Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zonnepanelen op oost-west met geschroefde pannen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wij hadden ons ingeschreven voor de collectieve inkoop van panelen bij vereniging eigen huis. Vorige week kwam een monteur langs voor een intake en bleek dat onze dakpannen vastgeschroefd zitten. Dit schijnt vaker voor te komen met jongere woningen (2000). Het was meteen einde verhaal; we kunnen niet meedoen aan het project.

Uit reacties uit het PV topic blijkt dat het toch wel mogelijk is en wellicht ook nog goedkoper. Dus hier de offerte en vraag wat de beste oplossing is.

Het betreft een Oost-West opstelling. Of eigenlijk een ZuidOost-NoordWest. Met verschillende dakvlakken en wat schaduw op dakvlak 1. Hierdoor werd een SolarEdge oplossing aangeraden.

Offerte:
16 x JA Solar JAM6 290 full black (100x165cm)
16x P300 power optimizer
2x SolarEdge SE 2200 HD Wave omvormer
Opwek per jaar 3229 kW-h

Situatiefoto - zuid onder op 6 uur
Afbeeldingslocatie: https://update.3112.nl/dak_genummerd.png

Dakvlak 1 en 2 aan de achterkant van het huis liggen op het zuidoosten. Dakvlak 3 en 4 aan de voorkant op het noordwesten. Dakvlak 1 ligt lager dan 2 en hier is een stukje schaduw in de loop van de dag.

Dakvlak 1 - 45 graden
Afbeeldingslocatie: https://update.3112.nl/dakvlak1.png

Dakvlak 2 - 30 graden
Afbeeldingslocatie: https://update.3112.nl/dakvlak2.png

Dakvlak 3 - 30 graden
Afbeeldingslocatie: https://update.3112.nl/dakvlak3.png

Dakvlak 4 - 45 graden
Afbeeldingslocatie: https://update.3112.nl/dakvlak4.png

Vragen die ik heb:
- is het rendabel (terugverdienen binnen 10 jaar) om de 8 panelen aan de voorkant (noordwest) neer te leggen?
- is SolarEdge de beste oplossing of is er een betere oplossing?
- is er een goedkopere oplossing die bijna net zo goed presteert?
- is er een verschil tussen losse P300 optimizers tov panelen met ingebouwde optimizers?

En natuurlijk:
- kennen jullie aanbieders die wel plaatsen op geschroefde daken tegen een scherpe prijs?

Hoop dat dit duidelijk is, heb er zelf heel weinig verstand van. Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:16
Wij plaatsen vaker op geschroefde pannen, beetje extra werk maar goed te doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• wian
  • Niet online
Volgens de monteur moeten van de nok tot de plek van de panelen alle pannen los en er weer terug op. Klopt dit? Hoeveel tijd/geld kost het plaatsen extra tov van losse pannen?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:16
Dat klopt inderdaad, zeker met een niet standaard legpatroon is dat extra werk. Pannetje opzij, haakje erchter, pannetje terug is veel minder werk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als ik naar de foto's kijk dan denk ik dat een systeem met optimizers of individuele omvormers wel wijsheid is. Solaredge is duur, maar goed.

Dan je vragen:
- is het rendabel (terugverdienen binnen 10 jaar) om de 8 panelen aan de voorkant (noordwest) neer te leggen?
- is SolarEdge de beste oplossing of is er een betere oplossing?
- is er een goedkopere oplossing die bijna net zo goed presteert?
- is er een verschil tussen losse P300 optimizers tov panelen met ingebouwde optimizers?

En natuurlijk:
- kennen jullie aanbieders die wel plaatsen op geschroefde daken tegen een scherpe prijs?
Het is lastig om te zeggen wat het rendement zal zijn van de panelen op noordwest. De opwek kan je gewoon berekenen, maar de salderingsregeling verdwijnt binnenkort (2020/2021). Eea hangt ook af van (de wijze van) je verbruik. Mijn mening is "dak vol": de installateur is toch al bij je huis, alle spullen staan er en een extra dakvlak meepakken is naar verhouding goedkoper dan het later apart nog een keer doen.

Ik denk dat solaredge (of een vergelijkbaar systeem a la tigo of enphase) hier de mooiste oplossing is.

Nee, het enige is dat losse optimizers makkelijk te vervangen zijn mocht er iets defect zijn.

Tuurlijk zijn die er: bel er eens een paar in de buurt. Grote kans dat het goedkoper gaat worden en ze wel iets meer extra tijd willen calculeren voor jouw dak.

Dan nog een paar tips:
Kijk eens naar 72cells panelen. Die zijn 1x2 meter en 330-350 watt. Die kan je volgens mij kwijt op je dak.
Ik zie ook de zin van twee losse omvormers niet bij een solaredge systeem. Een dikke 1 fase of een 3 fasen omvormer (alhoewel je dan net iets meer panelen wil hebben) lijkt me prima.

Hou je de gewone 60cells panelen (1x1.6m) dan passen er bij het dak van 3.5 meter breed twee naast elkaar liggend, en kan je er dus 4 kwijt ipv 3.

Laatste stukje goedbedoeld advies: wil je een no hassle standaard setje, vergelijk dan een paar offertes en referenties en ga voor de beste. Wil je een net systeem specifiek voor jouw dak, dan zal je je in moeten lezen en kennis moeten vergaren en de installateur heel erg moeten sturen in de offerte.

Een tijdje meelezen in het pv topic is daar wel voldoende voor. De hoeveelheid kennis hier is mind-blowing.... :Y

[ Voor 29% gewijzigd door teacher op 15-09-2018 21:36 ]

Wise enough to play the fool

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:50
Wat zijn de Azimuth graden van je huis? Ofwel de kompas hoeken www.setcompass.com

Je hebt 3 uitdagingen, belichtingshoek 1, belichtingshoek 2 en schaduw van het dakhoogte verschil. Gemakkelijk zou zijn om solaredge te kiezen, ben je overal vanaf maar wel wat duurder uit. Als je echt op terugverdientijd gaat en het niet ziet als gadget (grafieken per paneel) of een groene investering ziet dan is SE denk ik te duur.

Dan zou je kunnen kiezen voor een Goodwe omvormer, daar zit een fractie schaduwmanagement in (mpp tracker) met 2 ingangen. Je moet dan alleen zelf even rekenen met de Voc spanning, de omvormer wil eigenlijk 350 volt hebben per string. Dat haal je niet met 8 panelen (256v) en zou je naar hogere rendement 96 cell panelen kunnen kijken van Panasonic, BenQ of Sunpower. 8x 56volt = 448. Je zou dan zelfs nog op de verlaagde dakhoek optimizers kunnen plaatsen zodat ze voor die dakhelft het resultaat nog optimaler houden.

Tigo optimizers kunnen bij een normale string omvormer, maar SolarEdge optimizers werken alleen met SolarEdge.

Ik heb zelf voor SE gekozen vanwege de dakkapel en de beperkte ruimte. 4 panelen Oost-West en 4 panelen op het schuine dak Zuid-West. In de toekomst nog Noord erbij dat geeft mij 4 hoeken waarmee je met SE toch de meest mooie installatie hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door stormfly op 13-09-2018 07:06 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@wian
oke, oost-west dus. (wat er op lijkt, dit is net zo goed oost west voor mij. ;) )

mijn oost-west:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg

of mijn oudere set:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg

dan heb je vast een paar voorbeeld dagen wat de opbrengst kan doen. ;)
1 simpele conclusie die je kan trekken:
om 10 uur is oost op zijn top, om 16 uur is west op zijn top.
in de middag is oost al gezakt en west nog niet op zijn top.
zo doende kun je dus op een 4kW omvormer dus met gemak een 6kWp aan panelen hangen. >:)
dat is goedkoper als een 6kW omvormer te hoeven te kopen. ;)
dit is wel erg afhankelijk van de dakhoek.
(installateurs snappen dit vaak al niet, ze zijn echt niet allemaal even slim helaas.
wel als het om hun portemonnee gaat. ;) )

verder:
ik zie wel wat lastige dak vlakken.
maar mis wat gegevens.
welk vlak heeft welk dak hoek (hoeft niet heel precies, maar nu moet ik wel erg veel gokken.) ?
waar is eigenlijk zuid (ik denk het te weten, maar gokken is brokken.) ?
hoeveel kWh wil je opwekken? (en doe meteen je gas gebruik, kun je kijken of je straks ook je huis met elektra wil verwarmen(warmtepomp))

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• wian
  • Niet online
Zoals jullie zien zijn de plaatjes verdwenen. Bij een upgrade van mijn vps van ubuntu 16 naar 18 is SSH gecrasht en ben bezig hem compleet opnieuw te installeren.

Zuid ligt op "6 uur". Hoeken van de daken weet ik niet, zal kijken of ik deze kan schatten. Ons stroomverbruik is ong 4200kWh / jaar. Dus we verbruiken meer dan we kunnen opwekken, zelfs met panelen op het noordwesten.

Gasverbruik weet ik nog niet. We wonen hier nog niet zo lang en hebben de verwarming weinig gebruikt.

Warmtepomp ligt niet in de planning. Maar misschien dat een volgende auto een plug-in of elektrische auto wordt.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
wian schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 14:12:
Hoeken van de daken weet ik niet, zal kijken of ik deze kan schatten.
Kun je eenvoudig van binnen meten.
Als de binnenkant parallel loopt aan de buitenkant.

• migjes
@wian
a, de ssh is weer online zie ik.
cool.

4200kWh per jaar, dat geeft mij 4200 / 0,75 = 5600Wp wat je ongeveer wil hebben.
met 300Wp (gemiddeld paneel) zijn dat er 18/19 stuks.
dus een 2x(9-10) panelen, dan ben je er wel.

kijk ik naar het dak, dan ziet het er naar uit dat het wel lukt, om jouw een lekkere PV er op te krijgen.

nu nog de vraag hoe dat te doen.
daar heb ik toch de dak hoeken voor nodig, @jobr geeft je aan leuke tip hoe dat te meten. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• wian
  • Niet online
@migjes @jobr @teacher @CurlyMo @Cranberry bedankt voor de tips, bij deze de dakhoeken:

dakvlak 1 = 45 graden
dakvlak 2 = 30 graden
dakvlak 3 = 30 graden
dakvlak 4 = 45 graden

Ik neig sterk naar een SolarEdge oplossing. Ik twijfel of er meer op kan dan in het legplan van de offerte. De monteur had het over veiligheidsafstanden en over water wat anders over de dakgoot zou stromen ipv erin. Of zou ik toch meer kwijt kunnen?

Ik ga ook even kijken naar de prijzen en maten van andere maten panelen, bv 72 cells panelen.

Verschillende mensen vragen wat ik wil qua hoeveelheid. Op zich zo dicht mogelijk bij ons verbruik (4200kWh/jaar) maar iig met een terugverdientijd binnen 10 jaar.

Laatste vraag; als pannen losgeschroefd worden en weer teruggeschroefd. Is dit geen aanslag op je pannen/panlatten? Panelen is natuurlijk mooi, maar kan dit problemen geven? Het laatste dat ik wil is lekkage of beschadigde pannen. Het dak ligt er nu perfect bij en kan nog vele jaren mee. Dat hou ik graag zo.

[ Voor 74% gewijzigd door wian op 15-09-2018 17:23 ]

• migjes
@wian
even snel. (heb niks kunnen berekenen, en heb zo een ander spelletje. ;) )

ik heb totaal geen problemen met een solaredge oplossing!
maar zie het liever niet, heb liever dat je dure panelen koopt met meer Wp, als minder panelen met dure optimizers.
uit eindelijk levert Wp's kWh's op, niet de optimizer, die red alleen lastige situaties.
dus solaredge als laatste redmiddel. ;)

Pagina: 1