Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.944 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 11:15

killercow

eth0

migjes schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:27:
dan ben je een goede verkoper, als je ziet dat er 270Wp's nu weg gaan voor <90€ ex BTW. ;)
(maar stukje BTW, zit dat er al in of ex of geheel zonder?)
Gewoon netjes inc btw, dus wat dat betreft zit ik volgens mij wel goed met de prijs/prestaties.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
killercow schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:37:
[...]

Gewoon netjes inc btw, dus wat dat betreft zit ik volgens mij wel goed met de prijs/prestaties.
dus een +/-0,28€/Wp, dat is wel netjes.
(een pittig prijsje voor een 2de hansje als ik kijk naar andere spullen, maar in PV land is het soms anders. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik vind PV land maar een beetje vreemd, import heffing wordt minder prijzen blijven redelijk gehandhaafd.
Zo speur ik al maanden naar 6 x 300+wp all black voor op het tuinhuis (oost-west)
Maar voor een redelijke prijs weinig of eigenlijk niets te vinden.
Misschien dat ik mijn budget te laag heb ingeschat, maar toch.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Wij zijn vandaag ook aangesloten met pal op het zuiden 4800wp (16 x 300wp) met Solar Edge. Net alweer de eerste kWh teruggeleverd op deze schaduwrijke dag!

We wekken momenteel meer op dan we verbruiken (4000 vs 4800) maar we wilden graag ruimte houden voor de volgende stap: een plug-in hybride of EV. Helaas is laatstgenoemde nog te duur. Wil ook graag de diesel weg doen. Niet uit kostenoverwegingen, maar voor het milieu :-)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellevictoor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 16:34
AUijtdehaag schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 18:10:
@jellevictoor
Plaatje klopt volgens mij wel.

Welke omvormer komt er? Een SMA kan je ook uitlezen via modbus TCP/IP eventueel (via de plc)
Ja een SMA? maar ik zet nog een specifieke meter, deze zijn normaal gezien betrouwbaarder.
thanks, ik doe het dus ook zo.
bedankt voor het advies.

Ik plaats Viessmann M300 panelen, 18 omdat ik niet meer plaats heb. Zou er liever wat meer plaatsen, maar dan heb ik problemen met de schaduw enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
SMA heeft geen Wifi? Zowel mijn SB 1.5 als 2.5 hebben dat standaard ingebouwd, evenals UTP?
reneeke1970 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 22:05:
[...]

Sma heeft geen wifi, gaat wel beter met schaduw om, heb je daar geen last van dan zijn die andere twee net zo goed

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:39
TweakersAddict schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:58:
SMA heeft geen Wifi? Zowel mijn SB 1.5 als 2.5 hebben dat standaard ingebouwd, evenals UTP?

[...]
Ben ik vast op verkeerde been gezet door al die klagers en prutsers met raspbery dingen en weet ik allemaal.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jantje112 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:48:
[...]

Ze staan nu alle 6 tegen de schuur aan (want ik ben verhuisd..) Ze doen daar nog 800kw per jaar ongeveer..

Tzt mogen ze allicht wel weg.. dan zal ik wel een seintje geven bij de tweakers.
Zijn dat 170's ? Kunnen we geen deal maken met mijn 150's :P

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:14
Rol-Co schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:48:
[...]

Dan neem jij die 170's over en ik de 150's weer van jou ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Toch nog even een update.
Het plan staat als volgt:
- Inverter: SMA Sunny Tripower 5.0
- 20x Hanwha Q-Cells Q.Peak Duo Mono PERCIUM Half-cell All Black 305 wp (10x zuid, 10x oost) / 2 strings van 10. (geen schaduw)
- Esdec clickfit evo montage materiaal

Ik neem aan dat ik nog wat kabelmateriaal aan moet schaffen (en connectors)
Alleen nog aan het twijfelen of ik een zwaardere inverter neem. (Suny Tripower 6.0) (meerprijs 110 euro)
Zou dit iets opleveren gezien een eventueel hoger rendement op piek dagen?

Totaal komt het dan ongeveer op 5K. inclusief btw (Montage gebeurt zelf.) Lijkt me best rendabel voor en 6.1 kWp installatie of zie ik dit verkeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door [m]engineer op 21-08-2018 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
AUijtdehaag schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:33:
[...]

Zijn dat niet gewoon zonnecollectoren ipv zonnepanelen?
Die horen zo stijl te staan...
Mijn ogen vertellen me dat er leidingwerk aan zit en een ontluchter. (maar ook ik wordt een dagje ouder)
Dat is inderdaad moeilijk te zien op de foto, ook voor de jonge mensen. Was ook wel van een afstandje genomen.

Maar het zijn echt zonnepanelen, er waren ook zonnecollectoren maar dat waren dit niet.

Wat ik me voor kan stellen is dat je met zo’n hoge zonstand en deze steile plaatsing je er meer op kan zetten dan met een platte opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Marijnsp
Kun je dan niet beter 96 cell panelen toepassen ipv 60 cell?
Die zijn 57 Vmpp. Maal 10 en je zit op de ideale vmpp voor de Sma.
Dat geeft een beter rendement.
Voorbeeld is de panasonic hit kuro 320/325 1590x1053

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:32
Rol-Co schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:48:
[...]

Ik heb destijds nieuwe 165 gekocht bij die zaak in Deventer (verkopen nu niet meer particulier)

Jij hebt groene 150 panelen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:53:
@Marijnsp
Kun je dan niet beter 96 cell panelen toepassen ipv 60 cell?
Die zijn 57 Vmpp. Maal 10 en je zit op de ideale vmpp voor de Sma.
Dat geeft een beter rendement.
Voorbeeld is de panasonic hit kuro 320/325 1590x1053
Ik heb indd wel naar panelen zitten kijken met een hogere spanning. Maar deze zijn ook weer een stuk duurder. Bijvoorbeeld de Panasonic panelen hebben een meerprijs van 100 euro per stuk (dit is dus bijna het dubbele). En ik betwijfel of dat echt rendabel is. Het scheelt namelijk hooguit 2,5% rendement.

De kwaliteit van de Panasonics zal wel iets hoger zijn. Maar betwijfel of dit grote prijs verschil ook echt gerechtvaardigd wordt daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jantje112 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:19:
[...]

Ik heb destijds nieuwe 165 gekocht bij die zaak in Deventer (verkopen nu niet meer particulier)

Jij hebt groene 150 panelen toch?
Zelfde leverancier, maar wel zwart. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Marijnsp
Ik leg er binnenkort 14 op mijn eigen dak, dan kan ik vergelijken met mijn 14 "oude" van 245 wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
@AUijtdehaag
De panasonics?
Mooie panelen maar ik kan voor mezelf het grote prijsverschil niet rechtvaardigen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:32
Rol-Co schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:07:
[...]

Zelfde leverancier, maar wel zwart. :)
Ik zal ze tzt hier wel aanbieden, of ze belanden op het houthok... Maar daar kan natuurlijk ook wel 150 op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Marijnsp
Inderdaad.
Er draaien ook al wat installaties met de kuros.
JoKo:
https://pvoutput.org/intr...961&sid=59535&dt=20180821
Dabutcha:
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=68513&sid=60861

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-08-2018 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Marijnsp schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:13:
@AUijtdehaag
De panasonics?
Mooie panelen maar ik kan voor mezelf het grote prijsverschil niet rechtvaardigen :)
ik weet de hoek van de oost-west niet, maar:

ik heb: 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
dit is meer Wp en toch maar een 1fase 4kW (op 16A groep) omvormer.
(ik top wel een beetje af, maar dat is minimaal)

dus als je hoek een beetje stevig is, dan kan ik er ook geen 3fase SMA voor rechtvaardigen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [m]engineer
@migjes
Nee dat klopt zeker de panelen oost liggen op 8 graden en de panelen zuid op 45.

-- knip data sheet verkeerd gelezen---

Enkel fase is inderdaad een optie, dan zou het rendement ook om hoog gaan.
Vindt het alleen wel een hoog vermogen om op één fase door te sturen.

[ Voor 54% gewijzigd door [m]engineer op 21-08-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Marijnsp schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:40:
@migjes
Nee dat klopt zeker de panelen oost liggen op 8 graden en de panelen zuid op 45.

-- knip data sheet verkeerd gelezen---

Enkel fase is inderdaad een optie, dan zou het rendement ook om hoog gaan.
Vindt het alleen wel een hoog vermogen om op één fase door te sturen.
met dit verschil is een minimaal 4,5kW omvormer wel een aanrader. ;)
(die heb je van verschillende merken)

in principe kun je 5kW wel over 1fase gooien van de 3.
dan heb je nog 2fase over voor uitbreiding later. ;)

of je doet het op 2x 1fase omvormer.
dat kan ook.
http://www.winkelman-zonn...isplay=detail&merk=Goodwe
hoeft ook niet duur te zijn. ;)

dus eigenlijk keuzes zat. ;)
(maar ja welke dat is natuurlijk het probleem ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 21-08-2018 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
https://www.mg-solar-shop...richter-SMA-STP5.0-3AV-40
Prijsverschil is 248 euro met een 1-fase 5.0.
Echter niet selectief op 3x25A hoofdzekering. De 1-fase 5.0 wordt op 25A afgezekerd? Ook 20a is niet selectief.
16a wel.
Wij, tweakers vinden dat allemaal niet zo interessant. Het is meer de vraag hoe de verzekeringsmij er mee omgaat, als het goed fout gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-08-2018 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:18

Wailing_Banshee

You're Next

Huh?
Bovendien kunnen mensen een deel van de investering terugverdienen door de opgewekte zonne-energie terug te leveren aan het energienet. De consument krijgt hiervoor een bedrag per kilowattuur. Als de zonnepanelen niet geregistreerd zijn, gebeurt dit niet.
https://nos.nl/artikel/22...ument-loopt-geld-mis.html

Als ik 100kWh verbruik en 150kWh teruggeleverd heb, krijg ik toch een rekening voor -50kWh? Of ik nou mijn panelen geregistreerd heb of niet? Of ben ik nou gek?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09 07:47
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:17:
Huh?

[...]

Als ik 100kWh verbruik en 150kWh teruggeleverd heb, krijg ik toch een rekening voor -50kWh? Of ik nou mijn panelen geregistreerd heb of niet? Of ben ik nou gek?
Was ook al met verbazing aan het lezen. Ik heb ze nooit zelf geregistreerd maar lever toch echt terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:45

TFHfony

Professional Weirdo

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:17:
Huh?

[...]

Met een domme meter sowieso.
Met een slimme meter gaat het eigenlijk ook altijd wel goed hoor als je je niet registreert. Ik denk alleen dat als het puntje bij het paaltje komt en een energiemaatschappij zou moeilijk doen je met een dergelijke registratie in het voordeel bent.
Ik zie trouwens niet in waarom je niet zou registreren...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:06
HyperBart schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:51:
Ook leuk nieuws (vind het zelf spijtig dat ze er nu pas zijn):

SMA heeft de nieuwe tri-fase omvormers gelanceerd. Zien er nu hetzelfde uit als de SB 3/3.6/4/5 in mono uitgezonderd de blauwe afdekkap natuurlijk maar wat leuker is, is dat die trifase omvormers nu ook beginnen vanaf de 3kW lijn. Ik had graag een trifase gehad maar dat duwde me onmiddellijk naar een 5kW omvormer en dat was niet te verantwoorden in prosumententarief.

Voor @migjes en @Cronimet hier nog wat beleidsplannen omtrent het capaciteitstarief:

https://www.vreg.be/sites...dsplatform_7_mei_2018.pdf
https://www.vreg.be/sites..._seminarie_24_06_2016.pdf

Nogmaals, ik heb echt niks met SMA, vind het alleen prima materiaal :) .

[...]
@migjes (of iemand anders natuurlijk :) ) hoe belangrijk is het VMPP eigenlijk voor die omvormer? Want een groot verschil tussen die SB en TP's is het rated voltage. Bij de TP ligt dat op 580V (da's bijna tegen het maximum wat de SB uberhaupt aan kan 8)7 ) terwijl de SB's het beste werken op 365V... 2 x 12 panelen op die TP is dan eigenlijk suboptimaal qua VMPP...?

Datasheet van de SB's
Datasheet van de TP's

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 21-08-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TFHfony schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:41:
[...]

Met een domme meter sowieso.
Met een slimme meter gaat het eigenlijk ook altijd wel goed hoor als je je niet registreert. Ik denk alleen dat als het puntje bij het paaltje komt en een energiemaatschappij zou moeilijk doen je met een dergelijke registratie in het voordeel bent.
Ik zie trouwens niet in waarom je niet zou registreren...
als je een slimme meter hebt, dan ziet de netbeheerder gewoon dat je terug levert?
dus waarom zou je moeten registreren. :?
(maar kan ook zijn dat de slimme meter eigenlijk helemaal niet slim is en het niet snapt. >:) )

maar zoizo de registratie zuigt.
moet je doorgeven hoeveel Wp je hebt, daar hebben ze geen bal aan.
ik heb b.v. 6,4kWp, maar dat hangt door oost-west maar aan een 4kW omvormer en daar vragen ze dan weer niet na. :?
(ik weet ook dat voor de meteropnemer er alleen een vinkje word omgezet, zodat er geen onderzoek word gedaan als de meterstanden erg laag uitvallen, dus geen vermoeden van illegale terugdraaiing.
en dat stukje bewaking van de netbeheerder begrijp ik wel met al die wietzoldertjes. ;)
voor mensen met wietzoldertjes zeg ik ook: leg toch van de winst wat PV op dak, mocht je gerold worden dan pikken ze de PV niet in, die mag je blijven houden en word een na rekening van uit de netbeheerder een stuk lastiger en kan dan goed mee vallen. >:) )

in mijn ogen lijkt het er op, dat de slimme meter nu al slimmer is als sommige afdelingen van de netbeheerder. >:)
(ander afdelingen van de netbeheerder heb ik weer groot respect voor.
hulde aan die afdelingen. een diepe _/-\o_ )
HyperBart schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:50:
[...]

@migjes hoe belangrijk is het VMPP eigenlijk voor die omvormer? Want een groot verschil tussen die SB en TP's is het rated voltage. Bij de TP ligt dat op 580V (da's bijna tegen het maximum wat de SB uberhaupt aan kan 8)7 ) terwijl de SB's het beste werken op 365V... 2 x 12 panelen op die TP is dan eigenlijk suboptimaal qua VMPP...?

Datasheet van de SB's
Datasheet van de TP's
de Vmpp voor de omvormer, is niet zo heel belangrijk.
zijn maar kleine verschillen, die je leuk vind of niet.
voorbeeld van een 1fase omvormer (met erg hoog en breed rendement):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
als je goed kijkt zie je dat 215Vmpp je een max rendement geeft van 96,2% en 345Vmpp een 96,9%.
dat is maar een klein verschil in W.
maar een groot gedeelte van de opbrengst is niet met 70% van de Womvormer. ;)
dat zit met bewolking al rond de 15%, en dan tikt het wel aardig aan op jaar basis.
een 2 tot 5% verschil is dan al mogenlijk in kWh.

maar deze omvormer werkt al met 90Vmpp, maar dan zakt het rendement onder de max 90%, en dan tikt het echt hard aan.
dus echt precies goed hoef je niet te zitten, maar ga zeker niet op de extremen zitten.
(we zeggen hier niet voor niets, 6x32Vmpp, het kan maar is wel wat krapjes op dit soort omvormers. ;) )

ander probleem, heb je schaduw op een paneel.
dan reageert er een diode in de box.
daar door zakt de Vmpp een stukje, en kom je dan in het lage gebied terecht, dan heeft de mpp er vaak ook meer moeite mee om een het punt te vinden en soms stort de opbrengst in. :-(
dit is het verhaal wat vaak mensen denken als er schaduw is dat het meteen rampzalig is.
dat is dus niet zo zolang je Vmpp maar hoog genoeg is. ;)
hier heb je niet eens optitrack/mppscanning of zo voor nodig, zelfs omnik/goodwe etc, die doen dit nog niet eens zo slecht opvangen met genoeg Vmpp. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
1) Er zijn mensen die niet aanmelden en er na een jaar achterkomen dat de meter niet geschikt is voor terugleveren.
2) Er zijn elektriciteitsleveranciers die de teruglevertellers niet op de factuur verwerken als je je niet hebt aangemeld bij de netbeheerders.

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

rubbish1973 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:25:
[...]

1) Er zijn mensen die niet aanmelden en er na een jaar achterkomen dat de meter niet geschikt is voor terugleveren.
2) Er zijn elektriciteitsleveranciers die de teruglevertellers niet op de factuur verwerken als je je niet hebt aangemeld bij de netbeheerders.

RUB
1) die mensen zijn dom. Sorry, maar daar heb ik gewoon geen ander woord voor.
2) Ze doen alsof het verplicht is, maar dat is het (nog) niet.

Ik kan begrijpen dat ze het graag weten, puur voor het balanceren van hun net (het eerste deel van het verhaal snap ik wel), maar om nou te zeggen: als je niets zegt en je hebt terugleverd, krijg je niets, vind ik eigenlijk diefstal.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:34
Zolang er gesaldeerd kan worden met je eigen verbruik klopt dat . Als je echter meer produceert dan verbruikt en er dus aan het einde vh jaar een terugleversaldo over is , krijg je daar alleen een vergoeding voor (meestal maar 7ct /kwh) indien dit volgens de regels gebeurd is. Dat betekent een geregistreerde installatie, waarbij de netbeheerder je meter heeft geverifieerd voor teruglevering (lees ferrarismeter vervangen door een nieuwe - want geen enkele ferraris is officieel voor teruglevering gecertificeerd.)

De meesten hebben echter een PV installatie die zodanig bemeten is dat er nog een beetje verbruik overblijft. Geen probleem dus. Zelfs met dag / nachtstroom wordt een evt overschot dagstroom eerst verrekend.

Dit artikeltje is stemmingmakerij - waarschijnlijk om mensen de registratie te laten doen (en dus de meter te kunnen vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
exroosje schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:47:
Zolang er gesaldeerd kan worden met je eigen verbruik klopt dat . Als je echter meer produceert dan verbruikt en er dus aan het einde vh jaar een terugleversaldo over is , krijg je daar alleen een vergoeding voor (meestal maar 7ct /kwh) indien dit volgens de regels gebeurd is. Dat betekent een geregistreerde installatie, waarbij de netbeheerder je meter heeft geverifieerd voor teruglevering (lees ferrarismeter vervangen door een nieuwe - want geen enkele ferraris is officieel voor teruglevering gecertificeerd.)

De meesten hebben echter een PV installatie die zodanig bemeten is dat er nog een beetje verbruik overblijft. Geen probleem dus. Zelfs met dag / nachtstroom wordt een evt overschot dagstroom eerst verrekend.

Dit artikeltje is stemmingmakerij - waarschijnlijk om mensen de registratie te laten doen (en dus de meter te kunnen vervangen)
bijna. ;)

voor overproductie heb je geen geregistreerde installatie nodig, het bedrag word gewoon uitbetaald.
de partijen die extra veel betalen voor je overschot, die hebben wel graag dat je een geverifieerde meter hebt, dat is vaak wel een slimme (maar hoeft niet).
dit om er voor te zorgen dat zij het geld van de GvO kunnen gebruiken die ook nog groen is ook.
(GvO = Garantie van Oorsprong)
dit is maar een klein bedrag maar maakt het voor hun wel mogenlijk om net iets meer uit te betalen als anderen. ;)
(tot nu toe kunnen ze je niet verplichten, maar lichte druk merk je soms wel eens.)

geen idee wat een GvO doet op het moment.
heb hem wel eens op 10€ per 1000kWh zien staan, maar die markt was altijd goed verziekt.
(ik heb nog wel een GvO voor het redden van een paard uit de tiber. ;)
YouTube: Groene stroom - Zondag met Lubach (S08) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

exroosje schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:47:

Dat betekent een geregistreerde installatie, waarbij de netbeheerder je meter heeft geverifieerd voor teruglevering (lees ferrarismeter vervangen door een nieuwe - want geen enkele ferraris is officieel voor teruglevering gecertificeerd.)

Waar heb je dat vandaan met "[op energieleveren.nl] geregistreerde installatie = ferrarismeter vervangen door een nieuwe [met teruglevertelwerk] - ik kon namelijk aanmelden en vervolgens bleef mijn ferraris-meter op mijn verzoek gewoon hangen en draait vrolijk en nauwkeurig beide kanten op (voor zolang het nog kan).
@migjes Idd. het teruglevertelwerk is vaak alleen voor de energieleverancier ivm GvO's nuttig.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 18:05
AUijtdehaag schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 14:48:
@Steyn_E
Jij rekent nog met 21 ct...(vermoed ik)
Salderen willen ze in 2020 afschaffen, en jouw nog maar 6 ct geven...(vermoed ik)
Kom nou eens met harde cijfers (pvoutput) ipv de blauwe ogen geloven van een verkoper.

Je somt prima de verkoopargumenten op... Niks mis mee.

Maar hier al 5 jaar onafgebroken produktie op een SMA... en geen enkele defecte optimizer (dat komt "helaas" wel eens voor, naar het schijnt)
Dus wat is betrouwbaarder: optimizer of geen optimizer? (retorische vraag, wat er niet zit kan ook niet kapot)
Heb zelf SE en bij de installatie 4 defecte optimizers. Kwam door de installateur die onder spanning de optimizers eraf haalde. Voordeel van een optimizer is wel dat de spanning per paneel 1V is als er geen stroom geproduceerd wordt dus wel veiliger. Bij mij staat er zo'n 950V DC op (28 panelen in 1 string).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Vaevictis_ schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:02:
[...]

Heb zelf SE en bij de installatie 4 defecte optimizers. Kwam door de installateur die onder spanning de optimizers eraf haalde. Voordeel van een optimizer is wel dat de spanning per paneel 1V is als er geen stroom geproduceerd wordt dus wel veiliger. Bij mij staat er zo'n 950V DC op (28 panelen in 1 string).
De spanning uit optimiser is 1 volt, knip je de kabel van paneel door heb je nog steeds dertig volt en paar ampère te pakken, hoezo valse veilgheid?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:45

TFHfony

Professional Weirdo

migjes schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:15:
[...]

als je een slimme meter hebt, dan ziet de netbeheerder gewoon dat je terug levert?
dus waarom zou je moeten registreren. :?
(maar kan ook zijn dat de slimme meter eigenlijk helemaal niet slim is en het niet snapt. >:) )

maar zoizo de registratie zuigt.
moet je doorgeven hoeveel Wp je hebt, daar hebben ze geen bal aan.
ik heb b.v. 6,4kWp, maar dat hangt door oost-west maar aan een 4kW omvormer en daar vragen ze dan weer niet na. :?
(ik weet ook dat voor de meteropnemer er alleen een vinkje word omgezet, zodat er geen onderzoek word gedaan als de meterstanden erg laag uitvallen, dus geen vermoeden van illegale terugdraaiing.
en dat stukje bewaking van de netbeheerder begrijp ik wel met al die wietzoldertjes. ;)
voor mensen met wietzoldertjes zeg ik ook: leg toch van de winst wat PV op dak, mocht je gerold worden dan pikken ze de PV niet in, die mag je blijven houden en word een na rekening van uit de netbeheerder een stuk lastiger en kan dan goed mee vallen. >:) )

in mijn ogen lijkt het er op, dat de slimme meter nu al slimmer is als sommige afdelingen van de netbeheerder. >:)
Een heel mooi verhaal, maar het doet niets af aan wat ik zei?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:07:
[...]

De spanning uit optimiser is 1 volt, knip je de kabel van paneel door heb je nog steeds dertig volt en paar ampère te pakken, hoezo valse veilgheid?
In de auto is het veiliger je gordel om te hebben, echter als je een ravijn inrijdt helpt ie weinig. Is die gordel dan ook valse veiligheid?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:09
Hopenlijk wijkt de slimme meter bij ons beide kanten op evenveel af :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En we gaan het weer hebben over electriciteit opwekken... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

Wie doet dat dan ook? Dat is toch geen normaal gebruik.

Auto zit ook vol met veiligheidssystemen maar je kunt er rijdend ook uitspringen. Hoezo is de auto veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Vaevictis_ schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 17:00:
[...]

Wie doet dat dan ook? Dat is toch geen normaal gebruik.

Auto zit ook vol met veiligheidssystemen maar je kunt er rijdend ook uitspringen. Hoezo is de auto veilig?
Jij en meneer @No Hands vinden het onzin omdat je er praktisch over nadenkt. De simpele zielen onder ons die de blauwe ogen van de vertegenwoordiger geloven dat ze een super veilig systeem hebben...... Die trekken er zo een stekker uit of iets in die geest want het is toch veilig?

En meneer de brandweer ziet in de rook ook niet welke kabels hij vast heeft dus die is ook altijd voorzichtig, en terecht want je kunt nog steeds opdonder krijgen.

Dus ja ik vind het een beetje misleidende veilgheid voor de klanten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 18:21:
[...]

Jij en meneer @No Hands vinden het onzin omdat je er praktisch over nadenkt. De simpele zielen onder ons die de blauwe ogen van de vertegenwoordiger geloven dat ze een super veilig systeem hebben...... Die trekken er zo een stekker uit of iets in die geest want het is toch veilig?

En meneer de brandweer ziet in de rook ook niet welke kabels hij vast heeft dus die is ook altijd voorzichtig, en terecht want je kunt nog steeds opdonder krijgen.

Dus ja ik vind het een beetje misleidende veilgheid voor de klanten
Als je een vertegenwoordiger op zijn blauwe ogen gelooft ben je niet het type dat zelf panelen loshaalt en er is geen brandweerman die aan die kabels gaat trekken. Feit is dat als iemand de string loshaalt er dan max. 1 volt per paneel is en je geen vlamboog van een meter krijgt. Dat is dus een stukje extra veiligheid, alle verdere situaties worden niet door SE genoemd als extra veiligheid.
Ik spreek als adviseur dagelijks met mensen over SE maar gebruik die ene volt iig nooit als verkoopargument.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

[...]

Tot 120V is DC zwakstroom en word veilig geacht voor mens en dier, onafhankelijk van de stroom die er zou kunnen lopen. De stroom is na doorknipen gelijk 0, en te verwaarlozen klein die door je lichaam heen loopt bij die spanning.
Maar goed, terug naar de PV.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

No Hands schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:04:
[...]

Als je een vertegenwoordiger op zijn blauwe ogen gelooft ben je niet het type dat zelf panelen loshaalt en er is geen brandweerman die aan die kabels gaat trekken. Feit is dat als iemand de string loshaalt er dan max. 1 volt per paneel is en je geen vlamboog van een meter krijgt. Dat is dus een stukje extra veiligheid, alle verdere situaties worden niet door SE genoemd als extra veiligheid.
Ik spreek als adviseur dagelijks met mensen over SE maar gebruik die ene volt iig nooit als verkoopargument.
Je kan bij SE vlamboogdetectie aanzetten, dan schakelt ie uit (begreep ik) als er een sluiting word geconstateerd tussen de DC lijnen. Daarna heb je dus een veilige spanning en de vlamboog zal niet meer gevoed worden met hoge spanning en dus niet meer aanwezig zijn. Verder gaat de spanning als je de hele mK uitzet (dat zal die brandweerman doen, als de zaak in de hens staat) ook vlot richting die 1V per optimizer.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:45

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Andre1973 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:26:
[...]

Je kan bij SE vlamboogdetectie aanzetten, dan schakelt ie uit (begreep ik) als er een sluiting word geconstateerd tussen de DC lijnen. Daarna heb je dus een veilige spanning en de vlamboog zal niet meer gevoed worden met hoge spanning en dus niet meer aanwezig zijn. Verder gaat de spanning als je de hele mK uitzet (dat zal die brandweerman doen, als de zaak in de hens staat) ook vlot richting die 1V per optimizer.
Een sluiting plus/min zal niet niet zo vaak voorkomen schat ik zo in. Wel een slechte verbinding of wrakke MC4 stekker.

De vlamboog detectie detecteert een vonk ergens in het DC circuit, en schakelt uit, mits dit in het maintenance menu is ingesteld (af fabriek instelling is geen vlamboog detectie).

The arc fault circuit interruption (AFCI) option is disabled by default.

Hoe je dat precies doet staat in de link.

https://www.solaredge.com...tion_application_note.pdf

Voor de twijfelaars ff op de link klikken 8) YouTube: Welding with Solar Panels

[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 21-08-2018 22:41 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
@Wailing_Banshee en @_Piwi_ : NUON vertelde ons afgelopen week dat zonder registratie bij energieleveren.nl wij geen energie kon terugleveren. Tenminste, terugleveren kan maar zonder vergoeding. Ik denk dat de leveranciers en netbeheerders gewoon graag willen weten wat er in de wijk gebeurd met het stroomnet.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik snap niet wat er tegen is om je aan te melden bij energieleveren.nl. Het voordeel van wel aanmelden is dat je bij het invullen van de jaar standen niet telkens : "onverwacht lage stand" melding krijgt.
Ik heb jaren geleden 3 jaar lang elke keer moeten bellen om die meterstand juist doorgegeven te krijgen, stapje voor stapje kon het voorschot naar beneden.
Als je gewoon aangeeft hoeveel er geplaatst is, dan houden ze er rekening bij het inschatten van het jaargebruik, ook kan je dan een negatieve stand opgeven, en je kan gewoon de oude meter behouden, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:09
Andre1973 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 00:11:
Ik snap niet wat er tegen is om je aan te melden bij energieleveren.nl.
Die mensen denken welkicht dat de overheid opeens belasting gaat heffen op ingevoed vermogen (net zoals in Belgie)
Maar op moment dat salderen weg valt en je je wel ergens moet registreren voor de nieuwe regeling moeten ze wel denk ik. Of genoegen nemen met de 7 ? Cent die energie leveranciers nu betalen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Andre1973 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 00:11:
Ik snap niet wat er tegen is om je aan te melden bij energieleveren.nl. Het voordeel van wel aanmelden is dat je bij het invullen van de jaar standen niet telkens : "onverwacht lage stand" melding krijgt.
Ik heb jaren geleden 3 jaar lang elke keer moeten bellen om die meterstand juist doorgegeven te krijgen, stapje voor stapje kon het voorschot naar beneden.
Als je gewoon aangeeft hoeveel er geplaatst is, dan houden ze er rekening bij het inschatten van het jaargebruik, ook kan je dan een negatieve stand opgeven, en je kan gewoon de oude meter behouden, geen probleem.
Wij hebben in november ons systeem verdubbeld, ik denk niet dat dat ergens aangemeld is (onze oorspronkelijke aanmelding hebben we al in januari 2015 gedaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kuchopwekkenmetpvhoest!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gasschuif schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:09:
[...]

Een sluiting plus/min zal niet niet zo vaak voorkomen schat ik zo in. Wel een slechte verbinding of wrakke MC4 stekker.

De vlamboog detectie detecteert een vonk ergens in het DC circuit, en schakelt uit, mits dit in het maintenance menu is ingesteld (af fabriek instelling is geen vlamboog detectie).

The arc fault circuit interruption (AFCI) option is disabled by default.

Hoe je dat precies doet staat in de link.

https://www.solaredge.com...tion_application_note.pdf

Voor de twijfelaars ff op de link klikken 8) YouTube: Welding with Solar Panels
Dank hiervoor, direct aangezet. Onbegrijpelijk dat het uit staat!! In DE is dit verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:39
Heeft iemand ervaring hoe energie bedrijven omgaan met negatieve meterstanden? Dus eindstand is lager dan beginstand.
Ik probeerde er achter te komen bij Nuon, maar dan zeuren ze alleen dat ik moet registreren op energieleveren.nl

Maar dat wil ik uiteraard niet. De site is ook nog eens slecht beveiligd. Je kan zo een ander adres opgeven zonder controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:03

mb1

Ik ben met afgelopen maand overgestapt van Greenchoice naar Essent.
Essent heeft mij twee keer naar mijn meterstanden gevraagd en ik heb te horen gekregen dat ik mij eigenlijk aan moet melden voor teruglevering......
Maar ik heb toch nu zonder morren van Greenchoice ruim 5000kWh gecrediteerd gekregen🌞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
No Hands schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:04:
[...]

Als je een vertegenwoordiger op zijn blauwe ogen gelooft ben je niet het type dat zelf panelen loshaalt.
O echt wel.
Ik heb met enige regelmaat van doen met klanten die zich netjes een systeem hebben laten aanmeten, en na enkele jaren toch het dakleer willen laten vervangen, of andere knutselprojecten.

Op zulke momenten doen ze bij ons een prijsopgave (of niet) en vinden dan dat ze het zelf wel even kunnen loshalen, verwijderen en weer terugplaatsen.
Met alle ellende van dien.

( Ook dakdekkers " die dat wel even doen" , zijn van een aparte klasse: kortsluiting in de strings; verbrande stekkers; opgeblazen omvormers maar ook een volledige Solaredge systemen, waar ze niet op het idee komen dat de optimizers er weer tussen moeten worden geprikt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
En zo heeft ieder zijn vak..

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:18
Aangezien hier de specialisten zitten, is het überhaupt mogelijk dat een 3-fase omvormer per ongeluk als 1-fase is aangesloten?

Mijn slimme meter registreert namelijk maar +/- max. 1/3 van het op dit moment opgewekte volgens de omvormer. Alle groepen natuurlijk ook uitgezet om gelijk verbruik te voorkomen. Omvormer (een Goodwe) werkt prima, data vergeleken met buurman die ook een Goodwe heeft.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
Jipsy schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 03:45:
Aangezien hier de specialisten zitten, is het überhaupt mogelijk dat een 3-fase omvormer per ongeluk als 1-fase is aangesloten?

Mijn slimme meter registreert namelijk maar +/- max. 1/3 van het op dit moment opgewekte volgens de omvormer. Alle groepen natuurlijk ook uitgezet om gelijk verbruik te voorkomen. Omvormer (een Goodwe) werkt prima, data vergeleken met buurman die ook een Goodwe heeft.
Hoe meet je de slimme meter :? Op het schermpje zelf :? Kijk je niet toevallig naar 1 fase?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Rol-Co

Rol-Co

Bij lage vermogens leveren 3 fase omvormers ook op 1 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bij een SMA niet...

@Jipsy
P1 kabeltje aanschaffen en een pi.
Met CU commando lees je de fases afzonderlijk

[ Voor 71% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2018 08:22 ]

• [m]engineer
migjes schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:11:
[...]

met dit verschil is een minimaal 4,5kW omvormer wel een aanrader. ;)
(die heb je van verschillende merken)

in principe kun je 5kW wel over 1fase gooien van de 3.
dan heb je nog 2fase over voor uitbreiding later. ;)

of je doet het op 2x 1fase omvormer.
dat kan ook.
http://www.winkelman-zonn...isplay=detail&merk=Goodwe
hoeft ook niet duur te zijn. ;)

dus eigenlijk keuzes zat. ;)
(maar ja welke dat is natuurlijk het probleem ;) )
Haha inderdaad, welke is het probleem.

Op het moment bestaat de twijfel tussen:
2x Growatt Growatt3000-S (Met 2x wifi logger)

of 1x SMA tripower 5.0

Het prijsverschil is fors: 300 euro.

Schaduw is op de zuid panelen niet van toepassing, op Oost (helling 8 graden) alleen in de latere middag als de zon voorbij het zuiden gaat. (Dit is wel nihiel)
Dus wat is wijsheid?

• Rol-Co

Rol-Co

Marijnsp schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:31:
[...]

Haha inderdaad, welke is het probleem.

Op het moment bestaat de twijfel tussen:
2x Growatt Growatt3000-S (Met 2x wifi logger)

of 1x SMA tripower 5.0

Het prijsverschil is fors: 300 euro.

Schaduw is op de zuid panelen niet van toepassing, op Oost (helling 8 graden) alleen in de latere middag als de zon voorbij het zuiden gaat. (Dit is wel nihiel)
Dus wat is wijsheid?
Maakt niet heel veel uit, met de growatt's vang je meer pieken, kan je appart loggen per systeem/richting, minder opbrengstuitval risico omdat het er 2 zijn.

Sma is duurder maar ook wel een betere kwaliteit vind ik zelf al zijn de verschillen allemaal klein, levert op 3 fase terug met lager vermogen per fase.
Heeft die sma 2 mppt ? Of ga je parallel koppelen?

• [m]engineer
Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:43:
[...]

Maakt niet heel veel uit, met de growatt's vang je meer pieken, kan je appart loggen per systeem/richting, minder opbrengstuitval risico omdat het er 2 zijn.

Sma is duurder maar ook wel een betere kwaliteit vind ik zelf al zijn de verschillen allemaal klein, levert op 3 fase terug met lager vermogen per fase.
Heeft die sma 2 mppt ? Of ga je parallel koppelen?
De SMA heeft 2 mppt. Anders was de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Marijnsp schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:46:
[...]

De SMA heeft 2 mppt. Anders was de keuze snel gemaakt.
Tja dan blijft er verschil van apart loggen, en risico op defect en goedkoper voor de growatt.
Die keuze zal je zelf moeten doen. ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Verwijderd
Heb je een slimme meter? Die je met p1 kan uitlezen?
Het is verstandig de netspanning te weten, voordat je de keuze maakt tussen meerdere 1-fase omvormers of 1 3-fase omvormer.

En de logging met de growatt? Al over nagedacht?
Wat dat betreft is met een SMA (en een pi) toch wel handiger/makkelijker.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2018 09:12 ]

• [m]engineer
@AUijtdehaag
Jazeker die hebben wij hangen.

Net spanning, geen idee, die kan ik vanavond wel even meten.
Wat is het effect van de netspanning op deze keuze als ik het vragen mag? Behalve de hoeveelheid stroom die er gaat lopen.

Logging, tot nu toe dacht ik gewoon het platform van growatt te gebruiken met de wifi modules.

Bij SMA het zelfde, de sunny portal.

Dit zou ik kunnen checken met de ouderwetse meter die we in de garage hebben hangen.

(inverter>meterkast garage>ouderwetse 3 fase meter> meterkast huis> slimme meter)

[ Voor 39% gewijzigd door [m]engineer op 23-08-2018 09:25 ]

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 09:09
@Marijnsp De netspanning meten als er volle zon is (rond lunchtijd) dan weet je of de spanning door andere omvormers in de wijk al omhoog gaat.

Bij een te hoge netspanning schakelt je omvormer af en dat kost je opbrengst.

[ Voor 21% gewijzigd door Knoetie op 23-08-2018 09:19 ]

• [m]engineer
Knoetie schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:19:
@Marijnsp De netspanning meten als er volle zon is (rond lunchtijd) dan weet je of de spanning door andere omvormers in de wijk al omhoog gaat.

Bij een te hoge netspanning schakelt je omvormer af en dat kost je opbrengst.
Kan ik dan aannemen dat een drie fase bij een hoge netspanning minder snel af schakelt?
(Als ik mij niet vergis is de netspanning bij ons thuis relatief laag.)

• migjes
Marijnsp schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:35:
[...]

Kan ik dan aannemen dat een drie fase bij een hoge netspanning minder snel af schakelt?
(Als ik mij niet vergis is de netspanning bij ons thuis relatief laag.)
rond de 253V hoort een omvormer af te schakelen.
als je verdeeld over 3fase dan is dat vaak makkelijker als dat je dat verdeeld over 2 fase.

(maar ik zelf vind dit allemaal flauwekul om daar de beslissing over te nemen.
het behoord gewoon te werken met 2x1fase of 1x3fase. ;)
de keuze of 1 of 3 fase omvormer is eigenlijk, heb je ook nog een schuurtje(of ander plekje) waar je straks nog een extra 1fase omvormer kunt ophangen. vind ik eigenlijk belangrijker. ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Marijnsp
Je stelt dus geen eisen aan fatsoenlijke logging. Servers down=logging down.
Wifi out of range... jammer.
Prima, dan een growatt.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2018 09:49 ]

• [m]engineer
@migjes Het plan is om het gewoon op deze panelen te houden. (voor de rest niet echt een goede locatie voor panelen)
Gisteren het hok nog eens nagemeten en er passen er 12 op. De garage passen er 11 als we dat allemaal vol leggen zitten we al snel op de 7kW wat betekent dat een 5kW een beetje krap gaat worden.

prijs technisch zou dat betekenen:
-growatt 2x 1 fase 3kW
-growatt 1x 3 fase 6kW +€100 (ten op zichte van 2x 1 fase growatt)
-SMA 1x 3 fase 6kW +€400 (Tov 2x 1 fase)

@AUijtdehaag
-Wifi zal geen probleem zijn. (AP in de garage, anders gaan we gewoon voor een Lan module)
-Inderdaad logging zal wel een verschil zijn. Hier hechten we op het moment niet super veel waarde aan. Zoals je terecht op merkte.

[ Voor 26% gewijzigd door [m]engineer op 23-08-2018 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Marijnsp schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:48:
@migjes Het plan is om het gewoon op deze panelen te houden.
Gisteren het hok nog eens nagemeten en er passen er 12 op. De garage passen er 11 als we dat allemaal vol leggen zitten we al snel op de 7kW wat betekent dat een 5kW een beetje krap gaat worden.

prijs technisch zou dat betekenen:
-growatt 2x 1 fase 3kW
-growatt 1x 3 fase 6kW +€100 (ten op zichte van 2x 1 fase growatt)
-SMA 1x 3 fase 6kW +€400 (Tov 2x 1 fase)
ik prefereer de SMA op 3fase of de 2xgrowatt 1 fase (geen voorkeur.)
de 3fase growatt nop, vind het niet echt iets.

lol: "Het plan is om het gewoon op deze panelen te houden."
wat heb ik die al vaak gehoord en gezien dat het niet zo is. ;)
PV is leuk, maar pasop ook verslavend.
binnen no time, word er gezocht om ook van het gas af te kunnen of elektrische te autorijden.
om zo ook geen gas/benzine/diesel rekening te hebben. ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Marijnsp
Mijn zwager vond logging ook niet zo belangrijk.
Todat hij na 5 jaar snail tracks ontdekte op zijn panelen en een verminderde opbrengst.
Was de logging van ALLE gegevens vanaf het begin op orde geweest, dan had hij kunnen vergelijken met 5 jaar geleden.
Helaas.
Er wordt nu pas fatsoenlijk gelogd met een pi.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2018 10:14 ]

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:40

watercoolertje

Untertitel

migjes schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:53:
[...]PV is leuk, maar pasop ook verslavend.
Pff ik merk het, elke keer als ik op mijn dak kijk zie ik denkbeeldig al een extra rij liggen, heb die huidige panelen pas iets langer dan een maand. En dat terwijl ik mijn verbruik (nieuw huis) nog totaal niet weet en (zeer) grote kans heb op een overschot, ligt 5kwp op het dak en we wonen er met z'n 2en (+ een luchtwarmtepomp) ;)

Ook merk ik dat ik (nu nog) elk uur wel even kijk hoe de opbrengst is (pvoutput), heb ik een account genomen bij enelogic en de youless gekocht om mijn stroomverbruik in de gaten te houden en waar mogelijk te reduceren zonder in te leveren op comfort.

Misschien is het nieuwigheid maar ik ben er echt superblij mee, en dan nog te bedenken dat ik het geld van mijn ouders heb mogen lenen en nog volledig terug moet gaan betalen :D

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
@watercoolertje
betaal eerst je lieve ouders terug.
en geef ze eens een lekkere knuffel, veel belangrijker als wat dan ook. ;)
(ik wou dat ik dat nog kon. :'( )

onderdruk je gevoelen verder over meer PV.
en kijk of je niet nog andere dingen kunt doen.
(denk aan een zonneboiler etc etc... vele andere dingen.
zonneboilers worden vaak wel van gezegd dat ze niet effectief zijn, maar dat is alleen financieel.
een beetje creatief zoeken en denken zijn ze nog niet eens zo gek.
niet afhankelijk zijn van salderen is een voorbeeld daarvan. ;) )

@Marijnsp
zo zie je maar, wees gewaarschuwd. ;)

• Jipsy
Grolsch schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:04:
[...]

Hoe meet je de slimme meter :? Op het schermpje zelf :? Kijk je niet toevallig naar 1 fase?
Op de slimme meter naar totaal teruggeleverd, niet de laag/hoog variant. Daarnaast ook de app van Greenchoice, meter wordt dagelijks automatisch uitgelezen.

Bijzondere is ook dat mijn buurman met de helft van panelen (12x270) op gunstige dagen meer terugleverd dan ik. Bijv. laatst op 1 juli, ruim 45kWh volgens omvormer opgewekt en <10kWh teruggeleverd. Terwijl de buurman met een kleinere set >10kWH terugleverd.

Ter indicatie, ik gebruikte voor installatie zonnepanelen +/200 kWh per maand. Vanaf half mei dit jaar is er +/- 700 kWh volgens de slimme meter en Greenchoice teruggeleverd maar al ruim 3080kWh opgewekt. Aardig verschil :?

• reneeke1970
Jipsy schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:19:
[...]

Op de slimme meter naar totaal teruggeleverd, niet de laag/hoog variant. Daarnaast ook de app van Greenchoice, meter wordt dagelijks automatisch uitgelezen.

Bijzondere is ook dat mijn buurman met de helft van panelen (12x270) op gunstige dagen meer terugleverd dan ik. Bijv. laatst op 1 juli, ruim 45kWh volgens omvormer opgewekt en <10kWh teruggeleverd. Terwijl de buurman met een kleinere set >10kWH terugleverd.

Ter indicatie, ik gebruikte voor installatie zonnepanelen +/200 kWh per maand. Vanaf half mei dit jaar is er +/- 700 kWh volgens de slimme meter en Greenchoice teruggeleverd maar al ruim 3080kWh opgewekt. Aardig verschil :?
Als ik jou was zou ik een extra meter onder je omvormer plaatsen en kijken of omvormer klopt. Als dat het geval is gedurende bv twee uur je huis verbruik af schakelen (zekering uit ) en dan kijken of je extra meter en de slimme overeen komen. Want het lijkt beetje op defecte meter....

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
@Jipsy ik ben absoluut geen elektriciën, maar zover ik weet kan stroom niet "verdampen".

Als er elektrisch iets niet goed aangesloten zou zijn moet je ergens een foutmelding krijgen, of er moet "iets" uitklappen.

Het kan niet zo zijn dat stroom "verdwijnt".

Heb je geen hele grote verbruiker aanstaan :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• migjes
Jipsy schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:19:
[...]

of je 1fase of 3fase hebt (en goed is aangesloten) kun je na meten.
check voor een grove handleiding:
https://www.coolblue.nl/a...meten-met-multimeter.html
(maar pas op, niet alles is zomaar veilig en twijfel je of dit wel verstandig is om te doen, dan is dat niet een gekke gedachten. dit laten doen door een elektricien is geen schande. ;)
en is ook een heel klein klusje wat zo gebeurd is, dus is niet duur.)

het lijkt mij sterk of dit ook echt aan de hand is, maar onmogenlijk is het niet.
(wel gruwelijk idioot.)

er zijn in het land op sommige plaatsen alleen uitzonderingen. (denk aan ster- of driehoek en soms nog andere methodes.)
dus weet wat je doet. ;)

edit:
als stap 7 je een +/-400V aan geeft dan weet je zeker dat het goed is.
maar er kan in sommige gevallen ook 230V worden weergegeven, dan kan het fout zijn of goed, helaas.

maar hou er rekening mee dat de fout ook bij jouw kan zitten.
het is gewoon niet onmogenlijk dat het zo is. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 23-08-2018 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:40:
Het kan niet zo zijn dat stroom "verdwijnt".
Tuurlijk wel, gewoon aansluiten op je aarde-pin...

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-09 22:22
@Jipsy Dat een buurman met een kleinere installatie meer terug levert dan jouw installatie zegt helemaal niks. Het enige wat dit zou betekenen is dat jij meer verbruikt ten opzichte van je buurman.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

• Jipsy
@AUijtdehaag , @migjes , @Grolsch , @Dolbyadt allen bedankt voor de reacties!

Het betreft hier een nieuwbouw ( eind 2017) met een 3 fase aansluiting. Geen grootverbruikers ook niet nieuw erbij, verbruik tussen december en april (periode voor zonnepanelen) constant rond de 170 kWh per maand. Ook bij Greenchoice hebben ze het nagerekend en waren het ermee eens dat er iets niet klopt of plots een factor 3/4 meer stroom gebruiken dan 'normaal' wat dus niet het geval is.

Omvormer ook gecontroleerd door opbrengsten afgelopen maanden te vergelijken met buurman. De curves op maandbasis lopen bijna parallel aan elkaar, som van aantal kWh's bij mij vanzelfsprekend hoger.

Installateur zonnepanelen geeft aan dat alles goed is aangesloten. Omvormer werkt naar behoren en teruglevering wordt geregistreerd, weliswaar maar een derde. Als zijn aansluiting niet correct was dan geen teruglevering of "vuurwerk" in de meterkast. M.a.w. hij heeft goed werk afgeleverd.

Saillant detail, in de maanden voordat de zonnepanelen er lagen is er per maand 1kWh als teruglevering geregistreerd. Dus 3 in totaal, deze zijn ook uit het niets opgewekt. :?

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 01:33
Dan lijkt mij de conclusie dat je meter kapot is. Alsof ie maar op 1 fase teruglevering detecteert.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:11

The Wizard

Moderator Mobile
Jipsy schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:36:

Het betreft hier een nieuwbouw ( eind 2017) met een 3 fase aansluiting. Geen grootverbruikers ook niet nieuw erbij, verbruik tussen december en april (periode voor zonnepanelen) constant rond de 170 kWh per maand. Ook bij Greenchoice hebben ze het nagerekend en waren het ermee eens dat er iets niet klopt of plots een factor 3/4 meer stroom gebruiken dan 'normaal' wat dus niet het geval is.

Omvormer ook gecontroleerd door opbrengsten afgelopen maanden te vergelijken met buurman. De curves op maandbasis lopen bijna parallel aan elkaar, som van aantal kWh's bij mij vanzelfsprekend hoger.

Installateur zonnepanelen geeft aan dat alles goed is aangesloten. Omvormer werkt naar behoren en teruglevering wordt geregistreerd, weliswaar maar een derde. Als zijn aansluiting niet correct was dan geen teruglevering of "vuurwerk" in de meterkast. M.a.w. hij heeft goed werk afgeleverd.

Saillant detail, in de maanden voordat de zonnepanelen er lagen is er per maand 1kWh als teruglevering geregistreerd. Dus 3 in totaal, deze zijn ook uit het niets opgewekt. :?
Kan je niet inloggen op de omvormer? Daar zie je wat er per fase wordt geproduceerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VPCIUR2FWZ3YT04G2Xja0h5i/full.png

(Dit is mijn 1 fase SB 5.0, vandaar dat de andere fasen niet zichtbaar zijn).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• Cronimet
  • Laatst online: 07-11-2023
Ik twijfel momenteel tussen 2 omvormers nl GoodWe 3000 DNS en SMA SB3.0
De SMA zou 300€ meer kosten, is dit de meerprijs waard volgens jullie?
Ze hebben beide 10j garantie momenteel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Cronimet schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:36:
ik prefereer de SMA, maar vind de meer prijs het niet waard.

wel heeft de SMA betere mpp's die in een oost-west met "onder dimensionering" dan de meerprijs wel waard maakt.

(goodwe doet per mpp maar max +/-2100W en sma per mpp 3000W.
met oost-west kan dat een hele groot plus punt zijn.
maar dan moet je dat wel nodig hebben. ;) )

• AUijtdehaag
  • Niet online
Cronimet schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:36:
Wat komt er nog meer aan te hangen?
Een growatt 3000 ns is namelijk nog goedkoper dan de dns.
Maar neem gewoon sma... 10 jaar garantie nu ook in NL ja?

• Cronimet
  • Laatst online: 07-11-2023
Zoals het er nu naar uitziet 2x8x 280WP Canadian Solar of 2x7x300WP BenQ
oost/west opstelling op 15°

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Cronimet
Kan ook op een SMA 5.0.
Dan kan je nog eens uitbreiden als je de twee stringen parallel zet naderhand op 1 ingang.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2018 14:41 ]

• migjes
@Cronimet en @AUijtdehaag
dit is een :)B

mijn mening blijft gewoon op een 2kW omvormer gooien en dikke vinger naar die belasting freaks. ;)
(2x8 of 2x12, maakt mij niet uit. nog het aantal Wp.
ook niet met de nieuwe regels die er aan komen. ;) )

[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 23-08-2018 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@migjes
Oh ok...
Dan die SMA 2.5 van MP voor 350 euro...
Laat ze de rambam krijgen. ;)

Edit: hij verstuurt hem niet, enkel ophalen.... zover was ik al...

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2018 15:12 ]

• migjes
AUijtdehaag schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:09:
@migjes
Oh ok...
2kW of 2,5kW, sma of niet, boeit mij eigenlijk niet zoveel.
hij heeft al een offerte voor 0,75€/Wp met 2x8x275Wp op een 2,5kW omvormer.
dit is best een oke prijs, maar is wel zonder garantie op omvormer, daar voor zijn 2 strings te veel A. ;)

tja als het al zonder garantie is, dan kun je beter 2x12x275Wp doen.
(de installateurs lopen nog naar hem onterecht te zeuren dat het perse 2,5kW moet zijn voor garantie, lol sukkels, zelfs 3kW 1mpp omvormers is nog zonder garantie. :F )

maar er is een nieuwe regeling komend bij onze zuiderburen.
allen ik volg het verhaal niet, krijg al last van kramp als ik aan kwibus denk. >:)

maar ik ben wel benieuwd waar @Cronimet voor gaat kiezen.
zolang ze maar veel rambam krijgen. >:)
heb hem de boiler truk (om eigen gebruik te verhogen) al verteld.
die is niet duur en al snel effectief. ;)

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:09:
@migjes
Oh ok...

Edit: hij verstuurt hem niet, enkel ophalen.... zover was ik al...
Ik zou 2 dezelfde nemen, wat het dan ook was ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:38:
[...]

Ik zou 2 dezelfde nemen, wat het dan ook was ;)
Ik ook, en na de technische keuring op een donker plekje de tweede hangen oeps

1 PVoutput . Dongen NB

• Andre1973

Andre1973

Jipsy schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 12:36:

Een omvormer die een fase mist, of met 2 fasen op dezelfde fase is aangesloten, gaat niet werken.
De omvormer controleert voor inschakelen eerst of de spanning(en) en de frequentie in orde is, aan de hand daarvan gaat ie spanning opwekken (in fase met het net) en dan pas aan elkaar koppelen. Ook zijn er die "fase gevoelig" zijn, dus fase en nul omdraaien en hij doet t niet, ook aarde gevoelig; sluit de aarde niet aan en hij gaat niet aan. Alles wijst naar een kapotte meter.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Zonnepanelen gestolen van geluidswal langs de A7
https://www.rtvnoord.nl/n...an-geluidswal-langs-de-A7
En nu marktplaats maar in de gaten houden, koopje. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
PClop schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:29:
Zonnepanelen gestolen van geluidswal langs de A7
https://www.rtvnoord.nl/n...an-geluidswal-langs-de-A7
En nu marktplaats maar in de gaten houden, koopje. :+
18 kilo dus geen SF. Jammer :P

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 01:33
Als ze nou even het merk+modelnr delen kunnen mensen nog in de gaten houden of ze tegen de verdachte partij aanlopen. Nu is dat kansloos.

• CurlyMo
Verkeerde topic

[ Voor 92% gewijzigd door CurlyMo op 23-08-2018 21:14 ]

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:59
migjes schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 14:22:
[...]

goodwe doet per mpp maar max +/-2100W
Waar heb je deze informatie gevonden?

Ik heb hier zo'n Goodwe GW3000DNS draaien met op iedere ingang 7x275 Wp.

Dat levert me een nogal lage Umpp op en daarom heb ik de twee strings ook een tijdje in serie gezet (dus 14x275 Wp) op 1 ingang om te kijken of dat (op dagbasis) een hogere opbrengst opleverde. Dat ging probleemloos en is dan toch een theoretische 3850 Wp geweest. De werkelijke opbrengst zal daar aardig in de buurt hebben gelegen (zonnige dagen in juli). Omvormer topte toen van 11.00 tot 14.00 uur af tot 3.000 W.

[ Voor 25% gewijzigd door thesaxofonist op 23-08-2018 22:08 ]

Pagina: 1 ... 59 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y