Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 101 Laatste
Acties:
  • 501.923 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
kevinjkok schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 18:12:
Hallo heren,

Ik heb een vraag. Ik heb onlangs een aantal gebruikte Sunpower panelen op de kop weten te tikken. Ik heb 6 stuks SPR-300-WHT- 96 cells (300W) en 3 stuks SPR-240-WHT 72 cells (240/238/225W). Zijn al deze panelen gewoon in 1 string te combineren omdat ze per cel hetzelfde voltage en dezelfde stroom leveren? Ik had eerder ook het voorbeeld van Panasonic langs zien komen op dit forum. De totale openklemspanning lijkt op 528V te komen en de Vmpp op 450V. Dit kan op de meeste 1 fase omvormers toch prima?
Ja alle cellen in een paneel staan in serie. En dan zet je panelen weer in serie. Het lijken exact identieke cellen. Ze kunnen inderdaad het beste samen in 1 string.
twain4me schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:45:
@busscherski optie vier

Morgen die man even bellen en vragen wat hij verwacht van de oplossing en de termijn voor de oplossing
benadrukken dat je wilt betalen voor het geleeverde werk en je in principe erg tevreden bent
(je vangt meer vliegen met honing dan met azijn)
En dan je probleem voorleggen en voorstellen om een x bedrag nog niet te betalen (denk dan aan de kosten van zoon lan module )
beeindig je gesprek met nog een compliment (dat het personeel zijn schoenen netjes heeft uitgedaan ookal mag dat niet van de arbo ofzo) Ga vooral niet zelf geld achterhouden, dat kan overkomen als een klap in je gezicht als aannemer zeker bij zoiets kleins als logging.

persoonlijk zou ik bij zoiets kleins als logging gewoon alles betalen, maar dat is iets wat iedereen voor zichzelf moet uitmaken.
Ben ik blij dat ik even gevraagd heb :).
De kosten voor zo`n module zijn trouwens 30 euro, het probleem is dat ik de gebruiksaanwijzing niet heb.

[ Voor 40% gewijzigd door busscherski op 01-05-2018 21:24 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

BlueTooth76 schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:31:
Als ik straks:

16x Ja Solar 290 Wp op het oosten heb,
16x LG Neon R 370 Wp op het westen en
10x Panasonic Hit N330 Wp op het zuiden

Hoe komt dat dan met de strings en de MPPT van zo'n SMA omvormer?
Want ligging, aantallen en Vmpp verschillen nogal per string.

Of is het gewoon een kwestie van de strings aansluiten en de SMA redt zich er wel mee?

edit: of doe ik er verstandiger aan om oost-west dezelfde (en het zelfde aantal) panelen te leggen?
Mezelf quoten is wat vreemd :P
Maar misschien iemand die hier nog verstand van heeft?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Rol-Co schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:08:
[...]

?? Wat heeft Sf te maken met de aardlek? Dat is meer de omvormer denk ik, ik heb met mijn sf op plat dak wel eens een insulation error gehad omdat er een splitter in het water lag maar dat is gewoon een error op de omvormer, de ALS gaf geen krimp, en ook nooit gedaan ook.
Maar hier heeft ook elke omvormer zijn eigen ALS ivm logging.
SF op schuin dak heeft typisch (vaker dan bij kristallijn, en zonder echt een goede reden) last van het laten afschakelen van een ALS (bij heftige regen en onweer) i.c.m. SMA komen we dat veel tegen en ook SMA geeft dat toe en weet niet precies waar dat aan ligt. Dat dus.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:41
BlueTooth76 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:27:
[...]

Het antwoord is in dit forum minstens 100 keer genoemd hoor.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:43:
[...]

Het antwoord is in dit forum minstens 100 keer genoemd hoor.
Dan ben ik blijkbaar slecht in zoeken of is "100 keer" ietwat overdreven ;)

Maar serieus, het is best een specifieke vraag waar ik niet helemaal uitkom, ondanks dat ik hier al dagen rondhang en minimaal 120 pagina's van dit topic gelezen heb.

PV is reuze interessant, ik pik veel op maar ik ben nog niet zover als jij.

[ Voor 63% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-05-2018 22:05 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
BlueTooth76 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:27:
[...]

Ik denk dat je in de war bent met oost-west op 1 mppt. Ik ben geen expert maar dat kan volgens mij alleen met gelijke voltages/karakteristiek. Met hetzelfde type en aantal panelen lukt dat wel.

Met deze combinatie van panelen heb je 3 mpp trackers nodig.
Ik vind alleen 9kW SMA's met 2 mpp trackers.

Alternatief zou kunnen zijn om met meerdere omvormers te werken. Oost-west op een 3 fase omvormer van minstens 6 kW en 2mmpt. En zuid op een enkelfase omvormer, en dan zou het qua voltage gunstiger zijn om geen Panasonic panelen maar panelen met een gewoon voltage toe te passen.

edit: of zet op oost en west dezelfde panelen

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

busscherski schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:58:
[...]

Ik denk dat je in de war bent met oost-west op 1 mppt. Ik ben geen expert maar dat kan volgens mij alleen met gelijke voltages/karakteristiek. Met hetzelfde type en aantal panelen lukt dat wel.

Met deze combinatie van panelen heb je 3 mpp trackers nodig.
Ik vind alleen 9kW SMA's met 2 mpp trackers.

Alternatief zou kunnen zijn om met meerdere omvormers te werken. Oost-west op een 3 fase omvormer van minstens 6 kW en 2mmpt. En zuid op een enkelfase omvormer, en dan zou het qua voltage gunstiger zijn om geen Panasonic panelen maar panelen met een gewoon voltage toe te passen.
Ah, ok. Dat vermoeden had ik ook, Ik zag wel een "Sunny Boy" met 3x MPP staan maar dat was een 1 fase apparaat, vreemd genoeg (of niet?).

In dat geval denk ik dat ik m'n hele Ja Solar setje incl. Fronius omvormer op MP zet en met een schone lei (of schoon dak) begin :)

2x 16 LG panelen op 1 MPP (oost-west) dus en 1x 10 N330's van Panasonic op het zuiden.
En dan een 3 fase omvormer.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-05-2018 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
BlueTooth76 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:01:
[...]

Ah, ok. Dat vermoeden had ik ook, Ik zag wel een "Sunny Boy" met 3x MPP staan maar dat was een 1 fase apparaat, vreemd genoeg (of niet?).

In dat geval denk ik dat ik m'n hele Ja Solar setje incl. Fronius omvormer op MP zet en met een schone lei (of schoon dak) begin :)

2x 16 LG panelen op 1 MPP (oost-west) dus en 1x 10 N330's van Panasonic op het zuiden.
Ja en als terugverdientijd belangrijk is dan leg je juist 16x Ja solar van hetzelfde type of een type wat er heel veel op lijkt bij. (het lijkt me dat dat een paar jaar terugverdientijd scheelt tov high end LG's)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

busscherski schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:12:
[...]

Ja en als terugverdientijd belangrijk is dan leg je juist 16x Ja solar van hetzelfde type of een type wat er heel veel op lijkt bij. (het lijkt me dat dat een paar jaar terugverdientijd scheelt tov high end LG's)
Dat is ook een overweging geweest.
Maar op dit moment staat het geld te verdampen op m'n spaarrekening.

De één koopt er een nieuwe V60 van, ik steek het in een warmtepomp, Jaga convectoren en een mooie solar set.

Terugverdientijd vind ik minder interessant. Ik heb nu een woning waar ik oud wil worden, genoeg verhuisd in m'n leven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BlueTooth76 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:01:
[...]

Kijk je snapt het wel......
En je oude setje is meer waard dan je denkt op marktplaats hoor.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 22:23:
[...]

Kijk je snapt het wel......
En je oude setje is meer waard dan je denkt op marktplaats hoor.
Ja, dat levert nog wel wat op, de vorige bewoners hebben het er 18 maand terug op laten leggen dus amper zonuren gehad :P

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-05-2018 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:45
Dag allemaal. Ik ben gisteren ook toegetreden tot de zonnepanelenbezitters. Dat wil zeggen, ik heb goedkeuring gegeven tot plaatsing (in juni) van 33 LG Neon 2 320Wp panelen (totaal 10560Wp) op mijn dak aan de voorkant van het huis (heel het schuine dak vol aan de voorkant).

Achter de panelen komen P370 optimizers en de omvormer is een SolarEdge SE9k. De omvormer heb ik bewust wat overgedimensioneerd zodat ik in de toekomst een (kleine) 2e string kan toevoegen op mijn plat dak.

Het dak aan de voorkant van mijn huis ligt op het westen, tikkie richting zuid (azimuth 258), en de geschatte opbrengst zal 7920kWh/jaar zijn (factor 0,75 van Wp). Dat is net niet genoeg om mijn (forse) jaarverbruik te dekken (8400kWh). Maar mijn inschatting is dat na ongeveer 8 jaar ik de investering eruit heb.

Dus dit topic zal ik met veel interesse gaan volgen ( en ook het SolarEdge logging forum).

[ Voor 11% gewijzigd door SpeedingWilly op 01-05-2018 23:14 ]

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
SpeedingWilly schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:12:
Dag allemaal. Ik ben gisteren ook toegetreden tot de zonnepanelenbezitters. Dat wil zeggen, ik heb goedkeuring gegeven tot plaatsing (in juni) van 33 LG Neon 2 320Wp panelen (totaal 10560Wp) op mijn dak aan de voorkant van het huis (heel het schuine dak vol aan de voorkant).

Achter de panelen komen P370 optimizers en de omvormer is een SolarEdge SE9k. De omvormer heb ik bewust wat overgedimensioneerd zodat ik in de toekomst een (kleine) 2e string kan toevoegen op mijn plat dak.

Het dak aan de voorkant van mijn huis ligt op het westen, tikkie richting zuid (azimuth 258), en de geschatte opbrengst zal 7920kWh/jaar zijn (factor 0,75 van Wp). Dat is net niet genoeg om mijn (forse) jaarverbruik te dekken (8400kWh). Maar mijn inschatting is dat na ongeveer 8 jaar ik de investering eruit heb.

Dus dit topic zal ik met veel interesse gaan volgen ( en ook het SolarEdge logging forum).
Mooi spul, dat is zeker. Maar heb je veel last van schaduw?
Een opbrengst van 750 kWh/kWp is niet echt heel erg goed te noemen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-06 10:25
drielp schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 07:16:
[...]

Dat is gewoon de voorzichtige inschatting van de installateur natuurlijk. De vraag is meer: waarom SolarEdge?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 10:47

Wailing_Banshee

You're Next

S0epkip schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 07:28:
[...]

Dat is gewoon de voorzichtige inschatting van de installateur natuurlijk. De vraag is meer: waarom SolarEdge?
Dat is wel heel voorzichtig... Wij zitten op 235 graden (dus nog iets meer richting zuid) en zitten op bijna 900kWh/kWp

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ligt het aan mij of word er standaard overal solaredge aangeboden? Zeker makkelijk voor ze, panelen met de optimiser er in en bam alles in een string, klaar. Geen berekeningen aan voltage enz enz.
Hoef je niet meer na te denken natuurlijk....

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-06 12:23
kuusj98 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 18:43:
Afgelopen maandag is bij ons het PV systeem professioneel geïnstalleerd door een gerenommeerd bedrijf. Ook met duur spul, namelijk Sunpower X21-335 Black panelen en een SolarEdge SE5000 omvormer.

Het werkt an sich prima, maar het is allemaal met een zure nasmaak. Afspraken over afwerking zijn niet nagekomen (grijze PVC met grote klemmen ipv een witte kabelgoot), pannen die zodanig verkeerd zijn geplaatst dat er grote kans op waterschade was ontstaan, troep gewoon in de goot laten liggen, omvormer niet op afgeproken plaats etc. etc.

Daarover zijn we nog in contact, want een installatie van ruim 10.000,- inc. BTW brengt ook enkele verwachtingen van kwaliteit met zich mee imho. (En voor de goede orde: tot dusver weigert men de geconstateerde zaken op te lossen dus dat gaat nog wat geven)
Naming and shaming mag best hoor. Wil op zich best wel weten welke knutselaar die voor elkaar heeft weten te krijgen, zodat niemand anders diezelfde fout zal maken.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:33
Rol-Co schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:11:
Ligt het aan mij of word er standaard overal solaredge aangeboden? Zeker makkelijk voor ze, panelen met de optimiser er in en bam alles in een string, klaar. Geen berekeningen aan voltage enz enz.
Nee, niet standaard. Ik heb inderdaad ook wel installateurs gehad die alleen LG en SolarEdge aanboden, omdat ze geen zin hadden om zelf garantie te geven op de verkochte producten. Die zijn overigens net zo snel de deur weer uit gegaan als dat ze binnen kwamen (met enige dwang).

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rol-Co schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:11:
Volgens mij wel. Viel mij vorig jaar ook al op. Ik had in mijn offerte aanvragen aangegeven welke omvormer ik wilde hebben, dat ik al 12 panelen had en geen schaduw van betekenis. En nog krijg je SolarEdge systemen aangeboden...
DigitalExcorcist schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:34:
[...]
Naming and shaming mag best hoor. Wil op zich best wel weten welke knutselaar die voor elkaar heeft weten te krijgen, zodat niemand anders diezelfde fout zal maken.
Naming and praising dan ook! Want die mannen die onze panelen bij hebben gelegd hebben zelfs de dakgoot even leeggehaald (eind van de herfst, zit er altijd wel blad in :D)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
drielp schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 07:16:
[...]
Het dak ligt op het westen (bijna) met aan de overkant van de straat bomen die in de namiddag schaduw geven. Volgens mij klopt het wel om niet met een factor 1 maar 0.75 te rekenen als je dak op het westen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:37:
[...]
Naming and praising dan ook!
Toch beter van niet zoals betoogd door @twain4me

[ Voor 51% gewijzigd door CurlyMo op 02-05-2018 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
S0epkip schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 07:28:
[...]
Tja, waarom niet? Omdat het duur is :)? Ik heb 2 offertes opgevraagd en allebei met SolarEdge. totaalplaatje zag er goed uit. Monitoring per paneel vind ik ook leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:45:
[...]

Tja, waarom niet? Omdat het duur is :)? Ik heb 2 offertes opgevraagd en allebei met SolarEdge. totaalplaatje zag er goed uit. Monitoring per paneel vind ik ook leuk.
Niet alleen omdat de omvormer zelf duurder is, maar ook omdat ze je optimizers aansmeren terwijl dat in veel gevallen helemaal niet nodig is. En vooral alles achter een optimizer is veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Wailing_Banshee schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 07:31:
[...]
Dat is wel heel voorzichtig... Wij zitten op 235 graden (dus nog iets meer richting zuid) en zitten op bijna 900kWh/kWp
Ik ben uiteraard blij als het meer gaat opbrengen. Als dat op jaarbasis 8400kWh wordt hoor je mij niet klagen. Systeem zou ongeveer mijn jaarverbruik moeten dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:26
SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:48:
[...]

Ik ben uiteraard blij als het meer gaat opbrengen. Als dat op jaarbasis 8400kWh wordt hoor je mij niet klagen. Systeem zou ongeveer mijn jaarverbruik moeten dekken.
Wat doe jij om aan 8400kWh per jaar te komen? Heb jij nog allemaal 30 jaar oude spullen ofzo?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
CurlyMo schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:46:
[...]
Niet alleen omdat de omvormer zelf duurder is, maar ook omdat ze je optimizers aansmeren terwijl dat in veel gevallen helemaal niet nodig is. En vooral alles achter een optimizer is veel duurder.
Ik snap je punt. Voor mensen die zo goedkoop mogelijk uit willen zijn is SolarEdge ook niet het goede systeem. Ik vraag me inderdaad af waarom zoveel aanbieders hier mee komen. Vooral voor een systeem met een paar paneeltjes tikken de meerkosten erg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:51:
[...]
Voor mensen die zo goedkoop mogelijk uit willen zijn is SolarEdge ook niet het goede systeem.
Heeft niks met prijs te maken, maar met prijs/kwaliteit/functionaliteit. Als al het andere ook voldoet, waarom dan SolarEdge? De stroom die een beetje kwaliteit omvormer levert is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Bschnitz schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:50:
[...]
Wat doe jij om aan 8400kWh per jaar te komen? Heb jij nog allemaal 30 jaar oude spullen ofzo?
Dat vraag ik me soms ook af. Ik woon in een niet al te klein vrijstaand huis. Alle verlichting is inmiddels LED. Mijn gezin bestaat uit mijn vrouw, mijn dochter en ik.

Wij zijn niet erg standaard. De man des huizes is gadgetfreak :). Ik woon er nu 2 jaar en ik heb proberen te achterhalen waar dit hoge verbruik vandaan komt. Als we niet thuis zijn verbruiken alle apparaten (stand-by of aan) gemiddeld zo'n 500W, en gemiddeld inclusief het verbruik als we thuis zijn een kleine kW/h (=8400kWh/jaar).

We hebben nog wel zo'n oude Ferrarismeter, maar ik denk niet dat die stuk is.

De grootverbruikers (of 24/7 verbruikers) zijn:
  • Een dikke NAS en wat randapparatuur in de meterkast (170W continue) goed voor zo'n kleine 1500kWh/jaar :X .
  • 4 beveiligingscameras (PoE), ook 24/7 aan
  • Een waterpomp met UV lamp voor de vijver.
  • Inductiekookplaat
  • Magnetron/oven
  • Droger (wel warmtepomp) die iets te vaak aanslaat naar mijn smaak 8)7
Verder wordt er in de winter incidenteel bijverwarmt in sommige ruimtes met elektrische kacheltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Wailing_Banshee schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:37:
[...]

Volgens mij wel. Viel mij vorig jaar ook al op. Ik had in mijn offerte aanvragen aangegeven welke omvormer ik wilde hebben, dat ik al 12 panelen had en geen schaduw van betekenis. En nog krijg je SolarEdge systemen aangeboden...

[...]

Naming and praising dan ook! Want die mannen die onze panelen bij hebben gelegd hebben zelfs de dakgoot even leeggehaald (eind van de herfst, zit er altijd wel blad in :D)
Oh absoluut. Bij ons was het een lokale installateur namens Zonneplan... ben de naam even kwijt.. Kobus geloof ik. Uitstekend werk, alles netjes in overleg, keurig afgewerkt voor zover ik zelf kan bepalen en hoewel er één dakpan sneuvelde (schijnt al een scheur in te hebben gezeten) is die ook gewoon vervangen door eentje die ik nog had liggen. Aan het eind van de dag vroegen ze om de stofzuiger om restjes van het boren e.d. op te ruimen, is ook prima gebeurd. En op mijn verzoek is er niet één, maar twee UTP-kabels naar de meterkast getrokken; een voor de omvormer en een voor toekomstig gebruik/Raspberry Pi/domoticadoeleinden. Met tiewraps de UTP kabeltjes netjes weggewerkt en zelfs een extra gat gemaakt om het netter te maken dan wat ik oorspronkelijk had.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
CurlyMo schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:53:
[...]
Heeft niks met prijs te maken, maar met prijs/kwaliteit/functionaliteit. Als al het andere ook voldoet, waarom dan SolarEdge? De stroom die een beetje kwaliteit omvormer levert is hetzelfde.
Hoeveel scheelt dat eigenlijk? In mijn offerte zijn de omvormer en de inverters in totaal 22% van de totaalkosten (11% voor de omvormer en 11% voor de optimizers). Als we de optimizers schrappen en de omvormer goedkoper maken, dan zou ik ongeveer 15% besparen op de totaalkosten.

Natuurlijk is 15% serieus geld, en ook erg goed voor de terugverdientijd, maar over langere tijd gezien valt het wel mee.

Ik wil SolarEdge niet goedpraten, maar is zo'n systeem nu echt zo belachelijk duur?

[ Voor 5% gewijzigd door SpeedingWilly op 02-05-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:59:
[...]

Dat vraag ik me soms ook af. Ik woon in een niet al te klein vrijstaand huis. Alle verlichting is inmiddels LED. Mijn gezin bestaat uit mijn vrouw, mijn dochter en ik.

Wij zijn niet erg standaard. De man des huizes is gadgetfreak :). Ik woon er nu 2 jaar en ik heb proberen te achterhalen waar dit hoge verbruik vandaan komt. Als we niet thuis zijn verbruiken alle apparaten (stand-by of aan) gemiddeld zo'n 500W, en gemiddeld inclusief het verbruik als we thuis zijn een kleine kW/h (=8400kWh/jaar).

We hebben nog wel zo'n oude Ferrarismeter, maar ik denk niet dat die stuk is.

De grootverbruikers (of 24/7 verbruikers) zijn:
  • Een dikke NAS en wat randapparatuur in de meterkast (170W continue) goed voor zo'n kleine 1500kWh/jaar :X .
  • 4 beveiligingscameras (PoE), ook 24/7 aan
  • Een waterpomp met UV lamp voor de vijver.
  • Inductiekookplaat
  • Magnetron/oven
  • Droger (wel warmtepomp) die iets te vaak aanslaat naar mijn smaak 8)7
Verder wordt er in de winter incidenteel bijverwarmt in sommige ruimtes met elektrische kacheltjes
Dat laatste, die kacheltje, die moet je eens weg laten. Verder is zon verbruik heel normaal als je beetje leeft in je huis, ik heb nog twee waterbedden en twee warmtepompen en zit aan 11000 kWh

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
reneeke1970 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:22:
[...]
Dat laatste, die kacheltje, die moet je eens weg laten. Verder is zon verbruik heel normaal als je beetje leeft in je huis, ik heb nog twee waterbedden en twee warmtepompen en zit aan 11000 kWh
Die kachel is het probleem niet, al telt het wel op natuurlijk tot het totaalverbruik. Ik schrijf de meterstanden elke maand op, dus daar heb ik wel enig inzicht in.

Mijn nas de deur uitdoen, en ik zit ineens ruim onder de 7000kWh. Maar dat gaat niet gebeuren! O-)

Ik vind mijn hoge verbruik vervelend, maar ik deel je mening. Er moet ook geleefd worden! Ik heb (bijna) alles gedaan om het verbruik te minimaliseren (zoals overal LED en automatisch schakelende verlichting in hal/bijkeuken e.d. d.m.v. Philips Hue), en veel meer kan ik niet doen.

Mijn vrouw en NAS op straat zetten, wel :X Maar dat doen we maar niet...

[ Voor 23% gewijzigd door SpeedingWilly op 02-05-2018 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:11:
[...]

Hoeveel scheelt dat eigenlijk? In mijn offerte zijn de omvormer en de inverters in totaal 22% van de totaalkosten (11% voor de omvormer en 11% voor de optimizers). Als we de optimizers schrappen en de omvormer goedkoper maken, dan zou ik ongeveer 15% besparen op de totaalkosten.

Natuurlijk is 15% serieus geld, en ook erg goed voor de terugverdientijd, maar over langere tijd gezien valt het wel mee.

Ik wil SolarEdge niet goedpraten, maar is zo'n systeem nu echt zo belachelijk duur?
Ik vind € 50 per paneel voor een optimizer veel geld als ze geen toegevoegde waarde hebben. € 50,- is het verschil tussen een 300Wp paneel en een 350Wp. Ik weet wel waar ik mijn geld liever aan uit geef.
[...]

Normaal?!? Een gemiddeld huishouden doet in Nederland 3500kWh. Denk je dat de gemiddelde Nederlander net zoveel bezig is met duurzaamheid als wij in dit topic en geen prettig leven heeft? Ik doe nu 2600kWh zonder WP en heb niks te klagen.
SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:24: ik zit ineens ruim onder de 7000kWh. Maar dat gaat niet gebeuren! O-)
Een zuinigere NAS heeft zichzelf ook snel genoeg terug verdiend. Mijne doet 40W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-06 16:56
Dank voor je hulp!
Al die bochten maak ik om te voorkomen dat ik een kapitaal moet uitgeven aan nieuwe bestrating. Daarom ga ik zoveel mogelijk door gebouwen en langs en door muren heen. Dat maakt wel het traject langer en met veel bijna-haakse bochten. Trekken van kabel door een buis zou dus sowieso heel lastig worden. Daarom nu maar zonder buis en dus toch maar UTP-grondkabel. Ik kan natuurlijk wel de UTP-kabel een centimeter of 20 naast de 380V kabel leggen in plaats van ertegen aan. Zou dat helpen?
Anoniem: 37691 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:16:
[...]

Met een klein beetje moeite lukte het om 2 pair glasvezel (LC connectors) + coax-kabel door een standaard elektra PVC-buis te trekken, incl alle rare bochten door de muur naar de meterkast (plastic mesh sleeve over de fiber LC connectors tijdens trekken). Als je nog buizen moet plaatsen, neem een maatje dikkere PVC-buis, dan past het makkelijker.

Bochten proberen te vermijden. Fundering -> Fundering in een rechte lijn?
Wat is de reden van bochten? In huis maximaal 10 meter buis trekken, daarna een patch/access hole (ook i.p.v. "bochten"). Een trekveer (/plastic) is 10 meter.

[...]

Als de inverter veel noise geeft zou die UTP-link best eens problemen kunnen ondervinden. Zeker op 55 meter! Je mag geen ethernet in de zelfde mantelbuis als elektra leggen. Leg wat extra/ongebruikte mantelbuizen. Kost misschien 10~20 euro voor 2~3 loze leidingen.

Ik kan me een aantal cases herinneren waar network-links klapperen (down, up, down, up) bij b.v. iedere plank die een diktebank/frees inging. En vele andere industriële quirks.

Glasvezel is simpel en kan aardig wat hebben. Je moet het alleen niet dubbelvouwen of een strakke 90 graden hoek. Niet trekken aan de connectors, maar aan de vezel. Ik gebruik cheapo 'glasvezel patch kabel' voor long-distance links. ;)

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
[...]

Bijzonder, ik heb dan geen warmtepomp maar nog gewoon gas, ca. 600M3-800M3 per jaar. Maar ik verbruik 1400kWh en lever nog +- 2500kWh extra terug met een systeem van 4.125WP.

Dus mijn normaal verbruik is ca. 2.200kWh en alles is A+ of hoger en LED. Alles wat ik standby gebruik is de router en AP en natuurlijk de koelkast, kom ik rond de 100w standby.

Dit kost me +-€55 per maand, ben benieuwd naar jou maandelijkse kosten....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
CurlyMo schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:27:
[...]
Ik vind € 50 per paneel voor een optimizer veel geld als ze geen toegevoegde waarde hebben. € 50,- is het verschil tussen een 300Wp paneel en een 350Wp. Ik weet wel waar ik mijn geld liever aan uit geef.
[...]
Een zuinigere NAS heeft zichzelf ook snel genoeg terug verdiend. Mijne doet 40W.
De optimizers zijn €45,-, maar je punt is gemaakt.

En mijn NAS is een beest met 10 schijven en een Intel Xeon. Daar heb ik bewust voor gekozen en heb er ook de voordelen van (zoals 4K streaming, 4 beveiligingscamera's die verbonden zijn etc.)

Ik rij ook BMW, en dat doe ik niet omdat die zo goedkoop zijn, maar om dat ik daar (extra) plezier aan beleef. Hopelijk snap je mijn punt ook.

Als je nog nuttige tips hebt om mijn verbruik omlaag te krijgen of beter te onderzoeken waar het verbruik in zit dan hoor ik het graag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:32:
[...]
Als je nog nuttige tips hebt om mijn verbruik omlaag te krijgen of beter te onderzoeken waar het verbruik in zit dan hoor ik het graag natuurlijk.
Ik denk zeker graag mee, maar dan in een apart topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bschnitz schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:30:
[...]

Bijzonder, ik heb dan geen warmtepomp maar nog gewoon gas, ca. 600M3-800M3 per jaar. Maar ik verbruik 1400kWh en lever nog +- 2500kWh extra terug met een systeem van 4.125WP.

Dus mijn normaal verbruik is ca. 2.200kWh en alles is A+ of hoger en LED. Alles wat ik standby gebruik is de router en AP en natuurlijk de koelkast, kom ik rond de 100w standby.

Dit kost me +-€55 per maand, ben benieuwd naar jou maandelijkse kosten....
Mijn TV, vijvers en aquariums verbruiken al 2200 denk. Mijn maandelijkse kosten zijn geen gas, en van de stroom krijg ik maandelijks 100 euro retour van de verkoop van mijn overschot aan green choice *O*

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
reneeke1970 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:36:
[...]

Mijn TV, vijvers en aquariums verbruiken al 2200 denk. Mijn maandelijkse kosten zijn geen gas, en van de stroom krijg ik maandelijks 100 euro retour van de verkoop van mijn overschot aan green choice *O*
€100 p.m. terug is echt ziek veel :X Heb jij 30k WP :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Bschnitz schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:44:
[...]
€100 p.m. terug is echt ziek veel :X Heb jij 30k WP :?
Ik neem inderdaad aan dat hij dit niet fysiek terugkrijgt, maar ongeveer €1200,- zelf opwekt per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:46:
[...]

Ik neem inderdaad aan dat hij dit niet fysiek terugkrijgt, maar ongeveer €1200,- zelf opwekt per jaar.
Hij heeft het over een "overschot".

GC betaalt iets van 11 cent per kWh dus het zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-06 09:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

DigitalExcorcist schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:34:
[...]

Na een nette mail met foto's naar diverse personen binnen het bedrijf hebben ze gebelt met grote excuses en dat het allemaal opgelost gaat worden, en dat de betrokken medewerkers flink op de vingers hebben gekregen.

De afspraak staat, dus als het netjes wordt afgehandeld ga ik verder ook geen naming and shaming doen, ook al had het natuurlijk in eerste instantie al goed geïnstalleerd moeten zijn.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
BlueTooth76 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:47:
[...]

Dat zou dus 909 kWh per maand aan "overschot" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Precies, ik wek 21000 op dus er gaat 10000 retour naar gc ,en dat is dus 1200 per jaar.

Ik negeer de schoonheids factor en ieder hoekje hangt vol met low budget panelen, bijna ieder hoekje dan.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik wil toch even mijn 2 cent kwijt @CurlyMo @DigitalExcorcist

Naming and shaming / praising moet je niet willen op een forum zoals dit, voor je het weet zit jan en allemaal met heel zijn vriendenkring en hele veestapel hier te vertellen dat 1 bedrijf heel erg goed of heel erg slecht is.
Omdat de "review" totaal niet gekoppeld is aan een order is alle controle zoek.
Iedereen heeft wel eens een slechte dag, misschien is de meneer die afval in de goot liet liggen wel een beetje afwezig omdat zijn kind in het ziekenhuis ligt? of zit hij in zijn laatste week en probeerd zijn baas nog een oor aan te naaien? En maken jullie nooit een fout en hoe zou jij het vinden dat die fout niet alleen met de leidinggevende wordt besproken , maar met heel nederland.
Wordt je echt wordt opgelicht kan het een ander verhaal zijn, maar onder de maat werk kan gewoon afentoe gebeuren en zegt helemaal niets over het gemiddelde nivo van een bedrijf.

Zelf mag ik ervaren hoe het is om een bedrijf te runnen in 2018 en ik kan je vertellen dat je door dit soort gelul echt de meest vreemde situaties krijgt.

chantage
geef me 1000 euro anders post ik op facebook dat je een kut bedrijf hebt
onderhandelen
als jij mij korting geeft geef ik je een goede review
chantage deel 2
Ik betaal de rest van de rekening niet, stuur je een deurwaarder dan posten wij alles negatief op verschillende fora en facebook.
dom gelul
Ja het bedrijf is super slecht ze wilden nieteens hun schoenen uitdoen.. :(
Hoor en wederhoor, hier zijn geschillen commisies en rechters voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
twain4me schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:54:
Je hebt gelijk. Ik heb mijn verhaal weer weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
[...]

11 Cent! Volgens mij klopt dat niet. Kan het iig niet zo snel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
reneeke1970 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:54:
[...]
Precies, ik wek 21000 op dus er gaat 10000 retour naar gc ,en dat is dus 1200 per jaar.

Ik negeer de schoonheids factor en ieder hoekje hangt vol met low budget panelen, bijna ieder hoekje dan.....
OK netjes! 21000Wp is erg veel. Heel veel mensen hebben de plaats niet om dit op te wekken, zelfs met high tech panelen _/-\o_

Ik hoop voor jou dat de salderingsregeling in de toekomst niet veel slechter gaat worden dan.

[ Voor 9% gewijzigd door SpeedingWilly op 02-05-2018 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist

Naming and shaming / praising moet je niet willen op een forum zoals dit, voor je het weet zit jan en allemaal met heel zijn vriendenkring en hele veestapel hier te vertellen dat 1 bedrijf heel erg goed of heel erg slecht is.
Iedereen heeft wel eens een slechte dag, misschien is de meneer die afval in de goot liet liggen wel een beetje afwezig omdat zijn kind in het ziekenhuis ligt? of zit hij in zijn laatste week en probeerd zijn baas nog een oor aan te naaien? En maken jullie nooit een fout en hoe zou jij het vinden dat die fout niet alleen met de leidinggevende wordt besproken , maar met heel nederland.
Wordt je echt wordt opgelicht kan het een ander verhaal zijn, maar onder de maat werk kan gewoon afentoe gebeuren en zegt helemaal niets over het gemiddelde nivo van een bedrijf.

Zelf mag ik ervaren hoe het is om een bedrijf te runnen in 2018 en ik kan je vertellen dat je door dit soort gelul echt de meest vreemde situaties krijgt.
Dan kun je elke review van alles ter wereld wel afschaffen :? tuurlijk, iedereen heeft wel eens een slechte dag, en dan krijg je 1 slechte review in een zee van goeie reviews. Maar als een bedrijf stelselmatig de boel belazerd moet toch iemand de éérste zijn die daar iets over zegt, met naam en toenaam van het bedrijf (niet zozeer de monteur zelf).

Als PostNL het wéér eens verkloot bij me -en dat doen ze nogal stelselmatig- krijgen ze van mij óók gewoon de volle laag op Twitter, FB en overal. En oplossen doen ze tóch niks, want het is PostNL en die haten betalende klanten. Net als KPN trouwens. Maar goed, daar zijn topics genoeg voor :9

Slechte dag of niet, als je kind in het ziekenhuis ligt heb je andere prioriteiten en moet je zorgverlof opnemen, niet met je bezorgde hoofd ergens op een dak staan te wiebelen om panelen te installeren tegen een hongerloontje.

EDIT: Dat gezegd hebbende, als een bedrijf iets goed doet, krijgen ze van mij niet alleen een veer in hun achterste, maar de complete kip.

[ Voor 3% gewijzigd door DigitalExorcist op 02-05-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Daarom doe ik het ook niet :p (maar ik was wel blij met de mensen die m'n panelen gelegd hebben, en dat heb ik ze ook persoonlijk gezegd, veel belangrijker, in mijn opinie!)

@DigitalExcorcist Het is in mijn ogen wel belangrijk wat voor een bedrijf het is. Van een groot (inter)nationaal bedrijf verwacht ik perfecte service, van een regionaal klein bedrijfje kan ik begrijpen dat iets wat langer kan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Het hoofdpunt dat twain4me wilde maken is dat dit forum (en deze thread specifiek) niet bedoeld is voor (negatieve- en positieve) reviews van fabrikanten/leveranciers van PV systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-06 09:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Daarom heb ik ook bewust said bedrijf niet openbaar genoemd totdat alle opties geprobeerd waren. Natuurlijk kan iemand eens een slechte dag hebben maar hier was het een combinatie van een verkoper die iets beloofd, een monteur die dat niet doet en andere steken laat vallen, en daarna aftersales die eerst een toezegging doet en daarna gewoon een mailtje met "wij komen toch niet". Dat zijn 3 partijen binnen een bedrijf die alle 3 niet super gepresteerd hadden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:08:
[...]

Het hoofdpunt dat twain4me wilde maken is dat dit forum (en deze thread specifiek) niet bedoeld is voor (negatieve- en positieve) reviews van fabrikanten/leveranciers van PV systemen.
Akkoord; dat is inderdaad waar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:24:
[...]

Die kachel is het probleem niet, al telt het wel op natuurlijk tot het totaalverbruik. Ik schrijf de meterstanden elke maand op, dus daar heb ik wel enig inzicht in.

Mijn nas de deur uitdoen, en ik zit ineens ruim onder de 7000kWh. Maar dat gaat niet gebeuren! O-)

Ik vind mijn hoge verbruik vervelend, maar ik deel je mening. Er moet ook geleefd worden! Ik heb (bijna) alles gedaan om het verbruik te minimaliseren (zoals overal LED en automatisch schakelende verlichting in hal/bijkeuken e.d. d.m.v. Philips Hue), en veel meer kan ik niet doen.

Mijn vrouw en NAS op straat zetten, wel :X Maar dat doen we maar niet...
Precies, die kosten die je bespaart schijnen niet op te wegen tegen de alimentatie :+

Ik woon hier met vrouw en 2 kinderen, jaarlijks verbruik iets boven de 5000 kWh .. heb nu een installatie van 16x 275Wp waarmee ik hoop zo'n 3000 kWh te kunnen afsnoepen daarvan. Op dagen zoals deze (volop zon!) tikt dat best leuk aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Er zit ook nog wel een verschil tussen de bedrijven waarvan de medewerkers hun dag niet hebben en bedrijven waarvan hun businessmodel gewoon twijfelachtig / onwettig is. De partijen die alleen LG en SolarEdge installeren en vermelden dat je voor garantie bij de LG of SolarEdge moet zijn en niet bij hun, zijn toch echt de rotte appels.
DigitalExcorcist schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:20:
[...]

Precies, die kosten die je bespaart schijnen niet op te wegen tegen de alimentatie :+
Dat is wel erg makkelijk. Ik denk dat een tweaker prima op < 3500kWh moet kunnen komen zonder op comfort in te leveren mits er een WP in huis is. Dan komt daar ongeveer 2000kWh bij.

[ Voor 37% gewijzigd door CurlyMo op 02-05-2018 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:32:
[...]
En mijn NAS is een beest met 10 schijven en een Intel Xeon. Daar heb ik bewust voor gekozen en heb er ook de voordelen van (zoals 4K streaming, 4 beveiligingscamera's die verbonden zijn etc.)
Wij hebben ook aantal NAS units voor films. Maar zet ze alleen aan als ik iets wil kijken. per stuk 150 watt als de disk packs spin down zijn (Xeon E3 op supermicro moederbord en 20 HD's )

2 jaar terug een wat zuinigere QNAP NAS gekocht met 1 SSD erin waar ik de films opzet die ik kijken wil en de rest is opslag voor ooit nog willen kijken. Dit was meer voor minder lawaai in de film ruimte, maar werkt wel goed. Ik heb wel geen film wall met 1000+ films meer ter beschikking dat heb ik verder niet geprobeerd werkend te krijgen voor off-line NAS units.

Alle andere monitoring en logging maar op een RPI met een WD pidrive die <4 watt doet.

Cameras op een NVR, daar zit ook een wat kleinere CPU in en die heeft netjes 1 hdd spinup (van de 2 of 4 of 8 voor NVR model) Die verbruikt nu met 4 cameras, de KPN experia, dect basis unit, 1 Access point en 2 switches 55 watt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
CurlyMo schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:21:
Er zit ook nog wel een verschil tussen de bedrijven waarvan de medewerkers hun dag niet hebben en bedrijven waarvan hun businessmodel gewoon twijfelachtig / onwettig is. De partijen die alleen LG en SolarEdge installeren en vermelden dat je voor garantie bij de LG of SolarEdge moet zijn en niet bij hun, zijn toch echt de rotte appels.
Dat is dan ook wettelijk simpelweg niet toegestaan. "Twijfelachtig" is het allerminst, het is gewoon verboden, punt. De verkoper is en blijft aansprakelijk voor hun installatie, niet diegene die de panelen of omvormer of onderdelen gebouwd hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Wat de opvolger van de salderingsregeling gaat doen is toch nog niet helemaal zeker dus ik gooi het dak gewoon vol met maximale capaciteit aan zonnepanelen.
Dat geld ben ik in 2020 alweer vergeten, ik zie het dan wel weer.

Zolang we geen systeem krijgen zoals in Vlaanderen dan raak ik niet in paniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist

[...]

Dat is wel erg makkelijk. Ik denk dat een tweaker prima op < 3500kWh moet kunnen komen zonder op comfort in te leveren mits er een WP in huis is. Dan komt daar ongeveer 2000kWh bij.
Even iets héél anders; wat betekent 'PV' en "WP" in dit verband eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
DigitalExcorcist schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:25:
[...]

Even iets héél anders; wat betekent 'PV' en "WP" in dit verband eigenlijk?
PV: Zonnepanelen installatie
WP: Warmtepomp installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
CurlyMo schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:27:
[...]

PV: Zonnepanelen installatie
WP: Warmtepomp installatie
WP is logisch natuurlijk. Had ik kunnen weten :) en dat PV zonnepanelen zijn weet ik, maar wat betékent PV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:03:
[...]

OK netjes! 21000Wp is erg veel. Heel veel mensen hebben de plaats niet om dit op te wekken, zelfs met high tech panelen _/-\o_

Ik hoop voor jou dat de salderingsregeling in de toekomst niet veel slechter gaat worden dan.
Die 11 cent klopt inderdaad niet want dat is ex, netto is het 13.3 cent.
En de salderen regeling mag van mij gisteren op de schop, er komt namelijk een terug lever vergoeding voor in de plaats wat voor iemand met veel overschot gunstiger uit (kan) pakken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedingWilly
DigitalExcorcist schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:28:
[...]
WP is logisch natuurlijk. Had ik kunnen weten :) en dat PV zonnepanelen zijn weet ik, maar wat betékent PV?
PV = ‘Photo Voltaic’ Dus een PV paneel is een zonnepaneel >:)

[ Voor 7% gewijzigd door SpeedingWilly op 02-05-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:28:
[...]

En de salderen regeling mag van mij gisteren op de schop, er komt namelijk een terug lever vergoeding voor in de plaats wat voor iemand met veel overschot gunstiger uit (kan) pakken.
Oh ja, excl. BTW idd.
Maar dat is dan alleen voor de eerste 10.000kWh die teruggeleverd wordt, begreep ik? Afijn, daar zal ik niet zo snel aan komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:23:
Wat de opvolger van de salderingsregeling gaat doen is toch nog niet helemaal zeker dus ik gooi het dak gewoon vol met maximale capaciteit aan zonnepanelen.
Dat geld ben ik in 2020 alweer vergeten, ik zie het dan wel weer.

Zolang we geen systeem krijgen zoals in Vlaanderen dan raak ik niet in paniek.
En ook geen btw teruggave?
Onbekend maakt onbemind :o

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
DigitalExcorcist schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:28:
[...]

PV is poly voltic of iets in die geest.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
[...]

Ja, nou, dat laatste moet ik (en velen met mij...) éérst nog maar zien. Het zal er wel weer op neerkomen dat het een stuk minder gunstig is voor PV-bezitters dan wat je nu schetst. en een stuk beter voor de Belastingdienst.

Zou me niks verbazen als *wij* straks moeten betálen om overschot aan energie terug te 'mogen' leveren aan het net, en dan nog 20% BTW extra ook. (En oh wee als je je maximaal mogelijke opbrengst niet haalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Met WP zouden wij juist helemaal niet meer in de buurt van die 3500kWh komen, maar eerder bij de 7000kWh... Ik zou niet weten hoe ik ons verbruik zo zou kunnen "tweaken" dat we "even" 1500kWh per jaar minder gaan gebruiken...

Dus dan maar meer zonnepanelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
[...]
Hoe kan dat gunstiger zijn dan nu? Je krijgt nu de totale kWh prijs terug bij overschot toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:33:
[...]

Hoe kan dat gunstiger zijn dan nu? Je krijgt nu de totale kWh prijs terug bij overschot toch?
Het vage gerucht gaat dat er gesubsidieerd wordt op wat je maximaal kan produceren. Dus niet hoeveel overschot je nu hebt, maar wat je installatie totaal kan opbrengen. Daarmee wordt het voor bezitters van bijv. 6 panelen minder interessant dan voor iemand die 16 panelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wailing_Banshee schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:32:
[...]
Met WP zouden wij juist helemaal niet meer in de buurt van die 3500kWh komen, maar eerder bij de 7000kWh... Ik zou niet weten hoe ik ons verbruik zo zou kunnen "tweaken" dat we "even" 1500kWh per jaar minder gaan gebruiken...
Dat zeg ik toch. Met WP zou daar 2000kWh bij kunnen komen dus max. 5500kWh. Je kan een apart topic openen om dat eens te laten uitzoeken door de enthousiastelingen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
DigitalExcorcist schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:35:
[...]
Het vage gerucht gaat dat er gesubsidieerd wordt op wat je maximaal kan produceren. Dus niet hoeveel overschot je nu hebt, maar wat je installatie totaal kan opbrengen. Daarmee wordt het voor bezitters van bijv. 6 panelen minder interessant dan voor iemand die 16 panelen heeft.
We zullen het zien. Dan zit ik wel goed met 33 panelen :). Ik heb (nu nog) een oude Ferrarismeter die automatisch saldeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:37:
[...]

We zullen het zien. Dan zit ik wel goed met 33 panelen :). Ik heb (nu nog) een oude Ferrarismeter die automatisch saldeert.
Met een slimme meter zou je al een veel betere indruk kunnen krijgen van je energieverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:37:
[...]

Precies, dat had ik ook. Overdaad schaadt niet in dit geval. Ik heb er 16 op liggen á 275Wp :) er had er nog 1 bij gekund maar dat voelt ongemakkelijk. 16 is een mooi getal. Iets kan wel 16-bit zijn maar 17-bit is dan toch awkward. Maar misschien is dat meer m'n OCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:33:
[...]

De geruchten gaan dat het 14 tot 16 cent gaat worden wat je terug levert. Het eigen verbruik word nu gesaldeert tegen 19 cent. Maar lever je meer terug dan wat je verbruikt dan keert de weegschaal dus om naar jou voordeel. Het gedeelte wat je rechtstreeks op maakt blijft altijd die 19 waard, dat ziet geen enkele meter. In mijn geval maak ik ongeveer 4000 kWh rechtstreeks op

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
CurlyMo schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:39:
[...]

Met een slimme meter zou je al een veel betere indruk kunnen krijgen van je energieverbruik.
Als die meter zo slim is om per groep aan te geven wat je doet, en het liefst nog per groep per apparaat. Maar zo slim zijn ze niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
DigitalExcorcist schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:40:
[...]

Als die meter zo slim is om per groep aan te geven wat je doet, en het liefst nog per groep per apparaat. Maar zo slim zijn ze niet volgens mij.
Als je inzicht hebt per 10W dan zie je genoeg hoor. Ik aggregeer op 15 minuten. Daarbinnen zie ik prima het sluipverbruik, koelkast, stofzuiger, wasmachine, koken, oven enz.
SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:41:
[...]

Dat klopt, maar mijn vertrouwen in de overheid is niet zo hoog (zie de case Elektrisch rijden). Zolang ik die oude meter kan houden weet ik dat ik 100% bespaar, en niet minder. Als het verplicht wordt dan zal ik de eerste zijn die een slimme meter neemt :).
Je kan sowieso het extern uitlezen laten uitzetten. Dat heb ik ook gedaan.

[ Voor 71% gewijzigd door CurlyMo op 02-05-2018 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
CurlyMo schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:39:
[...]
Dat klopt, maar mijn vertrouwen in de overheid is niet zo hoog (zie de case Elektrisch rijden). Zolang ik die oude meter kan houden weet ik dat ik 100% bespaar, en niet minder. Als het verplicht wordt dan zal ik de eerste zijn die een slimme meter neemt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
CurlyMo schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:41:
[...]
Hoe ga je 17 in een mooi patroon leggen, 15 of 9 panelen kan dan weer wel ;)
Daarom heeft DigitalExcorcist er ook 16 O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Hoe ga je 17 in een mooi patroon leggen, 15 of 9 panelen kan dan weer wel ;)
9 boven het dakraam en 8 eronder? Als het had gepast bij ons, had ik 21 panelen gehad: 11 erboven en 10 er onder. Helaas zit ons dakraam net een cm of 20 te hoog :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
[...]
Je kan sowieso het extern uitlezen laten uitzetten. Dat heb ik ook gedaan.
Ik heb het niet over dat vertrouwen (privacy). Dat geloof ik wel. Ik bedoel dat de salderingsregeling misschien al in 2020 versobert word. Als dat zo is, en ik behoud mijn Ferrarismeter (als dat op dat moment nog wettelijk toegestaan is), dan heb ik geen last van de nieuwe salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zie overigens de plaatjes in deze readme voor wat ik zie:
https://github.com/CurlyM...ing/blob/master/README.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:41:
[...]

Zolang ik die oude meter kan houden weet ik dat ik 100% bespaar, en niet minder.
Die oude meters worden wel onnauwkeuriger.
Persoonlijk zou ik wel een kWh metertje erbij hangen (of een paar, voor verbruik/opwek/...), zodat je ook zeker weet dat het allemaal nog klopt. Normaal zal het niet meer dan een paar kWh links of rechts uitmaken, maar je zou ook niet de eerste zijn waarbij de meter echt gewoon compleet ernaast zit.

Het is toch lullig als je er na een paar MWh achter komt dat het terugleveren maar half wordt geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Mocht de overheid me gaan "straffen" voor m'n zonnepanelen dan heb ik ze er zo weer af.
De warmtepomp moet er dan wel uit, wat jammer zou zijn.
Maar gelukkig zijn er nog CV-ketels op aardgas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
BlueTooth76 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:49:
Mocht de overheid me gaan "straffen" voor m'n zonnepanelen dan heb ik ze er zo weer af.
De warmtepomp moet er dan wel uit, wat jammer zou zijn.
Maar gelukkig zijn er nog CV-ketels op aardgas.
Precies, we doen het natuurlijk alleen voor het geld en niet voor dat stukje duurzaamheid :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
TheGhostInc schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:48:
[...]
Die oude meters worden wel onnauwkeuriger.
Persoonlijk zou ik wel een kWh metertje erbij hangen (of een paar, voor verbruik/opwek/...), zodat je ook zeker weet dat het allemaal nog klopt. Normaal zal het niet meer dan een paar kWh links of rechts uitmaken, maar je zou ook niet de eerste zijn waarbij de meter echt gewoon compleet ernaast zit.

Het is toch lullig als je er na een paar MWh achter komt dat het terugleveren maar half wordt geregistreerd.
Ik ga er vanuit dat als ze onnauwkeuriger worden, dat beide kanten uit is. Aangezien ik ongeveer opwek wat ik verbruik zal dat (hopelijk) wel meevallen.

Ik ga het iig ook goed in de gaten houden inderdaad. Op mijn omvormer zit een display waar het aantal opgewekte kWh staat, en ik heb een goed beeld van mijn gemiddelde jaarverbruik. Misschien plaats ik er iid wel een kWh meter tussen.

Overigens is 1 van de redenen dat ik geen (slimme) digitale meter wil, dat daar ook verhalen over rondgaan dat die tot 500% meer verbruik registreren bij LED verlichting. En laat ik nu net mijn hele huis daar vol van hebben zitten 8) .

[ Voor 6% gewijzigd door SpeedingWilly op 02-05-2018 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

CurlyMo schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:50:
[...]

Precies, we doen het natuurlijk alleen voor het geld en niet voor dat stukje duurzaamheid :'(
Absoluut wel. Maar ik zal weigeren om bijvoorbeeld een "omvormersbelasting" te gaan betalen zoals in Vlaanderen.

Als het voor het geld was dan kwam er geen warmtepomp, die verdien ik echt niet terug t.o.v. m'n huidige gasverbruik. Maar ik woon in het noord-oosten van Nederland en dan is Groningen toch wat dichterbij ;)

Ik ben ook wel een "beetje" een dwarskop, dat is niet altijd verstandig.

[ Voor 30% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-05-2018 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:51:
[...]
Overigens is 1 van de redenen dat ik geen (slimme) digitale meter wil, dat daar ook verhalen over rondgaan dat die tot 500% meer verbruik registreren bij LED verlichting.
Als je dat toch monitort, dan is er toch niks aan de hand. Ik zie elke afwijking. Zie dat maar eens op te merken bij je oude meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
SpeedingWilly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:42:
[...]

Daarom heeft DigitalExcorcist er ook 16 O-) .
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/d269d9a42d7660474128d741261c4615b3c2c035/?url=http%3A%2F%2Fi67.tinypic.com%2F2qja9ar.jpg

Er had er dus nog één naast het dakraampje gekund...

[ Voor 8% gewijzigd door DigitalExorcist op 02-05-2018 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Als m'n dak groter was geweest had ik ze in een Pac-Man motief gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
DigitalExcorcist schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:01:
[...]

[afbeelding]

Er had er dus nog één naast het dakraampje gekund...
Zelfs nog wel over het raampje heen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
BlueTooth76 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:06:
Als m'n dak groter was geweest had ik ze in een Pac-Man motief gelegd.
Ik heb al een @-teken in m'n voortuin laten tegelen.... (geen grapje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

DigitalExcorcist schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:08:
[...]

Ik heb al een @-teken in m'n voortuin laten tegelen.... (geen grapje)
Dat is ook wel heel cool ja :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

reneeke1970 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:06:
[...]

Zelfs nog wel over het raampje heen....
Ja, LED-lampje + verbruik is goedkoper dan de opbrengst van het oppervlak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
BlueTooth76 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:09:
[...]

Ja, LED-lampje + verbruik is goedkoper dan de opbrengst van het oppervlak :P
Maar dan wel aan het raampje, zodat je je zonnepaneel nog 'open kunt zetten' :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DigitalExorcist
BlueTooth76 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:08:
[...]

Dat is ook wel heel cool ja :o
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/n4jGZS/Apenstaartje.jpg

EDIT: Ja, degene die de tuin kwam doen vroeg of ik er een patroontje in wilde hebben. Leef je uit zei ik. Apenstaartje lijkt me wel geestig.

[ Voor 40% gewijzigd door DigitalExorcist op 02-05-2018 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
reneeke1970 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:54:
[...]

Heb je een foto? Hoe krijg je het op je dak kwijt haha _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Bschnitz schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:18:
[...]

Misschien woont 'ie in de Arena? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bschnitz schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:18:
[...]

Moet dat op dak dan? Kwestie van wat afdakje creeëren en gevels bekleden etc

Mensen die zeggen ik heb geen plek die.......
En al helemaal niet als ze zeggen daar schijnt geen zon.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
DigitalExcorcist schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:20:
[...]

Misschien woont 'ie in de Arena? :P
Ik snap niet hoe je 100+ zonnepanelen op een dak kwijt kunt. voor 21.000 kWh heb je toch wel snel +- 28k WP nodig....

Pagina: 1 ... 3 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y