6 mm2 is prima, je kan met 2x10kW omvormer 30A per fase doen, 6mm2 mag meer hebben op welke plek dan ook. 25A kan zelfs met 4mm2.blauwemac schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:01:
Wij plannen 68 panelen van 300Wp te leggen op de schuur. Er moet daarvoor een nieuwe kabel worden gelegd naar het hoofdhuis van zo'n 55 meter. Ik denk aan een YMvK-as mb 4X6mm² grondkabel samen met een UTP-kabel in een mantelbuis. Goeie dikte denken jullie? Volgens http://drakanl.prysmiangroup.com/kabulator-nl zit ik dan op 1,7% verlies. Nog wel acceptabel en een 10 mm2 kabel is best wel duurer. Ik heb eigenlijk twee vragen. Gaat dat goed met die UTP-kabel samen met max. 25 Ampere in een mantelbuis? En, om graafwerk te besparen, wil ik alleen onder de grond waar ik plaveisel moet oversteken en was ik van plan om hem door struiken en heggen gewoon op de grond te leggen en langs gebouwen onder aan de muur vast. Kan dat zo maar? Of zijn er toch goede redenen om hem in te graven? Zo ja, hoe diep moet hij dan?
Ik zou hem ook in de grond leggen, halve meter diep en documenteren waar hij ligt voor later met foto's of plattegrond.
De utp zou ik in een mantelbuis doen, de kabel niet.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging