Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Mogen ze ook 1.64 x80 zijn? Die paar cm kan toch wel? @migjes had onlangs 230W panelen van die maat.Schinnen-groen schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:19:
Onze zonnepanelen hebben een afmeting van 158 x 80,8 x 4 cm en leveren 190 Wp.
Uit nieuwsgierigheid: is er ergens on-line een site/overzicht/database waar ik panelen kan vinden met dezelfde afmetingen die een hogere opbrengst hebben (of een hoger rendement dan 13,94%).
De afmetingen zijn belangrijk omdat grotere panelen niet zouden passen op dit oppervlak cq. de Schletter bevestiging.
De reden is dat ik het afgelopen jaar gebruik maak van een aantal warmte-panelen en nu is ons verbruik een paar honderd kWh hoger dan de opbrengst.
Waarschijnlijk kan ik de bestaande panelen voor een redelijke prijs verkopen.
Heb je ze al terugverdiend dan denk je? Jij had toch 10k betaald voor de set?
Dat nen 1010 probleem is echt heel erg groot, het probleem is dat de mensen die het zouden kunnen controleren opzichters en uitvoerders en zelfs de bouwinspectie er geen kaas van hebben gegeten (behoord niet tot de opleiding) en veel instalatie bedrijven daar misbruik van maken. dus inplaats van extra hun best doen lopen ze er massaal de kantjes ervanaf om goedkoper te kunnen zijn.Andre1973 schreef op z aterdag 5 mei 2018 @ 20:24:
[...]
Nou wat ik hier hoor (ik verkoop zelf niet) is dat er gewoon de lokale PV installateurs tegen elkaar worden uitgespeeld, die dan voor een heel laag prijsje moeten plaatsen, en waarschijnlijk lekker gemaakt worden dat ze door de extra panelen heel duur te maken nog wat kunnen verdienen. Ben heel blij dat ik nooit in deze tijd (in 2009 nog wel) een rij huizen van elk een X aantal panelen heb hoeven te voorzien. Of het nu past of niet. EPC halen zou moeten door isolatie en niet door PV.
Dan kan je net zo goed een Tesla in de garage erbij zetten. Die kan je ook zo verpatsen. Isolatie / warmtepomp en lage temperatuur verwarming dat haal je niet zo even uit het huis. Bovendien zijn de eigenaren van een PV systeem dat ze niet zelf hebben aangeschaft, maar bij de woning zat, veel minder oplettend (heb ik meegemaakt, PV erbij plaatsen; staat de dakgoot onder stroom, blijkt dat een indak systeempje al een tijd elektrisch verbonden is met de dakgoot door water etc, dat opgelost, dakgoot staat nog steeds onder stroom, bij de buren (2 onder 1 kap) zal wel hetzelfde aan de hand zijn) dan mensen die zelf actief aanschaffen.
Maar ik zou graag wel 2 loze leidingen naar de zolder meenemen in de bouw voor PV en netwerk opgenomen zien in de Nen1010.
Ik heb altijd al intresse gehad in electra, maar nog een nen na genoeg volledig uit het hoofd kennen is echt teveel van het goede en de opleiding bouwkunde is al achtelijk breed.
zorgen dat het bouwwerk opzich veilig is,arbo, constructies, vluchtroutes, valbeveiliging, branddeuren, etc etc zijn zo debiel veel regels dat het ergens een keer ophoudt met controleren.
In de oude nen en praktijk richtlijnen ben ik wel eens gaan lezen uit intresse en kwam regels tegen over het plaatsen van leidingen in een badkamer muur en kwam tot de conclusie dat er gewoon bijna geen badkamers zijn die daar aan voldoen (afstand van de leiding tot de tegels)
En dan heb ik het nog nieteens over dat vreselijk irritante: "maar vroeger hoefde dat ook niet"
Als wij op die manier zouden omgaan met regelgeving zou er elke week een kind vast zitten in het traphek of erger naar beneden donderen en storten gebouwen om de haverklap in.
Ik ben wel een voorstander van een soort vrij beschikbare 1010 check (ala vergunning check)
Zodat elke debiel met behulp van een beslisboom kan bepalen aan welke eisen zijn gepruts moet voldoen.
dat maakt het controleren door leken ook gewoon veel makkelijker.
Het is toch gewoon te triest voor woorden dat ik in discusie moet gmet een vonkenboer over het wel of niet juist toepassen van de nen? Doe gewoon je werk klojo.
*gromble*
Voor de isolatie norm hebben we al de RC waarde.
De epc is juist om alles bij elkaar te toetsen, dus kierdichting, warmteterugwinning, ventilatie, hr ketels, zonneboilers. En alles is theoretisch, ik kom in huizen waar de wtw untit uit staat. waar de dubbel kierdichtind is vervangen voor enkel omdat de ramen zo zwaar dicht gingen.. je kan alles verkopen of uit zetten.
Een rc boven de 4,5 is nagenoeg zinloos dat geld besteden aan energie opwek of besparing (HR ketel) is veel nuttiger..
[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 05-05-2018 22:11 ]
Terugverdienen? Dat zou nog een jaar of 7 duren, denk ik.Rol-Co schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:38:
[...]
Mogen ze ook 1.64 x80 zijn? Die paar cm kan toch wel? @migjes had onlangs 230W panelen van die maat.
Heb je ze al terugverdiend dan denk je? Jij had toch 10k betaald voor de set?
Maar het jeukt gewoon en ik wil weer eens wat anders.
Zojuist een site met zo'n database gevonden:
https://www.zonnepanelenkennis.nl/zonnepanelen-vergelijken/
Vanavond eens wat gaan grasduinen
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Dus ook maar weer het bewijs dat je panelen geen 25 jaar laat liggen, sommige opperen daarom dat je ook dure high end panelen kan leggen zodat het 25 jaar mee gaat, ze liggen nu 8 jaar?Schinnen-groen schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:46:
[...]
Terugverdienen? Dat zou nog een jaar of 7 duren, denk ik.
Migjes had iets van panasonic in de maat 1.64 x 80, dat kan toch wel?
Na een aantal jaren mee te hebben gelezen uiteindelijk vorig jaar op onze nieuwe woning panelen gekregen. Tevens de familie aan het besmetten met het pv virus..
Mijn ouders hebben via een veiling 22 stuks Astronergy Polykristallijn 265 Wp voordeling kunnen aanschaffen. Deze panelen komen in een schans op een plat dak op ZW te liggen. Nu heb ik de vraag gekregen om hier een omvormer voor uit te zoeken.
Zelf heb ik naar volle tevredenheid een Fronius Symo 7.0-3 hangen. Nu kan ik op basis van mijn ervaring ook hier een Symo (6.0-3) aanbevelen maar vindt dit wat te kort door de bocht en zou jullie graag willen vragen mee te kijken naar deze casus. Wellicht is een SMA SB 5.0 ook een optie, of een STP5000TL.

Hier de specs van de panelen.
Alvast erg bedankt voor het meedenken.
Niet veel te grasduinenSchinnen-groen schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:46:
[...]
Terugverdienen? Dat zou nog een jaar of 7 duren, denk ik.
Na filteren komt deze er uit.
https://us.sunpower.com/s...solar-panel-datasheet.pdf
Wel nieuwe klemmen nodig denk ik, deze zijn 46 hoog, minimaal langere bouten.(schuco
“De omvormer is het meest ondergewaardeerd. Bezuinig hier nooit op, zeggen experts. Ze moeten goed kunnen koelen, anders zakt de opbrengst drastisch. Kies panelen met omvormers die per paneel schakelen. „Valt er een paneel uit, dan reduceert dat je totaalopbrengst veel minder.”
Zelf overigens ook een tevreden SE gebruiker.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Ik had deze gevonden: ET Solar, ET-572210WW, 210 Wp, maar niets op het net te vinden. Toen vond ik deze site: https://www.zonnepanelengids.com/capaciteit/210-wp/page/2/Rol-Co schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:57:
[...]
Niet veel te grasduinen![]()
Wel nieuwe klemmen nodig denk ik, deze zijn 46 hoog, minimaal langere bouten.(schuco
en daar zag ik een Trini Solar TSM-210DC/DA80.08 (man, wat een naam). Die is 210 Wp en met exact dezelfde afmetingen als wat er nu ligt.
Bij de weg, mijn vrouw weet nog van niets

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Wel een interessant paneeltje...Rol-Co schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:57:
[...]
Niet veel te grasduinen![]()
Ga je alles eraf halen en er nieuw op plaatsen voor 2x8x20Wp? dus 320Wp? kan je niet ergens een paneel van 320 Wp kwijt met een micro ofzo? T lijkt me een hoop gedoe.Schinnen-groen schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:02:
[...]
Ik had deze gevonden: ET Solar, ET-572210WW, 210 Wp, maar niets op het net te vinden. Toen vond ik deze site: https://www.zonnepanelengids.com/capaciteit/210-wp/page/2/
en daar zag ik een Trini Solar TSM-210DC/DA80.08 (man, wat een naam). Die is 210 Wp en met exact dezelfde afmetingen als wat er nu ligt.
Bij de weg, mijn vrouw weet nog van niets
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Dat is inderdaad een volgende optie van mij. Maar mijn betere helft............Andre1973 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:07:
[...]
Ga je alles eraf halen en er nieuw op plaatsen voor 2x8x20Wp? dus 320Wp? kan je niet ergens een paneel van 320 Wp kwijt met een micro ofzo? T lijkt me een hoop gedoe.
Nu heb ik hun huis even snel bekeken via google maps.
En qua ligging liggen zij ongeveer op -63 graden gezien van het zuiden.
Ze liggen ongeveer OZO als ik het zo snel even bekeken heb.
Als je de volgende foto's bekijkt

Hebben ze naar mijn idee meer aan een oost-west installatie dan alleen oost.
Wat vinden jullie hiervan ?
Ik zal ze in ieder geval aangeven dat ze wat offertes moeten gaan opvragen om te kijken wat de bedrijven bieden.
Verdere info heb ik nog niet van de woning, maar zal als het zover is een los topic openen
2250 WP Zuid PVoutput
Yep, nu de prijs nog vinden.
Dan alles er af, verkopen (dat gaat aardig denk ik voor mensen die de 190W versie zoeken) en dan nieuwe plaatsen, heb je 880Wp meer x 90?% 792 kWh meer.
Heb je niet nog een dak ergens?
Als ik puur naar de zon kijk dan zou totaal 6 panelen op noord het beste zijn. Dan liggen ze allemaal in de nok boven een dakkapel. Als ik naar totaal 9 ga dan liggen er 3 onder een dakkapel. Die 3 vangen dan als eerste schaduw waardoor het totale rendement omlaag gaat.reneeke1970 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:24:
[...]
Op een bewolkte dag is er diffuus licht en juist dan gaat noord werken. Het probleem komt met felle zon want dan liggen ze eigenlijk in de schaduw. Juist op die momenten moet je zorgen dat je voldoende spanning levert aan omvormer, liefst richting 350 volt. Vandaar die 9 panelen wat een beter rendement geeft aan die mpp.
Dit was de kleinste die de installateur leverde met mogelijkheden voor 2 strings.Maar zelfs het rendement van zuid gaat omhoog vanwege het feit dat je een veel te grote omvormer hebt, eentje van 3650 watt welke maar op hooguit 2400 gaat draaien.
Ik zou eigenlijk oost los willen zien van het verbeteren van de noord/zuid opstelling. Gezien de afstanden en huidige opstelling lijkt me dat gewoon erg complex. Als we noord opkrikken vraag ik me ook af op de omvormer het allemaal nog trekt.Op die momenten is dat niet erg maar wel zodra zwaar bewolkt word of gaat regenen, met 300 watt zakt rendement heel hard terug, krik je dat wat op met je oost panelen gaat je omvormer beter werken.
Er passen 12 panelen.Maar goed het is mij niet duidelijk hoeveel ruimte jij op noord hebt, want als er daar negen passen moet je die parallel met zuid op mpp1 zetten (spanning is dan gelijk )
Nee, 3 normaal of 3 SF. Maten zijn net onhandig voor iets anders.En dan bij voorkeur panelen met hoog voltage, passen er zes solar frontier op je schuur? Sluit die dan aan als 2×3 parallel op mpp2
Het is vrij simpel. Ik heb ze laten leggen met een kosten/energielabel/idealisme verhouding. We wilden graag zonnepanelen, maar hadden geen bijster hoog budget (moesten nog veel isoleren). Voor het energielabel was het wel handig om die drie op noord te erbij leggen en ik wilde ook graag het experiment aangaan. En met het label gaat onze hypotheekrente omlaag. Dus hebben we dat gedaan. Nu ik merk dat het experiment goed heeft uitgepakt kunnen we nadenken en sparen voor een uitbreiding van noord, want dat is relatief goed koop. Het grootste gedeelte is al geïnstalleerd.Rol-Co schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:35:
[...]
Je noord gaat al om 13:00 op dood, niet echt geweldig te noemen toch?
Mijn noord doet ook niet wild maar wel de hele dag.
https://pvoutput.org/intr...8452&dt=20180504&gs=3&m=1
Daarbij vind ik alles leuk, want we hebben ze pas net. Elke watt die we opwekken geeft me een goed gevoel
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
@migjes heeft de Panasonic HIT N245 (VBHN245SJ25) en die zijn volgens de datasheet 1580x798x35Schinnen-groen schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:19:
Onze zonnepanelen hebben een afmeting van 158 x 80,8 x 4 cm en leveren 190 Wp.
Uit nieuwsgierigheid: is er ergens on-line een site/overzicht/database waar ik panelen kan vinden met dezelfde afmetingen die een hogere opbrengst hebben (of een hoger rendement dan 13,94%).
De afmetingen zijn belangrijk omdat grotere panelen niet zouden passen op dit oppervlak cq. de Schletter bevestiging.
De reden is dat ik het afgelopen jaar gebruik maak van een aantal warmte-panelen en nu is ons verbruik een paar honderd kWh hoger dan de opbrengst.
Waarschijnlijk kan ik de bestaande panelen voor een redelijke prijs verkopen.
Ja dat schreef ik ook al, maar beide geen goedkoop paneeltje denk ik. Zowel de panasonic en sunpower.Rouske schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:22:
[...]
@migjes heeft de Panasonic HIT N245 (VBHN245SJ25) en die zijn volgens de datasheet 1580x798x35
Hoop werk, hoop geld voor een paar watt, een schuurdakje met 4 panelen doet al meer.
Nee, klopt beide panelen zijn vast niet goedkoop, ik reageerde meer omdat je zei dat die Panasonics 164*80 waren, terwijl die eigenlijk precies de maat zijn die @Schinnen-groen vroeg, alleen 35mm dik ipv de gevraagde 40.Rol-Co schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:26:
[...]
Ja dat schreef ik ook al, maar beide geen goedkoop paneeltje denk ik. Zowel de panasonic en sunpower.
Hoop werk, hoop geld voor een paar watt, een schuurdakje met 4 panelen doet al meer.
Ja dacht dat migjes 1m 60 zei, maar kan hij ook afgerond hebben vanaf 1m58 , maar 1m64 is een veel meer gangbaar paneel denk ik, en die 2x 6cm kan hij vast nog kwijt op het dak.Rouske schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:31:
[...]
Nee, klopt beide panelen zijn vast niet goedkoop, ik reageerde meer omdat je zei dat die Panasonics 164*80 waren, terwijl die eigenlijk precies de maat zijn die @Schinnen-groen vroeg, alleen 35mm dik ipv de gevraagde 40.

Als er wat komt dan moet het een schansje van ~5 a 10 graden richting ZW (221°) worden, ik wil niet te hoog boven het dak uitkomen.
Dit zou passen:
3x Panasonic HIT N245 in landscape
3x standaard paneel (2x portrait, 1x landscape) of 3x HIT N330 in zelfde opstelling (even wat meer spanning)
2x2 SF portrait
keuzes, keuzes....
100% SF , zeker als er nog iets van huizen, bomen, of andere opstakels voor staan of erg plat liggen.Rouske schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:59:
Als er 4 standaard panelen op mijn schuurtje (225x287) zouden passen dan was het inderdaad een stuk eenvoudiger![]()
Als er wat komt dan moet het een schansje van ~5 a 10 graden richting ZW (221°) worden, ik wil niet te hoog boven het dak uitkomen.
Dit zou passen:
3x standaard paneel (2x portrait, 1x landscape) of 3x HIT N330 in zelfde opstelling (even wat meer spanning)
2x2 SF portrait
keuzes, keuzes....
Stringspanning van 4 sf past ook overal op, 3 mono's word lastig of duur.
Maar SF is nieuw nergens meer verkrijgbaar. Is er inmiddels al een alternatief?Rol-Co schreef op zondag 6 mei 2018 @ 07:55:
[...]
100% SF , zeker als er nog iets van huizen, bomen, of andere opstakels voor staan of erg plat liggen.
Stringspanning van 4 sf past ook overal op, 3 mono's word lastig of duur.
48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318
Koop je er toch een paar gebruikt, op mp staat een gast met 155Wp sf , had er 25 stuks maar nu nog 5.Cupid673 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 09:20:
[...]
Maar SF is nieuw nergens meer verkrijgbaar. Is er inmiddels al een alternatief?
Kosten 40,- ps

Maten dak zuid

Noord is precies hetzelfde behalve dat daar geen dakraam zit.
Huidige panelen op zuid:

2x 3 boven dakkapel
1x 3 onder dakkapel
Op noord ligt nu alleen de bovenste rij van 3 panelen. Mijn idee was om de tweede rij van 3 panelen aan te vullen zodat alle panelen op noord boven de dakkapel liggen. Onder de dakkapel vangen ze vrij snel schaduw. Er is volgens mij ruimte voor in totaal 12 panelen.
tja, ik ben toch iets handiger.Rol-Co schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:39:
[...]
Ja dacht dat migjes 1m 60 zei, maar kan hij ook afgerond hebben vanaf 1m58 , maar 1m64 is een veel meer gangbaar paneel denk ik, en die 2x 6cm kan hij vast nog kwijt op het dak.
kan het nog niet berekenen omdat ik nog niet van elke pot de goedkeuring heb. (BTW aangifte moet nog)
maar ik kom op een geschatte prijs uit van tussen de 0,30-0,4€0/Wp.
tja dat is wat duurder als ik goedkoop zou gaan, maar als je duur gaat zijn de potjes ook dieper.
aangezien de omvormer en het bevestiging spul toch al is terug verdiend.
word het een TVT van iets minder dan 3 jaar.
nog best lang, maar dat is door dat oost-west toch iets lager scoort als zuid.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
In verband met de aanschaf van een nieuwbouwhuis (daar loopt hier wel wat discussie over lees ik met betrekking tot aantal panelen en kosten :-)) wat in Q2/3 2019 opgeleverd wordt, heb ik straks:
* 14 panelen Q-Cells 295Wp mono full black.
* Micro omvormers Enphase M250. Het toepassen van micro omvormers had al mijn voorkeur en gelukkig had dit project standaard micro omvormers.
Er waren 10 panelen standaard, ik heb er 4 extra afgenomen. De rest van de ruimte op het dak heb ik vooralsnog gereserveerd voor een toekomstige dakkapel. Anders hadden er meer panelen gepast.
De ligging van de panelen is vrijwel zuiver Zuid-West op een schuin dak. Ik verwacht weinig schaduw en daarmee tot laat op de dag zon; er staan nl. lage woningen aan de West zijde van de woning, dus dat klinkt goed. De Noord-Oost zijde van het dak komen geen zonnepanelen op. Wellicht iets voor de toekomst, maar pas nadat we er wonen.
Tenslotte heb ik de panelen wat betreft oriëntatie laten aanpassen; van verticaal naar horizontaal. Dit vanwege 3 redenen:
* Dit gaf iets meer vrije ruimte voor een toekomstige dakkapel.
* Dit stond mooier: de panelen sluiten nu op elkaar aan en anders lag een deel op de linkerhelft van het dak en een deel op de rechterhelft van het dak met een gat ertussen.
* Dit kan gunstiger zijn in sommige situaties (bijv: een laagje sneeuw op de onderzijde van het paneel)
Er zijn vast mensen geïnteresseerd in de kosten voor het uitbreiden met 4 panelen. Dit heeft een meerwerk van ongeveer 2.000 euro gegeven (incl. BTW en uiteraard incl. plaatsen). Geen slechte prijs voor een project, maar zelf aanschaffen is waarschijnlijk net iets voordeliger.
Nadat we er wonen komt er ook een Enphase Envoy-S om de opbrengst uit te kunnen lezen. Zover ik tot nu toe heb kunnen vinden kan dit niet zonder deze Envoy-S (wel weer 225 euro extra...). Maar dat ga ik komend jaar uitzoeken.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Er zijn hier vast mensen die voortaan voor jou willen werken
HIT mag je ook mixen, kom je er ook niet met 2 x 295 + 2 x 245 ?Rouske schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:59:
Als er 4 standaard panelen op mijn schuurtje (225x287) zouden passen dan was het inderdaad een stuk eenvoudiger![]()
Dit zou passen:
2x2 SF portrait
keuzes, keuzes....
( voor de maten, http://www.zonnepanelen-v...nic_HIT_zonnepanelen.html )
Edit,
Of je houd het simpel en goedkoop met 2 x Csun 355 Wp ( 1x2m ) en een APS 600 ( 2x mppt )
plus wat tuinhout voor de onderbouw, moet net lukken voor 1 euro per Wp.
[ Voor 10% gewijzigd door PClop op 06-05-2018 11:01 ]
Haha :-)twain4me schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:33:
[...]
Er zijn hier vast mensen die voortaan voor jou willen werken
Je moet het wel in perspectief zien. Heb ook projecten voorbij zien komen weer 800 euro per paneel werd gevraagd
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Die van mij liggen voor 100 op dak.....fmb schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:53:
[...]
Haha :-)
Je moet het wel in perspectief zien. Heb ook projecten voorbij zien komen weer 800 euro per paneel werd gevraagd
1 PVoutput . Dongen NB
De nieuwe versie produceerd vier procent meer vermogen, oei oei de oude gaven dus minstens vier procent verliesAUijtdehaag schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:21:
@fmb
Kun je er niet voor kiezen om niets te laten plaatsen?
Over 1,5 jaar is alles alweer verouderd. (tegen wat dan gemeengoed is)
Enphase komt bijvoorbeeld al met nieuwere micro omvormers uit
https://enphase.com/en-us...ces/microinverters/family
1 PVoutput . Dongen NB
Inderdaad, maar zou jij over 1 jaar, 350 Wp op een 250 watt micro omvormer aansluiten?
Lijkt me verschrikkelijk om nu al te beslissen over wat voor laptop/nieuwe auto/zonnepaneel ik volgend jaar wil en met een "oud" modelletje opgescheept te zitten.
(maar excuus panelen waarschijnlijk, dus er wordt weer bezuinigd op de verkeerde dingen, gokje)
[ Voor 59% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-05-2018 11:35 ]
Een lang verhaal waarin je stelt dat je fan bent maar niet echt veel aandraagt waarop dat is gestoeld.ApC_IcE schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:44:
[...]
Los van het feit dat er Solar Edge wordt aangeboden aan mensen die puur alleen een snelle tvt hebben wil toch niet zeggen dat het een slecht product is?
Dat zegt dat de verkoper volledig achter Solar Edge staat en daardoor blind is voor andere oplossingen wellicht? (ik ben er niet bij geweest).
Andersom is het ook zo dat mensen (kijk maar in het Solar Edge topic en op andere fora) graag zelf de controle willen hebben en allerlei andere redenen om het wel te doen.
Ik vind dat iedereen dat voor zich moet weten en als je tvt en het 'goedkoopste dealtje' het belangrijkst vind is dat ook prima. Kunnen we ons de tijd nog herinneren met het gemiep over service en wifi bij growatt en nog zo'n partij? of panelen die slecht produceerden of te weinig opbrengsten?
Slechts voorbeelden.
Nogmaals: ik ben echt Solar Edge Fan. Vind het een fantastisch product. Ik had ook liever gehad dat het dezelfde prijs was als een string omvormer. Al denk ik dan dat iedereen wellicht (zuurpruimen uitgesloten) voor Solar Edge was gegaan.
We blijven Hollanders, al ben ik bereid iets meer te betalen voor dingen die ik liever wil of de meerwaarde er van in zie.
Al wil ik wel vragen of iedereen die hier offertes ziet van anderen er goed naar te kijken. En niet meteen roepen: " Solar Edge veel te duur, dit kan ook met optitrack of: zoek een 2e hands omvormer op marktplaats en dit kan goedkoper" Alles kan goedkoper jongens maar laten we de 'action of primark' mentaliteit eens achterwege en kijk naar wat iemand wilt en wat voor dak het is voor meteen de 'anti Solar Edge trein' in te zetten.
Ik krijg berichten van mensen om advies over daken met pijpjes en bomen over Solar Edge, want ze vragen het hier en vermelden de pijpjes en de eerste 2 berichten zijn: kan ook met optitrack, kan veel goedkoper, leg geen panelen in de schaduw, etc. De Solar Edge oplossing wordt gewoon meteen weggedrukt en dat vind ik gewoon triest. Ik ben anti SMA om verschillende redenen, hoor je mij string omvormers afkraken?
Dat doe ik alleen als mensen koste wat het kost een string omvormer adviseren. (ja dat kan dus ook)
Solar edge is fors duurder dan stringomvormers en het rendement is op een dak zonder schaduw niet beter dan een stringomvormer. Bovendien is de kans dat meerdere optimizer stuk gaan veel groter dan dat 1 stringomvormer stuk gaat.
Voordelen van solaredge zijn dat bij schaduw overlast op een aantal panelen de opbrengst veel minder afneem dan bij een stringomvormer en daarnaast dat je individuele optimizers kan monitoren.
Installateurs verdienen meer aan duurdere producten zoals solaredge en adviseren deze vaker dan goedkopere producten die even goed of zelfs beter zijn.
Het is niet gek dat mensen die hier komen vaak SE geadviseerd gekregen hebben en daardoor wel 1000 euro of meer dan nodig voor hun zonnepanelen krijgen aangeboden. Het is ook terecht dat ze door andere reageerders geïnformeerd worden dat ze een dure oplossing aangeboden krijgen die ze veelal niet nodig hebben. Dat zorgt ervoor dat mensen beter geïnformeerd een keuze kunnen maken
Nee dat zou ik niet doen, gelukkig zijn mijn oude tigo al voor 350 watt, kan panelen zomaar wisselen als ik wilAUijtdehaag schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:25:
@reneeke1970
Inderdaad, maar zou jij over 1 jaar, 350 Wp op een 250 watt micro omvormer aansluiten?
Lijkt me verschrikkelijk om nu al te beslissen over wat voor laptop/nieuwe auto/zonnepaneel ik volgend jaar wil en met een "oud" modelletje opgescheept te zitten.
(maar excuus panelen waarschijnlijk, dus er wordt weer bezuinigd op de verkeerde dingen, gokje)
1 PVoutput . Dongen NB
migjes schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:07:
[...]
tja, ik ben toch iets handiger.
kan het nog niet berekenen omdat ik nog niet van elke pot de goedkeuring heb. (BTW aangifte moet nog)
maar ik kom op een geschatte prijs uit van tussen de 0,30-0,4€0/Wp.
tja dat is wat duurder als ik goedkoop zou gaan, maar als je duur gaat zijn de potjes ook dieper.![]()
aangezien de omvormer en het bevestiging spul toch al is terug verdiend.
word het een TVT van iets minder dan 3 jaar.
nog best lang, maar dat is door dat oost-west toch iets lager scoort als zuid.

We hadden het over de maat, prijs is voor jou misschien interessant maar dat geld niet voor joko.
Zelf koop ik ze ook voor minder dan 0,25, maar daar heeft hij niets aan.
1. Aanvullen tot 9 panelen op noord en deze parallel te verbinden met de 9 op zuid op MPP1, en dan de 3 op oost helemaal vanaf de schuur naar zolder door te trekken op MPP2?
óf
2. Aanvullen tot 6 panelen op noord en de rest zo houden en dan voor oost 3 panelen met 2 microomvormers?
Het kan beide, het zal allemaal geen groot verschil zijn, enige is dat optie 1 iets meer kWh geeft door 3 panelen extra en je kan alles met 1 omvormer af.CurlyMo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:56:
@Rol-Co @reneeke1970 hebben jullie na het zien van de foto's en mijn lange reactie nog aanvullende tips? Of blijft het het beste om:
1. Aanvullen tot 9 panelen op noord en deze parallel te verbinden met de 9 op zuid op MPP1, en dan de 3 op oost helemaal vanaf de schuur naar zolder door te trekken op MPP2?
óf
2. Aanvullen tot 6 panelen op noord en de rest zo houden en dan voor oost 3 panelen met 2 microomvormers?
Optie 2 kan ook prima, het werkt dan meer onafhankelijk van elkaar mocht dat een issue zijn, en bij uitval omvormer niet alles down.
Hoe zit het dan met de potentiële schaduw onder de dakkapel op noord. Gaat dat geen roet in het eten gooien?Rol-Co schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:12:
[...]
Het kan beide, het zal allemaal geen groot verschil zijn, enige is dat optie 1 iets meer kWh geeft door 3 panelen extra en je kan alles met 1 omvormer af.
Met het voordeel dat ik alle windrichtingen afzonderlijk kan monitoren en niet met onhandige kabels zit te klooien naar zolder.Optie 2 kan ook prima, het werkt dan meer onafhankelijk van elkaar mocht dat een issue zijn, en bij uitval omvormer niet alles down.
Noord werkt alleen op een dag met diffuus licht een beetje fatsoenlijk. En op zulke dagen is er geen schaduw.CurlyMo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:13:
[...]
Hoe zit het dan met de potentiële schaduw onder de dakkapel op noord. Gaat dat geen roet in het eten gooien?
[...]
Met het voordeel dat ik alle windrichtingen afzonderlijk kan monitoren en niet met onhandige kabels zit te klooien naar zolder.
Het beetje schaduw verlies wat je zou hebben maak je ruimschoots goed doordat je een omvormer uitspaart.
Oh en DC kabel mag best lang zijn, dat geeft weinig verlies. Ik heb er 100 meter tussen zitten.
Maar als schaduw je niet lekker zit houd je het op zes panelen in serie met drie oost maar dan wel negen optimiser,dan heb je helemaal een perfecte string.
1 PVoutput . Dongen NB
Logischerwijs zou ik denken dat het niets uit maakt, noord bestaat uit schaduw en diffuus licht behalve vanaf nu tot ergens eind aug waar er in de ochtend en avond ook direct zonlicht (scheef) op komt.CurlyMo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:13:
[...]
Hoe zit het dan met de potentiële schaduw onder de dakkapel op noord. Gaat dat geen roet in het eten gooien?
[...]
Met het voordeel dat ik alle windrichtingen afzonderlijk kan monitoren en niet met onhandige kabels zit te klooien naar zolder.
Erg afhankelijk van je dakhoek heb ik wel gemerkt, mijn 2600W op noord 45 graden dak haalt slechts 700W maximaal met bewolking tot nu toe, meestal is het 300-450W.
Auijtdehaag heeft 35-36 graden dak en komt al weer veel hoger in vermogen, maar daar kan ook een stukje solar frontier voordeel in zitten.
9 op noord alleen doen als je 2 gelijke strings wil hebben op 1 mppt, ga je ze apart zetten kan het ook 6 zijn en wat brengen de 3 extra op tov de kosten.
Daar moet je zelf een beslissing over nemen
9 optimizers is net zo duur als een 3 micro-omvormers voor oostreneeke1970 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:23:
[...]
Maar als schaduw je niet lekker zit houd je het op zes panelen in serie met drie oost maar dan wel negen optimiser,dan heb je helemaal een perfecte string.
Ik houdt het beste gevoel bij
- 9 zuid en 6 noord op 1 omvormer.
- 3 oost met een kleine omvormer of 3 micro-omvormers
Dan kan ik tenminste ook alles apart monitoren. Dat vind ik toch wel leuk voor mijn statistieken.
Behalve als mijn omvormer het een stuk beter gaat doen bij een grotere string op MPP2. Dan moeten we de 9 op noord verder uitwerken.
Mijn 825Wp doet dus max 505W wat dus mooi de verwachte 60% is.Rol-Co schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:25:
[...]
Erg afhankelijk van je dakhoek heb ik wel gemerkt, mijn 2600W op noord 45 graden dak haalt slechts 700W maximaal met bewolking tot nu toe, meestal is het 300-450W.
[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 06-05-2018 12:37 ]
Een fijn gevoel is ook wat waard.CurlyMo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:30:
[...]
9 optimizers is net zo duur als een 3 micro-omvormers voor oost
Ik houdt het beste gevoel bij
- 9 zuid en 6 noord op 1 omvormer.
- 3 oost met een kleine omvormer of 3 micro-omvormers
Dan kan ik tenminste ook alles apart monitoren. Dat vind ik toch wel leuk voor mijn statistieken.
Behalve als mijn omvormer het een stuk beter gaat doen bij een grotere string op MPP2. Dan moeten we de 9 op noord verder uitwerken.
[...]
Mijn 825Wp doet dus max 505W wat dus mooi de verwachte 60% is.
Maar realiseer je wel dat je voor het geld van de extra onnodige omvormer bijna drie extra noord panelen had kunnen kopen, en die leveren wel kWh op.
PS waarom geen panelen op de dakkapel?
1 PVoutput . Dongen NB
Helaas, dat is geen optie. Maar wel een goede tip: zal navragen of de M250 een upgrade kan krijgen naar de nieuwe serie.AUijtdehaag schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:21:
@fmb
Kun je er niet voor kiezen om niets te laten plaatsen?
Over 1,5 jaar is alles alweer verouderd. (tegen wat dan gemeengoed is)
Enphase komt bijvoorbeeld al met nieuwere micro omvormers uit
https://enphase.com/en-us...ces/microinverters/family
[ Voor 10% gewijzigd door fmb op 06-05-2018 12:59 ]
Klopt, maar dan moet ik iets met optimizers en dat is net zo duur.reneeke1970 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:48:
[...]
Een fijn gevoel is ook wat waard.
Maar realiseer je wel dat je voor het geld van de extra onnodige omvormer bijna drie extra noord panelen had kunnen kopen, en die leveren wel kWh op.
Te klein en daar wil ik eventueel een WP op zetten.PS waarom geen panelen op de dakkapel?
Niemand hier met een antwoord?jja schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 14:40:
Ik heb een vraag over een oost-west opstelling met 300Wp panelen en P600 optimisers.
Maakt het nog wat uit welke 2 panelen op een P600 aangesloten worden?
Dus 2x oost op een P600 en 2x west op een P600, of mag 1x oost+1x west ook op een P600.
Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net
Omvormer: Solaredge SE4000H
Panelen: Recom BlackPather 280 Wp
Kabellengte van omvormer naar groepenkast 20m 4mm2
Voor de beeldvorming een weergave van de grafiek van eergisteren, gister en vandaag en een filmpje van de omvormer tijdens uitval.

Oh ja de wasmachine stond aan
Wie kan mij een logische verklaring geven voor deze uitval.
Je zit al aan de 253 Vac... (Dus max) Wel vreemd dat er ook een dc storing op komt.
Dikkere AC kabels gebruiken / overstappen naar 3-fase omvormer / omvormer dichterbij de meterkast
(en niks zeggen tegen je buren
(mailtje naar de netbeheerder?)
[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-05-2018 13:45 ]
Kom op Reneeke! Wie hou je hier voor de gek?!? Jij gaat met die nieuwe paneeltjes gewoon mooie nieuwe Tigootjes op je dak(en) leggenreneeke1970 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:52:
[...]
Nee dat zou ik niet doen, gelukkig zijn mijn oude tigo al voor 350 watt, kan panelen zomaar wisselen als ik wil

De DC storing is geen storing maar een waarschuwing, de omvormer heeft even tijd nodig om naar een veilige spanning van 18 Volt te gaan.AUijtdehaag schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:43:
@Cavemania
Je zit al aan de 253 Vac... (Dus max) Wel vreemd dat er ook een dc storing op komt.
Dikkere AC kabels gebruiken / overstappen naar 3-fase omvormer / omvormer dichterbij de meterkast
(en niks zeggen tegen je buren![]()
![]()
)
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
fmb schreef op zondag 6 mei 2018 @ 10:53:
[...]
Dat klinkt mooi, maar laten we wel appels met appels vergelijken. Is dat de prijs per paneel met inachtneming van: inverter, installatiemateriaal, installatie zelf en garantie?reneeke1970 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 11:05:
Die van mij liggen voor 100 op dak.....
Ik heb hiermee: 20 jaar garantie op montage, 20 jaar op de micro-omvormers & panelen, opbrengstgarantie (83% na 25 jaar).
Ben het helemaal eens dat de kosten vanuit een nieuwbouwproject te hoog zijn voor extra panelen, maar dit geeft wel een scheef beeld
[ Voor 16% gewijzigd door fmb op 06-05-2018 13:56 ]
Haha echt nie, dan nog eerder zonder die dingen, maar nieuwe no wayCupid673 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:48:
[...]
Kom op Reneeke! Wie hou je hier voor de gek?!? Jij gaat met die nieuwe paneeltjes gewoon mooie nieuwe Tigootjes op je dak(en) leggen
1 PVoutput . Dongen NB
Netbeheerder komt komende week metingen doen. Het is zo dat de spanning hier op het lichtnet op ongeveer 220V zit. Wellicht dat dat ook een probleem kan zijn. Aangezien het probleem ook bij diverse buren speelt is mijn gevoel dat het probleem niet in onze installatie zit. De omvormer kan niet dichterbij de meterkast en een 3-fase aansluiting hebben we niet.AUijtdehaag schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:43:
@Cavemania
(en niks zeggen tegen je buren![]()
![]()
)
Ik heb zelf wel steeds het gevoel gehad dat de omvormer aan de lichte kant is voor het aantal panelen. 18x280 Wp
De installateur zegt dat het probleem niet in de installatie zit.
Kreeg onderstaande reactie
Heeft te maken met de maximale AC spanning. Systeem is dus niet defect maar begrenst volgens de NEN normen
Nee met negen noord geen optie dingen nodig.CurlyMo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:10:
[...]
Klopt, maar dan moet ik iets met optimizers en dat is net zo duur.
[...]
Te klein en daar wil ik eventueel een WP op zetten.
Wp op dakkapel never nooit niet doen!
Geluid, gewicht, kraan kosten, vergunning, installateur.
Trefwoorden om over na te denken.
1 PVoutput . Dongen NB
Mooi dat de netbeheerder metingen komt verrichten.
Misschien kan hij dan ook kijken of jullie allemaal op dezelfde fase zitten...en dat eventueel wijzigen.
Is toevallig niet in regio Zeeland - Ouddorp?
PV-systeem functioneert slecht door hoog netvoltage
Daar komt binnenkort nog meer pv bij...@JoKo
[ Voor 103% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-05-2018 14:20 ]
Maar presteert de omvormer met 9 beter dan met 6?reneeke1970 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:57:
[...]
Nee met negen noord geen optie dingen nodig.
Daarbij of noord nou 6 of 9 word, oost blijft in het plan en heeft dan een omvormer nodig, want optimizers zijn net zo duur.
Voor de mensen die van cijfers houden:SpeedingWilly schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:38:
[...]
Het lijkt mij dat daarop gedesignd wordt (betere componenten b.v.). Een zonnepaneel ligt op een dak, en veel keus heb je niet. Daar moet de elektronica gewoon tegen kunnen.
Veel electronica zal er ook niet in zitten denk ik (m.u.v. SolarEgde systemen met optimizers).
De Solaredge optimizers hebben een interne thermometer aan boord. De afgelopen - toch best wel zonnige - dagen hebben die maximaal 46 graden aangegeven.
Het hoogste dat ik ooit gezien heb is 60 graden. Maar in heel 2017 waren er slechts 6 dagen waarbij enkele (1-6 van mijn 16) optimizers boven de 55 graden meldden.
Wat @SpeedingWilly zegt: daar kun je hardware prima op ontwerpen en zijn geen extreme temperaturen voor electronica die met de juiste componenten hiervoor ontworpen wordt.
Hoewel ik normaal een hekel heb aan de term terug verdien tijd, gebruik ik hem toch om even een en ander in perspectief te zetten.fmb schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:51:
[...]
[...]
Dat klinkt mooi, maar laten we wel appels met appels vergelijken. Is dat de prijs per paneel met inachtneming van: inverter, installatiemateriaal, installatie zelf en garantie?
Ik heb hiermee: 20 jaar garantie op montage, 20 jaar op de micro-omvormers & panelen, opbrengstgarantie (83% na 25 jaar).
Ben het helemaal eens dat de kosten vanuit een nieuwbouwproject te hoog zijn voor extra panelen, maar dit geeft wel een scheef beeld
Jij zit met die 2000 euro voor 4 panelen na btw teruggave op een tvt van 8 jaar bij gelijk blijvende salderingsregeling. zodra ze iets hebben besloten in denhaag voor de komende 10 jaar zou ik me verbazen als jij onder de 10 jaar blijft .
En dan ook nog nu al voor iets "betalen" wat pas over 1,5 jaar op het dak ligt geld op te brengen.
Ik zou zeer sterk aansturen op GEEN panelen, en ze er zelf op laten leggen zodra de oplevering daar is.
en dat zijn alleen maar de extra panelen, ik wil volgens mij niet weten wat jij betaald voor de "standaard" panelen.
Negen panelen kunnen parallel met zuid en dan verkrijg je dus een vrije mpp voor oost.CurlyMo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 14:30:
[...]
Maar presteert de omvormer met 9 beter dan met 6?
Daarbij of noord nou 6 of 9 word, oost blijft in het plan en heeft dan een omvormer nodig, want optimizers zijn net zo duur.
Ja hij presteert met negen beter dan met zes, en met twaalf nog beter, dat is het optimale spanning punt voor hem.
Dus als je plek hebt....
1 PVoutput . Dongen NB
Kunnen ze mooi anderhalf jaar bouw stroom leveren hi.twain4me schreef op zondag 6 mei 2018 @ 14:56:
[...]
Hoewel ik normaal een hekel heb aan de term terug verdien tijd, gebruik ik hem toch om even een en ander in perspectief te zetten.
Jij zit met die 2000 euro voor 4 panelen na btw teruggave op een tvt van 8 jaar bij gelijk blijvende salderingsregeling. zodra ze iets hebben besloten in denhaag voor de komende 10 jaar zou ik me verbazen als jij onder de 10 jaar blijft .
En dan ook nog nu al voor iets "betalen" wat pas over 1,5 jaar op het dak ligt geld op te brengen.
Ik zou zeer sterk aansturen op GEEN panelen, en ze er zelf op laten leggen zodra de oplevering daar is.
en dat zijn alleen maar de extra panelen, ik wil volgens mij niet weten wat jij betaald voor de "standaard" panelen.
Zouden er geen dummy panelen bestaan.....
1 PVoutput . Dongen NB
Je bedoeld om te gebruiken als excuus paneel?reneeke1970 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 15:01:
[...]
Kunnen ze mooi anderhalf jaar bouw stroom leveren hi.
Toen je ze nog mocht gebruiken kon je daar mooi steca's voor gebruiken... panelen op het dak stekker in het stopcontact en weghalen zodra het is afgemeld en dan lekker zelf de rest regelen... hoeft die aannemer ook maar 2 paneeltjes te kopen
gewoon een glasplaat met wat blinderingsfolie kan prima doorgaan voor een sf paneel trouwens
[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 06-05-2018 15:07 ]
Kan noord met 12 wel parallel met 9 op zuid? En heeft zuid daar dan geen last van?reneeke1970 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 14:58:
[...]
Negen panelen kunnen parallel met zuid en dan verkrijg je dus een vrije mpp voor oost.
Ja hij presteert met negen beter dan met zes, en met twaalf nog beter, dat is het optimale spanning punt voor hem.
Dus als je plek hebt....
Daarnaast gaf ik al aan dat ik noord en zuid graag apart wil kunnen monitoren.
volgens mij sluit je 2 panelen in serie aan op een P600, dus dan met dezelfde orientatie.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Nee iets wat parallel staat moet gelijk zijn, beide negen of beide twaalf.CurlyMo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 15:11:
[...]
Kan noord met 12 wel parallel met 9 op zuid? En heeft zuid daar dan geen last van?
Daarnaast gaf ik al aan dat ik noord en zuid graag apart wil kunnen monitoren.
Als monitoring belangrijk is dan gewoon omvormer erbij kopen.
1 PVoutput . Dongen NB
Beide 12 past niet. Heeft dan 2x 9 nog een efficiëntie winst los van ruimte maken voor oost?reneeke1970 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 15:19:
[...]
Nee iets wat parallel staat moet gelijk zijn, beide negen of beide twaalf.
Als monitoring belangrijk is dan gewoon omvormer erbij kopen.
Die bestaan wel,ooit (2009) moest er een systeem geleverd worden met een X aantal panelen, maar de schans kwam niet uit op dat aantal. Uiteindelijk bleek dat het dummy paneel toen het geplaatst moest worden duurder was dan een echte (de prijs zakte toen wat harder). Toen maar een echte erin geplaatst, en niet aangesloten. Die handel zal dus wel dood zijn intussen.reneeke1970 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 15:01:
[...]
Kunnen ze mooi anderhalf jaar bouw stroom leveren hi.
[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 06-05-2018 15:30 ]
Mij is verteld dat je eigenlijk hetzelfde of beter moet installeren m.b.t. EPC maatregelen.twain4me schreef op zondag 6 mei 2018 @ 15:05:
[...]
Je bedoeld om te gebruiken als excuus paneel?
Toen je ze nog mocht gebruiken kon je daar mooi steca's voor gebruiken... panelen op het dak stekker in het stopcontact en weghalen zodra het is afgemeld en dan lekker zelf de rest regelen... hoeft die aannemer ook maar 2 paneeltjes te kopen
gewoon een glasplaat met wat blinderingsfolie kan prima doorgaan voor een sf paneel trouwens
Er kan namelijk wel wat veranderen tussen vergunning aanvraag/afgifte en oplevering van huis.
Er zou niet een controle komen, en het moment in tijd dat al die dingen aanwezig moeten zijn was ook niet duidelijk. Ik zou wel de VP panelen kunnen installeren na oplevering huis, dat zou geen probleem zijn.
Nu is het wel zo dat ik wel al ruim onder de EPC 0.4 zit zonder de panelen.
Als je er overigens 6 nodig hebt voor EPC 0.4 te halen is het wel veel correctie voor een huis. Veel uitbouwen etc. zijn wel vaak slecht voor EPC.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Als je dat precies wilt weten moet je een efficiëntie grafiek van je omvormer opzoeken. Daarin zie je met hoeveel procent belasting van totale vermogen hij het beste presteerde. Meestal vanaf 30/40 procent. Maar kan anders zijn.CurlyMo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 15:25:
[...]
Beide 12 past niet. Heeft dan 2x 9 nog een efficiëntie winst los van ruimte maken voor oost?
Dus zodra je omvormer laten we zeggen globaal onder 1300 watt komt gaat rendement hard onderuit.
Dat zal bij jou vaak het geval zijn, zelfs op deze top dagen meer dan de helft van de tijd vermoed ik(na18.00 uur en voor 10.00 uur??). Dus geef dat beestje wat power dat hij tenminste wat te werken heeft. Je komt nu niet boven 2500 watt met een 3650 omvormer, dat is 3 maten te groot. Daarom beetje onzin om voor paar panelen uitbreiding nog een omvormer te kopen vind ik dan toch....
1 PVoutput . Dongen NB
Nee is zuidwest Drenthe. Hier in de straat zit ongeveer 50.000 Wp aan panelen op het lichtnet. De kabel is van ongeveer 1960 toen iedereen nog maar een peertje boven de tafel had...AUijtdehaag schreef op zondag 6 mei 2018 @ 14:00:
@Cavemania
Mooi dat de netbeheerder metingen komt verrichten.
Misschien kan hij dan ook kijken of jullie allemaal op dezelfde fase zitten...en dat eventueel wijzigen.
Is toevallig niet in regio Zeeland - Ouddorp?
PV-systeem functioneert slecht door hoog netvoltage
Daar komt binnenkort nog meer pv bij...@JoKo
Die van mij nog veel ouder en blijf heerlijk onder 232 volt met de volle 25 ampère. Hier tegenover staat nieuwbouw wijk van 800 huizen, als op regenachtige dag er 400 watt uit de omvormer komt staat hij op 245 volt.Cavemania schreef op zondag 6 mei 2018 @ 16:26:
[...]
Nee is zuidwest Drenthe. Hier in de straat zit ongeveer 50.000 Wp aan panelen op het lichtnet. De kabel is van ongeveer 1960 toen iedereen nog maar een peertje boven de tafel had...
Best wel lekker in een verse wijk.....
1 PVoutput . Dongen NB
Nogmaals: bij de meeste en helaas ook dit project is het geen optie om geen panelen te nemen.twain4me schreef op zondag 6 mei 2018 @ 14:56:
[...]
Voor wat betreft de 2000 euro: dat is inclusief BTW en daar heb ik een BTW factuur van dus die krijg ik sowieso terug.
De andere standaard (10) panelen is een ander verhaal: hier weet ik de kosten niet van, aangezien dit onderdeel is van de VON prijs. Ik hoop dat het wel lukt om een BTW factuur te krijgen zodat ik ook daarvan de BTW kan terugkrijgen.
De overheid lijkt de streven naar een situatie waarin panelen (in ene optimale situatie) een terugverdientijd hebben van 6-7 jaren.twain4me schreef op zondag 6 mei 2018 @ 14:56:
[...]
Hoewel ik normaal een hekel heb aan de term terug verdien tijd, gebruik ik hem toch om even een en ander in perspectief te zetten.
Volgens onderzoek van ECN zal de terugverdientijd met de salderingsregeling terugvallen naar 3/4 jaar in 2030. Dat is voor de overheid te duur en daarom zal de salderingsregeling vervallen. Maar het is niet zo dat de terugverdientijd dan ineens zwaar zou moeten oplopen. Een nieuwe regeling wordt minder gunstig als de salderingsregeling maar een terugverdientijd van een jaar of 7 kan waarschijnlijk ook in de toekomst nog steeds gehaald worden.
Ik heb de grafiek even opgezocht en ik begrijp wat je zegt:reneeke1970 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 16:12:
[...]
Als je dat precies wilt weten moet je een efficiëntie grafiek van je omvormer opzoeken. Daarin zie je met hoeveel procent belasting van totale vermogen hij het beste presteerde. Meestal vanaf 30/40 procent. Maar kan anders zijn.

Het verschil tussen max en min efficiëntie is 4%. Maar dat is volgens mij toch geen situatie waarin ik nu direct het dak op moet om er zonnepanelen bij te leggen
Het geheel presteert nu met 5.45 kWh/Wp. Ik heb het gevoel dat dat voor een noord/zuid opstelling helemaal niet zo rampzalig is.
Ik vind nog steeds de offertes die ik zie, schandalig duur misschien marktwerking?TWyk schreef op zondag 6 mei 2018 @ 17:08:
[...]
De overheid lijkt de streven naar een situatie waarin panelen (in ene optimale situatie) een terugverdientijd hebben van 6-7 jaren.
. Een nieuwe regeling wordt minder gunstig als de salderingsregeling maar een terugverdientijd van een jaar of 7 kan waarschijnlijk ook in de toekomst nog steeds gehaald worden.
Pas nog een offerte die aan 2,7€ per wp kwam, en zo zijn er veel.
Dan gaat je tvt oneindig worden, tenzij de overheid heel veel meer belasting gaat heffen op verbruikte stroom vanuit het net.
Onze overheid is natuurlijk niet de betrouwbaarste partner als het gaat over afspraken, dus de toekomst gaat het leren wat voor trukendoos er wordt open getrokken.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Nee je hoeft niet gelijk het dak op, maar ik vind het niet slim om een tweede omvormer te nemen terwijl je de eerste nog kunt verbeteren.CurlyMo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 18:38:
[...]
Ik heb de grafiek even opgezocht en ik begrijp wat je zegt:
[afbeelding]
Het verschil tussen max en min efficiëntie is 4%. Maar dat is volgens mij toch geen situatie waarin ik nu direct het dak op moet om er zonnepanelen bij te leggen
Het geheel presteert nu met 5.45 kWh/Wp. Ik heb het gevoel dat dat voor een noord/zuid opstelling helemaal niet zo rampzalig is.
En vergeet niet dat jij nog ver onder die paarse lijn zit met je voltage, zuid 260 en noord 85??
1 PVoutput . Dongen NB
dat weet ik , en ik ben zelfs voor afschaffen van de huidige regeling zonder te weten wat ervoor in de plaats komt, op dit moment is een tvt van minder dan 5 jaar prima haalbaar. en eigenlijk is daar dus minder verkapte subsidie voor nodig, de btw regeling heeft in deze roet in het eten van de regering gegooid. en de tvt veel korter gemaakt. daar gaat een correctie op komen.TWyk schreef op zondag 6 mei 2018 @ 17:08:
[...]
De overheid lijkt de streven naar een situatie waarin panelen (in ene optimale situatie) een terugverdientijd hebben van 6-7 jaren.
Volgens onderzoek van ECN zal de terugverdientijd met de salderingsregeling terugvallen naar 3/4 jaar in 2030. Dat is voor de overheid te duur en daarom zal de salderingsregeling vervallen. Maar het is niet zo dat de terugverdientijd dan ineens zwaar zou moeten oplopen. Een nieuwe regeling wordt minder gunstig als de salderingsregeling maar een terugverdientijd van een jaar of 7 kan waarschijnlijk ook in de toekomst nog steeds gehaald worden.
Maar we hebben het hier over extra panelen (de vuistregel is: hoe groter de instalatie hoe goedkoper de euro/wp en hoe korter de tvt)
8 jaar tvt is gewoon heel erg veel voor een paar extra panelen,die extra panelen zijn gewoon honds duur ookal zijn er mensen die er nog meer voor betalen.
En een jaartje extra zit er zo bovenop, je kan immers niet rekenen met 4,4 jaar ( is die 0,4 jaar dan incl of excl zomer) de uitgangspunten van dehaag zijn duidelijk, we hebben het echter over 10 jaar ( 1,5 jaar bouwen en dan nog 8 jaar tvt en dus minimaal nog 2 verkiezingen waarschijnlijk 3.
De tvt wordt in de meeste huis installaties bij veranderingen in de salderingsregeling langer. Slechts in grote installaties met veel overproductie kan het gunstiger worden (denk dan aan 16-18 cent teruglever vergoeding)
Op het moment dat er genoeg zonnepanelen op daken liggen gaan ze echt wel knippen en schaven aan die regelingen
Je kan niet en de gaskraan dicht draaien in groningen en subsidie geven voor warmtepompen en subsidie voor zonnepanelen en ook nog eens de belasting mislopen op (niet) verkochte energie.
dit is in totaal miljarden en dat maakt het onbetaalbaar.
Een tvt van 8- 10 jaar is niet iets wat ik zou aanbevelen
maargoed TS heeft weinig keus en de overige panelen kan hij misschien als gratis zien, dan is het ineens heel erg goedkoop
Dat is een misverstand, vind ik.twain4me schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:14:
[...]
Je kan niet en de gaskraan dicht draaien in groningen en subsidie geven voor warmtepompen en subsidie voor zonnepanelen en ook nog eens de belasting mislopen op (niet) verkochte energie.
Geld wat je niet uitgeeft aan energie(belastingen), geef je weer uit aan andere dingen die belast zijn met o.a. BTW, accijnzen, BPM of andere belastingen.
En dat is goed voor de middenstand, goed voor de werkgelegenheid, etc.
Ofwel: als de overheid een Euro misloopt aan energiebelasting, kan de consument die Euro wel weer ergens anders uitgeven. En uiteindelijk is alles belast.
[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-05-2018 19:19 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
De huidige voltages zijn:reneeke1970 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 18:49:
[...]
Nee je hoeft niet gelijk het dak op, maar ik vind het niet slim om een tweede omvormer te nemen terwijl je de eerste nog kunt verbeteren.
En vergeet niet dat jij nog ver onder die paarse lijn zit met je voltage, zuid 260 en noord 85??
Noord: 91.1
Zuid: 256.9
Moet je dit bekijken per MPP of de alle MPP's samen? Want als ik dadelijk noord en zuid combineer dan zit ik inderdaad op +/- 260 volt op MPP1, maar ook weer op +/- 91 volt op de oostelijke MPP2. Dat schiet dan toch ook niet op?
Is dan niet de eigenlijke conclusie dat de installateur gewoon een verkeerde omvormer heeft geleverd voor mijn situatie?
En dan zeggen "ze" dat ik in de politiek moet gaanBlueTooth76 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:18:
[...]
Dat is een misverstand, vind ik.
Geld wat je niet uitgeeft aan energie(belastingen), geef je weer uit aan andere dingen die belast zijn met o.a. BTW, accijnzen, BPM of andere belastingen.
En dat is goed voor de middenstand, goed voor de werkgelegenheid, etc.
Ofwel: als de overheid een Euro misloopt aan energiebelasting, kan de consument die Euro wel weer ergens anders uitgeven. En uiteindelijk is alles belast.
klopt helemaal daarom zijn grote infra projecten ook helemaal niet duur voor de overheid het grootste deel komt al terug via btw en inkomstenbelasting, en de rest in de de fase daarna aan vermogensbelasting of btw, belastingen op brandstof etc.
Echter dit kan politiek gezien niet, in de politiek werkt het
we geven dit uit aan dit en dat uit aan dat. die inkomsten gebruiken we voor dit en die inkomsten gebruiken we voor dat.
dus als je van de energie belasting het electranet wil upgraden moet je die belasting niet eerst gratis weg geven
Je zou wel kunnen bereiken dat waneer je jouw systeem zou doorzetten dat je de overheid kan verkleinen, maar daar zitten ze waarschijnlijk niet op te wachten al hun toekomstige vriendjes van de studievereniging moeten immers ook nog aan het werk. Helaas groeien overheden alleen maar tot je het punt hebt berijkt wat griekenland had en waar het merendeel van de mensen voor de overheid werkt, en dan stort je systeem in elkaar.
Helaas dat moet je per mpp zien. En inderdaad drie panelen op één mpp slaat nergens op en daarbij is omvormer veel te groot.CurlyMo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:22:
[...]
De huidige voltages zijn:
Noord: 91.1
Zuid: 256.9
Moet je dit bekijken per MPP of de alle MPP's samen? Want als ik dadelijk noord en zuid combineer dan zit ik inderdaad op +/- 260 volt op MPP1, maar ook weer op +/- 91 volt op de oostelijke MPP2. Dat schiet dan toch ook niet op?
Is dan niet de eigenlijke conclusie dat de installateur gewoon een verkeerde omvormer heeft geleverd voor mijn situatie?
Ja je oost blijft laag, neem daarom hoge voltage panelen van 3×60=180 volt. Of voeg het samen tot één lange string (noord en oost )omdat je dan ook weer naar 270 volt of hoger gaat. Maarja dan heb je optimiser nodig.
Jij bent één van de weinige waarvoor solar edge een prima systeem zou zijn
1 PVoutput . Dongen NB
Dat het op papier krijgt: Jij bent één van de weinige waarvoor SOLAREDGE een prima systeem zou zijn
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Zou het zin hebben om me te beklagen bij de installateur hierover? Dat heb ik toen ook gedaan, maar de installateur gaf aan dat dit de simpelste optie was voor 2 aparte strings (3 en 9). Dus als ik me opnieuw beklaag, dan is het misschien goed om met een betaalbaar alternatief te komen? Zijn die er passend bij mijn eisen? Omvormer was trouwens € 892,47 incl. BTWreneeke1970 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:02:
[...]
Helaas dat moet je per mpp zien. En inderdaad drie panelen op één mpp slaat nergens op en daarbij is omvormer veel te groot.
Die 270 volt ga ik ook al halen door op noord gewoon 9 panelen te leggen.Ja je oost blijft laag, neem daarom hoge voltage panelen van 3×60=180 volt. Of voeg het samen tot één lange string (noord en oost )omdat je dan ook weer naar 270 volt of hoger gaat. Maarja dan heb je optimiser nodig.
Anders blijf je bij twee a-ideale opties:
1) 18 panelen op MPP1 (noord / zuid), 3 panelen op MPP2 (oost)
2) 9 panelen op MPP1 (zuid), 12 panelen op MPP2 (noord / oost)
In optie 1 blijft MPP2 een heel laag voltage houden, in optie 2 blijven beide strings een laag voltage houden, maar dan blijf ik erbij dat ik voor de prijs van de optimizers ook een aparte omvormer kan kopen.
Ik kom meer tot de conclusie dat ik deze omvormer niet tevreden ga stellen.
Ze kunnen ook gewoon de energiebelasting afschaffen, dan is er ook geen geemmer meer over salderen. Zou ik best ok vinden, ooit was het bedoeld als stimulans om energiebeperking te stimuleren met een teruggave voor het minmimum gebruik, maar tegenwoordig is het verkapte belastingheffing. Dus als er veel pv bezitters zijn, kan je gewoon ib tarief omhoog doen en de eb afschaffen, scheelt ook weer uitvoeringskosten.twain4me schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:14:
[...]
dat weet ik , en ik ben zelfs voor afschaffen van de huidige regeling zonder te weten wat ervoor in de plaats komt, op dit moment is een tvt van minder dan 5 jaar prima haalbaar. en eigenlijk is daar dus minder verkapte subsidie voor nodig, de btw regeling heeft in deze roet in het eten van de regering gegooid. en de tvt veel korter gemaakt. daar gaat een correctie op komen.
Maar we hebben het hier over extra panelen (de vuistregel is: hoe groter de instalatie hoe goedkoper de euro/wp en hoe korter de tvt)
8 jaar tvt is gewoon heel erg veel voor een paar extra panelen,die extra panelen zijn gewoon honds duur ookal zijn er mensen die er nog meer voor betalen.
En een jaartje extra zit er zo bovenop, je kan immers niet rekenen met 4,4 jaar ( is die 0,4 jaar dan incl of excl zomer) de uitgangspunten van dehaag zijn duidelijk, we hebben het echter over 10 jaar ( 1,5 jaar bouwen en dan nog 8 jaar tvt en dus minimaal nog 2 verkiezingen waarschijnlijk 3.
De tvt wordt in de meeste huis installaties bij veranderingen in de salderingsregeling langer. Slechts in grote installaties met veel overproductie kan het gunstiger worden (denk dan aan 16-18 cent teruglever vergoeding)
Op het moment dat er genoeg zonnepanelen op daken liggen gaan ze echt wel knippen en schaven aan die regelingendit is onbetaalbaar als je gaat opschalen.
Een tvt van 8- 10 jaar is niet iets wat ik zou aanbevelen
maargoed TS heeft weinig keus en de overige panelen kan hij misschien als gratis zien, dan is het ineens heel erg goedkoop
Het is typisch Nederlands om overal regels voor te hebben, die dan uitgroeien tot gedrochten.
De omvormer kun jij zeker tevreden stellen, gooi die 9 van zuid op noord erbij, twaalf totaal dus. En Schaf voor zuid een paar nieuwe vette 300 plus panelen aan.CurlyMo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:23:
[...]
Zou het zin hebben om me te beklagen bij de installateur hierover? Dat heb ik toen ook gedaan, maar de installateur gaf aan dat dit de simpelste optie was voor 2 aparte strings (3 en 9). Dus als ik me opnieuw beklaag, dan is het misschien goed om met een betaalbaar alternatief te komen? Zijn die er passend bij mijn eisen? Omvormer was trouwens € 892,47 incl. BTW
[...]
Die 270 volt ga ik ook al halen door op noord gewoon 9 panelen te leggen.
Anders blijf je bij twee a-ideale opties:
1) 18 panelen op MPP1 (noord / zuid), 3 panelen op MPP2 (oost)
2) 9 panelen op MPP1 (zuid), 12 panelen op MPP2 (noord / oost)
In optie 1 blijft MPP2 een heel laag voltage houden, in optie 2 blijven beide strings een laag voltage houden, maar dan blijf ik erbij dat ik voor de prijs van de optimizers ook een aparte omvormer kan kopen.
Ik kom meer tot de conclusie dat ik deze omvormer niet tevreden ga stellen.
Ga je de aanpassingen zelf doen? Als installateur moet komen dan loopt het in de papieren...
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is naar de toekomst. Maar dat was niet wat de installateur gevraagd is te installeren. Dat was namelijk simpelweg 9 panelen op zuid en 3 op noord. Jij laat in alles blijken dat de levering anders hadden moeten zijn in mijn huidige situatie, door i.p.v. wat ik nu heb een kleinere omvormer te installeren.reneeke1970 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:29:
[...]
De omvormer kun jij zeker tevreden stellen, gooi die 9 van zuid op noord erbij, twaalf totaal dus. En Schaf voor zuid een paar nieuwe vette 300 plus panelen aan.
Ik kan het niet zelf.Ga je de aanpassingen zelf doen? Als installateur moet komen dan loopt het in de papieren...
[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 06-05-2018 20:34 ]
Ik vrees dat je zelfs voor drie panelen gewoon een dag montage rekening krijgt van 750 euro. Kan me vergissen natuurlijk.CurlyMo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:33:
[...]
Dat is naar de toekomst. Maar dat was niet wat de installateur gevraagd is te installeren. Dat was namelijk simpelweg 9 panelen op zuid en 3 op noord. Jij laat in alles blijken dat de levering anders hadden moeten zijn in mijn huidige situatie, door i.p.v. wat ik nu heb een kleinere omvormer te installeren.
[...]
Ik kan het niet zelf.
Hoe vond je de basis cursus omvormer?
1 PVoutput . Dongen NB
Mits ik kan hard maken dat de installateur een fout heeft gemaakt bij een oorspronkelijke levering. Als dat zo is vind ik het niet perse een probleem om de panelen te betalen, maar niet de hoofdprijs voor installatie. Mits er namelijk ook alternatieve omvormer is die hij had kunnen leveren in mijn situatie (los van SolarEdge + optimizers). Anders heeft hij geleverd wat hij kon binnen deze prijscategorie.reneeke1970 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:49:
[...]
Ik vrees dat je zelfs voor drie panelen gewoon een dag montage rekening krijgt van 750 euro. Kan me vergissen natuurlijk.
Aanvullend, 1 fase en 1 meterkast groep beschikbaar.
Hopelijk begrijp ik het beter.Hoe vond je de basis cursus omvormer?
[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 06-05-2018 20:55 ]
Een andere omvormer gaat niet significant meer kWhs opleveren, Noord moet het van hoogzomer (hoge zon) of indirect licht hebben, de grafieken die je laat zien tonen aan dat ze op die momenten nog prima meedoen.
Het grote risico is een hittegolf waarmee de spanning onder de 90 volt valt, dat zie je snel genoeg in je logging.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik had zo’n 100 SF175 willen kopen, maar die waren er niet meer. Toen dus bij LG’s uitgekomen.Rol-Co schreef op zondag 6 mei 2018 @ 09:23:
[...]
Koop je er toch een paar gebruikt, op mp staat een gast met 155Wp sf , had er 25 stuks maar nu nog 5.
Kosten 40,- ps
Ok, meerdere verhalen. Altijd fijnProton_ schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:07:
@CurlyMo Uit je metingen blijken dat Noord in de huidige setup wel degelijk doet wat je mag verwachten. Ik vind niet dat de installateur een fout heeft gemaakt.
Een andere omvormer gaat niet significant meer kWhs opleveren, Noord moet het van hoogzomer (hoge zon) of indirect licht hebben, de grafieken die je laat zien tonen aan dat ze op die momenten nog prima meedoen.
Ik kom er in de volle zomer op terug. Ik heb de installateur al gemaild met de vragen wat het kost om de installatie uit te breiden. Dat zal ik ook terug koppelen. Ik vind het ook best wel een ok idee om alles wat er nu ligt op noord te leggen en op zuid +300Wp neer te leggen.
Wat moet ik dan overigens zien? Dat noord niet opkomt? Als dat zo is dan is dat op zich best een mooi verhaal om de installateur mee te confronterenHet grote risico is een hittegolf waarmee de spanning onder de 90 volt valt, dat zie je snel genoeg in je logging.
Edit:
Blijft toch ook de vraag of er wel een omvormer bestaat die meer geschikt is voor mijn huidige situatie.
[ Voor 25% gewijzigd door CurlyMo op 06-05-2018 21:24 ]
Grote aantallen kan nog wel hoor, reken wel op 150,- ps, ook zijn de powersets nog verkrijgbaar.Cupid673 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:07:
[...]
Ik had zo’n 100 SF175 willen kopen, maar die waren er niet meer. Toen dus bij LG’s uitgekomen.
Ik ben het niet met @Proton_ eens, verdiep je even in wat de mpp doet in een omvormer, het werk gebied van de jouwe is best ruim, tussen 125 en 550 volt. Wat zijn jou noord panelen? Precies 90 volt, ver buiten zijn bereik. Daarom gaat na de middag die string gewoon uit.CurlyMo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:52:
[...]
Mits ik kan hard maken dat de installateur een fout heeft gemaakt bij een oorspronkelijke levering. Als dat zo is vind ik het niet perse een probleem om de panelen te betalen, maar niet de hoofdprijs voor installatie. Mits er namelijk ook alternatieve omvormer is die hij had kunnen leveren in mijn situatie (los van SolarEdge + optimizers). Anders heeft hij geleverd wat hij kon binnen deze prijscategorie.
Aanvullend, 1 fase en 1 meterkast groep beschikbaar.
[...]
Hopelijk begrijp ik het beter.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik begrijp je verhaal wel en geloof je ook, maar wat doe ik in het hier en nu? Optie om direct panelen bij te laten leggen heb ik financieel niet.reneeke1970 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:27:
[...]
Ik ben het niet met @Proton_ eens, verdiep je even in wat de mpp doet in een omvormer, het werk gebied van de jouwe is best ruim, tussen 125 en 550 volt. Wat zijn jou noord panelen? Precies 90 volt, ver buiten zijn bereik. Daarom gaat na de middag die string gewoon uit.
Andere optie is dus hard maken dat de installateur een verkeerde omvormer heeft opgehangen voor mijn systeem. Echter, dat krijg ik niet bevestigd. Ene kant omdat we ons blijven richten op louter de toekomst wanneer de uitbreiding in welke vorm dan ook er is, anderzijds, omdat het me niet helder is of er wel een omvormer bestaat voor mijn systeem.
In zijn algemeenheid ben ik ook best tevreden met mijn installatie, dus ik voel ook niet direct de noodzaak om iets te veranderen. Behalve als het dus geen goede configuratie blijkt te zijn, maar daar heb ik het al over gehad hierboven.
Nu was het gratis geld om lekker uit te geven een een goede beurt te maken bij de kiezer, niemand wil diegene zijn die de hand op de knip houd.
Accijns (energie belasting) moet gewoon accijns blijven en daar is niets mis mee, totdat je je er rijk mee gaat rekenen. Als je accijns heft, dan wil je een ander gedrag stimuleren, en dan moet je er niet van schrikken als die ander dat dan ook gaat doen.
Het rare is natuurlijk dat Nederland bol staat van dat soort rare belastingen: 21% BTW op zonnepanelen en de arbeid daarvan, en te gelijke tijd (ooit) subsidie geven.
Op diezelfde manier zitten we aan een onhoudbaar AOW en pensioen systeem, maar dan gaan we te ver off-topic.
[ Voor 48% gewijzigd door Andre1973 op 06-05-2018 21:51 ]
Ach je omvormer is wat te groot nu, maar als je toch uit wilt breiden....CurlyMo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:33:
[...]
Ik begrijp je verhaal wel en geloof je ook, maar wat doe ik in het hier en nu? Optie om direct panelen bij te laten leggen heb ik financieel niet.
Andere optie is dus hard maken dat de installateur een verkeerde omvormer heeft opgehangen voor mijn systeem. Echter, dat krijg ik niet bevestigd. Ene kant omdat we ons blijven richten op louter de toekomst wanneer de uitbreiding in welke vorm dan ook er is, anderzijds, omdat het me niet helder is of er wel een omvormer bestaat voor mijn systeem.
In zijn algemeenheid ben ik ook best tevreden met mijn installatie, dus ik voel ook niet direct de noodzaak om iets te veranderen. Behalve als het dus geen goede configuratie blijkt te zijn, maar daar heb ik het al over gehad hierboven.
Voor drie panelen in een string is geen enkele omvormer geschikt, hij had je daar op moeten attenderen en tegelijk adviseren om voor minimaal zes te gaan, zeker als er de ruimte voor is. Zoals jij het in begin bracht dacht ik dat je niet meer plek had voor drie.
Maar als hij er paar bij plaatst tegen drie uur werk maal zestig euro arbeidsloon hoor je mij niet klagen.
Als hij wel hoofdprijs vraagt alleen je schuur uitbreiden want dat is iets wat je zeker zelf kunt.
1 PVoutput . Dongen NB
Oorspronkelijk zouden er ook 6 op noord komen. De installateur raadde dat af. Toen hebben we wegens financiële redenen het bij 3 gehouden. Ik wilde toch graag met noord experimenteren. De installateur heeft alleen niet uitgelegd dat 3 panelen eigenlijk een vrij slecht idee is wegens de string grootte. Alleen de "het is op noord ... rendement ... bla bla bla"reneeke1970 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:39:
[...]
Voor drie panelen in een string is geen enkele omvormer geschikt, hij had je daar op moeten attenderen en tegelijk adviseren om voor minimaal zes te gaan, zeker als er de ruimte voor is. Zoals jij het in begin bracht dacht ik dat je niet meer plek had voor drie.
Vet dan kunnen we weer de oude smokkelroutes naar belgie openen, energie smokkelen wordt het dan helemaal in 2019jerh schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:26:
[...]
Ze kunnen ook gewoon de energiebelasting afschaffen.
Tja noord heeft inderdaad 50/60 procent rendement, maar wat jij op oost wilt leggen is ook maar 70/80 procent.CurlyMo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:44:
[...]
Oorspronkelijk zouden er ook 6 op noord komen. De installateur raadde dat af. Toen hebben we wegens financiële redenen het bij 3 gehouden. Ik wilde toch graag met noord experimenteren. De installateur heeft alleen niet uitgelegd dat 3 panelen eigenlijk een vrij slecht idee is wegens de string grootte. Alleen de "het is op noord ... rendement ... bla bla bla"
Moet even wat nazoeken, zal je morgen gedachte spinsel mailen, ga nu slapen
1 PVoutput . Dongen NB
Dank tot zover

Ik zie wel mogelijkheden om stroomleidingen naar Nederland te graven, bijvoorbeeld van Lanaken naar Maastrichttwain4me schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:05:
[...]
Vet dan kunnen we weer de oude smokkelroutes naar belgie openen, energie smokkelen wordt het dan helemaal in 2019
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic