Eisen aan netwerkkabel in de grond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 14:20
Hallo,

Er moet een nieuwe grondkabel voor elektriciteit naar het tuinhuis (3-fase + nul 4mm^2). Bij het ingraven wil ik ook gelijk een netwerkkabel er naast leggen. Lengte: ca. 70M. Aan het einde komt een wifi acces point. Ik weet dat een netwerkkabel naast een elektriciteitskabel leggen niet ideaal is, maar dit besluit ligt vast. Ik kan de LAN kabel en de stroomkabel nog wel 20 cm van elkaar verwijderd leggen in de zelfde greppel

Ik denk dat ik dit wil gebruiken: STP of FTP grondkabel, flexibele kern, bijvoorbeeld deze.

Een aantal vragen:
  1. Moet ik er persé een pvc buis omheen leggen?
  2. Zijn er ook van die kabels met een omvlochten staalmantel tegen knaagdieren?
  3. Hoe zit het met de gevoeligheid voor onweer? Ik wil de kabel ca. 50 cm diep leggen; de kabel ligt niet echt in open veld.
  4. Is er ook flexibele kabel (stranded) die volledig van koper is gemaakt (ipv CCA)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-09 19:56
kan je niet beter voor "glas" gaan en dan aan beide zijden een mediaconverter?
https://www.whinkel.nl/fi...KyCsuCXwNICFVRAGwod7aEFhA

[ Voor 108% gewijzigd door Bushie op 05-03-2017 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zou die kabel sowieso niet nemen, het CCA kabel. En waarom geen solide kern kabel nemen? Gewoon afmonteren op een wandcontact doosje in je tuinhuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 22:59
Je kan Ubiquiti Touchcable nemen. In een buis is wel aan te raden, maakt het wat steviger en je kan nog eens wat vervangen.
CCA of CCS kabel zoiezo ver links laten liggen. Neem fatsoenlijke (100% koper) kabel

Als je de handel toch open moet leggen zou ik
- Een mantelbuis leggen, dan kun je makkeljik wat bijtrekken.
- Glas nemen

Mediaconvertertjes kosten weinig, glaskabel is prefab ook niet meer zo duur.
SFP of FTP, volledig koper, is gok ik zelfs duurder dan glas.

Daarnaast heb je met koper kans op aardlussen en inductie. Met glas kun je ook in de toekomst makkelijker upgraden naar hogere bandbreedtes.

75m OM3: 40 eur
50mm mantelbuis: 1 eur/meter, zeg 75 eur
2x Mediaconverter: 50 eur pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L
2x SFP 1Gbit multimode: 15 eur

Netto iets duurder dan koper direct in de grond, maar imho veel toekomstvaster.

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 05-03-2017 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Ik zal eens kijken of het glas wordt of koper/CCA. Ik woon tijdelijk even thuis (na studie wel werk maar nog geen huis kunnen vinden), de beslissing is dus niet aan mij.

Ik vind de argumenten wat storing (ground loops en inductie) en onweer betreft wel goed voor een glaskabel. Snelheid maakt voor mij niet uit, je kunt met CAT6x/CAT7x tot 10 gbit. Daar zie ik niet echt problemen mee.En een glasvezelkabel, die zijn toch niet echt van glas maar van kunststof? Knagen beesten daar niet doorheen?

Als ik dus (ondanks jullie advies) toch voor een ethernetkabel ga dan wil ik graag wel een goeie. En ik ga lobbyen voor die mantelbuis! Bestaat stranded copper? Daar kan ik gewoon een stekkertje aan krimpen met m'n tang. Stranded copper lijkt me ook handiger in een buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:02
necessaryevil schreef op zondag 5 maart 2017 @ 22:24:
Ik zal eens kijken of het glas wordt of koper/CCA. Ik woon tijdelijk even thuis (na studie wel werk maar nog geen huis kunnen vinden), de beslissing is dus niet aan mij.

Ik vind de argumenten wat storing (ground loops en inductie) en onweer betreft wel goed voor een glaskabel. Snelheid maakt voor mij niet uit, je kunt met CAT6x/CAT7x tot 10 gbit. Daar zie ik niet echt problemen mee.En een glasvezelkabel, die zijn toch niet echt van glas maar van kunststof? Knagen beesten daar niet doorheen?

Als ik dus (ondanks jullie advies) toch voor een ethernetkabel ga dan wil ik graag wel een goeie. En ik ga lobbyen voor die mantelbuis! Bestaat stranded copper? Daar kan ik gewoon een stekkertje aan krimpen met m'n tang. Stranded copper lijkt me ook handiger in een buis.
Gebruik "altijd" een mantelbuis, het kost je nu een paar euro meer, maar geeft je zoveel meer opties in de toekomst.
Wil of moet je iets vervangen hoef je tenminste niet direct weer alles op te graven. ;)

Stranded copper bestaat zeker wel, is in principe gewoon patchkabel op rol. Maar gebruik ajb gewoon solid core copper kabels, en leg er 2 en monteer ze in je meterkast en schuurtje eventjes netjes op een opbouwdoosje.
Wil je een x iets meer/anders of bijv. tv aansluiten bij het schuurtje heb je de kabel liggen.
Nog mooier is natuurlijk glas, en dan mediaconverters aan beide zijdes, je zou bijv. als je uiteindelijk meer wilt in je schuurtje daar altijd een switchje met SFP kunnen ophangen, of gewoon vast knopen aan je mediaconvertor.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom zou je glas gebruiken hiermee voeg je twee stroom verbruikers en points of failure toe. Ik zou wel die 50 euro uitgeven voor een mantel buis en een goede stugge kabel zoals boven beschreven. De invloed van een stroomkabel is niet dusdanig dat dat een probleem vormt. Het is een tuinhuisje geen fabriek.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou geen glas aanleggen, dan investeer je nu geld in iets wat je niet nodig hebt en waarvan het de vraag is of je het in de toekomst wel gaat gebruiken. Leg een stevige mantelbuis neer zodat je op een later moment eenvoudig kabels kan vervangen en bij kan plaatsen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:53
Lengte van de kabel word circa 70 meter zegt de ts,

Dan kun je kiezen, of glas of utp

Doe je glas, heb je iets meer meerkosten (mediaconverters)
Doe je utp, dan zal je utp zich als een antenne gaan reageren bij bliksem, en kun je je netwerkspullen gaan vervangen wanneer in de buurt de bliksem inslaat door de inductie

Op het oog van veiligheid kies ik dus glas

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:28
Sowieso altijd een PVC pijp leggen, kost nog geen 15 cent per meter (16mm) + paar euro voor sokken en lijm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Ik ga heel eigenwijs doen en ik sla jullie adviezen volledig in de wind. Zonder gekheid, ik beslis niet alleen en een deel van jullie adviezen wordt wel opgevolgd.

Wat ik nu wil:
  • Wel een buis
  • massief koper
  • grondkabel
  • afscherming
Helaas zie ik deze combinatie niet vaak in CAT6, maar wel in CAT5e. De CAT6 grondkabels zijn dan weer niet afgeschermd of alleen CCA. Kan ik beter CAT5e volkoper nemen dan CAT6 CCA?

Wat ik heb gevonden:
Optie 1
Optie 2

//edit
ik heb ook de Ubiquiti kabel per strekkende meter kunnen vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door necessaryevil op 06-03-2017 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

CCA kabel is gewoon non-compliant (aan de CAT standaarden) en zou je niet eens moeten overwegen. Daar ga je geen 1gbit verbinding mee opbouwen over 70 meter. Wat dat betreft kan je dan beter voor CAT5e gaan.

Nog beter is zorgen voor een waterdichte buis. Daar kan dan gewoon CAT6(a) doorheen. Want dan kan er ooit nog 10gbit overheen, mocht die kabel er over 15 jaar nog steeds liggen.

Maar het allerbeste blijft gewoon glas. Het risico op schade over zo'n afstand is toch redelijk aanwezig. Een onweersbuitje en je interne apparatuur (en alles wat op je switches is aangesloten (Smart-TV? PC? NAS?) kan geroosterd worden. Helaas al meerdere keren gezien bij bedrijven die goedkoop dachten te doen :) Ethernetpoorten zijn laagspanning en die circuits zijn gevoelig voor spanningspieken. Het is dus niet zo dat alles direct kapot hoeft te zijn (behalve bij een directe inslag natuurlijk) maar ik zou me alvast voorbereiden op kapotte ethernetpoorten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• necessaryevil
Ik ga Ubiquiti ToughCable Carrier leggen, er komt een buis omheen.

Afbeeldingslocatie: https://prd-www-cdn.ubnt.com/media/images/product-features/toughcable-feature-performance.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Ik zie dat er voor die toughcable ook stekkertjes bestaan. Ik dacht dat je alleen contactdozen kan vastzetten aan die massieve kabels. Kan het dan toch? Of is die ubiquiti kabel stranded?

[ Voor 30% gewijzigd door necessaryevil op 12-03-2017 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:44
Bij mijn weten zijn er stekkers voor solid cable.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, je kan meteen stekkertje erop maken. Maar vanwege de extra mantel, folie enz.... zou ik inderdaad voor die stekkertjes gaan die voor deze toughcable zijn gemaakt.

Maar op een WCD met UTP geeft minder storing. Bijvoorbeeld deze:

https://www.wifihouse.nl/...-CAT6-2x-RJ45-afgeschermd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Het zijn die WCD's geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:58

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@necessaryevil
Denk aan de Y/XMvK-AS stroomkabel. Neem dan wel 5 polige kabel, dus: bruin (L1) + zwart (L2/schakeldraad) + grijs (L3) + blauw (N) (+ geel/groen (PE)) en dus het aardscherm (PE). Je hebt ze ook met nog meer aders, maar dat is niet nodig voor driefasen aansluiting.
Zie ook: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Daarover vragen hoort in dat topic. ;) Daarom ga ik er nu niet te ver over in. Daar vragen mag altijd. :) :)

Als netwerkkabel zou ik voorde Tough cable Carrier kiezen (dat had je toch al gedaan), altijd aansluiten op wand dozen oid. Zie ook: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 en Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels voor meer info en ideeën.

Leg dan één of twee buizen van >50 mm dan kan je er nog alles ne doen zonder te graven.

[ Voor 30% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 15-03-2017 22:16 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• necessaryevil
Het ligt er beide al in. De stroomkabel is 3xfase 1xnul en 1xAardscherm, 4mm^2 dikte. De grondkabel ligt niet in een buis.

De netwerkkabel ligt in een slang, ik heb de kabel er doorheen getrokken met vliegertouw, supersterk spul. Ik heb het vliegertouw eerst er doorheen gezogen met de stofzuiger, wattenbolletje aan het touw om wat meer vat erop te hebben met de stofzuiger. De stofzuiger op de slang ductapen en hopla.

Ik heb het touw vastgemaakt aan de lan kabel met een spijkertje en aan inkepingen in de mantel. Beetje sop erop en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Oh jee.... "sop erop"..... Heb jij Dreft, Dubro of ander soortig huis tuin keuken spul gebruikt? Dat "kan" later problemen geven. Je had bij de groothandel (bv. Hornbach) een tube speciaal glijmiddel moeten kopen, die op waterbasis is.

Dubro, Dreft en zooi, droogt uit, en gaat de PVC mantel aantasten van je kabel of plakt de kabel aan de wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• necessaryevil
Ik heb dreft gebruikt. Ik neem het mee voor de volgende keer. Ik had achteraf op m'n radioclub al gehoord dat sop eigenlijk niet optimaal is, maar ik kan me er eerlijk gezegd niet druk over maken. De netwerkkabel ligt al in een slang, ik kan er altijd nog een andere doortrekken.

De kabel is overigens ook van PE en niet van pvc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:49

Nox

Noxiuz

Voor de volgende keer; trek UTP + glas trekken. Ook al monteer je het glas niet af, kan je bij glas wel ooit nog afmonteren indien gewenst. UTP het beste cat6a, massieve kern, 100% koper gebruiken. En inderdaad in een slang die niet 'ademt' is belangrijk, anders krijg je vocht binnen wat op den duur de kabel aantast.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valt wel mee. Als je bv. Belden 1583 EPE gebruikt (ok, het is een CAT 5e kabel), maar ze hebben hem ook in CAT6a variant. Deze heeft een extra stevige mantel, voor buiten installaties. Bv. een kabel langs een paal naar de buitencamera. Dus UV en regen bestendig.

Door die dikke coating is hij ook extra glad. Lijkt net Teflon wel.

Deze kan je dan ook voor je slang gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
En het is ook wel praktisch om meteen een touw/trekdraad mee te trekken in je buis. Scheelt een bult ge-erger de volgende kabel.
Pagina: 1