GW4200D-NS). Ik heb echter maar een paar panelen op de tweede MPPT, dus de belasting zal laag zijn wat ten koste zal gaan van de efficiëntie. Is het handig om een paar panelen op een tweede MPPT aan te sluiten, of kan ik beter een tweede omvormer hiervoor plaatsen? Dit zal wel iets efficiënter zijn, maar de kosten zullen niet opwegen tegen de baten...

Daarnaast zit ik te twijfelen over de capaciteit van de omvormer. In totaal heb ik natuurlijk 4500Wp, maar ze liggen toch niet allemaal tegelijk vol in de zon, dus waarschijnlijk red ik het meestal wel met de 3600, mogelijk zal die op goede koele dagen wat aftoppen. De 4200 is maar een paar 10tjes duurder, maar aangezien GoodWe geen efficiëntie curves beschikbaar heeft weet ik niet of de 4200 in zal kakken qua efficiëntie, zeker gezien de lage belasting op de tweede MPPT.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Stefanovic45 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:32:
Ik wil binnenkort mijn zonnepanelen set gaan uitbreiding i.v.m. de aanschaf van een elektrische auto. Ik ben benieuwd wat jullie van mij ideeën vinden.

Bij de bouw van mijn huis heb ik 3 zonnepanelen 'gekregen' ( Suntellite ZDNY-265C60 met Solis mini 700 ). Deze liggen op de oostkant en laat ik ongemoeid. Deze panelen combineren met nieuwe panelen lijkt me zonde van de efficiëntie.

Ik heb echter ook een zuidkant, waar 10 of 11 panelen op zouden passen. Daarnaast heb ik ook nog ruimte over op de oostkant, hier zou ik ook nog een paneel of 4/5 kwijt kunnen.

De panelen die ik nu op het oog heb zijn JA Solar JAM6K-60-300-PR-BK, ze leveren 300wp per paneel en zijn best voordelig.

Ik zit te kijken naar een GoodWe omvormer met 2 MPPT ( Goodwe GW3600D-NS of GW4200D-NS). Ik heb echter maar een paar panelen op de tweede MPPT, dus de belasting zal laag zijn wat ten koste zal gaan van de efficiëntie. Is het handig om een paar panelen op een tweede MPPT aan te sluiten, of kan ik beter een tweede omvormer hiervoor plaatsen? Dit zal wel iets efficiënter zijn, maar de kosten zullen niet opwegen tegen de baten...

Daarnaast zit ik te twijfelen over de capaciteit van de omvormer. In totaal heb ik natuurlijk 4500Wp, maar ze liggen toch niet allemaal tegelijk vol in de zon, dus waarschijnlijk red ik het meestal wel met de 3600, mogelijk zal die op goede koele dagen wat aftoppen. De 4200 is maar een paar 10tjes duurder, maar aangezien GoodWe geen efficiëntie curves beschikbaar heeft weet ik niet of de 4200 in zal kakken qua efficiëntie, zeker gezien de lage belasting op de tweede MPPT.
Geloof me, haal die epc panelen met omvormer er af en verkoop ze. Brengt meer op dan paar nieuwe extra kopen zodat je voldoende panelen op oost krijgt voor je mpp ,je gaat er jaren plezier van krijgen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Toch maar een eigen topic: Ideale zonnepanelen legplan

[ Voor 94% gewijzigd door CurlyMo op 09-09-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
reneeke1970 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:42:
[...]

Geloof me, haal die epc panelen met omvormer er af en verkoop ze. Brengt meer op dan paar nieuwe extra kopen zodat je voldoende panelen op oost krijgt voor je mpp ,je gaat er jaren plezier van krijgen.
Dat is inderdaad wel een goed idee :) Ik heb trouwens nog wel een schuurtje met plat dak waar ik dit setje op kan leggen. Een dergelijk setje kan toch gewoon op een stopcontact.

Dan wordt de nieuwe opzet in totaal 19 panelen, waarvan 11 op zuid en 8 op oosten in combinatie met een Goodwe 1-fase GW5000D-NS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton1969
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-09 11:39
Goedemiddag allen,

Ik heb nog een vraag mbt extra panelen bijplaatsen en optimizers
Op dit moment heb ik 6 panelen gericht op het oosten.
5 van deze panelen(260wattpiek 4 jaar oud) liggen op het schuine dak gemonteerd en 1 paneel (280 wattpiek 2 maanden oud)licht op het platte dak van het dakkapel op een panelenconsole.
Het paneel op de console heeft een kleinere hoek ten opzichte van het schuine dak en is niet voorzien van een optmizer.
Deze panelen staan op een omnik 1,5 omvormer.
In juli heb ik deze opstelling met mooie (warme dagen) maximaal de 1220 wattpiek zien halen,
Nu eind augustus maximaal 1040.
Ik zit erover te denken om de 6 panelen te vervangen voor 300 wattpiek met een optimizer bij het console.

De 6 panelen welke vrijkomen daar zou ik ervan 3 aan de westkant kunnen bijplaatsen.
De situatie aan de westkant is een schuin dak met 7 zonnepanelen 5 daarvan zijn 4 jaar oud en 260 wattpiek en 2 van 280 wattpiek heb ik 2 maanden geleden bijgeplaatst .
Dit draait op een goodwe 3000 ss omvormer
Het schuine dak kan ik nu niets meer bijplaatsen.
Ik heb echter wel een schuur staan waar ik 3 zonnepanelen op kan plaatsen echter wel in portrait.

Ik dacht dus 3 van de vrijgekomen panelen hier op te plaatsen en alle 3 te voorzien van een optimizer.
Dit omdat deze panelen niet alleen onder een andere hoek liggen maar ook de richting anders zal zijn.
Ik zou deze 3 dan kunnen richten op het zuiden en in serie zetten op de goodwe bij de andere panelen
Echter de zon zal pas na de middag op deze 3 panelen schijnen en ook vroeg in de avond alweer in de schaduw komen door daken en een boom.
Een anderhalf uur later zal deze boom ook een schaduw werpen op de onderste 2 panelen van het schuine dak( geen optimizers)

Om een lang verhaal proberen korter te stellen:
Brengen de 3 extra panelen de opbrengst van de 7 panelen niet naar beneden als de 3 panelen/ gedeeltelijk in de schaduw liggen?
En klopt mijn aanname dat als de 3 zonnepanelen in de schaduw liggen en de overige 7 niet, dat de opbrengst toch hoger zou zijn dan wanneer ik de 3 extra panelen niet zou hebben.(hogere stringspanning)
Of denk ik nu compleet verkeerd🤪

Ik zou namelijk graag nog een paar extra panelen willen leggen, het feit dat deze maar een paar uur mee zouden doen vind ik niet zo erg.
Als deze dan ook nog eens de opbrengst van de 7 panelen zou beïnvloeden dan heeft het geen zin.
Weet iemand overigens waar je een platdakconstructie voor 2 en/of 3 panelen in portrait zou kunnen krijgen ? Er is genoeg te vinden voor landscape maar dat kan ik niet kwijt.

Ik ben enorm benieuwd naar jullie reacties op bovenstaand verhaal en wil alvast iedereen bedanken voor hun feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton1969
Even nog een aanvulling op bovenstaand.

Ik kan op het dakkapel aan de oostkant maximaal 2 panelen kwijt echter allen in portrait.
Ik zou er dus ook voor kunnen kiezen geen 6 nieuwe te plaatsen maar 4 panelen bijkopen = 1 extra op het dakkapel dus totaal 7 oostelijk gericht en 3 extra panelen op de schuur aan de westkant.

Dit is in ieder geval een stuk voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Stefanovic45 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:30:
[...]

Dat is inderdaad wel een goed idee :) Ik heb trouwens nog wel een schuurtje met plat dak waar ik dit setje op kan leggen. Een dergelijk setje kan toch gewoon op een stopcontact.

Dan wordt de nieuwe opzet in totaal 19 panelen, waarvan 11 op zuid en 8 op oosten in combinatie met een Goodwe 1-fase GW5000D-NS.
Dan ben jij goed bezig!!
Officieel mag het niet meer in stopcontact maar technisch is het geen probleem die 700 watt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Officieel mag je tot 500w toch gewoon combineren met andere apparatuur? 700 is natuurlijk geen 500 wat maar ik heb heb de solis mini 700 nog nooit meer dan 570 zien opwekken 😊 De groep wordt trouwens ook bijna niet belast ( schuurtje gaat dan op eigen groep ) dus daar maak ik me niet zon zorgen om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Stefanovic45 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 18:22:
Officieel mag je tot 500w toch gewoon combineren met andere apparatuur? 700 is natuurlijk geen 500 wat maar ik heb heb de solis mini 700 nog nooit meer dan 570 zien opwekken 😊 De groep wordt trouwens ook bijna niet belast ( schuurtje gaat dan op eigen groep ) dus daar maak ik me niet zon zorgen om
Ja sorry, die NEN normen wijzigen nog vaker als dat we nieuwe regeringen krijgen, het mag niet meer.
Maar ze vonden het ook wel eens goed dat je 2000 watt via stekker mocht doen dus tja....... Iets met serieus nemen??????

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Ton1969 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 15:42:
Goedemiddag allen,

Ik heb nog een vraag mbt extra panelen bijplaatsen en optimizers
Op dit moment heb ik 6 panelen gericht op het oosten.
5 van deze panelen(260wattpiek 4 jaar oud) liggen op het schuine dak gemonteerd en 1 paneel (280 wattpiek 2 maanden oud)licht op het platte dak van het dakkapel op een panelenconsole.
Het paneel op de console heeft een kleinere hoek ten opzichte van het schuine dak en is niet voorzien van een optmizer.
Deze panelen staan op een omnik 1,5 omvormer.
In juli heb ik deze opstelling met mooie (warme dagen) maximaal de 1220 wattpiek zien halen,
Nu eind augustus maximaal 1040.
Ik zit erover te denken om de 6 panelen te vervangen voor 300 wattpiek met een optimizer bij het console.

De 6 panelen welke vrijkomen daar zou ik ervan 3 aan de westkant kunnen bijplaatsen.
De situatie aan de westkant is een schuin dak met 7 zonnepanelen 5 daarvan zijn 4 jaar oud en 260 wattpiek en 2 van 280 wattpiek heb ik 2 maanden geleden bijgeplaatst .
Dit draait op een goodwe 3000 ss omvormer
Het schuine dak kan ik nu niets meer bijplaatsen.
Ik heb echter wel een schuur staan waar ik 3 zonnepanelen op kan plaatsen echter wel in portrait.

Ik dacht dus 3 van de vrijgekomen panelen hier op te plaatsen en alle 3 te voorzien van een optimizer.
Dit omdat deze panelen niet alleen onder een andere hoek liggen maar ook de richting anders zal zijn.
Ik zou deze 3 dan kunnen richten op het zuiden en in serie zetten op de goodwe bij de andere panelen
Echter de zon zal pas na de middag op deze 3 panelen schijnen en ook vroeg in de avond alweer in de schaduw komen door daken en een boom.
Een anderhalf uur later zal deze boom ook een schaduw werpen op de onderste 2 panelen van het schuine dak( geen optimizers)

Om een lang verhaal proberen korter te stellen:
Brengen de 3 extra panelen de opbrengst van de 7 panelen niet naar beneden als de 3 panelen/ gedeeltelijk in de schaduw liggen?
En klopt mijn aanname dat als de 3 zonnepanelen in de schaduw liggen en de overige 7 niet, dat de opbrengst toch hoger zou zijn dan wanneer ik de 3 extra panelen niet zou hebben.(hogere stringspanning)
Of denk ik nu compleet verkeerd🤪

Ik zou namelijk graag nog een paar extra panelen willen leggen, het feit dat deze maar een paar uur mee zouden doen vind ik niet zo erg.
Als deze dan ook nog eens de opbrengst van de 7 panelen zou beïnvloeden dan heeft het geen zin.
Weet iemand overigens waar je een platdakconstructie voor 2 en/of 3 panelen in portrait zou kunnen krijgen ? Er is genoeg te vinden voor landscape maar dat kan ik niet kwijt.

Ik ben enorm benieuwd naar jullie reacties op bovenstaand verhaal en wil alvast iedereen bedanken voor hun feedback.
Wat een verhaal zeg waar ik geen bal van snap. Enige wat ik er even uit pik is 3 panelen zuid met optimiser , te combineren met 7 op west zonder opti.
Dat is zinloos want zodra zon in zuid staat levert west minder stroom en belemmert de 3 op zuid. Dus die 7 moeten ook een opti krijgen, of je plaatst die 3 ook naar west.
Een paneel met optimiser moet altijd in de minderheid zijn, dat kan hij recht trekken, maar niet andersom.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Vandaag kon ik op het platte dak van ons nieuwe huis.

Dakluik in midden..

Lengte richting dak:
Achter het luik 337 cm tot goot
Voor luik 336 cm tot goot

Breedte richting dak:
Breedte 394 cm van goot tot goot

Rand van de goot tot midden nokpan is 35 cm

Zie:
Goot plat dak

Links plat dak, bij 35 op meetlint terug naar 25 loopt dak schuin 7 cm naar beneden en vormt zo een goot rondom het platte stuk half onder de nokpannen. Op 4 punten wordt dan water gespuied op schuine daken.

Gaan net wel/niet passen met esdec flatfix fusion als ik het bereken.

2x oost/west en dan staan de voetjes nog grotendeels op het stuk binnen de goot, en steekt beetje boven goot. Dan Is er nog 30 cm tot nokpan minimaal en dat is meer dan dat de top van de beugel boven dak uit steekt

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/012570/files/115179503/flatfix-fusion-flatfix-fusion-sets-oost-west.jpg

Buitenste steunen van een oost/west paar zitten 1888 mm uit elkaar
De steun zit 100 mm uit de buitenkant.

2 maal oost/west is minimaal 2090 + 2105 mm = 4195 mm.
De steunen staan met hun hart 100 mm van beide kanten, dus de buitenste steunen staan 3995 mm uit elkaar. Omdat het paltte stuk 3940 a 3950 mm is komt 1a 2 cm van de steun boven aflopend stukje dak te staan.

Over die nokpan, die steekt wellicht centimeter of 10 boven dak uit.

Nokrand

Dak is op 920 cm hoog, dus afstand tot de rand is wellicht wel een dingetje.

Heb altijd nog de optie om dan maar 4 panelen te laten vervallen en er 3x 4 op te leggen met 8 naar zuid/west en 4 naar noord/oost maar dan moet ik op zijdak er 14 i.p.v. 7 zetten om met een 3 fase unit uit te komen denk ik.

[ Voor 80% gewijzigd door jacovn op 02-09-2018 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton1969
reneeke1970 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 19:08:
[...]

Wat een verhaal zeg waar ik geen bal van snap. Enige wat ik er even uit pik is 3 panelen zuid met optimiser , te combineren met 7 op west zonder opti.
Dat is zinloos want zodra zon in zuid staat levert west minder stroom en belemmert de 3 op zuid. Dus die 7 moeten ook een opti krijgen, of je plaatst die 3 ook naar west.
Een paneel met optimiser moet altijd in de minderheid zijn, dat kan hij recht trekken, maar niet andersom.
@reneeke1970

Wellicht een onsamenhangend verhaal en heb ik teveel info gegeven alhoewel ik dacht dat dit beter is.
Om te beginnen heb ik niet veel ruimte om panelen te plaatsen, heb ik geen topsysteem en dat zal het met mijn plannen ook niet worden.
Ik probeer enkel de opbrengst wat op te krikken.

Vergeet de oostkant. Hier ben ik al over uit, ga geen nieuwe panelen plaatsen maar leg er 1 paneel voorzien van een optimizer op het dakkapel bij, dat worden dus 7stuks op een 1,5 omnik omvormer.

Op de westkant van het dak liggen nu 7 panelen, helaas niet meer ruimte om bij te plaatsen.
Mijn vraag was, heeft het zin om 3 panelen op het lager gelegen platte dak (dus ook de westkant)in deze string op te nemen en deze te voorzien van optmizers . De panelen op het platte dak onder de 7 panelen zullen dan noodgedwongen anders gericht moeten worden.
De westkant gaat vanaf 11 uur in de ochtend pas lekker meedoen en een uur later liggen de eventueel bij te plaatsen 3 panelen volledig in de zon.

Uit jou antwoord begreep ik dus dat de andere 7 dan ook moeten worden voorzien van optimizers.
Hier blijkt dus uit dat de 7 panelen negatief worden beïnvloed door de 3 bij teplaatsen zonnepanelen? Ondanks dat deze 3 worden voorzien van een optimizer.
De andere panelen ook voorzien van een optimizer wordt dan weer een te dure aangelegenheid voor de verwacht ik geringe winst in opbrengst.

Weet jij overigens of de flatfix platdak ook voor portrait is te verkrijgen?

Ik verwacht dat ik zo wat duidelijker ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verdergaande op mijn vorige post. Een boodschappenlijstje. Standaard maat panelen gaan zeker passen. Ik ben dus daar even vanuit gegaan. 72 cells kan dan altijd nog. Gezien de potentieel grote hoeveelheden schaduw is het misschien toch verstandig om voor SE te gaan. Dan kom ik uit op dit. Uitgaande van Solar Bouwmarkt

8x Canadian Solar 300Wp € 159,- (Voorkant)
4x Canadian Solar 300Wp € 159,- (Achterkant)
4x Canadian Solar 300Wp € 159,- (Schuur plat dak*)
4x Canadian Solar Garage € 159,- (Garage plat dak*)
1x SolarEdge SE4000HD € 919,-
20x P300 Optimizers € 43,-
Installatiemateriaal ~ € 500,-
Installatie € 1355,-

Totaal: € 6814 incl. BTW / € 5631,- excl. BTW / € 0,94 / Wp

Dat moet lukken toch? Als de Phono Solar's van 350 Wp passen, dan hoef ik alleen de optimizers te vervangen door P370 of niet? Het combineren van panelen kan ook prima met SE optimizers toch?

*Beiden gelegd richting ZO om zoveel mogelijk schaduw te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:30

BlueTooth76

Let the sun shine!

Volgens mij kan je die P300 en P370 prima door elkaar gebruiken.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@CurlyMo Alhoewel het technisch misschien wel zal werken met flink wat aftoppen lijkt die 2200HD me nogal mager. Ook als je de specs leest (https://www.solaredge.com...nverter-datasheet-nld.pdf) dan zie je dat je om 6000Wp aan te sluiten minimaal een SE4000HD nodig hebt, dus hoe het met garantie zit weet ik niet.

De P300 en de P370 mag je inderdaad mixen, zie onderaan op de datasheet van de optimizers welke je wel/niet mag mixen: https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ocaj schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 22:53:
@CurlyMo Alhoewel het technisch misschien wel zal werken met flink wat aftoppen lijkt die 2200HD me nogal mager.
Het zijn twee windrichtingen. Volle vermogen hoeft dus niet.

Pagina: 1 ... 61 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y