Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.820 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaptnie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-11-2024
Wie heeft er ervaring met het vervangen van een 10 jaar oude omvormer, met transformator (Mastervolt), door een Goodwe transformator loze omvormer? Ik heb twee installaties, een nieuwe met een Goodwe en een oudere, waar ik graag dezelfde omvormer aan ga hangen. Ik lees echter verhalen dat niet alle panelen zonder transformator kunnen.

Gaan mijn oudere (Ubbink atrium 170) panelen dus niet vervroegd stuk door ze aan een transformator loze omvormer te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vast niet, maar hoeveel panelen zijn het en hoeveel voltage heeft de string?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

twain4me schreef op zondag 6 mei 2018 @ 19:14:
[...]
maargoed TS heeft weinig keus en de overige panelen kan hij misschien als gratis zien, dan is het ineens heel erg goedkoop :D
Wat loopt dit topic toch hard, populair! :)

Als laatste over kosten voor zonnepanelen binnen nieuwbouw hierbij van een ander project in de regio (dit is in Pijnacker) de lijst uit 2017.

Meerprijzen nieuwbouw (Pijnacker)

De door mij betaalde meerprijs van omgerekend 500 euro per paneel is dus gewoon marktconform (hoewel dit niet echt een groot onderzoek was :) ); echter krijg ik 295Wp panelen en in dit getoonde voorbeeld zijn het 260Wp panelen.

Tot slot begrijp ik volledig dat dit absurd hoge bedragen zijn voor iedereen die zelf zonnepanelen aanschaft en ze wellicht zelfs zelf installeert. Je hebt echter meestal geen keus in een nieuwbouwproject, een basishoeveelheid is gewoon verplicht en als je meer wilt neerleggen dan wil je natuurlijk wel dat dit dezelfde panelen zijn als dit op hetzelfde dak is.

De gemiddelde prijs in Nederland voor 290Wp panelen inclusief installatie is 330 euro (bron), dan valt nieuwbouw wel weer tegen :(

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:13

watercoolertje

Untertitel

fmb schreef op maandag 7 mei 2018 @ 08:35:
[...]

Wat loopt dit topic toch hard, populair! :)

Als laatste over kosten voor zonnepanelen binnen nieuwbouw hierbij van een ander project in de regio (dit is in Pijnacker) de lijst uit 2017.

[afbeelding]

De door mij betaalde meerprijs van omgerekend 500 euro per paneel is dus gewoon marktconform (hoewel dit niet echt een groot onderzoek was :) ); echter krijg ik 295Wp panelen en in dit getoonde voorbeeld zijn het 260Wp panelen.

Tot slot begrijp ik volledig dat dit absurd hoge bedragen zijn voor iedereen die zelf zonnepanelen aanschaft en ze wellicht zelfs zelf installeert. Je hebt echter meestal geen keus in een nieuwbouwproject, een basishoeveelheid is gewoon verplicht en als je meer wilt neerleggen dan wil je natuurlijk wel dat dit dezelfde panelen zijn als dit op hetzelfde dak is.

De gemiddelde prijs in Nederland voor 290Wp panelen inclusief installatie is 330 euro (bron), dan valt nieuwbouw wel weer tegen :(
Ik krijg (ook nieuwbouw) 1 paneel (270Wp) en kwam voor meer panelen inderdaad rond dezelfde bedragen uit per extra paneel. Echter heb ik een andere partij benaderd en hoef alleen nog de definitieve offerte te tekenen.

Die 16 panelen (4800Wp) kosten mij nu 6400 euro inclusief btw en het verplaatsen van dat ene paneel wat er al ligt (deze blijft met zijn eigen omvormer werken), zit daar in.

Maar goed ik ben al vrij snel principieel hierin, als ze meer vragen dan normaal is omdat ze toevallig uitverkorene zijn door de hoofdaannemer, terwijl ze goedkoper uit kunnen zijn doordat ze voor de hele wijk collectief in kunnen kopen dan ga je aan mij niks verdienen :)

Ik heb dus over het algemeen heel weinig meerwerk, betaal liever een maand extra huur omdat ik alles zelf moet doen regelen dan hun er (meer dan nodig) aan verdienen omdat ze een machtspositie hebben...

Ergens na 1 jun kom ik in dat andere topic dan ook patsen (~5070Wp) over de opbrengst want dan krijg ik eindelijk de sleutel :D

[ Voor 36% gewijzigd door watercoolertje op 07-05-2018 11:19 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Weet iemand wat er aan de hand is met "www.suntrol-portal.com" ?
Ik krijg een fout melding. "502 Bad Gateway"

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Dag mensen,

Ik zit ook te denken om zonnepanelen te nemen. Ik heb een plat dak van onze overkapping in de tuin.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SCAimgB.jpg
Het is 12 meter breed en 3,5m diep. Ligging op het noorden (dus panelen kunnen met vlakke kant naar voren :) )Mooi ruimte om zonnepanelen te plaatsen dus. Geen bomen in de buurt, alleen eind vd middag valt de schaduw van de garage er voor een paar meter op.

Nu zit ik te denken aan de volgende setup:
LG Neon BiFacial 320 panelen (12x)
http://www.jenm-zonnepane...0wp-mono-lg320n1k-a5.html
Omnik Omniksol 4.0K-TL2
https://www.solar-outlet....sol-40k-tl2-omvormer.html

Lijkt dit jullie een slimme combi? We verwachten zo'n 4000kwh per jaar te verbruiken, dus vandaar wat 'zwaardere' panelen.

Graag tips en advies :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaptnie
Rol-Co schreef op zondag 6 mei 2018 @ 23:14:
Vast niet, maar hoeveel panelen zijn het en hoeveel voltage heeft de string?
Het zijn twee parallelle strings, van zo'n 200 V samen max 3200W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:08

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ik wil nu eindelijk eens de aarding van mijn frames regelen, zoals ik al lang van plan was.

Heb 2x 10 Yingli Panda panelen (dus geen monokristallijn) op 2 zelfgebouwde alu-schansen, aangesloten op een SMA-SB5000 TL20. Als ik het goed heb, hoeven de panelen zelf niet geaard te worden, maar wel de frames. Omdat de frames op zeer veel plaatsen de diverse onderdelen met elkaar verbinden (ook de panelen trouwens), neem ik er genoegen mee om de beide frames ieder op 1 punt met de aarddraad te verbinden. Ik heb 4 mm2 bekabeling (AC zijde) en wil dan ook 4 mm2 aarddraad gebruiken.
Deze aarde verbind ik dan met de aarde van de inverter binnen. Een gescheiden aarde is mooier, maar dat is erg lastig ivm hoogte en het slaan van een goede aardpen.

Ik heb tijdens het bouwen nogal zorg besteed aan het gescheiden houden van aluminium en RVS (bouten, moeren, ringen en de paneelklemmen). Hiervoor zijn een hele berg kunststof ringen, eigenlijk isolatie-manchetten gemonteerd, om galvanische corrosie te voorkomen.
Nu wil ik de aarddraad eigenlijk ook netjes en degelijk verbinden. Hoe hebben jullie dit gedaan? Een AMP-oogje kan natuurlijk, maar lijkt me niet optimaal.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
geerttttt schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:01:
Dag mensen,

Ik zit ook te denken om zonnepanelen te nemen. Ik heb een plat dak van onze overkapping in de tuin.
[afbeelding]
Het is 12 meter breed en 3,5m diep. Ligging op het noorden (dus panelen kunnen met vlakke kant naar voren :) )Mooi ruimte om zonnepanelen te plaatsen dus. Geen bomen in de buurt, alleen eind vd middag valt de schaduw van de garage er voor een paar meter op.

Omnik Omniksol 4.0K-TL2

Lijkt dit jullie een slimme combi? We verwachten zo'n 4000kwh per jaar te verbruiken, dus vandaar wat 'zwaardere' panelen.

Ik heb dezelfde panelen van dezelfde leverancier. Ben over beiden zeer tevreden!

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-Bird
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 17:04
Ik wil op mijn schuurtje beginnen met het plaatsen van zonnepanelen. Als omvormer heb ik hier een Steca 500 voor op het oog. Vanwege de max van 5 ampere lees ik dat hier het beste 3 panelen op aangesloten kunnen worden. Zou 2 ook mogelijk zijn om bij de maximale opbrengst te komen? Welke zouden jullie aanraden?

[ Voor 28% gewijzigd door Blue-Bird op 07-05-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Cupid673 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:18:
[...]

Ik heb dezelfde panelen van dezelfde leverancier. Ben over beiden zeer tevreden!
Hoeveel panelen heb jij en wat voor omvormer? Is 4000 te hoog? Ik twijfel zelf of 3600 ook voldoende zou zijn wellicht...

En op wat voor hoek heb jij ze liggen?

[ Voor 6% gewijzigd door geerttttt op 07-05-2018 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

snaptnie schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:02:
[...]

Het zijn twee parallelle strings, van zo'n 200 V samen max 3200W.
Als je ze binnen in serie zet past dat mooi op 95% van alle string omvormers, 400V is nagenoeg ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:52
Ik heb een 3-fasen aansluiting (3x16A afgezekerd). Mijn PV systeem heeft capaciteit van 10560Wp, maar ligt op het westen. Installateur geeft aan dat ik op 7920kW/jaar uitkom qua opbrengst (factor 0,75 vanwege ligging). Mijn omvormer (SolarEdge SE9k) kan 9000VA terugleveren.

Hoeveel ruimte heb ik nog met dit systeem om in de toekomst een een (kleine) string extra aan te leggen? De omvormer heeft 2 ingangen, waarvan en eentje bezet is. Dus een extra string kan aangesloten worden.

Dus mijn vraag:
- Wat kan de omvormer nog extra aan? Ik wil geen extra omvormer plaatsen. Volgens SolarEdge kan er maximaal 14,5A teruggeleverd worden per fase, dus 10kW voor 3 fases. Elke fase is met 16A afgezekerd, dus dit lijkt mij goed.

Het voordehand liggend antwoord is uiteraard 10k - 7,92k = 2k, maar klopt dit?
Als de zon heel hard schijnt op een koele dag (ideale situatie), waar kom ik dan op uit?

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@reneeke1970 we hebben het over een SGN4000TL toch?
http://zonnepanelenaanbie...ad/2017061606312119_c.pdf zegt MPP vanaf 90V.
Houdt niet over, maar klopt met de logging (dus geen 125V).
@CurlyMo houd de logging dus in de gaten, als hij een flauwte van de hitte heeft dan kan je daar de installateur mee om de oren slaan :)

Alternatief is bijvoorbeeld een SGN1300TL die vanaf 60 volt z'n werk doet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Vraagje daaropvolgend. Bij een omvormer met 2 strings, moet je dan ongeveer de panelen gelijk verdelen over de 2 strings? (dus bij 12 panelen, 6 panelen per string) of hoeft dat niet perse?

Liefst zou ik er 2 a 4 op de ene string en 8 a 10 op de andere string doen ivm schaduw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
geerttttt schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:28:
[...]

Hoeveel panelen heb jij en wat voor omvormer? Is 4000 te hoog? Ik twijfel zelf of 3600 ook voldoende zou zijn wellicht...

En op wat voor hoek heb jij ze liggen?
Ik heb er 46 onder een hoek van meen ik een graad of 15-20. Ze zitten aan een SMA van 12k. Ze doen het beter dan verwacht en wellich had ik beter een voor 15k gekozen. Dat moet over 10 jaar dan maar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
Proton_ schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:56:
@reneeke1970 we hebben het over een SGN4000TL toch?
http://zonnepanelenaanbie...ad/2017061606312119_c.pdf zegt MPP vanaf 90V.
Houdt niet over, maar klopt met de logging (dus geen 125V).
@CurlyMo houd de logging dus in de gaten, als hij een flauwte van de hitte heeft dan kan je daar de installateur mee om de oren slaan :)

Nee het was een andere, model 4000 maar met max vermogen van 3650 watt.
Mpp vanaf 125 volt.
En anders heb ik de verkeerde gevonden, moet ver terug bladeren voor zijn model....

Deze Trannergy PVI4000TL is het....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Er staat in de startpost dat je met een Ferraris draaischijfmeter in principe onbeperkt kunt terugleveren, zolang je niet meer opwekt dan je verbruikt. Waarom is dit?

Indien na een jaar de nieuwe meterstand lager is dan het jaar ervoor (dus meer opgewekt dan verbruikt), dan kan dit toch gewoon verrekend worden door de energiemaatschappij en krijg je geld terug. Je kan dan toch gewoon meer opwekken dan je verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Volgens mij zijn de administratieve processen bij de energieleveranciers/netbeheerders daar niet op ingericht. Al is dat ook maar wat ik via Tweakers heb meegekregen, misschien eens een energieleverancier vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

SpeedingWilly schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:10:
Er staat in de startpost dat je met een Ferraris draaischijfmeter in principe onbeperkt kunt terugleveren, zolang je niet meer opwekt dan je verbruikt. Waarom is dit?

Indien na een jaar de nieuwe meterstand lager is dan het jaar ervoor (dus meer opgewekt dan verbruikt), dan kan dit toch gewoon verrekend worden door de energiemaatschappij en krijg je geld terug. Je kan dan toch gewoon meer opwekken dan je verbruikt?
Zo werkt het inderdaad. Alleen krijg je voor het "teveel" terugeleverde niet de prijs die jij er ook voor betaald.
Vaak bv. 11 ct, ipv 20 ct...

Administratief lijkt het wel te werken, de laatste jaren. Vroeger was een negatieve tellerstand direct reden voor allerlei gedoe ("Uw meter is defect / U heeft de verkeerde stand ingevoerd", e.d.)

[ Voor 12% gewijzigd door Joepla op 07-05-2018 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Joepla schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:19:
[...]
Zo werkt het inderdaad. Alleen krijg je voor het "teveel" terugeleverde niet de prijs die jij er ook voor betaald.
Vaak bv. 11 ct, ipv 20 ct...
En nu met de huidige salderingsregeling krijg je wel 20ct per kWh terug als je een slimme meter hebt met een terugtelwerk? Dat is toch niet eerlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@SpeedingWilly Dat lijkt me sterk, zo'n leverancier heb ik nog niet kunnen vinden. Maar ik hoor het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Joepla schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:24:
@SpeedingWilly Dat lijkt me sterk, zo'n leverancier heb ik nog niet kunnen vinden. Maar ik hoor het graag :)
Oh, ik dacht dat je met de huidige regeling (tot 2010) wel nog 20ct terugkrijgt. Niet dus :). Maar dat is een luxeprobleem voor mensen die meer opwekken dan ze verbruiken.

Dus het enige (kleine) nadeel van de Ferrarismeter bij meer opwekken dan verbruiken is dat energiemaatschappijen moeilijk kunnen doen over lagere tellerstand dan jaar ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
Wat @reneeke1970 zegt dus. De PVI4000TL die dus werkt tussen de 125V en de 530V.
Proton_ schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:56:
Hoe zie ik dat? Noord die gewoon niet op komt?
Niet dus, want die heeft maar één DC input.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

SpeedingWilly schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:26:
[...]

Oh, ik dacht dat je met de huidige regeling (tot 2010) wel nog 20ct terugkrijgt. Niet dus :). Maar dat is een luxeprobleem voor mensen die meer opwekken dan ze verbruiken.

Dus het enige (kleine) nadeel van de Ferrarismeter bij meer opwekken dan verbruiken is dat energiemaatschappijen moeilijk kunnen doen over lagere tellerstand dan jaar ervoor?
Alles wat je meer terug levert dan je verbruikt krijg je een gereduceerd tarief voor. Sowieso krijg je van de overheid helemaal niks en dat is al de helft van de 21 cent dus ;)

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

SpeedingWilly schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:26:
[...]
Nee, wettelijk is dat gewoon geregeld. Als ze moeilijk zouden doen (ik heb dat al jaren niet meer meegemaakt), wijs je ze daarop. Ferrarismeter zolang mogelijk laten hangen, zou ik willen adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Joepla schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:36:
[...]
Nee, wettelijk is dat gewoon geregeld. Als ze moeilijk zouden doen (ik heb dat al jaren niet meer meegemaakt), wijs je ze daarop. Ferrarismeter zolang mogelijk laten hangen, zou ik willen adviseren.
Dat heb ik al geregeld. Enexis kwam dag na aanmelding bij energieleveren.nl met mail dat ze de meter wilden vervangen. Niet omdat die niet meer was goedgekeurd, maar in principe niet geschikt was voor terugleveren. Toen heb ik aangegeven in een nette mail dat ik bedank voor de nieuwe meter omdat ik wel vertrouwen heb in mijn oude meter :P . Toen kreeg ik weer een mail dat dat prima was maar ze gaven mij het advies om goed te controleren of de oude meter wel correct saldeert O-) .

Viel allemaal nog niet tegen van Enexis :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@SpeedingWilly Netjes inderdaad.

De tijd van dreigende medewerkers ("Uw meter is niet geschikt en MOET dus vervangen worden!", vaak gevolgd door de kosten die dan voor jou zijn) is wel voorbij denk ik. Zonne-energie is niet meer de uitzondering, zoals het dat 15 jaar geleden wel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Inderdaad, en als je netjes blijft in je communicatie bereik je ook meer. Ze weten natuurlijk dat je mag weigeren. Het zou me zelfs niet verbazen dat als ik spijt krijg of als blijkt dat mijn Ferraris meter toch niet goed werkt, en ik ze opbel, dat ze alsnog gratis een slimme meter komen plaatsen.

Afwachten, op 8 juni komen de paneeltjes op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
Joepla schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:19:
@SpeedingWilly Netjes inderdaad.

De tijd van dreigende medewerkers ("Uw meter is niet geschikt en MOET dus vervangen worden!", vaak gevolgd door de kosten die dan voor jou zijn) is wel voorbij denk ik. Zonne-energie is niet meer de uitzondering, zoals het dat 15 jaar geleden wel was.
Heb helemaal geen (extra) kosten gehad voor een slimme meter. Enexis plaatste 'm gewoon. Zal wel in het normale tarief meeberekend zijn natuurlijk, maar éxtra kosten had ik niet.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
DigitalExcorcist schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:23:
Heb helemaal geen (extra) kosten gehad voor een slimme meter. Enexis plaatste 'm gewoon. Zal wel in het normale tarief meeberekend zijn natuurlijk, maar éxtra kosten had ik niet.
Ja, die heb je ook niet, maar als je weigert (wat ik dus gedaan heb), dan kunnen ze wel kosten in rekening worden gebracht als je later zelf om vervanging vraagt. Maar de soep zal zo heet wel niet gegeten worden, zeker als je het lief vraagt :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@DigitalExcorcist Dat klopt als de slimme meter je aangeboden wordt. Als je weigert en later alsnog zelf om zo'n ding verzoekt, moet je betalen. Dat werd regelmatig gebruikt om mensen onder druk te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:05

basvn

Breezand - NHN

Ik heb gister mijn eerste 2 panelen aangesloten, en me aangemeld op energieleveren.nl
krijg ook direct een mail van Liander met dat ik nog een oude meter heb, en deze wellicht niet terugdraait. dus binnen 2 weken word er contact opgenomen voor een slimme meter..
Welke ik al eerder geweigerd heb :+ Dus ditmaal alweer

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
De discussie over slimme meters past beter hier: Slimme energiemeter, weigeren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

watercoolertje schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:36:
[...]
Ik krijg (ook nieuwbouw) 1 paneel (270Wp) en kwam voor meer panelen inderdaad rond dezelfde bedragen uit per extra paneel. Echter heb ik een andere partij benaderd en hoef alleen nog de definitieve offerte te tekenen.
De overstap van 1 naar 17 is ook wel van andere schaalgrootte dan van 10 naar 14 die ik doe. Dat is dan wel weer belachelijk: 1 zonnepaneel leggen op een nieuwbouwwoning...

Overigens: jij legt 300Wp panelen neer voor 400 euro per paneel. Geen idee of dat met micro omvormer is of met een centrale omvormer. Ik leg 4 extra panelen neer, 295Wp met micro omvormer, voor 500 euro per paneel. Verschil is ook niet "schokkend". ;)
Maar voor jou betekent dit prijsverschil per paneel dat je voor hetzelfde geld 3 panelen extra neerlegt, dan zou ik het ook wel weten.
Ergens na 1 juni kom ik in dat andere topic dan ook patsen (~5070Wp) over de opbrengst want dan krijg ik eindelijk de sleutel :D
Ben benieuwd, leuk, bijna de oplevering van je nieuwe woning!

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

fmb schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:42:
[...]
De overstap van 1 naar 17 is ook wel van andere schaalgrootte dan van 10 naar 14. Dat is dan wel weer belachelijk: 1 zonnepaneel leggen op een nieuwbouwwoning...

Overigens: jij legt 300Wp panelen neer voor 400 euro per paneel. Geen idee of dat met micro omvormer is of met een centrale omvormer. Ik leg 4 extra panelen neer, 295Wp met micro omvormer, voor 500 euro per paneel. Verschil is ook niet "schokkend". ;)
Maar voor jou betekent dit prijsverschil per paneel dat je voor hetzelfde geld 3 panelen extra neerlegt, dan zou ik het ook wel weten.
Klopt het verschil valt zo ook wel mee als je het zo uit legt, ik heb op 4 panelen (de onderste 4 van 4 rijen) een optimizer en dat allemaal op 1 omvormer inderdaad. Ik ging ook wel uit dat je er een hoop bij ging plaatsen omdat ik in de veronderstelling was dat je net als mij 1 of 2 panelen had voor de EPC waarde oid. Maar als er maar 4 bij komen dan maakt het ook minder uit natuurlijk dat het iets duurder is.

Tevens vind ik het echt niet netjes dat je iets collectief kan inkopen en dan alsnog net boven de marktwaarde gaat verkopen, en dat gevoel heb ik heel erg met alle opties bij nieuwbouw. Het broodnodige (zoals loze leidingen) hebben we dan ook wel gedaan, maar verder zo min mogelijk. Helpt ook niet dat ik nooit gespaard had natuurlijk :F

Voor die 4 panelen extra zit je op 1.69 euro per Wp (inclusief) en ik zit op 1.33 euro per Wp (inclusief), maar omdat ik wel 4x zo panelen krijg heb je daar weer niet zo heel veel aan...
Ja echt superspannend, mijn eerste eigen huis :D Altijd al zonnepanelen gewild maar zit nu in een huurappartement wat het onmogelijk maakt (balkon is te klein :+), maar dat is dus iets wat bovenaan mijn lijstje staat na het woongeschikt maken van de woning natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door watercoolertje op 07-05-2018 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@CurlyMo @reneeke1970 De PVI4000TL doet hier ook vanaf 90V mee, leuk: verschillende versies :)
Duidelijk is wel dat drie 60cel panelen op het randje is.
De logging geeft aan dat de omvormer bij 90V@ 0.5A teruglevert, het rendement is onbekend maar zelfs voor 10 procentpunt rendement erbij is een andere omvormer economisch niet zinvol.

Mijn voorstel van de 1300TL was ook om daar alléén de drie panelen (noord of oost) op te zetten.
En inderdaad, als de MPPT vanaf 90V werkt dan zal de stroom van Noord naar 0 vallen als het te warm wordt. Dus halverwege de dag zal dan de string uitvallen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
Joepla schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:25:
@DigitalExcorcist Dat klopt als de slimme meter je aangeboden wordt. Als je weigert en later alsnog zelf om zo'n ding verzoekt, moet je betalen. Dat werd regelmatig gebruikt om mensen onder druk te zetten.
Oh zo. Nou, ik heb 't maar gewoon aangevraagd. Vindt 't niet zo bijzonder allemaal. Gewoon administratief uit laten zetten en de data in eigen beheer houden.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:38

thido

Tilburg

CurlyMo schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:27:
Niet dus, want die heeft maar één DC input.
Hij bedoeld waarschijnlijk dat je alleen die drie panelen erop zet.
Ik heb hier een SAJ Sununo 1K in de kast liggen, die heeft een startspanning van 70V en een MPP bereik van 60-425V. Zou moeten lukken.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Proton_ schreef op maandag 7 mei 2018 @ 14:12:
@CurlyMo @reneeke1970 De PVI4000TL doet hier ook vanaf 90V mee, leuk: verschillende versies :)
Duidelijk is wel dat drie 60cel panelen op het randje is.
De logging geeft aan dat de omvormer bij 90V@ 0.5A teruglevert, het rendement is onbekend maar zelfs voor 10 procentpunt rendement erbij is een andere omvormer economisch niet zinvol.

Mijn voorstel van de 1300TL was ook om daar alléén de drie panelen (noord of oost) op te zetten.
En inderdaad, als de MPPT vanaf 90V werkt dan zal de stroom van Noord naar 0 vallen als het te warm wordt. Dus halverwege de dag zal dan de string uitvallen.
Precies, een extra omvormer is niet rendabel, drie panelen erbij op noord wel, de ruimte is er

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

watercoolertje schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:50:
[...]
Tevens vind ik het echt niet netjes dat je iets collectief kan inkopen en dan alsnog net boven de marktwaarde gaat verkopen, en dat gevoel heb ik heel erg met alle opties bij nieuwbouw. Het broodnodige (zoals loze leidingen) hebben we dan ook wel gedaan, maar verder zo min mogelijk. Helpt ook niet dat ik nooit gespaard had natuurlijk :F
Erg herkenbaar, ik doe ook enkel de dingen die achteraf bijna niet meer mogelijk zijn. Dat zijn dus vrijwel allemaal aanpassingen die iets tussen muren en meterkast doen (loze leidingen, water aan/afvoer)) of in de vloer (overal ligt vloerverwarming, dus moet in 1 keer goed). Maar goed, als we het daar over gaan hebben moeten we in het nieuwbouw topic (projectbouw) verder praten. ;)

On-topic: aangezien ik vanuit mijn persoonlijke voorkeur een micro-omvormer systeem wilde hebben (wat niet altijd de meest goedkope installatie biedt) was ik blij dat onze PV leverancier dit standaard toepast voor dit project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
fmb schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:42:
[...]

De overstap van 1 naar 17 is ook wel van andere schaalgrootte dan van 10 naar 14 die ik doe. Dat is dan wel weer belachelijk: 1 zonnepaneel leggen op een nieuwbouwwoning...

[...]

Mag ik je mijn rekeningnummer geven? Als je die bijna €2000 voor het eind van de week zou willen overmaken? Voor jou is het bijna geen geld, ik wil het wel graag hebben. Mede namens mijn vrouw wil ik je alvast bedanken voor de leuke vakantie. Ik zal wel een kaartje sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

@Cupid673 bijna 2000 euro is bijna genoeg voor een paar nieuwe panelen voor op m'n garage!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Eigenlijk best een mooi dingetje toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
Wailing_Banshee schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:54:
@Cupid673 bijna 2000 euro is bijna genoeg voor een paar nieuwe panelen voor op m'n garage!
@Wailing_Banshee je moet je even melden bij @fmb ! Die heeft zat... hoeven we niet te delen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
Okay, dit is geen weer om lang te gaan zoeken en ik ben heel lui. Heeft iemand de link panklaar liggen hoe ik mijn SMA kan uploaden naar PVOutput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
Er komen hier een aantal panelen op platdak. Aangezien deze panelen op betonvoeten komen te staan samen met betontegels om het gewicht een beetje te verdelen is mij aangeraden om het dakgrind te verwijderen. Goed idee? Slecht idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cupid673
Gaat het alleen maar via Raspberry? Hmmm... ben een beetje heel erg een Raspberry noob, dus daar zal ik eens flink in moeten duiken.

Desalniettemin: @AUijtdehaag bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Cupid673
Inderdaad...
Maar is niet heel moeilijk. (alle begin is moeilijk)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
AUijtdehaag schreef op maandag 7 mei 2018 @ 17:48:
@Cupid673
Inderdaad...
Maar is niet heel moeilijk. (alle begin is moeilijk)
Je overschat blijkbaar mijn mogelijkheden! Ik heb gelukkig andere kwaliteiten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
snaptnie schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:38:
Wie heeft er ervaring met het vervangen van een 10 jaar oude omvormer, met transformator (Mastervolt), door een Goodwe transformator loze omvormer? Ik heb twee installaties, een nieuwe met een Goodwe en een oudere, waar ik graag dezelfde omvormer aan ga hangen. Ik lees echter verhalen dat niet alle panelen zonder transformator kunnen.

Gaan mijn oudere (Ubbink atrium 170) panelen dus niet vervroegd stuk door ze aan een transformator loze omvormer te hangen?
Volgens mij bedoel je te vragen of dit oude glas-glas panelen zijn. Die moeten inderdaad met een trafo omvormer gekoppeld worden óf de minus pool geaard. Anders worden de panelen opgevreten...

Je zult dus moeten kijken welk soort panelen je hebt: CIGS/dunne film is meestal foute boel en moet geaard worden; mono- of poly panelen is geen enkel probleem. Wil je de specificaties posten? Staat meestal op de achterkant van de panelen.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Al 6 jaar ben ik bezig om met 4830 Wp mijn 16 Ampère installatieautomaat te overbelasten, maar het wil maar niet lukken.

Afbeeldingslocatie: http://oi67.tinypic.com/2ykb6ko.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oi68.tinypic.com/sb0lld.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oi66.tinypic.com/1679st4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://uploads.photo/images/37046a.png

De thermische beveiliging in de installatieautomaat heb ik getest en doet het gewoon, maar blijkbaar heb ik onvoldoende zonnepanelen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dus halverwege de dag zal dan de string uitvallen.
Ik meet nu sinds 27 april de strings apart. Daarbij zie ik nu 50x dat noord uitvalt nadat de vorige meting > 50W was. Dus van 50W of meer opeens naar nul. 10 keer is dat vanaf 100W of meer en 3 keer vanaf 125W of meer.

Dat gebeurt sinds mijn meting op alle dagen wel een keer. Hieronder de dag - maand en het aantal keren op die dag:
1-5: 1x
2-5: 10x
3-5: 8x
4-5: 10x
5-5: 3x
6-5: 5x
7-5: 4x
28-4: 5x
29-4: 4x

Is dat het bewijs?

Op zuid komt dit alleen voor bij 25W.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 07-05-2018 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaptnie
@Rol-Co maar het verhaal dat er (oudere) panelen zijn die niet zonder transformator kunnen is niet bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:12:
[...]

Ik meet nu sinds 27 april de strings apart. Daarbij zie ik nu 50x dat noord uitvalt nadat de vorige meting > 50W was. Dus van 50W of meer opeens naar nul. 10 keer is dat vanaf 100W of meer en 3 keer vanaf 125W of meer.

Dat gebeurt sinds mijn meting op alle dagen wel een keer. Hieronder de dag - maand en het aantal keren op die dag:
1-5: 1x
2-5: 10x
3-5: 8x
4-5: 10x
5-5: 3x
6-5: 5x
7-5: 4x
28-4: 5x
29-4: 4x

Is dat het bewijs?

Op zuid komt dit alleen voor bij 25W.
Dat is zeker het bewijs, je mpp staat gewoon machteloos.
Geef hem zes panelen of meer en hij hobbelt hele dag door. Net zoals @Rol-Co liet zien met zijn noord.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:31:
[...]

Geef hem zes panelen of meer en hij hobbelt hele dag door. Net zoals @Rol-Co liet zien met zijn noord.
Dan ga ik dat aan de installateur laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het mooiste is als je een heterdaadje hebt waarbij je Voc en Isc kan meten. Ben je handig met een multimeter?
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Proton_ schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:42:
Het mooiste is als je een heterdaadje hebt waarbij je Voc en Isc kan meten. Ben je handig met een multimeter?
:)
Wat moet ik dan meten? Dat de panelen onder de 90V duiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

snaptnie schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:15:
@Rol-Co maar het verhaal dat er (oudere) panelen zijn die niet zonder transformator kunnen is niet bekend?
Als het gewoon silicium panelen zijn niet, oudere dunnefilm of amorf moest met trafo gavanisch gescheiden zijn.
Poly of mono panelen kunnen gewoon aan een string omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:31:
[...]

Vandaag dan niet zo, raam ver open gezet :)
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=58452

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Doe dat dan ook s'nachts oh oh oh

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:19:
[...]

Doe dat dan ook s'nachts oh oh oh
Tja, ik heb (waarschijnlijk) net als jij niet alles in de hand. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:13
Veel met Clickfit EVO gewerkt de laatste tijd, nu een aanvraag voor panelen op damwandplaten. Iemand hier een prettig/geschikt montagesysteem hiervoor wel eens gebruikt? Erg benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:25:
[...]

Tja, ik heb (waarschijnlijk) net als jij niet alles in de hand. ;)
Ik heb die van mij al zes keer de functie van mv uitgelegd, ze snapt het al half....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:40
Dre schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:10:
Al 6 jaar ben ik bezig om met 4830 Wp mijn 16 Ampère installatieautomaat te overbelasten, maar het wil maar niet lukken.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

De thermische beveiliging in de installatieautomaat heb ik getest en doet het gewoon, maar blijkbaar heb ik onvoldoende zonnepanelen :(
Gewoon een combinatie van een omvormer die zn eigen werk wat overschat + verlies in de kabel. Tel daarbij op dat je een 16A automaat vrij lang op 17A kan belasten, dan is dit resultaat helemaal niet raar. Wel een beetje krap ;)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaptnie
geldersscheepje schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:02:
[...]

Volgens mij bedoel je te vragen of dit oude glas-glas panelen zijn. Die moeten inderdaad met een trafo omvormer gekoppeld worden óf de minus pool geaard. Anders worden de panelen opgevreten...

Je zult dus moeten kijken welk soort panelen je hebt: CIGS/dunne film is meestal foute boel en moet geaard worden; mono- of poly panelen is geen enkel probleem. Wil je de specificaties posten? Staat meestal op de achterkant van de panelen.
Bedankt voor de reactie, ik ga het proberen te achterhalen, op de achterkant kijken is echter niet echt een optie helaas. Ik ga de specificaties van de atrium 170 SQM erbij zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

snaptnie schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:54:
[...]

Bedankt voor de reactie, ik ga het proberen te achterhalen, op de achterkant kijken is echter niet echt een optie helaas. Ik ga de specificaties van de atrium 170 SQM erbij zoeken.
Gewoon poly panelen. :)

http://solarlog.lugh-photovoltaics.eu/UbbinkAtrium.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaptnie
@Rol-Co @geldersscheepje in een online document staat: "50 solar cells in series manufactured on the basis
of glass-foil technology"

Dat wordt, zonder aangepaste aarding, dus niet "even" een omvormer wisselen door een TL versie ben ik bang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaptnie
Ik concludeerde op het zelfde moment dus, aan de hand daarvan juist dat het dunne film was en dus niet kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

snaptnie schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:14:
[...]

Ik concludeerde op het zelfde moment dus, aan de hand daarvan juist dat het dunne film was en dus niet kan....
Wat ik er uit begrijp dat er 50 cellen op een glass en foil basis zit. Het plaatje laat een op polycristaline lijkend paneel zien.

Maak anders eens een foto buiten >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 07-05-2018 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaptnie
Rol-Co schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:18:
[...]

Wat ik er uit begrijp dat er 50 cellen op een glass en foil basis zit. Het plaatje laat een op polycristaline lijkend paneel zien.

Maak anders eens een foto buiten >:)
Ik heb een foto van voor de installatie gevonden: Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/file/d/1lhwo0Tbu7J6BdQBI6_3cMKGc_mvpv9S0/view?usp=drivesdk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
snaptnie schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:35:
[...]

Ik heb een foto van voor de installatie gevonden: [afbeelding]
Ikke niets zien alleen "?". Aanklikbaar..

Zien er idd uit als gewone poly's. Niets bijzonders dus, zou moeten kunnen met een TL omvormer.

[ Voor 16% gewijzigd door geldersscheepje op 07-05-2018 20:44 ]

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaptnie
geldersscheepje schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:42:
[...]

Ikke niets zien alleen "?". Aanklikbaar..

Zien er idd uit als gewone poly's. Niets bijzonders dus, zou moeten kunnen met een TL omvormer.
Als ik hierop ga Googlen, dan wordt het bevestigd:
http://www.solarodo.com/e...steller,Ecostream,348.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cupid673
Niek_ schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:33:
Veel met Clickfit EVO gewerkt de laatste tijd, nu een aanvraag voor panelen op damwandplaten. Iemand hier een prettig/geschikt montagesysteem hiervoor wel eens gebruikt? Erg benieuwd.
Ik heb mijn panelen met Solar Construct materiaal vastgezet. In mijn geval op houten latten, maar eigenlijk is het voor metalen daken oid. Werkt prettig, is relatief niet duur en vergevingsgezind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@CurlyMo Ja, als je dan een lage spanning meet (<110 V) en de kortsluitstroom is meer dan zeg 200 mA, dan had de omvormer op zekers iets moeten doen, maar doet dat niet omdat hij te strak gedimensioneerd is.
@reneeke1970 heeft gewoon gelijk dat de omvormer meer dan drie panelen nodig heeft, maar voordat je hiermee naar de installateur gaat, moet je wel goed weten waarom én hem er van weten te overtuigen.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 07-05-2018 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Proton_ schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:49:
@reneeke1970 heeft gewoon gelijk dat de omvormer meer dan drie panelen nodig heeft, maar voordat je hiermee naar de installateur gaat, moet je wel goed weten waarom én hem er van weten te overtuigen.
Ik snap ondertussen wel waarom. Dat meten is echter wel een ding. Ik zal deze week gewoon even bellen en dan koppel ik het wel terug.

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 07-05-2018 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:40
Blue-Bird schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:23:
Ik wil op mijn schuurtje beginnen met het plaatsen van zonnepanelen. Als omvormer heb ik hier een Steca 500 voor op het oog. Vanwege de max van 5 ampere lees ik dat hier het beste 3 panelen op aangesloten kunnen worden. Zou 2 ook mogelijk zijn om bij de maximale opbrengst te komen? Welke zouden jullie aanraden?
Ik zou beginnen met bepalen van de behoefte, budget, beschikbare ruimte en de panelen en dan kijken welke omvormer er bij past.

Een basic 270 Wp silicium paneel met 60 cellen geeft bijvoorbeeld 8.7 A bij 31V. Als je die in serie zet moet je het voltage optellen en blijft de stroom (Ampere) gelijk. Als je ze parallel zet moet je de stroom optellen en blijft het voltage gelijk. Het Vmmp voltage blijft gedurende de dag ongeveer gelijk, alleen de stroom word hoger als de zon er rechter op schijnt. Het zou fijn zijn als de omvormer de stroom op 5A begrenst maar ik weet niet zeker of dat lukt en of de omvormer heel blijft.

Een dunne film paneel zoals SolarFrontier (die niet meer gemaakt worden dus is wat lastiger aan te komen) van bijvoorbeeld 160 Wp geeft bijvoorbeeld 1.91 A bij 84V.

De stecagrid 500 die je aandraagt moet tussen de 106 en 170V krijgen om het maximale vermogen te kunnen leveren. 2 solar frontiers in serie zou moeten werken of 2x2 (2 panelen in serie en nog 2 in serie en dat parallel aansluiten) Voor een geinstalleerd vermogen van 320 Wp of 640 Wp (die laatste word dan als de zon er vol op schijnt gelimiteerd op 500W door de omvormer)

Ik denk dat deze omvormer het best past bij 10 jaar oude panelen, als je daar voor een gunstige prijs aan kunt komen. @mkleinman heeft of had bijvoorbeeld een Stecagrid 500 met 3x 190 Wp (3x37V @ 5.2A)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Proton_ schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:49:
@CurlyMo Ja, als je dan een lage spanning meet (<110 V) en de kortsluitstroom is meer dan zeg 200 mA, dan had de omvormer op zekers iets moeten doen, maar doet dat niet omdat hij te strak gedimensioneerd is.
Klopt het dat ik dat het beste kan meten net nadat de omvormer noord niet meer oppikt?

Volt meet je door + en - te verbinden. Ampère door je multimeter tussen één van de kabels en de omvormer te zetten. De term kortsluitstroom ken ik echter niet. Is dat simpelweg ampère meten zoals je ook volt meet? En kan dat geen kwaad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

ThinkPadd schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:11:
Volgens mij zijn de administratieve processen bij de energieleveranciers/netbeheerders daar niet op ingericht. Al is dat ook maar wat ik via Tweakers heb meegekregen, misschien eens een energieleverancier vragen?
Mijn zusje levert netto retour op haar feraris meter en krijgt nu ook geld retour voor de retour geleverde kWh. is niet veel ongeveer 300 kWh /Y maar er liggen er ook maar 5 op het dak.
Het kan wel, maar geen idee of dat bij elke netwerkbeheerder kan en leverancier.
edit: het duurde wel een paar jaar, eerste jaren wilden ze nog niets terug geven, ging ook niet om een groot bedrag.

[ Voor 9% gewijzigd door Andre1973 op 07-05-2018 23:32 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

GioStyle schreef op maandag 7 mei 2018 @ 17:30:
Er komen hier een aantal panelen op platdak. Aangezien deze panelen op betonvoeten komen te staan samen met betontegels om het gewicht een beetje te verdelen is mij aangeraden om het dakgrind te verwijderen. Goed idee? Slecht idee?
Waarom geen systeem gebruiken waarbij het grind gebruikt word als ballast? zoals bijvoorbeeld bij Fusion kan (even een steentje links en rechts in de bak tegen "lekken")? dat scheelt n hoop gedoe. Dak grind word gezien als vervuild en kost een hoop om af te voeren.
Wij hebben recent ook wel speciale zakken (soort kleine UV bestendige puinzakken) gevuld met grind om extra toevoegen van ballast te voorkomen.
Let er wel op dat niet alle systemen met bakken met grind gevuld mogen worden volgens de fabrikant (Sunbeam o.a.)

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 07-05-2018 23:43 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb

fmb

Cupid673 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 17:13:
[...]

@Wailing_Banshee je moet je even melden bij @fmb ! Die heeft zat... hoeven we niet te delen _O-
@Wailing_Banshee @Cupid673 Geloof me, ik zou het ook liever aan wat anders uitgeven. Het is dat dit GoT is, anders zou ik bijna een denken dat er een aantal Trolls zijn O-)

Maar goed, dat was mijn laatste toevoeging in dit topic over kosten voor zonnepanelen in nieuwbouw. Andere ervaringen volgen, maar dat zal met de oplevering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@CurlyMo inderdaad, omdat zonnepanelen stroombegrensd zijn (lineair aan instraling) kan je eenvoudig op die manier stroom meten.
Multimeter op de 10A stand.
Het kan wel wat vonken geven, dus niet schrikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
Andre1973 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 23:24:
[...]

Waarom geen systeem gebruiken waarbij het grind gebruikt word als ballast? zoals bijvoorbeeld bij Fusion kan (even een steentje links en rechts in de bak tegen "lekken")? dat scheelt n hoop gedoe. Dak grind word gezien als vervuild en kost een hoop om af te voeren.
Wij hebben recent ook wel speciale zakken (soort kleine UV bestendige puinzakken) gevuld met grind om extra toevoegen van ballast te voorkomen.
Let er wel op dat niet alle systemen met bakken met grind gevuld mogen worden volgens de fabrikant (Sunbeam o.a.)
Dat is wel een dingetje. Ik dacht dat het onder schoon puin valt. :X

Dakruimte op platdak is beperkt. Ik heb ongeveer 2m breedte en 9m lengte. Ik dacht in eerste instantie: 10 betontegels met daarop 5 betonvoeten, 8 grote zonnepanelen en klaar. Totdat iemand met het idee kwam om het dakgrind te verwijderen, even onderhoud (nieuw dakleer) plegen en dan de set erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik wil mijn 6 Solar Frontier 165 strings (van ieder 4 panelen) parallel aan 1 MPTT aansluiten. De omvormer kan 15A per MPTT aan dus dat zou moeten lukken met 6 strings.

Nu wil ik natuurlijk niet dat er bij een plotselinge schaduw of defect paneel een string de volle laag aan stroom te verwerken krijg, dus ben ik van plan MC4 diodes aan te schaffen.

Zie ook de eerdere bijdrage op Paul C in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6" :
Maximaal 3 strings Solar Frontier parallel!.
Ook @reneeke1970 gaf in dit bericht waardevolle info:
Ahum, spanning word opgeteld in serie maar stroom niet, blijft max 2.2, vandaar serie fuse 4A.

Bestel paar diode stekker bij Ali en klaar, lekker boeie die 0.1 procent verlies....
Ik wil liever diodes dan fuses. Nu kan ik alleen geen MC4 diodes vinden van 4A, wel met 5A (onder andere hier).

Zou de diode van 5A ook werken ter beveiliging van mijn panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 21:02
@Wolly Zwaardere diodes zijn alleen maar veiliger (raken minder snel overbelast). 5A is geen probleem.

Kan je een linkje posten van de diodes, ik moet ze zelf ook nog hebben. Momenteel heb ik 4 strings parallel staan. Dit kan nog net. (ook al is daar genoeg discussie over geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
geerttttt schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:01:
Dag mensen,

[afbeelding]

Omnik Omniksol 4.0K-TL2

op 3,5 meter kun je wel twee rijen kwijt. Ik zou daarom eerder kijken maar bijvoorbeeld 16 of 20 of 24 panelen die iets goedkoper zijn in twee rijen.
Kijk ook naar de toekomst waarin je over 5 of tien jaar mogelijk een warmtepomp wilt ter vervanging van je CV.

[ Voor 4% gewijzigd door TWyk op 08-05-2018 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Knoetie schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 08:46:
@Wolly Zwaardere diodes zijn alleen maar veiliger (raken minder snel overbelast). 5A is geen probleem.

Kan je een linkje posten van de diodes, ik moet ze zelf ook nog hebben. Momenteel heb ik 4 strings parallel staan. Dit kan nog net. (ook al is daar genoeg discussie over geweest)
De link nog een keer :*)
https://www.amazon.de/Dio...r0&keywords=mc4+diode+5+A

De diodes mogen ook weer niet te zwaar, Solar Frontier geeft zelf een Maximum series fuse rating Isf 4 A op (en een Limiting reverse current lr van 7A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 21:02
@Wolly Diodes kunnen niet te zwaar, het is namelijk geen zekering.

Zie het als een keerklep in een waterleiding, het formaat doet er weinig toe (maar mag niet te klein zijn).

Thanks voor de link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Knoetie schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 08:59:
@Wolly Diodes kunnen niet te zwaar, het is namelijk geen zekering.

Zie het als een keerklep in een waterleiding, het formaat doet er weinig toe (maar mag niet te klein zijn).

Thanks voor de link!
In dat geval zijn ze op https://www.aliexpress.com/w/wholesale-diode-mc4.html een heel stuk goedkoper te vinden (de 10A/15A varianten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

TWyk schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 08:48:
[...]
op 3,5 meter kun je wel twee rijen kwijt. Ik zou daarom eerder kijken maar bijvoorbeeld 16 of 20 of 24 panelen die iets goedkoper zijn in twee rijen.
Kijk ook naar de toekomst waarin je over 5 of tien jaar mogelijk een warmtepomp wilt ter vervanging van je CV.
Mijn opstelling was ook bedoeld als 2 rijen van 6 panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:20
Zal me hier ook maar eens melden, dankzij jullie "input en enthousiasme" ook maar besloten om in één keer het dak vol te gooien. Komt 24x 270Wp op ZW, helling +/- 35 graden op een Goodwe 6000DT, ben benieuwd wat dit zal opleveren.

Set zou eigenlijk zou een paar weken geleden al gemonteerd worden, toen regende het. Afspraak stond voor vandaag, wederom afgezegd. Nu is het weer te warm/heet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Ik wil mijn huidige set uitbreiden met 2 stuks... dat had ik eigenlijk meteen moeten doen maar goed... ;(

Nu heb ik 12 x REC 280 Twinpeak met p300 optimizers op een solaredge SE3000 hd wave op een Zuid/ Zuid West ligging. Dit worden er dus 14.

Ik heb een aantal offertes opgevraagd, en hier komen ook tegenstrijdigheden. Een paar partijen geeft aan dat de 2 extra panelen op de huidige omvormer kunnen, anderen geven aan dat ik de 2 panelen op een andere omvormer moet doen of de SE3000 te vervangen voor de SE3500 aangezien er geen 14 panelen op de huidige omvormer kunnen en mijn garantie dan in gevaar komt.

Ik ben niet helemaal thuis in de techniek, echter zie ik dat de 3000 omvormer als uitgang 3000 heeft, als ik in mijn logs kijk zie ik dat mijn huidige set zelden boven de 3000 komt maar de warme maanden moeten nog komen.

Mijn set ligt er sinds september vorig jaar dus volledige logging heb ik nog niet.

Hoe denken de tweakers erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12
Vandaag met de E-instalateur geregeld dat hij 2 * 19 mm buizen door de gevel gaat maken die boven plat dak garage uitkomen. Die komen dan in de koof uit en kan zo naar de technische ruimte waar de inverter(s) komen.
2 * 6 mm2 solar kabel kan in een 19 mm buis neem ik aan ?
Dan kan ik de andere een aard draad.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

Jipsy schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:28:
Set zou eigenlijk zou een paar weken geleden al gemonteerd worden, toen regende het. Afspraak stond voor vandaag, wederom afgezegd. Nu is het weer te warm/heet. 8)7
Wat nou, "toen regende het"? Kunnen ze dan niet leggen? Bij ons waren ze waarschijnlijk tot hun onderbroek nat toen de panelen eenmaal op het dak lagen... (ik had best medelijden met ze...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:43
OrangeBerry schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:59:
Ik wil mijn huidige set uitbreiden met 2 stuks... dat had ik eigenlijk meteen moeten doen maar goed... ;(

Nu heb ik 12 x REC 280 Twinpeak met p300 optimizers op een solaredge SE3000 hd wave op een Zuid/ Zuid West ligging. Dit worden er dus 14.

Ik heb een aantal offertes opgevraagd, en hier komen ook tegenstrijdigheden. Een paar partijen geeft aan dat de 2 extra panelen op de huidige omvormer kunnen, anderen geven aan dat ik de 2 panelen op een andere omvormer moet doen of de SE3000 te vervangen voor de SE3500 aangezien er geen 14 panelen op de huidige omvormer kunnen en mijn garantie dan in gevaar komt.

Ik ben niet helemaal thuis in de techniek, echter zie ik dat de 3000 omvormer als uitgang 3000 heeft, als ik in mijn logs kijk zie ik dat mijn huidige set zelden boven de 3000 komt maar de warme maanden moeten nog komen.

Mijn set ligt er sinds september vorig jaar dus volledige logging heb ik nog niet.

Hoe denken de tweakers erover?
Met 14 panelen kom je dan op 3920Wp.
De SE3000H heeft in de datasheet Maximum DC Power = 4650W staan, je blijft hier ruim onder, waar de bewering van de garantie dan vandaan komt??

En ja de omvormer zal wat meer gaan aftoppen met de extra panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:20
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:15:
[...]

Wat nou, "toen regende het"? Kunnen ze dan niet leggen? Bij ons waren ze waarschijnlijk tot hun onderbroek nat toen de panelen eenmaal op het dak lagen... (ik had best medelijden met ze...)
Natuurlijk wel, net als dat ze vandaag kunnen leggen. Maar prioriteiten hé, vooral met dit mooie weer :X . Op deze wijze houd je maar weinig montagedagen per jaar over. :F

Ach, firma heeft aardig wat (positieve) referenties hier op GOT dus ik ga er maar vanuit dat complete installatie vlekkeloos verloopt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Rouske schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:19:
[...]

Met 14 panelen kom je dan op 3920Wp.
De SE3000H heeft in de datasheet Maximum DC Power = 4650W staan, je blijft hier ruim onder, waar de bewering van de garantie dan vandaan komt??

En ja de omvormer zal wat meer gaan aftoppen met de extra panelen.
Die bewering komt van een installatiepartij die aangeeft dat mocht ik probleem krijgen met mijn set, mijn garantie komt te vervallen aangezien ik gebruik heb gemaakt van overdimensionering... of gevalletje van wat extra willen verdienen voor een nieuwe omvormer :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:51
Jipsy schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:28:
Zal me hier ook maar eens melden, dankzij jullie "input en enthousiasme" ook maar besloten om in één keer het dak vol te gooien. Komt 24x 270Wp op ZW, helling +/- 35 graden op een Goodwe 6000DT, ben benieuwd wat dit zal opleveren.

Ik heb ze vorig jaar met 30 graden gelegd tja je zweet je een pleurus maar meer ook niet 8)7 en dan als bedrijf zijnde ga je ze niet leggen ? Als het bitumen dak is kan ik het nog snappen maar pannen dak moet met dit weer toch gewoon te doen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:12
Een algemene vraag ivm onderdimensionering van mijn omvormer.
In deze zonnige periode topt mijn SMA Sunny Boy 4.0 1AV-40 af op 3833W.

PV SMA 7 mei 2018

Geen idee of ik aan het mierenneuken ben, maar ik zou pas een aftopping op 4000W verwachten? Installatie is 2x 14 panelen 270W Oost-west 45°. Iemand ervaring met aftoppingen of binnen welke 'grens' deze mag vallen?
Pagina: 1 ... 8 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y