fmb schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:42:
[...]
De overstap van 1 naar 17 is ook wel van andere schaalgrootte dan van 10 naar 14. Dat is dan wel weer belachelijk: 1 zonnepaneel leggen op een nieuwbouwwoning...
Overigens: jij legt 300Wp panelen neer voor 400 euro per paneel. Geen idee of dat met micro omvormer is of met een centrale omvormer. Ik leg 4 extra panelen neer, 295Wp met micro omvormer, voor 500 euro per paneel. Verschil is ook niet "schokkend".
Maar voor jou betekent dit prijsverschil per paneel dat je voor hetzelfde geld 3 panelen extra neerlegt, dan zou ik het ook wel weten.
Klopt het verschil valt zo ook wel mee als je het zo uit legt, ik heb op 4 panelen (de onderste 4 van 4 rijen) een optimizer en dat allemaal op 1 omvormer inderdaad. Ik ging ook wel uit dat je er een hoop bij ging plaatsen omdat ik in de veronderstelling was dat je net als mij 1 of 2 panelen had voor de EPC waarde oid. Maar als er maar 4 bij komen dan maakt het ook minder uit natuurlijk dat het iets duurder is.
Tevens vind ik het echt niet netjes dat je iets collectief kan inkopen en dan alsnog net boven de marktwaarde gaat verkopen, en dat gevoel heb ik heel erg met alle opties bij nieuwbouw. Het broodnodige (zoals loze leidingen) hebben we dan ook wel gedaan, maar verder zo min mogelijk. Helpt ook niet dat ik nooit gespaard had natuurlijk
Voor die 4 panelen extra zit je op 1.69 euro per Wp (inclusief) en ik zit op 1.33 euro per Wp (inclusief), maar omdat ik wel 4x zo panelen krijg heb je daar weer niet zo heel veel aan...
Ben benieuwd, leuk, bijna de oplevering van je nieuwe woning!
Ja echt superspannend, mijn eerste eigen huis

Altijd al zonnepanelen gewild maar zit nu in een huurappartement wat het onmogelijk maakt (balkon is te klein

), maar dat is dus iets wat bovenaan mijn lijstje staat na het woongeschikt maken van de woning natuurlijk.
[
Voor 15% gewijzigd door
watercoolertje op 07-05-2018 13:55
]