Eind Augustus, nog een complete set (panelen, omvormer, montagemateriaal) besteld , na een paar dagen kwam alles binnen. Waarschijnlijk hebben ze het zo druk dat ze op vragen via de mail niet/slecht reageren. Zoals altijd wil je iets snel weten, de beller is sneller.Flappie schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:15:
Heeft er hier iemand recent nog iets besteld bij Winkelman Zonnepanelen? Ik heb ze al 2 keer gemaild maar krijg geen antwoord. Ik zag oo deze website een bericht van eind augustus met dezelfde ervaringe : https://www.feedbackcompa...s/winkelman-zonnepanelen/
Kan ik hier nog veilig bestellen? Of....
Nee gelukkig nog niets betaald. Maar het is wel veel te lang, inderdaad!Rol-Co schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:10:
[...]
Zeker al betaald?
Ik zou hem elke dag bellen om af te spreken. 10 dagen is veel te lang, moet je niet pikken.
Keep on running
Wat is hier de algemene ervaring met QCells? Ik had een bedrijf langs die dit wilde plaatsen, maar een ander bedrijf wilde er niets van weten. Vraag me dus ook af in hoeverre dit een issue zal worden t.o.v. van bijvoorbeeld Panasonic of Samsung panelen?
Heb dan een 3x35A hoofdvoeding? 20kWP krijg je niet door een 3x25A. Extra terugverdientijd moet je dan wel verrekenen met hogere vaste kosten aansluiting. Met 5 cent per kW moet je dan flink wat terugleveren. Samen met je extra investering van zwaardere omvormer, extra panelen en montage levert het teveel aan WP vooral een milieu winst op.BlueTooth76 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:05:
[...]
Zoveel mogelijk terugleveren na afschaffen salderen![]()
En uiteraard zoveel mogelijk proberen direct op te gebruiken met o.a. de warmtepomp.
Opbrengst zal zo'n ~15.000kWh per jaar zijn.
Als ik over de 10.000kWh teruglevering dreig te komen (ongunstig vanwege lager tarief voor gehele opbrengst) dan zal ik 's zomers een airco moeten inschakelen.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
@Pietje555
Heb je de signature bekeken van @BlueTooth76 ?
Dat is geen probleem op 3x 25A
Heb je de signature bekeken van @BlueTooth76 ?
code:
1
| 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp |
Dat is geen probleem op 3x 25A
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-10-2018 17:39 ]
Jij levert zelf niks terug zeker anders had je wel andere leverancier gezocht, 5 cent......Pietje555 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:26:
[...]
Heb dan een 3x35A hoofdvoeding? 20kWP krijg je niet door een 3x25A. Extra terugverdientijd moet je dan wel verrekenen met hogere vaste kosten aansluiting. Met 5 cent per kW moet je dan flink wat terugleveren. Samen met je extra investering van zwaardere omvormer, extra panelen en montage levert het teveel aan WP vooral een milieu winst op.
1 PVoutput . Dongen NB
Goed idee, maar hij heeft niet gemeten, de omvormer geeft het aan, hij moet wel meten om te bepalen of het de omvormer is of de panelen, en dan verder zoeken inderdaad.Lardman schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:02:
[...]
Oude truuk om te checken of je draadbreuk hebt:
Neem beide stekkers los. Meet spanning tussen plus en - met een goede multimeter zoals je al had gedaan. Je gaf aan 22 volt. Check dat dit klopt, anders kan het zijn dat je omvormer stuk is. (zet je multimeter op 1000v gelijkspanning. Weet je niet hoe dat moet, blijf er dan verder af)
Meet vervolgens spanning tussen - en aarde en vervolgens tussen + en aarde.
Stel je hebt 12 panelen op het dak en je meet tussen + en - 432 Open klem spanning. Meet ja dan bijvoorbeeld tussen - en aarde -180 volt en tussen + en aarde 250 volt, dan zit tussen paneel 5 en 6( 12 - 7) een stekker naar de aarde te lekken en dus niet goed. Tel terug van de - en tel op van de +. VoC zit tegenwoordig dicht bij 38 volt voor een standaard paneel, maar daar kom je wel uit.
Zoals altijd, wees voorzichtig met het meten van spanning en multimeters, maar dat spreekt voorzich natuurlijk.
Maar ik denk dat @mcetweaker het niet zelf gaat proberen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
@reneeke1970 Ik heb er veel bekeken, een de meeste zitten op 5 ct, alleen Greenchoice zit geloof ik op 11 ct. Er zijn zelfs leveranciers die niets vergoeden als je meer teruglevert als je verbruikt.
En de keus van een leverancier is natuurlijk niet alleen de terugleververgoeding. Ik heb een contract van 3 jaar waar ook het gas erg goedkoop was.
Ik ben op het moment mijn eigen installatie aan het opbouwen (10600 WP), maar een ieder die ik gesproken heb raad op het moment aan om niet meer neer te leggen dan je eigen verbruik tot er meer duidelijkheid is over de plannen van de overheid.
En de keus van een leverancier is natuurlijk niet alleen de terugleververgoeding. Ik heb een contract van 3 jaar waar ook het gas erg goedkoop was.
Ik ben op het moment mijn eigen installatie aan het opbouwen (10600 WP), maar een ieder die ik gesproken heb raad op het moment aan om niet meer neer te leggen dan je eigen verbruik tot er meer duidelijkheid is over de plannen van de overheid.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Als salderen vervalt, dan vervalt ook de term overschot. Iedere kWh word dan tenslotte terug levering. En hoe meer des te beter want des te eerder word je rekening nul. Dus in mijn ogen een verkeerd en dom advies. Niet vanuit hun standpunt want als ze terug mogen komen voor uitbreiding is het weer 1000 euro installatie kosten cashen.....Pietje555 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:50:
@reneeke1970 Ik heb er veel bekeken, een de meeste zitten op 5 ct, alleen Greenchoice zit geloof ik op 11 ct. Er zijn zelfs leveranciers die niets vergoeden als je meer teruglevert als je verbruikt.
Wat betreft je leverancier, het staat je vrij om gas en stroom te scheiden. Dus overstap naar gc lijkt me snel terug verdient met 13.3 cent in plaats van slechts 5.
1 PVoutput . Dongen NB
Greenchoice keert (bij nieuwe contracten) geen BTW meer uit over de terugleververgoeding. Dus daarmee komt de terugleververgoeding uit op 11 cent.reneeke1970 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:14:
[...]
Wat betreft je leverancier, het staat je vrij om gas en stroom te scheiden. Dus overstap naar gc lijkt me snel terug verdient met 13.3 cent in plaats van slechts 5.
Die plannen van de overheid krijg je nooit duidelijk. En als er iets wordt afgesproken door de overheid draait een volgend cabinet het weer de nek om.Pietje555 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:50:
Ik zit op dit moment ook nog bij Greenchoice, 11 ct terug.
Greenchoice 10 normaal,en 8,65ct dal, vaste kosten 40 euro
Powerpeers, vaste kosten 83,88.
Qurrent 10 ct, vaste kosten 83,15
Pureenergie 12 ct, vaste kosten 72,60
Alleen wil Greenchoice even bijna 75 ct per m3 gas
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
En zonder panelen is een 3 jarig contract zowieso niet slim, tot nu toe is het steeds goedkoper geworden en elk jaar een bonus meepakken is ook lekker.reneeke1970 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:14:
[...]
Als salderen vervalt, dan vervalt ook de term overschot. Iedere kWh word dan tenslotte terug levering. En hoe meer des te beter want des te eerder word je rekening nul. Dus in mijn ogen een verkeerd en dom advies. Niet vanuit hun standpunt want als ze terug mogen komen voor uitbreiding is het weer 1000 euro installatie kosten cashen.....
Energie direct betaalde me 10 cent voor overschot, dus niet alleen greenchoice doet dat, vandebron ook, powerpeers ook enz enz.
Gas hebben we natuurlijk niet meer maar het is ook daar niet alleen de prijs, vaste leveringskosten, bonus kunnen ook hard optellen.
De denkfout die deze mensen maken is de gunstige regeling nu.. plaats nu teveel en je krijgt behoorlijk geld voor het terug leveren je verdient dus een behoorlijk deel van je investering in het komende jaar (komende 2 jaar) al terug. elke wp extra is positief voor je onafhankelijkheids percentage dat kan gewoon geen slechte investering zijn. juist als de overheid je minder wil laten salderen.Pietje555 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:50:
@reneeke1970maar een ieder die ik gesproken heb raad op het moment aan om niet meer neer te leggen dan je eigen verbruik tot er meer duidelijkheid is over de plannen van de overheid.
Stop je installatie in sunny design voeg een kleine accu toe en verbaas je over hoe onafhankelijk je kan worden in de toekomst met een overbemeten installatie. De "exact op maat van je jaarverbruik installaties" zullen hoe dan ook minder gunstig worden als salderen veranderd.
kleinere installaties met een hoger eigen verbruik en grote installaties met een hoger onafhankelijkheids percentage zijn gunstiger
Gewoon een kwestie van flexibel blijven, denk dan aan een electrische auto of een thuis accu oid.
de overheid is duidelijk tot ze onduidelijk zijn en meestal duurt dat tot de volgende formatie.
of je nu nog moet gaan plaatsen of wachten tot het voorjaar moet je zelf maar even overwegen
Wij plaatsen tegenwoordig Qcell als standaard paneel (voorheen Solar Frontier), lijkt me een prima paneel, alleen die 1 kastjes bij de 1/2 cel panelen is wat lastig met doorverbinden bij een O-W opstelling.mamorunl schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:20:
Wat is hier de algemene ervaring met QCells? Ik had een bedrijf langs die dit wilde plaatsen, maar een ander bedrijf wilde er niets van weten. Vraag me dus ook af in hoeverre dit een issue zal worden t.o.v. van bijvoorbeeld Panasonic of Samsung panelen?
Die met 1 kastje kan je de O aan de volgende parallelle O rij koppelen, met die met 2 kastjes niet. Verlengkabeltjes plaatsen dus.
Ook met doorverbinden in portait op schuin dak zijn de kabeltjes wat kort.
En je moet er bij een plat dak even over nadenken hoe je ze plaatst, i.c.m. hoe de string loopt.
Omdat ze zo dun zijn krijg je Trina Tigo (was ook de eerste keer) (https://www.technischeunie.nl/product/prd1895907825)kastjes niet onder het paneel waar een rail zit, de Trina kastjes zijn net ff te dik, dus opletten waar je de rail / Trina kastje plaatst.
[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 02-10-2018 22:19 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Waar heb je die info vandaan?thesaxofonist schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:18:
[...]
Greenchoice keert (bij nieuwe contracten) geen BTW meer uit over de terugleververgoeding. Dus daarmee komt de terugleververgoeding uit op 11 cent.
Verschil maken tussen klanten lijkt me vreemd en de vergelijkingssite rekenen ook nog met btw.
1 PVoutput . Dongen NB
Dit zijn toch adviseurs van gerenomeerde installatie bedrijven die installaties tussen de 2000 en en 1000kWP wegzetten. Ze hoeven mij niets te verkopen want ik leg mijn installatie toch zelf aan.twain4me schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:23:
[...]
De denkfout die deze mensen maken is de gunstige regeling nu..
Gewoon een kwestie van flexibel blijven, denk dan aan een electrische auto of een thuis accu oid.
de overheid is duidelijk tot ze onduidelijk zijn en meestal duurt dat tot de volgende formatie.
of je nu nog moet gaan plaatsen of wachten tot het voorjaar moet je zelf maar even overwegen
En flexibel ben ik, ik kan er zo nog 10 kWP bij leggen als dat interessant is. Het is een vrije veld installatie Ik maak gewoon een 2e installatie. Echter 10kWP kan ik selectief op mijn 3x25A aansluiten zonder extra vastrechtkosten.
2×10 of 3×10 blijft dan ook selectief...Pietje555 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:35:
[...]
Dit zijn toch adviseurs van gerenomeerde installatie bedrijven die installaties tussen de 2000 en en 1000kWP wegzetten. Ze hoeven mij niets te verkopen want ik leg mijn installatie toch zelf aan.
En flexibel ben ik, ik kan er zo nog 10 kWP bij leggen als dat interessant is. Het is een vrije veld installatie Ik maak gewoon een 2e installatie. Echter 10kWP kan ik selectief op mijn 3x25A aansluiten zonder extra vastrechtkosten.
Hier gaat dit jaar 22000 door de 3×25
1 PVoutput . Dongen NB
Ik denk meestal heel goed na voor ik iets doms doePietje555 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:26:
[...]
Heb dan een 3x35A hoofdvoeding? 20kWP krijg je niet door een 3x25A. Extra terugverdientijd moet je dan wel verrekenen met hogere vaste kosten aansluiting. Met 5 cent per kW moet je dan flink wat terugleveren. Samen met je extra investering van zwaardere omvormer, extra panelen en montage levert het teveel aan WP vooral een milieu winst op.
2x 8kW omvormer kan het vanwege de ligging met gemak aan en dat gaat weer prima op een 3x 25A groepenkast.
Bij GreenChoice krijg ik momenteel €0,11 voor een kWh, zolang ik onder de 10.000kWh teruglevering blijf.
Hoe het wordt na het salderen is koffiedik maar je kan met de politiek in Nederland toch niet verder dan een paar jaar vooruit plannen. Ik trek m'n eigen plan en zie wel hoe het loopt.
[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-10-2018 18:56 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ik heb een maand geleden via een vergelijkingssite de gunstigste aanbieding gezocht. De site ging bij Greenchoice uit van 11 cent terugleververgoeding, maar door berichten op dit forum heb ik dat zelf verhoogd naar 13,3 cent. Daarmee kwam Greenchoice er het beste uit. Dus heb ik een contract aangevraagd bij Greenchoice. Een paar dagen later lag de bevestiging in de bus. Daarin staat het volgende:reneeke1970 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:34:
[...]
Waar heb je die info vandaan?
Verschil maken tussen klanten lijkt me vreemd en de vergelijkingssite rekenen ook nog met btw.
Teruglevering. Volgens de gegevens van uw aansluiting levert u energie terug aan het net............ Als u meer teruglevert dan u verbruikt vergoeden wij u de netto teruggeleverde energie tegen een tarief van €0,11 per kWh. U ontvangt hierover geen overheidsheffingen en btw.
Daarop heb ik telefonisch contact gezocht met Greenchoice en gevraagd hoe het zat. Het antwoord was dat Greenchoice in het verleden wel BTW uitkeerde over de terugleververgoeding, maar dat tegenwoordig niet meer doet.
Edit: en ik had vooraf op dit forum geinformeerd naar ervaringen van medegebruikers. Zie bijvoorbeeld mijn post van vrijdag 27 juli 2018 08:57.
[ Voor 5% gewijzigd door thesaxofonist op 01-10-2018 19:01 ]
Nou dan ga ik morgen toch eens bellen voor ik gefopt word. Vind het vreemd want je kunt geen onderscheid maken tussen klanten lijkt mij.thesaxofonist schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:53:
[...]
Ik heb een maand geleden via een vergelijkingssite de gunstigste aanbieding gezocht. De site ging bij Greenchoice uit van 11 cent terugleververgoeding, maar door berichten op dit forum heb ik dat zelf verhoogd naar 13,3 cent. Daarmee kwam Greenchoice er het beste uit. Dus heb ik een contract aangevraagd bij Greenchoice. Een paar dagen later lag de bevestiging in de bus. Daarin staat het volgende:
Teruglevering. Volgens de gegevens van uw aansluiting levert u energie terug aan het net............ Als u meer teruglevert dan u verbruikt vergoeden wij u de netto teruggeleverde energie tegen een tarief van €0,11 per kWh. U ontvangt hierover geen overheidsheffingen en btw.
Daarop heb ik telefonisch contact gezocht met Greenchoice en gevraagd hoe het zat. Het antwoord was dat Greenchoice in het verleden wel BTW uitkeerde over de terugleververgoeding, maar dat tegenwoordig niet meer doet.
Edit: en ik had vooraf op dit forum geinformeerd naar ervaringen van medegebruikers. Zie bijvoorbeeld mijn post van vrijdag 27 juli 2018 08:57.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zie niet waarom niet. Ze kunnen de voorwaarden ieder moment aanpassen. Daarnaast betaalt toch ook niet iedere klant de zelfde kWu prijs? Dit is ook afhankelijk van wanneer je contract is afgesloten.reneeke1970 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:12:
[...]
Nou dan ga ik morgen toch eens bellen voor ik gefopt word. Vind het vreemd want je kunt geen onderscheid maken tussen klanten lijkt mij.
Heeft iemand al eens wat gedaan met een solar controller?
http://s.aliexpress.com/AzIzUr2a bestaan ze ook voor iets zwaardere systemen ?
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Kan er iemand iets zinnigs zeggen over mijn PV offerte?
Ik heb 2 offertes, allebei met 28 320wp panelen. Maar dan de omvormer
Offerte 1:
Omvormer: SMA STP8000 3-Fase omvormer.
Verwachtte opwekking per jaar: 7000kWh
Prijs € 9.929,-
Offerte 2:
Omvormer: Solar Edge omvormer SE8000 3 Fase.
Verwachtte opwekking per jaar: 9591kwh (!)
Prijs € 12.319,-
Mijn dak ligt vrijwel precies op het zuiden en ik heb in principe 0,0 schaduw. Mij lijkt het theoretische verschil qua opbrengst tussen de 2 offertes nogal groot. Zoveel voordeel leveren die optimizers toch niet op zeker op een schaduwloos dak? Mijn overtuiging was oorspronkelijk dat solar edge niet zo veel zou doen voor mij. Maar nu lijkt het verschil heel groot. Ik kan heel moeilijk inschatten of die 7000kWh te laag of die 9591kWh te hoog is ingeschat.
Offerte 1:
Prijs € 9.929,-
Offerte 2:
Prijs € 12.319,-
Mijn dak ligt vrijwel precies op het zuiden en ik heb in principe 0,0 schaduw. Mij lijkt het theoretische verschil qua opbrengst tussen de 2 offertes nogal groot. Zoveel voordeel leveren die optimizers toch niet op zeker op een schaduwloos dak? Mijn overtuiging was oorspronkelijk dat solar edge niet zo veel zou doen voor mij. Maar nu lijkt het verschil heel groot. Ik kan heel moeilijk inschatten of die 7000kWh te laag of die 9591kWh te hoog is ingeschat.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Kan natuurlijk niet, nog geen 9000Wp en 9590 opwekken is niet onmogelijk maar dan doet hij dat met de sma ook wel.Maverick schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:28:
Kan er iemand iets zinnigs zeggen over mijn PV offerte?
Offerte 1:
Prijs € 9.929,-
Offerte 2:
Prijs € 12.319,-
Ik ging op een systeem zonder schaduw voor de sma, geen kans op defecte optimisers, minder kosten enz enz.
Of je moet het over hebben voor loggen per paneel.
@Maverick
Offerte 2 is met Panasonic hit kuro 320 Wp?
https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/panasonic/
Anders kan ik de opbrengst EN het prijsverschil niet verklaren. (2000 euro montage ook nog)
8960 Wp doet gewoon minimaal 8960 kWh op een ideaal zuid dak.
Anders kan ik de opbrengst EN het prijsverschil niet verklaren. (2000 euro montage ook nog)
8960 Wp doet gewoon minimaal 8960 kWh op een ideaal zuid dak.
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-10-2018 21:41 ]
hmm alie zou ik denk niet snel kiezen, is off gridBCC schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:13:
Heeft iemand al eens wat gedaan met een solar controller?
https://www.victronenergy.nl/markets/off-grid
on grid maar nul mogelijk
https://www.victronenergy.nl/markets/off-grid
nog meer leesvoer
https://www.groenopgewekt.nl/batterij-opslag/
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Beiden gewoon met de LG full black.AUijtdehaag schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:38:
@Maverick
Beide offertes zijn van dezelfde installateur. (Weet niet of hij de omvormer ergens anders vandaan moet halen als het een ander merk is. Ik heb om een offerte zonder solar edge gevraagd omdat ik die in eerste instantie wat prijzig vond. Toen kwam hij met de SMA offerte)
[ Voor 27% gewijzigd door Maverick op 01-10-2018 21:42 ]
Uiteindelijk is overdimensioneren toch beter? De omvormer werkt dan langer iedere dag, en die echte piek heb je zelden tot nooit. Tenmiste, dat heb ik altijd begrepen...AUijtdehaag schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:44:
@Maverick
Even om een gespecificeerde rekening vragen
https://www.mg-solar-shop...ipower-STP-8000TL-20.html
Met 8960 Wp op ideaal zuid, zou ik gewoon een 9000 TL-20 nemen. Kost 100 euro meer. Maar nooit aftoppen...
Maakt weinig uit. Een 8000 of 9000 watt omvormer, gaat je geen verschil geven.Maverick schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:56:
[...]
Uiteindelijk is overdimensioneren toch beter? De omvormer werkt dan langer iedere dag, en die echte piek heb je zelden tot nooit. Tenmiste, dat heb ik altijd begrepen...
Wil je het zeker weten:
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ (kies nieuw project)
Wat wel uitmaakt is 28 kuro 320/325 Wp.
Dat is namelijk een betere Vmpp dan 2x 14x LG 320 (=466 Vmpp) en dus een beter rendement
2x 9x 59 Vmpp = 531 Vmpp op ingang 1
1x 10x 59 Vmpp = 590 Vmpp op ingang 2
De SMA wil graag ~580 Vmpp
Let wel op: de maatvoering van pana kuro is anders dan LG
[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-10-2018 22:08 ]
Onderdimentioneren heet dat... (Oogpunt vanuit de omvormer). SMA mag tot 200% en blijft gewoon onder garantie en gaat daar dus niet door stuk.
Maverick schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:56:
[...]
Uiteindelijk is overdimensioneren toch beter? De omvormer werkt dan langer iedere dag, en die echte piek heb je zelden tot nooit. Tenmiste, dat heb ik altijd begrepen...
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Of je dat wilt is een 2e, een half gevulde omvormer heeft namelijk niet eens een heel veel lager rendement, de mpp range is erg breed bij nieuwe omvormers.TweakersAddict schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:23:
Onderdimentioneren heet dat... (Oogpunt vanuit de omvormer). SMA mag tot 200% en blijft gewoon onder garantie en gaat daar dus niet door stuk.
[...]
Dat onderdimentioneren is meer van vroegah, een steca 500 met 600 of 800W aan panelen, eerst volgende omvormer was een 1500 of 2000 en heel duur.
Je kan gewoon passend kopen tegenwoordig, of een haartje groter zodat je alle piekjes mee pakt en hij niet met zijn tong op zijn enkels loopt in de zomer.
Je stereo elke dag aan en op 10 vind ie ook niet fijn.
Ja en nee. Die stereo vergelijking is niet van toepassing gezien het gestelde in de PDF van SMA en met een iets ondergedimentioneerde omvormer maak je vaker gebruik van het maximale rendement van je omvormer, kan procenten schelen. Tevens schakelt de omvormer eerder in door een hogere spanning van de panelen = ook winst (en sluit ook later af wat ook winst is qua productie).
Ik zou ook geen 200% nemen, maar een 10 a 15% zeker wel. Tenzij je nog wilt uitbreiden uiteraard...
Ik zou ook geen 200% nemen, maar een 10 a 15% zeker wel. Tenzij je nog wilt uitbreiden uiteraard...
Rol-Co schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:42:
[...]
Of je dat wilt is een 2e, een half gevulde omvormer heeft namelijk niet eens een heel veel lager rendement, de mpp range is erg breed bij nieuwe omvormers.
Dat onderdimentioneren is meer van vroegah, een steca 500 met 600 of 800W aan panelen, eerst volgende omvormer was een 1500 of 2000 en heel duur.
Je kan gewoon passend kopen tegenwoordig, of een haartje groter zodat je alle piekjes mee pakt en hij niet met zijn tong op zijn enkels loopt in de zomer.
Je stereo elke dag aan en op 10 vind ie ook niet fijn.
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Ik heb een sma 2500 hf met een efficientie van 92% en stecagrid omvormers met 98% maar als ik het wissel op zuid met toen 3100Wp aan panelen was er geen merkbaar verschil, alleen in het voorjaar had je wel het idee dat je pieken miste.TweakersAddict schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:46:
Ja en nee. Die stereo vergelijking is niet van toepassing gezien het gestelde in de PDF van SMA en met een iets ondergedimentioneerde omvormer maak je vaker gebruik van het maximale rendement van je omvormer, kan procenten schelen. Tevens schakelt de omvormer eerder in door een hogere spanning van de panelen = ook winst (en sluit ook later af wat ook winst is qua productie).
[...]
3000-3500Wp op een 3600 omvormer is prima, je mist niks, ook niet in efficientie hoor, achter de komma geneuzel.
Mijn omvormer zit tussen 30 en 70 procent belasting op zijn top dus een grotere omvormer is zeker niet slechter.TweakersAddict schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:46:
[...]
Eerder starten en later stoppen met dezelfde panelen eraan, werkelijk????
Met zon opmerking zou je haast denken dat je zelf geen PV hebt.
1 PVoutput . Dongen NB
Onder dimensioneren van een omvormer lijkt me praktisch als:
- je meerdere dakvlakken op verschillende windstreken aan 1 omvormer wil knopen
- je aan de max zit van een groep in je meterkast
- het prijsverschil met een grotere omvormer niet is terug te verdienen gedurende de levensduur
- je in Vlaanderen woont en met het Prosumententarief belast wordt
Ik heb 20.400Wp aan 2x 8Kw omvormers hangen maar die zullen nooit pieken / aftoppen vanwege de verschillende dakvlakken.
- je meerdere dakvlakken op verschillende windstreken aan 1 omvormer wil knopen
- je aan de max zit van een groep in je meterkast
- het prijsverschil met een grotere omvormer niet is terug te verdienen gedurende de levensduur
- je in Vlaanderen woont en met het Prosumententarief belast wordt
Ik heb 20.400Wp aan 2x 8Kw omvormers hangen maar die zullen nooit pieken / aftoppen vanwege de verschillende dakvlakken.
[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-10-2018 09:56 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Goed, duidelijk verhaal mannen. 
Ik ga gewoon voor de SMA omvormer en zal even in overleg gaan over de capaciteit van de omvormer.
Ik ga gewoon voor de SMA omvormer en zal even in overleg gaan over de capaciteit van de omvormer.
Als je je panelen en ligging in het Sunny Design web programma invoert geeft het de beste configuratie. Welke omvormer en de stringsamenstelling. Het programma geeft 12% onderbemetering als grens aan.Maverick schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 09:56:
Goed, duidelijk verhaal mannen.
LOL. Je spreekt dus tegen dat het gros van de kleinere omvormers een LAGERE opstartspanning hebben t.o.v. modellen die groter zijn qua vermogen?
De uitleg: Doordat bij een kleinere omvormer in het algemeen eerder de opstart spanning behaald wordt schakelt de omvormer eerder aan en gaat daarom ook later uit. Tevens maak je meer gebruik van de optimale werkspannnig en stroom en zodoende komt je omvormer eerder in zijn maximaal rendelement qua omzetting DC naar AC.
Het zijn procentjes, maar ze tellen wel mee. 365 dagen per jaar :-)
De uitleg: Doordat bij een kleinere omvormer in het algemeen eerder de opstart spanning behaald wordt schakelt de omvormer eerder aan en gaat daarom ook later uit. Tevens maak je meer gebruik van de optimale werkspannnig en stroom en zodoende komt je omvormer eerder in zijn maximaal rendelement qua omzetting DC naar AC.
reneeke1970 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 06:44:
[...]
Mijn omvormer zit tussen 30 en 70 procent belasting op zijn top dus een grotere omvormer is zeker niet slechter.
Eerder starten en later stoppen met dezelfde panelen eraan, werkelijk????
Met zon opmerking zou je haast denken dat je zelf geen PV hebt.
Klopt, en op mooie dagen top je bij een onder bemeten omvormer af en gooi je dat extra rendement net zo hard weer overboord.TweakersAddict schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:45:
LOL. Je spreekt dus tegen dat het gros van de kleinere omvormers een LAGERE opstartspanning hebben t.o.v. modellen die groter zijn qua vermogen?
[...]
Ok, heb ik gedaan.Pietje555 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:44:
[...]
Als je je panelen en ligging in het Sunny Design web programma invoert geeft het de beste configuratie. Welke omvormer en de stringsamenstelling. Het programma geeft 12% onderbemetering als grens aan.

Maarliefst 1,5kWh verschil per jaar
Niet als je +/- 10 a 15% onderdimentionering toepast.
BlueTooth76 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:52:
[...]
Klopt, en op mooie dagen top je bij een onder bemeten omvormer af en gooi je dat extra rendement net zo hard weer overboord.
Jep en met kleinere vermogen omvormers (1.5, 2.5kWu) speelt het meer (is het verschil groter).
Oja, en over het algemeen is een wat kleinere omvormer nog goedkoper ook. Die was ik even vergeten te melden :-)
Oja, en over het algemeen is een wat kleinere omvormer nog goedkoper ook. Die was ik even vergeten te melden :-)
Maverick schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:54:
[...]
Ok, heb ik gedaan.Het verschil is verwaarloosbaar:
[Afbeelding]
Dat er technische onderlinge verschillen zijn is correct. Maar dat wil niet zeggen dat een te kleine omvormer tov je wattage panelen dan ook maar eerder start. Als ie echt te laat start heb je gewoon verkeerde merk gekozen heel simpel.TweakersAddict schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:45:
[...]
Je uitleg over de werking van opstarten en af schakelen is dus ook lariekoek. Snap ook nog steeds niet dat mensen daar naar blijven kijken. Alleen interessant als je panelen bv maar tot 30 volt boven de opstart spanning kunnen komen, dan is het belangrijk anders zal hij nooit aangaan.
Maar als de string laten we zeggen 300 volt is, dan zal een omvormer met start spanning van 50 volt of van 200 volt toch gelijktijdig gaan starten.
Als die string van 300 volt nog slechts 225 volt produceert komt er namelijk nog helemaal geen ampère uit, dus zodra omvormer panelen belast donderen ze in naar 30 volt en gaat alles weer uit en wacht af totdat er wel ampère beschikbaar is, en dat is pas nadat de panelen hun voltage van 300 volt hebben opgebouwd.
Die ampère zijn ook nodig om het minimale opstart wattage te halen. Staat meestal niet in folder en is erg wisselend onderling. Ik weet van mijn 13kW omvormer dat hij pas vanaf 50 watt aan gaat en onder de 25 weer uit gaat.
1 PVoutput . Dongen NB
Nog een duit in het zakje: Een paar weken geleden op mijn 3700Wp installatie (14 panelen van 265Wp met een beetje schaduw) de omvormer vervangen van een Goodwe 3000NS door een 4200D-NS exemplaar.
Op zich zie ik nu af en toe piekjes van boven de 3000Wp, maar een veel groter (negatief) effect is dat de omvormer af en toe in de ochtend in het schaduw dal blijft hangen (ondanks dat ik de 2 meest beschaduwde panelen van optimizers heb voorzien). De oude had hier nooit last van. Een nadere analyse van V en I op die momenten leert dat de oude het voltage meer naar beneden regelt om onder Vmax te blijven (die was 500V, nu 580V). De nieuwe laat het voltage oplopen tot richting de 500, de oude probeerde onder de 450V te blijven.
En dat had kennelijk als positief bijeffect dat de diodes eerder hun werking doen bij schaduw.
Oplossing is natuurlijk om schaduw management de activeren, maar dat kost ook een beetje rendement (en bij de oude stond dat dus uit). Als ik er (zoals gepland) nog een paar paneeltjes bijplaats zal dit effect ook voorbij zijn hoop ik.
Dat de nieuwe iets later start heb ik niet echt gemerkt (ondanks de iets hogere startspanning) . Sowieso is het eerste gemeten voltage altijd al een volt of 300, dus ruim boven de startspanning van de oude en de nieuwe. De startspanning speelt denk ik alleen bij kleine omvormers met korte strings.
Maar los daarvan denk ik dat de 3000 met deze panelen een beter opbrengst zou halen als de 4200.
Op zich zie ik nu af en toe piekjes van boven de 3000Wp, maar een veel groter (negatief) effect is dat de omvormer af en toe in de ochtend in het schaduw dal blijft hangen (ondanks dat ik de 2 meest beschaduwde panelen van optimizers heb voorzien). De oude had hier nooit last van. Een nadere analyse van V en I op die momenten leert dat de oude het voltage meer naar beneden regelt om onder Vmax te blijven (die was 500V, nu 580V). De nieuwe laat het voltage oplopen tot richting de 500, de oude probeerde onder de 450V te blijven.
En dat had kennelijk als positief bijeffect dat de diodes eerder hun werking doen bij schaduw.
Oplossing is natuurlijk om schaduw management de activeren, maar dat kost ook een beetje rendement (en bij de oude stond dat dus uit). Als ik er (zoals gepland) nog een paar paneeltjes bijplaats zal dit effect ook voorbij zijn hoop ik.
Dat de nieuwe iets later start heb ik niet echt gemerkt (ondanks de iets hogere startspanning) . Sowieso is het eerste gemeten voltage altijd al een volt of 300, dus ruim boven de startspanning van de oude en de nieuwe. De startspanning speelt denk ik alleen bij kleine omvormers met korte strings.
Maar los daarvan denk ik dat de 3000 met deze panelen een beter opbrengst zou halen als de 4200.
Maar wel een stukje goedkoper wat je niet terug hoeft te verdienen. Wat je niet uitgeeft kun je ergens anders voor gebruiken. Lekker gaan uiteten voor dat geld?Maverick schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:54:
[...]
Ok, heb ik gedaan.Het verschil is verwaarloosbaar:
Dat is toch een aanname.... Wie zegt dat de terugleversubsidie onbeperkt zal zijn. Als ik de regeling moest ontwerpen zou ik een bovengrens inbouwen , hetzij een vaste hoeveelheid, hetzij ter grootte van je eigen verbruik. Dit voorkomt dat de regeling wordt misbruikt door particulieren die voor stroomfabriek gaan spelen (daar is immers SDE voor) en hij daarmee alsnog explodeert.reneeke1970 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:14:
[...]
Als salderen vervalt, dan vervalt ook de term overschot. Iedere kWh word dan tenslotte terug levering. En hoe meer des te beter want des te eerder word je rekening nul. Dus in mijn ogen een verkeerd en dom advies. Niet vanuit hun standpunt want als ze terug mogen komen voor uitbreiding is het weer 1000 euro installatie kosten cashen.....
Na een paar jaar 16 panelen (4kWp) op m'n dak gehad te hebben ben ik inmiddels gaan samenwonen, helaas zonder panelen ;-) dus het kriebelt wel weer...
Ik overweeg een paar kleine setjes neer te zetten waarvan de eerste op de schuur, in portrait zou ik 2 panelen naast elkaar op het zuiden kwijt kunnen. In de toekomst zou ik dan op de uitbouw van het huis nog wat neer kunnen zetten.
Ik dacht zelf aan een setje van 2 poly panelen (zeg 230Wp) met iets van een 500 Watt micro omvormer, kleine DIN meter erop voor de opbrengst en dan aan de groep van de schuur knopen.
Nu ligt het dak van die schuur nog een paar graden achterover (richting oost zeg maar). Ik vermoed dat met voldoende ballast de boel niet zo maar van de schuur af de slop in verdwijnt toch? Heeft iemand tips voor een dergelijk klein setje? ik heb een paar complete setjes gevonden voor tegen de 500 euro aan, maar dat is iig allemaal landscape
Ik overweeg een paar kleine setjes neer te zetten waarvan de eerste op de schuur, in portrait zou ik 2 panelen naast elkaar op het zuiden kwijt kunnen. In de toekomst zou ik dan op de uitbouw van het huis nog wat neer kunnen zetten.
Ik dacht zelf aan een setje van 2 poly panelen (zeg 230Wp) met iets van een 500 Watt micro omvormer, kleine DIN meter erop voor de opbrengst en dan aan de groep van de schuur knopen.
Nu ligt het dak van die schuur nog een paar graden achterover (richting oost zeg maar). Ik vermoed dat met voldoende ballast de boel niet zo maar van de schuur af de slop in verdwijnt toch? Heeft iemand tips voor een dergelijk klein setje? ik heb een paar complete setjes gevonden voor tegen de 500 euro aan, maar dat is iig allemaal landscape
Ik laat de boel plaatsen, dus waarschijnlijk hebben zij er meer verstand van dan ikAndre1973 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:28:
[...]
Wij plaatsen tegenwoordig Qcell als standaard paneel (voorheen Solar Frontier), lijkt me een prima paneel, alleen die 1 kastjes bij de 1/2 cel panelen is wat lastig met doorverbinden bij een O-W opstelling.
Die met 1 kastje kan je de O aan de volgende parallelle O rij koppelen, met dei met 2 kastjes niet. Verlengkabeltjes plaatsen dus.
En je moet er bij een plat dak even over nadenken hoe je ze plaatst, i.c.m. hoe de string loopt.
Omdat ze zo dun zijn krijg je Trina kastjes niet onder het paneel waar een rail zit, de Trina kastjes zijn net ff te dik, dus opletten waar je de rail / Trina kastje plaatst.
Lariekoek? Het is toch clip en klaar dat in vele gevallen bij een kleinere omvormer niet alleen eerder de opstartspanning wordt behaald maar ook het benodigde vermogen (spanning x stroom = vermogen) om te gaan starten. Je geeft het zelf al aan in je uitleg...
De SMA's bij mij hebben een hogere spanning nodig om te starten dan af te slaan inderdaad.Ik kan daar geen bezwaar tegen hebben... Hoe langer ze aanblijft des te meer opbrengst, ook al is het laag qua Wattage. Maar elke Watt meer is er een.
De SMA's bij mij hebben een hogere spanning nodig om te starten dan af te slaan inderdaad.Ik kan daar geen bezwaar tegen hebben... Hoe langer ze aanblijft des te meer opbrengst, ook al is het laag qua Wattage. Maar elke Watt meer is er een.
reneeke1970 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:10:
[...]
Dat er technische onderlinge verschillen zijn is correct. Maar dat wil niet zeggen dat een te kleine omvormer tov je wattage panelen dan ook maar eerder start. Als ie echt te laat start heb je gewoon verkeerde merk gekozen heel simpel.
Je uitleg over de werking van opstarten en af schakelen is dus ook lariekoek. Snap ook nog steeds niet dat mensen daar naar blijven kijken. Alleen interessant als je panelen bv maar tot 30 volt boven de opstart spanning kunnen komen, dan is het belangrijk anders zal hij nooit aangaan.
Maar als de string laten we zeggen 300 volt is, dan zal een omvormer met start spanning van 50 volt of van 200 volt toch gelijktijdig gaan starten.
Als die string van 300 volt nog slechts 225 volt produceert komt er namelijk nog helemaal geen ampère uit, dus zodra omvormer panelen belast donderen ze in naar 30 volt en gaat alles weer uit en wacht af totdat er wel ampère beschikbaar is, en dat is pas nadat de panelen hun voltage van 300 volt hebben opgebouwd.
Die ampère zijn ook nodig om het minimale opstart wattage te halen. Staat meestal niet in folder en is erg wisselend onderling. Ik weet van mijn 13kW omvormer dat hij pas vanaf 50 watt aan gaat en onder de 25 weer uit gaat.
Schijnbaar wil jij het niet snappen, als de string nog maar helft van voltage afgeeft is er nog geen amperage en dus ook geen vermogen. Geen enkele omvormer doet dan iets. Hoe laag zijn start spanning ook is.TweakersAddict schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:45:
Lariekoek? Het is toch clip en klaar dat in vele gevallen bij een kleinere omvormer niet alleen eerder de opstartspanning wordt behaald maar ook het benodigde vermogen (spanning x stroom = vermogen) om te gaan starten. Je geeft het zelf al aan in je uitleg...
[...]
En alle omvormer hebben hogere start spanning en wattage dan bij uit gaan. Alleen de waardes verschillen onderling.
1 PVoutput . Dongen NB
Voor degene die het gisteren gevolgd hebben, zowel qurrent als greenchoise betalen beide geen btw meer over het tarief terug levering. Oude rekeningen worden niet gecorrigeerd maar ook oude klanten krijgen geen btw meer!
1 PVoutput . Dongen NB
Niet persoonlijk worden, daar heb je een handje van. Het is de bedoeling dat we onze kennis delen hier. Jij je eigen mening is prima, maar die hebben anderen waaronder ik ook. Respecteer dat.
Grappig dat de website van SMA het toch echt anders uitlegt... Zal SMA het dan echt verkeerd hebben en mijn bevindingen thuis ook net zo fout zijn? Nee... Het gaat hier niet om de helft van spanning, we hebben het over eerder opstarten, later stoppen en als bonus een hoger rendement van de omvormer en dat dag in dag uit.
De website van SMA laat je ook zien hoe het zit als je echt heel stevig onderdimentioneerd qua omvormer, en hoe verdomd weinig dat scheelt qua verlies aan kWu op jaarbasis door bovengenoemde redenen.
En ik haal het nog maar een keer aan, een kleiner vermogen omvormer kost gemiddeld gezien echt minder. Dat is nog een voordeel ervan. Woon je in Belgie, daar betaal je een bedrag gebaseerd op het vermogen van de omvormer, dubbel op dus.
Grappig dat de website van SMA het toch echt anders uitlegt... Zal SMA het dan echt verkeerd hebben en mijn bevindingen thuis ook net zo fout zijn? Nee... Het gaat hier niet om de helft van spanning, we hebben het over eerder opstarten, later stoppen en als bonus een hoger rendement van de omvormer en dat dag in dag uit.
De website van SMA laat je ook zien hoe het zit als je echt heel stevig onderdimentioneerd qua omvormer, en hoe verdomd weinig dat scheelt qua verlies aan kWu op jaarbasis door bovengenoemde redenen.
En ik haal het nog maar een keer aan, een kleiner vermogen omvormer kost gemiddeld gezien echt minder. Dat is nog een voordeel ervan. Woon je in Belgie, daar betaal je een bedrag gebaseerd op het vermogen van de omvormer, dubbel op dus.
reneeke1970 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:55:
[...]
Schijnbaar wil jij het niet snappen, als de string nog maar helft van voltage afgeeft is er nog geen amperage en dus ook geen vermogen. Geen enkele omvormer doet dan iets. Hoe laag zijn start spanning ook is.
En alle omvormer hebben hogere start spanning en wattage dan bij uit gaan. Alleen de waardes verschillen onderling.
[ Voor 9% gewijzigd door TweakersAddict op 02-10-2018 15:12 ]
Hebben ze je wel gecompenseerd mbt de gemiste geregisteerde teruglevering? Want je bent nogal wat verloren als ik dat zo lees.Jipsy schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:08:
[...]
Wat ik ervan begrijp, bij zo'n slimme meter heb je 3 setjes kabel met "in" en "uit". Deze kabels moet je dus achter elkaar erin prikken. Op de één of andere manier hebben ze dit verkeerd erin geprikt en verbruik werd opwekking.
Beste man vertelde mij ook dat indien hij moest troubleshooten hij alles andersom zou kunnen monteren zodat alle verbruik als opwekking zou worden geregistreerd. Als ik dit eerder wist dan had ik wel een wasdroger op deze groep aangesloten.![]()
Enige nadeel is wel dat je de verzegeling moet verbreken.Al met al, lang leve de slimme meter.
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Help mij even, voor het overschot kreeg je 11 cent en nu 21% minder van 11 cent?reneeke1970 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:20:
Voor degene die het gisteren gevolgd hebben, zowel qurrent als greenchoise betalen beide geen btw meer over het tarief terug levering. Oude rekeningen worden niet gecorrigeerd maar ook oude klanten krijgen geen btw meer!
Wij hebben ook maar de panelen besteld. Zijn 16 x Panasonic HIT N330 geworden. Met alle tegenvallers op huisbouw gebied en veranderde prioriteiten (tuin eerst klaar) toch maar niet de Sunpower panelen genomen.
Was ruwweg 2200 euro meer op 16 panelen, en heb potentieel 480 wattpeak minder opbrengst.
Dit 2200 euro zijn vast in een latere fase beter te besteden dacht ik maar.
Zijdak ga ik ook eerst niet doen, dus we blijven steken op 5280 wattpeak en daarmee kijk ik het een jaar aan.
Als toevoeging, wel een SE8K e-eries inverter en er komen P404 optimizers aan. Instalateur durfde het toch niet aan met 16 stuks in Oost/West met P500 (er zouden oorspronkelijk nog 7 panelen zijdak bij komen). Dat is dan 16 x 85 volt DC in plaats van 16 x 60 volt DC. (heb wel al de offerte voor de uitbreiding met 7 panelen, dus als de koorts toeslaat)
Was ruwweg 2200 euro meer op 16 panelen, en heb potentieel 480 wattpeak minder opbrengst.
Dit 2200 euro zijn vast in een latere fase beter te besteden dacht ik maar.
Zijdak ga ik ook eerst niet doen, dus we blijven steken op 5280 wattpeak en daarmee kijk ik het een jaar aan.
Als toevoeging, wel een SE8K e-eries inverter en er komen P404 optimizers aan. Instalateur durfde het toch niet aan met 16 stuks in Oost/West met P500 (er zouden oorspronkelijk nog 7 panelen zijdak bij komen). Dat is dan 16 x 85 volt DC in plaats van 16 x 60 volt DC. (heb wel al de offerte voor de uitbreiding met 7 panelen, dus als de koorts toeslaat)
[ Voor 26% gewijzigd door jacovn op 02-10-2018 15:10 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Beste mede forumleden,
Ik was benieuwd of je een gebruikte omvormer nog kan verkopen, wat lieverd zoiets op?
Het zou gaan om een SMA 1300-TL10, hij is 4 jaar oud.
Ik was benieuwd of je een gebruikte omvormer nog kan verkopen, wat lieverd zoiets op?
Nee ze keerde 11 cent plus btw uit wat uitkwam op iets meer dan 13 cent op de rekening, daar doen ze niet meer aanstormfly schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:16:
[...]
Help mij even, voor het overschot kreeg je 11 cent en nu 21% minder van 11 cent?
je krijgt nu gewoon 11 cent
@AUijtdehaag , kom er maar inVoske89 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:54:
Beste mede forumleden,
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Het was 11 ex en dus 13.3 inclusief. Btw betalen ze niet meer dus word 11 netto inclusief zeg maar.stormfly schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:16:
[...]
Help mij even, voor het overschot kreeg je 11 cent en nu 21% minder van 11 cent?
Bij qurrent idem, lijkt of ze onder één hoedje spelen na de overname.
1 PVoutput . Dongen NB
200/250 euro is waardeVoske89 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:54:
Beste mede forumleden,
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 heeft toch wel een beetje erg veel gelijk hoor, mijn ervaring is het ook dat het maaktTweakersAddict schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:39:
Niet persoonlijk worden, daar heb je een handje van. Het is de bedoeling dat we onze kennis delen hier. Jij je eigen mening is prima, maar die hebben anderen waaronder ik ook. Respecteer dat.
[...]
niet uit of een omvormer over of onder bemeten is, heb ze hier gehad, binnen 10 sec. starten ze
achter elkaar op. ( met andere omvormers dan die ik nu in bedrijf heb )
Vandaag nog het andere gezien, spanning genoeg maar doorstarten nada, gewoon geen licht energie
aanwezig en dat met één zwaar over onder gedimensioneerde micro omvormer van 250W met 750Wp
aan panelen dr,op, ontwaken om 8.00u, begin levering om 9.00u, idem een 5Kw omvormer met
6kWp erop, start om 8.00u. leveren om 9.00U

Nu was het hier vanmorgen wel extreem slecht, maar toch, nu de plaatjes.
( denk ook dat jullie een beetje langs mekaar heen lullen )
Beide systemen vandaag https://pvoutput.org/comp...20181002&gs=0&t=0&c=0&t=0

Thanks for support.PClop schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:27:
[...]
@reneeke1970 heeft toch wel een beetje erg veel gelijk hoor, mijn ervaring is het ook dat het maakt
niet uit of een omvormer over of onder bemeten is, heb ze hier gehad, binnen 10 sec. starten ze
achter elkaar op. ( met andere omvormers dan die ik nu in bedrijf heb )
Vandaag nog het andere gezien, spanning genoeg maar doorstarten nada, gewoon geen licht energie
aanwezig en dat met één zwaar over gedimensioneerde micro omvormer van 250W met 750Wp
aan panelen dr,op, ontwaken om 8.00u, begin levering om 9.00u, idem een 5Kw omvormer met
6kWp erop, start om 8.00u. leveren om 9.00U![]()
Nu was het hier vanmorgen wel extreem slecht, maar toch, nu de plaatjes.
( denk ook dat jullie een beetje langs mekaar heen lullen )
Beide systemen vandaag https://pvoutput.org/comp...20181002&gs=0&t=0&c=0&t=0
[Afbeelding]
Hier gingen de 4.2 en 13.5 kW omvormers met vijf min verschil aan om half negen met 200 watt. Inderdaad bagger weer zeg.
Maar ach de wp draait op regenwater stroom dus prima toch...
1 PVoutput . Dongen NB
Bij winkelman? Prijs valt me mee...jacovn schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 14:43:
Wij hebben ook maar de panelen besteld. Zijn 16 x Panasonic HIT N330 geworden.
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2018 17:08 ]
Nee bij Merdeka.
215 Ex BTW = 260,15 incl BTW.
Bij winkleman zijn het: HIT-N330 SJ47 panelen, bij Merdeka (en op de panasonic site) hebben ze het over VBHN330SJ53 dat het de nieuwste panelen zijn.
Geen idee wat verschil is.
https://eu-solar.panasoni...hn325sj47-vbhn330sj47.htm
https://eu-solar.panasonic.net/nl/2969.htm
zoek de verschillen.. Ze linke naar zelfde PDF als je NEderlands kiest waar dan weer de JS53 staat.
Datasheets verschillen wel wat.
- bij STC is alles gelijk
- whopping 2 wat meer bij NOCT condities voor de SJ53 versie.
- VOC is 0.2 volt hoger bij NOCT
- kortsluitstroon is 0.02 A hoger bij NOCT.
- bij lage instraling (20%) is alles gelijk.
Enige echte verschil lijk opbrengst garantie te zijn.
JS47: 80% na 25 jaar
JS53: 86/2% na 25 jaar.
[ Voor 39% gewijzigd door jacovn op 02-10-2018 17:31 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik veronderstel dat daarmee de jaarnota's bedoeld worden (en niet de voorschotnota's). Dat kan dus zomaar een onaangename verrassing opleveren aan het eind van je contactperiode....reneeke1970 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:20:
Oude rekeningen worden niet gecorrigeerd.
Ik heb een installateur over de vloer gehad.
Ik vroeg om twee strings van 7 Panelen Panasonic Kuro op het dak te leggen op een SMA-omvormer. 7 panelen per string geven een voltage van 406 mvpp, dus ruim binnen de optimale range van de omvormer. Toch?
Een string zuidwest (52° afwijking van het zuiden) en een string noordoost (128° afwijking van het zuiden) op een dak met een helling van 40°. Ik heb nog twee andere dakdelen ook, namelijk zuidoost met 38° afwijking en noorwest met 142° afwijking.
Ik vond dat hij enkele bizarre opmerkingen maakte:
1. Ondanks ik een schaduwvrij dak heb, raad hij Solar Edge optimizers aan. Zijn verklaring is dat je dan het maximale uit de panelen haalt omdat panelen van bv. Panasonic een positieve afwijking hebben van maximaal 10%, i.e. een 330 Wp kan tussen de 330 en 363 Wp leveren. In een string is de opbrengst beperkt tot het zwakste paneel. Dat is natuurlijk wel waar in theorie, maar de kostprijs van optimizers weegt toch nooit op tegen het geringe verschil in de panelen? Vervolgens kreeg ik een showtje van alle installaties (met zichtbaar de naam en woonplaats van de klanten
) en hoe goed je de boel kan tracken per paneel.
2. Hij wil alle panelen zoveel mogelijk naar het zuiden richten, dus zuidoost met 38° afwijking van het zuiden. Op het noordoosten wil hij geen panelen leggen omdat dit te weinig opbrengst heeft. Op het zuidwesten wil hij ook geen panelen leggen omdat er een dakkapel is. Blijkbaar vormt dat een probleem? Boven de dakkapel is nog 2,6m dak op een breedte van ruim 7,5m. Maar het kon niet boven de dakkapel volgens de installateur.
Ik wil een kleine omvormer omdat ik in Vlaanderen woon en prosumententarief betaal, dus ik wil de opwek spreiden, vandaar vraag ik zuidwest-noordoost. Uiteindelijk krijg ik een offerte met 10 Panelen Panasonic Kuro 325 Wp op het zuidoost dak (38° afwijking) op een SMA Sunny Boy 2.5. Is dit dan niet te sterk ondergedimensioneerd?
Ben ik hier zelf verkeerd of zit de installateur verkeerd?
Ik vroeg om twee strings van 7 Panelen Panasonic Kuro op het dak te leggen op een SMA-omvormer. 7 panelen per string geven een voltage van 406 mvpp, dus ruim binnen de optimale range van de omvormer. Toch?
Een string zuidwest (52° afwijking van het zuiden) en een string noordoost (128° afwijking van het zuiden) op een dak met een helling van 40°. Ik heb nog twee andere dakdelen ook, namelijk zuidoost met 38° afwijking en noorwest met 142° afwijking.
1. Ondanks ik een schaduwvrij dak heb, raad hij Solar Edge optimizers aan. Zijn verklaring is dat je dan het maximale uit de panelen haalt omdat panelen van bv. Panasonic een positieve afwijking hebben van maximaal 10%, i.e. een 330 Wp kan tussen de 330 en 363 Wp leveren. In een string is de opbrengst beperkt tot het zwakste paneel. Dat is natuurlijk wel waar in theorie, maar de kostprijs van optimizers weegt toch nooit op tegen het geringe verschil in de panelen? Vervolgens kreeg ik een showtje van alle installaties (met zichtbaar de naam en woonplaats van de klanten

2. Hij wil alle panelen zoveel mogelijk naar het zuiden richten, dus zuidoost met 38° afwijking van het zuiden. Op het noordoosten wil hij geen panelen leggen omdat dit te weinig opbrengst heeft. Op het zuidwesten wil hij ook geen panelen leggen omdat er een dakkapel is. Blijkbaar vormt dat een probleem? Boven de dakkapel is nog 2,6m dak op een breedte van ruim 7,5m. Maar het kon niet boven de dakkapel volgens de installateur.
Ik wil een kleine omvormer omdat ik in Vlaanderen woon en prosumententarief betaal, dus ik wil de opwek spreiden, vandaar vraag ik zuidwest-noordoost. Uiteindelijk krijg ik een offerte met 10 Panelen Panasonic Kuro 325 Wp op het zuidoost dak (38° afwijking) op een SMA Sunny Boy 2.5. Is dit dan niet te sterk ondergedimensioneerd?
@SchumiFAST
7 Panasonic hit kuro in 1 string, kan zowel op een 1-fase sma, als op een 3-fase SMA.
Ik heb er 14 op het zuiden (2x 7) op een 3-fase SMA STP 5000 TL-20.
En op 1 string wat last van schaduw 'smorgens en 'savonds. Produktie van die string loopt een klein beetje terug tov de andere string. Maar er kakt niks in. (optitrac)
De onderlinge verschillen in Wp zijn inderdaad klein. (op ieder paneel zit een stikkertje, wat het werkelijk is.
Dat is niet meer dan +2 Wp verschil... Dat ga je werkelijk nooit meer terugverdienen door optimizers te nemen tov stringomvormer.
Ik heb ook panelen (Solar Frontier) op het noorden....
In de maanden okt-februari moet je daar niks van verwachten.
Daarbuiten doet het wel leuk mee.
Bij mij op 35 graden helling, zo goed als noord, doet dat nog altijd 55% ten opzichte van zuid.
Zie de tabel:

Edit: Ga je werkelijk panelen leggen in de schaduw, zoals hieronder naast dakkapellen, dan zou ik wel denken aan optimizers. (maar dat kan ook tigo zijn, op die paar panelen)
SMA heeft ook kleinere 3-fase omvormers nu he? https://www.mg-solar-shop...r/SMA/SMA-Sunny-Tripower/
7 Panasonic hit kuro in 1 string, kan zowel op een 1-fase sma, als op een 3-fase SMA.
En op 1 string wat last van schaduw 'smorgens en 'savonds. Produktie van die string loopt een klein beetje terug tov de andere string. Maar er kakt niks in. (optitrac)
De onderlinge verschillen in Wp zijn inderdaad klein. (op ieder paneel zit een stikkertje, wat het werkelijk is.
Dat is niet meer dan +2 Wp verschil... Dat ga je werkelijk nooit meer terugverdienen door optimizers te nemen tov stringomvormer.
Ik heb ook panelen (Solar Frontier) op het noorden....
Bij mij op 35 graden helling, zo goed als noord, doet dat nog altijd 55% ten opzichte van zuid.
Zie de tabel:

Edit: Ga je werkelijk panelen leggen in de schaduw, zoals hieronder naast dakkapellen, dan zou ik wel denken aan optimizers. (maar dat kan ook tigo zijn, op die paar panelen)
SMA heeft ook kleinere 3-fase omvormers nu he? https://www.mg-solar-shop...r/SMA/SMA-Sunny-Tripower/
[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2018 18:12 ]
Daar moet meer uit te halen zijn, ik zou verder kijken. Sommige installateurs lijken wel dwars tegen de klant in om het dwars zijn... Wat je wil moet wat mij betreft prima kunnen, zeker als er geen noemenswaardige schaduwen zijn.SchumiFAST schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:43:
1. Ondanks ik een schaduwvrij dak heb, raad hij Solar Edge optimizers aan. Zijn verklaring is dat je dan het maximale uit de panelen haalt omdat panelen van bv. Panasonic een positieve afwijking hebben van maximaal 10%, i.e. een 330 Wp kan tussen de 330 en 363 Wp leveren. In een string is de opbrengst beperkt tot het zwakste paneel. Dat is natuurlijk wel waar in theorie, maar de kostprijs van optimizers weegt toch nooit op tegen het geringe verschil in de panelen? Vervolgens kreeg ik een showtje van alle installaties (met zichtbaar de naam en woonplaats van de klanten) en hoe goed je de boel kan tracken per paneel.
Ik heb panelen naast en boven een dakkapel liggen met minder ruimte, kan met gemak.
West (eigenlijk west / zuid-west):

Oost (eigenlijk oost / noord-oost):

Zuid (eigenlijk zuid / zuid-west:

Noord (eigenlijk noord / noord-west):

En het voordeel van meerdere dakvlakken is inderdaad dat je met een lichtere omvormer toe kan en dat is met het oog op het prosumertarief wel plezierig.
Al zijn er wel geluiden dat het prosumertarief afgeschaft gaat worden?
[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-10-2018 18:11 ]
Oude jaarnota inderdaad, het was altijd soort van foutje omdat hun systeem er niet mee overweg kon. Maar bij de overname hebben ze nieuw systeem gekregen dus nu geen btw meer helaas.thesaxofonist schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:40:
[...]
Ik veronderstel dat daarmee de jaarnota's bedoeld worden (en niet de voorschotnota's). Dat kan dus zomaar een onaangename verrassing opleveren aan het eind van je contactperiode....
1 PVoutput . Dongen NB
Klinkt als een luie installateur, alleen het makkelijke en SE dus hij hoeft geen berekeningen te maken kwa VOC enz. Gauw een andere zoeken.SchumiFAST schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:43:
1. Ondanks ik een schaduwvrij dak heb, raad hij Solar Edge optimizers aan. Zijn verklaring is dat je dan het maximale uit de panelen haalt omdat panelen van bv. Panasonic een positieve afwijking hebben van maximaal 10%, i.e. een 330 Wp kan tussen de 330 en 363 Wp leveren. In een string is de opbrengst beperkt tot het zwakste paneel. Dat is natuurlijk wel waar in theorie, maar de kostprijs van optimizers weegt toch nooit op tegen het geringe verschil in de panelen? Vervolgens kreeg ik een showtje van alle installaties (met zichtbaar de naam en woonplaats van de klanten) en hoe goed je de boel kan tracken per paneel.
Die 10 kuro met sma 2500 is vanwege prosumentarief waarschijnlijk maar het kan best op zuid-oost in NL zou je een 3000 of 3600 nemen.
Wat is een Trina kastje?Andre1973 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:28:
[...]
Wij plaatsen tegenwoordig Qcell als standaard paneel (voorheen Solar Frontier), lijkt me een prima paneel, alleen die 1 kastjes bij de 1/2 cel panelen is wat lastig met doorverbinden bij een O-W opstelling.
Die met 1 kastje kan je de O aan de volgende parallelle O rij koppelen, met dei met 2 kastjes niet. Verlengkabeltjes plaatsen dus.
Omdat ze zo dun zijn krijg je Trina kastjes niet onder het paneel waar een rail zit, de Trina kastjes zijn net ff te dik, dus opletten waar je de rail / Trina kastje plaatst.
Ah een Tigo met een Trina label erop. Kende die nog niet.
Nee, nog niet. Beetje kastje-muur verhaal maar ik kom er wel.adjego schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:46:
[...]
Hebben ze je wel gecompenseerd mbt de gemiste geregisteerde teruglevering? Want je bent nogal wat verloren als ik dat zo lees.
er zit een Ethernet aansluiting op, deze hebben ik los erbij aangeschaftAUijtdehaag schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:09:
[...]
Gratis...
Een 1.5 heeft wifi en ethernet.
Zelf beton schansen gemaakt..
Mal gemaakt. Links zie je de eerste, die is nog wat rommelig. Andere 2 zijn mooier geslaagd.
Beton ijzer er in. Bouten steken er uit. Er komen nog andere plaatjes op de bouten tussen de panelen in. En nog een andere "eind klem"
En hier eindresultaat :

Mal gemaakt. Links zie je de eerste, die is nog wat rommelig. Andere 2 zijn mooier geslaagd.
Beton ijzer er in. Bouten steken er uit. Er komen nog andere plaatjes op de bouten tussen de panelen in. En nog een andere "eind klem"
En hier eindresultaat :

[ Voor 17% gewijzigd door Atomic2005 op 02-10-2018 20:33 ]
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Ziet er goed uit! Hoeveel graden hellingshoek zijn ze? En wat wegen ze per stuk? (De betonvoeten die ik online vind zijn eigenlijk al te licht voor mijn dak op 5 hoog in Rotterdam...)Atomic2005 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:32:
Zelf beton schansen gemaakt..
En hier eindresultaat :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Achterkant is 36hoog. voor 7cm. Dikte 9,5cm Lengte is 1,85meter. Paneel steekt aan lage kant iets over.DRAFTER86 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:04:
[...]
Ziet er goed uit! Hoeveel graden hellingshoek zijn ze? En wat wegen ze per stuk? (De betonvoeten die ik online vind zijn eigenlijk al te licht voor mijn dak op 5 hoog in Rotterdam...)
Gewicht over de 2 zakken beton. Dus denk rond de 55kg.
Stekkers niet zo laten liggen, dan komt er water in als het regent
Ligt op blokje hardhout. Met de voorgemonteerde stekker aan de hoge kant. Niet in het water..ThinkPadd schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:10:
Stekkers niet zo laten liggen, dan komt er water in als het regent
??
@Atomic2005
Je hebt gelukkig nooit water in je stekkers...

Het regen seizoen is weer begonnen he?
Je hebt gelukkig nooit water in je stekkers...
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2018 21:23 ]
thuis niet nee..AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:22:
@Atomic2005
Je hebt gelukkig nooit water in je stekkers...![]()
Het soortelijk gewicht van beton is 2400kg/m3DRAFTER86 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:04:
[...]
Ziet er goed uit! Hoeveel graden hellingshoek zijn ze? En wat wegen ze per stuk? (De betonvoeten die ik online vind zijn eigenlijk al te licht voor mijn dak op 5 hoog in Rotterdam...)
je kan je ontwerp dus prima zelf uitrekenen voordat je het gaat maken
Ik kwam met een aantal geschatte maten op 61 kilo uit dus 55 kan goed kloppen
veder had ik persoonlijk een paar strookjes betonplex genomen en die ingespoten met bekistings olie (of plantaardige bakspray) dan krijg je een super strak resultaat. al denk ik niet dat de vogels op het dak van @Atomic2005 het iets kunnen schelen
[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 02-10-2018 21:48 ]
De reden dat ik mdf heb gebruikt is omdat ik nog een paar dikke platen had staan en mn nieuwe Festool zaagspeektjes "zaagspeeLtjes" graag daarop wilde uitproberen.twain4me schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:44:
[...]
Het soortelijk gewicht van beton is 2400kg/m3
je kan je ontwerp dus prima zelf uitrekenen voordat je het gaat maken
Ik kwam met een aantal geschatte maten op 61 kilo uit dus 55 kan goed kloppen
veder had ik persoonlijk een paar strookjes betonplex genomen en die ingespoten met bekistings olie (of plantaardige bakspray) dan krijg je een super strak resultaat. al denk ik niet dat de vogels op het dak van @Atomic2005 het iets kunnen schelen
Ik heb er gewoon 5 minuten over gedaan wat dat nu weer voor een vlaams woord kon zijn....
is het gewoon een tik foutje
Zit draadeind aan de binnenzijde wat aan elkaar vast komt.Rol-Co schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:48:
@Atomic2005
Moet daar niet nog iets tegen de achterkant tegen zijdelings omvallen?
Dat is wat ik ook al dacht. Ik wist het niet van de stickertjes.AUijtdehaag schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:55:
@SchumiFAST
De tabel komt goed overeen met de schatting van Sunny Design Web.Ik heb ook panelen (Solar Frontier) op het noorden....
Zie de tabel:
[Afbeelding]
Nee, de panelen komen allemaal nog boven de dakkapel. De dakkapel veroorzaakt geen schaduw op de panelen.Edit: Ga je werkelijk panelen leggen in de schaduw, zoals hieronder naast dakkapellen, dan zou ik wel denken aan optimizers. (maar dat kan ook tigo zijn, op die paar panelen)
Het kan zijn dat het prosumententarief wordt afgeschaft. Maar dan komt er een andere vergoeding in de plaats. Waarschijnlijk wordt salderen afgeschaft en gaat inkopen duurder worden dan verkopen. Blijft beter om de opwek te spreiden.BlueTooth76 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:04:
[...]
Daar moet meer uit te halen zijn, ik zou verder kijken. Sommige installateurs lijken wel dwars tegen de klant in om het dwars zijn... Wat je wil moet wat mij betreft prima kunnen, zeker als er geen noemenswaardige schaduwen zijn.
Ik heb panelen naast en boven een dakkapel liggen met minder ruimte, kan met gemak.
West (eigenlijk west / zuid-west):
[Afbeelding]
Oost (eigenlijk oost / noord-oost):
[Afbeelding]
Zuid (eigenlijk zuid / zuid-west:
[Afbeelding]
Noord (eigenlijk noord / noord-west):
[Afbeelding]
En het voordeel van meerdere dakvlakken is inderdaad dat je met een lichtere omvormer toe kan en dat is met het oog op het prosumertarief wel plezierig.
Al zijn er wel geluiden dat het prosumertarief afgeschaft gaat worden?
en misschien ook omdat hij goede marges kan nemen op SE? Enkel omdat ik het serieus in vraag stelde kwam het niet in de offerte.Rol-Co schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:44:
[...]
Klinkt als een luie installateur, alleen het makkelijke en SE dus hij hoeft geen berekeningen te maken kwa VOC enz. Gauw een andere zoeken.
Die 10 kuro met sma 2500 is vanwege prosumentarief waarschijnlijk maar het kan best op zuid-oost in NL zou je een 3000 of 3600 nemen.
Beste was nog dat de man stelde dat je met SE minder kabel nodig hebt waardoor je geld bespaart, "want koper kost ook geld".
[ Voor 38% gewijzigd door SchumiFAST op 02-10-2018 23:07 ]
Dan zeg je toch meteen: "bedank en tot ziens!" wat een onzin.....SchumiFAST schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:54:
Beste was nog dat de man stelde dat je met SE minder kabel nodig hebt waardoor je geld bespaart, "want koper kost ook geld".
SE kan best nuttig zijn, heb ik hier ook, i.c.m. SF zelfs, omdat we diverse schaduwen hebben door de dag heen. (en ik zoveel mogelijk wil opwekken en het dak was ff op)
Je voegt vooral koper toe met SE.
[ Voor 24% gewijzigd door Andre1973 op 02-10-2018 23:43 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Verwijderd
Goedemorgen, zonnetje schijnt. Het volgende ik heb een aantal panelen die ik wil laten installeren maar voor een installatie vragen ze al snel 500-600 euro wat ik erg veel vind voor 7 panelen. Waar de helft al is gedaan(schakelaar en gooten liggen al naar boven. Is enkel montagerail monteren, 7 panelen omvormer ophangen en kabel door goot en klaar. Dit moet toch wel in 5 a 6 uur klaar zijn
Waarom doe je het dan niet zelf?Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:20:
Goedemorgen, zonnetje schijnt. Het volgende ik heb een aantal panelen die ik wil laten installeren maar voor een installatie vragen ze al snel 500-600 euro wat ik erg veel vind voor 7 panelen. Waar de helft al is gedaan(schakelaar en gooten liggen al naar boven. Is enkel montagerail monteren, 7 panelen omvormer ophangen en kabel door goot en klaar. Dit moet toch wel in 5 a 6 uur klaar zijn
Ik zou dit ook niet 'de helft' noemen, gootje, kabeltje en schakelaar.... Duurt geen 5 a 6 uur.
Daarbij heb je deze vraag gesteld in een eigen topic...
Als jij het zo goedkoop geregeld krijgt gelijk doen. Al duurt het maar twee uur ze hebben niks aan rest van de dag zeggen ze, dus ze berekenen per dag deel.Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:20:
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt en wat doen ze dan de rest van de dag? Het is krom, maar je betaald ze de hele dag. Het gebruik van ZZP installateurs heeft voor en nadelen. Je zou nog kunnen zoeken naar een club met loondienst installateurs.Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:20:
Verwijderd
Dus eigenlijk zeg jij per dagdeel dus 12 panelen hetzelfde tarief.stormfly schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:02:
[...]
Klopt en wat doen ze dan de rest van de dag? Het is krom, maar je betaald ze de hele dag. Het gebruik van ZZP installateurs heeft voor en nadelen. Je zou nog kunnen zoeken naar een club met loondienst installateurs.
Jeps bij mijn installateur lag de staffel op 10 panelen, daarna werd het duurder.Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:06:
[...]
Dus eigenlijk zeg jij per dagdeel dus 12 panelen hetzelfde tarief.
Wandelend door nieuwbouw is het toch wel mooi vier blokken op rij vol met mooi indak systeem op west

Sommige hebben meer te makken en hadden zelfs oost en west vol, wat me opviel was mooi ventilatie paneel en paneel om eenzaam dakraam aan te sluiten. Ook deze waren van een mooi indak systeem.

Sommige hebben meer te makken en hadden zelfs oost en west vol, wat me opviel was mooi ventilatie paneel en paneel om eenzaam dakraam aan te sluiten. Ook deze waren van een mooi indak systeem.

1 PVoutput . Dongen NB
Precies mijn gedachte.jobr schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 19:13:
[...]
Ah een Tigo met een Trina label erop. Kende die nog niet.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic