Grolsch schreef op donderdag 8 november 2018 @ 08:21:
[...]
Ik zou eerst maar eens afwachten wat deze wijziging voor resultaat geeft.
<500 zou ik niet doen, tijdens een defrost komt mijn WP wel eens in die buurt, al verwacht ik niet dat een thermostaatschakeling een defrost "verstoort".
Bij mij is het vrij "eenvoudig" 25~26Watt = standbyverbruik
Piekjes richting de 70~90 Watt is verwacht ik iets met verwarming bij kou.
Warmtevraag maar pendelgedrag = +- 130Watt (Beide waterpompen lopen).
Wat ik graag gezien had als instelling is een "minimale stilstandtijd compressor", maar helaas zit dit er niet in, dus we moeten roeien met de riemen die we hebben

Bedenk mij wel iets, als ik rekening zou houden met het verbruik.
Wanneer na een run het verbruik terugvalt naar 100 ~ 150 watt (dus de WP is uitzichzelf gestopt) en ik las een pauze in van bijvoorbeeld 20 minuten dat er niet veel zal veranderen.
De WP zou wel pauzeren maar de warmte kan niet weg, doordat de secundaire pomp gekoppeld is aan de WP zal ook die stoppen. Er is dus geen flow meer tussen de buffer en het afgifte systeem. De buffer zal dus warm blijven. Gevolg is dat als de WP na 20 minuten weer aangaat hij weer vrij snel zal stoppen omdat alles nog op dezelfde temperatuur is, zelfs het afgifte systeem zal niet zoveel in temperatuur gedaald zijn verwacht ik..
Lijkt mij dat het dan gunstiger is om wel de WP te stoppen maar niet de secundaire pomp, als er dan in die 20 minuten warmtevraag is dan kan het afgifte systeem warmte krijgen maar gaat de WP niet aan.
Klinkt dit logisch? Want het doel is volgens mij om in de pauze warmte afgifte te krijgen zodat bij een volgende run er wel dT ruimte is om te draaien.
Volgens mij zou dan de "ideale" situatie zijn:
1) Als er (reeds) warmtevraag is en de WP draait WEL dan is er niets aan de hand.
2) Als er (reeds) warmtevraag is en de WP draait niet en de minimale idle tijd is NIET verstreken dan starten we NIET.
3) Als er (reeds) warmtevraag is en de WP draait niet en de minimale idle tijd is WEL verstreken dan starten we WEL.
4) Als er geen warmtevraag (meer) is en de WP draait NIET dan is er niets aan de hand.
5) Als er geen warmtevraag (meer) is en de WP draait WEL en de minimale run tijd is WEL verstreken dan stoppen we WEL.
6) Als er geen warmtevraag (meer) is en de WP draait WEL en de minimale run tijd is NIET verstreken dan stoppen we NIET.
7) Als de WP draaide en we meten een laag vermogen (100 ~ 150), dus de WP is uit zichzelf gestopt dan stoppen we de WP (ongeacht of de minimale run tijd verstreken is) en wachten we 20 minuten (idle tijd gaat in).
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line