Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 101 Laatste
Acties:
  • 501.919 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

blauwemac schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:01:
Wij plannen 68 panelen van 300Wp te leggen op de schuur. Er moet daarvoor een nieuwe kabel worden gelegd naar het hoofdhuis van zo'n 55 meter. Ik denk aan een YMvK-as mb 4X6mm² grondkabel samen met een UTP-kabel in een mantelbuis. Goeie dikte denken jullie? Volgens http://drakanl.prysmiangroup.com/kabulator-nl zit ik dan op 1,7% verlies. Nog wel acceptabel en een 10 mm2 kabel is best wel duurer. Ik heb eigenlijk twee vragen. Gaat dat goed met die UTP-kabel samen met max. 25 Ampere in een mantelbuis? En, om graafwerk te besparen, wil ik alleen onder de grond waar ik plaveisel moet oversteken en was ik van plan om hem door struiken en heggen gewoon op de grond te leggen en langs gebouwen onder aan de muur vast. Kan dat zo maar? Of zijn er toch goede redenen om hem in te graven? Zo ja, hoe diep moet hij dan?
6 mm2 is prima, je kan met 2x10kW omvormer 30A per fase doen, 6mm2 mag meer hebben op welke plek dan ook. 25A kan zelfs met 4mm2.
Ik zou hem ook in de grond leggen, halve meter diep en documenteren waar hij ligt voor later met foto's of plattegrond.
De utp zou ik in een mantelbuis doen, de kabel niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:10
Niet combineren. Mocht om een of andere reden er kortsluiting ontstaan tussen de UTP en stroomkabel dan ben je niet al je computer apparatuur kwijt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@blauwemac
Het gaat niet zozeer om de max. verlies in de aders, maar om dat de omvormer uitschakelt bij 253 V AC max...
Dat wil je ook niet neem ik aan...
Hoe hoog is je netspanning nu? (overdag)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2018 19:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-06 16:56
Ik zal netspanning eens meten. Er ligt in de buurt maar weinig PV. Maar heeft lengte van de aders te maken met uitschakeklspanning van omvormer? Ik kan me daar wel iets bij voorstellen: een te hoge weerstand in de kabel zou er dan voor zorgen dat de spanning bij de omvormer aanzienlijk hoger is dan bij de meterkast? Begrijp ik dat goed?

@Rol-Co Waarom UTP in mantelbuis en kabel niet? Omdat UTP kwetsbaarder is? Maar waarom dan niet samen in mantelbuis? Vanwege mogelijke storingen? Of omdat stroomkabel het ook zonder mantelbuis af kan en je dan meer ruimte in mantelbuis overhoudt om eventueel later nog iets doorheen te leggen?
@CurlyMo Korsluiting tussen UTP en stroomkabel moeten we inderdaad niet hebben. :) Maar dat kan toch ook bijna niet als beide kabels heel de mantelbuis ingaan?

[ Voor 40% gewijzigd door blauwemac op 29-04-2018 21:27 ]

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:50
blauwemac schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:24:
Ik zal netspanning eens meten. Er ligt in de buurt maar weinig PV. Maar heeft lengte van de aders te maken met uitschakeklspanning van omvormer? Ik kan me daar wel iets bij voorstellen: een te hoge weerstand in de kabel zou er dan voor zorgen dat de spanning bij de omvormer aanzienlijk hoger is dan bij de meterkast? Begrijp ik dat goed?

@Rol-Co Waarom UTP in mantelbuis en kabel niet? Omdat UTP kwetsbaarder is? Maar waarom dan niet samen in mantelbuis? Vanwege mogelijke storingen? Of omdat stroomkabel het ook zonder mantelbuis af kan en je dan meer ruimte in mantelbuis overhoudt om eventueel later nog iets doorheen te leggen?
@CurlyMo Korsluiting tussen UTP en stroomkabel moeten we inderdaad niet hebben. :) Maar dat kan toch ook bijna niet als beide kabels heel de mantelbuis ingaan?
Grond kabel hoeft niet in mantel buis, is gewapend van zichzelf.

Utp is nooit waterdicht, daar is geen grond kabel versie van.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Voor eventuele storingen op je netwerk, en de kabel in de mantelbuis is ook niet nodig, in de grond blijft hij frisser en heeft zijn bescherming al (vmv-kas)
Netwerk kan je ook gewoon in slagvaste pvc leggen, gaat er ook makkelijker door dan mantelbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-06 13:51
reneeke1970 schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:33:
[...]

@blauwemac
Volgens mij bestaan er gewoon weerbestendige netwerkkabels.
Maar laat de CCA versies dan wel links liggen!

Zie ook dit topic: Eisen aan netwerkkabel in de grond

[ Voor 14% gewijzigd door Rouske op 29-04-2018 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Janssen
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-06 11:47
Momenteel ook bezig met een doe-het-zelf pv installatie. Inmiddels mede door informatie via dit forum al redelijk ver met de uitwerking. Het besluit is genomen om 40 panelen op een plat dak te plaatsen, de panelen zullen volledig op het zuiden gericht zijn en geen last hebben van schaduw.

De panelen die gekocht zijn: Canadian Solar CS6k-280p (zie onderstaande link)

https://www.canadiansolar...w/Datasheet_CS6K-P_au.pdf

Het idee is om de panelen in twee seriële stringen van 20 panelen aan te sluiten op een 3-fase omvormer. Wat nog rest is de beslissing omtrent de geschikte omvormer. Ik neig momenteel naar de volgende 3-fase GoodWe omvormer van 15kW:

http://www.jenm-zonnepane...ormer-dc-switch-wifi.html

Ik besef me dat een 10kW omvormer waarschijnlijk voldoende zal zijn, echter wil ik de mogelijkheid openhouden om in de toekomst nog wat panelen toe te voegen. Mijn vraag is dan ook of jullie problemen voorzien indien ik voor de 15kW variant ga.

GoodWe heeft ook een 12kW variant, echter kan ik deze maar op 1 plaats op internet vinden en daar is die zelfs duurder dan de 15kW variant. Het lijkt wel of deze 12kW bijna niet aangeboden wordt.

Ik verwacht niet veel problemen met de 15kW variant (spanning en efficiency), echter is het goed mogelijk dat ik zomaar ergens overheen kijk. Aangezien het toch een redelijke investering is hoor ik graag indien jullie problemen voorzien en/of betere suggesties hebben voor de omvormer.

Verder ben ik nog bezig met het uitzoeken van geschikt montagemateriaal om de panelen op 15/20 graden te plaatsen, vooral prijstechnisch vind ik de volledige systemen vrij duur (Valk Solar/Flatfix). Aangezien mijn werktuigbouwkundige achtergrond zou het voor mij geen probleem zijn om zelf een frame te maken uit aluminium materiaal. Tips/suggesties hierover zijn ook welkom, alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

reneeke1970 schreef op zondag 29 april 2018 @ 21:33:
[...]

Er is wel water bestendige UTP, die is zwart en heeft een PUR buitenmantel en heeft en soort vet tussen de aders in, maar is wel prijzig.
Waar wij buiten lastig bij komen plaatsen we die altijd, op makkelijke plekken gaat er vaak PVC prefap. in. Is niet mijn keuze (ik zou overal buiten die PUR plaatsen).
En volgens mij moet er een scheiding zijn tussen de AC en de zwakstroom, zodat indien er een storing optreed dat er geen AC kan komen te staan op de zwakstroom. Dus de weerbestendige netwerkkabel in een mantelbuis (ook een mantelbuis loopt wel eens vol water hebben we gemerkt), en dan de VMVK-as er naast, of beiden in een eigen mantelbuis (koop wel de goede er is er ook een voor in beton, daar heb je voor in de grond niets aan, heb ik ook wel eens gekregen door een foutje van kantoor, was vast goedkoper aan de inkoop kant) en dan mag het een VMVK / XMVK zijn, wellicht kan je voor het verschil tussen -as en niet -as een stapje dikker gaan.
Zowel een voedingskabel en een netwerkkabel in 1 buis trekken is sowieso niet aan te bevelen, dat gaat nogal met geweld, en daar kan die netwerkkabel nou net niet tegen.
Pak die mantelbuis lekker groot, en gebruik wat trekvet, of te wel kabelglijmiddel. Eentje trekken en eentje voeren met trekvet aan de handen. Je wil niet halverwege niet meer voor of achteruit kunnen.

En trek je die voedingskabel, dan met de trekdraad er een trekveer in trekken en daarmee de voedingskabel trekken. Zorge er ook voor dat de ingegraven mantelbuis zo flauw mogelijke bochten maakt waar nodig.

[ Voor 53% gewijzigd door Andre1973 op 29-04-2018 23:37 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

R.Janssen schreef op zondag 29 april 2018 @ 22:05:
Momenteel ook bezig met een doe-het-zelf pv installatie. Inmiddels mede door informatie via dit forum al redelijk ver met de uitwerking. Het besluit is genomen om 40 panelen op een plat dak te plaatsen, de panelen zullen volledig op het zuiden gericht zijn en geen last hebben van schaduw.

Het idee is om de panelen in twee seriële stringen van 20 panelen aan te sluiten op een 3-fase omvormer. Wat nog rest is de beslissing omtrent de geschikte omvormer. Ik neig momenteel naar de volgende 3-fase GoodWe omvormer van 15kW:

Ik besef me dat een 10kW omvormer waarschijnlijk voldoende zal zijn, echter wil ik de mogelijkheid openhouden om in de toekomst nog wat panelen toe te voegen. Mijn vraag is dan ook of jullie problemen voorzien indien ik voor de 15kW variant ga.

GoodWe heeft ook een 12kW variant, echter kan ik deze maar op 1 plaats op internet vinden en daar is die zelfs duurder dan de 15kW variant. Het lijkt wel of deze 12kW bijna niet aangeboden wordt.

Ik verwacht niet veel problemen met de 15kW variant (spanning en efficiency), echter is het goed mogelijk dat ik zomaar ergens overheen kijk. Aangezien het toch een redelijke investering is hoor ik graag indien jullie problemen voorzien en/of betere suggesties hebben voor de omvormer.

Verder ben ik nog bezig met het uitzoeken van geschikt montagemateriaal om de panelen op 15/20 graden te plaatsen, vooral prijstechnisch vind ik de volledige systemen vrij duur (Valk Solar/Flatfix). Aangezien mijn werktuigbouwkundige achtergrond zou het voor mij geen probleem zijn om zelf een frame te maken uit aluminium materiaal. Tips/suggesties hierover zijn ook welkom, alvast bedankt!
Waarom niet O-W? dat scheelt montage materiaal (poen) en dakruimte (plek voor uitbreiding)
Als je zelf gaat bouwen dan is er weinig bekend over hoeveel ballast etc. dus lastig uit te leggen aan de verzekeraar als er wat mis gaat dat het toch genoeg zou zijn geweest.

Je kan natuurlijk even rond zoeken naar een zelfstandig ondernemer die bij Rexel of Tu etc. kan bestellen, daar kan je i.i.g. redelijk wat van Esdec kopen.
Mocht je nu willen plaatsen op Z en eventueel later willen aanbouwen of verbouwen naar O-W, kijk dan naar welk systeem je het best kunt ombouwen. Bij Fusion kan je beste en hoop recyclen, als je het voorzichtig uit elkaar haalt. V.d.valk Pro+ ook.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024

Ik heb de 15kW Goodwe sinds een jaartje draaien met zo’n 12,5k WPpanelen. Tot dusver zeer tevreden mee.

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Rol-Co schreef op zondag 29 april 2018 @ 15:31:
@migjes
Ja klopt, maar als ik nou op een rijtjeshuis dak 10-12 paneeltjes kwijt kan van 300W en 145,- incl btw of ik plant er 12 van 419,- op waardoor ik 840Wp meer heb, ik denk dat de meesten alleen het aantal panelen zien.
Of het moet een kenner zijn cq een goede adviseur die de offerte maakt. En dan hebben ze het voordeel dat we kleine daken hebben in nederland. ;)
Als je nog een ongunstiger dak hebt en er geen 10-12 van die 200x100 cm panelen op kunt leggen en wel veel opbrengst wilt kom je helaas uit op die duurdere panelen.

Als we een enorm groot dakvlak hadden gehad had ik ook wel andere keuzes gemaakt.
En mijn wederhelft wil egaal zwart als ze ze kan zien. Geen zilveren streepjes..

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 30-04-2018 10:00 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 17:09

zo als gezegd oost-west is ook cool.
verdeelt de opbrengst lekker over de dag.
zie: (zij dat dit met 45 graden is, jij gaat waarschijnlijk platter dus liggen de toppen dichter bij elkaar.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg

oost-west (of vrij platte liggende panelen) werken het beste in de zomer.
maar minder goed in de lente en herfst. (winter is altijd ruk met PV)
voor goede opbrengst in de lente en herfst, heb je gewoon weg zuid nodig. ;)
(lastig uit leggen, want het is niet een harde momenten, maar een glijdende schaal.
ook is het niet echt lente en herfst, die bewoording klopt niet helemaal.)

20X serieel is al een vrij lange string, die kun je al niet veel langer meer maken.
dus wil je meer panelen, dan moet je parallel gaan werken.
het voordeel van parallel is dan weer wel dat je daar ook een oost-west mee kunt maken.
elke parallel string kan een andere richting op kijken. ;)
(nadeel van parallel is dat beide serieel stringen even veel cellen, dus panelen moeten hebben.)

doe je al die info combineren: oost-west parallel op 1 mpp, en nog een aantal richting zuid met een redelijke stevige hoek.
dan kun je extra veel Wp op een omvormer hangen en haal je er het maximale uit. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 30-04-2018 10:28 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 10:47

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:21:
[...]
dan kun je extra veel Wp op een omvormer hangen en haal je er het maximale uit. ;)
Ja, daarom zit ik ook te denken aan 14x 295W op mijn oude 3000Wp omvormer.

Is er eigenlijk ook ergens een site waar je kunt berekenen wat je zou kunnen opbrengen met een oost/west systeem?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:16

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Wailing_Banshee schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:48:
[...]

Is er eigenlijk ook ergens een site waar je kunt berekenen wat je zou kunnen opbrengen met een oost/west systeem?
Op pvgis een oost- en een westset los invoeren en bij elkaar optellen.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wailing_Banshee schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:48:
[...]

sma sunnydesign of pvgis
geven wel een aardig beeld, maar zit er over het algemeen 10 tot 15% onder het aantal van de Wp.
(en door de extra veel Wp tikt het hard aan.)

best is de grafiekjes van de startpost te gebruiken geeft een netter beeld. ;)

4660Wp op een 3300VA omvormer gaf mij eigenlijk nog geen 250kWh verlies op een jaar.
natuurlijk met mijn verschillende dak hoeken.(best een pittige 45 graden)
het verlies kwam niet door de max van 3300VA, maar door dat de mpp niet verder ging als 2000W.
die grens had ik meer last van als de max van de omvormer.

ik ben nu aan het ombouwen naar:
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. met 4kVA omvormer die 3kW mpp's heeft.
ben benieuwd, meer info volgend jaar. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Atomic2005 schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:58:
[...]

Op pvgis een oost- en een westset los invoeren en bij elkaar optellen.
Ja, maar hoe zit dat dan met de omvormer? Als ik 14 panelen van rond de 300Wp ga neerleggen, kom ik uit op iets meer dan 4000Wp. Maar mijn omvormer is een 3000Wp. En op die pvgis site kun je alleen aangeven wat je totaal aantal panelen is...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op maandag 30 april 2018 @ 09:57:
[...]

Als je nog een ongunstiger dak hebt en er geen 10-12 van die 200x100 cm panelen op kunt leggen en wel veel opbrengst wilt kom je helaas uit op die duurdere panelen.

Als we een enorm groot dakvlak hadden gehad had ik ook wel andere keuzes gemaakt.
En mijn wederhelft wil egaal zwart als ze ze kan zien. Geen zilveren streepjes..
Als ze zo'n grote wenslijst heeft zal ze ook de portomonais er wel naar hebben dus maakt het niet uit wat ze kosten. ;)
Hier kijk ik toch wel naar r.o.i en dat kan sneller met de 1m65 300Wp panelen van 145,- ex btw dan met de 370Wp panelen van 335,- ex+ dan reken ik wel een beetje stroom af per jaar.

Maar zoals ik al eerder eens vermelde dacht ik in 2012 ook dat er slechts 3000Wp op mijn dak paste zonder de exclusieve maten panelen.
Anno 2018 ligt er al 9600Wp en kan nog meer kwijt, bijna doel van 10kWp bereikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:16

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Wailing_Banshee schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:02:
[...]

Ja, maar hoe zit dat dan met de omvormer? Als ik 14 panelen van rond de 300Wp ga neerleggen, kom ik uit op iets meer dan 4000Wp. Maar mijn omvormer is een 3000Wp. En op die pvgis site kun je alleen aangeven wat je totaal aantal panelen is...
Hoe steil zijn de hoeken?
Ik heb 6240Wp oost/west 10graden op een SMA5000. En heb in oktober er ook nog 8x SF165 heel steil op zuid bij gedaan op mppt2. Nu dus 7560Wp op een SMA5000 omvormer. En de oost- en west string beide op 1 mppt. Aftopping nog niet gezien. Laatste 8weken richting langste dag 21juni word spannend.

Dus die verhouding zou ik me geen zorgen om maken. Ik zit er ruim 50% over heen..

[ Voor 3% gewijzigd door Atomic2005 op 30-04-2018 11:13 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Rol-Co schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:03:
[...]

Als ze zo'n grote wenslijst heeft zal ze ook de portomonais er wel naar hebben dus maakt het niet uit wat ze kosten. ;)
Hier kijk ik toch wel naar r.o.i en dat kan sneller met de 1m65 300Wp panelen van 145,- ex btw dan met de 370Wp panelen van 335,- ex+ dan reken ik wel een beetje stroom af per jaar.
Ja ja, het kost ons veel geld helaas. Ach rente krijgen we toch niet..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

je moet ook niet je jaar opbrengst door elkaar halen met hoeveel Wp je op een omvormer hangt.

zie anton zijn verhaal:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
dus dat geeft je al zonder problemen een 30% marge als je met zuid werkt.

dan ga je daar na nog werken met oost-west, en dan is de hoek erg belangrijk.
met mijn 45 graden hoek kan ik dus met gemak 2x 40% extra doen.
en daar op kan dan die 30% er nog boven op en dat 2x. ;)

de max die per mpp verwerkt kan worden is al snel een grens die lastiger is als de max van de omvormer. ;)

of zie @reneeke1970 met een minder steile hoek. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 30-04-2018 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Ik heb ze onder 15 graden liggen, het piek vermogen is 70 procent van totale wp, het rendement is zon 80/82 procent van totale wp

Dus je komt tot 2800 watt en levert per jaar ongeveer 3200 kWh op

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 30-04-2018 11:11 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:10:
[...]
Dus je komt tot 2800 watt en levert per jaar ongeveer 3200 kWh op
Hoe reken je die 2800W om naar 3200kWh? De WP delen door 0,875%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

De hoek is 32 graden (pixels geteld en m'n middelbare wiskunde kennis weer opgepoetst :p)

Even om het plaatje kompleet te maken, de richtingen zijn dan 325 graden en 145 graden (pvgis 145 en -35, omdat zij uitgaan van zuid = 0 ipv zuid = 180...) Waarbij de ZO kant wat last van schaduw heeft.

je krijgt wel leuke richtingen met dat soort cijfers: ons huis ligt op ZWZW (zuidwest ten westen), de garage dus op WNNW (noordwest ten noorden) en OZZO (zuidoost ten zuiden)

Als ik die cijfers in pvgis invoer, met 2000Wp per kant, kom ik op 1170 + 1900 uit, dus zo'n 2000kWp tot 2500kWhp per jaar (schaduw effecten). Daar moet wel een warmtepomp op kunnen draaien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:03:
[...]

Hoe reken je die 2800W om naar 3200kWh? De WP delen door 0,875%?
Het verhaal begon met 4000 wp
Het vermogen 70 en opbrengst 80 procent indien onder 15 graden oost west

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:12:
[...]

Het verhaal begon met 4000 wp
Het vermogen 70 en opbrengst 80 procent indien onder 15 graden oost west
Ok, ik dacht dat het simpeler was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wailing_Banshee schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:03:
De hoek is 32 graden (pixels geteld en m'n middelbare wiskunde kennis weer opgepoetst :p)

Even om het plaatje kompleet te maken, de richtingen zijn dan 325 graden en 145 graden (pvgis 145 en -35, omdat zij uitgaan van zuid = 0 ipv zuid = 180...) Waarbij de ZO kant wat last van schaduw heeft.

je krijgt wel leuke richtingen met dat soort cijfers: ons huis ligt op ZWZW (zuidwest ten westen), de garage dus op WNNW (noordwest ten noorden) en OZZO (zuidoost ten zuiden)

Als ik die cijfers in pvgis invoer, met 2000Wp per kant, kom ik op 1170 + 1900 uit, dus zo'n 2000kWp tot 2500kWhp per jaar (schaduw effecten). Daar moet wel een warmtepomp op kunnen draaien....
cool, netjes.

nu het pvgis probleem.
ik had eerst 1900Wp op oost, en 1950Wp op west. (perfect oost-west. 45 graden dakhoek)
dat leverde mij 2900kWh per jaar op.
dat is een ander getal als pvgis je verteld. ;)

(een gedeelte komt door: doordat je 3850Wp op een 3000W omvormer hebt hangen.
en het is bewolkt, door de weerkaatsing op de wolken maakt de richting van de panelen niet uit.
en door "te veel" Wp krijg je nog steeds genoeg W om de omvormer met een leuk rendement te laten draaien. dus bewolkte dagen doen het dan niet eens zo heel slecht.
dit effect haal je alleen als je er voor zorg dat de Vmpp hoog genoeg in het bereik van de omvormer zit. ;) )

edit:
om het effect van weerkaatsing op wolken extra te benutten, heb ik nu 2x7 met een string extra plat.
hoe platter de meer je effect uit de weerkaatsing hebt. ;)

op dit moment heb ik 1x7x245Wp(45 graden) oost en 10x300Wp(45 graden) west (ben nog aan het verbouwen.
maar ik trek met de bewolking nu een 650W.
straks komt er de 1x7x245Wp(15 graden) nog bij en dan zou ik naar de 900-1000W moeten gaan.
niet slecht zou ik zeggen voor een bewolkte dag. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 30-04-2018 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:18:
[...]

(een gedeelte komt door: doordat je 3850Wp op een 3000W omvormer hebt hangen.
en het is bewolkt, door de weerkaatsing op de wolken maakt de richting van de panelen niet uit.
en door "te veel" Wp krijg je nog steeds genoeg W om de omvormer met een leuk rendement te laten draaien. dus bewolkte dagen doen het dan niet eens zo heel slecht.
dit effect haal je alleen als je er voor zorg dat de Vmpp hoog genoeg in het bereik van de omvormer zit. ;) )
Nu komen we in het gebied waar mijn oren beginnen te klapperen :p

https://www.zonnepanelen....ersol-tl3000-omvormer.pdf
Het bereik van de omvormer is de MPP-spanningsbereik, neem ik aan? Dus 90 tot 450V. De max ingangsspanning is 500V. 14 panelen, dus een Vmpp per paneel van de 30 tot 35V. Of snap ik het nu echt niet meer? (waarschijnlijk het laatste :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wailing_Banshee schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:31:
[...]

Nu komen we in het gebied waar mijn oren beginnen te klapperen :p

https://www.zonnepanelen....ersol-tl3000-omvormer.pdf
Het bereik van de omvormer is de MPP-spanningsbereik, neem ik aan? Dus 90 tot 450V. De max ingangsspanning is 500V. 14 panelen, dus een Vmpp per paneel van de 30 tot 35V. Of snap ik het nu echt niet meer? (waarschijnlijk het laatste :p)
lol, wel nee, je hebt het beter door als je denkt. ;)
maar hebt alleen nog een beetje bij schaving nodig.

eversol tl3000, oke.
de max is dus 500V.
dit is dan wel de Voc en niet de Vmpp. ;)
maar ook de Voc heeft een temperatuur coëfficiënt.
de kouder de cellen de hoger de Voc en de warmer de lager natuurlijk.
kom je op winter dagen boven de Voc, dan behoord je omvormer niet te starten.
(er is dus een beveiliging, maar er zijn best veel verhalen dat die beveiliging soms niet afdoende is en dat ze dan toch stuk gaan. of je daar mee wil experimenteren is dan je eigen keuze. ;) )

dan is het een TL omvormer en kun je naar dit grafiekje kijken (ander merk maar zal niet veel afwijken).
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
dan zie je dat hij het beste werkt rond de 350Vmpp (er staat 360V in de specs)
dat doe je meestal door 12x een 60cel 6" cellen paneel te gebruiken met +/-32Vmpp.
dat geeft je 12x32Vmpp=384Vmpp.

als de zon nu op je panelen staat, dan heb je 12x32Vmpp=384Vmpp met 8Ampp
als het bewolkt is dan heb je 12x32Vmpp=384Vmpp met 1Ampp.
of te wel of er nu zon is of niet de Vmpp die heb je altijd.
alleen de Ampp die gaat omhoog en omlaag met de hoeveelheid zon. ;)
(kleine kant tekening, als de panelen in de zon liggen worden ze natuurlijk wel warmer, en dat doet de Vmpp een beetje dalen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:47:
[...]
dan is het een TL omvormer en kun je naar dit grafiekje kijken (ander merk maar zal niet veel afwijken).
[afbeelding]
dan zie je dat hij het beste werkt rond de 350Vmpp (er staat 360V in de specs)
dat doe je meestal door 12x een 60cel 6" cellen paneel te gebruiken met +/-32Vmpp.
dat geeft je 12x32Vmpp=384Vmpp.

als de zon nu op je panelen staat, dan heb je 12x32Vmpp=384Vmpp met 8Ampp
als het bewolkt is dan heb je 12x32Vmpp=384Vmpp met 1Ampp.
of te wel of er nu zon is of niet de Vmpp die heb je altijd.
alleen de Ampp die gaat omhoog en omlaag met de hoeveelheid zon. ;)
(kleine kant tekening, als de panelen in de zon liggen worden ze natuurlijk wel warmer, en dat doet de Vmpp een beetje dalen.)
Ah, ik vroeg me al af wat die 360 betekende :D

Dan zouden 14 panelen dus net kunnen (7 per kant is mooier dan 6 per kant, het moet er estetisch ook wel een beetje uit zien!), want dan heb je 448 Vmpp. Is niet optimaal, maar dat is de gehele locatie al niet... Als we dan een leuk setje op de kop kunnen tikken, wordt het wel weer leuk, natuurlijk :D

Lastig spul, als je maar een simpele ontwikkelaar bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wailing_Banshee schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:35:
[...]

Ah, ik vroeg me al af wat die 360 betekende :D

Dan zouden 14 panelen dus net kunnen (7 per kant is mooier dan 6 per kant, het moet er estetisch ook wel een beetje uit zien!), want dan heb je 448 Vmpp. Is niet optimaal, maar dat is de gehele locatie al niet... Als we dan een leuk setje op de kop kunnen tikken, wordt het wel weer leuk, natuurlijk :D

Lastig spul, als je maar een simpele ontwikkelaar bent!
14x40Voc = 560Voc.
is wel iets meer als de 500Voc max. >:)
dus dat kan niet.

ook wil je oost-west werken, dus dan moet of 2x een mpp hebben of 2 stringen parallel zetten op 1mpp.
dan heb je maar 7x40Voc=280Voc en 7x32Vmpp= 224Vmpp.
de Ampp is dan wel 2x8A=16A. ;)

(als ik het goed begrijp heb je dus maar 1mpp in je omvormer, dus 2 stringen parallel.
beide parallel stringen moeten dan wel even veel cellen hebben zodat de Vmpp vrijwel gelijk is in beide stringen. ;) )

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 30-04-2018 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:52:
[...]

14x40Voc = 560Voc.
is wel iets meer als de 500Voc max. >:)
dus dat kan niet.

ook wil je oost-west werken, dus dan moet of 2x een mpp hebben of 2 stringen parallel zetten op 1mpp.
2 stringen. En ik weet dat 12 panelen op 2 stringen goed werkte met deze omvormer, want dat was onze eerste set :D
dan heb je maar 7x40Voc=280Voc en 7x32Vmpp= 224Vmpp.
de Ampp is dan wel 2x8A=16A. ;)

(als ik het goed begrijp heb je dus maar 1mpp in je omvormer, dus 2 stringen parallel.
beide parallel stringen moeten dan wel even veel cellen hebben zodat de Vmpp vrijwel gelijk is in beide stringen. ;) )
Het dak is aan beide kanten gelijk, dus dat is niet zo'n probleem :p En als de MAF zo gestegen is dat we die panelen gaan leggen, kopen we gewoon gelijk 14 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:46
Alrighty, de bestelling is de deur uit. 17 300Wp panelen en een 5KW omvormer (Fronius)

De vraag:
er liggen 1 of 2 panelen soms in een klein beetje schaduw, 1 ivm een klein pijpje op het dak en 1 ivm een dakkapel maar daar zit nog wat ruimte tussen.

De omvormer kan 2 strings aan, wat is dan een goede verdeling? 10 om 7 waarbij ik de twee schaduwpanelen in de 7 doe of een andere verdeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:43
@Looney11 welke Fronius heb je precies?

De string van 7 geeft een stringspanning minder dan 200V. Wat is de Vmpp-range van je omvormer?
Ik denk dat de verdeling 8/9 beter is dan 10/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:33

BlueTooth76

Let the sun shine!

Looney11 schreef op maandag 30 april 2018 @ 14:50:
Alrighty, de bestelling is de deur uit. 17 300Wp panelen en een 5KW omvormer (Fronius)

De vraag:
er liggen 1 of 2 panelen soms in een klein beetje schaduw, 1 ivm een klein pijpje op het dak en 1 ivm een dakkapel maar daar zit nog wat ruimte tussen.

De omvormer kan 2 strings aan, wat is dan een goede verdeling? 10 om 7 waarbij ik de twee schaduwpanelen in de 7 doe of een andere verdeling?
Met een "luchtfoto" incl. ligging is daar meer van te zeggen denk ik.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
Cranberry schreef op maandag 30 april 2018 @ 14:56:
@Looney11 welke Fronius heb je precies?

De string van 7 geeft een stringspanning minder dan 200V. Wat is de Vmpp-range van je omvormer?
Ik denk dat de verdeling 8/9 beter is dan 10/7.
De keuze is een Fronius Primo 5.0, ik twijfel nog of ik niet beter kan overstappen naar een 3-fase.

Vmpp is 280-800V

Van de panelen;
Vmpp 32.9V
Voc 40.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Looney11
17x 300 Wp in 1 vlak?
Die kunnen alle 17 gewoon in 1 string op een 3-fase omvormer.
Fronius Symo, SMA STP (=stil en goed uitleesbaar en schaduwmanagement) of Goodwe DT (geen ervaring mee)

Heb je nog meer dakvlakken waar eventueel panelen "kunnen" komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
Ja, alles ligt in 1 vlak op het ZW.

Ivm de hele gasdiscussie en dergelijke, wellicht toch verstandig om mijn net aansluiting om te zetten van 1 x 40A naar 3-fase 3 x 25A. Koken gaat later van gas naar inductie dus dan hoef ik dan geen andere omvormer te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Looney11
Bevalt hier ook prima alles op 3-fase....
De 3-fase doorstromer gebruikt zomaar 10.000 W voor mijn badje te vullen....;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
blauwemac schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:01:
Wij plannen 68 panelen van 300Wp te leggen op de schuur. Er moet daarvoor een nieuwe kabel worden gelegd naar het hoofdhuis van zo'n 55 meter. Ik denk aan een YMvK-as mb 4X6mm² grondkabel samen met een UTP-kabel in een mantelbuis. Goeie dikte denken jullie? Volgens http://drakanl.prysmiangroup.com/kabulator-nl zit ik dan op 1,7% verlies. Nog wel acceptabel en een 10 mm2 kabel is best wel duurer. Ik heb eigenlijk twee vragen. Gaat dat goed met die UTP-kabel samen met max. 25 Ampere in een mantelbuis? En, om graafwerk te besparen, wil ik alleen onder de grond waar ik plaveisel moet oversteken en was ik van plan om hem door struiken en heggen gewoon op de grond te leggen en langs gebouwen onder aan de muur vast. Kan dat zo maar? Of zijn er toch goede redenen om hem in te graven? Zo ja, hoe diep moet hij dan?
persoonlijk zou ik geen utp in de grond leggen, ik zou kiezen voor glasvezel in een waterdichte mantelbuis (bv tyleenslang of pvc en de koppelstukjes lijmen)

voordeel: glasvezel heeft geen hinder van 230v kabels
glasvezel heeft geen nadelen bij blikseminslag in de buurt
glasvezel is per meter veel goedkoper dan degelijk koper (utp)

nadeel: indien je nog helemaal geen sfp producten hebt kost het een paar tientjes meer dan utp

toevallig had ik hier niet zo lang geleden een paar vragen over:

Utp of toch glas onder de grond

zoals reeds aangegeven waneer je het goed wil doen gewoon ingraven op 60 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vindalex
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:22
Goedemiddag,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en ben onlangs eigenaar geworden van een nieuwbouwhuis met enkele zonnepanelen: 4x270W icm envertech evt248 of evt500. Onlangs heeft de aannemer de groep met de panelen van de aardlek gehaald. Eerder was deze wel aangesloten op een aardlekschakelaar.

Mij vraag: mag dat en kan dat volgens nen1010 voor het gebruikte systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
vindalex schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:57:
Goedemiddag,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en ben onlangs eigenaar geworden van een nieuwbouwhuis met enkele zonnepanelen: 4x270W icm envertech evt248 of evt500. Onlangs heeft de aannemer de groep met de panelen van de aardlek gehaald. Eerder was deze wel aangesloten op een aardlekschakelaar.

Hangt er natuurlijk vanaf of de timmerman van de aannemer of de electrcien de aardlek heeft afgekoppeld.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Bij mij heeft de PV elektricien ook een groep gemaakt buiten de aardlek om. Aardlek gaf volgens hem vaak problemen i.c.m. met een PV systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:03
Reken niet alleen met het stukje tot aan de meterkast, maar ook met het stuk vanaf jouw meterkast tot aan het transformatorhuisje. Die kabel is weliswaar veel dikker, maar ook veel langer, en daarom zeker niet verwaarloosbaar.
Daarom mijn voorkeur voor 3-fasen omvormers. Veel minder verliezen en veel minder kans op te hoge spanning.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Zelf hebben wij (nog?) geen zonnepanelen.
Maar wat ik en onze huisgenoot zich afvroegen was het volgende::
Ik twijfel nog over de veiligheid van een zgn thuisaccu, bij meerdere gemeenten is toepassing zelfs (door de brandweer) niet toegestaan!
Hoe hebben jullie de thuisaccu in huis geplaatst? En op welke plek? Het schijnt dat het door bepaalde gemeenten verboden is om deze in de meterkast te plaatsen. Stel je voor dat er brand uitbreekt in je huis, en de brandweer staat te blussen. Het lijkt mij niet een geheel veilig gevoel te geven als zo'n accu dan tot ontploffing zal komen. Zijn er Tweakers die hierover hebben nagedacht?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

AW_Bos schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:34:
Zelf hebben wij (nog?) geen zonnepanelen.
Maar wat ik en onze huisgenoot zich afvroegen was het volgende::

[...]

Hoe hebben jullie de thuisaccu in huis geplaatst? En op welke plek? Het schijnt dat het door bepaalde gemeenten verboden is om deze in de meterkast te plaatsen. Stel je voor dat er brand uitbreekt in je huis, en de brandweer staat te blussen. Het lijkt mij niet een geheel veilig gevoel te geven als zo'n accu dan tot ontploffing zal komen. Zijn er Tweakers die hierover hebben nagedacht?
Iemand die kan rekenen en geen eiland instalatie (offgrid) heeft heeft geen thuis accu's
men zal in nederland pas aan thuis accu's gaan als salderen geen optie meer is.
het ballentje ligt dus bij onze vrienden in denhaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:18
twain4me schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:44:
[...]

persoonlijk zou ik geen utp in de grond leggen, ik zou kiezen voor glasvezel in een waterdichte mantelbuis (bv tyleenslang of pvc en de koppelstukjes lijmen)

nadeel: indien je nog helemaal geen sfp producten hebt kost het een paar tientjes meer dan utp

De kosten van je SFP modules/routers zijn bij mijn weten wel iets meer dan een paar tientjes extra, 100 meter UTP grond kabel kost je ca 100 euro, voor glasvezel met routers, 2 sfp modules en voorbereide kabel ben je snel zo'n 300 euro kwijt (goedkoper heb ik het nog niet gevonden). Ik zou vermoedelijk ook voor glas gaan, maar het is wel prijzig. Ander alternatief is draadloos/wifi.

Voor het ingraven zou ik een grondsleuvenfrees huren, dan kan je vrij makkelijk die 60-90 cm diepte bereiken en is het gelijk goed.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

01001000 schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:13:
[...]

De kosten van je SFP modules/routers zijn bij mijn weten wel iets meer dan een paar tientjes extra, 100 meter UTP grond kabel kost je ca 100 euro, voor glasvezel met routers, 2 sfp modules en voorbereide kabel ben je snel zo'n 300 euro kwijt (goedkoper heb ik het nog niet gevonden). Ik zou vermoedelijk ook voor glas gaan, maar het is wel prijzig. Ander alternatief is draadloos/wifi.
elcheapo manier

2x https://www.fs.com/products/35333.html (38 euro)

2x https://www.fs.com/products/50147.html (55 meter/upc/pvc/ 2mm (23 euro) (1 spare)

3x https://www.fs.com/products/29849.html 18 euro (1 spare)

totaal 79 euro

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 30-04-2018 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
01001000 schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:13:
[...]

Voor het ingraven zou ik een grondsleuvenfrees huren, dan kan je vrij makkelijk die 60-90 cm diepte bereiken en is het gelijk goed.
En je hebt gelijk alle andere kabels in je tuin getraceerd....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

twain4me schreef op maandag 30 april 2018 @ 18:52:
[...]

Iemand die kan rekenen en geen eiland instalatie (offgrid) heeft heeft geen thuis accu's
men zal in nederland pas aan thuis accu's gaan als salderen geen optie meer is.
het ballentje ligt dus bij onze vrienden in denhaag.
Daar heb je gelijk in.... :)

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Laatst online: 20:57
Zijn er al mensen die reactie hebben gehad van het nationale solaronderzoek?
Bij mij is er helaas geen betrouwbare performance ratio uit het onderzoek gekomen.
Daar zit je dan maanden op te wachten :(
Goedemiddag,

Is er een reden waarom men de PV groep vanachter de aardlekschakelaar heeft verwijderd?
Volgens nen1010 dient alles in een woonhuis op een aardlekschakelaar te zijn aangesloten.
Ik mag hopen dat de aannemer op zijn minst heeft gekeken of de aardverspreidingsweerstand voldoende laag is om groepen direct aan te sluiten.
Ik weet deze grens niet uit mijn blote hoofd, maar ik zal morgen de nen1010 wel eens openslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:43
@205Gutmann Heb vorige week ook hetzelfde mailtje gehad van het Nationaal Solar Onderzoek:
"Helaas kwam er uit de analyse van uw systeem geen of een onbetrouwbare performance ratio. Dit kan komen doordat wij uw systeem niet goed hebben kunnen modeleren of door het invoeren van foutieve waarden. Hierdoor is uw systeem niet meegenomen in de analyse. Onze excuses hiervoor"

Vreemd verhaal. Weet 100% zeker dat ik de juiste gegevens heb ingevoerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Cranberry op 30-04-2018 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Laatst online: 20:57
@Cranberry Ik weet ook zeker dat ik de juiste gegevens heb ingevoerd, misschien dat ze een aanname gedaan hebben dat ik verkeerde gegevens heb aangeleverd omdat mijn panelen op het noorden liggen.

Ik vindt het sowieso jammer dat je maanden langer dan beloofd op de uitslag moet wachten en vervolgens zo'n teleurstellend antwoord krijgt.
Wellicht dat het iets te maken heeft met het grote aantal aanmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
twain4me schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:31:
[...]

elcheapo manier

2x https://www.fs.com/products/35333.html (38 euro)

2x https://www.fs.com/products/50147.html (55 meter/upc/pvc/ 2mm (23 euro) (1 spare)

3x https://www.fs.com/products/29849.html 18 euro (1 spare)

totaal 79 euro
Nice! daar komen mijn leveranciers niet bij in de buurt, ik ben duidelijk iets teveel gewend aan de Cisco oplossingen van deze wereld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
reneeke1970 schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:32:
[...]

En je hebt gelijk alle andere kabels in je tuin getraceerd....
Tsja, als je echt geen idee hebt waar je kabels liggen dan kan je beter bovengronds gaan werken. Met de hand 60 meter uitfreezen lijkt me niet echt een plezierige klus (en een goeie kans dat je met je schep nog steeds door een bestaande kabel gaat). Maar zoveel kabelwerk ligt er meestal niet in de gemiddelde tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
01001000 schreef op maandag 30 april 2018 @ 21:04:
[...]

Tsja, als je echt geen idee hebt waar je kabels liggen dan kan je beter bovengronds gaan werken. Met de hand 60 meter uitfreezen lijkt me niet echt een plezierige klus (en een goeie kans dat je met je schep nog steeds door een bestaande kabel gaat). Maar zoveel kabelwerk ligt er meestal niet in de gemiddelde tuin.
Vergis je je toch denk, ik heb er drie plus een gas leiding in oprit. Ik graaf altijd met de hand, die paar uurtjes....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
reneeke1970 schreef op maandag 30 april 2018 @ 21:09:
[...]

Vergis je je toch denk, ik heb er drie plus een gas leiding in oprit. Ik graaf altijd met de hand, die paar uurtjes....
Ok, aan de voorkant is een ander verhaal :) Daar graaf ik ook met de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Goedemiddag,

Kortweg: waarschijnlijk niet. om dat zeker te weten moet je de waarde van de aardverspreidingsweerstand weten van de aarding van de woning. dat kan meegeleverd zijn of een aardpen.
Is de waarde groter dan 1,nogwat Ohm dan mag het niet. @CurlyMo hierdoor is elke woning anders.

Ga er maar vanuit dat als de rest van de woning wel geheel achter aardlek zit dan moet er een andere aardlek komen, een 100mA variant, vaak word dat dan een aardlek automaat (B16/0,100). Kijk even in deel 5, daar komt de aardlek discussie een paar keer langs.
En omdat die 100mA variant duur en lastig te verkrijgen is, word ie wel eens niet geplaatst.

[ Voor 19% gewijzigd door Andre1973 op 30-04-2018 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
01001000 schreef op maandag 30 april 2018 @ 21:10:
[...]

Ok, aan de voorkant is een ander verhaal :) Daar graaf ik ook met de hand
Bij mij is voorkant trottoir, eigendom gemeente.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Andre1973 schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:17:
[...]
@CurlyMo hierdoor is elke woning anders.
Ik gaf het vooral aan om aan te geven dat het vaker voorkomt (door een NEN gecertificeerd elektricien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

CurlyMo schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:26:
[...]

Ik gaf het vooral aan om aan te geven dat het vaker voorkomt (door een NEN gecertificeerd elektricien).
En soms mag het ook, al is het niet aan te raden. Die waarde op de tekening is vaak al 40 jaar oud, en er kan een hoop gebeuren in die tijd (quote van mijn moeder:"de douche prikt", daar moest dus een verse aardpen komen, en een nieuw koffezet apparaat)
En vaak mag het niet. Maar omdat het soms wel mag, en dat lekker goedkoop is doen sommige bedrijven net alsof ze niet beter weten.

Maar misschien moet er ook een stukje in de startpost komen hierover @Noord27 of heb ik er net in de gouwe geit overheen gelezen?

[ Voor 9% gewijzigd door Andre1973 op 30-04-2018 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:33

BlueTooth76

Let the sun shine!

Als ik straks:

16x Ja Solar 290 Wp op het oosten heb,
16x LG Neon R 370 Wp op het westen en
10x Panasonic Hit N330 Wp op het zuiden

Hoe komt dat dan met de strings en de MPPT van zo'n SMA omvormer?
Want ligging, aantallen en Vmpp verschillen nogal per string.

Of is het gewoon een kwestie van de strings aansluiten en de SMA redt zich er wel mee?

edit: of doe ik er verstandiger aan om oost-west dezelfde (en het zelfde aantal) panelen te leggen?

[ Voor 39% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-05-2018 09:16 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vindalex
  • Laatst online: 15:22
Andre1973 schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:30:
[...]

En soms mag het ook, al is het niet aan te raden. ...
En vaak mag het niet. Maar omdat het soms wel mag, en dat lekker goedkoop is doen sommige bedrijven net alsof ze niet beter ...
Allen alvast bedankt voor de reacties.

Ik zal navragen of ik deze informatie kan ontvangen van de aannemer. Daarnaast, klopt het dat het wel of niet plaatsen van een aardlek ook afhankelijk is van het type omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wailing_Banshee schreef op maandag 30 april 2018 @ 14:41:
[...]
2 stringen. En ik weet dat 12 panelen op 2 stringen goed werkte met deze omvormer, want dat was onze eerste set :D
tja, het werkte, maar was het echt goed?
dat weet je niet, nog dat ik dat weet. ;)
ik dacht vroeger dat een 900kWh/kWp het hoogste was wat kon in mijn stad.
tot ik met een setje een 1000kWh/kWp voor elkaar kreeg.
en nu heb ik een set waar ik bijna 1100kWh/kWp voor elkaar krijg.
(nu ben ik opzoek naar een lokatie om een 1150kWh/kWp voor elkaar te gaan krijgen, maar die plekjes zijn lastig te vinden.)
en dat voor een stad zoals tilburg, niet de beste lokatie van het land als je het vergelijkt met de kuststreek. ;)
Het dak is aan beide kanten gelijk, dus dat is niet zo'n probleem :p En als de MAF zo gestegen is dat we die panelen gaan leggen, kopen we gewoon gelijk 14 panelen.
ach als je wil kan je omvormer 2x10x300Wp aan in een oost-west achtige setup.
je topt dan wel wat af, maar een 4500kWh per jaar is dan geen gek getal.
tja, Wp is nu zo goedkoop geworden, waarom niet. ;)
(dak ruimte is eerder een probleem >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 09:03:
[...]

tja, het werkte, maar was het echt goed?
Het haalde meer op dan dat begroot was via pvgis of volgens de offerte, dus goed genoeg voor mij :D
en dat voor een stad zoals tilburg, niet de beste lokatie van het land als je het vergelijkt met de kuststreek. ;)
Ik woon verkeerd, ik had eigenlijk 12km naar het noorden moeten wonen... Zeer frustrerend als je naar huis rijdt, huis in de schaduw van een wolk ziet staan en 12km verderop de zon volop de RDW centrale en windmolens ziet staan... Daar liggen mijn panelen niet! (helemaal als die noord oostelijke horizon helemaal vrij is van wolken, terwijl de rest helemaal bewolkt is...)
ach als je wil kan je omvormer 2x10x300Wp aan in een oost-west achtige setup.
je topt dan wel wat af, maar een 4500kWh per jaar is dan geen gek getal.
tja, Wp is nu zo goedkoop geworden, waarom niet. ;)
(dak ruimte is eerder een probleem >:) )
Ja, er kunnen misschien 8 panelen op een rijtje (dakpannen tellen is niet nauwkeurig genoeg om dat precies te bepalen :P), maar in ieder geval 7. En zeker geen 10! En aftoppen vind ik geen probleem op dat dak (wil het absoluut niet hebben op m'n hoofdsysteem!)

En we wekken nu al voldoende op om ons jaarverbruik te dekken. Alleen de 4 wintermaanden nog niet (november t/m februari) Vooral omdat we dus nogal ver naar het westen zitten gedraaid, hebben we in de winter nauwelijks zon op ons hoofddak. De zon gaat dan onder tegen de tijd dat hij eindelijk vol op het dak zou komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-06 10:30
205Gutmann schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:06:
Zijn er al mensen die reactie hebben gehad van het nationale solaronderzoek?
Bij mij is er helaas geen betrouwbare performance ratio uit het onderzoek gekomen.
Daar zit je dan maanden op te wachten :(
Hier is het wel gelukt:
Tijdens de registratie van uw deelname gaf u aan dat er 182 panelen met een totaal nominaal vermogen van 52780 Wp op uw dak zijn geïnstalleerd. Daarnaast heeft u aangegeven dat de kWh opbrengst van installatiedatum (28/02/2013) tot registratiedatum (14/09/2017) 239079 kWh was. Door een analyse van uw dak te combineren met meteorologische data hebben we geschat dat er in totaal een instraling van 981358 kWh/m2 beschikbaar is geweest voor uw zonnestroom systeem. De performance ratio (PR) is daarmee 1,18 over deze periode.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 09:17:
[...]
Het haalde meer op dan dat begroot was via pvgis of volgens de offerte, dus goed genoeg voor mij :D
jep, en dat zijn precies de partijen die liever iets te laag schatten, zodat ze niet op hun donder krijgen als het niet klopt van de gebruiker.
het lijkt daardoor dat het dus goed is wat de set doet. ;)
Ik woon verkeerd, ik had eigenlijk 12km naar het noorden moeten wonen... Zeer frustrerend als je naar huis rijdt, huis in de schaduw van een wolk ziet staan en 12km verderop de zon volop de RDW centrale en windmolens ziet staan... Daar liggen mijn panelen niet! (helemaal als die noord oostelijke horizon helemaal vrij is van wolken, terwijl de rest helemaal bewolkt is...)
het gras in de andere wei is altijd groener. ;)
ach mijn oost-west is niet ontstaan door dat ik oost-west wou.
maar omdat het hele huis verbouwen te duur is en te lastig. (zuid blijft het tofste om te hebben)
moet het er maar mee doen, dan maar het beste maken van wat er is.
(van het weekend de 2 verschillende hoeken op oost gaan terug bouwen,
heb nu even maar 7x245Wp op oost. :-( )
Ja, er kunnen misschien 8 panelen op een rijtje (dakpannen tellen is niet nauwkeurig genoeg om dat precies te bepalen :P), maar in ieder geval 7. En zeker geen 10! En aftoppen vind ik geen probleem op dat dak (wil het absoluut niet hebben op m'n hoofdsysteem!)

En we wekken nu al voldoende op om ons jaarverbruik te dekken. Alleen de 4 wintermaanden nog niet (november t/m februari) Vooral omdat we dus nogal ver naar het westen zitten gedraaid, hebben we in de winter nauwelijks zon op ons hoofddak. De zon gaat dan onder tegen de tijd dat hij eindelijk vol op het dak zou komen...
als je naar 8 kunt gaan, is dat een aanrader, heb je gewoon net iets meer Vmpp voor de omvormer.
(maar 7 zal het ook doen.)
12x is helemaal tof voor de Vmpp, maar als het niet past is dat maar jammer.

maar lekker hoor om in over productie te kunnen gaan.
ik kwam afgelopen jaar nog een +/-1600kWh te kort, dit door de warmtepomp.
ik hoop dat gat te dichten dit jaar(maar ben waarschijnlijk voor dit jaar al te laat, maar goed dan maar volgend jaar, wat in het vat zit ....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-05 10:20
Hallo iedereen. Met de winst die ik uit de crypto-markt gehaald heb wil ik dit jaar zonnenpanelen op mijn dak laten installeren. Ik heb hiervoor al eens een prijsindicatie laten maken door "zelfstroom", waaarbij ze het volgende melden (let op; dit is van november 2017):
Zoals belooft hierbij een prijsindicatie. Ik kan 8 zonnepanelen bij u op het dak plaatsen. Incl. btw €4221,02 en Excl. btw €3488,44. De BTW die je betaald vragen wij gratis voor je terug. Onze boekhouder gaat hiervoor voor u aan de slag. Het systeem heeft u binnen 7 jaar en 3 maanden terugverdiend. Heeft u interesse neem dan contact met me op.
en op navraag mbt de kWh
Dit zal op jaar basis 2338 KWH zijn.
Daarnaast weet ik dat zelfstroom naast de prijzen hierboven ook zegt de rest van de energie dan tegen kostprijs te leveren.

Na wat zoeken op internet lijkt het wel heel erg moeilijk om prijzen te vergelijken. Iedere aanbieder lijkt prijzen en performance achter een "vraag een offerte" te verstoppen.

Onze huidige energieleverancier is Qurrent. Dit ivm de combinatie van goed geprijst en volledig groene stroom. Het liefst wil ik bij een andere aanbieder ook alleen volledig groene stroom afnemen.

Mijn vraag hier dus; kunnen jullie mij helpen met het kiezen van een leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@kv83
een tip, pas op met partijen die stroom en PV leveren.
die hebben geen baat bij een goedkoop systeem te leveren. ;)
beter is een echte PV partij te zoeken voor een betere deal.

om te vergelijken moet je het aantal Wp per paneel weten.
ik gok dat de geoffereerde panelen een 280Wp zullen zijn.
dan totaal prijs ex BTW / aantal Wp.

dan kom ik ongeveer uit op 1,60€/Wp.
en dat is best duur.

een beetje afhankelijk van je dak en mogenlijkheden, moet dat eerder richting de 1€/Wp gaan.
(maar kan hoger of lager zijn met ongeveer 0,20€/Wp.)

hoe groter het systeem dat je kunt leggen de goedkoper het word in €/Wp.

elke Wp kan 1kWh opleveren (met een redelijk goed dak en flink wat zon.)
1kWh = +/- 0,19€.

dus ga meer offertes vragen en je zult zien dat het beter kan. ;)

(wil je meer weten over de mogenlijkheden op dak, open een eigen topic met foto's en info.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv83
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-05 10:20
migjes schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:18:
@kv83
een tip, pas op met partijen die stroom en PV leveren.
die hebben geen baat bij een goedkoop systeem te leveren. ;)
beter is een echte PV partij te zoeken voor een beter deal.

om te vergelijken moet je het aantal Wp per paneel weten.
ik gok dat de geoffereerde panelen een 280Wp zullen zijn.
dan totaal prijs ex BTW / aantal Wp.

dan kom ik ongeveer uit op 1,60€/Wp.
en dat is best duur.

een beetje afhankelijk van je dak en mogenlijkheden, moet dat eerder richting de 1€/Wp gaan.
(maar kan hoger of lager zijn met ongeveer 0,20€/Wp.)

hoe groter het systeem dat je kunt leggen de goedkoper het word in €/Wp.

elke Wp kan 1kWh opleveren (met een redelijk goed dak en flink wat zon.)
1kWh = +/- 0,19€.

dus ga meer offertes vragen en je zult zien dat het beter kan. ;)

(wil je meer weten over de mogenlijkheden op dak, open een eigen topic met foto's en info.)
Aha! Thanks, dat is in ieder geval al goed om te weten. Kan ik dat topic gewoon in dit forum openen? Is wellicht handig ja. Welke info zou ik er sowieso in moeten plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
kv83 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:22:
[...]

Aha! Thanks, dat is in ieder geval al goed om te weten. Kan ik dat topic gewoon in dit forum openen? Is wellicht handig ja. Welke info zou ik er sowieso in moeten plaatsen?
gewoon in het duurzame gedeelte een eigen topic maken is goed.

handige info:
1 fase of 3 fase in huis?
een lucht foto van het dak.
maar ook wat zelfgemaakte foto's van het dak kunnen helpen.
maten van het dak zo ver je dat kunt meten.
en dan krijg je vast wel al tips om aanvullende info te geven.
(de beter de info, de beter antwoord je krijgt natuurlijk.)

het is ook een beetje wat je wil, en wat je eigen visie is.
wil je duurder met extra veel opbrengst of wil je cheap-ass een beetje opbrengst.
etc etc..
(ik zelf wil liever wat duurder met erg veel opbrengst, ik stook mijn huis al grote deels warm met elektra (warmtepomp) dus heb ook al bijna geen gas rekening meer. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Ja, glasvezel zou ook nog kunnen. Pffff, weer een nieuw terrein om snel genoeg over te leren om iets zinnigs te kunnen bestellen zonder intussen failliet te gaan. Gewoon nergens over nadenken en bestellen wat @twain4me aangeeft?

1x (of 2x?) Mini 1x 10/100/1000Base-T RJ45 to 1x 1000Base-X SFP Slot Gigabit Ethernet Media Converter, AC 100V~240V

Dat lukt nog wel, maar bij deze hieronder zijn nogal wat opties waaruit je moet kiezen:
https://www.fs.com/products/50147.html

Ik kan alleen de lengte zelf bedenken. :)

en hier ook vele opties:
https://www.fs.com/products/29849.html

Welke moet ik hebben?
Ook zie ik dat ze geen supersnelle levertijd hebben. Donderdag en vrijdag wil ik gaan graven. Ik kan wel een mantelbuis leggen, maar hoe krijg ik dan ooit die glasvezel er over bijna 55 meter in, met best wel veel (ook bijna haakse) bochten? Trekken aan een touwtje? Stofzuiger aan het einde zetten?

@Andrehj : 3-fasen heb ik al: 68 panelen van 300Wp moeten er komen. Maar dan nog steeds max 25A per ader. Zou 4x6 mm2 niet genoeg zijn om hoge voltages te voorkomen. Ik ben vergeten gisteren te meten, kan pas donderdag weer, maar in de straat ligt amper PV, dus kans op hoog voltage lijkt me niet zo groot, toch? of zei ik dat al?

@01001000 grondsleuvenfrees ziet er gaaf uit, maar bij ons ligt van alles in de grond, boerderij met meerdere schuren waaraan al van alles geprutst is, dus daar durf ik niet aan, ook is er maar weinig recht toe recht aan, vooral tuinperkjes. Ik ben inderdaad van plan deels bovengrond, bijvoorbeeld binnenlangs een schuur tegen de muur van hoofdhuis aan.
twain4me schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:44:
[...]

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

blauwemac schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:58:
Ja, glasvezel zou ook nog kunnen. Pffff, weer een nieuw terrein om snel genoeg over te leren om iets zinnigs te kunnen bestellen zonder intussen failliet te gaan. Gewoon nergens over nadenken en bestellen wat @twain4me aangeeft?
Dat is het laatste wat ik zou adviseren, ik heb het even snel bij elkaar gezocht, omdat er twijfels waren over de kosten, verstandig is het om het even te vragen aan iemand die er echt iets van weet, zoals je kan lezen in mijn andere post ben ik ook maar een glasvezel newbee

zelf maak ik gebruik van poe switches met spf aansluitingen, ik heb een hekel aan alles met een adapter :p (dus ook media convertors)

Mij is geadviseerd om voor singlemode fiber te gaan en dan met een duplex aansluiting.
misschien is het een beter idee om advies te vragen in het netwerk deel van die forum (je kan denk ik ook gewoon reageren in mijn topic, zo oud is dat nog niet...)
De helpdesk van die website fs.com is raar maar inhoudelijk prima. ik heb ze gemailed, andere mensen hebben goede ervaringen met de chat.

ik ga ervanuit dat @Anoniem: 37691 e.a. je prima zullen helpen.

edit: qua trekken door de mantelbuis doe ik het in kleine stukjes van 8 metermet plakband de glasvezel aan een stuk zwarte vd kabel (huis tuin en keuken electradraad) en die draad gewoon door die 8 meter drukken
en dan voorzichtig erdoorheen trekken. ik ben alleen maar in het bezit van stalen trekveren, en daar heb je weinig gevoel mee. zoon goedkope nylon veer schijnt ook prima te werken.
ik rijg dus eigenlijk de buizen over de glasvezel ;)

met lijmen van mof en buis blijf ik iets van de rand weg en laat de lijm iets drogen zodat hij niet extreem vloeibaar meer is en dus ook niet naar binnen zal lopen
haakse bochten is veelal een keuze, je kan ze bijna altijd wel flauw of minder haaks maken

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 01-05-2018 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Ha, dank voor je antwoord. Het wordt me toch te ingewikkeld en ik ga gewoon UTP-grondkabel leggen. Vooral omdat de buis waar de boel anders doorheen zou moeten nogal wat bochten gaat krijgen en ik bang ben dat ik daar nooit wat voor kabel dan ook doorheen zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:50
Zijn hier ook mensen die stand-alone systemen hebben met 12v of 24v?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
xzaz schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:23:
Zijn hier ook mensen die stand-alone systemen hebben met 12v of 24v?
Ja in mijn camper....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
Een Klein vraagje,

Binnenkort ga ik 1 enkele paneel plaatsten op mijn schuur en aansluiten op een stopcontact (meer ruimte is er niet en verhuurder wil niks op het dak :-( )
Weet iemand welke teruglever device ik het besten kan gebruiken in een stopcontact? geen poespas gewoon een display die aangeeft hoeveel het paneel oplevert. Diegene die ik gevonden heb zijn niet leverbaar meer.

Bedankt alvast!
Gr Erik

[ Voor 0% gewijzigd door Erik2B op 01-05-2018 14:49 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Heb je daar een uiteenzetting van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
xzaz schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:08:
[...]

Heb je daar een uiteenzetting van?
Nou een solar frontier op dak met een mppt regelaar op een 12 volt semi tractie accu.
Of bedoel je dat niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Erik2B schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:48:
Een Klein vraagje,

Binnenkort ga ik 1 enkele paneel plaatsten op mijn schuur en aansluiten op een stopcontact (meer ruimte is er niet en verhuurder wil niks op het dak :-( )
Weet iemand welke teruglever device ik het besten kan gebruiken in een stopcontact? geen poespas gewoon een display die aangeeft hoeveel het paneel oplevert. Diegene die ik gevonden heb zijn niet leverbaar meer.

Bedankt alvast!
Gr Erik
Voor slechts één paneel kun je het beste een micro omvormer nemen, past het best bij één paneel. Kijk maar eens op site van sun solar punt nl. Voor twee of drie panelen krijg je steca 300/500 of soladin 600.
Maar display met vermogen helaas.....
Voor tientje heb je losse kWh meters voor terug leveren bij hornbach bv

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-06 20:53
Goedemiddag, Ik heb sinds een week een nieuwe Omnik TL2-1P-1K-M omvormer.
Deze werkt erg goed maar ik merkte dat hij met een gedeeltelijke beschaduwing van 1 paneel bijna helemaal terug viel naar zeg maar 50Watt. Ik heb hier 2 stringen aanzitten.
Nu heb ik met de instellingen lopen stoeien om te kijken of dit wat te verbeteren viel.
Nu had ik vorige week in de felle zon een continu vermogen van 1034watt wat hij terug leverde aan het net.
Nu heb ik in de felle zon net als vorige week een maximaal vermogen van 790 watt. Ik heb dus met die instellingen veranderen iets gedaan wat niet goed was. Hij begrensd nu op een vermogen van 790 watt.
Nu heb ik lopen kijken bij de Set V/F Value
en bij de Coefficient instellingen

Weet iemand op welke waarden deze moeten staan?
Het gaat dan om de FH1 , FH2, FL1, FL2, VH1, VH2, VL1, VL2
en ook PVVolt coef:
PV curr coef
Busvolt coef
Gridvolt coef
Watt coef
InvVolt

Kan iemand mij hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
reneeke1970 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:10:
[...]

Nou een solar frontier op dak met een mppt regelaar op een 12 volt semi tractie accu.
Of bedoel je dat niet?
Ja, heb jij die van victron of een cheap ebay ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
reneeke1970 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:14:
[...]

Voor slechts één paneel kun je het beste een micro omvormer nemen, past het best bij één paneel. Kijk maar eens op site van sun solar punt nl. Voor twee of drie panelen krijg je steca 300/500 of soladin 600.
Maar display met vermogen helaas.....
Voor tientje heb je losse kWh meters voor terug leveren bij hornbach bv
Was misschien niet helemaal duidelijk. het is een complete set incl micro omvormer. het ging me meer om kWh meter die laat zien hoeveel ik terug lever.

Is elke kWh meter geschikt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
xzaz schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:26:
[...]

Geen van beide want die gaan niet tot 150 volt wat nodig is voor een solar frontier. Maar die Victron is wel goed als jou paneel spanning binnen die specificatie valt. Een mppt versie is in ieder geval belangrijk. Dus neem geen chinees van 20 euro.
Minder dan 75 vind je geen goeie denk.

Deze heb ik https://zaanzon.nl/shop/b...-solar-mppt-laadregelaar/

[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 01-05-2018 15:41 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:29
Vandaag dan eindelijk de lang verwachte terugkoppeling van het Nationale solaronderzoek. Ze hebben er even de tijd voor genomen in Eindhoven en in Utrecht, maar dan heb je ook wat.

Geachte heer Peacelord,

Bedankt voor uw deelname aan het Nationaal Solar Onderzoek. De Technische Universiteit Eindhoven en Universiteit Utrecht zijn u zeer erkentelijk. Onze excuses voor het vertraagd terugkoppelen van deze resultaten.

Helaas kwam er uit de analyse van uw systeem geen of een onbetrouwbare performance ratio. Dit kan komen doordat wij uw systeem niet goed hebben kunnen modeleren of door het invoeren van foutieve waarden. Hierdoor is uw systeem niet meegenomen in de analyse. Onze excuses hiervoor.

De resultaten van het onderzoek kunt u lezen in het definitieve rapport dat door de universiteiten wordt gepubliceerd. Zodra dit beschikbaar is krijgt u hier bericht van.

Nogmaals bedankt voor uw deelname en we wensen u een zonnige zomer.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
reneeke1970 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:31:
[...]

Geen van beide want die gaan niet tot 150 volt wat nodig is voor een solar frontier. Maar die Victron is wel goed als jou paneel spanning binnen die specificatie valt. Een mppt versie is in ieder geval belangrijk. Dus neem geen chinees van 20 euro.
Minder dan 75 vind je geen goeie denk.

Deze heb ik https://zaanzon.nl/shop/b...-solar-mppt-laadregelaar/
Bedankt, wou eigenlijk een beetje spelen met 12v tuinverlichting en deze aansluiten op een stand-alone systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 22:11

WoudseHoeve

Hobby Boer

Erik2B schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:29:
[...]

Was misschien niet helemaal duidelijk. het is een complete set incl micro omvormer. het ging me meer om kWh meter die laat zien hoeveel ik terug lever.

Is elke kWh meter geschikt dan?
zo iets :
bij conrad

of hier

[ Voor 11% gewijzigd door WoudseHoeve op 01-05-2018 16:05 ]

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
xzaz schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:55:
[...]

Bedankt, wou eigenlijk een beetje spelen met 12v tuinverlichting en deze aansluiten op een stand-alone systeem.
Met flinke accu en weinig vermogen aan verlichting zal dit wel lukken. Je moet een lader vinden met externe aansluiting die uit gaat als accu spanning te laag word. Één keer je accu leeg trekken en het is snel gedaan met je accu(dat is al onder 50 procent ). Ik heb met 50 watt vijver pomp geprobeerd maar twee dagen bewolkt weer en stil staat de pomp.
Valt allemaal best tegen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 22:11

WoudseHoeve

Hobby Boer

blauwemac schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:13:
Ha, dank voor je antwoord. Het wordt me toch te ingewikkeld en ik ga gewoon UTP-grondkabel leggen. Vooral omdat de buis waar de boel anders doorheen zou moeten nogal wat bochten gaat krijgen en ik bang ben dat ik daar nooit wat voor kabel dan ook doorheen zou krijgen.
https://www.allekabels.nl...ndkabel/netwerkkabel.html

Ik was laatst bij een kennis. Die had een 110mm rioolbuis naar zijn schuur gelegd, met een touwtje er door.....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
reneeke1970 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:06:
[...]

Met flinke accu en weinig vermogen aan verlichting zal dit wel lukken. Je moet een lader vinden met externe aansluiting die uit gaat als accu spanning te laag word. Één keer je accu leeg trekken en het is snel gedaan met je accu(dat is al onder 50 procent ). Ik heb met 50 watt vijver pomp geprobeerd maar twee dagen bewolkt weer en stil staat de pomp.
Valt allemaal best tegen
Die draaide 24/7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Dank. Ja, zou best goed werken, maar ik heb veel te veel bochten en dan schijnt het bji het trekken vast te lopen. En rioolbuis leggen met veel bochten is echt ook veel werk en bovendien onhandig want ik moet ook meerdere keren door een muur heen.
WoudseHoeve schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:07:
[...]

https://www.allekabels.nl...ndkabel/netwerkkabel.html

Ik was laatst bij een kennis. Die had een 110mm rioolbuis naar zijn schuur gelegd, met een touwtje er door.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nee s'nachts 6 uurtjes op 90 AH accu, overdag draait hier alles al op de zon.
Maar zes uurtjes ruim vier ampère trekken lukt niet omdat dat er overdag vaak niet terug word in gestopt.
Dan heb je of veel zon nodig of veel panelen .

Ben er snel mee gestopt want iedere dag accu leeg halen is niet zo best voor hem. Een kleine led lamp in de tuin zou wel kunnen, maarja voor dat beetje stroom besparen ga ik allemaal niet moeilijk doen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 11-06 14:53
xzaz schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:26:
[...]

Hiero een el cheapo van Ali Banggood gebruikt. Doet het inmiddels 2 jaar :) De eerste gaf vrij snel de geest. Kunnen niet zo best tegen kortsluiting :) .

Zie voor 12V stand alone set: drielp in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

De spanningsregelaar beschermt de accu tegen over- en onderspanning. Geen MPPT, die zijn wat duurder. Om mee te spelen zijn die dingen van een tientje prima. Zoiets bedoel ik dan: https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

2x USB lader is ook makkelijk, gelijk je telefoon opladen

[ Voor 40% gewijzigd door drielp op 01-05-2018 16:58 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:03
blauwemac schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:58:
@Andrehj : 3-fasen heb ik al: 68 panelen van 300Wp moeten er komen. Maar dan nog steeds max 25A per ader. Zou 4x6 mm2 niet genoeg zijn om hoge voltages te voorkomen. Ik ben vergeten gisteren te meten, kan pas donderdag weer, maar in de straat ligt amper PV, dus kans op hoog voltage lijkt me niet zo groot, toch? of zei ik dat al?
Dat zul je toch echt zelf moeten meten. Meet eens bij half bewolkt weer wat de spanningen doen als het ineens bewolkt of weer onbewolkt wordt in je wijk? Dan weet je echt hoe de bestaande PV-systemen de spanning beinvloeden.
De weerstand van de bekabeling tussen je meterkast en de wijkcentrale kun je bepalen door een flinke belasting (twee straalkachels via twee groepen of zo, dus 4 kW) op één fase te zetten en te checken hoeveel de spanning hierdoor daalt. Als je dat van alledrie de fasen doet kun je de spanningsverhoging door je eigen PV (25A per fase) over dit traject berekenen. Tot slot doe je hetzelfde met je kabel tussen de meterkast en je omvormer en klaar ben je.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-06 19:02
Hallo heren,

Ik heb een vraag. Ik heb onlangs een aantal gebruikte Sunpower panelen op de kop weten te tikken. Ik heb 6 stuks SPR-300-WHT- 96 cells (300W) en 3 stuks SPR-240-WHT 72 cells (240/238/225W). Zijn al deze panelen gewoon in 1 string te combineren omdat ze per cel hetzelfde voltage en dezelfde stroom leveren? Ik had eerder ook het voorbeeld van Panasonic langs zien komen op dit forum. De totale openklemspanning lijkt op 528V te komen en de Vmpp op 450V. Dit kan op de meeste 1 fase omvormers toch prima?

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:55
Vorige week woensdag zijn er bij mij zonnepanelen geinstalleerd.

Zonnepanelen

Ze produceren al stroom. Vandaag 16 kWh tot nu toe.

Ik wou graag logging via een netwerkkabel ipv Wifi dus heeft de verkoper Solax X1 BOOST 5.0 - T (2 mpp) geinstalleerd met een Solax pocket LAN 2.0 module en de netwerkkabel getrokken.
De logging/app was niet op dezelfde dag geconfigureerd. Dus ik heb die avond nog even op internet gezocht of ik de handleiding van de pocket LAN module kon vinden maar daar ben ik niet in geslaagd.

Donderdagochtend heb ik een e-mail gestuurd aan de verkoper met de vraag over de logging. Gisterochtend nog even gebeld en de verkoper zei dat hij het diezelfde dag oppakt.
Ik krijg de indruk dat Solax een vrij nieuw merk is in Nederland en de pocket LAN onbekend.

Volgens de betalingscondities moet ik binnen 5 dagen na installatie betalen (die zijn inmiddels voorbij). Ik heb nog niets betaald, ik zit te twijfelen over de volgende 3 opties:

- Vandaag 100% overmaken
- Vandaag alles behalve 400 euro betalen (50% van de prijs van de omvormer omdat de omvormer wel omvormt maar niet logt) en dat overmaken zodra de boel geconfigureerd is.
- Niets betalen tot de verkoper zich meldt.

Ik ben niet zeker of deze kwestie prioriteit voor de verkoper heeft als ik 100% betaald heb.

Wat raden jullie me aan?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@busscherski optie vier

Morgen die man even bellen en vragen wat hij verwacht van de oplossing en de termijn voor de oplossing
benadrukken dat je wilt betalen voor het geleeverde werk en je in principe erg tevreden bent
(je vangt meer vliegen met honing dan met azijn)
En dan je probleem voorleggen en voorstellen om een x bedrag nog niet te betalen (denk dan aan de kosten van zoon lan module )
beeindig je gesprek met nog een compliment (dat het personeel zijn schoenen netjes heeft uitgedaan ookal mag dat niet van de arbo ofzo) Ga vooral niet zelf geld achterhouden, dat kan overkomen als een klap in je gezicht als aannemer zeker bij zoiets kleins als logging.

persoonlijk zou ik bij zoiets kleins als logging gewoon alles betalen, maar dat is iets wat iedereen voor zichzelf moet uitmaken.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 01-05-2018 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

vindalex schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:57:
[...]

Allen alvast bedankt voor de reacties.

Ik zal navragen of ik deze informatie kan ontvangen van de aannemer. Daarnaast, klopt het dat het wel of niet plaatsen van een aardlek ook afhankelijk is van het type omvormer?
Er zijn leveranciers die beweren dat er in de omvormer ook een ALS zit, maar dat is niet voldoende, die beschermd namelijk niet de leiding naar de omvormer toe, als je daar een spijker, schroef etc. doorheen jaagt.
Het gaat om de waarde van de aardpen / aardaansluiting (als aarde word aangeleverd). Dat bepaald of er in jouw woning een aardlek noodzakelijk is. (punt)

Verder staat in het boekje van de omvormer wat voor type er geschikt is. Veel omvormer doen het jaren goed in hun eentje achter een 30mA automaat, soms gaat dei er ook 2x per dag uit, soms bij onweer, soms bij veel regen (vooral SF heeft daar last van).
Bij SMA staat er meest dat 1 omvormer achter een 100mA automaat moet, en bij meer dan dan 1 achter 300 mA.
Ga daar vanuit, een gewone aannemer heeft zelden veel verstand van PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:49:
[...]

Er zijn leveranciers die beweren dat er in de omvormer ook een ALS zit, maar dat is niet voldoende, die beschermd namelijk niet de leiding naar de omvormer toe, als je daar een spijker, schroef etc. doorheen jaagt.
Het gaat om de waarde van de aardpen / aardaansluiting (als aarde word aangeleverd). Dat bepaald of er in jouw woning een aardlek noodzakelijk is. (punt)

Verder staat in het boekje van de omvormer wat voor type er geschikt is. Veel omvormer doen het jaren goed in hun eentje achter een 30mA automaat, soms gaat dei er ook 2x per dag uit, soms bij onweer, soms bij veel regen (vooral SF heeft daar last van).
Bij SMA staat er meest dat 1 omvormer achter een 100mA automaat moet, en bij meer dan dan 1 achter 300 mA.
Ga daar vanuit, een gewone aannemer heeft zelden veel verstand van PV.
?? Wat heeft Sf te maken met de aardlek? Dat is meer de omvormer denk ik, ik heb met mijn sf op plat dak wel eens een insulation error gehad omdat er een splitter in het water lag maar dat is gewoon een error op de omvormer, de ALS gaf geen krimp, en ook nooit gedaan ook.
Maar hier heeft ook elke omvormer zijn eigen ALS ivm logging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

blauwemac schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 16:34:
Dank. Ja, zou best goed werken, maar ik heb veel te veel bochten en dan schijnt het bji het trekken vast te lopen. En rioolbuis leggen met veel bochten is echt ook veel werk en bovendien onhandig want ik moet ook meerdere keren door een muur heen.
[...]
Met een klein beetje moeite lukte het om 2 pair glasvezel (LC connectors) + coax-kabel door een standaard elektra PVC-buis te trekken, incl alle rare bochten door de muur naar de meterkast (plastic mesh sleeve over de fiber LC connectors tijdens trekken). Als je nog buizen moet plaatsen, neem een maatje dikkere PVC-buis, dan past het makkelijker.

Bochten proberen te vermijden. Fundering -> Fundering in een rechte lijn?
Wat is de reden van bochten? In huis maximaal 10 meter buis trekken, daarna een patch/access hole (ook i.p.v. "bochten"). Een trekveer (/plastic) is 10 meter.
Gaat dat goed met die UTP-kabel samen met max. 25 Ampere in een mantelbuis?
Als de inverter veel noise geeft zou die UTP-link best eens problemen kunnen ondervinden. Zeker op 55 meter! Je mag geen ethernet in de zelfde mantelbuis als elektra leggen. Leg wat extra/ongebruikte mantelbuizen. Kost misschien 10~20 euro voor 2~3 loze leidingen.

Ik kan me een aantal cases herinneren waar network-links klapperen (down, up, down, up) bij b.v. iedere plank die een diktebank/frees inging. En vele andere industriële quirks.

Glasvezel is simpel en kan aardig wat hebben. Je moet het alleen niet dubbelvouwen of een strakke 90 graden hoek. Niet trekken aan de connectors, maar aan de vezel. Ik gebruik cheapo 'glasvezel patch kabel' voor long-distance links. ;)
Pagina: 1 2 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y