Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 101 Laatste
Acties:
  • 501.942 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-06 01:01

fmb

Goverman schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:39:
[...]

Dat lijkt het dus inderdaad te zijn, dank voor de suggestie! Want... ik stond vanochtend zo nu en dan te kijken en toen viel dit me op:
[afbeelding]
Dat betekent dus dat de schaduw inderdaad NIET van de panelen ervoor komt, maar van de dakrand (in ieder geval in het voorjaar en de zomer). Dat betekent dus dat ik het paneel naar beneden zal moeten schuiven...

De stijging in vermogen was vandaag trouwens wel op hetzelfde moment (als in: de vijf minuten intervallen vielen precies hetzelfde uit: 11:37, 11:42 en 11:47).
Zo wordt het wel mooi optimaliseren tussen schaduw van andere zonnepalen en schaduw van dakrand.

Heb je ruimte om het verticale paneel horizontaal te leggen?

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:21
Goverman schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:39:
[...]

Dat lijkt het dus inderdaad te zijn, dank voor de suggestie! Want... ik stond vanochtend zo nu en dan te kijken en toen viel dit me op:
[afbeelding]
Dat betekent dus dat de schaduw inderdaad NIET van de panelen ervoor komt, maar van de dakrand (in ieder geval in het voorjaar en de zomer). Dat betekent dus dat ik het paneel naar beneden zal moeten schuiven...

De stijging in vermogen was vandaag trouwens wel op hetzelfde moment (als in: de vijf minuten intervallen vielen precies hetzelfde uit: 11:37, 11:42 en 11:47).
Ik weet niet van welk tijdstip je foto is en hoe snel je daarna schaduw vrij bent
In de winter blijft die achterste rij nog veel langer in de schaduw van je eigen dak, ik zou haast zeggen keer je achterste schans om en zet ze beide met de hoge kant tegen elkaar of maak er 1 grote schans van. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Hi Tweakers,

Ook ik heb vandaag een leverancier over de vloer gehad voor het aanleggen van zonnepanelen. Situatie is als volgt:
- Rijtjeshuis
- Rond de 1800 KWh verbruik (erg weinig dus)
- Schuin dak op het zuiden, ruimte (door dakramen) voor maximaal 10 panelen
- Relatief nieuw huis (rijtje) en ontzettend goed geïsoleerd
- Ik wil het gasfornuis vervangen voor inductie, goed voor ongeveer 500 KWh (dus ook twee panelen)

Qua esthetiek worden het wel zwarte panelen. Eigenlijk waren er twee die in aanmerking kwamen:
1. DMEGC 295 Wp
2. LG 320 Wp (fors duurder, wel vele malen mooier, meer opbrengst en paar jaar langer garantie)

De offerte moet nog komen, echter na het gesprek ging mijn voorkeur wel uit naar de SolarEdge optimizer. Nu lees ik hier dat het weggegooid geld is. Alleen wat mij is verteld dat als alle panelen wettelijk een afwijking mogen hebben van + of - 5%. Stel je legt de panelen in serie, dan past de hele string zich aan aan de laagste, waardoor je dus ook meer verlies kunt hebben. Ook kan er per paneel gemonitord worden en kun je dus later makkelijker aanspraak doen op garantie, vanwege de garantie op lineair verbruik. Tvt is voor mij niet het belangrijkst, daar ik ook mijn steentje wil bijdragen aan het milieu. Kwaliteit gaat boven tvt. Het lijkt alleen op dit forum alsof je met SolarEdge je geld letterlijk doorspoelt... :) Zijn er mensen die zonder schaduw ook de keuze hebben gemaakt voor SolarEdge?

Een ander punt is het aantal panelen. Rekenend op huidige verbruik kom ik uit op 6 panelen, met inductie erbij op afgerond 8. Is er wat voor te zeggen om (met het oog op de toekomst) toch gewoon 10 neer te leggen, of is het vanwege de salderingsregeling tot 2023 slimmer om het bij 8 stuks te houden?

Keuzes.. keuzes.. Ben benieuwd naar jullie inzichten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:07
Waar heb jij dat ondersteld / bevestiging vandaan?

Edit: Ik woon dicht bij de Duitse grens, is het nog een optie om spullen in Duitsland te halen?

[ Voor 22% gewijzigd door xzaz op 04-05-2018 15:39 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
@Caros zelf geen solar edge ivm terugverdientijd. Het klopt inderdaad dat je efficiënter kan opwekken en dat de opbrengst zich aan d elaagste aanpast. Maar dat verschil verdien je zonder schaduw eigenlijk niet terug.

Als je TVT minder belangrijk vind, en je vind het leuk om individueel te monitoren, dan is het natuurlijk geen weggegooid geld. Dat noem ik een hobby. En een hobby mag wat extra's kosten. Net als dat zwarte panelen iets meer mogen kosten voor de looks.

Men kijkt inderdaad hier naar terugverdientijd. Want dat is wat is wat de meeste mensen het voor doen. En dan is het inderdaad "weggegooid geld" bij de meesten.

Ik was voor Solaredge 20% meer kwijt dan zonder. En ik heb kort schaduw, maar niet genoeg om die 20% goed te maken. Dus heb gekozen voor geen Solaredge. Het blijft immers een persoonlijke keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:43
Caros schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:28:
Hi Tweakers,

Ook ik heb vandaag een leverancier over de vloer gehad voor het aanleggen van zonnepanelen. Situatie is als volgt:
- Rijtjeshuis
- Ik wil het gasfornuis vervangen voor inductie, goed voor ongeveer 500 KWh (dus ook twee panelen)

Qua esthetiek worden het wel zwarte panelen. Eigenlijk waren er twee die in aanmerking kwamen:
1. DMEGC 295 Wp
2. LG 320 Wp (fors duurder, wel vele malen mooier, meer opbrengst en paar jaar langer garantie)

De offerte moet nog komen, echter na het gesprek ging mijn voorkeur wel uit naar de SolarEdge optimizer. Nu lees ik hier dat het weggegooid geld is. Alleen wat mij is verteld dat als alle panelen wettelijk een afwijking mogen hebben van + of - 5%. Stel je legt de panelen in serie, dan past de hele string zich aan aan de laagste, waardoor je dus ook meer verlies kunt hebben. Ook kan er per paneel gemonitord worden en kun je dus later makkelijker aanspraak doen op garantie, vanwege de garantie op lineair verbruik. Tvt is voor mij niet het belangrijkst, daar ik ook mijn steentje wil bijdragen aan het milieu. Kwaliteit gaat boven tvt. Het lijkt alleen op dit forum alsof je met SolarEdge je geld letterlijk doorspoelt... :) Zijn er mensen die zonder schaduw ook de keuze hebben gemaakt voor SolarEdge?

Een ander punt is het aantal panelen. Rekenend op huidige verbruik kom ik uit op 6 panelen, met inductie erbij op afgerond 8. Is er wat voor te zeggen om (met het oog op de toekomst) toch gewoon 10 neer te leggen, of is het vanwege de salderingsregeling tot 2023 slimmer om het bij 8 stuks te houden?

Gewoon tien neer leggen, je verbruik gaat vast nog stijgen en later uitbreiden is weer 750 montage kosten.
Het plus min verhaal van 5 procent is wel waar, maar een goede omvormer trekt dit gewoon recht dus geen pluspunt voor se.
Op een schaduw vrij dak geeft se een 2/3 procent verlies, waarschijnlijk door de energie die het systeem zelf nodig heeft.
Enige voordeel is dus loggen per paneel, na drie maanden kijk je er niet meer naar.
Extra makkelijk fouten opsporen is leuk voor de installateur, voor jou maakt het niet uit, als hij het niet meer doet bel je even van kom maar maken, en hoe? dat is probleem installateur.
Als een paneel paar procent afwijkt krijg je toch geen nieuwe hoor. Want als je tien panelen hebt, en eentje geeft 310 watt en de andere negen geven 270 watt.
Zijn er dan negen kapot of is er eentje super goed?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-06 14:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Hi Tweakers,

- Rijtjeshuis

1. DMEGC 295 Wp

Zoveel mensen, zo veel wensen. Solaredge is gewoon wat duurder, maar ik zou zeker niet willen zeggen dat het weggegooid geld is. Zeker de 25 jaar garantie is bijvoorbeeld een pluspunt.

Tvt is niet alles, en ook bij ons geen prioriteit. Het zal er een goed aantal jaar liggen dus die paar honderd euro extra, tja.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:22

timovd

Voorsprong door techniek

@Caros Een inductiekookplaat goed voor ongeveer 500 KWh? Sta je de hele dag te koken?
Het dak gewoon vol leggen en kijken of je er nog een Elga bij kunt aansluiten; nu of later als daar weer geld voor is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Caros
Salderen zal "mogelijk" tot 2020 gaan...en mogelijk volgt er een terugleververgoeding...
https://blog.vandebron.nl...kkoord-hoe-verder-na-2023
Maar verder... gooi het dak gewoon vol.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2018 16:23 . Reden: laat maar ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
timovd schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:51:
@Caros Een inductiekookplaat goed voor ongeveer 500 KWh? Sta je de hele dag te koken?
Het dak gewoon vol leggen en kijken of je er nog een Elga bij kunt aansluiten; nu of later als daar weer geld voor is.
Mij hebben ze zelfs 600/700 wijs gemaakt.
Maar 50 kuub gas word toch al snel 400/500 aan stroom vrees ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:26
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:51:
[...]

Mij hebben ze zelfs 600/700 wijs gemaakt.
Maar 50 kuub gas word toch al snel 400/500 aan stroom vrees ik
Maar is inductie niet *sneller* en minder verlies dus minder stroom?

[ Voor 3% gewijzigd door Icekiller2k6 op 04-05-2018 16:58 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:05
hank65 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:33:
Goedemorgen,
Omdat ik bijna over ga tot aanschaf van mijn oost/west installatie, bij deze nog een vraagje.
Aangeboden wordt een Goodwe 8000 dt.
Totaal Wp wordt 8500 of 9000.
Die omvormer is veel te groot. Bij een zuiver Oost-West opstelling (onder 45°, je vermeldt geen hoek) heb je maar iets meer dan de helft van je Wp vermogen aan omvormer nodig. In dit geval zou je aan 5 kW omvormer al genoeg hebben.
Configureer je systeem maar eens op het fantastische web-portal van SMA, https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@reneeke1970 @Caros

500 is voor standaard nederlands koken erg veel, 50m3 trouwens ook :p gewoon vaker de bbq aan steken;)

hier staat naast de inductiekookplaat ook de kokendwaterkraan etc vermeld

https://www.milieucentraa...plaat-en-keukenapparaten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

kuusj98 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:50:
[...]

Zoveel mensen, zo veel wensen. Solaredge is gewoon wat duurder, maar ik zou zeker niet willen zeggen dat het weggegooid geld is. Zeker de 25 jaar garantie is bijvoorbeeld een pluspunt.

Tvt is niet alles, en ook bij ons geen prioriteit. Het zal er een goed aantal jaar liggen dus die paar honderd euro extra, tja.
25 jaar garantie, met de meerkosten die je betaald hebt kan je makkelijk een andere omvormer kopen, garantie op de panelen is een wassen neus, doen ze het slecht of was het gewoon slecht weer, de bewijslast ligt bij jou denk ik.
Garantie is ook vaak op de spullen, en wie gaat er het dak op om het te vervangen? En gratis? Tegenwoordig heel veel panelen met ingebouwde SE optimiser, dan moet het paneel er af, en wat leggen we terug over 4 jaar of later? Die panelen zijn er niet meer, het paneel is waarschijnlijk goed maar de optimiser kapot, heb je een nieuw paneel nodig, kleurt hij weer niet bij de ander, enz enz.

Bij schaduw gevallen is SE misschien prima, met losse optimisers en nog het liefst allemaal binnen, alleen de panelen op het dak.
Maar ja, als je zo gek gaat doen kan je ook micro omvormers nemen en binnen plaatsen.

Of je mikt iets goedkoops op dak met veel bang for buck en vervangt het voor wat beters over 10 jaar. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:42:
@reneeke1970 @Caros

500 is voor standaard nederlands koken erg veel, 50m3 trouwens ook :p gewoon vaker de bbq aan steken;)

hier staat naast de inductiekookplaat ook de kokendwaterkraan etc vermeld

https://www.milieucentraa...plaat-en-keukenapparaten/
Daar staat 37 kuub tegen 175 kWh, dat is mooi. Ik zou trouwens nooit meer terug willen naar gas koken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Hi Tweakers,

- Rijtjeshuis

1. DMEGC 295 Wp

My two cents:

Je hebt m.i. een paar overwegingen:
1) speelt geld geen rol dan leg je de LG’s op je dak met SE. De panelen zijn mooi, je hebt nu waarschijnlijk teveel opbrengst, maar daar krijg je een beetje voor terug. En uiteraard dak volgooien met 10 panelen.
2) speelt geld wel een rol en het aanzicht ook, dan kies je voor een simpele omvormer en LG’s. Het geld dat je bespaart op SE zou ik dan in 10 mooie panelen steken.
3) is het aanzicht onbelangrijk, dan zou ik cheap ass panelen kopen met een simpele omvormer. Dan is je roi lekker vlot.
4) als het even kan altijd voor maximaal aantal panelen gaan. De extra investering in SE zou ik altijd steken in meer panelen. Dat rendement is altijd hoger. Daar kan geen verkooppraatje SE aan tornen.

Zoiets dus!

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • +1 Henk 'm!

445033

kuusj98 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:50:
[...]

Eens! Ik heb een SMA die het met schaduw top doet, maar heb nu een display en BT die niet meer functioneert en SMA zegt gewoon toedeledoki. Ja €475,- neertellen voor een omruil. |:(

Wat betreft tvt wat vaak genoemd wordt dat slaat helemaal nergens op. Ik heb op mijn investering nu al 5 jaar jaarlijks ongeveer 12% rendement. Op welke spaarrekening krijg je dat? Wou dat ik meer plek had dan kocht ik onmiddellijk bij. En elektriciteit gaat denk ik alleen maar duurder worden in de toekomst als het gas tijdperk voorbij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:23
Ach, ik heb, en ik durf het bijna niet te zeggen, Solaredge. Je zou bijna denken dat het een miskoop is zo als hier af gegeven wordt op Solaredge. :(

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

@wizzopa Jij bepaalt toch of iets een miskoop is? Mijn buren vinden al 5 jaar lang dat mijn zonnepanelen een miskoop zijn. Die kunnen niet rekenen. Whatever. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

wizzopa schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 19:36:
Ach, ik heb, en ik durf het bijna niet te zeggen, Solaredge. Je zou bijna denken dat het een miskoop is zo als hier af gegeven wordt op Solaredge. :(
Ligt eraan waarom je het een miskoop zou vinden.
SE is lekker modulair, dat kan voordeel hebben, je stringspanning is in alle gevallen goed.
Maar het is eenmaal duurder en daarbij ook een (bewuste) keus.
Heb zelf ook SE, ben dr dik tevreden mee en zeker ondanks alle reacties niet overtuigt van een miskoop ;)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Niets is een miskoop.
De ene situatie is de andere niet.

Toch zou ik erg benieuwd zijn naar het resultaat, als jij bijvoorbeeld een SMA 1.5 zou hebben. @DJKroon
Met 3 panelen in een string bijvoorbeeld.
https://pvoutput.org/comp...&sid=47955&sid1=50920&t=m
Ipv elk paneel nu een optimizer (waarvan ik nog steeds vind, dat is onzin met SF vanwege de paneel en schaduweigenschappen)
Ik "denk" nog steeds dat het (te) weinig uit maakt qua opbrengsten. We zullen het nooit weten helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2018 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
wizzopa schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 19:36:
Dat zie je verkeerd. M.i. hebben mensen hier kritiek op de klakkeloze manier waarop mensen hier SE aanschaffen zonder even na te denken of die meneer met die blauwe ogen hen wel de bests oplossing aanbied.

Maar meer nog heeft men kritiek op die verkopers die uit gemakzucht gebruikmaken van de goedgelovigheid van mensen en hen iets verkopen wat ze eigenlijk niet nodig hebben, maar wat wel lekker makkelijk (verdienen) is voor hen.

Als jij blij bent met je SE: good for you! Alleen is het vervelend wanneer blijkt dat je de toeters en bellen van het ongetwijfeld mooie SE systeem niet nodig blijkt te hebben, cq dat je teveel betaalt hebt voor iets wat je bij nader onderzoek beter aan iets anders had kunnen uitgeven.

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cupid673 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 20:24:
[...]

Dat zie je verkeerd. M.i. hebben mensen hier kritiek op de klakkeloze manier waarop mensen hier SE aanschaffen zonder even na te denken of die meneer met die blauwe ogen hen wel de bests oplossing aanbied.

Maar meer nog heeft men kritiek op die verkopers die uit gemakzucht gebruikmaken van de goedgelovigheid van mensen en hen iets verkopen wat ze eigenlijk niet nodig hebben, maar wat wel lekker makkelijk (verdienen) is voor hen.

Als jij blij bent met je SE: good for you! Alleen is het vervelend wanneer blijkt dat je de toeters en bellen van het ongetwijfeld mooie SE systeem niet nodig blijkt te hebben, cq dat je teveel betaalt hebt voor iets wat je bij nader onderzoek beter aan iets anders had kunnen uitgeven.
Precies dat!
Er zijn ook tigo optimisers, heeft ook paneel monitoring maar waarom word die nooit aangeboden? Het is altijd SE. Voor de installateur makkelijk.
Steek die 50,- per paneel van de SE optimiser in het paneel zelf en je hebt 320Wp op dak ipv een 270Wp, dat brengt meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Ik denk dat ik maar ga stoppen met de PV, iedereen heeft het tegenwoordig :+

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:45
thido schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 20:35:
Mag je bij ons in de straat komen. Wij zijn nog de enige.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
thido schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 20:35:
Binnenkort weer SF op MP? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Bij ons in de straat heeft iedereen PV, van 1-3 panelen EPC maatregel tot 8-12 panelen voor mensen die er wel iets meer van snappen. Dat is natuurlijk omdat het een nieuwbouw wijk is.

Er zijn echter opstellingen bij zoals panelen op 30-35 graden schansen die geen tussenruimte hebben en zo is het dak gevuld. Daar ligt buiten hoogzomer altijd een stuk paneel in de schaduw. Op luchtfotos van februari de helft tot 2/3. Liet ze aan de instalateur zien en die vertelde dat hij het 2-3 jaar geeft en dan problemen met de diodes.

Het is erg leuk om de drone flyover van de wijk te zien. Alleen staat hij in een facebook groep die voor leden alleen open staat.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Heren wees gerust het plaatsen van SE in 2013 was een bewuste keuze, ivm toekomstige uitbreidingen. Deze uitbreidingen waren een stuk lastiger en waarschijnlijk duurder geweest zonder SE Juni 2013 12x 255 Wp, sept 2014 10x 275 Wp en als laatste feb 2018 5x 300 Wp. Met een gewone stringomvormer was dit niet mogelijk geweest of heb ik het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

AUijtdehaag schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 20:05:
Niets is een miskoop.
De ene situatie is de andere niet.

Toch zou ik erg benieuwd zijn naar het resultaat, als jij bijvoorbeeld een SMA 1.5 zou hebben. @DJKroon
Met 3 panelen in een string bijvoorbeeld.
https://pvoutput.org/comp...&sid=47955&sid1=50920&t=m
Ipv elk paneel nu een optimizer (waarvan ik nog steeds vind, dat is onzin met SF vanwege de paneel en schaduweigenschappen)
Ik "denk" nog steeds dat het (te) weinig uit maakt qua opbrengsten. We zullen het nooit weten helaas.
Dat antwoord blijf ik je schuldig.
Denk dat het verschil niet heel groot is.
Terug verdien tijd is niet het uitgangspunt voor mij itt andere.
SF was keuze formaat ivm plaats onder dakkapel.
Achteraf had ik boven mn dakkapel 2 meter panelen kunnen leggen met meer wp.
Is nog een idee waar ik mee loop maar heb de wp nog niet nodig en blijft het bij een brainfart.
Het bekende, tja achteraf :7 :Z

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DJKroon
Achteraf is't mooi wonen... ;)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2018 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:36:
[...]

Dat is te duur, panelen zijn veertig per stuk waard en die omvormer 175
Eventueel bevestiging spul erbij rekenen voor tien euro per paneel
Reactie gehad, vaste prijs.

Paar uur later; 45 euro per stuk. Ik laat hem vanavond er over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
xzaz schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 21:23:
[...]

Reactie gehad, vaste prijs.

Paar uur later; 45 euro per stuk. Ik laat hem vanavond er over nadenken.
Veel te duur, dat is 90 euro voor 250 wp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
wizzopa schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 21:01:
Heren wees gerust het plaatsen van SE in 2013 was een bewuste keuze, ivm toekomstige uitbreidingen. Deze uitbreidingen waren een stuk lastiger en waarschijnlijk duurder geweest zonder SE Juni 2013 12x 255 Wp, sept 2014 10x 275 Wp en als laatste feb 2018 5x 300 Wp. Met een gewone stringomvormer was dit niet mogelijk geweest of heb ik het mis.
Ja dat heb je mis, heb hier wel vijf verschillende stringen, één ervan is 8 string parallel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 21:35:
[...]

Ja dat heb je mis, heb hier wel vijf verschillende stringen, één ervan is 8 string parallel.
Met panelen van verschillend vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
wizzopa schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 21:54:
[...]

Met panelen van verschillend vermogen?
Ik ben net een winkeltje, noem het en ik heb het.
Verschillend soorten maten vermogen richting hellingshoek.

Spanning gelijk maken en hup parallel ermee. Je string van twaalf inkorten naar elf of tien, dan kan die parallel met je andere tien. De één of twee die overblijven geef je optimiser zodat ze in serie kunnen met die andere vijf, die kunnen dan op tweede mpp.
Heb je mooi 25 optimiser uitgespaard

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:03
Nog even inhakend op de SE/optimizer discussie. In een situatie zonder noemenswaardige schaduw zou ik zelf ook geen SE kiezen. Toch zijn er wel situaties waarin ik me kan voorstellen dat het wel degelijk meerwaarde biedt:
- soms is er eenvoudigweg geen ruimte om ipv extra kosten voor SE te investeren in extra panelen. Naast ruimtegebrek zou het kunnen zijn dat die extra panelen nog meer last van schaduw hebben
- Met het verdwijnen van de huidige salderingsregels kan het zijn dat bijv. juist in de ochtend/avond de verbeterde opbrengst agv van SE van pas komt in een oost/west-opgestelling

Bovenstaande punten maken juist dat ik voor de woning die we gekocht hebben, toch ook SE maar weer meeneem in de overwegingen. Flink last van schaduw helaas (maar daarover over een paar maanden apart topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wij krijgen in ons nieuwe huis een dak over een maand ongeveer, en dan kan ik zien welke schaduw we hebben. Alleen staat de zon dan al zo hoog dat er weinig schaduw meer is.
Maar de schaduw staat dan op de zijmuur, of net op het dak.

De zonnestand draait ook wat lijkt me, maar niet zo veel, dus als ik nu eens per uur een foto maak moet ik wel een idee krijgen denk ik.
Zeer benieuwd of alle dingen die ik berekend hebt kloppen :)

Twee en half uur lange driehoekige schaduw punt over zijdak. De vraag is alleen hoe hoog in welk deel jaar of het een paneel raakt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:40:
Bestaan er ook microomvormers waar ik 3 panelen op kan aansluiten van idealiter 300Wp en 1-fase?
Ja, een mastervolt soladin web :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Laatst online: 07:20
Wij hebben een rijtjeshuis uit 1978 en laten zonnepanelen plaatsen. Omvormer komt op zolder. Deze wil ik het liefst direct op de meterkast aansluiten.

Hiervoor zou ik de schacht willen gebruiken waar ook gas, koud/warm water en verwarming door loopt van kruipruimte naar zolder. Is het gebruikelijk dat er een groot gat zit op de 1ste verdieping of heeft iedere doorvoer zijn eigen gaatje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 07:10

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hi Tweakers,

- Rijtjeshuis

1. DMEGC 295 Wp

Ja of nee SE is lastig... Er zijn vele facetten die hier niet altijd scherp genoemd worden.

Een maat hier in de buurt heeft met 2 verschillende installateurs en paneelmerken ontdekt dat er op zijn SE logging 2 (verschillende) merk panelen op 66 % vermogen zaten. Bleek van beide een vrijloop diode kapot. (Is onder garantie van de 2 leveranciers gerepareerd)

Al die tweekers hier die SE te duur vinden gaan er nooit achter komen dat een of meerdere panelen problemen hebben.

Heb het hier ook, Super rendement van de omvormer, 99 % gaat weer ietsje af van de optimizers, zeg 98 % totaal. Ik zou het gewoon neerleggen. Iets met appels en peren... :) Ik ben er heel blij mee, kost wat maar dan heb je ook watt 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 04-05-2018 23:12 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 22:42:
[...]

Ja, een mastervolt soladin web :)
Punt is dat ik dan net zo goed een goedkope GoodWe 1000NS kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Jan-man schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:14:
[...]

Soladin max €100 waard
3 × 125 Wp minstens 10 jaar oud wss? Betaal je 100 euro ps voor....

Terugverdientijd 5.7 jaar

1 x aps yc500i €179
2 x 280+ wp paneel €280/300

Terugverdientijd 5.6 jaar

Kost 60 euro meer en ruim meer opbrengst + makkelijk uitbreidbaar per 2 panelen en is nieuw dus nog geen degradatie van de panelen.
Ouder! de mijne uit 2004 / 2005 zijn 165 Wp.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Mayet193 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 23:03:
Wij hebben een rijtjeshuis uit 1978 en laten zonnepanelen plaatsen. Omvormer komt op zolder. Deze wil ik het liefst direct op de meterkast aansluiten.

Hiervoor zou ik de schacht willen gebruiken waar ook gas, koud/warm water en verwarming door loopt van kruipruimte naar zolder. Is het gebruikelijk dat er een groot gat zit op de 1ste verdieping of heeft iedere doorvoer zijn eigen gaatje?
Tja, kan allebei, soms zijn de leidingen geplaatst en zijn daarna alle gaten dichtgestopt met kranten etc, en is daarna de afwerkvloer erover gestort, en soms is het een gat tot in de kruipruimte.
Vaak kan je op zolder met niet te veel schade een plaatje weghalen, en dan kijken.
Soms moet je ook door de benden vloer een extra gat boren en heb je geluk als de koof netjes geschroefd is en niet geplamuurd.
Kijk wel uit met boren in dat hoekje vaak loopt er nog veel meer in / vlak langs daar.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 23:27:
[...]

Punt is dat ik dan net zo goed een goedkope GoodWe 1000NS kan kopen.
Dat kan, alleen werkt dat niet met slechts 3 panelen ;)

De growatt 1000 is nog goedkoper dan de goodwe. >:)

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 05-05-2018 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Laatst online: 07:20
Andre1973 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 00:21:
[...]

Tja, kan allebei, soms zijn de leidingen geplaatst en zijn daarna alle gaten dichtgestopt met kranten etc, en is daarna de afwerkvloer erover gestort, en soms is het een gat tot in de kruipruimte.
Vaak kan je op zolder met niet te veel schade een plaatje weghalen, en dan kijken.
Soms moet je ook door de benden vloer een extra gat boren en heb je geluk als de koof netjes geschroefd is en niet geplamuurd.
Kijk wel uit met boren in dat hoekje vaak loopt er nog veel meer in / vlak langs daar.
Op zolder maar eens het laminaat weghalen boven de koof. Op de eerste verdieping is deze keurig meegenomen door de stucadoor. Anders met de multitool een luikje maken op de bgg.

Hoop dat ik wat kan zien vanaf de zolderverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Mayet193
In plaats van de omvormer op (een hete) zolder te hangen, kan je hem ook op een koeler plekje kwijt?
De DC bekabeling kan je ook naar beneden brengen. Als je toch (wellicht) een koof en kruipruimte hebt.

Ik heb hem in een schuurtje opgehangen. (soms ook warm in de zomer)
Maar ik moest toch graven vanuit huis... dus alles maar gereorganiseerd.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2018 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 00:38:
[...]

Dat kan, alleen werkt dat niet met slechts 3 panelen ;)

De growatt 1000 is nog goedkoper dan de goodwe. >:)
Irritant. Is een growatt 1000 wel een optie met 3 panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:02
AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 09:00:
@Mayet193
In plaats van de omvormer op (een hete) zolder te hangen, kan je hem ook op een koeler plekje kwijt?
De DC bekabeling kan je ook naar beneden brengen. Als je toch (wellicht) een koof en kruipruimte hebt.

Ik heb hem in een schuurtje opgehangen. (soms ook warm in de zomer)
Maar ik moest toch graven vanuit huis... dus alles maar gereorganiseerd.
Niet alle zolders zijn warm hoor mijn omvormer blijft netjes onder de 50/55° met dit weer op een ongeisoleerde zolder.

Gisteren in een nieuwbouwwijk geweest in Wageningen maar die ontwerpers hebben ook geen enkele kijk erop....

Alles vanuit de bouw daar geplaatst.

* Ene huis indak systeem andere huis op de dakpannen.
* Voor/achter/links/rechts van obstakels. Zelfs panelen die 24 uur per dag schaduw vangen.
* Op vreemde kleine uitstekende daken aan alle 3 kanten 1 paneel.
* Ene huis landscape andere huis portrait montage....

Alles om maar de epc norm te halen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jan-man
Je bent ouderwets... 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Jan-man schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 09:42:
[...]

Niet alle zolders zijn warm hoor mijn omvormer blijft netjes onder de 50/55° met dit weer op een ongeisoleerde zolder.

Gisteren in een nieuwbouwwijk geweest in Wageningen maar die ontwerpers hebben ook geen enkele kijk erop....

Alles vanuit de bouw daar geplaatst.

* Ene huis indak systeem andere huis op de dakpannen.
* Voor/achter/links/rechts van obstakels. Zelfs panelen die 24 uur per dag schaduw vangen.
* Op vreemde kleine uitstekende daken aan alle 3 kanten 1 paneel.
* Ene huis landscape andere huis portrait montage....

Alles om maar de epc norm te halen |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6Qm7sN76jFj0Opdaeoc9orBJ/full.jpg?nohitcount=1

Dit soort installaties mogen van mij verboden worden.
Die mensen hebben nu zonnepanelen (dus geen actie), tegen de tijd dat de plintjes liggen en de spaarpot weer wat aangevuld is zijn ze minstens 3 jaar verder, en is het paneel wat ze hebben niet meer te krijgen, en liggen er op hun dak waar er prima 15 op kunnen 6 paneeltjes. Leg t vol, of laat t leeg, en dan echt leeg, geen ramen en geen pijpen.

[ Voor 21% gewijzigd door Andre1973 op 05-05-2018 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@Andre1973

Vol leggen zeg je ?

Slechte opzet

Of het zo verstandig is... foto is in Februari genomen rond 15:30

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 05-05-2018 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:59
AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 09:00:
@Mayet193
Ik laat mijn omvormer in een (koele) garage plaatsen.

Hoeveel invloed heeft de temperatuur van de ruimte (en dus de omvormer) eigenlijk)?

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 09:28:
[...]

Niet alles klakkeloos aannemen, die kleine omvormers werken al op een lage string spanning. En als je de panelen nog moet kiezen neem er dan met 96 cellen, dan verkrijg je genoeg spanning voor de omvormer.
Drie drie komen wel in dezelfde richting te liggen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 09:28:
[...]

Nee ook niet, 90v nominaal moet hij aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
SpeedingWilly schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:26:
[...]

Ik laat mijn omvormer in een (koele) garage plaatsen.

Hoeveel invloed heeft de temperatuur van de ruimte (en dus de omvormer) eigenlijk)?
Vaak heeft dat weinig invloed, omdat de ruimtes meestal niet bloedheet worden in Nederland...
Maar koele(re) electronica gaat langer mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:30:
[...]
Vaak heeft dat weinig invloed, omdat de ruimtes meestal niet bloedheet worden in Nederland...
Maar koele(re) electronica gaat langer mee....
Als het alleen dat is kan ik als (ex) Electronicus zeggen dat dat dan in de praktijk ook niet veel invloed zal hebben. Warme ruimtes zijn vaak niet warmer dan 35 graden (t.o.v. 20 graden voor een koele ruimte b.v.). Uiteraard is de elektronica veel warmer (b.v. 65gr), maar veel invloed zal dat niet hebben. Anders wordt het als het richting de 90 graden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@SpeedingWilly
Ah, je hebt er dus meer verstand van als ik...
Hoe zit het dan met (regel)elektronica achter een zonnepaneel waar heel de dag de zon op staat?

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2018 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:28:
[...]

Niet alles klakkeloos aannemen, die kleine omvormers werken al op een lage string spanning. En als je de panelen nog moet kiezen neem er dan met 96 cellen, dan verkrijg je genoeg spanning voor de omvormer.
Drie drie komen wel in dezelfde richting te liggen?
Ja, het gaat om een schuur waar ik 3 panelen in de breedte op kwijt kan. In de hoogte heb ik ruimte voor 1,5 paneel. Mijn grote set bestaan uit 12x 275Wp. Op de schuur wil ik 3x >300Wp neerleggen.

Zoiets dus:
Phono Solar 350Wp voor € 209,5

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 05-05-2018 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:35:
@SpeedingWilly
Ah, je hebt er dus meer verstand van als ik...
Hoe zit het dan met elektronica achter een zonnepaneel?
Het lijkt mij dat daarop gedesignd wordt (betere componenten b.v.). Een zonnepaneel ligt op een dak, en veel keus heb je niet. Daar moet de elektronica gewoon tegen kunnen.
Veel electronica zal er ook niet in zitten denk ik (m.u.v. SolarEgde systemen met optimizers).

Ik denk dat er genoeg voorbeelden van systemen met veel elektronica zijn die erg heet kunnen worden. Denk b.v. aan die transformatorhuisjes in wijken in die dichte kasten. Daar moet het ook bloedheet in worden in de zomer met de zon er vol op.

Bij een auto kun je er ook vanuit gaan dat bij 150km/uur alles nog heel blijft (tegenwoordig haalt elke auto deze snelheid wel). Uiteraard kun je voor een premiumprijs ook auto's kopen die 300km/hhur halen :)

[ Voor 14% gewijzigd door SpeedingWilly op 05-05-2018 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:09

BlueTooth76

Let the sun shine!

CurlyMo schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:36:
[...]

Ja, het gaat om een schuur waar ik 3 panelen in de breedte op kwijt kan. In de hoogte heb ik ruimte voor 1,5 paneel. Mijn grote set bestaan uit 12x 275Wp. Op de schuur wil ik 3x >300Wp neerleggen.

Zoiets dus:
Die Phono Solars zijn wel wat langer dan een gewoon paneel, hoeft geen probleem te zijn.
Maar per m2 leveren ze niets extra op.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
BlueTooth76 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 11:00:
[...]

Die Phono Solars zijn wel wat langer dan een gewoon paneel, hoeft geen probleem te zijn.
Maakt dat uit? Het is zoveel mogelijk rendement uit het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
BlueTooth76 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 11:00:
[...]

Wel handig als je anderhalf paneel van 1,65 kwijt kan omdan dan een paneel van 2 meter neer te leggen.
Alternatief kan je misschien 5 regulieren panelen kwijt, 2 in landscape en 3 in portrait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
TWyk schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 11:06:
[...]

Wel handig als je anderhalf paneel van 1,65 kwijt kan omdan dan een paneel van 2 meter neer te leggen.
Alternatief kan je misschien 5 regulieren panelen kwijt, 2 in landscape en 3 in portrait
Dat past jammer genoeg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:36:
[...]

Zoiets dus:
Deze panelen zijn 38×3=114 volt
De growatt 1000s is 180 nominaal, en de mpp werkt al vanaf 70 volt. Dus het kan wel maar optimaal is het niet. Een beetje schaduw zou nu wel funest zijn.
Misschien toch zoeken naar 96 cel ipv 72?
Alleen vrees ik dat die een stuk duurder zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:35

The Wizard

Moderator Mobile
Vraag, gisteren wat panelen bijgelegd en een SMA SB 5.0 opgehangen. Nu zie ik in mijn pvoutput dat er ‘s nachts verbruik is van 3W continue. Neem aan dat het voor het ethernet/WLAN gedeelte is, maar dit is uiteraard niet wenselijk/noodzakelijk. Is dit een instelling? Bij de initiële installatie heb ik de installatiewizard gebruikt, maar ben niet (letterlijk) deze optie tegengekomen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:02
jacovn schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:26:
@Andre1973

Vol leggen zeg je ?

[afbeelding]

A jo SE omvormer tovert dat wel weer goed >:)
Dan ben ik maar ouderwets B) maar als ik een straat in rij en het eerste wat me opvalt hou slecht dat eruit ziet dan denk ik weer op mijn beurt de project ontwikkelaar heeft weer goed gebeurt 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 11:11:
[...]

Deze panelen zijn 38×3=114 volt
De growatt 1000s is 180 nominaal, en de mpp werkt al vanaf 70 volt. Dus het kan wel maar optimaal is het niet. Een beetje schaduw zou nu wel funest zijn.
Misschien toch zoeken naar 96 cel ipv 72?
Alleen vrees ik dat die een stuk duurder zijn
Kan iemand mij misschien een basiscursus omvormers geven? Dan kan ik wat makkelijker zelf op zoek en ook anderen helpen. Wellicht ook iets voor in de topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
The Wizard schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 12:57:
Vraag, gisteren wat panelen bijgelegd en een SMA SB 5.0 opgehangen. Nu zie ik in mijn pvoutput dat er ‘s nachts verbruik is van 3W continue. Neem aan dat het voor het ethernet/WLAN gedeelte is, maar dit is uiteraard niet wenselijk/noodzakelijk. Is dit een instelling? Bij de initiële installatie heb ik de installatiewizard gebruikt, maar ben niet (letterlijk) deze optie tegengekomen.
Dat meet je met een kWh meter?
Dan is het een kwestie van een kWh meter ophangen die maar 1 kant op meet of SBFspot gebruiken voor de logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 13:47:
[...]

Dat meet je met een kWh meter?
Dan is het een kwestie van een kWh meter ophangen die maar 1 kant op meet of SBFspot gebruiken voor de logging
Idd, maar al de vorige omvormers hebben geen eigen verbruik gehad, maar deze jongen wel. Je hebt veel instellingen in de omvormer zitten, zal vast eentje zijn die net ontkoppeling doet wanneer er geen opbrengst is 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:09

BlueTooth76

Let the sun shine!

Met Google Earth en "historische beelden" functie heb ik goed kunnen achterhalen hoe de schaduwen zijn, er stonden een stuk of 5 satellietfoto's van verschillende maanden / jaren.

Zelfs op 31 december, rond het middaguur (tijd geschat aan de hand van schaduw en suncalc.net) valt de schaduw van de woning maar net een stukje over de garage, maar dan is er toch amper tot geen productie.
In oktober is de garage rond 13:00 in iedergeval geheel schaduwvrij.

Toch handig en ook leuk om te zien hoe zo'n wijk gegroeid is vanaf 2005.

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 05-05-2018 13:52 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
The Wizard schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 13:51:
[...]

Idd, maar al de vorige omvormers hebben geen eigen verbruik gehad, maar deze jongen wel. Je hebt veel instellingen in de omvormer zitten, zal vast eentje zijn die net ontkoppeling doet wanneer er geen opbrengst is 😋
Wlan uitschakelen is een optie zie ik.
En dan verder uitlezen via ethernet?

Ik ga het niet proberen. Ik lees ook de sma uit van de buren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Die staat al uit. Heb een optie uitgeprobeerd, vannacht maar eens kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
The Wizard schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 14:00:
Die staat al uit. Heb een optie uitgeprobeerd, vannacht maar eens kijken :P
Finder 7E gebruiken is een duurdere oplossing...
Er zijn chinese alternatieven, misschien weet @ThinkPad dat nog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Jan-man schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 13:05:

Dan ben ik maar ouderwets B) maar als ik een straat in rij en het eerste wat me opvalt hou slecht dat eruit ziet dan denk ik weer op mijn beurt de project ontwikkelaar heeft weer goed gebeurt 8)7.
Uhmm, ja geef die maar de schuld

Je kan ook gewoon dat huis niet kopen, dan bouwen ze er echt niet nog een op die manier

Groot deel van mijn werk bestaat uit het renoveren van woningen in rotterdam, in de crisis tijd hoefde ik echt geen leuk plattegrondje te verzinnen , zodra het maar iets afweek van de standaard verkocht het niet
dus allemaal dezelfde typologie en routing en overal de zelfde vloer, keuken, badkamer in.

overal een witte keuken met een zwart blad,
overal een eiken vloer (eerst wittig en toen grijzig)
overal grijze vloertegels en witte wandtegels en een accent tegel
overal alle muren wit

Het maakt niet uit of een nederlander in een flat en vrijstandhuis een rijtjes huis of op een woonboot woont, 95% wil dezelfde standaard troep. samen met een van werelds strengste bouwregelgeving maakt dat dus eenheidsworst...
We ontwerpen het niet graag, we kijken er niet graag naar, we bouwen het liever niet... en toch wil iedereen er in wonen...

Herman hertzberger ontwierp lang geleden in delft de diagoon woningen, met een interieur van B2 blokken en geweldige plattegronden iedereen die niets met architectuur heeft vindt het maar vreemde dingen en ze waren lastig te verkopen. nu ze wereldberoemd zijn, is dat geen issue meer.

Ik kan met een gemiddelde amerikaan, duitser en fransoos prima over architectuur praten, nederlanders is echt een drama ze snappen er niets van, vinden architecten maar overbodig (dat is niet zo raar als je niet wilt afwijken van de plattegrond waar je in bent opgegroeid)

Na prijs is m2 een van de belangrijkste zoekcriteria op funda.. niet het soort huis of het aantal kamer, niet de wijk, nee hoe groot het is, en als iets ondergeschikt is aan de rest is het wel de afmetingen van de plattegrond.
een plategrond kan 200m2 groot zijn en volledig onbruikbaar
een plategrond kan 70m2 groot zijn en super functioneel.

Hou eens op met de schuld bij architecten en ontwikkelaars te leggen, en kijk eens in de spiegel.

De foto van @Andre1973 laat geen excuus panelen zien, maar dit hebben de bewoners gewoon zo besteld, de ontwikkelaar heeft vast en zeker meer proberen te verkopen (al dan niet in deze straat/ wijk) maar mensen vonden het te duur.. dus dan minder panelen en nog een keer proberen.
De slimme mensen laten zelf hun dak leeg en bestellen zodra al het bouwstof is neergedaald en opgedweild dan een mooi aantal hippe paneeltjes. voor waarschijnlijk het zelfde bedrag. :+

*stapt weer van de praatstoel af*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:41

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Ik heb een vraag over een oost-west opstelling met 300Wp panelen en P600 optimisers.
Maakt het nog wat uit welke 2 panelen op een P600 aangesloten worden?
Dus 2x oost op een P600 en 2x west op een P600, of mag 1x oost+1x west ook op een P600.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 17:18
@twain4me die prijs en de inhoud zijn limiterende criteria (je kan maar X betalen en hebt Y vierkante meter nodig. Je kan geen huis kopen boven je budget en niemand wil met een groot gezin op 25m2 wonen omdat het zo mooi is. Je kan niet zoeken op ‘huis wat ik mooi vind’, je maakt een selectie en daarbinnen zoek je. Dat wil niet zeggen dat architectuur en uitstraling geen bepalende factoren zijn, alleen dat je daar niet op kunt zoeken. Ook omdat de makelaars (en architecten) graag volkomen bs gebruiken om een uiterlijk aan te geven (karakteristiek, historisch etc betekend vaak achterstallig onderhoud in plaats van een mooie woning).
Ik zou zeggen die spiegel past ons allemaal.

Waar ik wel met een vinger naar zou wijzen zijn de gemeentes en welstands commisies. Alsmede project ontwikkelaars waar je vandaag nog geen huis zonder gas mag kopen ondanks aandringen van gemeente (daar heeft mijn familie mee te maken...).

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Jan-man schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 13:05:
[...]

A jo SE omvormer tovert dat wel weer goed >:)
Volgens de instalateur waar ik de installatie af ga nemen gaan bij dit voorbeeld diodes defect omdat de panelen per zone afschakelen als er schaduw komt. Dit is in de wintermaanden met pech 2 van de 3 zones op lange stukken van de dag.

Het is een 2 onder 1 kap dus elk 7 panelen. Zal dus geen SE zijn maar gewone string omvormer.
Geen idee of ze opbrengst monitoren op een manier, zal het ze wel eens vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

twain4me schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 14:12:
[...]

De foto van @Andre1973 laat geen excuus panelen zien, maar dit hebben de bewoners gewoon zo besteld, de ontwikkelaar heeft vast en zeker meer proberen te verkopen (al dan niet in deze straat/ wijk) maar mensen vonden het te duur.. dus dan minder panelen en nog een keer proberen.
De slimme mensen laten zelf hun dak leeg en bestellen zodra al het bouwstof is neergedaald en opgedweild dan een mooi aantal hippe paneeltjes. voor waarschijnlijk het zelfde bedrag. :+

*stapt weer van de praatstoel af*
Ah, jij kent ze? nou wat we hier meemaken is anders hoor!
Er word een X aantal panelen geplaatst (soms zelfs 1 per woning, welke g#k zou daar zelf voor kiezen), of je wil of niet anders mogen zij niet opleveren, en als je er meer wil dan word er met een vork geschreven. We zien het hier wel vaker: "ik ben bezig met een nieuwbouw huis ... er komen verplicht X panelen op ... ik kan er extra bijkopen voor E600+ per stuk." En dat zijn geen panelen van 500Wp per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Lol.
Een groep bijmaken is duurder dan de zonnepaneelinstallatie...van 1 paneel (die je dan zelf koopt)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2018 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

jacovn schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 10:26:
@Andre1973

Vol leggen zeg je ?

[afbeelding]

Dit is zo te zien een Fusion systeem waarbij i.p.v. een zuidbalk van ik dacht rond de 550 cm een pad balk is gekozen van ff 30 cm. en gezien een stuk van ongeveer 8 cm per kant erin verdwijnt scheelt dat n hoop.
Of om meer panelen te verkopen of uit onwetendheid. O-W was beter geweest denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 05-05-2018 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Mm wat mij hier opvalt met de sunny boy 1.5 is dat het max vermogen op 1500 watt is ingesteld. Met dit weer loopt hij daar al snel tegen aan. Max vermogen zou volgene de handleiding 1600watt moeten zijn. Kan ik dit verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xzaz
(AC) Rated power 1500 watt.
http://files.sma.de/dl/26198/SB15-25-DEN1750-V20web.pdf

Waar zie jij 1600 staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

01001000 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 14:49:
@twain4me die prijs en de inhoud zijn limiterende criteria (je kan maar X betalen en hebt Y vierkante meter nodig. Je kan geen huis kopen boven je budget en niemand wil met een groot gezin op 25m2 wonen omdat het zo mooi is. Je kan niet zoeken op ‘huis wat ik mooi vind’, je maakt een selectie en daarbinnen zoek je. Dat wil niet zeggen dat architectuur en uitstraling geen bepalende factoren zijn, alleen dat je daar niet op kunt zoeken. Ook omdat de makelaars (en architecten) graag volkomen bs gebruiken om een uiterlijk aan te geven (karakteristiek, historisch etc betekend vaak achterstallig onderhoud in plaats van een mooie woning).
Ik zou zeggen die spiegel past ons allemaal.
Je kan op een wijk zoeken waar veel woningen staan die je mooit vindt je kan dingen als vrij uitzicht etc aanklikken bij funda... gebruiken we het? nouwelijks.

Een achitect heeft soms zeker wollig taalgebruik maar een bouwval als karakteristiek omschrijven is echt het konto van de makelaar. en aan een gemiddelde nieuwbouwwijk komt geen architect aan te pas.
er worden al jaren dezelfde plattegronden gekocht met een hip nieuw dakje of geveltje
en wie koopt het spul? gewoon niet meer kopen en binnen no time is het opgelost
Waar ik wel met een vinger naar zou wijzen zijn de gemeentes en welstands commisies. Alsmede project ontwikkelaars waar je vandaag nog geen huis zonder gas mag kopen ondanks aandringen van gemeente (daar heeft mijn familie mee te maken...).
ja en wie betaald het verschil?
Zodra die aandringende gemeente of die aandringende koper zijn buidel trekt is het zo opgelost.
wie betaald bepaald.. en dat is in dit geval dus de projectontwikkelaar, je moet begrijpen dat het opzetten van zoon project jaren in beslag neemt, offertes en contracten met onderaannemers zijn al getekend en er zit een flink risico aanvast dus mislukte projecten moeten ook worden goedgemaakt, dus de winst is gewoon nodig voor de bedrijfsvoering die geef je niet zonder slag of stoot maar terug aan de samenleving omdat die besloten heeft van het gas af te gaan.
ook hier: gewoon niet kopen en het lost vanzelf op, maarja.. "we" kopen het nogsteeds :(
Zoek je een gasvrij huis, koop een gasvrij huis, wat is het nu voor onzin om een gashuis te kopen en dan te gaan klagen dat er gas inzit.
"jamaar die staan niet in het dorp" dan ga je ergens kopen waar ze wel tekoop staan, of je legt je wens voor een gasvrij huis naast je neer (want dan was hij kennelijk niet zo belangrijk) een goedkoperhuis en dan zelf gasloos maken is ook een optie, maar ojee dan is het 10 m2 kleiner, of recht tegenover de prullenbak...
maar we willen in die buurt met dat grote huis en niet naast de speeltuin en niet tegenover de prullenbak..
of je nu 100.000 200.000 of 1.000.000 te besteden hebt voor een huis iedereen komt altijd net te kort voor dat ene perfecte huis... iedereen maakt afwegingen en legt wensen naast zich neer.

Pas geleden mochten we stemmen voor de gemeenteraad, hoeveel partijen heeft je zus aangesproken over dit probleem?

Wat de welstandscommisie hiermee te maken heeft weet ik niet... die kijken eigenlijk alleen maar of een te bouwen wijk aan de uitstralling voldoed die de gemeente op het oog heeft (bouw stijl,kleur dakpannen , kleur voordeur etc) en daarna of veranderingen passen in het straatbeeld

stel: jij bent ijs verkoper en jij vindt dat aardbeien ijs niet lekker is en daarnaast ook nog eens slecht voor het milleu en vanwege de vorm past er geen slagroom op

Dus je probeerd een bananen ijsje, maar al je klanten gaan naar de concurent om aardbeien ijsjes te kopen,
dan ga je toch ook aardbeien ijsjes maken.

en zo werkt dat ook met huizen... ;)
Andre1973 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:38:
[...]

Ah, jij kent ze? nou wat we hier meemaken is anders hoor!
Er word een X aantal panelen geplaatst (soms zelfs 1 per woning, welke g#k zou daar zelf voor kiezen), of je wil of niet anders mogen zij niet opleveren, en als je er meer wil dan word er met een vork geschreven. We zien het hier wel vaker: "ik ben bezig met een nieuwbouw huis ... er komen verplicht X panelen op ... ik kan er extra bijkopen voor E600+ per stuk." En dat zijn geen panelen van 500Wp per stuk.
Ja, helaas wel.. en ik moet zelfs bekennen dat ik een aantal jaar geleden 2 keer 2 panelen heb toegepast om de epc te halen zonder dat de hele woning 25k duurder zou worden. de eigenaar (daar heb je hem weer) wilde er niet meer, want zonnepanelen is onzin blablabla (ze liggen ook buiten beeld en in de verkeerde wind richting) en dit waren nog vrije kavel woningen waarbij er dus veel contact is tussen architect en koper...

Wat betreft de prijs snap ik aannemers echt wel, zij zijn verantwoordelijk en moeten dus garantie perikelen in de toekomst oplossen. daarnaast is er zoals je vast wel weet veel diefstal op de bouw, de meeste aannemers willen helemaal geen panelen plaatsen. vandaar de prijs, vroeger was dat met vloerverwarming, duizenden guldens verschil kon dat zijn.. het fokt potentieel met de planning dus je betaald veel teveel :+
met andere woorden ze willen ze niet plaatsen, wil je ze toch, dan voor de hoofdprijs.

Gewoon net als vloerverwarming en keukens lekker zelf achteraf doen.
badkamers is een twijfelgeval, op de bouw let de opzichter op de kwaliteit (kim band, holle tegels e.d.) na de bouw maken zelf klussers en tegelzetters er nog wel eens een potje van.

[ Voor 0% gewijzigd door twain4me op 05-05-2018 16:27 . Reden: qoute kappoet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 13:30:
[...]

Kan iemand mij misschien een basiscursus omvormers geven? Dan kan ik wat makkelijker zelf op zoek en ook anderen helpen. Wellicht ook iets voor in de topicstart.
Zullen we eens naar de basis gaan, wat voor omvormer heb je nu? Zit hij aan max vermogen? Want misschien kan je schuur wel bij je hoofd set komen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 17:18
twain4me schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 16:26:
Je kan op een wijk zoeken waar veel woningen staan die je mooit vindt je kan dingen als vrij uitzicht etc aanklikken bij funda... gebruiken we het? nouwelijks.

Een achitect heeft soms zeker wollig taalgebruik maar een bouwval als karakteristiek omschrijven is echt het konto van de makelaar. en aan een gemiddelde nieuwbouwwijk komt geen architect aan te pas.
Verbazingwekkend dat er geen architect meer bij komt kijken, had ik niet verwacht. Maar mbt funda, die functies werken nogal slecht, veel nieuwe huizen staan niet in die filters dus ik raad het ten zeerste af, beter grof filteren en dan zelf kijken wat er gewenst is. Is nog leuker ook en je ziet allerlei ontwerpen.
Zodra die aandringende gemeente of die aandringende koper zijn buidel trekt is het zo opgelost.
wie betaald bepaald.. en dat is in dit geval dus de projectontwikkelaar, je moet begrijpen dat het opzetten van zoon project jaren in beslag neemt, offertes en contracten met onderaannemers zijn al getekend en er zit een flink risico aanvast dus mislukte projecten moeten ook worden goedgemaakt, dus de winst is gewoon nodig voor de bedrijfsvoering die geef je niet zonder slag of stoot maar terug aan de samenleving omdat die besloten heeft van het gas af te gaan.
Zou je denken, maar nee, wie betaald bepaald maar bitter weinig. En hier gaat het niet over een groot project, maar om een vrijstaande woning in een set van 3. Maar je hebt gelijk dat het om de winsten gaat, en als je aangeeft om dat geld dan zelf maar bij te leggen vinden ze te lastig, die aansluiting en die CV moet er komen. Je betaald zelf maar weer voor het afsluiten. Hierbij is er geen verlies bij het niet aanvragen bij Liander, contractueel geen probleem, slechts de loodgieter die de CV installatie zou aanleggen moet gecompenseerd worden. Liander is dan net ook nog een van de grootste hufters wat betreft afsluiten.
ook hier: gewoon niet kopen en het lost vanzelf op, maarja.. "we" kopen het nogsteeds :(
Zoek je een gasvrij huis, koop een gasvrij huis, wat is het nu voor onzin om een gashuis te kopen en dan te gaan klagen dat er gas inzit.
Ik weet niet waar je woont, maar hier is weinig keuze en helemaal geen keuze zonder gas. En om dan maar te zeggen dat je kinderen ergens anders naar school moeten gaan is van de zotte. Het gaat om minder werk waar prima voor betaald wil worden maar dit gaat nog steeds niet.
"jamaar die staan niet in het dorp" dan ga je ergens kopen waar ze wel tekoop staan, of je legt je wens voor een gasvrij huis naast je neer (want dan was hij kennelijk niet zo belangrijk) een goedkoperhuis en dan zelf gasloos maken is ook een optie, maar ojee dan is het 10 m2 kleiner, of recht tegenover de prullenbak... maar we willen in die buurt met dat grote huis en1 niet naast de speeltuin en niet tegenover de prullenbak..
of je nu 100.000 200.000 of 1.000.000 te besteden hebt voor een huis iedereen komt altijd net te kort voor dat ene perfecte huis... iedereen maakt afwegingen en legt wensen naast zich neer.
Nu vlieg je even helemaal uit de bocht met je aannames, ze gaan het inderdaad zelf gasloos maken (op den duur), al zou ik nu zelf voor hybride gaan, maar waarom moet er zoveel onzin werk gedaan worden, aansluiten, afsluiten, CV installeren, betalen voor verwijderen, extra buizen voor warmte pompen voor 5 keer de normale prijs, maar je wilt ze toch liever in de vloer gegoten hebben uiteraard, zeker met de vloerverwarming (ook fors extra... ze gingen wel mee in een aantal zaken maar het niet aansluiten was net te veel moeite)
Pas geleden mochten we stemmen voor de gemeenteraad, hoeveel partijen heeft je zus aangesproken over dit probleem?
Er waren daar geen verkiezingen, maar zoals al gezegd, de gemeente steunde het gasloos volledig en heeft ook druk uit geoefend, maar de contracten lagen er al dus heel veel kan er dan ook niet meer gedaan worden. En uiteindelijk moet zo'n figuur toch je huis nog bouwen dus heel veel wrijving wil je ook niet.
Wat de welstandscommisie hiermee te maken heeft weet ik niet... die kijken eigenlijk alleen maar of een te bouwen wijk aan de uitstralling voldoed die de gemeente op het oog heeft (bouw stijl,kleur dakpannen , kleur voordeur etc) en daarna of veranderingen passen in het straatbeeld
Nu neig ik ook naar wat aannames, hier word er zelfs geklaagd als de wc in de badkamer boven niet op de aangegeven plaats is gekomen, zelfs als daar geen hoofd ruimte is. De architect (ja ja, die was er bij) had dat over het hoogd gezien maar de uitvoerder niet en had het aangepast, maar dat was nog wel even een probleem (ander familie lid, zelfde gemeente).
stel: jij bent ijs verkoper en jij vindt dat aardbeien ijs niet lekker is en daarnaast ook nog eens slecht voor het milleu en vanwege de vorm past er geen slagroom op

Dus je probeerd een bananen ijsje, maar al je klanten gaan naar de concurent om aardbeien ijsjes te kopen,

Die mis ik even helemaal, dacht even om maar te antwoorden dat je dan ook in het buitenland kan gaan architecten... maar ik denk dat je iets anders bedoeld.

Ik zou het voorbeeld geven...
Je bent restaurateur en vind dat aardbeien ijs lekker is bij je maaltijd. Maar je begint klanten te krijgen die geen aardbeien ijs als dessert willen. Gelukkig ben je het enige restaurant in de buurt en hebben je klanten geen keuken.

Dan verkoop je dus gewoon je maaltijd met een aardbeien ijsje als dessert. Als ze het niet willen of er allergisch voor zijn dan duw je het gewoon in hun mond. Want jij vind dat er een aardbeien ijsje bij hoort. ook al willen ze prima de zelfde prijs voor het menu betalen. :)

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:33:
[...]

Zullen we eens naar de basis gaan, wat voor omvormer heb je nu? Zit hij aan max vermogen? Want misschien kan je schuur wel bij je hoofd set komen?
Trannergy PVI4000TL met 9 panelen op zuid en 3 panelen op noord. Panelen zijn Talesun TP660M 275Wp. Noord wil ik ook nog graag uitbreiden met 3 panelen. Schuur ligt op oost en daar kunnen 3 panelen komen.

De basis is overigens dat ik graag ook zelf wil begrijpen hoe je omvormers matched met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Ja zag het, zag ook websites die 1600 zeggen. Ze hebben 6 x330 x 0.8 gedaan. Kom je er iets boven uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 18:21:
[...]

Trannergy PVI4000TL met 9 panelen op zuid en 3 panelen op noord. Panelen zijn Talesun TP660M 275Wp. Noord wil ik ook nog graag uitbreiden met 3 panelen. Schuur ligt op oost en daar kunnen 3 panelen komen.

De basis is overigens dat ik graag ook zelf wil begrijpen hoe je omvormers matched met zonnepanelen.
Het matchen is kwestie van data blad lezen, wat wil de omvormer graag en wat zijn de min max grenzen. En vervolgens is het kijken wat geven de panelen?
En op die manier maak je iets passend.

Hoe zitten die drie panelen op noord nu aangesloten dan?
Het vermogen kan je omvormer makkelijk hebben, nu puzzelen voor string maken.

Heb er even over gedacht en de beste technische oplossing is helaas niet de goedkoopste, maar je omvormer gaat wel met een beter rendement draaien dan wat hij nu doet.

Je houd 9 zuid op mpp1
De 6 noord plus 3 oost Voorzie je van optimisers en plaats je op mpp2
Dat kost je 9×45 euro en eventueel nog btw terug?

[ Voor 17% gewijzigd door reneeke1970 op 05-05-2018 19:03 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 18:48:
[...]

Het matchen is kwestie van data blad lezen, wat wil de omvormer graag en wat zijn de min max grenzen. En vervolgens is het kijken wat geven de panelen?
Dus even een stappenplan. Verbeter me waar nodig.

Panelen:
1. Hoeveel panelen en hoe zit het met schaduw.
2. Uitdenken van de parallel en/of serie combinaties en aantal strings rekening houdende met schaduw en windrichtingen.
3. Tellen van de aantal volt en ampère die ze leveren.

Omvormer:
1. Hoeveel strings.
2. Maximale en minimale voltage en ampère.
3. Nominale voltage.
4. Matches fases met meterkast aansluiting.
Hoe zitten die drie panelen op noord nu aangesloten dan?
Het vermogen kan je omvormer makkelijk hebben, nu puzzelen voor string maken.
Zuid is één string (9 panelen). Noord is één string (3 panelen, komen er later 3 bij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 18:59:
[...]

Dus even een stappenplan. Verbeter me waar nodig.

Panelen:
1. Hoeveel panelen en hoe zit het met schaduw.
2. Uitdenken van de parallel en/of serie combinaties en aantal strings rekening houdende met schaduw en windrichtingen.
3. Tellen van de aantal volt en ampère die ze leveren.

Omvormer:
1. Hoeveel strings.
2. Maximale en minimale voltage en ampère.
3. Nominale voltage.
4. Matches fases met meterkast aansluiting.

[...]

Zuid is één string (9 panelen). Noord is één string (3 panelen, komen er later 3 bij).
We waren tegelijk aan typen, heb mijn post gewijzigd.

Je zit goed met je stappen plan, alleen tellen van ampère kun je achterwege laten.

Kun jij die string van noord uitlezen want ik weet bijna zeker dat die niet kan werken, of anders heel slecht....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:06:
[...]

We waren tegelijk aan typen, heb mijn post gewijzigd.

Je zit goed met je stappen plan, alleen tellen van ampère kun je achterwege laten.

Kun jij die string van noord uitlezen want ik weet bijna zeker dat die niet kan werken, of anders heel slecht....
Noord draait tussen 6:30 en 13:00 met zijn piek op 60% van het totaal. Dat is wat ik had kunnen verwachten volgens de windrichtingen heatmap.

Hierbij de metingen van noord (blauw) en zuid (rood) van gisteren en in geel het totaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1STvDjW7ZR70T8hpEbMHD8kO/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

[
01001000 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 18:07:
[...]

Verbazingwekkend dat er geen architect meer bij komt kijken, had ik niet verwacht. Maar mbt funda, die functies werken nogal slecht, veel nieuwe huizen staan niet in die filters dus ik raad het ten zeerste af, beter grof filteren en dan zelf kijken wat er gewenst is. Is nog leuker ook en je ziet allerlei ontwerpen.
Dat is het effect van de markt geweest, ontwikkelaars trekken gewoon een huizenblok uit de la wat goed verkoopt, zetten die op een leuke manier op de beschikbare grond neer en klaar is kees. vooral woningbouw woningen worden zo gebouwd
zetten voor de vorm de naam van de architect er nog even bij (krijgt ook een vergoeding voor zijn oude ontwerp)
maar echt ontworpen wordt er niet zo heel erg veel in de instap klasse huizen.
Het huis van mijn moeder staat 1 op 1 ook in een andere gemeente hier staan er 12 daar 16
De klant maakt dit mogelijk door het te kopen.. het is zeg maar de macdonnalds van het huizenbouwen. (andere burger, zelfde saus of broodje of weet ik veel wat) copy past architectuur zoals macdonnalds zijn menu uit copy past elementen bestaat
ik ben in het verleden wel eens benaderd door een ontwikkelaar of ik even een gevel wilde ontwerpen bij de plattegrond.. schijt aan de bezonning, uitzicht etc... :( ik heb er vriendelijk voor bedankt (lees ik heb hem verteld dat hij zijn plattegronden mag steken waar de zon niet schijnt) ik teken nog liever de rest van mijn leven dakkapelen en tuinhuisjes dan dat ik me daartoe verlaag.
Zou je denken, maar nee, wie betaald bepaald maar bitter weinig. En hier gaat het niet over een groot project, maar om een vrijstaande woning in een set van 3. Maar je hebt gelijk dat het om de winsten gaat, en als je aangeeft om dat geld dan zelf maar bij te leggen vinden ze te lastig, die aansluiting en die CV moet er komen. Je betaald zelf maar weer voor het afsluiten. Hierbij is er geen verlies bij het niet aanvragen bij Liander, contractueel geen probleem, slechts de loodgieter die de CV installatie zou aanleggen moet gecompenseerd worden. Liander is dan net ook nog een van de grootste hufters wat betreft afsluiten.
Dat is maar wie jij vindt dat er betaald, in dit geval betaald de ontwikkelaar. nu kan je zeggen dat jij de ontwikkelaar betaald maar zo werkt dat natuurlijk niet.

Om in de restauranten te blijven de kok bepaald wat hij inkoopt, daarna bepaald de klant of hij het wil bestellen.
Bestellen er weinig klanten een bepaald gerecht zal de kok in de meeste gevallen zijn inkoop aanpassen of het menu veranderen. uiteindelijk bepaald de klant dus wel iets, maar indirect
het is echt heel erg appart dat een bouwer volledig weigerd mee te werken, minder werk rekening = kosten +10% gemiste opdracht meerwerk rekening is kosten plus winst plus 10% meerwerk kosten, ik zou het wel weten :9
Ik weet niet waar je woont, maar hier is weinig keuze en helemaal geen keuze zonder gas. En om dan maar te zeggen dat je kinderen ergens anders naar school moeten gaan is van de zotte. Het gaat om minder werk waar prima voor betaald wil worden maar dit gaat nog steeds niet.
Nu vlieg je even helemaal uit de bocht met je aannames, ze gaan het inderdaad zelf gasloos maken (op den duur), al zou ik nu zelf voor hybride gaan, maar waarom moet er zoveel onzin werk gedaan worden, aansluiten, afsluiten, CV installeren, betalen voor verwijderen, extra buizen voor warmte pompen voor 5 keer de normale prijs, maar je wilt ze toch liever in de vloer gegoten hebben uiteraard, zeker met de vloerverwarming (ook fors extra... ze gingen wel mee in een aantal zaken maar het niet aansluiten was net te veel moeite)
het kwam misschien iets te persoonlijk over, wellicht kan je je voorstellen dat ik nagenoeg dagelijks de groots mogelijke bs te horen krijg als het gaat om het kopen van huizen (en dan vooral het niet kunnen vinden)
Er waren daar geen verkiezingen, maar zoals al gezegd, de gemeente steunde het gasloos volledig en heeft ook druk uit geoefend, maar de contracten lagen er al dus heel veel kan er dan ook niet meer gedaan worden. En uiteindelijk moet zo'n figuur toch je huis nog bouwen dus heel veel wrijving wil je ook niet.
Hier ook niet, we gaan samen met omliggende gemeentes :p
Ook hier zit een klein stukje frustratie aan mijn kant zoals je wellicht kon lezen . mensen klagen wat af, maar als het er echt toe doet weigeren ze nog contact op te nemen met de gemeente.
aannemers en project ontwikkelaars kunnen wel wat hebben hoor, er zijn er maar weinig die een ei in de muur stucen (echt meegemaakt)

]
Nu neig ik ook naar wat aannames, hier word er zelfs geklaagd als de wc in de badkamer boven niet op de aangegeven plaats is gekomen, zelfs als daar geen hoofd ruimte is. De architect (ja ja, die was er bij) had dat over het hoogd gezien maar de uitvoerder niet en had het aangepast, maar dat was nog wel even een probleem (ander familie lid, zelfde gemeente).
Dan heb je het over de bouw inspecteur ( bouw en woning toezicht) niet welstand, die kijken echt alleen maar aan de buitenkant.
Wat betreft de wc daar zijn minimum maten voor, het maakt niet uit hoe het op tekening staat, zodra het toch wordt gebouwd kan het worden afgekeurd tijdens de bouw inspectie, wat weer mega problemen met zich mee neemt voor de aannemer.
nu zou ik daar ook over klagen, daar m aak je immers tekeningen voor, maar mocht het toch gebeuren(vooral in renovatie wijken dingen wel eens een beetje af) altijd even een gesprek met de koper.. straks past de kast van oma die ze daar hebben gepland net niet meer, dat zou ik ook niet leuk vinden :)
Die mis ik even helemaal, dacht even om maar te antwoorden dat je dan ook in het buitenland kan gaan architecten... maar ik denk dat je iets anders bedoeld.
was gewoon een voorbeeld hoe marktwerking werkt.
Ik zou het voorbeeld geven...
Je bent restaurateur en vind dat aardbeien ijs lekker is bij je maaltijd. Maar je begint klanten te krijgen die geen aardbeien ijs als dessert willen. Gelukkig ben je het enige restaurant in de buurt en hebben je klanten geen keuken.

Dan verkoop je dus gewoon je maaltijd met een aardbeien ijsje als dessert. Als ze het niet willen of er allergisch voor zijn dan duw je het gewoon in hun mond. Want jij vind dat er een aardbeien ijsje bij hoort. ook al willen ze prima de zelfde prijs voor het menu betalen. :)
Dat klopt als je projectontwikkelaars als monopolisten ziet, dat zijn ze doorgaans niet
echter in kleine dorpen door beperkte nieuwbouw kan het wel zo worden.
(in spijkernisse is dit ook aan de hand, daar is alle ontwikkelgrond in handen van van de vorm bouw, gelukkig is dit een redelijk goede ontwikkelaar)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelfs stedin e.d. in dit gedrag vindt meevallen, de verhalen over liander zijn niet misselijk en riekt soms naar machtsmisbruik.
Wat betreft de aardbeien ijs, je hebt ook de keus om het niet te kopen of niet op te eten. een dorpje veder zit vast een prima chinees met perenijs :D
Het niet van dorp willen wisselen ivm kinderen etc zijn wel beperkingen die je jezelf oplegt, je kan meestal ook blijven wonen waar je woond ;) keus is er altijd

Waneer je het huis niet zonder cv kan laten opleveren is het best wel een maffe bouwer hoor, dat mag in de meeste gevallen gewoon van de gemeente, ik heb ook geholpen om huizen zonder excuus panelen opgeleverd te krijgen zodat direct na oplevering de bewoner zelf panelen kon leggen.
Daar hebben we toch meer en minder rekening voor uitgevonden. (en niets verdiend zo goed als minder werk, dus laat maar komen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:11:
[...]

Noord draait tussen 6:30 en 13:00 met zijn piek op 60% van het totaal. Dat is wat ik had kunnen verwachten volgens de windrichtingen heatmap.

Hierbij de metingen van noord (blauw) en zuid (rood) van gisteren en in geel het totaal:
[afbeelding]
Nou vind het knap dat die drie panelen het zo doen. Maar het feest stopt zodra de zon eraf is, dan is er niet genoeg voltage en amperage over voor de omvormer om daar iets van te maken. Dus ik zou die kant zeker uitbreiden, het totale rendement gaat ermee omhoog.
En dan kun je kiezen 6 noord op mpp2 en voor die drie op oost een andere omvormer, of je koppelt die 9 in één string samen op mpp2.
Je omvormer kan het makkelijk hebben, die haalt zijn 3650 watt never nooit niet.
Maar dan heb je wel 9 optimises nodig....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

twain4me schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 16:26:
[...]

er worden al jaren dezelfde plattegronden gekocht met een hip nieuw dakje of geveltje
en wie koopt het spul? gewoon niet meer kopen en binnen no time is het opgelost

[...]

"jamaar die staan niet in het dorp" dan ga je ergens kopen waar ze wel tekoop staan, of je legt je wens voor een gasvrij huis naast je neer (want dan was hij kennelijk niet zo belangrijk) een goedkoperhuis en dan zelf gasloos maken is ook een optie, maar ojee dan is het 10 m2 kleiner, of recht tegenover de prullenbak...
maar we willen in die buurt met dat grote huis en niet naast de speeltuin en niet tegenover de prullenbak..

[...]

Ja, helaas wel.. en ik moet zelfs bekennen dat ik een aantal jaar geleden 2 keer 2 panelen heb toegepast om de epc te halen zonder dat de hele woning 25k duurder zou worden. de eigenaar (daar heb je hem weer) wilde er niet meer, want zonnepanelen is onzin blablabla (ze liggen ook buiten beeld en in de verkeerde wind richting) en dit waren nog vrije kavel woningen waarbij er dus veel contact is tussen architect en koper...

Wat betreft de prijs snap ik aannemers echt wel, zij zijn verantwoordelijk en moeten dus garantie perikelen in de toekomst oplossen. daarnaast is er zoals je vast wel weet veel diefstal op de bouw, de meeste aannemers willen helemaal geen panelen plaatsen. vandaar de prijs, vroeger was dat met vloerverwarming, duizenden guldens verschil kon dat zijn.. het fokt potentieel met de planning dus je betaald veel teveel :+
met andere woorden ze willen ze niet plaatsen, wil je ze toch, dan voor de hoofdprijs.

Gewoon net als vloerverwarming en keukens lekker zelf achteraf doen.
badkamers is een twijfelgeval, op de bouw let de opzichter op de kwaliteit (kim band, holle tegels e.d.) na de bouw maken zelf klussers en tegelzetters er nog wel eens een potje van.
Nou wat ik hier hoor (ik verkoop zelf niet) is dat er gewoon de lokale PV installateurs tegen elkaar worden uitgespeeld, die dan voor een heel laag prijsje moeten plaatsen, en waarschijnlijk lekker gemaakt worden dat ze door de extra panelen heel duur te maken nog wat kunnen verdienen. Ben heel blij dat ik nooit in deze tijd (in 2009 nog wel) een rij huizen van elk een X aantal panelen heb hoeven te voorzien. Of het nu past of niet. EPC halen zou moeten door isolatie en niet door PV.

Dan kan je net zo goed een Tesla in de garage erbij zetten. Die kan je ook zo verpatsen. Isolatie / warmtepomp en lage temperatuur verwarming dat haal je niet zo even uit het huis. Bovendien zijn de eigenaren van een PV systeem dat ze niet zelf hebben aangeschaft, maar bij de woning zat, veel minder oplettend (heb ik meegemaakt, PV erbij plaatsen; staat de dakgoot onder stroom, blijkt dat een indak systeempje al een tijd elektrisch verbonden is met de dakgoot door water etc, dat opgelost, dakgoot staat nog steeds onder stroom, bij de buren (2 onder 1 kap) zal wel hetzelfde aan de hand zijn) dan mensen die zelf actief aanschaffen.
Maar ik zou graag wel 2 loze leidingen naar de zolder meenemen in de bouw voor PV en netwerk opgenomen zien in de Nen1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 19:23:
[...]

Nou vind het knap dat die drie panelen het zo doen. Maar het feest stopt zodra de zon eraf is, dan is er niet genoeg voltage en amperage over voor de omvormer om daar iets van te maken. Dus ik zou die kant zeker uitbreiden, het totale rendement gaat ermee omhoog.
En dan kun je kiezen 6 noord op mpp2 en voor die drie op oost een andere omvormer, of je koppelt die 9 in één string samen op mpp2.
Je omvormer kan het makkelijk hebben, die haalt zijn 3650 watt never nooit niet.
Maar dan heb je wel 9 optimises nodig....
Gaat erom wat het meest rendabel is. 9 optimizers of aparte omvormer voor oost. Ik denk dat laatste. En als het toch optimizers worden dan leg ik noord liever helemaal vol. Volgens mij zijn er 3 scenario's.

1. Ik verplaats de huidige 3 panelen naar de schuur en leg noord vol met 16x SF panelen.
2. Ik breidt het uit met 9 panelen Talesun 275Wp met optimizers wegens de schaduw van een aantal plekken.
3. Ik leg er 3 bij zonder optimizers en leg er 3 op oost met 3 micro-omvormers.

Het lijkt me dat scenario 3 de beste prijs/kwaliteit/opbrengst verhouding geeft.

[edit]
Daarnaast, welk rendementsverlies hebben we het over? Het geld groeit me namelijk niet op de rug, maar verslaving zijn nu eenmaal lastig om financieel gezond te houden :9

[edit2]
Hier voor het complete beeld een overzicht van 2 bewolkte dagen. Daarin doet noord toch lekker de hele dag mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0ukZelujfUyWmV6EAPIIfsgz/full.jpg
Gewoon 1/3 van het vermogen van zuid.

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 05-05-2018 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berri
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:51
Ik heb sinds de laatste tijd nogal eens dat mijn SMA 1700 inverter afslaat bij 246/248 Volt, Mode Disturbance, Vav-Srr error.

Het is al een 7 jaar oude inverter, en 248V lijkt me wel wat laag om al van het net af te gaan.
Ik dacht gelezen te hebben dat dit pas bij 255V hoeft te gebeuren, en wil dit dus aanpassen.

Aanvraag voor de Grida Guard code werd door SMA geweigerd aangezien ik een particulier ben die niet bevoegd is. (papieren meesturen)

Is er niet iemand die deze code heeft en met Skype of Teamviewer op mijn computer de aanpassing via SunnyBoy wil maken ?
Ik wil er gerust 20 Euro voor betalen, bij SMA zou ik 59 Euro kwijt geweest zijn.

Bedankt,
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Onze zonnepanelen hebben een afmeting van 158 x 80,8 x 4 cm en leveren 190 Wp.

Uit nieuwsgierigheid: is er ergens on-line een site/overzicht/database waar ik panelen kan vinden met dezelfde afmetingen die een hogere opbrengst hebben (of een hoger rendement dan 13,94%).

De afmetingen zijn belangrijk omdat grotere panelen niet zouden passen op dit oppervlak cq. de Schletter bevestiging.

De reden is dat ik het afgelopen jaar gebruik maak van een aantal warmte-panelen en nu is ons verbruik een paar honderd kWh hoger dan de opbrengst.

Waarschijnlijk kan ik de bestaande panelen voor een redelijke prijs verkopen.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 20:36:
[...]

Gaat erom wat het meest rendabel is. 9 optimizers of aparte omvormer voor oost. Ik denk dat laatste. En als het toch optimizers worden dan leg ik noord liever helemaal vol. Volgens mij zijn er 3 scenario's.

1. Ik verplaats de huidige 3 panelen naar de schuur en leg noord vol met 16x SF panelen.
2. Ik breidt het uit met 9 panelen Talesun 275Wp met optimizers wegens de schaduw van een aantal plekken.
3. Ik leg er 3 bij zonder optimizers en leg er 3 op oost met 3 micro-omvormers.

Het lijkt me dat scenario 3 de beste prijs/kwaliteit/opbrengst verhouding geeft.

[edit]
Daarnaast, welk rendementsverlies hebben we het over? Het geld groeit me namelijk niet op de rug, maar verslaving zijn nu eenmaal lastig om financieel gezond te houden :9

[edit2]
Hier voor het complete beeld een overzicht van 2 bewolkte dagen. Daarin doet noord toch lekker de hele dag mee.
[afbeelding]
Gewoon 1/3 van het vermogen van zuid.
Op een bewolkte dag is er diffuus licht en juist dan gaat noord werken. Het probleem komt met felle zon want dan liggen ze eigenlijk in de schaduw. Juist op die momenten moet je zorgen dat je voldoende spanning levert aan omvormer, liefst richting 350 volt. Vandaar die 9 panelen wat een beter rendement geeft aan die mpp.
Maar zelfs het rendement van zuid gaat omhoog vanwege het feit dat je een veel te grote omvormer hebt, eentje van 3650 watt welke maar op hooguit 2400 gaat draaien. Op die momenten is dat niet erg maar wel zodra zwaar bewolkt word of gaat regenen, met 300 watt zakt rendement heel hard terug, krik je dat wat op met je oost panelen gaat je omvormer beter werken.

Maar goed het is mij niet duidelijk hoeveel ruimte jij op noord hebt, want als er daar negen passen moet je die parallel met zuid op mpp1 zetten (spanning is dan gelijk ) en je oost panelen zet je dan op mpp2.
En dan bij voorkeur panelen met hoog voltage, passen er zes solar frontier op je schuur? Sluit die dan aan als 2×3 parallel op mpp2

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 16:16

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Schinnen-groen schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:19:
Onze zonnepanelen hebben een afmeting van 158 x 80,8 x 4 cm en leveren 190 Wp.

Uit nieuwsgierigheid: is er ergens on-line een site/overzicht/database waar ik panelen kan vinden met dezelfde afmetingen die een hogere opbrengst hebben (of een hoger rendement dan 13,94%).

De afmetingen zijn belangrijk omdat grotere panelen niet zouden passen op dit oppervlak cq. de Schletter bevestiging.

De reden is dat ik het afgelopen jaar gebruik maak van een aantal warmte-panelen en nu is ons verbruik een paar honderd kWh hoger dan de opbrengst.

Waarschijnlijk kan ik de bestaande panelen voor een redelijke prijs verkopen.
Gaat het vooral om de 80cm, of ook icm de 158 ?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Atomic2005 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:31:
[...]

Gaat het vooral om de 80cm, of ook icm de 158 ?
Aan alle kanten van het schuine dak heb ik ca. 10 cm over. Helaas. Er liggen 2 rijen van 8 panelen onder elkaar.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Pagina: 1 ... 6 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y