Utp vs Glasvezel en dan dus buiten (in de grond)
Nu heb ik al een boel gelezen in de diverse topics die hier over gaan en ik dacht dat ik een keuze had gemaakt namelijk glas ivm met de bliksem gevoeligheid van utp en met glas en een 2e/3e switch heb ik minder kabels nodig en is het toekomst bestendig.
Mijn situatie is de volgende. Ik moet buitenlangs het huis van de installatie ruimte/serverruimte naar de meterkast (15 meter) en van die meterkast zou ik graag naar de schuur willen (25 meter)
Tussen de mereterkast en de serverruimte loopt een 50 mm buis die ik wil gebruiken.
Ik heb al een zyxel gs1910-24HP en daar zitten 4 sfp poorten op.
Dus ik dacht nog ergens een passief gekoelde switch met poe en sfp vandaan halen kabeltje er tussen en klaar.
Totdat ik in de wondere wereld van sfp, sfp+ en glasvezelkabels kwam.
En toen kwam ik eigenlijk op de volgende vragen
maar voorkeur gaat uit naar bedraad
en omdat het nu nog half open ligt zou ik graag weten welke glasvezelkabel de voorkeur zou hebben.
Het gebruik van media converters lijkt mij onwenselijk ik heb juist poe om het aantal adapters terug te dringen.
Alle input is welkom.
Nu heb ik al een boel gelezen in de diverse topics die hier over gaan en ik dacht dat ik een keuze had gemaakt namelijk glas ivm met de bliksem gevoeligheid van utp en met glas en een 2e/3e switch heb ik minder kabels nodig en is het toekomst bestendig.
Mijn situatie is de volgende. Ik moet buitenlangs het huis van de installatie ruimte/serverruimte naar de meterkast (15 meter) en van die meterkast zou ik graag naar de schuur willen (25 meter)
Tussen de mereterkast en de serverruimte loopt een 50 mm buis die ik wil gebruiken.
Ik heb al een zyxel gs1910-24HP en daar zitten 4 sfp poorten op.
Dus ik dacht nog ergens een passief gekoelde switch met poe en sfp vandaan halen kabeltje er tussen en klaar.
Totdat ik in de wondere wereld van sfp, sfp+ en glasvezelkabels kwam.
En toen kwam ik eigenlijk op de volgende vragen
- Is het echt zo dat UTP onwenselijk is in de grond (en zo ja waarom kan je dan grondkabels kopen?)
- Hoe toekomst bestendig zijn glasvezelkabels (gezien de verschillende aansluitingen)
- Welke sfp module heb ik nodig voor mijn huidige switch? en kan je aan 1 kant van de kabel sfp gebruiken en aan een andere kant sfp+?
maar voorkeur gaat uit naar bedraad

Alle input is welkom.