Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.944 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 05:45

geerttttt

Manisch positief

Cronimet schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:36:
Ik twijfel momenteel tussen 2 omvormers nl GoodWe 3000 DNS en SMA SB3.0
De SMA zou 300€ meer kosten, is dit de meerprijs waard volgens jullie?
Ze hebben beide 10j garantie momenteel
Ik heb de GoodWe 4200D NS en ben er erg tevreden over. Hij werkt naar behoren, vanaf start zonder problemen. In mijn geval hangen er 2x 7 320Wp panelen aan op het zuiden. Momenteel ligt het er sinds 21 mei en heb nu in ongeveer 3 maand ruim 1800kWh opgehaald ermee, volgens mijn schatting / berekeningen vooraf is dit boven verwachting :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:36
geerttttt schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:15:
[...]

Ik heb de GoodWe 4200D NS en ben er erg tevreden over. Hij werkt naar behoren, vanaf start zonder problemen. In mijn geval hangen er 2x 7 320Wp panelen aan op het zuiden. Momenteel ligt het er sinds 21 mei en heb nu in ongeveer 3 maand ruim 1800kWh opgehaald ermee, volgens mijn schatting / berekeningen vooraf is dit boven verwachting :)
Wat had je voor dagopbrengst op 1 juli?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

thesaxofonist schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:22:
[...]

Wat had je voor dagopbrengst op 1 juli?
Zo'n 29 kWh. (dit was toen volgens mij nog met 12 of 13 panelen). En jij?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

CurlyMo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:45:
[...]

18 kilo dus geen SF. Jammer :P
Klopt, SF is 20kg ;)
En ook geen 1m50 (65 denk ik)

Maar inderdaad, merk en type vermelden zou beter zijn.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:24
@Andre1973 , @Steyn_E bedankt, dan maar de vrienden van netbeheerder (Liander) maar eens laten komen om de meter te controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton1969
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-09 11:39
Goedemorgen,

Na advies te hebben gekregen van een aantal forumleden heb ik besloten aan de westkant van onze woning toch ook zonnepanelen te leggen.
Ik had een set overgenomen van 10 dmeg 260 wp zonnepanelen met een 3000ss goodwe omvormer.
In de eerste instantie heb ik 5 panelen op de oostkant gelegd maar zag al snel dat bij mooie ( vooral warme dagen) dat de maximale opbrengst van deze 5 panelen niet verder kwam dan ongeveer 950 watt.
Dat ging na 1 week knagen en heb toen besloten om 3 dmeg 280 wattpiek zonnepanelen erbij te halen.
Ik heb toen aan de westkant van mijn woning de 5 resterende 260 wattpiek en 2 nieuwe van 280 wattpiek gelegd.
Op de oostkant heb ik op een dakkapel middels een zonnepaneel console ook een extra 280 wattpiek extra bijgelegd.
Situatie nu is dus oostkant 5 maal dmeg 260 en 1 maal dmeg 280 ( staat onder een andere hoek)
Deze heb ik aangesloten op een nieuwe omnik 1,5 kw omvormer.
Met mooie dagen zag ik de maximale opbrengst gaan naar de 1250 watt.
De westkant 5 maal 250 en 2 maal 280 wattpiek heb ik aangesloten op de goodwe 3000 ss.
Deze situatie even een tijd zo bekeken en zie dat met mooie warme dagen de maximale opbrengst bij elkaar opgeteld net niet de 2000 watt maximaal is.( gemeten met energielink en kWh meter van de Homewizard)
Ook dit gaat nu weer knagen.
Helaas staat er aan de westkant een hoge boom welke in deze tijd om een uur of half 7 een schaduw werpt op de onderste 2 panelen, de 2 panelen daarboven volgen dan al snel waardoor de opbrengst volledig in elkaar stort.
Hier kan ik weinig aan doen, 2 optmizers plaatsen heeft volgens mij niet zoveel zin.
Mijn voorstel om het dakraampje te laten vervallen viel niet helemaal lekker bij mijn vrouw🤨
Ik denk nog het volgende te kunnen doen en kan jullie advies hier goed bij gebruiken.
Op de oostkant wil ik graag nog een paneel erbij leggen, ik ben dan alleen op zoek naar een houder voor de 2 panelen op het dakkapel in portrait,landscape voldoende keuze maar portrait is moeilijk te krijgen.
Ik denk deze aan te kunnen sluiten op de omnik 1,5 k, hij zal dan vermoedelijk op mooie koudere dagen gaan aftoppen.
De westkant zou ik op het dak van mijn schuur ook 2 extra panelen kunnen leggen welke ik moet voorzien van een optimizer, dit omdat deze nog eerder in de schaduw komen te liggen dan de panelen op het dak.
Volgens mij kan ik deze ook beter dusdanig draaien dat als de zon over het huis heen is deze ook beter gericht zijn op de zon.
Effectief zullen deze panelen, in deze tijd maar 5 uur vol in de zon liggen.
Wellicht moet ik voor de westkant nog eens een andere omvormer halen; deze is best groot voor deze opstelling.
Wat vinden jullie van mijn plannen? De extra panelen kunnen dit ook 300 wattpiek worden?
Helaas heb ik niet meer ruimte om panelen neer te leggen.
Ik hoop met deze extra panelen de 2500 watt aan te kunnen tikken, en van een opbrengst op een mooie dag van de 19 kWh totaal naar de 22 te kunnen komen.
Alvast bedankt voor de feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:36
geerttttt schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:30:
[...]

Zo'n 29 kWh. (dit was toen volgens mij nog met 12 of 13 panelen). En jij?
Ik had die dag bijna 26 kWh op een installatie van 14 x 275 Wp en een GW3000DNS. Beetje last van ochtendschaduw. Behoorlijk last van aftopping tijdens het middaguur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:56
zo gezellig. In Belgie hadden ze beloofd 15 jaar een terug draaiende teller te hebben ook al heb je een digitale meter.. Nu komt het uit dat enkel de naakte stroomprijs Vlaams geregeld is (1/3de van de totale kostprijs van een kWh). Dus moet je eigenlijk al 2/3de teveel installeren om op een 0 factuur uit te komen... en nulfactuur is een nog altijd met proconsumententarief (100 euro per kw omvormer)

[ Voor 11% gewijzigd door Icekiller2k6 op 24-08-2018 10:32 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

@Ton1969
Er knagen bij jou dingen die niet moeten knagen, die 950W oost met warme dagen
is gewoon zeer goed, tenzij jij 1300W denk te halen, ik trek uit 6000Wp bij
warm weer ook maar 4000W ( ZZO )
Je maakt je zorgen om niets, btw, die 280Wp die je bij legt moet je bijtellen als
of het 260Wp panelen zijn, die 280Wp panelen passen zich aan op de max
stroom van de 260Wp panelen, dus de wattage kun je niet blind optellen.
Kortom, jou set doet het gewoon prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton1969
  • Laatst online: 28-09 11:39
@PClop

Bedankt voor je reactie;
Zoals je wellicht zelf ook hebt ondervonden werken bij mij de panelen verslavend.
Dat ik de 1300 watt niet zou halen had ik zeker niet verwacht, de panelen zijn inmiddels 4 jaar oud.
Het valt mij ook op dat de opbrengst op het oosten veel beter is als op het westen en dat bij echt warme dagen de zonnepanelen veel minder presteren, ik had dit al gelezen maar is echt significant.
Zeker goed om te lezen is dat de set op de oostkant goed werkt.
Wat betreft de zonnepanelen met een hoger wattage dacht ik te hebben gelezen op dit forum dat panelen met een hoger wattage wellicht beter presteren? Je zou alleen een tolerantie van maximaal 10% op de stroom ten opzichte van de andere panelen in acht moeten nemen,
Dat de hogere wattage niet 1 op 1 opbrengt geloof ik wel maar dacht eerder gelezen te hebben dat dit de set toch goed zou doen.
Moeilijke materie volgens mij daar hier de meningen over verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-09 20:39
Cronimet schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:38:
Zoals het er nu naar uitziet 2x8x 280WP Canadian Solar of 2x7x300WP BenQ
oost/west opstelling op 15°
Nog steeds bij Volta? Ben ook Belg en aan het uitkijken voor PV...

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
  • Laatst online: 07-11-2023
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:31:
zo gezellig. In Belgie hadden ze beloofd 15 jaar een terug draaiende teller te hebben ook al heb je een digitale meter.. Nu komt het uit dat enkel de naakte stroomprijs Vlaams geregeld is (1/3de van de totale kostprijs van een kWh). Dus moet je eigenlijk al 2/3de teveel installeren om op een 0 factuur uit te komen... en nulfactuur is een nog altijd met proconsumententarief (100 euro per kw omvormer)
http://m.standaard.be/cnt/dmf20180823_03679756//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
  • Laatst online: 07-11-2023
botn schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:43:
[...]

Nog steeds bij Volta? Ben ook Belg en aan het uitkijken voor PV...
Volta werkt met JA Solar en Omnik en werken met scherpe prijzen.
Maar gezien er amper ervaringen zijn met hun ben ik aan het twijfelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:26
thesaxofonist schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:59:
[...]

Waar heb je deze informatie gevonden?

Ik heb hier zo'n Goodwe GW3000DNS draaien met op iedere ingang 7x275 Wp.

Dat levert me een nogal lage Umpp op en daarom heb ik de twee strings ook een tijdje in serie gezet (dus 14x275 Wp) op 1 ingang om te kijken of dat (op dagbasis) een hogere opbrengst opleverde. Dat ging probleemloos en is dan toch een theoretische 3850 Wp geweest. De werkelijke opbrengst zal daar aardig in de buurt hebben gelegen (zonnige dagen in juli). Omvormer topte toen van 11.00 tot 14.00 uur af tot 3.000 W.
Ik moet zeggen dat mij ook nog bij staat dat er per ingang max 2000WP aangesloten kon worden. Kan die handleiding ook niet meer vinden, blijkbaar is er een nieuwe versie op de markt gekomen zonder die beperking.

En importheffing stopt echt, dit was toch al een wassen neus.
https://solarmagazine.nl/...tief-per-3-september-2018

[ Voor 10% gewijzigd door pep_82 op 24-08-2018 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Ton1969 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:06:
@PClop

Bedankt voor je reactie;
Zoals je wellicht zelf ook hebt ondervonden werken bij mij de panelen verslavend.
Dat ik de 1300 watt niet zou halen had ik zeker niet verwacht, de panelen zijn inmiddels 4 jaar oud.
Het valt mij ook op dat de opbrengst op het oosten veel beter is als op het westen en dat bij echt warme dagen de zonnepanelen veel minder presteren, ik had dit al gelezen maar is echt significant.
Zeker goed om te lezen is dat de set op de oostkant goed werkt.
Wat betreft de zonnepanelen met een hoger wattage dacht ik te hebben gelezen op dit forum dat panelen met een hoger wattage wellicht beter presteren? Je zou alleen een tolerantie van maximaal 10% op de stroom ten opzichte van de andere panelen in acht moeten nemen,
Dat de hogere wattage niet 1 op 1 opbrengt geloof ik wel maar dacht eerder gelezen te hebben dat dit de set toch goed zou doen.
Moeilijke materie volgens mij daar hier de meningen over verschillen.
De sets panelen gaan er met die mix wel op vooruit door de "iets" hogere paneel spanning van 0.5 tot 1.5V
van de 280Wp panelen, de winst is er dan wel maar enkel marginaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Iemand vertelde mij (uit tweede hand, de bekende via via) dat je een flinke naheffing krijgt als je te veel produceert t.o.v. je verbruik. Zowel qua BTW als energiebelasting vindt ik niets op Google over een soortgelijke naheffing...

Weet een van jullie hoe dat zit? Of is dit een broodje aap?

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:09
herofruit schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:23:
Iemand vertelde mij (uit tweede hand, de bekende via via) dat je een flinke naheffing krijgt als je te veel produceert t.o.v. je verbruik. Zowel qua BTW als energiebelasting vindt ik niets op Google over een soortgelijke naheffing...

Broodje aap. Er is op dit moment de salderingsregeling (tot 2020, daarna onduidelijk). Je mag je eigen verbruik tegen opwek wegstrepen. Als je meer teruglevert dan dat je verbruikt krijg je daarvoor een lagere vergoeding per kwh. Maar een naheffing van btw of energiebelasting is er niet.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

thesaxofonist schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:25:
[...]

Ik had die dag bijna 26 kWh op een installatie van 14 x 275 Wp en een GW3000DNS. Beetje last van ochtendschaduw. Behoorlijk last van aftopping tijdens het middaguur.
Oké, ik heb juist last van middagschaduw op 2 panelen. Maar voor jou ook geen gekke opbrengst dan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jerh
  • Laatst online: 26-09 14:58

De vrijstellingsgrens ligt op het te betalen bedrag van 1345 euro aan BTW en er is een vermindering tot iets van 1900 euro. Een te betalen bedrag van 1345 euro is gelijk aan een omzet van 1345/0,21 = 6405 euro.

Als je dus een tarief van 20 cent per kWh rekent, moet je dus 6405/0.2 = 32.043 kWh leveren aan een derde partij. Dat is voor huis-tuin en keuken gebruik wel een forse installatie en gaat ook niet passen op een standaard aansluiting van 3x25 A, daar heb je denk ik al 3x 63A voor nodig.

Dus ik gok dat het een broodje aap verhaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fo0
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-01-2023

fo0

Vraagje; wat wordt er bedoeld met het rendement van een zonnepaneel? Betekent dat dat wanneer er door de zon 237 watt per sec op een oppervlakte van 1 m2 wordt geproduceerd een paneel (van 1m2) tot nu toe daarvan zo'n 20% kan ophalen? Dus 47 watt p/s?

[ Voor 10% gewijzigd door fo0 op 24-08-2018 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55

Dat was vast iemand die zelf geen panelen had en niet precies wist waar ie het gehoord of gelezen had

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@fo0 watt is al joule (energie) per seconde :)
Een paneel van 1 m² dat met een instraling van 1000 W/m² een opwek heeft van 210 watt heeft dus een rendement van 21%.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fo0
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-01-2023

fo0

Proton_ schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:32:
Een paneel van 1 m² dat met een instraling van 1000 W/m² een opwek heeft van 210 watt heeft dus een rendement van 21%.
Ah thanks, is het rendement lineair?

Als ik het goed begrijp en dus zonder de paneel uit te lezen een poging te doen om de hoeveelheid watt/s opwek te berekenen:

code:
1
2
3
4
Oppervlakte zonnepaneel: 1640 x 1000 = 1.64m2
Zon schijnt per m2 50W/m2 ~5500Lux
Per paneel: 1.64 x 50 = 82
Rendement zonnepanelen (21%): 17.22watt/s per paneel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Jouw formule geldt alleen als de zon haaks op de panelen staat. Dat is zelden het geval, dus je zult eerst de hoek moeten berekenen waaronder de zon op de panelen straalt, en daarvoor moeten corrigeren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuver1
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-03-2024
Is het verstandig om te wachten met aanschaf van een systeem tot na 3 september als de importheffing er afgaat ?
Of zullen de prijzen niet extreem dalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
Ik heb geen glazen bol, maar als je nog niet ben begonnen met zonnepanelen, dan is het denk ik de moeite waard om even een aantal weekjes te wachten om te kijken wat het doet met de prijzen.

Ik heb niet gewacht. Mijn panelen liggen vandaag 2 weken en hebben in die tijd 234 kWh opgewekt. Dat is alweer €50.

Dusja, ik denk dan maar: een dak zonder panelen levert sowieso niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:01
Iemand op het forum hier had het erover dat de Longi panelen precies op de limiet geprijst waren (groothandels prijs). Kan dus betekenen dat die bij het vervallen van de importheffingen in prijs zakken. Eventueel de Trina's ook..... :Y

Ons huis wordt pas oktober opgeleverd dus ik wacht rustig af :)
Nuver1 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 20:53:
Is het verstandig om te wachten met aanschaf van een systeem tot na 3 september als de importheffing er afgaat ?
Of zullen de prijzen niet extreem dalen

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PClop schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:29:
Zonnepanelen gestolen van geluidswal langs de A7
https://www.rtvnoord.nl/n...an-geluidswal-langs-de-A7
En nu marktplaats maar in de gaten houden, koopje. :+
Mag ik een gokje doen :+

http://link.marktplaats.nl/m1314689406?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

_O- Het waren idd 190 en 220W panelen volgens een bericht wat ik vanmiddag las
maar het zou zichtbaar moeten zijn of ze al eerder gemonteerd zijn geweest, en die
op MP zien er brand schoon uit, maar je weet maar nooit, de aantallen kloppen akelig.
https://www.rtvnoord.nl/n...e-lachten-er-hartelijk-om
:Y)

[ Voor 10% gewijzigd door PClop op 24-08-2018 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PClop schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:34:
[...]

_O- Het waren idd 190 en 220W panelen volgens een bericht wat ik vanmiddag las
maar het zou zichtbaar moeten zijn of ze al eerder gemonteerd zijn geweest, en die
op MP zien er brand schoon uit, maar je weet maar nooit, de aantallen kloppen akelig.
https://www.rtvnoord.nl/n...e-lachten-er-hartelijk-om
:Y)
En waar koop je 10kWp voor 2000,- ? ;)

@PClop

Uit het bericht

"De panelen waren niet vastgemaakt, wat de diefstal vergemakkelijkte. Toch is dat niet raar."

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 24-08-2018 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:27
Rol-Co schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:42:
[...]

@PClop

Uit het bericht

"De panelen waren niet vastgemaakt, wat de diefstal vergemakkelijkte. Toch is dat niet raar."
Inderdaad, dat Pruts bedrijf weet duidelijk niet de waardes van panelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Rol-Co schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:42:
[...]

@PClop

Uit het bericht

Klinkt erg aantrekkelijk. Ik kan ze alleen niet allemaal meer kwijt op mn dak. 22 stuks gaat nog net lukken, een omvormer heb ik al liggen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:50:
[...]

Klinkt erg aantrekkelijk. Ik kan ze alleen niet allemaal meer kwijt op mn dak. 22 stuks gaat nog net lukken, een omvormer heb ik al liggen.
Staat ook nog 27x 280Wp voor 2400 incl btw ;)
89,- per paneel.
Iets duurder maar nieuw en bon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Lees net dat de heffing/import belasting op Chinese panelen per 3 september dit jaar vervallen.

Bron

[ Voor 42% gewijzigd door Supertip op 25-08-2018 00:49 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Supertip schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 00:48:
Lees net dat de heffing/import belasting op Chinese panelen per 3 september dit jaar vervallen.

Bron
Goed voor wiebes, geen subsidie betalen over zijn eigen importheffing en minder geld om de 7 jaar tvt te garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 01:10:
[...]

Goed voor wiebes, geen subsidie betalen over zijn eigen importheffing en minder geld om de 7 jaar tvt te garanderen.
Ook goed voor de toekomstige kopers van de zonnepanelen, niet voor degenen die nu veel in stock hebben.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Supertip schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 01:19:
[...]

Ook goed voor de toekomstige kopers van de zonnepanelen, niet voor degenen die nu veel in stock hebben.
Groothandels waren de stock 3 weken geleden al aan het "ruimen"

Maar het kan wel eens meevallen wat de prijzen gaan zakken, het is al laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:08

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Volgens mij komen er heel veel nieuwe merken voor ons op de markt.

Veel merken “zitten niet in china” maar omliggende landen om de heffing te omzeilen.

Correct me if im wrong.
Maar prijsverlaging komt goed uit. In okt sleutel van nieuwe huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
fo0 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:49:
[...]

Ah thanks, is het rendement lineair?

Als ik het goed begrijp en dus zonder de paneel uit te lezen een poging te doen om de hoeveelheid watt/s opwek te berekenen:

code:
1
2
3
4
Oppervlakte zonnepaneel: 1640 x 1000 = 1.64m2
Zon schijnt per m2 50W/m2 ~5500Lux
Per paneel: 1.64 x 50 = 82
Rendement zonnepanelen (21%): 17.22watt/s per paneel
Bijna, de eenheid voor vermogen is of wel Watt, of Joule per seconde. Watt per seconde is niets :) Energie meten we in Joule, of Watt-uur (watt x uur, niet per uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Proton_ schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:32:
Misschien een kleine correctie:
Als oppervlak gebruik je niet het de oppervlakte van het paneel, maar het totale celoppervlak van het paneel.

Voorbeeld:
panel size 158 x 80,8 x 4,0 cm
cell size 0,015625 m2
numer of cells 72 stuks
panel size 1,27666 m2
cell size/panel 1,125 m2

Daarnaast speelt ook de celtemperatuur een (negatieve) rol.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er is inderdaad een verschil in paneel- en celrendement. Beide zijn van een hoop variabelen afhankelijk, maar het resultaat blijft simpel input/output :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 20:40
Het afschaffen van de importheffing helemaal gemist en heb sinds afgelopen week mijn paneeltjes liggen :X
Maar ach; je kunt niet alles hebben. Denk dat ik niet een hele grote bult aan kan vallen voor €1,20 per wp.

Heb een, naar mijn mening, zeer aantrekkelijke offerte gehad en ben ermee akkoord gegaan. Deze installateur heeft ook gewoon de moeite genomen om de aansluiting via een bestaande loze leiding te laten lopen, dus geen extra gootjes, gaten in de trap of een leiding via de buitenmuur (zoals 1 installateur het wilde doen).

Het dak ligt nu lekker vol; 29 Longi LR6-60PB-300M full black met optimizers op het dak en een SolarEdge SE7K omvormer.
20 op oost/zuidoost en 9 op west/noordwest (niet helemaal optimaal; maar wekt toch nog aardig op).

De afgelopen dagen met bewolking toch nog tegen 30KWh per dag opgewekt.

Flinke overcapaciteit momenteel; maar dat is ter voorbereiding op extra stroomverbruik voor een toekomstige warmtepomp voor de cv, mogelijke airco en een boiler in de keuken.

Blijft leuk om een negatief gebruik op je meter te zien. SolarEdge al via web API gekoppeld aan domoticz,nu nog wachten op de P1 kabel uit China.

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:51
De panelen met het hoogste rendement zijn toch meestal niet Chinees. Dus maakt voor mij toch niet uit. Nu heb ik ook nog mooi van de schitterende zomer geprofiteerd. Sinds 20 juni hebben mijn 12x LG NeonR 370Wp panelen (ZZW/45 graden) al 1560kWh opgewekt. Daarbij ook de BTW vorige week terug gehad. Alleen de gemeente subsidie is nog even afwachten. Van wat er daarna nog over is, is verwacht ik op 1 jan 2020 al 25% terugverdient. De temperatuurgevoeligheid is gunstig, waardoor mijn eerste schatting van de terugverdientijd (bij aankoop) flink bijgesteld kon worden. Wanneer saldering niet zou eindigen van bijna 7 naar ruim minder dan 6 jaar. Blijkt maar weer dat de terugverdientijd van deze Premium panelen niet eens zo veel langer is en je benut je ruimte op het dak efficienter.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Zoooo vandaag zijn de 5x Trina Solar 275Wp All Black The Honey aan de deur gebracht voor het derde (en laatste) dak.

Prijzen zijn flink aan het dalen van zonnepanelen, €500 totaal voor 5 stuks incluis bezorgen is toch een mooi prijsje dacht ik zo!

Nu de rest van de montagespullen verzamelen en rustig aan gaan beginnen aan de installatie van bekabeling en omvormer in het huis wat de meeste tijd zal gaan kosten. Hebben we mooi het najaar de tijd voor.

Beter een gevuld dak dan een leeg dak :-)

[ Voor 2% gewijzigd door TweakersAddict op 26-08-2018 20:15 . Reden: Was wut vergeten... ]

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:54
Naar aanleiding van de importheffing heb ik het PV prijsverloop grafiekje weer eens een update gegeven. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat nu :Y)
Afbeeldingslocatie: http://jerweb.nl/zooi/pvprijs/snapshots/2015-10_to_2018-07.svg

High Efficiency: 285+ Wp Percium, HIT, n-type, back-contact en combinaties
All Black: 200-320 Wp panelen met volledig zwart uiterlijk
Mainstream: 260-280 Wp panelen met witte achterkant en aluminium frame
Low Cost: Tweedehandsmarkt, veilingen e.d.

[ Voor 34% gewijzigd door Jerrythafast op 26-08-2018 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:14
TweakersAddict schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 20:14:
Prijzen zijn flink aan het dalen van zonnepanelen, €500 totaal voor 5 stuks incluis bezorgen is toch een mooi prijsje dacht ik zo!
Welke winkel, want verzendkosten zijn vaak riant?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Bedrijf uit Delft, kwam ze gratis brengen.
CurlyMo schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 21:14:
[...]

Welke winkel, want verzendkosten zijn vaak riant?

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
TweakersAddict schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 22:06:
Bedrijf uit Delft, kwam ze gratis brengen.

[...]
Een willekeurig bedrijf uit Delft, of kan je specifieker zijn :) ?

Ik zat namelijk te kijken naar 2x PS325P-24 voor ~ € 320,-, maar als daar dan nog een keer € 50,- verzending bij komen dan is het best een aardig bedrag.

[ Voor 24% gewijzigd door CurlyMo op 26-08-2018 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:56

greatgonzo

schit-te-rend!

Wij laten binnenkort panelen plaatsen, en overwegen daarnaast een warmtepomp. Omdat de saldering op de kop gaat, kan het zo maar zijn dat een warmtepomp dan niet de beloofde besparing op gaat brengen.
Maar... ik ben wel benieuwd hoeveel stroom je uberhaubt toch nog opwekt in de winterperiode.

Is daar data van beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:22
greatgonzo schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:03:
Wij laten binnenkort panelen plaatsen, en overwegen daarnaast een warmtepomp. Omdat de saldering op de kop gaat, kan het zo maar zijn dat een warmtepomp dan niet de beloofde besparing op gaat brengen.
Maar... ik ben wel benieuwd hoeveel stroom je uberhaubt toch nog opwekt in de winterperiode.

Je kunt bij verschillende omvormer fabrikanten software downloaden waar je op kunt geven de ligging van je woning, dakhelling, richting, aantal- en type panelen en dan kan die software een inschatting maken van de opbrengst per jaar en ook per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Hoezo zou een warmtepomp de beloofde besparing niet op gaan brengen?

Om te besparen heeft een warmtepomp helemaal geen zonnepanelen nodig. Je bespaart sowieso in vergelijking met gas.

2000m3 gas = 2000*0.60=1200euro
2000*2 kWh (verbruik warmtepomp = +/- 2x gasverbruik)= 2*2000*0.21 =840euro

[ Voor 12% gewijzigd door kmf op 27-08-2018 13:39 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

kmf schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:35:
[...]

Hoezo zou een warmtepomp de beloofde besparing niet op gaan brengen?

Om te besparen heeft een warmtepomp helemaal geen zonnepanelen nodig. Je bespaart sowieso in vergelijking met gas.

2000m3 gas = 2000*0.60=1200euro
2000*2 kWh (verbruik warmtepomp = +/- 2x gasverbruik)= 2*2000*0.21 =840euro
ik verbruik 1200 m3 gas. Dat is €720 euro.

2400 kWH = ongeveer €480

De warmtepomp kost €2600 inc subsidie

Dat betekend dat ik in ik het er pas na 10 jaar uit heb... dat vind ik nog niet echt rendabel

[ Voor 9% gewijzigd door greatgonzo op 27-08-2018 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
greatgonzo schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:09:
[...]
Dat betekend dat ik in ik het er pas na 10 jaar uit heb... dat vind ik nog niet echt rendabel
Dan is er over 5 jaar een warmtepomp te koop die je er in 5 jaar uit hebt waardoor je netto op hetzelfde uit komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

2400 kWH = ongeveer €480

Ga nog eens rekenen als je je ketel moet vervangen. Kost ook € 1.000 en dan is het opeens nog maar 7 jaar.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
En dan nog oplopende gasprijzen in de komende jaren en mogelijk ook wat dalende elektriciteitsprijzen.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Nou dan ga je het komende winter zelf ervaren toch.
Het is voor iedereen verschillend, maar het verbruik van de wp is 3 tot 10 keer zoveel dan wat PV opwekt in januari

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 20:09
Bovendien heb je voor 1200m3 gas volgens mij geen warmtepomp nodig van 2600 euro. Een Panasonic 5kw voldoet waarschijnlijk prima. Maar kijk ook eens even op het WP forum: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

2400 kWH = ongeveer €480

En warm water elektrisch gaan maken kost nog wat meer, dus jij ziet het helemaal goed. Zonder salderen is wp niet echt iets om voor om te schakelen, nieuwbouw is ander verhaal.
Maar als je CV versleten is dan word het ander plaatje. Zorg dan wel dat je zonder gas kunt, het vast recht daarvan niet hoeven betalen is wel fijn....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

[...]

2400 kWH = ongeveer €480

Ik weet natuurlijk niet hoe lang je energiecontract loopt, maar
als ik nu een nieuw (1 jarig) contract zou afsluiten betaal ik bij GC € 0,6818/m³
en bij BudgetEnergie € 0,70128/m³. Ik kan me niet voorstellen dat andere leveranciers
op dit moment veel naar beneden zouden gaan afwijken.

Door o.a. de lopende energietransitie verwacht ik dat m.n. de gasprijs relatief sterker
blijft stijgen, dus het kostenverschil tussen verwarmen met gas en met een warmtepomp
zal grosso modo groter worden. - YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
[...]

2400 kWH = ongeveer €480

Ik gebruik 0 m3 gas en krijg 23 euro per maand...
Welke situatie vind je leuker? :P

/ontopic
Panelen verwijderen om nieuwe te plaatsen.... (3 dagen klus)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2018 16:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

AUijtdehaag schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:05:
[...]

Ik gebruik 0 m3 gas en krijg 23 euro per maand...
Welke situatie vind je leuker? :P
vanaf 2020 dus niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@greatgonzo
Dan weet jij meer dan ik....linkje?

(salderen gaat terugleversubsidie heten. ik krijg gewoon iets minder voor mijn overschot...en dus komt er nu 1000 Wp meer bij. 4 maanden per jaar kost het geld, 8 maanden per jaar levert het geld op - all electric)

[ Voor 77% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2018 16:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Jan Treur schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:12:
En dan nog oplopende gasprijzen in de komende jaren en mogelijk ook wat dalende elektriciteitsprijzen.
Eerst zien, dan geloven. Voorlopig stijgt de elektriciteitsprijs alleen maar. In mijn vorige contract (t/m augustus 2018) betaalde ik slechts 18 ct/kWh, terwijl ik vanaf september maar liefst 21 ct/kWh ga betalen. Goedkoper kon ik via gaslicht.com niet meer krijgen.
Het zal er wel op neer komen dat de gasprijs nog meer gaat stijgen dan de elektriciteitsprijs.... :'(

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 27-08-2018 19:26 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
tsjoender schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:27:
[...]

Je kunt bij verschillende omvormer fabrikanten software downloaden waar je op kunt geven de ligging van je woning, dakhelling, richting, aantal- en type panelen en dan kan die software een inschatting maken van de opbrengst per jaar en ook per maand.
Heb je misschien een naam van een fabrikant welke dat goed doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09 13:10
jobr schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 19:39:
[...]

SMA

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ben ook in de race om zonnepanelen te laten monteren op mijn woning.

Nu ben ik op basis van de lijst uit de topicstart, een aantal aanbieders in de omgeving aan het aanschrijven maar heb vandaag al 3x nul op rekest gekregen met allemaal dezelfde reden: te druk en we kunnen er de komende tijd niets meer bij gebruiken… 8)7

Hebben meer mensen hier last van? Is het nu echt een gekkenhuis? Ik dacht dat de markt wel aardig verzadigd was met aanbieders en door het aanpassen van de salderingsregeling over een aantal jaar dat de particuliere animo wel was gedaald, maar het tegendeel lijkt waar!

Ik ga morgen wederom mijn zoektocht continueren en hoop toch dat er in ieder geval een aanbieder is die even de moeite kan nemen om mijn wensen en de feiten in kaart te brengen en hier een mooie offerte op kan uitgeven.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 14:23
Ik ben eindelijk zover dat ik een plek voor panelen heb gevonden. Ik wil 4 rijen van 12 panelen op een veld achter mijn huis zetten. Omdat ik alles zelf wil doen heb ik een offerte opgevraagd voor een aluminium constructie om de panelen op te plaatsen maar de prijs viel nogal tegen (€5000,- bij TerraTechs)) dus ik ben op zoek naar een goedkopere oplossing. Zijn er mensen die ook een veld opstelling hebben en hem zelf hebben gemaakt?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
dunklefaser schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:54:
[...]

Ik weet natuurlijk niet hoe lang je energiecontract loopt, maar
als ik nu een nieuw (1 jarig) contract zou afsluiten betaal ik bij GC € 0,6818/m³
en bij BudgetEnergie € 0,70128/m³. Ik kan me niet voorstellen dat andere leveranciers
op dit moment veel naar beneden zouden gaan afwijken.
Ik heb net weer een jaar verlengd bij vanDeBron voor €0,572/m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik overweeg ook zonnepanelen te (laten) plaatsen. Echter zitten een paar ventillatie objecten in de weg.
ventilatie kapje

Ze zijn circa 8-9 cm hoog.
Als ik daar de panelen omheen moet zetten dan komt dan allemaal slecht uit waardoor ik minder panelen kan plaatsen.

Nu vroeg ik me af op welke afstand (>8 cm) vanaf de dakpan de zonnepanelen geplaatst kunnen worden?
M.a.w kun je de panelen er gewoon overheen plaatsen?

Aan de andere kant heb ik ook zo'n mechanische ventilatie afvoer (douche/wc/keuken):
(geen afzuigkap)
achterkant
Die zit nog meer in de weg.

Nog zag ik ook dit als vervanging:
Afbeeldingslocatie: https://www.materialenvoordebouw.nl/files/Tim%20dv/uni%20dakdoorvoeren%20hellend/universele%20lage%20dakdoorvoer%20klober%20rood%204.jpg

Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@AUijtdehaag heeft daar eerder een foto van geplaatst.

Dat was niet in dit topic, maar in een PM gesprek. Het is wel een publieke tweakers foto, dus ik verwacht dat het geen probleem is.
gallery: AUijtdehaag

Foto 31.

[ Voor 48% gewijzigd door CurlyMo op 27-08-2018 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ocaj schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:14:
[...]

Ja dat kan wel uit met vaste leveringskosten van 85,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

jobr schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:15:
Ik overweeg ook zonnepanelen te (laten) plaatsen. Echter zitten een paar ventillatie objecten in de weg.
[afbeelding]

Nog zag ik ook dit als vervanging:
[afbeelding]

Iemand daar ervaring mee?
ja, best nog duur zo'n ding. Je moet ook de pijpadapter kopen. Maar vervangen was makkelijk.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ehans
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 08:31
Iemand bekend met de nieuwe serie LG Solar LG390N2T-A5 NeON 2 BiFacial? Deze hebben een onwaarschijnlijk hoog WP vermogen van 507 watt. Met een afmeting van 2 x 1 meter heb je wel optimale benutting van je dak. En in Duitsland bedraagt de prijs nog geen €300 per paneel.

ik vraag me alleen af of dat BiFacial op een zwart plat dak wel goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
1ehans schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:15:
Iemand bekend met de nieuwe serie LG Solar LG390N2T-A5 NeON 2 BiFacial? Deze hebben een onwaarschijnlijk hoog WP vermogen van 507 watt. Met een afmeting van 2 x 1 meter heb je wel optimale benutting van je dak. En in Duitsland bedraagt de prijs nog geen €300 per paneel.

ik vraag me alleen af of dat BiFacial op een zwart plat dak wel goed werkt?
Linkje? Ik zie ze alleen van 390Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ehans
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 08:31
390 watt is alleen de opbrengst aan de bovenkant, maar deze panelen werken ook met de opbrengst via de onderkant, inclusief onderkant wordt het meer dan 500 watt
https://www.photovoltaik4...Facial_N2T_395_390_DE.pdf
https://www.photovoltaik4...390n2t-a5-neon-2-bifacial
CurlyMo schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:17:
[...]

Linkje? Ik zie ze alleen van 390Wp.

[ Voor 5% gewijzigd door 1ehans op 27-08-2018 22:20 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
1ehans schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:19:
390 watt is alleen de opbrengst aan de bovenkant, maar deze panelen werken ook met de opbrengst via de onderkant, inclusief onderkant wordt het meer dan 500 watt
Ik zoek dé zonnepaneel voor plat op een dakkapel. Ik denk niet dat dit hem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:51:
[...]

Ja dat kan wel uit met vaste leveringskosten van 85,-
O, dat klinkt wel veel. Ik zit bij zonnecollectief en betaal slechts 37,50 per jaar aan vaste leveringskosten voor gas. (met een 3-jarig contract was het meen ik nog iets goedkoper, maar ik wacht wel eerst de opvolger van de salderingsregeling af, dus heb ik hem met 1 jaar verlengd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:06

BlueTooth76

Let the sun shine!

CurlyMo schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:31:
[...]

Ik zoek dé zonnepaneel voor plat op een dakkapel. Ik denk niet dat dit hem is.
Als je je dakkapel onder de panelen wit schildert kom je een heel eind :P

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-08-2018 22:55 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
BlueTooth76 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:55:
[...]
Als je je dakkapel onder de panelen wit schildert kom je een heel eind :P
Ik wil hem direct plat op de dakkapel leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:47
CurlyMo schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:57:
[...]

Ik wil hem direct plat op de dakkapel leggen.
Helemaal plat zou ik niet doen ivm afwatering en vuil, maak dan een heel klein hoekje.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 06:29:
[...]

Helemaal plat zou ik niet doen ivm afwatering en vuil, maak dan een heel klein hoekje.
De hit heeft een gootje, geen probleem

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Qua zicht maakt het niet uit toch :? Ik heb de PV panelen op mijn dakkapellen nog nooit in real live gezien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Grolsch schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 06:29:
[...]

Een stoeptegel eronder voor een mini helling kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:13
Het smerige woordje gas wil ik niet meer voorbij horen komen hoor jongens in dit PV topic..

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
CurlyMo schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 07:23:
[...]

Een stoeptegel eronder voor een mini helling kan altijd.
Yup, zo heb ik het ook, en ze zijn echt niet zichtbaar vanaf de buitenkant (ik neem aan dat dit de insteek is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:22
jobr schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 19:39:
[...]

Zelf heb ik zowel die van SMA gebruikt (Sunny Design) en die van Solar Edge (Solar Edge Site Designer). Uiteindelijk is het een Solar Edge systeem geworden bij mij en naar mijn idee is de inschatting welke de software maakte goed in lijn met de praktijk opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:18

Wailing_Banshee

You're Next

Noord27 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 07:39:
Het smerige woordje gas wil ik niet meer voorbij horen komen hoor jongens in dit PV topic..

>:)
Wat is er mis met gas! Zuurstof is ook een gas hoor. En als ik mijn PV kan inzetten om waterstofgas te maken, en die zelf kan gebruiken (zonder al teveel verlies te hebben natuurlijk, a girl can dream, can't she?), is er natuurlijk helemaal niets vies aan!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:13
@Wailing_Banshee Het woordje gas staat hier natuurlijk equivalent voor aardgas.

Maar de manier op je denkt is super! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:08:
[...]

Wat is er mis met gas! Zuurstof is ook een gas hoor. En als ik mijn PV kan inzetten om waterstofgas te maken, en die zelf kan gebruiken (zonder al teveel verlies te hebben natuurlijk, a girl can dream, can't she?), is er natuurlijk helemaal niets vies aan!
Alleen een sheet kan vies zijn.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Grolsch schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 07:49:
[...]

Yup, zo heb ik het ook, en ze zijn echt niet zichtbaar vanaf de buitenkant (ik neem aan dat dit de insteek is).
Ja, en zo min mogelijk installatiemateriaal gebruiken. Dus liefst plat op de dak zodat de wind er geen vat op krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ocaj schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:14:
[...]

Interessant - en wat zijn de vaste kosten?
GC rekent € 39,93 en BudgetEnergie € 23,89 per jaar.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
CurlyMo schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:17:
[...]

Ja, en zo min mogelijk installatiemateriaal gebruiken. Dus liefst plat op de dak zodat de wind er geen vat op krijgt.
Hieronder zie je ze bij mij op de dakkapellen liggen, inderdaad nagenoeg vlak, maar heel iets op zuid gericht.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/wtjfwl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Grolsch schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:53:
[...]

Hieronder zie je ze bij mij op de dakkapellen liggen, inderdaad nagenoeg vlak, maar heel iets op zuid gericht.
Heb je verder nog installatiemateriaal gebruikt of gewoon stoeptegels in de hoeken in het frame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
CurlyMo schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:09:
[...]

Heb je verder nog installatiemateriaal gebruikt of gewoon stoeptegels in de hoeken in het frame?
Zoals aangegeven heb ik de panelen op de dakkapellen nog nooit in het echt gezien, kheb al hoogtevrees als ik m'n sokken aan heb, dus ga echt niet de pannen op klauteren.

Als ik de foto's van carport en veranda bekijk zie ik dat er een soort frame onder gemaakt is, en stoeptegels zorgen voor de hoek:

Bovenkant veranda:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/wtggsj.jpg

Bovenkant Carport

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ehbxjn.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Grolsch schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:16:
[...]
Als ik de foto's van carport en veranda bekijk zie ik dat er een soort frame onder gemaakt is, en stoeptegels zorgen voor de hoek:
Ik heb 1,4m bij 2m dus dat wordt gewoon één paneel plat op de dakkapel. Vandaar dat ik wil proberen dit met zo min mogelijk installatiemateriaal te doen. Ik zat dus te denken om ze gewoon plat neer te leggen en in elke hoek van het paneel (in het frame) een stoeptegel te leggen. Jij hebt het voordeel van de massa (veel panelen) waardoor de wind er geen vat op krijgt. Mij bij gaat het dan om één paneel, waarbij ik me dus afvraag of een frame vastgeschroefd op stoeptegels wel zwaar genoeg is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

De 68 panelen zijn gisteren bezorgd, inclusief 2x 8kW omvormers, optimizers en montage materialen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ciGl19z.jpg

Panelen zijn 300Wp, de Talesun TP660M-300
1650x992x35mm
18,5 kilo
32,9 Vmpp
Made in Thailand

Op de achtergrond zie je nog net het 200L boilervat dat nog aan de warmtepomp moet worden gekoppeld.

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-08-2018 09:38 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@BlueTooth76 Dat is een best vermogen wat je op je dak krijgt !! ( 20400WP )

Verbruik je zelf zoveel, of ga je de hele buurt van stroom voorzien :P ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:48:
@BlueTooth76 Dat is een best vermogen wat je op je dak krijgt !! ( 20400WP )

Verbruik je zelf zoveel, of ga je de hele buurt van stroom voorzien :P ?
Deel huishouden, deel verwarmen / warm water (warmtepomp), deel elektrische auto (over ~5 jaar).
Gas gaat eruit.

Waarschijnlijk is de opbrengst zo'n 15.000kWh per jaar (16 op oost, 16 op west, 25 op zuid en 11 op noord) en het verbruik de eerste jaren zo'n 6000kWh per jaar.

Forse overproductie dus, waar volgens mij niets mis mee is.

Eigen gebruik probeer ik zo hoog mogelijk te houden door huishoudelijke apparaten zoveel mogelijk in te schakelen als de zon schijnt (wasmachine, warmtepompdroger, afwasmachine, etc), warm eten (en dus koken) om 13u00. Dat zal niet altijd lukken maar ik werk grotendeels vanuit huis, dus kom een heel eind.

De reden? Ik zag veel blote dakpannen en heb geld op m'n spaarrekening wat helemaal niets doet, sterker nog, ik verlies er jaarlijks op.

Doel? €0 of lager op de energierekening, ook als salderen vervalt.

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-08-2018 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:22:
[...]

Ik heb 1,4m bij 2m dus dat wordt gewoon één paneel plat op de dakkapel. Vandaar dat ik wil proberen dit met zo min mogelijk installatiemateriaal te doen. Ik zat dus te denken om ze gewoon plat neer te leggen en in elke hoek van het paneel (in het frame) een stoeptegel te leggen. Jij hebt het voordeel van de massa (veel panelen) waardoor de wind er geen vat op krijgt. Mij bij gaat het dan om één paneel, waarbij ik me dus afvraag of een frame vastgeschroefd op stoeptegels wel zwaar genoeg is.
Waarom wil je het plat doen eigenlijk? En niet met flatfix fusion of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:02:
[...]

Waarom wil je het plat doen eigenlijk? En niet met flatfix fusion of zo?
Omdat dat voor één paneel extra kosten zijn.

Pagina: 1 ... 60 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y