Hier heb ik 7000WP op het dak liggen die het eerst jaar goed waren voor zo'n 6,284kWh in totaal.BlueTooth76 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:57:
[...]
Deel huishouden, deel verwarmen / warm water (warmtepomp), deel elektrische auto (over ~5 jaar).
Gas gaat eruit.
Waarschijnlijk is de opbrengst zo'n 15.000kWh per jaar (16 op oost, 16 op west, 25 op zuid en 11 op noord) en het verbruik de eerste jaren zo'n 6000kWh per jaar.
Forse overproductie dus, waar volgens mij niets mis mee is.
Eigen gebruik probeer ik zo hoog mogelijk te houden door huishoudelijke apparaten zoveel mogelijk in te schakelen als de zon schijnt (wasmachine, warmtepompdroger, afwasmachine, etc), warm eten (en dus koken) om 13u00. Dat zal niet altijd lukken maar ik werk grotendeels vanuit huis, dus kom een heel eind.
De reden? Ik zag veel blote dakpannen en heb geld op m'n spaarrekening wat helemaal niets doet, sterker nog, ik verlies er jaarlijks op.
Doel? €0 of lager op de energierekening, ook als salderen vervalt.
Hier ook gasloos, dus ook een WP en ik kwam zo'n 1600kWh te kort voor de afrekenperiode (augustus 2017 ~ augustus 2018) wat neer komt op zo'n kleine € 200,00 aan kosten per jaar (eindafrekening moet nog komen) dus nog geen € 20,00 in de maand.
Als het salderen ophoudt zullen de kosten wel hoger worden, want zelfs met 20400WP op je dak ontkom je niet aan teruglevering en afname in de winter met een WP. Maar jij zult zomers zoveel overschot hebben dat je rekening ruimschoots onder de 0 uit komt neem ik aan