WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dus de rest van de dag(deel) gaan ze thuis op de bank zitten?reneeke1970 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:35:
[...]
Al duurt het maar twee uur ze hebben niks aan rest van de dag zeggen ze, dus ze berekenen per dag deel.
Volgens mij een verhaaltje wildgroei in de markt, teveel vraag en te weinig aanbod.
Dus gewoon hoofdprijzen vragen.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Zoom maar eens goed in, het is een kunstof bak die tussen de pannen ligt. Netjes aangesloten met goten en flappen. Op het kunstof ligt reguliere rails en de panelen ook daarop met gewone klemmen. Panelen kunnen mooi luchten maar zitten geen pannen onder.Andrehj schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:42:
[...]
Hm, bij de eerste twee blokken lijken de panelen toch echt op het dak te liggen. Of is dat optisch bedrog?
Die twee achterste met die blauwe panelen daar liggen de panelen zonder frame in profielen vast geklikt. Hermetisch afgesloten dus.
1 PVoutput . Dongen NB
Dan mogen ze de overige 6 uur de haag scheren, klinkers leggen.. dakpannen proper maken..reneeke1970 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:35:
[...]
Als jij het zo goedkoop geregeld krijgt gelijk doen. Al duurt het maar twee uur ze hebben niks aan rest van de dag zeggen ze, dus ze berekenen per dag deel.
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Uiteraard rijden ze naar volgende klant om alvast wat voor te bereiden maar zo brengen ze het niet.Supertip schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:43:
[...]
Dus de rest van de dag(deel) gaan ze thuis op de bank zitten?
Volgens mij een verhaaltje wildgroei in de markt, teveel vraag en te weinig aanbod.
Met zulke praktijken hoor je ook vaak op laatste moment wanneer ze komen. Eerst even puzzelen met andere klanten.
En vervolgens dubbele kosten vangen....
1 PVoutput . Dongen NB
Of voor het eerst een goed geventileerde in-dak constructieAndrehj schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:42:
[...]
Hm, bij de eerste twee blokken lijken de panelen toch echt op het dak te liggen. Of is dat optisch bedrog?
[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 03-10-2018 15:11 ]
Het is meer een zaak van overhead, of je nou een steiger zet voor 3 of 13 panelen, dat kost net zoveel tijd.Supertip schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:43:
[...]
En soms doe je 25 panelen in je eentje in 2 dagen en soms ben je 3 dagen lang bezig met 13 stuks.
Weer en verkeer spelen ook mee in dit verhaal. Zelf heb ik een hekel aan 2 installatie klussen op 1 dag. 2 reparaties / omvormer vervangen doe ik wel. En vooraf moet je vaak (soms redelijk blind) een hoeveelheid tijd = geld opgeven waarvoor je het gaat doen. De ene keer zit t mee de andere keer tegen. Veel opdrachtgevers willen vaak van te voren een prijs kunnen geven aan de klant, dus daar zit dan een beetje ruimte in omdat je ook weet dat t af en toe tegen zit.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Komt er inderdaad net als een loodslab onderuit, en ligt vervolgens over de dakpannen heen als aansluiting. Aan zijkant zie je een recht kunststof profiel lopen, dat is goot met opstaande rand waar ook de pannen overheen liggen.stormfly schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:11:
[...]
Of voor het eerst een goed geventileerde in-dak constructie
1 PVoutput . Dongen NB
Ja en in slechte tijden staan ze voor een hongerloontje te blauwbekken op het dakSupertip schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:43:
[...]
het gaat niet om wat iemand per uur lijkt te verdienen het gaat erom wat ze gemiddeld over 5 jaar binnen halen
9/10 bouwvakkers heeft de gehele crisis op een houtje zitten bijten. werken voor kostprijs of net daarboven en sterk leunende op het salaris van de partner.betaal regelingen met banken over hypotheken geld lenen van familie voor de schoolboeken van de kinderen.
Het zelfde geld trouwens voor een gemiddelde bouw leverancier, steeds minder marge om de tent maar draaiende te houden vaak zelfs diep uit de reservers putten. van mij mogen ze dat prima aanvullen in goede tijden.
Ben je het er niet mee eens? dan wacht je lekker tot de volgende dip in de bouw.
Verwijderd
wat is een redelijke prijs om 10 stuks te laten installeren//?stormfly schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 12:26:
[...]
Jeps bij mijn installateur lag de staffel op 10 panelen, daarna werd het duurder.
Volgende week komen ze bij mij ook eindelijk installeren :-)
Zie discussie hier
Nog 1 vraagje echter ... Er zijn 2 panelen die 's avonds regelmatig wat schaduw gaan krijgen owv een kleine schoorsteen. Mijn installateur raadde me aan een Tigo optimizer te steken voor die 2 panelen.
Doen of niet doen?
groetjes
M
http://www.winkelman-zonn...ucten/installatie-kosten/Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:48:
[...]
wat is een redelijke prijs om 10 stuks te laten installeren//?
Vergeet ook niet dat je op zo'n dak ook nog een risico loopt, plat dak of in een weiland zou ook minder kosten, heb je wel eens op je dak gestaan? Dan nog even een 20 kilo plaat van 1m65 bij 1 meter erbij denken.
Rol-co heeft voor een kennis 16 panelen gelegd oost west voor 250,-

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
kijk 16 panelen voor 250 euro is ook weer te weinig dat snap ik ook zat meer te denken aan 400 euro voor 7 panelen de goot, werkschakelaar en alles zit er al in. dus zoals ik het begrijp is het beter dan maar gelijk meer laten installeren zodat installatie per stuk goedkoper gaat worden?, 40 euro installatie per paneel moet toch goed te doen zijn?Rol-Co schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:25:
[...]
http://www.winkelman-zonn...ucten/installatie-kosten/
Vergeet ook niet dat je op zo'n dak ook nog een risico loopt, plat dak of in een weiland zou ook minder kosten, heb je wel eens op je dak gestaan? Dan nog even een 20 kilo plaat van 1m65 bij 1 meter erbij denken.![]()
Rol-co heeft voor een kennis 16 panelen gelegd oost west voor 250,-![]()
alleen kennissen en familie
Verwijderd
scammers:p die prijzenlijst klopt van geen kant 22 goedkoper dan 21. ik zie het al natte vingerwerk, zo'n beetje die hele solarmarkt.Rol-Co schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:25:
[...]
http://www.winkelman-zonn...ucten/installatie-kosten/
Vergeet ook niet dat je op zo'n dak ook nog een risico loopt, plat dak of in een weiland zou ook minder kosten, heb je wel eens op je dak gestaan? Dan nog even een 20 kilo plaat van 1m65 bij 1 meter erbij denken.![]()
Rol-co heeft voor een kennis 16 panelen gelegd oost west voor 250,-![]()
alleen kennissen en familie
Complete installatie 20 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
2
1.189,26
1.439,00
Complete installatie 21 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
2
1.147,93
1.389,00
Complete installatie 22 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
2
1.189,26
1.439,00
Complete installatie 23 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
2
1.235,54
1.495,00
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2018 18:35 ]
'savonds , dus schuine inval en op een SMA omvormer?Martinoswebdsgn schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:01:
Hi All
Zie discussie hier
Nog 1 vraagje echter ... Er zijn 2 panelen die 's avonds regelmatig wat schaduw gaan krijgen owv een kleine schoorsteen. Mijn installateur raadde me aan een Tigo optimizer te steken voor die 2 panelen.
Doen of niet doen?
groetjes
M
Niet nodig. Optitrac aanzetten.
Heb even een vraagje, wil 9 panelen laten leggen vermoedelijk LG neon black 320 op oost west
Zit te denken aan enphase iq7 of iq7 plus micro-omvormers.
Dit zou volgens mij moeten werken.
De oostzijde komen 4 panelen op een schuin dakkapel en de westzijde komen er 5.
Zijn er omvormers met 2 strings die per string 4 panelen aankunnen of is dit voor alle omvormers te weinig.
Heeft iemand misschien nog andere suggesties voor deze setting
Hoor graag van jullie.
mrvgr Kees
Die LG's hebben 33 Vmpp., dus 4 panelen in een string is 132 Vmpppe1ngg schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:47:
Goedendag,
Heb even een vraagje, wil 9 panelen laten leggen vermoedelijk LG neon black 320 op oost west
Zijn er omvormers met 2 strings die per string 4 panelen aankunnen of is dit voor alle omvormers te weinig.
Hoor graag van jullie.
mrvgr Kees
Neem een Panasonic hit (kuro) 325 Wp van 59 Vmpp. 4 panelen is 236 Vmpp en is wel genoeg voor een (goedkopere dan enphase) stringomvormer.
Maar er zijn niet zo veel kleine omvormers met 2x mppt
https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw3000d-ns.html
https://www.solar-bouwmarkt.nl/growatt-2500-mtl-s.html
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr
[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2018 19:02 ]
Verwijderd
welk bedrijf vakman kan voor een redelijke prijs(45 euro per paneel) die 7 panelen laten installeren noord holland schagen.
Al nieuws over de storing?mcetweaker schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:48:
[...]
Het is overigens een schuin dak, en het ligt er sinds juni 2015.
Waarom zoek je een installateur, je kan toch ook zoeken naar een leverancier die de spullen levert en legt voor 1.10 euro incl per Wp. Btw krijg je er nog van terug dus prima dan toch?Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:29:
[...]
kijk 16 panelen voor 250 euro is ook weer te weinig dat snap ik ook zat meer te denken aan 400 euro voor 7 panelen de goot, werkschakelaar en alles zit er al in. dus zoals ik het begrijp is het beter dan maar gelijk meer laten installeren zodat installatie per stuk goedkoper gaat worden?, 40 euro installatie per paneel moet toch goed te doen zijn?
Of zie ik wat over het hoofd?
Verwijderd
ik heb de panelen bij winkelmann gekocht, de afstand die ze moeten rijden dan komt er nog eens 500 euro bij. de panelen waren iets minder dan 1100 inclusief btw, de omvormer 500. ik wil voor 2000 klaar zijn. blijft er dus 400 over. 1 euro per wp.Rol-Co schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:14:
[...]
Waarom zoek je een installateur, je kan toch ook zoeken naar een leverancier die de spullen levert en legt voor 1.10 euro incl per Wp. Btw krijg je er nog van terug dus prima dan toch?
Of zie ik wat over het hoofd?
Ja ok, niet rot bedoeld hoor maar had je ze daar dan wel los moeten kopen? 600,- leggen - btw is slechts 74,- meer als jij wilt.Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:17:
[...]
ik heb de panelen bij winkelmann gekocht, de afstand die ze moeten rijden dan komt er nog eens 500 euro bij. de panelen waren iets minder dan 1100 inclusief btw, de omvormer 500. ik wil voor 2000 klaar zijn. blijft er dus 400 over. 1 euro per wp.
Misschien moet je even speciviceren wat en hoe:Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:01:
[...]
welk bedrijf vakman kan voor een redelijke prijs(45 euro per paneel) die 7 panelen laten installeren noord holland schagen.
Binnenwerk, omvormer ophangen, MK aanpassen, kabel trekken, schuin dak, platdak, grind, montage systeem?
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ik heb voor 8 stuks een aanbieding van (ext btw) 400 exclusief kabels etc, en 600 inclusief kabels.Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 17:48:
[...]
wat is een redelijke prijs om 10 stuks te laten installeren//?
Dus voor 8 panelen met bekabeling 480-600e, grof geschat.
Hoe laat savonds?Martinoswebdsgn schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:01:
Hi All
Zie discussie hier
Doen of niet doen?
groetjes
M
Als je het budget hebt zou ik het nu direct doen, anders heb je later weer installatie kosten.
45euro dat is dan zonder terugkom garantie bij problemen. Met dat tarief haal je de "terugkom marge van de installateur" eruit. Geneuzel met een paneel na 4 weken, dat is opnieuw betalen.Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:01:
[...]
Het gesprek zou ik zeker aangaan, wat als er na 4 weken iets is? Beter vooraf besproken zodat jij ook weet waar je aan toe bent.
Hallo, Bedankt voor je antwoord.AUijtdehaag schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:51:
[...]
Die LG's hebben 33 Vmpp., dus 4 panelen in een string is 132 Vmpp
Neem een Panasonic hit (kuro) 325 Wp van 59 Vmpp. 4 panelen is 236 Vmpp en is wel genoeg voor een (goedkopere dan enphase) stringomvormer.
Maar er zijn niet zo veel kleine omvormers met 2x mppt
https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw3000d-ns.html
https://www.solar-bouwmarkt.nl/growatt-2500-mtl-s.html
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr
Heb alles even bekeken en dit heeft zeker mogelijkheden.
De Goodw zijn geen optie voor mij, daar ik zendamateur ben en deze omvormers slecht bekend staan in dit wereldje, veroorzaken op tal van frequenties de nodige storingen, misschien dat de nieuwere versie dit niet hebben, maar kan geen risico nemen.
Blijft de SMA over, inderdaad een lage vmpp de LG zou het aankunnen maar is een grensgeval zag ik en in de winter zal die het niet halen denk ik.
De panasonic komt zeker goed eruit, bedankt nogmaals, ga me er in verdiepen.
Zal offertes op gaan vragen op basis van beide settings.
Hou je op de hoogte.
grt Kees
[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 04-10-2018 09:51 . Reden: Dubbel ]
Soms is het lastig dat je zelf geen berichten kunt verwijderen.....
1 PVoutput . Dongen NB
Neem een SMA omvormer (best ontstoort) als je nog wat wilt kunnen radio-hobbien en vergeet de optimizers. Die dingen geven spurious dat wil je niet weten...
Vy 73!
pe1ngg schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 18:47:
Goedendag,
Hoor graag van jullie.
mrvgr Kees
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Klopt had het ook gelezen van de SMA dat die geen interferentie geeft, moet wel zeggen dat de microprocessors van enphase ook totaal niets aan storing produceren, deze zijn geplaatst bij mijn buren, de optimizers van solar edge geven wel de nodige problemen, hoewel men stelt dat dit tegenwoordig is opgelost.TweakersAddict schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:14:
Beste HAM,
Neem een SMA omvormer (best ontstoort) als je nog wat wilt kunnen radio-hobbien en vergeet de optimizers. Die dingen geven spurious dat wil je niet weten...
Vy 73!
[...]
Maar solar edge komt dan ook niet voor in mijn wensenlijst, het is of een 2 strings omvormer of de enphase iq7+
grt Kees
Ik zat te zoeken, en ik kwam SpeedRail tegen van K2 https://k2-systems.com/en/products/speedrail-system
Is dat iets? Ik had zelf het idee om stukjes te zagen van de rail, en dan kleine rails te maken. (soort van minirail, wat ze zelf ook aanbieden als product).
Iemand nog een ander systeem wat je kan aanraden?
Dak is precies zuid, in de winter liggen alleen de bovenste 4 panelen in de zon. rest is dan schaduw. tot half oktober en vanaf half februari is het geheel weer schaduwvrij.
Ik zoek naar een stringomvormer die start vanaf 125 volt, dus met 4 panelen in de zon zou dat net moeten kunnen.

Zijn hier nog mensen die hier een mening of advies over kunnen geven?
[ Voor 5% gewijzigd door RaymondD op 04-10-2018 22:25 ]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Je hoeft niet naar start spanning te kijken, zelfs in schaduw geven ze beetje voltage af maar vooral vanwege het feit dat s'morgens vroeg bij de start er nog geen schaduw is dus je omvormer start altijd met volledige spanning. De af schakel spanning ligt veel lager van een omvormer dus hij blijft wel aan tijdens schaduw periode.RaymondD schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:24:
Ik heb momenteel enecsys microomvormers waar ik vanaf wil. Het idee is een rij panelen er bij te leggen, alle panelen te voorzien van Tigo optimizers en op een stringomvormer aan te sluiten.
Dak is precies zuid, in de winter liggen alleen de bovenste 4 panelen in de zon. rest is dan schaduw. tot half oktober en vanaf half februari is het geheel weer schaduwvrij.
Ik zoek naar een stringomvormer die start vanaf 125 volt, dus met 4 panelen in de zon zou dat net moeten kunnen.
[Afbeelding: zonnepanelen]
1 PVoutput . Dongen NB
Tigo zou je ook alleen op de onderste panelen kunnen doen? Scheelt geld, als de bovenste rij geen licht heeft doet de tigo ook niets extra's op de bovenste rij.RaymondD schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:24:
Ik heb momenteel enecsys microomvormers waar ik vanaf wil. Het idee is een rij panelen er bij te leggen, alle panelen te voorzien van Tigo optimizers en op een stringomvormer aan te sluiten.
Ik weet niet hoe je keten gaat reageren op 4 bestaande panelen van bv 250wp en dan 4 nieuwe van 300wp met tigo. Zou fijn zijn als de tigo zich zo aanpast dat je die 50wp extra per paneel ook kan gebruiken? Iemand die dat uit kan sluiten?
Solarstell heeft daar wat moois voor, gebruiken wij al jaren. Werkt supersnel.Chielos schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:17:
ik ben weer wat verder met montage van m'n zonnepanelen op m'n sandwichpanelen.
Ik zat te zoeken, en ik kwam SpeedRail tegen van K2 https://k2-systems.com/en/products/speedrail-system
Is dat iets? Ik had zelf het idee om stukjes te zagen van de rail, en dan kleine rails te maken. (soort van minirail, wat ze zelf ook aanbieden als product).
Veroordeel niet, verwonder u slechts
wurthChielos schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:17:
https://eshop.wurth.nl/Pr...FilterAttribut=%255B%255D
https://eshop.wurth.nl/Pr...FilterAttribut=%255B%255D
valk solar (trapezium)
https://www.jdvduurzaam.n...-een-stalen-trapeziumdak/
ze hebben een 7 meter versie waar je kleine stukjes vanaf kan zagen
daarnaast verkopen ze het ook opmaat
Alleen als de tigo panelen een lagere stroom (ampère ) hebben dan gaat er niks verloren, indien andersom helaas....stormfly schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 23:21:
[...]
Tigo zou je ook alleen op de onderste panelen kunnen doen? Scheelt geld, als de bovenste rij geen licht heeft doet de tigo ook niets extra's op de bovenste rij.
Ik weet niet hoe je keten gaat reageren op 4 bestaande panelen van bv 250wp en dan 4 nieuwe van 300wp met tigo. Zou fijn zijn als de tigo zich zo aanpast dat je die 50wp extra per paneel ook kan gebruiken? Iemand die dat uit kan sluiten?
Tigo kan alleen stroom kunstmatig verhogen.
1 PVoutput . Dongen NB
Iemand daar ervaring mee?
Check! Als hij de hoge wp panelen op de bovenste rij legt. De onderste rij met bestaande lagere wp panelen + tigo. Dan kan hij heel goedkoop uitbreiden.reneeke1970 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:01:
[...]
Alleen als de tigo panelen een lagere stroom (ampère ) hebben dan gaat er niks verloren, indien andersom helaas....
Tigo kan alleen stroom kunstmatig verhogen.
De tigo zakt in spanning waardoor de stoom toeneemt naar de behoefte van de hoge wp panelen in de keten.
Dat is helemaal correct. Maar vier panelen omleggen voor 140 euro uit te sparen is ook zowat.....stormfly schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:36:
[...]
Check! Als hij de hoge wp panelen op de bovenste rij legt. De onderste rij met bestaande lagere wp panelen + tigo. Dan kan hij heel goedkoop uitbreiden.
De tigo zakt in spanning waardoor de stoom toeneemt naar de behoefte van de hoge wp panelen in de keten.
En kunt logging niet compleet maken indien hij dat wenst.
1 PVoutput . Dongen NB
Het idee is dat ik alle panelen ga vervangen voor 300's. En ik zou inderdaad voor de bovenste panelen de tigo's achterwege kunnen laten. Maar voor die 200 euro meer wil ik eigenlijk wel volledige logging :-)reneeke1970 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:57:
[...]
Dat is helemaal correct. Maar vier panelen omleggen voor 140 euro uit te sparen is ook zowat.....
En kunt logging niet compleet maken indien hij dat wenst.
Kan er nog iemand vinden in deze opmerking van een zonnepanelenleverancier (ik noem geen namen..):
"Het dak is mijns inziens niet geschikt voor de door jou gevraagde opstelling. De panelen zullen zo vaak in de schaduw liggen dat ze defect zullen raken. Het komt door de landscape ligging in combinatie met een stringsysteem, zelfs als dat voorzien wordt van optimizers van Tigo. De interne diodes van de panelen zullen teveel te verduren krijgen."
Ik heb goede ervaringen met Van der Valk Pitched roof. Hier kun je de onderdeelnummers vinden: http://www.en.valksolarsy...ad?pub_Id=860&att_Id=1985Chielos schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:17:
Goed te vinden bij webshops. Hier liggen de trapezium profielen vast met die popnagels. De EPDM rubbertjes los bestellen is volgens mij iets goedkoper dan de kant en klare profielen
Als je genoeg panelen kwijt kan zou ik denken pak dan een SolarEdge systeem.RaymondD schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:03:
[...]
Het idee is dat ik alle panelen ga vervangen voor 300's. En ik zou inderdaad voor de bovenste panlen de tigo's achterwege kunnen laten. Maar voor die 200 euro meer wil ik eigenlijk wel volledige logging :-)
Kan er nog iemand vinden in deze opmerking van een zonnepanelenleverancier (ik noem geen namen..):
"Het dak is mijns inziens niet geschikt voor de door jou gevraagde opstelling. De panelen zullen zo vaak in de schaduw liggen dat ze defect zullen raken. Het komt door de landscape ligging in combinatie met een stringsysteem, zelfs als dat voorzien wordt van optimizers van Tigo. De interne diodes van de panelen zullen teveel te verduren krijgen."
Ik had ook een dak waar sommige installateurs niet eens een offerte voor wilde maken. Reden: Buren hebben een extra verdieping (plat dak), west van ons.
Nu 14+4 panelen, goed voor 4700wp en brengen meer dan genoeg op (mede door optimizers)
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
En kan dit op micro omvormers of met optimisers, de spanning per paneel is nogal hoog.
Situatie:
Een garage van 3x5 met een bijna platdak (graad of 5), dus geen mogelijkheid voor een schans. 2 dakdelen van 1,55mx5,5m.
Schaduwwerking zal flink zijn, dus optimisers of micro omvormers nodig.
De maximale lengte voor een paneel zit ergens ronde 160-162cm en dan staan ze op de nok tegen elkaar en loopt het water al bijna niet meer in de goot. Dus een paneellengte van net iets minder dan 160cm is ideaal. Portrait is de enige serieuze optie denk ik qua schaduwwerking. Windbelasting is vrij beperkt.
De kosten wil ik niet te hoog hebben omdat de opbrengst niet ideaal is, dus sowieso zelf leggen, nadat ik zelf nieuwe dakbedekking heb gelegd. En ik kijk er van boven af op, dus een beetje een aardig paneel vind ik ook niet erg. Hoeft niet, maar ik (en de buren) zien ze wel liggen, dus het is geen weggegooid geld.
Een paar opties:
- Avancis PowerMax 3.5 of 4.0, aardig met schaduw en qua kosten, maar qua omvormers/optimisers kom ik er nog niet uit. Met een beetje handigheid kunnen er wel 8 panelen naast elkaar, dus 16 in totaal. Kom je op ~2000 euro voor alleen de panelen.
- Panasonic KURO All-black panelen, de kosten per paneel gaan dan fors omhoog, met 10 panelen kom je dan op ~3000 euro voor alleen de panelen.
- BenQ/AUO SunForte PM096B00 335 Wp - Idem als de Panasonics, erg aan de prijs.
Overwegingen:
Nee, een paneel van 1,65 gaat niet passen. Het rendement is niet het belangrijkste, heb nog meer zonnepanelen, dit is echt voor de lol (dus lage kosten/makkelijk zelf te installeren/...)
Hoewel een extra 1kWp erbij opzich ook nog wel grappig is
Wie o wie gaat er door voor de koelkast?
[ Voor 4% gewijzigd door TheGhostInc op 05-10-2018 10:36 . Reden: BenQ ]
Niet aan beginnen want se stopt met enkel vier panelen actief.RaymondD schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:18:
Ik zie niet helemaal in waarom ik SolarEdge zou moeten nemen in plaats van Tigo. Kun je dat toelichten?
De schade aan je panelen zit kern van waarheid in, maar tigo vangt volgens mij de diode op dus ik zou het gewoon doen. Kun je niet landscape draaien dan? Brengt wel meer op namelijk
1 PVoutput . Dongen NB
Wij hebben een aantal daken met Avancis geplaatst. Super mooi maar niet de makkelijkste om te monteren, er zitten speciale klemmen bij, dat moet wel op je onderconstructie kunnen.TheGhostInc schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:29:
Heeft er iemand ervaring met de CIGS panelen van Avancis?
En kan dit op micro omvormers of met optimisers, de spanning per paneel is nogal hoog.
Situatie:
Een garage van 3x5 met een bijna platdak (graad of 5), dus geen mogelijkheid voor een schans. 2 dakdelen van 1,55mx5,5m.
Schaduwwerking zal flink zijn, dus optimisers of micro omvormers nodig.
De maximale lengte voor een paneel zit ergens ronde 160-162cm en dan staan ze op de nok tegen elkaar en loopt het water al bijna niet meer in de goot. Dus een paneellengte van net iets minder dan 160cm is ideaal. Portrait is de enige serieuze optie denk ik qua schaduwwerking. Windbelasting is vrij beperkt.
De kosten wil ik niet te hoog hebben omdat de opbrengst niet ideaal is, dus sowieso zelf leggen, nadat ik zelf nieuwe dakbedekking heb gelegd. En ik kijk er van boven af op, dus een beetje een aardig paneel vind ik ook niet erg. Hoeft niet, maar ik (en de buren) zien ze wel liggen, dus het is geen weggegooid geld.
Een paar opties:
Avancis PowerMax 3.5 of 4.0, aardig met schaduw en qua kosten, maar qua omvormers/optimisers kom ik er nog niet uit. Met een beetje handigheid kunnen er wel 8 panelen naast elkaar, dus 16 in totaal. Kom je op ~2000 euro voor alleen de panelen.
Panasonic KURO All-black panelen, de kosten per paneel gaan dan fors omhoog, met 10 panelen kom je dan op ~3000 euro voor alleen de panelen.
Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van de Avancis panelen, frameless is wel cool, maar ik krijg het niet kloppend qua omvormer, dus kom ik even kijken of de experts nog iets kunnen bedenken.
Overwegingen:
Nee, een paneel van 1,65 gaat niet passen. Het rendement is niet het belangrijkste, heb nog meer zonnepanelen, dit is echt voor de lol (dus lage kosten/makkelijk zelf te installeren/...)
Wie o wie gaat er door voor de koelkast?
Optimizers is eigenlijk niet nodig want dunne film. 16 kun je toch 4 strings van 4 doen?
Panelen zijn al landscape, zie foto.reneeke1970 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:31:
[...]
Kun je niet landscape draaien dan? Brengt wel meer op namelijk

Natuurlijk, dat is de handigste oplossing!No Hands schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:36:
[...]
Wij hebben een aantal daken met Avancis geplaatst. Super mooi maar niet de makkelijkste om te monteren, er zitten speciale klemmen bij, dat moet wel op je onderconstructie kunnen.
Optimizers is eigenlijk niet nodig want dunne film. 16 kun je toch 4 strings van 4 doen?
(Ik zat eerst nog op 7 panelen, maar ik kan er net 8 kwijt, dat maakt het veel praktischer)
Welke frames/profielen zijn compatible met de klemmen?
Ik heb wat offertes van hen ontvangen in Augustus. De prijzen waren aan de hoge kant:Pusherman_ schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:14:
Zijn de Solarcentury/Ikea pakketten een beetje goed qua prijs/kwaliteit?
Iemand daar ervaring mee?
20 keer Canadian Solars C56P 270Wp
GoodWe 5000 D-NS
6 jaar systeemgarantie
6500 euro inclusief BTW en installatie
Met JA solar JAM6 (K)(BK)-60-300Wp in plaats van de Canadians:
7200 euro inclusief BTW en installatie
Wij gebruiken Solarstell rail. De Avancis klemmen hebben een M8 gat erin. https://klantportal.solar...380139-5bad68dcd23ba.jpegTheGhostInc schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:48:
[...]
Natuurlijk, dat is de handigste oplossing!
(Ik zat eerst nog op 7 panelen, maar ik kan er net 8 kwijt, dat maakt het veel praktischer)
Welke frames/profielen zijn compatible met de klemmen?
Dit is het ding, weet niet of je dat kunt inzien. Soort van stalen W vorm met een M8 gat erin dus, op de foto van Valk Pitched maar kan op andere vlakke rails ook.
[ Voor 4% gewijzigd door No Hands op 05-10-2018 11:29 ]
is dat inclusief de Ikea Family korting (-25%)?Okki5 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:56:
[...]
Ik heb wat offertes van hen ontvangen in Augustus. De prijzen waren aan de hoge kant:
20 keer Canadian Solars C56P 270Wp
GoodWe 5000 D-NS
6 jaar systeemgarantie
6500 euro inclusief BTW en installatie
Met JA solar JAM6 (K)(BK)-60-300Wp in plaats van de Canadians:
7200 euro inclusief BTW en installatie
Ja, maar de korting die in mijn offertes genoemd wordt is 15%, niet de 25% die jij noemt. Prijzen excl. Family korting zijn ongeveer 7700 resp 8500. Ik zie net dat ze nu een tijdelijke extra 10% geven tussen 4 en 22 oktober. Prijzen met deze korting kan je met de bedragen in deze reactie uitrekenen.Pusherman_ schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:54:
[...]
is dat inclusief de Ikea Family korting (-25%)?
[ Voor 19% gewijzigd door Okki5 op 05-10-2018 11:59 ]
Het is nu extra 10% korting:Okki5 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:57:
[...]
Ja, maar de korting die in mijn offertes genoemd wordt is 15%, niet de 25% die jij noemt. Prijzen excl. Family korting zijn ongeveer 7700 resp 8500. Ik zie net dat ze nu een tijdelijke extra 10% geven tussen 4 en 22 oktober. Prijzen met deze korting kan je met de bedragen in deze reactie uitrekenen.
https://www.ikea.com/nl/nl/zonnepanelen.html?icid=a1:iba|a2:nl|a3:zonnepanelen-offer-20181004|a4:zonnepanelen-offer-20181004|a5:520x225-image|a6:hp-banner|a7:1|a8:2|id:4312|cc:915
Heb je nog om een specifieke reden gekozen voor de popnagels boven de smeltschroeven?Skipper-93 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:11:
[...]
Ik heb goede ervaringen met Van der Valk Pitched roof. Hier kun je de onderdeelnummers vinden: http://www.en.valksolarsy...ad?pub_Id=860&att_Id=1985
Goed te vinden bij webshops. Hier liggen de trapezium profielen vast met die popnagels. De EPDM rubbertjes los bestellen is volgens mij iets goedkoper dan de kant en klare profielen
Nee verticaal is portretRaymondD schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:36:
[...]
Panelen zijn al landscape, zie foto.
1 PVoutput . Dongen NB
Het staal van onze sandwichpanelen is vrij dun. Vooral bij dunne staalplaten schijnen popnagels de voorkeur te hebben.twain4me schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:50:
[...]
Heb je nog om een specifieke reden gekozen voor de popnagels boven de smeltschroeven?
[ Voor 91% gewijzigd door Skipper-93 op 05-10-2018 17:49 ]
Met zelfhechtende schroeven, dus niet borend, kan je ze ook plaatsen. Wij hangen er zelf dikke omvormers mee aan die sandwich platen. Wel aluminium voorboren, iets ruimer dan strikt nodig, zeker als je de rails door legt, vanwege uitzetten en inkrimpen verschil, dan is er niets aan de handSkipper-93 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 17:47:
[...]
Het staal van onze sandwichpanelen is vrij dun. Vooral bij dunne staalplaten schijnen popnagels de voorkeur te hebben.
En zo zien ze eruit:
http://www.gpceurope.com/...f-6025-epdm-dichting-1821
Werkt heerlijk.
Met popnagels moet je wel de waterdichte variant hebben, dus de kop is dicht, en met een rubbertje, anders heb je kans op lekkage.
Die spreidende versie nemen, dat word een roosje er achter in het piepschuim, wil je boutjes gebruiken kan je ook blindklink bussen gebruiken.Skipper-93 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 17:47:
[...]
Het staal van onze sandwichpanelen is vrij dun. Vooral bij dunne staalplaten schijnen popnagels de voorkeur te hebben.
maar ik zie dat er ook een VBHN330SJ53 type is, weet iemand wat het verschil is?
Het lijkt er op dat de SJ53 andere?/meer? montageopties kent.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat is hier pas voorbij gekomen, iemand riep ook zoiets maar kon ook het verschil niet vinden, 53 was nieuwer maar thats it.dunklefaser schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:37:
Ik wil 330 Wp Panasonic HIT N panelen VBHN330SJ47 laten installeren,
maar ik zie dat er ook een VBHN330SJ53 type is, weet iemand wat het verschil is?
Gevonden!
jacovn in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 06-10-2018 00:45 ]
Als alles meezit kan ik via mijn werk volgend weekend een infrarood camera meekrijgen. Vrijdagavond koppel ik 1 string los en zaterdag ga ik dan met de infrarood camera kijken welk deel van het dak warm is. @reneeke1970 weet jij welke string warmer moet zijn? De losgekoppelde of degene die nog aangesloten is?reneeke1970 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 10:25:
[...]
Ik heb je al eerder gezegd op een ander forum, trek één string los en kijk met warmte camera welke nog actief zijn en welke niet.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Hier een berichtje over de hier zo geliefde optimizers.
snameroc
Alle panelen liggen pal op het zuiden 45 graden, zonder schaduw.
Transport, bevestigingsmaterialen en montage 1 st
Totale huurprijs per maand inclusief btw €54,45
14x Talesun TP660M-275 | Kleur: zwart, vermogen per paneel: 275Wp (ca. 240,7 kWh per jaar)
1x Omvormer merk en type: SMA SB 3.6-1AV-40
Locatie SMA omvormer: op zolder Loop van de kabel (AC): via een eventuele
kruipruimte. Loop van de kabel (DC): rechtstreeks, door middel van een gaatje door het dak naar de
omvormer. Aansluiting: door middel van een combimaat. Eenmalige kosten, separaat in rekening gebracht:
Hoofdschakelaar: € 150,00
De geschatte stroomopwek per jaar = 3.369 kWh
Nuon stroom variabel tarief, afgerond € 0,21 per KWh
Verwachte besparing per jaar € 707,55 (geschatte opwek x € 0,21 per kWh)
Uw zonhuur jaarkosten € 653,40 (12 maanden x € 54,45)
Uw verwachte netto resultaat per jaar € 54,15
Dus na 3 jaar heb ik 3 x 54,15= € 162.45
Min de kosten van de combimaat € 150
€162.45 - €150= netto resultaat voor mij na 3 jaar = €12.45 (volgens Nuon, als de stroomprijzen op die 21 cent blijven)
Als ik mijn panelen niet meer wil hebben in die 3 jaar, moet ik ze weg laten halen voor €50 per paneel, plus €50 (vroegtijdig opgezegd) = €750!
Na de initiële contractduur van 3 jaar verlagen wij de demontagekosten met € 2,00 per jaar tot een hoogte van € 26,00 per paneel vanaf jaar 15!
Tevens houden we ons het recht voor de huurkosten jaarlijks te indexeren (dus de huur kan nog hoger)
Wie doet dit nu?
Wat is het verdien model voor mij?
Dat hier mensen in zee mee gaan, dit is toch PURE oplichterij?
Vergelijkbaar met Zelfstroom.mongkut schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:50:
Ik had een offerte laten maken bij de Nuon;
14x Talesun TP660M-275 | Kleur: zwart, vermogen per paneel: 275Wp (ca. 240,7 kWh per jaar)
kruipruimte. Loop van de kabel (DC): rechtstreeks, door middel van een gaatje door het dak naar de
omvormer. Aansluiting: door middel van een combimaat. Eenmalige kosten, separaat in rekening gebracht:
€162.45 - €150= netto resultaat voor mij na 3 jaar €12.45 (volgens Nuon, als de stroomprijzen op die 21 cent blijven)
Als ik mijn panelen niet meer wil hebben in die 3 jaar, moet ik ze weg laten halen voor €50 per paneel, plus €50 (vroegtijdig opgezegd) = €750!
Na de initiële contractduur van 3 jaar verlagen wij de demontagekosten met € 2,00 per jaar tot een hoogte van € 26,00 per paneel vanaf jaar 15!
Tevens houden we ons het recht voor de huurkosten jaarlijks te indexeren (dus de huur kan nog hoger)
Wie doet dit nu?
Het kan uit voor 1 partij en de klant is het niet.
Je kan nog beter een lening afsluiten dan met dit soort praktijken beginnen.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
NUON en groene stroom in één zin is al genoeg om je nekharen overeind te zettenmongkut schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:50:
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik heb daar eens over gelezen en ik meen dat de werkende het koudst zijn, de niet werkende kroppen hun warmte op als het ware.Wimhaw schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:01:
[...]
Als alles meezit kan ik via mijn werk volgend weekend een infrarood camera meekrijgen. Vrijdagavond koppel ik 1 string los en zaterdag ga ik dan met de infrarood camera kijken welk deel van het dak warm is. @reneeke1970 weet jij welke string warmer moet zijn? De losgekoppelde of degene die nog aangesloten is?
https://goo.gl/images/aFAYov
[ Voor 21% gewijzigd door reneeke1970 op 06-10-2018 00:04 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Had je iets anders verwacht?mongkut schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:50:
€162.45 - €150= netto resultaat voor mij na 3 jaar = €12.45 (volgens Nuon, als de stroomprijzen op die 21 cent blijven)
Wie doet dit nu?
Je gaat zonnepanelen halen bij een energieleverancier, klinkt mij een beetje als een kip bij een eierboer leasen.
Interessante informatie ! Ik heb net de VBHN330SJ47 laten plaatsen. Mondeling al garantie gekregen voor 86% 25jr. Maar met het nieuwe typenummer is het nog beter omschreven in de datasheet. Gelukkig hier een Panasonic document dat ook de 2018 variant van de SJ47 86% haalt. 😍jacovn schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:18:
[...]
Nee bij Merdeka.
215 Ex BTW = 260,15 incl BTW.
Bij winkleman zijn het: HIT-N330 SJ47 panelen, bij Merdeka (en op de panasonic site) hebben ze het over VBHN330SJ53 dat het de nieuwste panelen zijn.
Geen idee wat verschil is.
https://eu-solar.panasoni...hn325sj47-vbhn330sj47.htm
https://eu-solar.panasonic.net/nl/2969.htm
zoek de verschillen.. Ze linke naar zelfde PDF als je NEderlands kiest waar dan weer de JS53 staat.
Datasheets verschillen wel wat.
- bij STC is alles gelijk
- whopping 2 wat meer bij NOCT condities voor de SJ53 versie.
- VOC is 0.2 volt hoger bij NOCT
- kortsluitstroon is 0.02 A hoger bij NOCT.
- bij lage instraling (20%) is alles gelijk.
Enige echte verschil lijk opbrengst garantie te zijn.
JS47: 80% na 25 jaar
JS53: 86/2% na 25 jaar.
https://eu-solar.panasoni...ear_guarantee_2018_NL.pdf
Na hooguit 10 jaar zijn ze toch afgeschreven door technologische ontwikkeling. Wat heb je dan aan 25 jaar garantie?stormfly schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 10:11:
[...]
Interessante informatie ! Ik heb net de VBHN330SJ47 laten plaatsen. Mondeling al garantie gekregen voor 86% 25jr. Maar met het nieuwe typenummer is het nog beter omschreven in de datasheet. Gelukkig hier een Panasonic document dat ook de 2018 variant van de SJ47 86% haalt. 😍
https://eu-solar.panasoni...ear_guarantee_2018_NL.pdf
Verkoop gelul, de mensen trappen er toch in?Noord27 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:24:
[...]
Na hooguit 10 jaar zijn ze toch afgeschreven door technologische ontwikkeling. Wat heb je dan aan 25 jaar garantie?
1 PVoutput . Dongen NB
Zou ik ook geven, zonder problemen.Noord27 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:24:
[...]
Na hooguit 10 jaar zijn ze toch afgeschreven door technologische ontwikkeling. Wat heb je dan aan 25 jaar garantie?
Ga er maar eens om,
nee meneer, dat paneel word niet slechter maar het was gewoon niet zo'n goed pv jaar, oh en die boom 80 meter verderop blokkeerd ook wat hemelzicht dus ook daardoor wat minder. Nee, nee, echt niet meneer, ik heb de panelen gemeten maar ze geven nog 90% minimaal hoor, u hoeft zich geen zorgen te maken ze doen het nog prima, goedendag!
Mentale steun 😉Noord27 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:24:
[...]
Elke procent die het langzamer gaat help. Het gaat niet ineens "klik" sneller na 10 jaar schat ik in. Met 6% meer zal je linear langzamer afbouwen, wat ten gunste komt aan je opbrengst.
[ Voor 25% gewijzigd door stormfly op 06-10-2018 19:22 ]
Volgens de KNMI krijgen we steeds langere zomers, als de degradatie van de panelen gelijk opgaat blijf ik onder de streep mooi dezelfde kilowattjes houden.Noord27 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 16:24:
[...]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
jammer genoeg gaat dat ten koste van de opbrengst....habbekrats schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:40:
[...]
Volgens de KNMI krijgen we steeds langere zomers, als de degradatie van de panelen gelijk opgaat blijf ik onder de streep mooi dezelfde kilowattjes houden.
Hogere temperatuur is minder opbrengst, geeft volgens de geleerden ook meer bewolking, dus nog minder opbrengst.
Volgens mij zijn de SJ47 35mm dik, de nieuwe 40mm.dunklefaser schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 19:37:
Ik wil 330 Wp Panasonic HIT N panelen VBHN330SJ47 laten installeren,
1) Maw is in zijn algemeenheid de SE16K gecombineerd met de P700 een verantwoorde keuze bij 38 x 300 wp panelen?
Ik krijg hier tot dusver tegenstrijdige adviezen over.
Inderdaad, ik lees hier: https://eu-solar.panasonic.net/en/2969.htmRouske schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:40:
[...]
Volgens mij zijn de SJ47 35mm dik, de nieuwe 40mm.
Wind and snow loads up to 5400 Pa
In order to continuously increase the quality of its high-performance HIT® modules, Panasonic is focusing on improvements in detail. The frame of the HIT® N330 (also available with 325W) solar module is now being strengthened from 35 millimeters to 40 millimeters, so that it can withstand wind and snow loads up to 5400 Pa. The frame is anodyzed and black, with corner water drainage to keep your solar panels cleaner all year long and give a monochrome, appealing appearance for the solar system on your roof.w
Hiermee ook toegestaan te klemmen aan de korte zijde: https://eu-solar.panasoni...onic_HIT_Catalogus_NL.pdf
We introduceren de nieuwe generatie van het HIT® zonnemodule-frame, met een dikte
van 40 millimeter. Dit frame is bestand tegen wind- en sneeuwbelasting tot 5400 Pa en
is officieel goedgekeurd voor bevestiging aan de korte zijde.
[ Voor 19% gewijzigd door jacovn op 06-10-2018 22:11 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Hoe ga je die SE16K aansluiten?borgoe72 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:05:
Heb je met SE optimizers geen 'nadeel' meer van over of onder dimensionering?
1) Maw is in zijn algemeenheid de SE16K gecombineerd met de P700 een verantwoorde keuze bij 38 x 300 wp panelen?
En waarom uberhaupt zo'n zware omvormer voor 38x300Wp = 11.400Wp? Of wil je er later nog panelen bijleggen?
Ik ben ivm 68x 300Wp panelen voor 2x SE8K gegaan om het op een 3x25A aansluiting te kunnen krijgen en netjes binnen de selectiviteit van de hoofdzekering te blijven...

32 panelen op de ene (oost en west) en 36 op de andere (zuid en noord).
Ik heb mijn 300Wp panelen aan P370 optimizers hangen, zover ik weet kan dat geen kwaad.
[ Voor 48% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-10-2018 23:32 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Dat zou de verklaring zijn voor de additionele montageopties met klemmen op de korte kant,Rouske schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:40:
[...]
Volgens mij zijn de SJ47 35mm dik, de nieuwe 40mm.
40 mm = grotere mechanische stabiliteit.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Hoeveel ruimte hou je aan de zijkanten vlakbij de dakrand over?
Laat het ik anders vragen...
Ik wil graag 10 Panasonic (105cm) of 11 iets smallere panelen (99 cm) in de breedte op het dak van mijn toekomstige woning kunnen plaatsen, hoe breed moet het dak minimaal zijn?
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Tussen klem 8 mm en voor uiteinden 3 a 4 cm is voldoendefrisianstar schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:45:
Vraag: hoeveel ruimte zit er tussen de panelen? m.a.w. hoeveel ruimte neemt een vastzet beugel?
Hoeveel ruimte hou je aan de zijkanten vlakbij de dakrand over?
Laat het ik anders vragen...
Ik wil graag 10 Panasonic (105cm) of 11 iets smallere panelen (99 cm) in de breedte op het dak van mijn toekomstige woning kunnen plaatsen, hoe breed moet het dak minimaal zijn?
1 PVoutput . Dongen NB
8mm is niet veel dat zijn boutjes van M8...
[ Voor 4% gewijzigd door frisianstar op 07-10-2018 12:26 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Perfecte uitleg van SMA waarom juist onder-dimentioneren van een omvormer.
Ook in Solar Magazine deze maand een advertentie van een omvormer-merk dat kort en bondig uitleg hoe en waarom onderdimentioneren werkt. Op pagina 10, onder kopje: "Hogere opbrengsten door onderdimentionering". Dit wil echter niet zeggen dat alle omvormers hiervoor geschikt zijn.
borgoe72 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:05:
Heb je met SE optimizers geen 'nadeel' meer van over of onder dimensionering?
[ Voor 20% gewijzigd door TweakersAddict op 07-10-2018 13:14 ]
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Het wind verhaal is de afstand die je uit zijkant dak moet blijven. Maar genoeg mensen die strak tot zijkant gaan, extra haak voor sterkte en fluiten in wind nog niemand over gehoord. Zit inderdaad met 5 of 6 mm boutjes vast. Rails buiten paneel uit zou 1 cm al voldoende voor klem zijn. Maar dan trek je de rails aan gort zegt mijn gevoel. Dus cm of vier is prima.frisianstar schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 12:26:
Ik dacht dat ik wel eens heb gelezen dat de ruimte aan de uiteinden veel meer moest zijn anders zou de wind vat op de panelen kunnen krijgen?
8mm is niet veel dat zijn boutjes van M8...
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben vooral benieuwd hoe hij zo'n SE16K aangesloten krijgt in z'n meterkastTweakersAddict schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 12:53:
https://www.sma-benelux.c...nnestroominstallatie.html
Perfecte uitleg waarom juist onder-dimentioneren van een omvormer.
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 07-10-2018 13:00 ]
Waarschijnlijk een koopje van marktplaats waardoor rendement minder belangrijk word. En selectiviteit vind niet iedereen belangrijk.BlueTooth76 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 12:57:
[...]
Ik ben vooral benieuwd hoe hij zo'n SE16K aangesloten krijgt in z'n meterkast
En als er toch niet veel panelen aan komen is 16a geen probleem toch?
[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 07-10-2018 13:03 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Die 16k staat voor 16.000Watt, ofwel ~23A.reneeke1970 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:01:
[...]
Waarschijnlijk een koopje van marktplaats waardoor rendement minder belangrijk word. En selectiviteit vind niet iedereen belangrijk.
En als er toch niet veel panelen aan komen is 16a geen probleem toch?
Dat komt niet echt in de buurt van de selectiviteit die nodig is bij 3x25A
Met 2x SE6K omvormers en de 38 panelen verspreid over 2 strings (1 per omvormer) is het geen enkel probleem. Er is dan alleen een extra groep nodig voor de 2e omvormer (en een extra kabel uiteraard).
[ Voor 32% gewijzigd door BlueTooth76 op 07-10-2018 13:15 ]
Indien de hoofdzekering geen smeltzekering (dus heel traag) is zie ik geen noodzaak voor selectiviteit bij pv.
Check gewoon de karakteristieken.
https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Als je 3 week op vakantie bent en je PV groep springt uit dan is het probleem wat minder groot dan wanneer de hoofdzekering eruit ligt en de inhoud van vriezer en koelkast je tegemoet komen zodra je weer thuiskomt.busscherski schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:34:
@reneeke1970 @BlueTooth76 @borgoe72
Indien de hoofdzekering geen smeltzekering (dus heel traag) is zie ik geen noodzaak voor selectiviteit bij pv.
Check gewoon de karakteristieken.
https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/
En ik heb er alleen al 30 kilo prooidier in liggen voor de fretten, dure hobby
En na de wintersport terugkomen en alle leidingen bevroren word je ook niet blij, en juist op koude zonnige dagen kan een omvormer flink pieken.
[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 07-10-2018 13:51 ]
Daarom heb ik iemand die dagelijks op het huis past als wij er niet zijn. Ook een aardlek van je vriezergroep kan trippen.BlueTooth76 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:47:
[...]
Als je 3 week op vakantie bent en je PV groep springt uit dan is het probleem wat minder groot dan wanneer de hoofdzekering eruit ligt en de inhoud van vriezer en koelkast je tegemoet komen zodra je weer thuiskomt.
En ik heb er alleen al 30 kilo prooidier in liggen voor de fretten, dure hobby
Risico kun je afwegen , wanneer maakt je omvormer volle sluiting dat je omvormer en hoofdzekeringen er uit gaan. Nu kan ik zelf mijn hoofdautomaten D25 weer bijzetten.
Met grotere omvormers op een 3x25A aansluiting moet je eigen verdeelinrichting hier op berekend zijn.
25A net + 23A zon= 48A door je verdeelinrichting.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ja, 1,5mm2 lijkt me niet aan te raden danhabbekrats schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:52:
[...]
Daarom heb ik iemand die dagelijks op het huis past als wij er niet zijn. Ook een aardlek van je vriezergroep kan trippen.
Risico kun je afwegen , wanneer maakt je omvormer volle sluiting dat je omvormer en hoofdzekeringen er uit gaan. Nu kan ik zelf mijn hoofdautomaten D25 weer bijzetten.
Met grotere omvormers op een 3x25A aansluiting moet je eigen verdeelinrichting hier op berekend zijn.
25A net + 23A zon= 48A door je verdeelinrichting.
Je hebt wel gelijk, mijn hoofdzekeringen kan ik ook zelf weer inschakelen dus als ik thuis ben zit ik hooguit even zonder muziek.
Ik moest het niet alleen naar mezelf kunnen verantwoorden, m'n installateur heeft z'n standaarden en de opstalverzekering zal ook iedere reden aangrijpen om niet (of minder) te hoeven betalen als het misgaat
Gisteren heb ik 18 300W Longi panelen geinstalleerd in combinatie met de Goodwe 5000D-NS. Uiteindelijk zijn het 10 panelen op zuid en 8 op oost geworden. De maximale opbrengst heb ik tussen half 1 en 1 en de omvormer tikte toch al even de 4.6 kW aanStefanovic45 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:30:
[...]
Dat is inderdaad wel een goed ideeIk heb trouwens nog wel een schuurtje met plat dak waar ik dit setje op kan leggen. Een dergelijk setje kan toch gewoon op een stopcontact.
Dan wordt de nieuwe opzet in totaal 19 panelen, waarvan 11 op zuid en 8 op oosten in combinatie met een Goodwe 1-fase GW5000D-NS.
Op verzoek de foto’s: de panelen zijn wel wat vlekkerig maar ik vind het niet storend, ook omdat je ze pas op een afstand van 15-20 meter ziet.
De drie andere panelen zijn de epc panelen van de buurman. Op de foto’s is soms ook nog wat vuil te zien, maar dat is er wel af inmiddels 🙂

[ Voor 35% gewijzigd door Stefanovic45 op 07-10-2018 22:04 ]
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
4600kW lijkt me wel een recordStefanovic45 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 14:36:
[...]
Gisteren heb ik 18 300W Longi panelen geinstalleerd in combinatie met de Goodwe 5000D-NS. Uiteindelijk zijn het 10 panelen op zuid en 8 op oost geworden. De maximale opbrengst heb ik tussen half 1 en 1 en de omvormer tikte toch al even de 4600 kW aanDat viel me niet tegen, want inmiddels is het behoorlijk bewolkt in Twente. De temperatuur is natuurlijk wel gunstig maar de eerste opbrengsten vallen me mee!
Dit klopt, je zou de omvormer kunnen limiteren, ik heb zelf een se15k met 3x20a zekeringen, niet geheel volgens de regels van selectiviteit...als je achter de redenen van de selectiviteit kijkt was het voor mij de moeite waard, maar officieel moet je een grotere aansluiting nemen. Goede kans dat een gecertificeerde instalateur er niet aan mee werkt. Liander klaagde er overigens niet over toen ze kwamen verzegelen.BlueTooth76 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:09:
[...]
Die 16k staat voor 16.000Watt, ofwel ~23A.
Dat komt niet echt in de buurt van de selectiviteit die nodig is bij 3x25A
Er is niet alleen een extra omvormer en extra groep nodig, er zijn ook 19 extra optimizers nodig. Dit verdien je volgens mij nooit terug. Als je met twee omvormers gaat werken dan zou ik goed naar andere merken kijken.Met 2x SE6K omvormers en de 38 panelen verspreid over 2 strings (1 per omvormer) is het geen enkel probleem. Er is dan alleen een extra groep nodig voor de 2e omvormer (en een extra kabel uiteraard).
BTW, met 38 300wp panelen op 1 string op de se15k ga je wel aftoppen, en met de p600/p700 optimisers is je minimale string lengte 13 optimisers dus twee strings is fors duurder ivm extra optimizers. Ik heb hier ook een piek vermogen van 11250 ivm aftoppen (had anders 11700 moeten zijn). Scheelt niet veel op de jaar opbrengst maar het stelde me een beetje teleur
11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic