Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste
Acties:
  • 501.933 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:31
DigitalExcorcist schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:28:
[...]

Ja ik kan een 'playback' doen en dan zie je een soortement van animatie hoeveel de panelen produceren per stuk in een layout-overzicht. Het valt me alleen op dat zelfs als de zon er nagenoeg recht boven staat, voor zover dat in mei mogelijk is, en er dus écht geen schaduw op het paneel kán vallen, het nog achter blijft lopen.

Ik denk echter wel dat het vooral met de ochtenden te maken heeft. Wel zijn het vrij consequent de panelen die het minste opbrengen, ook gedurende de dag.
Er heeft hier wel eens iemand geroepen, wat gebeurt er als je op dak de beste en slechtste optimiser omwisseld?
Is het verschil dan hetzelf ligt het aan paneel, gaat afwijking mee dan is het probleem de logging.

Maar niemand klimt op dak......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Goverman schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:31:
Hoi allen,

Ik heb een vraagje. Ik heb de volgende setup op mijn dak liggen (14x300wP):
[afbeelding]

De setup is verdeeld in twee strings: de voorste rij en de achterste rij. De voorste rij ligt vanaf +/- 9:30 vol in de zon, de achterste pas vanaf +/- 11:30 (vanwege schaduw van de voorste rij). En de achterste rij is ook weer een uurtje of twee eerder in de schaduw. Dit wordt vooral veroorzaakt door de onderste drie panelen.

Nu de vraag: Zou het mogelijk zijn om de strings anders in te delen? Dus de voorste rij en de drie bovenste panelen van de achterste rij als een string en de vier andere panelen (onder) in de andere string? Ik heb een Omniksol 4.0 omvormer. Dus de vraag is of (en hoe) ik dat kan aansluiten. Het zou toch weer net een paar kWh extra kunnen opleveren - zonder noemenswaardige kosten... Maar of dat past? Ik heb geen idee...

Ik vindt het aanschaffen van optimizers overkill. Ik mis bij optimale omstandigheden ongeveer 4 kW per dag door die schaduw. Dat is niet voldoende om optimizers voor aan te schaffen.

De hoogste piek die ik heb geregistreerd is 4,36 kW (op een installatie van 4,2 kW) en de hoogste dagopbrengst in een half jaar tijd was net iets meer dan 22 kWh.
Je laatste paneel in portrait kan wel eens het probleem zijn, die ligt verkeerd met zijn cel lijnen.

Verder , anders indelen is geen optie, je kunt wel de voorste rij platter leggen zodat ze geen schaduw meer geven voor de achterste.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Vorig jaar paneel 1.1.2 ingespoten met AR coating.
Lijkt wel aardig bijgetrokken te zijn t.o.v. de meeste panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y0huKQHiKTsQAsk5IUqj6XR8/full.jpg

http://www.groentennieuws...127/Hoe-werkt-AntiReflect
Verwacht geen wonderen van het middel, maar in de glastuinbouw wordt t steeds meer getest.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
DigitalExcorcist schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:28:
[...]

Ja ik kan een 'playback' doen en dan zie je een soortement van animatie hoeveel de panelen produceren per stuk in een layout-overzicht. Het valt me alleen op dat zelfs als de zon er nagenoeg recht boven staat, voor zover dat in mei mogelijk is, en er dus écht geen schaduw op het paneel kán vallen, het nog achter blijft lopen.

Ik denk echter wel dat het vooral met de ochtenden te maken heeft. Wel zijn het vrij consequent de panelen die het minste opbrengen, ook gedurende de dag.
Dan moet je toch kunnen afleiden of een paneel onder presteerd, en dan kunnen ze die vervangen.
Op zich had je ook de flash data van elk paneel moeten hebben (een instalateur kan die blijkbaar krijgen) en dan weet je van te voren al wat de beste panelen zijn.)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
JoKo schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:43:
Vorig jaar paneel 1.1.2 ingespoten met AR coating.
Lijkt wel aardig bijgetrokken te zijn t.o.v. de meeste panelen.

[afbeelding]

http://www.groentennieuws...127/Hoe-werkt-AntiReflect
Verwacht geen wonderen van het middel, maar in de glastuinbouw wordt t steeds meer getest.
moet je ze dan voorzichtiger wassen of hecht dit zo goed aan de panelen dat het blijft zitten ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-06 18:34
Neem aan dat er al een AR coating op het glas van de meeste PV panelen zit. Of is dat verkeerd gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-06 11:31

Goverman

not loaded

reneeke1970 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:42:
[...]

Je laatste paneel in portrait kan wel eens het probleem zijn, die ligt verkeerd met zijn cel lijnen.

Verder , anders indelen is geen optie, je kunt wel de voorste rij platter leggen zodat ze geen schaduw meer geven voor de achterste.
Dat van het paneel in portrait snap ik niet. Wat is daar mis mee?

En verder: waarom kan ik dat niet meer veranderen? Ik heb de installatie laten aanleggen, dus ik heb geen idee :)

En voor de goede orde: bij een perfecte dag is dit het verlies (aan de linkerkant mist een hapje):
grafiek

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@Knoetie
Klopt, dat heb ik al vaker gelezen. Of het op de mijne zit weet ik niet.
@jacovn
Ze zeggen 2 jaar, het slijt er langzaam af. De tuinbouwkas die met AR coating is behandeld was ik 3 x per jaar machinaal met vrij stugge borstels, dan kun je "wasstrepen" zien in de coating die je anders niet ziet.
Zonnepanelen was je met een zachte borstel dus geen wasstrepen.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Goverman schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:54:
[...]

Dat van het paneel in portrait snap ik niet. Wat is daar mis mee?

En verder: waarom kan ik dat niet meer veranderen? Ik heb de installatie laten aanleggen, dus ik heb geen idee :)

En voor de goede orde: bij een perfecte dag is dit het verlies (aan de linkerkant mist een hapje):
[afbeelding]
Je kunt het wel veranderen maar heeft geen nut, de schaduw los je niet op.

De cel lijnen lopen over de lange zijde, valt schaduw vanaf die kant in valt er maar één derde van paneel uit.
Als bij jou , bij die rechtse panelen de schaduw over zijn voetje valt, raakt hij gelijk alle drie de cel lijnen en valt paneel geheel uit.

Misschien heeft er wel iemand plaatjes in zijn bestand?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

reneeke1970 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:05:
[...]

Je kunt het wel veranderen maar heeft geen nut, de schaduw los je niet op.

De cel lijnen lopen over de lange zijde, valt schaduw vanaf die kant in valt er maar één derde van paneel uit.
Als bij jou , bij die rechtse panelen de schaduw over zijn voetje valt, raakt hij gelijk alle drie de cel lijnen en valt paneel geheel uit.

Misschien heeft er wel iemand plaatjes in zijn bestand?
hmmm, ok. Nou, dan wordt het dus lijdzaam toezien dat er een hap in de productie zit... (tijdens een perfect zonnige dag in de zomer enzo).

De gedachte was om alle 'goede panelen' in string 1 te zetten en alle 'slechte panelen' in string 2. Maar dat maakt dus niet heel veel uit merk ik al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Goverman schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:28:
[...]

hmmm, ok. Nou, dan wordt het dus lijdzaam toezien dat er een hap in de productie zit... (tijdens een perfect zonnige dag in de zomer enzo).

De gedachte was om alle 'goede panelen' in string 1 te zetten en alle 'slechte panelen' in string 2. Maar dat maakt dus niet heel veel uit merk ik al...
String 1 is toch al altijd goed?

Ik zou echt dat buitenste paneel draaien en er dan ook gelijk paneeltjes bij, dan verhoog je de string spanning wat ook weer beter is voor je rendement van de omvormer.

Maar zo groot is je hap niet hoor, geloof niet dat het 4 kWh scheelt. Hoe heb je dit berekend?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

reneeke1970 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:32:
[...]

String 1 is toch al altijd goed?

Ik zou echt dat buitenste paneel draaien en er dan ook gelijk paneeltjes bij, dan verhoog je de string spanning wat ook weer beter is voor je rendement van de omvormer.

Maar zo groot is je hap niet hoor, geloof niet dat het 4 kWh scheelt. Hoe heb je dit berekend?
Het buitenste paneel een kwartslag draaien kan niet. Dan komen we namelijk op het dak van de buren uit. Had het wel gepast dan hadden we 16 panelen geplaatst natuurlijk (2 strings van vier panelen).

Die 4 kWh heb ik niet berekend. Het is een kleine schatting van de 'hap' uit de curve. Als hier wordt aangegeven dat het minder is dan is dat al weer beter voor mijn gemoedstoestand ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Goverman schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:43:
[...]

Het buitenste paneel een kwartslag draaien kan niet. Dan komen we namelijk op het dak van de buren uit. Had het wel gepast dan hadden we 16 panelen geplaatst natuurlijk (2 strings van vier panelen).

Die 4 kWh heb ik niet berekend. Het is een kleine schatting van de 'hap' uit de curve. Als hier wordt aangegeven dat het minder is dan is dat al weer beter voor mijn gemoedstoestand ;)
Oke ze kunnen niet draaien duidelijk.
Omdat die twee technisch verkeerd staan is alleen voor die twee een optie om optimiser te plaatsen. Dit zou je kunnen testen door op een zonnige dag, met veel schaduw dus, die twee panelen tijdelijk af te koppelen. Je maakt dus 2×6 string. Als je dan een vloeiende grafiek krijgt weet je waar probleem zit.

Weet je hoe dat moet om los te koppelen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Goverman

je kan toch gewoon string 1 met string 2 vergelijken? en het verschil is dan ongeveer de oorzaak van de schaduw.

het zou trouwens een prachtige casestudie zijn waneer je na een jaar draaien optimizers zou toevoegen :D
je hebt zelfs met string 1 een benchmark

het paneel rechts boven zo ver mogelijk omhoog schuiven
en waneer je eventueel een kapot paneel hebt of elders iets wil doen met panelen dat paneel vervangen voor een paneel met de diodes in de andere richting?
veder ben ik telaat dus kan je lezen bij @reneeke1970

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 03-05-2018 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 21:51
reneeke1970 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:53:
[...]
Omdat die twee technisch verkeerd staan is alleen voor die twee een optie om optimiser te plaatsen.
Of direct op een micro omvormer?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
@Goverman Gewoon een gedachte: zou het werken als je een diode over dat ene paneel in de string zet? Dempt hij de string niet meer uit maar draagt wel bij als dat weer lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 17:18
reneeke1970 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:23:
[...]

Als je toch de grafieken over elkaar legt zie je toch wanneer er schaduw valt op een paneel?
Ik kan inderdaad prima zien wanneer er schaduw valt, dat lijkt echter niet de volledige 15% te verklaren. Tevens heb ik op de onderste rij ook verschil waar er aan 1 kant een boom staat die geen schaduw geeft, maar wel reflectie verminderd. Helaas is de data om een grafiek per paneel te maken niet beschikbaar.
Het zou ook nog kunnen dat de bovenste panelen beter gekoeld worden door de wind uiteraard... Momentje om blij te zijn met optimizers zullen we dan maar zeggen :)

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
01001000 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:21:
[...]

Ik kan inderdaad prima zien wanneer er schaduw valt, dat lijkt echter niet de volledige 15% te verklaren. Tevens heb ik op de onderste rij ook verschil waar er aan 1 kant een boom staat die geen schaduw geeft, maar wel reflectie verminderd. Helaas is de data om een grafiek per paneel te maken niet beschikbaar.
Het zou ook nog kunnen dat de bovenste panelen beter gekoeld worden door de wind uiteraard... Momentje om blij te zijn met optimizers zullen we dan maar zeggen :)
Oh dat is jammer, ik kan met tigo wel de panelen onderling vergelijken, dat brengt dan toch beter de problemen boven ahum

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:57:
[...]

Of direct op een micro omvormer?
Is veel duurder, heeft geen meer waarde en je ontneemt hiermee de hoog nodige spanning van deze panelen in de string.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20
GAEvakYD schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:00:
Gisteren zijn de panelen op de nieuwe woning gelegd. Het zijn de JA Solar 295Wp geworden. Het vreemde is dat 3 panelen een hele andere kleur lijken te hebben. Dit ziet er echt niet uit zo. Hebben jullie enig idee hoe dit kan? Zijn het gewoon andere panelen of is he wat anders?

[afbeelding]
Zouden ze misschien op de kop kunnen liggen (t.o.v. de anderen), waardoor het licht anders gereflecteerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

ThinkPadd schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:45:
[...]

Zouden ze misschien op de kop kunnen liggen (t.o.v. de anderen), waardoor het licht anders gereflecteerd wordt?
Dat zie je bij de Ja Solar wel, als ze verkeerd om liggen :P

edit: bij de 295Wp zie je dat blijkbaar niet zo goed, al zou een installateur dat ook wel moeten merken lijkt me

[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-05-2018 13:49 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

twain4me schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:55:
@Goverman

je kan toch gewoon string 1 met string 2 vergelijken? en het verschil is dan ongeveer de oorzaak van de schaduw.

het zou trouwens een prachtige casestudie zijn waneer je na een jaar draaien optimizers zou toevoegen :D

en waneer je eventueel een kapot paneel hebt of elders iets wil doen met panelen dat paneel vervangen voor een paneel met de diodes in de andere richting?
Nou, dat heb ik dus gedaan :)

@Knoetie : dat klinkt als een leuk plan! Helaas is mijn elektronica kennis onvoldoende om hier mee aan de slag te gaan...

Ik heb even een paar grafiekjes uit de data gemaakt (van dezelfde dag: 20 april).

Het verschil in spanning tussen string 1 en 2 is verwaarloosbaar: zie onder.
Vinput

Het verschil in stroomsterkte is interessanter: het verschil in opgewekte stroom komt hier goed naar voren. String 1 is de achterste, string 2 is de voorste.
Iinput

Volgens mijn VWO natuurkunde geldt dat: P=U*I. Dat heb ik in een grafiekje gezet, waarbij ik het volgende heb gedaan:
- ik heb de stroomsterktes van elkaar afgetrokken (I2-I1=Iverschil)
- ik heb die Iverschil vermenigvuldigd met een Uinput (geen idee meer welke, boeit hier ook niet veel)
- het verschil leidt dan tot onderstaande grafiek:
Pverschil

Hoe is het verschil van die grote piek in de ochtend te berekenen? Tja, ik heb vrij eenvoudig het volgende geaan: De vorm is een vijfhoek waarvan ik de oppervlakte heb berekend:
- het 'vierkante deel' heeft een tijdsduur van 2,5 uur en het verschil bij de 'knik' is 336 W (t.o.v. het punt ervoor). Ofwel: 336 Watt * 2,5 uur = 840 Wh.
- de 'driehoek' heeft als laagste punt 413 en als hoogste punt 1063. Het verschil is dan 650 W. Deze situatie duurde ook 2,5 uur. Volgens mijn basic wiskunde geldt dat de oppervlakte van een driehoek 0,5xbasisxhoogte is, ofwel: 0,5 * 650W*2,5 uur = 812 Wh
Dat maakt een totaal van ongeveer 1,65 kWh per ochtend (onder ideale omstandigheden).

Tja, tenzij ik de plank volledig missla qua berekening is dit voor mij niet genoeg om veel aan te tweaken...

[ Voor 17% gewijzigd door Goverman op 03-05-2018 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Goverman schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:11:
[...]

Nou, dat heb ik dus gedaan :)

@Knoetie : dat klinkt als een leuk plan! Helaas is mijn elektronica kennis onvoldoende om hier mee aan de slag te gaan...

Ik heb even een paar grafiekjes uit de data gemaakt (van dezelfde dag: 20 april).

Het verschil in spanning tussen string 1 en 2 is verwaarloosbaar: zie onder.
[afbeelding]

Het verschil in stroomsterkte is interessanter: het verschil in opgewekte stroom komt hier goed naar voren. String 1 is de achterste, string 2 is de voorste.
[afbeelding]

Volgens mijn VWO natuurkunde geldt dat: P=U*I. Dat heb ik in een grafiekje gezet, waarbij ik het volgende heb gedaan:
- ik heb de stroomsterktes van elkaar afgetrokken (I2-I1=Iverschil)
- ik heb die Iverschil vermenigvuldigd met een Uinput (geen idee meer welke, boeit hier ook niet veel)
- het verschil leidt dan tot onderstaande grafiek:
[afbeelding]

Hoe is het verschil van die grote piek in de ochtend te berekenen? Tja, ik heb vrij eenvoudig het volgende geaan: De vorm is een vijfhoek waarvan ik de oppervlakte heb berekend:
- het 'vierkante deel' heeft een tijdsduur van 2,5 uur en het verschil bij de 'knik' is 336 W (t.o.v. het punt ervoor). Ofwel: 336 Watt * 2,5 uur = 840 Wh.
- de 'driehoek' heeft als laagste punt 413 en als hoogste punt 1063. Het verschil is dan 650 W. Deze situatie duurde ook 2,5 uur. Volgens mijn basic wiskunde geldt dat de oppervlakte van een driehoek 0,5xbasisxhoogte is, ofwel: 0,5 * 650W*2,5 uur = 812 Wh
Dat maakt een totaal van ongeveer 1,65 kWh per ochtend (onder ideale omstandigheden).

Tja, tenzij ik de plank volledig missla qua berekening is dit voor mij niet genoeg om veel aan te tweaken...
Die blauwe piek in je grafiek van de spanning, dat is de mpp die gaat zoeken naar een beter punt om meer vermogen te verkrijgen, maar dat lukt duidelijk niet omdat stroom achter blijft . Maarja voor die twee uurtjes kost dat dus 1.6 kWh en dat is 30 cent.
Na 330 zonnige dagen zou je twee optimisers terug hebben verdient, tel uit je winst.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mijn omnik omvormer (1.5) geeft bij erg wisselvallig (zon/wolken) weer een rare vermogensgrafiek.
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fSNXtn/omnik.png
Iemand enig idee wat het is? Het lijkt erop dat hij een soort MPPT sweep doet (mijn SMA blijft veel constanter).

[ Voor 3% gewijzigd door DanTm op 03-05-2018 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:13
ThinkPadd schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:45:
[...]

Dat is inderdaad ook nog een optie. De installateur duikt er vandaag in. Hopelijk is het zo simpel al panelen die op de kop liggen. Als het het probleem is van een andere batch, dan moet ik die discussie maar zien te winnen met de installateur. Bah

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
@Goverman Daar hoef je geen elektronica voor gestudeerd te hebben ;) Als je een MC4diode met MC4 splitters aansluit op het paneel moet dat best te doen zijn. Er zijn hier wel is linkjes naar MC4 diodes gepost, splitters hoeven ook niet veel te kosten. Leuk experiment voor ongeveer een tientje.

Wel even goed opletten dat je diode correct aansluit. (K.N.A.P. = Kathode Negatief Anode Positief) ;)

Nu even geen tijd om het uit te tekenen maar dat kan later evt wel.

Ik maak hier een denkfout volgens mij. Zitten er niet al bypassdiodes in het paneel? 8)7 Wat voor panelen zijn het?

[ Voor 19% gewijzigd door Knoetie op 03-05-2018 15:06 . Reden: denkfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:39
@Goverman
"De voorste rij ligt vanaf +/- 9:30 vol in de zon, de achterste pas vanaf +/- 11:30 (vanwege schaduw van de voorste rij)."
Die panelen liggen toch richting ZW?
Dus dan heeft die achterste rij 's morgens toch geen last van de rij panelen die er voor staan, maar eerder van het eigen dak of heb ik het mis. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-06 12:23
DigitalExcorcist schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:16:
[...]

Als die reactie voor mij bedoeld was: het eerste overzicht (die 440 Wh tov die 290 Wh) was het 'Dagelijks' overzicht (dus van vanochtend 6 uur tot max. 15 minuten geleden). Die 17,** kWh was totaal tot nu toe.
Het zit nu op 1.16 kWh op het minst producerende paneel (zelfde als vanmorgen) tov. 1.34 kWh op de hoogst producerende panelen. Zal wel meevallen dus. Het verschil loopt niet echt op.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Wat betreft de omvormer ben ik nog wat aan het twijfelen.

Ik wil nog de optie openhouden om een zonnepergola te plaatsen (10 panelen) die samen met de zuid ligging op 1 MPP zou kunnen. Achter in de tuin zou deze bijna de hele dag volop zon krijgen, alleen 's ochtends is er schaduw van de garage, als ik suncalc.net erbij pak. De tuin is diep genoeg, dus geen schaduw van de woning.

Vermoedelijk is het niet zo'n ramp als ik een iets grotere omvormer laat plaatsen met oog op die mogelijkheid?

Ik bedoel, het verschil tussen bijvoorbeeld een 10 of 12Kw omvormer zal in rendement niet zoveel uitmaken als je het niet helemaal optimaal belast, toch?

[ Voor 23% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-05-2018 16:08 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 12:36
Gents, ik zie dat mijn opbrengst een beetje afgetopt is. zie
https://imgur.com/a/lRIlRH5

Het ziet er gek uit.
Kan het zo zijn dat de omvormer het niet aan kan?

Het is een Goodwe GW-2000NS met 9 270Wp panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Klopt toch? Je hebt een 2kw omvormer, er hangt 2430 wp aan. Zoals @reneeke1970 het uitgelegd heeft is het zonnig maar 'koud' waardoor de panelen optimaal renderen.. Met deze aftopping tot gevolg :)
Zodra het warmer wordt gaat de opbrengst omlaag en ga je minder/geen aftopping zien.

[ Voor 17% gewijzigd door Icekiller2k6 op 03-05-2018 16:20 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-06 12:23
reneeke1970 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:38:
[...]

Er heeft hier wel eens iemand geroepen, wat gebeurt er als je op dak de beste en slechtste optimiser omwisseld?
Is het verschil dan hetzelf ligt het aan paneel, gaat afwijking mee dan is het probleem de logging.

Maar niemand klimt op dak......
Ik in elk geval niet, heb al hoogtevrees als ik in een soepbord kijk... bovendien heb ik de installatie zelf niet uitgevoerd maar heb ik 't laten doen. Als het écht een issue is mag de installateur komen kijken.

Op dit moment is het verschil 'nog maar' 170 Wh. Het loopt dus niet op. Zal dan toch wel schaduwwerking zijn.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-06 13:41
Ik ben de laatste details aan het uitwerken voor een installatie van

1 - 58 * 310W panelen (18kW en zou dus op een koude dag met veel zon 18000/3*230 = 26A kunnen leveren)
2 - 16kW SE omvormer (reden is dat ik dan de P700 of P800 optimizers kan gebruiken)
3 - 29 * P700 optimizers (goedkoper dan 58 * P370 optimizer maar P700 heeft wel een lagere efficiency bij laag vermogen)
4 - 3* 25A hoofd zekering
5 - Afhankelijk van de nieuwe salderings regeling will ik in de toekomst nog wat meer panelen bij plaatsen

Mijn installateur stelt voor om 20A automaat te installeren (achtergrond is om de Enixis net zekeringen te beschermen). Dan zal de omvormer op 19A afgesteld moeten worden wat inhoudt dat er max 13kW aan het net geleverd kan worden

Zelf zou ik liever een 24 A (als die er zijn) of een hele snelle 25A automaat installeren met de omvormer begrensd op 24A waardoor er max 16.5kW geleverd kan worden.

Risiko is wel dat als de 25A automaat te traag zou zijn dat bij geen huishoudelijke stroom afname de Enexis net zekeringen van 25A kunnen doorslaan.

Vraag1: is hoe anderen bovenstand probleem hebben opgelost = hoe zorg ik er voor dat de 25A Enexis net zekering niet doorsmelten bij maximale terug levering aan het net.
Vraag2: Heeft iemand een mening of ik de P700 of de P800 optimizers van SE zou moten gaan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Hoe is de ligging / hoek? En heb je schaduwen e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
bvuaemal schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:18:

1 - 58 * 310W panelen (18kW en zou dus op een koude dag met veel zon 18000/3*230 = 26A kunnen leveren)
2 - 16kW SE omvormer (reden is dat ik dan de P700 of P800 optimizers kan gebruiken)
3 - 29 * P700 optimizers (goedkoper dan 58 * P370 optimizer maar P700 heeft wel een lagere efficiency bij laag vermogen)
5 - Afhankelijk van de nieuwe salderings regeling will ik in de toekomst nog wat meer panelen bij plaatsen

Mijn installateur stelt voor om 20A automaat te installeren (achtergrond is om de Enixis net zekeringen te beschermen). Dan zal de omvormer op 19A afgesteld moeten worden wat inhoudt dat er max 13kW aan het net geleverd kan worden

Zelf zou ik liever een 24 A (als die er zijn) of een hele snelle 25A automaat installeren met de omvormer begrensd op 24A waardoor er max 16.5kW geleverd kan worden.

Risiko is wel dat als de 25A automaat te traag zou zijn dat bij geen huishoudelijke stroom afname de Enexis net zekeringen van 25A kunnen doorslaan.

Vraag1: is hoe anderen bovenstand probleem hebben opgelost = hoe zorg ik er voor dat de 25A Enexis net zekering niet doorsmelten bij maximale terug levering aan het net.
Vraag2: Heeft iemand een mening of ik de P700 of de P800 optimizers van SE zou moten gaan gebruiken
Ach het kost maar 65 euro bij enexis een nieuwe stop.....
Jij had toch een extra terug lever aansluiting laten maken of was dat iemand anders?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

bvuaemal schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:18:

optie 1 Kan je niet beter een 2e (teruglever) aansluiting aanvragen en 2 omvormers plaatsen?
dan kan je 2x 3x16a terugleveren en blijf je binnen alle regels (volgens sommige ook 3x 20a)
optie 2 Misschien kan je ook proberen automaten te krijgen als hoofdzekering, springen die eruit kan je hem zelf terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18-06 13:41
BlueTooth76: Oost 35 graden met schaduw - West 20 graden zonder schaduw
reneeke1970: Ik heb geen extra terug lever aansluiting - Hoe werkt dat?
twain4me: Automaten als hoofdzekering is wel een goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
bvuaemal schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:40:
Oost west gaat geen 18 kW leveren hoor, en al zou het wel, met 26 ampère springt er geen zekering kapot.

Uh er was hier laatst iemand die had dat. Gewoon een tweede aansluiting alleen voor zonnepanelen. Eenmalig 600 euro en daarna 50 euro per jaar meen ik......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

bvuaemal schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:40:
liander legt het het beste uit, maar de rest kan het volgens mij ook leveren

https://www.liander.nl/co...-aansluiting-terugleveren

https://www.stedin.net/aa...il-een-nieuwe-aansluiting

edit: de ervaringsdeskundige van hier op het forum had zijn aansluiting bij querent en die hebben de 2 aansluitingen gekoppeld dus die worden verrekend met elkaar (gesaldeerd) voordat er wordt verrekend met terugleveren

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 03-05-2018 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@twain4me officieel is het wel voor coöperaties dus helemaal snap ik het niet.
En krijg je dan wel het consumenten tarief?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@reneeke1970 zie ik eruit alsof ik bij stedin werk ? :D

daar kan vast @Cupid673 iets zinnigs over zeggen

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 03-05-2018 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:33
GAEvakYD schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:00:
Gisteren zijn de panelen op de nieuwe woning gelegd. Het zijn de JA Solar 295Wp geworden. Het vreemde is dat 3 panelen een hele andere kleur lijken te hebben. Dit ziet er echt niet uit zo. Hebben jullie enig idee hoe dit kan? Zijn het gewoon andere panelen of is he wat anders?

[afbeelding]
Kan het niet zijn dat ze 180gr erop gelegd zijn?

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
reneeke1970 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:34:
[...]

Ach het kost maar 65 euro bij enexis een nieuwe stop.....
Jij had toch een extra terug lever aansluiting laten maken of was dat iemand anders?
Nee dat was ik 8)

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
reneeke1970 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:57:
@twain4me officieel is het wel voor coöperaties dus helemaal snap ik het niet.
In mijn geval heb ik de aansluiting gewoon aangevraagd en werden er verder geen lastige vragen over gesteld. Uiteraard moeten er wel panelen op aangesloten worden en mag er niets afgenomen worden van het net.

De kosten zitten met name in het aansluiten en leggen van de kabel. Dat was zo’n €1000 meen ik.

Al met al heeft de gehele installatie van 46x320Wp me €15k ex gekost meen ik (heb de getallen niet bij me). Als ik alleen het teruglevertarief krijg van €0,10 dan is de tvt iets meer dan 10 jaar. Omdat Qurrent de twee aansluitingen bij elkaar telt, kom ik waarschijnlijk ruim onder de 10 te zitten.

Ach alles beter dan een naakt dak ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
officieel is het wel voor coöperaties dus helemaal snap ik het niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
reneeke1970 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:19:
[...]

officieel is het wel voor coöperaties dus helemaal snap ik het niet.
Wat bedoel je met consumententarief?
Ik betaal zo’n €50,00 vastrecht/jaar
Ik krijg dus €0,10 terugleververgoeding
En eea wordt gesaldeerd over de twee aansluitingen.
Ben ik iets vergeten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

twain4me schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 12:55:
@Goverman

De laatste suggestie heb ik vanavond uitgevoerd. Zie hier:
paneel hoger

Frappant : de daling in productie was al ingezet, maar toen ik het paneel omhoog schoof, kwam er een heel klein piekje, nog geen 200 watt stijging, maar toch. Ik kan niet wachten tot morgen om het verschil te zien. Daarna volgt weer een analyse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

DanTm schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:24:
Mijn omnik omvormer (1.5) geeft bij erg wisselvallig (zon/wolken) weer een rare vermogensgrafiek.
[afbeelding]
Iemand enig idee wat het is? Het lijkt erop dat hij een soort MPPT sweep doet (mijn SMA blijft veel constanter).
Volgens mij loop je tegen de maximale AC aan (zie dat ie boven de 250 VAC gaat) en gaat ie misschien deraten als gevolg daarvan.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 22:08
Yep. Die spanning is te hoog. Ondanks dat je met 1.5 kW een redelijk kleine installatie hebt, zit je toch al aan de maximale spanning. Kun je (@DanTm ) de installatie op een andere fase aansluiten?
Of de bekabeling dikker (of korter) maken? (Heeft alleen zin als de spanning in de meterkast veel lager is).
Anders moet je aan de 3-fasen omvormer, maar dat is met 1.5 kW eigenlijk wel wat overdreven.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Sowieso ben ik wel wat klaar met dat monopoliepositie van die netwerkbeheerders, zoals dat gezemel met zo'n terugleveraansluiting. Zoiets moet in 2018 toch gewoon als particulier aan te vragen zijn?

Ook bij het gas, probeer maar eens van je aansluiting af te komen (naja, dat is een onderwerp op zich haha), ze kunnen feitelijk vragen wat ze willen want je kan niet naar een concurrent.

Duurzaamheid is vooral een politiek zoethoudertje, de medewerking is er amper.

Zo, dat was even mijn rant ;)

[ Voor 49% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-05-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

BlueTooth76 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:43:
Sowieso ben ik wel wat klaar met dat monopoliepositie van die netwerkbeheerders, zoals dat gezemel met zo'n terugleveraansluiting. Zoiets moet in 2018 toch gewoon als particulier aan te vragen zijn?

Ook bij het gas, probeer maar eens van je aansluiting af te komen (naja, dat is een onderwerp op zich haha), ze kunnen feitelijk vragen wat ze willen want je kan niet naar een concurrent.

Duurzaamheid is vooral een politiek zoethoudertje, de medewerking is er amper.

Zo, dat was even mijn rant ;)
Ik was met 2 telefoontjes en een bezoekje van 1 minuut gratis van mij gas af. Toen een warmtepomp en meer PV.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Andre1973 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:53:
[...]

Ik was met 2 telefoontjes en een bezoekje van 1 minuut gratis van mij gas af. Toen een warmtepomp en meer PV.
Hier moet dat iets van ruim €600 kosten om de meter te laten verwijderen, moet ook wat gegraven worden voor bij de stoep.

Maarja, de overheid wil ons van het gas af hebben toch? :D

Nu ik zo bezig ben met PV zit ik wel bij ieder dak dat ik tegenkom te kijken hoeveel panelen er op zouden kunnen :P

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-05-2018 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

BlueTooth76 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:55:
[...]

Nu ik zo bezig ben met PV zit ik wel bij ieder dak dat ik tegenkom te kijken hoeveel panelen er op zouden kunnen :P
Die afwijking heb ik al jaren! :P
En je hebt een PB over gasvrij, om on topic te blijven. Daar is meer over te vinden in het warmtepomp deel van dit super forum.

[ Voor 18% gewijzigd door Andre1973 op 03-05-2018 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@BlueTooth76 daar is een oplossing voor

koop een hout vergassings ketel,
koop een eiland instalatie,
sla een put naar grond water,
koop een filter voor het water,
ga schijten in een emmer met zaagsel,
pis in het water voor je tomaten,

Ja je hebt afentoe last van een beetje kafkaiaanse toestanden, maar je hebt er nogal profijt van (gehad) (en het kan veel erger, kijk maar eens naar alleen de landen om ons heen)

Ik zou ook niet weten waarom je buren moeten meebetalen aan de kosten voor het verwijderen van jouw meter. Wat veel raarder is dat je leges moet betalen voor de vergunning voor verwijderen asbest (iets waar iedereen beter van wordt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Andre1973 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:00:
[...]

Die afwijking heb ik al jaren! :P
En je hebt een PB over gasvrij, om on topic te blijven. Daar is meer over te vinden in het warmtepomp deel van dit super forum.
Bedankt! Ik hing daar ook al eens rond maar nu is PV wat meer actueel voor me ;)
twain4me schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:03:
@BlueTooth76

Ik zou ook niet weten waarom je buren moeten meebetalen aan de kosten voor het verwijderen van jouw meter. Wat veel raarder is dat je leges moet betalen voor de vergunning voor verwijderen asbest (iets waar iedereen beter van wordt.)
Ik zeg ook niet dat de buren mee moeten betalen.
Je betaalt je leven lang vastrecht voor de gasaansluiting, je betaalt voor het gas en als je er vanaf wil betaal je nog een keer fors voor het afsluiten.

Als de overheid gas wil ontmoedigen moeten ze niet een halve CV-ketel rekenen voor het afsluiten, dan ga je mensen niet over de streep trekken.

Afijn, er schijnt een omweg te zijn om het voor elkaar te krijgen, ik ga dat eens uitzoeken ;)

[ Voor 53% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-05-2018 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

twain4me schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:03:
[
ga schijten in een emmer met zaagsel,
Hm, als ik dan van mijn riool recht af kom! Zaagsel zat met die eigen houtkap voor de houtkachel!
@twain4me Kan je me een type zaagsel aanbevelen? })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:57
Mag ik nog wat vragen; wat is jullie advies betreffende de omvormer. Zoals ik schreef heb ik van 2 partijen een offerte. Partij A geeft een omvormer 3000 aan, terwijl de andere een 3500 aangeeft. Wat is naar jullie mening de betere keuze?

A.
* 11 st Trina 295 Wp/st
* SolarEdge SE 3000 HD

B.
* 11 st JA Solar 295 Wp/st
* SolarEdge SE 3500 HD

edit: ligging is zuid op schuin dak

[ Voor 5% gewijzigd door Yihaaa op 03-05-2018 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Yihaaa schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:14:
Mag ik nog wat vragen; wat is jullie advies betreffende de omvormer. Zoals ik schreef heb ik van 2 partijen een offerte. Partij A geeft een omvormer 3000 aan, terwijl de andere een 3500 aangeeft. Wat is naar jullie mening de betere keuze?

A.
* 11 st Trina 295 Wp/st
* SolarEdge SE 3000 HD

B.
* SolarEdge SE 3500 HD
3000 zou wel genoeg moeten zijn, lijkt me.
Ik weet niet precies hoe de ligging is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andre1973 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:07:
[...]

Hm, als ik dan van mijn riool recht af kom! Zaagsel zat met die eigen houtkap voor de houtkachel!
@twain4me Kan je me een type zaagsel aanbevelen? })
nee eigenlijk niet ik geniet van al mijn aansluitingen op het grote boze Net (vooral die van het riool) :p

http://dezelfvoorzienings...c-installeren-binnen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:59
Yihaaa schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:14:

A.
* 11 st Trina 295 Wp/st
* SolarEdge SE 3000 HD

B.
* SolarEdge SE 3500 HD

edit: ligging is zuid op schuin dak
SE3000H moet genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb nu een aantal offertes aangevraagd.

Mijn voorkeur neigt sterk naar een partij in onze woonplaats. Offerte die er nu ligt:
10 x JA-Solar 300 wp
1 x Omnik 3.0TL2 met wifi

4295 inc

De andere partij stelt het volgende voor
9 x 295 Wp All Black
1 x Omvormer Zeverlution 2000S

4304 inc

de tweede kan bij nader inzien ook 10 panelen kwijt maar uiteraard is de prijs dan nog wat ongunstiger. Deze geven echter aan dat een Omnik omvormer chinese prut is. Echter er wordt wel 10 jaar garantie op gegeven. En als dat ding niet elke maand eruit ligt lijkt het mij niet zo'n probleem.

Moet ik nog aansturen op een andere omvormer? Ik vraag sowieso nog even de exacte garantie voorwaarden na. Ik vind het lastig want ik ken Omnik niet en Zeverlution ook niet misschien is het wel gewoon prima spul.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:21
Google doet mij geloven dat Zeverlution een dochteronderneming in China van SMA is?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dochter van SMA was ik ook al achter maar uit China is wel weer een leuke grap dan. Thanks

Ik kan trouwens weinig slechts vinden over Omnik hoor. Meeste zijn enkele gekkigheden uit 2012 2013, dus of het word niet meer toegepast of er zijn niet veel problemen mee.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
pyrofielo schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 08:41:
Dochter van SMA was ik ook al achter maar uit China is wel weer een leuke grap dan. Thanks

Ik kan trouwens weinig slechts vinden over Omnik hoor. Meeste zijn enkele gekkigheden uit 2012 2013, dus of het word niet meer toegepast of er zijn niet veel problemen mee.
Ik zie ze hier ook gewoon langskomen, iemand met meer kennis kan je daar zeker meer over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 10:47

Wailing_Banshee

You're Next

@xzaz
SMA heeft Zeverlution een paar jaar geleden gekocht (2014 of 2015). Ze zijn voor de helft eigenaar, als ik het goed kan herinneren.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 09:55
pyrofielo schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 08:41:

Ik heb sinds kort een 3e omvormer hangen, naast 2x Goodwe nu een Omnik op zolder voor 15 sf paneeltjes.
Werkt net zo vlekkeloos als de Goodwe's. De omvormers lijken ook wel erg veeeeeel op elkaar.
Functioneren ook op dezelfde portal. Het zou me niets verbazen als ze uit dezelfde fabriek komen of zelfs componenten met elkaar delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:25
Ik me maar steeds afvragen waarom ik elke ochtend ineens volop vermogen heb maar tot half 9 bijna niet terwijl ik geen shaduw heb... 7(8)7

Blijkt dat ik toch niet helemaal op het zuiden sta en de zon komt net voor het huis omhoog 7(8)7 en na half 9 schijnt hij dus vol op de panelen O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:45
@thefox154 Zijn heel wat mensen hier met omnik (waaronder ik) en eigenlijk geen issues mee. Er zijn vroeger wat issues geweest mbt wifi dacht ik etc. Ik snap dat een bedrijf die dat meemaakt niet meer Omnik wil verkopen, maar dat is hetzelfde als bij een galaxy s2 problemen ondervinden, en daarom de s8 niet willen kopen. Er is echt wel wat veranderd in de tussentijd.
Jan-man schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:21:
Ik me maar steeds afvragen waarom ik elke ochtend ineens volop vermogen heb maar tot half 9 bijna niet terwijl ik geen shaduw heb... 7(8)7

Blijkt dat ik toch niet helemaal op het zuiden sta en de zon komt net voor het huis omhoog 7(8)7 en na half 9 schijnt hij dus vol op de panelen O-) .
De zon komt maar 2x per jaar pal in het oosten op ook. Hoe verder we de zomer in gaan, hoe verder die in het noord-oosten die al opkomt. Dus niet zo heel vreemd zelfs als je exact op zuid zou zitten.

Daar heb je met een oost-west opstelling zoals bij mij geen last van :+ die pakt altijd de eerste en laatste zonnestraaltjes mee :P

[ Voor 51% gewijzigd door Waah op 04-05-2018 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Cupid673 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:58:
[...]

Wat bedoel je met consumententarief?
Ik betaal zo’n €50,00 vastrecht/jaar
Ik krijg dus €0,10 terugleververgoeding
En eea wordt gesaldeerd over de twee aansluitingen.
Ben ik iets vergeten?
Tien cent is inderdaad voor de gewone consument / particulier.
Omdat zon aansluiting eigenlijk voor coöperaties is was ik bang dat je dan misschien naar het zakelijke tarief ging

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Andre1973 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:17:
[...]

Volgens mij loop je tegen de maximale AC aan (zie dat ie boven de 250 VAC gaat) en gaat ie misschien deraten als gevolg daarvan.
Andrehj schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:31:
Yep. Die spanning is te hoog. Ondanks dat je met 1.5 kW een redelijk kleine installatie hebt, zit je toch al aan de maximale spanning. Kun je (@DanTm ) de installatie op een andere fase aansluiten?
Of de bekabeling dikker (of korter) maken? (Heeft alleen zin als de spanning in de meterkast veel lager is).
Anders moet je aan de 3-fasen omvormer, maar dat is met 1.5 kW eigenlijk wel wat overdreven.
Ik heb nog een 3k sma installatie ernaast, die doet dat niet. Volgens mij moet hij officieel ook pas bij 253 volt afschakelen. Kan zijn dat die Omnik kortstondig toch boven die 253 komt, afslaat en dan langzaam weer opbouwt.
Het gebeurt ook niet als er geen wolken voorbij komen (dan heb je geen hoge pieken).

Overigens zie ik geen alerts in het Omnik portaal, nog in het webportaal v/d inverter zelf.

Hier zie je ze naast elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/hfUFyn/voltage.png

Ze zitten samen op 1 fase (heb maar 1 fase), ben wel bezig met 3 fase aansluiting, en probeer wat gebruikers dichtbij de SMA te plaatsen (met een onderverdeler).
Ze zijn beide ook ver v/d meterkast (SMA op zolder, Omnik in de schuur).

Anders ook maar ff meten in de meterkast en indien noodzakelijk de netbeheerder aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Laatst online: 20-06 09:55
DanTm schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:12:
[...]

[...]

Ik heb nog een 3k sma installatie ernaast, die doet dat niet. Volgens mij moet hij officieel ook pas bij 253 volt afschakelen. Kan zijn dat die Omnik kortstondig toch boven die 253 komt, afslaat en dan langzaam weer opbouwt.
Het gebeurt ook niet als er geen wolken voorbij komen (dan heb je geen hoge pieken).

Overigens zie ik geen alerts in het Omnik portaal, nog in het webportaal v/d inverter zelf.

[afbeelding]

Ze zitten samen op 1 fase (heb maar 1 fase), ben wel bezig met 3 fase aansluiting, en probeer wat gebruikers dichtbij de SMA te plaatsen (met een onderverdeler).

Anders ook maar ff meten in de meterkast en indien noodzakelijk de netbeheerder aanspreken.
Even een brainfart, kan het zijn dat je de omnik op een verkeerde regio ingesteld heb staan?
Kan me voorstellen dat de omnik dan geen fouten ziet omdat het wel aan de specs van regio x voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hank65
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-05 10:49
Goedemorgen,
Omdat ik bijna over ga tot aanschaf van mijn oost/west installatie, bij deze nog een vraagje.
Aangeboden wordt een Goodwe 8000 dt.
Het is wel zo dat er s' morgens vroeg op oost al heel vroeg zon is en de omvormer zal proberen op te starten.
Ik lees in vorige Posts dat dit met een aantal tikken/klikken gebeurt bij de Goodwe.

De omvormer komt bij de slaapkamer te hangen en ik ben bang er wakker van te worden.
Tevens worden er nachtdiensten gedaan. Dus overdag ook geen geluiden gewenst.
Totaal Wp wordt 8500 of 9000.

Mijn vraag, maakt een huidige Goodwe nog harde klikken of kan ik beter voor een SMA 7K tri power gaan.
Deze laatste zou heel stil zijn?
Als ik beide datasheets bekijk zou de Goodwe weer stiller zijn dan de SMA.

Wie heeft ervaring? En weet welke de stilste omvormer is?

15 x 295 west en 14 x 295 oost, 48° , nibe 1255 6pc, all electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Ik heb een goodwe omvormer en gebruik een PHP script om PVoutput te updaten, echter update hij niet de 'average power'
@antonboonstra zijn script
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
<?php
// vul onderstaand het Goodwe ID in van je systeem. Niet(!) het S/N, maar het ID die je terugvindt in de URL van de GoodWe site
$ID = '6354c99d-185f-420f-9d95-d6ecc2ffd896';
// vul onderstaand de API Key van PVOutput in, aan te maken op http://pvoutput.org/account.jsp onder API settings
$key = '123abc123abc123abc123abc123abc123abc123a';
// vul onderstaand de System Id in van je systeem, terug te vinden op http://pvoutput.org/account.jsp (onderaan)
$sid = '12345';
// Test / check werking
$test = FALSE; // TRUE / FALSE

// Hieronder hoef je niets meer aan te passen

echo "<pre>\n";
// Bepalen dag/nacht, om onnodige belasting van de GoodWe en PVOutput website te voorkomen
$dag = date_sunrise(time(), SUNFUNCS_RET_TIMESTAMP, 52, 5.5);
$nacht = date_sunset(time(), SUNFUNCS_RET_TIMESTAMP, 52, 5.5);
$nu = time();
if($nu < ($dag-600) || $nu > ($nacht+600)) // 600 seconden (=10 minuten) extra speling
{
  echo "Het is voor zonsopgang (".date("H:i",$dag)." uur) of na zonsondergang (".date("H:i",$nacht)." uur) \n";
  exit;
}

// Lees de RealTime waarden van de GoodWe portal in
$inhoud = file_get_contents('http://www.goodwe-power.com/PowerStationPlatform/PowerStationReport/InventerDetail?ID='.$ID.'&InventerType=GridInventer&HaveAdverseCurrentData=0&HaveEnvironmentData=0');
// Verwijder onnodige opmaak
$stripped = preg_replace(array('/\s{2,}/', '/[\t]/'), ' ', strip_tags($inhoud));

// Bepaal de positie van de RealTime gegevens (na de tweede keer dat de tekst RealTime voorkomt
$positie1 = strpos($stripped,'RealTime');
$positie2 = strpos($stripped,'RealTime',$positie1+10);

$inhoud = substr($stripped,$positie2,300);
$inhoud_array = explode(' ', $inhoud);
if($test)
{
  print_r($inhoud_array);
  echo "\n";
}

if(in_array('PGrid',$inhoud_array) === FALSE)
{
  echo "Geen inverter gegevens gevonden. Controleer of het juiste ID is ingevoerd op regel 3 van het script.\n";
  echo "Het juiste ID kun je terugvinden in de URL als je naar de GoodWe site gaat.\n";
  exit;
}

if($inhoud_array[25] != 'Offline') // als omvormer Offline is, laat deze geen gegevens zien van Vermogen, Spanning of Temperatuur
{
  $power = intval($inhoud_array[28]); // v2 = Watt
  $energy_cum = round(floatval($inhoud_array[29])*1000); // v1 = Wh totaal
  $temp = explode('/',$inhoud_array[32]); // twee voltages van MPP1 en MPP2
  $vdc = round(floatval($temp[0]),1); // v6 = Voltage DC van MPP1
  $temperature = round(floatval($inhoud_array[37]),1); // v5 = temperatuur omvormer

if($test) echo "GoodWe ID = $ID \n";
  echo "Energy = $energy_cum Wh - Power = $power W - DC voltage = $vdc V - Temperature = $temperature degr.C\n";
  // Stel de URL samen om de gegevens naar PVOutput te versturen
  $url = 'http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?key='.$key.'&sid='.$sid.'&d='.date("Ymd").'&t='.date("H:i").'&v1='.$energy_cum.'&v2='.$power.'&v5='.$temperature.'&v6='.$vdc.'&c1=1';
  // Verstuur de gegevens naar PVOutput
  if($test) echo "URL = $url \n";
  else
  {
    $reactie = file_get_contents($url);
    echo "Reactie PVOutput was: $reactie \n";
    if($reactie == "OK 200: Added Status")
    {
      echo "Waarden succesvol uitgelezen en verstuurd naar PVOutput \n";
    }
    else
    {
      echo "PVOutput gaf geen OK terug. Poging 2...<br>\n";
      sleep(4); // wacht 4 seconden
      $reactie = file_get_contents($url);
      if($reactie == "OK 200: Added Status")
      {
        echo "Waarden nu wel succesvol uitgelezen en verstuurd naar PVOutput \n";
      }
      else
      {
        echo "PVOutput gaf wederom geen OK terug.\n";
        echo "Reactie PVOutput was: $reactie \n";
      }
    }
  }
}
else
{
  echo 'De site van Goodwe geeft aan dat de omvormer OFFLINE is (bijvoorbeeld omdat het nacht is)';
}
echo '</pre>';
?>

Dit draait ivm een cronjob elke 5 min (*/5) met dit als resultaat:
Pvoutput from goodwe
Zoals je ziet blijft Energy generated op 0 staan wat ik wat vreemd vind.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
thefox154 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:22:
[...]

Even een brainfart, kan het zijn dat je de omnik op een verkeerde regio ingesteld heb staan?
Kan me voorstellen dat de omnik dan geen fouten ziet omdat het wel aan de specs van regio x voldoet.
nee, hij staat wel netjes op NL. En neem aan dat als hij afschakelt hij ook zou afschakelen vanwege de specs van region X (en dan een alert zou geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 16:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Icekiller2k6 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:33:
Ik heb een goodwe omvormer en gebruik een PHP script om PVoutput te updaten, echter update hij niet de 'average power'
@antonboonstra zijn script
[...]
Dit draait ivm een cronjob elke 5 min (*/5) met dit als resultaat:
[afbeelding]
Zoals je ziet blijft Energy generated op 0 staan wat ik wat vreemd vind.
Dat komt omdat de energy niet juist wordt binnengehaald. Ik vermoed dat het voldoende is om regel 51 aan te passen
Oud: $energy_cum = round(floatval($inhoud_array[29])*1000); // v1 = Wh totaal
Nieuw: $energy_cum = round(floatval($inhoud_array[30])*1000); // v1 = Wh totaal

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
hank65 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:33:
Ik heb een Trannergy hangen en die is doodstil, omdat ze schakelend zijn i.p.v. gebruik te maken van een transformator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:41:
[...]

Tien cent is inderdaad voor de gewone consument / particulier.
Omdat zon aansluiting eigenlijk voor coöperaties is was ik bang dat je dan misschien naar het zakelijke tarief ging
Als je de info op de site van Liander goed leest, staat er dat ook “normale” consumenten zo’n aansluiting kunnen aanvragen. Ze hebben het wel over coöperaties, maar niet dat het alleen daarvoor is.

Dus ik zeg: als je tegen de capaciteitsgrens aanzit, gewoon terugleveraansluiting ernaast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
Goedemorgen,
Omdat ik bijna over ga tot aanschaf van mijn oost/west installatie, bij deze nog een vraagje.
Het is wel zo dat er s' morgens vroeg op oost al heel vroeg zon is en de omvormer zal proberen op te starten.
Ik lees in vorige Posts dat dit met een aantal tikken/klikken gebeurt bij de Goodwe.

De omvormer komt bij de slaapkamer te hangen en ik ben bang er wakker van te worden.

Mijn vraag, maakt een huidige Goodwe nog harde klikken of kan ik beter voor een SMA 7K tri power gaan.

Ik heb ze sinds kort naast elkaar hangen. Als de zo flink schijnt hoor je ze allebei wel. Ik heb er nog niet op gelet welke je het meest hoort. Dat kan ik je over een week vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Ik zie dat hier in de buurt nog 3 x 125wp te koop staan; icm met een Soladin 600 voor op de schuur een idee? Kosten á €400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
xzaz schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:56:
Ik zie dat hier in de buurt nog 3 x 125wp te koop staan; icm met een Soladin 600 voor op de schuur een idee? Kosten á €400.
Soladin max €100 waard
3 × 125 Wp minstens 10 jaar oud wss? Betaal je 100 euro ps voor....

Terugverdientijd 5.7 jaar

1 x aps yc500i €179
2 x 280+ wp paneel €280/300

Terugverdientijd 5.6 jaar

Kost 60 euro meer en ruim meer opbrengst + makkelijk uitbreidbaar per 2 panelen en is nieuw dus nog geen degradatie van de panelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-man op 04-05-2018 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Jan-man schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:14:
[...]

Soladin max €100 waard

1 x aps ac500i €179
2 x 280+ wp paneel €280

Kost 60 euro meer en ruim meer opbrengst + makkelijk uitbreidbaar per 2 panelen en is nieuw dus nog geen degradatie van de panelen.
sharp 2011, die aps kan niet direct in stopcontact toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 18:04

basvn

Breezand - NHN

Jan-man schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:14:
[...]

Soladin max €100 waard

1 x aps ac500i €179
2 x 280+ wp paneel €280

YC500i bedoel je denk?

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
xzaz schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:21:
[...]
sharp 2011, die aps kan niet direct in stopcontact toch?
Jawel hoor maar mag niet volgens nen maar de soladin mag officieel ook niet meer rechtsreeks in stopcontact volgens nen.

@basvn ja klopt t9 corrigeert hier alles.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Goedemorgen,

Als we over stille omvormers praten hebben wij het tijdens in bedrijf zijn. Bij het inschakelen ontkom je niet aan een relais wat klikt. Maar als jij oost panelen hebt zal hij wel vrij snel kort maar krachtig zijn werk gaan doen. Hij krijgt geen twijfel stroom van zal ik nou wel of zal ik nou niet......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 18:04

basvn

Breezand - NHN

Jan-man schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:32:
[...]

Jawel hoor maar mag niet volgens nen maar de soladin mag officieel ook niet meer rechtsreeks in stopcontact volgens nen.

@basvn ja klopt t9 corrigeert hier alles.....
Ga hier vanavond de YC500i ook direct op het net aansluiten.. met 2 panelen op de schuur

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
xzaz schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:56:
Dat is te duur, panelen zijn veertig per stuk waard en die omvormer 175
Eventueel bevestiging spul erbij rekenen voor tien euro per paneel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
basvn schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:33:
[...]

Ga hier vanavond de YC500i ook direct op het net aansluiten.. met 2 panelen op de schuur
Hier ook gewoon hoor :) wordt toch direct opgeslurpt door de vriezer ernaast 8). Aparte Kabel leggen komt er direct 1 jaar tvt erbij :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:36:
[...]

Dat is te duur, panelen zijn veertig per stuk waard en die omvormer 175
Eventueel bevestiging spul erbij rekenen voor tien euro per paneel
Heb 90 euro geboden :) Dan nog een omvormer regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 22:08
DanTm schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:12:

[afbeelding]

Dan zit je dus 4.5 kW op dezelfde fase in te voeden. Dikke kans dat dan de spanning op de kabel tussen het transformatorhuisje en je meterkast ook al flink stijgt (kabel is wel veel dikker, maar de afstand ook veel groter). Hoe hoog is de spanning in je meterkast als die op de PV 250V is?
En als je in je MK de spanning meet, wat gebeurt er met de spanning daar als je de groepen van je PV beide afschakelt? Zo kun je eenvoudig testen waar het probleem zit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hank65
Cupid673 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:51:
[...]

Ik heb ze sinds kort naast elkaar hangen. Als de zo flink schijnt hoor je ze allebei wel. Ik heb er nog niet op gelet welke je het meest hoort. Dat kan ik je over een week vertellen.
Hartelijk dank voor de antwoorden.
@ Cupid673: ik wacht met spanning je antwoord van volgende week af. zowel het klikken in de morgen als wanneer hij overdag in bedrijf is
@reneeke1970: Bij inbedrijf zijn: wat vind jij de stilste: SMA of Goodwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@hank65
De 3-fase SMA ventilator(en) komt bij 85 graden in.
Zie de logging: https://pvoutput.org/intr...2901&dt=20180503&gs=0&m=0

Kan je hem niet in een schuurtje hangen? Dan heb je er toch geen last van?
Heb ik ook gedaan, de panelen liggen op huis (schuine) dak.
Ik wilde de zolder vrij maken...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hank65
AUijtdehaag schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:16:
@hank65
De 3-fase SMA ventilator(en) komt bij 85 graden in.
Zie de logging: https://pvoutput.org/intr...2901&dt=20180503&gs=0&m=0

Kan je hem niet in een schuurtje hangen? Dan heb je er toch geen last van?
Heb ik ook gedaan, de panelen liggen op huis (schuine) dak.
Ik wilde de zolder vrij maken...
Dat ophangen in de garage is wel een mogelijkheid, dan heb ik echter een zichtbare kabel of kabelgoot buiten lopen. Weet nog niet wat de WAF factor daarvan is ?
Dan is wel meteen het hele geluids probleem ondervangen!
Ik ga het eens bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@hank65
Ik ga via de trapkoof, door de kruipruimte, onder de grond door naar het schuurtje.
Alles in een mantelbuis. Buiten onder de grond, zelfs in een dubbele mantelbuis ingegraven.
Ik weet niks van NEN1010 af :>

Leg meteen 2 groepen in de garage aan. (of 3)
3-fase omvormer, batterijopslag en EV lader ;)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2018 13:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Bestaan er ook microomvormers waar ik 3 panelen op kan aansluiten van idealiter 300Wp en 1-fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-06 23:59
@CurlyMo Nee, niet dat ik weet. Wel kleine omvormertjes zoals bijv. hier

Helaas relatief gezien best prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:40:
Bestaan er ook microomvormers waar ik 3 panelen op kan aansluiten van idealiter 300Wp en 1-fase?
Ik ken alleen een aps1000 voor vier panelen maar is drie fase, en net zo duur als een 1 kW omvormer, dat lijkt me toch handiger?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hank65 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:31:
[...]

Dat ophangen in de garage is wel een mogelijkheid, dan heb ik echter een zichtbare kabel of kabelgoot buiten lopen. Weet nog niet wat de WAF factor daarvan is ?
Dan is wel meteen het hele geluids probleem ondervangen!
Ik ga het eens bespreken.
Waf factor over een kabel???
Zal maar niet zeggen wat ik daar van denk.
Een goodwe is stil wat ik hier nog wel eens hoor, heb er zelf geen.
Maar een koele garage is altijd beter dan warme slaapkamer hoor.
Wel zorgen dat je wifi bereik hebt!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

445033

reneeke1970 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:21:
[...]

Waf factor over een kabel???
Zal maar niet zeggen wat ik daar van denk.
Een goodwe is stil wat ik hier nog wel eens hoor, heb er zelf geen.
Maar een koele garage is altijd beter dan warme slaapkamer hoor.
Wel zorgen dat je wifi bereik hebt!
Bij ons heeft er maar 1 iemand een WAF factor. De hond. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Rouske schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:09:
@Goverman
"De voorste rij ligt vanaf +/- 9:30 vol in de zon, de achterste pas vanaf +/- 11:30 (vanwege schaduw van de voorste rij)."
Die panelen liggen toch richting ZW?
Dus dan heeft die achterste rij 's morgens toch geen last van de rij panelen die er voor staan, maar eerder van het eigen dak of heb ik het mis. :?
Dat lijkt het dus inderdaad te zijn, dank voor de suggestie! Want... ik stond vanochtend zo nu en dan te kijken en toen viel dit me op:
paneel schaduw
Dat betekent dus dat de schaduw inderdaad NIET van de panelen ervoor komt, maar van de dakrand (in ieder geval in het voorjaar en de zomer). Dat betekent dus dat ik het paneel naar beneden zal moeten schuiven...

De stijging in vermogen was vandaag trouwens wel op hetzelfde moment (als in: de vijf minuten intervallen vielen precies hetzelfde uit: 11:37, 11:42 en 11:47).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Goverman schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:39:
[...]

Dat lijkt het dus inderdaad te zijn, dank voor de suggestie! Want... ik stond vanochtend zo nu en dan te kijken en toen viel dit me op:
[afbeelding]
Dat betekent dus dat de schaduw inderdaad NIET van de panelen ervoor komt, maar van de dakrand (in ieder geval in het voorjaar en de zomer). Dat betekent dus dat ik het paneel naar beneden zal moeten schuiven...

De stijging in vermogen was vandaag trouwens wel op hetzelfde moment (als in: de vijf minuten intervallen vielen precies hetzelfde uit: 11:37, 11:42 en 11:47).
Op deze foto kun je mooi zien wat er gebeurt. Alleen die drie onderste blijven werken, en op drie panelen kan je omvormer niet draaien dus er gebeurt niks. Dat buitenste paneel schuiven maakt niks uit, de cel lijnen liggen verkeerd, al komt de schaduw maar tien cm op het paneel dan stopt hij volledig omdat alle lijnen worden getroffen. Schaduw valt over korte kant en paneel is gebouwd voor over de lange zijde.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y