's ochtends vroeg op de onderste 5 panelen op ZO helaas een steeds hoger wordende boom uit een gemeente tuin, maar, dat is rond 10:30 rond deze periode wel voorbij. Daarnaast is er een klein dakkapelletje, maar die is er altijd al geweest. Als in het voor- en najaar de zon lager staat pakt de boom ook een 2e rij mee. Maar, deze panelen hebben op het moment dat ik pieken zou verwachten geen last van die boom.Rol-Co schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 10:58:
[...]
Heb je schaduw van iets op de panelen? Door het heldere weer dit jaar kan het dan wat lager liggen, met bewolking heb je nou eenmaal meer piekvermogen.
Vuil doet niets, mijn zuid vanaf 2012 nog nooit schoongemaakt behalve met de sneeuw die er af schuift![]()
De platte set op het andere dak maak ik wel schoon zo'n 2x per jaar maar ondanks dat ze soms dikke bagger randen hebben van een 20cm nog nooit verschil in vermogen of opbrengst kunnen merken.
Edit:
Je hebt SE , dan kan je toch zien of er een paneel bij is die slechter opbrengt? Of gekke waarden geeft t.o.v de andere.
Als ik het zo bekijk valt het wel mee, ja mei heb je nog veel schaduw zie ik en vanaf begin aug (8e) begint dat weer, een boom of zo?
In een goede dag vergelijk met vorig jaar is wel iets te zien maar dat kan de warme temperatuur van dit jaar zijn.
https://pvoutput.org/comp...2&df=20170614&dt=20180630
ZO:

Dan even een dal, omdat hij van ZO, naar ZW over het huis heen gaat en deze panelen raakt:

Om daarna deze op NW ook op te pakken:

Hoe lager de zon, des te meer schaduw van die boom en het huis zelf op de panelen, maar, op de momenten dat ik de pieken verwacht hebben die factoren geen invloed.
Via de SE App zie ik ook geen verschil in opbrengst, behalve die van de hogere boom 's ochtends vroeg.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP