xzaz schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:16:
[...]
Heel mooi, bedankt voor de input. Ben een beetje een lijstje aan het maken met alle opties / kosten die er bij komen.
Haal je de 440watt nooit gezien die Victron op 12v maar 440Wp mag?
Nee de 440Watt (30Amp bij 14,6V) heb ik nog niet gezien ondanks dat ik 560Watt aan panelen (Oost/West) en die ga ik waarschijnlijk ook niet zien.
Meer panelen is niet erg, de Mppt controler doet max 440Watt bij 12Volt systeem oftewel 14,6Volt 30Amp of bij 24Volt syteem 880Watt bij 29,2Volt 30Amp bij mijn controler (Victron bluesolar 100/30) als voorbeeld.
Ik ben uit gegaan in mijn berekeningen van alle verbruikers aan van 19.00uur tot 24.00uur en koelkast 24/7, Radio overdag, drie dagen zonder zon, op 50% van de accu capaciteit.
Ik heb wel schiet me net te binneneen keer een schuurmachine (180Watt) op een zonnige dag erop (omvormer) heb gezet, toen zag ik de opbrengst wel omhoogschieten naar 400Watt, maar normaal zitten de accu's na een avond en nacht met mijn verbruik rond de 80% dus er behoeft maar 20% bijgeladen worden, en dat is natuurlijk niet helemaal waar want de laatste 20% is het lastigste en dan heb je nog te maken met het Peukert effect , verlies in bekabeling, omvormer, zelfontlading, temperatuur ed.
Resume de totale opbrengst van de panelen voor mijn verbruik ligt nu rond de 800Wh /dag, maar dan staat de Victron Controller al weer in de druppelstand rond het middag uur, zolang de accu's maar elke dag vol geraken vind ik het prima en is goed voor de levensduur.
De meeste Victrons MPPT controlers en andere merken kunnen ook werken op 12V of 24V en de grotere zelfs met 36V en 48Volt accu banken, Ampères afhankelijk van het model.
Het leuke van Victron controller is behalve van de goede kwaliteit (Nederlands) ook de Bluetooth verbinding met je Smartphone, kan je live de opbrengst monitoren van je panelen.
.
Helaas kan ik op mijn appartement geen panelen leggen dat gaat de VEV niet goed vinden, ik ben jaloers op de mannen alhier en blijf meelezen, maar ben blij met mijn twee paneeltjes op de Volks tuin.
Als het jouw enkel te doen is voor wat 12Volt led tuin verlichting als ik je goed begrepen heb,? zou ik het niet doen, maar ieder geval succes.. have fun