twain4me schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:55:
@
Goverman
je kan toch gewoon string 1 met string 2 vergelijken? en het verschil is dan ongeveer de oorzaak van de schaduw.
het zou trouwens een prachtige casestudie zijn waneer je na een jaar draaien optimizers zou toevoegen

je hebt zelfs met string 1 een benchmark
het paneel rechts boven zo ver mogelijk omhoog schuiven
en waneer je eventueel een kapot paneel hebt of elders iets wil doen met panelen dat paneel vervangen voor een paneel met de diodes in de andere richting?
veder ben ik telaat dus kan je lezen bij @
reneeke1970
Nou, dat heb ik dus gedaan
@
Knoetie : dat klinkt als een leuk plan! Helaas is mijn elektronica kennis onvoldoende om hier mee aan de slag te gaan...
Ik heb even een paar grafiekjes uit de data gemaakt (van dezelfde dag: 20 april).
Het verschil in spanning tussen string 1 en 2 is verwaarloosbaar: zie onder.
Het verschil in stroomsterkte is interessanter: het verschil in opgewekte stroom komt hier goed naar voren. String 1 is de achterste, string 2 is de voorste.
Volgens mijn VWO natuurkunde geldt dat: P=U*I. Dat heb ik in een grafiekje gezet, waarbij ik het volgende heb gedaan:
- ik heb de stroomsterktes van elkaar afgetrokken (I2-I1=Iverschil)
- ik heb die Iverschil vermenigvuldigd met een Uinput (geen idee meer welke, boeit hier ook niet veel)
- het verschil leidt dan tot onderstaande grafiek:
Hoe is het verschil van die grote piek in de ochtend te berekenen? Tja, ik heb vrij eenvoudig het volgende geaan: De vorm is een vijfhoek waarvan ik de oppervlakte heb berekend:
- het 'vierkante deel' heeft een tijdsduur van 2,5 uur en het verschil bij de 'knik' is 336 W (t.o.v. het punt ervoor). Ofwel: 336 Watt * 2,5 uur = 840 Wh.
- de 'driehoek' heeft als laagste punt 413 en als hoogste punt 1063. Het verschil is dan 650 W. Deze situatie duurde ook 2,5 uur. Volgens mijn basic wiskunde geldt dat de oppervlakte van een driehoek 0,5xbasisxhoogte is, ofwel: 0,5 * 650W*2,5 uur = 812 Wh
Dat maakt een totaal van ongeveer 1,65 kWh per ochtend (onder ideale omstandigheden).
Tja, tenzij ik de plank volledig missla qua berekening is dit voor mij niet genoeg om veel aan te tweaken...
[
Voor 17% gewijzigd door
Goverman op 03-05-2018 14:14
]