TFHfony schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:41:
[...]
Met een domme meter sowieso.
Met een slimme meter gaat het eigenlijk ook altijd wel goed hoor als je je niet registreert. Ik denk alleen dat als het puntje bij het paaltje komt en een energiemaatschappij zou moeilijk doen je met een dergelijke registratie in het voordeel bent.
Ik zie trouwens niet in waarom je niet zou registreren...
als je een slimme meter hebt, dan ziet de netbeheerder gewoon dat je terug levert?
dus waarom zou je moeten registreren.
(maar kan ook zijn dat de slimme meter eigenlijk helemaal niet slim is en het niet snapt.

)
maar zoizo de registratie zuigt.
moet je doorgeven hoeveel Wp je hebt, daar hebben ze geen bal aan.
ik heb b.v. 6,4kWp, maar dat hangt door oost-west maar aan een 4kW omvormer en daar vragen ze dan weer niet na.
(ik weet ook dat voor de meteropnemer er alleen een vinkje word omgezet, zodat er geen onderzoek word gedaan als de meterstanden erg laag uitvallen, dus geen vermoeden van illegale terugdraaiing.
en dat stukje bewaking van de netbeheerder begrijp ik wel met al die wietzoldertjes.

voor mensen met wietzoldertjes zeg ik ook: leg toch van de winst wat PV op dak, mocht je gerold worden dan pikken ze de PV niet in, die mag je blijven houden en word een na rekening van uit de netbeheerder een stuk lastiger en kan dan goed mee vallen.

)
in mijn ogen lijkt het er op, dat de slimme meter nu al slimmer is als sommige afdelingen van de netbeheerder.
(ander afdelingen van de netbeheerder heb ik weer groot respect voor.
hulde aan die afdelingen. een diepe

)
de Vmpp voor de omvormer, is niet zo heel belangrijk.
zijn maar kleine verschillen, die je leuk vind of niet.
voorbeeld van een 1fase omvormer (met erg hoog en breed rendement):

als je goed kijkt zie je dat 215Vmpp je een max rendement geeft van 96,2% en 345Vmpp een 96,9%.
dat is maar een klein verschil in W.
maar een groot gedeelte van de opbrengst is niet met 70% van de Womvormer.
dat zit met bewolking al rond de 15%, en dan tikt het wel aardig aan op jaar basis.
een 2 tot 5% verschil is dan al mogenlijk in kWh.
maar deze omvormer werkt al met 90Vmpp, maar dan zakt het rendement onder de max 90%, en dan tikt het echt hard aan.
dus echt precies goed hoef je niet te zitten, maar ga zeker niet op de extremen zitten.
(we zeggen hier niet voor niets, 6x32Vmpp, het kan maar is wel wat krapjes op dit soort omvormers.

)
ander probleem, heb je schaduw op een paneel.
dan reageert er een diode in de box.
daar door zakt de Vmpp een stukje, en kom je dan in het lage gebied terecht, dan heeft de mpp er vaak ook meer moeite mee om een het punt te vinden en soms stort de opbrengst in.
dit is het verhaal wat vaak mensen denken als er schaduw is dat het meteen rampzalig is.
dat is dus niet zo zolang je Vmpp maar hoog genoeg is.
hier heb je niet eens optitrack/mppscanning of zo voor nodig, zelfs omnik/goodwe etc, die doen dit nog niet eens zo slecht opvangen met genoeg Vmpp.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)