[
01001000 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 18:07:
[...]
Verbazingwekkend dat er geen architect meer bij komt kijken, had ik niet verwacht. Maar mbt funda, die functies werken nogal slecht, veel nieuwe huizen staan niet in die filters dus ik raad het ten zeerste af, beter grof filteren en dan zelf kijken wat er gewenst is. Is nog leuker ook en je ziet allerlei ontwerpen.
Dat is het effect van de markt geweest, ontwikkelaars trekken gewoon een huizenblok uit de la wat goed verkoopt, zetten die op een leuke manier op de beschikbare grond neer en klaar is kees. vooral woningbouw woningen worden zo gebouwd
zetten voor de vorm de naam van de architect er nog even bij (krijgt ook een vergoeding voor zijn oude ontwerp)
maar echt ontworpen wordt er niet zo heel erg veel in de instap klasse huizen.
Het huis van mijn moeder staat 1 op 1 ook in een andere gemeente hier staan er 12 daar 16
De klant maakt dit mogelijk door het te kopen.. het is zeg maar de macdonnalds van het huizenbouwen. (andere burger, zelfde saus of broodje of weet ik veel wat) copy past architectuur zoals macdonnalds zijn menu uit copy past elementen bestaat
ik ben in het verleden wel eens benaderd door een ontwikkelaar of ik even een gevel wilde ontwerpen bij de plattegrond.. schijt aan de bezonning, uitzicht etc...

ik heb er vriendelijk voor bedankt (lees ik heb hem verteld dat hij zijn plattegronden mag steken waar de zon niet schijnt) ik teken nog liever de rest van mijn leven dakkapelen en tuinhuisjes dan dat ik me daartoe verlaag.
Zou je denken, maar nee, wie betaald bepaald maar bitter weinig. En hier gaat het niet over een groot project, maar om een vrijstaande woning in een set van 3. Maar je hebt gelijk dat het om de winsten gaat, en als je aangeeft om dat geld dan zelf maar bij te leggen vinden ze te lastig, die aansluiting en die CV moet er komen. Je betaald zelf maar weer voor het afsluiten. Hierbij is er geen verlies bij het niet aanvragen bij Liander, contractueel geen probleem, slechts de loodgieter die de CV installatie zou aanleggen moet gecompenseerd worden. Liander is dan net ook nog een van de grootste hufters wat betreft afsluiten.
Dat is maar wie jij vindt dat er betaald, in dit geval betaald de ontwikkelaar. nu kan je zeggen dat jij de ontwikkelaar betaald maar zo werkt dat natuurlijk niet.
Om in de restauranten te blijven de kok bepaald wat hij inkoopt, daarna bepaald de klant of hij het wil bestellen.
Bestellen er weinig klanten een bepaald gerecht zal de kok in de meeste gevallen zijn inkoop aanpassen of het menu veranderen. uiteindelijk bepaald de klant dus wel iets, maar indirect
het is echt heel erg appart dat een bouwer volledig weigerd mee te werken, minder werk rekening = kosten +10% gemiste opdracht meerwerk rekening is kosten plus winst plus 10% meerwerk kosten, ik zou het wel weten

Ik weet niet waar je woont, maar hier is weinig keuze en helemaal geen keuze zonder gas. En om dan maar te zeggen dat je kinderen ergens anders naar school moeten gaan is van de zotte. Het gaat om minder werk waar prima voor betaald wil worden maar dit gaat nog steeds niet.
Nu vlieg je even helemaal uit de bocht met je aannames, ze gaan het inderdaad zelf gasloos maken (op den duur), al zou ik nu zelf voor hybride gaan, maar waarom moet er zoveel onzin werk gedaan worden, aansluiten, afsluiten, CV installeren, betalen voor verwijderen, extra buizen voor warmte pompen voor 5 keer de normale prijs, maar je wilt ze toch liever in de vloer gegoten hebben uiteraard, zeker met de vloerverwarming (ook fors extra... ze gingen wel mee in een aantal zaken maar het niet aansluiten was net te veel moeite)
het kwam misschien iets te persoonlijk over, wellicht kan je je voorstellen dat ik nagenoeg dagelijks de groots mogelijke bs te horen krijg als het gaat om het kopen van huizen (en dan vooral het niet kunnen vinden)
Er waren daar geen verkiezingen, maar zoals al gezegd, de gemeente steunde het gasloos volledig en heeft ook druk uit geoefend, maar de contracten lagen er al dus heel veel kan er dan ook niet meer gedaan worden. En uiteindelijk moet zo'n figuur toch je huis nog bouwen dus heel veel wrijving wil je ook niet.
Hier ook niet, we gaan samen met omliggende gemeentes

Ook hier zit een klein stukje frustratie aan mijn kant zoals je wellicht kon lezen . mensen klagen wat af, maar als het er echt toe doet weigeren ze nog contact op te nemen met de gemeente.
aannemers en project ontwikkelaars kunnen wel wat hebben hoor, er zijn er maar weinig die een ei in de muur stucen (echt meegemaakt)
]
Nu neig ik ook naar wat aannames, hier word er zelfs geklaagd als de wc in de badkamer boven niet op de aangegeven plaats is gekomen, zelfs als daar geen hoofd ruimte is. De architect (ja ja, die was er bij) had dat over het hoogd gezien maar de uitvoerder niet en had het aangepast, maar dat was nog wel even een probleem (ander familie lid, zelfde gemeente).
Dan heb je het over de bouw inspecteur ( bouw en woning toezicht) niet welstand, die kijken echt alleen maar aan de buitenkant.
Wat betreft de wc daar zijn minimum maten voor, het maakt niet uit hoe het op tekening staat, zodra het toch wordt gebouwd kan het worden afgekeurd tijdens de bouw inspectie, wat weer mega problemen met zich mee neemt voor de aannemer.
nu zou ik daar ook over klagen, daar m aak je immers tekeningen voor, maar mocht het toch gebeuren(vooral in renovatie wijken dingen wel eens een beetje af) altijd even een gesprek met de koper.. straks past de kast van oma die ze daar hebben gepland net niet meer, dat zou ik ook niet leuk vinden

Die mis ik even helemaal, dacht even om maar te antwoorden dat je dan ook in het buitenland kan gaan architecten... maar ik denk dat je iets anders bedoeld.
was gewoon een voorbeeld hoe marktwerking werkt.
Ik zou het voorbeeld geven...
Je bent restaurateur en vind dat aardbeien ijs lekker is bij je maaltijd. Maar je begint klanten te krijgen die geen aardbeien ijs als dessert willen. Gelukkig ben je het enige restaurant in de buurt en hebben je klanten geen keuken.
Dan verkoop je dus gewoon je maaltijd met een aardbeien ijsje als dessert. Als ze het niet willen of er allergisch voor zijn dan duw je het gewoon in hun mond. Want jij vind dat er een aardbeien ijsje bij hoort. ook al willen ze prima de zelfde prijs voor het menu betalen.

Dat klopt als je projectontwikkelaars als monopolisten ziet, dat zijn ze doorgaans niet
echter in kleine dorpen door beperkte nieuwbouw kan het wel zo worden.
(in spijkernisse is dit ook aan de hand, daar is alle ontwikkelgrond in handen van van de vorm bouw, gelukkig is dit een redelijk goede ontwikkelaar)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelfs stedin e.d. in dit gedrag vindt meevallen, de verhalen over liander zijn niet misselijk en riekt soms naar machtsmisbruik.
Wat betreft de aardbeien ijs, je hebt ook de keus om het niet te kopen of niet op te eten. een dorpje veder zit vast een prima chinees met perenijs

Het niet van dorp willen wisselen ivm kinderen etc zijn wel beperkingen die je jezelf oplegt, je kan meestal ook blijven wonen waar je woond

keus is er altijd
Waneer je het huis niet zonder cv kan laten opleveren is het best wel een maffe bouwer hoor, dat mag in de meeste gevallen gewoon van de gemeente, ik heb ook geholpen om huizen zonder excuus panelen opgeleverd te krijgen zodat direct na oplevering de bewoner zelf panelen kon leggen.
Daar hebben we toch meer en minder rekening voor uitgevonden. (en niets verdiend zo goed als minder werk, dus laat maar komen

)