Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.944 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Rol-Co schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 10:58:
[...]

Heb je schaduw van iets op de panelen? Door het heldere weer dit jaar kan het dan wat lager liggen, met bewolking heb je nou eenmaal meer piekvermogen.
Vuil doet niets, mijn zuid vanaf 2012 nog nooit schoongemaakt behalve met de sneeuw die er af schuift ;)
De platte set op het andere dak maak ik wel schoon zo'n 2x per jaar maar ondanks dat ze soms dikke bagger randen hebben van een 20cm nog nooit verschil in vermogen of opbrengst kunnen merken.

Edit:
Je hebt SE , dan kan je toch zien of er een paneel bij is die slechter opbrengt? Of gekke waarden geeft t.o.v de andere.
Als ik het zo bekijk valt het wel mee, ja mei heb je nog veel schaduw zie ik en vanaf begin aug (8e) begint dat weer, een boom of zo?
In een goede dag vergelijk met vorig jaar is wel iets te zien maar dat kan de warme temperatuur van dit jaar zijn.
https://pvoutput.org/comp...2&df=20170614&dt=20180630
's ochtends vroeg op de onderste 5 panelen op ZO helaas een steeds hoger wordende boom uit een gemeente tuin, maar, dat is rond 10:30 rond deze periode wel voorbij. Daarnaast is er een klein dakkapelletje, maar die is er altijd al geweest. Als in het voor- en najaar de zon lager staat pakt de boom ook een 2e rij mee. Maar, deze panelen hebben op het moment dat ik pieken zou verwachten geen last van die boom.
ZO:
Afbeeldingslocatie: https://www.marklanphen.nl/zonnepanelen/5-2017/zonnepanelen_zo.jpg

Dan even een dal, omdat hij van ZO, naar ZW over het huis heen gaat en deze panelen raakt:
Afbeeldingslocatie: https://www.marklanphen.nl/zonnepanelen/5-2017/zonnepanelen_zw.jpg

Om daarna deze op NW ook op te pakken:
Afbeeldingslocatie: https://www.marklanphen.nl/zonnepanelen/5-2017/zonnepanelen_nw.jpg

Hoe lager de zon, des te meer schaduw van die boom en het huis zelf op de panelen, maar, op de momenten dat ik de pieken verwacht hebben die factoren geen invloed.

Via de SE App zie ik ook geen verschil in opbrengst, behalve die van de hogere boom 's ochtends vroeg.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:14
de Peer schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 10:32:
[...]
Kortom er kan veel veranderen in 10-20 jaar en ik zou dan liever niet 30+jaar aan bepaalde panelen willen vastzitten.
Ik zie wel iets in vervangen zodra de IR panelen er komen. Die dus ook 's nachts opwekken. Elektrische auto doe ik dan wel aan een laadpaal.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

de Peer schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 10:32:
[...]
Het is moeilijk vooruit kijken, maar ik kan me zo voorstellen dat warmtepompen en de elektrische auto gemeengoed gaan worden, en dat we die graag elektrisch opladen. Als je een beperkt dakoppervlak hebt, komt er een keer een omslagpunt waarbij het financieel uit kan om je 270Wp paneeltjes te upgraden.

Daarnaast komt er puur financieel gezien (de terugleververgoeding) ook een keer een omslagpunt waarbij vernieuwen, je meer rendement oplevert, dan de oude behouden.

Kortom er kan veel veranderen in 10-20 jaar en ik zou dan liever niet 30+jaar aan bepaalde panelen willen vastzitten.
Ik snap je volledig, maar probeer ook de andere kant te zien.

Als ik bij ons kijk, wij hebben nu voor 1k 13 jaar langer zekerheid. Er zijn ook mensen die zulke bedragen elk jaar weggooien om de nieuwste iPhone te hebben, en daar kijkt niemand naar om. Wij gebruiken hetzelfde bedrag nu om ons voor 13 jaar van stroom te voorzien.

Tevens zie ik geen reden om over 15 jaar prima panelen weg te doen die nog 95% rendement hebben. De investering heeft zich allang uitbetaald, dus hoe langer ze werken, hoe voordeliger.

Dakoppervlak hoeft niet perse een probleem te zijn, als ik weer hier kijk kan ik nog (geplaatst in ZW en NO) 12 panelen kwijt, tevens kan ik NO op het dak nog 12 panelen kwijt. Genoeg plaats dan. De 4200Wp die we krijgen gaan nu al zorgen voor overproductie.

Speculeren over wat er in de toekomst misschien nodig is zien we dan wel, uitbreiden kan altijd nog. Elektrische auto duurt hier waarschijnlijk toch nog 10+ jaar, dan hebben de panelen zich allang terugverdiend. Als het zelfs elektrisch wordt, en niet waterstof o.i.d.

Beide standpunten hebben voordelen, maar probeer het ook van de andere kant te zien en niet enkel vanuit je eigen standpunt.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
Taro schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:14:
[...]

Ik zie dat de pieken lager worden, zowel via PVOutput als via Toon. Ik kan alleen geen optie vinden om bijv. 2017 en 2018 naast elkaar te leggen wat betreft alleen die data. Maar als ik er doorheen blader, dan kom ik weinig >4.500 meer tegen in 2018 itt 2017. Als de pieken lager zijn, zijn de normale waardes waarschijnlijk ook lager, maar, dat is geen exacte wetenschap en natuurlijk afhankelijk van enorm veel variabelen, daarom focus ik op de pieken, dat is nog redelijk meetbaar.

https://pvoutput.org/list.jsp?id=58019&sid=51942 -> Hier komt in 2018 nagenoeg nooit >4500 Watt piek meer langs en in 2017 regelmatig 4998/5000 Watt. Voor de helderheid, het is een systeem met 5740 WP, verdeeld over ZO, ZW en NW, dus 5.000 is niet het maximum, dat ligt daarboven. Als ik dus in 2017 5.000 haalde, dan was dat mogelijk ergens 5.250-5.500 Watt.

Op zowel Toon als PVOutput zie ik het dus terug. Maarja, het blijft lastig te vergelijken, want ik kan die exacte data niet ergens automatisch vandaan trekken.
als je met toon/pvoutput naar je systeem kijkt dan zie je teveel details en te weinig overzicht. ;)
pas als je langer test en probeert kun je een aantal vreemde spelingen van de natuur uit filteren.

hier maak ik een kWh/kWp en dat voor 365 dagen bij elkaar opgeteld.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwhkwp365.jpg
door langer te testen en factoren zoals winter/zomer uit te filteren(365 dagen samen voegen).
en alles terug rekenen naar kWh/kWp zodat het aantal Wp niet een factor is.
krijg je een meer genormaliseerde opbrengst lijn.
kijk je naar mijn lijn dan zie je dat de verbouwing van juli 2014 het hem niet was. :-(

april 2016 tot april 2017, dat was 5,6kWp op maar een 3kW omvormer.
na april 2017 had ik een 4kW omvormer, vrij weinig verschil hé dat onderdimensioneren. ;)

april 2018 verving ik oost voor de panasonic.
en daar zie ik een stiekem flinke stijging wat ik per Wp doe.
ben benieuwd waar op ik ga uit komen. ;)

@AUijtdehaag
en hoe doen de Panasonic's het bij jouw?
ik kan niet zeggen dat ik niet positief ben, maar voor een echte conclusie heb ik nog wat meer maanden nodig. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 18-08-2018 12:12 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Taro schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:46:
[...]

's ochtends vroeg op de onderste 5 panelen op ZO helaas een steeds hoger wordende boom uit een gemeente tuin, maar, dat is rond 10:30 rond deze periode wel voorbij. Daarnaast is er een klein dakkapelletje, maar die is er altijd al geweest. Als in het voor- en najaar de zon lager staat pakt de boom ook een 2e rij mee. Maar, deze panelen hebben op het moment dat ik pieken zou verwachten geen last van die boom.
ZO:
[afbeelding]

Dan even een dal, omdat hij van ZO, naar ZW over het huis heen gaat en deze panelen raakt:
[afbeelding]

Om daarna deze op NW ook op te pakken:
[afbeelding]

Hoe lager de zon, des te meer schaduw van die boom en het huis zelf op de panelen, maar, op de momenten dat ik de pieken verwacht hebben die factoren geen invloed.

Via de SE App zie ik ook geen verschil in opbrengst, behalve die van de hogere boom 's ochtends vroeg.
Ah ja, een boom wat ik al dacht, die zie je ook een beetje terug in het vergelijk die ik poste, oost komt wat lager op, panelen zijn dan vaak nog koud al kan de buitentemperatuur ook wat schelen natuurlijk.

Pieken van setjes met 3 oriëntaties (net als hier :9 ) zijn gewoon mega verschillend, met een slecht en bewolkt jaar zijn je pieken hoger, NW doet dan meer mee. Met mooi wolkenloos weer is dat lager, NW doet niet veel mee en weinig afkoeling door wolken.

Ik ken SE niet zo goed maar kan je ook panelen in groepen delen en daar het vermogen van optellen om aan te geven.
Als je dan per set zou kijken zal je zien dat bij licht bewolkt weer je NW veel meer mee doet dan bijv gisteren.
Ik zie dat ook met mijn noord en mijn oost-zuid-west die veel schaduw heeft. Pieken zijn in mei en oktober, juni juli kan je op heldere dagen vergelijken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorpse
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-04 13:50
Paar dagen geleden mijn eerste offerte binnen gekregen van Zonneplan met tweede verschillende zonnepanelen. Omdat ik er geen verstand heb van (ben me wel al flink aan het inlezen maar het is zo veel :)) zou ik graag van jullie kennis willen gebruik maken.

Ons huidig verbruik gezin 4 pers is nu rond 2600 kWh maar met twee jonge dochters (1 en 3) zal dit in de toekomst vast een stuk hoger zijn.

Offerte 275 wp zonnepanelen:
Verwachte opbrengst 2880 kWh per jaar.
12 x Trina Solar TSM-PD05 275 Wp Poly
1 x Omvormer SolarEdge SE3000 HD Wave
12 x SolarEdge Optimizer P300
Prijs excl btw: € 4699

Offerte 295 wp zonnepanelen:
Verwachte opbrengst 3088 kWh per jaar
12 x Trina Solar TSM-DD05A.05 (II) 295 Wp All Black
1 x Omvormer SolarEdge SE3000 HD Wave
12 x SolarEdge Optimizer P300
Prijs excl btw: € 4979

Ligging huis: Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1808/450438/wsQyNI6t.png
Dakplan: Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1808/450437/YBgObkyC.png

Ze raden aan solar edge vanwege de schaduw op onze dak. Zo komt de zon langzaam over het huis heen en aan het eind van de dag zorgen de bomen voor de schaduw. Wat vinden jullie van deze setup? Ik neig zelf naar de 295 wp zonnepanelen vanwege de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Dorpse
ik weet niet helemaal zeker waar zuid is.
(dus gok een beetje dat je dak dus niet 100% zuid is.)

maar ik zie geen schaduw waar nu perse SE voor nodig is.
maar dat verkoopt altijd wel lekker omdat te zeggen. ;)

dit kan allemaal gewoon opgelost worden met een goedkope 1mpp string omvormer. ;)
of nog beter een goedkope 2mpp string omvormer.
zodat je ook nog een 2x12x???Wp kunt doen.
geeft meer kWh als dat je maar 1 kant doet. ;)

(desnoods neem je goedkoper 2x12x275Wp panelen, dan kom je niet veer duurder uit als 1x12x300Wp en dan dure solaredge.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@migjes
Panas staan nog in de huiskamer tegen de muur. Voorlopig nog geen tijd voor om te leggen.
Gelukkig liggen er nog panelen. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-08-2018 12:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Dorpse

Ik denk dat je de schaduw van de schoorsteen bedoeld? Die draait over je dakvlak heen als de zon van oost naar west gaat. (Zie je ook door je gele vlak heen)
Die boom op west gaat wel wat doen maar is laat op de avond waar het toch al niet veel meer is.

Op zo'n dak als jij hebt zou ik geen 12 landscape leggen maar eerder 10 portrait voor en nog 10 portrait achter. 20x 270-315Wp en voila, geen SE maar een gewone string omvormer van 4000Wac.

@migjes
Satelietfoto is zuid onder denk ik zoals altijd.

Edit:
2x10 is netter om te zien, komt mooi uit met voltage en maakt lange dagen in de zomer.

[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 18-08-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:13:
@migjes
Panas staan nog in de huiskamer tegen de muur. Voorlopig nog geen tijd voor om te leggen.
ik zou niet te lang wachten, ik zie stiekem per Wp een stijging, die stiekem toch nog een 50kWh/kWp.
dat is iets meer als ik had verwacht eigenlijk.
maar helaas pas een half jaartje (wel zomer) testen, en dat is nog wat kort voor een echte conclusie. ;)

@Rol-Co
zuid onder was wel mijn gok, maar laten we dorpse dat maar bepalen. ;)

@Dorpse
zoals rol-co zegt met 2x10x???Wp dat kan natuurlijk ook.
dan kun je mischien even duur uitkomen als met 12x + solaredge. ;)
maar wel meer kWh aan opbrengst.

wees niet bang voor te veel kWh.
je kunt je huis altijd nog elektrisch gaan verwarmen zodat je ook geen stookkosten meer hebt.
of een elektrische auto/motor etc etc..
opmaken is altijd makkelijker als opwekken. ;)

check ook mijn voorbeeld dag van een oost-west set.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dus veel Wp kan met een vrij kleine(en daar door goedkope) omvormer worden afgehandeld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@migjes
Is dat een soort recycling van licht :+

Word wel volgend jaar zeker? We gaan nu alleen maar slechter in tijd en weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

MK_ schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:57:
[...]

Ik snap je volledig, maar probeer ook de andere kant te zien.

Als ik bij ons kijk, wij hebben nu voor 1k 13 jaar langer zekerheid. Er zijn ook mensen die zulke bedragen elk jaar weggooien om de nieuwste iPhone te hebben, en daar kijkt niemand naar om. Wij gebruiken hetzelfde bedrag nu om ons voor 13 jaar van stroom te voorzien.
Ik probeer het te begrijpen. Je betaalt iets meer omdat je denkt dat je panelen dan langer mee gaan, of dat je garantie krijgt als ze toch eerder de geest geven. Dus je wilt er vooral geen omkijken naar hebben, en ontlast worden, denk ik? Zelf denk ik dan vooral: je legt je ook vast aan iets wat op den duur steeds minder rendement oplevert, vanuit financieel oogpunt. Maar dit is misschien een beetje dezelfde discussie als je hypotheek voor 30 jaar vastzetten, dat zou ik ook nooit doen.
[...]
Tevens zie ik geen reden om over 15 jaar prima panelen weg te doen die nog 95% rendement hebben. De investering heeft zich allang uitbetaald, dus hoe langer ze werken, hoe voordeliger.
Dat klopt niet. Je kan ingehaald worden door de techniek, net zoals dat je een oude koelkast/vriezer/warmtepomp vanuit financieel oogpunt zou moeten vervangen na X jaar. Ik had het erover dat er een omslagpunt komt waarbij het voordeliger is om ze te vervangen. Milieu-impact even buiten beschouwing gelaten. Je kunt dan bijvoorbeeld zeer goedkoop zonnepanelen kopen die bijvoorbeeld 180% van jouw huidige rendement hebben. Mogelijk valt het samen met een verbouwing of dakrenovatie dus minder installatiekosten. En wie weet wordt installatie (nog) veel eenvoudiger en is er geen installatiebedrijf meer nodig. we hebben het over 15 jaar in de toekomst. De business case is uiteraard compleet afhankelijk van de situatie.
[...]

Dakoppervlak hoeft niet perse een probleem te zijn, als ik weer hier kijk kan ik nog (geplaatst in ZW en NO) 12 panelen kwijt, tevens kan ik NO op het dak nog 12 panelen kwijt. Genoeg plaats dan. De 4200Wp die we krijgen gaan nu al zorgen voor overproductie.
Maar met warmtepompen en elektrische auto wordt het al krapper, en 'overproductie' bestaat niet meer vanaf 2020. En daarnaast, ik schat dat bij 70% van de Nederlandse huishoudens het dakoppervlak wel de beperkende factor gaat worden als we allemaal all-electric gaan. Juist dan kan het belangrijk worden te profiteren van nieuwe technieken met hogere opbrengsten, en dan wil je dus niet 20-30 jr oude panelen op het dak.
[...]

Speculeren over wat er in de toekomst misschien nodig is zien we dan wel, uitbreiden kan altijd nog. Elektrische auto duurt hier waarschijnlijk toch nog 10+ jaar, dan hebben de panelen zich allang terugverdiend. Als het zelfs elektrisch wordt, en niet waterstof o.i.d.

Beide standpunten hebben voordelen, maar probeer het ook van de andere kant te zien en niet enkel vanuit je eigen standpunt.
Elektrische auto komt er gewoon, daar twijfel ik niet aan. Ik vind dat ik met mijn aanpak/visie flexibeler ben. Kan beter anticiperen op wat gaat komen. Met dure panelen die je 30 jaar wilt gebruiken leg je jezelf meer vast.

Ik probeer je te begrijpen, maar het lukt (nog) niet. Maar ik sta daar zeker voor open hoor. De boel 'terug verdiend' hebben wil niet zeggen dat het financieel gezien de beste keuze is/was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 07:40
@migjes
Wat heb je toch een fijne vrouw....
Als ik dat hier zou doen dan weet ik niet wie er eerder buiten ligt, ik of de panelen -O- -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:25
de Peer schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:36:
Maar met warmtepompen en elektrische auto wordt het al krapper, en 'overproductie' bestaat niet meer vanaf 2020.
Als salderen vervangen wordt door de terugleververgoeding dan heb je toch gewoon nog steeds overproductie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ybos schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:49:
[...]

Als salderen vervangen wordt door de terugleververgoeding dan heb je toch gewoon nog steeds overproductie :?
Dat hangt van je definitie van overproductie af. ja je kan netto meer produceren dan verbruiken, maar zult 60% van je stroom gewoon van het net halen. Ik vind overproductie dan een vreemde term, als het niet voorziet in je eigen stroombehoefte, en je op veel tijdstippen (en natuurlijk de nacht) nog altijd een 'tekort' hebt.
Ik zie overproductie als datgeen dat je hebt rond het middaguur bij volle zon: je produceert meer dan je kan verbruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 18-08-2018 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorpse
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-04 13:50
@migjes
Zuid is onderaan de foto. Het dak is zuid-west georiënteerd.

Eigenlijk heb ik de meeste schaduw vroeg in de ochtend en aan het eind van de dag. Aan het eind van de dag door de grote bomen aan de voorkant van het huis maar dan staat de zon al best laag.
Maar wat je zegt ga ik uitzoeken. Is het voorbeeld van je eigen zonnepanelen? Dit laat in ieder geval goed zien wat je bedoeld!

@Rol-Co
De schoorsteen zorgt inderdaad voor iets van schaduw op het midden van de dag maar bedoelde meer de schaduw door de grote bomen aan de voorkant al staat de zon dan best weer laag.
De 10 portrait voor en achter ga ik uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Dorpse
jep, dat is mijn set.

ik heb nu 6,43kWp op een 4kW omvormer.
(en dan top ik wel iets af, helaas, maar dat is maar erg weinig.)
wel nu met 3 verschillende richtingen/hoeken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden)

je ziet ook mooi de kerktoren in de ochtend als schaduw.
en ook dat ik bomen hebt in de avond.
last daar van, is eigenlijk maar amper iets van te merken.

die schoorsteen van jouw is wel iets erger.
maar door de panelen juist op te hangen vangen de diodes dat wel op en heb je er geen erge last van.
(ook zorgen dat je Vmpp hoog genoeg is, 10x of 12x geeft genoeg Vmpp ;) )
je hebt er geen SE voor nodig. ;)

je kunt ook nog iets doen zoals:
nu 1x12x300Wp op een +/- 4-5kW omvormer met 2x mpp.
dat is zeker niet duurder als wat je voor ogen had.
later: de andere mpp vullen met nog eens 12x300Wp.
en dan een warmtepomp om je huis te verwarmen.
je energie rekening word dan erg leuk om te betalen (als je al hoeft te betalen, vergeet de heffingskorting niet. >:) ).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• thefox154
Tijd om de balans op te maken....

Even voor het opfrissen van het geheugen: mijn woning gelegen achter een aantal grote bomen, en een platdak waar pas vanaf 13:00 de zon opdraait. 1 installateur wou geen offerte uitbrengen. De andere hielden veel voorbehouden en niemand durfde een opbrengst garantie af te geven. Wel allemaal dure panelen offreren voor de hoofdprijs uiteraard. Oja, volgens zonatlas is mijn huis totaal ongeschikt... Instraling op het dak was waardeloos.

De bomen voor de woning trekken schaduwen over de panelen het woonhuis staat er voor, eigenlijk mis ik de hele ochtend tot 12:30 - 13:00. IN de winter staat de zon laag en heb ik nog veel meer last van de bomen, er is dan slechts een tijdswindow van 1,5 uur waarin de panelen vrij van schaduw zijn.

Nu de praktijk, bij BVA heb ik de destijds zo beroemde SF panelen gekocht...
bruin/groenig, andere dichter bij de originele kleur. De groenige panelen matchen eigenlijk mooier bij het dak dan de zwarte dus achteraf ook nog een meevaller want de vrouw vond het prima. Vanwege alle schaduw heb ik korte strings gemaakt van 4 panelen gemaakt. Op het woonhuis nu zelfs strings van 3. Door de verschillende hoeken en de aanwezig zijn van een dakkapel. 2x de keuze gemaakt voor een iets duurdere omvormer met 2xmppt. Elke omvormer zit op een andere fase.

Op mijn woning zijn op 18 augustus 2017 zijn er 36 panelen live gegaan.
20 op een Goodwe 3000DNS (12 pannendak, 8 platdak)
16 op een Goodwe 2500SSN (16 platdak)
Pas op 3 juni dit jaar zijn er nog 15 panelen op het pannendak van de woning zelf online gegaan op een Omnik 3.0

Grappig: het montage materiaal was ongeveer net zo duur als de panelen

Dit heeft volgens de kwh meters het volgende opgebracht:
20x sf160 op de 3000DNS - 2207.4 KWh
16x sf160 op de 2500 - 1688.8 KWh
15x sf160 op omnik 3.0 - 612,7KWh (vanaf 3 juni 18)

De investering na aftrek van btw,alle materialen, arbeid (het woonhuis durfde ik niet zelf dus iemand voor laten komen), nieuwe meterkast, bedroeg netto € 3826,-. Oftewel € 0,46 per wp.
De terugverdientijd met de huidige cijfers is ~4 jaar. Gerekend met 0,19 per kwh. Dat betaal ik in mijn contract. Wanneer ik er vanuit ga dat de 15x op het dak op jaarbasis ongeveer net zoveel zal doen als de 16x op plat dak wordt dit 3,5 jaar.

Zou ik het weer doen, ja reken maar! Mooie middelvinger naar die installateur die het niet eens aandurfde :+
Ondanks alle mooie prijzen tegenwoordig van die 320wp paneeltjes ga ik deze set voorlopig laten liggen. Het heeft gezien alle schaduw mijn verwachting ver overtroffen. En een veer in de reet van @AUijtdehaag die in mijn optiek, en nu ook in de praktijk een prima oplossing aandroeg _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

@thefox154 fantastisch om te zien! Maar had de installateur niet gewoon groot gelijk? Hij kan geen veilingpanelen leveren en met nieuwe panelen was het niet rendabel geworden lijkt me, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

de Peer schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:36:
[...]
Ik probeer het te begrijpen. Je betaalt iets meer omdat je denkt dat je panelen dan langer mee gaan, of dat je garantie krijgt als ze toch eerder de geest geven. Dus je wilt er vooral geen omkijken naar hebben, en ontlast worden, denk ik? Zelf denk ik dan vooral: je legt je ook vast aan iets wat op den duur steeds minder rendement oplevert, vanuit financieel oogpunt. Maar dit is misschien een beetje dezelfde discussie als je hypotheek voor 30 jaar vastzetten, dat zou ik ook nooit doen.
Voornamelijk geen omkijken hebben naar de installatie inderdaad.

Misschien belangrijk, maar als het gaat over mijn installatie bedoel ik mijn ouders installatie (19, inwonend). Ze zijn 55-56, ik denk niet dat ze er zin in hebben om op 70+ nog zo'n forse investering te doen. Met een installatie die het gegarandeerd 25 jaar doen (afhankelijk van of de installateur nog bestaat enz enz) zijn ze er eigenlijk voor altijd van af.
[...]
Ik probeer je te begrijpen, maar het lukt (nog) niet. Maar ik sta daar zeker voor open hoor. De boel 'terug verdiend' hebben wil niet zeggen dat het financieel gezien de beste keuze is/was.
Voor ons lijkt het wel de beste keuze. Is het uiteindelijk niet zo, dan komen we daar maar hardleers achter. Altijd het goedkoopste aanschaffen is ook niet per definitie de voordeligste optie.

We hebben het er uitgebreid over gehad thuis, met zowel mijn ouders als mijn broer, welke zelf werkzaam is Adviseur Energie en Duurzaamheid. Komt wel goed :)

Goedkoopste offerte was 1,25€/Wp, deze was zo'n 15% duurder. We hebben ook nog verschillende offertes gehad die duurder waren zonder de extra garantie, en soms zelfs met normale stringomvormer i.p.v SolarEdge. SolarEdge was geen vereiste, maar als het goedkoper is dan een normale stringomvormer zie ik geen reden om er niet voor te gaan :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
de Peer schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 14:17:
@thefox154 fantastisch om te zien! Maar had de installateur niet gewoon groot gelijk? Hij kan geen veilingpanelen leveren en met nieuwe panelen was het niet rendabel geworden lijkt me, toch?
Nah vind ik niet, het is geen geheim, ik heb per paneel 36 euro betaald. Destijds waren de 170 en 175 van SF gewoon nieuw leverbaar. Stukprijs rond de 100 - 105 euro. Dus bij afname van 36 ofzo vast nog voordeliger. Dan nog de BTW terug halen en het verschil tegen de KWh prijs afzetten. Grofweg zit het verschil dan in de grote van de wel bekende wel of geen solar edge discussie. Dat betekend waarschijnlijk dat mijn terugverdientijd gewoon omhoog ging naar de normale 7 a 8 jaar.
Maar nee ze schermden allemaal met nog duurdere poly etc panelen, strings van 12 panelen en dat soort gedoe. Als de beste man zijn materie goed had gekend had hij dit ook kunnen voorstellen. Zeker omdat ik bij alle offertes specifiek naar SF geïnformeerd had zou er wel een belletje kunnen gaan rinkelen. En ja als je je alleen focus op andere type panelen zonder naar je klant te luisteren dan had hij misschien gelijk. Ik denk niet dat ik deze opbrengsten had kunnen realiseren. De strings werden simpel te lang waardoor er altijd wel schaduw op zou zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door thefox154 op 18-08-2018 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

@MK_ ok, ok, nu begrijp ik het! Op hogere leeftijd (straks) en een familielid die zijn tijd er in steekt, wordt het een heel ander verhaal. Zo is iedere situatie weer anders 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 01:33
Even een ander puntje: Veelgehoorde reactie hier is "Waarom SolarEdge?", met als opmerking dat het beduidend duurder is. Zojuist even aan het snuffelen geweest; voor een 5KW 3-fase omvormer ben je bij SMA ongeveer bijna evenveel kwijt als voor een SolarEdge met 16-20 optimizers (300/370), waarbij je als bonus sowieso al meer garantie op de SolarEdge krijgt, en zelfs bij weinig/geen schaduw haal je er al een paar procent meer uit. Bovendien is het veel makkelijker om aan een SolarEdge systeem nog wat paneeltjes onder rare hoeken of bijvoorbeeld maar 4 panelen op de andere dakhelft (vanwege dakramen/dakkapel bijvoorbeeld) terwijl je er 20 aan de andere kant hebt. Dan zou je bijvoorbeeld al een stringomvormer en 4 micro's moeten nemen.
De tijd dat het veel duurder was dan een westerse stringomvormer is wel een beetje voorbij dus.
Ja, met een Chinese omvormer kan het goedkoper maar vergeleken met een SMA (appels en appels) valt dat dus erg mee (of tegen), 10/15% ongeveer (hogere Wp panelen relatief minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Steyn_E schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:06:
Even een ander puntje: Veelgehoorde reactie hier is "Waarom SolarEdge?", met als opmerking dat het beduidend duurder is. Zojuist even aan het snuffelen geweest; voor een 5KW 3-fase omvormer ben je bij SMA ongeveer bijna evenveel kwijt als voor een SolarEdge met 16-20 optimizers (300/370), waarbij je als bonus sowieso al meer garantie op de SolarEdge krijgt, en zelfs bij weinig/geen schaduw haal je er al een paar procent meer uit. Bovendien is het veel makkelijker om aan een SolarEdge systeem nog wat paneeltjes onder rare hoeken of bijvoorbeeld maar 4 panelen op de andere dakhelft (vanwege dakramen/dakkapel bijvoorbeeld) terwijl je er 20 aan de andere kant hebt. Dan zou je bijvoorbeeld al een stringomvormer en 4 micro's moeten nemen.
De tijd dat het veel duurder was dan een westerse stringomvormer is wel een beetje voorbij dus.
Ja, met een Chinese omvormer kan het goedkoper maar vergeleken met een SMA (appels en appels) valt dat dus erg mee (of tegen), 10/15% ongeveer (hogere Wp panelen relatief minder).
geen idee hoe je rekend maar ik scoor van de plank (groothandel):
STP 5.000TL-20 voor € 1.132,00 ex BTW
SE5K E-Series voor € 990,00 + 20x € 37,27 = € 1735,40 ex BTW
toch nog een aardig verschil.

kijk ik naar 1fase en dan 4kW en dan 24 optimizers (die ik nodig zou hebben).
Sunny Boy 4.0 voor € 837,00 ex BTW
SE HD-Wave 4000H € 801,00 + 24x € 37,27 = € 1695,48 ex BTW

en dan ben ik blij dat ik een power-one PVI 3.6 heb. (is geen chinees, maar italiaan/amerikaan en tegenwoordig abb dus Zwitsers?.)
ook 4kW maar kan op een 16A groep, en heeft geen probleem met een 30mA ALS.
ook gewoon optitrack, maar dan heet het mppscanning.
en dit voor een prijs van 520€ ex BTW.
dat is dus 3x goedkoper, en daar kan ik zelf heel veel garantie voor regelen. ;)
(zeker als je bedenkt dat ik al snel een 5000kWh per jaar doe.
kan ik per half jaar bijna een nieuwe omvormer voor kopen. >:) )

edit:
pas wel op met solaredge, een optimizer start pas als hij power krijgt van het paneel.
en een omvormer start pas als hij voldoende optimizers heeft.
en stiekem zijn dit veel optimizers die hij nodig heeft. (zeker met 3fase en p300 dan word er 16x aangeraden, maar kan met iets minder, hoeveel hangt weer van veel zaken af. ;) )
dus 4 optimizers op oost en 16 op west, dan start de omvormer niet in de ochtend, dat doet hij pas als west ook voldoende kracht heeft. ;)
zo heel flexibel is het helaas nu ook weer niet. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 18-08-2018 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op de plank in GmbH zijn ze ook niet (zo) duur..
https://www.mg-solar-shop...r/SMA/SMA-Sunny-Tripower/

@Steyn_E
Heb je een voorbeeld waaruit blijkt dat SE bij geen schaduw-weinig schaduw, een paar procent meer produceerd tov een stringomvormer...?
Die optimizers verbruiken toch ook watt....?

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-08-2018 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Andre1973 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 22:05:
[...]
@WoudseHoeve hoe lang is die set van jou en wil je die verhuren aan @Taro ?
@Taro Mijn stok is 6 meter standaard en een verlengstuk van 3 meter. Totaal dus 9 meter.
Ik ga altijd met een ladder tegen de dakgoot aan staan net er boven uit en dan schoonmaken.
Dat is veilig en je kan goed zien wat je doet.

Huren kan altijd, geen idee wat ik er voor moet vragen.
Zit ik in de buurt ? Rijnsaterwoude.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
@AUijtdehaag Ik heb, van horen zeggen dus, vernomen dat iemand op een vrij, plat dak 2 setjes van 12 panelen had liggen, één op SMA met optitrack en de ander met SE. Hij behaalde 4,5% meer opbrengst dan met de SMA. Op een installatie van 5000wp is dat toch ongeveer 50 euro aan stroom per jaar (vermenigvuldigingsfactor 0,8 om 0,85). Gezien de meerprijs van ongeveer 350 euro (16 panelen 305wp) bij de leverancier die ik op het oog heb lijkt dat wel uit te kunnen, zeker omdat er op dat tweede dak wél schaduw gaat vallen.
Ik heb geen flauw benul wat die optimizers verbruiken, die 4,5% is van het totaal na 1 jaar, apart gemeten (dus niet de omvormergegevens). Gaat om het schuurdak trouwens, met een boom pal op het zuiden (in de zomer weinig schaduw want dan gaat de zon eroverheen, daarbuiten meer), dus daar ligt SE sowieso al meer voor de hand.
Hoe dan ook, heb je kleine paneeltjes kan het sowieso niet uit. Bij grotere of efficiëntere panelen wordt dat verschil dus toch wel kleiner, waarbij de SE volgens dat rekenvoorbeeld zonder schaduw in 7 jaar terugverdiend zou moeten zijn.
Voordat er dus meer vragen over komen: Ik heb ze zelf (nog) niet, maar het hele verhaal is natuurlijk geen onzin.

Nu even terugkomend op het hoofddak: Vier panelen wordt helemaal niets nee, wat een brainfart o_O. Wist ik ook wel.
Situatie is daar namelijk als volgt: Een groot, leeg dak op het zuidwesten en een grote dakkapel aan de noordoost kant. Daar is dus op het schuine gedeelte 1 rij van 4 panelen (landscape) te plaatsen, op de dakkapel kunnen er dan hopelijk nog 6 om toch ten minste aan 10 panelen voor die kant te komen, eigenlijk geen schaduw op twee schoorsteentjes na. De andere kant kunnen er 24 op (6x4 landscape) ook daar weinig schaduw. Maar eens kijken hoe ik dat het beste kan doen, ideaal is het sowieso niet met die korte ooststring, maar dat is ook lastig met elke andere zware (7kw of misschien zelfs wat meer) 3 fase omvormer.
Mogelijk toch per kant een omvormer, een 3-fase voor de westzijde en een kleinere enkelfase voor de oostzijde, maar dat is dan weer beduidend duurder.
Die 16 op de garage komen sowieso later, ga ik zelf doen maar het dakkie waar ze op moeten is nog niet af. Echter neig ik ook daarvoor richting SE (vanwege die boom dus. En nee, die gaat niet weg, veel te lekkere walnoten).
Hoe dan ook, geld opleveren doet het toch wel. Dan maar leuk speelgoed denk ik dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Steyn_E op 18-08-2018 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

WoudseHoeve schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:10:
[...]

@Taro Mijn stok is 6 meter standaard en een verlengstuk van 3 meter. Totaal dus 9 meter.
Ik ga altijd met een ladder tegen de dakgoot aan staan net er boven uit en dan schoonmaken.
Dat is veilig en je kan goed zien wat je doet.

Huren kan altijd, geen idee wat ik er voor moet vragen.
Zit ik in de buurt ? Rijnsaterwoude.
Ik kan niet met een ladder bij de dakgoot komen ivm een overkapping waar je niet op kunt staan. Met 9 meter ga ik het helaas vanaf de grond niet redden ivm Pythagoras.

1 uur en 7 minuten zou op zich te doen zijn (Dronten), ik zou evt. zelf een extra opzetstuk erbij kunnen halen en dan is de vraag of je slang het haalt. Maar ik denk dat ik dan ivm de lange termijn er liever zelf één haal en die ga proberen te verhuren ipv 1x per jaar naar jou toe te rijden, een verlengstuk moet kopen en jou er uiteraard ook iedere keer iets voor geef.

Bedankt voor het aanbod, top!

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Taro
Bij zo een lengte zou ik geen aluminium nemen vanwege de doorbuiging.
YouTube: Unger nLite - Water Fed Pole Material Comparison

Ik heb zelf de HiFlo nLite HiMod Carbon met 2 verlengstukken, zodat ik op 13,5 mtr kan komen....
En dat is al een redelijk gevecht met de bovenste panelen (35 graden dak, 5 mtr dakgoot, 3 panelen portrait hoog)
Helaas woon ik nog zuidelijker... (en leen ik liever geen dure spullen uit, zonder dat ik erbij ben)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-08-2018 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:26:
@Taro
Bij zo een lengte zou ik geen aluminium nemen vanwege de doorbuiging.
YouTube: Unger nLite - Water Fed Pole Material Comparison

Ik heb zelf de HiFlo nLite HiMod Carbon met 2 verlengstukken, zodat ik op 13,5 mtr kan komen....
En dat is al een redelijk gevecht met de bovenste panelen (35 graden dak, 5 mtr dakgoot)
Helaas woon ik nog zuidelijker...
Ik had inderdaad al wat onderzoek gedaan en kwam ook uit op Carbon. Daarom denk ik dat ik dit zakelijk ga aanpakken, er een website bij maak en het geheel ga verhuren. Met die lengte kan immers nagenoeg iedereen hem wel gebruiken en ik woon redelijk centraal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barend_berg
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-09 07:53
Na een aantal weken veel posts te hebben gelezen uiteindelijk begin augustus de beslissing genomen ook aan de zonnepanelen te gaan.

Na toch zeker een offerte of 10 iemand gevonden die tenminste de moeite nam om snel te komen kijken voor hij een offerte uit bracht en uiteindelijk is voor €1,07 ex btw het volgende geplaatst, waarbij ik de kabel van de meterkast naar de omvormer (3 meter ernaast) zelf heb aangelegd.

12x 300wp Ja solar Zonnepanelen
12x Solaredge p300 optimizers
Solaredge 3500 hd-wave omvormer

Installatie op OZO, 119 graden.

Voor mijzelf de beslissing genomen als de prijs onder de €1,10 per WP i.c.m. Solaredge mogelijk was zou ik hiervoor gaan. Op dit moment 's ochtends iets wat last van schaduw op de onderste panelen. Mogelijk dat dit later in het jaar nog wat meer wordt.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=68543

Afbeeldingslocatie: http://oi65.tinypic.com/2l8klco.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Steyn_E

En hoe zijn die 2 setjes bemeten? Van SE is bekend dat het wat optimistisch is, dus dan is de 4% zo weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
Beide met een aparte KWh meter in de verdeelkast, inderdaad niet uit de portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:39
Steyn_E schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 12:47:
Beide met een aparte KWh meter in de verdeelkast, inderdaad niet uit de portal.
Aangezien het begon met, ik heb van horen zeggen......
Zal het oorspronkelijke verhaal wel zijn dat de sma 4 procent beter scoort, dat zou technisch gezien ook beter kloppen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan ook de twee besten (met SMA en Solaredge) vergelijken uit Anton's PVoutputlijst
https://pvoutput.org/comp...34376&sid1=32119&c=-1&t=m

Tweakers PVOutput lijst

Al kan er over de juistheid gediscusieerd worden....

Enige waarbij ik overtuigd geraak is, 2 daken naast elkaar met SMA en Solaredge en op pvoutput.
Maar ik heb ze nog niet gevonden helaas...

Als ik de SMA vergelijk met een Steca, zit er ook maar amper verschil in.
Twee daken die ongeveer hetzelfde liggen:
https://pvoutput.org/comp...36100&sid1=15478&c=-1&t=m
(laatste 3 maanden vergelijken)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2018 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Nou nee, dat de SMA beter scoort lijkt me sterk. De totale efficiëntie (verlies optimizer+omvormer) is op ik geloof een half procent na gelijk (in het voordeel van SE), de winst zit 'm naar het schijnt in de verschillen per paneel (0-5% gesorteerd meestal) en dingen als schapenwolken die schaduw op een deel van de panelen geven. Later op de levensduur krijg je degradatieverschillen en dan kan SE ook wat helpen. Je hoeft ook maar een paar % winst te hebben om die 350-400 euro terug te verdienen en je krijgt 12 ipv 5 jaar garantie.
Die paar honderd euro is, op een installatie van een duizendje of 6-8 natuurlijk niet de factor die het verschil gaat maken in ieder geval. Het verdient zichzelf misschien net wel of net niet terug, ook afhankelijk van hoeveel geluk je hebt met je omvormer. Maar je hebt er wel mooi de spanning van af bij een storing, je kunt per paneel zien of er iets mis mee is (mogelijk dat daarom veel installateurs die kant op willen) en het is tof om het op die manier te kunnen monitoren. Als dat, na zeg die 7-8 jaar budgetneutraal is, is het mij ook best. Eventuele winst is een mooie bijkomstigheid. De extra garantie is dan denk ik doorslaggevend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Steyn_E
Jij rekent nog met 21 ct...(vermoed ik)
Salderen willen ze in 2020 afschaffen, en jouw nog maar 6 ct geven...(vermoed ik)
Kom nou eens met harde cijfers (pvoutput) ipv de blauwe ogen geloven van een verkoper.

Je somt prima de verkoopargumenten op... Niks mis mee.

Maar hier al 5 jaar onafgebroken produktie op een SMA... en geen enkele defecte optimizer (dat komt "helaas" wel eens voor, naar het schijnt)
Dus wat is betrouwbaarder: optimizer of geen optimizer? (retorische vraag, wat er niet zit kan ook niet kapot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
19 cent inderdaad. 6 cent geloof ik niks van, daarmee valt niets te verdienen (bij ~4,5 cent kostprijs). Ik kan natuurlijk geen zinnige berekening maken met getallen die wij niet hebben. Ik ga er vanuit dat je op z'n vroegst pas na 7 jaar na het afschaffen van het salderen pas op het basistarief komt, daarvoor op bijvoorbeeld 15 cent voor de mensen in 2020, en daarna afbouwend met de kostprijs van een setje panelen inclusief installatie. Maar wél over alle geleverde KWh's, niet alleen over het deel dat je zelf 'had kunnen wegstrepen'. Hoe dan ook, 6ct vanaf 2020 kan nooit als ze een tvt van rond de 7 jaar willen aanhouden dus daar ga ik sowieso niet van uit.
Betrouwbaarheid en garantie zijn 2 verschillende dingen. De eerste een statistiek, de tweede een (bijna) zekerheid. De optimizers zelf geven ze trouwens 25 jaar garantie op, alhoewel ik heb begrepen dat ze behoorlijke problemen hebben met die ingebouwde dingen. Maar dat doen ze vast niet omdat ze verwachten dat ze zo vaak stuk gaan. Slechte batch geweest?

Maar zet voor de gein eens de SMA 3-fase 5KW naast de SE met 16xP370, en voeg eens een garantieverlenging naar 10 jaar toe. Dan is het prijsverschil nog iets van 100 euro, daar hoef je over 25 jaar niet zo veel stroom voor op te wekken (en de tweede omvormer die je in die tijd vast nodig hebt is ook nog eens een stukkie goedkoper).
Bij financieel "lood om oud ijzer" is kiezen voor SE ipv SMA toch niet zonde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:29
Het is niet dat ik anti Solaredge ben, maar @AUijtdehaag heeft wel gelijk.
Je noemt alle verkoopargumenten op van Solaredge.
Echter moet je ook de nadelen meenemen in je overweging.

De tolerantie tussen panelen onderling valt best mee.
Tussen het beste en slechtste paneel van een partij zit in het uiterste geval 4Wp verschil, vaak zelfs minder.
Het verschil wat Solaredge maakt wordt meteen teniet gedaan door het eigen verbruik van de optimizers.

Ik heb toegang tot meerdere monitoring portalen, als ik dan die gegevens terug reken naar kWh/kWp dan vallen die verschillen reuze mee.
Bij bewolking doet Solaredge het zelfs slechter dan een string omvormer.

Als je geen last hebt van schaduw zie ik de meerwaarde van Solaredge niet in.
Of je moet bewust kiezen voor het monitoren op paneel niveau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Steyn_E
SMA STP 5000 : 1335 euro
SMA STP 5.0: 1329 euro
Garantieverlenging: 247 euro (investeren is risico nemen, dus laat lekker gaan)

SE 5K: 1149 euro
16x P370: 16x 47,20 = 755,20 euro
Totaal: 1904 euro
Dat is "iets" meer dan 100 euro verschil.

Leg dan 2 panelen meer weg, dan heb je meteen winst (zowel financieel als in opbrengst), met minder centen.

Maar heel deze discussie is nergens voor nodig.
Neem gewoon SE als je je daar het prettigst bij voelt..
Ik blijf bij mijn (2e hands nieuwe) SMA's
(heb er al 5 gehad om te testen/uitbreiding en ze doen het allemaal nog, de oudste is nu 6 jaar)

Ik zou me drukker maken over dat je "eventueel" chinese panelen het nog doen over 25 jaar.
Daarom komt er hier nu Panasonic. Daar heb ik iets meer vertrouwen in. (de Senersun doen het overigens nog prima, maar het is tijd voor een upgrade om de verslaving te voeden)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:19
@Steyn_E je kan beter stoppen met deze discussie over Solaredge, je gaat het nooit winnen, zeker niet met voor gekauwde Solaredge argumenten.

Zo lang je zelf maar achter je keuze sta. Ik in ieder geval wel. Al ruim 5 jaar.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-09 17:14
AUijtdehaag schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:47:
Je kan ook de twee besten (met SMA en Solaredge) vergelijken uit Anton's PVoutputlijst
https://pvoutput.org/comp...34376&sid1=32119&c=-1&t=m

Tweakers PVOutput lijst

Al kan er over de juistheid gediscusieerd worden....

Enige waarbij ik overtuigd geraak is, 2 daken naast elkaar met SMA en Solaredge en op pvoutput.
Maar ik heb ze nog niet gevonden helaas...

Als ik de SMA vergelijk met een Steca, zit er ook maar amper verschil in.
Twee daken die ongeveer hetzelfde liggen:
https://pvoutput.org/comp...36100&sid1=15478&c=-1&t=m
(laatste 3 maanden vergelijken)
https://pvoutput.org/comp...&sid=50752&sid1=47252&t=d

Waar MeerZon precies in Hoofddorp zit heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Wat duidelijk te zien is dat MeerZon op de bewolkte dagen/lagere Wattage beter scoort.
Maar op dagen met volle zon gaat die van mij beter.
Als ik de SE portal erbij pak dan is het verschil nog groter, maar dat zal dan die paar % te rooskleurig dan zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rouske schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 15:59:
[...]

https://pvoutput.org/comp...&sid=50752&sid1=47252&t=d

Waar MeerZon precies in Hoofddorp zit heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Wat duidelijk te zien is dat MeerZon op de bewolkte dagen/lagere Wattage beter scoort.
Maar op dagen met volle zon gaat die van mij beter.
Als ik de SE portal erbij pak dan is het verschil nog groter, maar dat zal dan die paar % te rooskleurig dan zijn ;)
Dat heeft niks met se te maken maar met verschil in panelen. Mijn bijna buurman veegt mij van tafel met felle zon, zodra het flink bewolkt is dan word het andersom.
Se kan gewoon nooit beter zijn als er geen schaduw is, het verlies van de optimiser is simpelweg te groot.
Die adviseur praatjes van @Steyn_E gaan linker oog erin, en rechteroog eruit.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:29
wizzopa schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 15:49:
@Steyn_E je kan beter stoppen met deze discussie over Solaredge, je gaat het nooit winnen, zeker niet met voor gekauwde Solaredge argumenten.

Zo lang je zelf maar achter je keuze sta. Ik in ieder geval wel. Al ruim 5 jaar.
Mijn post heeft niks te maken met het bashen van Solaredge, het is mijn ervaring met meerdere soorten omvormers en systemen.

Het is een prima systeem, echter om een weloverwogen beslissing te maken moet je zowel de voor, als de nadelen afwegen. Die nadelen mogen best benoemd worden.

Solaredge is sowieso erg agressief in hun marketing, niet alleen de installateurs verkopen het graag, de groothandels promoten het merk ook heel actief.

En als @Steyn_E bewust kiest voor Solaredge is daar natuurlijke niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myriadmysteries
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-12-2024
reneeke1970 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:57:
[...]

Kun je op de omvormer nog de spanning aflezen van die ene string?
Dat is bepalend namelijk.
Hoi,
Sorrie voor de late reactie. Ik had aan de installateur gevraagd voor details. Maar ik krijg een dus een offerte. Ook goed, maar ja.

Terug ontopic:
269 volt direct op de string

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wizzopa schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 15:49:

Niet om het een of ander maar heb je iemand wel eens zien posten dat hij niet achter zijn keuze staat? ;)

SE is prima als je stukken schaduw hebt of een pijp of schoorsteen over je dak en je er niet tegen kan dat dat iets kost op jaarbasis. Ook logging per paneel kan een issue zijn.

Verder is het natuurlijk ook meer spullen, dus er kan meer kapot, je bent altijd gebonden aan de SE omvormer, je kan niet ff snel een andere ophangen.
En natuurlijk onzinnig om het te gebruiken op een schaduwloos dak, waar is er dan een voordeel? Verschillen in paneel heeft de fabricant al uitgezocht (meer dan 5Wp zal het niet zijn) dus dan zijn het alleen extra kosten waar je ook 1-2 panelen meer voor had kunnen leggen. 50,- per jaar gaat het niet opleveren.

Ieder zijn ding natuurlijk, maar let wel op dat het niet geadviseerd word omdat het makkelijker is voor de installateur, die kan namelijk gewoon alles aan elkaar prikken en hoeft niet een "plan" te maken.
Want dan betaal jij meer voor iets wat makkelijker/goedkoper te installeren is en je krijgt daar vast geen korting op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellevictoor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 16:34
Ik ga zelf 18 panelen installeren en ik wil al mijn verbruik correct meten. Ik heb een 3x230v aansluiting en wil specifieke verbruikers meten met SDM120 kwh tellers.
MIjn omvormer ga ik ook hiermee meten, maar ik vraag mij af waar ik nu mijn hoofdmeter moet steken.
Ik wil dus mijn volledige verbuik meten en ik vrees dat mijn stroom die opgewekt wordt door mijn zonnepanelen dubbel zal tellen als verbruik (bijtellen, ipv negatief te telllen). Liefst zou ik de stroom van mijn zonnepanelen niet meten zodat ik een duidelijk overzicht heb van mijn verbruik en een overzicht van mijn opbrengst. Zijn er nog mensen die dit willen bereiken met hun installatie? Hoe hebben jullie dit bedraad?

ik had dit in gedachten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/apX9gruy5TkxBiQdDjPlPtvU/full.png
betekent dit ook dat ik mijn eigen opgewekte stroom niet ga gebruiken, maar enkel terug op het net stoppen? Of werkt het niet op die manier?

[ Voor 11% gewijzigd door jellevictoor op 19-08-2018 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jellevictoor schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 17:09:
Ik ga zelf 18 panelen installeren en ik wil al mijn verbruik correct meten. Ik heb een 3x230v aansluiting en wil specifieke verbruikers meten met SDM120 kwh tellers.
MIjn omvormer ga ik ook hiermee meten, maar ik vraag mij af waar ik nu mijn hoofdmeter moet steken.
Ik wil dus mijn volledige verbuik meten en ik vrees dat mijn stroom die opgewekt wordt door mijn zonnepanelen dubbel zal tellen als verbruik (bijtellen, ipv negatief te telllen). Liefst zou ik de stroom van mijn zonnepanelen niet meten zodat ik een duidelijk overzicht heb van mijn verbruik en een overzicht van mijn opbrengst. Zijn er nog mensen die dit willen bereiken met hun installatie? Hoe hebben jullie dit bedraad?

ik had dit in gedachten
[afbeelding]

betekent dit ook dat ik mijn eigen opgewekte stroom niet ga gebruiken, maar enkel terug op het net stoppen? Of werkt het niet op die manier?
Je plaatje werkt niet maar heb je een hoofdschakelaar in of onder je meterkast? De omvormer moet dan via kWh meter die je andersom aansluit naar de beveiliging (automaat-aardlek of alamat) naar de hoofdschakelaar.
Je bruto verbruik meter moet ook direct vanaf de hoofdschakelaar, en van de meter weer naar de groepen of verdeelblokjes.
2 kabels in 1 aansluiting is niet aan te bevelen in sommige hoofdschakelaars, daar neem je de dubbele aansluiting verloopjes voor.

Dan alles wat je opwekt gaat naar de hoofdschakelaar en verbruik komt daar via een meter ook vandaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellevictoor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 16:34
afbeelding geupdated.
Rol-Co schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 17:16:
[...]

2 kabels in 1 aansluiting is niet aan te bevelen in sommige hoofdschakelaars, daar neem je de dubbele aansluiting verloopjes voor.

Dan alles wat je opwekt gaat naar de hoofdschakelaar en verbruik komt daar via een meter ook vandaan....
Ik begrijp niet goed wat je hiermee wil zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Myriadmysteries schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 17:07:
[...]

Hoi,
Sorrie voor de late reactie. Ik had aan de installateur gevraagd voor details. Maar ik krijg een dus een offerte. Ook goed, maar ja.

Terug ontopic:
269 volt direct op de string
Dat is een spanning waar nagenoeg iedere één fase omvormer mee kan werken dus je kunt vanalles kiezen. Ook tweedehands is er een groot aanbod

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jellevictoor
Plaatje klopt volgens mij wel.

Welke omvormer komt er? Een SMA kan je ook uitlezen via modbus TCP/IP eventueel (via de plc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@jellevictoor Zo zit het hier https://imgur.com/CbbGBpw en de kabels zo https://imgur.com/p2CNHQS

[ Voor 26% gewijzigd door wizzopa op 19-08-2018 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jellevictoor schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 17:47:
[...]

afbeelding geupdated.

[...]

Ik begrijp niet goed wat je hiermee wil zeggen.
Ja ik ging even uit van hier maar als je een normale meterkast hebt kan je van de hoofdschakelaar naar de verdeelblokjes (1 of 3 fase maakt daarin niet uit) en van daaruit kan je de pv aansluiten en de kWh meter voor de verbruikers.
Het is wat lastiger als je een busboard hebt van abb net als hier.
Zoals wizzopa zijn schets is goed.

@wizzopa
Jou 2e voorbeeld kan/mag alleen met flex, harde kern moet met deze dingen.
https://www.sandervunderi...universeel-2-x-10-mm.html

Maar via de verdeelblokjes die standaard in de kast zitten kan ook.

[ Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 19-08-2018 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Rol-Co schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 19:00:
[...]

Ja ik ging even uit van hier maar als je een normale meterkast hebt kan je van de hoofdschakelaar naar de verdeelblokjes (1 of 3 fase maakt daarin niet uit) en van daaruit kan je de pv aansluiten en de kWh meter voor de verbruikers.
Het is wat lastiger als je een busboard hebt van abb net als hier.
Zoals wizzopa zijn schets is goed.

@wizzopa
Jou 2e voorbeeld kan/mag alleen met flex, harde kern moet met deze dingen.
https://www.sandervunderi...universeel-2-x-10-mm.html

Maar via de verdeelblokjes die standaard in de kast zitten kan ook.
Overbodige info.

[ Voor 11% gewijzigd door wizzopa op 19-08-2018 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wizzopa schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 19:21:
[...]

Klopt, maar ik heb hier na de hoofdschakelaar alles 6mm2 soepel. dit was het https://imgur.com/ymNlWn4 nu zo https://imgur.com/jmkZkGY en voor de panelen https://imgur.com/BHEfi8k
Ja ik ook, maar het gaat om jellevictoor zijn kast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuver1
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-03-2024
Hoi

Naar lang twijfelen hier ook besloten om panelen op het dak te leggen
Dak ligt op zo ik kan er 10 kwijt waarbij er meschien 1 wat schaduw zou kunnen krijgen van een schoorsteen.
Jaarlijkse verbruik ligt rond de 3000-3200 kWh
Ik zou eventueel nog wat panelen op platte dak van de schuur kwijt kunnen die meschien iets meer schaduw pakken van wat bomen.
Nu hoorde ik dus ook al vaak dat je beter een se omvormer kunt nemen maar naar beetje gelezen hier te hebben begin ik te twijfelen of een sma niet net zo goed is.
Bvb dak op 1 string en platte dak op nr 2.
Zelf zat ik te denken aan q cell panelen 320 wp.
Wat zouden jullie mij aan raden.
Dak is 4,2 bij 6 en tussen de 2 schoorstenen 5,3 m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Nuver1
Heb je misschien ook wat plaatjes van je daksituatie/google maps ?
http://mupload.nl en dan de code met de img tags hier plakken

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2018 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuver1
Hier een foto van het dak

https://www.mupload.nl/img/8wm513s.jpg

Linker schoorsteen zou dan wat schaduw kunnen gaan geven

[ Voor 30% gewijzigd door Nuver1 op 19-08-2018 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myriadmysteries
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-12-2024
@reneeke1970 bedankt voor t advies!

Kunnen jullie me misschien helpen met het kiezen van een omvormer?

Ik zit dus te kijken naar een 1-fase omvormer voor 2000wp op een plat dak met geen/weinig schaduw. 260 voltage op de string.

Keuzes:
Goodwe gw2000 ns
Omnik 2.0k tl2
Sma sunny boy 2.5

Van deze 3 is de sma de duurste want europees merk maar of dat het kwalitatief het beste is?

Minstens wifi verbinding out of the box zou fijn zijn. Misschien een lcd display erbij maar niet per sé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20
Even een vraagje mbt het uitlezen van je opgewekte stroom. Ik zit er aan te denken om APS YC500I omvormvers te gaan gebruiken voor een set vab 4 of 6 zonnepanelen. Voor het uitlezen van de panelen heb ik een dure APS monitoring unit nodig. Ik heb echter een slimme meter met P1 poort en deze is aangesloten op een Raspberry Pi met hierop domoticz.

Kun je opgewekte stroom op je P1 poort een beetje fatsoenlijk uitlezen? Zie je direct wat je verbruikt en opwekt? Of wordt dit direct met elkaar verrekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Flappie
Je hebt altijd 2 gegevens nodig.
P1 + Panelen
of
P1 + Eigen Verbruik

Met enkel P1 weet je nog niks
Dus schaf een kWh meter aan op S0 of modbus of m-bus (met eventueel een youless/arduino/pi)
Een lua scriptje rekent het dan uit voor je.

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2018 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-09 17:21
Dat gaat niet werken inderdaad. De energie is al opgemaakt voor het bij je slimme meter aankomt.
Die kan dus nooit weten wat er opgewekt wordt. Gewoon een eigen S0 kWh meter op de groep van de APS en klaar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nuver1 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 20:23:
Hier een foto van het dak

https://www.mupload.nl/img/8wm513s.jpg

Linker schoorsteen zou dan wat schaduw kunnen gaan geven
Is het dak niet op het zuiden?
Gaat het dakraam eruit?
Kloppen de maten zo?
Wat zijn de afmetingen van het platte dak?
Heb je 1 of 3-fase in huis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XZYHLEbf54LAoLXtEN0vZRfB/thumb.jpg

Kortom, te weinig info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20
Oke, duidelijk verhaal. Zijn hier nog adviezen mbt kwh meters met S0 poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuver1
AUijtdehaag schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 20:42:
[...]

Is het dak niet op het zuiden? Nee zuid oosten
Gaat het dakraam eruit? Ja dat mag er uit
Kloppen de maten zo? Ja maten kloppen. 4,2 is tot de nok tot aan de schoorsteen is links 3,5 rechts nog iets minder
Wat zijn de afmetingen van het platte dak? 7x3,6 maar zit wel een raam in van 2x1
Heb je 1 of 3-fase in huis. 1 fase

[afbeelding]

Kortom, te weinig info

[ Voor 7% gewijzigd door Nuver1 op 19-08-2018 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De ene schoorsteen zit lager dan de andere?
anders kon je er 12 kwijt in landscape?

Maar leg er 10 op zuidoost en 10 op noordwest?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6TaNB1YpcVu7umdI9QW7jxtR/thumb.jpg
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/

Sorry nog te weinig info/tekeningen met de juiste maten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Voor plat op een dakkapel. Is het beter om 4x SF 170Wp te leggen of 2x PS350MBB 350Wp. En zou het genoeg zijn om dan in het frame op de 4 hoeken een stoeptegel te leggen? Gewoon om te weten wat de mogelijkheden zijn mocht het budget het weer toelaten of er 2de hands leuke dingen langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Flappie schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 20:43:
Oke, duidelijk verhaal. Zijn hier nog adviezen mbt kwh meters met S0 poort?
Neem er een met modbus (en S0)
https://nl.aliexpress.com...8148356.24.7692707cwrAohG
Met modbus zou je meer info eruit kunnen halen (icm een pi en een modbus adapter)
bijv Zuluman in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"
Of hou het simpel met een youless en S0

Ikzelf ben meer een finder fan....
https://gfinder.findernet...ents/7E/EN/ADV7EUSAEN.pdf
en gebruik M-Bus (meterbus)
https://www.elektrowelt-z...ttstelle-mid-konform.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Myriadmysteries schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 20:26:
@reneeke1970 bedankt voor t advies!

Kunnen jullie me misschien helpen met het kiezen van een omvormer?

Ik zit dus te kijken naar een 1-fase omvormer voor 2000wp op een plat dak met geen/weinig schaduw. 260 voltage op de string.

Keuzes:
Goodwe gw2000 ns
Omnik 2.0k tl2
Sma sunny boy 2.5

Van deze 3 is de sma de duurste want europees merk maar of dat het kwalitatief het beste is?

Minstens wifi verbinding out of the box zou fijn zijn. Misschien een lcd display erbij maar niet per sé.
Sma heeft geen wifi, gaat wel beter met schaduw om, heb je daar geen last van dan zijn die andere twee net zo goed

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
:?
https://www.mg-solar-shop...Solar-Wechselrichter.html
Werkseitig integrierte Ethernet und WLAN Schnittstelle
Dat klote blauwe lampje gaat snachts ook niet uit.... :+
Wel handig voor op zolder...

@Myriadmysteries
En uitleesbaar via modbus tcp/ip en node-red en dan naar grafana
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6uyNH0fZiJ69hvlpQZ5OVhBf/thumb.jpg
En een eigen webserver.
En uitleesbaar via SBFspot

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2018 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-09 17:33
Binnenkort wil ik, nu de verbouwing richting afronding gaat, concrete stappen gaan zetten voor het leggen van panelen. Vanwege een net wat minder gunstige ligging en flink wat schaduw, heb ik maar ff een apart topic geopend.
Een hartelijk welkom om je mening te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:32
CurlyMo schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:04:
Voor plat op een dakkapel. Is het beter om 4x SF 170Wp te leggen of 2x PS350MBB 350Wp. En zou het genoeg zijn om dan in het frame op de 4 hoeken een stoeptegel te leggen? Gewoon om te weten wat de mogelijkheden zijn mocht het budget het weer toelaten of er 2de hands leuke dingen langskomen.
Ik had ze destijds plat liggen, helemaal zonder ballast.. ging prima

De SF panelen deden het plat echt nog bijzonder goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
jantje112 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:17:
[...]

Ik had ze destijds plat liggen, helemaal zonder ballast.. ging prima

De SF panelen deden het plat echt nog bijzonder goed
Aangezien je het hebt over de verleden tijd, waarom heb je ze niet meer liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:39:
[...]

Ik zou het al knap vinden als jij er een paar kunt kopen, ze vragen gewoon ruim boven 100 euro, gewoon absurd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:02:
[...]

Ik zou het al knap vinden als jij er een paar kunt kopen, ze vragen gewoon ruim boven 100 euro, gewoon absurd
Ahum.... 100? Een 170 vragen ze 150 160 ex voor. (En dan nog 25,- administratie kosten 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 20-08-2018 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:09:
[...]

Ahum.... 100? Een 170 vragen ze 150 160 ex voor. (En dan nog 25,- administratie kosten 8)7
Heb al bijna spijt dat ik ze op het dak heb gelegd, die dingen geven met doorverkopen een veel hoger rendement dan met zonnestraaltjes |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-09 17:33
Als ik me enorm verveelde, zou ik een SF importhandeltje beginnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cranberry schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:16:
Als ik me enorm verveelde, zou ik een SF importhandeltje beginnen ;)
Als ik een leuke deal zie in mono gaan de 20 stuks hier gewoon op marktplaats.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:30:
[...]

Als ik een leuke deal zie in mono gaan de 20 stuks hier gewoon op marktplaats.
;)
daar zou ik niet te lang mee wachten voordat de markt door krijgt dat je voor 170Wp aan panasonic maar een 110€107€ ex BTW betaald. ;)
moet je wel een 325Wp paneel kopen, maar dat hangt nog goedkoper op als een 170Wp.
(ongeveer 33% minder aan bevestiging spul, en dat tikt toch een paar centen aan.)

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 20-08-2018 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:42:
[...]

daar zou ik niet te lang mee wachten voordat de markt door krijgt dat je voor 170Wp aan panasonic maar een 110€ ex BTW betaald. ;)
Dat maakt niet uit, iemand met een dak vol SF die er 5-10 bij wilt heeft geen keuze ;) iemand die 4 Sf op zijn dakkapel kwijt kan ook niet en beide kunnen niks met pana's.

Langer wachten maakt ze alleen schaarser/duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:02:
[...]

Daarom was mijn vraag ook waarom ze er niet meer liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:17
Ben ik even blij dat ik mijn dak vorig jaar compleet vol heb gelegd met SF175s paneeltjes! Nu maar hopen dat er niet eentje defect raakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:48:
[...]

Dat maakt niet uit, iemand met een dak vol SF die er 5-10 bij wilt heeft geen keuze ;) iemand die 4 Sf op zijn dakkapel kwijt kan ook niet en beide kunnen niks met pana's.

Langer wachten maakt ze alleen schaarser/duurder.
iemand die 4x op een dakkapel wil leggen pakt gewoon panasonic 4x295Wp panelen (bijna zelfde maat).
dan kost het hem bijna de helft met bijna 2x het aantal Wp. (dus kosten neutraal meer Wp)
geeft ook (net)voldoende Vmpp voor een LT omvormertje. ;)

verder blijft de cross import bestaan, en is maar 1 grote leverancier die ze niet meer levert in Europa.
dus echt van de markt gaan ze niet, alleen de grote leverancier ziet gewoon dat hij minder geld hoeft te betalen voor andere merken/systemen zoals mono dat nu erg goedkoop is geworden.
dus die zagen de bui al hangen en wouden niet meer met voorraden er van zitten.
(die grote jongens weten meer als wat wij hier weten, dus die spelen al vast in op de toekomst.
de keuze om SF er uit te gooien was ook weer net voor de grote daling in prijs voor mono.
ze zitten daar echt niet te slapen. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
polleke schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:58:
Ben ik even blij dat ik mijn dak vorig jaar compleet vol heb gelegd met SF175s paneeltjes! Nu maar hopen dat er niet eentje defect raakt ;)
SF panelen leggen is geen doel op zich ;)
migjes schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:59:
[...]
iemand die 4x op een dakkapel wil leggen pakt gewoon panasonic 4x295Wp panelen (bijna zelfde maat).
dan kost het hem bijna de helft met bijna 2x het aantal Wp.
Welke bedoel je dan?

Verder is de maat niet bijna hetzelfde:
SF: 125,7cm bij 97.7cm
Kuro: 159cm bij 105cm

Als je dus ~ 150cm x 200cm te hebt, dan is dat een significant verschil.

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 20-08-2018 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-11-2023
Is er iemand die ervaring heeft met de firma Volta Energycare?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

polleke schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:58:
De 175 is een beetje "vreemde eend" een 170 paneeltje met andere sticker, kan ook weer niet op sommige optimisers.
Maar misschien is het voor jou over 2-3 jaar wel rendabel om ze te vervangen voor een mono paneel en nog geld over ook, of 1,5x het Wp.
Maar goed, met schaduw kan er nog geen paneel aan tippen, ook de hier zo geroemde pana hit niet, de minder belangrijke hoek en temperatuur coëfficiënt maken ze toch uniek.

@migjes
Een dakkapel was een verkeerd voorbeeld misschien, geen schaduw, maar een schuurtje met wat schaduw en maar 4 stuks bijv.
Het is dat ik op zuid van de O-Z-W set ook 5 x sf170 heb en daar niet veel anders kwijt kan door de beperkte ruimte van 1m35 hoog bij 5m40 breed anders had ik het misschien al gedaan, enige wat ik nog als optie heb maar er niet mooi uit ziet is bijv 3x 3xxWp landscape wat meer is dan 850Wp nu of 9x de westech 100Wp die ook 38x op het hoge dak liggen, maar als we het dan over duur hebben met €1,15 per Wp paneel only. :O

Edit:
De markt was 2-3 weken terug ook al voorraden aan het dumpen en houden ze nu nog laag i.v.m de import heffing die er hoogstwaarschijnlijk af gaat, dan word het echt goedkoop per Wp.
En waarschijnlijk gebeurd dat omdat wiebes anders een subsidie betaald over zijn eigen import heffing als hij de 7 jaar regel wilt handhaven.
Het is alleen de vraag of de markt mee zakt of dat er meer marge op komt, maar ik kan mij voorstellen dat als het zo goedkoop word dat opslag van 20-30 pallets al duurder is dan de waarde van de spullen het niet meer uit kan en er iets moet gebeuren. Het zijn natuurlijk geen zandkorrels.

[ Voor 20% gewijzigd door Rol-Co op 20-08-2018 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:17
Schaduw vorming van een mooie boom voor de deur en de afmetingen van de panelen waren bij mij doorslaggevend om voor SF te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-09 14:16
Waarschijnlijk deze https://zonnepanelendisco...rame-vbhn295sj46-552.html
Wel een beetje prijzig |:(

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Buiten dat, 146,3 cm is geen 125 cm, je kan moeilijk 20cm afzagen he. :+

Als iemand nou eens een dik mono paneel zou maken op 1m25 x 100 zou toch best handel zijn denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 20-08-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:14:
[...]

@migjes
Een dakkapel was een verkeerd voorbeeld misschien, geen schaduw, maar een schuurtje met wat schaduw en maar 4 stuks bijv.
Het is dat ik op zuid van de O-Z-W set ook 5 x sf170 heb en daar niet veel anders kwijt kan door de beperkte ruimte van 1m35 hoog bij 5m40 breed anders had ik het misschien al gedaan, enige wat ik nog als optie heb maar er niet mooi uit ziet is bijv 3x 3xxWp landscape wat meer is dan 850Wp nu of 9x de westech 100Wp die ook 38x op het hoge dak liggen, maar als we het dan over duur hebben met €1,15 per Wp paneel only. :O
o, er zijn wel meer leuke dingen met SF te bedenken.
meerdere stringen parallel betekent ook meerdere hoeken kunnen gebruiken.
oost-west-zuid, combineer het maar, erg lekkere eigenschap.
maar dat is wel een erg kleine markt om in te opereren.
te klein ben ik bang.

en uiteindelijk de markt is knijter hard, dat merk je hier ook wel, elke cent word omgedraaid.
(terwijl dat met de huidige prijzen niet echt meer nodig is.)
is een ander paneel een paar cent goedkoper (of goedkoper te installeren) dan gaan mensen liever voor dat.
(soms zelfs zo dom, dat men niet ziet dat het totaal plaatje dan duurder word.)
Edit:
De markt was 2-3 weken terug ook al voorraden aan het dumpen en houden ze nu nog laag i.v.m de import heffing die er hoogstwaarschijnlijk af gaat, dan word het echt goedkoop per Wp.
En waarschijnlijk gebeurd dat omdat wiebes anders een subsidie betaald over zijn eigen import heffing als hij de 7 jaar regel wilt handhaven.
Het is alleen de vraag of de markt mee zakt of dat er meer marge op komt, maar ik kan mij voorstellen dat als het zo goedkoop word dat opslag van 20-30 pallets al duurder is dan de waarde van de spullen het niet meer uit kan en er iets moet gebeuren. Het zijn natuurlijk geen zandkorrels.
tja waar gaat het heen.
de import heffing van china is een papieren tijger die er niet is geweest.
binnen een half jaar stonden er een paar grote fabrieken in vietnam, waar er chinese voor geproduceerde platen een alu randje omheen werd gevouwen.
en dan komen ze uit vietnam en dus geen import heffing. ;)
(waar denk jij dat die perc/percium panelen ineens vandaan kwamen. ;)
canadian/trina/JAsolar etc..)

maar ik vraag me ook af, hoe ver kan dit nog doorgaan?
we komen nu op de 0,32€/Wp (geen dump partijen, maar reguliere handel.)
kan dit nog goedkoper en hoeveel ?

zeker als kwibus gaat tornen aan salderen, dan moeten ze wel.
maar is die ruimte er wel, of gaan we dit net zo doen als met spijkerbroeken.
(ben niet speciaal tegen slaven of kinderarbeid, hop een zweep over die kinderen. >:)
maar of we dit nu echt zouden moeten doen, nop toch liever niet. ;) )

@CurlyMo
jep die @audiojunk je een link van geeft.
alleen die prijs die klopt niet. (afzetters.)
dat kan een stuk goedkoper.

maar ben bang dat ze op dit moment niet leverbaar zijn. :?
dus heb je mischien wel geduld voor nodig.
(2 leveranciers hebben ze nu niet in de lijst staan van leverbaar.)

(mijn 245Wp die zijn duurder als de 295Wp, dit bepaald panasonic zelf, helaas.
maar voor de prijs van de link koop ik er 1,5 paneel voor met gemak.)

edit:
staan nog wel in een oude prijs-lijst voor 0,72€/Wp.
dus als ze gewoon zijn mee gezakt moet je ze voor < 0,68€/Wp wel kunnen scoren.
dus een +/-200€ ex BTW moet lukken.
blijft natuurlijk veel geld maar daar krijg je wel veel Wp per m2 voor.
natuurlijk blijft een percium/perc paneel van 295Wp goedkoper. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 20-08-2018 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-08 10:49
Rol-Co schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:42:
@mebrein
In of ex btw?
Maar zowie zo netjes hoor, zeker met micro omvormers wat toch altijd weer een stapje duurder is.

Dat met stedin en die meters herken ik wel, hahaha, die weten volgensmij echt niet wat ze aan het ophangen zijn, maar het kan bij jou zijn omdat je een gasmeter bij hebt dat die dsmr 4.2 geen communicatie kan met die gasmeter en dat ze dsmr 5.0 nodig hebben.
Dat dat voor jou weer googelen word met meterstanden is niet hun probleem dus ik hoop dat je er foto's van hebt anders ben je die 300 kWh zo weer kwijt.
Ex btw. En ik heb alle meetwaarden al in een Influx database gevangen, foto's zijn ook aanwezig, en de monteur heeft ook foto's gemaakt. Die 300kWh gaan ze me niet afnemen >:)

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
CurlyMo schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:39:
[...]

Ze staan nu alle 6 tegen de schuur aan (want ik ben verhuisd..) Ze doen daar nog 800kw per jaar ongeveer..

Tzt mogen ze allicht wel weg.. dan zal ik wel een seintje geven bij de tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
jantje112 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:48:
[...]

Ze staan nu alle 6 tegen de schuur aan (want ik ben verhuisd..) Ze doen daar nog 800kw per jaar ongeveer..

Tzt mogen ze allicht wel weg.. dan zal ik wel een seintje geven bij de tweakers.
Waarom installeer je ze niet dan? Ik heb wel interesse voor 4 tot 8 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
CurlyMo schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:51:
[...]

Waarom installeer je ze niet dan? Ik heb wel interesse voor 4 tot 8 :)
Omdat mijn schuur 10 bij 13 is.. met een nokhoogte van 8 meter.. Dus de panelen heb ik aangesloten, tot de tijd er is dit project op te pakken. Maar er is nog zoveel te doen :(

Gelijk een vraagje dus.. wat is het goedkoopste paneel om te kopen als in wp/euro/ophangbeugeltjeskosten..

[ Voor 12% gewijzigd door jantje112 op 20-08-2018 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-11-2023
Alle installateurs geven aan dat de poly panelen aan dumping prijzen weggaan omdat ze er tegen het eind van het jaar uitgaan, is het dan nu niet net HET moment om voor die dumpingprijzen te gaan?
Of geraken we dan in de problemen als er iets met een paneel scheelt en er zijn geen poly's meer op de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Cronimet schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:00:
Alle installateurs geven aan dat de poly panelen aan dumping prijzen weggaan omdat ze er tegen het eind van het jaar uitgaan, is het dan nu niet net HET moment om voor die dumpingprijzen te gaan?
Of geraken we dan in de problemen als er iets met een paneel scheelt en er zijn geen poly's meer op de markt?
Goede vraag.. maar ik zie nu nergens dumppallets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
Net weer terug van mijn vakantie in Madeira. Weer helemaal bijgelezen hier. 😎

Een ding verbaasde mij daar, ze zetten de panelen onder een hele hoge hoek (~50 graden) neer. Aangezien je daar dichter bij de evenaar zit, had ik juist verwacht dat ze platter zouden monteren.

Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nman8l.jpeg

Wie weet waarom ze dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 11:15

killercow

eth0

jantje112 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:04:
[...]

Goede vraag.. maar ik zie nu nergens dumppallets..
Ik weet niet wat je dumpprijzen vindt, maar ik verkoop nog steeds 225wp panelen voor ~80e per stuk. ongebruikt, maar niet nieuw dus wat garantie betreft lastig.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cronimet schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:00:
ik denk niet dat poly er uit gaat.
maar dit verhaal gaat dieper.

in china (china produceert niet voor Europa, maar voor zich zelf, alleen als er over productie is komt het deze kant op.) zijn de regels veranderd.
panelen moeten daar nu een minimum aantal Wp per m2 halen.
en poly red het gewoon weg niet om die standaarden te halen.
ze proberen nu door poly cellen de slechte delen er af te zagen en zo de goede stukken over te houden.
dit worden de half-cell poly's genoemd.
maar ben bang dat ze het daar ook niet mee gaan redden.

maar de fabrieken staan er dus die machines stop gaan zetten, denk het niet.
een poly paneel kan leuk zijn als je groot gaat (denk aan hele velden vol, niet relatief kleine dakjes zoals wij hier doen.)
dus er blijft nog wel een lange tijd een markt voor.

uit eindelijk maakt het niet uit, als er iets mis is met een poly paneel, dan vervang je hem voor een mono paneel. (het is te mixen, niet voor 100% maar een 99%, dus zo een klein verlies geen probleem ;) )
killercow schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:17:
[...]
Ik weet niet wat je dumpprijzen vindt, maar ik verkoop nog steeds 225wp panelen voor ~80e per stuk. ongebruikt, maar niet nieuw dus wat garantie betreft lastig.
dan ben je een goede verkoper, als je ziet dat er 270Wp's nu weg gaan voor <90€ ex BTW. ;)
(maar stukje BTW, zit dat er al in of ex of geheel zonder?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
[b][message=56178009,noline]clemient schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:15[/message
Wie weet waarom ze dit doen?
Zijn dat niet gewoon zonnecollectoren ipv zonnepanelen?
Die horen zo stijl te staan...
Mijn ogen vertellen me dat er leidingwerk aan zit en een ontluchter. (maar ook ik wordt een dagje ouder)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-08-2018 16:35 ]

Pagina: 1 ... 58 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y