Utp of toch glas onder de grond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Utp vs Glasvezel en dan dus buiten (in de grond)
Nu heb ik al een boel gelezen in de diverse topics die hier over gaan en ik dacht dat ik een keuze had gemaakt namelijk glas ivm met de bliksem gevoeligheid van utp en met glas en een 2e/3e switch heb ik minder kabels nodig en is het toekomst bestendig.

Mijn situatie is de volgende. Ik moet buitenlangs het huis van de installatie ruimte/serverruimte naar de meterkast (15 meter) en van die meterkast zou ik graag naar de schuur willen (25 meter)
Tussen de mereterkast en de serverruimte loopt een 50 mm buis die ik wil gebruiken.
Ik heb al een zyxel gs1910-24HP en daar zitten 4 sfp poorten op.
Dus ik dacht nog ergens een passief gekoelde switch met poe en sfp vandaan halen kabeltje er tussen en klaar.
Totdat ik in de wondere wereld van sfp, sfp+ en glasvezelkabels kwam.

En toen kwam ik eigenlijk op de volgende vragen
  • Is het echt zo dat UTP onwenselijk is in de grond (en zo ja waarom kan je dan grondkabels kopen?)
  • Hoe toekomst bestendig zijn glasvezelkabels (gezien de verschillende aansluitingen)
  • Welke sfp module heb ik nodig voor mijn huidige switch? en kan je aan 1 kant van de kabel sfp gebruiken en aan een andere kant sfp+?
De kabel naar de schuur is van ondergeschikt belang, deze verbinding kan ik eventueel ook via wifi maken.
maar voorkeur gaat uit naar bedraad O+ en omdat het nu nog half open ligt zou ik graag weten welke glasvezelkabel de voorkeur zou hebben. |:( Het gebruik van media converters lijkt mij onwenselijk ik heb juist poe om het aantal adapters terug te dringen.

Alle input is welkom.

Beste antwoord (via twain4me op 06-04-2018 18:40)

Verwijderd

Als je glasvezels aanlegt, gebruik dan singlemode (met LC-connectors). Glasvezel is goedkoper dan koper. Patch-kabel LC-LC glasvezel (dunste patchkabel type) in een PVC-elektra-buis: 1 maatje dikker dan standaard elektra PVC, dan past de LC-connector er makkelijk doorheen.
Daar kan je dan 4 pair doorheen trekken. Ja, glasvezel kan je trekken op korte afstand. 10 meter, de zelfde lengte als een plastic trekveer. Ik plak de glasvezels aan een touw als extra ontlasting (connectors achter elkaar, 15~20cm spacing).
SFP(+) modules heb je vanaf ~5 euro op fs.com. Gebruik aan beide zijde van de fiber een zelfde type/merk module. En switches met SFP+ poorten zijn tegenwoordig best betaalbaar.

~10 jaar geleden had ik een blikseminslag op 50m van mijn huis (de buren van m'n buren). De inslag ging vanaf een boom, over een stalen hek naar een buitenlamp van mijn buren. De gehele bakstenen paal, de daarop liggende natuursteen tegel en daarop staande lamp zijn versplinterd. Ik was niet thuis, maar op mijn werk in de stad, de knal was daar zelfs enorm.
Dit had een berg apparatuur gefrituurd, door mijn toenmalige network switch (4 van de 24 poorten "defect", en de daarop aangesloten apparatuur).

Sinds dien heb ik glasvezel om potentiaalverschil tussen segmenten te beperken, i.v.m. de multi net problematiek (voeding + ethernet / TV-cards / tel-lijn / DSL / coax). gbit network switch in mijn meterkast (met IS/RA + modem), op mijn bureau en in mijn rack. Ik heb overvoltage protection op iedere stekkerdoos.
Nu kan er een zeer beperkt potentiaalverschil ontstaan gezien de switch en ethernet devices op het zelfde stopcontact zitten, met korte kabels. Lange kabels vangen meer EMI (voltage per meter) als ze verschillende routes lopen (ethernet kabel niet via dezelfde route als stroom).
ijske schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:57:
als de buis diep genoeg ligt is de kans op blikseminslag 0,0... bliksem gaat altijd weg van de minste weerstand, wat is de kans dat een kabel die +50cm diep + in isolerende buis de minste weerstand is ?
Het hoeft niet eens direct in te slaan. En diepte onder de grond is niet zo van belang. Iedere kabel heeft last van EMI (volt per meter). Een ontlading tussen 2 wolken kan genoeg EMI geven om 2 switches te frituren (zelfs met shielding).

In geval van grote fabriekshallen met zware industriële apparatuur gebruik ik overal fiber (i.p.v. alleen tussen switches). Ik heb genoeg ervaring met SFTP cable, waar links klapperen zodra apparatuur gestart wordt (32A 3 fase hout/staal bewerking of andere zware motoren).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:53
Voor 25 meter zou ik lekker utp in de grond stoppen, mocht je eerder tegen de 100meter aanlopen dan pas zou ik naar glas gaan kijken (maar dat is mijn mening)

Als je utp over langere afstanden "uitlegt" kan het een "antenne" gaan vormen en de inductie van bliksem kan meeliften met die antenne, (net als een bliksem afleider op daken)

Ziggo en kpn hebben ook 1000-den kilometers koper in de grond liggen waar je ook nauwelijk iets over hoort (als in uitval door bliksem inslag)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Grappig, als je naar glas kijkt op Amazon, is een "standaard" 10Gbit glaskabel van 25m nog geen Euro de meter. Goed UTP is duurder.

Geen idee wat je plannen precies zijn maar ik denk/vind dat Gbit door de tuin voldoende is voor de komende jaren en misschien (maar mijn idee) is het interessanter om dan 2 aparte kabels in 2 aparte buizen in te graven. Gaat de ene toch toevallig kapot, prik je aan beide kanten de andere erin en klaar. Glas zou dan beter zijn; het past makkelijk door normale PVC-buisjes en die kosten ook geen klap.

Het enige wat ik nog niet lees (of heb gemist); zodra de kabel "uit de grond komt" heb je niet meteen je endpoint staan. Hou er dus rekening mee dat je je kabel naar het dichtsbijzijnde punt weet te leiden en dan zit je mogelijk (wel) weer met een stukje kwetsbaarheid waardoor UTP weer slimmer zou zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
ik zou in jou geval kijken naar bv een draka supercat7
extra dikke buitenmantel , ooit geschikt voor 10gbit en heeft enkel 2 cat6A keystones nodig (iets a la 10'tje per stuk)
als de buis diep genoeg ligt is de kans op blikseminslag 0,0... bliksem gaat altijd weg van de minste weerstand, wat is de kans dat een kabel die +50cm diep + in isolerende buis de minste weerstand is ?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Als je glasvezels aanlegt, gebruik dan singlemode (met LC-connectors). Glasvezel is goedkoper dan koper. Patch-kabel LC-LC glasvezel (dunste patchkabel type) in een PVC-elektra-buis: 1 maatje dikker dan standaard elektra PVC, dan past de LC-connector er makkelijk doorheen.
Daar kan je dan 4 pair doorheen trekken. Ja, glasvezel kan je trekken op korte afstand. 10 meter, de zelfde lengte als een plastic trekveer. Ik plak de glasvezels aan een touw als extra ontlasting (connectors achter elkaar, 15~20cm spacing).
SFP(+) modules heb je vanaf ~5 euro op fs.com. Gebruik aan beide zijde van de fiber een zelfde type/merk module. En switches met SFP+ poorten zijn tegenwoordig best betaalbaar.

~10 jaar geleden had ik een blikseminslag op 50m van mijn huis (de buren van m'n buren). De inslag ging vanaf een boom, over een stalen hek naar een buitenlamp van mijn buren. De gehele bakstenen paal, de daarop liggende natuursteen tegel en daarop staande lamp zijn versplinterd. Ik was niet thuis, maar op mijn werk in de stad, de knal was daar zelfs enorm.
Dit had een berg apparatuur gefrituurd, door mijn toenmalige network switch (4 van de 24 poorten "defect", en de daarop aangesloten apparatuur).

Sinds dien heb ik glasvezel om potentiaalverschil tussen segmenten te beperken, i.v.m. de multi net problematiek (voeding + ethernet / TV-cards / tel-lijn / DSL / coax). gbit network switch in mijn meterkast (met IS/RA + modem), op mijn bureau en in mijn rack. Ik heb overvoltage protection op iedere stekkerdoos.
Nu kan er een zeer beperkt potentiaalverschil ontstaan gezien de switch en ethernet devices op het zelfde stopcontact zitten, met korte kabels. Lange kabels vangen meer EMI (voltage per meter) als ze verschillende routes lopen (ethernet kabel niet via dezelfde route als stroom).
ijske schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:57:
Het hoeft niet eens direct in te slaan. En diepte onder de grond is niet zo van belang. Iedere kabel heeft last van EMI (volt per meter). Een ontlading tussen 2 wolken kan genoeg EMI geven om 2 switches te frituren (zelfs met shielding).

In geval van grote fabriekshallen met zware industriële apparatuur gebruik ik overal fiber (i.p.v. alleen tussen switches). Ik heb genoeg ervaring met SFTP cable, waar links klapperen zodra apparatuur gestart wordt (32A 3 fase hout/staal bewerking of andere zware motoren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:06:
Bedankt voor het uitgebruide antwoord.(alle andere mensen ook)

Mag ik vragen waarom singlemode? multi klinkt als beter :D

En die website was ik ook al tegen gekomen ja, die prijzen klonken bijna te mooi om waar te zijn, mooi dat het toch waar is :)
MAX3400 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:00:
Grappig, als je naar glas kijkt op Amazon, is een "standaard" 10Gbit glaskabel van 25m nog geen Euro de meter. Goed UTP is duurder.

Het enige wat ik nog niet lees (of heb gemist); zodra de kabel "uit de grond komt" heb je niet meteen je endpoint staan. Hou er dus rekening mee dat je je kabel naar het dichtsbijzijnde punt weet te leiden en dan zit je mogelijk (wel) weer met een stukje kwetsbaarheid waardoor UTP weer slimmer zou zijn.
die prijs viel mij ook al op :)

Er staat straks nagenoeg direct een switch in alle drie de situaties 2x in een meterkast (schuur en woonhuis) en 1 keer in de instalatie/server ruimte
ik heb een redelijk lang gerekt huis (28 meter van punt naar punt) Dat een 2e switch het aantal meters kabel enorm verkleind.
shure-fan schreef op donderdag 5 april 2018 @ 18:47:

Ziggo en kpn hebben ook 1000-den kilometers koper in de grond liggen waar je ook nauwelijk iets over hoort (als in uitval door bliksem inslag)
hebben die niet van die zigzag lijnen (geen idee hoe dat echt heet) waarbij het overspringt naar een aardpunt? zoiets heb ik tig jaar geleden eens ergens gezien/gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twain4me schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:52:
Mag ik vragen waarom singlemode? multi klinkt als beter :D
Multimode is history/legacy, beperkte afstand en gelimiteerde snelheid (max 10gbit) door slechtere fiber, maar was vroeger goedkoper. Singlemode tranceivers zijn tegenwoordig even duur als multimode, en singlemode fiber kan makkelijk 100gbit aan (misschien wat poetsen, hihi ;) ).
En die website was ik ook al tegen gekomen ja, die prijzen klonken bijna te mooi om waar te zijn, mooi dat het toch waar is :)
Zakelijk bestel ik er wel eens, nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:46:
[...]

Multimode is history/legacy, beperkte afstand en gelimiteerde snelheid (max 10gbit) door slechtere fiber, maar was vroeger goedkoper. Singlemode tranceivers zijn tegenwoordig even duur als multimode, en singlemode fiber kan makkelijk 100gbit aan (misschien wat poetsen, hihi ;) ).
ah top, dus zeer toekomst bestendig mits de aansluitings standaard LC blijft bestaan.
Bestaat er toevallig ook nog een standaard naam voor een stevigere kabel zoals bij electra kabel Ymvk-as oid?

edit: ik snap dat het niet te vergelijken is, het is maar een illustratie ;)

edit2: al iets gevonden :)

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 05-04-2018 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

twain4me schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:01:
Bestaat er toevallig ook nog een standaard naam voor een stevigere kabel zoals bij electra kabel Ymvk-as oid?

edit: ik snap dat het niet te vergelijken is, het is maar een illustratie ;)
Fibers worden normaal in HDPE-pijpen geblazen, daar kom je met een graafmachine niet zomaar doorheen. Er zal vast extra beschermde grondkabel bestaan, maar waarom zou je? Kabel in een buis kan je altijd achteraf vervangen. Met grondkabel (zonder (sub)tube) moet je opnieuw graven. Daarom gebruikt de industrie in NL altijd HDPE buis (voor glasvezel/telecom, water, gas, etc).

De truc zit hem in het gebruik van standaard patchkabel (1.8mm dikte). Zodat je geen glasvezels hoeft te lassen. 30 meter patch kabel kost maar ~22 euro (incl connectors. ~44 euro voor 4 vezels, voor een glasvezel-ring).

Er is glasvezel met stevigere mantel voor binnengebruik (handmatig leggen i.p.v. blazen), maar kost dan 200+ euro voor 4 vezels op 30 meter, en kan je niet door een elektra PVC-buis trekken, omdat de connectors allemaal even lang zijn. Al zijn er speciale kabels die de connectors allemaal op andere lengte/plek hebben, zodat het door een buis past. Dit laatste boots ik na met patch-kabel, een touwtje en wat plakband.

~44 vs 200+ euro. Het kan netter. Maar dan is fiber duurder dan cat5e/cat6/cat7!

De kosten van een elektra PVC buis (1 maatje dikker dan standaard) zijn zeer beperkt. Deze kan je in de bestaande 50mm buis plaatsen (mits het geen gekke bochten heeft, anders een andere flexibelere "sub-tube" voor de fibers verzinnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:29
twain4me schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:01:
[...]
ah top, dus zeer toekomst bestendig mits de aansluitings standaard LC blijft bestaan.
Glasvezel (internet) wordt op dit moment gelast met een SC/APC connector. Met een LC/UPC naar SC/APC kabel zet je simpelweg SC om naar LC, waardoor je je aansluiting kan afnemen met eigen SFP(+) apparatuur. Dus zelfs als LC geen standaard meer is, dan koop je een verloopkabel of adapter. Die worden er genoeg verkocht op fs.com.
Ook dat kan je prima vinden op fs.com. Bijv. deze:
https://www.fs.com/products/29584.html

Ik vind je echter alleen met 2 fibers. Maar goed, je hoeft ze niet beide te gebruiken :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 23:51:
[...]

Fibers worden normaal in HDPE-pijpen geblazen, daar kom je met een graafmachine niet zomaar doorheen. Er zal vast extra beschermde grondkabel bestaan, maar waarom zou je? Kabel in een buis kan je altijd achteraf vervangen. Met grondkabel (zonder (sub)tube) moet je opnieuw graven. Daarom gebruikt de industrie in NL altijd HDPE buis (voor glasvezel/telecom, water, gas, etc).

De truc zit hem in het gebruik van standaard patchkabel (1.8mm dikte). Zodat je geen glasvezels hoeft te lassen. 30 meter patch kabel kost maar ~22 euro (incl connectors. ~44 euro voor 4 vezels, voor een glasvezel-ring).
Ik vroeg me af of er iets was wat net een tikje steviger is dan een standaard patch kabel
misschien heb ik het gevonden in armored

https://www.fs.com/products/20720.html

Alleen kan ik geen duplex gebuiken als ik het in een 19mm electrabuis wil proppen begrijp ik van jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 00:11:
[...]

Glasvezel (internet) wordt op dit moment gelast met een SC/APC connector. Met een LC/UPC naar SC/APC kabel zet je simpelweg SC om naar LC, waardoor je je aansluiting kan afnemen met eigen SFP(+) apparatuur. Dus zelfs als LC geen standaard meer is, dan koop je een verloopkabel of adapter. Die worden er genoeg verkocht op fs.com.

[...]

Ook dat kan je prima vinden op fs.com. Bijv. deze:
https://www.fs.com/products/29584.html

Ik vind je echter alleen met 2 fibers. Maar goed, je hoeft ze niet beide te gebruiken :)
ha cool, ik denk dat dat dit een beetje overkill gaat worden

Ik vroeg me nog af hoe dat zat met upc en apc ik heb net een half "boek" gelezen over polijsten :+
voor zover ik het kan beoordelen is een LC upc kabel prima.
nu zeg jij net dat ik niet beide fibers hoef te gebruiken en nu ga ik twijfelen of ik het wel begrijp.
Mijn idee was 4x sfp en 2 keer duplex kabel.
hopelijk is het zo duidelijk:

[switch1] sfp(1) ---------15meter duplex-------sfp(2) [switch2] sfp (3)------ 25 meter duplex----- sfp(4) [switch3]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:29
twain4me schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 00:35:
[...]
Het plaatje laat een hele zwik aan fibers zien, maar ik linkte naar een 2 fiber outdoor kabel.
Er is een verschil tussen een 1x duplex kabel en 2x simplex. Mijn link verwijst naar 2x simplex, waarbij het je vrij staat één van de connectoren niet te gebruiken. In jouw link heb je die keuze niet, want beide fibers eindigen in één connector die je dus niet kan splitsen in 2x een enkele connector.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:13
[...]

Ik vroeg me nog af hoe dat zat met upc en apc ik heb net een half "boek" gelezen over polijsten :+
voor zover ik het kan beoordelen is een LC upc kabel prima.
nu zeg jij net dat ik niet beide fibers hoef te gebruiken en nu ga ik twijfelen of ik het wel begrijp.
hopelijk is het zo duidelijk:

[switch1] sfp(1) ---------15meter duplex-------sfp(2) [switch2] sfp (3)------ 25 meter duplex----- sfp(4) [switch3]
Mocht je zelf kunnen lassen, dan heb ik nog wel 600m 48 aderige buitenglasvezel (OS2 125/9) met HDPE bescherming voor je liggen. Dikke overkill maar wel toekomstbestendig. Heb het thuis ook in de tuin liggen naar de schuur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:11

SpamLame

niks

Multimode kan prima 10Gb (ga je aan OM3/ OM4 kabels kan je zelf 100Gb) aan over de afstanden waar de TS het over heeft.
Zou het af laten hangen van wat je huidige switch en nog aan te schaffen switch aan SFPs (LW/SW) accepteert en daar de kabel op afstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
SpamLame schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 01:03:
Multimode kan prima 10Gb (ga je aan OM3/ OM4 kabels kan je zelf 100Gb) aan over de afstanden waar de TS het over heeft.
Zou het af laten hangen van wat je huidige switch en nog aan te schaffen switch aan SFPs (LW/SW) accepteert en daar de kabel op afstemmen.
aai weer een afkorting die me niets zegt (LW/SW) ff google aanzwengelen brb
CurlyMo schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 00:40:

Er is een verschil tussen een 1x duplex kabel en 2x simplex. Mijn link verwijst naar 2x simplex, waarbij het je vrij staat één van de connectoren niet te gebruiken. In jouw link heb je die keuze niet, want beide fibers eindigen in één connector die je dus niet kan splitsen in 2x een enkele connector.
Is simplex ook full duplex? of heb je er dan 2 nodig ?
Lucky0wn schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 00:49:
[...]

Mocht je zelf kunnen lassen, dan heb ik nog wel 600m 48 aderige buitenglasvezel (OS2 125/9) met HDPE bescherming voor je liggen. Dikke overkill maar wel toekomstbestendig. Heb het thuis ook in de tuin liggen naar de schuur!
ik kan lassen maar ik denk niet dat mijn kempi iets kan met glasvezelkabel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

LW longwave
SW shortwave
Heeft betrekking op de golflengte die de SFP uitstuurt.

LW kan grotere afstanden aan dan SW en zie ik voornamelijk icm SM fiber gebruikt worden.
SW kan tot 300m met OM3 MM fiber of beter bij 10Gbit.

Binnen ons datacenter gebruiken we OM4 MM voor 10Gbit Ethernet, OM3 of 4 voor 8Gb Fibrechannel.
Tussen de datacenters is het SM fiber voor Ethernet en Fibrechannel en LW SFPs.

Maar nogmaals ik zou het af laten hangen van wat je switches ondersteunen aan SFPs voor jouw toepassing zou je voor glas willen gaan em je moet daar spul voor kopen.

[ Voor 83% gewijzigd door SpamLame op 06-04-2018 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
SpamLame schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 01:16:
LW longwave
SW shortwave
Heeft betrekking op de golflengte die de SFP uitstuurt.
Ik zat alweer een filmpje te kijken, toch wonderlijk hoeveel verschillende aspecten glasvezel heeft, is weer eens wat anders dan een beetje coax kabel met bnc pluggen verbinden en zo je eerste lanparty bouwen :D

Mijn huidige switch is een zyxel gs1910-24hp er zitten 4 (gecomineerde) SFP poorten in
De volgende switch kan ik aanpassen op de eerste, of totaal iets anders nemen.. zelf zat ik te denken aan 2x zijn kleine broertje 1900-10hp valt in budget, heeft poe en ik ben best tevreden over de grote broer (behalve dan dat het net een stofzuiger is, dus daarom nu passief)
SFP heb ik nog niet echt een keus gemaakt. er is zoveel keus :)
https://www.fs.com/products/37199.html
kabels heb ik het liefst net een tikje steviger dan standaard.

meer eisen heb ik niet ;)

edit: ja ik wil voor glasvezel gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twain4me schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 00:16:
Alleen kan ik geen duplex gebuiken als ik het in een 19mm electrabuis wil proppen begrijp ik van jou?
Een duplex LC past zonder probleem (niet het plasticje welke de 2 LC's bij elkaar houdt). Je moet alleen de 2e duplex connector pair 10~15cm van de vorige houden.
code:
1
LC-conn --- 1 pair 10cm glas ---- volgende LC-conn --- 2 pair 10cm ---- volgende LC... etc

Duplex LC past stiekem ook door standaard elektrabuis, maar dat is wat lastiger.

Ik raad sowieso zo'n kabel bescherm-mesh aan over de connectors, als je gaat trekken. Bij standaard elektra buis is dat een must!
Moet passen :)

Je wil voor intern gebruik geen simplex SFP's (met 2 kleuren over 1 vezel, up/down, zoals voor de meeste glasvezel-ISP's). Je kan aan beide kanten het zelfde model SFP gebruiken.

Met simplex moet je opletten welke SFP aan welke kant behoord (en dus lastiger met spare parts).
ISP's doen dat graag over 1 vezel, dat scheelt 50% van de vezel aanleggen.
SpamLame schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 01:03:
Dat is gewoon een stuk duurder:
MM OM5 10m: ~70 euro
MM OM4 10m: ~20 euro
SM 10m: ~10 euro

Alle netwerken die ooit zijn aangelegd in SM hebben optisch geen upgrade nodig gehad. Bij MM blijf je bezig met vervangen. Dat is leuk en werkbaar in een rack, niet in grote gebouwen. ;)

Alle datacenters en IX-en zijn afhankelijk van SM. Overal wordt MM vervangen door SM. Dat heeft niets met afstand te maken (links binnen een IX tussen 2 routers zijn 2~200 meter), maar met 1 uniforme standaard hanteren. W.d.b. is SM de industriële (DC/IX) standaard, en niet alleen voor links tussen datacenters.

Natuurlijk mag ieder DC daar van afwijken. Maar dat DC komt niet van mijn hand (tekening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
KingOfDos schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 01:43:
[...]

Een duplex LC past zonder probleem (niet het plasticje welke de 2 LC's bij elkaar houdt). Je moet alleen de 2e duplex connector pair 10~15cm van de vorige houden.
code:
1
LC-conn --- 1 pair 10cm glas ---- volgende LC-conn --- 2 pair 10cm ---- volgende LC... etc

Duplex LC past stiekem ook door standaard elektrabuis, maar dat is wat lastiger.

Ik raad sowieso zo'n kabel bescherm-mesh aan over de connectors, als je gaat trekken. Bij standaard elektra buis is dat een must!
dat trekken is geen probleem, ik heb nog een bundel 19mm lowfriction liggen en doe het gewoon in kleine stukjes (dus ik bouw eigenlijk de buis om de kabel heen)
Je wil voor intern gebruik geen simplex SFP's (met 2 kleuren over 1 vezel, up/down, zoals voor de meeste glasvezel-ISP's). Je kan aan beide kanten het zelfde model SFP gebruiken.

Alle netwerken die ooit zijn aangelegd in SM hebben optisch geen upgrade nodig gehad. Bij MM blijf je bezig met vervangen. Dat is leuk en werkbaar in een rack, niet in grote gebouwen. ;)

Alle datacenters en IX-en zijn afhankelijk van SM. Overal wordt MM vervangen door SM. Dat heeft niets met afstand te maken (links binnen een IX tussen 2 routers zijn 2~200 meter), maar met 1 uniforme standaard hanteren. W.d.b. is SM de industriële (DC/IX) standaard, en niet alleen voor links tussen datacenters.
Ik begreep vanmorgen niet waarom je niet gewoon een kabel tussen 2 switches kan doen alsof je de cd speler met fibre connect met de reciever,en inmiddels begrijp ik gewoon wat je zegt :D

En nu moet ik alleen nog even kabels en SFP's kiezen ik weet eigenlijk wel zeker dat ik voor gewoon nog 2 zyxels ga of iemand moet een veel betere keus weten rond 130 euro p/st. 8 poorten met poe
(linkje naar de juiste SFP zou ook fijn zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 01:43:
[...]

Trede naar beneden (OM3) nog steeds voldoende voor de usecase alhier (particulier, max 25m, 1Gbps (volg. switch specs) en de prijzen ontlopen elkaar niet echt meer.
Mijn (wellicht onduidelijke) context was met name vanuit switch<>compute POV achtergrond om aan te geven dat bij lengtes en snelheden waar de TS het over heeft, MM of SM niet echt een issue is.
Ben met je eens dat SM een betere keus is als het gaat om toekomst vastheid en TS daarvoor gaan moet indien zijn spullenboel (switch, sfp, fiber op elkaar afgestemt) daarmee overweg kan.
Maar indien dat niet het geval blijkt, dat MM ook kan.

Wellicht ten overvloed;
Voordat je alles in de grond stopt/afmonteert/lijmt/last, test eerst even de spullen op een testopstelling. Je zou bv niet de grond nogmaals open willen graven omdat je kabel niet functioneert.
Zorg dat de bekabeling beschermt is tegen UV/vocht, zeker als je een kabel voor binnen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 11:47

Belgar

Archmaster ranzige code..

Ik zou me iig geen zorgen maken over LC connectors. Feitelijk is dat de huidige standaard. 2xLC past overigens op dezelfde ruimte als 1xSC (geen toeval).

Eigenlijk is LC alweer te groot voor huidige datacenters. De capaciteit van switches en routers is tegenwoordig zo groot geworden dat de capaciteit meer beperkt wordt door hoeveel LC connectors er op de doos/kaart passen, dan technische beperkingen. Er zijn dus nu ook al breakout oplossingen waar bijvoorbeeld 1x100g op de router verdeeld word op een kabel naar 10x10 op een patch paneel.

APC: schuine fiber op het eind van de connector (minder reflectie verlies); groene connector
PC: vlakke fiber op het einde; blauwe connector

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:25
Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:06:

[...]
Hoe kan het gebruik van niet-geleidend glasvezel potentiaalverschil beperken/opheffen?
Overigens moet je niet te zwaar tillen aan die overvoltage protection op stekkerdozen, dat is echt niet genoeg tegen bliksem. Het is meer stap 3 van 3, maar 1 en 2 zijn ook noodzakelijk als je veilig wilt zijn voor bliksem. Zie bijvoorbeeld: http://www.homesolutions....iliging/237.htm?noflash=Y

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20
Is een 10GB kabel en 2 NICS geen goedkopere optie ?
Denk je dat 1 GB te weinig is ?
10GB switch is nog een beetje duur

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:28
Ik zou je aanraden een mantelbuis te leggen, zodat je in de toekomst moeiteloos de kabel kan vervangen.
Als je bijvoorbeeld een HDPE rond 40 mantelbuis neemt (en zorgt dat er geen water in komt) kan je er aan het ene einde een stofzuiger op zetten, en dan aan het andere einde een half opgeblazen boterhamzakje met een (lang genoeg) touwtje eraan erin laten. Dat wordt er als een malle doorheen gezogen. Aan je dunne touwtje kan je een dikker touwtje doen, en vervolgens daarmee elke willekeurige kabel er doorheen trekken/drukken.
Let wel op dat je zo min mogelijk bochten maakt in het tracé, en dat je de bochten die je moet maken voldoende flauw maakt.

Je hoeft dan verder ook geen grondkabels (met duurdere mantel) te gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 06-04-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Jesse schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:44:
Ik zou je aanraden een mantelbuis te leggen, zodat je in de toekomst moeiteloos de kabel kan vervangen.
Als je bijvoorbeeld een HDPE rond 40 mantelbuis neemt (en zorgt dat er geen water in komt) kan je er aan het ene einde een stofzuiger op zetten, en dan aan het andere einde een half opgeblazen boterhamzakje met een (lang genoeg) touwtje eraan erin laten. Dat wordt er als een malle doorheen gezogen. Aan je dunne touwtje kan je een dikker touwtje doen, en vervolgens daarmee elke willekeurige kabel er doorheen trekken/drukken.
Let wel op dat je zo min mogelijk bochten maakt in het tracé, en dat je de bochten die je moet maken voldoende flauw maakt.

Je hoeft dan verder ook geen grondkabels (met duurdere mantel) te gebruiken.
Wat een gedoe, makkelijker is er een kabeltje of 2 bij te leggen, kun je volgende keer heel makkelijk kabels erbij trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
SpamLame schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:09:
[...]

TS daarvoor gaan moet indien zijn spullenboel (switch, sfp, fiber op elkaar afgestemt) daarmee overweg kan.
Maar indien dat niet het geval blijkt, dat MM ook kan.
duidelijk, wat echter niet helemaal duidelijk is hoe ik kan zien hoe een SFP geschikt is voor SM
ik dacht dat ik een juiste SFP te pakken had, maar bij navraag bleek het toch voor MM te zijn.
Bedankt voor uw bericht.

Zolang u zelf weet dat u multimode LC en dan OM3 of OM4 kabels gebruikt kunt u deze module gebruiken voor uw Zyxel switch.

Wij hopen u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,
Wellicht ten overvloed;
Voordat je alles in de grond stopt/afmonteert/lijmt/last, test eerst even de spullen op een testopstelling. Je zou bv niet de grond nogmaals open willen graven omdat je kabel niet functioneert.
Zorg dat de bekabeling beschermt is tegen UV/vocht, zeker als je een kabel voor binnen gebruikt.
nee hoor , dat soort dingen kan je niet vaak genoeg zeggen :)
sugarlee89 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:17:
[...]
Wat een gedoe, makkelijker is er een kabeltje of 2 bij te leggen, kun je volgende keer heel makkelijk kabels erbij trekken.
Klopt bij goede planning is het niet nodig, toch ben ik blij dat ik het truukje ooit heb geleerd toen ik een gasleiding door 15 meter oud ventilatiekanaal moest trekken;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens op fs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Ik kan wel kijken, maar als ik niet 100% weet wat ik zie heeft dat niet zoveel zin.
Ik heb ze een uurtje geleden een mailtje gestuurd, hopelijk geven ze antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hun online chat werkt best wel goed. Ze gaf wel correct antwoord.

Regel nummer 1 in glasvezeltechniek: Alles in de "hele ketting" moet hetzelfde zijn. Óf je gaat voor MultiMode (MM) of je gaat voor Single Mode (SM). Voor de switch / router maakt het niet uit,. Hij weet niet wat voor glas (of zelfs UTP) erachter ligt.

LC connectors zijn smaller, en makkelijker in de buis te doen. Maar wel fragiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
haik01 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:15:
hun online chat werkt best wel goed. Ze gaf wel correct antwoord.
ok, naja ik wacht wel even op de mail, om nu 2 mensen bezig te laten zijn met mijn stomme vragen ;)
LC connectors zijn smaller, en makkelijker in de buis te doen. Maar wel fragiel.
Ja dat had ik eerst niet zo door omdat alle foto's zoveel groter zijn dan de werkelijkheid, lekker klein spul

Ik denk dat ik een 3e kabel ga toevoegen

kabel 1 van switch 1 naar switch 2
kabel 2 van switch 2 naar switch 3
kabel3 van switch 3 naar switch 1

Dan kan er een kabel volledig tussenuit vallen en is hetbinnen 2 tellen weer up and running 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:58

Felyrion

goodgoan!

twain4me schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:27:
[...]

ok, naja ik wacht wel even op de mail, om nu 2 mensen bezig te laten zijn met mijn stomme vragen ;)

[...]

Ja dat had ik eerst niet zo door omdat alle foto's zoveel groter zijn dan de werkelijkheid, lekker klein spul

Ik denk dat ik een 3e kabel ga toevoegen

kabel 1 van switch 1 naar switch 2
kabel 2 van switch 2 naar switch 3
kabel3 van switch 3 naar switch 1

Dan kan er een kabel volledig tussenuit vallen en is hetbinnen 2 tellen weer up and running 8)
Dat is wel het mooiste natuurlijk :) Je switches ondersteunen ook STP dus lijkt me een goede optie.

Qua SFP:
Als je naar deze kijkt
https://www.fs.com/products/37226.html
dan zie je er onder in de specs wel bij staan dat hij als cable type SMF (single mode fiber) ondersteunt.

Al is het best mogelijk dat één van de andere waar MMF bij staat het ook wel onderstuent. Ik weet dat bijvoorbeeld de veel gebruikte HP module J4858C beiden ondersteunt.

Maar voor die prijzen zou ik voor een type zoals bovenstaand gaan.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Felyrion schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:10:
[...]

Qua SFP:
Als je naar deze kijkt
https://www.fs.com/products/37226.html
dan zie je er onder in de specs wel bij staan dat hij als cable type SMF (single mode fiber) ondersteunt.
ah cool tnx, ik heb alles bij elkaar gezocht even kijken wat de helpdesk straks zegt en dan kunnen we straks lekker snel de camera beelden bekijken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

twain4me schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:45:
[...]

duidelijk, wat echter niet helemaal duidelijk is hoe ik kan zien hoe een SFP geschikt is voor SM
ik dacht dat ik een juiste SFP te pakken had, maar bij navraag bleek het toch voor MM te zijn.
Kijk naar de geadverteerde golflengtes van de SFP, een andere indicatie is de geadverteerde maximale afstand. Is deze in KMs gemeten dan is het SM, MM haalt dat bij lange na niet.

850nm (wat ik het vaakste tegen ben gekomen) met MM, SM kom ik het vaakst >=1300nm tegen.

Wellicht ook overbodig maak kijk niet direct in een SFP/ kabel die actief is.
Als je wilt weten of er licht op staat, gebruik dan een camera, meestal gebruik ik die van mijn GSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Nog een praktisch vraagje

omdat we nu in een grote bouwput zitten stop ik de kabels/conectoren tijdelijk in een installatie doos/behuizing om ze te beschemen tegen stof e.d.

ik wil ook 1 kabel loos leggen naar het punt in het huis waarvan ik denk dat in de toekomst media zal binnen komen (nu komt daar de telefoonleiding binnen)
ik wil dat graag doen door een 19mm electrabuis naar dat punt te brengen en al te voorzien van een kabel (zwarte controle draad 1,5mm2 is bijna net zo duur) de bedoeling is om dit netjes weg te werken in een inbouwdoos (diep) met een blindplaat ervoor.
De vraag is: Is het reeel om de kabel op te rollen en in een attema inbouwdoos te plaatsen of is de diameter van 7cm? daar onvoldoende voor? ik las bij sommige kabels dat de maximale R 3 cm is (en dat komt heel dicht bij 7 cm)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

twain4me schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:46:
Nog een praktisch vraagje

omdat we nu in een grote bouwput zitten stop ik de kabels/conectoren tijdelijk in een installatie doos/behuizing om ze te beschemen tegen stof e.d.

ik wil ook 1 kabel loos leggen naar het punt in het huis waarvan ik denk dat in de toekomst media zal binnen komen (nu komt daar de telefoonleiding binnen)
ik wil dat graag doen door een 19mm electrabuis naar dat punt te brengen en al te voorzien van een kabel (zwarte controle draad 1,5mm2 is bijna net zo duur) de bedoeling is om dit netjes weg te werken in een inbouwdoos (diep) met een blindplaat ervoor.
De vraag is: Is het reeel om de kabel op te rollen en in een attema inbouwdoos te plaatsen of is de diameter van 7cm? daar onvoldoende voor? ik las bij sommige kabels dat de maximale R 3 cm is (en dat komt heel dicht bij 7 cm)
Voor de meeste kabels die ik in de vingers krijg is dat geen probleem, maar ligt natuurlijk wel aan de lengte die je in je doos kwijt wil.
(maar ligt er dus wel aan wat voor kabel je hebt.. sommige zijn stugger, dan gaat het je niet lukken)

[ Voor 4% gewijzigd door Felyrion op 06-04-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Let op met koper als ze niet op hetzelfde aardpunt zijn aangesloten. Apparatuur kán dan te lijden hebben onder de aarding die over koperen kabels plaats kan vinden.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S0epkip schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:41:
[...]

Hoe kan het gebruik van niet-geleidend glasvezel potentiaalverschil beperken/opheffen?
De enige verbinding is via het elektriciteitsnetwerk. Er kan dan geen stroom lopen tussen verschillende "elektrische netwerken" (power + ethernet / dsl / telefoon). Wat bij koper wel het geval is. Je hoeft je met glasvezel geen zorgen te maken om multi network problematiek (zoals groundloops).

• Zodra je shielded network cable gebruikt, heb je 2 aardes en dus een groundloop (stroom en netwerk). Dit vormt geen probleem als de computer en switch op het zelfde stopcontact zitten, met kabels korter dan een paar meter.
• Zonder network shielding heb je te maken met de dielectric breakdown van de (ethernet)transformers, (ethernet)kabel en andere onderdelen, wat waarschijnlijk 4kV is (zie de ethernet spec?!). Met 10kV+ heb je doorslag.

Er zijn zoveel dingen die onverwacht als "antenne" kunnen fungeren. Zodra stroom en netwerk via een andere route lopen wordt je antenne groter en groter.

POE is w.d.b. een ideaal voorbeeld. De shielding mag je aarden aan de voedende kant. De POE-device (camera/...) moet elektrisch "zweven" (bij montage aan een stalen paal/mast, plastic isolators gebruiken!). En omdat stroom + ethernet zeer dicht bij elkaar zijn, en omdat het enkel vanaf 1 kant geaard is, vangt de camera 0 volt/meter bij ontlading in de lught. Pas bij een directe hit op de buitencamera is dat een probleem.

Computers/servers zijn w.d.b. lastig, met de voeding via twee capacitors naar de ground.
Overigens moet je niet te zwaar tillen aan die overvoltage protection op stekkerdozen, dat is echt niet genoeg tegen bliksem.
Ze zitten ook niet in de stekkerdoos. Ik zei per stekkerdoos. Het is aan te raden om MOV's per iedere ~5 meter te plaatsen. Volt/meter loopt dan niet te hoog op. Vaker lagere voltages limiteren, voorkomt grote verschillen.

Overvoltage protection is 0 waard bij een directe hit. Het gaat vooral om wolk-wolk recht boven je huis, of wolk-grond op 100+ meter afstand. Dat kan allemaal een piek veroorzaken (en potentieel een verschil veroorzaken tussen 2 elektrische netwerken).

Ik had tijdens een paar onweersbuien aardig geknetter (spark gap) uit meerdere OVP's, met dimmende verlichting in-sync. Geen defecte apparatuur meer gezien sinds ik glasvezels gebruik als backbone van m'n netwerk, en overal OVP's heb geplaatst.
Het is meer stap 3 van 3, maar 1 en 2 zijn ook noodzakelijk als je veilig wilt zijn voor bliksem. Zie bijvoorbeeld: http://www.homesolutions....iliging/237.htm?noflash=Y
Ik kan niet zomaar een stoppenkast verbouwen in een huurhuis, dus op de hoofdverdeler is wat lastig. Ik kan alleen OVP's plaatsen aan stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Na jullie hulp en werelds raarste mail conversatie met FS

fsp

https://www.fs.com/products/29851.html

kabel

https://www.fs.com/products/40205.html

Heb ik eigenlijk nog een vraagje (is niet echt heel belangrijk, maar ik ben nieuwsgierig)
hoe zit het met het verbruik van een fsp module?
Ik kan me voorstellen dat een 40km versie een fellere laser heeft en dus meer power nodig heeft dan een 1km versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

klopt, maar kijk ook uit. Als jij een 40 km laser laat schijnen op een kabeltje van pak weg 3 meter, dan KAN de ontvanger té veel licht krijgen (overstuurd). En daardoor niet goed werken.

Oplossing: Andere SFP (met lagere kilometers) of een optische verzwakker:

https://www.fs.com/products/63012.html

hoeveel dB's... weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 22:59
een 40km SFP met dempers gaan gebruiken is natuurlijk wat onzinnig.. En idd, het verbruik zal iets hoger zijn, maar dat is minimaal.

Die 1000base-LX optics + dat patchkabeltje is prima. Eventueel kun je nog voor bidi gaan, dan heb je maar 1 vezel nodig, maar da's toch weer (net) iets duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJSmiley schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:37:
Die 1000base-LX optics + dat patchkabeltje is prima. Eventueel kun je nog voor bidi gaan, dan heb je maar 1 vezel nodig, maar da's toch weer (net) iets duurder.
Glasvezel is (in afstanden onder de 500m) waarschijnlijk nog goedkoper dan een bidi/simplex SFP.
En voor bidi/simplex moet je altijd 2 spares hebben. Voor duplex slechts 1 ;)

offtopic:
@DJSmiley beneden: Ja exact!

Als ik glasvezel designs maak, dan gaat dat gewoon per 96 vezels (48 pairs, 1U high density patch panel) tussen verschillende server- / patch-ruimtes. Vezel kost niets in vergelijking met manuur.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2018 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 21:22:
[...]

En voor bidi/simplex moet je altijd 2 spares hebben. Voor duplex slechts 1 ;)
Spares van wat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
Optics.

Als je sfp onverwachts dood gaat dan is je link weg. Een reserve is dan voor dat geld wel handig. En met 1000base-LX heb je aan 1 genoeg.

bij bidi moet je er 2 hebben (beide kanten zijn andere optics). Dus wat dat betreft heeft ie 100% gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 21:22:
[...]

Als ik glasvezel designs maak, dan gaat dat gewoon per 96 vezels (48 pairs, 1U high density patch panel) tussen verschillende server- / patch-ruimtes. Vezel kost niets in vergelijking met manuur.[/offtopic]
Als je zelf vezels (laat) leggen dan gooi ik er 't liefst ook een zooi in. Wat je zegt: 96 kan prima in 1U.

Als je 't huurt is het echter een ander verhaal. Dan is elke vezel een enorme besparing. En aangezien je over 1 vezel iig alsnog 20x10Gbit zonder problemen krijgt dan is dat al snel interessanter (zeker op langere lengtes).

Maar dat is een heel ander verhaal dan wat TS wil. In zijn geval zou ik gewoon 2 (of liever 4 of desnoods 2x2) leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
DJSmiley schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 22:02:
[...]

Als je zelf vezels (laat) leggen dan gooi ik er 't liefst ook een zooi in. Wat je zegt: 96 kan prima in 1U.

Als je 't huurt is het echter een ander verhaal. Dan is elke vezel een enorme besparing. En aangezien je over 1 vezel iig alsnog 20x10Gbit zonder problemen krijgt dan is dat al snel interessanter (zeker op langere lengtes).

Maar dat is een heel ander verhaal dan wat TS wil. In zijn geval zou ik gewoon 2 (of liever 4 of desnoods 2x2) leggen.
Ik leg 2 pair (1 plus een spare) tussen elke switch en niet in dezelfde buis er kan dus een volledige buis uitvallen en dan nog heb ik redundancy.

van 1 naar 2
van 2 naar 3
van 3 naar 1

Ik gebruik ook een keystone om de kabel aan te sluiten in het patchpanel. Dit zodat de kans kleiner is dat ik een stekkertje sloop. Het stekkertje wat dan eventueel in en uit de switch moet is maar een meter lang en kan goedkoop en makkelijk vervangen worden.

Heeft 1 van jullie toevallig ervaring met de rj45 keystones die FS verkoopt? Ik ben daar immers toch al in de shop.
https://www.fs.com/products/41592.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

twain4me schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 22:35:
[...]

Ik leg 2 pair (1 plus een spare) tussen elke switch en niet in dezelfde buis er kan dus een volledige buis uitvallen en dan nog heb ik redundancy.

van 1 naar 2
van 2 naar 3
van 3 naar 1

Ik gebruik ook een keystone om de kabel aan te sluiten in het patchpanel. Dit zodat de kans kleiner is dat ik een stekkertje sloop. Het stekkertje wat dan eventueel in en uit de switch moet is maar een meter lang en kan goedkoop en makkelijk vervangen worden.

Heeft 1 van jullie toevallig ervaring met de rj45 keystones die FS verkoopt? Ik ben daar immers toch al in de shop.
https://www.fs.com/products/41592.html
Geen specifieke ervaring met die van FS, maar dit soort is prima te gebruiken. Al geef ik zelf de voorkeur aan varianten die met een punchtool (LSA) werken. Zeker als je er wat meer moet verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:06
twain4me schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 15:15:
Na jullie hulp en werelds raarste mail conversatie met FS

fsp

https://www.fs.com/products/29851.html

kabel

https://www.fs.com/products/40205.html

Heb ik eigenlijk nog een vraagje (is niet echt heel belangrijk, maar ik ben nieuwsgierig)
hoe zit het met het verbruik van een fsp module?
Ik kan me voorstellen dat een 40km versie een fellere laser heeft en dus meer power nodig heeft dan een 1km versie.
Wel apart, de link gaat naar een 20km SFP, maar er bestaat geen datasheet van de 20km, wel van de 10 (is trouwens ook meer dan zat).
Zouden ze van de oude zooi af willen..??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Rouske schreef op maandag 30 april 2018 @ 21:25:
[...]

Zouden ze van de oude zooi af willen..??
dat geloof ik niet, Het is wel een beetje een maf bedrijf.. ik krijg steeds allemaal mails met hartjes en andere emticons van een medewerkster _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Het heeft allemaal wat langer geduurd dan de bedoeling was, maar we zijn er bijna :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1aoFkfk76rFmQ-FKSUkHJAFY7U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/poLBa8tiqWzo9uBeT3DEKKW8.png?f=user_large

TV via glasvezel (althans een (extra) stukje van 25 meter :p)

Ik heb even geen 2 apparaten die 1000Mbit kunnen (Raar probleem om te hebben.), maar de switch zegt dat het een 1000Mbit verbinding is
Kabel = Single Mode Fibre. (qua toekomst bestendigheid zit dat hopelijk wel goed ;) )
SFP = 1310nm (geschikt tot 10km, altijd handig om te hebben ,lol) maar het is de "kleinste" module geschikt voor Single mode fiber)

Ze (FS) geven geen waarschuwingen voor het gebruik van dempers zoals bij de 80km SFP module, maar ergens is het door de horror verhalen toch een beetje "eng"
Op dit moment werkt het al een paar uur naar behoren, en ik denk dus dat er ook niets aan de hand is, maar als iemand daar nog iets over denkt te kunnen zeggen, graag, dan kan ik mijn inkoop beleid nog aanpassen :+ @Verwijderd O-)
volgens mij is dit de relevante informatie
TX Power -9.5 ~ -3dBm Receiver Sensitivity < -23dBm
https://www.fs.com/de-en/products/75326.html

voorbeeld van de waarschuwing bij 80km

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUJbQckwSGxENxhHuSLJ_zRgcoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fm7hMk9PTHOzrK6Sj1pPvHL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Laatst online: 18:50
Je kan makkelijk die SFPs gebruiken op deze afstand.
Heb weleens fibers aangesloten die nog wel een flink stuk korter zijn dan 25m op SFPs die geschikt zijn voor 10km.

Wees niet bang, dit blijft gewoon werken...
Zolang je je kabel niet sloopt tenminste :)

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:30
Rensjuh schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:47:
Je kan makkelijk die SFPs gebruiken op deze afstand.
Heb weleens fibers aangesloten die nog wel een flink stuk korter zijn dan 25m op SFPs die geschikt zijn voor 10km.

Wees niet bang, dit blijft gewoon werken...
Zolang je je kabel niet sloopt tenminste :)
Wat een slecht advies, je kunt namelijk de SFP aan de andere kant slopen als jij teveel licht door de kabel gaat sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Opzich ben ik mij daar goed van bewust, ik heb echter geen licht meter, dus praktijk ervaring hoe onconvensioneel en/of natte vinger werk dan ook, stel ik toch op prijs.

Onderbouwing vanuit de spec's zou helemaal top zijn natuurlijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
twain4me schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:27:
Opzich ben ik mij daar goed van bewust, ik heb echter geen licht meter, dus praktijk ervaring hoe onconvensioneel en/of natte vinger werk dan ook, stel ik toch op prijs.

Onderbouwing vanuit de spec's zou helemaal top zijn natuurlijk :)
Een 10/20km standaard optic (1Gbase-LX) kun je niet oversturen.

Zie de datasheets: https://img-en.fs.com/file/datasheet/sfp1g-lx-31-20km.pdf
Dat ding zend, in optimale omstandigheden, -3dBm uit.

De receiver zijde moet -3 tot -23 dBm hebben. In het ergste geval krijgt ie dus -3dBm op de input maar
- dat is alleen als de TX maximaal is, in de praktijk is die dat nooit, datasheet zegt ook -9.5 tot -3, dus in de praktijk is die -3dBm een zeldzaamheid en al snel iets lager door degradatie.
- Dan is er de perfecte kabel die niet bestaat: Zonder connectoren en loss.

Bij een 80km SFP kan dat wel:
https://img-en.fs.com/file/datasheet/sfp1g-zx-55-80km.pdf

TX is in de meest optimale situatie +5dBm, terwijl de receiver maximaal -3dBm mag hebben. Dat betekend dat je er dus minimaal een 8dB demping moet hebben. Op korte afstand heb je dat niet, dus moet je een demper plaatsen. In theorie is een 8dB demper genoeg, maar het is best practice om bij voorkeur in het midden van je ontvangsgevoeligheid uit te komen. Dan is een 15dB demper een veel betere optie.

Maar behalve een lab zie ik niet waarom je 80Km optics zou gebruiken voor een dergelijke korte afstand.
Dergelijke vermogens zijn ook nog een stuk risicovoller. Een 10km optic gaat nog wel, moet je niet direct inkijken, maar met een 80km optic is ook de reflectie gevaarlijk. En (ook die) zie je niet.

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 02-03-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
DJSmiley schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:45:
[...]

Een 10/20km standaard optic (1Gbase-LX) kun je niet oversturen.

Zie de datasheets: https://img-en.fs.com/file/datasheet/sfp1g-lx-31-20km.pdf
Dat ding zend, in optimale omstandigheden, -3dBm uit.

De receiver zijde moet -3 tot -23 dBm hebben. In het ergste geval krijgt ie dus -3dBm op de input maar
- dat is alleen als de TX maximaal is, in de praktijk is die dat nooit, datasheet zegt ook -9.5 tot -3, dus in de praktijk is die -3dBm een zeldzaamheid en al snel iets lager door degradatie.
- Dan is er de perfecte kabel die niet bestaat: Zonder connectoren en loss.
Dank voor deze uitleg nu snap ik hem. :)
80km was ik niet van plan, ik had het er alleen bij als voorbeeld omdat die tabel waar ik het plaatje van bij had gedaan niet bestond bij de 10km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Laatst online: 18:50
markisoke schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:51:
[...]

Wat een slecht advies, je kunt namelijk de SFP aan de andere kant slopen als jij teveel licht door de kabel gaat sturen.
Zoals gezegd stuur je met een normale LR SFP(+) niet teveel licht door de kabel voor de ontvangende zijde...

Dus nogmaals, dit kan je zo gerust gebruiken zonder iets kapot te maken.

PV Output

Pagina: 1